USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43
Inmiddels heb ik de Minix usb-c muliport ssd storage hub 460 gb getest.
Er zit 1 usb-c passtrue poort op, 1 x hdmi 60 HZ en 2 usb 3.0 porten en uiteraard 460 gb ssd.
Uiteraard even geprobeerd op die 400 RW snelheid wordt gehaald, maar deze blijft jammerlijk steken op 300 RW.
Met de usb poorten haal ik de gebruikelijke 100/100 dus dat is wel normaal voor die hdd.
De hdmi aansluiting geeft regelmatig hetzelfde gele scherm maar werkt verder meestal wel redelijk.
De ethernet aansluiting werkt goed en haalt de 500 mb/s verder nog geen dropout's gemerkt.

Ik moet zeggen dat ik het idee van een ssd in een hub eigelijk wel handig vind en het is vooral interessant voor een laptop met weinig interne opslag zoals mijn MacBook Air M1 8/256 want ik dat gemis aan opslag merk je als je wat grote bestanden moet downloaden dan is die 256 wel snel vol.
De kwaliteit oogt wel prima, niet echt het idee dat het een kwalitatief top product is, ook de verpakking oogt erg simpel
maar goed uiteindelijk gaat het erom of het werkt.
Ik vind het uiteindelijk wel wat prijzig 130,- voor een 460 gb uitvoering en ga deze alsnog retour te sturen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even een korte ervaring: ik heb sinds vandaag een Samsung X5 (512GB) aan m'n 2019 iMac hangen omdat ik me toch wat begon te ergeren aan de Fusion Drive. Volgens mij hebben sommigen me hier nog proberen te waarschuwen maar, eigenwijs he ;).

De X5 is een mooie upgrade, door de TB3 aansluiting ook eenvoudig weg te werken achter je iMac, misschien dat ik voor de overtreffende trap nog een Twelve South Backpack bestel. Maar een tie-rap doet ook wonderen natuurlijk, desnoods de klittenband variant.

Snelheid is dik in orde, ruim 1500MB/s write en ruim 2300MB/s read. Mijn M1 MBA doet het nog iets beter met zowel R als W meer dan 2800MB/s maar dat is geloof ik ook PCIe 4.0. Apps staan nu bijna instant op het scherm, bij dagelijkse taken merk ik amper verschil met mijn M1 MBA (die laatste voelt nog iets snappier).

Even met Carbon Copy Cloner een clone getrokken van de Fusion Drive en klaar. De Fusion Drive daarna leeg gemaakt voor massa opslag (1TB, toch lekker om aan boord te hebben). Kortom, aanrader voor iedereen die tegen trage storage aan zit te hikken op zijn verder nog prima Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
In mijn zoektocht naar een usb-c hub ben ik inmiddels aangekomen bij een simpel hubje van 13,-
2 card slotjes, 2 usb poortjes en 2 usb-c waarvan 1 voor data en een om op te laden.
eerste indruk... cheap motherfucker, best klein ding, aansluitkabeltje niet los maar vast op het hubje.
Wat er niet op zit is een hdmi aansluiting en ook geen gigabit netwerk hub, dus aansluiten van de monitor gaat em niet worden, maar gezien de voorgaande hdmi problemen had ik deze behoefte niet meer( sluimer functie was ruk en de waking up was zo geel als een kanarie) mijn display gaat nu met een usb-c 2 display kabel rechtsreeks en zonder problemen vandaar die keuze.
Reden om ook geen gigabit ethernet aansluiting te nemen was dat de snelheid tov draadloos beide niet heel veel verschilde namelijk tussen de 400/500 MBps wat ook de max is bij Ziggo.

De vorige Minix 460 GB hub werkte prima maar als ik die 130,- vergelijk met deze 13,- euro hub dan vind ik het verschil toch wel erg veel zeker gezien de functionaliteit, je betaald dan wel erg veel meer voor die 460 GB. een losse SSD aansluiten is dan veel goedkoper, kortom de keuze is gemaakt.

https://www.amazon.nl/dp/..._422502961_302_E_DDE_dt_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

merlin1201 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:14:
Inmiddels heb ik de Minix usb-c muliport ssd storage hub 460 gb getest.

Uiteraard even geprobeerd op die 400 RW snelheid wordt gehaald, maar deze blijft jammerlijk steken op 300 RW.
Top dat je het hebt kunnen testen, had eerlijk gezegd al zoiets verwacht en ik ga er zelfs van uit dat naarmate hij ouder en voller wordt de snelheden nog verder terugzakken.

Zoals ik vorige keer ook al zei kan ik een Samsung T7 dan het beste aanraden als externe SSD.
De X5 zou ook kunnen maar die vind ik persoonlijk nog te prijzig en in de praktijk is de T7 voor mij snel genoeg.

@Servor Ben wel even nieuwsgierig waarom je voor een X5 bent gegaan, had je de T7 ook meegenomen in je overweging?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:03:
[...]

@Servor Ben wel even nieuwsgierig waarom je voor een X5 bent gegaan, had je de T7 ook meegenomen in je overweging?
Vaak koop ik spullen die de bewuste keuze zijn en soms wil ik gewoon het snelste/duurste/etc. Dit was zo'n keer ;) Aangezien de drive zou gaan fungeren als bootdisk voor mijn iMac die nog wel even mee mag/moet, wilde ik gewoon geen compromis qua snelheid. De T7 is toch weer net even wat trager als ik de testen mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:27
Mooi ding die X5. Duur maar bloedsnel. Ik heb hem zelf niet, maar heb 'm gebruikt als referentie voor de prijs en snelheid, toen ik een nieuwe Mac met storage-upgrade aan het uitzoeken was. Gewoon omdat dat de meest eerlijke vergelijking is qua specs. En dan blijkt dat een storage-upgrade bij Apple weliswaar duurder is dan de aanschaf van een losse SSD, maar niet zo exorbitant veel duurder dan we vaak denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Ik weet niet of het hier helemaal past want het is niet 100% een Mac vraag, maar ik heb de volgende situatie.
  • HP Elite X2 tablet/laptop, deze heeft maar 1 Thunderbolt3/USB-C poort
  • Apple Thunderbolt Display 27” (heeft TB2, maar ik heb dongle voor TB3 support)
Ik kan prima het scherm aan deze laptop hangen, maar omdat opladen van de laptop ook via deze poort gaat, is dat niet heel praktisch - als de accu leeg is kan je niet met een extern scherm werken. Ik zoek dus een Thunderbolt hub die me hier bij kan helpen (aansturen scherm + opladen accu).

Alle hubs die ik tot nu toe heb gevonden hebben of te weinig USB-C/Thunderbolt poorten (namelijk 1) waarmee ik het probleem niet oplos, en/of ze ondersteunen geen DisplayPort Alt-mode, wat nodig is om het scherm mee aan te sluiten (hiervoor is vaak de HDMI aansluiting op een hub bedoeld). Helaas kan ik mijn Thunderbolt Display alleen via Thunderbolt aansluiten. Er bestaan geen Thunderbolt > HDMI dongles.

De enige docks die ik vind die het (waarschijnlijk) wel moeten doen zijn docks zoals de CalDigit TS3 dock, maar die zijn meteen 200-250 euro. Dan kan ik bijna beter een simpele nieuwe monitor kopen met een HDMI uitgang...

Heeft iemand nog een tip voor een wat goedkoper dock, die wel voor deze situatie geschikt is? Ik heb ook nog een paar docks van HP/Dell gevonden (bijv. deze), maar als ik daar de handleiding van lees heb ik admin-rechten nodig om die te kunnen installeren/gebruiken en het gaat hier om een werklaptop waarbij dat niet heel handig is om te regelen.

Tijdens het schrijven van deze post vind ik ook nog de Kensington LD5400T, die er ook wel veelbelovend uitziet en op Amazon.com momenteel opvallend goedkoop is. Misschien die maar even proberen, daar ik toch in de VS zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:26:
Mooi ding die X5. Duur maar bloedsnel. Ik heb hem zelf niet, maar heb 'm gebruikt als referentie voor de prijs en snelheid, toen ik een nieuwe Mac met storage-upgrade aan het uitzoeken was. Gewoon omdat dat de meest eerlijke vergelijking is qua specs. En dan blijkt dat een storage-upgrade bij Apple weliswaar duurder is dan de aanschaf van een losse SSD, maar niet zo exorbitant veel duurder dan we vaak denken.
Klopt helemaal en achteraf had ik ook een andere keuze moeten maken. Maar toen ik deze iMac kocht was het hele thuiswerken nog niet zo in beeld als nu en tegenwoordig zit ik sowieso 3 a 4 dagen achter deze PC. Het is echt een verademing hoe snel Outlook nu opstart bijv. Maar ook hoe snel Photos opstart (binnen 2 personen) of een spelletje laadt. Als ik nu een iMac zou kopen (zou ik sowieso wachten op een M1 of M2 versie) zou daar absoluut een SSD inzitten. Het voelt wat raar om je boot OS extern te hebben maar functioneel gezien werkt het prima!

[ Voor 8% gewijzigd door Servor op 04-02-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 00:51
Iemand hier die zijn Macbook Pro M1(of air of mini) heeft aangesloten op een 5120x1440 scherm via hdmi en/of displayport via een dock? Iemand ervaring met een dergelijke setup en een dock welke ook non-thunderbolt daarnaast doet?

Ik ben op zoek naar een dock welke dat doet via HDMI, of via displayport(maar dan ook zonder thunderbolt). Ik heb al veel gezocht, maar kan niet iets vinden wat ik hier makkelijk kan bestellen en waar ik ook zeker weten resultaat mee behaal. Als het via displayport gaat moeten er een macbook pro m1, surfacebook zonder usb-c en een dell laptop met usb-c en displaylink aangesloten kunnen worden. Daarnaast heb ik een losse workstation via displayport aangesloten op een scherm met 2 x displayport en 1 x hdmi.(Samsung C49RG9 5120x1440, 120hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Keeper Het is een gekke situatie, je moet op 1 of andere manier een tussenstukje hebben dat a) Thunderbolt support en b) power injecteert voor je laptop. En dat is een duur Thunderbolt dock, zoals je zelf al constateert.

Er zijn "domme" tussenstukjes van ElecJet die van MagSafe een USB-C voeding maken, maar daar heb jij niks aan, want je hebt maar 1 poort op die laptop.

Ik vind die Kensington echt opvallend goedkoop, zou best een aardige optie kunnen zijn. In Nederland durven ze die nog gewoon voor rond de 250 euro aan te bieden op Amazon.

