Cool, wist ik nog niet, ga ik proberen!Cardwizard schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:05:
Aanvulling op hierboven, als ik mij niet vergis dan kun je ook de eerste letter van je gebruikersnaam intoetsen om te selecteren
Ik heb sinds gisteren ook een MacBook Pro 13" (2017). Super tevreden! (kom van Windows)
Echter, ik vind dat het toetsenbord in het midden best veel lawaai maakt, echte 'klik'-geluiden. Toen ik op internet ging kijken zag ik dat dit een bekend probleem is bij de 2016 modellen.
Is dit ook nogsteeds een bekend probleem bij de 2017 modellen of zeur ik en moet ik er maar aan wennen?
Echter, ik vind dat het toetsenbord in het midden best veel lawaai maakt, echte 'klik'-geluiden. Toen ik op internet ging kijken zag ik dat dit een bekend probleem is bij de 2016 modellen.
Is dit ook nogsteeds een bekend probleem bij de 2017 modellen of zeur ik en moet ik er maar aan wennen?
Even offtopic, maar werk de MX Master inmiddels al goed via bluetooth?Haas schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:25:
Wat raar. Best lastig omdat ik zodra ik thuis ben de laptop weer via USB-C koppel aan monitor en randapparatuur. Ik denk dat ik maar een simpele muis aansluit om daarmee in te kunnen loggen.
Ik heb zojuist de gastgebruiker uitgeschakeld zodat bij het inloggen de cursor direct in het wachtwoordveld staat. Nu is het niet meer nodig om met de muis eerst op de juiste gebruiker te klikken.
Ik heb deze al een tijdje, maar er was altijd een merkbaar verschil in gebruik tussen bluetooth en USB.
Sindsdien wel meerdere driver-updates langs zien komen, maar de muis nog niet weer met bluetooth geprobeerd.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Nog even terugkomend op deze post. Het is nu inmiddels ruimd een week later, en nog altijd doet dit toetsenbord veel beter zijn werk. Naar mijn gevoel typ ik ook een klap sneller en vooral stiller (geen vriendin meer die vraagt of ik boos ben op de laptopLejavh schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:44:
Afgelopen week heeft mijn 2016 MacBook Pro voor de 3e keer een nieuwe topcase gekregen omdat het toetsenbord bedenkelijke geluiden begon te maken als het apparaat warm werd.
De toetsen gaven een klikkend en plakkend geluid, dit vooral bij de toetsen rondom de "8" en "H" toets.
Het lijkt er nu echter op dat ik een nieuw soort toetsenbord heb gekregen. Alle toetsen geven een lichtere en vooral zachtere aanslag. Dit had naar mijn mening vanaf het begin af aan zo moeten zijn, had Apple veel kritiek gescheeld.
Kort Google moment leerde mij dat dit misschien wel eens een 2e generatie/2017 model van het toetsenbord/topcase kan zijn.
Bij deze: iedereen die last heeft van een slecht of "oud" toetsenbord, snel contact met Apple of een APR!
Hmm, ik zie jouw post nu voor het eerst. Ik vermoed dat mijn toetsenbord dus ook niet helemaal naar behoren werkt. (wel een 2017-model) Heb 'm sinds gisteren, lees paar posts hierboven..Lejavh schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:56:
[...]
Nog even terugkomend op deze post. Het is nu inmiddels ruimd een week later, en nog altijd doet dit toetsenbord veel beter zijn werk. Naar mijn gevoel typ ik ook een klap sneller en vooral stiller (geen vriendin meer die vraagt of ik boos ben op de laptop)
Bij deze: iedereen die last heeft van een slecht of "oud" toetsenbord, snel contact met Apple of een APR!
Ik ga morgen maar even langs een Amac (dichtbij), heb 'm bij Coolblue gekocht maar volgens mij sturen zij mij ook meteen door naar Apple...?
Zover ik weet hebben ze een eigen reparatiecetrum. Deze is wel trager dan Apple was mijn beleving (Amac zei dat ik mijn macbook minimaal 5 weken kwijt was en Apple had genoeg aan 5 dagen).TweakTweet schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:02:
[...]
Ik ga morgen maar even langs een Amac (dichtbij), heb 'm bij Coolblue gekocht maar volgens mij sturen zij mij ook meteen door naar Apple...?
Heb ook problemen met de Enter toets van mijn MBP 2016 TB. Bij Microfix in A'dam wordt dat keurig opgelost. Het toetsbord wordt besteld en als het binnen is kan ik 'klaar terwijl u wacht' langskomen voor de reparatie.TweakTweet schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:02:
[...]
Hmm, ik zie jouw post nu voor het eerst. Ik vermoed dat mijn toetsenbord dus ook niet helemaal naar behoren werkt. (wel een 2017-model) Heb 'm sinds gisteren, lees paar posts hierboven..
connos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:54:
[...]
Heb ook problemen met de Enter toets van mijn MBP 2016 TB. Bij Microfix in A'dam wordt dat keurig opgelost. Het toetsbord wordt besteld en als het binnen is kan ik 'klaar terwijl u wacht' langskomen voor de reparatie.
Dank voor de info, heb Coolblue ge-appt; mag 'm inleveren in de winkel of via post en krijg meteen een nieuwe... Dat is service!Satom schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:23:
[...]
Zover ik weet hebben ze een eigen reparatiecetrum. Deze is wel trager dan Apple was mijn beleving (Amac zei dat ik mijn macbook minimaal 5 weken kwijt was en Apple had genoeg aan 5 dagen).

Kreeg net een supplementery update binnen voor het verhelpen van de Spectre problemen. Met name een update van safari geloof ik.
Nu staat die na de reboot al meer dan een half uur op installation in progress. Calculating remaining time.
Lijkt me niet normaal zo lang, wat gaat hier mis?
Edit: Laat maar de update duurde gewoon belachelijk lang.
Nu staat die na de reboot al meer dan een half uur op installation in progress. Calculating remaining time.
[ Voor 9% gewijzigd door richards3 op 08-01-2018 21:35 ]
Vaag, bij mij was het letterlijk in een paar tellen gepiept, ik gebruik softwareupdate wel doorgaans via de cli, misschien dat dat nog kan schelen op de een of andere manier.gnauw schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:05:
Kreeg net een supplementery update binnen voor het verhelpen van de Spectre problemen. Met name een update van safari geloof ik.
Na de reboot kwamen nog pakweg 120 tellen erbij...
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2018 22:07 ]
En als je snel tikt zelfs meer dan alleen de 1e letter. Handig wanneer je meerdere users hebt met dezelfde voorletter.Cardwizard schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:05:
Aanvulling op hierboven, als ik mij niet vergis dan kun je ook de eerste letter van je gebruikersnaam intoetsen om te selecteren
Klein vraagje over het gebruik van mijn MacBook Pro:
Ik gebruik Trello als persoonlijk planningssysteem, deze verschillende Trello-borden heb ik als full-screen safari-venster open staan zodat ik met één gesture (drie vingers links/rechts) hier naar toe kan navigeren. Daarnaast heb ik 2 bureaubladen open staan, één met persoonlijk gerelateerde werkzaamheden en de andere voor zakelijke werkzaamheden. Zo creëer ik eigenlijk verschillende omgevingen voor verschillende situaties.
Echter, als ik mijn laptop een keer opnieuw opstart (updates etc.) verdwijnen deze allemaal en moet ik dit weer vanuit één bureaublad herorganiseren. Dan mijn vraag: is het mogelijk om in te stellen dat dit allemaal bewaard blijft bij een herstart?
Ik gebruik Trello als persoonlijk planningssysteem, deze verschillende Trello-borden heb ik als full-screen safari-venster open staan zodat ik met één gesture (drie vingers links/rechts) hier naar toe kan navigeren. Daarnaast heb ik 2 bureaubladen open staan, één met persoonlijk gerelateerde werkzaamheden en de andere voor zakelijke werkzaamheden. Zo creëer ik eigenlijk verschillende omgevingen voor verschillende situaties.
Echter, als ik mijn laptop een keer opnieuw opstart (updates etc.) verdwijnen deze allemaal en moet ik dit weer vanuit één bureaublad herorganiseren. Dan mijn vraag: is het mogelijk om in te stellen dat dit allemaal bewaard blijft bij een herstart?
Ja, werkt fantastisch!Bossie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Even offtopic, maar werk de MX Master inmiddels al goed via bluetooth?
Ik heb deze al een tijdje, maar er was altijd een merkbaar verschil in gebruik tussen bluetooth en USB.
Sindsdien wel meerdere driver-updates langs zien komen, maar de muis nog niet weer met bluetooth geprobeerd.
Bedankt ook allemaal voor de inlog tips. Handig.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Is het met de huidige batterijen nogsteeds het beste om een MacBook Pro 13” helemaal leeg te laten en steeds helemaal op te laden?
Ik lees namelijk steeds vaker berichten dat het of niets uitmaalt of zelfs slecht zou zijn om heel bewust volledig te ontladen en volledig op te laden.
Ik lees namelijk steeds vaker berichten dat het of niets uitmaalt of zelfs slecht zou zijn om heel bewust volledig te ontladen en volledig op te laden.
Dit is wat Apple er van zegt:TweakTweet schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:17:
Is het met de huidige batterijen nogsteeds het beste om een MacBook Pro 13” helemaal leeg te laten en steeds helemaal op te laden?
https://www.apple.com/batteries/why-lithium-ion/
"Charge your Apple lithium-ion battery whenever you want. There’s no need to let it discharge 100% before recharging."
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Met moderne accu’s is dat inderdaad zo.TweakTweet schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:17:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mijn onderbuik zegt dat zo eens in de 3, 4, 6 maanden dat helemaal niet zo slecht is om eens helemaal leeg te trekken. Maar mijn onderbuik heeft na een stevige chilli ook bepaalde meningen waar ik het zelf niet mee eens ben, dus gewoon gebruiken zoals Apple zegt dat prima is en zoals je zelf wil
Ik meen dat het wel voordelig kan zijn om de temperatuur wat te beperken, dus niet opladen terwijl de computer ook in een warme omgeving maximaal wordt belast bijvoorbeeld.
Het is zelfs nadelig om een moderne lit-ion batterij helemaal leeg te laten lopen. Ze raden aan boven de 10% te blijven. Dit zou extra stress veroorzaken voor de batterij.
(na een tijdje moet je dan een vakantie inplannen of valt die uit door ziekte, zeer vervelend)
(na een tijdje moet je dan een vakantie inplannen of valt die uit door ziekte, zeer vervelend)
De vraag is of apple de batterij wel helemaal ontlaadt of tot 100% oplaadt. Beide zijn slecht voor een Li-batterij. Er zitten tegenwoordig slimme algoritmen achter om de levensduur te optimaliseren die gebruik maken van deze kennis.DaemonAngel schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:05:
Het is zelfs nadelig om een moderne lit-ion batterij helemaal leeg te laten lopen. Ze raden aan boven de 10% te blijven. Dit zou extra stress veroorzaken voor de batterij.
Om mezelf uit dit topic te quoten uit 2016:
CT schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:53:
[...]
Lithium-ion gaat sneller achteruit als je 'm niet gebruikt en dus bewaard met volle lading..
Dus ga je de macbook 10jr in een kast leggen, zorg dan dat de accu half leeg is.
Gebruik je de accu, zorg dan dat deze nooit helemaal leeg loopt, en laad deze zo snel weer helemaal op (helemaal -> tot ongeveer 97%) maar dit process wordt prima geregeld door de macbook zelf.
Bedankt allen, interessant om te lezen!
Ik maak me zorgen over afdrukken van het toetsenbord/touchbar in het scherm als ik met de MacBook ga forensen. Al m’n eerdere MacBooks hadden hier op ten duur last van, maar met deze wil ik dat eens proberen te voorkomen als dat ff kan.
In dat topic werd al de ScreenSavrz van Radtech genoemd. Die gaat alleen niet over de touchbar heen. Zijn er mensen met ervaringen daarmee, en/of andere doekjes?
In dat topic werd al de ScreenSavrz van Radtech genoemd. Die gaat alleen niet over de touchbar heen. Zijn er mensen met ervaringen daarmee, en/of andere doekjes?
Die gaan toch wel over de TB heen?DRvDijk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:14:
Ik maak me zorgen over afdrukken van het toetsenbord/touchbar in het scherm als ik met de MacBook ga forensen. Al m’n eerdere MacBooks hadden hier op ten duur last van, maar met deze wil ik dat eens proberen te voorkomen als dat ff kan.

En anders het doekje dat je zag toen je hem voor de allereerste keer open klapte....
[ Voor 6% gewijzigd door TweakTweet op 12-01-2018 09:57 ]
Ach ik bedoel over de trackpad, niet de touchbar. Niet genoeg koffie vanochtend denk ik.TweakTweet schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:55:
[...]
Die gaan toch wel over de TB heen?
[afbeelding]
En anders het doekje dat je zag toen je hem voor de allereerste keer open klapte....
Witte papieren doekje kan ook, maar denk dat zoiets microfiber toch beter beschermt/schoonmaakt?
Ah dat dacht ik al!DRvDijk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:36:
[...]
Ach ik bedoel over de trackpad, niet de touchbar. Niet genoeg koffie vanochtend denk ik.
Witte papieren doekje kan ook, maar denk dat zoiets microfiber toch beter beschermt/schoonmaakt?
Maar dan weet ik ook ff geen goed alternatief...
Ik gebruik doekjes van Clean Screen Wizard, zijn te vinden op Amazon.DRvDijk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:14:
@HEY_DUDE daar heeft Apple een aantal pagina's voor: Batteries - Why lithium ion?, Maximizing Battery Life and Lifespan (zie de general tips).
Daarbij moet je hier ook de vraag stellen wat bij Apple 0% en 100% is aangezien het niet ongewoon is dat er een behoorlijke reserve capaciteit wordt gereserveerd om problemen te voorkomen (vergelijk het met een ssd). Bij elektrische fietsen doen ze dit ook om dezelfde reden plus nog eentje: verlichting. Je verlichting aan doen beïnvloed dan niet je accu capaciteit die wordt weergegeven, die is er alleen voor hoe ver je nog kunt fietsen. De fabrikant kan dus ook al rekening houden met het feit dat een li-ion niet volledig opgeladen of ontladen moet worden.
Overigens is in tegenstelling tot wat Apple daar roept de algemene stelling dat je li-ion juist niet meer dan 20% moet opladen als je 'm voor lange tijd wil bewaren. Er zijn ook een aantal fabrikanten en experts die aanraden om de accu voor ofwel 20% of juist meer dan 80% te laden wanneer je 'm voor lange tijd wil bewaren. Het is handiger om gewoon de instructies van Apple te volgen. Dan kun je daar naar wijzen mocht er een probleem voor doen.
Daarbij moet je hier ook de vraag stellen wat bij Apple 0% en 100% is aangezien het niet ongewoon is dat er een behoorlijke reserve capaciteit wordt gereserveerd om problemen te voorkomen (vergelijk het met een ssd). Bij elektrische fietsen doen ze dit ook om dezelfde reden plus nog eentje: verlichting. Je verlichting aan doen beïnvloed dan niet je accu capaciteit die wordt weergegeven, die is er alleen voor hoe ver je nog kunt fietsen. De fabrikant kan dus ook al rekening houden met het feit dat een li-ion niet volledig opgeladen of ontladen moet worden.
Overigens is in tegenstelling tot wat Apple daar roept de algemene stelling dat je li-ion juist niet meer dan 20% moet opladen als je 'm voor lange tijd wil bewaren. Er zijn ook een aantal fabrikanten en experts die aanraden om de accu voor ofwel 20% of juist meer dan 80% te laden wanneer je 'm voor lange tijd wil bewaren. Het is handiger om gewoon de instructies van Apple te volgen. Dan kun je daar naar wijzen mocht er een probleem voor doen.
Daar hebben ze speciale doekjes voor en die zijn vaak microvezel. Is ook handig omdat, zoals je zelf al zegt, daar ook e.e.a. mee schoon kan poetsen. Wat verder ook helpt is je tas niet volproppen. Dat creëert namelijk druk op het scherm waardoor deze op de toetsen wordt geperst. Kun je toetsafdrukken en zelfs witte vlekken in het tft panel krijgen. Een hardcase/sleeve kan hierbij ook helpen.DRvDijk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:36:
Ach ik bedoel over de trackpad, niet de touchbar. Niet genoeg koffie vanochtend denk ik.
Afgelopen donderdag mijn MacBook Pro (early 2013, mei 2013 bij Apple gekocht) naar card services gestuurd ivm spontane reboots en het coating probleem. Gisteren te horen gekregen dat ik me succesvol heb beroepen op consumentengarantie. Vandaag de laptop kunnen ophalen, logic board en display vervangen. Erg netjes van Apple en snel gerepareerd door card services. Dus mocht iemand van jullie vergelijkbare problemen hebben, een beroep doen op consumentengarantie werkt verassend goed.
Ik heb deze:DRvDijk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:36:
[...]
https://nl.aliexpress.com...r-Random/32766937719.html
Is een beetje op maat te knippen.
ik gebruik ook een random zachte doek van de action, uitgeknipt op maat en klaarHulliee schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:16:
[...]
Ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com...r-Random/32766937719.html
Is een beetje op maat te knippen.
Normaal zou ik zoiets nooit gebruiken, maar de MacBook gaat zo af en toe wel mee in een volle tas en de afdrukken van de toetsen waren al heel snel zichtbaar bij dit model
Maar leggen jullie dat ding gewoon op het toetsenbord, en doen de klep dan dicht?
Ik meen me te herinneren dat de toleranties daar te klein voor waren. Vroeger had je namelijk van die siliconen condooms voor je toetsenbord, en die heb je sinds de 2016 MBP ook niet meer.
Ik meen me te herinneren dat de toleranties daar te klein voor waren. Vroeger had je namelijk van die siliconen condooms voor je toetsenbord, en die heb je sinds de 2016 MBP ook niet meer.
[ Voor 58% gewijzigd door TucanoItaly op 13-01-2018 22:03 ]
Yep gewoon op het toetsenbord en klep dicht.
Je hoeft het scherm niet aan te drukken ofzo. Schat dat het doekje een mm dik is.
Je hoeft het scherm niet aan te drukken ofzo. Schat dat het doekje een mm dik is.
Dank voor de doekjesinput iedereen. Dat RadTech ding ziet er best mooi uit, maar geen trackpadbescherming waarvan ik meen dat die wel degelijk nodig gaat zijn, en met name belachelijke shipping costs. Ik dacht twee dezelfde doekjes te bestellen, maar krijg dan ook twee keer shipping om m'n oren. Ja doei
Misschien inderdaad gewoon een Action-achtig doekje zoeken

Ik zou eigenlijk een usb-c to ethernet adapter die perfect werkt op de laatste macbook pro maar vooral met vlan ondersteuning ... blijkbaar is het meestal te veel moeite om dat te vermelden. 10 tallen usb c ethernet adapters maar welke voldoet hier aan.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Wat kun je daar mee dan? Keuze maken in welke VLAN je actief wilt zijn?Tomsworld schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:59:
Ik zou eigenlijk een usb-c to ethernet adapter die perfect werkt op de laatste macbook pro maar vooral met vlan ondersteuning ... blijkbaar is het meestal te veel moeite om dat te vermelden. 10 tallen usb c ethernet adapters maar welke voldoet hier aan.
zelfde hier..gnauw schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:05:
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Kunnen ze dat niet allemaal? Die van mij (pricewatch: Club 3D USB 3.1 Type C naar Gigabit Ethernet Adapter) in ieder geval wel, maar die zou ik niet aanraden omdat hij erg warm wordt (en waarschijnlijk dus slecht is voor de accuwerktijd)Tomsworld schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:59:
Disclaimer: ik betwijfel of VLAN's ook onder Windows werken met deze adapter
[ Voor 6% gewijzigd door theblindman op 16-01-2018 18:49 ]
Okee, wie kan mij helpen bepalen wat mijn volgende MBP wordt?
Op dit moment heb ik een 13 inch MBP11,1 met 8GB ram en 256GB SSD. Hij voldoet vooralsnog prima, maar ik ben het laatste jaar steeds meer aan het doen met Unity3d. Dat is bijna niet vooruit te branden op mijn laptop. Ik hou het nog even uit, geen haast, maar altijd leuk even te orienteren
Mijn eisen:
- Sowieso 256GB SSD, meer niet nodig.
- Sowieso 16GB RAM. Future-proof en onderhand vaker nodig.
Nu kijk ik op Everymac voor de comparisons en heb ik een mooi overzichtje gemaakt in Google Sheets:
https://docs.google.com/s...gWfA_1Ec/edit?usp=sharing
Hierin staan de Geekbench scores samen met wat 'relevante' specs.
Laptop 1 is de baseline, mijn huidige laptop. Kijkende naar hey meeste bang-for-the-buck lijkt optie 3 het gunstigst. Alle andere 13-inches zijn duur en voegen niet veel toe. Het is heel jammer dat de 13-inch i7 geen 4 cores heeft. Kijkende naar multi-core performance lijkt de duurste optie, 8, het best.
Echter, ik kan een aantal dingen niet goed inschatten:
- hoe relevant is multi-core eigenlijk? Wordt het nou eindelijk eens veel gebruikt?
- optie 3 heeft maar 2 TB3 ports... wellicht wat weinig? Ik heb sowieso 2 beeldschermen vaak aangesloten, dus 4 lijkt wel handig te zijn
- hoe groot is het verschil tussen de radon en de intel iris? Is het het waard?
Mijn ratio zegt dat optie 3 de 'verstandige' keuze is maar die heeft weinig expansie. Mijn gevoel zegt dat optie 8 het meest future-proof is. Ik zou er wel weer 4 a 5 jaar mee willen doen, net als de vorige.
Wie o wie heeft er ervaring met de 2014 en de huidige generatie? Of wie kan me een duwtje in de goede richting helpen.
