Nou ik zit bijna dagelijks op een 13" thinkpad te werken dus ik ben wat biased misschien.DuvelDuvel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:08:
Ik twijfel enorm tussen het 13” en 15” model. Ik neig naar het 13” omdat ik op nauwe plekjes zal werken en meerdere malen per dag de laptop in en uit mijn tas ga halen.
80% van de tijd zal de MacBook gebruikt worden in de trein of op de bank om te werken aan kleine programmeer projecten of om te werken aan documenten. 20% van de tijd aangesloten aan een 30” monitor voor serieuzer werk. Omdat ik geen video’s bewerk, game of grote applicaties moet compileren heb ik genoeg aan de kracht van het 13” model met 16gb RAM
Kan iemand mij vertellen hoe het werken op het 13” model bevalt? Is het scherm groot genoeg met twee vensters naast elkaar te werken (bijv een IDE met een pdf ernaast)?
Anderzijds, hoe bevalt het werken met het 15” model in de trein, bus, vliegtuig?
FYI ik hoef geen geld te besparen, het gaat mij echt om portabiliteit vs werkcomfort.
Een deel van de tijd is aan een set-up met 2 schermen en een deel ervan is op de laptop zelf.
Ik moet zeggen dat ik mijn werk wel plan zodat ik voor taken waar ik documenten naast elkaar moet hebben ik die doe aan de externe schermen.
Maar voor gewoon werken met maar 1 scherm open gaat het wel op de 13".
Al zou ik liever ook een groot scherm hebben overal om te werken natuurlijk.
Omdat je gewoon zo dicht zit op de laptop valt het wel mee dat scherm.
Veel open hebben is gewoon niet mogelijk.
Ik heb onderweg ook al wel gemultitasked door de iPad ernaast te hebben.
Van macbook heb ik ook een 2017 13" nu. Gewoon een portable ding dat ik bijna zoals mijn ipad vaak vastneem.
Mijn vorige 2012 15" was wat te lomp. En ik had geen zin om 2800 euro ervoor te betalen (wat de prijs van een extra laptop erbij is sinds ik mijn vorige 15" cMBP kocht in 2012).
Maar als je die vergelijkt met de huidige 15" dan is zelfs die 15" super portable geworden.
Maar als je zoals je zegt eigenlijk de rekenkracht niet nodig hebt is het wel geld dat naar een set-up kan met een extern scherm.
Ik vind de 13" zelf werkbaar.
Mijn ervaringen van vliegtuig etc zijn wel op de 13" thinkpad die nog een stukje logger is dan de macbook (wel niet veel kleiner in footprint).
Ik denk niet dat ik een veel grotere laptop zou kunnen gebruiken op een vliegtuig.
Mocht ik het geld hebben dan zou ik eigenlijk zelfs een surface tablet er bij willen voor op het vliegtuig ed.
Je vermeld document en programmeer werk.
Dan moet je gewoon zien hoe vaak je 2 documenten naast elkaar open moet hebben staan.
Om je een idee te geven.
Voor 2 word documenten naast elkaar en de gehele lijn op beeld te hebben moeten ze op 100% zoom staan (lettertype 11) (op mijn thinkpad wel).
Wat wel werkbaar en leesbaar is maar het wordt al wel klein.
Maar een 15" is maar een beetje beter om 2 documenten naast elkaar open te hebben staan.
Misschien even binnen springen in een winkel en 2 gelijkaardige zaken open zetten. Wat hurken achter de laptop en zien of je het groot genoeg vind op de 13" en of het wel zoveel beter is op de 15".