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 04-02-2021 13:20 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

TucanoItaly schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:19:
@Keeper Het is een gekke situatie, je moet op 1 of andere manier een tussenstukje hebben dat a) Thunderbolt support en b) power injecteert voor je laptop. En dat is een duur Thunderbolt dock, zoals je zelf al constateert.
Yes, helaas. Ik hoopte nog op een andere oplossing maar die lijkt er niet te zijn inderdaad...
Er zijn "domme" tussenstukjes van ElecJet die van MagSafe een USB-C voeding maken, maar daar heb jij niks aan, want je hebt maar 1 poort op die laptop.
Hey, dat is nog best nuttig, want dat Thunderbolt scherm heeft inderdaad een MagSafe stekker, waar je dus niks mee kan. (Voor de setup die ik beschrijf is het niet nuttig, maar wel als ik een Macbook eens aan dat scherm wil hangen.)
Ik vind die Kensington echt opvallend goedkoop, zou best een aardige optie kunnen zijn. In Nederland durven ze die nog gewoon voor rond de 250 euro aan te bieden op Amazon.
Ja ik ook, heb hem ook maar meteen besteld. Zie hem elders ook wel voor $200+ staan, dus geen idee waarom deze zo goedkoop is, maar laten we hopen dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Keeper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:22:
dat Thunderbolt scherm heeft inderdaad een MagSafe stekker, waar je dus niks mee kan
Here you go: https://elecjet.com/colle.../products/anywatt-magsafe
Ik had zo'n ding maar heb 'm weggegeven. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Servor schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Klopt helemaal en achteraf had ik ook een andere keuze moeten maken. Maar toen ik deze iMac kocht was het hele thuiswerken nog niet zo in beeld als nu en tegenwoordig zit ik sowieso 3 a 4 dagen achter deze PC. Het is echt een verademing hoe snel Outlook nu opstart bijv. Maar ook hoe snel Photos opstart (binnen 2 personen) of een spelletje laadt. Als ik nu een iMac zou kopen (zou ik sowieso wachten op een M1 of M2 versie) zou daar absoluut een SSD inzitten. Het voelt wat raar om je boot OS extern te hebben maar functioneel gezien werkt het prima!
Heb het zelf ook jaren gedaan met mijn iMac uit 2015 en nooit problemen gehad. Was destijds met een Samsung T3 en daarna een T5.

Mocht je de X5 ook nog eens uit het zicht willen hebben dan zijn er dit soort leuke en handige accessoires.

https://www.twelvesouth.c...ack?variant=9173862023225

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm7puTQMa7rzAxhiq9WWe7X0xic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSKoQBtZGpqHpHRi49vGrQdD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Mooie oplossing, ik had mijn samsung gewoon met dubbelzijdige tape vastgeplakt aan de achterzijde, da koste niets ;-) per slot draait jeOS er op dus is het toch al geen mobiele schijf meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:33

UTADDICT

NERF

CR35 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:50:
Iemand hier die zijn Macbook Pro M1(of air of mini) heeft aangesloten op een 5120x1440 scherm via hdmi en/of displayport via een dock? Iemand ervaring met een dergelijke setup en een dock welke ook non-thunderbolt daarnaast doet?

Ik ben op zoek naar een dock welke dat doet via HDMI, of via displayport(maar dan ook zonder thunderbolt). Ik heb al veel gezocht, maar kan niet iets vinden wat ik hier makkelijk kan bestellen en waar ik ook zeker weten resultaat mee behaal. Als het via displayport gaat moeten er een macbook pro m1, surfacebook zonder usb-c en een dell laptop met usb-c en displaylink aangesloten kunnen worden. Daarnaast heb ik een losse workstation via displayport aangesloten op een scherm met 2 x displayport en 1 x hdmi.(Samsung C49RG9 5120x1440, 120hz).
Ik gebruik de Caldigit TS3 Plus. Kom je denk ik vrij ver mee.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Heb het zelf ook jaren gedaan met mijn iMac uit 2015 en nooit problemen gehad. Was destijds met een Samsung T3 en daarna een T5.

Mocht je de X5 ook nog eens uit het zicht willen hebben dan zijn er dit soort leuke en handige accessoires.

https://www.twelvesouth.c...ack?variant=9173862023225

[Afbeelding]
Ja, die had ik ook al in de smiezen, denk dat die er wel gaat komen als deze manier van werken blijft bevallen. Dubbelzijdig tape kan ook, maar dat vind ik dan weer wat lastig icm met een iMac die toch niet goedkoop was :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:18
UnitedJunk schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Hmm laatst ook een Time Machine backup willen maken via ethernet en denk dat elk halfuur de verbinding compleet weg was. Kabeltje eruit en er weer in loste het probleem elke keer op. Klinkt een beetje als jouw probleem.
Ik heb van de week ook heel wat data naar m'n Synology NAS overgezet en gek genoeg ging dat juist prima, zonder dat de verbinding eruit klapte.

Ik heb intussen heel wat zitten googelen hierover en het probleem zou ook weleens in Teams kunnen zitten. Juist tijdens het videobellen in Teams wordt de ethernetverbinding verbroken. Alleen het eruit halen van de USB C-multi hub en er weer in steken lost het weer op.

Zie bijv dit topic (met Windows-gebruikers ) die ook een usb-c Dock gebruiken op een laptop: https://community.spicewo...connected-to-surface-dock

Online zag ik ook allerlei andere tips voorbij komen, maar die maken bij mij geen verschil. Zoals de usb-c kabel fysiek omdraaien en er opnieuw insteken. Of een andere usb-c poort pakken.

Misschien dat ik in de toekomst nog eens een nieuwe usb-c hub uitprobeer, en dan eentje specifiek voor ethernet. Maar voorlopig houd ik het maar gewoon bij de wifi, opzich werkt dat bij mij prima. Voor data (backup) te versturen naar mijn NAS sluit ik dan wel de ethernetkabel aan. Dat lijkt hier wel goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 22:44
JWPVDW schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb van de week ook heel wat data naar m'n Synology NAS overgezet en gek genoeg ging dat juist prima, zonder dat de verbinding eruit klapte.

Ik heb intussen heel wat zitten googelen hierover en het probleem zou ook weleens in Teams kunnen zitten. Juist tijdens het videobellen in Teams wordt de ethernetverbinding verbroken. Alleen het eruit halen van de USB C-multi hub en er weer in steken lost het weer op.

Zie bijv dit topic (met Windows-gebruikers ) die ook een usb-c Dock gebruiken op een laptop: https://community.spicewo...connected-to-surface-dock

Online zag ik ook allerlei andere tips voorbij komen, maar die maken bij mij geen verschil. Zoals de usb-c kabel fysiek omdraaien en er opnieuw insteken. Of een andere usb-c poort pakken.

Misschien dat ik in de toekomst nog eens een nieuwe usb-c hub uitprobeer, en dan eentje specifiek voor ethernet. Maar voorlopig houd ik het maar gewoon bij de wifi, opzich werkt dat bij mij prima. Voor data (backup) te versturen naar mijn NAS sluit ik dan wel de ethernetkabel aan. Dat lijkt hier wel goed te werken.
Alleen heb ik nog nooit Teams gebruikt haha. Raar dat in jouw setup alles wel goed gaat, aangezien ik ook gebruik maak van een Synology i.c.m. Time Machine. Nieuwe Big Sur update inmiddels geïnstalleerd, dus ik probeer het deze week nogmaals. Misschien is het gefixed

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:25

Step

step@tweakers.net#

JWPVDW schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem en ook alleen bij Microsoft Teams. |:(

We zijn niet alleen. Beetje afhankelijk van Realtek drivers/USB-C/Thunderbolt zo lijkt het.

[ Voor 8% gewijzigd door Step op 09-02-2021 19:55 . Reden: toevoeging link ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Iemand ervaring met de Dell WD19 of D6000 docks? Ben op zoek naar een "betaalbare" dock om via één kabel een externe monitor te verbinden, op te laden (liefst 85 watt) en een USB-A poort voor de unifying receiver van mijn Logitech muis. Iemand suggesties?

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:56

Nogne

>.<

Nurb schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:23:
Iemand ervaring met de Dell WD19 of D6000 docks? Ben op zoek naar een "betaalbare" dock om via één kabel een externe monitor te verbinden, op te laden (liefst 85 watt) en een USB-A poort voor de unifying receiver van mijn Logitech muis. Iemand suggesties?
Op kantoor gebruiken wij de D6000 en thuis gebruik in de Dell WD19. Met beide heb ik goeie ervaringen.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Nogne schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Op kantoor gebruiken wij de D6000 en thuis gebruik in de Dell WD19. Met beide heb ik goeie ervaringen.
Thanks voor je reply! Weet jij of ik hier een monitor met 2560x1440 @ 144hz aan kan sluiten in combinatie met een van deze Dell dockings?

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:56

Nogne

>.<

Nurb schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Thanks voor je reply! Weet jij of ik hier een monitor met 2560x1440 @ 144hz aan kan sluiten in combinatie met een van deze Dell dockings?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, de D6000 gebruiken wij icm 2x FullHD en de WD19 gebruik ik icm 1x 4K/60Hz

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Nurb schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:45:
[...]

https://downloads.dell.co...ser%27s%20guide_en-us.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 17:11
Ik las in het Macbook Air M1-forum wat (via Macrumors gekomen) verontrustende brick-problemen die leken te maken te hebben met USB-hubs. Dus ik ben nu opeens een beetje bang geworden voor de mijne op mijn brand spanking new Air M1. Ik kocht deze op Bol, die gaat direct in in de twee poorten van de Mac. Recensies lijken prima, maar moet ik voor iets oppassen wellicht? Misschien niet chargen door het ding?

https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Tja ik denk dat er niet zo heel veel gebruikers zijn met die brick ervaring, maar je hebt toch garantie op je M1?
ik zelf ben er niet zo bang voor maar aangezien ik de extra poorten niet dagelijks gebruik sluit ik heb alleen aan als ik hem nodig hebt.
Er zal eerdaags wel wat meer info hierover verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

merlin1201 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:43:
Tja ik denk dat er niet zo heel veel gebruikers zijn met die brick ervaring, maar je hebt toch garantie op je M1?
ik zelf ben er niet zo bang voor maar aangezien ik de extra poorten niet dagelijks gebruik sluit ik heb alleen aan als ik hem nodig hebt.
Er zal eerdaags wel wat meer info hierover verschijnen.
Natuurlijk heb je garantie maar je bent wel je laptop een tijdje kwijt (en als je geen time machine, iCloud of andere externe opslag/backup gebruikt ook je data permanent)

Persoonlijk heeft t topic waar zich meer mensen melden dan in t topic met de (door Apple erkende) Bluetooth problemen mij dusdanig doen schrikken dat ik alleen laad met de Apple Charger rechtstreeks aangesloten en alleen de Apple A2119 AV dongle gebruik als ‘hub’

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 22:44
Ambling_Alp schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:07:
Ik las in het Macbook Air M1-forum wat (via Macrumors gekomen) verontrustende brick-problemen die leken te maken te hebben met USB-hubs. Dus ik ben nu opeens een beetje bang geworden voor de mijne op mijn brand spanking new Air M1. Ik kocht deze op Bol, die gaat direct in in de twee poorten van de Mac. Recensies lijken prima, maar moet ik voor iets oppassen wellicht? Misschien niet chargen door het ding?

https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE
Gebruik deze ook maar dan gekocht bij een andere website. Gebruik 'm overigens alleen als backup als ik toch ergens ben waar ze geen HDMI -> USB C kabel hebben voor een scherm.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben ook op zoek naar een externe opslag voor een M1 systeem met een NVMe SSD er in. Ik heb een Thunderbolt 3 poort beschikbaar dus dan wil ik die wel graag gebruiken, maar het aanbod van accessoires is bedroevend.

