Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Bedankt, ik denk dat ik aan 8GB RAM voldoende heb. Ik kan ook weer voor een 12" MacBook gaan, maar dan de 2017 versie met 1,3GHz dualcore Intel Core i5, 8 GB RAM en 512GB SSD. Dan ben zou ik 200 euro voordeliger uit zijn, maar dan ga ik er niet erg op vooruit. Eerst had ik de 2015 editie maar dan met 256GB SSD.ppl schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 00:09:
CPU, geheugen, ssd en gpu (in geval van de 15" MBP) kun je maar op 1 moment upgraden: bij het bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 28-04-2018 22:43 ]
Zeg dat.. Helaas twee slechte ervaringen bij Amac. Heb er vorige week een iPhone met kapotte glasplaat gebracht omdat ik een schadderapport aan de verzekeraar moest overhandigen. Toestel werkte verder nog prima. Amac kon niet gelijk een offerte opmaken maar wilde het toestel onderzoeken. Einde van de dag haal ik hem weer op: grote zwarte vlek in het scherm en touchscreen werkte nog half.winwiz schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:21:
Mijn ervaring met Amac is inderdaad dat het erg lang kan duren. De winkel verzend het naar een centraal punt en ook de terugweg is via zo'n centraal punt. Een schermreparatie zou volgens hun 20 werkdagen kosten. Je kunt beter inderdaad even bij de Apple store langs gaan of je moet zeeën van tijd hebben. Je wordt er ook nog een keer vriendelijker geholpen is mijn ervaring.
Volgens de medewerker is er een grote kans dat het scherm verder kapotgaat bij demontage met een gebroken glasplaat. Toen ik vroeg waarom dit niet van tevoren gezegd is en wat ze eraan gaan doen antwoorde ze: het staat in onze voorwaarden dus wij gaan er niets aan doen, en we hebben het in onze voorwaarden gezet zodat we het niet hoeven zeggen.
Als ik dit van tevoren wist had ik hem nooit laten onderzoeken bij Amac. Bij de Apple winkel konden ze wel gelijk een prijsopgave geven zonder onderzoek. Geen Amac meer voor mij..
[ Voor 6% gewijzigd door homemix25 op 28-04-2018 22:48 ]
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Er zit wel behoorlijk performance verschil tussen de 13 nonTB en 12' Macbook. Alleen al dat je beschikking heb over een TB3 poort op de 13 inch is voor mij al de 200 euro extra waard. Misschien dat je het nu niet zal gebruiken, maar in de toekomst wel. Sowieso zou ik je 8GB keuze ook heroverwegen, alleen al voor gebruik in de toekomst. Hoe lang zou je ermee willen doen?syltheboy schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:41:
[...]
Bedankt, ik denk dat ik aan 8GB RAM voldoende heb. Ik kan ook weer voor een 12" MacBook gaan, maar dan de 2017 versie met 1,3GHz dualcore Intel Core i5, 8 GB RAM en 512GB SSD. Dan ben zou ik 200 euro voordeliger uit zijn, maar dan ga ik er niet erg op vooruit. Eerst had ik de 2015 editie maar dan met 256GB SSD.
hi!
Of 8GB genoeg is ligt geheel aan wat je met de computer doet. @syltheboy: misschien handig om daar ook even iets meer over uit te wijden.
Ik wil die MacBook vooral voor school gaan gebruiken, en daar houd ik me vooral bezig met programmeren. Ook werk ik af en toe met 'Virtual Machines' en werk ik met photoshop, illustrator en indesign. Ik doe ook af en toe wat aan 3d, maar dit werkte ook al goed met mijn vorige MacBook.ppl schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:52:
De USB-C poort op de MacBook is weliswaar USB 3.1 Gen 1 maar daar heb je ook gewoon allerlei docks, kabels en adapters voor. Het feit dat er maar 1 poort op zit itt de 2 of 4 bij de MBP is een veel groter gemis.
Of 8GB genoeg is ligt geheel aan wat je met de computer doet. @syltheboy: misschien handig om daar ook even iets meer over uit te wijden.
Nou weet ik dat de meeste ICT 'ers vooral op Windows laptops werken, maar ik kan gewoon geen afstand van Apple doen. Daarom installeer ik op een aparte partitie gewoon Windows, mocht het af en toe van pas komen. Het meeste lukt overigens prima onder macOS.
Het gewicht van een MacBook Pro is wel wat zwaarder, maar dat maakt me niet zoveel uit.
[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 29-04-2018 01:18 ]
Als een bedrijf zegt dat de garantie van Apple producten pas ingaat bij activatie, dan klopt dat toch niet? Of heb ik het verkeerd?
[ Voor 56% gewijzigd door syltheboy op 30-04-2018 14:45 ]
De garantie gaat pas in als hij geactiveerd wordtsyltheboy schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:26:
Extra RAM is nooit verkeerd, maar ik vind een MacBook Pro met 8GB RAM al duur genoeg. Visual Studio gaan we binnenkort wel gebruiken.
Als een bedrijf zegt dat de garantie van Apple producten pas ingaat bij activatie, dan klopt dat toch niet? Of heb ik het verkeerd?
hi!
Ik krijg hier benauw van om op 8GB dingen te gaan doen.syltheboy schreef op zondag 29 april 2018 @ 01:16:
[...]
Ik wil die MacBook vooral voor school gaan gebruiken, en daar houd ik me vooral bezig met programmeren. Ook werk ik af en toe met 'Virtual Machines' en werk ik met photoshop, illustrator en indesign. Ik doe ook af en toe wat aan 3d, maar dit werkte ook al goed met mijn vorige MacBook.![]()
Nou weet ik dat de meeste ICT 'ers vooral op Windows laptops werken, maar ik kan gewoon geen afstand van Apple doen. Daarom installeer ik op een aparte partitie gewoon Windows, mocht het af en toe van pas komen. Het meeste lukt overigens prima onder macOS.
Het gewicht van een MacBook Pro is wel wat zwaarder, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Zelf werk ik liever met Mac OS, maar mijn workflow is gewoon het beste op Windows 10.
Zelfde geldt voor iOS, de iPhone is een super apparaat, maar ik kan gewoon sneller dingen met Android.
Ik zou echt wel voor 16GB ram opteren. Je kan het geheugen achteraf niet upgraden en 8GB is sowieso aan de krappe kant voor de dingen die jij opnoemt (om niet te zeggen te weinig).syltheboy schreef op zondag 29 april 2018 @ 01:16:
[...]
Ik wil die MacBook vooral voor school gaan gebruiken, en daar houd ik me vooral bezig met programmeren. Ook werk ik af en toe met 'Virtual Machines' en werk ik met photoshop, illustrator en indesign. Ik doe ook af en toe wat aan 3d, maar dit werkte ook al goed met mijn vorige MacBook.![]()
Zeker bij het gebruik van virtuele machines.
maar zoals @RWK__ aangeeft zou ik wachten tot na de WWDC (als je dit kan). Negen kansen van de tien is er dan een refresh van de MacBook Pro's waarbij eventueel een quad core mogelijk wordt bij de 13" modellen. Zeker als je met virtuele machines werkt is een quad core (én veel RAM) echt wel welkom.
[ Voor 70% gewijzigd door syltheboy op 01-05-2018 12:33 ]
Ik zou graag langs de Apple store Den Haag willen gaan maar online een afspraak maken lukt me nu al sinds zondag niet (vol). En als ik bel met Apple zeggen ze dat ze me niet kunnen helpen hiermee, moet online.winwiz schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:21:
Mijn ervaring met Amac is inderdaad dat het erg lang kan duren. De winkel verzend het naar een centraal punt en ook de terugweg is via zo'n centraal punt. Een schermreparatie zou volgens hun 20 werkdagen kosten. Je kunt beter inderdaad even bij de Apple store langs gaan of je moet zeeën van tijd hebben. Je wordt er ook nog een keer vriendelijker geholpen is mijn ervaring.
