USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

PrimusIP schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:20:
Ik heb een vraagje over de USB-C 'carger cable' die samen met de 30w power adapter met de M1 MacBooks geleverd worden. Waarvoor kun je die kabel verder nog voor gebruiken behalve voor stroom voor je laptop?
Ik ving ergens op dat die voor data overdracht ongeschikt is? Klopt dat?
nee, werkte niet. Alleen met TB kabel.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 14:54
GforceNL schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:18:
[...]

nee, werkte niet. Alleen met TB kabel.
Werkt prima. De USB-C laadkabels zijn prima te gebruiken om data over te zetten en nee geen TB snelheden maar het werkt wel.
Deze 2 meter lange oplaadkabel heeft aan beide uiteinden een USB‑C-connector. Hij is ideaal voor het opladen van USB‑C-devices en ondersteunt ook het synchroniseren en overzetten van gegevens tussen USB‑C-devices.
https://www.apple.com/nl/...M/A/usb-c-oplaadkabel-2-m

[ Voor 35% gewijzigd door ZiSE op 18-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 23:12
frederic46 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:02:
We hebben een Apple Cinema Display 20" met alleen DVI-D. Voor een MBP met dus alleen USB-C thunderbolt zoek ik een verloop van USB-C naar DVI-D female.

Ik vind wel verloop van USB-C naar DVI maar meestal is dit DVI-I en vaak staat er ook bij dat ze NIET werken op o.a. Cinema Displays omdat deze monitoren alleen werken met een niet-geconverteerd DVI-D signaal.

In 2 Apple winkels weten ze het ook niet. En mijn email naar een online kabelshop verwees mij naar adapters met in de specificaties de melding ""niet voor cinema displays ......" 8)7

Weet iemand misschien wel een oplossing?
Bij voorbaat dank.
Ik heb recent die van Startech gekocht. Waar bij staat dat het niet met cinema display werkt. Gemaild met Startech en die zei “een cinema display heeft een Apple Display Connector”. Even uitgelegd dat dit niet altijd zo is.
Ik heb de CDP2DVIW besteld bij Amazon voor €26,07 en het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max.schollen
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-12-2024
De nieuwe iMac nu een paar dagen in het bezit
Wat een fijne computer is het toch en wat is het snel
Er is alleen 1 probleem
Ik wil graag een hub onder mijn bureau hebben zodat ik niet elke keer achter mijn computer moet als ik er een usb stick in wil steken
Nu heb ik op de gok een usb c kabel gekocht bij alie helaas werkt het dan niet
Wat raden jullie aan ?
Het gaan om een langer van 1,5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

max.schollen schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:09:
De nieuwe iMac nu een paar dagen in het bezit
Wat een fijne computer is het toch en wat is het snel
Er is alleen 1 probleem
Ik wil graag een hub onder mijn bureau hebben zodat ik niet elke keer achter mijn computer moet als ik er een usb stick in wil steken
Nu heb ik op de gok een usb c kabel gekocht bij alie helaas werkt het dan niet
Wat raden jullie aan ?
Het gaan om een langer van 1,5 meter
Kijk eens even 2 berichten boven je.

Offtopic: Je koopt een iMac van meer dan 1000,- en gaat dan bezuinigingen op een USB kabeltje? 8)7

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.schollen
Greatsword schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Kijk eens even 2 berichten boven je.

Offtopic: Je koopt een iMac van meer dan 1000,- en gaat dan bezuinigingen op een USB kabeltje? 8)7
Dat gaat over omloop kabels
Ik heb gewoon een usb c verleng kabel nodig die data over 1,5 m kan door geven
Vindt online veel Ombekend merken en weet daarom niet goed wat een beetje goed is

[ Voor 10% gewijzigd door max.schollen op 18-06-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 08:38
max.schollen schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Dat gaat over omloop kabels
Ik heb gewoon een usb c verleng kabel nodig die data over 1,5 m kan door geven
Vindt online veel Ombekend merken en weet daarom niet goed wat een beetje goed is
Over welke dock gaat het? Hoe lang is de kabel die daar nu op zit? Welke kabel heb je geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 19-06-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.schollen
TheMaxMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Over welke dock gaat het? Hoe lang is de kabel die daar nu op zit? Welke kabel heb je geprobeerd?
Gaat om een hub van een Ombekend merk .
De kabel die daar nu op zit is heel erg kort.
Heb er nu een kabel van alie op zitten maar helaas geeft die geen gehoor .
Heb ook nog een dock van een merk maar helaas doet die het ook niet op de verleng kabel
En ben dus aan het kijken voor een goede kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Ja die ga je niet vinden. USB-C (of specifieker, USB-3.1 gen2) heeft namelijk een maximale kabellengte van 1m en (passieve) verlengkabels zijn helemaal uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.schollen
mcDavid schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:24:
Ja die ga je niet vinden. USB-C (of specifieker, USB-3.1 gen2) heeft namelijk een maximale kabellengte van 1m en (passieve) verlengkabels zijn helemaal uit den boze.
Heb ze op alle kabels wel gevonden van 1,5 meter
Hoe kan dat dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Sja als je een Chinees vraagt stekkertjes te knijpen aan een kabel van anderhalve meter dan doen ze dat met alle plezier natuurlijk.

Moet je niet gek staan te kijken dat ze blijkbaar niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik zie hier wel wat langere USB c en lightning kabels tussen staan. https://www.apple.com/nl/...45c4%2B3233%2B3387%2B3393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.schollen
Moet echt gaan om een usb c verleng kabel van minimaal 1,5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lightning is helemaal mooi, die horen maar tot 80 cm te gaan dus die kabel is gewoon echt buiten spec.

Nu kan het met een aansluitkabel van hoge kwaliteit misschien nog wel haalbaar zijn een werkend product te maken (al neemt de fabrikant hier wel een risico mee, misschien werkt het ene apparaat wel maar het andere niet). Maar met een (passieve) verlengkabel heeft de fabrikant nooit zelf in de hand wat het totale signaalverlies en de weerstand is, sterker nog het leent zich ook voor lijpe dingen zoals mensen die 100W door 4 verlengkabels denken te kunnen pompen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Bij voorbaat mijn nederige excuses als dit al ter sprake is geweest in de vijftig pagina's van dit topic.

Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet. Ik heb hem aangesloten met een usb-c verloopstekkertje. Dat verloopt werkt in principe goed met USB-A spul zoals draadloze muis, USB sticks met harde schijven die ik heb. Maar niet met dat ding. Ik heb verder niet veel ander spul liggen, maar na testen op mijn oude Nikon spiegel reflexcamera kreeg ik daar ook het zelfde probleem: Mijn Mac ziet ze niet.

Nu las ik ergens op het internet weer wel dat een oude usb2.0 hub zou werken, maar anderen spraken dat tegen. Ik vind het wel opvallend want ik zou backwards compatibibiteit verwachten. Anderen geven weer de hardware en firmware van die apparaten de schuld. (de e-reader is trouwens volledig upgedate)

Mijn vraag: Waar ligt het aan dat micro-usb spul niet werkt? Of is het toeval bij mij en werken andere apparaten bij anderen wel prima? Is dit op te lossen? Liefst softwarematig, anders hardwarematig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:17
Lijkt me eerder het probleem dat er geen driver voor ARM is voor deze devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
PrimusIP schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:46:
Bij voorbaat mijn nederige excuses als dit al ter sprake is geweest in de vijftig pagina's van dit topic.

Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet. Ik heb hem aangesloten met een usb-c verloopstekkertje. Dat verloopt werkt in principe goed met USB-A spul zoals draadloze muis, USB sticks met harde schijven die ik heb. Maar niet met dat ding. Ik heb verder niet veel ander spul liggen, maar na testen op mijn oude Nikon spiegel reflexcamera kreeg ik daar ook het zelfde probleem: Mijn Mac ziet ze niet.

Nu las ik ergens op het internet weer wel dat een oude usb2.0 hub zou werken, maar anderen spraken dat tegen. Ik vind het wel opvallend want ik zou backwards compatibibiteit verwachten. Anderen geven weer de hardware en firmware van die apparaten de schuld. (de e-reader is trouwens volledig upgedate)

Mijn vraag: Waar ligt het aan dat micro-usb spul niet werkt? Of is het toeval bij mij en werken andere apparaten bij anderen wel prima? Is dit op te lossen? Liefst softwarematig, anders hardwarematig?
Kijk even in je systeemoverzicht bij de USB poorten of de apparaten er wel tussen staan. Als dat zo is zit het in de drivers die er niet zijn. Heb / had ik ook met een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 14:34
Heeft iemand toevallig deze Satechi 'On-the-Go Multiport Adapter'? Ik zoek al een tijdje een USB-C dock voor mijn Macbook M1 maar vanwege het thuiswerken heb ik deze nog niet nodig gehad.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810CZihhd4L._AC_SL1500_.jpg
Zowel bij Coolblue als Amazon staat dat de hub 4K@60Hz is en dus niet 30Hz. Nu zal dat voor mij weinig uitmaken gezien de monitoren op mijn werk 1080p zijn.

Ondanks dat ik geen USB-A meer gebruik, zijn zowel VGA, HDMI en ethernet voor mij de belangrijkste poorten. MicroSD en SD zijn weer handig om te hebben gezien ik nog een aantal geheugenkaarten heb liggen, maar nu alleen kan gebruiken op mijn oude computer.
Deze dock lijkt een handige alleskunner maar ik ben benieuwd of de prestaties van de dock dik in orde zijn vanwege de prijs.

Een andere dock waar ik naar kijk is de pricewatch: Dell USB-C mobiele adapter - DA300. Bij deze heb ik geen microSD en SD-kaartlezer, de USB-C kabel is geintegreerd maar is wel enigszins goedkoper en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Hipska schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:35:
Lijkt me eerder het probleem dat er geen driver voor ARM is voor deze devices
Blijkt dat hij ook niet zichtbaar is op de Intel Macbook (USB-A) van mijn vriendin. Dus waar het aan ligt, geen idee.

Zal wel iets met de driver zijn gok ik, zoals Dancing_Animal al schreef.

Als work around dan maar besloten content server van Calibre te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joranoud
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-02 22:28
Ik ben voor mijn nieuwe m1 MacBook Air op zoek naar een simpele usb c adapter. Geen eisen over 60hz of dubbel monitor. De enige wensen zijn HDMI, usb en kaartlezer.

Ik vind op Amazon en bol veel goedkope adapters, zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Maar ook wat geschrokken van de verhalen dat de MacBook wordt gebrickt. En ik wil graag een goede en kwalitatieve aankoop doen, goedkoop is duurkoop en ik ga graag voor duurzaam.

Heeft iemand ervaringen met een fijne adapter? Het liefste met 1 poort zodat ik kan laden tegelijkertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Paar maandjes geleden dit gekocht: Klik

Heeft geen sd kaart lezer. En voor serieus gebruik zou ik aanraden om niet Ali express te gebruiken (ik bedoel, je koop een duizend plus laptop, dan moet je niet voor paar euro op randapparatuur bezuinigen), dus een echt advies geef ik je niet. ;)
Ik kocht het ding vooral om op een goedkope manier te kijken of mijn oude monitor werkt. Op een oude MacBook Pro 2014 (met hdmi poort) was het scherm vreselijk. Tot mijn verbazing werkt hij op mijn m1 MacBook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
joranoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:07:
Ik ben voor mijn nieuwe m1 MacBook Air op zoek naar een simpele usb c adapter. Geen eisen over 60hz of dubbel monitor. De enige wensen zijn HDMI, usb en kaartlezer.

Ik vind op Amazon en bol veel goedkope adapters, zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Maar ook wat geschrokken van de verhalen dat de MacBook wordt gebrickt. En ik wil graag een goede en kwalitatieve aankoop doen, goedkoop is duurkoop en ik ga graag voor duurzaam.

Heeft iemand ervaringen met een fijne adapter? Het liefste met 1 poort zodat ik kan laden tegelijkertijd
Ik gebruik thuis soms ook een ali expres ding, werkt prima. Is wat gammel en plastic achtig, kan me voorstellen dat 'ie ook stuk kan gaan maar verder prima. Voor werk gebruik ik een Caldigit dock en die zijn onverwoestbaar, betrouwbaar en mijne heeft een voeding om m'n macbook op te laden... maar wel duur. Als je 'm vaak gebruikt of het moet betrouwbaar zijn heeft onder andere OWC, Satechi en Caldigit goeie dingen. Veel functies voor heel weinig geld zoals je voorbeeld zijn vaak wat gammel.

Dat bricken was met docks die ook stroom leveren en is door Apple opgelost in een software update > link. Daar zou ik niet te bang voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
joranoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:07:

Kijk even op de site van Apple of amac welk merk ze aanbieden. Ik zou op je nieuwe MacBook zeker geen Ali of Amazon huismerk dingen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:12
Omdat ik kortgeleden een MacBook Air M1 gekocht heb, heb ik een USB-C -kabel gekocht om mijn externe harde schijf te kunnen blijven gebruiken.

Dat is deze 1TB van Seagate, geen SSD, maar een ouderwetse HDD.
Ik dacht klaar te zijn met een nieuwe USB-C kabel met dezelfde HDD-stekker.
Ik heb deze gekocht op Ali.

Bij het testen gaat het een en ander mis.
Aansluiten gaat prima want de harde schijf wordt gedetecteerd door OS X en ik kan browsen door m'n mappen. Een bestand kopieren van de externe HDD naar de Mac gaat ook goed.
Maar na een paar minuten verbreekt opeens de verbinding en geeft OS X de melding dat ik de schijf op de nette manier moet verwijderen. Het lukt me ook niet om een bestand terug te kopieren van m'n mac naar de externe HDD. Het kopieren begint niet en Finder blijft bezig met het berekenen hoelang het kopieren gaat duren.
Met Schijfhulpprogramma heb ik gekeken of ik Schijf EHBO kan toepassen. Daar krijg ik de melding (met een foutcode) dat dat ook niet lukt.

Het gaat ook mis wanneer ik de originele kabel gebruik met een USB-A naar USB-C verloopje, ook van Ugreen. Precies dezelfde problemen.

Het gaat wel goed wanneer ik de schijf aankoppel via m'n Dell docking station. Daar zit een USB-A poort op waarbij ik de oorspronkelijke kabel kan gebruiken.

Wat zou er mis kunnen gaan? Heb ik kabels van prutkwaliteit gekocht in China? Of gaat deze manier nooit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Als die tijdens kopiëren verbinding verliest klinkt dat alsof ergens met je kabeltje het contact wordt verbroken of dat er iets is met de stroomvoorziening via dat kabeltje. Als het wel met je hub werkt denk ik idd dat je kabel een prutproduct is.

Aantal maanden geleden heb ik via Ali een usb C -> USB B micro kabel gekocht voor mijn externe HDD. Die werkt prima op mijn M1 air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
PrimusIP schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:46:
Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet.
[...]
Ik heb het werkend gekregen via een goedkope USB 2.0 hub van Ali. Het zal hem wel in die 2.0 ondersteuning zitten. Op een MacBook Air 2017 (dus met USB A poorten) deed hij het ook niet, terwijl die hem wel ziet op mijn rasberry pi 4 (op de usb 2.0 poort). Nou, nu ook op mijn M1 air met hulp van die 2.0 hub.
Dan denk concludeer ik dat sinds iig 2017 Apple USB 2.0 niet meer ondersteund, direct op hun poorten.

Van Apple valt me dat best tegen. Ik kan me voorstellen dat zat mensen zijn die nog oude spullen hebben liggen. En transitie naar USB C is al onaangenaam genoeg. (Al ben ik daar dan wel voorstander van, ik hoef geen USB A in mijn laptop.) Maar vooral haat ik dat er een stekkertje bestaat met de naam "Universal" in zich, maar die dat niet is.

Van Kobo vind ik het al helemaal idioot. Dat ze een apparaat uitbrengen met dusdanig gedateerde aansluitingen. USBC bestaat inmiddels ook al weer eventjes (langer dan dit model). Waarom dan nog micro USB uitbrengen die blijkbaar alleen met 2.0 werkt......
En dan vervolgens wel vrolijk op je site zeggen dat het met Apple werkt. Ja, met een Powerbook zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:58

the mod man

iets van beeldmaker

Na het eeuwig uitstellen van de aanschaf van een nieuwe Macbook ben ik nu in het bezit van een M1 macbook pro

Als professioneel fotograaf heb ik altijd te weinig usb poorten en sd kaart lezers. Helemaal met de M1

voor mn ouwe 15 inch retina uit 2014 had ik een simpel usb 3.0 4 poorts switch waarop ik 2 SSD's en 2 QXD kaartlezers (of 4 keer kaartlezer en ssd op andere interne poort) kon aansluiten en dit zonder omkijken een uurtje kon laten importeren/kopiëren om daarna aan het editten te slaan

Nu zoek ik voor de M1 een goeie adapter/dock waarop ik vooral heel veel usb-a poorten beschikbaar heb.

Helaas werkt de oude usb a 3.0 niet met een simpel usb-c -> usb-a kabel ertussen.

Idealiter importeer ik van 2-6 geheugenkaarten tegelijkertijd naar 2 verschillende ssd's hiervoor zou ik 4 usb-a poorten nodig hebben en 2 usb-c poorten. Dat het dan allemaal net iets minder snel werkt neem ik voor lief.

Ik heb allerlei docks bekeken die ethernet en hdmi en Displaypoort leveren en daar heb ik weinig mee. Het levert daarnaast mij inziens een onnodig groot blok op welke weer mee moet in de tas die al overvol zit.

Iemand de gouden tip ?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
@the mod man

Caldigit ts3 plus is een goede optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@the mod man Ik weet niet of je bedrijfsmatig bezig bent, maar misschien zoiets een optie:
- https://shop.westerndigit...ss-ssd#WDBAMJ2500AGY-NESN
- https://www.gnarbox.com/products/gnarbox-2-0-ssd

Dan kun je een SD-kaarten onderweg al naar disk kopiëren zodat je thuis enkel die disk maar op je MacBook hoeft aan te sluiten. Zo heb je ook meteen een backup, mocht een van de SD-kaarten stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:53
max.schollen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:07:
[...]

Heb ze op alle kabels wel gevonden van 1,5 meter
Hoe kan dat dan ?
Die heb ik en die werken goed met mijn Logitech webcam met USB-c kabel. Dus er zijn wel kabels die werken. Probeer er alleen niet 2 aan elkaar te maken. Want dat werkt dus inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Na een hele tijd zonder gekund te hebben had ik mijn verloop naar ethernet weer nodig. Sinds enkele updates (inmiddels op Big sur 11.6 doet mijn verloop het niet meer.

Nu zoek ik dus een andere maar die op de apple site is uitverkocht.

Zou deze voltaan: pricewatch: Satechi USB-C naar Ethernet Adapter - Spacegrijs het internet vind ik vooral de oudere.

Model: MacBook Pro (15-inch, 2016)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

top bedankt,. Heb deze besteld als t niet werkt gaat hij gewoon weer retour ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 15:58
Even een crosspost vanuit het nieuwe Macbook Pro topic:

Ik ben ook op zoek naar een goede dock om in ieder geval 2 4K 60Hz monitoren aan te sturen + randapparatuur (toetsenbord, muis etc.). Ik ben in de afgelopen 24 uur tot de volgende shortlist gekomen, dus ik hoor graag nog andere aanbevelingen:

Razer Thunderbolt 4 Dock
Kensington SD5700T
OWC 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Windows

Zijn er hier mensen met ervaringen op bovenstaande docking stations? Of goede ervaringen met andere TB4 docks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Herax10NL ik heb zojuist deze besteld:

HyperDrive GEN2 USB-C 18-in-1 Hub

Ik wil graag drie schermen kunnen aansturen straks op mijn Macbook Pro met Max CPU. De schermen die ik heb zijn slechts 1080P dus dat moet vast gaan lukken. Ik hoop dat ik ze dan minimaal op 120hz kan laten draaien. Maak daar nu ook gebruik van maar dan via discrete graphics op een Hackintosh machine en daar werkt het perfect op. Het is te hopen dat dat op mijn nieuwe Macbook ook gaat lukken. Werkt wel zo fijn. De Macbook moet ik helaas nog even op wachten. Die kan van 9 tot 16 November verschijnen maar de hub komt morgen al binnen. Hij heeft genoeg aansluitingen en volgens de specs zou hij op alle poorten 4K @ 60hz moeten kunnen doen dus voor jouw wensen prima te doen. Hoop dat ik op de 1080P resolutie de hogere refresh rate mag gebruiken. Met 250 euro is het wel een dure jongen maar voor mij maakt dat niet uit. Het is een zakelijke investering welke het mij prima waard lijkt.

Zodra ik de hub en mijn nieuwe Macbook Pro Max binnen heb wil ik je best nog even een update doen in dit topic over of het werkt of niet. Maar lijkt mij wel als ik de specs zo zie? Wat denkt de rest hiervan? Het ideale aan deze hub is dat er achter op twee usb 2.0 poortjes zitten voor een muis en toetsenbord plus een gigabit ethernet poort. Verder zijn er nog genoeg poorten voor eventueel een extra storage device als een externe SSD.

Edit: ik lees nu dat MacOS nog steeds geen MST zou ondersteunen dus dat ik zelfs met een hub er aan maar één video stream kan uitsturen? Oftewel ik kan dan wel 3 monitoren aansluiten op de hub maar die tonen dan allemaal het zelfde beeld? Weet iemand toevallig of dat met de komende M1 Max gefixed is? Of is het puur een software dingetje? Wellicht gefixed in de komende MacOS update? Zou balen zijn als ik straks alsnog naast de hub de andere monitoren via andere poortjes zou moeten aansturen. Zou zo mooi zijn als je gewoon èèn kabel kunt gebruiken zodat je de Macbook snel aan en af kunt sluiten.

Edit 2: @Herax10NL ik besef mij nu pas dat jij waarschijnlijk echt een scherm met Thunderbolt aansluiting wilt gebruiken. Dus niet wat ik zoek. Thunderbolt kun je schijnbaar wel chainen.

[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 21-10-2021 03:42 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:53
@DAMAGE:

MacOS supports SST (Single Stream Transport) so it will show one extended display with the same image on all external displays at 4K60Hz.
Bron: https://www.hypershop.com...ve-gen2-18-in-1-usb-c-hub

Naar wat ik lees gaat het niet werken. Je kunt beter gaan voor een Thunderbold 4 dock, zoals hij zelf al aangeeft, dit is er 1 op USB-C snelheid en benut niet de volledige 40gbps van Thunderbold.

[ Voor 9% gewijzigd door XiniX88 op 21-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
XiniX88 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:20:
@DAMAGE:

MacOS supports SST (Single Stream Transport) so it will show one extended display with the same image on all external displays at 4K60Hz.
Bron: https://www.hypershop.com...ve-gen2-18-in-1-usb-c-hub

Naar wat ik lees gaat het niet werken. Je kunt beter gaan voor een Thunderbold 4 dock, zoals hij zelf al aangeeft, dit is er 1 op USB-C snelheid en benut niet de volledige 40gbps van Thunderbold.
Alleen de vraag is dan, support macOS wel 2x 4K 60Hz via Thunderbolt 4?
Toevallig vanochtend contact gehad met Apple NL zelf. En ook zij weten het nog niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@XiniX88 maar ook al zou ik voor een Thunderbolt dock gaan dan nog gaat mij dat niet helpen met de drie schermen neem ik aan? Dan moet ik als nog een extra dock hebben en dan mijn derde scherm op de hdmi poort van de Macbook zelf?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
@DAMAGE
Wat ik lees is dat Monterey nog steeds geen MST ondersteund, wat betekend dat je er maar maximaal 1 scherm aan kan hangen. Heel veel kan ik echter weer niet vinden:
https://www.google.com/search?q=monterey+MST+support

Zelf heb ik een Air M1 en gekozen voor de DisplayLink oplossing. Hier hangen 2x 49' super ultra wide schermen aan (met 1 aangesloten USB-C) en voor mijn usecase werkt dit prima. Ik vrees echter dat voor de video editors dit niet goed gaat werken.

Als MST niet wordt ondersteund is de enige manier om meerdere schermen te gebruiken, alle Thunderbold poorten te gebruiken (of de hoeveelheid schermen) en dus elk scherm apart aan een USB aan te sluiten. Ik ben daarom blij dat ik alleen code schrijf ;) en met een elegantere oplossing meerdere schermen kan aansturen met USB hub.

Ik gebruik echter dan weer een D6000 van Dell, geen echte thunderbold, maar met wat er op aangesloten zit (2x beeldscherm, Muis, toetsenbord, headset) red USB-C het prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@XiniX88 Het ziet er naar uit dat ik dan toch nog maar een extra dock moet halen naast die andere die ik besteld heb. Is inderdaad USB C maar denk dat het wel voldoende moet zijn. Ik houd altijd nog een Thunderbolt poortje over voor eventueel een losse SSD dan. Als ik op die andere dock een muis + toetsenbord kan gooien, plus ethernet, en dan via HDMI een scherm dan is dat prima. Oh ja en mijn headset kan daar op eventueel. En dan nog een simpele USB C naar HDMI of zo. En dan het andere scherm op het HDMI poortje van de Macbook Pro. Dan heb ik alle schermen covered. Dure business maar ach, als het uiteindelijk werkt zitten we er wel weer relaxed bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Als je het zo wilt doen heb je genoeg aan je Dock die je gekozen hebt, die ondersteund 1x HDMI uit (ja hij heeft er meer, maar die dupliceren het scherm alleen). Je tweede scherm aan je HDMI van je Pro en klaar ben je.

Vind het wel jammer dat MST (nog) niet wordt ondersteund, ik vind mijn huidige setup (1 kabel inpluggen en klaar) echt heel praktisch... Wordt direct opgeladen, heeft LAN, heeft mijn randapparatuur en stuurt 2 schermen aan (mijn collega's hebben er zelfs 3 schermen aan hangen).

Ook merk ik niets van DisplayLink in normaal gebruik (ofja, NLZiet laat de DRM protected video's niet zien, maar dat is de enige). Verder is alles gewoon vloeiend op mijn beeldscherm. Zou het een ieder met een M1 Air aanraden (wellicht daarvoor ook). Vooral omdat de M1 uit zichzelf maar 1 extra scherm kan aansturen.

Ben misschien de enige die de hype rondom MagSafe niet snapt ;) anders moet ik MagSafe inpluggen EN USB-C dock... maar laat ik die discussie hier niet starten :)

[ Voor 9% gewijzigd door XiniX88 op 21-10-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@XiniX88 Ja inderdaad, ik had ook het liefst één kabeltje gebruikt. Daar had ik stiekem mijn zinnen op gezet. Dat is wel zo makkelijk bij het loskoppelen als je de Macbook onderweg moet gaan gebruiken. Helaas. Had gister inderdaad ook even op MST zitten googlen voor de nieuwe MacOS die er aan komt en helaas, iemand had het al geprobeerd in de beta maar geen succes. Aangezien hier al heel lang om gevraagd wordt (MST dus) maar Apple daar nog altijd geen gehoor aan heeft gegeven ben ik bang dat het ook niet meer gaat komen. Hardware technisch is dit geen probleem. Zat mensen die via Bootcamp wel gewoon MST kunnen gebruiken. Maar in MacOS 'bestaat' het gewoon weg niet. Naja dan maar drie kabels naar de Macbook. Mag ik nog een kleine dock uitzoeken om een tweede scherm te koppelen. En dan de derde via de HDMI poort. Done! Plus nog eens een Magsafe lader inderdaad. Als het uiteindelijk maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Waarom niet gewoon USB-C naar DisplayPort of HDMI kabel, vele malen goedkoper dan een hele tweede dock kopen.

Als je trouwens de grafische poespas niet gebruikt (dus geen video edit) kan ik DisplayLink ook aanbevelen. Alle normale apps en browser draait gewoon top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Ik weet niet wat voor schermen je hebt, maar zou het niet met Displayport kunnen? https://www.displayport.o...ingle-displayport-output/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
Iemand tips voor een portable usb-c hub met USB3, ethernet, HDMI, charging en een snelle poort voor een externe nvme gen4 SSD?

Ik zoek er twee: een voor een Macbook Pro 2018 en een voor de Macbook Air 2020 M1. Vooral voor die laatste is het lekker als de nvme op de hub kan. Of is het advies daar om alleen het laden via de hub te doen en de externe SSD direct op de MBA aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
m_a_rnix schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:54:
Ik weet niet wat voor schermen je hebt, maar zou het niet met Displayport kunnen? https://www.displayport.o...ingle-displayport-output/
In de eerste zin wordt nog gesproken over MST wat Apple tot op heden niet ondersteund.
[…] products are beginning to take advantage of multi-stream technology
Aldus de website.
kesj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:27:
Iemand tips voor een portable usb-c hub met USB3, ethernet, HDMI, charging en een snelle poort voor een externe nvme gen4 SSD?

Ik zoek er twee: een voor een Macbook Pro 2018 en een voor de Macbook Air 2020 M1. Vooral voor die laatste is het lekker als de nvme op de hub kan. Of is het advies daar om alleen het laden via de hub te doen en de externe SSD direct op de MBA aan te sluiten?
https://m1displays.com/docking-stations-for-m1-macbooks/

Hier staan ongeveer alle beschikbare oplossingen. Ligt aan hoeveel schermen je wilt aansluiten. Meer dan 1 voor de M1 betekend dat je via DisplayLink moet werken. Voor alle normale taken werkt dit geweldig. Ga je dingen doen als video bewerken kan ik me voorstellen dat dit trager is, maar heb er geen ervaring mee.

Zelf kan ik enkel de D6000 aanbevelen van Dell, je dient hem wel via een Windows PC te updaten om te zorgen dat hij bijna vlekkeloos werkt. Mocht je hem aanschaffen, update het niet via een USB-C poort, dit werkt niet, gebruik de normale USB poort…

P.s. Wil je alles via 1 kabel doen en meer dan 1 scherm aansturen zit je vast aan DisplayLink omdat Apple geen MST ondersteund. Heb je de M1 pro of Max had ik meerdere kabels aangesloten, dan maak je het best gebruik van je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
XiniX88 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

In de eerste zin wordt nog gesproken over MST wat Apple tot op heden niet ondersteund.

[...]

Aldus de website.

[...]

Hier staan ongeveer alle beschikbare oplossingen. Ligt aan hoeveel schermen je wilt aansluiten. Meer dan 1 voor de M1 betekend dat je via DisplayLink moet werken. Voor alle normale taken werkt dit geweldig. Ga je dingen doen als video bewerken kan ik me voorstellen dat dit trager is, maar heb er geen ervaring mee.

Zelf kan ik enkel de D6000 aanbevelen van Dell, je dient hem wel via een Windows PC te updaten om te zorgen dat hij bijna vlekkeloos werkt. Mocht je hem aanschaffen, update het niet via een USB-C poort, dit werkt niet, gebruik de normale USB poort…

P.s. Wil je alles via 1 kabel doen en meer dan 1 scherm aansturen zit je vast aan DisplayLink omdat Apple geen MST ondersteund. Heb je de M1 pro of Max had ik meerdere kabels aangesloten, dan maak je het best gebruik van je GPU.
toon volledige bericht
Dank voor je reactie. Er hoeft maar één scherm aan. Een simpele full HD 60hz. Ik zoek echt een simpele hub, zo'n mobiele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
kesj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Dank voor je reactie. Er hoeft maar één scherm aan. Een simpele full HD 60hz. Ik zoek echt een simpele hub, zo'n mobiele.
https://us.anker.com/collections/hubs-docks/products/a8383 en anders even de andere modellen op anker.com website bekijken. En anders ugreen; ook te bestellen via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
ZiSE schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

https://us.anker.com/collections/hubs-docks/products/a8383 en anders even de andere modellen op anker.com website bekijken. En anders ugreen; ook te bestellen via Amazon.
Dank voor de tip! Maandag ontvang ik hem. Ben benieuwd. Lees wisselende verhalen in de reviews. Maar dat is eigenlijk met bijna alles op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@XiniX88 Exact. Dat is ook mijn conclusie. Gewoon meerdere kabels gebruiken. Het is helaas niet anders jongens. Het had mooier geweest met slecht één kabel maar het is wat het is. Gister even die hubs geprobeerd op mijn PC via mijn videokaart (die heeft ook USB-C) en als ik daar vervolgens een HDMI kabel in doe dan kan ik gewoon 240hz selecteren. Lijkt er op dat dat ook gewoon op de Mac moet lukken dan. Zeer benieuwd! Als dat werkt ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 19:31
Dus als ik het goed begrijp gaan we het ook op de nieuwe macbooks met m1 pro/max niet redden om 2 monitoren aan te sturen via 1 kabel? Rechtstreeks hdmi en usb c pluggen dan maar (of hdmi rechtstreeks en een dock met hdmi)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Alcides Nee. Dat ga je niet redden. Tenzij je dus Thunderbolt schermen gebruikt, die schijn je wel te kunnen daisy-chainnen. Probleem met de eerste M1 was volgens mij dat je wat minder USB-C poortjes had zodat je maximaal slechts 2 extra schermen kon aansluiten. Maar nu hebben we echt wel wat meer mogelijkheden gelukkig.

Ik heb mij er bij neer gelegd. Elk scherm krijgt een kabel. Wat je wel kunt doen, zoals ik nu gedaan heb; ik heb een grote hub gekocht waar ik één scherm op aan kan sluiten en daarbij ook al mijn rand apparatuur zoals een Ethernet kabel en een muis en toetsenbord. Daarmee zorg je er voor dat die poort niet onbenut blijft door enkel een scherm aan te sturen; nee je kunt er dus nog extra apparaten mee aansturen. En je zou eventueel zelfs nog een externe schijf op de hub kunnen aansluiten.

Dan heb ik voor mijn tweede scherm nog een extra, wat kleinere hub gekocht, die ik tevens zou kunnen gebruiken voor als ik de Macbook op lokatie mee zou moeten nemen. Daar kan ik ook een scherm op aansluiten, plus eventueel een Ethernet kabel (niet nodig op mijn eigen kantoor omdat de andere hub dit al vervult MAAR als ik op lokatie ben is deze handzaam dus prima en kan ik daar ook alles aansluiten. De grotere hub blijft op kantoor staan) en heb er ook twee USB aansluitingen op voor een muis en toetsenbord. Eventueel ook weer te gebruiken voor externe opslag, want de aansluitingen zijn aanwezig op de hub.

Dan sluit ik mijn derde scherm aan op de HDMI poort die al op de Macbook zit en daarmee zorg ik dat ik de laatst overgebleven Thunderbolt 4 poort op de Macbook onbenut blijft zodat ik daar een hele snelle SSD op zou kunnen aansluiten mocht dat nodig zijn.

Ja het is vervelend dat het niet gewoon één kabel is zodat je de Macbook makkelijker kan afkoppelen maar helaas het is iets waar je mee zou moeten dealen. Er is gewoon geen andere optie. Hardware-matig kan de Macbook dat prima doen maar om een of andere reden heeft Apple de support in het OS (of de drivers) nog al die tijd niet ingebakken. En om eerlijk te zijn heb ik liever dat het allemaal maar gewoon werkt dan dat ik er over in ga moeten zitten dat het meerdere kabels zijn. We mogen met deze nieuwe Macbook uberhaupt blij zijn dat we op de M1 nu maximaal 4 schermen kunnen aansluiten. Daar ben ik al dankbaar voor.

Ik heb zojuist mijn hubs getest op een andere notebook met USB-C (Thunderbolt) aansluiting en daar haalde ik 144hz op mijn monitoren mee. Daar ben ik al erg blij mee. Ik denk daarom dat het ook op de Macbook helemaal goed gaat komen. Super nice :) Als je kijkt wat het gekost heeft om die hubs aan te schaffen dan is dat toch nog een behoorlijk bedrag maar ik koop alles zakelijk dus vind het al met al een prima investering. Zolang ik prettig kan werken is het prima.

Rechtstreeks USB-C kan zeker, maar daarmee zorg je ervoor dat je die poort niet meer kunt gebruiken om extra randapparatuur aan te sluiten. Dus ik zou zeker voor een hub gaan. Zijn prijzig, zeker, maar in mijn optiek het meer dan waard. Kijk bij het aanschaffen van een hub wel goed naar de HDMI specs. Als je een 4K 60hz monitor wilt aansluiten dan wil je er zeker van zijn dat hij UHD ondersteunt en dat je die 60hz dan ook wel kunt halen. Wil je van hogere refresh rates genieten dan heb je ook een 4K 60hz support nodig. Ik haalde op 1080p op mijn PC 240hz en op de geteste notebook 144hz max wat zeer prima is. Sommige hubs halen max 30hz op 4K en dat wil je écht niet.

[ Voor 20% gewijzigd door DAMAGE op 24-10-2021 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 19:31
@DAMAGE

Bedankt voor je toelichting!
Ben hier niet helemaal in thuis dus heb nog een paar vragen.

Bij 2 Thunderbolt schermen zou het in principe mogelijk moeten zijn om deze beide aan te sluiten op 1 dock welke met 1 kabel naar de Macbook gaat (en 'm ook oplaad).

Hebben we het dan bijv over zo'n monitor?https://www.coolblue.nl/monitoren/thunderbolt-3-aansluiting

Een dock/hub ga ik sowieso gebruiken, ook omdat ik nog vaak gebruik moet maken van USB A helaas. Welke dock / grote hub gebruik jij?

Heb jij verder nog een aanrader qua monitor? Wil graag op kantoor overstappen naar 2 4k schermen. Thuis denk ik eraan om een wide-screen te nemen maar ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Herax10NL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:03:
Even een crosspost vanuit het nieuwe Macbook Pro topic:

Ik ben ook op zoek naar een goede dock om in ieder geval 2 4K 60Hz monitoren aan te sturen + randapparatuur (toetsenbord, muis etc.). Ik ben in de afgelopen 24 uur tot de volgende shortlist gekomen, dus ik hoor graag nog andere aanbevelingen:

Razer Thunderbolt 4 Dock
Kensington SD5700T
OWC 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Windows

Zijn er hier mensen met ervaringen op bovenstaande docking stations? Of goede ervaringen met andere TB4 docks?
Even een korte update. Ik heb op Reddit (hier en hier) ook wat navraag gedaan. En daaruit begrijp ik dat macOS wel dual SST ondersteund en dat het dus zou moeten werken via USB-C kabel van monitor > TB4 dock > TB4 kabel in Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Herax10NL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Even een korte update. Ik heb op Reddit (hier en hier) ook wat navraag gedaan. En daaruit begrijp ik dat macOS wel dual SST ondersteund en dat het dus zou moeten werken via USB-C kabel van monitor > TB4 dock > TB4 kabel in Macbook.
1 van de gelinkte docks geeft mij toch niet het idee dat het goed zal werken:

https://www.amazon.com/dp...N89B?_encoding=UTF8&psc=1

Productpagina zegt zelf dat er maar 1 scherm kan worden aangestuurd. Nu was dit normaal op de non Pro of Max M1, dus wie weet werkt het wel op de Pro of Max.

Ik kan er echter te weinig over lezen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
ZiSE schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

Net ontvangen. Krijg onderstaande melding als ik mijn externe NVMe Gen4 schijf eraan hang. Werkt perfect als ik hem rechtstreeks op de MacBook aansluit. Heb ook andere kabels geprobeerd, maar blijf onderstaande krijgen.

EDIT:
Ik zie nu pas dat de aansluiting op de hub een usb-c is en geen thunderbolt 3. Had ik beter moeten checken. Toch bedankt voor het advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW2PgesJ81dEf9zT5vukc-PFDAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oh3GRZ9coDsqXGOUCAMRKwZF.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door kesj op 25-10-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
kesj schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:09:
[...]

Net ontvangen. Krijg onderstaande melding als ik mijn externe NVMe Gen4 schijf eraan hang. Werkt perfect als ik hem rechtstreeks op de MacBook aansluit. Heb ook andere kabels geprobeerd, maar blijf onderstaande krijgen.

EDIT:
Ik zie nu pas dat de aansluiting op de hub een usb-c is en geen thunderbolt 3. Had ik beter moeten checken. Toch bedankt voor het advies.

[Afbeelding]
Slecht advies, had de originele post niet gezien met je ssd vraag. Ik heb geen mobiele Thunderbolt dock kunnen vinden paar maanden terug, denk niet dat er iets veranderd is. Bureau varianten zijn er wel. En anders de schijf op een eigen usbC poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kesj
ZiSE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:01:
[...]

Slecht advies, had de originele post niet gezien met je ssd vraag. Ik heb geen mobiele Thunderbolt dock kunnen vinden paar maanden terug, denk niet dat er iets veranderd is. Bureau varianten zijn er wel. En anders de schijf op een eigen usbC poort.
No problem. Ik had het wat beter moeten uitzoeken. Zie dat er idd geen mobiele Thunderbolt docks zijn. In mijn post hield ik de optie om de schijf direct aan mijn MacBook te hangen al open Dus in die zin gewoon goed advies. Dit lijkt me een betrouwbaar hubje voor al het andere. Dus ik denk dat ik hem houd.

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Laatst online: 19:19
Voordat ik mij wat meer verdiept had in zogenaamde usb-c hubs dacht ik dat er meer dan voldoende keuze was voor onder de €100.

Nu ik wat dichterbij een aankoop staat, lijkt dit vrijwel minimaal te zijn voor hetgeen wat ik zoek.

Ik beschik over een dell xps (15) en macbook pro m1max. In de ideale situatie zou ik dmv 1 usb-c kabel:

2 monitoren aansturen (minimaal 1440p en 60hz)

Opladen

Maar wat ik al snel las is dat de dell minimaal 130watt nodig zou hebben wil die op volle performance kunnen draaien.. En ook 2 schermen aansturen is nog niet zo makkelijk gebleken. Lees veel over dat apple het niet volledig ondersteund bv.

Nou heb ik wel verschillende docking stations tegen gekomen, maar volgens mij voldoen die allen ook niet aan mijn eisen/wensen.(en zijn tevens €250+)

Hebben jullie nog tips/adviezen, of is dat wel echt de prijsrange waar je in terecht komt?

Die zogenaamde hubs waar ik oversprak zijn bijvoorbeeld die van anker (€150 en goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:40:
Voordat ik mij wat meer verdiept had in zogenaamde usb-c hubs dacht ik dat er meer dan voldoende keuze was voor onder de €100.

Nu ik wat dichterbij een aankoop staat, lijkt dit vrijwel minimaal te zijn voor hetgeen wat ik zoek.

Ik beschik over een dell xps (15) en macbook pro m1max. In de ideale situatie zou ik dmv 1 usb-c kabel:

2 monitoren aansturen (minimaal 1440p en 60hz)

Opladen

Maar wat ik al snel las is dat de dell minimaal 130watt nodig zou hebben wil die op volle performance kunnen draaien.. En ook 2 schermen aansturen is nog niet zo makkelijk gebleken. Lees veel over dat apple het niet volledig ondersteund bv.

Nou heb ik wel verschillende docking stations tegen gekomen, maar volgens mij voldoen die allen ook niet aan mijn eisen/wensen.(en zijn tevens €250+)

Hebben jullie nog tips/adviezen, of is dat wel echt de prijsrange waar je in terecht komt?

Die zogenaamde hubs waar ik oversprak zijn bijvoorbeeld die van anker (€150 en goedkoper)
toon volledige bericht
USB C is max 100W - vandaar dat Apple nu op de 16" Pro als optie Magsafe aanbiedt om met een hoger wattage te laden. 1 USB C hub voor jouw scenario ga je niet vinden; behalve bij Dell volgens mij - die halen een truc uit schijnbaar om dat toch mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
ZiSE schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

USB C is max 100W - vandaar dat Apple nu op de 16" Pro als optie Magsafe aanbiedt om met een hoger wattage te laden. 1 USB C hub voor jouw scenario ga je niet vinden; behalve bij Dell volgens mij - die halen een truc uit schijnbaar om dat toch mogelijk te maken.
Check, dan moet ik gaan denken aan een oplossing die niet specifiek 1 kabel heeft, maar misschien 2.

Ik dacht namelijk dat als ik de 140watt oplader van apple gebruikt + usb-c in plaats van magsafe ik ook die 130watt zou kunnen halen op m’n dell. Maar door het limiet van 100watt usb-c is dat dus nooit haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:11
Dat is wel een beetje de price range ja. Iets naarboven heeft iemand een kensington dock. Zelf heb ik een caldigit usb-c pro besteld en een ander merk dat vaak genoemd wordt is OWCdigital.

Mooie van de caldigit is dat deze TB3(4?)(40Gb/s) is en ook werkt met USB-c(10Gb/s) laptops. Wellicht dat de andere dat ook doen maar die vielen voor mij af vanwege te weinig info. Dat is afhankelijk van de gebruikte chip en nog maar pas sinds begin dit jaar een optie zoals ik lees. Slecht leverbaar ook!

CalDigit claimt nu op hun site dat deze en diverese anders docks twee schermen (extended) kan aansturen op een m1 pro/max. In de tabel staat de gewone m1 specifiek benoemd en daar is het slechts 1 scherm. Vorige week stond deze claim er nog niet. Heb er vertrouwen in maar heb nog geen bewijs(gezien).

Mijn ervaring zover is dat je keuzes moet maken.

Poorten: Veel vermogen voor te laden (PD) is vaak wat minder poorten. Logisch want alle poorten hebben ook stroom nodig. Zelf heb ik daarom een tweede hub/dock erbij besteld die puur alleen usba+c/tb poorten heeft en eigen stroom. Tevens in dit geval ook laden als er geen laptop is aangesloten. Dat is niet altijd het geval of enkel sommige poorten. Wel handig om watch/ipad/iphone of andere mobile devices aan te hangen maar niet perse met je laptop aan je bureau wil zitten.
Laden: Vraag is ook hoeveel vermogen je nodig hebt. Vermogen zoals geleverd voor de 16" via magsafe is voor snelladen. Heb je dat nodig bij een dockingstation? Ook is het zo dat je laptop niet constant op max vermogen draait (in mijn geval tenminste). Heb ergens in een review van docks gelezen dat je met 60W een macbook (m1 of intel weet ik even niet) kunt opladen tijdens normaal gebruik. Bij 27W loopt ie langzaam leeg. Volgens mij leveren alle docks in deze prijsklasse minimaal 60W, meestal meer. Max 96W heb ik gezien. Meer dan 100W kan niet conform specs. Vraag is wel of je laptop alle vermogen accepteert en er het beste van maakt of gaat klagen als het niet een bepaald minimum is.
Schermen: Zoals gezegd, CalDigit claimt nu dat ze twee schermen extended ondersteunen via TB3/4 op een m1 pro/max. En dan tevens 4k/60HZ. In dezelfde tabel staat echter een windows usb-c laptop genoemd waarbij de schermen op Single 4k/30HZ of dual HD draaien. 30Hz is niet acceptabel voor langdurig gebruik naar mijn idee maar sommige merken het niet...

Hier wat meer info van CalDigit over schermen en laden: CalDigit on m1 Pro/Max compatibility
Hier de dock die ik heb besteld. https://www.caldigit.com/usb-c-pro-dock/

Hopelijk heb je er iets aan.
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Check, dan moet ik gaan denken aan een oplossing die niet specifiek 1 kabel heeft, maar misschien 2.

Ik dacht namelijk dat als ik de 140watt oplader van apple gebruikt + usb-c in plaats van magsafe ik ook die 130watt zou kunnen halen op m’n dell. Maar door het limiet van 100watt usb-c is dat dus nooit haalbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door DomiGijzen op 27-10-2021 11:21 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 23:55
Ik heb gisteren deze besteld:
https://www.razer.com/eu-...4-Dock/RC21-01690200-R3G1
Is volledig TB4, dus ik verwacht dat deze prima 2 schermen kan aansturen vanaf de bestelde Macbook Pro 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
DomiGijzen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:21:
Dat is wel een beetje de price range ja. Iets naarboven heeft iemand een kensington dock. Zelf heb ik een caldigit usb-c pro besteld en een ander merk dat vaak genoemd wordt is OWCdigital.

Mooie van de caldigit is dat deze TB3(4?)(40Gb/s) is en ook werkt met USB-c(10Gb/s) laptops. Wellicht dat de andere dat ook doen maar die vielen voor mij af vanwege te weinig info. Dat is afhankelijk van de gebruikte chip en nog maar pas sinds begin dit jaar een optie zoals ik lees. Slecht leverbaar ook!

CalDigit claimt nu op hun site dat deze en diverese anders docks twee schermen (extended) kan aansturen op een m1 pro/max. In de tabel staat de gewone m1 specifiek benoemd en daar is het slechts 1 scherm. Vorige week stond deze claim er nog niet. Heb er vertrouwen in maar heb nog geen bewijs(gezien).

Mijn ervaring zover is dat je keuzes moet maken.

Poorten: Veel vermogen voor te laden (PD) is vaak wat minder poorten. Logisch want alle poorten hebben ook stroom nodig. Zelf heb ik daarom een tweede hub/dock erbij besteld die puur alleen usba+c/tb poorten heeft en eigen stroom. Tevens in dit geval ook laden als er geen laptop is aangesloten. Dat is niet altijd het geval of enkel sommige poorten. Wel handig om watch/ipad/iphone of andere mobile devices aan te hangen maar niet perse met je laptop aan je bureau wil zitten.
Laden: Vraag is ook hoeveel vermogen je nodig hebt. Vermogen zoals geleverd voor de 16" via magsafe is voor snelladen. Heb je dat nodig bij een dockingstation? Ook is het zo dat je laptop niet constant op max vermogen draait (in mijn geval tenminste). Heb ergens in een review van docks gelezen dat je met 60W een macbook (m1 of intel weet ik even niet) kunt opladen tijdens normaal gebruik. Bij 27W loopt ie langzaam leeg. Volgens mij leveren alle docks in deze prijsklasse minimaal 60W, meestal meer. Max 96W heb ik gezien. Meer dan 100W kan niet conform specs. Vraag is wel of je laptop alle vermogen accepteert en er het beste van maakt of gaat klagen als het niet een bepaald minimum is.
Schermen: Zoals gezegd, CalDigit claimt nu dat ze twee schermen extended ondersteunen via TB3/4 op een m1 pro/max. En dan tevens 4k/60HZ. In dezelfde tabel staat echter een windows usb-c laptop genoemd waarbij de schermen op Single 4k/30HZ of dual HD draaien. 30Hz is niet acceptabel voor langdurig gebruik naar mijn idee maar sommige merken het niet...

Hier wat meer info van CalDigit over schermen en laden: CalDigit on m1 Pro/Max compatibility
Hier de dock die ik heb besteld. https://www.caldigit.com/usb-c-pro-dock/

Hopelijk heb je er iets aan.
[...]
toon volledige bericht
Poeh flink geld zeg. Denk dat ik binnenkort even een simpele schema opstel om te kijken wat ik nou precies nodig heb. Of dat ik misschien zoveel mogelijk via usb-c doe, en daarnaast wel nog de power adapter voor de dell laptop ernaast houdt. Thanks iig, genoeg leesmateriaal om wat verder onderzoek te doen :)
dlare schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:33:
Ik heb gisteren deze besteld:
https://www.razer.com/eu-...4-Dock/RC21-01690200-R3G1
Is volledig TB4, dus ik verwacht dat deze prima 2 schermen kan aansturen vanaf de bestelde Macbook Pro 16.
Dit staat bij de specificaties:
"Connect up to 2 x 4K displays (Intel Mac) and 1 x 4K (M1 Mac)", dus maar 1 (4k) scherm op de nieuwe macbook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlare
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:14:

"Connect up to 2 x 4K displays (Intel Mac) and 1 x 4K (M1 Mac)", dus maar 1 (4k) scherm op de nieuwe macbook.
De M1 heeft TB3. De M1 Pro en Max hebben TB4.
Dit dock is TB4.
Ik durfde de gok wel aan en ga ervan uit dat de specs nog niet zijn geüpdate op de site van Razer na de komst van de nieuwe TB4 Macbooks.

We gaan het zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Volgens mij ligt het aantal schermen niet aan de TB3 vs TB4 maar is dat meer gerelateerd aan de M1 vs M1Pro/Max.
TB3 is niet namelijk niet heel anders dan TB4. Belangrijkste is echter dat voor TB4 leveranciers verplicht zijn aan de gehele standaard te doen en niet kunnen cherry picken zoals bij TB3. Wat ik zoal lees is TB3 op de mac redelijk gelijk aan TB4. Kabellengte is wel een groot verschil. TB4 kun je tot 2meter bestellen. TB3 maar tot 0,7 of 0,8 meter.

De sites gaan inderdaad langzaam qua updates. Enige met meer info dan een week geleden is zover CalDigit. Maar ben gisteren gestopt met lezen dus wellicht dat andere nu ook meer info geven.
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Poeh flink geld zeg. Denk dat ik binnenkort even een simpele schema opstel om te kijken wat ik nou precies nodig heb. Of dat ik misschien zoveel mogelijk via usb-c doe, en daarnaast wel nog de power adapter voor de dell laptop ernaast houdt. Thanks iig, genoeg leesmateriaal om wat verder onderzoek te doen :)

[...]

Ja. Het kost wat :). Maar dat is evenzo voor Dell/HP/MS en andere docs met een beetje specs. Je zou iets goedkoper uitkunnen als je niet en usb-c en TB3/4 nodig hebt. Maar dan nog 150-200 euro schat ik.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
XiniX88 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:50:

Dit is wat ik wil bereiken met een macbook air m1, 1 kabel voor 1 extra monitor, peripherals en laden.

Ik heb hier een lenovo tb3 docking station staan en wanneer ik de macbook air m1(van broertje) erop aansluit dan ziet hij het scherm(1 maar) wel, echter krijg ik daarop alleen een zwart scherm te zien. Verder laadt hij wel en ziet hij alle peripherals. Nu als ik een macbook air i3 erop aansluit werkt alles vloeiend zonder problemen en ziet hij het scherm meteen.

Nu heb ik een dongel van usbc naar hdmi en dat werkt wel op de MBA m1, echter krijg ik het niet werkend via de dock en dus 1 kabel. Is dit wel mogelijk via deze dock? Toch handig als ik 1 setup voor mijn werk en persoonlijke laptop kan gebruiken. Deze dock heeft geen DisplayLink helaas, geen enkele lenovo dock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
BarendBotje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

Dit is wat ik wil bereiken met een macbook air m1, 1 kabel voor 1 extra monitor, peripherals en laden.

Ik heb hier een lenovo tb3 docking station staan en wanneer ik de macbook air m1(van broertje) erop aansluit dan ziet hij het scherm(1 maar) wel, echter krijg ik daarop alleen een zwart scherm te zien. Verder laadt hij wel en ziet hij alle peripherals. Nu als ik een macbook air i3 erop aansluit werkt alles vloeiend zonder problemen en ziet hij het scherm meteen.

Nu heb ik een dongel van usbc naar hdmi en dat werkt wel op de MBA m1, echter krijg ik het niet werkend via de dock en dus 1 kabel. Is dit wel mogelijk via deze dock? Toch handig als ik 1 setup voor mijn werk en persoonlijke laptop kan gebruiken. Deze dock heeft geen DisplayLink helaas, geen enkele lenovo dock...
Die met DisplayLink werken vlekkeloos. Ons hele bedrijf gebruikt ze, sommige met 3 schermen, wat in het geval van de D6000 mogelijk is. Werkt hier top voor kantoor werkzaamheden.

Trouwens zonder MST support is het hopen dat je meerdere schermen kunt gebruiken op elk Dock zonder DisplayLink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
Ik heb ondertussen mijn Kensington SD5700T TB4 Dock en mijn MacBook Pro M1 Max binnen en het dus kunnen testen met 2 (USB-C) 4K 60Hz monitoren. Beide monitoren heb ik aangesloten op de TB4 Dock en vervolgens 1 TB4-kabel naar de MacBook. Dit werkt zonder problemen en zonder additionele software of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Herax10NL Dat is mooi om bevestigd te zien. Helemaal vertrouwen deed ik de beweringen van de fabrikanten nog niet :)

Wat ik me nog afvroeg. De power button: Is die alleen voor de dock of kun je daar ook de laptop mee aanzetten/ontwaken?

[ Voor 33% gewijzigd door DomiGijzen op 30-10-2021 09:55 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
DomiGijzen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:53:
@Herax10NL Dat is mooi om bevestigd te zien. Helemaal vertrouwen deed ik de beweringen van de fabrikanten nog niet :)

Wat ik me nog afvroeg. De power button: Is die alleen voor de dock of kun je daar ook de laptop mee aanzetten/ontwaken?
Zojuist even getest. De power button is enkel voor de Dock zelf. Wellicht dat er andere docks zijn die de laptop/MacBook wel aan kunnen zetten of kunnen laten ontwaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Herax10NL op 30-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Tnx! De enige die ik ooit gezien heb met deze functie was een HP dock. Maar die kon geen twee HD schermen op 60Hz.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53

L23

Is er ook een Thunderbolt 3/4 splitter? Dus aansluiten op de USB-C poort en dan een hubje met enkel 2 a 3 USB-C/Thunderbolt poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
@L23 https://www.appelhoes.nl/Satechi-aluminium-4-poort-USB-C-hub

[ Voor 8% gewijzigd door m_a_rnix op 01-11-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Zoiets zoek ik inderdaad. Helaas is deze niet geschikt voor video output en opladen. Ik zou hier dus een Thunderbolt 3/4 variant van willen die dezelfde aansluitmogelijkheden heeft als de poorten op de Mac zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
L23 schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:08:
[...]

Zoiets zoek ik inderdaad. Helaas is deze niet geschikt voor video output en opladen. Ik zou hier dus een Thunderbolt 3/4 variant van willen die dezelfde aansluitmogelijkheden heeft als de poorten op de Mac zelf.
Tja, Thunderbolt kan je alleen daisy-chainen en niet hubben voor zover ik weet. I stand corrected.

[ Voor 3% gewijzigd door m_a_rnix op 01-11-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

m_a_rnix schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:54:
[...]

Tja, Thunderbolt kan je alleen daisy-chainen en niet hubben voor zover ik weet.
Wat is dan het verschil met onderstaande Thunderbolt Dock?

https://www.owcdigital.com/products/thunderbolt-dock

En waarom kan zo iets niet met enkel een paar Thunderbolt 3/4 (USB-C) poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Bestaat zeker iets in die richting.

Zie bijvoorbeeld: Caldigit TB hub

@L23 volgens mij is het zelfs precies wat je zoekt. De aanwezige poorten zijn naast de laptop aansluiting nog eens 3x TB4/usb4 en 4xusb-a. Allen zijn powered waarbij de laptop aansluiting tot 60W gaat. Tevens kun je via de TB4/usb4 aansluiting een display aansturen.

[ Voor 49% gewijzigd door DomiGijzen op 01-11-2021 09:17 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@DomiGijzen dat is de mooiste en simpelste dock die ik gezien heb en doet inderdaad wat ik wil. Maar wat een prijzen. Ik hoop eigenlijk met minder poorten en dus geen USB-A poorten een goedkopere optie te vinden. Maar wel of geen USB-A poorten zal qua kosten niet zoveel uitmaken vermoed ik, thunderbolt is een duur systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
@L23 @DomiGijzen Zou het kunnen dat een TB-dock verplicht powered moet zijn? Dat er een minimaal aantal W overheen moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
m_a_rnix schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:59:
@L23 @DomiGijzen Zou het kunnen dat een TB-dock verplicht powered moet zijn? Dat er een minimaal aantal W overheen moet kunnen?
Ik kan de specificatie niet precies maar volgens mij is dat wel een van de dingen die meespeelt. Een simpele TB4 hub zonder power device heb ik nog niet gezien.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

DomiGijzen schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:16:
[...]

Ik kan de specificatie niet precies maar volgens mij is dat wel een van de dingen die meespeelt. Een simpele TB4 hub zonder power device heb ik nog niet gezien.
Thunderbolt dock garandeert ook dat elke poort van genoeg stroom wordt voorzien. Zo kan je dan meerdere SSD schijven aansluiten die allemaal de maximale lees en schrijfsnelheden kunnen benutten. Daarvoor heb je inderdaad een voeding nodig. Dit kan een aparte voeding zijn of de voeding van je Macbook die op de dock is aangesloten, mits deze genoeg kan leveren.

Een gewone USB-C hub kan meerdere poorten hebben, maar bij het aansluiten van meerdere SSD's zakken de lees en schrijfsnelheden in. Verder heb ik gelezen dat een gewone USB-C hub ook niet altijd blij wordt van adapters, je sluit dan eigenlijk een adapter op nog een adapter aan. Daarnaast zijn de usb-c poorten volgens mij altijd enkel voor data en niet voor opladen en beeld.

Het voordeel van een thunderbolt dock is dat je alles met de poorten kan doen wat ook met de poorten van je Macbook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
L23 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:51:
[...]

Een gewone USB-C hub kan meerdere poorten hebben, maar bij het aansluiten van meerdere SSD's zakken de lees en schrijfsnelheden in. Verder heb ik gelezen dat een gewone USB-C hub ook niet altijd blij wordt van adapters, je sluit dan eigenlijk een adapter op nog een adapter aan. Daarnaast zijn de usb-c poorten volgens mij altijd enkel voor data en niet voor opladen en beeld.
usb-c kan zeker voor laden en beeld gebruikt worden. Het is wel afhankelijk van welke features de leverancier wel/niet mee levert in het specifieke apparaat dat je gebruikt. (In tegenstelling tot TB4/USB4 dat een stuk strikter is qua feature set).

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
DomiGijzen schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:26:
[...]

usb-c kan zeker voor laden en beeld gebruikt worden. Het is wel afhankelijk van welke features de leverancier wel/niet mee levert in het specifieke apparaat dat je gebruikt. (In tegenstelling tot TB4/USB4 dat een stuk strikter is qua feature set).
Inderdaad: ik heb hier een Lenevo laptop en monitor staan waarbij de laptop gevoed wordt door usb-c van de monitor. Over diezelfde kabel geeft de laptop het beeld richting monitor. Monitor is gelijk ook een hub voor netwerk, geluid, 4x USB A.
Mn nieuwe MacBook (die in bestelling staat) komt straks eenzelfde monitor te hangen, maar dan met een TB4 dock ertussen ivm meer poorten, volledig TB4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Is het normaal dat schermen niet aangaan als deze verbonden zijn met een dock, nadat de mac in slaapstand is gegaan?

Ik zat te kijken naar de dell wd19tbs, maar daar staat specifiek bij dat “wake on dock” niet werkt voor de mac. https://www.dell.com/supp...19tb-en-apple-usb-c-hosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
nDirect090 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:38:
Is het normaal dat schermen niet aangaan als deze verbonden zijn met een dock, nadat de mac in slaapstand is gegaan?

Ik zat te kijken naar de dell wd19tbs, maar daar staat specifiek bij dat “wake on dock” niet werkt voor de mac. https://www.dell.com/supp...19tb-en-apple-usb-c-hosts
Ik snap je vraag niet helemaal.

Bedoel je met "schermen niet aangaan" dat de computer niet ontwaakt?
Of dat de computer zelf wel ontwaakt, maar t scherm zwart blijft?
Ik denk het eerste, want later heb je het over "wake on dock".
En dat is toch dat de laptop met bijvoorbeeld een usb-toetsenbord kan worden ontwaakt?
Maar dan specifiek het toetsenbord via het dock aan de computer verbonden.

Dell zegt zelf in ieder geval dat dat niet werkt.
En daarmee zou het voor mij een no go zijn.
Ik wil hem kunnen ontwaken met een gesloten klep.

Zie ook:
link:
"Same happens with my Razer Blade 15 laptop (personal) and a Dell Thunderbolt WD19TB dock. But it does not happen with a Dell Latitude laptop (work) and the same dock. I re-connect the dock wire to either of these devices when I am at work vs off work, and for the Razer I have to manually open the lid to have it wake up."

Heb een tijdje geleden gezocht naar een windows laptop, eventueel een tb-dock en een monitor. Heb toen gekeken naar een set van Dell, maar twijfelde toen erg aan de bruikbaarheid van het dock met mn andere laptop: een macbook. Na wat zoeken op diverse fora kwam het op mij zo over dat alles van Dell onderling goed samenwerkt, maar dat er wel eens wat functionaliteit weg is zodra er bijvoorbeeld een Apple aan wordt gehangen. Ben er toen niet verder ingedoken en heb voor een Lenovo set gekozen. Laptop met USB-C en een USB-C monitor met 90W laptop voeding. Alles over die ene kabel.

Over een maand wordt mijn nieuwe Macbook geleverd, eentje met TB4. Het dock heb ik alvast gekocht: een Razer TB4 dock mercury. Aan de Macbook hangen meer apparaten, vandaar nu wel een dock. En een tweede monitor (zelfde Lenovo). Kon over het Razer dock icm de Macbook TB4 weinig vinden, dus hopen dat alles werkt... Ik vond dit dock de minst lelijke, bijna mooi zelfs ;-)

Wat zou het toch fantastisch zijn als apple gewoon zelf een dock zou maken... Niet zo'n splitterkabel, maar een echt kastje met bijvoorbeeld 6x TB4 poorten, ethernet, 2x HDMI, audio, 4x USB A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
dlare schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:54:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal.

Bedoel je met "schermen niet aangaan" dat de computer niet ontwaakt?
Of dat de computer zelf wel ontwaakt, maar t scherm zwart blijft?
Ik denk het eerste, want later heb je het over "wake on dock".
En dat is toch dat de laptop met bijvoorbeeld een usb-toetsenbord kan worden ontwaakt?
Maar dan specifiek het toetsenbord via het dock aan de computer verbonden.

Dell zegt zelf in ieder geval dat dat niet werkt.
En daarmee zou het voor mij een no go zijn.
Ik wil hem kunnen ontwaken met een gesloten klep.

Zie ook:
link:
"Same happens with my Razer Blade 15 laptop (personal) and a Dell Thunderbolt WD19TB dock. But it does not happen with a Dell Latitude laptop (work) and the same dock. I re-connect the dock wire to either of these devices when I am at work vs off work, and for the Razer I have to manually open the lid to have it wake up."

Heb een tijdje geleden gezocht naar een windows laptop, eventueel een tb-dock en een monitor. Heb toen gekeken naar een set van Dell, maar twijfelde toen erg aan de bruikbaarheid van het dock met mn andere laptop: een macbook. Na wat zoeken op diverse fora kwam het op mij zo over dat alles van Dell onderling goed samenwerkt, maar dat er wel eens wat functionaliteit weg is zodra er bijvoorbeeld een Apple aan wordt gehangen. Ben er toen niet verder ingedoken en heb voor een Lenovo set gekozen. Laptop met USB-C en een USB-C monitor met 90W laptop voeding. Alles over die ene kabel.

Over een maand wordt mijn nieuwe Macbook geleverd, eentje met TB4. Het dock heb ik alvast gekocht: een Razer TB4 dock mercury. Aan de Macbook hangen meer apparaten, vandaar nu wel een dock. En een tweede monitor (zelfde Lenovo). Kon over het Razer dock icm de Macbook TB4 weinig vinden, dus hopen dat alles werkt... Ik vond dit dock de minst lelijke, bijna mooi zelfs ;-)

Wat zou het toch fantastisch zijn als apple gewoon zelf een dock zou maken... Niet zo'n splitterkabel, maar een echt kastje met bijvoorbeeld 6x TB4 poorten, ethernet, 2x HDMI, audio, 4x USB A.
toon volledige bericht
Ben dan wel bang voor de prijs van de dock als apple hem zelf zou maken :P Ik was zelf ook een beetje in de war door de term “wake on dock”. Ik dacht dat dat betekende dat je de schermen niet kon ontwaken zodra de macbook in slaapstand was gegaan. Maar het gaat dus over de macbook die je niet kan ontwaken.

Wat een minder groot probleem is als je de macbook ernaast open heb staan. Maar als de klep dicht zit, is het enorm vervelend ja!

Ik hoor/lees hetzelfde wat je al zegt, dell heeft allerlei slimmigheden die alleen voor de dell laptop werken en niet voor macbook. De reden om voor een dell dock te gaan zou zijn is dat het de enige dock is die de dell xps 15 van stroom kan voorzien over 1 usb-c kabel. 130watt is namelijk nodig en geen enkel andere dock ondersteund dat. (Tevens ondersteund de dell dock alleen 90watt naar andere merken laptops).

Maargoed om 1 extra stroom kabel erbij te hebben liggen specifiek voor de dell is ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Beste allemaal, ik heb een Mac mini stand met hub gekocht van Satechi gekocht ( https://www.appelhoes.nl/...-USB-C-hub-met-SSD-opslag) en nu kan hier een SSD in geplaatst worden, waardoor je geen losse SSD drive meer aan je computer hoeft te hangen. Nu is mijn vraag welke SSD raden jullie aan om hier in te plaatsen? Want er moet een M2 SSD in of zo. Maar snap dat niet helemaal. Ik hoor graag van jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 11:05
j.f.otten schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:21:
Beste allemaal, ik heb een Mac mini stand met hub gekocht van Satechi gekocht ( https://www.appelhoes.nl/...-USB-C-hub-met-SSD-opslag) en nu kan hier een SSD in geplaatst worden, waardoor je geen losse SSD drive meer aan je computer hoeft te hangen. Nu is mijn vraag welke SSD raden jullie aan om hier in te plaatsen? Want er moet een M2 SSD in of zo. Maar snap dat niet helemaal. Ik hoor graag van jullie ervaringen.
https://tweakers.net/soli...uS8xRsopWMjQyMTRXiq2trQUA

Kijk hier eens naar ;) Zijn al gefilterd voor je op M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Super top, dank je wel ook gelijk voor het filter. En die 80 mm is ook het formaat wat er in moet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 11:05
j.f.otten schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:29:
[...]

Super top, dank je wel ook gelijk voor het filter. En die 80 mm is ook het formaat wat er in moet?
Daar ging ik wel van uit ja als je de foto’s ziet. 100% zeker weet ik het niet.

Verder wordt alleen een m2 Sata ondersteund en niet de nvme versies.
Bron: https://satechi.net/produ...c-mini-with-ssd-enclosure

Dus als ik me niet vergis zou je een van deze moeten hebben.
https://tweakers.net/soli...TRXiq3VAUmYokgYmxsCJWprAQ

[ Voor 22% gewijzigd door jwtje op 05-11-2021 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Dank je wel @jwtje ik heb er 1 besteld, eens kijken of het goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-05 13:24

Zorro

Z

Vraagje wat misschien simpel is maar ik kan het niet vinden en ik heb absoluut geen verstand van Apple dus geen idee wat wel of niet compatibel is. Het gaat nl om een uitbreiding voor de MacBook van mijn dochter, ik ben een Windows gebruiker... (Daar zou ik een simpele USB-C hub van Aliexpress of zo nog wel durven proberen)

Ik zie allemaal hubs met allerlei aansluitingen, maar ik zoek een USB-C uitbreiding. Niks anders.
Er zitten nl 2 Thunderbolt/USB-C aansluitingen op. Nou heeft ze een externe schijf om haar iPhone te backuppen. Dus er zit een schijf en een iPhone aan de Macbook Air en die is dan vol. Maar het trekt blijkbaar nogal stroom. Maar er kan geen oplader meer aan want zoals gezegd, vol.

Is daar een uitbreiding voor? een simpele USB-C hub die van 1 naar 4 USB-C aansluitingen gaat of zo? Of kan ik daar elke willekeurige USB-C hub voor gebruiken en is dat niet iets wat ik specifiek voor Mac nodig heb?

Zou deze een optie zijn?
pricewatch: Sitecom USB-C to USB-C + PD Hub 4 Port - CN-386

[ Voor 13% gewijzigd door Zorro op 13-11-2021 21:57 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Zorro dat zou moeten werken, ja. Niet super handig hoor, zo’n kort snoertje dat vast zit aan de hub. Die moet op een USB-charger en die zit waarschijnlijk in de muur, en dan hangt dan al je spul aan vast. Een fatsoenlijk Dock is veel handiger.

[ Voor 75% gewijzigd door TucanoItaly op 14-11-2021 15:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-05 13:24

Zorro

Z

TucanoItaly schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:18:
@Zorro dat zou moeten werken, ja. Niet super handig hoor, zo’n kort snoertje dat vast zit aan de hub. Die moet op een USB-charger en die zit waarschijnlijk in de muur, en dan hangt dan al je spul aan vast. Een fatsoenlijk Dock is veel handiger.
Dank je, ik had even de bevestiging nodig :)
Ik ga het proberen, het is maar voor af en toe een backup dus dat korte kabeltje daar is wel mee te leven denk ik. En als het meteen al vreselijk onhandig blijkt dan stuur ik het wel terug en kijk ik naar een dock, maar dat is een dusdanig prijsverschil dat ik eerst dit ga bekijken.

Thx!

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 21:56
Hoi! Ik ben al een tijd aan het graven naar een dock met een aantal eisen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Wellicht denk ik te lastig en/of is er een betere oplossing. Of ik ben te veeleisend :+

Ik heb laatst een MacBook Pro met M1 Pro gekocht, dus met ondersteuning voor 2 externe displays. Mijn werkplek heeft twee schermen + een Onkyo receiver die output naar een TV. Daarnaast heb ik drie andere USB apparaten die op mijn bureau staan. Toetsenbord en muis gaan over bluetooth.

Nu wil ik beide schermen aansluiten en op één of andere manier digitaal geluid naar de Onkyo sturen, desnoods via SPDIF aangezien ik aan tweekanaalsaudio in principe genoeg heb.

Wat ik graag wil is dus als volgt:
- Twee display outputs, het liefst één HDMI en één full size DisplayPort, maar met 2xHDMI kan ik ook werken
- Iets van audio uit. Ik ben niet moeilijk met audiokwaliteit dus eventueel zou een 3.5mm ook voldoen, maar liever optisch
- Het allerliefste als een desktop model met de kabels naar achteren gericht ivm relatief klein bureau dus weinig ruimte

In principe heb ik beide schermen al werkend met een combinatie van een Ugreen USB-C dock met HDMI + de HDMI poort op de laptop, en ik zou eventueel nog een USB C naar HDMI kabel kunnen aanschaffen indien er een dock is dat DisplayPort over USB-C doet. Maar het is nu wel een enorme bende op mijn bureau aangezien dat dock niet bepaald bedoeld is voor gebruik op een bureau, maar voor on-the-go.

Nu heb ik een hoop docks voorbij zien komen, maar lijken de meeste docks op Thunderbolt 3/4 en dus een prijskaartje van minimaal 250 euro. Ik vind dit erg fors, dus ik hoopte hier wat extra suggesties te kunnen krijgen.

Kandidaten wat mij betreft zijn:
- Hagibis dual USB C dock
- pricewatch: Caldigit TS3 Plus Thunderbolt station 3
- HyperDrive Viper
- HyperDrive triple display dock (13-14" variant)

In de puur USB-C omgeving vind ik genoeg opties, maar omdat macOS geen MST ondersteuning heeft vallen die eigenlijk allemaal af, minus degenen met meerdere USB C inputs zoals de Hagibis en de HyperDrive Viper.

De Caldigit TS3 Plus is wat mij betreft een favoriet. Ik zou daar een USB C naar HDMI kabel bij moeten kopen, maar voor de rest faciliteert het overal in, behalve op het portemonnee aspect; ik vind hem erg duur voor wat hij biedt.

De Hagibis doet het hier beter in aangezien die rond €100 verkrijgbaar is, maar ik vraag me af hoe dat zit met audio & screen mirroring. Als ik hiermee ook audio kan dupliceren naar mijn Onkyo zijn we daarmee ook rond met de toegevoegde bonus dat ik mijn TV zou kunnen gebruiken.

De HyperDrive Viper is ook heel compelling maar hiermee zou ik kabels aan alle kanten over mijn bureau hebben lopen; niet heel fraai. Die Triple display dock kan ik nergens vinden en de Indiegogo campaign is uitverkocht.

Sorry voor de lange post; ik ben al relatief lang op zoek, ik hoop dat jullie suggesties hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlare
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTaJromJZ90q97Pa_KoR_hGJxkE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yghHahPHgQC2CA5VRpI1zHPW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGiM19QlArhz_IG6QgbdPCbSfdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YzYt0NdJwsk9cnHO88dboiBh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PfW1lh-VlzJMbhqHuCZjSEUoZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AEzsS1hCJdOEDhbVN2Qqc6Ob.jpg?f=user_large

MBP16

naar

Razer TB4 dock mercury

naar

Lenovo Thinkvision P32p-20 (4K @60Hz)
Lenovo Thinkvision T32p-20 (4K @60Hz)
Audioengine A2+ (volume aanpassen lukt op keyboard)

Werkt top!
Enig minpuntje is dat F1 en F2 toetsen (helderheid scherm) niet werken op deze monitoren. Ik heb hiervóór een Apple TB display gehad en daar werkte het wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
dlare schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:21:
Enig minpuntje is dat F1 en F2 toetsen (helderheid scherm) niet werken op deze monitoren. Ik heb hiervóór een Apple TB display gehad en daar werkte het wel).
Hiervoor zijn apps:
displaybuddy (zit ook in Setapp, PM voor een maandje gratis)
ExternalDisplayBrightness (Gratis)

Je kan dan instellen of alles met dezelfde knoppen werkt of dat je aparte hokeys wil maken voor je externe schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Beetje rondgespeurd hier op het forum, maar zie door de docks het bos niet meer.
Ik wil graag een QHD 144Hz monitor aansturen met een muis en een toetsenbord. Het is mij echter niet duidelijk of ik dan voldoende heb aan een usb c hub met displayport, of dat ik beter een “hub” kan aanschaffen (die het liefst nog enigszins betaalbaar is).
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste