O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik gebruik een AkiTio Node met GTX 1080 Ti.carpebios schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:35:
[...]
Welke heb je? Ik vind degene waarbij je een ssd erin kan stoppen wel heel interessant.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Refresh zal hoogstwaarschijnlijk alleen een kleine specbump zijn. 2017 modellen zijn kwa toetsenbord problemen al een stuk beter.sOid schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:57:
Advies gevraagd!
M'n MacPro uit 2010 is bijna aan vervanging toe. Ik wil 'm vervangen door een MBP met een 27" USB-C monitor (al besteld) en een NAS (al in huis en geconfigureerd).
Ik heb de 13" met 3,1GHz, 512GB SSD en 16GB RAM op het oog. Maar ik twijfel of het verstandig is 'm nu te bestellen of te wachten op de volgende release. Volgens MacRumors is 'ie "approaching end of cycle".
Twee vragen.
- Ik lees veel problemen met de keyboards. Is dit een reden om te wachten op een refresh met een mogelijke fix?
- Vanmorgen las ik dit artikeltje over Meltdown en Spectre. In hoeverre is er een performance-drop door patches bij de huidige MBP's? Ik kon hier maar weinig over vinden. Is het de moeite waard om eventueel te wachten op deze CPU's?
Hier geen problemen met verminderde prestaties.
Ik had 'm bij BHPhotoVideo besteld.carpebios schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:33:
Via eBay / amazon besteld, if via de duurdere Nederlandse weg?
Dat klinkt super, maar ik heb nog altijd mijn twijfels over hoe ineens MacOS daar zoveel beter in gaat worden. Dat het super goed gaat werken in Final Cut zal buiten kijf staan, maar voor de andere zaken hebben ze ook 3rd party support nodig zoals in games etc. Ik heb mijn twijfels dat die zomaar allemaal gaan meegaan direct in die visie met Apple en metal.MelvinW schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:40:
[...]
Dat klopt, omdat eGPU-ondersteuning nog in beta is en alleen nog voor ontwikkelaars bedoeld is. Apple heeft tijdens de aankondiging van High Sierra ook gezegd dat het pas later dit jaar voor de normale consument geschikt is. Dat het nu dus nog niet goed werkt is dus vrij logisch. Ik heb zelf ook een eGPU en kan je melden dat in macOS 10.13.4 beta de eGPU-ondersteuning al een stuk beter is.
Thx, heb hem vandaag ook daar besteld, ga toch voor de RAID oplossing van Akitio als hij beschikbaar is ernaast.
MBPr 13" 2017 128GB iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)
Voor wat voor 13inch heb je gekozen? En waarom? Heb je nog zitten twijfelen?Nicj56 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:39:
Sinds vandaag de eigenaar van een MacBook Pro 13" 2017
Bij de winkel waar je hem aangeschaft heb, heb je nog garantie. Ik zou dan maar even contact met ze opnementomas123 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:55:
Ik heb dus ook het toetsenbord probleem op mijn 2016 Macbook Pro 13'', alleen bij de pijltjestoetsen, nu heb ik dat in het begin niet echt heel storend gevonden, nu begint het me wel te storen dat ik eigenlijk zo veel geld heb betaald voor een product waarvan het toetsenbord gewoon slecht is, alleen mijn macbook is van november 2016, Apple's beperkte garantie is voorbij, heb ik nog recht op garantie?
hi!
Ik heb 'm besteld bij apple en aangezien ik niet dichtbij amsterdam of den haag woon vrij lastig om snel service te krijgen. Maar ik heb dus 2 jaar garantie?RWK__ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Bij de winkel waar je hem aangeschaft heb, heb je nog garantie. Ik zou dan maar even contact met ze opnemen
Je kan je Mac dan ook inleveren bij een Apple Service Provider, zoals de Amac, iCentre, Microfix, Card Service etc. Je kan hier checken welke bij jou in de buurt is. Zelf heb ik slechte ervaringen bij de Amac en veel betere ervaringen bij Card Service en Microfix.tomas123 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:02:
[...]
Ik heb 'm besteld bij apple en aangezien ik niet dichtbij amsterdam of den haag woon vrij lastig om snel service te krijgen. Maar ik heb dus 2 jaar garantie?
Wat garantie betreft: In Nederland geldt het zo dat je recht heb op een deugdelijk product. Zelfs na 2 jaar kan je nog terecht bij Apple als er iets mis is met je Mac. Heb gevallen gelezen dat er na 4 jaar nog met succes kosteloze reparatie worden uitgevoerd, maar dit hangt ook sterk af waar je je Mac aanbiedt, met wie je te maken hebt en welke probleem je hebt met je Mac.
Als ik jou was zou ik even kijken welke Apple Service Provider bij jou in de buurt is en de Mac daar naar toe brengen. Als je hem bijv bij de Amac brengt, ben je hem zeker drie a vier weken kwijt. Breng je hem naar Card Service of Microfix, dan repareren ze hem binnen 1 a 2 weken omdat zij de reparatie zelf kunnen uitvoeren.
hi!
Duidelijk, dank voor de info. Ik zie dat er een Amac en Comserve bij me in de buurt is, comserve is een reparatiebedrijf zo te zien. Soort gelijks als card service en microfix denk ik dan. Kan alleen geen afspraak maken via de site van apple. Zal comserve eens berichten.RWK__ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:19:
[...]
Je kan je Mac dan ook inleveren bij een Apple Service Provider, zoals de Amac, iCentre, Microfix, Card Service etc. Je kan hier checken welke bij jou in de buurt is. Zelf heb ik slechte ervaringen bij de Amac en veel betere ervaringen bij Card Service en Microfix.
Wat garantie betreft: In Nederland geldt het zo dat je recht heb op een deugdelijk product. Zelfs na 2 jaar kan je nog terecht bij Apple als er iets mis is met je Mac. Heb gevallen gelezen dat er na 4 jaar nog met succes kosteloze reparatie worden uitgevoerd, maar dit hangt ook sterk af waar je je Mac aanbiedt, met wie je te maken hebt en welke probleem je hebt met je Mac.
Als ik jou was zou ik even kijken welke Apple Service Provider bij jou in de buurt is en de Mac daar naar toe brengen. Als je hem bijv bij de Amac brengt, ben je hem zeker drie a vier weken kwijt. Breng je hem naar Card Service of Microfix, dan repareren ze hem binnen 1 a 2 weken omdat zij de reparatie zelf kunnen uitvoeren.
Waar je niet bij stil staat is dat eGPU onderdeel is van Thunderbolt, niet van Apple, niet van de Mac en niet van macOS. Het is universeel. Linux en Windows spelen daarin net zo hard een rol. En dat zorgt voor de situatie dat deze 3 mainstream desktop operating systems elkaar bij moeten houden. Waar het allemaal exact naartoe zal leiden is echter voor iedereen nog gissen, het is immers nog nieuw. Die eerste stap moet echter wel gezet worden, anders kom je er nooit achter. Daar ligt het ultieme belang dat een operating system dit soort zaken ondersteund. Alleen dan kun je ook daadwerkelijk met de technologie gaan spelen en nieuwe (zinvolle) toepassingen gaan ontdekken. Sta hier echter niet alleen maar stil bij games en video editing, er is echt veel meer mogelijk. Kijk maar naar waar men op dit moment GPU's voor gebruikt.Lyca schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:06:
Dat klinkt super, maar ik heb nog altijd mijn twijfels over hoe ineens MacOS daar zoveel beter in gaat worden. Dat het super goed gaat werken in Final Cut zal buiten kijf staan, maar voor de andere zaken hebben ze ook 3rd party support nodig zoals in games etc. Ik heb mijn twijfels dat die zomaar allemaal gaan meegaan direct in die visie met Apple en metal.
Voor de basis dus met 128GB en geen twijfel, omdat ik er toch niet al te veel op doe en ben er meer dan tevreden mee.DennisDCT schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:50:
[...]