In de pricewatch vind ik geen behuizingen voor Thunderbolt 3 voor minder dan 250 euro. De transparante Orico die hierboven wordt genoemd is blijkbaar ook geen aanrader.

Zelf heb ik ook de Sabrent gevonden voor 90 euro maar die heeft weer het probleem dat de aansluiting verzonken is met uitsteeksels er omheen zodat je geen andere kabels er in kan steken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen een non-Thunderbolt USB-C kabel proberen te gebruiken. Voor 300 euro is er de Q-variant die dat probleem niet heeft en zowel USB en Thunderbolt met een SSD ter waarde van 100 euro er in. Dan betaal je dus 110 euro voor de luxe om hem met je eigen kabel en in een tragere poort te kunnen gebruiken...

Is het misschien verstandiger om eerst een USB 3.2 10Gb/s behuizing te kopen en volgend jaar opnieuw proberen of zijn er al degelijke betaalbare Thunderbolt 3 behuizingen te vinden?

[ Voor 32% gewijzigd door Johnny op 13-02-2021 14:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:53:
Ik ben ook op zoek naar een externe opslag voor een M1 systeem met een NVMe SSD er in. Ik heb een Thunderbolt 3 poort beschikbaar dus dan wil ik die wel graag gebruiken, maar het aanbod van accessoires is bedroevend.

In de pricewatch vind ik geen behuizingen voor Thunderbolt 3 voor minder dan 250 euro. De transparante Orico die hierboven wordt genoemd is blijkbaar ook geen aanrader.

Zelf heb ik ook de Sabrent gevonden voor 90 euro maar die heeft weer het probleem dat de aansluiting verzonken is met uitsteeksels er omheen zodat je geen andere kabels er in kan steken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen een non-Thunderbolt USB-C kabel proberen te gebruiken. Voor 300 euro is er de Q-variant die dat probleem niet heeft en zowel USB en Thunderbolt met een SSD ter waarde van 100 euro er in. Dan betaal je dus 110 euro voor de luxe om hem met je eigen kabel en in een tragere poort te kunnen gebruiken...

Is het misschien verstandiger om eerst een USB 3.2 10Gb/s behuizing te kopen en volgend jaar opnieuw proberen of zijn er al degelijke betaalbare Thunderbolt 3 behuizingen te vinden?
Ik heb zelf deze besteld. Wordt als het goed is deze week bezorgd. Schijnt heel goed te presteren met lees en schrijfsnelheid rond de 2300 mbps : https://www.ebay.com/itm/183073245524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Johnny Welke snelheid wil je in de praktijk precies hebben?

Als het echt het snelste van het snelste moet zijn dan heb je de pricewatch: Samsung X5 1TB Zwart

Als 800-1000 ook prima is dan kan ik de Samsung T7 lijn adviseren, voor de meeste toepassingen is dat meer dan genoeg qua snelheid.

https://tweakers.net/exte...lWyMjUA8ooyk1N9M_OUrAxqAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

CashMoney schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik heb zelf deze besteld. Wordt als het goed is deze week bezorgd. Schijnt heel goed te presteren met lees en schrijfsnelheid rond de 2300 mbps : https://www.ebay.com/itm/183073245524
Zit een stomme korte kabel aan. Laptop staat op een verhoger en heb extra USB-poorten aan m'n scherm. Heb nu al zo'n SATA-behuizing die altijd in de weg ligt of half hangt te bungelen. En daar kan de kabel nog worden weggepropt in de behuizing wanneer je hem niet gebruikt, bij deze kan dat niet.
Greatsword schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:57:
@Johnny Welke snelheid wil je in de praktijk precies hebben?

Als het echt het snelste van het snelste moet zijn dan heb je de pricewatch: Samsung X5 1TB Zwart

Als 800-1000 ook prima is dan kan ik de Samsung T7 lijn adviseren, voor de meeste toepassingen is dat meer dan genoeg qua snelheid.

https://tweakers.net/exte...lWyMjUA8ooyk1N9M_OUrAxqAQ
Mijn voorkeur gaat uit naar een losse behuizing, kabel en SSD zodat als één van deze onderdelen kapot is niet het hele ding onbruikbaar is. Thunderbolt 3 zonder USB-ondersteuning is een beetje "net niet" technologie die volgend jaar achterhaald is. Ik wil dan wel volgend jaar kunnen naar USB 4+Thunderbolt. Bij de Samsungs zie ik geen schroeven. Zijn ze wel open te maken en zit er een standaard SSD in?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ambling_Alp schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:07:
Dat soort hubs zou ik sowieso vermijden. Ze werken prima wanneer je de laptop ergens plat neer kunt leggen en de hub dus ook op het oppervlak kan steunen. Wanneer dat echter niet kan, bijv. op bed of in een houder, dan komt al het gewicht van de dock plus de kabels op die 2 poorten te staan. Dat is vaak niet bevorderlijk voor die poorten.

Het opladen via dit soort hubs is ook niet altijd aan te raden omdat ze maar een beperkte hoeveelheid Watt doorlaten. Je lader in 1 van de poorten van de Mac zelf steken werkt veel beter. Bij de MacBook Air is dit van nog groter belang omdat de oplader maar heel weinig capaciteit heeft. Als je die via zo'n hub aansluit is de kans groot dat er vrijwel niks meer overblijft en je laptop niet eens gaat laden. CalDigit waarschuwt hier bijv. actief voor bij hun SOHO dock.

Btw, dat MacRumors topic is lastig om te lezen omdat heel veel mensen een heel ander probleem hebben namelijk die van het niet of niet goed ontwaken van de laptop/extern scherm. Dat is ook niet geheel nieuw, het is soms een compatibiliteitsprobleem met bijv. een scherm, een stukje software, ander stukje hardware en soms ook gewoon een issue met de M1 Macs. Het zijn dus niet heel veel die hun laptop moeten laten repareren, daarom vindt je het ook niet breed terug in de media en andere websites. De bluetooth problemen zijn veel wijdverspreider en zie je dan ook op allerlei fora terug en niet alleen bij de M1 Macs (het lijkt dan ook meer een issue met Big Sur te zijn dan met de M1).
Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:53:

8<

Dat ligt eraan welke eisen je stelt en zo te lezen is je eis "goedkoop". Thunderbolt en "goedkoop" bestaat niet, USB en "goedkoop" echter wel. Je zult dus moeten kiezen of je snel (Thunderbolt) of goedkoop (USB) wilt. M.a.w. wat ben je met die SSD van plan? Voor heel veel gevallen is een Samsung T5 (wat een SATA ssd is) al ruim voldoende. Thunderbolt 3 komt pas om de hoek kijken als je hele snelle data setups nodig hebt en dat betekent vaak ook al meer dan 1 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:40:

Mijn voorkeur gaat uit naar een losse behuizing, kabel en SSD zodat als één van deze onderdelen kapot is niet het hele ding onbruikbaar is.

Bij de Samsungs zie ik geen schroeven. Zijn ze wel open te maken en zit er een standaard SSD in?
Ik heb ze nog nooit open gemaakt en qua kwaliteit zou ik me echt geen zorgen maken. Heb ze al jaren zonder problemen (T3, T5 en nu T7). Komen ook netjes 2 kabeltjes bij, 1x USB A en 1x USB C.

Garantie is bij Samsung op deze SSD's ook helemaal top, standaard 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Zit een stomme korte kabel aan. Laptop staat op een verhoger en heb extra USB-poorten aan m'n scherm. Heb nu al zo'n SATA-behuizing die altijd in de weg ligt of half hangt te bungelen. En daar kan de kabel nog worden weggepropt in de behuizing wanneer je hem niet gebruikt, bij deze kan dat niet.
[...]
Hmmm dat ding is zo klein en licht, dat plak je met dubbelzijdig plakband of desnoods klittenband makkelijk weg onder of achter een verhoger. Maargoed, als je geen snelheid en dus toch geen beste prijs/kwaliteit verhouding zoekt wens ik je nog veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 17:11
ppl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat soort hubs zou ik sowieso vermijden. Ze werken prima wanneer je de laptop ergens plat neer kunt leggen en de hub dus ook op het oppervlak kan steunen. Wanneer dat echter niet kan, bijv. op bed of in een houder, dan komt al het gewicht van de dock plus de kabels op die 2 poorten te staan. Dat is vaak niet bevorderlijk voor die poorten.

Het opladen via dit soort hubs is ook niet altijd aan te raden omdat ze maar een beperkte hoeveelheid Watt doorlaten. Je lader in 1 van de poorten van de Mac zelf steken werkt veel beter. Bij de MacBook Air is dit van nog groter belang omdat de oplader maar heel weinig capaciteit heeft. Als je die via zo'n hub aansluit is de kans groot dat er vrijwel niks meer overblijft en je laptop niet eens gaat laden. CalDigit waarschuwt hier bijv. actief voor bij hun SOHO dock.

Btw, dat MacRumors topic is lastig om te lezen omdat heel veel mensen een heel ander probleem hebben namelijk die van het niet of niet goed ontwaken van de laptop/extern scherm. Dat is ook niet geheel nieuw, het is soms een compatibiliteitsprobleem met bijv. een scherm, een stukje software, ander stukje hardware en soms ook gewoon een issue met de M1 Macs. Het zijn dus niet heel veel die hun laptop moeten laten repareren, daarom vindt je het ook niet breed terug in de media en andere websites. De bluetooth problemen zijn veel wijdverspreider en zie je dan ook op allerlei fora terug en niet alleen bij de M1 Macs (het lijkt dan ook meer een issue met Big Sur te zijn dan met de M1).
Ik gebruik hem alleen als-ie ligt ergens, en nooit met veel dingen eraan/eruit, dus met het gewicht zal het meevallen. Laden zal ik hoe dan ook vermijden. Gaat me meer om een USB-A-poortje of twee incidenteel. Voor een MIDI-controller. Dat moet-ie vast wel trekken.

(Flimsy ding wel, maar goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CashMoney
Voor de M1 - Displaylink gebruikers:

DisplayLink app is now v1.3 and Universal:

Changes in 1.3 release
----------------------------
- Added native support for Mac using the Apple M1 chip with new universal binary
- Added Retina resolutions on 4K displays
- Addressed tearing detected in some high load cases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30
Zijn er eigenlijk mensen die gebruik maken van external storage icm de MBA ?

Ik zit thuis nog een beetje na te denken over mijn beoogde setup.

Ik wil een 4k monitor aanschaffen en deze aansluiten op een dock, zodat ik de MBA of andere windows laptops via usb-c of thunderbolt kan aansluiten op het dock. Aan de dock zit dan een monitor gekoppeld en een toetsenbord en muis. Nu wil ik ivm de 256gb interne opslag ook wat externe opslag aansluiten voor foto's, etc.

Betekend dit dat als ik een laptop aansluit ik iedere keer bij het afsluiten de externe schijf moet verwijderen ? En is het mogelijk om bijvoorbeeld EXT4 te gebruiken voor de external storage zodat een apple en een windows laptop hiermee overweg kunnen ?

Hopelijk hebben jullie hier ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:00
KraveN schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:40:
Zijn er eigenlijk mensen die gebruik maken van external storage icm de MBA ?
Ik zou je willen adviseren om je zelf een NAS aan te schaffen van een goed merk als Synology (of eventueel QNAP). Kijk maar eens in V&A of op Marktplaats. Het hoeft natuurlijk niet per sé een nieuwe te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
RicoK schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Ik zou je willen adviseren om je zelf een NAS aan te schaffen van een goed merk als Synology (of eventueel QNAP). Kijk maar eens in V&A of op Marktplaats. Het hoeft natuurlijk niet per sé een nieuwe te zijn.
Bedankt voor de tip! Het enige probleem daarmee is dat bijvoorbeeld de apple foto's app daar niet mee overweg kan. Althans volgens mij willen ze dat niet ondersteunen i.v.m. stabiliteit en mogelijke kans op corruptie. Vandaar dat ik aan het kijken was naar storage aangesloten op een dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Laatst online: 17-06 23:00
@KraveN Ah, oke, ik gebruik de foto's app op mijn MacBook niet. Wel worden al mijn foto's op mijn iPhone automatisch naar mijn Syno NAS gezonden/gebackupped met behulp van Synology's Moments App op mijn iPhone. Echter, ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Synology voor jouw 'probleem' wel een oplossing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
RicoK schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:10:
@KraveN Ah, oke, ik gebruik de foto's app op mijn MacBook niet. Wel worden al mijn foto's op mijn iPhone automatisch naar mijn Syno NAS gezonden/gebackupped met behulp van Synology's Moments App op mijn iPhone. Echter, ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Synology voor jouw 'probleem' wel een oplossing heeft.
Ik ga mijzelf nog even verdiepen in het aanbod van Synology en Qnap.

Mochten andere mensen wel external storage gebruiken in plaats van Network Attached Storage dan ben ik nog steeds benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 17-06 22:43

Quakie

quakelen

@KraveN

Er zijn drie manieren Apple Photos te gebruiken met NAS opslag, waarvan er 1 officieel ondersteund wordt door Apple. Allemaal hebben ze nadelen.

1. Werken met referentie bestanden. Dit houdt in dat je photos bibliotheek gewoon op je lokale ssd staat maar dat je de fotos en videos op de NAS bewaard. Je refereert er dus naar. Grootste nadeel is dat het niet meegenomen wordt in iCloud sync, eventuele backups via timemachine (logisch op zich) nemen deze fotos ook niet mee. Als je alleen een Mac hebt is dit een prima oplossing. Wil je alles in sync hebben op je mac, ipad or iphone dan niet.
2. Je zou kunnen werken met een dmg file op je nas. Die maak je aan en vervolgens plaats je daar je bibliotheek op. Enige nadeel is dat bij eventuele time outs van je netwerk er kans is op corruptie van je bibliotheek.
3. je zou nog een iscsi kunnen aanmaken en volume formateren en die vervolgens gebruiken. Niet bekend over nadelen echter wordt het op dit moment nog niet echt goed ondersteund onder BigSur. Je moet een soort van kernel hack toepassen voordat het werkt. Het is wachten op software die nieuwe manier van BigSur ondersteund, omdat APIs veranderd zijn.

Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan. En ik combineer het nu, @RicoK oplossing, dat is mijn backup naar synology toe via DS Photos app. En ik gebruik iCloud storage met optimaliseer lokale opslag. In mijn ogen twee nadelen aan deze setup:
Geen backup mogelijk van icloud bibliotheek, want het is niet compleet.
Photos is nogal raar in het bijhouden van lokale kopieen. Stel ik sync 5GB aan data van vandaag en ik wil morgen dan deze videos kijken zijn ze al weer verwijderd. Hij moet ze dan weer downloaden van iCloud. Bij 4K videos kan het best lang duren voordat er wat begint te spelen. Dit geldt ook bij genoeg vrije opslag. Stel dat ik willekeurig een foto van een half jaar geleden pak heeft ie deze 7 van de 10 keer wel gewoon lokaal staan. Mocht je glasvezel verbinding hebben van 100MBit of sneller zal dit minder traag aanvoelen.

Je externe storage via dock of direct aan je Mac houdt hetzelfde in. Je moet nog steeds veilig verwijderen voordat je verbinding verbreekt. Daar moet je aandenken als je de Air loskoppelt van je Dock.
Ik gebruik zelf geen monitor of dock, mocht ik dit wel gebruiken had ik stap naar externe opslag gezet. Dus grote snelle usb c SSD aan monitor en monitor aan mac. Extra stap om los te koppelen neem ik voor lief. NAS zou dan nog steeds als backup dienen.

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 16-02-2021 10:51 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

KraveN schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:40:
Betekend dit dat als ik een laptop aansluit ik iedere keer bij het afsluiten de externe schijf moet verwijderen ?
Dat is wel het beste om te doen. Er zijn tooltjes zoals Jettison die automatisch een schijf kunnen unmounten als je de computer in de slaapstand zet, herstart of gewoon helemaal uit zet. Datzelfde tooltje kan daarna de schijf ook weer mounten.
En is het mogelijk om bijvoorbeeld EXT4 te gebruiken voor de external storage zodat een apple en een windows laptop hiermee overweg kunnen ?
Native kan dit niet, daar heb je 3rd party software voor nodig zoals Paragon ExtFS (is er voor zowel Mac als Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik twijfel heel erg tussen 3 soorten monitoren, waarvan ik de volgende op mijn shortlist heb staan:
  1. 4K: LG UltraFine 4K 23.8" voor € 699 (of eventueel een 27")
  2. UltraWide '1440p': Dell C3422WE 34" UltraWide 3440x1440 voor € 871
  3. UltraWide '4K': MSI Prestige PS341WU 34" of LG 34WK95U 34" 5120x2160 voor €1000-1100
Ik heb een MacBook Pro 2018 15" en wil vanwege het thuiswerken wat voorlopig niet gaat veranderen binnen ons bedrijf een hele goede, grote monitor met USB-hub en USB-PD (90 Watt heb ik nodig). Daarnaast ga ik een NUC-achtig AMD Ryzen pc'tje kopen om daar Windows 10 op te draaien, dus de monitor heeft idealiter een KVM aan boord.

De Windows pc zal DP/USB-C aangesloten worden en de MacBook via Thunderbolt (USB-C) voor PD, beeld, geluid, etc. Daarnaast gebruik een Logitech MX Keys en MX Master 3 tobo/muis. Ik verwacht dat de LG UltraFine 4K hier het minst goed mee overweg zal kunnen gezien het enkel hebben van USB-C en het gebrek aan bediening via Windows, al is dat laatste secundair en zal ik ermee kunnen leven dat alleen mijn MacBook zaken als helderheid in kan stellen. Ik zal feitelijk nooit zonder de MacBook werken namelijk.

Verder zal ik de monitor vrijwel alleen zakelijk gebruiken dus gaming gerelateerde zaken als hoge refresh rate, freesync en dergelijke zijn voor mij onbelangrijk. Af en toe start ik wel Steam op, maar dat zijn vooral oudere games die zelfs op macOS gewoon meer dan prima draaien en dus ook geen enkele baat zullen hebben bij een moderne gaming monitor en al helemaal niet iets om (extra) geld aan uit te geven.

De Dell leek mij perfect, want de webcam, speakers en dubbele microfoon zijn ideaal voor het thuiswerken, ik ben alleen in afwachting van Dell support of dit ook op macOS werkt. Het is een "Teams certified" monitor, dat gebruiken wij op werk ook wel, maar die knoppen boeien me niet. De 1080p weg te klappen webcam en behoorlijk degelijke speakers zijn echter wel heel erg welkom.

Wat mij met name aan het twijfelen brengt is de 1440p resolutie, feitelijk hetzelfde als een 27" 1440p monitor, maar dan ultrawide uiteraard. Ik heb nu een 1080p 24" monitor en dat is wazig als de pest vergeleken met mijn retina laptopscherm. Ik wil daar eigenlijk niet op achteruit gaat, dus ik dacht eerst een ±150% scaling toe te passen, oftewel een 1080p interface met de scherpte van een 1440p monitor. Net zoals mijn MacBook 1440x900 draait 200% geschaald. Alleen vind ik 1080p op 34" (of zelfs 27") wel erg groot en zou je dus wel van de native resolutie moeten aanhouden, wat in mijn optiek geen verbetering is qua scherpte ten opzichte van mijn huidige 24" 1080p, ik heb alleen (veel) meer werkruimte.

Dus vandaar de andere opties: 4K UltraFine van LG op 24" (afgerond), wat feitelijk dus 1080p 200% geschaald is. Klinkt ideaal en dat hoeft zeker niet op 27", dat zou weer te groot worden met een 1080p interface als je het mij vraagt. Maar die monitor is wel extreem macOS gericht en bevat geen KVM switch. Mijn tobo/muis kunnen via BT wel switchen tussen meerdere apparaten, maar toch.

Dan de laatste optie: een 2160p 34" ultrawide monitor. Best of both worlds? 4K resolutie maar dan ultrawide ook nog eens. Alleen... kom ik op hetzelfde punt uit: 4K (dus 1080p 200% geschaald) op 27" is weliswaar erg scherp maar veel te groot qua interface, vandaar dat LG/Apple de UltraFine 5K op 27" uit hebben gebracht, feitelijk 1440p interface op 27" wat je ook continu ziet bij de niet-retina monitoren, maar die wordt me echt veel te duur met €1400. Eigenlijk wil onder de €1000 blijven, maar met een 34" 2160p ultrawide er net iets boven zou ik dat nog willen overwegen.

Welke monitor zou de beste benadering hebben van de retina resolutie zoals mijn MacBook heeft? Vanwege het formaat en het feit dat ik 2 schermen naast elkaar niet fijn vind werken, gebruik ik mijn MacBook altijd dichtgeklapt en dan wil ik met bijv. een 34" 1440p ultrawide niet het gevoel hebben continu naar een scherm van 10 jaar oud te kijken (korrelig/wazig), zeker gezien de bedragen die je daar voor neer moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:13:
Ik twijfel heel erg tussen 3 soorten monitoren, waarvan ik de volgende op mijn shortlist heb staan:
  3. UltraWide '4K': MSI Prestige PS341WU 34" of LG 34WK95U 34" 5120x2160 voor €1000-1100
Ik heb een MacBook Pro 2018 15" en wil vanwege het thuiswerken wat voorlopig niet gaat veranderen binnen ons bedrijf een hele goede, grote monitor met USB-hub en USB-PD (90 Watt heb ik nodig). Daarnaast ga ik een NUC-achtig AMD Ryzen pc'tje kopen om daar Windows 10 op te draaien, dus de monitor heeft idealiter een KVM aan boord.

De Windows pc zal DP/USB-C aangesloten worden en de MacBook via Thunderbolt (USB-C) voor PD, beeld, geluid, etc. Daarnaast gebruik een Logitech MX Keys en MX Master 3 tobo/muis. Ik verwacht dat de LG UltraFine 4K hier het minst goed mee overweg zal kunnen gezien het enkel hebben van USB-C en het gebrek aan bediening via Windows, al is dat laatste secundair en zal ik ermee kunnen leven dat alleen mijn MacBook zaken als helderheid in kan stellen. Ik zal feitelijk nooit zonder de MacBook werken namelijk.

Verder zal ik de monitor vrijwel alleen zakelijk gebruiken dus gaming gerelateerde zaken als hoge refresh rate, freesync en dergelijke zijn voor mij onbelangrijk. Af en toe start ik wel Steam op, maar dat zijn vooral oudere games die zelfs op macOS gewoon meer dan prima draaien en dus ook geen enkele baat zullen hebben bij een moderne gaming monitor en al helemaal niet iets om (extra) geld aan uit te geven.

De Dell leek mij perfect, want de webcam, speakers en dubbele microfoon zijn ideaal voor het thuiswerken, ik ben alleen in afwachting van Dell support of dit ook op macOS werkt. Het is een "Teams certified" monitor, dat gebruiken wij op werk ook wel, maar die knoppen boeien me niet. De 1080p weg te klappen webcam en behoorlijk degelijke speakers zijn echter wel heel erg welkom.

Wat mij met name aan het twijfelen brengt is de 1440p resolutie, feitelijk hetzelfde als een 27" 1440p monitor, maar dan ultrawide uiteraard. Ik heb nu een 1080p 24" monitor en dat is wazig als de pest vergeleken met mijn retina laptopscherm. Ik wil daar eigenlijk niet op achteruit gaat, dus ik dacht eerst een ±150% scaling toe te passen, oftewel een 1080p interface met de scherpte van een 1440p monitor. Net zoals mijn MacBook 1440x900 draait 200% geschaald. Alleen vind ik 1080p op 34" (of zelfs 27") wel erg groot en zou je dus wel van de native resolutie moeten aanhouden, wat in mijn optiek geen verbetering is qua scherpte ten opzichte van mijn huidige 24" 1080p, ik heb alleen (veel) meer werkruimte.

Dus vandaar de andere opties: 4K UltraFine van LG op 24" (afgerond), wat feitelijk dus 1080p 200% geschaald is. Klinkt ideaal en dat hoeft zeker niet op 27", dat zou weer te groot worden met een 1080p interface als je het mij vraagt. Maar die monitor is wel extreem macOS gericht en bevat geen KVM switch. Mijn tobo/muis kunnen via BT wel switchen tussen meerdere apparaten, maar toch.

Dan de laatste optie: een 2160p 34" ultrawide monitor. Best of both worlds? 4K resolutie maar dan ultrawide ook nog eens. Alleen... kom ik op hetzelfde punt uit: 4K (dus 1080p 200% geschaald) op 27" is weliswaar erg scherp maar veel te groot qua interface, vandaar dat LG/Apple de UltraFine 5K op 27" uit hebben gebracht, feitelijk 1440p interface op 27" wat je ook continu ziet bij de niet-retina monitoren, maar die wordt me echt veel te duur met €1400. Eigenlijk wil onder de €1000 blijven, maar met een 34" 2160p ultrawide er net iets boven zou ik dat nog willen overwegen.

Welke monitor zou de beste benadering hebben van de retina resolutie zoals mijn MacBook heeft? Vanwege het formaat en het feit dat ik 2 schermen naast elkaar niet fijn vind werken, gebruik ik mijn MacBook altijd dichtgeklapt en dan wil ik met bijv. een 34" 1440p ultrawide niet het gevoel hebben continu naar een scherm van 10 jaar oud te kijken (korrelig/wazig), zeker gezien de bedragen die je daar voor neer moet leggen.
Ik heb zelf de Dell U2720Q met AE515M soundbar totaal voor ~700 euro. Deze heeft wel 4K-resolutie en 90 watt power delivery. Met de soundbar kun je ook volledig draadloos conference calls doen in alle applicaties. Je hebt dan alleen geen webcam in het scherm.

Ik heb hem ingesteld op een geschaalde resolutie van 2560x1440 waarbij je met een bureau van 80 cm diep wel een retina-ervaring hebt. Enige probleem is dat hij soms bij mijn Intel Macbook Pro (Catalina) in de 30/29.5hz stand gaat en MacOS niet de 60hz optie geeft. Om 60hz terug te krijgen moet je dan HDR via het monitor menu uitzetten en weer aanzetten. Met een Macbook Air M1 Big Sur heb ik dat probleem niet.

De Microsoft Teams integratie werkt op MacOS, maar het enige wat je daarvan merkt is dat tijdens een call de "call" knop opgelicht is en ik neem aan dat de "ophang"-knop dan werkt. De volume-knoppen passen het systeemvolume aan. De mute-knop werkt voor de microfoons in de soundbar. Maar al die functies kun je via je toetsenbord of de GUI ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Welke monitor zou de beste benadering hebben van de retina resolutie zoals mijn MacBook heeft?
Als het je echt om benadering van de retina resolutie gaat dan vallen nummer 2 en 3 sowieso af. Die zijn namelijk meer de normale resolutie met als gevolg wazige letters. De LG UltraFine 4k is de enige van de drie die daadwerkelijk de retina resolutie van je MacBook heeft, 4k op een 24" is namelijk de perfecte combinatie voor retina.

Als je echter wat meer keus wilt of een iets groter scherm dan kun je met een 27" scherm dat 4k doet ook uit de voeten. Wel is het dan handig om in macOS de resolutie te laten schalen naar "looks like 2560x1440" want dan heb je in feite een soort van fake 5k 27" scherm. Het is wel iets minder scherp dan op de 24" maar je kunt er prima mee wegkomen doordat je er een centimeter of 50~60 van het scherm zit.

Dell heeft momenteel aardig wat leuke 27" 4k schermen met USB-C die met meer Watt kunnen opladen en die ook DisplayPort 1.4 hebben waardoor je poorten niet op USB2.0 maar op USB3.0 snelheid draaien dus 5Gbps. Niet erg als je computer dat niet ondersteund, het werkt ook wel met oudere DisplayPort (DP) versies maar dan heb je dus de poorten op USB2.0 snelheid. Voor de toekomst is het dan weer wel handig dus een DP 1.4 scherm is dan weer een betere investering dan een DP 1.2 scherm. Die schermen zijn wel onder de 1000 euro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb zelf de Ultrafine gehad en deze werkte perfect samen met mijn Macbook Pro. Het lijkt mij dat jij zelf deze al afgeschreven hebt? ;)

Maar die Ultrafine is gemaakt om samen te werken met de Macbook. De 5K versie is volgens mij niet leverbaar of wellicht tweede hands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CashMoney
CashMoney schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Inmiddels binnen en in combinatie met een WD Black S750 1TB... niet normaal, net zo snel als de interne nvme!

Het vermelden waard dat ik hiervoor een Samsung Evo Plus 1TB gebruikte. Read speed was goed, maar Write Speed kwam met de MBP M1 niet boven de 840 mbps uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAyhSJage1K1Wl2fr6wV1Jb-03M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbaRsMi0Ic2ccz2cs6vLrGRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Johnny schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb zelf de Dell U2720Q met AE515M soundbar totaal voor ~700 euro. Deze heeft wel 4K-resolutie en 90 watt power delivery. Met de soundbar kun je ook volledig draadloos conference calls doen in alle applicaties. Je hebt dan alleen geen webcam in het scherm.

Ik heb hem ingesteld op een geschaalde resolutie van 2560x1440 waarbij je met een bureau van 80 cm diep wel een retina-ervaring hebt. Enige probleem is dat hij soms bij mijn Intel Macbook Pro (Catalina) in de 30/29.5hz stand gaat en MacOS niet de 60hz optie geeft. Om 60hz terug te krijgen moet je dan HDR via het monitor menu uitzetten en weer aanzetten. Met een Macbook Air M1 Big Sur heb ik dat probleem niet.

De Microsoft Teams integratie werkt op MacOS, maar het enige wat je daarvan merkt is dat tijdens een call de "call" knop opgelicht is en ik neem aan dat de "ophang"-knop dan werkt. De volume-knoppen passen het systeemvolume aan. De mute-knop werkt voor de microfoons in de soundbar. Maar al die functies kun je via je toetsenbord of de GUI ook doen.
Dat klinkt positief, want ik ga ervan uit dat Dell min of meer dezelfde support zal bieden en bijv. de C3422WE ook prima met een Mac zal werken.
ppl schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Als het je echt om benadering van de retina resolutie gaat dan vallen nummer 2 en 3 sowieso af. Die zijn namelijk meer de normale resolutie met als gevolg wazige letters. De LG UltraFine 4k is de enige van de drie die daadwerkelijk de retina resolutie van je MacBook heeft, 4k op een 24" is namelijk de perfecte combinatie voor retina.

Als je echter wat meer keus wilt of een iets groter scherm dan kun je met een 27" scherm dat 4k doet ook uit de voeten. Wel is het dan handig om in macOS de resolutie te laten schalen naar "looks like 2560x1440" want dan heb je in feite een soort van fake 5k 27" scherm. Het is wel iets minder scherp dan op de 24" maar je kunt er prima mee wegkomen doordat je er een centimeter of 50~60 van het scherm zit.

Dell heeft momenteel aardig wat leuke 27" 4k schermen met USB-C die met meer Watt kunnen opladen en die ook DisplayPort 1.4 hebben waardoor je poorten niet op USB2.0 maar op USB3.0 snelheid draaien dus 5Gbps. Niet erg als je computer dat niet ondersteund, het werkt ook wel met oudere DisplayPort (DP) versies maar dan heb je dus de poorten op USB2.0 snelheid. Voor de toekomst is het dan weer wel handig dus een DP 1.4 scherm is dan weer een betere investering dan een DP 1.2 scherm. Die schermen zijn wel onder de 1000 euro te vinden.
Ik snap je punt en ik neig dan ook naar een Ultrawide 4K monitor. Feitelijk dus een in de breedte opgerekte 27" 4K monitor. De LG 34WK95U lijkt daarin nagenoeg perfect:
pricewatch: LG 34WK95U Zilver, Zwart

Is net iets meer dan ik eigenlijk wil uitgeven, maar dan kan ik inderdaad het ultrawide equivalent kiezen van "looks like 2560x1440" en dan ongeveer 150% scaling. De 34" Ultrawide monitoren met 3440x1440 resolutie schalen gaat hem sowieso niet worden, dat zou misschien op een 1080p ultrawide gezet kunnen worden maar dan ga ik er op een klein beetje breedte na eigenlijk niet op vooruit tov mijn huidige 24" 1080p.