Kan je gewoon langs gaan bij de Apple store? Of wordt je dan niet geholpen?
Ik heb zelf 16GB in mijn MBP en vind dat al aan de krappe kant. Mijn Windows VM heeft 8GB toegewezen, het loopt wel maar ik merk natuurlijk een groot verschil met mijn pc met 32GB in voornamelijk middelgrote projecten in Visual Studio.
De iMac op werk waar ik afwisselend op werk heeft een harddisk en 16GB. Voor Xcode is dat beter dan 8GB en een ssd, waar ik ook mee heb gewerkt.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Oké, bedankt voor je advies. Toen ik mijn 12" MacBook nog had, draaide ik al Windows 10 op een externe 256GB SSD van Samsung. In de praktijk is dit niet erg handig.Canaria schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:51:
Je kunt beter 16GB/256GB nemen dan 8GB/512GB als je er VMs en IDEs op wilt draaien. De opslag kun je eenvoudiger uitbreiden, met een externe ssd via thunderbolt. Is prijzig maar het kan wel.
Ik heb zelf 16GB in mijn MBP en vind dat al aan de krappe kant. Mijn Windows VM heeft 8GB toegewezen, het loopt wel maar ik merk natuurlijk een groot verschil met mijn pc met 32GB in voornamelijk middelgrote projecten in Visual Studio.
De iMac op werk waar ik afwisselend op werk heeft een harddisk en 16GB. Voor Xcode is dat beter dan 8GB en een ssd, waar ik ook mee heb gewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 01-05-2018 13:07 ]
Verwijderd
VMs, Visual Studio, 3D(!) op een 8gb zou ik echt niet gelukkig van worden, zeker niet als je zo een bedrag heb betaald voor je device.
Ben het overigens met je eens dat de 8GB al prijzig is, laat staan de 16
Als je je vroeg in de ochtend meld, liefst voordat ze open gaan, dan wordt je in een wachtrij geplaatst en wordt je dezelfde dag nog geholpen, afhankelijk van de drukte wordt je gelijk geholpen of moet je een uurtje wachten.wokkelz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:47:
[...]
Ik zou graag langs de Apple store Den Haag willen gaan maar online een afspraak maken lukt me nu al sinds zondag niet (vol). En als ik bel met Apple zeggen ze dat ze me niet kunnen helpen hiermee, moet online.
Kan je gewoon langs gaan bij de Apple store? Of wordt je dan niet geholpen?
Let er wel op dat er meerdere mensen zullen wachten, dus je zal wss niet de enige zijn die voor openingstijd voor de Apple Store zal staan.
hi!
Ik heb al gecontroleerd of er apps zijn in Activity Monitor waarbij 'Preventing Sleep' aan staat maar die zijn er niet.
Kan een gesealde 2.5GHz i7 met 512GB SSD en 16GB RAM kopen bij Used Products, maar zij geven maar 3 maanden garantie en bij Apple kun je alleen het eerste jaar terecht. Voor 25 euro minder kan ik dezelfde maar van een maand oud kopen, en die heeft wel nog 23 maanden garantie. Is wel een moeilijke keuze, maar bijna volledige garantie dat is ook wel wat waard.syltheboy schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:10:
Dat zou ook zonde zijn inderdaad, dan kost het me nog meer geld.
[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 01-05-2018 15:45 ]
Je kan altijd Apple Care kopen als de computer minder dan een jaar oud is.syltheboy schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:39:
[...]
Kan een gesealde 2.5GHz i7 met 512GB SSD en 16GB RAM kopen bij Used Products, maar zij geven maar 3 maanden garantie en bij Apple kun je alleen het eerste jaar terecht. Voor 25 euro minder kan ik dezelfde maar van een maand oud kopen, en die heeft wel nog 23 maanden garantie. Is wel een moeilijke keuze, maar bijna volledige garantie dat is ook wel wat waard.
Als student krijg je een fikse korting op Apple Care.
Het is in de praktijk inderdaad niet handig. Als je er budget voor hebt of voor vrij kunt maken is uitbreiding van zowel geheugen als opslag zeker aan te raden. Wanneer dat niet kan heb je niet veel andere keus dan alleen het geheugen uit te breiden. Dat kun je namelijk achteraf niet zomaar met een externe device oplossen.syltheboy schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:02:
Oké, bedankt voor je advies. Toen ik mijn 12" MacBook nog had, draaide ik al Windows 10 op een externe 256GB SSD van Samsung. In de praktijk is dit niet erg handig.
Er zijn er ook die alles op bijv. Linode, AWS, etc. zetten of die thuis een virtualisatie bak hebben draaien. Ook dat heeft zo zijn gebreken, al is het maar de internetverbinding die een vereiste is.
Als dat 3D gebeuren al, zoals aangegeven, op een MacBook kan zal dat op een MBP met 8GB ook niet een probleem zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:08:
VMs, Visual Studio, 3D(!) op een 8gb zou ik echt niet gelukkig van worden, zeker niet als je zo een bedrag heb betaald voor je device.
Er is wat aan logs in de app Console terug te vinden maar je kunt de pmset tool die al die power settings regelt ook gebruiken om een live debugging te laten doen. Dit is wel een commandline tool. De manual (man pmset) helpt je verder. Als je er met Google naar zoekt zul je hier ook wel meer handleidingen van tegenkomen.RvdH schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:36:
Mijn macbook loopt gedurende de nacht langzaam leeg ook al is hij ingeklapt. Meestal zit er 's ochtends nog maar voor enkele procenten aan stroom in. Hoe ga ik debuggen waar dat vandaan komt?
Ik ben geen Apple hater, verre van. Ik gebruik hun producten regelmatig en over het algemeen ben ik meestal heel tevreden.Berlinetta schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:09:
[...]
Ik ben hier mee eens, alleen mis ik het woord efficiëntie.
Zelf was ik een Apple hater (Had geen argumenten) en na een tijdje is dat verandert.
Heb jij er bij stil gestaan?
-Hoe ze stroom besparen, door het toetsenbord en muis over Serial Peripheral Interface Bus te laten lopen.
-Hoe sneller en beter videobewerken is met Final Cut Pro. (Omdat ze gebruik maken van hun eigen API)
-Hoe ze over zijn gegaan naar een bestandssysteem.
-Hoe ze HEVC and HEIF hebben toegepast
-De manier waarop het notificatie gedeelte LOS van de app staat. (Zo dat je nog steeds notificaties krijgt als het toestel in Low Power mode is.
-Hoe ze bepaalde Windows renderen en alles wat je niet ziet renderen ze niet.
-Dat bepaalde technieken hebben toegepast bij de 5K iMac omdat je niet zomaar van 5K kan draaien
Hebben
[...]
Sommige bronnen ben ik even kwijt. Maar hier krijg ik gewoon kippenvel van. Het is zó precies.
Maar ik moet volledig akkoord gaan met de punten in deze thread. De queste van Apple om die laptop zo dun mogelijk te maken zo licht heeft ervoor gezorgd:
- Batterij life achteruit is gegaan
- Thermals en throttling onder druk is echt wel een ding geworden
- Ik merk niet mega veel snelheids winst tussen mijn late 2013 met Haswell en Nvidia GPU en deze met Skylake en AMD 560 Pro.
- Het toetsenbord tikt lekkerder en heeft een soort mechanisch gevoel, maar het is veel minder robuust dan de vorige reeks.
- Eerste 3 weken met deze laptop was de ene software bug na de andere, TB die niet reageerde, de smileys van de TB stonden ineens op m'n desktop. Vage spullen echt.
