Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:24

Exirion

Gadgetfetisjist

JustSys schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:14:
Gebruikt er iemand WMware/w10 en dit dagelijkse voor een paar uur?

De reden dat ik het vraag is dat ik soms de indruk heb dat mijn VMw10 traag reageert ook al krijgt deze 6gb/2cores
Heb je toevallig VMWare shares tussen je Mac en Windows omgeving? Ik draai voor werk dagelijks Windows 10 met Visual Studio en Bash for Windows en dergelijke. Dat draait prima zonder dat de fan aanslaat. Maar er zit iets ongelukkigs in VMWare waardoor je af en toe een langdurige beachball krijgt en de hele boel hangt. Shares heb ik dus alleen actief als ik ze nodig heb, en drag 'n drop werkt voor de meeste dingen ook goed.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Exirion schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:18:
[...]

Heb je toevallig VMWare shares tussen je Mac en Windows omgeving? Ik draai voor werk dagelijks Windows 10 met Visual Studio en Bash for Windows en dergelijke. Dat draait prima zonder dat de fan aanslaat. Maar er zit iets ongelukkigs in VMWare waardoor je af en toe een langdurige beachball krijgt en de hele boel hangt. Shares heb ik dus alleen actief als ik ze nodig heb, en drag 'n drop werkt voor de meeste dingen ook goed.
Drag&drop staat bij mij disbale en de Mac/share zet ik enkel aan als ik iets effectief ga kopiëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustSys schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:14:
Gebruikt er iemand WMware/w10 en dit dagelijkse voor een paar uur?

De reden dat ik het vraag is dat ik soms de indruk heb dat mijn VMw10 traag reageert ook al krijgt deze 6gb/2cores
Wat doet ie wanneer je gewoon de defaults gebruikt van VMware Fusion wanneer je een vm aanmaakt? M.a.w dat je dus geen wijziging aanbrengt aan geheugen en hoeveelheid CPUs/cores. Met name die laatste is iets waar veel mensen de mist mee ingaan en zodoende performance issues creëren.

Andere voor de hand liggende vraag: installeer je ook de guest tools (hetzij de meegeleverde VMware Tools, hetzij de open source versie: open-vm-tools)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
W10 is hier soms traag, meestal in de zin dat het start menu rete traag is en hide n seek speelt en zoekfuncties traag. Maar de I/O layer van Fusion zit daar volgens mij te kloten... HDD performance binnen de VM lijkt nogal traag. Het is tot dusver alleen niet zo’n groot probleem dat ik van m’n luie hol af ben gekomen om me daar in te verdiepen. :P Die Windows bak is puur een noodzakelijk kwaad, gebruik t verder weinig. Of was, heb nu toch vsphere client draaiend gekregen onder wine.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Fucksels, m'n geluid op m'n MacBook doet het rechts niet meer (2017 model 13").
Ik vond het al raar klinken, nu getest met dit filmpje en rechts geeft geen geluid.... YouTube: Stereo Audio Test (Left, Right)

Benieuwd wat Apple doet, nog maar twee maanden oud is 'ie namelijk. Is het een bekend probleem?

Laat maar, op één of andere wijze stond het geluid alleen op links ingesteld....

[ Voor 11% gewijzigd door TweakTweet op 13-03-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:05:
Wat is er toch aan de hand met de Magic Mouse 2? Gewone Logitech USB muis werkt prima na wat gehannes met speed en acceleration, maar de magic mouse krijg ik totaal niet soepel.
Cursor gaat als een gek heen en weer bij kleine beweging en juist te langzaam bij langere afstanden.
Alle hacks en plug-ins al geprobeerd, maar krijg meteen jaren 90 RSI-hype flashbacks...
Probeer steeds weer opnieuw, maar blijft drama.. nu dus de helft van al mn USB-C poorten kwijt aan een muis :’)
Meer mensen hier last van of ben ik te verwend na 30 jaar Windows muisgebruik?
Niemand?
(ben volgens mij sowieso al afwijkend bezig door een muis en los toetsenbord te willen gebruiken, andere collega's met een mac zie ik allemaal met gebogen nek werken, ook al liggen er hier overal losse toetsenborden en staat overal een externe monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind de MM2 op zich niet opvallen slecht werken, eigenlijk vergelijkbaar met een andere muis of een muis onder Linux of Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Niemand?
(ben volgens mij sowieso al afwijkend bezig door een muis en los toetsenbord te willen gebruiken, andere collega's met een mac zie ik allemaal met gebogen nek werken, ook al liggen er hier overal losse toetsenborden en staat overal een externe monitor)
Geen gehannes hier (in elk geval geen rare connecties). Moet eerlijk zeggen dat ik de MM met standaard versnelling/snelheid gebruik. Kan me voorstellen dat als je dat niet gewend bent dat dat dan vervelend is. Eventueel een muis van iemand anders die je kan proberen om er zeker van te zijn dat het niet aan jouw MM ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
ppl schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:06:
[...]

Wat doet ie wanneer je gewoon de defaults gebruikt van VMware Fusion wanneer je een vm aanmaakt? M.a.w dat je dus geen wijziging aanbrengt aan geheugen en hoeveelheid CPUs/cores. Met name die laatste is iets waar veel mensen de mist mee ingaan en zodoende performance issues creëren.

Andere voor de hand liggende vraag: installeer je ook de guest tools (hetzij de meegeleverde VMware Tools, hetzij de open source versie: open-vm-tools)?
Het kan ook te maken hebben met de laatste fall update van Microsoft want dr loopt het 1 en andere mis zoals indexering van outlook. Misschien es kijken om een vorige snap erop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Laatst online: 13:40

Satom

Verzamel ervaringen

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Niemand?
Sorry, heb niet het hele verhaal gelezen, maar zowel in macOS, Parallels (BootCamp partitie/installatie) of native BootCamp (dus geen VM) heb ik niet echt issues met de Magic Mouse 2. Wel zegt ie in BootCamp soms dat ie geconnected is maar vervolgens niet werkt. Even de mouse uit/aan zetten en klaar. Verder werkt het soepel en zonder problemen (heb geen aparte drivers geïnstalleerd op Windows). Heb in alle gevallen de settings qua muis snelheid verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Satom schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:10:
[...]
Sorry, heb niet het hele verhaal gelezen, maar zowel in macOS, Parallels (BootCamp partitie/installatie) of native BootCamp (dus geen VM) heb ik niet echt issues met de Magic Mouse 2. Wel zegt ie in BootCamp soms dat ie geconnected is maar vervolgens niet werkt. Even de mouse uit/aan zetten en klaar. Verder werkt het soepel en zonder problemen (heb geen aparte drivers geïnstalleerd op Windows). Heb in alle gevallen de settings qua muis snelheid verhoogd.
ok, mijn probleem is de bizarre acceleratie en (daardoor) gebrek aan precisie. Letters in een woord selecteren is echt onmogelijk.

Zijn tal van apps gemaakt om dit probleem te verhelpen, maar geen een dit goed werkt voor High Sierra.

Grr, dacht ik probeer het weer even, nu zijn mn muissettings weer om zeep, ook voor USB.. :'(

Wat leek te helpen was dit:
code:
1
defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1

Maar zodra je ook maar iets qua setting van de muis aanraakt in Settings, is dat weer gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:15:
[...]

ok, mijn probleem is de bizarre acceleratie en (daardoor) gebrek aan precisie. Letters in een woord selecteren is echt onmogelijk.

Zijn tal van apps gemaakt om dit probleem te verhelpen, maar geen een dit goed werkt voor High Sierra.

