Pas daar wel mee op. Dat het systeem aan het swappen is wil nog niet zeggen dat er een acuut en/of groot geheugentekort is. Ik heb de afgelopen tijd weinig bijzonders gedaan op mijn MBP met 16GB geheugen (een iPad had dit ook gekund) en toch staat "swap used" niet op 0. Hoe langer je de machine aan laat staan en laat hibernaten, hoe hoger die "swap used" zal oplopen.
monsieurpinot schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:56:
misschien al eens langs gekomen maar ben op zoek naar tips en ervaringen rondom beveiliging tegen diefstal van MacBook Pro (13-inch, 2016, Four Thunderbolt 3 Ports) op kantoor (werk in een verzamelpand waar het risico van insluipers aanwezig is.
Denk je hier ook aan databeveiliging? Dus zorgen dat je Filevault gebruikt, een goed wachtwoord voor je account hebt en bij weglopen ook je computer locked. Om maar eens een paar zaken te noemen. Gezien nieuwe wetgeving en uitgebreidere mogelijkheden van de Autoriteit Persoonsgegevens is dit nog veel belangrijker geworden. Een notebook die gestolen is, is namelijk meteen een datalek en die ben je verplicht te melden.
Voor fysieke beveiliging zou ik eerder zoeken naar een notebook standaard waarin je de notebook vast kunt zetten. Die zijn veel effectiever dan die dunne kabeltjes die je in seconden doorknipt of waarvan je de lock eraf breekt. Notebooks zijn echter nogal lastig te beveiligen. De enige echte oplossing is geen open toegang meer toestaan en collega's ook een beter besef te laten hebben van beveiliging. M.a.w. zorg dat je dingen afsluit en let op elkaars spullen.
Kun je die niet op een algemene omgeving draaien (daar waar de rest van de servers ook draait) dan?
Hoe houden jullie dat scherm proper, goddamn. Als de zon erop zit zie ik al die vegen en precies vettigheid van het toetsenbord. De spatie balk heeft al zo een zwartere veeg, hoe voorkom je die dingen?
Voorkomen doe je het niet maar je poetst het wel gemakkelijk weg met een microvezeldoekje.
1. alcohol is ook vocht en dus volgens jouw logica bad

2. alcohol is schadelijker dan water omdat het een oplosmiddel is dat dingen zoals coatings en opdrukken kan oplossen (m.a.w. pas op met het scherm en de toetsen); water is dat niet en is daardoor eerder aan te raden. De truc is natuurlijk om het licht vochtig te houden en niet druppend.
3. doe gewoon datgene wat
de fabrikant zegt; als het mislukt kun je met je vingertje naar hun wijzen