Gebeld door onbekende vrouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Exqua
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-08 00:37
Hoi Allemaal,

Ik heb deze ochtend iets raars mee gemaakt wat ik met jullie wil delen.
Ik ben rond half 11 gebeld (op de huis lijn) door een vrouw die engels sprak en ze had een chinees accent.
Deze vrouw vertelde mij in gebrekkig engels dat ik was gehackt en dat als ik zou inloggen op mijn computer zij mij zou laten zien wat er gebeurd is.

Ik vond dit een raar iets en vroeg de vrouw waarom ze me belde, wie ze was en wat er dan met mijn netwerk aan de hand was.

Ik heb in de garage mijn kantoor aan huis en liep daar dus heen om te gaan kijken.
Tot mijn verbazing waren mijn windows 7 systemen opnieuw gestart. Ik heb auto update van windows uit staan omdat ik altijd een paar dagen wacht met updates installeren, dus rebooten vanwege windows opdates lijkt me vrij klein tenzij ze een push doen, maar ik weet niet in hoeverre deze mijn settings overruled. Het is wel erg toevallig dacht ik. Op het moment dat ik de vrouw vertelde dat ik ging inloggen kreeg ik geen gehoor meer aan de andere kant van de lijn (lijn was niet verbroken maar kreeg gewoon geen gehoor meer).

Mijn netwerk situatie:

Ik heb een BSD firewall server draaien.
2 windows7 systemen die altijd aan staan (1 werk pc en 1 pc die mijn servers en netwerk in de gaten houdt).
Verder heb ik 5 windows 2008 R2 servers draaien (ad, dns, exchange etc).
Ik draai ook en 5tal linux (CentOS) servers (web, sql, etc).
Verder draai ik 3 vmware servers waar de meeste bovengenoemde servers op draaien.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? wat ik raar vind is dat ik gebeld wordt op mijn vaste lijn en dan ook nog eens 2 systemen heb die opnieuw zijn gestart. Wat de vrouw mij ook vertelde is dat als ik zou inloggen op mijn windows systeem dat zij het mij zou laten zien. Zij wist dus dat mijn systeem niet ingelogd was? of zou dit puur toeval zijn?

Verder heb ik mijn provider gebeld, dit verhaal uitgelegd en hun gevraagd of hun hoofdkantoor in India mij gebeld heeft maar dit was niet het geval. Verder zagen ze op mijn lijn geen rare dingen.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden.

Groetjes,
Wesley

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind je verhaal erg lijken op de nodige topics die hier over te vinden zijn.

Gewoon negeren, niks aan de hand, het is scam. In de hoop dat je een pakket afneemt. Je wordt voor de gek gehouden, en als je daar in trapt, kan het je wel eens wat stuivers kosten.

Ey!! Macarena \o/

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:58
Zie Google:
https://www.google.nl/web...cp.r_qf.&biw=1920&bih=989

Was laatst ook bij Kassa of Radar volgens mij.

Waarom je PC rebootte kan ik niet verklaren, misschien puur toeval...

[ Voor 7% gewijzigd door Exception op 13-09-2012 12:00 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is al meerdere malen besproken in andere topics. Verhalen zijn vergelijkbaar.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
wat zeggen de logs van je pc's die herstart zijn?

• Exqua
Ik las nu net de onderliggende topics en vond inderdaad dat de verdacht veel op die van mij lijken.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
nevermind, je hebt updates uit staan lees ik .

[ Voor 66% gewijzigd door Teckna op 13-09-2012 12:04 ]

• Exqua
Baazie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:02:
wat zeggen de logs van je pc's die herstart zijn?
Ik ga daar zo even naar kijken. Zit even op me dochter te letten :-)

• Exqua
Teckna schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:03:
Mijn windows 7 pc was vanmorgen herstart ivm microsoft updates, toevallig die van jou ook? ;)
Dan verklaart dat een hoop :)

• The Eagle
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het kan zijn dat die restarts toeval zijn, of idd samenvallen met de windows updates. In dat geval: niks om je zorgen over te maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Exqua
The Eagle schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:04:
Het kan zijn dat die restarts toeval zijn, of idd samenvallen met de windows updates. In dat geval: niks om je zorgen over te maken :)
Maar kan dit ook als auto update uit staat?

• The Eagle
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nope, dat lijkt me stug. Maar je logs zouden uitsluitsel moeten geven; je kunt prima zien wanneer er aangelogd werd en doro wie en hoe laat enzo :)

Dus we wachten even tot de kleine slaapt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Exqua schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:05:
Maar kan dit ook als auto update uit staat?
Dat zou dat niet moeten gebeuren nee. Je update toch wel heel regelmatig, mag ik hopen? :X

Check de event logs even.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Exqua
F_J_K schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:07:
[...]

Dat zou dat niet moeten gebeuren nee. Je update toch wel heel regelmatig, mag ik hopen? :X

Check de event logs even.
Ik update altijd een paar dagen na de release.
Zodat ik er zeker van ben dat er geen fouten in zitten.
Ik heb een aantal jaar geleden bij een oude werkgever van mij meegemaakt dat systemen niet meer werkten na windows updates.

• Exqua
Hij heeft inderdaad updates geïnstalleerd en is opnieuw gestart. Ik checkte even mijn auto update en deze staat nog steeds uit.

het gaat om deze update: KB2735855

[ Voor 26% gewijzigd door Exqua op 13-09-2012 12:17 ]

Verwijderd

Er is malware die windows updates manipuleert ;) Maar of dit ook bij jou het geval was? ik heb in ieder geval in mijn pfSense firewall ingesteld dat geen van alle verbindingen uit inda/china etc. en andere exotische landen geblokkeerd worden.. en nee ik ben geen racist:X

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exqua
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:27:
Er is malware die windows updates manipuleert ;) Maar of dit ook bij jou het geval was? ik heb in ieder geval in mijn pfSense firewall ingesteld dat geen van alle verbindingen uit inda/china etc. en andere exotische landen geblokkeerd worden.. en nee ik ben geen racist:X
Mijn computer is clean, en de rest van me netwerk/servers ook. Ik heb mijn firewallserver ook wat dichter gezet, wat poorten dicht gegooid die ik bijna niet gebruik. verder draaien ssh en dergelijke niet op de default poorten dus daar verwacht ik niet veel problemen.

Al met al was dit een raar iets voor mij omdat ik dit nog nooit had meegemaakt op deze manier haha.
Weer wat geleerd en hopelijk bellen ze me niet meer in de toekomst.

Verder wil ik iedereen bedanken die mij hier heeft geholpen en uitgelegd heeft wat die telefoontjes inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of als je goed bij tong bent en tijd hebt kun je hun scammen, voorbeeldje: YouTube: Trolling the Windows Indian Phone Call Scam er zijn er wel meer.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1