Ik had er geen probleem mee om een extra paar mm aan de laptop te hebben voor een grotere batterij en een 1050 GPU erin. Zelfs als die iets dikker was geweest, bleef het de mooiste laptop op de markt. De prijs is weer een tackle punt, bij de iMac Pro betaal je ook een heftige prijs maar je krijgt wel state of the art hardware. Bij de Macbook betaal je een heftige prijs voor een degelijke CPU en een zwakke GPU. Ook niet het meeste geheugen en de storage opties zijn echt belachelijk duur.
Ik hoop dat Apple echt wakker is voor de volgende reeks aan Macbook Pro's, voor mij gaan ze in ieder geval een "deal" breaker zijn voor de volgende reeks. Als hij goed is durf ik wel de upgrade aan, is het weer meer van die so-so spullen ga ik mijne nog even vasthouden en de volgende generatie XPS'en halen of andere merken. De voordelen van MacOS wegen niet meer volledig op tegen de prijs die Apple erop plakt en wat de concurrentie op de markt aan het brengen is.
Wat had je verwacht op dit gebied?Lyca schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:26:
- Ik merk niet mega veel snelheids winst tussen mijn late 2013 met Haswell en Nvidia GPU en deze met Skylake en AMD 560 Pro.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Toch meer dan 10% realiteitswinst. Het klopt 4 minuten van een render af en ik heb een gevoel dat het eerder de CPU is dat daar aan het helpen is.
Granted, ik heb m'n Macbook in een soort vlaag gekocht
Was er vergeten bij te vertellen dat ik dus het 2017 model heb.
Nu opzoek naar een mooie hoes. Ik zat te denken aan dbramante1928. Hebben mensen hier ervaring mee?
Deze:

Of deze (is denk ik meer voor vrouwen?):

[ Voor 60% gewijzigd door syltheboy op 02-05-2018 17:03 ]
Ik merkte het gevoelsmatig toen ik van Air naar Pro ging. Maar ik denk dat de gang er bij Intel echt uit is.Lyca schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:18:
Ah het is Kaby lake nu
Geeft niet, betekent gewoon dat er elders wellicht wat te halen valt, zoals op SSD gebied.
Plus, dat we in goede tijden leven

Dat is geen probleem met de MBP of met Apple, dat is een algemeen computing probleem met hedendaagse hardware die in mobiele devices zoals een laptop, smartphone en tablet gebruikt worden. Waar we vroeger cpu's hadden (en overige componenten) die standaard maar op 1 snelheid draaide zijn we naar modellen gegaan waarbij er meerdere snelheden waren (waarbij de standaard snelheid niet de hoogste maar de laagste was en getrapt omhoog ging) tot aan nu waarbij de snelheid als een malle fluctueert. Het gevolg is dat accu duur heel erg moeilijk in te schatten is omdat dit heel sterk afhankelijk is van wat je op dat moment aan het doen bent en hebt gedaan. Dat is waar je "throttling" eigenlijk vandaan komt. Dit levert cpu's op als die in de MacBook zit en welke geschikt is voor workloads met burst maar juist niet voor die waarbij voor langere duur op hoge snelheid gewerkt moet worden.Lyca schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:26:
- Batterij life achteruit is gegaan
- Thermals en throttling onder druk is echt wel een ding geworden
Die thermals zijn overigens altijd een issue geweest bij dit soort devices, dat is nu ook niet anders. Bij Apple is het in ieder geval een stuk minder dan destijds met de G4 procs.
In ieder geval zijn dit twee zaken waarbij de afmetingen, gewicht, etc. van de laptop geen enkele rol spelen. Dit zit hem in de componenten (cpu, gpu) zelf. Je ziet dit dan ook terug bij desktops, servers, enz. Hang ze maar eens achter een stroommeter.
Welkom in 2018. Het is nu al een aantal jaar zo dat computing power niet veel stijgt. De winst zit hem vooral in energiezuinigheid en efficiëntie van de computer. Echte snelheidswinst zit vooral bij iets als ARM (daar lijkt momenteel sowieso vooral de ontwikkeling te zitten).- Ik merk niet mega veel snelheids winst tussen mijn late 2013 met Haswell en Nvidia GPU en deze met Skylake en AMD 560 Pro.
Als laptopgebruiker kun je hoogstens nog naar een eGPU met daarin een desktop GPU (en bijbehorend energiegebruik).
Je kunt dit als nadeel zien maar ook als voordeel: je kunt immers nu veel langer met een computer doen omdat de snelheidswinst niet noemenswaardig is. Dat scheelt vooral in de portemonnee.
Voor een 13" MacBook Pro (2,3‑GHz non touchbar), een geheugenuitbreiding naar 16GB en een USB-C naar USB adapter ben je in Nederland € 2012,90 kwijt. Bij de Apple in NY kost deze configuratie $ 1870,47. Helaas is de Dollar nu aan het stijgen, dus het voordeel gaat weer iets minder worden
Waar ik echter mee zit is dat je nu een laptop voor de volle mep koopt, maar je wéét in je achterhoofd dat ze deze zomer (of misschien zelfs eind van deze maand) met nieuwe configuraties uit gaan komen die dan tegen dezelfde prijs weggaan. Dat is toch een van de nadelen van Apple. Ze voeren geen prijswijzigingen door voorafgaand aan de lancering van een nieuw product. Van de ene op de andere dag verandert de hele productlijn, zonder dit van te voren aan te kondigen. En natuurlijk, dit heb je altijd en is ook bij andere producten / merken het geval (een product heeft immers niet het eeuwige leven), maar als het verschil 1 of 2 maanden is, doet het toch wel een beetje pijn
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik zou toch wachten met een 13", aangezien het erop lijkt dat die uitgerust gaan worden met quad core processors.Calitomnication schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:16:
Ik sta voor een luxeprobleem. Eind volgende week zit ik voor 1 weekje in New York en ik heb een nieuwe laptop nodig. Mijn huidige setup; Asus 17" notebook uit 2011 waarvan de accu helemaal op is (en hij is zwááá'r) & een Mac Mini mid 2011. Heb sinds 2011 dus geen nieuwe pc meer gekocht bedenk ik me nu.
Voor een 13" MacBook Pro (2,3‑GHz non touchbar), een geheugenuitbreiding naar 16GB en een USB-C naar USB adapter ben je in Nederland € 2012,90 kwijt. Bij de Apple in NY kost deze configuratie $ 1870,47. Helaas is de Dollar nu aan het stijgen, dus het voordeel gaat weer iets minder worden. Omgerekend € 1561, dus al met al pak je toch een voordeel van een € 450,-. Mooi meegenomen lijkt mij.
Waar ik echter mee zit is dat je nu een laptop voor de volle mep koopt, maar je wéét in je achterhoofd dat ze deze zomer (of misschien zelfs eind van deze maand) met nieuwe configuraties uit gaan komen die dan tegen dezelfde prijs weggaan. Dat is toch een van de nadelen van Apple. Ze voeren geen prijswijzigingen door voorafgaand aan de lancering van een nieuw product. Van de ene op de andere dag verandert de hele productlijn, zonder dit van te voren aan te kondigen. En natuurlijk, dit heb je altijd en is ook bij andere producten / merken het geval (een product heeft immers niet het eeuwige leven), maar als het verschil 1 of 2 maanden is, doet het toch wel een beetje pijn
Is het alleen de vraag of je zoveel geduld kunt opbrengen natuurlijk
Dat is dan toch duidelijk? Als je hem nodig hebt, dan moet je hem kopen. Als je het kunt uitstellen, dan moet je het uitstellen.Calitomnication schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:16:
ik heb een nieuwe laptop nodig
Persoonlijk zou ik hem kopen. Het huidige chassis is relatief nieuw en zal niet veranderen. Elke nieuwe generatie brengt nauwelijks te merken verbeteringen met zich mee, qua CPU is de vaart er uit en alhoewel er kleine performance winsten zijn qua SSD, hebben we de grootste stappen ook wel gehad.