Op dit moment heb ik een 13 inch MBP11,1 met 8GB ram en 256GB SSD. Hij voldoet vooralsnog prima, maar ik ben het laatste jaar steeds meer aan het doen met Unity3d. Dat is bijna niet vooruit te branden op mijn laptop. Ik hou het nog even uit, geen haast, maar altijd leuk even te orienteren
Mijn eisen:
Nu kijk ik op Everymac voor de comparisons en heb ik een mooi overzichtje gemaakt in Google Sheets:
Laptop 1 is de baseline, mijn huidige laptop. Kijkende naar hey meeste bang-for-the-buck lijkt optie 3 het gunstigst. Alle andere 13-inches zijn duur en voegen niet veel toe. Het is heel jammer dat de 13-inch i7 geen 4 cores heeft. Kijkende naar multi-core performance lijkt de duurste optie, 8, het best.
- hoe relevant is multi-core eigenlijk? Wordt het nou eindelijk eens veel gebruikt?
- optie 3 heeft maar 2 TB3 ports... wellicht wat weinig? Ik heb sowieso 2 beeldschermen vaak aangesloten, dus 4 lijkt wel handig te zijn
Mijn ratio zegt dat optie 3 de 'verstandige' keuze is maar die heeft weinig expansie. Mijn gevoel zegt dat optie 8 het meest future-proof is. Ik zou er wel weer 4 a 5 jaar mee willen doen, net als de vorige.
Wie o wie heeft er ervaring met de 2014 en de huidige generatie? Of wie kan me een duwtje in de goede richting helpen.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik zit helaas in de ontkenningsfase dat mijn J van het toetsenbord niet goed werkt
Ik krijjg continu een dubbele aanslag in plaats van een enkele... Zwaar ***... 2017, 15 inch model. Mijn 2016 model is al eens helemaal stuk geweest, die toen omgeruild is voor een 2017 model.
[ Voor 21% gewijzigd door Sandert98 op 17-01-2018 18:47 ]
Als Unity3D belangrijk voor je is, kun je het beste gaan voor een model met een losse GPU. Die Radeon 555 is al gauw 2x zo krachtig als een Iris 640. Ook denk ik dat Unity3D wel baat heeft bij meer cores, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.armageddon_2k1 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:12:
Okee, wie kan mij helpen bepalen wat mijn volgende MBP wordt?
Mijn eisen:
Als je per sé een 13" model wilt, zou ik er een kiezen met 4 TB3-poorten, zodat je (later) nog een losse videokaart aan kunt sluiten.
Ik heb het idee dat mijn spatiebalk van mijn MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) soms moeilijk gaat soms niet reageert, mensen met gelijkaardige ervaringen ? Toestel is maar 3 maanden oud.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Jup.Tomsworld schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:25:
Ik heb het idee dat mijn spatiebalk van mijn MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) soms moeilijk gaat soms niet reageert, mensen met gelijkaardige ervaringen ? Toestel is maar 3 maanden oud.
Ik heb hiervoor mijn Macbook gewoon terug gestuurd met de uitleg van een sticky spacebar. Ze hebben dan alles vervangen en ik was er van verlost
Verwijderd
Ach ik heb nu tijdelijk een 13" touchbar versie. Na 3 dagen spatie die niet werkt. Vandaag weer wel ineens maar vandaag heeft de enter toets het begeven. Ding is nu 3 a 4 dagen oud.Tomsworld schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:25:
Gelukkig krijg ik morgen mijne terug voor reparatie en gaat deze direct terug. Ook met mn 15" die nu voor reparatie weg is bijna dagelijks wel 1 toets die hangt. Ik eet nooit bij mn laptop en gaat mee in de tas voor kantoor en huis meer niet...
Die van Belkin heeft VLAN ondersteuning.Tomsworld schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:59:
Je kunt inderdaad kiezen in welk VLAN je actief wil zijn maar je kunt ook gewoon in meer dan 1 VLAN tegelijkertijd actief zijn. Voor dat laatste gebruikt men ook nog wel eens een VPN tunnel. Een VLAN is alleen net even wat makkelijker instellen dan een complete VPN server optuigen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:32:
Wat kun je daar mee dan? Keuze maken in welke VLAN je actief wilt zijn?
Hoi - ik heb van werk sinds vandaag een Macbook Pro, 15GB/500GB, 15". Vanwege werk applicaties wil/moet ik via Bootcamp Windows 10 installeren maar dat lukt niet.
- ik heb de ISO gedownload
- ik heb boot camp assistant gestart
- ik krijg foutmelding 'disk could not be partitioned', 'error occured while partitioning, please run Disk Utility'
- disk utility heeft nu al 2x gedraaid en niks gevonden
- via de command line /sbin/fsck-fy uitgevoerd en niks gevonden
Enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
- ik krijg foutmelding 'disk could not be partitioned', 'error occured while partitioning, please run Disk Utility'
/sbin/fsck -fy in single-user mode zou moeten werken. Heb je ook geprobeerd om de partitie te verwijderen, en de Boot Camp Assisent een nieuwe aan te laten maken?sdekker schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 00:22:
Hoi - ik heb van werk sinds vandaag een Macbook Pro, 15GB/500GB, 15". Vanwege werk applicaties wil/moet ik via Bootcamp Windows 10 installeren maar dat lukt niet.
ik heb hetzelfde probleem op een 13inch. fsck in single user mode geeft geen errors, maar blijf partitioning error krijgen. heb wel eens gelezen dat het met encrypted apfs te maken zou kunnen hebben, maar dan zouden er. eel meer mensen last van moeten hebben. enige tip die ik gelezen heb is backuppen, dan schoon beginnen met hfs, dan bootcampen en later de backup weer terugzetten, maar is me nu even teveel rompslomp en niet zeker dat dit wel werkt, simpelere oplossing welkomThomasG schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:51:
[...]
/sbin/fsck -fy in single-user mode zou moeten werken. Heb je ook geprobeerd om de partitie te verwijderen, en de Boot Camp Assisent een nieuwe aan te laten maken?
Ik ben niet echt thuis op het gebied van de hedendaagse processoren dus daarom vraag ik het hier maar even.
Ik zit er aan te denken weer een Macbook Pro te kopen (Ben een half jaartje geleden overgegaan op een iPad pro maar dat voldoet net niet), omdat mijn vrouw een 15” 2017 Pro heeft weet ik dat dit te groot is.
Daarom kijk ik naar het 13” TouchBar model. Ik wil er echter zo nu en dan video op monteren, ik vind het niet erg te wachten met exporteren maar wil wel de meeste power binnen die 13” behuizing.
Daarom dacht ik eraan om een i7 en 16GB upgrade aan te vinken maar vraag mij af of die processor verstandig is. Weet iemand hier hoe de i7 zich verhoud tot de i5? Is dat alleen maar 300Mhz meer of zitten er nog andere voordelen aan een i7 Cpu?
Ik zit er aan te denken weer een Macbook Pro te kopen (Ben een half jaartje geleden overgegaan op een iPad pro maar dat voldoet net niet), omdat mijn vrouw een 15” 2017 Pro heeft weet ik dat dit te groot is.
Daarom kijk ik naar het 13” TouchBar model. Ik wil er echter zo nu en dan video op monteren, ik vind het niet erg te wachten met exporteren maar wil wel de meeste power binnen die 13” behuizing.
Daarom dacht ik eraan om een i7 en 16GB upgrade aan te vinken maar vraag mij af of die processor verstandig is. Weet iemand hier hoe de i7 zich verhoud tot de i5? Is dat alleen maar 300Mhz meer of zitten er nog andere voordelen aan een i7 Cpu?
[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 18-01-2018 21:29 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Het verschil in Geekbench score is minimaal, dus daarmee kun je zelf wel bepalen of je het waard vindt. Je kan het geld beter in storage steken denk ik dan.Donstil schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:28:
Ik ben niet echt thuis op het gebied van de hedendaagse processoren dus daarom vraag ik het hier maar even.
Thnx dat is wel een mooie opsommig iddMelvinW schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:04:
[...]
Het verschil in Geekbench score is minimaal, dus daarmee kun je zelf wel bepalen of je het waard vindt. Je kan het geld beter in storage steken denk ik dan.
Storage heb ik verder niet nodig maar als ik dit zo zie is de standaard 13” met 16GB voor mij de beste keuze denk ik
Sandert98 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:47:
Ik zit helaas in de ontkenningsfase dat mijn J van het toetsenbord niet goed werkt
Ik heb goede ervaringen hiermee:Tomsworld schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:25:
pricewatch unsorted: Gembird Spuitbus met perslucht , 600 ml
[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 18-01-2018 22:12 ]
Om terug te komen op mijn post over de macbook ntb 13" 2017 waar ik niet al te positief was een tijdje terug.
Omdat ik mijn oude macbook eigenlijk meer in gebruik had heb ik de stoute schoenen aangetrokken en 'm (in)geruild voor een 15" model met touchbar.
Ik moet zeggen dat ik over dit model een stuk positiever ben, het lijkt wel alsof het nieuwe design nooit bedoelt was voor een 13" variant..
- Trackpad is HUGE en ik snap nu waarom, op de 15" kan je exact van links naar rechts bewegen om het HELE scherm te bereiken.Vroeger moest je nog wel is toveren met je vingers om 'over te pakken' zodat je verder kon slepen dan je trackpad groot was.
- Touchbar wilde ik perse niet hebben, vandaar de non-tb versie hiervoor, maar uiteindelijk is het nog best handig. Misschien ook omdat veel software dat ik gebruik de touchbar ook echt ondersteund. Shortcuts die je vaak op moest zoeken kun je nu op die bar zetten.
- TouchID, je denkt dat je het niet nodig hebt, maar even weglopen van je werkplek: op de touchbar even het slotje klikken (lock je mac), komt terug, touchID en hop je kan weer verder.. dit scheelt op een dag al een aardige hoeveelheid minuten. wel jammer dat het niet consistent is geimplementeerd, soms moet je bij progammas die Admin rechten willen nog wel je wachtwoord invoeren
- Over het algemeen merk ik nu wel snelheidswinst in reguliere taken. Ook blijft het apparaat heel koel, waar de 13" al op 80c stond te blazen blijft het quad-core model rustig 30c en geeft geen krimp..
- Ten opzichte van het oude 13" model lijkt het huidige 15" model bijna niet zwaarder en/of groter. Terwijl het scherm echt gigantisch aanvoelt. Lekker veel ruimte en ik kan 'm nog steeds prima 'op de bank' gebruiken.
- Ondanks alle klachten over de batterij van het 15" model op internet, haal ik makkelijk meer dan 10h terwijl mijn oude macbook 13" nog geen 7h aantikte.
Overigens heb ik nooit meer last gehad van wifi problemen of usb-c lader die niet herkend wordt of speaker-pops etc..etc.. wat ook meehelpt met het positievere gevoel.
Dus mijn advies zou nu zijn, bij twijfel, koop een 15" ipv een 13"
Omdat ik mijn oude macbook eigenlijk meer in gebruik had heb ik de stoute schoenen aangetrokken en 'm (in)geruild voor een 15" model met touchbar.
Ik moet zeggen dat ik over dit model een stuk positiever ben, het lijkt wel alsof het nieuwe design nooit bedoelt was voor een 13" variant..
- Trackpad is HUGE en ik snap nu waarom, op de 15" kan je exact van links naar rechts bewegen om het HELE scherm te bereiken.Vroeger moest je nog wel is toveren met je vingers om 'over te pakken' zodat je verder kon slepen dan je trackpad groot was.
- Touchbar wilde ik perse niet hebben, vandaar de non-tb versie hiervoor, maar uiteindelijk is het nog best handig. Misschien ook omdat veel software dat ik gebruik de touchbar ook echt ondersteund. Shortcuts die je vaak op moest zoeken kun je nu op die bar zetten.
- TouchID, je denkt dat je het niet nodig hebt, maar even weglopen van je werkplek: op de touchbar even het slotje klikken (lock je mac), komt terug, touchID en hop je kan weer verder.. dit scheelt op een dag al een aardige hoeveelheid minuten. wel jammer dat het niet consistent is geimplementeerd, soms moet je bij progammas die Admin rechten willen nog wel je wachtwoord invoeren
- Over het algemeen merk ik nu wel snelheidswinst in reguliere taken. Ook blijft het apparaat heel koel, waar de 13" al op 80c stond te blazen blijft het quad-core model rustig 30c en geeft geen krimp..
- Ten opzichte van het oude 13" model lijkt het huidige 15" model bijna niet zwaarder en/of groter. Terwijl het scherm echt gigantisch aanvoelt. Lekker veel ruimte en ik kan 'm nog steeds prima 'op de bank' gebruiken.
- Ondanks alle klachten over de batterij van het 15" model op internet, haal ik makkelijk meer dan 10h terwijl mijn oude macbook 13" nog geen 7h aantikte.
Overigens heb ik nooit meer last gehad van wifi problemen of usb-c lader die niet herkend wordt of speaker-pops etc..etc.. wat ook meehelpt met het positievere gevoel.
Die 15 inch heeft natuurlijk wel een Quad Core aan boord etc, ik ga nooit begrijpen waarom Apple ooit de beslissing heeft genomen om geen echte Quads te steken in hun 13 inc line up.
Ik heb ook de 15 gekocht in 2017 met de Kaby lake update, ik had de boot afgehouden in 2016 omdat ik niet vond dat de TB het echt waard was.
Ik had een late 2013 met bijna dezelfde specs als de huidige 15 inc (16GB,Quad,512SSD). Ik ben dan toch gebogen in 2017.
Wat mij direct opviel is dat het toetsenbord enzo super aangenaam tikt, maar op batterij ben ik niet volledig overtuigd eigenlijk.
Bij mijn vorige (misschien kan ik het mij niet helemaal meer goed herinneren) kon ik op batterij een lichte VM laten draaien en wat werk doen redelijk lang meegaan. Ik heb ergens een gevoel dat dat veel korter is op mijn huidig systeem.
Voor de rest vind ik het een geweldig machine, spijtig van de hoge prijs. Maar dat vergeet je snel als je ermee bezig bent.
Mijn hoop voor een nieuw model: AMD Ryzen met Ravenbridge er in en een knaller qua hardware. Niet dat de huidige 560 geen werk levert, maar had graag toch een 1050 of 1050ti equivalent gezien in die Macbook. Voor het echte game werk heb ik nog een Ryzen Desktop steken.
Ik heb nu ondertussen weer eens langs de bank gepasseerd en een Ultrawide scherm gekocht (35 inch) op 1440p (3440x1440). Ik hoop dat dat werkt.
Ik heb ook de 15 gekocht in 2017 met de Kaby lake update, ik had de boot afgehouden in 2016 omdat ik niet vond dat de TB het echt waard was.
Ik had een late 2013 met bijna dezelfde specs als de huidige 15 inc (16GB,Quad,512SSD). Ik ben dan toch gebogen in 2017.
Wat mij direct opviel is dat het toetsenbord enzo super aangenaam tikt, maar op batterij ben ik niet volledig overtuigd eigenlijk.
Bij mijn vorige (misschien kan ik het mij niet helemaal meer goed herinneren) kon ik op batterij een lichte VM laten draaien en wat werk doen redelijk lang meegaan. Ik heb ergens een gevoel dat dat veel korter is op mijn huidig systeem.
Voor de rest vind ik het een geweldig machine, spijtig van de hoge prijs. Maar dat vergeet je snel als je ermee bezig bent.
Mijn hoop voor een nieuw model: AMD Ryzen met Ravenbridge er in en een knaller qua hardware. Niet dat de huidige 560 geen werk levert, maar had graag toch een 1050 of 1050ti equivalent gezien in die Macbook. Voor het echte game werk heb ik nog een Ryzen Desktop steken.
Ik heb nu ondertussen weer eens langs de bank gepasseerd en een Ultrawide scherm gekocht (35 inch) op 1440p (3440x1440). Ik hoop dat dat werkt.
Even mijzelf quoten, toch maar een 15” gekocht ondanks dat ik dit eigenlijk te groot vind. Ik kon een nieuw en gesealde Late 2016 overnemen voor €1675 en dat kon ik daarom niet laten liggenDonstil schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:28:
Nu nog maar eens opzoek naar leuke TouchBar tweaks
En het advies van anderen op internet is nou juist exact andersom omdat ze bij de 15" tegen problemen met de GPU en accuduur aanlopen. Zo blijf je bezigCT schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:33:
Ja maar die accu problemen zijn denk ik toch gerelateerd aan wat mensen op hun macbook draaien.. ik gebruik bijv. gewoon safari en veel andere 'pure' Apple applicaties.ppl schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:34:
[...]
En het advies van anderen op internet is nou juist exact andersom omdat ze bij de 15" tegen problemen met de GPU en accuduur aanlopen. Zo blijf je bezig
De 'klagers' gebruiken vaak dingen als Slack of Lightroom etc. die activeren de dGPU (onnodig) en dan gaat het hard met je accu.
Wel heb ik een 'bug' met de dGPU, als je macbook in 'deep sleep' is geweest werkt deze niet naar behoren, na een reboot is alles weer OK. Dus dat is wel een 'dingetje'. Nu gebruik ik de dGPU zelden en vind ik het geen issue even te herstarten, maar netjes is anders.
Nette prijs! Heb zelf ook een 2016 gehad, maar na vele keyboard issues uiteindelijk toch maar weggedaan. Ik had continu last van keys die vast bleven zitten en m'n spatiebalk is eens volledig gestopt met werken. Nadat ze voor de 2e keer de topcase hadden vervangen was ik er wel klaar mee. Ik heb nu een 2017 en dat keyboard is perfect.Donstil schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:30:
[...]
Even mijzelf quoten, toch maar een 15” gekocht ondanks dat ik dit eigenlijk te groot vind. Ik kon een nieuw en gesealde Late 2016 overnemen voor €1675 en dat kon ik daarom niet laten liggen, dat stukje extra performance is mij dan voor nu even geen €1000,- waard ik keek immers naar een DualCore i5.
Nu nog maar eens opzoek naar leuke TouchBar tweaks
Keyboard van de 2016 en 2017 is gewoon gelijk voor zover ik weet. Design is verder niet aangepast en keyboard is nog steeds butterfly 2.0.MelvinW schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:08:
[...]
Nette prijs! Heb zelf ook een 2016 gehad, maar na vele keyboard issues uiteindelijk toch maar weggedaan. Ik had continu last van keys die vast bleven zitten en m'n spatiebalk is eens volledig gestopt met werken. Nadat ze voor de 2e keer de topcase hadden vervangen was ik er wel klaar mee. Ik heb nu een 2017 en dat keyboard is perfect.
Ik ken overigens tientallen gebruikers van het 2016 model zonder keyboard issues dus dat komt vast goed
Edit: ook twee mensen met problemen bedenk ik mij nu

Als ik er ff kort op Google zie ik idd wel issues maar die komen met zowel de 2016 als de 2017 voor zo lijkt het.
[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 19-01-2018 23:02 ]
In het 2017 model heeft Apple een paar kleine wijzingen doorgevoerd aan het keyboard. Helemaal perfect is het nog steeds niet, maar ik heb al maanden geen problemen met het keyboard op het 2017 model. Bij het 2016 model had ik wekelijks toetsen die vast bleven zitten.Donstil schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:58:
[...]
Keyboard van de 2016 en 2017 is gewoon gelijk toch? Alle twee butterfly 2.0.
Ik ken overigens tientallen gebruikers van het 2016 model zonder keyboard issues dus dat komt vast goed
[ Voor 15% gewijzigd door MelvinW op 19-01-2018 23:09 ]
Ooh dat had ik ff gemistMelvinW schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:08:
[...]
In het 2017 model heeft Apple een paar kleine wijzingen doorgevoerd aan het keyboard. Helemaal perfect is het nog steeds niet, maar ik heb al maanden geen problemen met het keyboard op het 2017 model. Bij het 2016 model had ik wekelijks toetsen die vast bleven zitten.
Heb ook een MacBook 2015 gehad dus weet wel een beetje wat ik kan verwachten (Lees: Broodkruimel eronder en je bent de klos
Perslucht is je vriendDonstil schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:11:
[...]
Ooh dat had ik ff gemist![]()
Heb ook een MacBook 2015 gehad dus weet wel een beetje wat ik kan verwachten (Lees: Broodkruimel eronder en je bent de klos)
Edit: niet relevant voor dit topic.
[ Voor 94% gewijzigd door MartijnMartijn op 20-01-2018 00:13 ]
O_oDonstil schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:30:
Ik kon een nieuw en gesealde Late 2016 overnemen voor €1675 en dat kon ik daarom niet laten liggen
Ik had moeite niet te vloeken toen ik die prijs zag... wow, dat is echt een koopje.
TucanoItaly schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:59:
[...]
O_o
Ik had moeite niet te vloeken toen ik die prijs zag... wow, dat is echt een koopje.
Was het een bedrijf die er vanaf moest oid?
Want een willekeurige particulier zou toch beter moeten weten
Ik kom er trouwen net achter dat het GPU probleem opgelst 'is':
"There was an issue where after waking the GPU would incorrectly be throttled. We have a fix that will be available soon in a seed build."
"The official release with the fix is tentatively stated for around mid-January. You'll see 10.13.3 pop up as an update."
update zal wel een deze dagen komen dus..
[ Voor 29% gewijzigd door CT op 20-01-2018 11:26 ]
Edit:
Heeft iemand toevallig een goeie tip voor een USB-c MagSafe oplossing (behalve de Griffin variant)?
Ik zie er online verschillende maar die hebben allemaal USB-a naar USB-c en ik heb 2x USB-c nodig.
Gaat om den Amerikaans model (met dus het fijnere keyboard naar mijn mening).
Het gaat off-topic maar mocht je interesse hebben dan via DM.
Heeft iemand toevallig een goeie tip voor een USB-c MagSafe oplossing (behalve de Griffin variant)?
Ik zie er online verschillende maar die hebben allemaal USB-a naar USB-c en ik heb 2x USB-c nodig.
Haha ja het is legitiem, geen gestolen waar enz.CT schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:21:
[...]
ik gun het @Donstil zeker (ook al wilde hij helemaal geen 15"
), maar ik hoop dat het wel zuivere koffie is.
Gaat om den Amerikaans model (met dus het fijnere keyboard naar mijn mening).
Het gaat off-topic maar mocht je interesse hebben dan via DM.
[ Voor 20% gewijzigd door Donstil op 20-01-2018 12:42 ]
Wat is bij jullie nou (MB pro 13 of 15 inch) de batterijduur in het dagelijkse leven? Ik heb het dan over gebruik bij browsen, office pakketten en netflix hier en daar, dus de wat lichtere taken.
Ik lees namelijk verschillende verhalen hierover bij reviews en zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt!
Ik lees namelijk verschillende verhalen hierover bij reviews en zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt!
2016 15" 2.6ghz 450:
Pdf's lezen: 10 uur
Browsen: 6-8 uur (Spotify gebruik haalt hier een uurtje vanaf)
Video's kijken, sterk afhankelijk van de codec:
- mp4 in quicktime ~9 uur
- mkv in VLC ~ 6 uur
- Streamen via Plex web in safari ~ 6 uur
Foto editing in capture one/photoshop 2-4 uur
Dit alles op middel-hoge helderheid, als ik hem op het hoogste zet zijn de tijden nog een 20-30% korter.
- mkv in VLC ~ 6 uur
Dit alles op middel-hoge helderheid, als ik hem op het hoogste zet zijn de tijden nog een 20-30% korter.
[ Voor 18% gewijzigd door cedrix5 op 20-01-2018 15:45 ]
Iemand hier ervaring met de akitio Thunder3 RAID Station? Ik heb deze op het oog, alleen zijn ze wel prijzig, maar goed dat zijn ze allemaal. Iemand die een alternatief gebruikt?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Heb je een app daarvoor die aangeeft hoe lang je ergens mee doet of klok je dit zelf? Ik probeer het wel eens zelf te klokken maar vergeet altijd dat ik dat aan het doen was..cedrix5 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:43:
2016 15" 2.6ghz 450:
- mkv in VLC ~ 6 uur
Ik heb coconutbattery. Is ook handig om het huidige verbruik mee te checken. Het is vrij primitief, als je op een moment korte tijd iets meer verbruikt geeft hij al een veel lagere estimate.Dagg schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:13:
[...]
Heb je een app daarvoor die aangeeft hoe lang je ergens mee doet of klok je dit zelf? Ik probeer het wel eens zelf te klokken maar vergeet altijd dat ik dat aan het doen was..
[ Voor 13% gewijzigd door cedrix5 op 22-01-2018 12:40 ]
Misschien heb ik het gemist, maar ik had hetzelfde probleem. Ik heb het weten op te lossen door "Schijfhulpprogramma" te starten en dan "Schijf-EHBO" uit te voeren. Daarna kon ik via BootCamp Windows installerenrasper schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:02:
[...]
ik heb hetzelfde probleem op een 13inch. fsck in single user mode geeft geen errors, maar blijf partitioning error krijgen. heb wel eens gelezen dat het met encrypted apfs te maken zou kunnen hebben, maar dan zouden er. eel meer mensen last van moeten hebben. enige tip die ik gelezen heb is backuppen, dan schoon beginnen met hfs, dan bootcampen en later de backup weer terugzetten, maar is me nu even teveel rompslomp en niet zeker dat dit wel werkt, simpelere oplossing welkom
Zojuist mijn 15” 2017 MBP met Touch Bar weer voor reparatie aangeboden bij de Apple Store in Amsterdam. Het toetsenbord is weer stuk. Kreeg te horen dat het nieuwe toetsenbord een verbeterd ontwerp heeft omdat het ontwerp dat ik nog had te vaak stuk gaat.
ik lees dit dus meer en meer op forums maar zelf heb ik ook een 15'' 2017 macbook en gebruik ik hem dagelijks tussen de 5-7 uur en mijn toetsenbord is echt nog nooit terug gestuurd..Dennisweb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:26:
Zojuist mijn 15” 2017 MBP met Touch Bar weer voor reparatie aangeboden bij de Apple Store in Amsterdam. Het toetsenbord is weer stuk. Kreeg te horen dat het nieuwe toetsenbord een verbeterd ontwerp heeft omdat het ontwerp dat ik nog had te vaak stuk gaat.
zitten jullie niet gewoon te eten boven je toetsenbord waardoor de toetsen kapot gaan of ?
Omdat het bij jou niet zo is, doen anderen iets fout? Vreemde redenatie. Ik heb al behoorlijk wat pizza’s op het toetsenbord gelegd. Gewoon als vervanger voor een bord gebruiken.AjDuLion schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:30:
[...]
ik lees dit dus meer en meer op forums maar zelf heb ik ook een 15'' 2017 macbook en gebruik ik hem dagelijks tussen de 5-7 uur en mijn toetsenbord is echt nog nooit terug gestuurd..
zitten jullie niet gewoon te eten boven je toetsenbord waardoor de toetsen kapot gaan of ?
Nee, natuurlijk niet! Maar mijn MacBook wordt uren achter elkaar gebruikt. Ik typ redelijk snel. Moet ook wel als copywriter. Ik weet niet waardoor het euvel precies komt.
maar wat ervaar je exact ?Dennisweb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:33:
[...]
Omdat het bij jou niet zo is, doen anderen iets fout? Vreemde redenatie. Ik heb al behoorlijk wat pizza’s op het toetsenbord gelegd. Gewoon als vervanger voor een bord gebruiken.
Nee, natuurlijk niet! Maar mijn MacBook wordt uren achter elkaar gebruikt. Ik typ redelijk snel. Moet ook wel als copywriter. Ik weet niet waardoor het euvel precies komt.
mijn laptop word elke dag gebruikt (weekenden soms net zoveel als doordeweeks) en type vrij veel.
geen copywriter maar genoeg text om al wat mooie ''slijtplekken'' te zien in het toetsenbord..
Ik ervaar een willekeurige kortsluiting in de toetsen. Ze begeven het willekeurig en gaan ook weer willekeurig werken.AjDuLion schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:35:
[...]
maar wat ervaar je exact ?
mijn laptop word elke dag gebruikt (weekenden soms net zoveel als doordeweeks) en type vrij veel.
geen copywriter maar genoeg text om al wat mooie ''slijtplekken'' te zien in het toetsenbord..
Zo heb ik de laatste tijd problemen met de letters x en j. Bij normaal gebruik wordt de aanslag niet geregistreerd. Als je ‘m overdreven hard indrukt wel.
En als de MacBook warm wordt, gaan er letters kleven. Zo typt het apparaat ‘reggelmatig’ en ‘hherhhahldelik’ op deze manier.
Ik heb het model van 2017 en heb ook al problemen ondervonden, het was een spatie balk die bleef plakken.
Het heeft Apple maar liefst 2 weken gekost om zo iets te maken en in dat process zijn er meerdere dingen mis gelopen.
Na de eerste reparatie werkte de touch-ID scanner niet meer, na de 2de werkte hij wel maar kon je hem niet induwen. Het heeft een hele wrange smaak in mijn mond achter gelaten.
Ik ben van mening dat het eigenlijk ongehoord is dat een laptop van die prijscategorie zoveel problemen kan ondervinden op hun "revolutionair" toetsenbord ontwerp. Ik moet wel toegeven dat ik weinig hinder heb ondervonden buiten die spatie balk. Voor de rest werkt dat gewoon zoals het moet, maar het aantal klachten uit de omgeving en op forums blijft wel gestaag stijgen.
Veel van het "echte" werk doe ik wel met een extern toetsenbord op mijn bureel.
Bijkomend: Weet iemand of je iets kan doen tegen die slijtplekken op het toetsenbord, je weet wel die gladde stukjes.
Het heeft Apple maar liefst 2 weken gekost om zo iets te maken en in dat process zijn er meerdere dingen mis gelopen.
Na de eerste reparatie werkte de touch-ID scanner niet meer, na de 2de werkte hij wel maar kon je hem niet induwen. Het heeft een hele wrange smaak in mijn mond achter gelaten.
Ik ben van mening dat het eigenlijk ongehoord is dat een laptop van die prijscategorie zoveel problemen kan ondervinden op hun "revolutionair" toetsenbord ontwerp. Ik moet wel toegeven dat ik weinig hinder heb ondervonden buiten die spatie balk. Voor de rest werkt dat gewoon zoals het moet, maar het aantal klachten uit de omgeving en op forums blijft wel gestaag stijgen.
Veel van het "echte" werk doe ik wel met een extern toetsenbord op mijn bureel.
Bijkomend: Weet iemand of je iets kan doen tegen die slijtplekken op het toetsenbord, je weet wel die gladde stukjes.
Is dat niet te lange nagels, of een trouwring of zo?Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:47:
Of heb je piercings die op mysterieuze wijze op het toetsenbord hangen?
Mbpro 15" 2016:
Merk net dat ik een grote vlek in het midden van mijn scherm heb zitten (dekt ongeveer 50% van het scherm). Het is subtiel en vooral zichtbaar bij witte achtergronden (webpagina's met weinig tekst, witte foto...).
Er is een eerder vraag op het forum bij apple zelf wat dit probleem linkt naar staingate, dat de vetten op het toetsenbord op het lcd komen en de kristallen zouden beïnvloeden. Applecare had het probleem daar gefixt met een andere 2016 macbook.
Zijn hier mensen met ervaring? Het gaat dus niet om de afdrukken van de toetsen die nog redelijk goed weg te poetsen zijn, maar iets wat permanenter is.
Gewoon afspreken met de geniusbar bij apple? Laptop is 1,5 jaar oud nu. Verblijf momenteel in Zweden dus zou ervoor naar de applestore in Malmö moeten, heb hem gekocht bij apple zelf in Nederland.
Merk net dat ik een grote vlek in het midden van mijn scherm heb zitten (dekt ongeveer 50% van het scherm). Het is subtiel en vooral zichtbaar bij witte achtergronden (webpagina's met weinig tekst, witte foto...).
Er is een eerder vraag op het forum bij apple zelf wat dit probleem linkt naar staingate, dat de vetten op het toetsenbord op het lcd komen en de kristallen zouden beïnvloeden. Applecare had het probleem daar gefixt met een andere 2016 macbook.
Zijn hier mensen met ervaring? Het gaat dus niet om de afdrukken van de toetsen die nog redelijk goed weg te poetsen zijn, maar iets wat permanenter is.
Gewoon afspreken met de geniusbar bij apple? Laptop is 1,5 jaar oud nu. Verblijf momenteel in Zweden dus zou ervoor naar de applestore in Malmö moeten, heb hem gekocht bij apple zelf in Nederland.
Dus omdat iets het niet doet is het maar altijd de schuld van de fabrikant en ook echt alleen de fabrikant? Ook dat is een vreemde redenatie die je vandaag de dag te vaak ziet. Kijk eens naar andere dingen dan alleen de fabrikant (dus ook je eigen doen en laten!), wellicht dat je daar al de oorzaak vindt.Dennisweb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:33:
Omdat het bij jou niet zo is, doen anderen iets fout? Vreemde redenatie.
