Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Menesis schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:47:
Dat powernap, betekent dat dat de MBP afentoe gewoon aan staat?
Ik heb 1 muis en twee MBPs, zelfs als de ene is dichtgeklapt dan koppelt de muis aan die en kan ik de muis met geen mogelijkheid aan de opengeklapte MBP koppelen.
Ook spotify toont de dichtgeklapte MBP als "device".

Over toetsenbord op de 2016/2017 MBP: inderdaad ook wel eens een vastzittende toets gehad. Gebeurt wel sneller dan bij de 2015 versie moet ik zeggen. Beetje doordrukken en hij deed het weer in dit geval 8) maar echt fijn is het niet.
Volgens mij draait er nog veel tijdens de powernap:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204032
Dus dat de muis connect zou goed kunnen (hij kan hem uit de powernap halen lig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:37
Hansie_P schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:08:
[...]

Had ik laats ook, uiteindelijk dachten ze dat er wat stof tussen zat dus hebben ze hem bij de store opengemaakt en schoon geblazen. Ze zeiden dat er inderdaad "fabrieksstof" in zat. Nu doet ie het weer prima :)
Bij mij dus ook het geval.

laten zien wat er aan de hand was en toen gaf de spatiebalk ook bijna geen problemen meer. enkele keer dat deze niet goed registreerde. medewerker heeft hem alsnog ff opengemaakt en schoongeblazen :*) prima service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:59
Hulliee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:01:
[...]

Volgens mij draait er nog veel tijdens de powernap:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204032
Dus dat de muis connect zou goed kunnen (hij kan hem uit de powernap halen lig)
Oh thanks!
Dit is wel matig:
Tijdens Power Nap speelt de Mac geen geluiden af, ook niet die van de functie 'Speel geluid af' of 'Verstuur bericht' van Zoek mijn Mac.
Ik dacht juist dat dat wel zou werken :P

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Menesis Ach ik vind het juist wel fijn als iets (of iemand :o ) geen geluid maakt tijdens een powernap :D

Al is dat bij Zoek mijn Mac idd erg onhandig!

[ Voor 18% gewijzigd door Hulliee op 04-08-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
@Hulliee mja maar dacht meer aan het scenario als iemand hem steelt. Dan is het fijn als dat "make a noise" ook inderdaad een geluid maakt, zelfs als ie dicht geklapt is.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:42
Ik hoop toch echt dat Apple deze maandag met de Back To School actie gaat beginnen, want ik heb nu toch echt bijna mijn MacBook Pro nodig voor m'n studie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
Geruchten zijn dinsdag. Levertijden van macs zijn opgeschoven naar woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Ok newbie hier wat betreft macbooks en imacs.
Had een vraag aan jullie.

Ik ben van plan binnen korte tijd een nieuwe pc/laptop aan te schaffen.
Maar ben een beetje klaar met windows en virussen en gedoe.
Dus ben aan het twijfelen voor een imac te gaan (of macbook)

Wil het voornamelijk gaan gebruiken voor logic pro,lightroom,downloaden,surfen niks meer niks minder.
Waar moet ik opletten bij aanschaf?

Hoeveel gb? Wat voor versie wel of welke niet?
Wil voor een refurbished gaan,maar heb er weinig verstand van nog.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Smok3yNL schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:52:
Ok newbie hier wat betreft macbooks en imacs.
Had een vraag aan jullie.

Ik ben van plan binnen korte tijd een nieuwe pc/laptop aan te schaffen.
Maar ben een beetje klaar met windows en virussen en gedoe.
Dus ben aan het twijfelen voor een imac te gaan (of macbook)

Wil het voornamelijk gaan gebruiken voor logic pro,lightroom,downloaden,surfen niks meer niks minder.
Waar moet ik opletten bij aanschaf?

Hoeveel gb? Wat voor versie wel of welke niet?
Wil voor een refurbished gaan,maar heb er weinig verstand van nog.

Bij voorbaat dank.
Als je serieus met Logic Pro en Lightroom bezig bent heb je een hoop geheugen en CPU nodig iig en bij zulke programma's is een groter scherm ook wel fijn.
Qua laptops zou ik absoluut niet voor een gewone macbook gaan, maar iig voor een macbook pro met minstens 16Gb geheugen. Je komt dan al snel bij de 15" versie uit. Wel valt het mij op dat de nieuwe macbook pro's nauwelijks sneller zijn dan de vorige generatie* dus als je top model uit 2015 op de kop kunt tikken zit je ook goed.
Qua iMacs heb ik geen idee wat handig is.

Ik heb een max spec 15" uit 2014 van m'n werk die bijna niet zo goed presteert als mijn standaard uitgeruste 15" uit 2016

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Chntl321 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Heb ik gelezen, maar ging er mij ook om dat bij mij de inboedelverzekering duurder uit kwam dan CC en Apple Care ook niets vergoedt in dit geval.
Ja, je gehele inboedel inclusief alle apparatuur en waarvan macbook, smartphone, tablet, etc. ook wereldwijd (geen aparte reisverzekering voor nodig) buitenshuis tot €x per incident verzekerd (en automagisch ook die van je evt partner/vrouw/kinderen), is iets "duurder" qua totaalprijs dan één enkele verzekering voor één apparaat ja. :P

AppleCare in Nederland is inderdaad enkel een verzekering voor de iPhone; niet voor macs. Helaas.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
WhatsappHack schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
AppleCare in Nederland is inderdaad enkel een verzekering voor de iPhone; niet voor macs. Helaas.
Nee hoor ook voor de Macs, alleen is het een extra uitbreiding van de fabrieksgarantie.

https://www.apple.com/nl/support/products/mac.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nope en nope. AppleCare (voluit: AppleCare Protection Plan) is geen verzekering, AppleCare+ voor iPhone is dat wel aldus Apple (wel een hele magere verzekering want je krijgt maar 2 reparaties vergoed). AppleCare kun je afsluiten voor o.a. Macs, AppleCare+ niet (alleen iPod, iPad, iPhone en Watch).

Gezien de wetgeving en overige verzekeringen is geen van beiden een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:08:
[...]

Nee hoor ook voor de Macs, alleen is het een extra uitbreiding van de fabrieksgarantie.

https://www.apple.com/nl/support/products/mac.html
Devil is in the details. ;) Ik zei dat het enkel een **verzekering** is voor iPhones, niet voor Macs. Uiteraard kan je wel AppleCare+ krijgen voor Mac, maar daar zit niet zoals bij iPhone een verzekeringselement in.

Overigens is die verzekering idd enkel voor 2 "ongelukjes" met eigen risico, diefstal/verlies is naar mijn weten ook niet gedekt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
WhatsappHack schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:38:
[...]

Devil is in the details. ;) Ik zei dat het enkel een **verzekering** is voor iPhones, niet voor Macs. Uiteraard kan je wel AppleCare+ krijgen voor Mac, maar daar zit niet zoals bij iPhone een verzekeringselement in.

Overigens is die verzekering idd enkel voor 2 "ongelukjes" met eigen risico, diefstal/verlies is naar mijn weten ook niet gedekt.
AppleCare+ is voor de iOS apparaten ;) de AppleCare protection plan is voor de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:30:
[...]

AppleCare+ is voor de iOS apparaten ;) de AppleCare protection plan is voor de Mac.
Ja super, maar dat verandert de zaak totaal niet. ;)
In tegenstelling tot wat jij wilde beweren kan je geen verzekering van Apple krijgen voor je Mac, wel voor je iPhone. Dat is waar het om ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackyfakkeldij
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Als die back to school sale daadwerkelijk begint morgen, hoeveel zou dat dan schelen met de normaal prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Voorheen kreeg je een korting in de vorm van een giftcard voor de iTunes- of App Store. De afgelopen jaren is dat veranderd en krijg je er nu een koptelefoon bij.

Zie ook https://www.iculture.nl/nieuws/back-to-school-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
WhatsappHack schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 01:02:
[...]

Ja super, maar dat verandert de zaak totaal niet. ;)
In tegenstelling tot wat jij wilde beweren kan je geen verzekering van Apple krijgen voor je Mac, wel voor je iPhone. Dat is waar het om ging.
In beide gevallen is het een "verzekering" in werkelijkheid een verlenging van de fabrieksgarantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-10 16:00
Ik had toch gehoopt op een andere actie van Apple (of een voucher). Ik vind het nog steeds niet passen bij mijn beleving van Apple, een Beats koptelefoon.. brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
Ik heb mijn Macbook Pro 13" TB nu enkele dagen en ben er zeer tevreden over. Toetsenbord typt heerlijk snel, trackpad is super en de laptop zelf werkt héél goed. Touchbar is een gimmick, maar ik ga het toch zoveel mogelijk proberen gebruiken.

Alleen vraag ik me af hoe Apple in godsnaam aan 10 uur batterij geraakt voor de Macbook Pro? Met mijn gebruik van de afgelopen dagen (office, internet, serie kijken) haal ik met moeite 4-5 uur.
Het scherm staat daarbij zelfs niet op maximum helderheid... Ligt het aan mij of hebben jullie dat ook? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:31
dewindt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:06:
Ik heb mijn Macbook Pro 13" TB nu enkele dagen en ben er zeer tevreden over. Toetsenbord typt heerlijk snel, trackpad is super en de laptop zelf werkt héél goed. Touchbar is een gimmick, maar ik ga het toch zoveel mogelijk proberen gebruiken.

Alleen vraag ik me af hoe Apple in godsnaam aan 10 uur batterij geraakt voor de Macbook Pro? Met mijn gebruik van de afgelopen dagen (office, internet, serie kijken) haal ik met moeite 4-5 uur.
Het scherm staat daarbij zelfs niet op maximum helderheid... Ligt het aan mij of hebben jullie dat ook? :?
Ik haal met mijn 13” MacBook pro 2016 11 uur batterij. Dan gebruik ik alleen Office en internet op de laagste helderheid. :)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
luckremers schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:09:
[...]

Ik haal met mijn 13” MacBook pro 2016 11 uur batterij. Dan gebruik ik alleen Office en internet op de laagste helderheid. :)
Op de laagste helderheid? Dan zie je toch bijna niks meer? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
WhatsappHack schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

Ja, je gehele inboedel inclusief alle apparatuur en waarvan macbook, smartphone, tablet, etc. ook wereldwijd (geen aparte reisverzekering voor nodig) buitenshuis tot €x per incident verzekerd (en automagisch ook die van je evt partner/vrouw/kinderen), is iets "duurder" qua totaalprijs dan één enkele verzekering voor één apparaat ja. :P

Denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik schrijf. Ik schreef dat ik aan eigen risico bij mijn inboedelverzekering meer kwijt was dan via mijn CC.. Misschien mijn eerdere reactie en de reacties daarop ook even lezen voordat je probeert sarcastisch te reageren.. Geeft niet hoor :P

[ Voor 6% gewijzigd door Chntl321 op 07-08-2017 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Fascinerend artikeltje: men heeft uitgevonden dat als je een film full-screen (dus niet gemaximeerd) afspeelt, de MacBook Pro een stuk zuiniger loopt.

https://www.notebookcheck...screen-mode.239966.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 14:31

PaYnE81

XBL VandalizerNL

dewindt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:20:
[...]

Op de laagste helderheid? Dan zie je toch bijna niks meer? 8)7
Dan zie je inderdaad niet zoveel :+

Batterijgebruik verschilt sowieso wel redelijk afhankelijk van de taken valt me op op de huidige MBP 13 met Netflix in Safari gebruikt hij ongeveer 14-15% in een uur (FHD) op 1/3e helderheid ongeveer dus dat zou op 6,5 - 7 uur uit moeten komen.

Hoe hoog heb je je brightness staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 21:18

JanAd

Wind’s howling

WhatsappHack schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 02:29:
[...]

Dat ligt aan de verzekering ja.
Als ik hem hier zou laten lazeren, water overheen laten vallen of wat dan ook: het 1e jaar wordt het tot maximaal de huidige aanschafwaarde vergoed. (Dus in 't uiterste geval een nieuwe tegen de op dat moment geldende prijs.) Daarna naar dagwaarde en daar weet niemand van wat de magische formule is, en daar erger ik me mateloos aan. :P
Ook buitenshuis trouwens, die module koste iets van €2 per maand en dan zijn je smartphones en dergelijken meteen meeverzekerd. Goed, mocht echt *alles* tegelijk verrot gaan buitenshuis dan wordt het niet geheel vergoed (want teveel in 1 claim), maar die kans is zo minimaal...
Daar moet ik ook eens dringend achter horen.
Ik heb mijn MB pro 13"TB nu een maandje, zeer tevreden. Over 2 weken begin ik terug te werken en dan gaat hij dagelijks mee.
Iemand hier ervaring met Belgische inboedel of familiale verzekeringen?

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:33:
In beide gevallen is het een "verzekering" in werkelijkheid een verlenging van de fabrieksgarantie ;)
Ik ben blij dat je het zelf al tussen aanhalingstekens zet, want het verlengen van een serviceperiode van je Macbook of iPhone is inderdaad geen verzekering... ;)
Bij de iPhone is het, in tegenstelling tot bij de Mac, wél ook een verzekering omdat je daar een reparatie/nieuwe iPhone krijgt als je deze laat vallen bijvoorbeeld. ("Een ongelukje", zoals Apple het noemt.) Als je je Mac laat vallen, dan heb je gewoon pech; AppleCare of niet. Hij wordt echt niet gerepareerd of vervangen. (Overigens krijg je bij iPhone dan ook de optie tot express replacement, en dat is goud waard!)

Dat is het verschil, en daarmee heeft AC voor iPhone wel een verzekeringselement, en AC voor Mac totaal niet. Maar goed, je kan het proberen te verdraaien hoe je wil en proberen te spelen met woorden: fact is, wat je zei klopt niet. Punt. Dat bijdehante gedoe zal echter waarschijnlijk voor eeuwig doorgaan, dus ik hou het hier even bij. :P

Fijne avond. :)
Chntl321 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:39:
[...]
Denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik schrijf. Ik schreef dat ik aan eigen risico bij mijn inboedelverzekering meer kwijt was dan via mijn CC.. Misschien mijn eerdere reactie en de reacties daarop ook even lezen voordat je probeert sarcastisch te reageren.. Geeft niet hoor :P
Ah! Dat had ik inderdaad gemist. :)
Eigen risico zal inderdaad lager zijn. Dat had ik ook gemerkt. Alleen is het na 90 dagen einde verhaal hier m.b.t. creditcard verzekering. :P Wil hem graag langer verzekerd zien. :)
JanAd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:45:
Iemand hier ervaring met Belgische inboedel of familiale verzekeringen?
Niet van verzekeraars uit België, maar tot mijn verbazing zag ik in mijn brief van de polis van mijn verzekeraar staan "ook geldig voor mensen in België". Blijkbaar kan je dus bij sommige verzekeraars in NL ook prima als Belg een verzekering afsluiten. o0 Verbaasde me een beetje. :) Dus wellicht je markt verbreden en niet enkel limiteren tot aanbieders uit België, dat kan ik je aanraden. (Al heb ik geen flauw benul of het in BE goedkoper of juist duurder is :P)

Back on topic; ik verbaas me toch dat er zoveel mensen zijn met keyboard problemen op de 2016. :/
Ik gebruik hem best intensief, maar echt nog geen enkel probleem gehad. Hij blijft prima reageren en functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
PaYnE81 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:40:
[...]

Dan zie je inderdaad niet zoveel :+

Batterijgebruik verschilt sowieso wel redelijk afhankelijk van de taken valt me op op de huidige MBP 13 met Netflix in Safari gebruikt hij ongeveer 14-15% in een uur (FHD) op 1/3e helderheid ongeveer dus dat zou op 6,5 - 7 uur uit moeten komen.

Hoe hoog heb je je brightness staan?
Nu staat hij meestal op 5, wat voor mij ideaal is voor de gewone dingen te doen. Series kijken doe ik op een hogere helderheid.

Net even Coconut Battery geïnstalleerd en ik zie dat met 73,9% batterij nog 6:40u kan doen. Morgen ga ik eens testen of dat wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
WhatsappHack schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:38:
[...]

Ik ben blij dat je het zelf al tussen aanhalingstekens zet, want het verlengen van een serviceperiode van je Macbook of iPhone is inderdaad geen verzekering... ;)
Bij de iPhone is het, in tegenstelling tot bij de Mac, wél ook een verzekering omdat je daar een reparatie/nieuwe iPhone krijgt als je deze laat vallen bijvoorbeeld. ("Een ongelukje", zoals Apple het noemt.) Als je je Mac laat vallen, dan heb je gewoon pech; AppleCare of niet. Hij wordt echt niet gerepareerd of vervangen. (Overigens krijg je bij iPhone dan ook de optie tot express replacement, en dat is goud waard!)

Dat is het verschil, en daarmee heeft AC voor iPhone wel een verzekeringselement, en AC voor Mac totaal niet. Maar goed, je kan het proberen te verdraaien hoe je wil en proberen te spelen met woorden: fact is, wat je zei klopt niet. Punt. Dat bijdehante gedoe zal echter waarschijnlijk voor eeuwig doorgaan, dus ik hou het hier even bij. :P

Fijne avond. :)
Ik ben het met jouw eens, maar bijdehand.....

Maar goed doet er niet ter zake, wens jouw ook een fijne avond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:52
Voor de geïnteresseerde de back to school actie is in NL.
https://www.apple.com/nl-edu/shop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Nu de back to school actie is begonnen wil ik een MacBook Pro gaan kopen alleen weet ik niet welk toetsenbord ik moet nemen. Ik wil graag het toetsenbord met de lange horizontale entertoets, dus niet die afgrijselijke Nederlandse entertoets.

Moet ik dan voor Engels (VS) gaan of Engels internationaal?

Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20
mprkooij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:26:
Nu de back to school actie is begonnen wil ik een MacBook Pro gaan kopen alleen weet ik niet welk toetsenbord ik moet nemen. Ik wil graag het toetsenbord met de lange horizontale entertoets, dus niet die afgrijselijke Nederlandse entertoets.

Moet ik dan voor Engels (VS) gaan of Engels internationaal?

Thanks! :)
Dan moet je voor Engels (VS) gaan, Engels Internationaal is identiek aan het NL keyboard behalve het euroteken geloof ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
mprkooij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:26:
Ik wil graag het toetsenbord met de lange horizontale entertoets, dus niet die afgrijselijke Nederlandse entertoets.
Hier nog een medestander. Nooit begrepen, die vreemde NL toetsenbord indeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben ook weer in de race voor een MacbookPro.
Ik heb nu een Macbook M5 (die dunne dus) omdat ik thuis ook een 27" iMac had staan.

Nu de iMac de deur uit is mis ik toch soms een beetje kracht.
Ik wil echter niet graag afstappen van het 12" modellen, daarom is de stap naar 15" mij iets te groot kwa formaat.

Ik twijfel nu dus tussen een 13" TouchBar i7 en een Standaard 15" Touchbar.
Ik kan alleen nergens goed vinden hoeveel power het scheelt tussen de 13" i7 en de 15"

Ik Photoshop regelmatig (ook op de 12") en bewerk een heel klein beetje video.
Kan iemand hier toevallig wat zinnigs over zeggen? Of heeft iemand ergens een goeie review gezien waar ze alle twee besproken worden? Statische specs en staafdiagrammatjes met tijden zeggen mij nooit zoveel namelijk.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle
  • Laatst online: 30-09 11:41
@Donstil Heb ook enorm getwijfeld. Uiteindelijk moet je gewoon de specs naast elkaar leggen en bekijken wat voor jou doorslaggevend is. Ik ben zelf voor de 15" (instap) gegaan vanwege de schermresolutie en de quadcore. Maar hindert jou dat niet dan zou ik lekker voor de compacte oplossing gaan. Hoewel t.o. mijn vorige 2011 MBP 13" die 2017 MBP 15" niet eens zo'n grote jongen is. :)

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Donstil schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:55:
Ik kan alleen nergens goed vinden hoeveel power het scheelt tussen de 13" i7 en de 15"
Heel simpel wat mij betreft: de 13" is een dual-core, de 15" is een quad-core. Zodra je iets doet dat gemakkelijk parallelliseert, bijv. bepaalde Photoshop filters, compileren, renderen enzovoorts, dan is het winst met de 15". In andere gevallen, not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.ZeroNull!
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09 17:53
foekebooij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:09:
Kan iemand mij vertellen of dit gecontroleerd word? Ik kan op de site niet veel vinden. Er word zelfs gesproken over "ouders die producten kopen voor een studerend kind". Dat is toch ook niet te checken.

Ik ben werkende, maar die korting + Beats is wel fijn..

Dit is wat ik wel gevonden heb: https://www.onemorething....ple-back-to-school-actie/

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.ZeroNull! op 08-08-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
WhatsappHack schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:38:
[...]

Ah! Dat had ik inderdaad gemist. :)
Eigen risico zal inderdaad lager zijn. Dat had ik ook gemerkt. Alleen is het na 90 dagen einde verhaal hier m.b.t. creditcard verzekering. :P Wil hem graag langer verzekerd zien. :)

[...]
Dat is bij mij gelukkig standaard 180 dagen en daarna heb ik inderdaad altijd mijn inboedelverzekering nog. Maar aangezien het bij mij na 3 weken gebeurde, kon het via de cc d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
@hierboven

De controle op onderwijskorting gebeurd steekproefgewijs. Binnen de 24 uur na het plaatsen van je bestelling via de onderwijs store kan je een mail krijgen van apple met de vraag om bewijs voor te leggen dat jij of de persoon in kwestie in het onderwijs actief is...
Dan moet je binnen de 24u ook daadwerkelijk het bewijs (lerarenkaart /studentenkaart) doormailen en is de kous af. Zoniet zal het bedrag van de korting alsnog worden doorgerekend.
Dat is wat ik als antwoord heb gekregen via apple chat gisteren...

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Heeft iemand ervaring met de "SLIM LEATHER FOLIO LAPTOP CASE NO. 7" van Harber London in combinatie met de 2016/2017 Macbook Pro 13"?

Ik heb deze recent besteld, maar ik vind de sleeve vrij ruim zitten. Er zit zeker een cm speling aan de bovenkant en zijkanten, waardoor hij iets kan schuiven.
Als ik hem test met een 2014 Macbook Pro dan zit hij wat mij betreft wel perfect. Harber London geeft echter aan dat ik wel de goede sleeve ontvangen heb.

Hebben jullie hetzelfde? En zou iemand een tip hebben voor een nette sleeve die wat strakker om de Macbook heenzit?

Edit: Het lijkt erop dat er enkele sleeves op de verkeerde plek in hun magazijn lagen, waardoor ik tot 2 keer toe de verkeerde sleeve ontvangen heb. Ik heb een foto doorgestuurd van mijn laptop in de sleeve en ik bleek inderdaad de verkeerde sleeve te hebben. Ze sturen nu kosteloos een nieuwe sleeve op.

[ Voor 21% gewijzigd door ruco88 op 14-08-2017 11:29 ]

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 14:31

PaYnE81

XBL VandalizerNL

ruco88 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:06:
Heeft iemand ervaring met de "SLIM LEATHER FOLIO LAPTOP CASE NO. 7" van Harber London in combinatie met de 2016/2017 Macbook Pro 13"?

Ik heb deze recent besteld, maar ik vind de sleeve vrij ruim zitten. Er zit zeker een cm speling aan de bovenkant en zijkanten, waardoor hij iets kan schuiven.
Als ik hem test met een 2014 Macbook Pro dan zit hij wat mij betreft wel perfect. Harber London geeft echter aan dat ik wel de goede sleeve ontvangen heb.

Hebben jullie hetzelfde? En zou iemand een tip hebben voor een nette sleeve die wat strakker om de Macbook heenzit?
Dat ben ik bij wel meer Sleeves tegen gekomen inderdaad, Macbook Pro voorgaande model sleeve kennelijk ipv een Pro 2016/2017 model. Dus iemand is hier niet helemaal eerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57

MazeWing

The plot thickens...

Als het 2014 model perfect zit en het nieuwe model 1cm aan de bovenkant en zijkanten zit, is het een sleeve bedoelt voor het 2014 model! Het 2016/2017 model is namelijk een cm kleiner geworden.

Helaas kan het wel zijn dat je de goede sleeve hebt ontvangen wanneer ze geen speciale sleeves voor het 2016/2017 model hebben gemaakt...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 11:37
Donstil schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:55:
Ik ben ook weer in de race voor een MacbookPro.
Ik heb nu een Macbook M5 (die dunne dus) omdat ik thuis ook een 27" iMac had staan.

Nu de iMac de deur uit is mis ik toch soms een beetje kracht.
Ik wil echter niet graag afstappen van het 12" modellen, daarom is de stap naar 15" mij iets te groot kwa formaat.

Ik twijfel nu dus tussen een 13" TouchBar i7 en een Standaard 15" Touchbar.

Ik Photoshop regelmatig (ook op de 12") en bewerk een heel klein beetje video.
Kan iemand hier toevallig wat zinnigs over zeggen? Of heeft iemand ergens een goeie review gezien waar ze alle twee besproken worden? Statische specs en staafdiagrammatjes met tijden zeggen mij nooit zoveel namelijk.
Het verschil van portabiliteit tussen 13" en 15" is zo klein geworden vergelijk met pre 2015 modellen, ik denk dat je het verschil weinig gaat merken. En je zal snel genoeg aan wennen. Als ik zo lees, is spec niet echt jou belangrijke punt :) Beide modellen kan makkelijk dingen aan wat jij doet(beetje photoshop en video bewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Afgelopen maandag MacBook Pro Retina 15" Touchbar (2.9Ghz, 512GB SSD, 560 Pro) besteld, in combinatie met een dBrand top en bottom black skin, en de Incase Slim Backpack Navy :P. Ik ben er klaar voor om te beginnen aan mijn HBO-ICT studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Vraagje, welke externe monitoren ondersteunen Retina scaling voor MacOS? Ik zou graag willen weten wat de regel daarvoor is. Herkent MacOS de dpi van je externe monitor, waarna hij scaling mogelijk maakt? Of geldt het voor alle 4K monitoren (en hoger)? Apple's eigen pagina hierover brengt geen duidelijkheid.

[ Voor 0% gewijzigd door andromedaan op 12-08-2017 19:24 . Reden: typo ]

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 14:31

Grin

Ride si sapis.

ruco88 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:06:
Ik heb deze sleeve voor de 15" 2016/2017 MBP en die zit echt als gegoten. Het lijkt me stug dat ze dat bij de 13" anders doen, ik zou nogmaals even mailen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 17:45
andromedaan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:23:
Vraagje, welke externe monitoren ondersteunen Retina scaling voor MacOS? Ik zou graag willen weten wat de regel daarvoor is. Herkent MacOS de dpi van je externe monitor, waarna hij scaling mogelijk maakt? Of geldt het voor alle 4K monitoren (en hoger)? Apple's eigen pagina hierover brengt geen duidelijkheid.
Mijn LG 27UD68P ondersteunt in ieder geval meerdere schaalresoluties. Deze kunnen via de Systeemvoorkeuren van macOS native worden aangepast. Standaard draait ie op een retina resolutie die er hetzelfde uitziet als 1080p, maar via de Systeemvoorkeuren heb ik dat kunnen schalen naar 1440p. Of dit vanuit macOS voor alle 4K monitoren geldt zou ik je niet kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
andromedaan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:23:
Herkent MacOS de dpi van je externe monitor, waarna hij scaling mogelijk maakt? Of geldt het voor alle 4K monitoren (en hoger)
Geen idee of het *alle* monitoren zijn, maar het zal vast wel goed gaan. Want anders stuur je 'm gewoon terug.

Wel even aandacht voor het volgende: wil je retina (dus 2X) (dus de scherpste modus, geen aliasing), dan moet je je een beetje aan de schermdiagonalen houden die Apple voor z'n iMacs gebruikt: 21" = 4K, 27" = 5K.

Zelf heb ik een 4K scherm van 28" maar dan gebruik je niet de retina stand 2X want dan wordt alles veel en veel te groot. En ook niet op de echte 4K resolutie, want dan wordt alles veel te klein. Je zet hem op een scale ergens daartussen, maar dat geeft minder scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17
Als ik mijn mbp tb écht uitzet (via zet uit), dan gebruikt deze nog steeds wat van de accu. Is dat normaal? Case: macbook pro 100%, zet uit, 2 dagen later bij het ontgrendelscherm 89% en na verdere opstart 93%.

Ik heb overigens geen enkele kabel aangesloten en bluetooth staat in mac os op uit.

[ Voor 17% gewijzigd door gelukkie op 13-08-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
foekebooij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:09:
Top, maar snap iets niet. Bovenin pronken ze met "...doen we er een beats koptelefoon bij".
In de kleine lettertjes staat vervolgens:
...Mac of iPad korting krijgen op een Beats Solo3 Wireless-koptelefoon....

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
Menesis schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:31:
[...]

Top, maar snap iets niet. Bovenin pronken ze met "...doen we er een beats koptelefoon bij".
In de kleine lettertjes staat vervolgens:
...Mac of iPad korting krijgen op een Beats Solo3 Wireless-koptelefoon....
Je krijgt afhankelijk van welk apparaat je koopt korting op de koptelefoon/oortjes.

In de voorwaarden die in dezelfde zin staan staat het verder uitgelegd: bij de aankoop van een Mac kan je kiezen uit een gratis Beats Solo3, Powerbeats3 of BeatsX.
Bij aankoop van een iPad kan je ze ook alledrie krijgen, alleen krijg je max. 149,95 korting, en dat is dus een gratis BeatsX. Of Powerbeats3/Beats Solo3 met korting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ik ben voor mijn MacBook Pro Retina 15 Touchbar opzoek naar een hub met HDMI, USB en SD kaart lezer. Iemand die wat mooie hub's weet? Ik was al een beetje aan het rond zoeken maar kan er niet zo snel een paar vinden onder de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
mprkooij schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:47:
Ik ben voor mijn MacBook Pro Retina 15 Touchbar opzoek naar een hub met HDMI, USB en SD kaart lezer. Iemand die wat mooie hub's weet? Ik was al een beetje aan het rond zoeken maar kan er niet zo snel een paar vinden onder de 100 euro.
Is die HyperDrive of Satechi (Pro) niks voor je? Zijn allemaal onder de 100 euro en met HDMI, USB en SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Fuwor schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

Is die HyperDrive of Satechi (Pro) niks voor je? Zijn allemaal onder de 100 euro en met HDMI, USB en SD.
Ik zie net die Hyperdrive! Wat is dat een mooi ding en ook nog eens in de kleur van je laptop. Ik denk dat ik voor die ga ;) Thanks. Heb deze niet eerder kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Ik ben van plan om een nieuwe MacBook Pro (13,3") aan te schaffen met Touchbar. Het zal mijn eerste laptop worden van Apple.
Windows 10 is voor mij echt een no-go geworden en ik kijk al jaren naar een MacBook. Mijn laatste Windows laptop heb ik inmiddels al circa 10 jaar oud. Het zou mooi zijn als de MacBook ook voor langere tijd mee kan.
Het lijkt me tevens een goede aanvulling op m'n IPod, iPhone en Apple Watch. In de hoop dat ik dit goed met elkaar kan laten communiceren.

Bij de configuratie twijfel ik over de upgrade van het RAM geheugen van standaard 8 GB naar 16 GB. Ik vraag mij alleen wel af in hoeverre dit waardevol is (en ik het verschil merk) als de overige onderdelen (processor en ssd bijvoorbeeld) standaard blijven.
Kan iemand daar iets nuttigs over zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Novadecasa schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:20:

Wat wil je met je laptop doen? Voor het meeste is 8 GB voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
De gebruikelijke dingen zoals internet, tekst verwerken, etc. Maar eventueel in de toekomst wat go pro filmpjes bewerken en evt foto's bewerken in Lightroom. Mogelijk nog Autocad voor wat tekenwerk misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Novadecasa schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:20:
Ik ben van plan om een nieuwe MacBook Pro (13,3") aan te schaffen met Touchbar. Het zal mijn eerste laptop worden van Apple.
Windows 10 is voor mij echt een no-go geworden en ik kijk al jaren naar een MacBook. Mijn laatste Windows laptop heb ik inmiddels al circa 10 jaar oud. Het zou mooi zijn als de MacBook ook voor langere tijd mee kan.
Het lijkt me tevens een goede aanvulling op m'n IPod, iPhone en Apple Watch. In de hoop dat ik dit goed met elkaar kan laten communiceren.

Bij de configuratie twijfel ik over de upgrade van het RAM geheugen van standaard 8 GB naar 16 GB. Ik vraag mij alleen wel af in hoeverre dit waardevol is (en ik het verschil merk) als de overige onderdelen (processor en ssd bijvoorbeeld) standaard blijven.
Novadecasa schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:49:
De gebruikelijke dingen zoals internet, tekst verwerken, etc. Maar eventueel in de toekomst wat go pro filmpjes bewerken en evt foto's bewerken in Lightroom. Mogelijk nog Autocad voor wat tekenwerk misschien.
Voor jou werkzaamheden zal 8GB genoeg zijn. Let er wel op dat je later niet extra 8GB erbij kan prikken en het opslaggeheugen is ook niet uit te breiden.

Je geeft aan dat je hem voor een lange tijd wilt gaan gebruiken. Ik zou eerst kijken of je meer opslaggeheugen nodig hebt. Dat zou ik eerst upgraden. Zeker als je later wat foto's en filmpjes wilt gaan bewerken, dan kan meer opslaggeheugen goed helpen. Je kan er ook voor kiezen om een externe SSD aan te schaffen, zoals deze: product: Samsung Portable SSD T3.

Als je voor een externe SSD gaat, hoef je in principe niet voor een grotere SSD te gaan en kan je het geld makkelijk besteden om het werkgeheugen op te schroeven.

De processor is het laatste waar je je geld in moet steken, performance verschil ga je nauwelijks merken, maar je betaalt er wel voor en het staat mooi in de specificaties. Ik raad een processor upgrade dus niet aan.

Ook voor de verkoopwaarde later kan het een voordeel zijn als je een uniek model hebt. Je kan er immers iets meer voor terugvragen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
HEY_DUDE schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:24:
[...]

Wat wil je met je laptop doen? Voor het meeste is 8 GB voldoende.
Als er 10 jaar mee wilt doen zou ik WEL voor de 16GB gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Voor nu is 8GB idd net voldoende wanneer je een huis-tuin-keuken laptopje wil die 2-3 jaren enigszins vlot kan meekomen. Voor een pro laptop is 8GB een aanfluiting (M2C). Ik zou ook de 16 GB aanklikken wanneer je voornemens bent 4-5 jaren met de laptop vooruit te willen; 8GB is gewoon schraal. Ik wou dat ik iets anders kon zeggen maar dit is hoe ik d'r over denk. macOS zou wat zuiniger/efficiënter moeten zijn met 't werkgeheugen... Yeah right, maar zeker niet voldoende om met 8 GB toekomstvast te zijn - met nota bene een pro latop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ben ik het totaal niet mee eens. Mijn rMBP 15 uit 2013 heeft 8GB en voelt nu, ruim 4 jaar later, nog even snel. Buiten af en toe een foto bewerken doe ik er niets zwaars meer mee, maar voor huis tuin en keuken gebruik is 8GB dus ruim voldoende.

Ik zie mensen vaak 16GB verkopen alsof je gek bent om het niet te doen, maar je moet het af laten hangen van je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:18
Goodfellas schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:29:
Ben ik het totaal niet mee eens. Mijn rMBP 15 uit 2013 heeft 8GB en voelt nu, ruim 4 jaar later, nog even snel. Buiten af en toe een foto bewerken doe ik er niets zwaars meer mee, maar voor huis tuin en keuken gebruik is 8GB dus ruim voldoende.

Ik zie mensen vaak 16GB verkopen alsof je gek bent om het niet te doen, maar je moet het af laten hangen van je gebruik.
Het is zeker wel goed te doen, maar als ik nu een nieuwe laptop koop zou ik ook die 16gb aanvinken, voor de zekerheid en omdat alles toch weer een tikkeltje zwaarder wordt.

Heb zelf de 13" uit 2013 en inderdaad nog weinig reden om up te graden buiten de veel te mooie space grey uitvoering ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

In 2013 8 GB aanklikken is wel even wat anders dan in 2017 8GB aanklikken. Ik had het niet over 2013, maar over nu, en 4-5 jaren vanaf nu. Dat je in de periode 2013-2017 met 8GB kan werken (HTK-gebruik) ben ik het niet mee oneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Ben ik het totaal niet mee eens. Mijn rMBP 15 uit 2013 heeft 8GB en voelt nu, ruim 4 jaar later, nog even snel.
Dit. Diverse programma's, met name de browsers, zijn juist aan het optimaliseren om minder geheugen te gebruiken.

Ik zou eens kijken wat je van plan bent om te gebruiken nu en in de toekomst. Ga je zwaar photoshoppen, Xcode gebruiken, 4K beeldmateriaal bewerken? Op basis daarvan een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Vooral omdat het upgraden van de processor niet echt merkbaar zal zijn en de SSD via een externe SSD (de Samsung T3 lijkt mij daar een goede kandidaat voor) prima is uit te breiden ter zijner tijd, lijkt het mij alleen noodzakelijk om kritisch te kijken naar het RAM werkgeheugen omdat dit later niet uit te breiden is en met het oog op de toekomst.

En zoals ik al zei, Autocad, Go-Pro video's bewerken en wellicht wat foto's bewerken in Lightroom. Naast de dagelijkse dingen zoals iedereen die doet.

Via coolblue vond ik een tabel waarin ze aangeven wanneer 8GB en 16GB voldoende is, volgens dat overzicht zou alleen virtual reality 16GB vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:18
Feit blijft dat niemand zo goed kan inschatten en beslissen wat je nodig hebt dan jij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiter
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10-2023
Mijn mening is dat 8GB voor de meeste programma's voldoende is. Photoshop enzo allemaal ok. Wel gebruik VM Fusion en is mijn virtuele machine 8 GB (voor Windows is 8GB al krap), dus heb ik sowieso 16GB nodig, anders kan ik mijn VM niet starten.
Ik zou 16GB adviseren, stel dat je VM wilt draaien, dat je dan nog een beetje marge hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
private-karel schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:20:
@hierboven

De controle op onderwijskorting gebeurd steekproefgewijs. Binnen de 24 uur na het plaatsen van je bestelling via de onderwijs store kan je een mail krijgen van apple met de vraag om bewijs voor te leggen dat jij of de persoon in kwestie in het onderwijs actief is...
Dan moet je binnen de 24u ook daadwerkelijk het bewijs (lerarenkaart /studentenkaart) doormailen en is de kous af. Zoniet zal het bedrag van de korting alsnog worden doorgerekend.
Dat is wat ik als antwoord heb gekregen via apple chat gisteren...
Als Apple niet akkoord gaat kan je dan je order alsnog cancelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Grin schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

In 2013 8 GB aanklikken is wel even wat anders dan in 2017 8GB aanklikken. Ik had het niet over 2013, maar over nu, en 4-5 jaren vanaf nu. Dat je in de periode 2013-2017 met 8GB kan werken (HTK-gebruik) ben ik het niet mee oneens.
Ik snap je redenatie. Het voelt ook als meer toekomstbestendig, maar dat maakt het nog niet perse nodig. Ook de komende jaren lijkt 8 GB me voldoende voor huis tuin en keuken gebruik. De MBPs zijn lang niet alleen voor pro's, en iedere pro is ook weer anders. Maar ik kan de toekomst niet voorspellen, ik wil alleen wat tegengas geven in de discussie.

Het is ook al zo'n grote uitgave dus waarom zou je het dan niet doen? Je wilt toch jaren vooruit. En op internet fora noemen mensen 8GB zelfs schraal. Aan iedereen zelf om te bepalen of dit valide argumenten voor hun eigen scenario zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

True true, ik geef ook snel en direct toe dat het maar mijn mening is (M2C). Ieder moet voor zich bepalen wat hij wil uitgeven of denkt te kunnen verantwoorden voor zijn/haar gebruik. Ik vind 8GB voor een 2017 Pro laptop echt een schrale bedoeling. Pro laptops hebben anno 2017 minimaal 16GB, period. Maar Apple's Pro laptops zijn meer en meer verworden tot '<insert name hippe koffiezaak> laptops' waar Jan en alleman zijn HTK-zaakjes op afhandelt; en daar is niets mis mee! Apple sluit aan op die vraag door haar 2017 Pro laptops te verkopen met 8GB; ook helemaal prima.
Maar wees je bewust dat een goedkopere Pro laptop niet zonder: 'mits, maar, tenzij, zolang, etc' komt.
Pro laptops zouden m.i. boven deze randvoorwaarden moeten zijn verheven(!)
Ik blijf me d'r over verbazen... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 14-08-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Grin schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:19:
True true, ik geef ook snel en direct toe dat het maar mijn mening is (M2C). Ieder moet voor zich bepalen wat hij wil uitgeven of denkt te kunnen verantwoorden voor zijn/haar gebruik. Ik vind 8GB voor een 2017 Pro laptop echt een schrale bedoeling. Pro laptops hebben anno 2017 minimaal 16GB, period. Maar Apple's Pro laptops zijn meer en meer verworden tot '<insert name hippe koffiezaak> laptops' waar Jan en alleman zijn HTK-zaakjes op afhandelt; en daar is niets mis mee! Apple sluit aan op die vraag door haar 2017 Pro laptops te verkopen met 8GB; ook helemaal prima.
Maar wees je bewust dat een goedkopere Pro laptop niet zonder: 'mits, maar, tenzij, zolang, etc' komt.
Pro laptops zouden m.i. boven deze randvoorwaarden moeten zijn verheven(!)
Ik blijf me d'r over verbazen... :)
Daar kan ik mij wel bij aansluiten, het is meer imago geworden. Je mag je tegenwoordig sowieso afvragen waarom het een Pro heet terwijl er nog een dual core in zit naar mijn mening.
Maar ook ik zou er een kopen :)

Na jullie reacties kijk ik er ook iets anders, ik kan wel upgraden naar 16GB om voor de lange termijn de MCP te willen gebruiken, maar dan kom je waarschijnlijk met je processor al eerder op een kantelpunt. Dus misschien is het verstandiger om dan over een x aantal jaar de laptop te verkopen en te vervangen door een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Novadecasa schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:46:
[...]
Je mag je tegenwoordig sowieso afvragen waarom het een Pro heet terwijl er nog een dual core in zit naar mijn mening.
Hoe kom je erbij dat er in een MBP 2017 een dual core zit?

Edit: Of hebben we het over de 13"?

[ Voor 6% gewijzigd door Hulliee op 14-08-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:49
Hulliee schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:18:
[...]

Gaat inderdaad om de 13"... alle 15" hebben zowel een quad core als 16gb. Ik baal ook een beetje van de richting die ze hebben gekozen... dun en licht. Mag van mij wel wat dikker en krachtiger. Aan de andere kant ben ik toch wel weer erg blij met mn 2017 mbp, de snelle opslag, goede scherm en bouwkwaliteit zijn me veel waard. Vergelijkbare laptops (dus ook scherm en bouw) komen toch ook in de buurt van die prijscategorie. Ik baal alleen dat 32gb geheugen geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:47
Iemand al eens opgevallen bij de 15" Macbook als er geen muziek word afgespeeld, de interne luidsprekers best een "ruis" geluid geven? Na een minuutje is het ook weg nadat je niks afspeelt. Maar als je weer iets af gaat spelen en je drukt op pauze dan merk je de ruis weer.

Viel me heel toevallig op, gezien de Macbook verder heel stil is.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Hulliee schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:18:
[...]

Inderdaad de 13", lekker handzaam maar dus niet de specs aan boord zoals bij de 15" wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 17:32
Ik ben van plan om eind deze week de 13" 2017 versie te bestellen (met onderwijskorting via mijn vrouw). Ik kom van een 12" en ik doe het eigenlijk vooral voor het betere scherm. Ik doe de gewone HTK zaken (muziek streamen, foto's beheren (moet simpele bewerkingen nog leren), docs en surfen). Dus 8GB lijkt me wel voldoende en voor de iets zwaardere zaken zal ik toch mijn mac mini (max spes, buiten processor) gebruiken.

Daar ik ook zo goed als altijd verbonden ben met internet en met de nieuwe functies in MacOS via iCloud plaats te besparen op de Mac zelf, dacht ik er aan om het bij de 128GB versie te houden. Is er al iemand die effectief zo werkt en ervaringen kan delen? Mijn MacBook 12" heeft nu 512GB en die staat (volledig gesynct) met ongeveer 150GB vol).
(noot: op mijn Mac Mini staat alles wel gesynct op de schijf, dus ik geraak daar steeds aan mijn gegevens...)

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Vaganzza schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:07:
Ik ben van plan om eind deze week de 13" 2017 versie te bestellen (met onderwijskorting via mijn vrouw). Ik kom van een 12" en ik doe het eigenlijk vooral voor het betere scherm. Ik doe de gewone HTK zaken (muziek streamen, foto's beheren (moet simpele bewerkingen nog leren), docs en surfen). Dus 8GB lijkt me wel voldoende en voor de iets zwaardere zaken zal ik toch mijn mac mini (max spes, buiten processor) gebruiken.

Daar ik ook zo goed als altijd verbonden ben met internet en met de nieuwe functies in MacOS via iCloud plaats te besparen op de Mac zelf, dacht ik er aan om het bij de 128GB versie te houden. Is er al iemand die effectief zo werkt en ervaringen kan delen? Mijn MacBook 12" heeft nu 512GB en die staat (volledig gesynct) met ongeveer 150GB vol).
(noot: op mijn Mac Mini staat alles wel gesynct op de schijf, dus ik geraak daar steeds aan mijn gegevens...)
Die 8GB is prima voor de meeste gebruikers, ook voor jou. Maar bespaar jezelf de ergenis van een SSD die altijd tegen vol aan zit en ga voor de 256GB variant. Die dingen zijn bloedsnel, en door te gaan rommelen met cloud gedoe (heel sexy, maar de praktijk is voor intensief gebruik niet zo rooskleurig) doe je dat teniet. Je bestanden lokaal op een bloedsnelle SSD werkt veel fijner.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

helemaal eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
MacBook Pro 15 inch Touchbar binnen gekregen! Klopt het dat bij het trackpad de klik klinkt als een soort vering die heen en weer gaat? En hij klinkt wat hol?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=itNU_l0s0sA]

[ Voor 23% gewijzigd door mprkooij op 16-08-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Exirion

Gadgetfetisjist

mprkooij schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:11:
MacBook Pro 15 inch Touchbar binnen gekregen! Klopt het dat bij het trackpad de klik klinkt als een soort vering die heen en weer gaat? En hij klinkt wat hol?

[video]
Klinkt normaal. Als ie uit staat zul je merken dat het anders werkt dan het voelt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:43
mprkooij schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:11:

[video]
Lijkt mij inderdaad normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Dark Master schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:32:
Iemand al eens opgevallen bij de 15" Macbook als er geen muziek word afgespeeld, de interne luidsprekers best een "ruis" geluid geven? Na een minuutje is het ook weg nadat je niks afspeelt. Maar als je weer iets af gaat spelen en je drukt op pauze dan merk je de ruis weer.

Viel me heel toevallig op, gezien de Macbook verder heel stil is.
Inderdaad, net eens op gelet...
Hier ook dat zachte geruis langs beide kanten.
Dacht eerst dat het de ventilator was, maar het is wel degelijk de luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
Zojuist ook mijn eerste MBP gekocht :*) Na jullie tips toch voor een "gewone" 8GB versie gegaan. Wel met de 256GB SSD overigens.

Omdat ik heb gekozen voor het engelse (vs) toetsenbord loopt de levertijd op naar 9-12 dagen. Hopelijk duurt het niet zo lang.

• superiter
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10-2023
Novadecasa schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:15:
Omdat ik heb gekozen voor het engelse (vs) toetsenbord loopt de levertijd op naar 9-12 dagen. Hopelijk duurt het niet zo lang.
9-12 dagen duren altijd even lang :-) :*)

Alvast proficiat en veel plezier.

Ik moet voor een klant op hun hardware werken. Net een nieuwe Lenovo gekregen (blijft van hun wel) twv 1.800 EUR.
Als ik 's morgens opstart dan duurt het in praktijk een eeuwigheid in vergelijking met mijn MBP.

Ik heb een paar dagen geteld, en verlies zo'n 20 minuten per dag doordat hij een pak trager werkt (bijv. opstarten, zoeken in mails, ...)
Als ik dit extrapoleer naar gemiddeld 20 EUR per dag * 22 per maand = 440 EUR per maand.
Het prijs verschil is toch gauw terug verdiend!!!!

Hier zijn de irritaties niet meegerekend om met Windows te werken :-)

• Antje14
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:22
Novadecasa schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:15:
Zojuist ook mijn eerste MBP gekocht :*) Na jullie tips toch voor een "gewone" 8GB versie gegaan. Wel met de 256GB SSD overigens.

Is er een bepaalde reden waarom zoveel mensen hier voor een Engels toetsenbord kiezen?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
Bedenk wel, dat bij het 13" model, er geen discrete videokaart is. Dat betekent dat de GPU in je CPU zit, en het werkgeheugen deelt. Apple heeft voor je besloten om datn 1.5GB daarvoor te reserveren. Daardoor is er effectief dus nog maar 6.5GB over voor je besturingssysteem en applicaties.

Als je een beetje een multitasker bent, zit je vrij snel te swappen en dan wordt je Mac snel traag. Zeker bij een 13" Macbook Pro zou ik dus altijd upgraden naar 16GB (ook omdat het later niet meer kan).

• Novadecasa
borft schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:39:
Bedenk wel, dat bij het 13" model, er geen discrete videokaart is. Dat betekent dat de GPU in je CPU zit, en het werkgeheugen deelt. Apple heeft voor je besloten om datn 1.5GB daarvoor te reserveren. Daardoor is er effectief dus nog maar 6.5GB over voor je besturingssysteem en applicaties.

Als je een beetje een multitasker bent, zit je vrij snel te swappen en dan wordt je Mac snel traag. Zeker bij een 13" Macbook Pro zou ik dus altijd upgraden naar 16GB (ook omdat het later niet meer kan).
Hmm...,dat is wel een heel ander beeld wat ik nu krijg zeg.
Hoe ervaren jullie dat, is de MCP snel traag in bovenstaande situatie?

• borft
Ik heb mijn macbook inmiddels omgeruild voor een met 16GB (wat dus 14.5GB effectief is, bijna 2.5x zoveel), en dat is een grote verbetering. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het 2015 model heb (die met iets tragere CPU (i5), maar met fatsoenlijke accu en keyboard).

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zie net bij 1dayfly een apple shop met een beetje korting op de macbook, gok dat het het 1e model is bet TB maar soit staat niets bij over toetsenbord zal dus wel weer qwerty only zijn.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Antje14 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:25:
[...]

Is er een bepaalde reden waarom zoveel mensen hier voor een Engels toetsenbord kiezen?
Bijna geen verschil
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AqdT2EB.png
vs
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2OI4QGI.png

De 'twiddle' en de '\' zijn de grootste aanpassing (en natuurlijk de lengte van de 'return' vs de 'shift').

Zelf nam ik ook altijd de US layout, maar ben later over gegaan op NL omdat ik veel op externe toetsenborden werkte, en bijna overal staat altijd de NL indeling. Gevolg is dat je dan op je macbook weer verkeerde keybindings hebt op de twiddle, of net naast de enter op de '\' druk ;)

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
borft schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:39:

Zo snel ga je ook weer niet swappen. Zelfs met meerdere browsers, office, beeldverkingsprogramma en nog een zwik programma's is hij nog niet aan het swappen. 2 GB vrij zelfs. Bovendien is swappen niet zo'n ramp meer als vroeger door de zeer snelle SSD.

Alleen als je memory intensieve programma's wil gebruiken is 16GB een must. Denk dan aan een virtuele machine en videobewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
let's agree to disagree dan. Ik doe geen zware dingen, gebruik voornamelijk een hoop tabbladen, verder een bak terminals, en misschien af en toe een docker instance of een VM. met 6GB was dat eigenlijk onwerkbaar traag. Dit blijkt ook uit de system monitor, zat geregeld tegen de 6GB swap aan, en dan werd de laptop traag. Na het upgraden naar een model met 16GB waren de problemen grotendeels voorbij (alhoewel ik de performance van de 13" modellen nog steeds niet om naar huis te schrijven vind).

Overigens zijn er wel wat trucs om het beter te maken. Zo is er bijvoorbeld de tab-suspender plugin voor Chrome, die zorgt dat inactieve tabs hun memory vrijgeven na verloop van tijd. Regelmatig rebooten helpt ook.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Effectief 6,5GB werkgeheugen in een 13" 2017 Pro laptop van minimaal 1500 Euro; how did we come to this? Dit was m'n laatste post hierover, heb d'r meer dan genoeg over gepost. :Y

Verwijderd

Ik heb sinds twee weken een macbook pro 13 met touch bar. Dit is mijn eerste macbook.

Ik heb er heel erg getwijfeld over welke macbook ik wilde nemen. Toen ik mijn besluit had gemaakt om de macbook pro retina 2015 te nemen, was die helaas niet meer verkrijgbaar en moest ik dus echt naar de nieuwe macbook pro.
Daar kwam ik op de keuze: met of zonder touch bar. Mijn eerste opzichte ging naar diegene zonder touch bar, omdat de touch bar mij niet aansprak. Maar toen kwam ik erachter dat die maar 2 usb c poorten heeft en dat is erg krap. Je hebt ooit wel eens meer usb poorten nodig dan 2, zeker als je met 1tje ook oplaadt.
Dus na lang twijfelen toch het model met touch bar genomen, ondanks ik er niet heel warm van werd (want ik wilde toch eigenlijk knopjes, maar die twee extra usb-c poorten waren toch wel weer pluspunten en die versie was net iets beter).

Maar nu twee weken verder, merk ik toch wel dat ik de touch bar echt niks vind. Hij reageert vaak niet als ik snel op iets wil touchen, ik vind het licht van de touch bar erg afleidend (ondanks die zich aanpast in donkere en lichtere ruimtes), en ik vind het weinig toevoeging hebben (ik doe vaak toch wel sneltoetsen gebruiken).

Ik ben benieuwd of meer mensen zijn hier die zo naar de touch bar aankijken na het gebruik ervan en hetzelfde hebben als ik.
Misschien trek ik wel te snel een conclusie en moet ik pas op een langere termijn oordelen. Ik kan er sowieso weinig aan veranderen, want ik heb hem nu eenmaal en kan hem moeilijk omruilen naar die zonder touch bar. Maar ik ben gewoon benieuwd!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb er een zonder touchbar en dus 2 usb-c poorten, en ik gebruik er tot nu toe welgeteld.. 1
nog nooit heb ik de 2e poort ooit nodig gehad, laat staan dat ik er ooit 4 nodig ga hebben :P

Ik heb nu deze dongles in gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/productimages/sku_433270_1.jpg daar doe je de lader in en heb je ineens usb3 en hdmi, en in de usb3 kan ik dan mijn extra apparaat doen.
Omdat al mijn hubs altijd al USB zijn, plug ik, incidenteel, de hub daar weer in en heb unlimited poorten..
Hierdoor gebruik ik de 2e usb-c poort eigenlijk nooit.

nb. als je de macbook 2 weken hebt kan je nog gewoon ruilen, ik heb die van mij nog precies op de 30ste dag omgeruild omdat ik 512gb ssd had, en eigenlijk ook prima met 256gb uit de voeten kan (je installeert toch geen games oid). Scheelde weer een sloot geld.

[ Voor 18% gewijzigd door CT op 17-08-2017 21:02 ]

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:18
gelukkie schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:56:
Als ik mijn mbp tb écht uitzet (via zet uit), dan gebruikt deze nog steeds wat van de accu. Is dat normaal? Case: macbook pro 100%, zet uit, 2 dagen later bij het ontgrendelscherm 89% en na verdere opstart 93%.

Ik heb overigens geen enkele kabel aangesloten en bluetooth staat in mac os op uit.
Het percentage is altijd een indicatie, nooit een exacte waarde. Geld voor alle apparaten. Ik zou me er niet te druk over maken :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Verwijderd

CT schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:59:
Ik heb er een zonder touchbar en dus 2 usb-c poorten, en ik gebruik er tot nu toe welgeteld.. 1
nog nooit heb ik de 2e poort ooit nodig gehad, laat staan dat ik er ooit 4 nodig ga hebben :P

Ik heb nu deze dongles in gebruik:
[afbeelding] daar doe je de lader in en heb je ineens usb3 en hdmi, en in de usb3 kan ik dan mijn extra apparaat doen.
Omdat al mijn hubs altijd al USB zijn, plug ik, incidenteel, de hub daar weer in en heb unlimited poorten..
Hierdoor gebruik ik de 2e usb-c poort eigenlijk nooit.

nb. als je de macbook 2 weken hebt kan je nog gewoon ruilen, ik heb die van mij nog precies op de 30ste dag omgeruild omdat ik 512gb ssd had, en eigenlijk ook prima met 256gb uit de voeten kan (je installeert toch geen games oid). Scheelde weer een sloot geld.
Oh, ik dacht als je het heb gekocht kan je hem niet meer kan terugruilen, omdat ik heb met studentenkorting heb gekocht. Maar het zou dus mogelijk kunnen zijn dat ik deze opruim voor zonder touch bar en ook gewoon met 16 gb ram en 512 geheugen? Ik heb mijn macbook op 31 augustus gekocht. Bijna drie weken dus.

Want nu kan ik moeilijk genieten van mn macbook, omdat de touch bar juist het ding moet zijn van de macbook en het mij niet lekker zit.

Ik heb zelfs een nog uitgebreidere adapter. Je doet hem wel in allebei 2 usb c, maar je hebt daarin 2 usb c, 2 usb, hdmi en een sd. Volgens mij kan je via dat ding zelfs de laptop ook gewoon opladen.

https://www.laptopshop.nl...3K87pWoRbF-RoCB-sQAvD_BwE

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb m'n macbook via apple.nl en daar heb je de kopen-op-afstand-wet, is dus 30 dagen.
In de winkel kopen en/of studentenkorting daar ken ik de regels niet van, maar bij apple staan je ze altijd super coulant te woord, dus grote kans dat je wel tot een oplossing kan komen, gewoon ff bellen!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:54
CT schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:39:
Ik heb m'n macbook via apple.nl en daar heb je de kopen-op-afstand-wet, is dus 30 dagen.
In de winkel kopen en/of studentenkorting daar ken ik de regels niet van, maar bij apple staan je ze altijd super coulant te woord, dus grote kans dat je wel tot een oplossing kan komen, gewoon ff bellen!
14 dagen is de retourtermijn. 14 dagen om aan te melden + na melden nog 14 dagen om te retourneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 20:48
misschien al eens langs gekomen maar ben op zoek naar tips en ervaringen rondom beveiliging tegen diefstal van MacBook Pro (13-inch, 2016, Four Thunderbolt 3 Ports) op kantoor (werk in een verzamelpand waar het risico van insluipers aanwezig is.

kom de volgende dingen tegen:

Ledge Macbook Pro Touch Bar Case Bundle:
https://www.maclocks.com/...and-15-case-and-lock.html

(heb zelf nog een goed Kensington slot die hier op kan volgens mij)

New MacBook Lock - The Blade Secures All MacBooks
https://www.maclocks.com/...-universal-lock-slot.html

Maar zit er zelfs over te denken gewoon een kastje met slot te bouwen en deze onder m'n bureau te monteren waar ik m'n macbook in kan schuiven met gaatje voor hdmi/usb-c/usb hub.
Pagina: 1 ... 38 ... 54 Laatste