Grr, dacht ik probeer het weer even, nu zijn mn muissettings weer om zeep, ook voor USB.. :'(

Wat leek te helpen was dit:
code:
1
defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1

Maar zodra je ook maar iets qua setting van de muis aanraakt in Settings, is dat weer gereset.
Je hebt het over macOS in dit geval? Wel heel vreemd, ik heb 'm bijna op maximale snelheid staan en heb echt nergens last van.. heel vreemd wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Satom schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:17:
[...]
Je hebt het over macOS in dit geval? Wel heel vreemd, ik heb 'm bijna op maximale snelheid staan en heb echt nergens last van.. heel vreemd wel :?
Ja, vooral verbazingwekkend dat er zo'n enorm verschil zit in snelheid/acceleratie van een normale USB muis vs Magic Mouse.
Als een Mac je eerste pc ooit is dan wen je er waarschijnlijk wel aan omdat je niet beter weet, maar is zeer frustrerend voor mij.

Naja, ik leg me er maar bij neer, de Magic Mouse 2 is voor mij afgeschreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Ja, vooral verbazingwekkend dat er zo'n enorm verschil zit in snelheid/acceleratie van een normale USB muis vs Magic Mouse.
Als een Mac je eerste pc ooit is dan wen je er waarschijnlijk wel aan omdat je niet beter weet, maar is zeer frustrerend voor mij.

Naja, ik leg me er maar bij neer, de Magic Mouse 2 is voor mij afgeschreven..
Klinkt gek maar op hoeveel Hertz word je scherm aangestuurd?
Ik merkte in eerste instantie bij mijn nieuwe setup ook een "lag" in de muis maar kwam er na het slepen van vensters ook snel achter dat het scherm op 30Hz stond. Dit naar 60 gezet en ook de muis is nu weer ouderwets goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:43

Grin

Ride si sapis.

Hij is binnen! :*)

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-wDwTJqq/0/4649080a/M/i-wDwTJqq-M.jpg

Prachtig op maat gemaakt, de verzendenkosten waren aanzienlijk en het lapje stelt eigenlijk niks voor maar ben er blij mee; aanrader!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Grin schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:36:

[afbeelding]

Prachtig op maat gemaakt, de verzendenkosten waren aanzienlijk en het lapje stelt eigenlijk niks voor maar ben er blij mee; aanrader!
Sluit de het scherm en de behuizing ook gewoon goed aan als je de MacBook dicht doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41

MazeWing

The plot thickens...

@Grin even geen mogelijkheid om op hun website te kijken, maar wat waren de uiteindelijke kosten?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het is echt een heeeeel dun lapje stof wat erg zacht is, je merkt er niks van wanneer je de MBP sluit; 100% naadloos gesloten laptop.

@MazeWing
Doekje:$10.95
Verzendkosten:$12.64
Belasting:$0.00
Totaal:$23.59

Maar ik heb gekozen voor een snelle verzending (FedEx), ik was in totaal dik 40 USD kwijt... Het verzenden was bijna 3 keer zo duur als het doekje. :X
Maar zoals met alles in het Apple universum: je moet niet te veel stilstaan bij de prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Grin Haha, dat is wel heel extreem. Neem aan dat je maar meteen een aantal reserve doekjes hebt besteld....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:38

JSchut

.....

MazeWing schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:57:
@Grin Haha, dat is wel heel extreem. Neem aan dat je maar meteen een aantal reserve doekjes hebt besteld....
Bij twee doekjes verdubbelen de verzendkosten haha. Daarna blijven ze even gelijk.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mja, balen dat RADtech haar spullen niet verkoopt via een EU-distributiekanaal. Heb me wezenloos gezocht naar een fatsoenlijk doekje voor een MBP scherm maar kon niks vinden behalve dit. Vroeger had je nog dergelijke doekjes van Crumpler (The Slip) maar helaas maken ze deze niet meer... Kan me nog herinneren dat ik deze heb gehad bij mijn vorige MBP, was ook een prima ding maar behoorlijk wat dikker (zal niet meer passen tussen de 2016-2017 MBP's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

JSchut schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:19:
[...]

Bij twee doekjes verdubbelen de verzendkosten haha. Daarna blijven ze even gelijk.
Wat is dat voor naai actie! Ze verdienen dus dik aan de verzendkosten....

Voor mij een reden om, hoe fijn hun product ook is, het niet te kopen. Ik vind het niet erg om hoge verzendkosten te betalen omdat het uit de andere kant van de wereld komt. Ik heb wel een probleem om een poot uitgedraaid te krijgen zodra ik er 2 bestel en 2x de verzendkosten mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ben het met je eens, dubbele verzendkosten is niet fair, helemaal niet voor 2 van deze doekjes; gaat nergens over. Maar bestel er dan 1, 23 USD is geen gekke prijs en voorkomt dat je toetsafdrukken in je scherm krijgt. Dat is best wat waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

MazeWing schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:33:
[...]

Wat is dat voor naai actie! Ze verdienen dus dik aan de verzendkosten....

Voor mij een reden om, hoe fijn hun product ook is, het niet te kopen. Ik vind het niet erg om hoge verzendkosten te betalen omdat het uit de andere kant van de wereld komt. Ik heb wel een probleem om een poot uitgedraaid te krijgen zodra ik er 2 bestel en 2x de verzendkosten mag betalen.
Misschien is de verpakking te groot van 2 doekjes. Geen idee. Maar 3+ doekjes kost hetzelfde als 2 doekjes. Beetje vreemd, maar ik heb niet het idee dat ze het doen om je een poot uit te draaien.

Ik wilde zelf kijken of het handig was om met iemand anders van het forum die een beetje in de buurt woont samen te bestellen maar dat loont dan pas vanaf 3 doekjes. Moet er zelf nog steeds 1 bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door JSchut op 15-03-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verzending gaat altijd op gewicht (en natuurlijk bij absurd grote maten van de doos). Qua kosten zou er geen enkel verschil moeten zitten tussen 1,2,3 of desnoods 10 doekjes.
Het is gewoon een manier van het bedrijf om de kosten van het product zelf wat lager te houden maar vervokgens maximaal te cashen met de verzendkosten. Dit soort wanpraktijken zie ik ook vaker op ebay, waarbij de verzendkosten vele malen hoger liggen dan de daadwerkelijke verzendkosten van FedEx, UPS, DHL, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

MazeWing schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:53:
Verzending gaat altijd op gewicht (en natuurlijk bij absurd grote maten van de doos). Qua kosten zou er geen enkel verschil moeten zitten tussen 1,2,3 of desnoods 10 doekjes.
Het is gewoon een manier van het bedrijf om de kosten van het product zelf wat lager te houden maar vervokgens maximaal te cashen met de verzendkosten. Dit soort wanpraktijken zie ik ook vaker op ebay, waarbij de verzendkosten vele malen hoger liggen dan de daadwerkelijke verzendkosten van FedEx, UPS, DHL, etc.
Als je je aanmeld voor hun nieuwsbrief krijg je 50% korting op de verzendkosten. (Weet niet of de code nogmaals te gebruiken ik maar gok van wel: NM166IS50)

Zojuist besteld: Totaal $17.27 (€14,46) inclusief verzending zonder Track & Trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:59
Vraagje, weet iemand of je de backcover van de Macbook Pro 2017 Touch Bar er af kan halen zonder garantie te verliezen? Ik hoor namelijk iets los zitten en wil het even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
mprkooij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:07:
Vraagje, weet iemand of je de backcover van de Macbook Pro 2017 Touch Bar er af kan halen zonder garantie te verliezen? Ik hoor namelijk iets los zitten en wil het even checken.
Mag je gewoon eraf halen. :)

Maaar..

Als je iets hoort los zitten, dan is het misschien beter dat je naar een store gaat.. :P

[ Voor 13% gewijzigd door MysticX op 23-03-2018 22:30 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:59
RWK__ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:29:
[...]

Mag je gewoon eraf halen. :)

Maaar..

Als je iets hoort los zitten, dan is het misschien beter dat je naar een store gaat.. :P
Ik dacht misschien is het iets dat niet goed vastgeschroefd zit. Ben een tweaker dus ben in staat om dat vast zelf vast te draaien mits het dat mocht zijn :P Daarom was ik benieuwd of ik de deksel er zomaar af kon halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
mprkooij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:33:
[...]