Het is niet alleen eten bij de computer maar ook de computer niet schoonmaken (notebooks zijn zowaar nog ranziger dan toetsenborden; ik heb te vaak eerst die dingen staan poetsen voor ik er überhaupt iets mee kon doen) en 'm in een tas doen waar nogal wat stof/kattenhaar/andere deeltjes in zit (en nee, een plastic boodschappentas van de plaatselijke supermarkt is GEEN notebooktas!). Ook zie je bij gebruik in het bedrijfsleven dat notebooks vaak in de houder blijven staan. Al snel vormt zich dan een laagje stof die niemand schoonmaakt (schoonmakers mogen het niet, werknemer doet het niet). Dit zijn allemaal zaken die invloed hebben op het toetsenbord, de fans en de temperatuur van de notebook. Mensen bij een notebook service center doen eigenlijk maar 2 dingen: een nieuwe image over de machine gooien (aka herinstallatie) en de machine schoonmaken.
Nergens voor nodig om in de verdedigende houding te schieten. Het kan soms gewoon helpen om ook naar andere zaken te kijken om zodoende iets permanent op te lossen. Ook al is dat soms niet leuk omdat je naar jezelf moet kijken.
Zo zie je maar weer, geld is en blijft emotie, ook wanneer het uitgegeven is. Die prijscategorie zegt niets, dit soort zaken zie je bij alle prijscategorieën en ook alle merken. Shit happens want perfectie bestaat niet en Apple is zeer zeker niet anders dan de rest van de wereld. Een Casio G-Shock van 80 euro kan nog altijd veel meer hebben dan een Rolex van 30.000 euro. Ergo, een hogere prijskaart betekent niet meteen dat het product op alle vlakken beter is. Kwaliteit is namelijk niet het enige aspect wat de prijs bepaald.Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:47:
Ik ben van mening dat het eigenlijk ongehoord is dat een laptop van die prijscategorie zoveel problemen kan ondervinden op hun "revolutionair" toetsenbord ontwerp.
Bij dit soort dingen moet ik altijd aan een klasgenoot denken. Ieder onderdeel dat aan zijn zeer degelijke HP business notebook vervangen kon worden was bij hem ook gemiddeld 5x vervangen. Degelijke notebook waar hij niet ruw mee omging en waarbij hij de meest wazige problemen had. Sommige mensen hebben gewoon dikke vette pech. En toch bleef hij trouw bij HP omdat ze altijd netjes de boel vervingen en het daarna ook weer werkte (tot het weer stuk ging). Hij had de meeste issues met het ding maar was ook de meest tevreden over zijn notebook. Dat is een zeldzame eigenschap: kijken naar de positieve dingen, niet alleen de negatieve.
Niet echt. Dit is een gevolg van hoe wij mensen anatomisch in elkaar steken. Je kunt het wel langer uitstellen door key caps van bijv. PBT plastic te gebruiken (standaard zijn vrijwel alle key caps van ABS wat minder slijtvast is). Bij notebooks is het vervangen van key caps echter zeer lastig tot niet mogelijk. Een extern toetsenbord kan wellicht nog een oplossing bieden, dan kun je meteen een stapje verder gaan en ook investeren in een externe muis/trackpad en een notebookhouder. Heb je meteen een ergonomische mobiele setup.Bijkomend: Weet iemand of je iets kan doen tegen die slijtplekken op het toetsenbord, je weet wel die gladde stukjes.
Gezien de glasplaat die er voor zit geplakt en de coating die ze daar op hebben aangebracht lijkt me dat vooral dikke onzin. Dit soort witte vlekken kunnen ook komen door druk op het scherm. De achterzijde is een stuk minder rigide dan de voorzijde en daardoor ook wat makkelijker in te drukken.cedrix5 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:34:
Mbpro 15" 2016:
Er is een eerder vraag op het forum bij apple zelf wat dit probleem linkt naar staingate, dat de vetten op het toetsenbord op het lcd komen en de kristallen zouden beïnvloeden.
Zou ik wel doen. Ze kunnen er in ieder geval een blik op werpen en je vertellen wat je er mee aan moet. Als je je zorgen maakt of je dan ook moet betalen...bel ze en leg het ze voor.Gewoon afspreken met de geniusbar bij apple? Laptop is 1,5 jaar oud nu. Verblijf momenteel in Zweden dus zou ervoor naar de applestore in Malmö moeten, heb hem gekocht bij apple zelf in Nederland.
Nee, nee en nee! Ik heb een echte notebooktas, mét een sleeve van TomToc. Ik maak mijn MacBook elke dag schoon. Ik vind de aannames die je doet niet prettig. Ik verzorg mijn MacBook alsof het een kindje is.[message=54024439,noline]ppl schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:09
Enorm boekwerk met aannames.
Vind het verre van prettig dat je een heel epistel schrijft over hoe ik een productiefout moet gaan reflecteren op mezelf. Je had zo docent kunnen worden bij een HBO-instelling in het oosten van het land.
Voor de goede orde: ik ben enorm zuinig op al mijn spullen. Ik heb nog nooit een MacBook of iPhone beschadigd. En dat in de tien jaar dat ik Apple producten heb. Ik snap dat het oog graag van zich afkijkt en dat het heel verleidelijk is om een ander de les te lezen voor je eigen voldoening, maar dat is hier echt niet aan de orde.
Het toetsenbord heeft problemen, de Genius geeft aan dat het vaker voorkomt met dit model en dat er zelfs wijzigingen zijn doorgevoerd. Schoonmaken en uitblazen heeft ook niks opgeleverd, want het was een ‘mechanisch defect’. Maar dat heeft Apple natuurlijk gedaan tegen al die mensen die er dagelijks met een hamer op slaan.

Als je AppleCare hebt, dan kan je zonder problemen de Apple Store in Malmö binnenstappen. Indien je dat niet hebt, ben ik bang dat ze je niet gaan helpen. Ik zou dus even eerst met Apple contact opnemen en het even navragen.cedrix5 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:34:
Mbpro 15" 2016:
hi!
Ik zou je gelijk kunnen geven indien de problemen zich niet op een grote schaal zouden voordoen. Je ziet die dingen veel terug komen, wat me eerder doet denken aan een structureel probleem aan die toetsenborden dan zomaar "het kan eens gebeuren". Het is natuurlijk ook gemakkelijk om je zelf te verstoppen achter het argument; iedereen heeft dat wel een keertje voor. En ja dat werkt als mijn Macbook en keertje een groen scherm toont, maar perfect werkt 5 seconden daarna. Dan denk je eventjes, hmm wat was dat? Met die hele toetsenbord affaire gaat het wel een stapje verder hé.ppl schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:09:
[...]
Zo zie je maar weer, geld is en blijft emotie, ook wanneer het uitgegeven is. Die prijscategorie zegt niets, dit soort zaken zie je bij alle prijscategorieën en ook alle merken. Shit happens want perfectie bestaat niet en Apple is zeer zeker niet anders dan de rest van de wereld. Een Casio G-Shock van 80 euro kan nog altijd veel meer hebben dan een Rolex van 30.000 euro. Ergo, een hogere prijskaart betekent niet meteen dat het product op alle vlakken beter is. Kwaliteit is namelijk niet het enige aspect wat de prijs bepaald.
Bij dit soort dingen moet ik altijd aan een klasgenoot denken. Ieder onderdeel dat aan zijn zeer degelijke HP business notebook vervangen kon worden was bij hem ook gemiddeld 5x vervangen. Degelijke notebook waar hij niet ruw mee omging en waarbij hij de meest wazige problemen had. Sommige mensen hebben gewoon dikke vette pech. En toch bleef hij trouw bij HP omdat ze altijd netjes de boel vervingen en het daarna ook weer werkte (tot het weer stuk ging). Hij had de meeste issues met het ding maar was ook de meest tevreden over zijn notebook. Dat is een zeldzame eigenschap: kijken naar de positieve dingen, niet alleen de negatieve.
Positief/Negatief heeft daar niets mee te zien, ik vind als je voor een bepaald merk kiest mag je best ook kritisch zijn voor dat merk. Ik kies niet voor Apple omdat het zomaar Apple is en de macbook er goed uitziet.
Ik heb praktische voorbeelden en beweegredenen waarom ik momenteel voor Apple kies. Maar ik mag best kritisch zijn over een product waar ik best wat centen aan uitgeef.
Om het "positieve" te eren: Ik gebruik hem dagelijks en heb na dat ene spatie balk geen problemen meer gehad. Ik hoop dat de volgende macbook naar de Vega architectuur gaat gaan voor nog extra juice onder de motorkap.
[ Voor 4% gewijzigd door Lyca op 25-01-2018 10:40 ]
Ik ben niet degene die hier aannames doet, dat ben jij. Wat er staat zijn zeer zeker geen aannames maar praktijkervaring van iemand die in zijn dagelijks werk notebooks dient te ondersteunen. De genoemde zaken zijn algemene punten waar men rekening mee moet houden. In plaats van diegene af te zeiken zou je daar je voordeel mee kunnen doen.Dennisweb schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:59:
Nee, nee en nee! Ik heb een echte notebooktas, mét een sleeve van TomToc. Ik maak mijn MacBook elke dag schoon. Ik vind de aannames die je doet niet prettig. Ik verzorg mijn MacBook alsof het een kindje is.
Tja, dat krijg je als je ego zo groot is dat je denkt dat alles wat iemand post alleen maar voor jou bedoelt is. Het woord "men" betekent heel wat anders dan het woord "jij". Mooi voorbeeld waar je iets aanneemt dat er niet is. Het gedrag wat je hier laat zien waarbij je alles negatief neemt, alleen maar aannames doet en anderen direct persoonlijk aanvalt is verre van prettig en hier niet gewenst.Vind het verre van prettig dat je een heel epistel schrijft over hoe ik een productiefout moet gaan reflecteren op mezelf. Je had zo docent kunnen worden bij een HBO-instelling in het oosten van het land.
En toch is dit al je 2e post hier in korte tijd waar je exact het bovenstaande doet. Buiten dat is het ook zeer verleidelijk om een ander overal en altijd maar de schuld van te geven. Wat bereik je daar nu uiteindelijk mee? Lost het je problemen op?Ik snap dat het oog graag van zich afkijkt en dat het heel verleidelijk is om een ander de les te lezen voor je eigen voldoening, maar dat is hier echt niet aan de orde.
Tja, het is stuk, je gaat er mee heen, het wordt gefixt. Dat lijkt me toch de ideale situatie; vanwaar die negativiteit?Het toetsenbord heeft problemen, de Genius geeft aan dat het vaker voorkomt met dit model en dat er zelfs wijzigingen zijn doorgevoerd. Schoonmaken en uitblazen heeft ook niks opgeleverd, want het was een ‘mechanisch defect’. Maar dat heeft Apple natuurlijk gedaan tegen al die mensen die er dagelijks met een hamer op slaan.
