Microsoft callcenter telefoontje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 23:02
Mijn vader is net gebeld door zogenaamde mensen van Microsoft omdat er een virus op onze computer zou staan. De meesten van jullie zullen dit verhaal wel eens gelezen hebben.
Helaas mijn vader niet en heeft hij het programma 'Ammyy' gedownload waardoor de mensen op onze computer kunnen/konden kijken. Hij heeft gelukkig niks betaald.

Wat is nu verstandig om te doen? Kunnen ze nu nog steeds meekijken op onze computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Je zou kunnen zeggen dat hun verhaal pas enigszins klopt als ze nu nog een keer bellen :+ Als je vader nog precies weet wat er allemaal gebeurd is (ik gok van niet) kan je het waarschijnlijk wel ongedaan maken maar anders zou ik aanraden een reinstall te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volledige herinstallatie lijkt me hier de meest verstandige en veilige oplossing, zeker als hij ook via internet bankiert via die computer.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Waarschijnlijk zetten ze binnenkort de PC 'op slot' met een wachtwoord, en dan mag je gaan betalen om de PC weer te unlocken. Ik heb dit eerder gezien op mijn werk. (PC reparatiewerkplaats)

Of er wordt een botnet-PC van gemaakt om vuiligheid mee te hosten.

IMHO kun je het beste de PC goed opschonen, of nog liever herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Herinstallatie of recovery lijkt mij ook de enige veilige optie. En je familie natuurlijk goed inlichten dat dit soort dingen 999 van de 1000 keer een scam is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Is een scam, hebben mijn ouders ook wel eens gebeld, melden dat de pc besmet is en vragen naar een besmette site te gaan om eea zgn te 'fixen'. PC is besmet: backup van bestanden maken en herinstalleren. Indien online gebankierd is ook die wachtwoorden veranderen op andere pc of nieuwe install. Eigenlijk alle logins die sindsdien gebruikt zijn veranderen en bank bellen ter controle indien er nog online gebankierd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat voor persoon had hij aan de lijn? Man/vrouw? Nederlands sprekend of engels? Vermoedelijke herkomst? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 11:46
Hadden deze mensen een Indisch accent? Want daar heb ik paar maanden geleden ook last van gehad, gelukkig was me broertje niet zo heel ver met het installeren van die software dus heb ik ze ff aan de lijn gehouden en gevraagd hoe het weer daar was.

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Zou je hier eigenlijk ook geen aangifte van moeten doen? Puur en alleen zodat de politie overzicht krijgt hoevaak dit soort dingen gebeurt en dat ze er misschien een zaak van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Bedankt voor de snelle reacties.
Mijn vader heeft het in grote lijnen verteld wat er gebeurd is en het is gewoon precies hetzelfde als die Microsoft scam.

Ik ga direct een backup maken van de computer en hem opnieuw installeren.
Heeft iemand een 'stappenplan' hoe ik dat kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Aquafreak schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:02:

Ik ga direct een backup maken van de computer en hem opnieuw installeren.
Heeft iemand een 'stappenplan' hoe ik dat kan doen?
Schijf eruithalen, in je eigen PC hangen, data backuppen, en daarna wipen. Dan kan je vader's PC weer schoon geinstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals reeds hierboven aangegeven is het waarschijnlijk een scam. Komt schijnbaar al langer voor:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-security/scam-phone-call-claiming-to-be-from-windows/193f0a33-4ad9-4a07-96eb-9a7e3debb269

Persoonlijk zou ik niet eens moeilijk gaan lopen doen met virusscanners en anti-malware tools maar meteen een schone installatie maken. Mocht het zo zijn dat het programma wat is geïnstalleerd een nieuwere versie van bestaande malware is en derhalve niet word herkent, loop je tenminste geen risico.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Alle documenten, email, favorieten en andere belangrijke data op backup zetten, en controleren of alles in de backup aanwezig is.
Backup schijf eraf. Installatie cd erin en partities verwijderen, nieuwe maken en formatteren.
Na installatie virusscanner installeren (legale windows: security essentials van microsoft is gratis).
Dan backup scannen.
Daarna eea herinstalleren en terugzetten. Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:39
Het staat zelfs op die ammyy website: http://www.ammyy.com/en/admin_mu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Weiman: Een man, engels sprekend zonder accent.
Rikvdlee: Nee, hij had geen accent, maar verder was alles precies hetzelfde.
SWTimmer: Is een optie ja, maar we hebben geen nummer etc.
Rest: Bedankt voor de info, ik ga kijken of het lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:06

SkyStreaker

Move on up!

http://technet.microsoft....ysinternals/bb963902.aspx - autoruns van sysinternals.

Check ff of er ook vaagheid tussen staat of post de log voor ons.

[ Voor 10% gewijzigd door SkyStreaker op 08-09-2012 13:27 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Valse callcenter telefoontjes

Natuurlijk had je ook dat topic al doorgelezen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Dat topic hat ik inderdaad gelezen ;)

Ben nu aan het kijken hoe ik windows eraf gooi en erop op zet maar wil nog niet echt lukken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:41

Satom

Verzamel ervaringen

Misschien heb je hier iets aan: Handleiding / Guide of YouTube filmpje?

Toevallig werd een klasgenoot ook gebeld door zo'n persoon, deze persoon meldde dat zijn Windows 7 niet up-to-date was maar nadat de klasgenoot vroeg hoe de man dit wist en waarom de man op zijn computer moest kijken met hulp op afstand en nadat de klasgenoot vertelde over dat er mensen bezig waren die mensen belde over niet up-to-date-te Windows 7 werd er direct opgehangen. 8)7
Pagina: 1