Gebeld door iemand die zich als microsoft uitgeeft. *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-12-2022
Best medeTweakers,

ik werd net gebeld door een "Microsoft service center" en die meldden dat mijn computer ernstig gevaar zou lopen door een virus dat bij mij gedetecteerd zou zijn. Ze zeiden me dat de computer in een vergevorderd stadium zat van het virus, wat ik raar vind, want mijn computer is slechts 4 dagen oud. Ze lieten me na bepaalde commands, welke ik helaas nu niet terug kan zien, een soort schema zien wat er fout zou zijn. Zie hieronder het screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/23sdo55.jpg

Ze zeiden dat "software security" niet geinstalleerd was, en dat ik een eenmalig bedrag moest betalen zodat hun technisch centrum het over kon nemen. Toen gingen er bij mij bellen rinkelen dat het niet zou kloppen. Maar daarentegen weet ik het niet zeker. Heeft iemand van jullie ervaring met dit probleem?

Ze namen mijn computer via internet over via een programma dat ik moest downloaden door bij het "run"schermpje "www.help22.com"in te voeren. Hiermee wouden ze mij overtuigen dat het een echt Microsoft service center was door mijn Windows ID voor te lezen. Maar bij mij kwam op dat als ze bij mij mee kunnen kijken ze het ook gewoon voor konden lezen...

Ik tast echt compleet in het duister met dit probleem, omdat ik echt geen idee heb wat er aan de hand is en of het überhaupt echt is. Verder sla ik mezelf echt voor mijn kop dat ik niet goed heb onthouden wat de commands waren waarmee ze dit opriep, maar dit kwam omdat ik eerlijk gezegd een beetje in paniek raakte...

[ Voor 13% gewijzigd door cosmo50 op 27-08-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hier zijn wel meer topics over, je zult NOOIT gebeld worden door Microsoft etc. Volgende keer gewoon ophangen, ze proberen je een virus of trojan te laten installeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
Poeh, sorry voor het niet goed doorkijken van het internet jongens. Mijn excuses en hier kan dus een slotje op. Ik was een beetje in paniek...

Trouwens als het helpt om deze klootzakken op te sporen, ik heb een telefoonnummer van ze gekregen om ze terug te bellen als ik zou kunnen betalen:

01614083737

[ Voor 36% gewijzigd door cosmo50 op 27-08-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

Ze hebben je PC dus al overgenomen... dan kan je er vanuit gaan dat er al een trojan is geinstalleerd. Als ik jou was zou ik je HD formatteren en windows opnieuw installeren (en dan wel een legale windows gebruiken ;) )

p.s. als je die command prompt nog open hebt staan kan je met pijltje omhoog de eerder ingetikte commando's zien.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de pc 4 dagen oud is zou ik inderdaad ook opteren voor een volledige format van je systeem.
Heb je een Windows CD-Rom? Of heb je een stickertje van Windows met je Windows code op je pc plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
Ik heb meteen na het telefoontje mn hele computer door laten lopen door Avast, en daar werd geen Trojan gevonden, moet ik het dan nog doen?

En ik kon niet naar boven scrollen naar de eerdere commando's, omdat volgens mij die vent die mijn computer heeft overgenomen dat venster heeft geopend en die rode data erin ge-copypaste. Sla mezelf nu echt de hele tijd voor mijn kop dat ik dit ooit heb kunnen geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
E-Rick schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:43:
Ze hebben je PC dus al overgenomen... dan kan je er vanuit gaan dat er al een trojan is geinstalleerd. Als ik jou was zou ik je HD formatteren en windows opnieuw installeren (en dan wel een legale windows gebruiken ;) )
Beetje erg kort door de bocht. Het lijkt me meer dat ze je even snel wat enge rode 'logentries' laten zien, en dan hopen dat je betaalt. That said, zeker weet je het nooit als je eenmaal een onbekende toegang tot je computer hebt verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
Ik heb mn schijf opnieuw geformateerd en ben nu Windows opnieuw aan het installeren. Gelukkig alles goed ge-back-uped, en zoveel stond er nog niet op. Die eikels hadden er meteen ook maar even een wachtwoordje om te booten erop gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 20:40

ongekend41

Division Brabant

cosmo50 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:20:
Ik heb meteen na het telefoontje mn hele computer door laten lopen door Avast, en daar werd geen Trojan gevonden, moet ik het dan nog doen?
Moeten? Nee, maar ík zou me een stuk veiliger voelen met een nieuwe installatie. Dat Avast niets heeft kunnen vinden wil niet zeggen dat ze middels een regulier programma toch toegang tot jouw PC kunnen krijgen, je hebt geen idee wat ze hebben uitgespookt. Gezien de PC slechts 4 dagen oud is lijkt een herinstallatie me de beste oplossing. Bij twijfel, ga voor het zekere. Dat kan ellende in de toekomst voorkomen.

Je weet dat je er de volgende keer niet in moet trappen, da's iig een pluspunt. Vertel het door aan vrienden/kennissen/etc waarvan je verwacht dat ze er ook in zouden (kunnen) trappen.

Edit: bij jouw laatste post was ik nog aan het typen, beete overbodige reactie dus. Goed om te lezen dat je een nieuwe installatie doet.
Die eikels hadden er meteen ook maar even een wachtwoordje om te booten erop gezet
Als in Bios wachtwoord?

[ Voor 13% gewijzigd door ongekend41 op 27-08-2012 23:21 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
Na de post kreeg ik een schermpje waar ik een wachtwoord in moest voeren. Toen ging bij mij de knop om dat ik een herinstallatie moest doen, omdat ik toch echt niet wist wat er met mijn computer gebeurd was. Dank voor alle reacties trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een opmerkingetje:

Die rode tekst heeft niet per se iets met error meldingen te maken. Ik weet niet hoe je het doet, maar er is een simpel commando waardoor alle tekst rood wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
dat commando staat ook in de screendump
color c ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kun je niet aangeven bij KPN (of een andere telefoonprovider indien van toepassing) dat je op dat en dat tijdstip werd gebeld en dat dat een phishingstelefoontje was?

Zou KPN daar iets mee doen? (geen idee wat overigens, maar bij mailtjes kun je ook aangeven dat het spam is waardoor de spamfilters weer verbeterd worden) Zou zoiets ook bestaan voor telefoonnummers; als bepaalde nummers telkens overlast blijken te geven?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

muppet99 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:11:
dat commando staat ook in de screendump
color c ;)
Klopt, zover had ik nog niet gekeken ;)
Hoe dan ook vind ik het vreemd dat dit commando slechts op het einde wordt ingezet, en niet als 1e lijntje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo50
@DrivinUCrazy: Ik heb de politie ingelicht met de telefoonnummers, en Planet (kpn) het ook gemeld. En daar was ik inderdaad ook achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Tot slot(?)

Een trojan/virus hoef je niet te merken of als dit zelfs gedetecteerd word. Er bestaan zelfs, zogenaamd, 'rootkits' dat je niet moet onderschatten.

Het is goed dat je windows opnieuw hebt geïnstalleerd. Kijk ook naar een BIOS update ;)

if the corruption has no consequences then there is no end to it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eh, wat heeft dat er dan mee te maken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

<verkeerd gelezen>

[ Voor 89% gewijzigd door dragon4ce op 30-08-2012 00:22 ]

Omdat het kan.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Werd je serieus in het nederlands hiervoor gebeld? Sta er wel van te kijken, normaal werd dit alleen vanuit Indiase callcenters naar Engelssprekende landen geprobeerd.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pff, ik krijg dagelijks klanten bij mij aan de TD met vragen over een programma die de politie erop heeft gezet en dat ze moeten betalen. 8)7

Gros van de mensen zijn gewoon klik verslaafd en klikken daarom ook vaak op foute links.
Vraag en aanbod, zolang er mensen zijn die niet opletten blijft het voor de criminelen een lekker zakcentje verdienen. Als je eens wist hoeveel mensen er globaal elke dag in iedere vorm van internet fraude stinken.

Dat is heeeel veeel geld!

Zo had ik een vaste klant die iedere maand terug kwam met zijn pc omdat die weer eens vol zat met virussen, iedere keer weer die TD kosten betalen maar een goede virusscanner erop zetten was te duur voor die man 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Zakkenwasser op 30-08-2012 00:31 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:35
AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:27:Zo had ik een vaste klant die iedere maand terug kwam met zijn pc omdat die weer eens vol zat met virussen, iedere keer weer die TD kosten betalen maar een goede virusscanner erop zetten was te duur voor die man 8)7
Dat zijn de betere klanten!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:27:
Zo had ik een vaste klant die iedere maand terug kwam met zijn pc omdat die weer eens vol zat met virussen, iedere keer weer die TD kosten betalen maar een goede virusscanner erop zetten was te duur voor die man 8)7
Of die klant vindt je leuk, en had graag een excuus op op bezoek te komen ;)

TheS4ndm4n#1919

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:27:
Anti-virussoftware is tegenwoordig gratis ;)
En de betaalde hebben geen meerwaarde.

[ Voor 35% gewijzigd door Compizfox op 30-08-2012 02:04 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

En je pc virusvrij laten maken kan tegenwoordig ook gratis :D

Verwijderd

Je kunt het alleen niet verstaan :')

Telefonische phishing Consumentenbond. Hier kun je zien en horen hoe hun werkwijze is :).

Ook leuk scammer in een VM omgeving :).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 20:03 ]

Pagina: 1