En dat laatste is het grootste probleem van je reacties: je bekijkt alles alleen maar vanuit het negatieve. Iemand (=niet ik) probeert je hier te helpen en wat doe je? Meteen neersabelen. Als je het nou eens neutraal of positief bekijkt dan zul je zien dat diegene je gewoon probeerde te helpen en je reactie nergens voor nodig is. Dat was ook de hint in mijn vorige reply. Wat minder frustratie mag wel.
Ware het niet dat dit dus geheel subjectief is. Mensen zie ik hier nou niet bepaald objectieve onderbouwingen omtrent dit issue posten. De onderbouwing is vooral eigen ervaring en anekdotes, niet echte cijfers.Lyca schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:38:
Ik zou je gelijk kunnen geven indien de problemen zich niet op een grote schaal zouden voordoen. Je ziet die dingen veel terug komen, wat me eerder doet denken aan een structureel probleem aan die toetsenborden dan zomaar "het kan eens gebeuren".
Btw, met toetsenborden is er altijd wel iets, zeker bij notebooks. Nogmaals, Apple is daarin niet uniek.
Nee. De discussie over toetsenborden bij Apple loopt al vele jaren. Er zijn heel wat mensen die in het verleden al stad en land hebben afgezocht om hun toetsenbord te laten fixen (met name stukke key caps en scharnieren maar ook toetsen die niet meer reageren, onregelmatige verlichting, etc.). Wat de laatste tijd vooral gebeurd is dat dingen enorm opgeklopt worden (en dat is niet alleen bij Apple zo maar bij van alles en nog wat). De emotie regeert ipv het verstand (zie hierboven waar men meteen in de verdediging schiet en vol in de persoonlijke aanval gaat). Men maakt er een affaire van.Met die hele toetsenbord affaire gaat het wel een stapje verder hé.
Zolang dat maar goed onderbouwd is ipv op basis van onderbuikgevoelens/emotie is daar ook niks mis mee. Dat is juist aan te moedigen.Positief/Negatief heeft daar niets mee te zien, ik vind als je voor een bepaald merk kiest mag je best ook kritisch zijn voor dat merk.
Waarom alleen bij dat soort producten en niet ook bij die waar je minder centen aan uitgeeft? M.a.w. waarom is prijs zo bepalend en niet de productomschrijving (om maar eens iets te noemen)?Maar ik mag best kritisch zijn over een product waar ik best wat centen aan uitgeef.
Het gaat me hier dus meer om de obsessie met prijskaartjes. De wetgeving doet hier namelijk ook helemaal niets mee, die gaat uit van de geadverteerde functionaliteit/werking en de specs (=iets moet doen wat het zegt dat het doet). Hebben ze zelfs nog een mooie juridische term voor.
Dat laatste kan met de huidige Thunderbolt 3 reeks ook wel...middels een eGPUOm het "positieve" te eren: Ik gebruik hem dagelijks en heb na dat ene spatie balk geen problemen meer gehad. Ik hoop dat de volgende macbook naar de Vega architectuur gaat gaan voor nog extra juice onder de motorkap.
Dat is ook niet praktisch, dat gaat niemand lukken. Dan moet je buiten de Apple store gaan staan, en een dag lang mensen interviewen om te vragen wat het probleem was met hun laptop.ppl schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:15:
zie ik hier nou niet bepaald objectieve onderbouwingen omtrent dit issue posten. De onderbouwing is vooral eigen ervaring en anekdotes, niet echte cijfers.
Ik had een probleem met het toetsenbord van m'n 2016 MBP. De kerel die hem innam, merkte op dat er nèt even te veel mensen terugkomen met het toetsenbord.
Mijns inziens is het wel degelijk de zwakke plek van deze verder uitmuntende laptop.
Exact. En precies dezelfde observatie hier. Maar het toetsenbord is uitmuntend en niemand in de wereld heeft er problemen mee. Het probleem bestaat niet. Het is slechts een emotie. Als je toetsenbord stuk is, dan is dat zo omdat je er niet zuinig mee om bent gegaan. En als je van mening bent dat je dat wel bent geweest, dan ben je negatief.TucanoItaly schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Dat is ook niet praktisch, dat gaat niemand lukken. Dan moet je buiten de Apple store gaan staan, en een dag lang mensen interviewen om te vragen wat het probleem was met hun laptop.
Ik had een probleem met het toetsenbord van m'n 2016 MBP. De kerel die hem innam, merkte op dat er nèt even te veel mensen terugkomen met het toetsenbord.
Mijns inziens is het wel degelijk de zwakke plek van deze verder uitmuntende laptop.
Ik snap @ppl niet en ga dat ook niet doen. Het wachten is totdat zijn MacBook een keer kuren heeft. Als ié al een MacBook heeft, want ook dat waag ik te betwijfelen.
De discussie wordt nu el erg op het randje gespeeld. Discussieer met argumenten en ga niet op de man spelen.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dat is het hem dus nou net: het is niet erg praktisch en eenvoudig. Je kunt een eind komen als je er echt moeite voor gaat doen en er onderzoek naar gaat doen. Voor de rest blijft het onderbuikgevoelens en niet meer dan dat. Helaas gaan die onderbuikgevoelens een geheel eigen leven leiden en doen mensen hele boude uitspraken als dat het om een productiefout gaat, iedereen er last van heeft, er sprake is van een ontwerpfout en ga zo maar door.TucanoItaly schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:21:
Dat is ook niet praktisch, dat gaat niemand lukken. Dan moet je buiten de Apple store gaan staan, en een dag lang mensen interviewen om te vragen wat het probleem was met hun laptop.
De nuancering in het verhaal, de nuchterheid, ontbreekt simpelweg volledig. Dat is al met al een vrij effectieve wijze om simpele dingen volledig te laten ontsporen. Dát is het probleem, niet het feit dat iemand niet blij is met zijn toetsenbord noch dat het ding kuren vertoont.
Btw, om even terug te komen op die eGPU en Vega support, dit is erg nice: External GPU support shows signs of growth in initial macOS 10.13.4 beta [Video] & State of External GPU in macOS – High Sierra 10.13.4 Update. Lijkt erop dat we inderdaad een volledig werkende eGPU ondersteuning hebben met het voorjaar en dat is iets wat vooral van belang zal zijn voor diverse notebook gebruikers.
@Dennisweb ik ben 1 van die mensen die al een paar keer stad en land heeft moeten afspeuren om z'n toetsenbord issues te fixen (key caps die er ineens afvielen omdat de houdertjes van de scharnieren af waren geknapt; en een keer een volledige topcase vervanging), een hoge slijtage van coating op de toetsen (de non-unibodies hadden geverfde key caps), zompig aan voelende toetsen en een oneven verlichting. En met een ander toetsenbord deed de spatiebalk het amper. Ik word daar niet anders van; er zijn ergere dingen in het leven.
[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 25-01-2018 23:23 ]
Ik ga me aansluiten ij de mensen met toetsenord prolemen. Nu had ik liever een afspraak gemaakt ij apple in den haag, maar dat lijkt volgeboekt. Nu kan ik ij amac terecht. Heeft iemand ervaring met de service tussen apple en amac? Bij de genius ar werd ik altijd snel geholpen met direct een oplossing.
Heeft iemand ervaring met toetsenord prolemen en amac?
Euh... Ik spreek een medewerker van een Apple dealer die zegt dat er te veel MBPs terugkomen met een slecht functionerend toetsenbord.ppl schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 23:18:
Voor de rest blijft het onderbuikgevoelens en niet meer dan dat.
Dat zijn geen onderbuikgevoelens. Dat is een anekdote. Maar geen onderbuikgevoelens.
Yep. Ze houden hem ruim een week, wissen de harde schijf en aan het einde zeggen ze dat er niks gerepareerd hoefde te worden, alleen schoonblazen was voldoende.HEY_DUDE schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 23:18:
Dus tja, het is geen slechte service. Ook geen supergoede. Gewoon ¯\_(ツ)_/¯
[ Voor 34% gewijzigd door TucanoItaly op 26-01-2018 07:35 ]
Advies gevraagd!
M'n MacPro uit 2010 is bijna aan vervanging toe. Ik wil 'm vervangen door een MBP met een 27" USB-C monitor (al besteld) en een NAS (al in huis en geconfigureerd).
Ik heb de 13" met 3,1GHz, 512GB SSD en 16GB RAM op het oog. Maar ik twijfel of het verstandig is 'm nu te bestellen of te wachten op de volgende release. Volgens MacRumors is 'ie "approaching end of cycle".
Twee vragen.
- Ik lees veel problemen met de keyboards. Is dit een reden om te wachten op een refresh met een mogelijke fix?
- Vanmorgen las ik dit artikeltje over Meltdown en Spectre. In hoeverre is er een performance-drop door patches bij de huidige MBP's? Ik kon hier maar weinig over vinden. Is het de moeite waard om eventueel te wachten op deze CPU's?
M'n MacPro uit 2010 is bijna aan vervanging toe. Ik wil 'm vervangen door een MBP met een 27" USB-C monitor (al besteld) en een NAS (al in huis en geconfigureerd).
Ik heb de 13" met 3,1GHz, 512GB SSD en 16GB RAM op het oog. Maar ik twijfel of het verstandig is 'm nu te bestellen of te wachten op de volgende release. Volgens MacRumors is 'ie "approaching end of cycle".
Twee vragen.
- Ik lees veel problemen met de keyboards. Is dit een reden om te wachten op een refresh met een mogelijke fix?
- Vanmorgen las ik dit artikeltje over Meltdown en Spectre. In hoeverre is er een performance-drop door patches bij de huidige MBP's? Ik kon hier maar weinig over vinden. Is het de moeite waard om eventueel te wachten op deze CPU's?
Wat ik van aMac Groningen weet, is dat de reparatietijd 5+ weken is. Juist daarom naar Amsterdam gebracht.HEY_DUDE schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 23:18:
Ik ga me aansluiten ij de mensen met toetsenord prolemen. Nu had ik liever een afspraak gemaakt ij apple in den haag, maar dat lijkt volgeboekt. Nu kan ik ij amac terecht. Heeft iemand ervaring met de service tussen apple en amac? Bij de genius ar werd ik altijd snel geholpen met direct een oplossing.
Dit is correct en tevens juist, daarom ben ik naar Den Haag gegaan. Ze gaven (afgelopen zomer) aan dat het kwam door een verhuizing van het reparatiecentrumDennisweb schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:25:
[...]
Wat ik van aMac Groningen weet, is dat de reparatietijd 5+ weken is.

Ik had exact hetzelfde voor hoor, de mijne is een 2017 model die een plakkende spatie balk had. Ik heb de mijne via Switch gekocht en zij hebben hem dan ook gemaakt, het heeft eventjes geduurd en ze hebben daarbij meerdere dingen fout laten lopen (Touch ID). Ik kon er woest om zijn maar ze zijn altijd vriendelijk gebleven en wisten dat ze in de fout waren gegaan.TucanoItaly schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:33:
[...]
Euh... Ik spreek een medewerker van een Apple dealer die zegt dat er te veel MBPs terugkomen met een slecht functionerend toetsenbord.
Dat zijn geen onderbuikgevoelens. Dat is een anekdote. Maar geen onderbuikgevoelens.
Een van die medewerkers zei ook dat er verrassend veel waren die problemen hebben met het toetsenbord, een van de zwakkere onderdelen in de laptop duidelijk qua garantie reparaties. Helaas pinda kaas zeker dan.
Dat zijn hoopgevende signalen dat het plug & play systeem beter werkt. Mijn zorgen zijn nog steeds eigenlijk bij een van de core problemen van dit alles en dat is MacOS zelf.ppl schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 23:18:
[...]
Btw, om even terug te komen op die eGPU en Vega support, dit is erg nice: External GPU support shows signs of growth in initial macOS 10.13.4 beta [Video] & State of External GPU in macOS – High Sierra 10.13.4 Update. Lijkt erop dat we inderdaad een volledig werkende eGPU ondersteuning hebben met het voorjaar en dat is iets wat vooral van belang zal zijn voor diverse notebook gebruikers.
MacOS is een super OS, maar optimalisatie voor eGPU en zelfs voor grafische applicaties is soms wel ver te zoeken. Ik zie daarom op dit moment nog weinig toekomst in die eGPU oplossing:
- Gaming gaat er niet veel verder op vooruit en blijft een doorn in het oog van MacOS. Daar kan Apple vaak niet zelf aan doen, want games worden gewoon geoptimaliseerd voor Windows en niet voor MacOS. Er zijn uitzonderingen maar ook die presteren vaak veel beter onder Windows. Plus het kostprijsje van enclosure + kaart weegt niet op tegen de voordelen voor deze markt.
- Dan blijft er het publiek over van de video editing. Nu alhoewel video editing tijden verbeteren met de enclosure is er toch een discussie over of de kostprijs van alles het wel waard maakt. Reviewers die ik heb bekeken en content creators zitten eigenlijk redelijk snug met de 560 chip die build-in (als je final cut gebruikt). Willen zij meer snelheid schakelen ze meestal over op een Windows platform (desktop) met desktop grade graphics.
De mensen die echt een boost zien zijn meestal de mensen die puur final cut pro gebruiken en geen ander machien hebben dan een MBP om video te editen. Meestal mensen met ook een 13 inch.
Ook al is die performance loss een beetje eigen aan het concept met de kabel, denk ik ook dat MacOS nog niet volledig klaar is voor zo'n integratie. Windows al iets beter als gaat om games. Het zal vooral afhangen als het voor mensen echt een verschil kan leveren, hier niet. Ik gebruik mijn MBP niet zoveel voor video editing, puur louter voor eens een game te draaien in bootcamp en zelfs met de interne chip bolt dat wel als je niet te hoog in de resolutie gaat.
Noem dan eens een voorbeeld want de dingen die je nu noemt hebben niets met macOS zelf te maken. Wat je hier aangeeft zijn allemaal voorbeelden van software die iets niet of niet goed ondersteund. Dat kun je een OS niet aanrekenen en is ook niet iets wat alleen bij macOS gebeurd.
Afgezien hiervan zijn je voorbeelden ook beperkt. Het is wat er nu mogelijk is en ook alleen maar op gebied van het grafisch gebruik van de videokaart en dan met name video editing. Videokaarten worden tegenwoordig ook voor rekenkundige taken gebruikt (en dus meer dan alleen video editing) en dit hele principe van eGPU luidt ook een nieuw tijdperk in qua computing. Nu is het nog een notebook die je op zo'n ding aansluit maar in de toekomst zal dat je smartphone zijn (Microsoft liep wat Continuum betreft ook daadwerkelijk jaren voor op de rest). Het is het opdelen van computing power naar gebruik. Onderweg een klein draagbaar ding waarmee je simpele dingen doet en dus ook niet veel computing power nodig hebt maar die je thuis weer kunt ombouwen tot een heel krachtig apparaat. In plaats van meerdere computers en het complexere beheer wat daarbij komt kijken heb je er nog maar 1. En als je dan ook nog eens naar een ander OS moet omschakelen heeft dat ook gevolgen voor je storage en gebruikte bestandsformaat. Dat omschakelen wat je aanhaalt lijkt mij een beetje sterk door het vele gedoe wat dat oplevert.
Wat men echter allemaal massaal vergeet is dat dit eigenlijk helemaal niks met Apple zelf te maken heeft. Dat hele eGPU gebeuren is een standaard onderdeel van het Thunderbolt 3 protocol. Wat Apple hier doet is domweg dat protocol voor de volle 100% ondersteunen. Ze doen dus niet aan rare praktijken zoals Dell waarbij Thunderbolt gelimiteerd wordt doordat ze het maar op 2 PCIe lanes ipv 4 aansluiten (en gelukkig heeft Dell dat nu ook door, de nieuwe XPS machines gebruiken nu wel 4 PCIe lanes!). Het feit dat ze een protocol opnemen en dan ook gewoon volledig ondersteunen zou ik nou niet bepaald een probleem noemen
Wat je er mee doet is aan ieder om dat voor zichzelf te bepalen.
De performance loss waar je het over hebt komt overigens niet door het concept met de kabel. Het komt door wat het Thunderbolt 3 protocol op dit moment ondersteund. Thunderbolt 1 en 2 hadden ook het kabel concept en daar kun je ook een eGPU op gebruiken. De bandbreedte die deze protocollen bieden is echter minder dan Thunderbolt 3 en dat levert performance issues op. Thunderbolt is echter ook sterk afhankelijk van andere protocollen omdat Thunderbolt niks meer dan een protocol is dat protocollen gebundeld over de lijn stuurt. Ze zijn afhankelijk van zaken als PCIe, DisplayPort en tegenwoordig ook nog eens USB en ethernet. Om even het Dell verhaal weer aan te halen: Dell kon maar 2 PCIe lanes gebruiken omdat het simpelweg niet meer dan dat beschikbaar had. Ergo: nog een factor die de performance bepaald.
In sommige gevallen is er niet eens een performance loss. Je vergeet een belangrijk scenario die in het bedrijfsleven veel voorkomt: multidisplay setups. Notebooks worden daar steeds beter in maar er zit nog altijd een aardig gat in performance. Een simpele eGPU zoals de Sonnet eGFX Breakaway Box Puck levert een oplossing om mee te nemen maar vooral om 3 displays via DisplayPort en 1 via HDMI aan te sluiten. Dat betekent dat je zonder performance verlies toch 4 hoge resolutie schermen kunt aansturen met een notebook die een interne GPU heeft die dat normaliter met moeite kan. Oftewel: men hoeft niet in te boeten in portabiliteit van de notebook noch in performance op de zaak. Het kunnen aansturen van zulke schermen is dan de taak van de eGPU en dat is iets wat belangrijker wordt bij 5k en 8k schermen. Lenovo heeft een Thunderbolt dockingstation met ingebouwde GPU om exact die reden.
Afgezien hiervan zijn je voorbeelden ook beperkt. Het is wat er nu mogelijk is en ook alleen maar op gebied van het grafisch gebruik van de videokaart en dan met name video editing. Videokaarten worden tegenwoordig ook voor rekenkundige taken gebruikt (en dus meer dan alleen video editing) en dit hele principe van eGPU luidt ook een nieuw tijdperk in qua computing. Nu is het nog een notebook die je op zo'n ding aansluit maar in de toekomst zal dat je smartphone zijn (Microsoft liep wat Continuum betreft ook daadwerkelijk jaren voor op de rest). Het is het opdelen van computing power naar gebruik. Onderweg een klein draagbaar ding waarmee je simpele dingen doet en dus ook niet veel computing power nodig hebt maar die je thuis weer kunt ombouwen tot een heel krachtig apparaat. In plaats van meerdere computers en het complexere beheer wat daarbij komt kijken heb je er nog maar 1. En als je dan ook nog eens naar een ander OS moet omschakelen heeft dat ook gevolgen voor je storage en gebruikte bestandsformaat. Dat omschakelen wat je aanhaalt lijkt mij een beetje sterk door het vele gedoe wat dat oplevert.
Wat men echter allemaal massaal vergeet is dat dit eigenlijk helemaal niks met Apple zelf te maken heeft. Dat hele eGPU gebeuren is een standaard onderdeel van het Thunderbolt 3 protocol. Wat Apple hier doet is domweg dat protocol voor de volle 100% ondersteunen. Ze doen dus niet aan rare praktijken zoals Dell waarbij Thunderbolt gelimiteerd wordt doordat ze het maar op 2 PCIe lanes ipv 4 aansluiten (en gelukkig heeft Dell dat nu ook door, de nieuwe XPS machines gebruiken nu wel 4 PCIe lanes!). Het feit dat ze een protocol opnemen en dan ook gewoon volledig ondersteunen zou ik nou niet bepaald een probleem noemen
De performance loss waar je het over hebt komt overigens niet door het concept met de kabel. Het komt door wat het Thunderbolt 3 protocol op dit moment ondersteund. Thunderbolt 1 en 2 hadden ook het kabel concept en daar kun je ook een eGPU op gebruiken. De bandbreedte die deze protocollen bieden is echter minder dan Thunderbolt 3 en dat levert performance issues op. Thunderbolt is echter ook sterk afhankelijk van andere protocollen omdat Thunderbolt niks meer dan een protocol is dat protocollen gebundeld over de lijn stuurt. Ze zijn afhankelijk van zaken als PCIe, DisplayPort en tegenwoordig ook nog eens USB en ethernet. Om even het Dell verhaal weer aan te halen: Dell kon maar 2 PCIe lanes gebruiken omdat het simpelweg niet meer dan dat beschikbaar had. Ergo: nog een factor die de performance bepaald.
In sommige gevallen is er niet eens een performance loss. Je vergeet een belangrijk scenario die in het bedrijfsleven veel voorkomt: multidisplay setups. Notebooks worden daar steeds beter in maar er zit nog altijd een aardig gat in performance. Een simpele eGPU zoals de Sonnet eGFX Breakaway Box Puck levert een oplossing om mee te nemen maar vooral om 3 displays via DisplayPort en 1 via HDMI aan te sluiten. Dat betekent dat je zonder performance verlies toch 4 hoge resolutie schermen kunt aansturen met een notebook die een interne GPU heeft die dat normaliter met moeite kan. Oftewel: men hoeft niet in te boeten in portabiliteit van de notebook noch in performance op de zaak. Het kunnen aansturen van zulke schermen is dan de taak van de eGPU en dat is iets wat belangrijker wordt bij 5k en 8k schermen. Lenovo heeft een Thunderbolt dockingstation met ingebouwde GPU om exact die reden.
Dat klopt, omdat eGPU-ondersteuning nog in beta is en alleen nog voor ontwikkelaars bedoeld is. Apple heeft tijdens de aankondiging van High Sierra ook gezegd dat het pas later dit jaar voor de normale consument geschikt is. Dat het nu dus nog niet goed werkt is dus vrij logisch. Ik heb zelf ook een eGPU en kan je melden dat in macOS 10.13.4 beta de eGPU-ondersteuning al een stuk beter is.Lyca schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:54:
[...]
MacOS is een super OS, maar optimalisatie voor eGPU en zelfs voor grafische applicaties is soms wel ver te zoeken. Ik zie daarom op dit moment nog weinig toekomst in die eGPU oplossing: