martinusz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:15:
[...]
Zal allemaal ook wel weer meevallen, die playoffs zijn al ruim 10 jaar, als na 10 jaar de vooruitgang is dat je een keer doorgaat met 3 ploegen in de EL, dan is dat nu nog niet zo hosanna lijkt mij. (is vogens mij ook voor het eerst dat ze met 3 doorgaan)
Sowieso natuurlijk moeilijk te duiden waarom je ineens succes kunt hebben, hoe komen wij anders aan de vorige generatie (sneijder, Robben, Persie, etc.) zonder het playoff systeem
Ook een kwestie van mazzel met talenten hebben denk ik dan, of wellicht een goede jeugdopleiding.
Ik heb een blauwe maandag voor voetbaltrainers-vakblad De Voetbaltrainer geschreven en in die hoedanigheid veel met veldtrainers in het amateur- en betaald voetbal gesproken. Een van de basiselementen van trainen is het opbouwen van weerstand. Dat doe je in oefenvormen, die daardoor steeds moeilijker, uitdagender en dus leerzamer worden. Voor wedstrijden geldt hetzelfde: hoe pittiger de tegenstander, hoe meer je er van kunt leren (tot op zekere hoogte uiteraard, van 12-0 verliezen leer je uiteraard weinig). Dat principe geldt voor profs net zo goed. Daarom spreek je van een speler die 'uitgeleerd' is in de Eredivisie (een Eriksen, Depay, etc), er is dan niet meer genoeg weerstand voor die speler om stappen te maken in zijn ontwikkeling. Dat is één.
Een logische stap is dan: naar het buitenland. Tot vorige generatie was het zo dat die stap ook wel te maken was. De Robbens, Sneijders, etc, kwamen bij de topclubs en speelden daar ook. Slaagden niet altijd, maar komen er wel terecht. Speelden ook. Die stap, dat zie je, is nu moeilijker. Spelers vertrekken naar de Europese subtop en belanden daar zelfs op de bank. Daar stagneert hun ontwikkeling, met als gevolg dat de stap naar de echte top niet meer zomaar gezet kan worden. Wat is momenteel van de wat jongere generatie de succesvolste Nederlandse voetballer in het buitenland? Strootman? Blind?
Ik zie wel degelijk een oplossing in een BeNe-liga. Meer grote wedstrijden betekent meer weerstand, betekent dat je verder kunt ontwikkelen in je eigen competitie. Dan is de de eventuele stap naar een andere competitie ook wat kleiner en dus makkelijker, wat de kans dat een speler kan doorgroeien naar de absolute top weer groter maakt.