Voor wat voor 13inch heb je gekozen? En waarom? Heb je nog zitten twijfelen?
MBPr 13" 2017 128GB iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)
Gaan mensen met een "defect" toetsenbord nog steeds naar de Apple Store? Terwijl je het in veruit de meeste gevallen redelijk makkelijk zelf kan oplossen? En deze oplossing al best lang bekend is?
Je koopt voor een tientje een bus perslucht en blaast het stof uit je toetsenbord. Daarna werkt je toetsenbord in de meeste gevallen weer als vanouds.
Hier vind je de Nederlandstalige handleiding van Apple zelf:
https://support.apple.com/nl-nl/HT205662
En hier (maar ook in talloze andere winkels) kan je een spuitbus met perslucht kopen:
https://www.allekabels.nl...ompressed-air-400-ml.html
Zou het een idee zijn als ik dit berichtje elke twee maanden opnieuw post?
Tuurlijk is het universeel, maar je zegt hetzelfde wat ik denk. Het is nog niet "klaar", maar Windows staat er wel al beter voor omdat games al meer voor Windows gemaakt zijn dan voor macOS. Dus je zou kunnen zeggen dat die al een stapje verder staan.ppl schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:25:
[...]
Waar je niet bij stil staat is dat eGPU onderdeel is van Thunderbolt, niet van Apple, niet van de Mac en niet van macOS. Het is universeel. Linux en Windows spelen daarin net zo hard een rol. En dat zorgt voor de situatie dat deze 3 mainstream desktop operating systems elkaar bij moeten houden. Waar het allemaal exact naartoe zal leiden is echter voor iedereen nog gissen, het is immers nog nieuw. Die eerste stap moet echter wel gezet worden, anders kom je er nooit achter. Daar ligt het ultieme belang dat een operating system dit soort zaken ondersteund. Alleen dan kun je ook daadwerkelijk met de technologie gaan spelen en nieuwe (zinvolle) toepassingen gaan ontdekken. Sta hier echter niet alleen maar stil bij games en video editing, er is echt veel meer mogelijk. Kijk maar naar waar men op dit moment GPU's voor gebruikt.
Als je kijkt naar het video editing kan je al de kogel bijten en gaan voor een AMD kaart met je Macbook. Want dat gaat je serieus verder helpen met Final Cut Pro, ben je een mixed gebruiker tussen Adobe en Final Cut moet je keuzes maken. Adobe lijkt Nvidia te preferren.
Welke andere mogelijkheden zie jij er dan in? Buiten je enclosure aankoppelen als je thuis bent gekomen voor het echte edit werk of eens gamen?
Ik zou echter nog steeds wachten tot lente 2018 minimaal om de situatie weer eens te herbekijken.
Dat is een mooie suggestie inderdaad, maar niet altijd gaat het toetsenbord stuk omwille van vuil dat er tussen komt.edwinjm schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:53:
Zucht.
Gaan mensen met een "defect" toetsenbord nog steeds naar de Apple Store? Terwijl je het in veruit de meeste gevallen redelijk makkelijk zelf kan oplossen? En deze oplossing al best lang bekend is?
Je koopt voor een tientje een bus perslucht en blaast het stof uit je toetsenbord. Daarna werkt je toetsenbord in de meeste gevallen weer als vanouds.
En hier (maar ook in talloze andere winkels) kan je een spuitbus met perslucht kopen:
Sticky keys is iets dat defect gaat onder het toetsenbord, iets wat je niet gaat gemaakt krijgen met een busje perslucht en wat peuteren onder je keys. Je moet opletten want vaak kan je het erger maken en een key los trekken. Als je de plastiekjes mee overtrekt zit je met de gebakken peren.
Eigenlijk is dat nog het minste van m'n zorgen, wegens het design van het toetsenbord geraakt er zeer moeilijk iets tussen, bij mijn vorige macbook was dat niet het geval.
Mijn spatie balk was puur de plastieken constructie onder het toetsenbord, sta je mooi met je perslucht.
Oh, je moet zeker niet aan de toetsen pulken en helemaal niet los proberen te trekken. En met een defect mechaniek werkt een spuitbus inderdaad niet.Lyca schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:20:
[...]
Mijn spatie balk was puur de plastieken constructie onder het toetsenbord, sta je mooi met je perslucht.
Maar als stof de oorzaak kan zijn, dan is een spuitbus met perslucht toch zeker de moeite van het proberen waard. Voor de meeste mensen betekent een MBP aanbieden bij de Apple store twee maal een auto- of treinretourtje en je MBP een paar dagen kwijt
[ Voor 5% gewijzigd door edwinjm op 28-01-2018 23:30 ]
Beste Edwin,edwinjm schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:53:
Zucht.
Ja. Er gaan nog steeds mensen naar de Apple Store, waaronder ik. Een bus perslucht is meerdere malen door Apple geprobeerd maar niet gelukt. Het lijkt in mijn geval om een mechanische storing te gaan.
Daar helpt een busje perslucht niet tegen. Zeker niet als je hele topcase vervangen moet worden.
Mijn MacBook zou overigens afgelopen vrijdag gerepareerd moeten zijn. Dat werd verschoven naar zaterdag. Zaterdag werd verschoven naar zondagavond. Zondag werd het verschoven naar ‘morgen repareren’. Vandaag is het verschoven naar ‘nu repareren’. Weer geen mail of belletje gehad, dus morgen ook niet klaar
Morgen begint de start van mijn afstuderen. Zonder MacBook. Niet handig als je op een BYOD-hogeschool zit.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennisweb op 29-01-2018 19:28 ]
Nee dat kun je helemaal niet. Een GPU wordt voor zoveel meer gebruikt dan alleen maar gaming. Thunderbolt ondersteuning in Windows loopt overigens ook weer achter op macOS en dat is ook niet zo raar. macOS werkt er sinds versie 1 mee, Windows doet er pas echt iets vanaf versie 3 mee. Gevolg is dat de ondersteuning van Thunderbolt in zijn geheel op macOS gewoon een stuk volwassener is. Hot plug 'n play is daar een voorbeeld van (dat werkte in het begin gewoon niet op Windows, tegenwoordig is dat een stuk beter).Lyca schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:16:
Tuurlijk is het universeel, maar je zegt hetzelfde wat ik denk. Het is nog niet "klaar", maar Windows staat er wel al beter voor omdat games al meer voor Windows gemaakt zijn dan voor macOS. Dus je zou kunnen zeggen dat die al een stapje verder staan.
Allerlei rekenkundige taken zoals je die in de wetenschappelijke wereld ziet. Denk aan een micro-CT met een eGPU. Hoef je alleen maar je notebook eraan te hangen en je hebt de meetresultaten direct op je notebook ter verwerking. Uiteraard zijn er ook nog de nodige 3D pakketten (als in 3D modelling, CAD, visualisatie, etc.) die hier baat bij hebben. Niet iedereen gebruikt dat soort pakketten onderweg. Een aantal mensen gebruiken ze alleen op kantoor, onderweg zijn ze vooral met administratieve taken bezig. Waarom zou je daar dan 2 computers voor nodig moeten hebben?Welke andere mogelijkheden zie jij er dan in? Buiten je enclosure aankoppelen als je thuis bent gekomen voor het echte edit werk of eens gamen?
Verder kun je ook denken aan hele simpele praktische dingen zoals setup die erg mobiel is maar die wel de hoeveelheid displays en/of de hoge resolutie schermen kan aansturen. Dan heb je ineens geen desktop machine met daarnaast een notebook of tablet nodig. Denk aan een 13" MBP: de interne GPU is hartstikke prima voor het 13" display maar niet als je een dual screen setup wil hebben met iets als een 5k scherm. Dat en meer dan 2 schermen trekt ie niet. Zo'n eGPU kan dan net even dat extra beetje power geven waardoor het wel kan. Scheelt je weer een upgrade naar een 15" die een stuk groter in omvang is. En ja, er zijn heel veel mensen die klagen over de grootte en het gewicht van de notebook en die zo'n upgrade ook een dikke "no go" vinden.
