Ik heb sinds deze week een extern scherm hangen aan mijn Macbook Pro 13 nTB 2017 en ook sinds dat externe scherm een probleem met de sleepmode van mijn Macbook.
Elke keer als ik met het scherm gewerkt hebt en vervolgens mijn macbook laat slapen tijdens de nacht (zonder charger aangesloten, zonder beeldscherm aangesloten) draint de battery en spamt de machine de console vol met de volgende melding:
Oct 28 16:12:55 Alexs-MacBook-Pro-13-2017 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.preference.displays.MirrorDisplays): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
Dit gaat de hele nacht door heb ik kunnen zien in console en de daaropvolgende ochtend is de batterij leeg als ik hem een 100% volle batterij weg zet.
Komt iemand dit probleem bekend voor? Als ik er op google kom ik heel erg mondjesmaat/nauwelijks er wat over tegen. 1 iemand zegt dat dit met een memory leak te maken zou kunnen hebben van de Windowserver maar iemand anders spreekt dit weer tegen.
Wat ik heb geprobeerd:
- Als ik de Macbook laat slapen zonder er ooit een monitor aan te hangen heb ik dit probleem niet, sleep is perfect en geen meldingen in console.
- De meldingen in console beginnen op exact het moment dat de monitor ingeplugd wordt.
- Als ik de Macbook afsluit en opnieuw opstart stoppen de meldingen, die beginnen dan pas weer als ik een monitor aansluit.
- NVRAM en SMC reset halen niks uit.
- Er hangt nog een magic trackpad en wireless keyboard de de Macbook mogen wekken vanuit slaap maar het gebeurt ongeacht of de beide zijn aangesloten via bluetooth.
De monitor die ik gebruik is een LG 24MP77HM aangesloten via hdmi via een Satechi usb-c hub. Hij geeft de meldingen ook wanneer ik een ander scherm aansluit.
Erg waardeloos momenteel, ik kan niet ff relaxed thuis aan mijn bureau werken zonder telkens de Macbook opnieuw op te starten als ik mijn monitor af koppel

.