Ik dacht misschien is het iets dat niet goed vastgeschroefd zit. Ben een tweaker dus ben in staat om dat vast zelf vast te draaien mits het dat mocht zijn :P Daarom was ik benieuwd of ik de deksel er zomaar af kon halen.
Haha :P

Dat kan gewoon, is geen probleem. Heb ik ook wel eens gedaan om binnen even schoon te blazen. Check wel eerst een filmpje, want de achterkant zit goed vast.

Succes :*)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _rb
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 18:19

_rb

Ik ben van plan een MacBook Pro 2017 13" (zonder Touchbar) aan te schaffen voor mijn HBO ICT studie volgend jaar. Ik ben er al over uit dat 128GB niet voldoende is, dus ik opt voor de 256GB versie (de verdere upgrades zijn me net wat te duur). Nu vroeg ik me af of 8GB RAM genoeg is voor programmeren. Ik zal waarschijnlijk met virtualisatie werken (VMs of Docker) en ik weet dat dat redelijk geheugen intensief kan zijn. Verder merk ik dat Apple's studenten prijzen gelijk zijn aan de reguliere prijzen van CoolBlue en Mediamarkt. Denken jullie dat er nog een actie komt of een prijsverlaging aan Apple's kant? (wegens Macbook refresh bij WWDC bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-09 20:20
_rb schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:
Ik ben van plan een MacBook Pro 2017 13" (zonder Touchbar) aan te schaffen voor mijn HBO ICT studie volgend jaar. Ik ben er al over uit dat 128GB niet voldoende is, dus ik opt voor de 256GB versie (de verdere upgrades zijn me net wat te duur). Nu vroeg ik me af of 8GB RAM genoeg is voor programmeren. Ik zal waarschijnlijk met virtualisatie werken (VMs of Docker) en ik weet dat dat redelijk geheugen intensief kan zijn. Verder merk ik dat Apple's studenten prijzen gelijk zijn aan de reguliere prijzen van CoolBlue en Mediamarkt. Denken jullie dat er nog een actie komt of een prijsverlaging aan Apple's kant? (wegens Macbook refresh bij WWDC bijvoorbeeld)
Ik heb de 2015 mbp pro met ook 8GB en draai daarop regelmatig linux vm's, met 2gb ram. Zolang je er 1 tegelijk draait is er niets te merken, 2 vm's met elk 2 gb is wel merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik snap ook werkelijk niet dat je niet voor een 16GB RAM MBP gaat. Is dit alleen omdat er een Apple logo pp staat of niet? Zelf gebruik ik een laptop van een ander merk met 16GB, Quadcore i7, 1TB SSD om fatsoenlijk te kunnen werken.

Ik geef mijn virtuele machines meestal 1GB RAM en anders 2GB.

Windows/Ubuntu geef ik 16GB aan opslagruimte.
Servers geef ik 32GB.

Als het nodig is, kan ik altijd meer geven.

[ Voor 28% gewijzigd door Berlinetta op 24-03-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Linux vm's kun je ook prima met 512MB draaien, zeker als het commandline only machines zijn (de Docker approach werkt prima: m.a.w. alles zo minimaal mogelijk houden). Als je VMware Fusion hebt dan zit het qua geheugenmanagement ook wel goed. Dan kun je prima meerdere machines met 1 of 2GB naast elkaar draaien. Volgens mij gaat dat met Parallels Desktop ook prima maar met deze heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

_rb schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:
Nu vroeg ik me af of 8GB RAM genoeg is voor programmeren. Ik zal waarschijnlijk met virtualisatie werken (VMs of Docker) en ik weet dat dat redelijk geheugen intensief kan zijn.
Ik denk dat het voldoende is. Maar je kan altijd een VM bij DigitalOcean ofzo starten. Als je het budget echter kan vinden, liever 16 GB kiezen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:15
Wat verwachten jullie van het event morgen t.a.v. updates voor de MBP?
Gezien de cycli qua dagen (macrumors) is het tijd voor een update. Ben alleen nog niet echt iets tegengekomen wat een refresh zou kunnen beteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:59
Grin schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:36:

[afbeelding]

Hmm, op zich mooi maar is het niet handiger om een lap te hebben die de hele behuizing bedekt? EIgenlijk zoals dat stukje papierachtige materiaal dat er bij zat toen je hem kocht.
Nu krijg je wellicht toch vet van vingers van het touchpad en van je polsen op je scherm?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 22:51
Wat mij wel serieus stoort aan het toetsenbord op de Macbook is de snelheid aan hoe de spatie balk gewoon begint af te vlakken. Je ziet heel snel een glimmend plekje van waar je altijd duwt op de spatie.

Mijn werk laptop is een veel Lenovo en die heeft daar niet veel last van, alvast niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
Lyca schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:48:
Wat mij wel serieus stoort aan het toetsenbord op de Macbook is de snelheid aan hoe de spatie balk gewoon begint af te vlakken. Je ziet heel snel een glimmend plekje van waar je altijd duwt op de spatie.

Mijn werk laptop is een veel Lenovo en die heeft daar niet veel last van, alvast niet zo snel.
Afvlakken?
Ik zie wel dat het toetsenbord &trackpad gevoelig zijn voor vettigheid. Dat geeft het glimmende effect.
Even poetsen en klaar. Slijtage zie ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
double_V schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Afvlakken?
Ik zie wel dat het toetsenbord &trackpad gevoelig zijn voor vettigheid. Dat geeft het glimmende effect.
Even poetsen en klaar. Slijtage zie ik niet
Ja het wordt glimmend, maar ik denk niet dat je het kan afwassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Menesis schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Hmm, op zich mooi maar is het niet handiger om een lap te hebben die de hele behuizing bedekt? EIgenlijk zoals dat stukje papierachtige materiaal dat er bij zat toen je hem kocht.
Nu krijg je wellicht toch vet van vingers van het touchpad en van je polsen op je scherm?
Ik had überhaupt geen last van vlekken op het scherm maar ik las de nodige verhalen waarin toetsen in (de coating van) het beeldscherm stonden. Daar heb ik geen zin in en dat zou dit doekje moeten voorkomen. Wanneer ik zo'n laag smeer op mijn poten heb dat de vlekken van de behuizing naar het scherm kunnen springen dan was ik eerst mijn handen. Ik kan me voorstellen dat toetsen sneller een afdruk geven (staan deze dichter op het scherm?) dan de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 08:43
Net met mijn 2016 mbpro even langs de Genius bar geweest in Malmö. (Woon momenteel in Zweden)

Zat met een subtiele blauwe vlek in het midden van het scherm, bedekt ongeveer de helft ervan.
Kreeg eerst een verhaal dat ik er mee terug naar Nederland moest gezien het om de Europese garantiewetgeving ging. Daarna ging hij even checken, bleek het toch te kunnen in Zweden. _/-\o_ Moet nu wel een week wachten tot de display daar geleverd is, maar ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 21:06
Gegroet,

Sinds enige tijd heb ik ‘nood’ aan één device waar ik een veelvoud van taken op kan doen. Zowel professioneel als huishoudelijk, voldoende krachtig maar ook draagbaar. Na enig opzoekwerk lijkt een MacBook pro de beste keuze.

Gezien het huidige model echter al van midden 2017 beschikbaar is stel ik mij de vraag hoe groot de kans is dat de komende maanden een nieuwe variant op de markt komt? Beter even afwachten of gewoon kopen?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Darks schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:37:
Gegroet,

Sinds enige tijd heb ik ‘nood’ aan één device waar ik een veelvoud van taken op kan doen. Zowel professioneel als huishoudelijk, voldoende krachtig maar ook draagbaar. Na enig opzoekwerk lijkt een MacBook pro de beste keuze.

Gezien het huidige model echter al van midden 2017 beschikbaar is stel ik mij de vraag hoe groot de kans is dat de komende maanden een nieuwe variant op de markt komt? Beter even afwachten of gewoon kopen?
MacBooks worden meestal tijdens de WWDC aangekondigd, dat dit jaar op 4 juni begint. Daar kun je dus het beste nog even op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takezo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 19:23
Gezien geruchten als deze https://www.onemorething....macbook-pro-2018-6-cores/ zou ik inderdaad nog heel even de aankondigingen op 4 juni afwachten, als je die twee maanden nog kan uitstellen.

Natuurlijk, als je maar lang genoeg wacht komt er altijd een beter model uit, maar nieuwe Apple hardware kopen kort voor een Apple event brengt het risico met zich dat je dan net het nieuwste model misloopt en dat is toch jammer als je ook even had kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt eraan of je een workload hebt die gebaat is bij die betere specs (wat ditmaal vooral de cpu zal zijn: 4-core in het 13" model en 6-core in het 15" model naar verluid). Heb je dat niet dan boeit het allemaal niet zo veel meer tegenwoordig. Een MBP 2017 gaat nog heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:18
Wat raden jullie aan. Een macbook pro kopen op een webshop met goede service zoals Coolblue of voor ongeveer dezelfde prijs (met studentenkorting) bij de Apple store? I.v.m. beste service? Ik heb het idee dat Apple moeilijk kan doen over een garantie kwestie of zit ik dan helemaal verkeerd?

Ik wacht nog even tot de nieuwe macbooks uit zijn. Jammer dat de macbooks van 2017 dan niet echt veel in prijs dalen als ik kijk naar voorgaande jaren. Maar waarschijnlijk wil ik toch de 2018 versie als er weer nieuwe dingen op zitten haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40
Alexknl schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:51:
Wat raden jullie aan. Een macbook pro kopen op een webshop met goede service zoals Coolblue of voor ongeveer dezelfde prijs (met studentenkorting) bij de Apple store? I.v.m. beste service? Ik heb het idee dat Apple moeilijk kan doen over een garantie kwestie of zit ik dan helemaal verkeerd?

Ik wacht nog even tot de nieuwe macbooks uit zijn. Jammer dat de macbooks van 2017 dan niet echt veel in prijs dalen als ik kijk naar voorgaande jaren. Maar waarschijnlijk wil ik toch de 2018 versie als er weer nieuwe dingen op zitten haha.
Zelf zou ik voor Coolblue gaan als er geen prijsverschil is. In de Apple Stores willen ze je ook nog wel helpen als je je Mac niet rechtstreeks bij Apple hebt gekocht, en de service van Coolblue is in mijn ervaring prima. Zelf heb ik bij Apple besteld, omdat mijn voorkeursconfiguratie niet door Coolblue geleverd werd.
Wat de 2018 modellen betreft, ik ben ook benieuwd :) Als het goed is, weten we 13 juni meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
En weer last met dat toetsenbord he.

Nu werkt de B dus niet meer volledig goed. 3de keer binnen voor de spatie balk dan dit weer.
Het toetsenbord is toch echt de zwakste feature aan deze generatie Macbook hoor, het typt ergens wel beter maar het is nooit zo robuust als het vorige model.

Ook blijf ik erbij dat de toetsen veel sneller slijten ook, mijn spatie balk vertoont al een glad oppervlak van te duwen en het is het 3de nieuwe toetsenbord. Ja ik heb al meerdere keren met een anti-statisch schoon doekje erover geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:58
Lyca schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:29:

Nu werkt de B dus niet meer volledig goed. 3de keer binnen voor de spatie balk dan dit weer.
Het toetsenbord is toch echt de zwakste feature aan deze generatie Macbook hoor, het typt ergens wel beter maar het is nooit zo robuust als het vorige model.

Ook blijf ik erbij dat de toetsen veel sneller slijten ook, mijn spatie balk vertoont al een glad oppervlak van te duwen en het is het 3de nieuwe toetsenbord. Ja ik heb al meerdere keren met een anti-statisch schoon doekje erover geweest.
Heb je 't toetsenbord al een keer laten vervangen? Mijn 2016 MBP bij Microfix 'klaar terwijl u wacht' laten vervangen door de 2017 MBP versie. Nu geen problemen meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Werkelijk nergens last van. Toetsenbord is prefect. Dagelijks meer dan 10 uur gebruik vanaf juli 2017. Niets versleten. Geen hangende toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Het is al voor de 3de keer vervangen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Hulliee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:47:
[...]

Werkelijk nergens last van. Toetsenbord is prefect. Dagelijks meer dan 10 uur gebruik vanaf juli 2017. Niets versleten. Geen hangende toetsen.
Heb jij al last van het glad worden van toetsen die je veel gebruikt. Vooral spatie balk heeft daar last van, ik kuis het regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Lyca schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:49:
[...]

Heb jij al last van het glad worden van toetsen die je veel gebruikt. Vooral spatie balk heeft daar last van, ik kuis het regelmatig.
Wel dat toetsen vettig worden na een tijdje, maar dat haal ik dan weg met een iets vochtig microvezeldoekje: dan is ie weer als nieuw. Geen slijtage ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
Hulliee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:55:
[...]

Wel dat toetsen vettig worden na een tijdje, maar dat haal ik dan weg met een iets vochtig microvezeldoekje: dan is ie weer als nieuw. Geen slijtage ofzo.
Mijn spatie balk heeft zo'n gladde vet vlek die er niet af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn toetsenbord even schoongemaakt. Geen gladde vlekken. Ja met een zaklamp onder een hoek zie ik dat sommige toetsen niet egaal zijn. Nu hij schoon is, maar nu ik dit type valt te zien dat ik er met mijn vingers op heb gezeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke webcam sticker/schuif jullie gebruiken om je webcam af te dekken. Liefst wil ik een schuifbaar exemplaar. Tips?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
SavageBrother schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:54:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke webcam sticker/schuif jullie gebruiken om je webcam af te dekken. Liefst wil ik een schuifbaar exemplaar. Tips?
Ik gebruik m'n laptop gewoon veelal in clamshell mode. :+
Dat terzijde doe ik dat lekker lazy softwarematig op kernel niveau. Een goed beginpunt is deze software:
https://objective-see.com/products/oversight.html

Dat is zeker niet geheel waterdicht, en daar ben ik me dan ook van bewust. Maar ik acht het risico zeer klein, mede dankzij een heel scala aan andere beveiligingslagen. Besides... Ik maak me meer zorgen maken om audio opnames dan beeldopnames. Zou eerder m'n microfoon afplakken dan m'n camera. :)

Maar goed, gebruik je dat ding wel eens? Zo nee, wat is er mis met een stukje ducttape? :P
Deze krijgen goede reviews: https://www.bol.com/nl/p/invi-webcam-cover/9200000085576880/

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 11-04-2018 02:46 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Softwarematig ga ik het liefst niet lopen klieren. Gebruik dat ding amper inderdaad, nu is het zo dat ik de komende tijd veel interviews (via Skype) ga afnemen en dus met regelmaat gebruik ga maken van die webcam.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik heb een Macbook Pro 2017 13 inch. Wanneer ik de laptop op ongeveer de helft van de beeldscherm helderheid heb staan en de laptop naar links kantel (moet best ver kantelen) dan dimt het scherm een paar tandjes lager. Het scherm wordt niet zwart, maar hij doet het alleen als ik hem naar links kantel. Hoort dit zo of is dit een grove fout? Het apparaat is nog geen 5 maand geleden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De auto-helderheid optie toevallig aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50
@ppl Die is al vrij licht afgesteld. Bij een arm in de sensor gaat je scherm al donkerder.

Best wel irritant bij apps zoals Discord.

[ Voor 19% gewijzigd door Nicj56 op 15-04-2018 14:20 ]

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook exact waar ik op doel. Standaard staat deze optie aan. Wanneer je de lichtsensor blokkeert reageert die optie daarop door het licht te dimmen. Dit gebeurde vroeger bij de 15" MBP's regelmatig omdat ze die sensor bij de speakers hadden zitten. Tegenwoordig zit het bovenin bij de webcam (oppassen dus als je van die privacy schuifjes gebruikt). In bepaalde situaties is het kantelen van de laptop voldoende om die sensor te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Wat zijn er toch weinig monitoren met USB-C (incl charging)!

Ik loop nu steeds met een Dock te zeulen en ben er wel klaar mee. Naast de LG 27UD88 en Dell S2718D kom ik weinig tegen. Deze schermen hebben beide maar 2 USB-A poorten waar ik vervolgens weer een hub aan moet hangen.

Nu USB-C wat meer adoptie heeft had ik verwacht dat er wat mogelijkheden zouden zijn. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:24:

Ik loop nu steeds met een Dock te zeulen en ben er wel klaar mee. Naast de LG 27UD88 en Dell S2718D kom ik weinig tegen. Deze schermen hebben beide maar 2 USB-A poorten waar ik vervolgens weer een hub aan moet hangen.

Nu USB-C wat meer adoptie heeft had ik verwacht dat er wat mogelijkheden zouden zijn. Of mis ik hier iets?
Staat hier niks tussen?

https://www.imore.com/best-usb-c-monitors-mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Nope. Hebben allen 2 USB-A ports. Tevens moet een monitor ook wel een beetje 'mooi' uitzien. Ik neig nu naar de Dell, maar ideaal is het niet...
Bij mi gaat er wel eens een toets 'vast' zitten. Dan werkt hij alleen als je hard duwt. Tot nu toe steeds opgelost door er even luchtdruk langs te halen. Het nieuwe toetsenbord is wat mij betreft ook niet geweldig. Tikt inmiddels wel aardig maar heb toch liever iets me wat meer travel.

[ Voor 38% gewijzigd door Jay-v op 18-04-2018 17:42 . Reden: grammar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:33

Ik voel je pijn. Ik vind mijn LG UltraFine 5K fijn, maar ook dit was een categorie "enige optie" (15-inch MBP) en is zeker de €1399 niet waard. Had er een Dell U2718Q met USB-C geweest was dit een no-brainer. Mocht je de 27UD88 overigens overwegen kijk dan naar zijn nieuwere broertje, de 27UK850.

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik loop nu steeds met een Dock te zeulen en ben er wel klaar mee.
Met een Dock te zeulen? Hoeveel werkplekken heb je dan, en wat voor monitor(en) staat/staan daar?

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 19-04-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Even een klein vraagje, te klein voor een nieuw topic.

Ik zet mijn MacBook Pro eigenlijk nooit uit maar zo nu en dan (1x per twee weken) doe ik even een herstart, heb het idee dat dat wel even goed is soms.
Echter, elke keer als ik mijn laptop opnieuw opstart, is de dock en menubalk niet meer transparant. Dit moet ik dan weer uitzetten in voorkeuren. Hebben jullie daar ook last van?

Geen groot probleem hoor maar vind het toch raar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:07
Ja, heb ik ook.
Zowel op mijn MacBook als op mijn Mac Mini.
Inderdaad geen groot probleem, wel irritant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakTweet schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:47:
Echter, elke keer als ik mijn laptop opnieuw opstart, is de dock en menubalk niet meer transparant. Dit moet ik dan weer uitzetten in voorkeuren. Hebben jullie daar ook last van?
Heb je Duet Display geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
ppl schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 01:09:
[...]

Heb je Duet Display geïnstalleerd?
Je bent helderziend ;)
Maar ligt het dus daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
nieuws: Apple komt met vervangingsprogramma voor accu van MacBook Pro zonder ...
https://www.apple.com/nl/...kpro-battery-replacement/

Mijn manufacture date is september 2017 maar zou niet in aanmerking komen voor het vervangingsprogramma als ik mijn serienummer controleer... hoe kunnen ze exact weten dat die van mij dit probleem niet heeft terwijl hij wel in die periode gemaakt is?
Vind namelijk wel dat mijn hele laptop erg snel warm wordt wanneer ik hem aan de oplader hang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
TweakTweet schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:01:
nieuws: Apple komt met vervangingsprogramma voor accu van MacBook Pro zonder ...
https://www.apple.com/nl/...kpro-battery-replacement/

Mijn manufacture date is september 2017 maar zou niet in aanmerking komen voor het vervangingsprogramma als ik mijn serienummer controleer... hoe kunnen ze exact weten dat die van mij dit probleem niet heeft terwijl hij wel in die periode gemaakt is?
Vind namelijk wel dat mijn hele laptop erg snel warm wordt wanneer ik hem aan de oplader hang...
- Misschien is de accu in een andere fabriek gemaakt
- Andere batch accu (misschien mix tussen accu's in februari/maart gemaakt)
- Etc.

Je kan altijd contact met Apple opnemen en het probleem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

TucanoItaly schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:13:
[...]

Met een Dock te zeulen? Hoeveel werkplekken heb je dan, en wat voor monitor(en) staat/staan daar?
Ik heb 2 vaste werkplekken (thuis en kantoor). Op beide plekken Dell schermen met HDMI en display port. Alle rand-apparatuur zit aangesloten middels USB op het scherm en ik heb dus 1x USB-A + HDMI + USB-C (power) die via een dock naar mijn Macbook gaan. Liefst vervang ik thuis mijn scherm voor een USB-C model, dan kan mijn Dock met adapter op kantoor blijven en hoef ik maar 1 kabel in te pluggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakTweet schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:27:
[...]

Je bent helderziend ;)
Maar ligt het dus daar aan?
Yep, die heeft daar de nodige issues mee. Sinds 10.13.4 is Duet Display zelfs nog slechter gaan werken waardoor ik maar heb besloten om het te deinstalleren.
Jay-v schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:38:
Liefst vervang ik thuis mijn scherm voor een USB-C model, dan kan mijn Dock met adapter op kantoor blijven en hoef ik maar 1 kabel in te pluggen :)
Gezien de kosten is het wellicht beter om zelf zo'n dock voor thuis te kopen. De USB varianten zijn zo rond de 150 euro, de Thunderbolt 3 varianten rond de 300 euro. Het gemiddelde USB-C scherm zit echter ook rond die 300~400 euro maar of je dan ook alle features die je zoekt krijgt is de grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Jay-v schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:38:
Op beide plekken Dell schermen met HDMI en display port
Aha :Y

Als het QHD of lagere resolutie schermen zijn, dan kun je natuurlijk volstaan met een relatief goedkoop USB-C dock er bij. Maar goed, een nieuwe monitor is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een 4k scherm kan zo'n dock ook wel maar dan zul je genoegen moeten nemen met usb poorten die op USB2.0 snelheid werken. Als je alleen een muis, toetsenbord en audio device aansluit is dat echter wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
Ik heb spijt en geen spijt van het terugbrengen van m'n 3440x1440p AoC Agon scherm. Ik vond de kwaliteit zeer ondermaats van het scherm (bouw kwaliteit). Het had wel veel toffe features, ik vond het gewoon een te lomp ding voor 899 euro.

Wat ik wel mis is die curved resolutie voor m'n macbook aan te hangen, zag er echt slick uit.

Langs de andere kant toch wel een beetje kritiek voor de huidige Macbook range tegenover de vorige; Meer problemen ondervonden met de software en hardware. Het toetsenbord tikt heel lekker maar lijkt me echt een stapje terug qua levensduur. Toetsen vertonen heel rap vlakke vlekken die je er niet afkrijgt met een doekje (spatie balk). Software met de problemen van een zwart scherm ineens als je hem van extern display afhaalt, flikkerend scherm soms. Rap terug inklappen en weer open en dan is het weer opgelost. Ik had minder issues met m'n vorige Macbook. Toch in mijn ogen een mindere reeks deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40
Lyca schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:42:
Ik heb spijt en geen spijt van het terugbrengen van m'n 3440x1440p AoC Agon scherm. Ik vond de kwaliteit zeer ondermaats van het scherm (bouw kwaliteit). Het had wel veel toffe features, ik vond het gewoon een te lomp ding voor 899 euro.

Wat ik wel mis is die curved resolutie voor m'n macbook aan te hangen, zag er echt slick uit.
Misschien is dit iets voor je? pricewatch: LG 34UC99-W Wit

Zelf moet ik zeggen dat de meeste problemen voor mij zijn opgelost met High Sierra, daarvoor had ik echt regelmatig vastlopers bij het aansluiten en loskoppelen van USB-C/Thunderbolt 3 monitoren en docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
theblindman schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:08:
[...]

Misschien is dit iets voor je? pricewatch: LG 34UC99-W Wit

Zelf moet ik zeggen dat de meeste problemen voor mij zijn opgelost met High Sierra, daarvoor had ik echt regelmatig vastlopers bij het aansluiten en loskoppelen van USB-C/Thunderbolt 3 monitoren en docks.
Dat is een mooi scherm, maar ik denk dat ik de aankoop nog even ga uitstellen. Het scherm moet beide dienen voor m'n macbook en mijn game PC. Daarom was ik voor die AoC gegaan, die had 100Hz en Gsync. Dat werkte wel goed samen met een GTX1080 en op de macbook was het super scherp en mooi.

Waar ik nu op een 1440p toch het gevoel heb van minder scherp te zijn. Nuja... Eventjes geduld, er zitten wel wat mooie beesjes in de pijpleiding.

Ja ik heb vaak toch last hoor, gisteren nog out of nowhere begint dat scherm te flikkeren (internal macbook). Ik klap hem dicht en weer open en het is opgelost, en ja ik had hem van de externe displays afgehaald.
Echt een raar ding, elke keer die op extern display gaat en er weer af, gaat er wel ergens iets fout. Dit probleem heb ik nooit gezien met m'n late 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Louis Rossmann deed een nogal vernietigende vlog over Apple. Jullie kennen hem waarschijnlijk, hij heeft een goed draaiende repairshop voor Apple-producten in Manhattan. In het kort: serieuze ontwerpfouten (waaronder een te zwakke condensator op de PCB's of een monitor die slecht is bevestigd) en een slechte service bij gebreken die hierdoor ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

Flipm0de

geen

Wat een verhaal. Wel een beetje haterig. Heb met Mn eerste MacBook (2008) 5 jaar gedaan. Daarentegen Mn air uit de VS was na 1 jaar en 2 maanden “iets” kapot. Ze hebben maar moederboard vervangen voor 500e omdat ie uit de garantie was. Kon ik ergens wel begrijpen. En toch blijf ik terugkomen naar Apple. T werkt gewoon zo lekker! Nu aan t wachten op de nieuwe 2018 pro.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:26:
Louis Rossmann deed een nogal vernietigende vlog over Apple.
Niet heel verbazingwekkend; Rossmann is voor zover ik weet eigenlijk altijd negatief over Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat hij goede punten aansnijdt.
  • A1226/A1260 2007-2008 Macbook GPU failures, warranty service refusal
  • A1226/A1260 2007-2008 Macbook Pro hinge/frame problem
  • A1286 Macbook Pro - the "Unibody" myth, glued together pieces fall apart
  • A1286/A1297 MCP power circuit failure due to poor buck converter design: C7771 issue
  • iPhone 4 cellular placement fail 7:12 - iPhone 5 power button problem
  • A1286 2010 Macbook Pro GPU kernel panics due to same buck converter defect from 2008/2009(this gives you a hint that apple engineers doesn't give a crap about engineering good products, same design flaw for three straight years)
  • A1286 2011 Macbook Pro GPU failure, Apple gets sued over not addressing problem.
  • Apple gives out badly refurbished boards as warranty replacements for 2011 GPU failures.
  • 2012 Retina Macbook Pro: another motherboard issue (U8900), due to poor soldering/manufacturing method on the GPU buck converter.
  • Mac Pro GPU failure (again).
  • iPhone 6/6+ touchscreen issue due to structural issue.
  • SSD soldered straight into the motherboard+ chip that would kill the macbook, because a power line would short out to ground when the chip dies.
  • 2016 Macbook keyboard reliability issue. 21:52 - 2016 Macbook Battery failure issue.
  • A1278 Macbook Pro SATA cable failures(yes, really).
TucanoItaly schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:03:
[...]

Niet heel verbazingwekkend; Rossmann is voor zover ik weet eigenlijk altijd negatief over Apple.
Hij is altijd kritisch en niet alleen over hardware. Hij kan aardig ramblen over politiek en gewoon algemeen menselijk gedrag waarbij hij niemand spaart. Hij heeft ook het positieve gemeld over Apple-producten, bijvoorbeeld dat Apple eerder de software van de touchpad in orde had dan veel andere bedrijven, waarbij in het bijzonder, zeer terecht, Lenovo veel kritiek kreeg over hoe slecht ze daarin waren.
Ik heb zelf een iets oudere Lenovo laptop gebruikt, je kon met die touchpadsoftware niet werken en helaas was het ook niet gemakkelijk uit te schakelen. Dat was echt een drama. _O-
Tegenwoordig hebben de OEM's dat wel aardig in orde.

Louis Rossmann verdient zijn inkomen met het repareren van Apple-producten, hij gaat niet negatief doen over Apple-producten als hij daar geen goede redenen voor heeft want het is juist in zijn belang dat zoveel mogelijk mensen in zijn buurt die producten kopen zodat ze bij hem langs komen voor reparaties. ;)
Hij is onmiskenbaar een vakman die veel kennis heeft over die laptops, dat heeft hij gedemonstreerd in honderden urenlange video's waarbij je precies ziet hoe hij het probleem vaststelt en het oplost. Erg interessant.
Zelf gebruik ik W7, W10 (laptop) en Kubuntu. De reden dat ik nu ook Linux gebruik is precies omwille van @Flipm0de opmerkt: het werkt lekker (wat niet wil zeggen dat er geen leerproces is ;)). Dat is het leuke van een PC: je kan altijd voor een andere besturingssysteem kiezen, zolang je niet bepaalde programma's hoeft te draaien. Voor games en enkele andere programma's (Matlab) gebruik ik voorlopig overwegend Windows (verschillende reden), voor internet, multimedia, kantoorsoftware en muziekproductie gebruik ik Linux.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mis een kritische blik in z'n video's. Het is allemaal een schot voor open doel, vrijwel nooit wordt er doorgevraagd en gekeken waarom iets nou stuk is (niet alleen jonge kinderen kunnen heel desastreus zijn voor een computer, menig volwassen gebruiker ook). Verder zijn veel defecten ook terug te vinden bij andere notebooks. Er wordt nou eenmaal veel met die dingen gesleept en ze worden overal in gepropt (ja, in 9 van de 10 gevallen is het letterlijk proppen en daar kunnen notebooks heel slecht tegen). En rekening houden met het feit dat er zoiets is als een ontwerpfout en een productiefout (wat 2 verschillende dingen zijn) lijkt ie ook niet te doen.

Btw, dat gedoe met die Nvidia GPU's waar hij het over heeft (MBP 2008, 2009, 2010) waren zeker niet allemaal elektrotechnisch. De terugroepacties die vanuit Nvidia zelf kwamen betroffen allemaal niet-elektrotechnische problemen. Iets wat je ook eenvoudig hier op de frontpage terug kunt vinden.

Een korreltje zout is hier wel op zijn plaats. Al is het maar dat mensen als Rossmann niet lijken te snappen dat Apple niet anders is als al die andere OEMs en dus ook onderhevig is aan allerlei problemen. Van welke OEM zijn er nou geen horrorverhalen?

Wat die flikkerende displays betreft: met macOS 10.13.4 zijn er behoorlijk ingrijpende wijzigingen geweest aan het GPU gedeelte van het OS. Daardoor zijn er nu issues met o.a. DisplayLink spul (wat eerlijk gezegd eigenlijk altijd issues oplevert) en apps als Duet Display. Ik heb zelf gemerkt dat een app als Duet Display daardoor behoorlijk wat roet in het eten kan gooien. Nu ik deze heb gedeïnstalleerd werkt het grafische gedeelte ook weer zonder gedoe. Wellicht de moeite van het experimenteren waard voor wie problemen heeft met z'n scherm.

@Verwijderd Linux kan ook op een Mac. FreeBSD is ook geen probleem.
Wat praktisch betreft: macOS is een UNIX en veel van de userland komt uit de BSD wereld. Dat alleen al maakt het eigenlijk heel erg onzinnig om daar iets als Linux of FreeBSD op te gaan draaien. Met name de MBP wordt gebruikt als alternatief voor een notebook met Linux vanwege powermanagement en vaak ook vanwege de combinatie van Linux tooling met die van de Windows zijde (denk aan Adobe software, Microsoft Office).

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 25-04-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima dat jij die repliek geeft, je kan er enkel van leren als je vanuit meer invalshoeken een blik leest over wat er precies speelt. d:)b
Een condensator die een onvoldoende hoge C-waarde heeft, lijm die smelt bij de temperatuur die bij normaal gebruik in die laptop wordt gehaald en een beeldscherm wat niet goed wordt bevestigd, dat zijn toch best serieuze ontwerpfouten. Dat die GPU's defect gingen daar gaf LR niet Apple de schuld van, hij heeft er wel moeite mee dat dit onvoldoende netjes werd afgehandeld door Apple. Zo kwam je enkel in aanmerking voor een reparatie als dat ding kon booten maar dat ding kon niet booten doordat de grafische kaart defect was. Er waren nog wat meer problemen met de afhandeling (dit en die andere kwestie), zoals de termijn waarvoor de extende guarantee gold en dat je een product terugkreeg wat dezelfde ontwerpfout had (condensator die niet geschikt is voor dat circuit). Dat zijn hele terechte kritische kanttekeningen.
Linux kan ook op een Mac. FreeBSD is ook geen probleem.
Gelukkig maar! Alleen is het niet echt praktisch om een Apple-computer te kopen als dat de systemen zijn die je draait en als je enkel OSX wil hebben voor een bepaald programma dan kan je net zo goed een Hackintosh maken en voor minder geld die computer assembleren. Maar goed, het is goed dat het mogelijk is, daarmee heeft Apple een streep voor op consoles die je moet hacken om dat voor elkaar te krijgen.
Ik zag gisteren in een video KDE op een Switch. 8)
Bij de PS4 lukte het ook om die te hacken en Linux te draaien.

Verder vind ik het prima dat Apple er is, als mensen dat graag willen gebruiken dan moeten ze dat vooral doen. Hoe meer keuze hoe liever.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eigenlijk doet het me een beetje denken aan een programmeur die de code van een ander onder ogen krijgt en dat moet gaan ondersteunen. De eerste dagen/weken wordt het tot het bot afgekraakt, er deugt helemaal niks aan. Vervolgens begint de programmeur ervaring te krijgen met de code en waar het voor toegepast wordt. In die periode zie je ze terugkrabbelen omdat ze dan ineens met dezelfde problemen worden geconfronteerd als hun voorgangers en dan ineens een oplossing moeten zien te vinden.

Dat is de realiteit van de praktijk: in theorie werkt het allemaal zo mooi maar in de praktijk niet. Dat besef is er eigenlijk nooit in dit soort video's. Erg jammer want juist het waarom achter de keuzes is wat het leerzaam maakt. Het hele designproces is van groot belang en wordt nooit aangestipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:18:
Eigenlijk doet het me een beetje denken aan een programmeur die de code van een ander onder ogen krijgt en dat moet gaan ondersteunen. De eerste dagen/weken wordt het tot het bot afgekraakt, er deugt helemaal niks aan. Vervolgens begint de programmeur ervaring te krijgen met de code en waar het voor toegepast wordt. In die periode zie je ze terugkrabbelen omdat ze dan ineens met dezelfde problemen worden geconfronteerd als hun voorgangers en dan ineens een oplossing moeten zien te vinden.

Dat is de realiteit van de praktijk: in theorie werkt het allemaal zo mooi maar in de praktijk niet. Dat besef is er eigenlijk nooit in dit soort video's. Erg jammer want juist het waarom achter de keuzes is wat het leerzaam maakt. Het hele designproces is van groot belang en wordt nooit aangestipt.
My two cents, Apple (en in navolging van Apple want Apple zette deze trend) maakt het zichzelf best moeilijk door een combinatie van onmogelijk (tot nu toe en in de komende jaren!) met elkaar te verenigen eisen te hanteren:
- dun
- licht
- stil
- voldoende krachtige hardware bij de duurdere modellen

Dat gaat niet lekker samen. Krachtige hardware dissipeert veel warmte, hoe kleiner de laptop hoe warmer het wordt, hoe moeilijker de warmte wordt afgevoerd en hoe lawaaieriger het is bij hetzelfde luchtdebiet.
Zijn jullie het hiermee eens?
Apple lijkt ervoor te kiezen om de fans zo laat mogelijk met een hogere RPM te laten draaien. OEM's lijken ook steeds dunner en lichter na te streven. Nu is er niets mis met dit type laptop maar naar mijn mening zou je dat enkel moeten gebruiken voor zeer lichte toepassingen: internet, multimedia, office-software...
Voor het iets zwaardere werk (streamen, gamen, code compileren, simuleren, modelleren...) zou je beter de laptop iets dikker en zwaarder (ongeveer 2 kg) maken. Je kan nog steeds de laptop met 1 hand vastpakken maar je kan er een fatsoenlijke heatsink en wat grotere fans in stoppen zodat de warmte veel beter wordt afgevoerd.

Dat er daarnaast fouten worden gemaakt (montage scherm bij frame, condensator die te klein is) is een ander verhaal. Alle OEM's maken fouten, het gaat erom hoe het wordt afgehandeld. En liever niet, maar helaas werkt het niet zo. Ik heb zelf bij een grafische kaart meegemaakt dat de shrout loskwam van de PCB doordat die gelijmd was en die lijm het niet hield, hetzelfde verhaal als bij de monitor bij die Apple-laptops.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We hebben het hier over notebooks. Toen ze groter dan de gemiddelde koffer waren gingen ze ook al snel stuk. Het blijven apparaten waarmee gesleept wordt en je ziet al sinds het begin dat ze eerder stuk gaan dan de varianten die op dezelfde plek blijven (lees: desktops). Het hele punt van draagbaarheid (lees: dun, licht, klein) is het probleem. Dat gaat met vrijwel niks samen. Dit is dus ook een beetje je tools kennen.

Zwaarder maken heeft andere nadelen trouwens. Door het gewicht krijgen mensen lichamelijke problemen en is de kans op vallen en stukgaan ook groter (het is moeilijker iets zwaars vast te houden dan iets lichts). Ik heb al bij heel veel mensen hun grote 15" notebook met dikke Nvidia GPU mogen vervangen door een 13", 12" of 11" model omdat ze lichamelijke klachten kregen ("hij is te zwaar" in diverse talen was de meest gehoorde uitspraak bij die 15" modellen).

Voor warmte is er al een aantal jaar een oplossing: er wordt teruggeklokt. Dit principe wordt ook gebruikt voor energiebesparing. Het gevolg is nu dat CPU's en GPU's in werksnelheid heel frequent heen en weer aan het schakelen zijn. Doordat heel veel workloads meer burst gerelateerd zijn, zijn de notebook fabrikanten ook in staat om nu met notebooks te komen die geen fan hebben. Hardware sluit nu dus ook aan bij de workload. Op dit vlak zijn er trouwens ook diverse softwarematige mogelijkheden om de load beter in te delen of te beperken. En beperken van de warmte zul je want notebooks worden op bed (fan in-/uitgangen worden geblokkeerd), benen (in de zomer op blote benen dus er is verbrandingsgevaar), enz. gebruikt.

Vergeet je in deze niet naar de software te kijken? Een MBP is nog altijd een totaal pakket (net als menig ander notebook) van hardware en software. Juist doordat Apple beide in beheer heeft geeft ze dat een zeker voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Waarschijnlijk ga ik een 13" MacBook Pro kopen. Ik zit te twijfelen tussen de 2,3 GHz Intel Core i5 (zonder touchbar) en de 3,1 GHz Intel Core i5 (met touchbar). Allebei met 512GB en 8GB RAM. Het prijsverschil is €350, maar zou het de meerprijs waard zijn? Een touchbar lijkt me wel handig, maar niet noodzakelijk. De extra USB-C poorten ga ik ook niet gebruiken. Ik doe een ICT-opleiding. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 26 april 2018 @ 01:58:
Waarschijnlijk ga ik een 13" MacBook Pro kopen. Ik zit te twijfelen tussen de 2,3 GHz Intel Core i5 (zonder touchbar) 3,1 GHz Intel Core i5 (met touchbar). Allebei met 512GB en 8GB RAM. Het prijsverschil is €350, maar zou het de meerprijs waard zijn? Een touchbar lijkt me wel handig, maar niet noodzakelijk. De extra USB-C poorten ga ik ook niet gebruiken. Ik doe een ICT-opleiding. Wat is jullie advies?
Voor de 350 extra krijg je dus:

- iets snellere processor, maar hier ga je het verschil niet van merken
- twee extra poorten (let er dan ook op dat de extra poorten niet dezelfde snelheid hebben als de linkerkant, het is wel tb3, maar gelimiteerd)
- touchbar met touch ID (erg handig, maar als je een AppleWatch gebruikt ook weer overbodig, omdat deze je Mac automatisch kan unlocken)

Je zou de 350 kunnen gebruiken om een goede adapter bij te kopen voor onderweg. Ik heb zelf een 13 inch zonder Touchbar gehad. Stiekem mis ik hem nog elke dag maar werkte perfect.

Als je trouwens een maandje kan wachten, zou ik dat zeker doen, want de 2018 refresh komen er weer aan met hoogst waarschijnlijk quad core CPU's voor de 13 inch modellen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
RWK__ schreef op donderdag 26 april 2018 @ 02:47:
[...]

Voor de 350 extra krijg je dus:

- iets snellere processor, maar hier ga je het verschil niet van merken
- twee extra poorten (let er dan ook op dat de extra poorten niet dezelfde snelheid hebben als de linkerkant, het is wel tb3, maar gelimiteerd)
- touchbar met touch ID (erg handig, maar als je een AppleWatch gebruikt ook weer overbodig, omdat deze je Mac automatisch kan unlocken)

Je zou de 350 kunnen gebruiken om een goede adapter bij te kopen voor onderweg. Ik heb zelf een 13 inch zonder Touchbar gehad. Stiekem mis ik hem nog elke dag maar werkte perfect.

Als je trouwens een maandje kan wachten, zou ik dat zeker doen, want de 2018 refresh komen er weer aan met hoogst waarschijnlijk quad core CPU's voor de 13 inch modellen.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga toch voor het model zonder touchbar. Upgraden naar 16GB RAM is eventueel ook een optie, of is dat niet meer makkelijk zelf te doen? Mijn 12" MacBook heb ik inmiddels van de hand gedaan. Ik was er tevreden over, maar ik vond 256GB SSD toch aan de krappe kant. Verder vind ik 13,3" toch een fijner formaat. De meeste extra accessoires kan ik ook gewoon met de 13" MacBook Pro gebruiken, behalve de 30W USB-C lader van HP (die levert waarschijnlijk te weinig stroom).

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 28-04-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPU, geheugen, ssd en gpu (in geval van de 15" MBP) kun je maar op 1 moment upgraden: bij het bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als het schermformaat doorslaggevend is, kan het ook nog weleens wijs zijn een maandje te wachten. Er zou met WWDC een 13" MacBook of MacBook Air retina gelanceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:20
ppl schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 00:09:
CPU, geheugen, ssd en gpu (in geval van de 15" MBP) kun je maar op 1 moment upgraden: bij het bestellen.
SSD is enkel nog een losse module bij de NON Touch Bar versie. Deze zit bij de Touch Bar (zowel 13 en 15 inch) op het moederbord vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja en? Los of niet, er is geen aftermarket optie. Niet vanuit Apple en niet vanuit 3rd parties. Kortom, je hebt dus ook voor de none touch bar versie GEEN upgrade mogelijkheid anders dan bij de bestelling.

Ga nou niet iemand met een dooie mus blij maken.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 28-04-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:28:
[...]

My two cents, Apple (en in navolging van Apple want Apple zette deze trend) maakt het zichzelf best moeilijk door een combinatie van onmogelijk (tot nu toe en in de komende jaren!) met elkaar te verenigen eisen te hanteren:
- dun
- licht
- stil
- voldoende krachtige hardware bij de duurdere modellen

Dat gaat niet lekker samen. Krachtige hardware dissipeert veel warmte, hoe kleiner de laptop hoe warmer het wordt, hoe moeilijker de warmte wordt afgevoerd en hoe lawaaieriger het is bij hetzelfde luchtdebiet.
Zijn jullie het hiermee eens?
Apple lijkt ervoor te kiezen om de fans zo laat mogelijk met een hogere RPM te laten draaien. OEM's lijken ook steeds dunner en lichter na te streven. Nu is er niets mis met dit type laptop maar naar mijn mening zou je dat enkel moeten gebruiken voor zeer lichte toepassingen: internet, multimedia, office-software...
Voor het iets zwaardere werk (streamen, gamen, code compileren, simuleren, modelleren...) zou je beter de laptop iets dikker en zwaarder (ongeveer 2 kg) maken. Je kan nog steeds de laptop met 1 hand vastpakken maar je kan er een fatsoenlijke heatsink en wat grotere fans in stoppen zodat de warmte veel beter wordt afgevoerd.

Dat er daarnaast fouten worden gemaakt (montage scherm bij frame, condensator die te klein is) is een ander verhaal. Alle OEM's maken fouten, het gaat erom hoe het wordt afgehandeld. En liever niet, maar helaas werkt het niet zo. Ik heb zelf bij een grafische kaart meegemaakt dat de shrout loskwam van de PCB doordat die gelijmd was en die lijm het niet hield, hetzelfde verhaal als bij de monitor bij die Apple-laptops.
Ik ben hier mee eens, alleen mis ik het woord efficiëntie.
Zelf was ik een Apple hater (Had geen argumenten) en na een tijdje is dat verandert.

Heb jij er bij stil gestaan?
-Hoe ze stroom besparen, door het toetsenbord en muis over Serial Peripheral Interface Bus te laten lopen.
-Hoe sneller en beter videobewerken is met Final Cut Pro. (Omdat ze gebruik maken van hun eigen API)
-Hoe ze over zijn gegaan naar een bestandssysteem.
-Hoe ze HEVC and HEIF hebben toegepast
-De manier waarop het notificatie gedeelte LOS van de app staat. (Zo dat je nog steeds notificaties krijgt als het toestel in Low Power mode is.
-Hoe ze bepaalde Windows renderen en alles wat je niet ziet renderen ze niet.
-Dat bepaalde technieken hebben toegepast bij de 5K iMac omdat je niet zomaar van 5K kan draaien
Hebben
Apple calls this Retina 5K, but how’d they do it?

To tell all those pixels what to do and when, Apple needed to develop a new type of timing controller, or “TCON.” The chip used in non-Retina iMacs simply wouldn’t have been able to keep up. Apple’s new TCON has an effective bandwidth of 40Gbps, which provides enough power to keep all 14.7 million pixels in the display running smoothly.

https://www.geek.com/appl...-in-the-new-imac-1607025/
Sommige bronnen ben ik even kwijt. Maar hier krijg ik gewoon kippenvel van. Het is zó precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40
Heren heeft iemand ervaring met Amac qua reparaties en tijd dat je je macbook kwijt bent?
Mijn Macbook 2015 geeft geen beeld meer en mijn eigen conclusie en die van de Apple support is dat het scherm kapot is. Hij moet dus gerepareerd worden, gelukkig zit er nog apple care+ op. Maar ik lees berichten over een maand tot 1.5 maand reparatietijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Mijn ervaring met Amac is dat het te lang duurt. Het vervangen van een ventilator zou minimaal 5 weken gaan kosten. Bij de Apple Store was het een kwestie van dagen.
Pagina: 1 ... 47 ... 54 Laatste