Tot slot moeten we ook niet vergeten wat Apple zelf al heeft Apple vertelt: deep learning, AI en virtual reality. Met name dat laatste kan erg handig zijn voor een aantal toepassingen. VR wordt namelijk ook op locatie gebruikt om bepaalde dingen te tonen, te trainen (gamification) of mensen te behandelen (het kent dus ook een medische toepassing). Dingen die overigens allemaal niet nieuw zijn, ze bestaan al jaren maar zijn nooit bepaald mobiel geweest. Die deur gaat nu een stuk verder open.
Dus ja, waarom beperken tot video editing en gaming terwijl GPUs voor veel meer dan dat worden gebruikt? Een eGPU is echt niet anders dan een interne GPU en kent dan ook exact dezelfde toepassingen.
Dat is sowieso handig om te doen: geef het even een tijdje en kijk dan nog eens hoe de zaken er voor staan.Ik zou echter nog steeds wachten tot lente 2018 minimaal om de situatie weer eens te herbekijken.
Dat moet je met geen enkel notebook toetsenbord doen omdat je daarmee het mechaniek of 1 van de klemmetjes onder de key cap kapot trekt. De enige oplossing als dat gebeurd is het vervangen van het gehele toetsenbord. Key caps los halen kan maar dan moet je dat met heel veel beleid doen en ook weten waar je moet beginnen. Laat dat maar over aan de reparateur, die heeft er de kennis, geduld en tools voor.edwinjm schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:29:
Oh, je moet zeker niet aan de toetsen pulken en helemaal niet los proberen te trekken.
Wat mij wel een leuke toekomst lijkt, ben ik iets meer sceptisch kan je zeggen. Bv: Als men mij zou zeggen: Ik ga je VR tonen en een bepaalde applicatie met hier een Macbook en er een hele enclosure achter zou ik nog eerder zeggen: Wel Apple, waarom geef je de Mac Pro (niet iMac Pro) geen grafische upgrade en steek je er een equivalente GPU in (Type 1060-1070).
Ik kan je volgen voor mensen die harstikke verliefd zijn op de 13 inch setup met een enclosure chip voor 2 high res schermen aan te sluiten, maar ik vermoed dat er toch evenveel mensen gaan zijn met een 15 inch Macbook zoals mezelf die zeggen: Hmm die kan dat met de interne GPU chip en zoveel groter en zwaarder is die wel niet. Maar dat komt neer op persoonlijke keuze uiteraard.
Wat ik bedoelde met "een stapje verder" was puur voor de applicatie gaming uiteraard, ik blijf vermoeden dat een hele grote groep Apple gebruikers hier wel op wacht. Voor hun is die enclosure wel een frisse bedoeling, mobiel on the go en dan thuis inpluggen en een uurtje of 2 je favoriete game spelen aan een toffe resolutie. Die mensen kwamen in de eerste tests ook van een iets kalere reis thuis als ze de game onder MacOS gingen draaien, indien het bootcamp was waren de resultaten veel beter en het verschil zeer groot. Dave2D heeft zo'n mooi filmpje dat bijna 30 fps verschil geeft in bepaalde games.
Voor de rest geef ik je wel gelijk, maar zoals ik al zei: Ik ben wel iets meer terughoudender in deze technologie en geloof er nog niet volledig in. Die mensen moeten er ook zijn
Eigenlijk gebruik ik mijn Macbook puur productief en de spelletjes die ik er af en toe op speel (medieval total war 2, AoE als ik men vm bij heb, WoW, Hearthstone) en eerlijk gezegd werken die spellen daar even goed op als mijn desktop. Plus HS en Total war kan ik uren op batterij spelen
Kortom is de MBP een heerlijk machien om mee te werken, plus ik ben al volledig aan het omschakelen naar USB type C. Nu nog de rest
Hoe dan ook, die eGPU is wel weer een extra "nail in the coffin" van desktops.
Ik heb op het moment een 13" Retina mid 2014 met wat leuke specs (3GHz i7, 16GB RAM, 1TB SSD). Sinds een paar maand heeft deze een nieuw scherm ivm staingate en werkt verder prima.
Op het moment heb ik hem ongeveer 2,5 jaar en ik zit zo af en toe te kijken naar wat nieuws.
Ik zit dan te denken aan een 13" Retina met Touch Bar en 16GB RAM en 512/1024GB SSD.
Dan zit je noordwaarts van 2400 euro aanschaf en tweedehands verkoopwaarde van de huidige nog ongeveer 1300.
Dus eigenlijk ruim 1100 euro voor een upgrade naar een iets dunnere met 4 thunderbolt poorten en een mooier kleurtje. Is dat de moeite waard? De huidige voldoet nog prima, maar ik heb toch soms een drang naar wat nieuwers. Is dat touch bar gedoe echt zo leuk? Ik heb al wel het een en ander gelezen mbt reviews en alles maar ik heb er nog niet een duidelijk genoeg beeld van.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Echt minimaal verschil in performance. Hij zal natuurlijk wel sneller aanvoelen, maar dat is jou 13" 2014 model ook al. Voor de 1100+ euro krijg je dan:iichel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:05:
Ik wou even m'n ei kwijt hier.
Ik heb op het moment een 13" Retina mid 2014 met wat leuke specs (3GHz i7, 16GB RAM, 1TB SSD). Sinds een paar maand heeft deze een nieuw scherm ivm staingate en werkt verder prima.
Op het moment heb ik hem ongeveer 2,5 jaar en ik zit zo af en toe te kijken naar wat nieuws.
Ik zit dan te denken aan een 13" Retina met Touch Bar en 16GB RAM en 512/1024GB SSD.
Dan zit je noordwaarts van 2400 euro aanschaf en tweedehands verkoopwaarde van de huidige nog ongeveer 1300.
Dus eigenlijk ruim 1100 euro voor een upgrade naar een iets dunnere met 4 thunderbolt poorten en een mooier kleurtje. Is dat de moeite waard? De huidige voldoet nog prima, maar ik heb toch soms een drang naar wat nieuwers. Is dat touch bar gedoe echt zo leuk? Ik heb al wel het een en ander gelezen mbt reviews en alles maar ik heb er nog niet een duidelijk genoeg beeld van.
- Touchbar
- Touch ID
- 4 thunderbolt poorten waarvan 2 maar op volle snelheid werken (in het artikel gaat het over het 2016 model, maar is ook van toepassing op het 2017 model)
- Space Gray
- Mooier display
- Snellere integrated graphics
Als het bovenstaande je het waard is, dan moet je het doen. Persoonlijk zou ik nu nog maar even wachten want ergens in juni wordt er weer een refresh verwacht
hi!
Mijn scherm flikkert af en toe... Dit heeft mijn Macbook bij het gamen bijvoorbeeld bij "Football Manager 2018" en nu merk ik ook dat hij het heeft bij YouTube filmpjes.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of een idee hebben hoe dit opgelost kan worden?
Veel toetsenbordproblemen ontstaan door stof en zijn gemakkelijk zelf te verhelpen. Als het een mechanisch probleem is, dan helpt perslucht niet, daar heb je gelijk in.Dennisweb schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:24:
[...]
Ja. Er gaan nog steeds mensen naar de Apple Store, waaronder ik. Een bus perslucht is meerdere malen door Apple geprobeerd maar niet gelukt. Het lijkt in mijn geval om een mechanische storing te gaan.
Daar helpt een busje perslucht niet tegen. Zeker niet als je hele topcase vervangen moet worden.
Oh, dat is wel balen. Kan je school je niet helpen? Ze zullen je probleem vast wel begrijpen. Of heb je echt je eigen MacBook nodig?Mijn MacBook zou overigens afgelopen vrijdag gerepareerd moeten zijn. Dat werd verschoven naar zaterdag. Zaterdag werd verschoven naar zondagavond. Zondag werd het verschoven naar ‘morgen repareren’. Vandaag is het verschoven naar ‘nu repareren’. Weer geen mail of belletje gehad, dus morgen ook niet klaar
Morgen begint de start van mijn afstuderen. Zonder MacBook. Niet handig als je op een BYOD-hogeschool zit.
Succes met afstuderen!
Even over het virtuele machine gebeuren. Daar vind ik de Macbook iets te duur voor.Lyca schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:23:
Ik vermoedde wel dat de meeste mensen die er nu hun handen insteken het wel gebruiken voor video editing en games te testen.
Wat mij wel een leuke toekomst lijkt, ben ik iets meer sceptisch kan je zeggen. Bv: Als men mij zou zeggen: Ik ga je VR tonen en een bepaalde applicatie met hier een Macbook en er een hele enclosure achter zou ik nog eerder zeggen: Wel Apple, waarom geef je de Mac Pro (niet iMac Pro) geen grafische upgrade en steek je er een equivalente GPU in (Type 1060-1070).
Ik kan je volgen voor mensen die harstikke verliefd zijn op de 13 inch setup met een enclosure chip voor 2 high res schermen aan te sluiten, maar ik vermoed dat er toch evenveel mensen gaan zijn met een 15 inch Macbook zoals mezelf die zeggen: Hmm die kan dat met de interne GPU chip en zoveel groter en zwaarder is die wel niet. Maar dat komt neer op persoonlijke keuze uiteraard.
Wat ik bedoelde met "een stapje verder" was puur voor de applicatie gaming uiteraard, ik blijf vermoeden dat een hele grote groep Apple gebruikers hier wel op wacht. Voor hun is die enclosure wel een frisse bedoeling, mobiel on the go en dan thuis inpluggen en een uurtje of 2 je favoriete game spelen aan een toffe resolutie. Die mensen kwamen in de eerste tests ook van een iets kalere reis thuis als ze de game onder MacOS gingen draaien, indien het bootcamp was waren de resultaten veel beter en het verschil zeer groot. Dave2D heeft zo'n mooi filmpje dat bijna 30 fps verschil geeft in bepaalde games.
Voor de rest geef ik je wel gelijk, maar zoals ik al zei: Ik ben wel iets meer terughoudender in deze technologie en geloof er nog niet volledig in. Die mensen moeten er ook zijn
Eigenlijk gebruik ik mijn Macbook puur productief en de spelletjes die ik er af en toe op speel (medieval total war 2, AoE als ik men vm bij heb, WoW, Hearthstone) en eerlijk gezegd werken die spellen daar even goed op als mijn desktop. Plus HS en Total war kan ik uren op batterij spelen
Kortom is de MBP een heerlijk machien om mee te werken, plus ik ben al volledig aan het omschakelen naar USB type C. Nu nog de rest
Jij hebt er zeker 16GB in zitten? Dat is voor mij gewoon te weinig als ik een nieuwe laptop wil.
Jammer maar voor mij doeleinde is het gewoon niet te doen.
Voor persoonlijke dingen gebruik ik mijn Macbook maar niet voor virtuele machines.
Nou nou wat een frustratie maar wel een goed plan verderedwinjm schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:53:
Zucht.
Benchmarks laten al snel 20% winst zien voor het 13" i7 2017 t.o.v. het 2014 model, dat noem ik niet minimaal eigenlijk zeker als dat ook alleen nog maar de cpu is, snellere GPU, geheugen en opslag doen ook een hoop natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 30-01-2018 21:35 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Heb je het wel eens geprobeerd? Het zal wellicht van je specifieke usecase afhangen, maar in 16GB kun je nog best wat VM's kwijt: zeker als je het e.e.a. swapt naar een razendsnelle SSD (zoals die in de MBP)Berlinetta schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Even over het virtuele machine gebeuren. Daar vind ik de Macbook iets te duur voor.
Jij hebt er zeker 16GB in zitten? Dat is voor mij gewoon te weinig als ik een nieuwe laptop wil.
Voor persoonlijke dingen gebruik ik mijn Macbook maar niet voor virtuele machines.
Ik gebruik nu zelf ook 16GB, maar als je een nieuwe laptop wilt. Wil je toch mer dan 16GB hebben.theblindman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:39:
[...]
Heb je het wel eens geprobeerd? Het zal wellicht van je specifieke usecase afhangen, maar in 16GB kun je nog best wat VM's kwijt: zeker als je het e.e.a. swapt naar een razendsnelle SSD (zoals die in de MBP)
Anders blijf je op het zelfde punt hangen. En die nieuwe MPB's van 2015/2017 kunnen niet meer dan 16GB hebben. En mijn eigen Macbook voldoet prima voor persoonlijk gebruik. Daar is niets mis mee.
Voor School en werk gebruik ik een Windows laptop.
Ja ik gebruik hem daar ook voor, Windows VM voor microsoft Visio en een paar VPN clients die niet draaien onder macOS. Een aantal Linux OS'en en dan GNS3 voor netwerk simulaties en een aantal Cisco Appliances om te testen.Berlinetta schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Even over het virtuele machine gebeuren. Daar vind ik de Macbook iets te duur voor.
De 16GB geheugen had inderdaad beter 32 geweest, maar ik moet toegeven dat mijn desktop computer (Ryzen) ook maar 16GB geheugen heeft en dat geheugen swappen van de SSD niet heel erg is.
Zeker niet bij de Macbook aangezien die nog redelijk snel aan te spreken is. Dus het oversubben van geheugen voor de VM's maakt niet zoveel uit. Fusion denkt dat ik 32GB heb, hij zal een 15GB kunnen trekken van het normaal geheugen en de rest van de SSD. Ik merk niet echt veel performance verlies op, buiten dat de macbook een beetje begint te blazen.
Waarom zou je er meer in stoppen en dus ook meer geld neertellen wanneer 16GB gewoon (ruim) voldoende is? Virtualisatie en docker kun je prima met die hoeveelheid doen. Het is een kwestie van goed omgaan met je resources (iets wat sowieso van cruciaal belang is bij virtualisatie). Heel veel zaken kun je prima met weinig geheugen draaien. Tegenwoordig kun je zelfs Windows behoorlijk uitkleden en met 1 machine managen (daar heb je een GUI en/of powershell). Met Linux e.d. is het al helemaal makkelijk.Berlinetta schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:41:
Ik gebruik nu zelf ook 16GB, maar als je een nieuwe laptop wilt. Wil je toch mer dan 16GB hebben.
Anders blijf je op het zelfde punt hangen.
Het gebruik van een andere hypervisor kan ook aanzienlijk schelen. De producten van VMware (lees in dit geval: Fusion) gaan erg efficient met geheugen om waardoor met minder geheugen op de host toe kan.
Ik heb eerlijk gezegd meer last van de dual core CPU in mijn MBP dan van de 16GB aan geheugen. Als je macOS en Windows in een vm gaat draaien merk je dat het hard kan gaan op CPU gebied. Het meeste wat ik aan geheugen aan een vm heb toegewezen is 2GB. Daar werken Windows en macOS beiden prima mee (vandaar dat die 2GB ook de default is voor o.a. Windows). Ik zie daar geen enkele verbetering wanneer ik daar 4GB van maak.
Geen idee, maar ik gebruik een Linux Distro met daarop VMWare Workstation en ik gebruik 1GB voor clients zoals Windows 10, 8.1, 7 en Ubuntu, Mint en daarnaast draai ik ook MacOS High Sierra.ppl schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:07:
[...]
Waarom zou je er meer in stoppen en dus ook meer geld neertellen wanneer 16GB gewoon (ruim) voldoende is? Virtualisatie en docker kun je prima met die hoeveelheid doen. Het is een kwestie van goed omgaan met je resources (iets wat sowieso van cruciaal belang is bij virtualisatie). Heel veel zaken kun je prima met weinig geheugen draaien. Tegenwoordig kun je zelfs Windows behoorlijk uitkleden en met 1 machine managen (daar heb je een GUI en/of powershell). Met Linux e.d. is het al helemaal makkelijk.
Het gebruik van een andere hypervisor kan ook aanzienlijk schelen. De producten van VMware (lees in dit geval: Fusion) gaan erg efficient met geheugen om waardoor met minder geheugen op de host toe kan.
Ik heb eerlijk gezegd meer last van de dual core CPU in mijn MBP dan van de 16GB aan geheugen. Als je macOS en Windows in een vm gaat draaien merk je dat het hard kan gaan op CPU gebied. Het meeste wat ik aan geheugen aan een vm heb toegewezen is 2GB. Daar werken Windows en macOS beiden prima mee (vandaar dat die 2GB ook de default is voor o.a. Windows). Ik zie daar geen enkele verbetering wanneer ik daar 4GB van maak.
Voor Server doe ik meestal 2GB. Mijn punt was en is, dat de MBP in mijn optiek niet voldoende is voor MIJ.
Als je een nieuwe laptop aanschaft, dan wil ik in iedergeval meer kunnen. En dat is mijn PERSOONLIJKE reden. Ook al kan ik nu genoeg dingen doen. Een CPU met meer dan 8 of meer threads, 32GB RAM of meer, met NU een NVME PCIE SSD van 1TB of meer is genoeg.
Nu weer verder met ervaringen graag.
Donstil schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:21:
Benchmarks laten al snel 20% winst zien voor het 13" i7 2017 t.o.v. het 2014 model, dat noem ik niet minimaal eigenlijk zeker als dat ook alleen nog maar de cpu is, snellere GPU, geheugen en opslag doen ook een hoop natuurlijk.
Ik zie hem hier niet een vergelijking maken met een i7 2017 model, dus ik had het over de i5 processor en dat verschil is minimaal. Bovendien zegt een benchmark ook niet alles, want die 20% zal je in de praktijk niet zo snel gaan merken. Ik heb hier zelf ook een 13 inch 2014 model liggen met een i7 processor en 16GB RAM. Voldoet nog steeds prima voor alledaagse taken.Ik zit dan te denken aan een 13" Retina met Touch Bar en 16GB RAM en 512/1024GB SSD.
hi!
Nou hij heeft het over €2400 en een 13” i7 met 512 kost €2350 dus vandaar dat ik dat had aangenomen maar ik zie dat ik even over 16 GB heen gelezen heb.RWK__ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 00:33:
Ik zie hem hier niet een vergelijking maken met een i7 2017 model, dus ik had het over de i5 processor en dat verschil is minimaal. Bovendien zegt een benchmark ook niet alles, want die 20% zal je in de praktijk niet zo snel gaan merken. Ik heb hier zelf ook een 13 inch 2014 model liggen met een i7 processor en 16GB RAM. Voldoet nog steeds prima voor alledaagse taken.
Een 2014 i7 voor een 2017 i5 vervangen zou ik dan weer niet zo snel doen. Dan zou ik even “door sparen”.
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 31-01-2018 02:52 ]
Waarom dan die stelligheid?
Net als dat bij een ander de persoonlijke reden is om wel voor de 16GB te gaan wanneer de oude notebook ook al 16GB had en zij dan ook zeer zeker niet vinden dat ze "blijven hangen". Niet iedereen heeft die drang naar alsmaar meer of het budget daar voor.En dat is mijn PERSOONLIJKE reden.
Daar waren we al de gehele tijd mee bezig. Anderen delen hun eigen ervaringen met virtualisatie en die "beperking" van 16GB aan geheugen. Wat daarbij helpt is vertellen wat je dan zoal doet.Nu weer verder met ervaringen graag.
Overigens is het sowieso wel raar om een notebook voor alleen virtualisatie aan te schaffen. Daar heb je betere oplossingen voor (denk aan betere performance doordat ze veel minder overhead hebben dan een computer met een full blown OS en een type 2 hypervisor). Zo'n notebook kun je beter inzetten voor algemene taken (waar virtualisatie ook onder kan vallen).
Ook gaat hij wel erg snel uit, ik zou hem het liefst altijd aanhouden of in ieder geval een aantal keer langer dan nu het geval is.
De timeout van de Touch Bar is sinds High Sierra gelijk aan die van de toetsenbordverlichting, deze kan je in Systeemvoorkeuren > Toetsenbord aanpassen.
He jammer, ik las het online al vaker helaas.Tsunami schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:30:
De helderheid van de Touch Bar wordt automatisch geregeld aan de hand van het omgevingslicht, dit kan je niet aanpassen.
De timeout van de Touch Bar is sinds High Sierra gelijk aan die van de toetsenbordverlichting, deze kan je in Systeemvoorkeuren > Toetsenbord aanpassen.
Dat tweede werkt hier niet denk ik. Als ik bijvoorbeeld wat op YouTube kijk gaat de TouchBar eerder uit dan het Keyboard.
Standaard staat de nieuwste versie er nog niet op
Donstil schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:11:
[...]
He jammer, ik las het online al vaker helaas.
Dat tweede werkt hier niet denk ik. Als ik bijvoorbeeld wat op YouTube kijk gaat de TouchBar eerder uit dan het Keyboard.
Ik heb uit de doos gelijk ge-update naar de laatste versie van HighSierraDennisDCT schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:08:
Dat zou je even moeten updaten..
Standaard staat de nieuwste versie er nog niet op
[...]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Continu aan (op nagenoeg dezelfde weergave) is denk ik niet zo 'n goed plan bij een OLED scherm.Donstil schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:11:
Sinds gisteren mijn nieuwe 15" in gebruik. Het valt mij op dat de TouchBar erg gedimd is t.o.v het scherm en het keyboard, is daar nog wat aan te doen?
Ook gaat hij wel erg snel uit, ik zou hem het liefst altijd aanhouden of in ieder geval een aantal keer langer dan nu het geval is.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Nou het kan in theorie inbranden natuurlijk alleen omdat de content toch nagenoeg altijd hetzelfde is maakt dat niet zo heel veel uit.Froggle schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:56:
[...]
Continu aan (op nagenoeg dezelfde weergave) is denk ik niet zo 'n goed plan bij een OLED scherm.
Thnx!carpebios schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:51:
Is dit misschien iets? https://discussions.apple.com/thread/7820539
Maar is je TouchBar nu meer gedimd dan je toetsenbord? Bij mij is de helderheid gelijk namelijk.Donstil schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:25:
[...]
Nou het kan in theorie inbranden natuurlijk alleen omdat de content toch nagenoeg altijd hetzelfde is maakt dat niet zo heel veel uit.
[...]
Thnx!
Niet als je de helderheid van je keyboard hoger hebt als het goed is.Hulliee schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:34:
[...]
Maar is je TouchBar nu meer gedimd dan je toetsenbord? Bij mij is de helderheid gelijk namelijk.
Bij de twee machines hier (een 2017 en een 2016) gaat de TouchBar niet zo fel als de helderste stand van het keyboard.
Ben er inmiddels ook wel achter dat het ook wel een kijkhoek probleem kan zijn. Zit je achter je bureau dan is hij prima leesbaar. Onderuit op de bank wat minder.
Dus het zal inderdaad wel een probleem zijn met de kijkhoek.
Ik had naar deze gekeken: Dell S2415H. Is dit wat? Ik heb er verder niet zoveel verstand van en ik weet niet hoe het precies zit met een MacBook Pro met een retina scherm en een 'normaal' tweede scherm. Is dat wel compatibel? Of zal het lagere kwaliteit hebben, maar niet storend?
Heeft iemand een goede tip? Ik heb verder dus totaal geen eisen, het gaat er alleen om dat ik gewoon wat extra ruimte op mijn beeldscherm heb (agenda op ene scherm etc)
Alvast bedankt
Advies om de MacBook Pro naar Microfix te brengen. Neem wel de online factuur mee van Apple. Dan kan de Mac moeiteloos met een 'consumer law' claim gerepareerd worden (ook in een 2e en zelfs 3e jaar). Als men het defect aan het toetsenbord constateert (en dat doen ze al snel), wordt de topcase vervangen.tomas123 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:02:
[...]
Ik heb 'm besteld bij apple en aangezien ik niet dichtbij amsterdam of den haag woon vrij lastig om snel service te krijgen. Maar ik heb dus 2 jaar garantie?
Je ontvangt een nieuwe behuizing inclusief toetsenbord, trackpad en accu. Microfix zit in Amsterdam of Leiden.
Google even de specificaties van je MacBook, daar staat bij hoeveel externe beeldschermen worden ondersteund en de maximale resolutie. Dit staat los van of je interne scherm Retina is.Faerely schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:57:
Is dat wel compatibel? Of zal het lagere kwaliteit hebben, maar niet storend?
Uiteraard zal een extern scherm met een lagere resolutie ook lagere kwaliteit zijn, of dit storend is ligt aan je ogen. Sommige mensen kunnen inderdaad slecht tegen een non-Retina scherm naast Retina, ik heb er zelf geen last van.
De Dell U2412M is wel een populaire monitor, heeft een resolutie van 1920x1200 ipv 1920x1080, en je kan hem ook nog eens een kwartslag draaien.
Ik heb 'm inmiddels afgelopen maandag naar Comserve in Den Bosch gebracht, en afgelopen vrijdag opgehaald, en topcase is inderdaad vervangen. Functioneert nu eindelijk goed.Idutchman schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:48:
[...]
Advies om de MacBook Pro naar Microfix te brengen. Neem wel de online factuur mee van Apple. Dan kan de Mac moeiteloos met een 'consumer law' claim gerepareerd worden (ook in een 2e en zelfs 3e jaar). Als men het defect aan het toetsenbord constateert (en dat doen ze al snel), wordt de topcase vervangen.
Je ontvangt een nieuwe behuizing inclusief toetsenbord, trackpad en accu. Microfix zit in Amsterdam of Leiden.
Een frisse nieuwe accu als mooie bijkomstigheid. Wat wil je nog meertomas123 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:48:
[...]
Ik heb 'm inmiddels afgelopen maandag naar Comserve in Den Bosch gebracht, en afgelopen vrijdag opgehaald, en topcase is inderdaad vervangen. Functioneert nu eindelijk goed.
Ik vind dit: "twee displays en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display en tot 3840 x 2160 pixels op maximaal twee externe displays, beide met miljoenen kleuren".Tsunami schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:36:
[...]
Google even de specificaties van je MacBook, daar staat bij hoeveel externe beeldschermen worden ondersteund en de maximale resolutie. Dit staat los van of je interne scherm Retina is.
Dus ik moet gewoon een beeldscherm vinden wat onder de 1920 x 1080 pixels blijft en verder niks? Dat lijkt me wel makkelijk aangezien ik toch geen groot budget heb

[ Voor 7% gewijzigd door Faerely op 04-02-2018 19:38 ]
Dat hij gewoon gelijk goed was geweestIdutchman schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:05:
[...]
Een frisse nieuwe accu als mooie bijkomstigheid. Wat wil je nog meer
Zeker, dat is het voordeel dat ik relatief laat het pas heb laten maken aangezien ik 'm al in november 2016 had.Idutchman schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:05:
[...]
Een frisse nieuwe accu als mooie bijkomstigheid. Wat wil je nog meer
Dat zal prima werken inderdaad.Faerely schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:07:
[...]
Ik vind dit: "twee displays en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display en tot 3840 x 2160 pixels op maximaal twee externe displays, beide met miljoenen kleuren".
Dus ik moet gewoon een beeldscherm vinden wat onder de 1920 x 1080 pixels blijft en verder niks? Dat lijkt me wel makkelijk aangezien ik toch geen groot budget hebSorry, ik ben echt een n00b met dit soort dingen en zie het wel weer gebeuren dat ik een scherm koop en het dan weer niet werkt
Zoiets zou dus ook prima zijn?: https://www.bol.com/nl/p/...06/?suggestionType=browse
Waar je wel mee moet opletten, dit is puur uit een estethisch belang. Ik had vroeger ook een 1080p scherm en als ik met mijn Macbook daarop begon te werken leek alles zo onscherp.
Er is dus een groot verschil tussen de 1080p resolutie en de native resolutie van je Macbook, je gaat dat wel merken.
Maar puur functioneel gaat dat scherm perfect werken.
Heeft iemand ervaring met zoiets te laten repareren in een Apple store? Hoe lang duurt dit gewoonlijk?
Ik heb hetzelfde. Heb verschillende keren contact gehad met Apple support center en alle keren werd mij verteld dat ik wel een afspraak kan maken om er naar te laten kijken, maar ik sowieso op zijn minst de laptop een aantal dagen kwijt bent.HuRRaCaNe schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:18:
Recent ondervind ik problemen met het toetsenbord van mijn 15" MBP (eind 2016 model). Toetsen die met perioden wel/niet werken, de x-toets die vaak 2 tekens produceert voor één klik, ...
Heeft iemand ervaring met zoiets te laten repareren in een Apple store? Hoe lang duurt dit gewoonlijk?
Ik heb hier even naar gekeken maar lijkt niet (meer) te werken helaas.carpebios schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:51:
Is dit misschien iets? https://discussions.apple.com/thread/7820539
Ik laat het maar zo.
20 januari heeft er nog iemand gereageerd dat 60 seconden te lang is, hij heeft het naar 30 seconden gedaan en dit bleek wel te helpen?Donstil schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:11:
[...]
Ik heb hier even naar gekeken maar lijkt niet (meer) te werken helaas.
Ik laat het maar zo.
I found out that 60 seconds interval is too long, 30 seconds works for me – Patrick Hund Jan 20 at 16:4
Ja ik zag het inderdaad dus ik heb dit ook gedaan maar helaas zonder resultaat.carpebios schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:17:
[...]
20 januari heeft er nog iemand gereageerd dat 60 seconden te lang is, hij heeft het naar 30 seconden gedaan en dit bleek wel te helpen?
[...]
Scriptje loopt wel netjes zover ik kan zien.
Het is afhankelijk van hoe druk de Store is. Sowieso heeft bijv Den Haag niet altijd het onderdeel op voorraad, is mijn ervaring altijd geweest. Je moet altijd eerst een afspraak maken. Tijdens de afspraak zou je kunnen aangeven dat je hem zo snel mogelijk terug wilt hebben, dan kan de Genius even kijken wanneer hij mogelijk gerepareerd gaat worden. Als het onderdeel niet op voorraad ligt, moet hij eerst besteld worden wat ongeveer 2-3 dagen duurt voordat het onderdeel binnen is.HuRRaCaNe schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:18:
Recent ondervind ik problemen met het toetsenbord van mijn 15" MBP (eind 2016 model). Toetsen die met perioden wel/niet werken, de x-toets die vaak 2 tekens produceert voor één klik, ...
Je kan er ook voor kiezen om te wachten wanneer het onderdeel binnen is, dan kan je je Mac later alsnog afgeven. Mijn 15 inch had ik begin januari achtergelaten in Apple Store Den Haag, moest wachten op het onderdeel, toen die op voorraad was had ik hem ingeleverd, en binnen 3 dagen was het gefixed.
Bij Amsterdam heb ik een andere ervaring. Als je vraagt of het mogelijk is om op de reparatie te wachten, dan zijn ze bij mij altijd zo coulant geweest om hem gelijk te repareren. Ook bij Microfix heb je deze optie, reparatie terwijl u wacht.
hi!
Klopt. Echter is er bij Microfix altijd 1-2 werkdagen nodig voordat het onderdeel binnen is. Indien Microfix het onderdeel voor 12.00 besteld, is deze de volgende dag bij ze. Doen ze dit later op de middag, dan duurt het 2 dagen voordat het binnen is.RWK__ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:37:
[...]
Bij Amsterdam heb ik een andere ervaring. Als je vraagt of het mogelijk is om op de reparatie te wachten, dan zijn ze bij mij altijd zo coulant geweest om hem gelijk te repareren. Ook bij Microfix heb je deze optie, reparatie terwijl u wacht.
Vaak bouwen ze het dan dezelfde dag in.
Hmm dus misschien kan ik dan beter voor de monitors met 2560x1440 resolutie gaan?Lyca schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:01:
[...]
Dat zal prima werken inderdaad.
Waar je wel mee moet opletten, dit is puur uit een estethisch belang. Ik had vroeger ook een 1080p scherm en als ik met mijn Macbook daarop begon te werken leek alles zo onscherp.
Er is dus een groot verschil tussen de 1080p resolutie en de native resolutie van je Macbook, je gaat dat wel merken.
Maar puur functioneel gaat dat scherm perfect werken.
Zag deze ook nog; https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch
Maar is natuurlijk hetzelfde verhaal..Ik zal niet veel Photoshop gaan gebruiken of iets dergelijks, maar vind het ook niet prettig als het erg onscherp lijkt.
[ Voor 20% gewijzigd door Faerely op 05-02-2018 20:12 ]
Maar heb je geen collega/kennis met een 1080p scherm die je even kan testen? Of loop een elektronicazaak binnen en vraag om hulp?
Overigens heeft dit allemaal niks te maken met de 2016/2017 MBPs.
[ Voor 4% gewijzigd door Tsunami op 05-02-2018 20:17 ]
Yes ga morgen even testen inderdaad :-) Had ik net al bedacht haha. Vind het inderdaadeen beetje zonde om een 4K beeldscherm te kopen voor hetgeen waar ik het voor ga gebruiken, heb thuis namelijk gewoon een iMac staanTsunami schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:14:
De oplossing is een hoger budget en dan een 4K beeldscherm kopen. Maar aangezien je geen hoog budget hebt zit je vast aan 1080p en dan ziet het er iets minder scherp uit in vergelijking met je Retina-scherm.
Maar heb je geen collega/kennis met een 1080p scherm die je even kan testen? Of loop een elektronicazaak binnen en vraag om hulp?
Overigens heeft dit allemaal niks te maken met de 2016/2017 MBPs.

Dat hangt vooral een beetje van jezelf af ja, ik zou; zoals aangeraden, het ook eens testen.Faerely schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:43:
[...]
Hmm dus misschien kan ik dan beter voor de monitors met 2560x1440 resolutie gaan?
Maar is natuurlijk hetzelfde verhaal..Ik zal niet veel Photoshop gaan gebruiken of iets dergelijks, maar vind het ook niet prettig als het erg onscherp lijkt.
Ik had echt het gevoel toen ik mijn Macbook koppelde aan een 1080p scherm dat het een hele onscherpe boel was. Het scherm was zelf ook niet echt een toppertje, ongeveer een 130 euro.
Ik heb een tijdje geleden zwaar geïnvesteerd in een 3440x1440p scherm en dat is natuurlijk een pak beter.
Hoe hoger de resolutie je kan gaan, hoe beter het gaat voelen, je moet wel kijken naar budget uiteraard. Test het eens uit, het kan zijn dat 1080p je goed ligt.
Ik gebruik mijn MacBook Pro soms met een Dell UP2516D (25", 2560x1440) en met een Eizo CS240 (24", 1920x1200) en de Eizo ziet er wel wat minder strak uit, maar uiteindelijk vind ik het ruim goed genoeg (en voor sommige dingen is het gewoon beter dan het interne scherm van de MBP of de UP2516D.Faerely schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:43:
[...]
Hmm dus misschien kan ik dan beter voor de monitors met 2560x1440 resolutie gaan?
Proberen zou ik zeggen.
Had het nog niet echt opgemerkt aangezien het ding al weken op de bureau staat met een bluetooth toetsenbordje er bij. Morgen garantie gaan claimen.
EDIT: Even toetsenbord uit geblazen en blijkbaar weer in orde... Neemt niet weg dat ik er weinig vertrouwen in heb.
https://support.apple.com/nl-be/HT205662
[ Voor 22% gewijzigd door n0sTRa op 10-02-2018 16:24 ]
Op kantoor heb ik nu een 4k LG scherm staan (LG 27UD69P-W om precies te zijn).
( @Faerely ik had eerst goedkoop een 1080p scherm gekozen maar dezelfde middag nog terug gebracht. ) Vergeleken met het Retina scherm dacht ik aan een bril te moeten met die 1080p monitor.
Nu dus die LG 4k staan en dat beeld is gewoon goed.
Ik merk echter dat mijn 15" mid-2012 retina het 4k scherm aansturen niet zo lekker vindt, en omdat hij ook inmiddels al 5.5 jaar oud is zit ik nu te kijken naar een nieuwe MBPr .
Ik neem aan dat het aansturen van het 4k LG scherm een koud kunstje is voor de nieuwere 15" top modellen over zowel HDMI als displayport?
En hoe zit het met de fans op de i7 modellen, is dat al een beetje onder controle, volgens mij was zeker de eerste lichting een behoorlijke lawaai bak vergeleken met de generatie MBPr van voor 2016, ook in IDLE gebruik.
Zoals gezegd kan je dit vinden bij de technische specificaties. Op de 15" 2016/2017 MBPs kan je twee 5K schermen aansluiten, of vier 4K schermen.GeeMoney schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:30:
Ik neem aan dat het aansturen van het 4k LG scherm een koud kunstje is voor de nieuwere 15" top modellen over zowel HDMI als displayport?
Mijn 15" 2016 MBP is van het eerste uur en de fans zijn vrijwel niet hoorbaar. Dit in tegenstelling tot oudere MBPs, die al opstegen als je een YouTube-video bekeek.En hoe zit het met de fans op de i7 modellen, is dat al een beetje onder controle, volgens mij was zeker de eerste lichting een behoorlijke lawaai bak vergeleken met de generatie MBPr van voor 2016, ook in IDLE gebruik.
Nog niet echt opgevallen dat er iets staat te draaien, wat mij betreft is dit dik in orde.GeeMoney schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:30:
En hoe zit het met de fans op de i7 modellen, is dat al een beetje onder controle, volgens mij was zeker de eerste lichting een behoorlijke lawaai bak vergeleken met de generatie MBPr van voor 2016, ook in IDLE gebruik.
Dat begrijp ik maar met welke resoluties en aantal Hz?Tsunami schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:14:
[...]
Zoals gezegd kan je dit vinden bij de technische specificaties. Op de 15" 2016/2017 MBPs kan je twee 5K schermen aansluiten, of vier 4K schermen.
[...]
Ik begrijp dat thunderbolt -> HDMI slechts HDMI 1.4b is en max 4k @ 30Hz. Dat ziet er dus niet uit.
thunderbolt -> display port is er niet voor zover ik kan zien dus moet je met 2 verloopjes werken?
Eerst dus van thunderbolt -> mini dp -> displayport . En welke resolutie met welk aantal Hz haal ik dan?
Bij de USB-C naar HDMI adapter van Apple praten ze dan weer alleen over synchrone weergave beperkt tot 4k @ 30Hz, maar ik wil gewoon outputten naar een HDMI2.0/DP 1.2 scherm op 4k @ 60Hz.
Iemand een suggestie voor een adapter met het liefst maar 1 omvormer/verloop ?
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 10-02-2018 19:42 ]
Ik heb hier een USB-C-naar-Displayport liggen, hoor. Gekocht op Aliexpress:GeeMoney schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:38:
thunderbolt -> display port is er niet voor zover ik kan zien
https://www.aliexpress.com/item//32792695907.html
Moet deze kabel dan rechtstreeks je monitor in?TucanoItaly schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:06:
[...]
Ik heb hier een USB-C-naar-Displayport liggen, hoor. Gekocht op Aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item//32792695907.html
Zelf heb ik goede ervaringen met pricewatch: Club 3D USB 3.1 Type C naar HDMI 2.0 UHD Actieve AdapterGeeMoney schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:38:
[...]
Dat begrijp ik maar met welke resoluties en aantal Hz?
Ik begrijp dat thunderbolt -> HDMI slechts HDMI 1.4b is en max 4k @ 30Hz. Dat ziet er dus niet uit.
thunderbolt -> display port is er niet voor zover ik kan zien dus moet je met 2 verloopjes werken?
Eerst dus van thunderbolt -> mini dp -> displayport . En welke resolutie met welk aantal Hz haal ik dan?
Bij de USB-C naar HDMI adapter van Apple praten ze dan weer alleen over synchrone weergave beperkt tot 4k @ 30Hz, maar ik wil gewoon outputten naar een HDMI2.0/DP 1.2 scherm op 4k @ 60Hz.
Iemand een suggestie voor een adapter met het liefst maar 1 omvormer/verloop ?
Ook dat staat er allemaal bij:GeeMoney schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:38:
Dat begrijp ik maar met welke resoluties en aantal Hz?
Ik zie zat adapters van USB-C naar DisplayPort of HDMI 2.0 die 4K @ 60Hz ondersteunen.Video-ondersteuning
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:Digitale video-uitvoer via Thunderbolt 3
- Tot twee displays met een resolutie van 5120 x 2880 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
- Tot vier displays met een resolutie van 4096 x 2304 bij 60 Hz en miljoenen kleuren
- Tot vier displays met een resolutie van 3840 x 2160 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
- Native DisplayPort-uitvoer via USB‑C
- VGA-, HDMI- en Thunderbolt 2-uitvoer via adapters (afzonderlijk verkrijgbaar)
[ Voor 12% gewijzigd door Tsunami op 10-02-2018 20:34 ]
Verwijderd
Iemand hier ook last van?
Je hebt gelijk, ik zie er genoeg. Kwaliteit wisselt wel sterk en soms werken ze niet op een Mac maar er zijn genoeg reviews gelukkig.Tsunami schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:20:
[...]
Ook dat staat er allemaal bij:
[...]
Ik zie zat adapters van USB-C naar DisplayPort of HDMI 2.0 die 4K @ 60Hz ondersteunen.
De Apple eigen USB-C -> HDMI adapter, doet die nu wel of niet 4k @ 60Hz?
Er staat iets bij dat hij met een a2wHDMI2.0 kabel op de allernieuwste Macs dan weer wel 4k @ 60Hz doet.
Maar bij de reguliere specs staat HDMI1.4b en 4k @ 30 Hz.
Ik heb die Hyper adapters, die langere strook die zo mooi naast je macbook hangt. Die ondersteund 4K op 30Hz. Die andere adapters worden knap duurder ook.GeeMoney schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:47:
[...]
Je hebt gelijk, ik zie er genoeg. Kwaliteit wisselt wel sterk en soms werken ze niet op een Mac maar er zijn genoeg reviews gelukkig.
De Apple eigen USB-C -> HDMI adapter, doet die nu wel of niet 4k @ 60Hz?
Er staat iets bij dat hij met een a2wHDMI2.0 kabel op de allernieuwste Macs dan weer wel 4k @ 60Hz doet.
Maar bij de reguliere specs staat HDMI1.4b en 4k @ 30 Hz.
Zitten ook nog 2 TB3 poorten op (omdat het er 2 kosten om het in te steken), USB 3 en cardreader. Voor mij volstaat het wel, misschien dat ik ooit een volwaardig dock koop voor thuis.
[ Voor 5% gewijzigd door Lyca op 11-02-2018 11:25 ]
Ik had een mooi doekje besteld hiervoor, echter kan hij helaas niet meer netjes dichtklappen.ppl schreef op zondag 11 februari 2018 @ 01:49:
Het is een klacht die je bij ieder notebook model terugziet in de afgelopen 20 jaar. Een doekje tussen scherm en toetsenbord is voor velen de oplossing.
Gewoon een dun niet-pluizend microvezeldoekje bij de Action kopen voor 0,49. Stiksel randjes eraf knippen en hij gaat prefect dicht.Bartoow schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:13:
[...]
Ik had een mooi doekje besteld hiervoor, echter kan hij helaas niet meer netjes dichtklappen.
Thanks gaan we doen!Hulliee schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:29:
[...]
Gewoon een dun niet-pluizend microvezeldoekje bij de Action kopen voor 0,49. Stiksel randjes eraf knippen en hij gaat prefect dicht.
Met overigens het volste respect, ben je een soort computer analfabeet of zo? Ik zou zeggen, zoek even op Wikipedia op wat Displayport is. Die kunnen het veel beter uitleggen dan ik.GeeMoney schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:09:
Moet deze kabel dan rechtstreeks je monitor in?
Integendeel. Ik zoek een hub of verloop en geen rechtstreekse kabel vandaar dat ik het vraag. Dit is namelijk een rechtstreekse kabel en dat is niet handig als ik op een flex werkplek zit om iedere keer alle kabels achter die monitor te wisselen.TucanoItaly schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:06:
[...]
Met overigens het volste respect, ben je een soort computer analfabeet of zo? Ik zou zeggen, zoek even op Wikipedia op wat Displayport is. Die kunnen het veel beter uitleggen dan ik.
Ik heb sinds kort ook wat probleempjes met de 'a' toets.. Die is wat stroef geworden, idd jammer na 3 maanden en apparaat van 3k..n0sTRa schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:28:
Ik lig er ook aan... Mijn onderste helft van de enter knop reageert niet, bovenste half. Voor een laptop van +3000€ toch wel erg jammer.
Had het nog niet echt opgemerkt aangezien het ding al weken op de bureau staat met een bluetooth toetsenbordje er bij. Morgen garantie gaan claimen.
EDIT: Even toetsenbord uit geblazen en blijkbaar weer in orde... Neemt niet weg dat ik er weinig vertrouwen in heb.
https://support.apple.com/nl-be/HT205662
Maar heb je er al een bus perslucht langsgehaald?AdrianoG schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:42:
Ik heb sinds kort ook wat probleempjes met de 'a' toets.. Die is wat stroef geworden, idd jammer na 3 maanden en apparaat van 3k..
Nee, vandaag doen, maar het is jammer dat de macbook zo snel al kuren vertoont.TucanoItaly schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:47:
[...]
Maar heb je er al een bus perslucht langsgehaald?
Het keyboard is gewoon dé zwakke plek van deze MacBook Pro generatie. Erg jammer. Ik vind de hardware zelf fantastisch. Het keyboard vind ik ook mooi, en lekker tikken. Maar de minste broodkruimel gooit roet in het eten ._.AdrianoG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:56:
Nee, vandaag doen, maar het is jammer dat de macbook zo snel al kuren vertoont.
Het is inderdaad een beetje jammer van zulke dure machines.
Dat heb ik dus ook, echt superblij met deze machine, maar de gevoeligheid voor die prijs.. Achja, als een busje perslucht het oplost dan is het ook weer geen wereldrampTucanoItaly schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:01:
[...]
Het keyboard is gewoon dé zwakke plek van deze MacBook Pro generatie. Erg jammer. Ik vind de hardware zelf fantastisch. Het keyboard vind ik ook mooi, en lekker tikken. Maar de minste broodkruimel gooit roet in het eten ._.
Voordeel van de 88P is dat hij USB-C heeft en je MacBook ook gelijk kan opladen. De 66P heeft die optie niet. Voor die 135 euro wat je zou besparen als je voor de 66P gaat, moet je wel weer een HDMI naar USB-C adapter voor aanschaffen. En eventueel ook een extra stroomadapter + usb-C kabel als je meer dan één lader wilt hebben.GeeMoney schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:26:
Zojuist het volgende besteld:
[afbeelding]
En om het af te maken twijfel ik nog tussen de LG27UD66P of LG27UD88P . (die laatste is USB-C en zilver, de eerste is Wit en HDMI2.0)
Uiteraard is de USB-C ook weer 135 euro duurder
[ Voor 17% gewijzigd door MysticX op 12-02-2018 15:30 ]
hi!