Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 23:16
Ben op het moment in Australie, waar ze een redelijke deal hebben op een 2016 entry level 13” MBP (non touch-bar) rond de 1100 euro. Eigenlijk heb ik het absoluut niet nodig, heb thuis een 15” MBP uit 2014 staan (geïntrigreerde grafische kaart), maar theoretisch: hoeveel ga ik er op voor / achteruit kwa performance?
Een snelle geekbench check doet mij vermoeden dat ik op dat vlak beter nog even bij de 15” kan blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:53
Slomy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:30:
Ben op het moment in Australie, waar ze een redelijke deal hebben op een 2016 entry level 13” MBP (non touch-bar) rond de 1100 euro. Eigenlijk heb ik het absoluut niet nodig, heb thuis een 15” MBP uit 2014 staan (geïntrigreerde grafische kaart), maar theoretisch: hoeveel ga ik er op voor / achteruit kwa performance?
Een snelle geekbench check doet mij vermoeden dat ik op dat vlak beter nog even bij de 15” kan blijven hangen.
Yes, de MBP uit 2014 is sneller. Ook 4 ipv 2 cores. Ik zou die 13” lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mij is opgevallen dat de pijl naar rechts een wat ander geluid maakt dan de andere toetsen, ook lijkt hij net wat lager te zitten (m.n. aan de onderkant). Is daar met huismiddelen iets aan te doen of niet? Ik vind het nogal een paardemiddel om nu de hele boel te laten vervangen (zeker omdat dat, naast dat het extra afval genereert, ook nog tijd kost en je ook nooit zeker weet of bij een herstel niet weer een ander probleem wordt geschapen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:07
@begintmeta ik werkelijk nog nooit iemand gezien die zich druk maakt om het afval _/-\o_

Niet zelf gaan klooien, laten maken die hap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cardwizard schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:08:
@begintmeta ik werkelijk nog nooit iemand gezien die zich druk maakt om het afval _/-\o_

Niet zelf gaan klooien, laten maken die hap
Op zich is het denk ik wel verstandig om niet zelf te gaan pielen aan het toetsenbord, maar ik zal er even rustig een nachtje over slapen of ik het wil laten repareren. De toets werkt op zich nog prima (genoeg), en het hoogteverschil kan niet meer dan 0,1mm zijn...

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 22:51
Cardwizard schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:55:
[...]

Mijn MacBook gaat ook niet in sleep als ik die indruk, even getest, ook ctrl + power knop doet niks, bij mijn weten hoor je een scherm te krijgen met power opties

Alleen een paar seconden ingedrukt houden werkt, de MacBook gaat dan helemaal uit
Het lag dus aan de toets, heb hem weer maar eens terug gedaan.
Ze hadden niets gekalibreerd van die toets, dus daarom werkte hij niet. Het ontbreekt Switch dus aan basis testen eigenlijk.

• Cardwizard
Ik laat mijn spul bij Apple repareren als het nodig is....
Die andere partijen (verkopers/reparateurs) kan ik wel een boek over schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27
Ik heb deze week voor mijn werk een macbook pro 2017 15" gekregen. Zojuist deed ik hem weer aan en was naar wat muziek op youtube aan het luisten en het viel mij ineens op dat de backlight van mijn keyboard aan het flikkeren was. Ik dacht eerst even heel kort dat het een youtube-feature was, aangezien het bijna op de maat van de muziek ging, maar nu zit er dus helemaal geen licht meer in. Ik heb de macbook ook al herstart, ik heb de lampen uitgezet hier in huis omdat het ook met de lichtsensor te maken zou kunnen hebben, maar ook als ik op de touchbar de keyboardverlichting helemaal vol open zet, zie ik helemaal geen licht.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of hebben gezien? Ik zit er namelijk niet op te wachten om mijn werklaptop nu alweer ter reparatie aan te bieden voor een feature die voor mij persoonlijk weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56

BCC

begintmeta schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:18:
[...]

Op zich is het denk ik wel verstandig om niet zelf te gaan pielen aan het toetsenbord, maar ik zal er even rustig een nachtje over slapen of ik het wil laten repareren. De toets werkt op zich nog prima (genoeg), en het hoogteverschil kan niet meer dan 0,1mm zijn...
Na 15 minuten trok ik dat al niet meer 😀. Simkaart tool van een iPhone bovenin de toets duwen en opwippen. Vingernagel eronder en trekken. Naar beneden schuiven. Zand verwijderen. Dit is tot nu toe wel mijn duurste en gammelste laptop van Apple in 10 jaar 😥

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 02-12-2017 08:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Laatst online: 01-10 11:39

henri8096

BIM is not a software!

JeroenTheStig schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 07:04:
Ik heb deze week voor mijn werk een macbook pro 2017 15" gekregen. Zojuist deed ik hem weer aan en was naar wat muziek op youtube aan het luisten en het viel mij ineens op dat de backlight van mijn keyboard aan het flikkeren was. Ik dacht eerst even heel kort dat het een youtube-feature was, aangezien het bijna op de maat van de muziek ging, maar nu zit er dus helemaal geen licht meer in. Ik heb de macbook ook al herstart, ik heb de lampen uitgezet hier in huis omdat het ook met de lichtsensor te maken zou kunnen hebben, maar ook als ik op de touchbar de keyboardverlichting helemaal vol open zet, zie ik helemaal geen licht.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of hebben gezien? Ik zit er namelijk niet op te wachten om mijn werklaptop nu alweer ter reparatie aan te bieden voor een feature die voor mij persoonlijk weinig uitmaakt.
Niet eerder gezien, maar ik zou er wel mee terug gaan/inleveren ter reparatie. Buiten het feit dat het gewoon moet werken, weet je ook niet wat er nou precies defect is.
Wellicht blijft het hier bij, maar wellicht ook niet . . . . . .

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
verkeerde topic |:(

[ Voor 96% gewijzigd door Cardwizard op 04-12-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
Cardwizard schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:27:
Ik ben zelf helemaal niet van de hoesjes, en heb eigenlijk alle modellen zonder hoes gebruikt, uiteraard is de X zonder ook het mooist maar ik zit toch sterk te twijfelen nu wel iets er om heen te doen dit ivm breekbaarheid en het feit dat ik graag het scherm kras vrij wil houden... ik heb dit weekend een Apple silicone case gehad, dat vond ik niks (al weet ik niet echt waarom) ik had ook een doorzichtige silicone case en dat zag er niet uit (vlekt nog harder dan het toestel zelf)

Nu zit ik te denken aan de veel te dure Apple folio case, maar nu lees ik weer dat deze problemen kan opleveren tijdens het bellen? dat is natuurlijk niet de bedoeling... iemand een mooi alternatief dat het toestel niet TE dik maakt?
Hoort die niet thuis in het iPhone x topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
jctjepkema schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:21:
[...]

Hoort die niet thuis in het iPhone x topic?
oeps zit helemaal verkeerd 8)7 was vroeg vanmorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Gistermiddag mijn 2016 15" terug in ontvangst mogen nemen. Twee weken geleden begaf een toets het op mijn toetsenbord. Helaas duurde het even voordat er een nieuwe topcase was bij Apple (blijkt van lager wordende stock wellicht??). Anyway, mijn 15" is weer als nieuw met perfect functionerend toetsenbord en een 100% accu (mijn originele had nog ongeveer 90% resterende health). Kostenloos gerepareerd uiteraard.

Nu enkel alles terugzetten... Duurt lang met 300mb/s van de externe schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
henri8096 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:16:
[...]

Niet eerder gezien, maar ik zou er wel mee terug gaan/inleveren ter reparatie. Buiten het feit dat het gewoon moet werken, weet je ook niet wat er nou precies defect is.
Wellicht blijft het hier bij, maar wellicht ook niet . . . . . .
Heel vreemd, maar het was een éénmalige hapering, daarna heb ik dit issue niet weer gezien.

Ik heb mijn nieuwe macbook pro 2017 15" een paar weken in gebruik en hij bevalt op zich prima. Ik maak me alleen wel wat zorgen om de betrouwbaarheid van het toetsenbord, aangezien deze zeer gevoelig schijnt te zijn voor stof en kruimels. Ik heb er daarom een siliconen bescherming overheen gelegd, maar hij typt daardoor wat minder prettig.

Ik vroeg mij af of er tweakers zijn die ervaring hebben met het demonteren van stuck keys. Ik zie op youtube wel allerlei tutorials hoe je dit kunt doen en dat ziet er vrij eenvoudig uit, maar aan de andere kant lees ik ook dat je hiermee heel snel de key en butterfly mechanisme beschadigt. Mijn vraag is dus hoe eenvoudig dit nu werkelijk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
@JeroenTheStig Ik heb zelf nog niet geprobeerd de toetsen eraf te wippen, ook al heb ik aardig wat ervaring met het fixen van (Apple) laptops. (toetsenborden vervangen, lcd panelen, reseaten heeatsinks etc.)
Wat ik gedaan heb toen er wat vast zat onder de rechterkant van mijn spatiebalk en de " . "-toets is er met de punt van een papiertje (bijvoorbeeld van een note-bloc, of post-it niet de plakkant) voorzichtig onder de toets steken en dan rondgaan. Moet dus niet te dun papier zijn.

Vaak kun je daarmee (heb het nu al 3 (drie!!!) keer gehad) het vuiltje, kruimeltje, whatevs wel los krijgen en dan met wat blazen of herhaaldelijk op de toets drukken terwijl je de laptop met de kant waar je denkt dat het vuiltje zit iets over loodrecht tov je tafelblad te houden, eruit krijgen. Is ook wat geklooi, maar je voorkomt dat je de toets beschadigt/niet meer terug kan plaatsen en je garantie niet meer geldt.
Met een papier punt kun je echt niks kapot maken, maar doordat het maar een klein driehoekje is heeft het toch behoorlijk wat weerstand om iets te verplaatsen/ los te peuteren. Zo gauw hij wat verbuigt/ verfrommelt is deze sterkte weg en kan je beter een nieuw hoekje pakken.

Soms voel je dat het vuiltje je toets omhoog duwt doordat het dus groter is dan de ruimte in ruststand van de toets toelaat. Dan kan het helpen om met je nagel bv de toets aan de rand klem te zetten en vervolgens wat spanning te zetten zodat je als het ware de toets optilt en er dan met je papiertje onder door te gaan.
Ik weet dat het er wat onduidelijk staat maar ik hoop dat overkomt wat ik bedoel, zoniet kan ik evt. proberen een foto te maken. (wat bij sommige dingen wat moeilijker wordt, aangezien ik dan al twee handen gebruik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
@rexgildo Bedankt voor de tip! Klinkt inderdaad als een goede manier zonder risico van het slopen van het mechanisme of toets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik heb de 13" touch pro en ben er ontevreden over.

-de trackpad is veel te groot waardoor de cursor verspringt
-de vingerafrukscanner werkt vaak niet, dus moet dan toch ww invoeren
-het is eens voorgekomen dat de touchbar compleet leeg werd, keyboard settings veranderd, computer herstart, prefs verwijderd, maar dat loste het niet op. uiteindelijk lostte het zichzelf op.
- touchbar is slecht surrogaat voor echte toetsen
-toetsen typen veel te luid
-gebrek aan usb poort waardoor je toch weer adapters moet gebruiken, voor alles
-de DVI adapters zijn geen hoge resolutie, waardoor mijn DVI 2560x1600 schermen niet hoger kunnen weergeven dan 1200x800.

duur K-ding

Ik raad Apple aan om toch serieus de touch screen te overwegen voor de laptops, in plaats van Siri en de reuze trackpad.

[ Voor 8% gewijzigd door PZOOO op 18-12-2017 08:45 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
Totaal niet mee eens:
Ik heb de Pro 15" 2016.
Trackpad is dik in orde palm rejection werkt ook gewoon goed
Normaal wordt Macbook ingelogd door Apple Watch als alternatief werkt vingerafdruk scanner altijd.
(Nog) geen probleem gehad met de touchbar
Toetsen zijn luid maar te luid?
Grotendeels op te lossen door de juiste kabels. Er zijn USB-C kabels naar bijna elk soort aansluiting.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mijn algehele indruk is nogal 'meh'. Met name omdat de macbook erg aan de prijs is.

Thuis werk ik nog altijd op mijn 2014 model in 'laptop' modus en gebruik het 2017 model zakelijk puur als 'desktop'.

- Toetsenbord is erg apart, typ je er een tijdje op, dan is het op zich prima. Gebruik je daarna weer het 214/2015 model, dan merk je toch dat het 2016/2017 model een beetje doet denken aan een grote pocket-calculator.
- Trackpad op de 2016/2017 is op zich prima, maar die van mijn 2014 is ook prima; De size-increase en het 'trilling motor gedoe' was naar mijn mening nergens voor nodig.
- USB-C is ook prima.. maar zelfs mijn nieuwe smartphone MET usb-c heeft een kabel waar aan het uiteinde een gewone USB aansluiting zit.. gevolg is dat ik nu blijer ben met het 2014 model waar ik alles nog direct in kan pluggen zonder gekke adapters op de keukentafel.
- Mag-safe ... ben al 1x gestruikeld over usb-c, daarom gebruik ik toch liever thuis het 2014 model..

Verder heb ik veel niet onderbouwde issues maar die voegen wel toe aan het 'meh' gevoel bij het 2017 model, zoals:
- Wifi erg instabiel naar mijn mening (vaak aan en uit zetten)
- usb-c externe monitoren geven vaak problemen (restarten is vaak de oplossing)
- laden werkt niet altijd (weer opnieuw inpluggen)
- ding voelt vrij fragiel (al 2x omgewisseld, 1x omdat de bodemplaat 2mm 'scheef' zat en voor frictie zorgde bij het openen)
Het zijn geen showstoppers of maken het ineens een "K-ding" maar het gevoel van premium zoals ik eigenlijk nog steeds bij mijn 2014 model heb, dat heb ik totaal niet bij het 2017 model.

En stiekem merk ik nu ook dat ik toch wel de s/pdif, sd-reader & hdmi vaker mis dan ik dacht, met name als je dan ergens bent met je macbook, is het toch verdomde handig al die 'out-of-the-box' tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsheg
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-04 21:01
Sluw schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:40:
Ik heb met mijn 15" macbook pro 2017 nu voor de tweede keer al dat mijn linker speaker zich uit zichzelf opblaast. Heel vreemd, als ik google vind ik wel iets over bootcamp maar dat gebruik ik niet. Ik hoor ineens harde tikken en gekraak en hij is ontploft. Vorige keer is de hele upper case vervangen... Nu na de tweede keer gebeurt het net weer (terwijl de speaker dus al kapot was). Hard gekraak en getik en de speaker is nog verder vernaggeld. Ben ik hem weer een tijdje kwijt. Macbook hangt trouwens niet aan de lader. Iemand ook deze ervaring? :+
Jaa, precies dit dus, mijn rechter speaker knalt er in eens uit. ik deed mijn MacBook Pro Late 2016 aan vanuit slaap stand en hoorde hard gekraak en een soort "plop".

Bij testen bleek mijn rechter speaker geen goed geluid meer te geven!
Hoop dat het onder de garantie valt.

Iemand enig idee of dit onder de standaard garantie valt bij een apple store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:53
gijsheg schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:06:
[...]

Jaa, precies dit dus, mijn rechter speaker knalt er in eens uit. ik deed mijn MacBook Pro Late 2016 aan vanuit slaap stand en hoorde hard gekraak en een soort "plop".

Bij testen bleek mijn rechter speaker geen goed geluid meer te geven!
Hoop dat het onder de garantie valt.

Iemand enig idee of dit onder de standaard garantie valt bij een apple store?
Ja heb t al een keer laten repareren. Nu is die nog steeds (weer) kapot omdat ik 'm eigenlijk niet kwijt kan en niet weg wil brengen maar ga 't toch maar snel laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekkerjra
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12-2017
Gistermiddag heb ik de MacBook Pro 2017 gekocht, het model met de laagste specificaties. Ik ben overgestapt van een MacBook Air uit 2013. De Air gebruikte ik veel voor photoshop, maar aangezien ik ook in video's ben gaan maken had ik een computer nodig met meer kracht. Vandaag heb ik als test een korte video ge-edit in Premiere Pro. Gewoon wat beelden gemaakt met mijn iPhone, full HD. Al na 1 minuut video, zonder titels of overgangen heb ik al ontzettend veel last van stotterend beeld en loopt het systeem ontzettend traag. Herkent iemand dit?

Gelukkig kan ik de computer nog retourneren. In verschillende winkels werd mij deze laptop wel aangeraden voor video (Apple store, mediamarkt en Coolblue). Waar ligt dit aan? Videokaart of niet genoeg geheugen (8gb)? Ik merk eigenlijk maar weinig verschil met mijn Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CT schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:02:
Trackpad op de 2016/2017 is op zich prima, maar die van mijn 2014 is ook prima; De size-increase en het 'trilling motor gedoe' was naar mijn mening nergens voor nodig.
Die trilmotor is nodig om je het gevoel te geven dat je iets hebt ingedrukt. En dat is weer nodig omdat dit een drukgevoelig trackpad is. Door die drukgevoeligheid hoef je geen vinger-twister te doen om bijv. de definitie van een woord op te zoeken.

Die size increase is niet alleen handig bij een groot extern scherm (een 27" bijv.) maar ook wanneer je de gestures die meer dan 2 vingers vereisen gebruikt en al helemaal wanneer je vensters wilt verslepen. Geen gepriegel meer op die kleine rot trackpads en dat komt de ergonomie ten goede (je kunt nu een lange haal maken ipv een heleboel korte veegjes).

Waarschijnlijk waren de ervaringen met de Magic Trackpad 2 dusdanig positief dat ze de trackpads op de notebooks maar zijn gaan vergroten.
- Mag-safe ... ben al 1x gestruikeld over usb-c, daarom gebruik ik toch liever thuis het 2014 model..
Leer je kabel correct neer te leggen want je bent wettelijke aansprakelijk wanneer iemand over dat snoer struikelt (vooral tijdens werk). Iets wat overigens ook geldt bij gebruik van een magsafe (die ook lang niet altijd losliet getuige het feit dat ik mijn MBP 2010 gewoon aan het oplaadsnoer ruim 10cm van het bureau kon tillen 8)7 ). Volgens mij is die magsafe verder ook een beetje een love it/hate it ding.
Wifi erg instabiel naar mijn mening (vaak aan en uit zetten)
Dat is het zure aan wifi: het gaat hand in hand met instabiliteit en de oorzaak kan van alles zijn. Daar een oplossing voor vinden is gewoon een pita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Benn
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb de 15 inch pro uit 2017 met de i7-7820hq, 512gb ssd, 16gb lpddr3 ram en de mobiele rx560.
Wat een waardeloze machine is dit. Niet op hardware gebied, maar op software.

Videokaart spring af en toe niet over van de on board naar de mobiele rx560 en vanuit ongeveer 15 min of langer slaapstand schakelt ie letterlijk nooit over. Probleem is erkens bij Apple maar ze doen er tot nu toe nog niets aan lijkt wel.

Apple's software werkt niet samen met de hardware. Moederbord is al een keer vervangen... en heb uiteindelijk na veel zeuren en uren aan de telefoon gezeten te hebben met Apple Care een replacement gekregen. Deze heeft gewoon weer dezelfde problemen als de vorige en als cadautje erbij zit er nu ook coil whine in...

Ik ga nu proberen deze te retourneren en ik hoef voorlopig niets meer van Apple, ben er even klaar mee en stap weer terug naar Windows. (dit was mijn eerste MacBook Pro die als daily driver moest dienen)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FransvB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:10
Ik zal mijn ervaring dan ook maar eens delen:

Altijd heb ik gewerkt met Windows, zowel op een vaste pc, als op een laptop. Mijn vorige laptop was een surface pro 4 en na al het gezeik met windows laptops(elke dag mininmaal 1x volledig vastlopen, werk kwijt etc. zelfs na herinstallaties) toch maar besloten een MacBook te kopen. Ook omdat ik de laatste tijd veel gebruik maak van het Adobe pakket en wil editen met Final Cut Pro.

Drie weken geleden na veel wikken en wegen een 13" 2017 256gb ssd 16gb ram gekocht, zonder touchbar.
Wat een verademing, vroeger vond ik het overpricede blokken aluminium, nu snap ik eindelijk wat de toegevoegde waarde is.

Het toetsenbord is inderdaad even wennen, maar werkt voor mij erg prettig. Het enorme touchpad is zo goed dat ik na 8 jaar een muis te hebben gebruikt nu op pad ga zonder.
Van te voren was ik benieuwd hoe snel ik zou wennen aan Mac OS, vooral omdat ik elke dag minimaal 8 uur erop werk, maar dat bleek erg makkelijk te zijn.
Ook over de bouwkwaliteit kan ik alleen maar lovend zijn. Ik wist al lang dat het mooie apparaten waren, maar ik had niet verwacht dat de MacBook ook zo goed zou aanvoelen. Nu erg blij dat ik toch geen XPS 13 heb gekocht.

Ik wil niet meer terug naar Windows, die paar honderd euro extra zijn voor mij echt wel het gebruiksgemak waard.

Mede dankzij alle reacties hier en op andere uithoeken van GoT mijn beslissing genomen. Daarom, bedankt voor het meehelpen met mijn keuze, ook al heb ik niks gevraagd!

[ Voor 0% gewijzigd door FransvB op 19-12-2017 10:47 . Reden: Typo's (Meer koffie nodig) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:10
Ik heb de fout gemaakt om een MBP met een 256 Gb drive te kopen en die zit nu continue vol.
Wat me opvalt is dat MacOS 100Gb in lijkt te nemen, dit lijkt me wat riant. Zijn er nog opties op MacOS wat minder ruimte in te laten nemen?
Ik lees hier en daar dat TimeMachine misschien local files opslaat (ook al heb ik daar een externe schijf voor ingesteld)? Is er een manier om te zien hoeveel TimeMachine lokaal gebruikt?
EDIT: ok ik heb in Finder -> Go To Folder "volumes" gedaan en dan krijg je de local backup te zien. Die is 7 Gb, dus daar zit het hem ook niet in... :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f7Ac8Hb8rjQHmFDFLVL7LCvP/full.png

Overigens net Parallels geinstalleerd voor een bepaald windows-only prog. Parallels werkt verbazingwekkend goed!
FransvB schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:45:
Het enorme touchpad is zo goed dat ik na 8 jaar een muis te hebben gebruikt nu op pad ga zonder.
Ik heb precies dezelfde ervaring! Zelfs als ik de Magic Mouse aan heb staan grijp ik vaak het touchpad, omdat dat een kortere weg is vanaf het toetsenbord :+

[ Voor 75% gewijzigd door Menesis op 19-12-2017 16:39 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien even Disk Inventory X op je schijf loslaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:10
Tsunami schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:32:
Misschien even Disk Inventory X op je schijf loslaten?
Ah nice, ga ik proberen! Lijkt trouwens verdacht veel op Sequoia van de TU/e :D M'n pa gebruikte dat vroeger altijd :P

Edit: ok, Xcode neemt 50GB in beslag :+

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 19-12-2017 18:50 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Wat is een goede usb-c adapter met usb-c Poorten only? Ik moet nu nl dagelijks al m'n 4 usb-poorten iets in pluggen en omdat dat niet al te soepel gaat zoek ik een enkele hub die ik in kan pluggen en de kabels kan laten rusten verder.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
dekkerjra schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:40:
Gistermiddag heb ik de MacBook Pro 2017 gekocht, het model met de laagste specificaties. Ik ben overgestapt van een MacBook Air uit 2013. De Air gebruikte ik veel voor photoshop, maar aangezien ik ook in video's ben gaan maken had ik een computer nodig met meer kracht. Vandaag heb ik als test een korte video ge-edit in Premiere Pro. Gewoon wat beelden gemaakt met mijn iPhone, full HD. Al na 1 minuut video, zonder titels of overgangen heb ik al ontzettend veel last van stotterend beeld en loopt het systeem ontzettend traag. Herkent iemand dit?

Gelukkig kan ik de computer nog retourneren. In verschillende winkels werd mij deze laptop wel aangeraden voor video (Apple store, mediamarkt en Coolblue). Waar ligt dit aan? Videokaart of niet genoeg geheugen (8gb)? Ik merk eigenlijk maar weinig verschil met mijn Air.
Premiere Pro is niet echt de juiste keus om te editen op een MacBook Pro. Ik heb dezelfde MacBook en hier werkt het perfect, maar ik gebruik dan wel iMovie of Final Cut Pro X.

iMovie is gratis maar Final Cut kost heel wat centen. Ik zou het ff daarmee proberen. Je zou het ook kunnen proberen op je Air.

hi!

• Lyca
Na toch al een hele tijd mijn nieuwe Macbook pro 2017 te gebruiken zijn er toch wel wat euveltjes geweest en uitdagingen:

- Ik had problemen met een sticky spacebar (na 3 keer uiteindelijk toch gemaakt door de Apple shop, met garantie uiteraard).

- Het aansteken van een scherm via HDMI gaat soms toch fout hoor, indien je het extern scherm als enige scherm neemt en de rest clamshell mode doet is er geen probleem. Klap je de laptop dan open blijft alles soms volledig zwart. TB reageert ook niet meer en is een hard shutdown nodig, dat is echt wel lastig.

- TB gaat soms niet meer reageren op niets, puur software gerelateerd allemaal. Super irritant, ik was sowieso al niet echt verkocht aan die feature.

- Ik weet niet of dit echt aan de Macbook zelf ligt, maar ik heb een USB-C hubje dat zo de vorm van de laptop mee volgt. Die herkent niet alle USB sticks, als de dongle van Apple zelf gebruik werkt het zonder problemen. Bizar

Voor de rest is het een degelijk machien, ik blijf het soms toch een beetje te duur vinden voor wat er in zit. Maarja ik ben verkocht aan Mac OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:37
Lyca schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:30:
- Het aansteken van een scherm via HDMI gaat soms toch fout hoor, indien je het extern scherm als enige scherm neemt en de rest clamshell mode doet is er geen probleem. Klap je de laptop dan open blijft alles soms volledig zwart. TB reageert ook niet meer en is een hard shutdown nodig, dat is echt wel lastig.
Ik heb dit probleem ook enorm vaak, maar dan wanneer ik het LG 5K scherm aansluit via USB C. Het blijft een gok of hij het nog doet erna. Over het algemeen moet ik hem force rebooten..

• Lyca
iMick schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb dit probleem ook enorm vaak, maar dan wanneer ik het LG 5K scherm aansluit via USB C. Het blijft een gok of hij het nog doet erna. Over het algemeen moet ik hem force rebooten..
Dat is inderdaad echt super vervelend. Daar zouden ze echt eens een fix voor morgen brengen.

Nog iets, maar ik denk dat dat eerder puur softwarematig is, een e-mail ontvangen op beide MacBook en telefoon resulteert dat in de iPhone nog steeds een notificatie staat bij het mail icoontje. Zelfs als die al uren gelezen is. Pas bij het openen van de mail app gaat die gelezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij dat LG 5k scherm speelt je hardware revisie mee. De oude revisies hadden wat problemen met de shielding waardoor wifi spullen (AP's en routers) dusdanig veel stoorden dat het scherm allerlei issues had. LG heeft dat inmiddels aangepast. De oude schermen konden ingestuurd worden voor reparatie en nieuwe schermen hebben de fix. Die info vindt je op diverse websites en vast ook bij LG zelf. Controleer dus vooral of je scherm nog zo'n oude hardware revisie heeft.

Wat ook helpt is een ander Thunderbolt kabeltje. Een defecte Thunderbolt kabel kan ook dit soort rare dingen veroorzaken.

Niet werkende USB-C hubs zijn er ook zat, dat is vaak goedkope Chinese namaak meuk. Als je zorgt dat je het bij de wat meer bekende merken houdt zul je hier ook geen last van hebben (een defect kan echter natuurlijk altijd).

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 21-12-2017 22:11 ]

• iMick
  • Laatst online: 23:37
ppl schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:10:
Bij dat LG 5k scherm speelt je hardware revisie mee. De oude revisies hadden wat problemen met de shielding waardoor wifi spullen (AP's en routers) dusdanig veel stoorden dat het scherm allerlei issues had. LG heeft dat inmiddels aangepast. De oude schermen konden ingestuurd worden voor reparatie en nieuwe schermen hebben de fix. Die info vindt je op diverse websites en vast ook bij LG zelf. Controleer dus vooral of je scherm nog zo'n oude hardware revisie heeft.

Wat ook helpt is een ander Thunderbolt kabeltje. Een defecte Thunderbolt kabel kan ook dit soort rare dingen veroorzaken.

Niet werkende USB-C hubs zijn er ook zat, dat is vaak goedkope Chinese namaak meuk. Als je zorgt dat je het bij de wat meer bekende merken houdt zul je hier ook geen last van hebben (een defect kan echter natuurlijk altijd).
Goede tip, ik heb inderdaad de eerste revisie van het scherm waarschijnlijk. (gekocht op launchday in Nederland). Maar ik heb het ook regelmatig met andere (officiele) dongel + HDMI / DisplayPort of met het ontwaken uit sleep. Enige oplossing die Apple Care aanbiedt is een volledige reinstall en als het dan nog steed is, dan kan hij worden gerepareerd.. Hoewel ik mij nog steeds afvraag of dit geen software issue is, gezien ik er veel meer over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PZOOO schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:32:
-gebrek aan usb poort waardoor je toch weer adapters moet gebruiken, voor alles
Kom op zeg, dat wist je toch van tevoren?
-de DVI adapters zijn geen hoge resolutie, waardoor mijn DVI 2560x1600 schermen niet hoger kunnen weergeven dan 1200x800.
Je moet een speciale hebben, StarTech heeft zoiets:
https://www.cdw.ca/shop/p...VI-2560x1600/4301589.aspx

Maar ik denk dat het handiger is om gewoon je monitoren te verkopen en nieuwe te scoren :/
Wel jammer, want die resolutie is echt top.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 22-12-2017 09:27 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het ook niet een gebrek aan usb poorten willen noemen trouwens. Je gaat van 2 naar 4 USB poorten. Weliswaar geen USB-A maar USB poorten nonetheless ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik heb een hyperdrive hub gekocht, mooi apparaat, alleen jammer dat mijn jetdrive lite niet volledig erin verdwijnt :(. Dat was in de macbook pro mid 2014 wel het geval, waardoor je niet eens doorhad dat hij er zat.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 01-10 21:00

Apache

amateur software devver

Ik heb mijn mbp 2016 fully specced buiten 1tb ssd ondertussen iets meer dan een jaar
- touchbar blijft een gimmick, ik ben er nog nooit blij van geworden, na een jaar zijn de meest "revolutionaire" apps ook wel gepasseerd. Ik vraag mij af hoe apple zich eronderuit gaat praten om dat toch weer ongedaan te maken en terug traditionele toetsen zal voorzien
- grotere touchpad: nog wel handig, palm detectie etc werkt super
- nieuw keyboard: typt fijn, kwaliteit laat te wensen over, plastiek van de lettertjes laat los, sommige tikken consistent dubbel, hoort allemaal niet thuis op een laptop in deze prijsklasse
- stabiliteit is ondermaats, meer kernel panics en touchbar crashes gehad dan met de vorige generatie, wat ook een first day mbpr aankoop was
- overall build kwaliteit: iets onder de trackpad rammelt als je er tegen tikt, zoals een goedkoop stuk tinnen speelgoed, collega heeft er ook last van, mijn macbook is nooit gevallen.
- usb-c: bevalt op zich goed, kheb de lg 38uc99 en dat is een combinatie die wel goed werkt, ik werk zoveel mogelijk wireless, en ik vind het wel fijn dat ik de usb-c naar lightning cable voor ipad pro en iphone x gewoon kan inpluggen in de laptop charger.

Dit model was ook nog eens 1000 euro duurder dan mijn mbpr van 2012, die kwalitatief beter in mekaar zit dan dit toestel doet mij toch wat twijfelen om mij aan de volgende macbook te wagen. Het zal de software zijn die mij over de schreef trekt, en zeker niet de hw.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het verbaasd mij een beetje hoe slecht de product kennis is van sommige mensen hier (let wel, we zitten hier op tweakers.net, niet Computeridee). Dat wat je omschrijft van het trackpad is iets waar iedere MBP 2016/2017 "last" van heeft (en ieder ander product met hetzelfde trackpad, dus ook de Magic Trackpad 2) omdat het een feature is. Het zit erop om haptische feedback te geven zodat gebruikers voelen dat ze iets hebben ingedrukt. Dat schijnt voor heel veel mensen nogal een ding te zijn; dat tappen vinden ze maar niks. Tap to click is dan ook iets wat standaard uit staat.

Voor wie die haptic feedback niet wil is het dan weer in de System Preferences uit te zetten (Trackpad > Point & Click > Force Click and haptic feedback; het staat helemaal onderaan).

Die Touch Bar is iets wat overigens sterk afhankelijk is van hoe creatief de ontwikkelaar van betreffende software is. Eigenlijk is het iets wat het kaf van het koren scheidt: de ontwikkelaars die echt goed zijn passen die Touch Bar in de gehele workflow in en plaatsen daar nou juist de dingen die wel in het menu staan maar niet in het context menu of waar geen sneltoets aan toegekend is. Helaas zijn er maar weinig van dat soort ontwikkelaars dus ik snap wel dat sommigen die Touch Bar als gimmick gaan zien. Gezien de ervaringen uit het verleden is de kans dat Apple de Touch Bar terug gaat draaien nagenoeg nihil.

Maar uit je signature mogen we in ieder geval opmaken dat de MBP genoeg features heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Hier ook de MBP 2016 15" TB een klein jaar in m'n bezit (februari van dit jaar) en zowel positieve als negatieve ervaringen. Ik gebruik 'm voor onder andere Photoshop, Indesign, programmeren, draaien van VM's...

+ Het toestel zelf is licht maar voelt wel enorm stevig aan en ziet er ook nog eens goed uit
+ Het scherm is echt subliem. Vandaar dat ik nog steeds geen extern scherm heb omdat ik graag een extern scherm heb dat dezelfde kwaliteit heeft als dat van m'n MBP
+ Ik vind persoonlijk het toetsenbord wel leuk typen, enkel de pijltjestoetsen waren wat wennen
+ Zeer goede batterij
+ Performance heb ik ook geen klagen over
+ Het super grote touchpad dat je overal kan inklikken

- De TB is en blijft een gimmick in mijn ogen en werkt soms zelfs vertragend. Om bv. de helderheid, toetsenbordverlichting of het volume te wijzigen zijn meer stappen nodig dan bij de modellen die wel nog de functie toetsen hebben
- Geen MagSafe meer, in mijn ogen een nog meer idiote keuze dan enkel USB-C poorten
- Enkel USB-C poorten, van een pro machine verwacht ik niet een hoop dongles nodig te hebben voor onder anderen usb sticks, hdd's en ethernet aan te sluiten
- De software lijkt steeds meer een afterthought te worden bij Apple. Ik weet niet waarom, maar High Sierra werkte gewoon niet zo snappie als zou moeten naar mijn mening, ook qua batterij neemt hij onder High Sierra een duik. Vandaar dat ik er terug Sierra op gezet heb.

Dan nog kleine dingen die mij irriteren waar ik de reden niet van vind:

- Om de een of andere reden moet ik elke keer een USB stick 2 keer inpluggen als ik deze wil formatteren
- Als ik muziek albums naar een USB stick kopieer voor in de wagen speelt hij deze niet in track volgorde af. Je zou denken dat het aan de autoradio ligt maar aangezien ik dit niet voorheb met m'n MBP 2009 lijkt het me aan m'n MBP 2016 te liggen.

Conclussie: zou ik 'm opnieuw kopen? Eerlijk gezegd, I don't know. Het is vooral omdat ik voorlopig nog geen windows laptop tegen ben gekomen die zowel die bouwkwaliteit, schermkwaliteit en zonder 10 lelijke intel, nvidia en win10 stickers op ben tegen gekomen. Anders denk ik dat ik inderdaad eerder voor een desktop werkstation + laptop voor onderweg zou gekocht hebben. Wat voor het geld dat deze MBP kost (rond de 2699 dacht ik) best mogelijk is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Simon Shipperd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:30:
- Geen MagSafe meer, in mijn ogen een nog meer idiote keuze dan enkel USB-C poorten
Hier zijn alternatieven voor. Er is al heel lang de Griffin BreakSafe en sinds kort ook de MagNeo via Kickstarter.

[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 29-12-2017 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Shipperd
TucanoItaly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:36:
[...]

Hier zijn alternatieven voor. Er is al heel lang de Griffin BreakSafe en sinds kort ook de MagNeo via Kickstarter.
Ik weet dat we hier allemaal wel Apple fans zijn, maar daarom moet niet alles goed gepraat worden. Alles is op te lossen met tussenstukjes. Maar geef toe, die kickstarter. 128$ moeten uitgeven voor iets dat jaren standaard op de MB's gezeten heeft. En dan was ik in m'n post nog het feit vergeten dat je er niet eens meer een stroomkabel bij krijgt bij een laptop van 2700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Simon Shipperd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:46:
maar daarom moet niet alles goed gepraat worden. Alles is op te lossen met tussenstukjes.
Ik weet niet wat je in mijn post leest? Ik praat helemaal niks goed. Ik zeg gewoon dat er een alternatief is. Dat doe ik omdat je aangeeft dat je het 1 van de vervelendste dingen vindt van de nieuwe MBP. De Griffin BreakSafe is iets van 3 tientjes via Amazon.de.
En dan was ik in m'n post nog het feit vergeten dat je er niet eens meer een stroomkabel bij krijgt bij een laptop van 2700 euro.
Volgens mij was de oude situatie: 1 meter stroomkabel, plus 1 meter MagSafe kabel. De nieuwe situatie is 2 meter USB-C charge kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-10 18:58
Ik merk de laatste tijd dat Safari 100% CPU gebruikt op sommige pagina's waardoor de fans vol beginnen te blazen. Bijvoorbeeld deze Reddit pagina: https://www.reddit.com/r/...cussion_december_29_2017/

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Qua extensies heb ik enkel uBlock geïnstalleerd en het probleem doet zich niet voor in Chrome.

[ Voor 14% gewijzigd door Heisenbug op 29-12-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heisenbug schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:11:
Ik merk de laatste tijd dat Safari 100% CPU gebruikt op sommige pagina's waardoor de fans vol beginnen te blazen. Bijvoorbeeld deze Reddit pagina: https://www.reddit.com/r/...cussion_december_29_2017/

Ja, maar ik denk dat dat wel te verklaren is: die page toont bovenaan een ticker met de koersen van een zooi crypto's. In mijn Safari scrollt die ticker niet, maar verbruikt wel CPU, waardoor het onduidelijk is waarom dat zo is. In Firefox scrollt die ticker wel, en verbruikt hij ook behoorlijk CPU (wel minder, iets van 50%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Simon Shipperd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:30:
Hier ook de MBP 2016 15" TB een klein jaar in m'n bezit (februari van dit jaar) en zowel positieve als negatieve ervaringen. Ik gebruik 'm voor onder andere Photoshop, Indesign, programmeren, draaien van VM's...

+ Het toestel zelf is licht maar voelt wel enorm stevig aan en ziet er ook nog eens goed uit
+ Het scherm is echt subliem. Vandaar dat ik nog steeds geen extern scherm heb omdat ik graag een extern scherm heb dat dezelfde kwaliteit heeft als dat van m'n MBP
+ Ik vind persoonlijk het toetsenbord wel leuk typen, enkel de pijltjestoetsen waren wat wennen
+ Zeer goede batterij
+ Performance heb ik ook geen klagen over
+ Het super grote touchpad dat je overal kan inklikken

- De TB is en blijft een gimmick in mijn ogen en werkt soms zelfs vertragend. Om bv. de helderheid, toetsenbordverlichting of het volume te wijzigen zijn meer stappen nodig dan bij de modellen die wel nog de functie toetsen hebben
- Enkel USB-C poorten, van een pro machine verwacht ik niet een hoop dongles nodig te hebben voor onder anderen usb sticks, hdd's en ethernet aan te sluiten
- De software lijkt steeds meer een afterthought te worden bij Apple. Ik weet niet waarom, maar High Sierra werkte gewoon niet zo snappie als zou moeten naar mijn mening, ook qua batterij neemt hij onder High Sierra een duik. Vandaar dat ik er terug Sierra op gezet heb.

Dan nog kleine dingen die mij irriteren waar ik de reden niet van vind:

- Om de een of andere reden moet ik elke keer een USB stick 2 keer inpluggen als ik deze wil formatteren
- Als ik muziek albums naar een USB stick kopieer voor in de wagen speelt hij deze niet in track volgorde af. Je zou denken dat het aan de autoradio ligt maar aangezien ik dit niet voorheb met m'n MBP 2009 lijkt het me aan m'n MBP 2016 te liggen.

Conclussie: zou ik 'm opnieuw kopen? Eerlijk gezegd, I don't know. Het is vooral omdat ik voorlopig nog geen windows laptop tegen ben gekomen die zowel die bouwkwaliteit, schermkwaliteit en zonder 10 lelijke intel, nvidia en win10 stickers op ben tegen gekomen. Anders denk ik dat ik inderdaad eerder voor een desktop werkstation + laptop voor onderweg zou gekocht hebben. Wat voor het geld dat deze MBP kost (rond de 2699 dacht ik) best mogelijk is lijkt me.
Ik kan 1 minpunt voor je wegpoetsen.
Als je volume/verlichting knop aantipt en meteen naar links of rechts schuift past die meteen aan. Werkt makkelijker dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-10 21:50

MaxPoweR

-=StopTech=-

Heisenbug schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:11:

Qua extensies heb ik enkel uBlock geïnstalleerd en het probleem doet zich niet voor in Chrome.
Hier 14% en als ik heen en weer scroll 18% met uBlock extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
gnauw schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:19:
[...]

Ik kan 1 minpunt voor je wegpoetsen.
Als je volume/verlichting knop aantipt en meteen naar links of rechts schuift past die meteen aan. Werkt makkelijker dan vroeger.
Oh, maar dat weet ik hoor. Maar uiteindelijk zijn dat nog steeds 2 handelingen tegenover 1 handeling als je rechtstreeks op een toets kan drukken zoals op de oude MB's met functie toetsen.

En okay, dat is ook deels wat mierenneuken. Maar het zijn net al die kleine dingen die altijd net wat beter waren uitgedacht en uitgewerkt dan bij de concurrent waardoor ik fan geworden ben van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 01-10 21:00

Apache

amateur software devver

ppl schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:09:
Het verbaasd mij een beetje hoe slecht de product kennis is van sommige mensen hier (let wel, we zitten hier op tweakers.net, niet Computeridee). Dat wat je omschrijft van het trackpad is iets waar iedere MBP 2016/2017 "last" van heeft (en ieder ander product met hetzelfde trackpad, dus ook de Magic Trackpad 2) omdat het een feature is. Het zit erop om haptische feedback te geven zodat gebruikers voelen dat ze iets hebben ingedrukt. Dat schijnt voor heel veel mensen nogal een ding te zijn; dat tappen vinden ze maar niks. Tap to click is dan ook iets wat standaard uit staat.

Voor wie die haptic feedback niet wil is het dan weer in de System Preferences uit te zetten (Trackpad > Point & Click > Force Click and haptic feedback; het staat helemaal onderaan).

Die Touch Bar is iets wat overigens sterk afhankelijk is van hoe creatief de ontwikkelaar van betreffende software is. Eigenlijk is het iets wat het kaf van het koren scheidt: de ontwikkelaars die echt goed zijn passen die Touch Bar in de gehele workflow in en plaatsen daar nou juist de dingen die wel in het menu staan maar niet in het context menu of waar geen sneltoets aan toegekend is. Helaas zijn er maar weinig van dat soort ontwikkelaars dus ik snap wel dat sommigen die Touch Bar als gimmick gaan zien. Gezien de ervaringen uit het verleden is de kans dat Apple de Touch Bar terug gaat draaien nagenoeg nihil.

Maar uit je signature mogen we in ieder geval opmaken dat de MBP genoeg features heeft :+
Bedankt om mijn niveau op "computeridee" niveau in te schatten, je kent mij uiteraard enorm goed op basis van bovenstaande post.

Ik heb het niet over haptic feedback, ik heb het echt over het trackpad wat kapot klikt als ik er tegen tik, die optie in het config panel veranderd daar helemaal niets aan. Het klinkt letterlijk als met je vingernagel tegen een leeg blikje cola tikken.

Ik gebruik bvb ook de haptic touch bar app omdat die de touchbar ervaring net iets minder pijnlijk maakt.

De enige manier waarop ik de touchbar zie werken is als ze der individuele keys van maken met schermpjes op à la optimus prime.

Ik heb graag dat die features in software zitten, die zijn er tenminste uit te patchen, shitty hardware wil je gewoon snel vanaf.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Ik heb een MBP uit 2016, hierop draai ik VWware met Windows. Dit heb ik nodig voor VCDS (VAG uitlees/codeerprogramma).

Wanneer ik een USB stick via een omvormertje aansluit vraagt het netjes of ik met Mac of Windows wil connecten.
Als ik de VCDS kabel erin plug vraagt die niks en werkt dus niet.

Stop ik eerst de USB stick erin, vervolgens de vcds kabel, dan vraagt hij wel waarmee hij mag verbinden.
Dit maakt niet uit of ik bij de USB stick een OS kies of niet..

Nu is het niet heel erg maar ik heb niet altijd een USB stick bij en zoals gezegd krijg ik de kabel/programma dan niet werkend.
Zou fijn zijn als het dus ook zonder kan, iemand een idee?

Op een Windows machine werkt het overigens zonder problemen.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12
Ik sta op het punt om voor iemand een MBP te bestellen, en wilde dat zoals altijd “gewoon” bij Apple doen. Totaalprijs is € 3300 (de uitgebreide 15” variant dus). Maar net wees iemand mij hierop:

pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 15,4", i7 2,9GHz, 512GB ssd Spacegrijs (Qw...

Is het echt zo dat exact dezelfde MacBook bij andere winkels 10% minder kost? En zo ja, hoe kan dat? Ik was altijd in de veronderstelling dat er voor die winkels vrijwel geen marge op MacBooks zit (voor Apple zelf wel natuurlijk ;) )

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:58:
Is het echt zo dat exact dezelfde MacBook bij andere winkels 10% minder kost? En zo ja, hoe kan dat? Ik was altijd in de veronderstelling dat er voor die winkels vrijwel geen marge op MacBooks zit (voor Apple zelf wel natuurlijk ;) )
Het scheelt nogal of Apple in één keer een hele lading MacBook's (met een bepaalde configuratie) verscheept of een unieke order op haar website moet verwerken. Apple berekent aan een detaillist dus andere prijzen dan aan jou en mij als consument die direct bij hen kopen. Dat is het verschil tussen business-2-business of business-2-consumer.

Zoveel verschillende configuraties zijn er niet te maken (los van het RAM, de CPU of de SSD), dus als detaillist kun je gewoon het model inkopen dat je wilt. Deze zijn identiek aan de versies op de website van Apple (check de productcode maar).

[ Voor 10% gewijzigd door Pepppie op 30-12-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
nl.mark schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:08:
[...]

Het scheelt nogal of Apple in één keer een hele lading MacBook's (met een bepaalde configuratie) verscheept of een unieke order op haar website moet verwerken. Apple berekent aan een detaillist dus andere prijzen dan aan jou en mij als consument die direct bij hen kopen. Dat is het verschil tussen business-2-business of business-2-consumer.

Zoveel verschillende configuraties zijn er niet te maken (los van het RAM, de CPU of de SSD), dus als detaillist kun je gewoon het model inkopen dat je wilt. Deze zijn identiek aan de versies op de website van Apple (check de productcode maar).
Ik wist uiteraard dat de b2b prijzen van Apple lager zijn, alleen had ik altijd begrepen dat dat verschil echt minimaal was. Blijkbaar is dat dus toch niet het geval :) Tnx voor je reactie!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik ben op zoek naar een externe harde schijf voor mijn Macbook Pro (2017). Op de Mac zitten 2 USB-C aansluitingen en op mijn oude pc (waarvan ik de bestanden wil overzetten) zitten alleen USB 3.0 aansluitingen. Zijn hier goedkope kabels voor om dit probleem op te lossen? Ik wil het een 2,5 inch harde schijf zoals bijv.

https://www.bol.com/nl/p/...91/?suggestionType=browse

Kan ik de bijgeleverde kabel gewoon vervangen door een usb 3.0 --> usb-c kabel? Het lijkt me van wel, maar ik ben er niet zeker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat kan inderdaad USB-C en Micro-B SuperSpeed, of een usb type a naar usb-c-verloopstuk.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Navuri schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:45:
Ik ben op zoek naar een externe harde schijf voor mijn Macbook Pro (2017).
Als het om een niet te grote hoeveelheid bestanden gaat, is het wellicht het overwegen waard om een USB stick te kopen die beschikt over zowel een USB-A als een USB-C aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:41
Navuri schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:45:
Ik ben op zoek naar een externe harde schijf voor mijn Macbook Pro (2017). Op de Mac zitten 2 USB-C aansluitingen en op mijn oude pc (waarvan ik de bestanden wil overzetten) zitten alleen USB 3.0 aansluitingen. Zijn hier goedkope kabels voor om dit probleem op te lossen? Ik wil het een 2,5 inch harde schijf zoals bijv.

https://www.bol.com/nl/p/...91/?suggestionType=browse

Kan ik de bijgeleverde kabel gewoon vervangen door een usb 3.0 --> usb-c kabel? Het lijkt me van wel, maar ik ben er niet zeker van.
Is een SSD niet iets? Heb zelf deze. Snel, genoeg opslag en USB 3.1 (USB-C).

[ Voor 5% gewijzigd door Froggle op 30-12-2017 13:02 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apache schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:12:
Bedankt om mijn niveau op "computeridee" niveau in te schatten, je kent mij uiteraard enorm goed op basis van bovenstaande post.
Wie de schoen past trekke hem aan ;) Ik weet dat het vandaag de dag in is om met alleen maar emoties op van alles en nog wat te reageren maar het zou mensen toch echt sieren wanneer men daar eens een fikse scheut rationeel denken aan toe zou voegen. Lees je eigen post nog eens terug en dan je 2e; welk verschil valt je op (zie ook hieronder)?
Ik heb het niet over haptic feedback, ik heb het echt over het trackpad wat kapot klikt als ik er tegen tik, die optie in het config panel veranderd daar helemaal niets aan. Het klinkt letterlijk als met je vingernagel tegen een leeg blikje cola tikken.
Dat is exact ook het geluid wat het ding standaard maakt. Belangrijkste toevoeging hier wat het dan wel verdacht maakt is "de optie in system preferences (config panel is een Windows ding!) veranderd daar niets aan". Dat is nogal cruciale informatie die in je eerste post niet aanwezig was. We moeten hier afgaan op het verhaaltje dat jij tikt en dat wat jij hebt getikt komt nou eenmaal exact overeen met hoe het zou moeten werken. Dat wat je hier neerzet is daarom belangrijk omdat dit van de normale werking afwijkt. Die dingen mis je wanneer je puur met emotie een post gaat tikken.
Ik gebruik bvb ook de haptic touch bar app omdat die de touchbar ervaring net iets minder pijnlijk maakt.
En daar hebben we de volgende belangrijke toevoeging die meteen naar een verdachte leidt: gooi dat programma er eens af en probeer het eens zonder. Het enige wat die app doet is de haptic engine laten trillen zodat je hoort dat je op die touch bar iets hebt aangeraakt. En ja, het is echt "hoort" want dat ding zit zo ver van de touch bar weg en trilt zo zacht dat je het niet zult voelen. Het kan best zijn dat een bug in die app voor je probleem zorgt; dit is iets wat vrij normaal is bij dit soort tools. Een geluidje afspelen had net zo goed gekund en zal zeer waarschijnlijk minder raar gedrag opleveren (het zou me namelijk niks verbazen dat er iets aan "hack"werk nodig is om die tool te laten werken zoals het nu werkt).
De enige manier waarop ik de touchbar zie werken is als ze der individuele keys van maken met schermpjes op à la optimus prime.
Dan kun je alleen icoontjes aan de toetsen toewijzen wat prima kan zijn maar daarmee verlies je dan wel iets waar de touch bar juist uitermate geschikt voor is: sliders. Ik denk niet dat veel mensen dat graag zouden willen. Dan liever een haptic engine onder de touch bar zodat je ook echt iets voelt wanneer je een optie aanraakt.
Ik heb graag dat die features in software zitten, die zijn er tenminste uit te patchen, shitty hardware wil je gewoon snel vanaf.
Die shitty hardware is vaak het gevolg van features eruit patchen (en met name Windows gebruikers zijn daar goed in) ;) Verder hebben ze voor shitty hardware gewoon wetgeving op zowel nationaal als Europees gebied; een internetforum hoort daar niet onder.
Famous schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:13:
Ik heb een MBP uit 2016, hierop draai ik VWware met Windows. Dit heb ik nodig voor VCDS (VAG uitlees/codeerprogramma).

Wanneer ik een USB stick via een omvormertje aansluit vraagt het netjes of ik met Mac of Windows wil connecten.
Als ik de VCDS kabel erin plug vraagt die niks en werkt dus niet.
Staat dat VCDS verhaal wel in macOS onder USB devices? Zo ja, vindt je deze dan ook terug in de lijst met USB devices van de betreffende vm? Zo ja, heb je die dan ook ingesteld om automatisch met de vm te connecten?

Het er echter rekening mee dat lang niet alle USB devices door te geven zijn naar een vm.

@Navuri natuurlijk, zolang er maar de juiste stekkers aan zitten (USB-C is alleen een stekker en kabel en de Mac kan door Thunderbolt 3 van alles en nog wat aan protocollen aan, USB is daar 1 van).

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 30-12-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 10:56

BCC

posttoast schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:17:
[...]

Ik wist uiteraard dat de b2b prijzen van Apple lager zijn, alleen had ik altijd begrepen dat dat verschil echt minimaal was. Blijkbaar is dat dus toch niet het geval :) Tnx voor je reactie!
Dat was vroeger. Nu doen ze een stuk meer bulk. Houd ook de Coolblue tweedekans macbooks in de gaten. Scheelde op mijn 3.1GHz MBP zon 600 euro.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
BCC schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:47:
[...]

Dat was vroeger. Nu doen ze een stuk meer bulk. Houd ook de Coolblue tweedekans macbooks in de gaten. Scheelde op mijn 3.1GHz MBP zon 600 euro.
Ik kwam er na navragen alleen wel achter dat de CB MacBooks een US ISO keyboard hebben, terwijl ik graag tik op US ANSI (met o.a. een "liggende" return, ipv een "hoge"). Zie hier het verschil:

Ik wil dus deze:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/content/202112

Maar CoolBlue verkoopt deze:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/content/204162

Nu kun je natuurlijk zeggen dat dit een prima ruil is voor die € 300, maar voor mij geldt dat niet :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:00
Kan je op de nieuwe macbooks 4k filmpjes afspelen? Omdat op een macbook pro 13 inch uit 2015 van een vriend van mij dit niet mogelijk is met allerlei mediaplayers waaronder VLC. Het stottert de hele tijd...

PSN: Jonasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Had ik ook veel met Mn oude MacBook. Alle andere users uitloggen deed al wonderen had er wel zelf een nieuwe ssd in gezet (mid 2014 versie)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
Afgelopen week heeft mijn 2016 MacBook Pro voor de 3e keer een nieuwe topcase gekregen omdat het toetsenbord bedenkelijke geluiden begon te maken als het apparaat warm werd.
De toetsen gaven een klikkend en plakkend geluid, dit vooral bij de toetsen rondom de "8" en "H" toets.

Het lijkt er nu echter op dat ik een nieuw soort toetsenbord heb gekregen. Alle toetsen geven een lichtere en vooral zachtere aanslag. Dit had naar mijn mening vanaf het begin af aan zo moeten zijn, had Apple veel kritiek gescheeld.

Kort Google moment leerde mij dat dit misschien wel eens een 2e generatie/2017 model van het toetsenbord/topcase kan zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Lejavh op 01-01-2018 21:05 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Hoe zou je dat kunnen herkennen? Staat dat in de hardware info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
Geen idee eigenlijk. De artikelnummers voor de onderdelen zijn wel gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Lejavh schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:44:
Afgelopen week heeft mijn 2016 MacBook Pro voor de 3e keer een nieuwe topcase gekregen omdat het toetsenbord bedenkelijke geluiden begon te maken als het apparaat warm werd.
De toetsen gaven een klikkend en plakkend geluid, dit vooral bij de toetsen rondom de "8" en "H" toets.

Het lijkt er nu echter op dat ik een nieuw soort toetsenbord heb gekregen. Alle toetsen geven een lichtere en vooral zachtere aanslag. Dit had naar mijn mening vanaf het begin af aan zo moeten zijn, had Apple veel kritiek gescheeld.

Kort Google moment leerde mij dat dit misschien wel eens een 2e generatie/2017 model van het toetsenbord/topcase kan zijn.
Jup, het model van 2017 heeft een update gehad aan het toetsenbord en de topcase. Je vind er volgens mij bij Apple zelf zeer weinig informatie over.
Een kennis heeft een 2016 model en ik een 2017 en het verschil is eigenlijk opmerkelijk, mijn toetst zachter en prettiger.

Ergens ben ik best wel ontevreden over de kwaliteit van het model 2016, vooral topcase en toetsenbord. Ze hebben dit aangepast in 2017, daarom dat ik dus niet echt een early adopter wil zijn van die nieuwe snufjes altijd.

Ik ben redelijk tevreden over het 2017 model, maar heb nog niet echt het grote functioneel nut gezien van die TB en heb wel al problemen gehad met een sticky spacebar (3x voor binnen geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Jonasken schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:31:
Kan je op de nieuwe macbooks 4k filmpjes afspelen? Omdat op een macbook pro 13 inch uit 2015 van een vriend van mij dit niet mogelijk is met allerlei mediaplayers waaronder VLC. Het stottert de hele tijd...
Ik gebruik IINA als speler op mijn MBP 2017 15". Geen enkel probleem met 4K 30. Ook Quicktime werkt prima.
VLC gebruik ik niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusionmania
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 21:59
Sinds vandaag een trotse bezitter van de MB Pro 15" i7 TB (2017) met een Radeon Pro 555. Na jaren eindelijk weer met Final Cut X beginnen, en wat werkt alles soepel zeg, zal mijn ervaringen hier in de loop der tijd ook delen. Nu nog een hardcase zien te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:40
En hoe gaat het via de speedtest van Netflix?
https://fast.com/nl/

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik word een beetje gek van al die kabels tegenwoordig. Heb zojuist een Seagate harde schijf gekocht die ik nu niet kan aansluiten op mijn Macbook Pro 2017 omdat ik de juiste kabel niet heb (en de aansluiting niet ken).

https://www.seagate.com/n...ackup/expansion-portable/
https://www.bol.com/nl/p/...jf-1-tb/9200000042865291/

Ik dacht dat ik een USB-C naar USB 3.0 kabel nodig had, dus die heb ik gekocht, maar die past niet tussen de Macbook en de Seagate.

Deze kabel gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000081596621/

Kan iemand me vertellen wat voor kabel ik hiervoor nodig heb? De aansluiting op de Seagate is mij totaal onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Laatst online: 07:03
Navuri schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:15:
Ik word een beetje gek van al die kabels tegenwoordig. Heb zojuist een Seagate harde schijf gekocht die ik nu niet kan aansluiten op mijn Macbook Pro 2017 omdat ik de juiste kabel niet heb (en de aansluiting niet ken).

https://www.seagate.com/n...ackup/expansion-portable/
https://www.bol.com/nl/p/...jf-1-tb/9200000042865291/

Ik dacht dat ik een USB-C naar USB 3.0 kabel nodig had, dus die heb ik gekocht, maar die past niet tussen de Macbook en de Seagate.

Deze kabel gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000081596621/

Kan iemand me vertellen wat voor kabel ik hiervoor nodig heb? De aansluiting op de Seagate is mij totaal onbekend.
Die Seagate komt toch gewoon met een eigen USB3-kabel? Die moet je dan weer op een female USB3-adapter doen, zoals in een hub of zoiets: https://www.allekabels.nl...3EIAsrEAQYASABEgLkpvD_BwE

De aansluiting op de Seagate is een Micro-USB3-B: https://www.kabelshop.nl/...3COQR1EAQYASABEgLp4vD_BwE
Als je die kabel niet meer hebt heb je dus ook bovenstaande nodig.

Ook kan je nog dit overwegen maar vind 't wel heel specifiek dan: https://www.onlinekabelsh...2N-AfyEAQYASABEgJYdvD_BwE

Die kan je dan dus ook alleen gebruiken voor dit soort aansluitingen, waar er eigenlijk maar relatief weinig van zijn behalve op externe hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 01-10 12:03
Wordt beetje kriegel van mijn 13" macbook pro 2017. Ik gebruik een usb-c / HDMI adapter met een dell scherm. Maar de enige manier waarop dat werkt is door de mac opnieuw op te starten terwijl het scherm verbonden is...

Als ik de HDMI kabel er weer uit trek en verbind dan herkent mijn mac wel dat het verbonden is met een monitor maar gebeurt er voor de rest niets kan er voor de rest ook weinig over vinden dus lijkt niet vaak voor te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Crazyanz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:14:
Wordt beetje kriegel van mijn 13" macbook pro 2017. Ik gebruik een usb-c / HDMI adapter met een dell scherm. Maar de enige manier waarop dat werkt is door de mac opnieuw op te starten terwijl het scherm verbonden is...

Als ik de HDMI kabel er weer uit trek en verbind dan herkent mijn mac wel dat het verbonden is met een monitor maar gebeurt er voor de rest niets kan er voor de rest ook weinig over vinden dus lijkt niet vaak voor te komen?
Wat voor scherm van Dell is het? Kan het zijn dat er te weinig bandbreedte over is oid bij aanstaan omdat er al resources voor je PCIe in gebruik zijn intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Merethil schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Wat voor scherm van Dell is het? Kan het zijn dat er te weinig bandbreedte over is oid bij aanstaan omdat er al resources voor je PCIe in gebruik zijn intern?
Een dell 2217H op werk. Gaat om een mac zonder touchbar en dit is enige dongle die er verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 17:22
Hebben jullie soms ook dat de spatiebalk van de MacBook Pro 13" (Touch Bar) niet helemaal lekker werkt in de rechter onderhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Crazyanz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:12:
[...]

Een dell 2217H op werk. Gaat om een mac zonder touchbar en dit is enige dongle die er verbonden is.
Ik heb met een iiyama een probleem waarbij het scherm driemaal opnieuw geregistreerd wordt voor 'ie verbindt. Maar als ik een andere poort gebruik doet 'ie het maar éénmaal. Heb je al andere poorten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Merethil schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:24:
[...]

Ik heb met een iiyama een probleem waarbij het scherm driemaal opnieuw geregistreerd wordt voor 'ie verbindt. Maar als ik een andere poort gebruik doet 'ie het maar éénmaal. Heb je al andere poorten geprobeerd?
ja net weer zitten prutsen, als ik hem zonder powerconnector in de dongle aan een andere poort verbind dan doet ie het wel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

NotSoSteady schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:14:
Hebben jullie soms ook dat de spatiebalk van de MacBook Pro 13" (Touch Bar) niet helemaal lekker werkt in de rechter onderhoek?
Pak eens een bus perslucht en maak er omheen eens schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:37

Greveldinges

Thank you, thank you very much

NotSoSteady schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:14:
Wel eens gehad, was na een paar keer blazen en op de spatiebalk drukken weer weg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:16

3DDude

I void warranty's

posttoast schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:03:
[...]

Ik kwam er na navragen alleen wel achter dat de CB MacBooks een US ISO keyboard hebben, terwijl ik graag tik op US ANSI (met o.a. een "liggende" return, ipv een "hoge"). Zie hier het verschil:

Ik wil dus deze:

[afbeelding]

Maar CoolBlue verkoopt deze:

[afbeelding]

Nu kun je natuurlijk zeggen dat dit een prima ruil is voor die € 300, maar voor mij geldt dat niet :)
Als ik in de running was (wellicht eind van het jaar) had ik ook de bovenste met de lange shift links gewild :)
Ik zou geen backtick, of ``` linksonder rechts naast de shift willen dat lijkt me niks!

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Hebben jullie ook dat de bluetooth muis nog niet werkt bij het inloggen op Mac OS X?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Haas schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:25:
Hebben jullie ook dat de bluetooth muis nog niet werkt bij het inloggen op Mac OS X?
Werkt meteen. Wat voor eentje heb je? Magic Mouse 1 of 2? En weet je zeker dat hij volledig geladen is? Geen USB 3 hub of WiFi router vlak in de buurt?

Klein detail: het heet tegenwoordig macOS

[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 04-01-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazyanz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:14:

Wat doet een ander scherm? Wat gebeurd er als je geen HDMI gebruikt maar DisplayPort of DVI?

HDMI is leuk voor multimedia apparatuur maar bij computers is het veelal schering en inslag. Als je af kunt zien van HDMI is dat zeer zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb twee schermen, beide Dell U2515H, aan mijn MacBook Pro (2017), een via hdmi aan de Apple usb-c-adapter en een via displayport aan de CalDigit dock. Het scherm met hdmi verbonden werkt altijd probleemloos na ontwaken maar het scherm met displayport blijft vaak zwart. Ook tijdens gebruik flikkert dat scherm vaak. Met dezelfde kabel in de pc gebeurt dat niet.
Ik kijk nog wel een keer wat er gebeurt als ik de kabels aan de kant van de MacBook verwissel en als ik alleen de usb-c-dock of alleen de Apple-hdmi-adapter aansluit.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
Canaria schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:26:
Ik heb twee schermen, beide Dell U2515H, aan mijn MacBook Pro (2017), een via hdmi aan de Apple usb-c-adapter en een via displayport aan de CalDigit dock. Het scherm met hdmi verbonden werkt altijd probleemloos na ontwaken maar het scherm met displayport blijft vaak zwart. Ook tijdens gebruik flikkert dat scherm vaak. Met dezelfde kabel in de pc gebeurt dat niet.
Ik kijk nog wel een keer wat er gebeurt als ik de kabels aan de kant van de MacBook verwissel en als ik alleen de usb-c-dock of alleen de Apple-hdmi-adapter aansluit.
Kan je kijken of je het U2515H scherm in de displayport kan terugzetten van 1.2 naar 1.1, dit heeft bij mij erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Laatst online: 09:12
Ik ga vandaag op afspraak naar de geniusbar voor mijn mid 2014 rMBP. ik kwam achter de vlekken op mijn scherm ook wel de bekende staingate. Nu lees ik her en der info dat het tot oktober kosteloos werd vervangen. Zijn er mensen die weten hoe ze hier nu nog mee omgaan? en kan ik er eventueel op wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 21:05
bk1985 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:04:
Ik ga vandaag op afspraak naar de geniusbar voor mijn mid 2014 rMBP. ik kwam achter de vlekken op mijn scherm ook wel de bekende staingate. Nu lees ik her en der info dat het tot oktober kosteloos werd vervangen. Zijn er mensen die weten hoe ze hier nu nog mee omgaan? en kan ik er eventueel op wachten?
Heb je hem ook in 2014 gekocht? Als hij minder dan 3 jaar oud is val je er ook nog onder.

Die van mij kreeg het toevallig een week voor de laatste deadline(voor de 2e keer, dus op een scherm dat al vervangen was). Echter nam Apple toen geen reparaties meer aan ivm drukte, omdat ik het echter voor de deadline gemeld had kreeg ik toch weer een nieuw scherm op m'n 4 jaar oude laptop _/-\o_ .

Mijn ervaring was wel, bij iCenter dat het kan helpen om eerst te chatten met Apple, als die een toezegging doen via de mail kun je dit toevoegen bij het inleveren om je zaak sterker te maken.

Edit:
Zie trouwens dat dit topic eigenlijk voor het nieuwe model bedoeld is. Onze oude modellen kunnen hier besproken worden:
[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21

[ Voor 9% gewijzigd door erik23 op 05-01-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Laatst online: 09:12
erik23 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:28:
[...]

Heb je hem ook in 2014 gekocht? Als hij minder dan 3 jaar oud is val je er ook nog onder.

Die van mij kreeg het toevallig een week voor de laatste deadline(voor de 2e keer, dus op een scherm dat al vervangen was). Echter nam Apple toen geen reparaties meer aan ivm drukte, omdat ik het echter voor de deadline gemeld had kreeg ik toch weer een nieuw scherm op m'n 4 jaar oude laptop _/-\o_ .

Mijn ervaring was wel, bij iCenter dat het kan helpen om eerst te chatten met Apple, als die een toezegging doen via de mail kun je dit toevoegen bij het inleveren om je zaak sterker te maken.

Edit:
Zie trouwens dat dit topic eigenlijk voor het nieuwe model bedoeld is. Onze oude modellen kunnen hier besproken worden:
[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21
Thnx voor je antwoord, heb inderdaad al toezegging van apple via de chat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Daros schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:45:
[...]

Kan je kijken of je het U2515H scherm in de displayport kan terugzetten van 1.2 naar 1.1, dit heeft bij mij erg geholpen.
Super, dat helpt inderdaad!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Ondertussen heb ik een Dell thunderbolt 3 dock, de TB16 met een 240Watt voeding. Yeah! Ten opzichte van een WD15 lijkt het net of je bent geüpgraded van een fatsoenlijke auto naar een dikke SUV. Dit ding is groot en zwaar met mega power.

Uiteraard Unsupported hardware... dus je hebt er niks aan.
Ik heb de volgende hack uitgevoerd en nu heb ik als resultaat Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eCTAGz4.png een supported Dock. :)

Ik had verwacht dat ik meer dan 58Watt power mocht ontvangen, maar helaas... geen opkikker naar iets dat boven de 60Watt uit komt... Met 2 schermen er aan, beetje iMovie en nog een zooi dingen aan hebben staan maakt het niet beter dan mijn WD15 die nu op mijn bureau qua power.

Ik heb alleen kunnen verifiëren dat de USB hub lijkt te werken van de dock, dat de netwerkkaart het doet en de audio. De rest (display port, HDMI, etc) dat nog niet. Ik hooppppp.... geen MST tegen te komen! Haat aan MST... Maar ik ben nu nog te laf om in de docs te kijken of te Googlen.

To be continued...

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Eerste verschil met de WD15 in positieve zin voor een TB16: door MST kan ik niet met een WD15 nog een losse aparte USB-C naar HDMI dongle er bij hebben. Met de TB16 kan ik de Dock HDMI aan mijn monitor hangen en een losse USB-C dongle erbij hebben voor een 2de externe monitor. So far so good. Mijn WD15 heb ik dus zonder display aangesloten, ik heb een WD15 en 2x een losse USB-C naar HDMI dongle aan mijn laptop. Gelukkig heb ik 4x USB-C/TB3 op mijn 15".

Een displayport dongle naar HDMI in de TB16 met daarnaast nog een HDMI aansluiting gaf hetzelfde MST effect: je krijgt twee gecloned displays en niet 3 on afhankelijke schermen. Ik heb met de TB16 dus 1x een dongle bespaard.

So, I got that going for me... which is nice. Maandag even een Displayport naar HDMI kabel zoeken op mijn werk en een losse VGA kabel om de andere kabels eens te testen.

Helaas doet de USB-C TB aansluiting aan de achterkant van de TB16 helemaal niets voor mij. Erg jammer... ik kan daar geen USB-C naar HDMI dongle in doen. Ik krijg met een USB-C naar USB-A kabel geen USB-stick gemount. Alle andere USB2, USB3 en USB3.1 aansluitingen doen het wel. Jammer... die TB aansluiting had ik graag opgeofferd aan een tweede externe scherm

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
TucanoItaly schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:20:
[...]

Werkt meteen. Wat voor eentje heb je? Magic Mouse 1 of 2? En weet je zeker dat hij volledig geladen is? Geen USB 3 hub of WiFi router vlak in de buurt?

Klein detail: het heet tegenwoordig macOS
Ik heb een Logitech MX Master 2 muis. Op verschillende plekken geprobeerd en de software van Logitech geïnstalleerd. Helaas nog geen succes.

macOS, ach natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Laatst online: 01-10 19:30
Sinds de zomer heb ik een Macbook Pro (2017) nu wil ik mijn MacBook aansluiten op de TV. Hiervoor heb ik de volgende kabel gekocht https://www.allekabels.nl...sb-c-naar-hdmi-kabel.html. Nu heb ik wel beeld, maar geen geluid. Wat ik geprobeerd heb:

1. Instellingen > geluid > uitvoer Sony TV (mijn tv). Dan heb ik nog steeds geen geluid.

Toen ben ik gaan Googlen en nu ben ik bang dat ik dus een adapter moet hebben ipv een kabel? Wie heeft dat in hemelsnaam bedacht..

Weten jullie of ik het met de kabel aan de praat krijg of heb ik dus echt een adapter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daros schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:45:
[...]

Bij sommige schermen kun je ook de MST optie uit zetten, dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:25
Haas schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:00:
[...]

Ik heb een Logitech MX Master 2 muis. Op verschillende plekken geprobeerd en de software van Logitech geïnstalleerd. Helaas nog geen succes.

macOS, ach natuurlijk. ;)
ik heb het net even geprobeerd mijn MX master doet het ook pas na het inlog scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Wat raar. Best lastig omdat ik zodra ik thuis ben de laptop weer via USB-C koppel aan monitor en randapparatuur. Ik denk dat ik maar een simpele muis aansluit om daarmee in te kunnen loggen.

Ik heb zojuist de gastgebruiker uitgeschakeld zodat bij het inloggen de cursor direct in het wachtwoordveld staat. Nu is het niet meer nodig om met de muis eerst op de juiste gebruiker te klikken.

[ Voor 36% gewijzigd door Haas op 07-01-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Haas schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:25:
Wat raar. Best lastig omdat ik zodra ik thuis ben de laptop weer via USB-C koppel aan monitor en randapparatuur. Ik denk dat ik maar een simpele muis aansluit om daarmee in te kunnen loggen.

Ik heb zojuist de gastgebruiker uitgeschakeld zodat bij het inloggen de cursor direct in het wachtwoordveld staat. Nu is het niet meer nodig om met de muis eerst op de juiste gebruiker te klikken.
Je kan ook gewoon i.p.v. de muis de pijltjes toetsen op je keyboard gebruiken om de juiste user te gebrukken en in te loggen...

Ik heb sinds kort een Logitech mx master 2s en gebruik deze zonder USB dongle, dus alleen via Bluetooth. Ook bij mij werkt deze alleen ná het inlogscherm. Even in het inlogscherm pijltje naar links (=mijn user), enter en wachtwoord in rammen. Klaar.

Technisch denk ik wel te snappen waarom Bluetooth nog niet werkt bij inlog (heb ik ook al jaren bij pc’s gehad), maar blijft het wel lichtelijk onhandig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Aanvulling op hierboven, als ik mij niet vergis dan kun je ook de eerste letter van je gebruikersnaam intoetsen om te selecteren
Pagina: 1 ... 43 ... 54 Laatste