Maar dat zijn allemaal beredeneerd argumenten, je hebt hem gewoon nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 03-05-2018 21:05 ]
Voor hem is marktplaats.nl z'n 'go-to' site als het om de meeste (niet nieuwe-) aankopen gaat. Ik heb dat totaal niet, was al vanaf het begin voorbereid om een heel scala aan *&()verhalen van verkopers aan te moeten horen en ja hoor....

Wat verwacht je ook daar, even met een beetje verhaal zo 2000+ euro in de zak steken. 3x in de advertentie vermelden dat het ding nog in de seal zit (maar bij uitpakken ongetwijfeld icloud lock oid.). Zeggen dat je in scheiding ligt en je toekomstig ex de aankoopbon nog heeft.... Er zitten wat creatievelingen bij....
Startpunt was zo'n aanbieder die de zo ongeveer dikste configuratie aanbood, touchbar model en alles. Was echt 'too good to be true' en had (dan ook) geen bon, want uit amerika ofzo.
Touchbar.. Wist hij veel wat het inhield, bleek na uitleg totaal overbodig. Touch id is heel soms handig maar zonder apple pay hier in NL haal je daar nooit uit wat erin zit dus kon ook wel achterwege blijven.
Ja dan toch heel wat meer keuze, maar alsnog veel shabby verhalen bij de advertenties of bedrijven die gerepareerde units verkopen.
Ik zou persoonlijk dat risico wel aandurven, bij bijv. een niet werkende letter op het toetsenbord moet het halve ding al vervangen worden dus je hebt al snel weer een 'nieuwe' machine.
Pa had daar toch niet zo'n goed gevoel bij, zo'n geschiedenis.
Heeft nu besloten een 15" 2,5 GHz i7 met 16 GB intern en 256 GB ssd te bestellen bij cool blue. Die zitten nog onder de Apple Store prijs voor hetzelfde model en hij heeft goede ervaringen met ze qua service.
Prima dan, hij zal er een hoop lol van hebben.
Oh en wellicht ten overvloede maar voor degenen die zich op de tweedehandsmarkt begeven: vraag sowieso altijd om de originele aankoopbon. Daarmee valt het gros van de aanbieders al weg en mocht je er dan eentje kopen die gelocked is, dan heb je die bon sowieso nodig om hem weer door apple te laten unlocken.
Maar je zit in ieder geval niet met een superieur stuk hardware waar je niets mee kunt van 2000+ euro..
Zelf heb ik goede ervaringen met macvoorminder, hij (de eigenaar) zet zijn inboedel soms ook hier in V&A op tweakers. Als de persoon waar je voor zoekt de 2e-hands markt overweegt maar de risico's toch te gortig zijn is dit misschien een goede tussenweg.SuBBaSS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:29:
Heeft nu besloten een 15" 2,5 GHz i7 met 16 GB intern en 256 GB ssd te bestellen bij cool blue. Die zitten nog onder de Apple Store prijs voor hetzelfde model en hij heeft goede ervaringen met ze qua service.
Prima dan, hij zal er een hoop lol van hebben.
Heb ik ook contact mee gehad. Zeker goede indruk, was wat mij betreft ook zaken mee te doen, maar die ouwe beslist uiteindelijk waar z'n centen heen gaan.CT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Zelf heb ik goede ervaringen met macvoorminder, hij (de eigenaar) zet zijn inboedel soms ook hier in V&A op tweakers. Als de persoon waar je voor zoekt de 2e-hands markt overweegt maar de risico's toch te gortig zijn is dit misschien een goede tussenweg.
Zou het in de toekomst zeker overwegen.
Da's (na al het geklaag over de 'repareerbaarheid' en de kosten daarvan mbt. Apple, oa. door Rossman) dan weer een voordeel bij deze modellen. Kans is groot dat je een nagenoeg nieuwe kunt aanschaffen met weliswaar minder garantie (als puntje bij paaltje komt) maar wel zekerheid dat bijna het hele ding vernieuwd is voor de kleinste euvels.
En kan toch flink schelen in de prijs. Zoals gezegd: ik zou dat risico wel aandurven.
Zodra je refurbished overweegt, kun je checken of je met creditcard kunt betalen. Dan heb je vaak een half jaar garantie via de card.SuBBaSS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:34:
Kans is groot dat je een nagenoeg nieuwe kunt aanschaffen met weliswaar minder garantie
Thanks voor jullie reacties. Ben iets verder rond aan het kijken geweest. Je kunt ook een MacBook huren voor 1 week, maar dan ben je $225 voor 1 week (voor 1 week). Dat is het me ook weer niet waard, geen nette deal.
Heb nog gekeken naar een 13" instapmodel MacBook Pro, die neem ik dan mee voor de vriendin. 128 GB is aan de krappe kant, maar een upgrade van $200 voor 256 is me te gortig. Dan liever naar de Media Markt en voor 55 euro een externe HDD van 1TB erbij. Voor de basis; Photoshop (geen heftige bewerkingen), LightRoom en af en toe een Premiere Pro project moet de instapper mij goed genoeg lijken. Voor de rest gaan we hem gebruiken voor het schrijven van een blog en het surfen van het web. Standaard gebruik dus,
Kosten voor de instapper $1306. met de huidige koers 1000 euro, dus dat is nog een te overwegen deal.
tips voor New York
Het kan, met de volgende kanttekeningen:Calitomnication schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:35:
@JSt1983 @ppl @TucanoItaly
128 GB is aan de krappe kant, maar een upgrade van $200 voor 256 is me te gortig
- geen games
- geen films en andere downloads
- geen grote foto bibliotheek
- geen applicaties zoals Xcode
- geen email archief van tien of meer GB
Het is geen 128 maar 120. Zodra hij hibernate, gaat het RAM er af, dus 112 GB. En vervolgens pakt hij 2-4 GB aan swap space, is 108 GB. Dan het systeem er af, nog eens 37 GB. De diverse browser caches, met name Chrome, blazen op tot 3 a 4 GB. En je /Applications is meestal iets van 25 GB. Er blijft naar mijn ervaring weinig over.
- geen games --> Gamen doe ik niet aanTucanoItaly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:45:
[...]
Het kan, met de volgende kanttekeningen:
- geen games
Het is geen 128 maar 120. Zodra hij hibernate, gaat het RAM er af, dus 112 GB. En vervolgens pakt hij 2-4 GB aan swap space, is 108 GB. Dan het systeem er af, nog eens 37 GB. De diverse browser caches, met name Chrome, blazen op tot 3 a 4 GB. En je /Applications is meestal iets van 25 GB. Er blijft naar mijn ervaring weinig over.
- geen films en andere downloads --> Ales ik al film kijk is het via Netflix
- geen grote foto bibliotheek --> Werkniet met de foto app, zet ze los op (externe) hdd
- geen applicaties zoals Xcode --> Xcode gebruik ik niet, hooguit Photoshop
- geen email archief van tien of meer GB --> Voornamelijk webmail, Google Mail en Outlook 365
Bloggen direct op Wordpress, documenten vooral op Google Drive.. Als ik het zo zie kan ik beter een Chromebook aanschaffen
tips voor New York
P.s. Kijk overigens wel uit naar een Quad Core in een 13" versie dit jaar, kom van een 15" i7 quad core uit 2015 maar die was toch wel veel sneller. We zullen zien in juni (hopelijk).
Heb je gekeken naar de prijs met of zonder sales tax...?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Inclusief sales tax. Zal overigens niet mijn eerste aankoop bij B&H Photo & Video zijn. Sta er in het systeem, met adres, klantnummer en alWhatsappHack schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:30:
@Calitomnication
Heb je gekeken naar de prijs met of zonder sales tax...?
Maar dilemma is voor nu opgelost. Kan van een vriend een MacBook Unibody wit uit 2009 lenen. Het is de snelste op de markt, maar voor 1 á 2 blogs per dag en een foto resizen zal hij net krachtig genoeg zijn. (hoop ik)
tips voor New York
Ik heb al ervaring met het merk en vooral de iPad-hoezen bevallen prima. Ik heb ze wel een paar keer op moeten sturen, omdat het kunststof in de hoeken begon te scheuren. Hetzelfde had ik met een iPhone-hoes, maar ze zijn wel netjes met de garantieafhandeling. Zelfs zonder aankoopbon was het geen probleem.

Ik ben erg tevreden over de MacBook, maar hij maakt wel meer lawaai dan mijn vorige MacBook (12" 2015, zonder fans). De fans springen namelijk snel aan, vooral als ik Windows 10 opstart die ik via VMware Fusion heb draaien. Ook bij het aansluiten van een externe hardeschijf doet het zich voor. Is dit normaal?
Ik heb er mijn oude mid-2012 retina voor verkocht en tot nu toe alleen een keer last gehad van een flikkerend scherm. Met zowel het toetsenbord als touchpad geen issue's en voelen en werken prima.
Escape toets mis ik minder dan ik had gedacht, ik script 20% van mijn tijd en werk veel met vi (editor) maar na een dag of 2 ging dit eigenlijk al prima.
Ik begreep dat het flikkerende scherm iets software matigs is, of moet ik toch even langs de Genius Bar ?
PS. de SSD is echt rete snel.
Ik ben ook nog steeds een frequente vim-gebruiker, maar tegenwoordig gebruik ik op alle platformen Visual Studio Code. Gratis, cross-platform en wat mij betreft enorm veel beter dan Eclipse waar ik een bloedhekel aan heb.GeeMoney schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:20:
Escape toets mis ik minder dan ik had gedacht, ik script 20% van mijn tijd en werk veel met vi (editor) maar na een dag of 2 ging dit eigenlijk al prima.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik ben vanmorgen dus naar Den Haag gereden om daar mijn Macbook pro in te leveren voor reparatie zonder afspraak.RWK__ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:03:
[...]
Als je je vroeg in de ochtend meld, liefst voordat ze open gaan, dan wordt je in een wachtrij geplaatst en wordt je dezelfde dag nog geholpen, afhankelijk van de drukte wordt je gelijk geholpen of moet je een uurtje wachten.
Let er wel op dat er meerdere mensen zullen wachten, dus je zal wss niet de enige zijn die voor openingstijd voor de Apple Store zal staan.
Voor dat de winkel open was stond er een dame van Apple voor de deur die vroeg wie er een afspraak hadden en wie niet. Ik niet, dus ik kon mijn gegevens invullen incl 06 en zou een sms krijgen zodra ik geholpen kon worden.
Even koffie gaan halen bij starbucks en plaats genomen aan 1 van de tafels in de Apple store.
Talloze mensen zonder afspraak binnen zien komen en weer vertrekken en na dat ik het vroeg aan een medewerker bleek dat er niet zoveel medewerkers waren die met macbooks aan de slag mochten en dus nog even gedult moest hebben. Er liepen veel meer medewerkers die iphone/ipad gebruikers konden helpen.
Om 12.15 werd ik eindelijk geholpen en 5 minuten later was vastgesteld dat idd mijn beeldscherm kapot was. Reparatie onderdeel was op voorraad en is waarschijnlijk dinsdag of woensdag weer gereed.
Gelukkig kan ik hem ophalen zonder afspraak, want een afspraak inplannen is zo goed als onmogelijk!
Een bijkomend punt is de resale waarde. Mijn ervaring is dat de 128GB variant aanzienlijk minder gewild is dan de 256GB variant. Júist omdat het 2016 model enkel in 256GB te leveren was. Ik verwacht ook dat ze de 128GB weer zullen skippen bij de 2018 modellen.TucanoItaly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:45:
[...]
Het kan, met de volgende kanttekeningen:
- geen games
Als dat je niet uitmaakt en je veelal in de cloud werkt, red je het prima met de 128GB versie. Mijn ervaring is een werkbare (bruikbare) opslag van 107GB van de 121GB na installatie macOS en bv Office pakket.
Het SSD flikkeren is niet - per se - een bekend probleem bij de nieuwe generatie modellen. Heb je al een SMC reset geprobeerd? Dit kan het al verhelpen. Maakt het daarnaast uit of je aan de lader zit of niet?GeeMoney schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:20:
Ik heb de 15" TB inmiddels 2 maanden in bezit en ben er tot nu toe wel over te spreken.
Ik heb er mijn oude mid-2012 retina voor verkocht en tot nu toe alleen een keer last gehad van een flikkerend scherm. Met zowel het toetsenbord als touchpad geen issue's en voelen en werken prima.
Ik begreep dat het flikkerende scherm iets software matigs is, of moet ik toch even langs de Genius Bar ?
PS. de SSD is echt rete snel.
Als het eenmalig was, is er geen reden tot actie. Is het een terugkerend probleem, dan zou ik zeker naar de Genius Bar gaan (gegeven dat een SMC reset geen resultaat heeft). Dit is veelal niet software matig.
Dit is vertekenend want na installatie is de /var folder vrijwel leeg. Zodra de machine goed gebruikt wordt, dan groeit die folder tot een gig of tien.Idutchman schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:45:
Mijn ervaring is een werkbare (bruikbare) opslag van 107GB van de 121GB na installatie macOS en bv Office pakket.
Verder wel eens met je commentaar over resale value. Alhoewel de MacBook Air ook met 128 GB ontzettend courant zijn, met name onder studenten, omdat ze zo lekker cheap zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 04-05-2018 18:29 ]
MacBook Airs zijn een heel ander verhaal. Die behouden de resale value heel, heel goed. Het prijsverschil tussen een 2014 of 2017 model is max 175 EUR (identieke configuratie en tweedehands). Dat is 'unheard of' bij de andere modellen.TucanoItaly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:28:
[...]
Dit is vertekenend want na installatie is de /var folder vrijwel leeg. Zodra de machine goed gebruikt wordt, dan groeit die folder tot een gig of tien.
Verder wel eens met je commentaar over resale value. Alhoewel de MacBook Air ook met 128 GB ontzettend courant zijn, met name onder studenten, omdat ze zo lekker cheap zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Idutchman op 04-05-2018 19:22 ]
Top dat het gelukt is!wokkelz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:56:
[...]
Ik ben vanmorgen dus naar Den Haag gereden om daar mijn Macbook pro in te leveren voor reparatie zonder afspraak.
Voor dat de winkel open was stond er een dame van Apple voor de deur die vroeg wie er een afspraak hadden en wie niet. Ik niet, dus ik kon mijn gegevens invullen incl 06 en zou een sms krijgen zodra ik geholpen kon worden.
Even koffie gaan halen bij starbucks en plaats genomen aan 1 van de tafels in de Apple store.
Talloze mensen zonder afspraak binnen zien komen en weer vertrekken en na dat ik het vroeg aan een medewerker bleek dat er niet zoveel medewerkers waren die met macbooks aan de slag mochten en dus nog even gedult moest hebben. Er liepen veel meer medewerkers die iphone/ipad gebruikers konden helpen.
Om 12.15 werd ik eindelijk geholpen en 5 minuten later was vastgesteld dat idd mijn beeldscherm kapot was. Reparatie onderdeel was op voorraad en is waarschijnlijk dinsdag of woensdag weer gereed.
Gelukkig kan ik hem ophalen zonder afspraak, want een afspraak inplannen is zo goed als onmogelijk!
Als je hem ophaalt, check je Mac dan wel even of alles in orde is. Ze willen nog wel eens een kabeltje vergeten (of je Mac helemaal slopen), waardoor bijv je speakers niet werken. Vooral Den Haag is het qua service heel matig heb ik ervaren.
Moet er wel bij zeggen dat ik het vreemd blijf vinden dat Apple op service gebied voor de Macbooks wel steken laat vallen. Zoals je zelf zegt, waren er eigenlijk alleen medewerkers beschikbaar die alleen service kunnen verlenen voor iPhone/iPad gebruikers, maar voor de Mac gebruikers dan?
Een iPhone / iPad kan je zelfs nog opsturen. Een Mac niet, die moet je afleveren bij een Apple Store / Service point, maar afleveren kan eigenlijk alleen als je een afspraak kan maken, en het is altijd vol.
hi!
Dit probleem ligt bij Silverlight zelf, de plug-in voor MacOS is echt dramatisch hoor. Ik heb deze ook geïnstalleerd voor de telenet live televisie en het is echt een drama.syltheboy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:03:
Sinds vorige week woensdag heb ik een 13" MBP i7 2.5GHz met 16GB RAM (2017), maar ik vind dat de ventilators erg snel aangaan. SMC reset en NVRAM / PRAM reset geprobeerd. Ik merk echter geen verschil, ik heb de laptop tweedehands aangeschaft (1 maand oud). Als ik de safari-plugin: Microsoft Silverlight gebruik voor Ziggo Go (live televisie), dan gaan de ventilators al aan. Bij het virtueel draaien van Windows gaan de ventilators ook aan. Ik heb 1 processor en 8GB toegewezen in de instellingen van VMware Fusion. Is dit normaal?
Ik heb niet echt problemen met de fans, eerder dat de stream soms stopt en Silverlight gewoon crasht.
Als je eens kijkt bij gebruik ga je snel zien dat Silverlight op zichzelf al 80% of meer van de CPU gaat eisen. Het is gewoon brakke software helaas.
Kan het kwaad om mijn MacBook met een 45W lader op te laden?
[ Voor 57% gewijzigd door syltheboy op 08-05-2018 15:09 ]
Aangezien je een 13 inch MacBook Pro hebt (welke gewoon de 61W nodig heeft), is dat niet aan te raden.syltheboy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:39:
Misschien moet ik overstappen naar Parallels. Misschien vraagt hij minder van je CPU.
Kan het kwaad om mijn MacBook met een 45W lader op te laden?
In de regel kan een hoger wattage geen kwaad (lader past zich aan op the 'need' van de Mac), maar een lager wattage is niet goed.
Ik heb er een van HP liggen, welke ik gebruikte toen ik nog mijn 12” MB had. Heb net een half uurtje mijn MBP ermee opgeladen, maar ik durf het nu toch niet te doen.Idutchman schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:40:
[...]
Aangezien je een 13 inch MacBook Pro hebt (welke gewoon de 61W nodig heeft), is dat niet aan te raden.
In de regel kan een hoger wattage geen kwaad (lader past zich aan op the 'need' van de Mac), maar een lager wattage is niet goed.
Als de lader gewoon aan de USB-C spec voldoet kun je er gewoon mee opladen, het duurt alleen langer.syltheboy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:52:
[...]
Ik heb er een van HP liggen, welke ik gebruikte toen ik nog mijn 12” MB had. Heb net een half uurtje mijn MBP ermee opgeladen, maar ik durf het nu toch niet te doen.
En als je veel stroom gebruikt, dan zal die leeg lopen.
(de 61watt is nodig om de laptop ook onder full load vol te kunnen houden)
Je MBP gaat er niet van kapot in ieder geval.
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
[ Voor 9% gewijzigd door syltheboy op 09-05-2018 01:05 ]
Niet om het een of ander, maar ik had al vraagtekens gehad bij een 1 maand oude MacBook Te Koop.syltheboy schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:03:
Ik was iets van 9GB aan het uitpakken met WinZip for Mac, en de fans gingen op volle toeren. Tijdens / na een herstart bleef dat. Dus ik hem uitgezet en weer aangezet en de fans waren uit.
Wie koopt er iets van pak hem beet 2500 euro om dat vervolgens binnen 1 maand gelijk weer te verkopen?
Je gebruikt daarnaast tools die bekend staan op MacOS als "zware" tools.
Fusion/Silverlight/Firefox zijn de 3 bekendste tools die allemaal CPU cycles vreten waardoor de fans sneller aan zullen slaan. En dat ligt dus aan de software/incompatibiliteit met MacOS, niet aan de hardware.
PS. je MacBook heeft als het goed is nog zeker 23 maanden consumentengarantie (mits hij dus niet van origine zakelijk gekocht is!)
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2018 08:18 ]
Ik heb een Macbook Pro (Zie sig) overgenomen van een Tweaker hier. Was wel iets ouder (6 maanden) maar daar is ook niks mis mee. Terwijl de prijs erg goed was. Zit overigens ook Apple Care op.GeeMoney schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:17:
[...]
Niet om het een of ander, maar ik had al vraagtekens gehad bij een 1 maand oude MacBook Te Koop.
Wie koopt er iets van pak hem beet 2500 euro om dat vervolgens binnen 1 maand gelijk weer te verkopen?
Fusion/Silverlight/Firefox zijn de 3 bekendste tools die allemaal CPU cycles vreten waardoor de fans sneller aan zullen slaan. En dat ligt dus aan de software/incompatibiliteit met MacOS, niet aan de hardware.
PS. je MacBook heeft als het goed is nog zeker 23 maanden consumentengarantie (mits hij dus niet van origine zakelijk gekocht is!)
1 maand is inderdaad wel erg jong. Vraag mij wel af wat de reden van verkoop is geweest voor die persoon.
Qua fans aanspringen heb ik weinig last. Enige keer dat ik de fans heb gehoord was met het installeren van PHP via brew. (Nog voordat het naar de core ging. In de core ging het veel sneller en had ik ook geen fans die begonnen te loeien)
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 09-05-2018 09:39 ]
Waarom niet?Idutchman schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:40:
maar een lager wattage is niet goed.
Het is 2018, niet 2006. Het enige in dit rijtje wat zich daadwerkelijk niet gedraagt is Silverlight en dat is ook niet zo raar want de ontwikkeling daarvan is 7 jaar (!!!) geleden stopgezet. Zo veel doet Microsoft er dus niet meer aan waardoor de kans op een bug heel groot is. De rest van de tools staan helemaal niet bekend als "zwaar".GeeMoney schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:17:
Fusion/Silverlight/Firefox zijn de 3 bekendste tools die allemaal CPU cycles vreten waardoor de fans sneller aan zullen slaan.
Firefox is ook alweer een tijdje een stuk resource vriendelijker dan Chrome en beiden doen de fans niet sneller aanslaan. Je kunt natuurlijk altijd tegen een bug aanlopen maar dat geldt voor alle stukken software. Bij Fusion geldt hetzelfde, daar moet je echt wel wat aan computing in een vm gaan doen wil je fan(s) hebben die aanslaan. Die software draait zelfs al prima op een MacBook die minder computing power heeft dan de MacBook Pro.
De oorzaak zal toch echt elders gezocht moeten worden. Begin eerst eens bij logs die je middels Console kunt bekijken en check resource gebruik met Activity Monitor. Dat werkt beter dan in het wilde weg met het vingertje dingen gaan aanwijzen. Ik vind het overigens niet heel erg raar dat 9GB uitpakken met Winzip de fans doet aanslaan. Dat is een nogal grote CPU job.
@syltheboy heb je die machine al eens voorzien van een herinstallatie?
Ik heb het apparaat al met een compressor schoongeblazen volgens de Apple handleiding 'how to fix my keyboard' waar ik het apparaat in een hoek van 75 graden moet houden tijdens het blazen (

Is er iemand die nog een idee heeft, zonder de keycap er af te halen? Anders wordt dit een gevalletje terug naar de winkel en ter reparatie aanbieden.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenTheStig op 13-05-2018 07:19 ]
Komt nu class action lawsuit over de brakke butterfly keyboards.. ben benieuwd.
Probleem is groter dan Apple wil toegeven.
Vorige week heb ik een kennis-IT'er gemaild omdat ik nog AppleCare heb de komende paar jaar, maar ik ben érg benieuwd naar die class-action lawsuit. Overal online kom je klachten tegen over dat toetsenbord en de brakkigheid daarvan. Ik vind het wat betreft typen wel het prettigste laptop toetsenbord tot nu toe, maar de betrouwbaarheid is dramatisch. Hopelijk gaat Apple er wat aan doen, want ze zijn angstvallig stil geweest de afgelopen 1,5 jaar.
Gaat niks oplossen. Ik draai op een MBP 2016 dagelijks Linux en Windows met flinke load in VMWare Fusion en de fan gaat nooit aan. Sterker nog, bij Windows native slaat de fan sneller aan terwijl de performance niet noemenswaardig beter is.syltheboy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:27:
Dus ik zou windows beter los kunnen installeren op een aparte partitie? Om deze reden heb ik voor 512GB gekozen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als de problemen aanhouden (heb een herinstallatie gedaan), dan ga ik naar Apple om te kijken wat er mis is.Exirion schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:50:
[...]
Gaat niks oplossen. Ik draai op een MBP 2016 dagelijks Linux en Windows met flinke load in VMWare Fusion en de fan gaat nooit aan. Sterker nog, bij Windows native slaat de fan sneller aan terwijl de performance niet noemenswaardig beter is.
Het feit dat er een class action zaak is ingediend zegt alleen dat er een zaak is ingediend. De rechter moet hier nog over buigen en een uitspraak doen of deze zaak überhaupt voortgezet mag worden. Een niet-ontvankelijk verklaring is iets wat we in het verleden vaker hebben gezien. Het kan dus zomaar zijn dat de hele zaak niet doorgaat.CyBeRSPiN schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:20:
Buiten dat zegt het ook helemaal niets over 1. hoe groot het probleem is en 2. of Apple het toe moet geven. Het feit dat velen een reparatie laten uitvoeren waarna het probleem is opgelost gooit hier wel roet in het eten. Wat je overhoudt zijn de mensen die hebben moeten betalen en daarbij zal een rechter weer kijken of een class action wel de juiste manier is.
Wacht nou maar eerst eens het verloop van de zaak af voor je uitspraken gaat doen als bovenstaande. Voor hetzelfde geld is er sprake van "het probleem is kleiner dan sommigen willen toegeven" want dat kan ook als eindoordeel uit deze zaak komen rollen (niemand heeft de exacte cijfers namelijk)
Ok.ppl schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:07:
[...]
Wacht nou maar eerst eens het verloop van de zaak af voor je uitspraken gaat doen als bovenstaande.
Bij het doen van updates in Windows geeft hij dit aan en gaan de ventilators aan. Nu is hij vrij rustig na het installeren van alle updates.syltheboy schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:57:
[...]
Als de problemen aanhouden (heb een herinstallatie gedaan), dan ga ik naar Apple om te kijken wat er mis is.

[ Voor 8% gewijzigd door syltheboy op 13-05-2018 21:56 ]
Toch wel apart dat de problemen op het 2017 model minder voorkomen. Blijkbaar heeft Apple dan toch het probleem onderkent en verbeteringen aangebracht.CyBeRSPiN schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:20:
https://techcrunch.com/20...t-rolled-out-back-in-2015
Komt nu class action lawsuit over de brakke butterfly keyboards.. ben benieuwd.
Was het 2017 model van zowel de MBP als de MB niet uitgerust met een 2e generatie butterfly keyboard?Heisenbug schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Toch wel apart dat de problemen op het 2017 model minder voorkomen. Blijkbaar heeft Apple dan toch het probleem onderkent en verbeteringen aangebracht.
Edit: nee dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Cartoon op 14-05-2018 03:22 ]
Waarna het probleem op dat moment is opgelost. Ik zag bijvoorbeeld onderstaand commentaar op Slashdot, dat aangeeft dat je een refurbished top case terugkrijgt. Suggestie is dat je op termijn gewoon weer hetzelfde probleem hebt.ppl schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:07:
Het feit dat velen een reparatie laten uitvoeren waarna het probleem is opgelost gooit hier wel roet in het eten.
BronMore and more we've been having to send the entire machine into Apple for servicing, at which point they just send you back someone else's refurb
Ik heb deze MBP nu anderhalf jaar en hoop dat hij het nog eventjes uithoudt. Maar stiekem heb ik toch wel spijt dat ik geen AppleCare heb gekocht.
Keycap kan je gemakkelijk loshalen. Enkel het loshalen verhelpt het probleem in 9 van de 10 gevallen al. Deze modellen klik aan je aan de bovenzijde los (bij 2016 en 2017 model butterfly)JeroenTheStig schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:14:
Waar ik mij sinds ik een macbook pro 2017 15" heb al zorgen over maakte is nu dus uitgekomen: stuck keys. Wanneer ik de 'j' indruk, registreert hij soms één keer, maar soms ook twee of drie keer de 'jj'. (zie jje?)
Ik heb het apparaat al met een compressor schoongeblazen volgens de Apple handleiding 'how to fix my keyboard' waar ik het apparaat in een hoek van 75 graden moet houden tijdens het blazen (![]()
), maar het probleem blijft.
Is er iemand die nog een idee heeft, zonder de keycap er af te halen? Anders wordt dit een gevalletje terug naar de winkel en ter reparatie aanbieden.
Je kan met een dun mesje (aardappelschil mesje) aan de bovenzijde tussen de toets en behuizing komen. Je begint rechts en draait het mesje een klein beetje. Dan klikt het rechterpunt los. Vervolgens beweeg je het mesje naar links en dan klik de linkerkant los. De toets is dan gewoon vanuit boven(zijde) van de topcase af te tillen.
Aan de onderkant zit hij namelijk niet geklikt. Hij zit daar enkel in positie gedrukt. Bij het opnieuw terugplaatsen moet je de toets eerst onderaan even positioneren om hem vervolgens bovenaan vast te klikken.
Geloof me, dan is het vaak al verholpen. Succes!
[ Voor 1% gewijzigd door Idutchman op 15-05-2018 10:20 . Reden: typo ]
Aparter is het dat ze voor beide typen MBP een rechtszaak starten en er geen rechtszaak is gestart tegen de MB 2015 die een nog veel slechtere versie had. Het model in de MBP 2016/2017 is namelijk een verbetering van dat oudere model en was Apple's antwoord op de kritiek.Heisenbug schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Toch wel apart dat de problemen op het 2017 model minder voorkomen. Blijkbaar heeft Apple dan toch het probleem onderkent en verbeteringen aangebracht.
Dat is een wisselende ervaring. Er zijn zat mensen die er daarna geen last meer van hebben. Een aantal echter niet. Dus ja, meer dan een suggestie is het inderdaad nietTucanoItaly schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:41:
Waarna het probleem op dat moment is opgelost. Ik zag bijvoorbeeld onderstaand commentaar op Slashdot, dat aangeeft dat je een refurbished top case terugkrijgt. Suggestie is dat je op termijn gewoon weer hetzelfde probleem hebt.
De vraag bij notebook toetsenborden is altijd of je die dingen er daarna ook weer op kunt krijgen. De ervaring leert dat dit in het gros van de gevallen niet gaat omdat het hele systeem nogal fragiel is (we hebben het o.a. over (zacht) plastic pinnetjes van 1 a 1,5mm in diameter) en je dingen zo stuk trekt. Als je 'm los haalt doe het dan zeker met beleid!Idutchman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:52:
Keycap kan je gemakkelijk loshalen.
Ja, dat kan absoluut. Ik ben er zeer ervaren in. Erop is vele malen makkelijker dan eraf. Kan er maar op 1 manier op. Met uitzondering van de Function keys (non touch bar), die moet je niet proberen.ppl schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:02:
De vraag bij notebook toetsenborden is altijd of je die dingen er daarna ook weer op kunt krijgen. De ervaring leert dat dit in het gros van de gevallen niet gaat omdat het hele systeem nogal fragiel is (we hebben het o.a. over (zacht) plastic pinnetjes van 1 a 1,5mm in diameter) en je dingen zo stuk trekt. Als je 'm los haalt doe het dan zeker met beleid!
[ Voor 7% gewijzigd door Idutchman op 15-05-2018 23:11 ]
Nee, absoluut niet. Gaf enkel aan dat als je als Tweaker te kampen hebt met een niet lekker werkend toetsje, je dit absoluut kan proberen. Uiteraard wil niet iedereen dit en zie ik mijn klanten het ook niet zelf doen in het geval van problemen.noslen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:23:
Apple moet gewoon een 2016.2 en 2017.2 model produceren met alleen een verbeterd toetsenbord als verandering. De mensen die problemen ondervinden leveren hun oude model in en krijgen dan dit mode. De oude onderdelen worden gerecycled/hergebruikt. Dat Idutchman zijn toetsen eraf en erop kan doen zegt nog niet dat bijvoorbeeld mijn buurvrouw dit ook kan, en wil (onder garantie).
En conclusie:
Apple vervangt kosteloos de topcase (inc accu, trackpad, toetsenbord). Ook als de Mac dus niks mankeert. Het is dus een preventieve ingreep.
Dus voor diegene die een 2016 13 inch macBook Pro (non touch) heeft, check even of je serienummer in aanmerking komt. Zo ja, dan kan je er wel eens een praktisch nieuwe Mac voor terugkrijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Idutchman op 16-05-2018 18:13 ]
Ik heb het probleem duidelijk uitgelegd (ook aan de hand van screenshots van activiteitenweergave), dus ik hoop dat er wat aan gedaan wordt. Ik zou hem maximaal 3 weken kwijt zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 16-05-2018 19:20 ]
Je moet wel opletten met die 13 inch non TB, dat is een dual core. Die CPU kan wel spiken naar 100% in Vmware Fusion, ik heb dat soms ook eens voor met m'n 15 inch. Het duurt maar een paar seconden though.syltheboy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:17:
Komend weekend ga ik mijn 13 inch MacBook Pro 2017 (non Touch) waarschijnlijk terugbrengen bij Coolblue. De CPU gaat namelijk al snel over de 100% heen, alleen al als ik Windows 10 via VMware opstart.
Ik heb het probleem duidelijk uitgelegd (ook aan de hand van screenshots van activiteitenweergave), dus ik hoop dat er wat aan gedaan wordt. Ik zou hem maximaal 3 weken kwijt zijn.
Tenzij jou probleem continu is? Ik heb ook al gemerkt dat je fusion soms eens moet updaten.
- In Vmware Fusion onder de opties van je VM kan het zijn dat je bij "advanced" de "preffered virtualisation engine" op de Intel variant zetten in de plaats van automatic.
- Onder de opties van je VM moet je naar Compatibility gaan en daar advanced en je Vmware hardware platform upgraden naar de laatste versie.
Die 2 dingen kunnen veel helpen.
Die eerste optie die je noemde kan ik niet terugvinden en die tweede optie staat al op automatisch updaten (versie 14).Lyca schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:47:
[...]
Je moet wel opletten met die 13 inch non TB, dat is een dual core. Die CPU kan wel spiken naar 100% in Vmware Fusion, ik heb dat soms ook eens voor met m'n 15 inch. Het duurt maar een paar seconden though.
Tenzij jou probleem continu is? Ik heb ook al gemerkt dat je fusion soms eens moet updaten.
- In Vmware Fusion onder de opties van je VM kan het zijn dat je bij "advanced" de "preffered virtualisation engine" op de Intel variant zetten in de plaats van automatic.
- Onder de opties van je VM moet je naar Compatibility gaan en daar advanced en je Vmware hardware platform upgraden naar de laatste versie.
Die 2 dingen kunnen veel helpen.
Welke versie MBP 2016 heb jij? Het valt me dat als ik de virtuele Windows 10 een tijdje draai, dat het ook verschilt van nauwelijks belastend voor de CPU naar over de 100%. Terwijl ik dan helemaal niks ermee doe.Exirion schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:50:
[...]
Gaat niks oplossen. Ik draai op een MBP 2016 dagelijks Linux en Windows met flinke load in VMWare Fusion en de fan gaat nooit aan. Sterker nog, bij Windows native slaat de fan sneller aan terwijl de performance niet noemenswaardig beter is.
PS: Ik had mijn reactie beter kunnen bewerken.

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 16-05-2018 21:04 ]
Is dit normale slijtage?
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 4066
Fully Charged: No
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 4653
Health Information:
Cycle Count: 44
Condition: Normal
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
CoconutBattery zegt Full charge capacity 4653 en design capacity 4790 mAh. Dat lijkt me iets gezonder voor de leeftijd van m'n macbook, thanks! Ging om een MBP 2017 13 non TBCT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:26:
@Terrie installeer is coconutBattery en check wat de percentages daar zeggen? Ik hou er ook altijd ongeveer maandelijks mijn 'history' in bij zodat je ongeveer kan zien of het verloop normaal is en je batterij niet gek doet.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Je probleem is niet de Macbook, niet VMWare maar Windows 10 zoals het zich standaard gedraagt. Ik reageer nog op je DM.syltheboy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:57:
Ik twijfel nog om mijn MacBook terug te brengen, want de een zegt dit en de ander zegt dat.
PSN: Sluuz
Helaas kunnen de meeste mensen dit niet. Ze rukken de toetsen er vaak af of drukken ze er met kracht weer op waardoor pinnetjes afbreken. Dat was voor ons de enige reden waarom we toetsenborden in notebooks lieten vervangen (supportcontract dus we hoeven niet zelf te sleutelenIdutchman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:56:
Ja, dat kan absoluut. Ik ben er zeer ervaren in. Erop is vele malen makkelijker dan eraf. Kan er maar op 1 manier op. Met uitzondering van de Function keys (non touch bar), die moet je niet proberen.
Dat is in dit geval volkomen zinloos. Bij 64 bit systemen is het gebruik van hardware virtualisatie verplicht. Die engine vervangen is alleen handig bij een 32 bits systeem die anders niet wil draaien. Die optie is inmiddels zo overbodig dat deze al niet meer in Fusion zit. Het enige wat daar nog op automatic staat is de harddisk buffering.Lyca schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:47:
Dat doet ook niet erg veel. Het helpt vooral bij issues met controllers. Je krijgt dan bij een andere HW versie een andere diskcontroller, om maar eens iets te noemen. Zo heel erg veel verschil heb je niet op performance gebied. VMware Tools (of de open source versie: open-vm-tools) installeren en niet teveel vCPU's toewijzen hebben een veel grotere impact op performance.- Onder de opties van je VM moet je naar Compatibility gaan en daar advanced en je Vmware hardware platform upgraden naar de laatste versie.
Maar goed, je kunt ook eens kijken wat je vm zelf doet (logs van de vm zelf bekijken en natuurlijk de logs van het OS dat je in de vm draait uitpluizen). Het is uiteindelijk niet de hypervisor die voor de hoge load zorgt
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 18-05-2018 18:59 ]
Ik heb zo nu en dan tijdelijke uitval van toetsen. Na een paar keer op de toets drukken is het dan weg. Van de week begon m’n beeldscherm aan en uit te flikkeren. Laptop uitgezet, dichtgeklapt en weer geopend. Toen was het weg.
Zijn dit mechanische problemen of softwareproblemen? (Kapotte driver?)