Het verbaast me echter dat vrijwel elke monitor die ik op het oog heb niet verkrijgbaar is of van de website van de fabrikant weg is:
  • LG 34WK95U: Wel verkrijgbaar, niet meer op LG website te vinden (behalve support), geen opvolger te vinden.
  • Dell C3422WE: Splinternieuw, alleen via Dell verkrijgbaar, geen reviews te vinden en onbekende macOS support. Daarom een grote gok en sowieso qua resolutie niet optimaal.
  • Philips 346P1CRH: Alleen voor een te hoge prijs via Amazon verkrijgbaar, Centralpoint staat hij nog via de Pricewatch voor een goede prijs, maar niet op voorraad. Deze monitor zie ik gezien de prijs en alle andere features als perfect compromis, omdat ik alleen geen retina-achtige resolutie krijg, maar wel webcam, mic, speakers, ultrawide, verstelbaar, KVM, PiP/PbP.
  • LG UltraFine 4K/5K: Beide nergens verkrijgbaar, staan wel bij sommige websites maar ofwel tegen absurde prijzen (€1800 ipv €1400 voor de 5K) of gewoon "niet op voorraad".
dhrhagenees.cro schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb zelf de Ultrafine gehad en deze werkte perfect samen met mijn Macbook Pro. Het lijkt mij dat jij zelf deze al afgeschreven hebt? ;)

Maar die Ultrafine is gemaakt om samen te werken met de Macbook. De 5K versie is volgens mij niet leverbaar of wellicht tweede hands.
Nou ja, niet helemaal hoor, maar omdat het geen ultrawide is ondersteunen de UltraFine's geen KVM of PbP. Beide zijn ook totaal niet leverbaar. Tweedehands heb ik niks aan, omdat ik een factuur op mijn naam moet indienen bij mijn werkgever. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

MooDyBLueS schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:28:
Is net iets meer dan ik eigenlijk wil uitgeven, maar dan kan ik inderdaad het ultrawide equivalent kiezen van "looks like 2560x1440" en dan ongeveer 150% scaling. De 34" Ultrawide monitoren met 3440x1440 resolutie schalen gaat hem sowieso niet worden, dat zou misschien op een 1080p ultrawide gezet kunnen worden maar dan ga ik er op een klein beetje breedte na eigenlijk niet op vooruit tov mijn huidige 24" 1080p.
Ter verduidelijking: die schaling is er alleen bij die 16:9 / 16:10 schermen. Bij die ultrawides heb je geen schaling, dat is hetzelfde als een 24" met 1920x1080 gebruiken dus dan heb je met je huidige scherm alleen meer breedte. Dan is het de keuze tussen meer breedte of scherpere letters.
Nou ja, niet helemaal hoor, maar omdat het geen ultrawide is ondersteunen de UltraFine's geen KVM of PbP.
Dat heeft niks met ultrawide te maken maar gewoon met wat de fabrikant aan features in een scherm stopt. Voorheen had ik een 23" NEC met een KVM functie + PbP en tegenwoordig is het een Eizo 27" met 4k die niet per se de KVM functie heeft (wel meerdere inputs waar je tussen kunt schakelen) maar wel PbP.

LG heeft bij de 4k en 5k Ultrafine een samen gewerkt met Apple. Het scherm is daardoor eenvoudig gehouden met welgeteld 1 input (en dus zijn PbP en KVM nutteloos). Er zit geen power knop op en alle controls gaan via macOS. Dat zijn features die je op alle andere schermen niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ppl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Ter verduidelijking: die schaling is er alleen bij die 16:9 / 16:10 schermen. Bij die ultrawides heb je geen schaling, dat is hetzelfde als een 24" met 1920x1080 gebruiken dus dan heb je met je huidige scherm alleen meer breedte. Dan is het de keuze tussen meer breedte of scherpere letters.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar scaling is toch op elk scherm in feite mogelijk? In onderstaande video van de LG 34WK95U laten ze vanaf 5:17 meerdere resoluties zien. Op dit 5120x2160 scherm wordt dat bijv. standaard 2560x1080 (200% scaling, dus volledig retina) maar kan je ook o.a. 3360x1417 kiezen wat grofweg op 150% uitkomt. Of bedoel je iets anders?
Dat heeft niks met ultrawide te maken maar gewoon met wat de fabrikant aan features in een scherm stopt. Voorheen had ik een 23" NEC met een KVM functie + PbP en tegenwoordig is het een Eizo 27" met 4k die niet per se de KVM functie heeft (wel meerdere inputs waar je tussen kunt schakelen) maar wel PbP.
Ah goed om te weten, ik dacht dat PbP niet zoveel zin had op een standaard breedbeeld (of 16:10) scherm, maar KVM kan inderdaad alsnog handig zijn. Zat niet logisch te denken en dus goed om te horen dat het wel beschikbaar is in dergelijke schermen.
LG heeft bij de 4k en 5k Ultrafine een samen gewerkt met Apple. Het scherm is daardoor eenvoudig gehouden met welgeteld 1 input (en dus zijn PbP en KVM nutteloos). Er zit geen power knop op en alle controls gaan via macOS. Dat zijn features die je op alle andere schermen niet hebt.
Je haalt een extreem belangrijk punt aan: 1 input. Ik wil namelijk het scherm met mijn Macbook én een AMD Ryzen mini-pc (Windows 10 dus) gebruiken. Ik zag 4x USB-C/Thunderbolt dus ging er eigenlijk vanuit dat via een verloopkabel (DP->USB-C) een pc ook aangesloten kon worden, maar niet dus. Dan vallen die sowieso af.

Al met al denk ik dat de LG 34WK95U mijn enige échte optie is als ik een zo-goed-als-retina ervaring wil én met Macbook+pc optimaal daar gebruik van wil maken. De MSI Prestige vind ik mooier, maar die heeft geen TB poorten en schijnt daardoor belabberd op een MacBook te werken, terwijl LG het juist promoot.

Nu alleen nog nagaan of de AMD Ryzen cpu/gpu wel 5120x2160 aan kan. Ik begreep dat DP1.4 daarvoor nodig is, wat het scherm heeft maar de meeste MacBooks niet, maar Apple dat weer oplost met Thunderbolt, wat LG dus toepast maar MSI niet.

Thanks voor alle tips en aandachtspunten! :)

Edit: Wat is dat toch met de voorraad? LG 34WK95U: ook nergens verkrijgbaar. Ik keek even met een schuin oog naar de Dell U2720Q en (voor mij veel te dure) UP2720Q: allebei uitverkocht.

Is dit toeval of zit er bij veel merken nieuwe modellen aan te komen? Van LG, Dell, Apple en Philips kan ik geen enkele van de monitoren die aan mijn eisen voldoen ook maar ergens op voorraad vinden. Althans, een hele enkele kan ik wel op voorraad vinden, maar dat is tegen veel hogere prijs bij een onbekendere winkel.

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-02-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Schaling is niet op ieder scherm mogelijk, je moet qua resolutie wel uit kunnen komen. Bij de ultrawides zijn er maar weinig schermen die dat hebben, die in het filmpje is 1 van de uitzonderingen (ik zie nu dat het woordje "vrijwel" in mijn vorige reply ontbreekt).

Leverbaarheid is sinds de wereldwijde corona uitbraak een groot probleem geworden. Door lockdowns en thuiswerken zijn bepaalde zaken schaars geworden. Er wordt wel steeds weer wat geleverd maar de voorraden zijn gewoon super klein dus is het soms lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MooDyBLueS schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:11:

Edit: Wat is dat toch met de voorraad? LG 34WK95U: ook nergens verkrijgbaar. Ik keek even met een schuin oog naar de Dell U2720Q en (voor mij veel te dure) UP2720Q: allebei uitverkocht.

Is dit toeval of zit er bij veel merken nieuwe modellen aan te komen? Van LG, Dell, Apple en Philips kan ik geen enkele van de monitoren die aan mijn eisen voldoen ook maar ergens op voorraad vinden. Althans, een hele enkele kan ik wel op voorraad vinden, maar dat is tegen veel hogere prijs bij een onbekendere winkel.
ppl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:01:

Leverbaarheid is sinds de wereldwijde corona uitbraak een groot probleem geworden. Door lockdowns en thuiswerken zijn bepaalde zaken schaars geworden. Er wordt wel steeds weer wat geleverd maar de voorraden zijn gewoon super klein dus is het soms lang wachten.
Let op dat Apple volgens de geruchten ook aan een nieuwe monitor werkt die meer toegankelijk is voor de consumenten dan de XDR.

Toevallig vandaag nog een artikel over op MacRumors https://www.macrumors.com...play-listing-gone-europe/

https://www.macrumors.com...d-external-display-rumor/

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 22-02-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Greatsword Thanks! Ik had al een vermoeden dat het iets met thuiswerken te maken had, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht.

Ik zag zojuist ook dat artikel voorbijkomen, dus ik ga gezien het gebrek aan voorraad sowieso even afwachten of er een maart event aankomt en er misschien een nieuw Cinema Display komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:27

RnB

Greatsword schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:55:
[...]

[...]

Let op dat Apple volgens de geruchten ook aan een nieuwe monitor werkt die meer toegankelijk is voor de consumenten dan de XDR.

Toevallig vandaag nog een artikel over op MacRumors https://www.macrumors.com...play-listing-gone-europe/

https://www.macrumors.com...d-external-display-rumor/
God, ik was mezelf al voor gek aan het verklaren omdat ik nergens meer de LG Ultrafine 4K en 5K kon vinden. Nog even geduld dus voor de nieuwe monitor, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:25

Step

step@tweakers.net#

HyperDrive heeft een update voor drivers uitgebracht voor zowel Windows als MacOS. Het probleem met het weg vallen van de verbinding bij Teams lijkt nu te zijn opgelost. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coeluh
  • Laatst online: 28-10-2023
Ik heb de standaard Mac accessoire bij mijn macbook 16 inch gekregen (usb c -> USB, USB C, HDMI) maar wil iets uitbreiden. Nu zie ik dingen van honderd euro maar ook goedkope dingen van 30 piek (bijvoorbeeld deze of deze)

Zijn deze dingen inferieur aan een Satechi die Coolblue bijvoorbeeld verkoopt? Alle drie zijn voor mij onbekende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohlowe
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 14:37
Heb zelf een Satechi type-c multi-port adapter 4k with ethernet v2 en het werkt naar behoren.

Sommige multi-port adapters kunnen je laptop bricken. Ook worden ze verkocht door een derde partij en niet door bol.com. Het is moeilijk om te zeggen of ze voor problemen zorgen maar mocht het gebeuren, wil ik bij een bekende partij kunnen klagen. Ikzelf zou daarom er niet voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coeluh
  • Laatst online: 28-10-2023
Rohlowe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:54:
Heb zelf een Satechi type-c multi-port adapter 4k with ethernet v2 en het werkt naar behoren.

Sommige multi-port adapters kunnen je laptop bricken. Ook worden ze verkocht door een derde partij en niet door bol.com. Het is moeilijk om te zeggen of ze voor problemen zorgen maar mocht het gebeuren, wil ik bij een bekende partij kunnen klagen. Ikzelf zou daarom er niet voor gaan.
Good to know, Dan iig better safe than sorry. Wel jammer dat de charge through vaak maar tot 50 of 60 watt gaat, maar als ie eenmaal vol zit zal t meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohlowe
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 14:37
Coeluh schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Good to know, Dan iig better safe than sorry. Wel jammer dat de charge through vaak maar tot 50 of 60 watt gaat, maar als ie eenmaal vol zit zal t meevallen.
Was vergeten te vermelden dat ik zelf een M1 MacBook heb, dus 60 watt is meer dan voldoende. Satechi heeft ook een multiport adapter voor 100w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
nou ik ben er nog niet zo van overtuigd dat die zgn betere producten ook idd wel beter zijn, vaak hebben die alleen maar een betere naam en zijn duurder omdat die beter in de markt zijn gezet, onder de motorkap worden vaak dezelfde onderdelen gebuikt.
En wat je bij bol koopt komt ook gewoon uit China, net als wat je bij Amazone bestel.
Voor dat bricken is inmiddels een patch uitgebracht want dit was een probleem met big-sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:05
Rohlowe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:54:

Daar is inmiddels door apple een update voor uitgegeven, zie ook het artikel dat je zelf linkt. Daarna heb ik er niets meer over gezien dat er nog problemen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:53
Zo. Voor de backup van de iMac met een X5 Thunderbold SSD van 2TB gebruikte ik nog een externe Western Digital van 4TB. Allemaal hartstikke leuk, totdat je ooit je hele backup moet recoveren.

Vandaag had mijn broer zo’n geval en het heeft een hele werkdag gekost. Vond ik zonde, dus ik heb maar een Samsung T7 2TB gekocht. Bij Coolblue met Touch in de aanbieding, al was het me daar niet om te doen. Om 20.00 de backup aangemaakt. Twee uur later was ie al klaar met de hele inhoud van 800GB. Ik ben er maar wat blij mee! Gaat er nu iets fout, dan kan ik binnen een paar uurtjes weer vooruit, in plaats van dat het een werkdag kost.

Goede investering lijkt me. Mocht iemand nog een Thunderbolt hub met 3 of meer Thunderbolt poorten weten, dan houd ik me aanbevolen. ;) 1 USB 3.1 Gen 2 en 2 Thunderbolt poorten mag ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 23-03-2021 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Dennisweb Yup, om die reden ben ik ook overgestapt op SSD backups. Als er iets mis gaat, kun je basically in twee uur weer up-and-running zijn. Met een harddisk ben je een dag verder.

Op dit moment zijn er in de CalDigit EU store een paar refurbished docks te koop:
http://shop.caldigit.com/eu/Refurbished?product_id=195

Echt ongekend goedkoop voor zo'n uitgebreid dock. Mijn vermoeden is dat ze langzaam naar USB4 gaan, want die kun je al pre-orderen op de homepage.

[ Voor 43% gewijzigd door TucanoItaly op 23-03-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisweb schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:05:

Vandaag had mijn broer zo’n geval en het heeft een hele werkdag gekost. Vond ik zonde, dus ik heb maar een Samsung T7 2TB gekocht. Bij Coolblue met Touch in de aanbieding, al was het me daar niet om te doen

Goede investering lijkt me.
Ja top SSD is dat, vorig jaar met de prijsfout besteld en dat was 1 van de beste deals ooit!

MP en V&A stonden er toen vol mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 23-03-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb flink lopen zoeken naar een oplossing om 2x 1080p beeldschermen (hdmi of vga) aan te sluiten icm. een lan-kabel en power delivery op een mbp 2017 met één werkende usb-c port. Vanwege de twee monitoren ben ik door de MST beperking volgens mij afhankelijk van thunderbolt 3 en dan wordt het dus zoeits:

Elgato Thunderbolt 3 Dock of Kensington SD5550T of de bovengenoemde Caldigit TS3?

De Elgato Thunderbolt 3 Mini Dock is precies wat ik zoek alleen dan zonder power delivery, maar ik neem aan dat er geen "usb-c thunderbolt splitters" bestaan waarbij ik niet op de prijs van de andere opties uitkom?

Ik plaats dit bericht om voor de zekerheid na te gaan of er niet nog opties zijn die ik gemist heb. Het voelt nogal overkill om voor een dock te gaan (ook mn. de prijs voor mij), maar ik zag wel dat de afwezigheid van MST al meer mensen op het internet heeft gefrustreerd, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@lllustrious MST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Multi STream. Ik had dit gelezen waar het ook uitgelegd wordt. Voor zover ik gezien heb zijn er geen usb-c docks met meerdere display outputs die extended displays ondersteunen (deze zijn dan altijd gespiegeld in MacOS), omdat deze techniek die via usb gaat niet softwarematig ondersteund wordt door Apple :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
lllustrious schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:58:
Ik heb flink lopen zoeken naar een oplossing om 2x 1080p beeldschermen (hdmi of vga) aan te sluiten icm. een lan-kabel en power delivery op een mbp 2017 met één werkende usb-c port. Vanwege de twee monitoren ben ik door de MST beperking volgens mij afhankelijk van thunderbolt 3 en dan wordt het dus zoeits:

Elgato Thunderbolt 3 Dock of Kensington SD5550T of de bovengenoemde Caldigit TS3?

De Elgato Thunderbolt 3 Mini Dock is precies wat ik zoek alleen dan zonder power delivery, maar ik neem aan dat er geen "usb-c thunderbolt splitters" bestaan waarbij ik niet op de prijs van de andere opties uitkom?

Ik plaats dit bericht om voor de zekerheid na te gaan of er niet nog opties zijn die ik gemist heb. Het voelt nogal overkill om voor een dock te gaan (ook mn. de prijs voor mij), maar ik zag wel dat de afwezigheid van MST al meer mensen op het internet heeft gefrustreerd, dus ik ben benieuwd.
Je kan de HP G2 Thunderbolt Dock https://store.hp.com/us/en/pdp/hp-thunderbolt-dock-120w-g2 proberen, gebruik ik MST i.c.m. een Macbook Pro x86 2020. Werkt prima. En afhankelijk van je gebruik kan je ook een usb-c DisplayLink dock overwegen zoals de https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires werkt ook perfect, alleen heb je dan de Displaylink software driver daarbij nodig: https://www.displaylink.com/downloads/macos Deze laatste gebruik ik met een Macbook Pro M1 en werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:03
Iemand een goede tip voor een dock (USB-C) voor een Macbook Air M1?
Veel van die dingen zijn 4K/30hz maar ik zoek eigenlijk een goede 4k/60hz (HDMI 2.0). Voor de rest wat usb'tjes, ethernet zou leuk zijn maar niet per se nodig, sd en vga sowieso niet nodig eigenlijk.

Kwam zelf deze tegen, zouden 60hz moeten ondersteunen volgens mij;

- Satechi:
https://www.amazon.de/-/n...GV/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=
- Ugreen:
https://www.amazon.nl/-/e...9365&s=electronics&sr=1-4

Wel een behoorlijk prijsverschil :X

[ Voor 37% gewijzigd door Alexknl op 27-03-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Alexknl ja die laatste is gewoon 13-in-een-dozijn, gewoon met een VIA chipsetje die iedereen gebruikt. Zodra je iets meer wilt, dan ga je een stapje hoger qua budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Update nav mijn eerdere vraag voor een TB3 dock. (Zie Keeper in "USB-C en Thunderbolt 3 accessoires")

Ik heb uiteindelijk het Kensington dock gekocht en als ik die aansluit op de HP Elite X2 tablet/laptop werkte het scherm inderdaad prima, maar kon ik via het dock niet opladen. Kortom, geen vooruitgang tov zonder dock werken, want dan werkte het scherm en opladen ook, maar niet tegelijkertijd vanwege slechts 1 thunderbolt poort...

Inmiddels van werkgever nieuwe laptop gekregen (niet vanwege dit probleem, maar gewoon rotatie), een HP Elitebook x360 1030 G7 met hoera, 2 Thunderbolt poorten en ook meerdere USB-A poorten, dus geen dock meer nodig! Een poort is voor de lader, de andere poort hang ik het Apple Thunderbolt Display aan. Maar ik krijg dus geen beeld op het externe scherm... (beeld blijft gewoon “zwart”, ook de laptop geeft niet aan dat er extern scherm is aangesloten).

Volgens de spec sheet heeft deze laptop 2 USB-C (Thunderbolt, Supports Power Deliver 3.0, DisplayPort TM 1.2) - dat zou toch moeten betekenen dat het werkt? Of kan er nog een smaakje Thunderbolt zijn dat niet compatible is hier mee? Als ik een USB-C scherm aansluit op een van die poorten werkt het prima, maar dus niet met mijn Thunderbolt scherm.

Iemand nog een idee voordat ik maar de handdoek gooi en een ander scherm ga kopen ipv mijn Thunderbolt Display ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Keeper op 09-04-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gebruik je wel een Thunderbolt kabel?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
situatie: MacBook Air M1, thuiswerken. We hebben een doosje nodig dat meer poorten genereert.
Te weten:
  • Gigabit ethernet
  • HDMI (1920*1200 scherm op dit moment, maar wil wel een beetje toekomstbestendig zijn)
  • 1 * USB-c voor keyboard
  • 1 * USB-A voor Plantronics headset
  • liefst nog een poort extra voor whatever comes up
PowerDelivery ga ik nog niet aan beginnen. Deze randapparatuur hoop ik te kunnen voeden via de bus. Dus de Apple power adapter gaat via de tweede poort aangesloten worden. Ik heb ondanks de update van Apple nog geen harde uiteenzetting gezien waardoor er machines gebricked worden. Maar naar aanleiding van de verhalen lijkt het in de handshake te zitten. En het is geen doen om hier in huis een handleiding te moeten schrijven in welke volgorde alles aan en uit moet.

Vooralsnog heb ik twee ideeën:
  • Linq 6 in 1 multiport hub
  • StarTech 10 gbps Multiport adapter (DKT31CHPDL)
Het grootste verschil is de hostaansluiting, 5 gbps vs. 10 gbps, en de Linq heeft de USB-c aansluitingen in tweeën gesplitst. Ik weet niet welke USB chipset er in de StarTech zit, maar de Realtek van de Linq heeft helaas een schop nodig in de vorm van een USB 3.0 stick om de 5 gbps mode aan te slingeren. Anders blijft hij op 480 Mbps hangen. Vind ik niet wenselijk omdat ik met een powerbudget zit.
Andere merken zoals Satechi en Anker zijn ook mogelijk, maar staan minder hoog op mijn lijst. Bij Anker heb ik ook nog niet de gewenste poortindeling gevonden zonder naar TB te moeten kijken.

Zijn hier mensen die één van de twee getest hebben met een M1 Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 22:22
CR35 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:50:

Heb je al een dock gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde scherm en ook een M1. Dus ben wel nieuwsgierig 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Sphinkx schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:10:
[...]

Heb je al een dock gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde scherm en ook een M1. Dus ben wel nieuwsgierig 😁
Caldigit heeft een paar nieuwe hubs

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Wie heeft ervaring met die mini ssd’s die je bij wish kunt vinden?
Een 4 Tb drive voor pak em beet 40.- euro. Snelheid 500 mb’s usb-c
Uiteraard heel goedkoop, maar er van uitgaande dat het ook binnen komt.
Vraag me af of goedkoop duurkoop is. Ik heb ook al een 15 euro doc die gewoon perfect werkt van amazone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
merlin1201 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:35:
Wie heeft ervaring met die mini ssd’s die je bij wish kunt vinden?
Een 4 Tb drive voor pak em beet 40.- euro. Snelheid 500 mb’s usb-c
Uiteraard heel goedkoop, maar er van uitgaande dat het ook binnen komt.
Vraag me af of goedkoop duurkoop is. Ik heb ook al een 15 euro doc die gewoon perfect werkt van amazone.
Hierom: YouTube: We bought a cheap SSD from Ali Express..

En voor dat geld krijg je een fake 4TB

[ Voor 3% gewijzigd door Rub147 op 18-04-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 00:51
Sphinkx schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:10:
[...]

Nog niet helaas. Combo met zo'n scherm maakt het toch lastig om relevante gebruikerservaringen te vinden. Het liefst zou ik ook mijn oude SB eraan koppelen via displayport dus dat maakt het voor mij nog iets lastiger.

@MacFeek Die caldigits zien er wel interessant uit, maar zal toch eerst even wat gebruikerservaringen moeten opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 22:22
CR35 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:33:
[...]

Nog niet helaas. Combo met zo'n scherm maakt het toch lastig om relevante gebruikerservaringen te vinden. Het liefst zou ik ook mijn oude SB eraan koppelen via displayport dus dat maakt het voor mij nog iets lastiger.

@MacFeek Die caldigits zien er wel interessant uit, maar zal toch eerst even wat gebruikerservaringen moeten opzoeken.
Ik gebruik nu een gewone LINQ dock, maar mijn scherm sluit ik rechtstreeks aan op de MB Air M1. Daarbij heb ik wel nog regelmatig het probleem dat het scherm niet gevonden wordt na een boot of als het scherm is uitgevallen. Kabel uit en in lost dit probleem op, maar is natuurlijk niet de juiste manier...

Ik gebruik hiervoor deze kabel.

Via deze kabel heb ik wel de juist resolutie en 120Hz. Maar ik zoek dus ook nog het perfecte dock en heb ook mixed reviews gelezen van caldigits. Want ik zoek vooral reviews in combi met dit scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
Hier ook een 5120x1440. Heb de Philips 499P9H welke een USB-C dock ingebouwd heeft. Echter draait het scherm dan op 30Hz, dat werkt niet prettig. Heb nog geen dock kunnen vinden helaas. Op dit moment gebruik ik de dock in het scherm voor ethernet, inputs, etc. en de kabel die Sphinkx voor het beeld. Mocht iemand een dock weten, dan ben ik daar zeer in geïnteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:22
Ik probeer mijn MacBook Air M1 werkend te krijgen op een Dell WD15 dock met twee externe Dell U2311H monitoren die verbonden zijn via DisplayPort en HDMI.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vBaRVOK.jpg

Het meeste werkt: voeding, LAN, keyboard, muis, headset. Maar zoals je kan zien laten de twee externe monitoren hetzelfde beeld zien. Nu begreep ik dat de M1 in principe maar twee schermen tegelijk kan aansturen waarvan het interne scherm er in deze situatie natuurlijk één is.

Als ik echter de MacBook dicht klap blijven beide externe schermen nog steeds hetzelfde beeld tonen. Is het mogelijk om in die situatie echt twee aparte externe schermen aan te sturen? Systeemvoorkeuren laat bij dichtgeklapte MacBook maar één scherm zien niet twee.

Ik heb de macOS Display Link Manager geïnstalleerd maar die zegt No Monitor Detected. Zo te lezen is dat DisplayLink iets anders dan DisplayPort. Iets die met wat software trucjes toch twee monitoren kan aansluiten. Maar dan moet het dock wel DisplayLink ondersteunen wat de WD15 niet doet, als ik het goed begrijp. Iemand ervaring hiermee of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door Skidmarks op 26-05-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 12:10
Daar lijkt het volgens mij inderdaad te eindigen. De M1 kan over je usb-c kabel maar 1 beeld sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
@Skidmarks Dat is een Apple dingetje, normale docks maken gebruiken van MST om meerdere beeldstreams te kunnen versturen via een enkele DisplayPort verbinding, en helaas ondersteunt MacOS dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
@Nielson Niet helemaal correct. Ik heb een Macbook Pro en pricewatch: OWC Thunderbolt 3 Dock Grijs Waarbij ik toch echt wel 2 schermen met verschillend beeld kan aansluiten. (Dus in totaal 3 beelden)

Het probleem / de limitatie zit volgens mij toch eerder in de M1 grafische chip en/of in de ARM versie van MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ja die indruk krijg ik ook dat de beperking met M1 te maken heeft. Ik wist van te voren al wel dat officieel maar één extern scherm word ondersteund. Ben benieuwd of hier ooit nog verandering in komt met een software update.

De M1 Mac mini ondersteund wel 2 externe schermen maar die heeft echt een extra chip daarvoor las ik ergens en een extra HDMI port.

Meer info in dit artikel https://www.macworld.co.u...e-silicon-m1-mac-3799794/ daar zeggen ze dat Apple belooft heeft het te fixen in een software update. Maar de link naar dat andere artikel gaat alleen over ondersteunen van meer resoluties en niet van 2 displays. Geen idee of dit dus nog ooit gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Hipska schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:56:
@Nielson Niet helemaal correct. Ik heb een Macbook Pro en pricewatch: OWC Thunderbolt 3 Dock Grijs Waarbij ik toch echt wel 2 schermen met verschillend beeld kan aansluiten. (Dus in totaal 3 beelden)
Mijn reactie sloeg idd op USB-C docks (zoals die Dell WD15). Een Thunderbolt interface kan van zichzelf al twee volledige DisplayPort signalen voeren, dus dan zal er ws geen gebruik gemaakt worden van MST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
@Nielson Klopt. @Skidmarks zou kunnen testen of het met een Thunderbolt dock wel lukt. Met een USB-C dock zal het inderdaad sowieso niet werken op macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
De Dell WD19TB is een Thunderbolt dock wel bijna 300 euro. Het Dock is namelijk van mijn werk en tevens ook de Dell Latitude 5590 laptop maar die ondersteund weer geen Thunderbolt.

Op deze Dell pagina: https://www.dell.com/supp...apple-usb-c-hosts?lang=en hebben ze het over die dock. Ze benoemen ook dat de Apple geen MST ondersteund en dat je daar omheen kan werken door de monitoren op een bepaalde manier aan te sluiten, een via DisplayPort de ander via Thunderbolt. Maar zelfs daar staat specifiek dat dat niet werkt met de Apple M1 MacBooks.

Het lijkt dus echt niet mogelijk te zijn behalve dan via de DisplayLink oplossing maar dan heb je meer lag, geen hardware acceleratie en third party software nodig ook niet ideaal.

Voor de MacBook Air kan ik best wel begrijpen dat twee externe monitoren niet echt een typische use case is. Dezelfde beperking geldt echter ook voor MacBook Pro met M1 daar is het toch wat lastiger uit te leggen. Ik kan me niet voorstellen dat de nog uit te komen MacBook Pro 16" versie met Apple Silicon deze beperking ook zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
M1 gaat niet in MST werken met Thunderbolt. Enige optie is met Displaylink, en dat werkt prima. Wel een paar nadelen, bijvoorbeeld beveiligde content afspelen via Displaylink werkt niet. En verbruikt uiteraard cpu.

Met mijn Macbook Pro Intel gebruik ik een Thunderbolt G2 dock van HP en dat werkt perfect in MST. Op mijn Macbook Pro M1 gebruik ik een Dell D6000 USB-C dock en dat werkt met Displaylink driver qua MST voor mijn doeleinden ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door CashMoney op 27-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonky
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-08-2023
Omdat ik binnenkort weer op kantoor moet gaan werken, ben ik op zoek naar een docking station voor mijn werk-laptop om af en toe nog thuis te kunnen werken. Het gaat om een Dell Precision 7750 welke aangesloten moet worden op twee monitoren (extended mode, niet mirror). Verder wil ik een ethernet kabel, geluid en uiteraard toetsenbord en muis aansluiten.

Op dit moment is de laptop aangesloten op een Dell WD19 180W dock, welke perfect werkt. Omdat ik deze weer terug moet meenemen naar kantoor en dit dock nogal prijzig is, ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief. Hebben jullie tips hiervoor? Alvast bedankt!

Edit: Ik heb een 2e hands WD19 dock besteld voor een mooi prijsje, dus geen verder advies meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jonky op 14-06-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 17:37

Amiet01

Master_A

Ik heb nog een oude Macbook Pro 13inch uit 2012 en vroeg me af of ik die op mijn Dell dock zou kunnen aansluiten. Probleem is dat de dock USB-C is, en de Macbook Thunderbolt ingang heeft. Bestaat er hier een adapter voor?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06 22:55
Ik heb een vraagje over de USB-C 'carger cable' die samen met de 30w power adapter met de M1 MacBooks geleverd worden. Waarvoor kun je die kabel verder nog voor gebruiken behalve voor stroom voor je laptop?
Ik ving ergens op dat die voor data overdracht ongeschikt is? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@PrimusIP Het is geen Thunderbolt kabel, Google even de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06 22:55
Greatsword schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:30:
@PrimusIP Het is geen Thunderbolt kabel, Google even de verschillen.
Klopt. Maar ik vraag me af of je hem, afgezien van thunderbolt, kunt gebruiken voor data overdracht. Bijvoorbeeld voor oude usb 2 of 3 randapparatuur, met verloop je naar usb a of micro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Ik vermoed dat je er max USB 2 snelheden mee kunt halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PrimusIP schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:20:
Waarvoor kun je die kabel verder nog voor gebruiken behalve voor stroom voor je laptop?
@Hipska heeft gelijk, je krijgt USB 2 snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:57
Volgens mij koop je best gewoon enkel TB3 kabels, die doen ook usb 3.1/3.2 en opladen volgens mij. Anders moet je goed onthouden welke kabel wat kan zonder duidelijke labels ervoor.
Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste