Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Exirion schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:07:
[...]

Aangezien Visual Studio 2017 traag als dikke stront is, had ik na jaren weer eens de moeite genomen om een dual boot setup met Bootcamp te maken. Dat viel me tegen... Gek genoeg slaat de fan sneller aan onder Windows 10 dan onder MacOS met VMWare en daarin Windows 10 draaiend. Qua performance is de winst ook de moeite niet waard. Waar heb je Windows allemaal voor nodig? Bij mij draait VMWare Fusion met Windows 10 prima, ook voor ontwikkelwerk.
Het zal in de basis vooral worden gebruikt voor office en internetten, maar ik overweeg het ook als vervanger van mijn huidige desktop. Daar game ik af en toe ook nog mee (GTA V bijvoorbeeld).

Ik heb al wat ervaring met OSX, maar ik vind het niet echt logisch en fijn werken (puur eigen mening). Dat is de voornaamste reden dat ik er sowieso Windows op zou willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Waarom dan een Macbook kopen en niet bijvoorbeeld een SurfaceBook o.i.d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
kazuka schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:37:
Waarom dan een Macbook kopen en niet bijvoorbeeld een SurfaceBook o.i.d?
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Qua prijsstelling heb ik echter het idee dat ik (afhankelijk van de uitvoering) soms meer krijg bij Apple. Ik lees nog rustig even mee hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:58:
[...]

Het zal in de basis vooral worden gebruikt voor office en internetten, maar ik overweeg het ook als vervanger van mijn huidige desktop. Daar game ik af en toe ook nog mee (GTA V bijvoorbeeld).

Ik heb al wat ervaring met OSX, maar ik vind het niet echt logisch en fijn werken (puur eigen mening). Dat is de voornaamste reden dat ik er sowieso Windows op zou willen draaien.
Ik zou dan bij de Mac wegblijven. De meerwaarde (en meerprijs) zit hem voor een groot gedeelte in de software. Als je macOS niks vindt en ook niet de behoefte voelt om je er in de verdiepen dan ben je beter af bij een vergelijkbare windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

Exirion

Gadgetfetisjist

SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:40:
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Qua prijsstelling heb ik echter het idee dat ik (afhankelijk van de uitvoering) soms meer krijg bij Apple. Ik lees nog rustig even mee hier.
Er zijn nog andere mooie Ultrabooks he. Ik zou geen Macbook Pro kopen als je primair Windows wil draaien. Uiteraard is het zeer persoonlijk, maar toen ik in 2005 een Mac Mini kocht om MacOS eens te proberen, was dat binnen 2 weken het einde van mijn Windows PC. Ik draai Windows alleen nog voor werk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:53
SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:00:
Het is vloeken in de kerk, maar zijn er hier ook gebruikers die een Macbook Pro gebruiken met Windows als main OS? Ik ben in de markt voor een degelijke ultrabook en daar lijkt Apple toch wel de beste in te zijn. Ik ben echter wel een Windows gebruiker dus zou er dan graag Windows 10 op draaien via bootcamp.
Jep hier :)

Veel mensen zullen het zonde geld vinden, maar overige producten in de ultrabook selectie ben ik niet over te spreken.

Vb: heb een Asus Zenbook gehad van 2000+, waar ik me erg aan stoorde was dat als de toetsenbord verlichting aanstond, je de letters niet meer goed/onder een hoek kon lezen van het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37

BCC

SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:00:
Het is vloeken in de kerk, maar zijn er hier ook gebruikers die een Macbook Pro gebruiken met Windows als main OS? Ik ben in de markt voor een degelijke ultrabook en daar lijkt Apple toch wel de beste in te zijn. Ik ben echter wel een Windows gebruiker dus zou er dan graag Windows 10 op draaien via bootcamp.
Vriend van me doet dat ook. De windows driver support is in ieder geval rock solid en de macbook pro was niet voor niets een paar jaar geleden verkozen tot beste windows laptop. Gewoon doen :D! Er zijn trouwens best veel reviews op internet te vinden: https://www.windowscentral.com/windows-10-on-macbook-pro

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 12-09-2017 16:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:40:
[...]

Dat "meer krijgen" als in value for money is bij Apple al jaren helaas voorbij. Integendeel. Ik heb steeds meer het gevoel als Apple man van het eerste uur, dat je bij Apple steeds "lesser value for money" krijgt i.v.g.met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:41
@Verwijderd De concurrentie is juist een stuk duurder geworden, waardoor Apple (om exclusief te blijven) haar prijzen van nieuwe producten ook weer omhoog moest gooien. Even kijken naar de percentages.

Als ik me nog herinner van toen ik mijn vorige MacBook Pro kocht. Die was iets van 1300 euro? Alternatief was rond de 850. Apple +53%.

Nu heb ik een Macbook Pro van 2500 euro. Alternatief is 1800 euro. Apple +39%.

"Less value for money?". Het is veel geld allemaal. Maar minder krijg je niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Froggle op 12-09-2017 17:32 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Zit een kern van waarheid in. Destijds heeft Apple met de Macbook Air een trend in gang gezet die resulteerde in de Ultrabooks, notebooks van fabrikanten die allemaal niet goedkoper dan Apple waren. Helaas verkoopt Apple dusdanig goed dat ze zich prijsverhogingen kunnen permitteren, al lijkt de limiet nu wel bereikt. Er is in jaren niet zo'n kritiek op de prijzen van Macbooks geweest als vorig jaar. Ooit kocht je voor 1099 euro een Macbook Pro, en nu moet je 1499 voor een uitgekleed instappertje neertellen. Wil je een werkbare SSD hebben, betaal je 1749. Gekker moet het niet worden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:41
@Exirion Maar ik vergelijk een MacBook Pro 2017 dan ook met een HP Elitebook G4. Ik heb ze allebei (privé / werk). Ik vind die Elitebooks prima voor werk, maar het is alsnog een duur ding als je zo iets vergelijkt met een Macbook Pro. Dan moet je daar bij rekenen dat ze niet eens een eigen OS gebruiken en de behuizing plastic is. Na 3 keer over het toetsenbord vegen lag al het knopje van de cursor tracker af en ben je uiteraard binnen no-time kwijt, om maar even een dingetje te noemen.

Dat soort dingen moet je gewoon niet hebben bij een laptop van 2000 euro. Apple bied die kwaliteit wel gewoon. Ik snap wel waarom mensen voor Apple kiezen.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:52:
Zit een kern van waarheid in. Destijds heeft Apple met de Macbook Air een trend in gang gezet die resulteerde in de Ultrabooks, notebooks van fabrikanten die allemaal niet goedkoper dan Apple waren. Helaas verkoopt Apple dusdanig goed dat ze zich prijsverhogingen kunnen permitteren, al lijkt de limiet nu wel bereikt. Er is in jaren niet zo'n kritiek op de prijzen van Macbooks geweest als vorig jaar. Ooit kocht je voor 1099 euro een Macbook Pro, en nu moet je 1499 voor een uitgekleed instappertje neertellen. Wil je een werkbare SSD hebben, betaal je 1749. Gekker moet het niet worden.
Ten tijde van de introductie van de eerste generatie retina MBP's in 2012 lagen de prijzen ongeveer op hetzelfde niveau. De eerste 13" was ook rond de 1700 euro meen ik.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Aangezien ik buiten de deur bedroevend veel monitoren zonder HDMI tegenkom, toch ook maar een USC-C naar DisplayPort interface gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1goFsynGpzk2uNdnfsrLfi3W/full.jpg

En nu is het wel even mooi geweest met verloopjes...

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:31

Grin

Ride si sapis.

Hahaha totdat je regelmatig een VGA aansluiting tegenkomt... Ik heb ze inmiddels allemaal! ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:06:
Hahaha totdat je regelmatig een VGA aansluiting tegenkomt... Ik heb ze inmiddels allemaal! ;)
Analoge meuk weiger ik pertinent in te investeren :P DP, HDMI en USB 3 vind ik genoeg.

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 02:22
Exirion schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:52:
Het zijn met name de 13 inchers die veel duurder zijn geworden. De eerste 13 inch Macbook Pro wat eigenlijk een rebrand was van de aluminium MacBook kwam uit in 2009 en kostte € 1.149,-. Terwijl de genoemde MacBook in 2008 nog € 1.199 kostte.

Maar de allereerste 15 inch MacBook Pro uit 2006, die met de PowerBook looks was € 2.149,- en de duurdere versie € 2.699,-. En dan praat je over 11 jaar geleden. De unibody modellen waren wel weer wat goedkoper. Maar vanaf de Retina modellen ging de prijs weer omhoog.

Dus al met al heeft de prijs wel fluctuaties meegemaakt maar vind ik het voor de 15 inch modellen t.o.v. 11 jaar geleden nog wel meevallen.

Edit: foutje met de jaartallen hersteld...

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
Iemand ervaring met de Belkin USB-C 45W adapter?

Heb deze zojuist gekocht maar het valt me op dat de system report meld dat het wattage 29 is. Als ik de orginele adapter insteek staat er wel 60W. Gaat om een Macbook Pro 13 inch 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien zijn er nog mensen die last hebben van het reality distortion field van Steve Jobs. Er is nog nooit een afname in kritiek op de prijzen bij Apple geweest (zelfs toen de prijzen omlaag gingen). Door de jaren heen zijn hoogstens de argumenten die men er voor gebruikt veranderd. Bij ieder nieuw product is de prijs zo'n beetje het eerste kritiekpunt dat breed wordt uitgemeten. Dat heeft vooral te maken met waarmee mensen de prijzen vergelijken. Dat is vaak niet een 1 op 1 vergelijking: bij notebooks worden er nogal wat compromissen gesloten, iedere fabrikant kiest zijn eigen, wat steevast niet wordt meegenomen in de vergelijking. Dan krijg je dat notebook 1 goedkoper is maar een mindere accuduur heeft terwijl notebook 2 duurder is maar ook een betere accuduur heeft. Voor wie accuduur belangrijk vindt is dan notebook 1 duurder dan notebook 2. Voor wie budget belangrijk is, is dat exact andersom.

Dat er qua technologie weinig gebeurd is niet zo raar aangezien we tegen de natuurkundige limieten aanlopen. Zolang dat niet is opgelost blijft de situatie zo. Andere merken hebben daar net zo hard last van. Bij de smartphones zie je het nu ook gebeuren. De wijzigingen die er zijn, zijn veelal in de software (en zijn helaas ook dan niet zo groot; wat overigens niet betekent dat ze dan ook een kleine impact hebben!).

Daarbij is Apple niet de enige die prijzen omhoog aan het gooien is. Toeleveranciers als Intel doen dat net zo hard. Die prijsverhogingen worden door vrijwel ieder bedrijf weer doorberekent aan de koper; niemand wil dief van eigen portemonnee zijn ;)

De prijsstijgingen die je nu ziet zijn nog niet afgelopen, die gaan nog wel even een tijdje door.

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik ben van plan om de Golden Master op m'n nieuwe MacBook Pro te installeren, alleen ben ik benieuwd of ik dan nog wel weer in het "normale" update schema terecht kom wanneer er een nieuwe update beschikbaar is? Iemand hier ervaring mee?

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Geen idee of het mag hoor hier; maar ik heb nog een Multipoort adapter van Apple liggen hier (met HDMI, USB-C, USB-A) die ik amper tot niet gebruik. Mocht een van jullie interesse hebben, dan hoor ik het wel :).

Anyways; laatst toch wel ff wat vervelends gehad met m'n rMBP 2016 non-TB. Enorm veel moeite om op bepaalde Wifi-netwerken aangesloten te raken. Van alles geprobeerd en vervolgens een uur met Apple aan de telefoon gezeten. Een hele hoop caches leeg moeten maken en nu lijkt het allemaal weer goed te werken. Ik heb het idee dat het komt door het gebruik van een VPN (waardoor er bepaalde settings in de caches worden opgeslagen) en het daarna weer verbinden met het eigen Wifi netwerk.

It's dogged that does it

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Gisteren een nieuwe Macbook Pro 15" space grey binnenkregen (2.9 GHz i7, 16GB, 512GB, Radeon 560) ter vervanging van mijn Macbook Pro 15" late 2013. Nu was dat nog een prima Macbook, maar ach af en toe wil je wat nieuws. Space grey versie gekocht omdat het een keer wat anders is, nadeel van deze kleur is dat je sneller stil en vuil ziet.
Tevens een Belkin Thunderbolt 3 Dock en een Saytech Dock (voor onderweg) erbij gehaald.
De docks moet ik nog uitproberen. Als scherm gebruik ik nog een Thunderbolt scherm, wel even gedacht om die ook te vervangen, maar is best wel zonde.Dus ga nu maar met een TB3 naar TB2 adapter aan de slag.

Eerste indruk, toetsenbord erg fijn, ik houd wel van de korte travel.
Touch Bar wordt echt mijn ding, die is wel handig en TouchID is natuurlijk super fijn.
Wat betreft fan geluid vindt ik hem echt stiller dan de 2013 versie welke best wel flink kon blazen.
Trackpad click geluid is wel irritant, ik weet niet hoe ik dit geluid moet uitleggen, maar net of je een stuk metaal indrukt.

Ander nog klein nadeel, het gemis van de Magsafe aansluiting. niet alleen om de aansluiting, maar ook om het status lampje waaraan je direct kon zien of hij nog aan het laden was.

Nu nog even de twijfel of ik Apple Care nog zal aanschaffen voor een dergelijk duur apparaat.

[ Voor 7% gewijzigd door OkselFris op 17-09-2017 11:14 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Inmiddels heb ik de nieuwe Macbook ongeveer ~ 10 maanden en ik vroeg mij af wanneer ik nu de Apple Store binnen wandel en Apple Care koop voor mijn Macbook, of deze dan beschermd is voor eventuele hardware fouten of gigantische beschadigingen.

Kan iemand mij vertellen wat er precies onder de Apple care valt en of het nut heeft deze aan te schaffen?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Antrax schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:15:
Kan iemand mij vertellen wat er precies onder de Apple care valt en of het nut heeft deze aan te schaffen?
Denk je zelf ook niet dat dit misschien gewoon op de Apple website staat beschreven?

• OkselFris

OkselFris

Inmiddels heb ik de nieuwe Macbook ongeveer ~ 10 maanden en ik vroeg mij af wanneer ik nu de Apple Store binnen wandel en Apple Care koop voor mijn Macbook, of deze dan beschermd is voor eventuele hardware fouten of gigantische beschadigingen.

ik zit dit nu ook te overwegen. Bij mijn vorige macbook had ik het ook, maar heb er uiteindelijk geen gebruik van hoeven maken. Fijne is dat je de garantie gewoon uitbreid naar 3 jaar zonder eventueel discussie te krijgen. Nu heb je wel bescherming vanuit garantie volgens het consumenten recht, maar dat dekt niet alles en volledig.
Applecare heeft ook voordelen bij de service die je om het defect heen krijgt. wordt netjes opgehad dooral een koerier etc. (al betwijfel ik of dit nog zo is)
Het is gewoon een uitbreiding op de wettelijke garantie.

Daarbij heb je gewoon recht op telefonisch support voor al je vragen. (indien je dit nodig hebt)

Of dit het bedrag waard is? dat is voor ieder anders.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
SavageBrother schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:12:
Geen idee of het mag hoor hier; maar ik heb nog een Multipoort adapter van Apple liggen hier (met HDMI, USB-C, USB-A) die ik amper tot niet gebruik. Mocht een van jullie interesse hebben, dan hoor ik het wel :).

Anyways; laatst toch wel ff wat vervelends gehad met m'n rMBP 2016 non-TB. Enorm veel moeite om op bepaalde Wifi-netwerken aangesloten te raken. Van alles geprobeerd en vervolgens een uur met Apple aan de telefoon gezeten. Een hele hoop caches leeg moeten maken en nu lijkt het allemaal weer goed te werken. Ik heb het idee dat het komt door het gebruik van een VPN (waardoor er bepaalde settings in de caches worden opgeslagen) en het daarna weer verbinden met het eigen Wifi netwerk.
Wat ik het lastige vindt van Wi-Fi is dat er nooit in detail wordt gesproken.

Maar als ik een smartphone of laptop heb met 802.11 AC en mijn Ziggo modem heeft ondersteuning voor 802.11 AC Wave 2. Dan kan ik nog steeds een Wi-Fi icoon hebben maar geen internet.

Puur omdat de Channelwidth op 80MHZ wordt gebruikt terwijl niet alle apparaten dat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

Als je AppleCare afsluit, dan heb je alleen twee jaar extra garantie. Je bent dus niet gedekt voor beschadigingen of schade. Als je je Mac in de VS had gehaald, kon je daar AppleCare+ afsluiten en die zou wel schade 2 keer dekken (met een eigen risico).

Mijn 13 inch heeft AppleCare+ en ik ga denk ik ook Apple Care afsluiten voor mijn 15", maar dat doe ik alleen om geen gezeik te krijgen na het eerste jaar, want vanuit de Nederlandse wet heb je al recht op die 2 jaar extra garantie.

Het is dus eigenlijk aan jou of jij dat geldbedrag waard vind om inprincipe gezeik bij garantie gevallen af te kopen. Heb het namelijk wel vaak meegemaakt na het eerste jaar dat ze bij garantiegevallen toch de situatie anders bekijken, terwijl als je AppleCare hebt, ze niet eens naar het apparaat kijken.

hi!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
@RWK__: Thanks voor de uitgebreide informatie :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb een MacBook Pro 15" Retina uit 2014 met:

Processor: Intel i7 2,2ghz 4e generatie
Ram: 16 GB 1600Mhz
Video: Intel Iris Pro 1536 MB
SSD: 256 GB

Ik kan, met €1.000 euro bijleggen, het volgende krijgen:

Processor: Intel i7 2,9ghz 7e generatie
Ram: 16 GB 2133MHz
Video: Radeon Pro 560 met 4 GB geheugen
SSD: 512 GB

Wat doe ik met mijn laptop?
Van alles en nog wat, op een 4K monitor, waaronder:
  • Photoshoppen
  • Office taken
  • Veeujl Multitasken
  • Parallels draaien
Doe ik er goed aan om te upgraden, of kan ik mijn centen (á €1.000) beter ergens anders aan besteden?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

iApp schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:47:
Ik heb een MacBook Pro 15" Retina uit 2014 met:

Processor: Intel i7 2,2ghz 4e generatie
Ram: 16 GB 1600Mhz
Video: Intel Iris Pro 1536 MB
SSD: 256 GB

Ik kan, met €1.000 euro bijleggen, het volgende krijgen:

Processor: Intel i7 2,9ghz 7e generatie
Ram: 16 GB 2133MHz
Video: Radeon Pro 560 met 4 GB geheugen
SSD: 512 GB

Wat doe ik met mijn laptop?
Van alles en nog wat, op een 4K monitor, waaronder:
  • Photoshoppen
  • Office taken
  • Veeujl Multitasken
  • Parallels draaien
Doe ik er goed aan om te upgraden, of kan ik mijn centen (á €1.000) beter ergens anders aan besteden?
1000,- bijleggen? dan doe jij een goede deal, want dat 2017 model die jij beschrijft heb ik ook en die kost toch een 3300,-. hoe doe je dat?
Of het waard is? Ik had een iets sneller 2013 model (2.6Ghz) dan de 2.2 Ghz die jij beschrijft, maar toch merk ik dat het nieuwe model weer vlotter is. Jij gaat er dan nog op vooruit in opslag en de videokaart. Als jij echt maar 1000,- hoeft bij te leggen, dan zou ik het doen, want het is een super deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

OkselFris schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:55:
[...]

1000,- bijleggen? dan doe jij een goede deal, want dat 2017 model die jij beschrijft heb ik ook en die kost toch een 3300,-. hoe doe je dat?
Of het waard is? Ik had een iets sneller 2013 model (2.6Ghz) dan de 2.2 Ghz die jij beschrijft, maar toch merk ik dat het nieuwe model weer vlotter is. Jij gaat er dan nog op vooruit in opslag en de videokaart. Als jij echt maar 1000,- hoeft bij te leggen, dan zou ik het doen, want het is een super deal.
Die €1.000 bijleggen is inclusief korting via mijn werk en het verkopen van mijn huidige MacBook (€1.350, goeie prijs?).

Ik twijfel een beetje, want mijn huidige MacBook is in principe nog steeds een echte krachtpatser wat mij betreft. Alleen in Photoshop merk ik dat 'ie (op 4K) wat moeite heeft. Had de nieuwe MacBook 32GB ram gehad, dan was het voor mij een no-brainer; maar dat zit er helaas niet in.

Edit: aanvulling op daarnet. Ik kan ook kiezen voor een iMac met 5K scherm met 'maar' € 850,- bijleggen. Grootste voordeel is de (op papier) snellere hardware en beter scherm. Ik heb nu een Dell P2715Q met daarop een Logitech webcam en Logitech speakerset; dat is met de iMac óók overbodig. Even op een rij gezet:

HuidigiMacMacBook
ProcessorIntel i7 2,2ghz 4e gen.Intel i7 3,8ghz 7e gen.Intel i7 2,9ghz 7e gen.
Ram16GB 1600Mhz8GB 2400Mhz (uitbreidbaar tot 64GB)16GB 2400Mhz
SSD256GB SSD512GB SSD512GB SSD
VideoIntel Iris Pro 1,5GBRadeon Pro 580 8GBRadeon Pro 560 4GB
Prijs-€ 2.340,00€ 2.454,00

Waarom een laptop?
  • De mobiliteit gebruik ik zo'n 2x per maand
  • Hogere waarde/makkelijker te verkopen
  • Ingebouwde batterij is handig
  • Laag stroomverbruik
Waarom een iMac?
  • Veel meer ram!!
  • Op papier (veel) sneller
  • Goedkoper
Betekent dit dat ik eruit ben? Nog niet helemaal, maar de iMac lijkt aantrekkelijker te zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door iApp op 19-09-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

iApp schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:58:
[...]

Die €1.000 bijleggen is inclusief korting via mijn werk en het verkopen van mijn huidige MacBook (€1.350, goeie prijs?).

Ik twijfel een beetje, want mijn huidige MacBook is in principe nog steeds een echte krachtpatser wat mij betreft. Alleen in Photoshop merk ik dat 'ie (op 4K) wat moeite heeft. Had de nieuwe MacBook 32GB ram gehad, dan was het voor mij een no-brainer; maar dat zit er helaas niet in.

Betekent dit dat ik eruit ben? Nog niet helemaal, maar de iMac lijkt aantrekkelijker te zijn.
1350, voor die Macbook zou een hele goede prijs zijn, ik krijg een 1400,- voor een late 2013, met 2.6Ghz, 16GB en 1TB flash.

Maar wat is dan de bottleneck in Photoshop? Heb je dat al eens bekeken? 16GB zou toch meer dan voldoende moeten zijn. Ik heb zo het vermoeden dat het geheugen niet de beperking is. De videokaart in de nieuwe Macbook Pro ook niet

Voor het overige is het puur aan jou en welke waarde je hecht aan mobiliteit. (Als je het niet meer hebt, ga je het missen :) )
Beide zijn prachtige machines die je werk meer dan voldoende aan kunnen, dus blijft je persoonlijke voorkeur over. Rest waarde zou ik niet teveel naar kijken, want ook een iMac verkoop je voor een prima bedrag. En je koopt een Mac alleen omdat je hem weer goed kan verkopen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@OkselFris ik ben eruit; heb de iMac besteld in de hoop dat 'ie 4 jaar aan mijn wensen voldoet. In tussentijd verkoop ik mijn huidige MacBook Pro; al kriebelt het om de MacBook te houden (want ja, ik heb de hele set immers compleet; dan maar wat harder werken).

Wat ik vooral merk, is dat mijn huidige setup stottert als ik inzoom op foto's. Ook PSD bestanden met veel lagen (50+) of drukbestanden heeft 'ie nog wel eens moeite mee. Aangezien dit hobbymatig is, verdien ik mijn geld er niet mee terug. Toch is het fijn als het paradepaardje waar ik +4u per dag achter zit (naast school/werk), vlot werkt.

Voor mijn studie gebruik ik een iPad Pro 12.9" icm. de Pencil en Smart Keyboard. Ook daar heb ik over nagedacht om die weg te doen, maar de iPad werkt met Office-taken véél sneller dan een laptop dat 's middags weer aan de oplader hangt.

Het is net zoals camera's, je wil een DSLR met 50 ISO, f/1 diafragma en 8mm - 10.000mm zoom, maar uiteindelijk beland je bij de iPhone 7. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
iApp schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:01:
@OkselFris ik ben eruit; heb de iMac besteld in de hoop dat 'ie 4 jaar aan mijn wensen voldoet. In tussentijd verkoop ik mijn huidige MacBook Pro; al kriebelt het om de MacBook te houden (want ja, ik heb de hele set immers compleet; dan maar wat harder werken).

Wat ik vooral merk, is dat mijn huidige setup stottert als ik inzoom op foto's. Ook PSD bestanden met veel lagen (50+) of drukbestanden heeft 'ie nog wel eens moeite mee. Aangezien dit hobbymatig is, verdien ik mijn geld er niet mee terug. Toch is het fijn als het paradepaardje waar ik +4u per dag achter zit (naast school/werk), vlot werkt.

Voor mijn studie gebruik ik een iPad Pro 12.9" icm. de Pencil en Smart Keyboard. Ook daar heb ik over nagedacht om die weg te doen, maar de iPad werkt met Office-taken véél sneller dan een laptop dat 's middags weer aan de oplader hangt.

Het is net zoals camera's, je wil een DSLR met 50 ISO, f/1 diafragma en 8mm - 10.000mm zoom, maar uiteindelijk beland je bij de iPhone 7. :+
Ik vraag uit interesse hoe je dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Berlinetta schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:35:
[...]

Ik vraag uit interesse hoe je dat doet.
Evernote, OneNote en Word werken lekker vlot op de iPad. Ik kan foto's, tekeningen en berekeningen uitwerken (oké, dat laatste kan veel beter). De batterij gaat ong. 2 dagen mee en ik kan de iPad makkelijk meenemen van lokaal naar lokaal.

Voor lessen waar we met programma's werken, zoals Exact, zitten we in het computer lokaal. Eigenlijk is de iPad een luxe notitieblok dat ik overal mee naar toe neem, dat daarnaast makkelijk te gebruiken is op de bank / in bed als multimedia device, zoals het lezen van de krant. Daarnaast is het overal hebben van internet (4G) een onmisbare toevoeging voor mij.

Is de iPad perfect? Nee, zeker niet. Maar toch gebruik ik 'm met plezier.

[ Voor 5% gewijzigd door iApp op 19-09-2017 18:48 ]

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:24
Beste apple vrienden,

Ik ben van plan volgende maand een macbook aan te schaffen. Ik heb zelf nog nooit een macbook gehad en ook totaal geen verstand van ghz etc.

Nu zit ik enorm te twijfelen of ik gewoon een nieuwe macbook air(2017) moet kopen van 1099 (met eventueel bij betaling van 180euro voor een upgrade van een i5 naar een i7 processor)

Of een refurbishd ouder model macbook pro.

Zijn de macbook pro’s uit 2014,2015,2016 vergelijkbaar kwa snelheid met de macbook air uit 2017?

Wat ik vooral op me macbook ga doen is:
Beetje browsen
Youtube
Netflix
Lichte fotobewerking
Af en toe een online game(grafisch niet heel zwaar)
Imessage
Facetime
Microsoft office

Ik hoop dat iemand mij beetje opweg kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

Ik zou sowieso geen MacBook Air kopen. Scherm is gewoon echt niet meer van deze tijd.

Een normale (retina) MacBook is dan een betere optie qua scherm maar is niet erg krachtig. Maar Netflix / Office / browsen kan prima.

Ik zou voor een 13” Pro gaan, eventueel een ouder model of gebruikte.

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:34
Iemand enige manieren/programma's/drivers om de bootcamp ervaring wat beter te maken?

Wat ik al heb gedaan is:

- trackpad ++ drivers downloaden
- maximale cpu percentage (vooral voor batterijduur verlengen)

Ik loop nog steeds een beetje aan tegen slechte batterijduur maar voor de rest is het wel fijn met bootcamp.

[ Voor 6% gewijzigd door Tolga07 op 20-09-2017 23:31 ]

• MysticX
  • Niet online
Inhumanous schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:05:
Beste apple vrienden,

Ik ben van plan volgende maand een macbook aan te schaffen. Ik heb zelf nog nooit een macbook gehad en ook totaal geen verstand van ghz etc.

Nu zit ik enorm te twijfelen of ik gewoon een nieuwe macbook air(2017) moet kopen van 1099 (met eventueel bij betaling van 180euro voor een upgrade van een i5 naar een i7 processor)

Zijn de macbook pro’s uit 2014,2015,2016 vergelijkbaar kwa snelheid met de macbook air uit 2017?

Beetje browsen
Youtube
Netflix
Lichte fotobewerking
Imessage
Facetime
Microsoft office

Ik zou geen Air halen, daar zit gewoon oud hardware in. De 13" modellen vanaf late 2013 voldoen prima voor jou taken, maar koop alleen nu een late 2013/mid 2014 als de prijs gewoon erg goed is.

Als ik jou was zou ik zelf kijken naar een mooie 13" 2015 model met 256GB SSD, 8GB RAM en een Intel Core i5. Van een processor upgrade ga je in het praktijk nauwelijks wat van merken. Bovendien heb je ook nog wat aansluitmogelijkheden.

Als je budget het toelaat en je houdt van dongles en USB-C, zou je ook kunnen kijken naar de nonTouchBar modellen vanaf 2016. Grafisch gezien zijn die iets sterker dan de 2013 t/m 2015 modellen.

Wat is de reden dat je switched naar macOS?

hi!

• Inhumanous
RWK__ schreef op donderdag 21 september 2017 @ 01:44:
[...]

Wat is de reden dat je switched naar macOS?
Dankjewel voor de info!

Ik vind ten 1e het design van macbooks er gewoon goed uitzien(niet dat dat er toe doet)

Ook heb ik sindskort een apple tv, ipad en een iphone 7 en wat vind ik apple heerlijk werken. Ook de updates en service van apple vind ik geweldig lange support etc.

Ik heb zoon 1,5 jaar een beste dure laptop met windows gekocht die op dit moment al zo traag is dat het niet prettig meer werkt. Plus dat ik van kennisen goede ervaring hoor over de snelheid en de soepelheid van het MacOs.

• ljd
  • Laatst online: 29-05 23:01

ljd

Zijn er nog mensen waarbij tijdens het opladen het omhulsel zo elektrisch aanvoelt. Ik bedoel hiermee dat je zo tintelingen voelt als je erover voelt. Dit is enkel tijdens het laden.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
ljd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:14:
Zijn er nog mensen waarbij tijdens het opladen het omhulsel zo elektrisch aanvoelt. Ik bedoel hiermee dat je zo tintelingen voelt als je erover voelt. Dit is enkel tijdens het laden.
Dat is normaal. Bij een geaard stopcontact + stekker is het wel minder bij mij.

• franssie
  • Laatst online: 21:25

franssie

Save the albatross

HEY_DUDE schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:49:
[...]

Dat is normaal. Bij een geaard stopcontact + stekker is het wel minder bij mij.
Serieus?Nog nooit gehad met een mac - is dat Pro 2016 specifiek? Lijkt mij sowieso niet zo gaaf voor je hardware

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb beide (2017 en 2014 model) en bij het 2017 model, als deze aan de lader hangt, is het best 'erg' je voelt het echt als je met je vinger een millimeter boven de mac tussen het touchpad en de case beweegt, soort van 'stroef' gevoel, niet zo erg hinderderlijk, maar wel degelijk aanwezig.
2014 model heeft dit niet, misschien late-2015 ivm nieuwe touchpad?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
iPad heeft het ook, heeft denk ik vooral met materiaal van de behuizing te maken.

• franssie
  • Laatst online: 21:25

franssie

Save the albatross

Toch raar - het zijn dacht ik toch echt DC laders dus aan het laadcircuit zou het niet mogen liggen. Dan misschien iets in het capacitieve systeem. Ik zal eens lang een macshop met mijn wichelroede ;) Nee serieus, als meerdere mensen het herkennen wil ik het ook wel ervaren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:13
Als ik de extensie kabel gebruik in een geaard stopcontact heb ik er geen last van. Helaas wordt deze niet meer meegeleverd standaard. In de meeste shops hebben de demo modellen het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inhumanous schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:05:
Beste apple vrienden,

Beetje browsen
Youtube
Netflix
Lichte fotobewerking
Imessage
Facetime
Microsoft office

Hmm. Zelf ben ik nu wat meer dan een jaar eigenaar van een Macbook 12 inch 2016 en alle bovenstaande onderdelen die jij aanhaalt gebruik ik zonder problemen, behalve de 'online game' dan. Zelf ben ik meer een heavy office user voor mijn werk. De Macbook Air zou ik -echt- niet meer voor gaan want dat scherm kan echt niet meer mee met de concurrentie.

Overigens, World of Warcraft (is een Online game :)) draait nog OK op de Macbook 12 inch. Je moet de settings wel terugschroeven naar Preset 3 maar afgezien van dat loopt het OK voor reguliere content.

Andere games zou ik er niet op willen proberen, behalve als het echt hele oude games zijn. CS:GO en Overwatch kan je echt vergeten. Daar heb je een Macbook Pro voor nodig en eigenlijk wel het model met de dedicated GPU.

Zelf ben ik niet zo'n fan van refurbished. Meer een kwestie van gevoel denk ik dan realiteit maar toch..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:56:
[...]

Andere games zou ik er niet op willen proberen, behalve als het echt hele oude games zijn. CS:GO en Overwatch kan je echt vergeten. Daar heb je een Macbook Pro voor nodig en eigenlijk wel het model met de dedicated GPU.

Zelf ben ik niet zo'n fan van refurbished. Meer een kwestie van gevoel denk ik dan realiteit maar toch..
Ja refurbished heb ik ook dubbele gevoelens over. De enigste online game die ik overgens speel is: runescape.

Maar hoorde idd dat de ervaringen op een macbook air icm runescape niet echt goed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Gevalletje te mooi om waar te zijn? Of zie ik iets over t hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06

henri8096

BIM is not a software!

Mwah, lijkt me een restmodelletje. Zo'n 3000 euro nieuw, dus als restmodel iets van 2800 euro denk ik.
En als ie niet bevalt en je moet er van af . . . . is wel wat aan de lage kant ingezet, maar niet schokkend laag.
Als ie gewoon de kassabon erbij heeft lijkt me niks aan het handje.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
henri8096 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:27:
[...]

Mwah, lijkt me een restmodelletje. Zo'n 3000 euro nieuw, dus als restmodel iets van 2800 euro denk ik.
En als ie niet bevalt en je moet er van af . . . . is wel wat aan de lage kant ingezet, maar niet schokkend laag.
Als ie gewoon de kassabon erbij heeft lijkt me niks aan het handje.
of gekocht met Edu korting of geimporteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik zit na te denken om mijn 12" in te wisselen voor een 13" oudere model.
Mijn laptop voldoet prima aan mijn eisen, alleen ik vind het zo verschrikkelijk dat er geen USB in kan. Moet altijd de hub meenemen. Op mijn heb ik windows en wil regelmatig op verschillende plekken iets uitprinten. Dan moet ik dat ding weer tevoorschijn halen.

Twijfels twijfels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoRr0
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29
Heb een raar probleem met mijn 2016 MacBook Pro 15" gehad. Sinds een aantal maanden werkt mijn touch-id niet meer. Vingerafdruk verwijderd, nieuwe aanmaken geeft een foutmelding. Op aanraden van Apple support een nieuwe partitie aangemaakt en Sierra opnieuw geïnstalleerd. Op de verse installatie nog steeds dezelfde foutmelding. Doorgestuurd naar een Apple Store voor reparatie. Hier is nogmaals probleem bevestigd en aangegeven dat het moederbord vervangen moet worden. Deze was niet op voorraad dus heb gewacht met inleveren totdat dit onderdeel weer op voorraad is. Gisteren de update naar High Sierra gedaan, en tot mijn verbazing werkt de touch-id weer prima. Wat zouden jullie doen? Reparatie afblazen of toch gewoon inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:37

Greveldinges

Thank you, thank you very much

ZoRr0 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:44:
Heb een raar probleem met mijn 2016 MacBook Pro 15" gehad. Sinds een aantal maanden werkt mijn touch-id niet meer. Vingerafdruk verwijderd, nieuwe aanmaken geeft een foutmelding. Op aanraden van Apple support een nieuwe partitie aangemaakt en Sierra opnieuw geïnstalleerd. Op de verse installatie nog steeds dezelfde foutmelding. Doorgestuurd naar een Apple Store voor reparatie. Hier is nogmaals probleem bevestigd en aangegeven dat het moederbord vervangen moet worden. Deze was niet op voorraad dus heb gewacht met inleveren totdat dit onderdeel weer op voorraad is. Gisteren de update naar High Sierra gedaan, en tot mijn verbazing werkt de touch-id weer prima. Wat zouden jullie doen? Reparatie afblazen of toch gewoon inleveren?
Ik had 'm ingeleverd, je weet nooit of het weer terug komt en als dat gebeurt buiten je garantieperiode baal je waarschijnlijk flink..

:)

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:09
Ook ik ben aan het nadenken/kijken voor een Macbook Pro. Mijn historie? In 2010 heb ik een Macbook air 11 inch (2GB ram, 128GB SSD aangeschaft voor mijn opleiding na 1 maand met een grote Windows laptop gezeuld te hebben. Wat een verademing!! Vroeger altijd bezig geweest in en met Windows maar wat een rust kreeg ik van Mac OS. Geen rare meldingen meer en het werkt gewoon heerlijk. Ik was verkocht! :)

Na mijn schoolperiode de Macbook air verkocht en een Mac mini 2012 (240GB SSD, 8GB ram) aangeschaft voor iets meer snelheid en werkgeheugen. Deze voldoet eigenlijk nog steeds prima voor wat ik er mee doe (Photoshop, Sketchup, Office/iWorks, Browsen etc.) echter vind ik het gezelliger om 's avonds aan de kamer tafel (of op de bank) te zitten dan in mijn eentje op een kamertje. Vandaar dat ik aan het rondkijken ben voor een Macbook Pro om bovengenoemde taken uit te voeren (kan ik hem altijd nog op dat kamertje aan een scherm hangen).

Mijn vragen aan jullie; voor bovengenoemde taken heb ik volgens mij niet de nieuwste Macbook pro nodig (dat is mooi voor het budget :P). Welk model raden jullie aan? Uit eerdere adviezen uit dit topic lees ik dat ik het beste kan zoeken vanaf de late 2013 versie? Zelf denk ik dat 8GB ram, i5 en 256 SSD voldoende moet zijn (heb ook nog een NAS staan). Uiteraard wil ik er wel een paar jaar mee toe kunnen :)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[edit] moet ik nog kritisch zijn op het aantal cycles?

©2004

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
Iemand al ervaringen met het batterijgebruik in off/ standby in High Sierra? Mijn 13 tb 2016 verliest bij uitzetten wifi veel minder batterij in standby dan met wifi aan bij dichtklappen (powernap staat uit). Bij complete shutdown blijft de mbp ook batterij gebruiken (met 75% afgesloten, bij opstart 4 dagen later nog 61% over).

• MysticX
  • Niet online
harm12nl schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:00:
Ook ik ben aan het nadenken/kijken voor een Macbook Pro. Mijn historie? In 2010 heb ik een Macbook air 11 inch (2GB ram, 128GB SSD aangeschaft voor mijn opleiding na 1 maand met een grote Windows laptop gezeuld te hebben. Wat een verademing!! Vroeger altijd bezig geweest in en met Windows maar wat een rust kreeg ik van Mac OS. Geen rare meldingen meer en het werkt gewoon heerlijk. Ik was verkocht! :)

Na mijn schoolperiode de Macbook air verkocht en een Mac mini 2012 (240GB SSD, 8GB ram) aangeschaft voor iets meer snelheid en werkgeheugen. Deze voldoet eigenlijk nog steeds prima voor wat ik er mee doe (Photoshop, Sketchup, Office/iWorks, Browsen etc.) echter vind ik het gezelliger om 's avonds aan de kamer tafel (of op de bank) te zitten dan in mijn eentje op een kamertje. Vandaar dat ik aan het rondkijken ben voor een Macbook Pro om bovengenoemde taken uit te voeren (kan ik hem altijd nog op dat kamertje aan een scherm hangen).

Mijn vragen aan jullie; voor bovengenoemde taken heb ik volgens mij niet de nieuwste Macbook pro nodig (dat is mooi voor het budget :P). Welk model raden jullie aan? Uit eerdere adviezen uit dit topic lees ik dat ik het beste kan zoeken vanaf de late 2013 versie? Zelf denk ik dat 8GB ram, i5 en 256 SSD voldoende moet zijn (heb ook nog een NAS staan). Uiteraard wil ik er wel een paar jaar mee toe kunnen :)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[edit] moet ik nog kritisch zijn op het aantal cycles?
Vanaf late 2013 zijn de MBP's gebaseerd op Intel Core's 4de generatie chips, ook wel bekend als Haswell t/m de mid 2014 op het 13" model. De 13" 2015 model heeft Broadwell processoren aan boord, maar qua performance ga je daar nauwelijks wat van merken.

Bij een 15" kan je ook kiezen vanaf de late 2013 t/m 2015 model, aangezien ze allemaal gebaseerd zijn op Haswell. Het verschil hier is dat de base modellen allemaal een Intel Iris Pro GPU hadden en de duurdere modellen een (2013-2014)GT 750m of een AMD M370X.

Enige merkbare verschil tussen de modellen zou misschien de snelheid zijn van de SSD's, maar ook dat valt echt wel mee.

Ik zou zelf kijken naar een 13" MBP 2015, omdat die meestal nog wel garantie heeft en recenter is. Koop alleen een ouder model als de prijs ook zeer aantrekkelijk is en als deze ook garantie heeft, in de vorm van Apple Care bijvoorbeeld. Je zou ook voor de 2016 model kunnen gaan, maar dan moet je ook een aantal dongles kopen. Dit zou je dan zelf moeten overwegen of je het nieuwste van het nieuwste wilt of gewoon een model ouder.

Sowieso kan je een aantal jaar vooruit met een MBP vanaf late 2013.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 27-09-2017 16:34 ]

hi!

• hk12nl
RWK__ schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:33:
[...]

Vanaf late 2013 zijn de MBP's gebaseerd op Intel Core's 4de generatie chips, ook wel bekend als Haswell t/m de mid 2014 op het 13" model. De 13" 2015 model heeft Broadwell processoren aan boord, maar qua performance ga je daar nauwelijks wat van merken.

Bij een 15" kan je ook kiezen vanaf de late 2013 t/m 2015 model, aangezien ze allemaal gebaseerd zijn op Haswell. Het verschil hier is dat de base modellen allemaal een Intel Iris Pro GPU hadden en de duurdere modellen een (2013-2014)GT 750m of een AMD M370X.

Enige merkbare verschil tussen de modellen zou misschien de snelheid zijn van de SSD's, maar ook dat valt echt wel mee.

Ik zou zelf kijken naar een 13" MBP 2015, omdat die meestal nog wel garantie heeft en recenter is. Koop alleen een ouder model als de prijs ook zeer aantrekkelijk is en als deze ook garantie heeft, in de vorm van Apple Care bijvoorbeeld. Je zou ook voor de 2016 model kunnen gaan, maar dan moet je ook een aantal dongles kopen. Dit zou je dan zelf moeten overwegen of je het nieuwste van het nieuwste wilt of gewoon een model ouder.

Sowieso kan je een aantal jaar vooruit met een MBP vanaf late 2013.
Thx voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dan inderdaad kijken of ik er 1 van 2015 kan vinden voor een juiste prijs. :)

[ Voor 7% gewijzigd door hk12nl op 27-09-2017 16:46 ]

©2004

• MysticX
  • Niet online
harm12nl schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:44:
[...]

Thx voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dan inderdaad kijken of ik er 1 van 2015 kan vinden voor een juiste prijs. :)
De advertentie waar naar je linkte is een webshop die ook hier op V&A adverteert. Dat zit dus wel gewoon goed. Heeft 6 maanden garantie en zit een nieuw display op. Heb daar ook mijn 13" MBP 2017 aangeschaft!

Maar goed, kijk maar eerst even naar een 2015 model :)

hi!

• hk12nl
RWK__ schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:48:
[...]

De advertentie waar naar je linkte is een webshop die ook hier op V&A adverteert. Dat zit dus wel gewoon goed. Heeft 6 maanden garantie en zit een nieuw display op. Heb daar ook mijn 13" MBP 2017 aangeschaft!

Maar goed, kijk maar eerst even naar een 2015 model :)
Je was er snel bij :) Zag inderdaad dat het een ouder model betrof dus dat hem al weer verwijderd :X

Nogmaals bedankt. Ik ga mijn zoektocht starten!

©2004

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 22:51
Kan er iemand een mechanism toetsenbord aanraden voor een Macbook Pro.

Ik heb een aantal eisen wel :)

- Zou een beetje met beide Windows en Mac OS moeten werken (Macbook toetsenborden hebben die @ op een aparte toets, bij windows is dat niet)
- Niets met game stijl, gewoon 1 kleur ofzo. Iets strak
- Toffe switches
- Azerty (ja belg )
- Bluetooth moet niet, indien wel toch ook optie met kabel

Bv: Azio vind ik wel heel mooi, maar maken enkel qwerty. Je zou zeggen, ga naar qwerty. Ja ik kan het perfect typen (werk enzo), maar mijn MacbookPro is azerty en dat zou dan altijd een soort switch zijn tussen de 2.

Verwijderd

Lyca schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:56:

- Zou een beetje met beide Windows en Mac OS moeten werken (Macbook toetsenborden hebben die @ op een aparte toets, bij windows is dat niet)
- Toffe switches
- Azerty (ja belg )

Bv: Azio vind ik wel heel mooi, maar maken enkel qwerty. Je zou zeggen, ga naar qwerty. Ja ik kan het perfect typen (werk enzo), maar mijn MacbookPro is azerty en dat zou dan altijd een soort switch zijn tussen de 2.
Zelf zou ik de Das Keyboard 4 voor Mac halen en dan de caps verwisselen zodat je layout hetzelfde is.
pricewatch: Das Keyboard 4 Professional MAC Soft Tactile

Nu zag ik ook online dat het niet alleen de indeling is die anders is, en deze zag er niet heel gamer achtig uit (rgb kan gewoon op wit of uit), dus daarom ook een gewoon Azerty toetsenbord hier die aan alle eisen voldoet.
pricewatch: Cooler Master MasterKeys Pro L - RGB (Cherry Brown) BE

Best wel jammer voor Belgen dat er zo weinig keus is, maar ik hoop dat ik je toch nog iets geholpen heb :)

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
Als ik mijn mac dichtklap gaat deze helemaal niet in sleep zo lijkt het, terwijl power nap uit staat.
Hoe merk ik dit?
Ik heb twee MBP´s hier, een MBP2014 en MBP2016. En een Magic Mouse.

De dichte MBP2016 "kaapt" steeds mijn muis!
Zelf via connect to rechtbovenin de 2014mac krijg ik hem niet geconnect.
De enige optie is steeds: 2016mac open doen en bluetooth uitzetten...
Dat klopt toch niet?

en waarom werk ik op een 2014MBP en niet op die 2016? De eerst is mn werk mac, de andere mn eigen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Menesis op 28-09-2017 10:42 ]

Mixed Reality dev

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Als ik mn MacBook weer aanzet nadat deze uit is gegaan (lege accu) of als ik opnieuw inlog moet ik telkens het wachtwoord van m'n outlook exchange account opgegeven. Kan ik voorkomen dat ik dat telkens opnieuw moet invoeren, en hoe dan?

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 19:59
Hoi Allen,

Ik kwam erachter dat als ik mijn MacBook Pro 15" Touchbar uit 2017 van links naar rechts schuddend beweeg iets binnen in de laptop heen en weer hoor schudden, hoort dit?

• Lyca
Neen, terug ermee.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 23:48

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Menesis schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:41:
De dichte MBP2016 "kaapt" steeds mijn muis!
Zelf via connect to rechtbovenin de 2014mac krijg ik hem niet geconnect.
De enige optie is steeds: 2016mac open doen en bluetooth uitzetten...
Dat klopt toch niet?
Ik weet dat in eerder versies van OS X je bepaalde bluetooth apparatuur als favoriet kon instellen. Ik denk dat dat tegenwoordig irrelevant is geworden. Andere opte om bij de System Prefereces onder thema Bluetooth en dan Advanced "Allow Bluetooth devices to wake this computer" af te vinken.

• Menesis
6129(15) schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:00:
[...]

Ik weet dat in eerder versies van OS X je bepaalde bluetooth apparatuur als favoriet kon instellen. Ik denk dat dat tegenwoordig irrelevant is geworden. Andere opte om bij de System Prefereces onder thema Bluetooth en dan Advanced "Allow Bluetooth devices to wake this computer" af te vinken.
Oh dat is wel een goeie, dat ga ik proberen :)

Mixed Reality dev

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
gelukkie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:38:
Iemand al ervaringen met het batterijgebruik in off/ standby in High Sierra? Mijn 13 tb 2016 verliest bij uitzetten wifi veel minder batterij in standby dan met wifi aan bij dichtklappen (powernap staat uit). Bij complete shutdown blijft de mbp ook batterij gebruiken (met 75% afgesloten, bij opstart 4 dagen later nog 61% over).
Heb jij intussen al geüpgrade naar High Siërra en lost dit het battery drain probleem dat je beschrijft op?

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
T0mS schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:51:
[...]

Heb jij intussen al geüpgrade naar High Siërra en lost dit het battery drain probleem dat je beschrijft op?
Ik had er ook last van, bij mij is het opgelost.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
homemix25 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:54:
[...]

Ik had er ook last van, bij mij is het opgelost.
Dat is geweldig nieuws.

Had jij voorheen ook deze fix toegepast: https://forums.macrumors....ht.1953071/#post-24169928 ? Dat is ergens gepost in deze thread.

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
T0mS schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:57:
[...]

Dat is geweldig nieuws.

Had jij voorheen ook deze fix toegepast: https://forums.macrumors....ht.1953071/#post-24169928 ? Dat is ergens gepost in deze thread.
Nee, heb ik toen wel gelezen maar niet gedaan. Ik neem de Macbook bijna niet meer mee buiten de deur dus hij kan altijd aan stroom hangen. Heb er toen voor gekozen te wachten tot een software update het probleem zou oplossen.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:35

Saven

Administrator

Vanochtend toch maar een 15" gekocht met 512gb SSD als vervanging van mijn late 2011. Leverdatum wel pas "13 Okt - 17 Okt " ;( Best raar dat Apple niet gewoon een aantal config's op de schap heeft liggen.

Als andere fabrikanten een dergelijke laptop konden leveren met hetzelfde touchpad+gestures had ik zo geswitcht vanwege de belachelijk hoge kosten overigens. Maar ja, dat touchpad is gewoon geniaal.

Enige waar ik een beetje voor huiver is de touchbar (die kapot kan gaan) en burn in van het oled display van de touchbar. Kon ik zo gauw niks over teruglezen in dit topic. Mensen ervaring mee?

• Ascension
Saven schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:15:
Vanochtend toch maar een 15" gekocht met 512gb SSD als vervanging van mijn late 2011. Leverdatum wel pas "13 Okt - 17 Okt " ;( Best raar dat Apple niet gewoon een aantal config's op de schap heeft liggen.
De 2.9Ghz met 512GB is gewoon uit voorraad leverbaar volgens de site. Heb je de 2.7Ghz gekozen?

• Lyca
Apple zou aan het nadenken zijn om hun eigen CPU's te ontwikkelen voor het mac platform?

Is dat een fanbased gerucht of zit daar ergens waarheid in? Ik weet eigenlijk niet echt wat ik daarvan moet denken, de processor in de telefoons zijn wel bloedsnel en sneller dan de concurrentie.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:35

Saven

Administrator

Ascension schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:42:
[...]

De 2.9Ghz met 512GB is gewoon uit voorraad leverbaar volgens de site. Heb je de 2.7Ghz gekozen?
De 2.8GHz idd. Heb die extra 100mhz en iets snellere gpu niet nodig, maar wil wel wat ademruimte wat betreft opslag :P

• Ascension
Lyca schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:31:
Apple zou aan het nadenken zijn om hun eigen CPU's te ontwikkelen voor het mac platform?

Is dat een fanbased gerucht of zit daar ergens waarheid in? Ik weet eigenlijk niet echt wat ik daarvan moet denken, de processor in de telefoons zijn wel bloedsnel en sneller dan de concurrentie.
Zover ik weet heeft Apple er formeel nooit wat over geroepen maar het zou een logische keuze zijn, op die manier zijn ze niet meer afhankelijk van Intel. Het heeft alleen wat voeten in de aarde, alle software zal gecompiled moeten worden voor ARM architectuur maar Apple heeft eerder aangetoond dat ze redelijk soepel kunnen overstappen (PowerPC naar Intel). Ben wel benieuwd of ik dan nog soepeltjes een Windows VM kan draaien of dat er een behoorlijke performance degradation zal zijn ivm x86-emulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Laatst online: 18-02 14:42
Lyca schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:56:

- Toffe switches
- Azerty (ja belg )

Ik gebruik zelf een Corsair K63.
Jammer genoeg wel een beetje gamer door de rode achtergrond bij de toetsen.
Ik zocht een azerty maar dan een smaller toetsenbord (zonder numeriek) dus ik was nog meer gelimiteerd in mijn keuze.
Verder wou ik er ook gewoon geen 160 euro aan uitgeven.

Opletten met de uitvoering van azerty dat je geen frans azerty hebt. Ik was van het idee dat onze azerty kwam door het frans sprekende deel en we gewoon azerty hadden, maar blijkbaar is belgisch azerty nog iets speciaal (en best groot verschil) -zucht- ik heb spijt da ik ni full on qwerty gegaan ben... Vorige mbp was effectief qwerty. Maar ik vond dat wel vervelend voor de speciale tekens hier. Maar azerty mbp heeft die ook niet -.-

Die coolermaster ziet er wel knap uit ook.

De Logitech g413 is ook een redelijk neutraal design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
DaemonAngel schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:27:
[...]

Ik gebruik zelf een Corsair K63.
Jammer genoeg wel een beetje gamer door de rode achtergrond bij de toetsen.
Ik zocht een azerty maar dan een smaller toetsenbord (zonder numeriek) dus ik was nog meer gelimiteerd in mijn keuze.
Verder wou ik er ook gewoon geen 160 euro aan uitgeven.

Opletten met de uitvoering van azerty dat je geen frans azerty hebt. Ik was van het idee dat onze azerty kwam door het frans sprekende deel en we gewoon azerty hadden, maar blijkbaar is belgisch azerty nog iets speciaal (en best groot verschil) -zucht- ik heb spijt da ik ni full on qwerty gegaan ben... Vorige mbp was effectief qwerty. Maar ik vond dat wel vervelend voor de speciale tekens hier. Maar azerty mbp heeft die ook niet -.-

Die coolermaster ziet er wel knap uit ook.

De Logitech g413 is ook een redelijk neutraal design.
Ja moet nog eens kijken, want ik heb hier nog een oudere razer liggen die Azerty FR is. Maar dan moet ik uiteraard mijn toetsen weer aanpassen als ik de Macbook dock.
Want bv de @ staat natuurlijk op een aparte toets op de macbook, terwijl die op een Azerty FR of Azerty BE achter de 2.

Ik zou ook wel kunnen migraten naar qwerty, maar ik heb vroeger mijn macbook een beetje in een haast en bevlieging gekocht. Daar nu een qwerty van laten maken gaat wel zot duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 30-09 11:51
Binnenkort komt de vervanger van mijn 8 jaar oude MBP binnen en heb ik rond zitten kijken naar usb-c hubs. De satechi pro hub lijkt mij wel interessant, alleen lees ik bij sommige reviews dat hij best warm wordt en dat de wifi onder bepaalde omstandigheden weg kan vallen door de hub. Ik vroeg mij af of mensen hier nog recente ervaringen met deze hub hebben en zo ja of zij deze "problemen" hebben meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Lyca schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Ja moet nog eens kijken, want ik heb hier nog een oudere razer liggen die Azerty FR is. Maar dan moet ik uiteraard mijn toetsen weer aanpassen als ik de Macbook dock.
Want bv de @ staat natuurlijk op een aparte toets op de macbook, terwijl die op een Azerty FR of Azerty BE achter de 2.

Ik zou ook wel kunnen migraten naar qwerty, maar ik heb vroeger mijn macbook een beetje in een haast en bevlieging gekocht. Daar nu een qwerty van laten maken gaat wel zot duur worden.
Je kan natuurlijk ook naar qwerty gaan op de mac als die gedockt is en hem in azerty gebruiken als je hem als laptop gebruikt. Dat is ook maar een simpele klik naar een andere vlaggetje.
Je gaat verbaast zijn hoe snel je hersenen die klik maken.
Het typische chiclet Apple mac keyboard was voor mijn hersenen zo qwerty.
Ik kon mijn werk laptop en mac naast elkaar gebruiken, azerty en qwerty respectievelijk, op beide blind typen en heel de tijd wisselen zonder erover te moeten nadenken.
Als ik bij mijn ouders op hun macbook iets moest doen (azerty) typte ik standaard in qwerty.
Gewoon omdat dat type laptop voor mijn hersenen qwerty was.

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor qwerty gaan op mac en werk laptop, maarja.
Liefst terug een mengeling zodat ik beide onderhou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Pompi schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:41:
Binnenkort komt de vervanger van mijn 8 jaar oude MBP binnen en heb ik rond zitten kijken naar usb-c hubs. De satechi pro hub lijkt mij wel interessant, alleen lees ik bij sommige reviews dat hij best warm wordt en dat de wifi onder bepaalde omstandigheden weg kan vallen door de hub. Ik vroeg mij af of mensen hier nog recente ervaringen met deze hub hebben en zo ja of zij deze "problemen" hebben meegemaakt?
Ik heb die van Hyper, die er eigenlijk exact hetzelfde uit ziet.

Die wordt ook wel warm wanneer alles erop aangesloten is maar ik ga er vanuit dat het niet te warm is.

Ivm wifi heb ik nog geen problemen ondervonden, maar het is natuurlijk een andere usb c hub dan die van satechi.

Ze hebben beide exact dezelfde poorten en exact hetzelfde probleem, namelijk maar 1 van de 2 is een thunderbolt poort, de andere een usb C.
Voor mij vervelend omdat ik een non TB mbp heb waardoor laden en thunderbolt aansluiting voor mijn scherm niet gaan (mijn 29" LG geeft niet genoeg stroom voor een mbp op te laden -super achterlijk- ).

Ik vind het in en uit pluggen ook niet zo super handig om eerlijk te zijn.
Als het al in je mbp zit moet je wat voorzichtig zijn en als je de kabels eerst in de hub steekt wordt het daarna inpluggen in de mbp weer wat lastiger.

Als je echt een opstelling hebt thuis zou ik zelf nu precies eerder voor een echte thunderbolt dock gaan ipv dit. Dit type vind ik nu precies handiger voor als ik andere poorten onderweg mocht nodig hebben (wat niet gebeurt want ik heb een werk laptop apart - die wel poorten heeft).
En daarbuiten voor zo 2 Anker usb A - USB C dongles gaan voor mocht het ooit, onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 30-09 11:51
DaemonAngel schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:48:
[...]

Die wordt ook wel warm wanneer alles erop aangesloten is maar ik ga er vanuit dat het niet te warm is.

Ivm wifi heb ik nog geen problemen ondervonden, maar het is natuurlijk een andere usb c hub dan die van satechi.

Ze hebben beide exact dezelfde poorten en exact hetzelfde probleem, namelijk maar 1 van de 2 is een thunderbolt poort, de andere een usb C.
Voor mij vervelend omdat ik een non TB mbp heb waardoor laden en thunderbolt aansluiting voor mijn scherm niet gaan (mijn 29" LG geeft niet genoeg stroom voor een mbp op te laden -super achterlijk- ).

Als het al in je mbp zit moet je wat voorzichtig zijn en als je de kabels eerst in de hub steekt wordt het daarna inpluggen in de mbp weer wat lastiger.

Als je echt een opstelling hebt thuis zou ik zelf nu precies eerder voor een echte thunderbolt dock gaan ipv dit. Dit type vind ik nu precies handiger voor als ik andere poorten onderweg mocht nodig hebben (wat niet gebeurt want ik heb een werk laptop apart - die wel poorten heeft).
En daarbuiten voor zo 2 Anker usb A - USB C dongles gaan voor mocht het ooit, onderweg.
Zag inderdaad dat die bijna het zelfde waren, maar vond de formfactor van de satechi net iets mooier en handiger. Maar ga ook nog wel een keer goed naar de Hyper kijken. Zie net bijvoorbeeld wel dat de Hyper een hogere max W charging heeft.
Dit zou echt mijn main computer zijn, dus wil daarom een vervanger voor alle poorten waaraan ik gewend ben dat ze op mijn laptop zitten. Ga dat wel missen aan deze oude MBP. Nu nog een goede adapter vinden voor ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
DaemonAngel schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:48:
[...]

Ik heb zonet met de dock van Hyper problemen ondervonden met Wifi
Bij het inpluggen van beide USB poorten (de ene met een externe HDD en de ander met een USB stick) trad het Wifi probleem op... eerste maal dat ik het tegenkom trouwens...
Connecteren met een netwerk niet mogelijk tot ik de USB stick verwijderde en daarna direct terug Wifi verbinding...

Hoop dat je hier wat aan hebt. Is op High Sierra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Iemand al een kapotte USB-C oplaad kabel? Iedereen klaagde altijd over de oude MagSafe kabels, daar had ik nooit problemen mee en bleven goed, maar ik heb het idee dat de USB-C kabel binnen de kortste keren gaat overlijden, heb de laptop een maand, maar die kabel ziet er nu al niet fris uit. Misschien vergis ik me en overleeft hij langer dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07
OkselFris schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:07:
Iemand al een kapotte USB-C oplaad kabel? Iedereen klaagde altijd over de oude MagSafe kabels, daar had ik nooit problemen mee en bleven goed, maar ik heb het idee dat de USB-C kabel binnen de kortste keren gaat overlijden, heb de laptop een maand, maar die kabel ziet er nu al niet fris uit. Misschien vergis ik me en overleeft hij langer dan gedacht.
Dat vind ik een interessante vraag, dus bij deze een poll:
http://www.strawpoll.me/14150467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Ongelooflijk :X Koop ik een extra oplader voor m'n nieuwe laptop, voor EUR 89,-, krijg je alleen de oplader & dus niet een USB-C/USB-C kabel om hem ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken...

Triest vind ik het, te gek voor woorden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
brederodekater schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:24:
Ongelooflijk :X Koop ik een extra oplader voor m'n nieuwe laptop, voor EUR 89,-, krijg je alleen de oplader & dus niet een USB-C/USB-C kabel om hem ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken...

Triest vind ik het, te gek voor woorden :-(
Min of meer de reden waarom ik maar gewoon met een USB-C/TB3 dock heb gekocht. :P Iets duurder, maar het dubbel en dwars waard. Tig poorten erbij en 1 kabeltje om al m'n spullen up te krijgen (beeldscherm, USB-opslag, bekabeld netwerk, printer, audio, etc.); en als bonus laadt ie de Mac op met 60W. De oplader die erbij geleverd werd neem ik nu mooi mee op pad zodat ik hem altijd mee heb als de laptop mee is. :)

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 16-10-2017 20:42 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
WhatsappHack schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Min of meer de reden waarom ik maar gewoon met een USB-C/TB3 dock heb gekocht. :P Iets duurder, maar het dubbel en dwars waard. Tig poorten erbij en 1 kabeltje om al m'n spullen up te krijgen (beeldscherm, USB-opslag, bekabeld netwerk, printer, audio, etc.); en als bonus laadt ie de Mac op met 60W. De oplader die erbij geleverd werd neem ik nu mooi mee op pad zodat ik hem altijd mee heb als de laptop mee is. :)
Ik kreeg er een beetje een nostalgisch printer-gevoel bij... dat je een dure printer kocht & dat je bij aankomst thuis erachter kwam dat er geen simpele USB kabel bij inbegrepen zat. Beetje vaag, helemaal omdat dit ook niet kenbaar werd gemaakt bij de Apple Store door de heer die mij hielp. Van de week maar weer even langs gaan...

Zelf ben ik nog aan het wachten tot de nieuwe thunderbolt-3 Henge Dock Therered uitkomt... maar op de website blijft ie maar op "Coming Soon" staan. Ik ben vooral in deze dock geinteresseerd omdat je hier twee mini display poorten op hebt zitten. Nog maar even geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
brederodekater schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:03:
[...]
Zelf ben ik nog aan het wachten tot de nieuwe thunderbolt-3 Henge Dock Therered uitkomt... maar op de website blijft ie maar op "Coming Soon" staan. Ik ben vooral in deze dock geinteresseerd omdat je hier twee mini display poorten op hebt zitten. Nog maar even geduld hebben :)
Verschillende poorten zijn altijd een ramp.
Had voorheen een Caldigit USB-C dock, die heeft HDMI + DisplayPort.
Nu een Belkin TB3-dock die enkel DisplayPort heeft, en/of een monitor via TB3. (Prima voor mijn gebruik overigens, ik ga van DP -> mDP op de monitor. Kan ik eventueel omdraaien mocht de dock mDP hebben. - en ik heb maar 1 monitor :P)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
Ondertussen alweer enkele maanden in het bezit van een 15" Macbook. Nog steeds super tevreden! Was ik met mijn vorige ook al, maar die was na 5 jaar wel aan vervanging toe.

Met het toetsenbord op dit moment nog niet echt problemen, wel is het zo als de laptop warm word. Dan komt er uit, tab, h en g een "High pitched" geluid. Als de laptop weer een paar graden koeler is, dan is het ook direct weg. De toetsen hangen verder niet. Ik laat het lekker zo, echt last heb ik er niet van.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Laatst online: 30-09 23:28

Saninl

Manmanman :'( ,

Ik heb sinds september een Macbook Pro 13" (BTO), maar helaas al allerlei problemen gehad. Van toetsen die blijven hangen tot onverklaarbare foutmeldingen bij opstarten. Afgelopen week voor 25.- een bepaalde boot laten doen bij een Amac, sindsdien weer een werkende machine.

Nu net alle software weer werkend, werkt de 'n' toets 9 van de 10 keer niet... Al verschillende contactmomenten gehad met Apple; minstens 8 weken de laptop kwijt als ik hem inlever... Manmanman |:( . Doordat de 'n' het soms wel doet, ook niet echt heel veel zin om de laptop zo lang kwijt te zijn, maar eigenlijk onaanvaardbaar...

Hiervoor met mijn Macbook Air (2011) nimmer problemen gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:45

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb problemen met de pijltjes toetsen van MBP 2017. De beneden pijltoets werkt niet naar bewaren. Ik moet toegeven dat ik de pijltjes nu pas heb uitgeprobeerd omdat ik ze eigenlijk bijna nooit gebruik. De problematisch toets werkt wel als ik het flink in druk maar er is een soort van weerstand en je voelt de toets ook niet naar beneden gaan.

Heeft iemand hier dit probleem eerder gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
Sinds donderdag in bezit van een 15" pro.

Voor de bezitters van de Thunderbolt display, deze werkt perfect met een de Thunderbolt 3 naar 2 adapter. Zelf de USB poorten op het scherm doen het nog. Ethernet moet ik nog controleren maar ga er van uit dat deze ook werken.

In de winkel was er nogal wat discussie over het al dan niet werken... lag het aan hen had ik nieuwe schermen moeten aankopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

MazeWing

The plot thickens...

@Saninl heb je serieus €25 moeten betalen voor het oplossen van een probleem van een laptop van nog geen maand oud? :? :X

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Weet er iemand dat log commando weer om te kijken wat je MacBook aan het doen is tijdens sleep?

Mijn macbook komt warm uit mijn rugzak en is 11% batterij kwijt, dus hij heeft iets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 21:59
Lyca schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:23:
Weet er iemand dat log commando weer om te kijken wat je MacBook aan het doen is tijdens sleep?

Mijn macbook komt warm uit mijn rugzak en is 11% batterij kwijt, dus hij heeft iets gedaan.
Stiekem lopen chatten met de MacBook van de buren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saninl
  • Laatst online: 30-09 23:28

Saninl

MazeWing schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:15:
@Saninl heb je serieus €25 moeten betalen voor het oplossen van een probleem van een laptop van nog geen maand oud? :? :X
Jazeker! Contact met Apple Support heeft hierin niets opgelost. Zij geven aan dat ze er niets aan kunnen doen. Het enige andere dat ik had kunnen doen is de laptop dus via een afspraak bij de Genius Bar in A'dam aan kunnen melden (en dit moet ik dus eigenlijk nu alsnog doen...)

Bizar slechte service, heeft bij mij wel wat afgedaan aan het imago van de Apple service in het algemeen...

[ Voor 15% gewijzigd door Saninl op 24-10-2017 15:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

MazeWing

The plot thickens...

Voor zover ik weet wordt je gewoon netjes geholpen aan de genius bar. Je systeem 8 weken kwijt zijn is echt de grootste flauwekul! Wanneer het hardwarematig lijkt te zijn en ze kunnen er niet meteen iets aan doen, krijg je gewoon een nieuwe. Zeker wanneer je laptop pas een maand oud is.

Weet je zeker dat je met Apple hebt gebeld? Of was het een medewerker van aMac die dit soort onzin vertelde. Daarnaast is het ook idioot dat aMac geld vroeg voor deze ondersteuning omdat ze als premium reseller verplicht zijn het eerste jaar garantie en service te verlenen.

Zeer dubieuze gang van zaken allemaal...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Wow, ik zit nu op mn oude PC met een good old Intel Q6600 een scene in Unity3D te belichten en merk ineens dat dat toch wel een stuk langer duurt dan op mn 15" MBP2016! Wel fijn om eens heel duidelijk verschil te merken met een applicatie die alle cores benut :)

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 24-10-2017 23:43 ]

Mixed Reality dev

Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste