Logitech Mx Master S2 werkt prima via Bluetooth
Ik gebruik die MX Master, die werkt super goed.
Wat wel niet werkt is dat ik profiel 1 gebruik voor MacOS en ik wil profiel 2 gebruiken voor Windows in bootcamp en hij wilt gewoon niet connecteren via bluetooth. Dus het moet via de unify transceiver.
Die ergonomie is gewoon niet te verslaan, als ik de gestures wil gebruiken; gebruik ik gewoon de touchpad.
Plus de MX Master heeft ook forward en return, en het scroll wiel kan ook in gesteld worden daarvoor.
Wat wel niet werkt is dat ik profiel 1 gebruik voor MacOS en ik wil profiel 2 gebruiken voor Windows in bootcamp en hij wilt gewoon niet connecteren via bluetooth. Dus het moet via de unify transceiver.
Die ergonomie is gewoon niet te verslaan, als ik de gestures wil gebruiken; gebruik ik gewoon de touchpad.
Plus de MX Master heeft ook forward en return, en het scroll wiel kan ook in gesteld worden daarvoor.
Wat kost het om een toetsenbord (incl. top case en accu?) van een MacBook Pro 2016 te vervangen? Bij mijn oude rMBP 2012 was ik 230 euro kwijt.
Kan een laptop overnemen met een AZERTY toetsenbord en wil natuurlijk een QWERTY toetsenbord.
Kan een laptop overnemen met een AZERTY toetsenbord en wil natuurlijk een QWERTY toetsenbord.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik denk dat je daarvoor best eens contact opneemt met een Apple store. Ik kan je wel al zeggen dat je gaat verschieten van de prijs.
Indertijd heb ik dat ook overwogen voor mijn MBpro late 2013 en die was boven de 400 euro voor alles te vervangen. Ik heb een vermoeden dat de nieuwe macbook rond dezelfde waarden zal liggen indien niet hoger.
Indertijd heb ik dat ook overwogen voor mijn MBpro late 2013 en die was boven de 400 euro voor alles te vervangen. Ik heb een vermoeden dat de nieuwe macbook rond dezelfde waarden zal liggen indien niet hoger.
Kan backblaze ook je foto bibliotheek van de Photo's app aan? Zonder dat de bibliotheek crippled wordt? Bij transip is dat bij mij een drama, hij slaat files over. En time machine backups, zijn die mogelijk? TransIP kan niet met sparesfiles overwegcerberusss schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:55:
[...]
En neem een abo op BackBlaze voor je online backups. Unlimited backup space voor $5.
Hmm, de touchbar is wel moeilijk te zien als je buiten in de zon aan het werk bent. Ik zit nu met een half oog naar Notting Hill Carnival te kijken vanaf mijn balkon maar ik zie mijn knopjes niet op de touch. bar.
[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 27-08-2017 16:22 ]
De Apple muis is eigenlijk één van de muizen waar ik geen pijn in mijn hand van krijg. Terwijl ik ook Logisch muizen gebruik ( bij de klant) en dat is het toch net niet.Lyca schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:26:
Ergonomie van die Apple muis is wel barslecht, ik gebruik zelf een MX master.
Ik gebruik thuis een MX Master en voor onderweg heb ik een MX Anywhere 2, die is mooi compact.
Ah wow dat is raar, ik vind net dat je daar geen gevoel in hebt en de hele tijd een klauw grip moet doen.alienfruit schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
De Apple muis is eigenlijk één van de muizen waar ik geen pijn in mijn hand van krijg. Terwijl ik ook Logisch muizen gebruik ( bij de klant) en dat is het toch net niet.
Ik gebruik hem maar af en toe.
De kliks zijn wel beter.
Ik heb best lang een Magic Mouse gehad. Eigenlijk zo lang dat het plastic aan de zijkant (ja plastic, dat lijkt allemaal maar metaal) gewoon weggevaagd was. Sinds dien eigenlijk steeds meer Trackpad only gegaan, en op een Apple is dat over het algemeen geen straf. Heb overigens wel kortgeleden eens zitten kijken. Die Logitech MX Master 2S (net uit) zit gewoon nog met een micro-USB opgescheept. Waarom hebben ze niet even de moeite genomen hier een USB-C poortje in te zetten? Voordeel is dan dat je niet meer in een bak met kabels hoeft te graaien maar gewoon dat zelfde USB-C > USB-C kabeltje kan pakken wat je overal voor kan gebruiken. (in de ideale wereld)
[ Voor 6% gewijzigd door Froggle op 27-08-2017 17:00 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Dat is geen plastic maar wel degelijk metaal. Wel is het zo dat het geanodiseerd aluminum is, en de toplaag kan in principe wegslijten. Als iets bij Apple er als metaal uit ziet, dan is het ook metaal.Froggle schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:58:
Ik heb best lang een Magic Mouse gehad. Eigenlijk zo lang dat het plastic aan de zijkant (ja plastic, dat lijkt allemaal maar metaal) gewoon weggevaagd was.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Oftewel 99% plastic, 1% aluminium. Het batterijklepje dan uiteraard niet meegerekend.Exirion schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:43:
Wel is het zo dat het geanodiseerd aluminum is, en de toplaag kan in principe wegslijten.
De outer shell is wel degelijk helemaal van aluminium. Het binnenframe is van plastic.

Het geanodiseerde laagje kan snel wegslijten, afhankelijk van de hoeveelheid wrijving, olie/vet/zuur aan de huid, etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat je door het aluminium heen was en aan het plastic frame zat.
Het geanodiseerde laagje kan snel wegslijten, afhankelijk van de hoeveelheid wrijving, olie/vet/zuur aan de huid, etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat je door het aluminium heen was en aan het plastic frame zat.
[ Voor 41% gewijzigd door Frietsaus op 27-08-2017 17:52 ]
Het is een native Mac app, lijkt mij geen probleem als ik naar de artikeltjes op de site kijk, o.a. deze:Zonnetje83 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:10:
[...]
Kan backblaze ook je foto bibliotheek van de Photo's app aan? Zonder dat de bibliotheek crippled wordt? Bij transip is dat bij mij een drama, hij slaat files over.
https://www.backblaze.com/blog/back-photos-library/
Ik weet niet zeker wat je bedoelt. Maar Backblaze is een cloud backup. Met een native client. Het is geen bak remote storage waar Time Machine iets wegschrijft. Mijn tip zou zijn:En time machine backups, zijn die mogelijk?
- Maak Time Machine backups op een harddisk
- Neem een abo bij Backblaze voor het geval je huis affikt of die backup gecrasht blijkt o.i.d.
Onder dat geanodiseerde laagje zie ik toch geen aluminium meer zitten? Hier op de foto zit het er nog vrij metaalachtig uit, maar op de Magic Mouse die ik had was het licht geel.Frietsaus schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:50:
De outer shell is wel degelijk helemaal van aluminium. Het binnenframe is van plastic.
[afbeelding]

Serieus, soms denk ik dat die Logitech gasten gewoon actief de introductie van USB-C tegenwerken.Froggle schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:58:
Waarom hebben ze niet even de moeite genomen hier een USB-C poortje in te zetten?
Waarom heeft Trust wél een USB-C muis en Logitech niet?
https://www.amazon.com/dp/B017W3J60M
Trust, ongekroonde koning van de crappy randapparatuur... de eerste met USB-C muis O_o
[ Voor 29% gewijzigd door cerberusss op 27-08-2017 19:40 ]
@cerberusss Die is dan wel bedraad. Maar gewoon een draadloze muis met USB-C op de muis zelf is nog veelte schaars. Je zou dat dan in het geval van die Logitech MX een micro-USB naar USB-C in de plaats kunnen doen, maar dan heb je weer een verloopkabel.
Schaars, dan zeg je eigenlijk dat er nog wel iets is. Maar volgens mij is dat er gewoon helemaal niet. NiksFroggle schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:45:
@cerberusssMaar gewoon een draadloze muis met USB-C op de muis zelf is nog veelte schaars
@cerberusss En je hebt nog echt gelijk ook. Het is er gewoon niet. Smartphones, laptops, zelfs een Nintendo Switch kan opladen met een USB-C kabeltje. Maar simpele randapparatuur als een muis.. Nope!
Dat zijn lijmresten.Froggle schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:29:
[...]
Onder dat geanodiseerde laagje zie ik toch geen aluminium meer zitten? Hier op de foto zit het er nog vrij metaalachtig uit, maar op de Magic Mouse die ik had was het licht geel.
[afbeelding]
Om die USB-C reden ben ik nu al ruim een jaar tevreden met mijn Magic Mouse 2 en Magic Keyboard welke beide oplaadbaar zijn met een lightningkabel waarvan ik er twee handen vol van heb liggen thuis
De Magic Mouse vind ik zelf erg prettig werken in macOS. Dat is eigenlijk de voornaamste reden, want van de ergonomie moet je het niet hebben nee. Wel is het zo dat ik 'm niet krampachtig vasthoud, maar meer wat losjes gebruik. Dit in tegenstelling tot mijn Logitech M705 muis welke ik voornamelijk gebruik in Windows/games. De Magic Keyboard vind ik ook erg prettig typen. Ik heb ook nog de voorganger liggen op batterijen met veel travel, maar die zuipt zoveel.
Morgen krijg ik mijn nieuwe 13" MBP TB 2017. Kijken hoe dat toetsenbord en de rest bevalt in vergelijking met mijn 12" MacBook 2016 en 15" MBP 2014 waarvan de scheidingspapieren al bijna van zijn getekend. Binnenkort ook nog maar even kijken naar een USB-C monitor (pricewatch: Samsung S27H850QFU Zwart) en mijn dekstopopstelling is weer up to date
De reden van de verkoop is het feit dat ik door een meevaller ook een krachtige(re) tweedehands Windows 10 laptop in gebruik ga nemen voor erbij. Daardoor wordt die magere GT 750m uit mijn huidige MBP en wat er tegenwoordig van Ati meuk in de 15" zit voor mij wat overbodig. Toen ging ik rekenen en een 13" MacBook is voor mij voorlopig voldoende. Heb ik ook weer garantie.
Dus ehhh...: Weet iemand nog een goede USB-C muis
Grapje natuurlijk. Ik ben nu wel blij dat ik vrij ben van dongles en draadjes. Daar heb ik echt een pesthekel aan.
Morgen krijg ik mijn nieuwe 13" MBP TB 2017. Kijken hoe dat toetsenbord en de rest bevalt in vergelijking met mijn 12" MacBook 2016 en 15" MBP 2014 waarvan de scheidingspapieren al bijna van zijn getekend. Binnenkort ook nog maar even kijken naar een USB-C monitor (pricewatch: Samsung S27H850QFU Zwart) en mijn dekstopopstelling is weer up to date
De reden van de verkoop is het feit dat ik door een meevaller ook een krachtige(re) tweedehands Windows 10 laptop in gebruik ga nemen voor erbij. Daardoor wordt die magere GT 750m uit mijn huidige MBP en wat er tegenwoordig van Ati meuk in de 15" zit voor mij wat overbodig. Toen ging ik rekenen en een 13" MacBook is voor mij voorlopig voldoende. Heb ik ook weer garantie.
Dus ehhh...: Weet iemand nog een goede USB-C muis
[ Voor 7% gewijzigd door swv op 27-08-2017 21:39 ]
Echt supervaag. Ik snap er werkelijk niks van.Froggle schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:06:
En je hebt nog echt gelijk ook. Het is er gewoon niet.
Edit: toch nog iets gevonden. Het Japanse Elecom maakt er eentje:
http://www2.elecom.co.jp....products/M-BL26DBCBK.html
Ik ga kijken of ik 'm kan bestellen ergens
[ Voor 30% gewijzigd door cerberusss op 27-08-2017 23:57 ]
Je kan een Magic Mouse kopen met een USB-C Lightning kabel erbij.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
@cerberusss Wat moet ik dan met een aparte USB-C ontvanger erbij? Begrijp ik trouwens goed dat deze muis alleen werkt op batterijen?
@WhatsappHack Dat is dan misschien niet eens zo'n verkeerde keuze, gezien die kabel toch sowieso bij iedere iPhone gebruiker op z'n bureau ligt.
Of wacht, gewoon even wachten op de Space Grey variant misschien.
@WhatsappHack Dat is dan misschien niet eens zo'n verkeerde keuze, gezien die kabel toch sowieso bij iedere iPhone gebruiker op z'n bureau ligt.
Of wacht, gewoon even wachten op de Space Grey variant misschien.

[ Voor 21% gewijzigd door Froggle op 28-08-2017 09:33 ]
Ik heb problemen met mijn bootcamp.
Ik heb gisteren die AMD Radeon driver ge-update naar de nieuwe versie. Bij het installeren van re-live gaf hij een fout (has stopped responding). Ik check de driver en toch is die geïnstalleerd. Ik kan alles perfect doen, ik test een game en alles werkt.
Deze ochtend zet ik mijn macbook weer op ik ga naar bootcamp en alles is super slow, muis bewegingen blijven haperen, als ik dicht bij een icoon kom schokt hij geweldig. Geen enkel probleem in MacOS
Ik heb gisteren die AMD Radeon driver ge-update naar de nieuwe versie. Bij het installeren van re-live gaf hij een fout (has stopped responding). Ik check de driver en toch is die geïnstalleerd. Ik kan alles perfect doen, ik test een game en alles werkt.
Deze ochtend zet ik mijn macbook weer op ik ga naar bootcamp en alles is super slow, muis bewegingen blijven haperen, als ik dicht bij een icoon kom schokt hij geweldig. Geen enkel probleem in MacOS
Het kan zijn dat je gewoon per sé wireless wilt, maar geen Bluetooth. Ik heb dat bij een klant gehad in de buurt van Schiphol. Vraag me niet waarom, maar Bluetooth was daar zeer slecht bruikbaar. Wellicht door de radar installaties in de buurt, maar ik ben geen RF deskundige.Froggle schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:23:
@cerberusss Wat moet ik dan met een aparte USB-C ontvanger erbij? Begrijp ik trouwens goed dat deze muis alleen werkt op batterijen?
Het is een zeer beperkte groep kopers, dat zijn we denk ik met elkaar eens
*kwijl*Of wacht, gewoon even wachten op de Space Grey variant misschien.
Wil... hebben...
Bij mij was dat 538 euro (Lichte waterschade, dus topcase, toetsenbord en accu vervangen)Zware Unit schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:28:
Wat kost het om een toetsenbord (incl. top case en accu?) van een MacBook Pro 2016 te vervangen? Bij mijn oude rMBP 2012 was ik 230 euro kwijt.
Heeft dus te maken met de upgrade van die AMD Radeon drivers. Gedownload van bootcampdrivers.comLyca schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:33:
Ik heb problemen met mijn bootcamp.
Sinds het daar fout is gelopen reageert die windows totaal niet meer goed, drivers eraf en het is opgelost.
Weet nu iemand hoe je die drivers weer kan krijgen? Want nu herkent hij de AMD chip niet meer
Die drivers waren dus gewoon niet goed.Lyca schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:30:
[...]
Heeft dus te maken met de upgrade van die AMD Radeon drivers. Gedownload van bootcampdrivers.com
Sinds het daar fout is gelopen reageert die windows totaal niet meer goed, drivers eraf en het is opgelost.
Weet nu iemand hoe je die drivers weer kan krijgen? Want nu herkent hij de AMD chip niet meer
Ik heb er eentje voor de nieuwe release genomen en geen problemen meer.
Verwijderd
Korte update voor mensen met macbook pro 2016 15".
Deze had ik sinds afgelopen januari. 3x nu meegemaakt dat het toetsenbord niet lekker functioneerde.
Gisteren was mijn geduld op, naar de Apple Store gegaan. Situatie uitgelegd.
Antwoord: hij wordt vervangen meneer.
Ik heb nu de nieuwe 2017 model en wat mij meteen opviel is dat de toetsen anders klikken en aanhoren.
Mijn gevoel zegt dat ze iets hebben aangepast. Voor mij overduidelijk. Ik koop nooit meer de eerste versie van het nieuwe. Idem probleem gehad met de 2012 rMBP gehad.
Deze had ik sinds afgelopen januari. 3x nu meegemaakt dat het toetsenbord niet lekker functioneerde.
Ik heb nu de nieuwe 2017 model en wat mij meteen opviel is dat de toetsen anders klikken en aanhoren.
Mijn gevoel zegt dat ze iets hebben aangepast. Voor mij overduidelijk. Ik koop nooit meer de eerste versie van het nieuwe. Idem probleem gehad met de 2012 rMBP gehad.
Weet iemand hier toevallig wat de huidige levertijden bij Apple zijn voor de volgende onderdelen:
- Interne storage (512)
- Touchbar
- Topcase/keyboard
?
- Interne storage (512)
- Touchbar
- Topcase/keyboard
?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Op MacRumors zegen ze dit over het toetsenbord (bron iFixit):Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:08:
Dus er kan een dikke aanname gemaakt worden dat ze toch iets hebben gedaan. Op Reddit lopen ook diverse discussies over het toetsenbord.The keyboard trigger looks like a more classic switch this go-around. The plastic butterfly mechanism appears to have thinned out to accommodate the new switch form factor. The keystroke and travel feel about the same to us, so perhaps the real change is reinforcement for repeated use.
Conspiracy thinkingVolgens mij wil Apple helemaal af van het toetsenbord, gewoon een gladpaneel (glas) zoals LCARS StarTrek User Interface. De touchpad is er om ons al te laten wennen.
Wat was precies het probleem dat je ervaarde?Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:08:
Drie werkdagen, maar je kan je Macbook ook weer langsbrengen als de onderdelen binnen zijn in het geval je een reparatie bij een Apple Store hebt aangeboden.WhatsappHack schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:31:
Weet iemand hier toevallig wat de huidige levertijden bij Apple zijn voor de volgende onderdelen:
- Interne storage (512)
- Touchbar
- Topcase/keyboard
?
Ik kan inderdaad bevestigen na kort de 2016 te hebben gehad, heb nu een 2017 voor me staan (reasons...) en het toetsenbord van de 2017 is inderdaad anders. Vooral stiller, maar hij voelt vrij gelijk. Ik had echter begrepen dat ze in de VS defecte 2016 topcases vervangen door 2017 topcases, weet niet of ze dat in NL ook al doen?Galvatron schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:57:
[...]
Op MacRumors zegen ze dit over het toetsenbord (bron iFixit):
[...]
Dus er kan een dikke aanname gemaakt worden dat ze toch iets hebben gedaan. Op Reddit lopen ook diverse discussies over het toetsenbord.
Conspiracy thinkingVolgens mij wil Apple helemaal af van het toetsenbord, gewoon een gladpaneel (glas) zoals LCARS StarTrek User Interface. De touchpad is er om ons al te laten wennen.
Mooi spul die nieuwe generatie Pro's
De Touch Bar kan ik wel waarderen. Het toetsenbord is wat luider dan de vorige 1.0 versie welke nog in mijn 12" zit, maar typt meer gelijk aan het Magic Keyboard wat travel betreft. Ik vind de stap van 15" naar 13" niet zo erg, want ik krijg er mobiliteit voor terug. En een 27" monitor komt er nog aan. USB-C vind ik toppie en het gemak van laden in elke poort om die reden ook. Ik mis vooralsnog geen dGPU en krijg er een betere batterijduur voor terug
Ohh en Space Gray niet te vergeten

Verwijderd
@tomas123 Ik had continue problemen met toetsen die niet goed klikte. Tijdens een stukje programmeren of mailtjes schrijven begon de irritatie hoog op te lopen.
Ze hebben het 3x gerepareerd in 4 maanden tijd. Maar naar de 3de keer zeiden ze sorry je krijgt een nieuw 2017 model.
Wat ik merkte is dat het probleem daadwerkelijk aanwezig is bij de 2016 modellen. Ik typ nu op de 2017 en het klikt ook gewoon anders...
Ze hebben het 3x gerepareerd in 4 maanden tijd. Maar naar de 3de keer zeiden ze sorry je krijgt een nieuw 2017 model.
Wat ik merkte is dat het probleem daadwerkelijk aanwezig is bij de 2016 modellen. Ik typ nu op de 2017 en het klikt ook gewoon anders...
Verwijderd
@WhatsappHack Deze zijn meestal wel op stock in de Apple Stores. Vooral bij de 15" is alles geplakt dus topcase + touchbar en ssd (zo stond het iig wel bij mij op de bon als 1 artikel nummer).
Vandaag m'n Tomtoc sleeve binnen gekregen voor m'n Macbook pro 2017 13 inch. Eerste indruk: geweldige sleeve. Stevige hoeken, goede voering binnenin. En een extra opbergvak met rits. Al met al zeer tevreden! En dat voor 24 euro incl verzenden uit Duitsland (Amazon). Sleeves voor hetzelfde geld bij bijv de Mediamarkt is dan zeker van veel mindere kwaliteit en biedt veel minder bescherming. Kortom: een aanrader wat mij betreft.
En vandaag is ook de Shark Rapid-Case (USB C) geleverd om m'n Samsung 840ssd te kunnen gebruiken als externe ssd. (voor downloads etc en Time Machine backup). Het doet wat het moet doen. De schroefjes draai je redelijk snel dol met meegeleverde 'schroevendraaier'. Daarnaast paste de ssd er niet gelijk in doordat er een soort foam aan de achterkant zat in de behuizing. Achterkant eraf geschroefd en dat eruit gehaald. Nu past het prima. Wordt nog een 'plakkussentje' meegeleverd zodat de SSD niet beweegt in de case (en rammelt). Geen geweldige kwaliteit, maar het is een prima case.
En ik ben van NZBVortex overgestapt naar SABnzb. Het voordeel: gratis. Werkt verder ook prima. En ik wil iedereen nog bedanken voor de tips met betrekking tot de muizen. Ik ga eerst gewoon de trackpad gebruiken! Bevalt heel goed tot nu toe.
En vandaag is ook de Shark Rapid-Case (USB C) geleverd om m'n Samsung 840ssd te kunnen gebruiken als externe ssd. (voor downloads etc en Time Machine backup). Het doet wat het moet doen. De schroefjes draai je redelijk snel dol met meegeleverde 'schroevendraaier'. Daarnaast paste de ssd er niet gelijk in doordat er een soort foam aan de achterkant zat in de behuizing. Achterkant eraf geschroefd en dat eruit gehaald. Nu past het prima. Wordt nog een 'plakkussentje' meegeleverd zodat de SSD niet beweegt in de case (en rammelt). Geen geweldige kwaliteit, maar het is een prima case.
En ik ben van NZBVortex overgestapt naar SABnzb. Het voordeel: gratis. Werkt verder ook prima. En ik wil iedereen nog bedanken voor de tips met betrekking tot de muizen. Ik ga eerst gewoon de trackpad gebruiken! Bevalt heel goed tot nu toe.
Ik heb dat af en toe bij vooral de pijltjes toetsen dan druk je ze in en dan gebeurt er niks, dan druk je nog een keer en meestal pakt ie 'm dan wel. Weet niet of ik dit zal moeten melden voor evt garantie..Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:02:
@tomas123 Ik had continue problemen met toetsen die niet goed klikte. Tijdens een stukje programmeren of mailtjes schrijven begon de irritatie hoog op te lopen.
Herkenbaar. Wat vreemd is, is dat het K810 toetsenbordje wel gewoon connect. Notabene op hetzelfde profiel als onder MacOS. Maar ik vond Bootcamp toch niet echt de moeite waard, want de performancewinst t.o.v. VMWare Fusion is beperkt en de accuduur is nauwelijks beter. Bovendien loeit de fan snel terwijl die met bijvoorbeeld Visual Studio onder VMWare Fusion stil blijft.Lyca schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:43:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Gemakkelijk repareren/vervangen bedoel je?Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:20:
@tomas123 Duidelijk ze doen al gemakkelijk bij 1 toets.
Wettelijk gezien dien je problemen die je constateert tijdig te melden om garantie te mogen ontvangen. Wacht daar dan ook niet te lang mee (je mag natuurlijk wel eerst ff checken of het überhaupt een probleem is en je niet zelf iets verkeerd doet maar dat moet geen 3 weken gaan duren).tomas123 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:28:
Ik heb dat af en toe bij vooral de pijltjes toetsen dan druk je ze in en dan gebeurt er niks, dan druk je nog een keer en meestal pakt ie 'm dan wel. Weet niet of ik dit zal moeten melden voor evt garantie..
@jafd01 Ik heb mijn macbook nou 2 weken en de 'D' knop heeft het nu al begeven.
Hoe heb jij jouw macbook laten repareren? Ik wil de mijne naar de "genius" bar sturen, maar afspraak maken is onmogelijk. Ik heb ook geen zin om mijn macbook op te sturen en deze 4 weken te missen.
Hoe heb jij jouw macbook laten repareren? Ik wil de mijne naar de "genius" bar sturen, maar afspraak maken is onmogelijk. Ik heb ook geen zin om mijn macbook op te sturen en deze 4 weken te missen.
Verwijderd
@sdjang0 Dat is echt heel zuur. Je kunt gewoon langs lopen bij de Apple Store en het probleem vertellen. Ze plannen je dan gewoon direct in (60min + smsje).
Is die exact 14 dagen anders heb je nog gewoon recht op je retour.
Is die exact 14 dagen anders heb je nog gewoon recht op je retour.
Ja precies, als ie maar zo jong is gewoon Apple bellen en DOA claimen dat ie omgeruild moet worden... Soms rekken ze die 14 dagen zelfs ietsjes op. Dus gewoon zsm bellen. Let wel dat als je hem niet bij Apple zelf hebt gekocht dat t dan vaak een ander verhaal is en je de DOA moet claimen bij de verkoper.
Ik heb dus een probleem met de pijltjes toetsen, beneden en boven die reageren zeer slecht terwijl je ze voldoende in drukt, alleen ik woon dus niet dichtbij een apple store, wel bij een Amac, iemand ervaring met de service van amac terwijl je het bij apple hebt gekocht? Zijn ze net zo coulant als bij de genius bar in de apple stores als ik de ervaringen mag geloven van mensen die gelijk een nieuw exemplaar krijgen zonder gemaar?
Als ik 2 bluetooth devices aan sluit op mij macbook gaat het fout.
MX Master en een Philips headset en de muis gaat volledig haywire, super twitchy bewegingen ineens. Dat had die vroeger niet.
MX Master en een Philips headset en de muis gaat volledig haywire, super twitchy bewegingen ineens. Dat had die vroeger niet.
Het is dus ook als ik mijn muis alleen op bluetooth aansluit, ik heb het gevoel dat dat sinds sierra mis loopt.
Hier met een nieuwe MX Master nog nooit problemen met m'n MBP 2016 gehad, ook niet met tegelijk een K810 geconnect. Misschien een andere hardwarerevisie of firnwareversie?Lyca schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:08:
Het is dus ook als ik mijn muis alleen op bluetooth aansluit, ik heb het gevoel dat dat sinds sierra mis loopt.
Ik heb die logitech options nu ook geïnstalleerd, en ik merk echt dat als de muis op bluetooth gaat hij veel twitchy bewegingen heeft.
Als ik die op de adapter zet is er geen probleem.
Ik had dat bv niet met mijn late 2013 macbook pro.
Als ik die op de adapter zet is er geen probleem.
Ik had dat bv niet met mijn late 2013 macbook pro.
Verwijderd
@tomas123 uit ervaring koop ik niks meer bij de amac. Heel veel gedoe gehad met reparaties en oneerlijke medewerkers.
Ik werk al 15 jaar met Apple producten en voor mij was het echt heerlijk toen in mijn stad Amsterdam een Apple Store kwam.
De voordelen, je spreekt direct met Apple en geen tussen partij. Omruilen of wat dan ook nooit een probleem. Het kan soms wel handig zijn om alvast je issue bij Apple Care melden en altijd om een senior vragen.
Ik werk al 15 jaar met Apple producten en voor mij was het echt heerlijk toen in mijn stad Amsterdam een Apple Store kwam.
De voordelen, je spreekt direct met Apple en geen tussen partij. Omruilen of wat dan ook nooit een probleem. Het kan soms wel handig zijn om alvast je issue bij Apple Care melden en altijd om een senior vragen.
Weet er iemand of dit past op een 2017 Macbook pro 15 inch?
https://www.laptopshop.be...or-macbook-aluminium.html
Vandaag ook mijn nieuwe 13inch met touchbar binnen gekregen als vervanging van mijn late 2013 mbp. Wauw! Wat een prachtige machine.swv schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:46:
Mooi spul die nieuwe generatie Pro'sDe Touch Bar kan ik wel waarderen. Het toetsenbord is wat luider dan de vorige 1.0 versie welke nog in mijn 12" zit, maar typt meer gelijk aan het Magic Keyboard wat travel betreft. Ik vind de stap van 15" naar 13" niet zo erg, want ik krijg er mobiliteit voor terug. En een 27" monitor komt er nog aan. USB-C vind ik toppie en het gemak van laden in elke poort om die reden ook. Ik mis vooralsnog geen dGPU en krijg er een betere batterijduur voor terug
Ohh en Space Gray niet te vergeten
Die touchbar is nog even wennen natuurlijk, touchid is heerlijk. De nieuwe trackpad is echt een pak groter wat heel fijn is. Toetsenbord heeft minder travel maar typt prima!
Laten jullie de 13inch op zijn native resolutie draaien trouwens? Mijn oude rMBP draaide standaard 1200x800 geloof ik, wat wat weinig ruimte gaf, dus ik schaalde hem altijd naar de grootste resolutie. De native resolutie is nu 1440x900 zag ik (wist ik niet eens

Al eens naar de specs bij bijv. de fabrikant gekeken?Lyca schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:14:
Weet er iemand of dit past op een 2017 Macbook pro 15 inch?
Gaat gewoon werken hoor (of ik begrijp jouw post niet)Lyca schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:45:
Ok, het introductie filmpje gaat over een 2016 model. Best stomme vraag eigenlijk dan; Sorry
Op Amazon.de trouwens voor 49,95 - scheelt toch weer.DESIGNED FOR: MacBook USB-C (2015-current) MacBook Air MacBook Pro Retina (2012-2015)
[ Voor 6% gewijzigd door ZiSE op 04-09-2017 17:55 ]
Ja inderdaad, heb hem daar ook besteld.
Ik heb er volledig over gelezen en het preview filmpje heeft de gast een nieuwe macbook vast.
Ik heb er volledig over gelezen en het preview filmpje heeft de gast een nieuwe macbook vast.
Native is 2560x1600, je bedoelt waarschijnlijk "default".-TheNose- schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:11:
[...]
Laten jullie de 13inch op zijn native resolutie draaien trouwens? Mijn oude rMBP draaide standaard 1200x800 geloof ik, wat wat weinig ruimte gaf, dus ik schaalde hem altijd naar de grootste resolutie. De native resolutie is nu 1440x900 zag ik (wist ik niet eens).
Ik ben gewend aan "More Space", dus "Looks like 1680 x 1050". Alleen als ik echt heel moe ben zet ik hem soms een stapje terug.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
voor de TouchBar Pro eigenaren, waren gebruiken jullie zoal de TouchBar voor?
Ik zelf gebruik de TouchBar hoofdzakelijk voor het aansturen van Spotify icm mijn Sonos boxen (volume regeling en skippen van songs) thuis.
Verder het volume en de helderheid van de Mac en nieuwe tab in Safari en closen van een tab.
Wellicht hebben mensen hier nog handige tips voor de TouchBar
Ik zelf gebruik de TouchBar hoofdzakelijk voor het aansturen van Spotify icm mijn Sonos boxen (volume regeling en skippen van songs) thuis.
Verder het volume en de helderheid van de Mac en nieuwe tab in Safari en closen van een tab.
[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 04-09-2017 20:08 ]
Ik gebruik de touchbar niet voor veel meer dan wat je hierboven aangeeft. Natuurlijk draai ik ook zo af en toe de rainbow cat.Geert1976 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:07:
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
haha ja dat vindt mijn neefje van 3 ook altijd erg leuk om te zienDark Master schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:44:
[...]
draai ik ook zo af en toe de rainbow cat.
Ja dit gebruik ik ook, zalige functie met die touchbar.Hulliee schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:34:
@Geert1976 "Lock" mijn mac als ik op kantoor ben en even weg loop van m'n plek
Ik scrub ook in YouTube en brightness etc.
Ik ken Lock niet, ga me er eens in verdiepen. Thanks
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 05-09-2017 07:56 ]
Ik heb in de basis van de TB Siri, volume, helderheid en de vergrendeling staan. Klopt het dat er maar max 4 knoppen in gezet kunnen worden? Ik heb de mute knop laten varen omdat ik de vergrendelingsknop miste, maar als het mogelijk is zou ik ook graag de mute knop terug zien.
Lock en volume, verder vind ik het echt een prul.
TouchID implementatie vind ik ook nog zwaar onder de maat. Bij elke user switch (bv. naar m'n SU-user) kan ik alsnog mijn wachtwoord invullen, installeren van software idem., opstarten, etc. Zou graag zien dat Apple een configuratiescherm maakt voor TouchID. Laat de gebruiker instellen waar hij het voor wil inzetten en geef daarbij ook mogelijkheid voor een password interval - bv. eens per twee weken moet je voor die actie wel een password ingeven.
TouchID implementatie vind ik ook nog zwaar onder de maat. Bij elke user switch (bv. naar m'n SU-user) kan ik alsnog mijn wachtwoord invullen, installeren van software idem., opstarten, etc. Zou graag zien dat Apple een configuratiescherm maakt voor TouchID. Laat de gebruiker instellen waar hij het voor wil inzetten en geef daarbij ook mogelijkheid voor een password interval - bv. eens per twee weken moet je voor die actie wel een password ingeven.
Ja maar default ziet eruit als 1440x900 staat er.Canaria schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:17:
[...]
Native is 2560x1600, je bedoelt waarschijnlijk "default".
Ik ben gewend aan "More Space", dus "Looks like 1680 x 1050". Alleen als ik echt heel moe ben zet ik hem soms een stapje terug.
Touchbar ben ik nog aan het verkennen, in de browser is het wel handig en de volume etc ook (maar daar had je voorheen ook toetsenbord knoppen voor. Wordt touchid niet uitgebreid in de nieuwe MacOS? Misschien de beta vast installeren.
Ik installeer altijd resxtreme en zet 'm net een tipje hoger (1920x1200) dat werkt net iets prettiger.
Sinds een week een macbook pro van werk, leuk hoor al die USB-C poorten maar net toch maar even deze besteld aangezien dat helaas nog de standaard is in de meeste kantoren voor beamers

Daar waar hij voor bedoeld isGeert1976 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:07:
Diverse apps staan toe om de touch bar aan te passen, speel daar vooral eens mee. Soms zitten de handige functies niet standaard op de touch bar maar moet je ze nog toevoegen. Ook kun je daar je eigen volgorde maken.Wellicht hebben mensen hier nog handige tips voor de TouchBar
Dat klopt. De fysieke resolutie van het scherm is 2560x1600 (dus het dubbele van 1280x800 wat je op de eerste MacBooks had) waarbij macOS 2880x1800 als resolutie met scaling instelt. Dat laatste geeft dus een weergave die eruit ziet als 1440x900 en dat is dan weer een resolutie die ze al vrij lang op de 13" MacBook Air gebruiken. Die 2880x1800 is echter iets hoger dan de resolutie van het scherm en een mooi compromis tussen een scherpe weergave en veel werkoppervlak (hier staat ie dan ook lekker op default). Je kunt de andere opties ook proberen, heb je meer of minder werkoppervlak wat dan ook weer de lettergrootte beïnvloed. Klik ze maar eens aan dan zie je het vanzelf-TheNose- schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:38:
Ja maar default ziet eruit als 1440x900 staat er.
@Crazyanz ach, bij de oudere MBPs had je ook een verloopje moeten kopen, van VGA naar mini-DisplayPort. Je wint niks met dat USB-C maar je verliest ook niks
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 06-09-2017 00:30 ]
Ah mooie uitleg. Ik heb hem inmiddels weer op de instelling voor meeste werkruimte staan zoals mijn vorige rMBP. Toch vaak terug naar wat je gewend bent he?ppl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 00:29:
[...]
Daar waar hij voor bedoeld isDat zijn dus de functietoetsen (toch wel handig om bijv. de achtergrondverlichting aan te kunnen passen) maar ook de F-toetsen (F10 om bijv. mc af te sluiten is wel eens handig maar de F-toetsen zijn vooral handig in de vm's).
[...]
Diverse apps staan toe om de touch bar aan te passen, speel daar vooral eens mee. Soms zitten de handige functies niet standaard op de touch bar maar moet je ze nog toevoegen. Ook kun je daar je eigen volgorde maken.
[...]
Dat klopt. De fysieke resolutie van het scherm is 2560x1600 (dus het dubbele van 1280x800 wat je op de eerste MacBooks had) waarbij macOS 2880x1800 als resolutie met scaling instelt. Dat laatste geeft dus een weergave die eruit ziet als 1440x900 en dat is dan weer een resolutie die ze al vrij lang op de 13" MacBook Air gebruiken. Die 2880x1800 is echter iets hoger dan de resolutie van het scherm en een mooi compromis tussen een scherpe weergave en veel werkoppervlak (hier staat ie dan ook lekker op default). Je kunt de andere opties ook proberen, heb je meer of minder werkoppervlak wat dan ook weer de lettergrootte beïnvloed. Klik ze maar eens aan dan zie je het vanzelf
@Crazyanz ach, bij de oudere MBPs had je ook een verloopje moeten kopen, van VGA naar mini-DisplayPort. Je wint niks met dat USB-C maar je verliest ook niks
Edit: Accu vraagje...ik gebruik mijn MBP vaak op dezelfde blek en 90% van de tijd in de buurt van een stopcontact. Is het dan per definitie beter om hem wanneer mogelijk altijd aan de lader te hangen? Dit zodat de accu langer mee zal gaan? Thoughts?
[ Voor 7% gewijzigd door -TheNose- op 06-09-2017 13:06 . Reden: Vraagje toegevoegd ]
Als je in de settings zit kan je de touch-bar ook uitvouwen. Dan kan je extra knoppen toevoegen. De verkorte versie is beperkt tot slechts 4 opties.Novadecasa schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:45:
Ik heb in de basis van de TB Siri, volume, helderheid en de vergrendeling staan. Klopt het dat er maar max 4 knoppen in gezet kunnen worden? Ik heb de mute knop laten varen omdat ik de vergrendelingsknop miste, maar als het mogelijk is zou ik ook graag de mute knop terug zien.
Zelf heb ik Siri eruit gegooit ( gebruik ik echt nooit ) en de lock toegevoegd. Mute vind ik fijn als fallback op het moment dat je aan het surfen bent en een commercial ineens lawaai eruit gooit, of in de situatie dat je geluiden hoort in de omgeving en daarom liever even de laptop stil legt.
[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 06-09-2017 14:32 ]
Hoi, Ik heb een klein probleem met mijn mb pro (2017) binnen in zit iets los als ik de mac op en neer beweeg kun je het goed horen rammelen. Ik ga hier morgen mee terug naar de winkel maar ik neem aan dat dit niet normaal is voor een mb van net een maand oud?
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Natuurlijk is dat niet normaal. Gewoon terug gaan. Let wel op dat als ze hem gaan versturen dat je hem wel enkele weken kwijt bent. Als je naar de Apple Store kan gaan, ben je hem een max een week kwijt, afhankelijk van wat er natuurlijk defect isJasperlamers schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:00:
Hoi, Ik heb een klein probleem met mijn mb pro (2017) binnen in zit iets los als ik de mac op en neer beweeg kun je het goed horen rammelen. Ik ga hier morgen mee terug naar de winkel maar ik neem aan dat dit niet normaal is voor een mb van net een maand oud?
[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 06-09-2017 16:12 ]
hi!
Ik heb die vraag hier ook gesteld niet zo lang geleden, het antwoord was als volgt:-TheNose- schreef op woensdag 6 september 2017 @ 07:57:
[...]
Ah mooie uitleg. Ik heb hem inmiddels weer op de instelling voor meeste werkruimte staan zoals mijn vorige rMBP. Toch vaak terug naar wat je gewend bent he?
Edit: Accu vraagje...ik gebruik mijn MBP vaak op dezelfde blek en 90% van de tijd in de buurt van een stopcontact. Is het dan per definitie beter om hem wanneer mogelijk altijd aan de lader te hangen? Dit zodat de accu langer mee zal gaan? Thoughts?
Laat je Macbook 1-2 keer per maand eens volledig afladen op batterij, voor de rest mag je hem de hele tijd aan de netspanning laten hangen. Het kan geen kwaad, batterijen van Apple zijn goed genoeg
Hier hangt hij ook het meeste van de tijd aan de netspanning wegens clamshell mode op een book stance.
Af en toe helemaal ontladen zal geen kwaad kunnen, maar in tegenstelling tot oudere typen accu's, is er geen enkele reden meer om accu's regelmatig volledig te ontladen. Sterker nog, moderne Li-Polymeer accu's slijten sneller als ze vaak helemaal leeglopen. Als je ze wil bewaren is 50% lading beter dan 100% lading, en het is beter om ze vanaf 50% op te laden dan vanaf helemaal leeg.Lyca schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:05:
Laat je Macbook 1-2 keer per maand eens volledig afladen op batterij, voor de rest mag je hem de hele tijd aan de netspanning laten hangen. Het kan geen kwaad, batterijen van Apple zijn goed genoeg.
Geen speciale dingen gaan doen, gewoon gebruiken en het officiële advies van Apple opvolgen: Optimaliseer de gebruiks- en levensduur van de batterij & het opladen van de batterij.-TheNose- schreef op woensdag 6 september 2017 @ 07:57:
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 06-09-2017 20:03 ]
Ik denk dat ik een probleem heb.
Mijn MacBook Pro 13" 2017 (i7/16GB/512GB) verliest aanzienlijk wat batterijpercentage terwijl ik hem onaangeroerd dicht laat.
Ik heb het nu een week geëvalueerd en per dag verliezen mijn toestellen volgende percentages:
Is dit normaal? En zoniet, kan ik hiermee naar de Apple Store in mijn land ondanks dat ik 'em via een reseller heb aangekocht?
Mijn MacBook Pro 13" 2017 (i7/16GB/512GB) verliest aanzienlijk wat batterijpercentage terwijl ik hem onaangeroerd dicht laat.
Ik heb het nu een week geëvalueerd en per dag verliezen mijn toestellen volgende percentages:
- MacBook Pro 13" 2017: 15% à 20% (dichtgeklapt op 100% - vierentwintig uur verder - 85% batterij)
- MacBook Air 13" 2012: 0% (dichtgeklapt op 100% - vierentwintig uur verder - 100% batterij)
Is dit normaal? En zoniet, kan ik hiermee naar de Apple Store in mijn land ondanks dat ik 'em via een reseller heb aangekocht?
[ Voor 12% gewijzigd door meraki op 06-09-2017 21:04 ]
Bluetooth devices die actief zijn zijn?
Ik had een headset van Jabra die mijn mac uit sleep hield voor de connectie open te houden. Powernap actief?
Ik had een headset van Jabra die mijn mac uit sleep hield voor de connectie open te houden. Powernap actief?
Ik heb hier ook last van, binnen een paar uur 30% weg. Ik heb onder activiteitenweergave - energie gekeken. Hier zag ik dat WhatsApp een opvallend hoog gemiddeld verbruik had. Ik heb het programma verwijderd en laat de laptop vanavond standby om te kijken of het weg is.T0mS schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:00:
Ik denk dat ik een probleem heb.
Ik heb het nu een week geëvalueerd en per dag verliezen mijn toestellen volgende percentages:Ze draaien beiden dezelfde apps.
- MacBook Pro 13" 2017: 15% à 20% (dichtgeklapt op 100% - vierentwintig uur verder - 85% batterij)
- MacBook Air 13" 2012: 0% (dichtgeklapt op 100% - vierentwintig uur verder - 100% batterij)
Edit: dit heeft het niet opgelost. Gisteravond 100, zojuist 35.
[ Voor 3% gewijzigd door homemix25 op 07-09-2017 19:39 ]
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
PowerNap is niet actief.Lyca schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:04:
Bluetooth devices die actief zijn zijn?
Geen Bluetooth devices actief: bij het openklappen, moet hij eerst nog zoeken naar bluetooth devices. Bluetooth staat weliswaar aan maar dat is bij mijn MacBook Air met 100% batterij ook zo.
[ Voor 4% gewijzigd door meraki op 06-09-2017 21:09 ]
Op andere sites las ik hier ook veel over, waarschijnlijk softwarebug. Las ook dat dit in de High Sierra beta niet meer het geval lijkt te zijn. Zelf had ik het probleem ook, maar zodra ik wifi (en bluetooth) handmatig uitschakel voor de macbook dicht te klappen blijft de batterij een heel stuk voller. Powernap heb ik uitstaan en in de logs van powermanagement zie ik eigenlijk niet dat de macbook wakker wordt (zowel met wifi aan als uit). Het zou wellicht iets met de pushnotificaties en berichtenapp kunnen zijn, dat beweren sommige gebruikers, maar dat heb ik verder nog niet geprobeerd.
Voor iedereen die zijn MacBook accu zonder reden ziet leeglopen. Het bovenstaande verhielp dit bij mij.CycloneX schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:53:
[...]
Viel mij ook op, best flinke happen voor niets doen.
Onderstaande link verhielp voor mij het probleem:
klik hier
Betreft inderdaad een softwarebug.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Vandaag terug bij de winkel geweest die willen hem niet op sturen omdat ze een eerder geval hebben gehad en Apple hier niks mee kon. Ook het model dat in de winkel stond maakt hetzelfde geluid. alleen de mb van een klasgenoot doet het niet. Ik krijg deze week reactie van de winkel die een nieuwe vraag aan Apple stuurt maar ik voel me niet erg serieus genomen.RWK__ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:57:
[...]
Natuurlijk is dat niet normaal. Gewoon terug gaan. Let wel op dat als ze hem gaan versturen dat je hem wel enkele weken kwijt bent. Als je naar de Apple Store kan gaan, ben je hem een max een week kwijt, afhankelijk van wat er natuurlijk defect is
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Ik had Google Chrome niet meer geïnstalleerd op MacOS sinds ik mijn nieuwe macbook heb, maar wat heeft Google die functies op de touchbar voor Chome goed gebruikt.
Werkt vloeiend, enkel nog geen herkenning voor taal als je in een text veld zit in de browser. Denk niet dat Safari dat ook heeft.
Werkt vloeiend, enkel nog geen herkenning voor taal als je in een text veld zit in de browser. Denk niet dat Safari dat ook heeft.
Ik heb net als vele ook last van slecht werkende toetsen op mijn Macbook pro '13 2016. Nu wil ik hiermee terug naar de Apple store maar er zijn al langere tijd geen plekken beschikbaar in zowel Amsterdam, Haarlem als Den Haag. Telefonische support zegt dat ik kan proberen om even binnen te lopen maar geen garantie dat ik geholpen word.
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Mijn ervaring is dat als je, op een doordeweekse dag, vroeg (openingstijd dus) binnenloopt je meestal wel snel geholpen wordt. Nu woon ik in Den Haag en werk ik op 5 minuten fietsen van de Apple Store, dus voor mij is het niet zo'n lastige gok.
YouTube: Is Apple Ruining Your Mac's Performance?
Iemand hier al problemen mee? Ik heb er nog niet opgelet, maar ik heb mijn Macbook 2017 nog niet zien throttlen.
Iemand hier al problemen mee? Ik heb er nog niet opgelet, maar ik heb mijn Macbook 2017 nog niet zien throttlen.
Vind het nogal zwaar aangezet. "It struggles to hold base clock". Volgens mij zijn de laptops daarop ontworpen. Bij een extreem hoge workload valt hij terug naar baseclock. Je kan niet verwachten dat hij de turbo zo lang kan vasthouden. Ik zie met mijn NTB hetzelfde. Bij extreem hoge workload (synthetische benchmarks). Houdt de turbo het 20 minuten vol. Dat vind ik op zich al een prestatie. Wel heb ik het gevoel dat wanneer de igp harder moet werken de chip veel sneller warm wordt. Bij 100% CPU blijft de laptop een stuk koeler. 4k exporteren zal waarschijnlijk ook via de igp gaan (intel quick sync).Lyca schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:36:
YouTube: Is Apple Ruining Your Mac's Performance?
Filmpje komt op mij over als bijna een hoax. Geen degelijke test. Je kan zelf ook testen even de powergadget van intel installeren https://software.intel.com/en-us/articles/intel-power-gadget-20. Daarmee kun je de temps en clocks monitoren.
Het eerste wat ik dacht. Een gast met vlotte babbel die alles doet voor de hits op Youtube. Apple heeft in vrijwel alle apparaten een doordacht thermisch design. Als het beroerd zou werken, zouden ze al jaren geleden aan de schandpaal genageld zijn. Sommige mensen snappen blijkbaar niet hoe de dynamische clocking in Intel CPU's bedoeld is. Ik zou zeggen: doe dit soort testjes ook even met een paar ultrabooks. Kijken wat er dan gebeurt.HEY_DUDE schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:51:
Filmpje komt op mij over als bijna een hoax. Geen degelijke test. Je kan zelf ook testen even de powergadget van intel installeren https://software.intel.com/en-us/articles/intel-power-gadget-20. Daarmee kun je de temps en clocks monitoren.
Mja dat dacht ik ook. Filmpje is natuurlijk totaal niet duidelijk, wat doet de MacBook tegen andere ultrabooks in dat soort synthetische testing etc etc.
Ik heb de power gadget nu zelf eens geïnstalleerd, tijd voor straks wat te testen.
Ik heb de power gadget nu zelf eens geïnstalleerd, tijd voor straks wat te testen.
Ik heb hem binnen, maar hij lijkt niet te werken. Ik neem aan dat het gewoon plug en play zou moeten zijn? Heeft apple toevallig iets veranderd in de macbook pro 2017? In reviews op amazon zag ik zat mensen met een 2016 model waar de adapter scheen te werken.Crazyanz schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:28:
Sinds een week een macbook pro van werk, leuk hoor al die USB-C poorten maar net toch maar even deze besteld aangezien dat helaas nog de standaard is in de meeste kantoren voor beamers![]()
[afbeelding]
*nvm* mag weg.
[ Voor 97% gewijzigd door meraki op 10-09-2017 21:12 ]
Het enige wat ik heb kunnen vastellen van het bovenstaande Youtube video'tje over de cooling van een Macbook is dat de fans wel later opstarten, Macbook gaat gemakkelijk naar de 70-80 graden CPU zonder maar iets van fans die beginnen.
Maar na een uurtje The Division en Total War te spelen heb ik 0 throttling gezien, ook eens een CPU bench gedaan zonder enige throttling. (Ik verschiet van de 50 fps die ik haal op high in the division)
Van het moment dat de fans starten zakt de temp weer heel snel.
Maar na een uurtje The Division en Total War te spelen heb ik 0 throttling gezien, ook eens een CPU bench gedaan zonder enige throttling. (Ik verschiet van de 50 fps die ik haal op high in the division)
Van het moment dat de fans starten zakt de temp weer heel snel.
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken om van een Dell XPS 13 over te gaan stappen op mijn eerste Mac product. Mijn oog is gevallen op de MacBook Pro 13", zeker omdat de prijs hetzelfde is als een gewone MacBook en je dus mijns inziens meer 'bang voor je bucks' krijgt.
Nu ben ik aan het kijken naar het 'baseline' model. Dus met een 128GB SSD en geen touch bar. Qua SSD opslag is dit voldoende, ik heb alle bestanden die ik gebruik toch in de cloud staan en een upgrade van rond de €250 voor 128GB opslag vind ik wel erg veel. Maar over het model met touch bar (en dus 256GB SSD) heb ik wel een vraag. Is het de meerprijs van ruim €470 (studentenprijs) waard? Als voordelen zie ik dus in dat je zowel een grotere SSD hebt als meer USB-C poorten en een snellere processor (allen niet persé nodig). Maar is de touch bar echt zo'n grote toevoeging dat het een dergelijk bedrag waard is? Ik hoor graag jullie mening/ervaringen.
Nu ben ik aan het kijken naar het 'baseline' model. Dus met een 128GB SSD en geen touch bar. Qua SSD opslag is dit voldoende, ik heb alle bestanden die ik gebruik toch in de cloud staan en een upgrade van rond de €250 voor 128GB opslag vind ik wel erg veel. Maar over het model met touch bar (en dus 256GB SSD) heb ik wel een vraag. Is het de meerprijs van ruim €470 (studentenprijs) waard? Als voordelen zie ik dus in dat je zowel een grotere SSD hebt als meer USB-C poorten en een snellere processor (allen niet persé nodig). Maar is de touch bar echt zo'n grote toevoeging dat het een dergelijk bedrag waard is? Ik hoor graag jullie mening/ervaringen.
Ik heb sinds 2 weken de macbook pro 15inch 2017 en het enige dat ik kwijt wil over de touch bar, ik wil hem nooit meer missen. Je moet er voor open staan maar eens je er aan gewend bent bevordert het je workflow. Dit ligt waarschijnlijk voor iedereen anders maar dit is mijn mening er over. Of jij daar de 470€ voor over hebt zal grotendeels aan jou liggen. Ik zou zeggen rij naar een schop en speel er daar even mee en kijk hoe het bevalt.StevoMark10 schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:04:
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken om van een Dell XPS 13 over te gaan stappen op mijn eerste Mac product. Mijn oog is gevallen op de MacBook Pro 13", zeker omdat de prijs hetzelfde is als een gewone MacBook en je dus mijns inziens meer 'bang voor je bucks' krijgt.
Het is vloeken in de kerk, maar zijn er hier ook gebruikers die een Macbook Pro gebruiken met Windows als main OS? Ik ben in de markt voor een degelijke ultrabook en daar lijkt Apple toch wel de beste in te zijn. Ik ben echter wel een Windows gebruiker dus zou er dan graag Windows 10 op draaien via bootcamp.
[ Voor 18% gewijzigd door SL65 op 11-09-2017 19:01 ]
Aangezien Visual Studio 2017 traag als dikke stront is, had ik na jaren weer eens de moeite genomen om een dual boot setup met Bootcamp te maken. Dat viel me tegen... Gek genoeg slaat de fan sneller aan onder Windows 10 dan onder MacOS met VMWare en daarin Windows 10 draaiend. Qua performance is de winst ook de moeite niet waard. Waar heb je Windows allemaal voor nodig? Bij mij draait VMWare Fusion met Windows 10 prima, ook voor ontwikkelwerk.SL65 schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:00:
Het is vloeken in de kerk, maar zijn er hier ook gebruikers die een Macbook Pro gebruiken met Windows als main OS?