Hoi! Ik ben al een tijd aan het graven naar een dock met een aantal eisen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Wellicht denk ik te lastig en/of is er een betere oplossing. Of ik ben te veeleisend
Ik heb laatst een MacBook Pro met M1 Pro gekocht, dus met ondersteuning voor 2 externe displays. Mijn werkplek heeft twee schermen + een Onkyo receiver die output naar een TV. Daarnaast heb ik drie andere USB apparaten die op mijn bureau staan. Toetsenbord en muis gaan over bluetooth.
Nu wil ik beide schermen aansluiten en op één of andere manier digitaal geluid naar de Onkyo sturen, desnoods via SPDIF aangezien ik aan tweekanaalsaudio in principe genoeg heb.
Wat ik graag wil is dus als volgt:
- Twee display outputs, het liefst één HDMI en één full size DisplayPort, maar met 2xHDMI kan ik ook werken
- Iets van audio uit. Ik ben niet moeilijk met audiokwaliteit dus eventueel zou een 3.5mm ook voldoen, maar liever optisch
- Het allerliefste als een desktop model met de kabels naar achteren gericht ivm relatief klein bureau dus weinig ruimte
In principe heb ik beide schermen al werkend met een combinatie van een Ugreen USB-C dock met HDMI + de HDMI poort op de laptop, en ik zou eventueel nog een USB C naar HDMI kabel kunnen aanschaffen indien er een dock is dat DisplayPort over USB-C doet. Maar het is nu wel een enorme bende op mijn bureau aangezien dat dock niet bepaald bedoeld is voor gebruik op een bureau, maar voor on-the-go.
Nu heb ik een hoop docks voorbij zien komen, maar lijken de meeste docks op Thunderbolt 3/4 en dus een prijskaartje van minimaal 250 euro. Ik vind dit erg fors, dus ik hoopte hier wat extra suggesties te kunnen krijgen.
Kandidaten wat mij betreft zijn:
-
Hagibis dual USB C dock
-
pricewatch: Caldigit TS3 Plus Thunderbolt station 3
-
HyperDrive Viper
-
HyperDrive triple display dock (13-14" variant)
In de puur USB-C omgeving vind ik genoeg opties, maar omdat macOS geen MST ondersteuning heeft vallen die eigenlijk allemaal af, minus degenen met meerdere USB C inputs zoals de Hagibis en de HyperDrive Viper.
De Caldigit TS3 Plus is wat mij betreft een favoriet. Ik zou daar een USB C naar HDMI kabel bij moeten kopen, maar voor de rest faciliteert het overal in, behalve op het portemonnee aspect; ik vind hem erg duur voor wat hij biedt.
De Hagibis doet het hier beter in aangezien die rond €100 verkrijgbaar is, maar ik vraag me af hoe dat zit met audio & screen mirroring. Als ik hiermee ook audio kan dupliceren naar mijn Onkyo zijn we daarmee ook rond met de toegevoegde bonus dat ik mijn TV zou kunnen gebruiken.
De HyperDrive Viper is ook heel compelling maar hiermee zou ik kabels aan alle kanten over mijn bureau hebben lopen; niet heel fraai. Die Triple display dock kan ik nergens vinden en de Indiegogo campaign is uitverkocht.
Sorry voor de lange post; ik ben al relatief lang op zoek, ik hoop dat jullie suggesties hebben