Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
DuvelDuvel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:08:
Ik twijfel enorm tussen het 13” en 15” model. Ik neig naar het 13” omdat ik op nauwe plekjes zal werken en meerdere malen per dag de laptop in en uit mijn tas ga halen.

80% van de tijd zal de MacBook gebruikt worden in de trein of op de bank om te werken aan kleine programmeer projecten of om te werken aan documenten. 20% van de tijd aangesloten aan een 30” monitor voor serieuzer werk. Omdat ik geen video’s bewerk, game of grote applicaties moet compileren heb ik genoeg aan de kracht van het 13” model met 16gb RAM

Kan iemand mij vertellen hoe het werken op het 13” model bevalt? Is het scherm groot genoeg met twee vensters naast elkaar te werken (bijv een IDE met een pdf ernaast)?

Anderzijds, hoe bevalt het werken met het 15” model in de trein, bus, vliegtuig?

FYI ik hoef geen geld te besparen, het gaat mij echt om portabiliteit vs werkcomfort.
Nou ik zit bijna dagelijks op een 13" thinkpad te werken dus ik ben wat biased misschien.
Een deel van de tijd is aan een set-up met 2 schermen en een deel ervan is op de laptop zelf.

Ik moet zeggen dat ik mijn werk wel plan zodat ik voor taken waar ik documenten naast elkaar moet hebben ik die doe aan de externe schermen.
Maar voor gewoon werken met maar 1 scherm open gaat het wel op de 13".
Al zou ik liever ook een groot scherm hebben overal om te werken natuurlijk.
Omdat je gewoon zo dicht zit op de laptop valt het wel mee dat scherm.
Veel open hebben is gewoon niet mogelijk.

Ik heb onderweg ook al wel gemultitasked door de iPad ernaast te hebben.

Van macbook heb ik ook een 2017 13" nu. Gewoon een portable ding dat ik bijna zoals mijn ipad vaak vastneem.
Mijn vorige 2012 15" was wat te lomp. En ik had geen zin om 2800 euro ervoor te betalen (wat de prijs van een extra laptop erbij is sinds ik mijn vorige 15" cMBP kocht in 2012).
Maar als je die vergelijkt met de huidige 15" dan is zelfs die 15" super portable geworden.
Maar als je zoals je zegt eigenlijk de rekenkracht niet nodig hebt is het wel geld dat naar een set-up kan met een extern scherm.
Ik vind de 13" zelf werkbaar.

Mijn ervaringen van vliegtuig etc zijn wel op de 13" thinkpad die nog een stukje logger is dan de macbook (wel niet veel kleiner in footprint).
Ik denk niet dat ik een veel grotere laptop zou kunnen gebruiken op een vliegtuig.
Mocht ik het geld hebben dan zou ik eigenlijk zelfs een surface tablet er bij willen voor op het vliegtuig ed.

Je vermeld document en programmeer werk.
Dan moet je gewoon zien hoe vaak je 2 documenten naast elkaar open moet hebben staan.
Om je een idee te geven.
Voor 2 word documenten naast elkaar en de gehele lijn op beeld te hebben moeten ze op 100% zoom staan (lettertype 11) (op mijn thinkpad wel).
Wat wel werkbaar en leesbaar is maar het wordt al wel klein.

Maar een 15" is maar een beetje beter om 2 documenten naast elkaar open te hebben staan.

Misschien even binnen springen in een winkel en 2 gelijkaardige zaken open zetten. Wat hurken achter de laptop en zien of je het groot genoeg vind op de 13" en of het wel zoveel beter is op de 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57

MazeWing

The plot thickens...

Altijd mooi om te zien dat mensen de 15 inch te log en te groot vinden terwijl een jaar of 5 geleden de gemiddelde 13 inch laptop groter en zwaarder was dan de huidige 15 inch.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:41
Ik verbaas me er ook een beetje over. Ik had eerder een 13" omdat dat de enige was die ik een laptop kon noemen. Nu is de 15" inch lichter en een stuk compacter geworden, en ik daarom de overstap heb gemaakt van 13" naar 15".

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:09
Is het waard om te investeren in een Samsung externe SSD om wat extra storage te krijgen?
Ik dacht aan 200GB.
Gewoon voor programma's. Gaat dat gemakkelijk in osx? Bulk storage doe ik wel op een hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Lyca schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:07:
Is het waard om te investeren in een Samsung externe SSD om wat extra storage te krijgen?
Ik dacht aan 200GB.
Gewoon voor programma's. Gaat dat gemakkelijk in osx? Bulk storage doe ik wel op een hdd.
Ik heb er een voor beeldmateriaal (Samsung T3). Apps en OS zet ik gewoon op de interne schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:35
Klopt, ik ben afgelopen weekend overgestapt van een 13 inch MBP uit 2010 naar de nieuwste 15 inch. Deze is lichter dan die 13 inch uit 2010. Verder is het verschil met de laptop van 7 jaar geleden natuurlijk enorm. Het scherm, het geluid, de snelheid en de bouwkwaliteit, dit is een grote stap en het bevalt tot nu toe erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
MazeWing schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:00:
Altijd mooi om te zien dat mensen de 15 inch te log en te groot vinden terwijl een jaar of 5 geleden de gemiddelde 13 inch laptop groter en zwaarder was dan de huidige 15 inch.
Te log en te groot is het in vergelijking idd niet meer.
Maar daarom zie je de 11" laptopjes ook niet meer he.

Hij spreekt over de trein en het vliegtuig. Iets waar een 15" wel te log en te groot is, ondanks dat het kleiner is dan vroeger.
Vroeger had je voor dergelijke zaken een 11" laptop waar door de kleinere footprint tegenwoordig je een 13" kan gebruiken.

Maar het neemt niet weg dat een 15" op een vliegtuigtafeltje (buiten business) wel heel krap is ;-)

Maar dat het gewoonweg een optie zou kunnen zijn is knap door de kleinere footprint van laptops in het algemeen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
@DaemonAngel : Thanks. Ik ga vanmiddag even langs de Apple Store :)
@MazeWing: Je maakt een valide punt, echter vond ik de meeste 13" ~ 14" notebooks te log om dagelijks mee te sleuren. Dat idee heb ik niet met de 13" MacBook's of andere ultrabooks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32

henri8096

BIM is not a software!

Lyca schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:07:
Ik dacht aan 200GB.
Ik heb een 250Gb 850 EVO in een sharkoon usb-c hd-behuizing gezet.
Ik draai er op dit moment mijn actieve final cut pro x library's op. (videobewerking)
Gaat gemakkelijk wordt gelijk herkend, formatteren en gaan.
Heb er alleen geen programma's op geïnstalleerd.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minhan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 09:45
Sinds kort eigenaar van een MacBook Pro 13" Retina 2017 en ik ben er erg blij mee! Het scherm is prachtig en de reactie van de touchpad is geweldig. Wel moet ik zeggen dat ik heel af en toe heb dat de touch niet reageert op een klik wanneer ik er nog een vinger op heb liggen. Dan moet ik harder drukken of m'n vinger eraf halen om weer te kunnen klikken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Momenteel gebruik ik hem zonder hoes of cover en ik zou hem voor vervoer eigenlijk in een sleeve willen doen. Aangezien ik altijd al een rugtas bij heb, zie ik het niet zitten om er nog een grote tas voor aan te schaffen. Winkels als Coolblue en Bol.com heb ik al doorgenomen maar het is toch niet mijn smaak. Heeft iemand nog suggesties voor een leuke sleeve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Minhan schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:19:
Sinds kort eigenaar van een MacBook Pro 13" Retina 2017 en ik ben er erg blij mee! Het scherm is prachtig en de reactie van de touchpad is geweldig. Wel moet ik zeggen dat ik heel af en toe heb dat de touch niet reageert op een klik wanneer ik er nog een vinger op heb liggen. Dan moet ik harder drukken of m'n vinger eraf halen om weer te kunnen klikken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Momenteel gebruik ik hem zonder hoes of cover en ik zou hem voor vervoer eigenlijk in een sleeve willen doen. Aangezien ik altijd al een rugtas bij heb, zie ik het niet zitten om er nog een grote tas voor aan te schaffen. Winkels als Coolblue en Bol.com heb ik al doorgenomen maar het is toch niet mijn smaak. Heeft iemand nog suggesties voor een leuke sleeve?
Dat had de vorige versie (mijn 2012 mbp) ook al.
Waarschijnlijk met de palm rejection software te maken.
Ik ben het nog niet specifiek bij deze tegengekomen (heb ook de 13").

Nee het is hier echt doods geweest op vlak van sleeves.
Ik denk niet dat ik een enkele post gezien heb erover.
Je zou een search kunnen doen of even wat terugbladeren. Misschien dat er toch ergens iemand iets over vermeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb m'n 13" 2017 nog op de valreep geretourneerd. De hoofdreden is dat ik mijn mid 2014 model al jaren mee neem op vakantie, soms los in een koffer doe, al jaren mee neem op de fiets naar kantoor etc. en ik heb niet 1 deukje of krasje.
De 2017 al na 2 weken wat pitje en deukjes.. ik durf het niet aan voor dat geld, gaat alleen maar erger worden gok ik.
Ik kan er ook niet echt meer over terug vinden op interwebs, dat er meer mensen last van zouden hebben. En als ik in de Apple store kijk zie ik ook geen demo modellen die afgeragt zijn (al zullen die wellicht tijdig worden gerouleerd).
Ik kijk nog ff de kat uit de boom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:11
CT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:12:
Ik heb m'n 13" 2017 nog op de valreep geretourneerd.
De 2017 al na 2 weken wat pitje en deukjes.. ik durf het niet aan voor dat geld, gaat alleen maar erger worden gok ik.
Heb je hem geretourneerd met pitjes en deukjes? :P

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:49
Ik twijfel enorm tussen het 13” en 15” model. Ik neig naar het 13” omdat ik op nauwe plekjes zal werken en meerdere malen per dag de laptop in en uit mijn tas ga halen.

80% van de tijd zal de MacBook gebruikt worden in de trein of op de bank om te werken aan kleine programmeer projecten of om te werken aan documenten. 20% van de tijd aangesloten aan een 30” monitor voor serieuzer werk. Omdat ik geen video’s bewerk, game of grote applicaties moet compileren heb ik genoeg aan de kracht van het 13” model met 16gb RAM

Kan iemand mij vertellen hoe het werken op het 13” model bevalt? Is het scherm groot genoeg met twee vensters naast elkaar te werken (bijv een IDE met een pdf ernaast)?

Anderzijds, hoe bevalt het werken met het 15” model in de trein, bus, vliegtuig?

FYI ik hoef geen geld te besparen, het gaat mij echt om portabiliteit vs werkcomfort.
Dat is toch echt een beetje persoonlijk denk ik. Ik vind hem zelf zo comfortabel en licht geworden dat ik nergens last van het formaat heb. Twee schermen naast elkaar is zoals eerder gezegd niet echt fijn (op schermen onder de 21" wat mij betreft) maar ik vind alle programma's wel veel bruikbaarder. Ik gebruik zelf het adobe pakket en heb op 15" veel meer ruimte die niet door de UI wordt gebruikt. Daarnaast scheelt de CPU ook wel echt maar als je dat niet nodig hebt is het zonde.

Had het zelfde "probleem" en heb zelf een donker grijze vilten hoes van Inateck gekocht op Amazon. Erg betaalbaar, volgens mij rond de 17 euro ofzo. Ze hebben een speciaal model voor de laatste generatie macbook pro's en daarom zit die perfect en kun je hem in een rugtas kwijt. Voor mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:51

Satom

Verzamel ervaringen

Als je een goede rugzak zoekt, ik heb zelf de MBA 13" en nu de MBP 15" in een Eastpak rugzak, met een extra sleeve en dit is echt perfect. Misschien een idee? :9

Edit: sleeve bedoel je, niet goed gelezen. Ik heb de BE.EZ LA ROBE.

[ Voor 5% gewijzigd door Satom op 04-07-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

luckremers schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Heb je hem geretourneerd met pitjes en deukjes? :P
Het is niet zo dat ie in twee'en lag :') En als ik niet zou wijzen waar het zit zou je het niet zien.
Je voelt het meer, de 'karteltjes' waar de randen af rafelen. En waar je het voelt en dan met je oogbol erop zit zie je dat het aan het beschadigen is... maw. na een paar maanden ligt die hele rand eraf, nu kan die nog billijk terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 21:18

JanAd

Wind’s howling

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51688633

Daar heb ik er een aantal opgenoemd die op de voorgaande pagina's waren gepasseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 04-07-2017 17:47 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 18:04
Vandaag ook mijn nieuwe 2017 Macbook Pro ontvangen ...

13" Model met TB , 8GB geheugen en 256GB opslag in space grey... Top kleur ! Vind ik dan he 😏
De oude iMac uit 2015 staat nu bij de kids op de kamer , ook een prima apparaat maar moet de HDD nog eens een keer laten vervangen voor een SSD dan kan die weer een aantal jaar mee.

Voor wat ik er mee doe prima apparaat deze 13 " uitvoering.. erg blij mee... zo... dat wilde ik even delen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 11:01
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een WD Passport externe harddisk? Ik sluit hem aan via een USB-c -> USB adadapter, waar de bijgeleverde USB -> mini USB in gaat. Het lampje van de HDD gaat aan, en ik hoor hem spinnen, maar zowel Finder als Disk Utility zien hem niet.

Als ik de schijf op mijn iMac aansluit wordt de schijf wel herkend.
Ik heb hem zojuist opnieuw geformatteerd, maar nog steeds ziet de MBP hem niet...

Tips?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

Verloopje op verloopje? Is dat niet het probleem? Misschien direct een goede kabel ertussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Goede vraag, maar ik heb geen USB-c -> USB-mini kabel :)
Zou hij te weinig stroom krijgen oid?

Dezelfde constructie naar mijn DSLR werkt prima, maar daar zit een batterij in natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Als ie wel op je iMac werkt (direct op de USB) en enkel niet wanneer je gebruik maakt van een USB -> USB-C adapter dan kun je er 99% vanuit gaan dat je USB adapter.

Het zou inderdaad kunnen dat ie onvoldoende stroom krijgt omdat er simpelweg bepaalde draden niet door de USB-C kabel lopen. Een paar jaar geleden heeft een medewerker van Google eens onderzoek gedaan naar een boel van die USB-C kabels en kwam er achter dat de gemiddelde kwaliteit ronduit waardeloos was en zelfs schadelijk voor je apparatuur.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Hee, goede tip over die kabel! :)
Ik heb een andere USB -> Mini USB kabel gevonden, en daarmee werkt het zonder problemen.

Kennelijk is die eerste kabel dus niet lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een hele lastige vraag. Werken op een 13" is prima te doen met dit scenario maar op eden 15" gaat het ietsje makkelijker vanwege het wat grotere scherm. Het verschil vind ik persoonlijk niet veel dus ben ik voor de meest portable versie gegaan (de 13"; portable in deze betekent ook accuduur en dat is toch echt een stuk beter zonder een dGPU). Sterker nog, ik vind beiden schermgroottes nog te klein en gebruik dan ook een kladblok en/of iPad naast m'n notebook. Dat werkt namelijk een heel stuk directer en daarmee sneller (geen vensters wegschuiven en wisselen tussen apps en schermen).

De gebruikte IDE maakt ook veel uit. Als je er eentje hebt waarbij je allerlei balkjes en tools weg kunt schuiven dan scheelt dat ook weer wat ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 14:31

Grin

Ride si sapis.

MazeWing schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:53:
[...]
Een paar jaar geleden heeft een medewerker van Google eens onderzoek gedaan naar een boel van die USB-C kabels en kwam er achter dat de gemiddelde kwaliteit ronduit waardeloos was en zelfs schadelijk voor je apparatuur.
Daarom alleen gerenommeerde adapters/kabels kopen en niet van die sub 30 Euro meuk voor een 10 in 1 adapter. Ik snap mensen soms echt niet, 2-5K betalen voor een laptop is geen probleem maar 150-200 euro voor een stel goede kabels en adapters is ineens veel geld.
In dit topic zit ik regelmatig met een grote lach de kunstwerken te bewonderen... Keep 'm coming! :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Vroeger had een 17" scherm op een laptop nog echt het voordeel van de resolutie. Retina heeft dat formaat vrijwel overbodig gemaakt.

Zelfde geldt voor 15" vs 13", de 15" MBP van 2010 had 1680x1050 (optie, standaard was 1440x900), diezelfde effectieve resolutie zit nu op een 13" MBP. Weliswaar is alles dan kleiner, maar tegelijk ook scherper. Met een niet officieel gedocumenteerde aanpassing of een tool kun je een 13" MBP ook op 1920x1200 instellen. Voor taken waarvoor vroeger een 15" meer noodzaak dan luxe was, kun je nu net zo goed een 13" nemen, mits je goede ogen hebt.

Tegelijk kun je op een 15" MBP meer informatie dan ooit op het scherm kwijt.

Ik gebruik het scherm eigenlijk alleen als ik niet achter mijn bureau zit. Als ik thuis werk sluit ik 2x Dell 25" (2x 2560x1440) aan.

@Grin: wat bedoel je met kunstwerken?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 23:49
Zelf had ik de MacBook Pro 15" van november 2016, enkele weken geleden merkte ik dat de touchpad slecht reageerde in de hoeken onderin. Een van de hoeken gebruikte ik om secundair te klikken.

Na wat testen bleek dat zowel de touchpad slecht tot niet reageerde aan de linker- en rechterzijde. Dit gebeurde echter enkel als je vinger eerst het aluminium raakte en daarna pas de touchpad, en dit gebeurde ook enkel bij de zijkanten en dus niet bij de boven- of onderkant.

Uiteindelijk ben ik naar de Apple Store gegaan. Daar vonden ze het inderdaad vreemd dat het touchpad soms wel en soms niet reageerde. Daarop werd aangeboden om de MacBook te repareren. Een week later mocht ik hem ophalen, maar het probleem was niet opgelost. Wat bleek: alle nieuwe Macbook Pro's hebben last van hetzelfde probleem. Er werd mij verteld dat Apple dit zag als iets wat binnen de marges van het productieproces zou horen en dat het niet als 'defect' werd gezien.

Ik vond het wel een defect. Vooral omdat het indrukken alleen niet werkte als je eerst de aluminiumrand raakte en daarna de touchpad, andersom: eerste de touchpad, daarna de rand en vervolgens drukken werkte wel. Vervolgens besloten om de koop te ontbinden, was niet mogelijk in de store. Via het internet kon het gelukkig snel worden opgelost.

TL;DR: Bij de MacBook Pro's (eind 2016-2017) zijn er problemen met de touchpad. Als je aan de linker-
of rechterkant van het touchpad eerst het aluminium raakt en vervolgens op de rand het touchpad wil indrukken reageert deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Heeft waarschijnlijk te maken door een spanningsverschil veroorzaakt door het aanraken van het aluminium. Gezien het feit dat het trackpad, net zoals een telefoon, gebruik maakt van elektrische capaciteit, is het niet ondenkbaar dat wanneer je van aluminium naar een smartphonescherm hetzelfde probleem ervaart (mits dit snel genoeg gaat zodat de spanning niet verandert). Dit is waarschijnlijk ook weet de reden dat het verder van de randen af wel weer werkt; de spanning is weer hersteld en alles wordt weer goed gedecteerd.

Met dat in het achterhoofd zouden alle trackpad van de laatste jaren dit "probleem" moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Julos schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:47:
[...]

Zelf had ik de MacBook Pro 15" van november 2016, enkele weken geleden merkte ik dat de touchpad slecht reageerde in de hoeken onderin. Een van de hoeken gebruikte ik om secundair te klikken.

Na wat testen bleek dat zowel de touchpad slecht tot niet reageerde aan de linker- en rechterzijde. Dit gebeurde echter enkel als je vinger eerst het aluminium raakte en daarna pas de touchpad, en dit gebeurde ook enkel bij de zijkanten en dus niet bij de boven- of onderkant.

Uiteindelijk ben ik naar de Apple Store gegaan. Daar vonden ze het inderdaad vreemd dat het touchpad soms wel en soms niet reageerde. Daarop werd aangeboden om de MacBook te repareren. Een week later mocht ik hem ophalen, maar het probleem was niet opgelost. Wat bleek: alle nieuwe Macbook Pro's hebben last van hetzelfde probleem. Er werd mij verteld dat Apple dit zag als iets wat binnen de marges van het productieproces zou horen en dat het niet als 'defect' werd gezien.

Ik vond het wel een defect. Vooral omdat het indrukken alleen niet werkte als je eerst de aluminiumrand raakte en daarna de touchpad, andersom: eerste de touchpad, daarna de rand en vervolgens drukken werkte wel. Vervolgens besloten om de koop te ontbinden, was niet mogelijk in de store. Via het internet kon het gelukkig snel worden opgelost.

TL;DR: Bij de MacBook Pro's (eind 2016-2017) zijn er problemen met de touchpad. Als je aan de linker-
of rechterkant van het touchpad eerst het aluminium raakt en vervolgens op de rand het touchpad wil indrukken reageert deze niet.
Heeft dat niet gewoon met palm rejection te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minhan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 09:45
Tweakers, bedankt voor de tips over de sleeves. Zal eens gaan shoppen naar een mooie, eerste indruk ziet er goed uit.
[...]

Ik zal dat vanavond eens testen, het klinkt wel ongeveer zoals je het beschrijft echter heb ik het nog niet consequent kunnen reproduceren. Hinderlijk is het niet maar als het buiten de specificaties valt dan zal ik terug gaan naar de winkel. Verder werkt de touchpad zoals ik het zou verwachten van een MacBook dus het zal voor mij ook geen groot probleem zijn. Tevens heb ik het nieuwe model uit 2017, waarbij het misschien stilzwijgend is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Canaria Goedkope zooi waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat het binnenkort stuk gaat. En met een beetje pech niet alleen zichzelf ten val brengt maar ook de aangesloten apparatuur. Vroeger kon ik daar nog wel eens op reageren/voor waarschuwen, nu is het lachen en verder scrollen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:21:
@Canaria Goedkope zooi waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat het binnenkort stuk gaat. En met een beetje pech niet alleen zichzelf ten val brengt maar ook de aangesloten apparatuur. Vroeger kon ik daar nog wel eens op reageren/voor waarschuwen, nu is het lachen en verder scrollen... :)
Dat mensen goedkope Chinese no-name meuk bij zo'n duur apparaat kopen snap ik ook niet. Wel begrijp ik goed dat niet iedereen er voor voelt om afgezet te worden met woekerprijzen van Apple zelf, of een van de AAA-merken die Apple accessoires verkopen. Ze verdienen inderdaad aan wat jij beschrijft: bij een notebook van 2 mille mag een accessoire best wat kosten, is het idee. Dat het daarmee zwaar overpriced is blijft vaak een feit waar weinig over te discussieren valt.

Ik heb weinig zin om daar aan mee te doen. Neem bijvoorbeeld covers/sleeves en het keyboard voor de nieuwe iPad Pro's. Echt bezopen prijzen. Magic Trackpad en Keyboard zijn ook echt niet normaal meer geprijsd. Er is gewoon een grens aan wat mensen aan een apparaat met toebehoren willen uitgeven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Grin schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:20:
[...]

Daarom alleen gerenommeerde adapters/kabels kopen en niet van die sub 30 Euro meuk voor een 10 in 1 adapter. Ik snap mensen soms echt niet, 2-5K betalen voor een laptop is geen probleem maar 150-200 euro voor een stel goede kabels en adapters is ineens veel geld.
In dit topic zit ik regelmatig met een grote lach de kunstwerken te bewonderen... Keep 'm coming! :)
Ik heb adaptors van Aukey.
Dit zet ik niet onder goedkope chinese zooi.
Die Apple zooi waar ze zelfs met 50% korting nog winst op maakten koop ik al zeker niet...

Je kan heus wel een degelijke adaptor maken zonder dat je daar Apple prijzen voor moet rekenen.
Hun marges zijn gewoon insane.
Heeft niets met kwaliteit te maken...
En hun adaptors zijn al helemaal vervelend eigenlijk.
Mijn Aukey USB A naar C stukje hangt gewoon standaard aan mijn externe HD. Je merkt het amper.
Veel fijner.

Niet te vergeten dat op de apple site niet alle adaptors van hun zijn en sommige van sandisk en belkin...

Waarom je denkt dat een 30-50 euro adapator het beter zou doen dan een 10 euro adaptor zie ik niet in.
Ik blijf ook continu lachen met de coolaid Apple fanboys :p
(not sorry - dat is echt een scenario waar heel de name calling en memes op gebaseerd zijn)

Mijn Tomtoc case is aangekomen.
Bovenop de Inateck sleeve die ik heb voor thuis gebruik bij de bank en aan tafel heb ik deze voor als de mac mee gaat.

Ik heb hier momenteel nog een Targus neopreen sleeve in gebruik voor de thinkpad en ik heb voordien een hele verscheidenheid aan sleeves gehad (zoals iedereen waarschijnlijk).
Mijn vorige mbp had ik een Herschel sleeve voor.
Die was inderdaad wel wat mooier dan deze Tomtoc.
Maar ik ben enorm blij met de Tomtoc eigenlijk.
Het buitenmateriaal voelt enorm stevig en stug aan en er is een voering plus dan nog van die kussen bolletjes om de mac te beschermen.
Aan de onderhoeken is iets stevig ingebouwd. Die kan ik niet indrukken.
En rondom zit een voering van een cm dik die als bumper dient ook nog.

Van al de sleeves die ik al gehad heb of gezien heb in de switch is dit echt wel de meest beschermende.

En ook nog eens de goedkoopste.
(Gelukkig dat Apple geen sleeves maakt anders had dit brol geweest :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Gisterenavond deze besteld. Even getwijfeld tussen de 2 opties, maar de meerprijs is het me niet waard voor wat je er nou werkelijk meer voor krijgt. Even in perspectief plaatsen. Daarvoor heb ik een Apple Watch of 1TB externe SSD opslag (en dan houd ik nog over), of wat ander leuk spul. :D
pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 15,4", i7 2,8GHz, 256GB ssd Spacegrijs (Qw...

Omdat ik verwacht dat ik op het moment USB-C nog niet veel tegenkom deze besteld.
Satechi Multi Port Adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DaemonAngel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:18:
Ik heb adaptors van Aukey.
Dit zet ik niet onder goedkope chinese zooi.
Die Apple zooi waar ze zelfs met 50% korting nog winst op maakten koop ik al zeker niet...

Je kan heus wel een degelijke adaptor maken zonder dat je daar Apple prijzen voor moet rekenen.
Hun marges zijn gewoon insane.
Heeft niets met kwaliteit te maken...
En hun adaptors zijn al helemaal vervelend eigenlijk.
Mijn Aukey USB A naar C stukje hangt gewoon standaard aan mijn externe HD. Je merkt het amper.
Veel fijner.

Niet te vergeten dat op de apple site niet alle adaptors van hun zijn en sommige van sandisk en belkin...

Waarom je denkt dat een 30-50 euro adapator het beter zou doen dan een 10 euro adaptor zie ik niet in.
Ik blijf ook continu lachen met de coolaid Apple fanboys :p
(not sorry - dat is echt een scenario waar heel de name calling en memes op gebaseerd zijn)
[...]
Het is blijkbaar niet eenvoudig om mijn posts te lezen. My bad. Ik heb het nergens over kabels of adapters van Apple. Ik spreek van gerenommeerde [merken] adapters/kabels.
'Je kan heus wel een degelijke adaptor maken zonder dat je daar Apple prijzen voor moet rekenen.'
Beweer ik ergens dat dit niet kan?
Ik zeg nergens: 'dat een 30-50 euro adapator het beter zou doen dan een 10 euro adaptor'. Ik heb het over: 'sub 30 Euro meuk voor een 10 in 1 adapter.'
'Die Apple zooi waar ze zelfs met 50% korting nog winst op maakten koop ik al zeker niet...'
Dat is jouw keuze; prima. Maar zooi zou ik het niet willen noemen, ze maken m.i. uitstekende adapters. De prijs is hoog maar het is geen zooi.
Je 'coolaid Apple fanboys' sneer is m.i. onnodig maar veelzeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
@Froggle Nadat ik heb besloten om voor een 15" MacBook te gaan twijfel ik ook tussen de twee modellen. De upgrade naar de Radeon 460 voor €120 is een no-brainer voor mijzelf en ik gebruik momenteel meer dan 256GB dus eigenlijk wil ik ook de 512 SSD. Dat maakt het wel erg aantrekkelijk om gewoon voor het top-model te gaan (helemaal gezien de snellere levertijd)

Wat was jou motivatie om voor het base-model te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door DuvelDuvel op 05-07-2017 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Exirion schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:47:
[...]
Ze verdienen inderdaad aan wat jij beschrijft: bij een notebook van 2 mille mag een accessoire best wat kosten, is het idee. Dat het daarmee zwaar overpriced is blijft vaak een feit waar weinig over te discussieren valt.

Ik heb weinig zin om daar aan mee te doen. Neem bijvoorbeeld covers/sleeves en het keyboard voor de nieuwe iPad Pro's. Echt bezopen prijzen. Magic Trackpad en Keyboard zijn ook echt niet normaal meer geprijsd. Er is gewoon een grens aan wat mensen aan een apparaat met toebehoren willen uitgeven.
Ach... de hele discussie van overpriced vind ik relatief. Apple spullen zijn niet goedkoop maar wanneer ik iets van ze koop is mijn ervaring dat de kwaliteit evenredig is aan de prijs: hoog. Ik hou daar wel van, ik erger me namelijk meer aan inferieure kwaliteit dan aan een hoge prijs. Maar dat is een persoonlijke afweging. 180 Euro voor een iPad keyboard, 149 Euro voor een hoes en 110 voor een stylus vind ik geen probleem wanneer de kwaliteit maar evenredig is.
Ik koop niet van mijn laatste geld een PC, tablet, laptop etc. Ik reserveer een substantiële hoeveelheid geld voor zaken als kabels, batterijen, accessoires, etc omdat ik weet dat het mijn gebruikservaring aanzienlijk kan verbeteren/verhogen/plezieren. Op dit soort bedragen wil ik geen ergernis, maar dat ben ik. Your mileage may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
DuvelDuvel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:29:
@Froggle Nadat ik heb besloten om voor een 15" MacBook te gaan twijfel ik ook tussen de twee modellen. De upgrade naar de Radeon 460 voor €120 is een no-brainer voor mijzelf en ik gebruik momenteel meer dan 256GB dus eigenlijk wil ik ook de 512 SSD. Dat maakt het wel erg aantrekkelijk om gewoon voor het top-model te gaan (helemaal gezien de snellere levertijd)

Wat was jou motivatie om voor het base-model te gaan?
Ik heb een NAS waar ik alle documenten op weg zet (in principe zet ik niets op de MacBook zelf), dus ik heb aan 256GB meer dan genoeg. Daarnaast heeft Apple een slim management voor bestanden in iCloud (zoals foto's).

Die videokaart upgrade is weinig verschil in mijn ogen, behalve dat ik een week week langer moet wachten op, ja wat eigenlijk? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Grin schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Het is blijkbaar niet eenvoudig om mijn posts te lezen. My bad. Ik heb het nergens over kabels of adapters van Apple. Ik spreek van gerenommeerde [merken] adapters/kabels.
'Je kan heus wel een degelijke adaptor maken zonder dat je daar Apple prijzen voor moet rekenen.'
Beweer ik ergens dat dit niet kan?
Ik zeg nergens: 'dat een 30-50 euro adapator het beter zou doen dan een 10 euro adaptor'. Ik heb het over: 'sub 30 Euro meuk voor een 10 in 1 adapter.'
'Die Apple zooi waar ze zelfs met 50% korting nog winst op maakten koop ik al zeker niet...'
Dat is jouw keuze; prima. Maar zooi zou ik het niet willen noemen, ze maken m.i. uitstekende adapters. De prijs is hoog maar het is geen zooi.
Je 'coolaid Apple fanboys' sneer is m.i. onnodig maar veelzeggend.
My bad. Dat had ik dus inderdaad niet goed gelezen.
Het was mij niet duidelijk dat iets als Aukey/Anker er dus niet onder zou vallen.

En goh, onnodig. Het is niet dat jij persoonlijk er voor verantwoordelijk bent. Maar in het algemeen de mensen die de dure Apple accessoires blijft kopen blijft natuurlijk de prijs zo houden.
Het feit dat een Apple product instantly kwalitatief is, zegt ook genoeg :p
Ze zijn genoeg rotzooi aan het maken tegenwoordig. (het LG scherm dat ze mee gemaakt hebben bijvoorbeeld ook - onbruikbaar naast een router, say what?)

Apple kabels degelijk noemen vind ik nou wel heel sterk.
Ik denk dat het zowat de meest sneuvelende kabels zijn dat ik al gezien heb.
Zelf al genoeg gehad bij hun kabels en zo goed als nooit bij andere en online zie je het continu.
Dus ze zijn eigenlijk alleen kwalitatief omdat Apple ze maakt.
Anker, Aukey,... maken kabels die 10x langer meegaan en een pak goedkoper zijn.
Je kan zeggen dat Apple kabels maakt en daar eindigt het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:47:
180 Euro voor een iPad keyboard, 149 Euro voor een hoes en 110 voor een stylus vind ik geen probleem wanneer de kwaliteit maar evenredig is.
Ik geef makkelijk geld uit, maar ik vind 440 euro aan accessoires bezopen.
Ik koop niet van mijn laatste geld een PC, tablet, laptop etc. Ik reserveer een substantiële hoeveelheid geld voor zaken als kabels, batterijen, accessoires, etc omdat ik weet dat het mijn gebruikservaring aanzienlijk kan verbeteren/verhogen/plezieren. Op dit soort bedragen wil ik geen ergernis, maar dat ben ik. Your mileage may vary.
Hier hetzelfde. Ik hoef niet op een paar centen te kijken, maar ik wil niet het gevoel hebben dat ik afgezet word. Dat gevoel krijg ik bij Apple wel steeds meer. Als voorbeeld weer het Magic Keyboard en Magic Trackpad. Een aan aantal jaren had geleden je die beide voor 79 euro. Voor de opvolgers mag je respectievelijk 119 en 149 euro neertellen. De oude versies (ik gebruik het trackpad dagelijks) waren al zeer degelijk en perfect afgewerkt, dus ik kan echt excuus bedenken waarom Apple nu ineens zwaar kan gaan cashen op dat soort zaken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Voor goede accesoires hoe je echt niet de hoofdprijs te betalen. Spullen van Anker zijn erg goed en stukken goedkoper dan Apple zelf.

Het is echter anders wanneer je alles via Ali Express gaat bestellen en dan raar opkijkt als er iets niet werkt of dat er producten beschadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik gebruik een Satechi dongle met 2x usb 3.0 en sd-card reader. Werkt prima afgezien van het feit dat de Macbook niet oplaad als ik de laadkabel in de dongle stop. Prijs van de dongle was rond de 50 euro, meer dan prima en ook nog eens in het space grey!

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik koop altijd de originele accessoires als die er zijn. De reden is hetzelfde als waarom ik alleen Olympus-lenzen bij m'n camera heb en geen Panasonic, die ook prima zijn. Of dat ik altijd moederbord en grafische kaart van hetzelfde merk heb in de pc.

Wat ik wel jammer vond was dat de usb-c-multiportadapter en de usb-c-usb-a-adapter kort nadat ik ze had gekocht ineens tijdelijk in prijs werden verlaagd naar minder dan de helft. Die laatste had ik precies in die week voor een toen nog nette prijs via V&A verkocht, voor 12 euro (ik had 25 betaald) en terwijl PostNL ermee onderweg was, werd de prijs bij Apple naar 9 euro verlaagd. Omdat ik dat zo raar vond overkomen heb ik de koper nog een deel van het geld teruggestort. Maar zoiets had ik van Apple ook wel op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dark Master schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:22:
Ik gebruik een Satechi dongle met 2x usb 3.0 en sd-card reader. Werkt prima afgezien van het feit dat de Macbook niet oplaad als ik de laadkabel in de dongle stop. Prijs van de dongle was rond de 50 euro, meer dan prima en ook nog eens in het space grey!
Dat zijn dus van die dingen waar ik me mateloos aan zou ergeren. En dus voor de 50 Euro duurdere HyperDrive gegaan. Gelukkig is er voor ieder wat wils!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De afgelopen dagen behoorlijk wat tijd in Lightroom gestoken en de performance is echt stukken beter dan de Dell die ik had. Dit terwijl de Dell voorzien was van een GTX 1050 en Adobe normaliter een stuk beter presteert met CUDA.

Mogelijk heeft dit toch te maken met de snellere SSD (qua lezen is het gewoon 3,5x sneller) en de iets lagere resolutie, alhoewel ik gebruik maakt van 1920x1200 en hij dit downscaled vanaf een 3840x2400 en dit weer hoger is dan de 4k resolutie van de Dell.

Hoe dan ook is het zo ongelofelijk veel beter. Daarnaast is het ook nog een stuk stiller. Enkel wanneer ik veel wijzigingen tegelijk doe gaat de fan aan (behoorlijk op volle toeren). Zodra de wijzigingen echter minder worden en de CPU/GPU minder belast worden, wordt alles weer een stuk stiller tot ie weer op idle stand gaat draaien. Bij de Dell had ik het idee dat het ding ging opstijgen. Zelfs wanneer ik enkel foto's aan het bekijken waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canaria schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:41:
Vroeger had een 17" scherm op een laptop nog echt het voordeel van de resolutie. Retina heeft dat formaat vrijwel overbodig gemaakt.
Standaard betekent retina alleen dat de fysieke resolutie omhoog gaat. De grootte van de letters en het beschikbare werkoppervlak blijven door de scaling die wordt toegepast gelijk waardoor er dan ook geen enkele winst is (bij macOS geldt dit dan weer niet voor media zoals foto's en video want die worden wel 1 op 1 gemapped met de fysieke pixels). Die winst krijg je alleen door de scaling aan te passen waardoor alles kleiner en waziger wordt. Dat laatste is iets waar je heel makkelijk mee wegkomt juist omdat het een retina scherm is (inmiddels zo makkelijk dat Apple dit al standaard doet op de MBP).

De grootte van de letters daarentegen is een hele andere discussie die erg persoonlijk is. Als je een lange tijd naar het scherm moet staren dan zijn kleine letters ook niet zo erg slim. Dat kost teveel moeite waardoor je vermoeide en zere ogen kunt krijgen. Hoewel niet iedereen dat heeft is het wel iets waar je op moet letten.

De 17" mensen roepen niet voor niets dat ze heel erg graag dat 17" model terugwillen. Die andere scaling op een 15" is niet meer dan een compromis wegens het niet beschikbaar zijn van zo'n 17" model bij Apple.
Dat lijkt eerder normaal gedrag van dit type trackpad te zijn. Een fysieke knop is hier niet meer aanwezig, alles gebeurd op basis van druk die je erop uitoefent. Dat wat je als een klik ervaart is niks meer dan een illusie die je krijgt door het trilsysteem. Bij dit systeem werkt het klassieke klikken in de linker of rechter onderhoek van het trackpad voor resp. een linker- of rechtermuisklik ook heel anders. Wat je hier omschrijft is wat velen die dit nieuwe trackpad niet gewoon zijn ook omschrijven. Daarnaast is er ook nog een palm rejection systeem die jou hier wellicht ook in de weg zit.
Exirion schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:47:
Dat mensen goedkope Chinese no-name meuk bij zo'n duur apparaat kopen snap ik ook niet. Wel begrijp ik goed dat niet iedereen er voor voelt om afgezet te worden met woekerprijzen van Apple zelf, of een van de AAA-merken die Apple accessoires verkopen.
En zoals altijd is het probleem de definitie van vage bewoordingen zoals "woekerprijzen". Voor velen zijn prijzen hoger dan die goedkope Chinese no-name meuk al woekerprijzen. Het tweede probleem is dat mensen zich niet lijken te beseffen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten. Dat goedkope spul is goedkoop omdat er compromissen zijn gemaakt die de prijs enorm drukken. Dat zul je moeten realiseren. M.a.w. weet wat je koopt.
Canaria schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:50:
Wat ik wel jammer vond was dat de usb-c-multiportadapter en de usb-c-usb-a-adapter kort nadat ik ze had gekocht ineens tijdelijk in prijs werden verlaagd naar minder dan de helft.
Tja, dat is inherent aan een aanbieding en iets wat velen wekelijks overkomt. Blijft altijd zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Grin schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:02:
[...]

Dat zijn dus van die dingen waar ik me mateloos aan zou ergeren. En dus voor de 50 Euro duurdere HyperDrive gegaan. Gelukkig is er voor ieder wat wils!
Om eerlijk te zijn ik ook. Ik wist alleen niet dat de "Satechi" onder vol stress niet zou opladen. Als je gewoon aan het browsen bent of video's aan het kijken bent laad de Macbook wel bij. Alleen als je dan een spel opstart geeft de dongle te weinig sap door.

Dus wie weet binnenkort de Hyperdrive erbij als vervanging. ;)

Ik heb de Satechi ook alleen maar gekocht voor de cardreader. Heel af en toe mijn usb muis voor een spelletje als Starcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@Dark Master Heb dus ook een Multi Port Adapter van Satechi liggen, maar vraag me sowieso af wanneer ik 'm oplaad via de adapter. Ik heb tenslotte 4 poorten. Heb het eigenlijk ook het idee dat die meer is gemaakt voor de Macbook (die minder stroom trekt) dan voor de Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
MazeWing schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:36:
De afgelopen dagen behoorlijk wat tijd in Lightroom gestoken en de performance is echt stukken beter dan de Dell die ik had. Dit terwijl de Dell voorzien was van een GTX 1050 en Adobe normaliter een stuk beter presteert met CUDA.
Dat klinkt goed. Op mijn mid 2014 13" is Lr zo idioot traag... Ik heb ook wel eens begrepen dat Adobe eigenlijk Lr opnieuw zou moeten programmeren, zodat die multicore-mogelijkheden beter benut worden (nu alleen tijdens exporteren).

Vanwege dat trage LR zit ik om me heen te kijken naar een update. 15"? 13" maxed out?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bollefles schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 05:43:
[...]

Dat klinkt goed. Op mijn mid 2014 13" is Lr zo idioot traag... Ik heb ook wel eens begrepen dat Adobe eigenlijk Lr opnieuw zou moeten programmeren, zodat die multicore-mogelijkheden beter benut worden (nu alleen tijdens exporteren).

Vanwege dat trage LR zit ik om me heen te kijken naar een update. 15"? 13" maxed out?
Ik snap niks van de performance van LR. Zelfs op een maxed iMac is het nog niet om over naar huis te schrijven. Ik gok dat ze achter de schermen bezig zijn met een hele nieuwe versie, want momenteel is het nog de versie uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Dark Master schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Om eerlijk te zijn ik ook. Ik wist alleen niet dat de "Satechi" onder vol stress niet zou opladen. Als je gewoon aan het browsen bent of video's aan het kijken bent laad de Macbook wel bij. Alleen als je dan een spel opstart geeft de dongle te weinig sap door.

Dus wie weet binnenkort de Hyperdrive erbij als vervanging. ;)

Ik heb de Satechi ook alleen maar gekocht voor de cardreader. Heel af en toe mijn usb muis voor een spelletje als Starcraft.
Niet alleen de Satechi heeft dat.
Als je een 15" MBP belast met video renderen ofzo dan laadt die bijvoorbeeld ook niet op via de kabel waarmee hij aangesloten is op het van Apple verkochte 5k LG display.

Onder volle belasting vragen ze precies wat teveel power om via iets anders dan rechtstreeks de power brick opgeladen te worden.

De hyperdrive kan ook pass through chargen maar dat is tegelijk de thunderbolt 3 poort die je dan bezet en omdat de hyperdrive 2 poorten in beslag neemt is het ook geen ideale oplossing. Toch niet voor de nTB MBP.
Ik heb hem omdat ik 1 dongle wou die ik in mijn tas kon hebben waarmee alle (buiten een paar uitzonderlijke) user cases zouden mee behandeld kunnen worden.
Dat ik niet toevallig net die dongle thuis heb laten liggen ofzo.
Het is het zwitserse zakmes van de dongles voor mij gewoon :)
Verder vind ik het ding ook te duur waarvoor ik het eigenlijk gebruik. Namelijk als SD kaartlezer.
Maar als je dan ziet wat bij Apple de Belkin SD kaart lezer kost valt het al bij al wel mee :D

Enige dat ik verder aansluit zijn mijn externe HDs en daarvoor heb ik een setje van Aukey USB A naar C dat standaard aan al die kabels hangt.

Als USB stick heb ik zo een Sandisk USB A & C in 1.
Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:47:
[...]

Ik snap niks van de performance van LR. Zelfs op een maxed iMac is het nog niet om over naar huis te schrijven. Ik gok dat ze achter de schermen bezig zijn met een hele nieuwe versie, want momenteel is het nog de versie uit 2015.
Misschien slecht compatibel momenteel met OSX?

Is die ook zo traag op Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaemonAngel schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:55:
[...]

Niet alleen de Satechi heeft dat.
Als je een 15" MBP belast met video renderen ofzo dan laadt die bijvoorbeeld ook niet op via de kabel waarmee hij aangesloten is op het van Apple verkochte 5k LG display.

Onder volle belasting vragen ze precies wat teveel power om via iets anders dan rechtstreeks de power brick opgeladen te worden.
Via "System Information" (menu via Appel links bovenin, alt-click op eerste item) > "Power" kan je zien met hoeveel watt hij op kan laden. Voor mijn HooToo is dit:
AC Charger Information:

Connected: Yes
Wattage (W): 55
Charging: No
Is wel een stukje minder dan de 87W van bijgeleverde oplader, maar doorgaans blijft ie gewoon op 100% tijdens gebruik van de MacBook. :Y
[...]

Misschien slecht compatibel momenteel met OSX?

Is die ook zo traag op Windows?
Ik zou niet weten hoe het op Windows is, zou goed kunnen dat ze slechte performance hebben met macOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Tja Adobe producten staan niet echt bekend om hun goede performance, zeker niet op macOS. Zelfs op Windows zit er een bepaald plateau waar je op een gegeven moment niet echt meer doorheen kunt beuken, hoeveel rekenkracht je er ook tegenaan gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Lightroom is op elk systeem en onder elk OS waardeloos qua performance. Op het ene systeem is het echter net wat minder waardeloos dan op het andere.

Op m'n MacBook is ie dan ook minder waardeloos dan op de Dell. Ga je echter met brushes in de weer dan wordt het echt hopeloos. Om die reden gebruik ik dan ook altijd edit in -> photoshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
[...]Ik gok dat ze achter de schermen bezig zijn met een hele nieuwe versie, want momenteel is het nog de versie uit 2015.
Ik hoop dat je gok correct is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

DaemonAngel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:12:
[...]

p
Ze zijn genoeg rotzooi aan het maken tegenwoordig. (het LG scherm dat ze mee gemaakt hebben bijvoorbeeld ook - onbruikbaar naast een router, say what?)
Apple heeft geen scherm gemaakt is puur een LG scherm. Wijzen hierbij naar Apple is zinloos.
De genoemde problemen zijn volgens mij al door Apple opgelost.
Apple kabels degelijk noemen vind ik nou wel heel sterk.
Ik denk dat het zowat de meest sneuvelende kabels zijn dat ik al gezien heb.
Ervaringen met de kabels verschillen, ik heb er veel liggen en nog geen 1 kunnen laten sneuvelen. Waar velen bij de kwaliteit op wijzen zijn de adapters die vaak bij de kabels mee komen, die zijn van prima kwaliteit.
Laat iedereen lekker kopen wat hij wil. Ik heb wel eens een dergelijk goedkoop lightning kabeltje gekocht, kon ik beter het geld op straat gooien, binnen de kortste keren kapot. Dan maar een paar euro's meer betalen voor iets fatsoenlijks.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Hier is de MBP2017 15" intussen ook gearriveerd. :D

Wat een verschil weer, na overstap van een MBP2011 13". Gewoon voor de instapper gegaan. Is genoeg voor mij, en daarnaast geldt natuurlijk ook, als je niet beter weet, dan zoek je ook niet naar iets beters. In hoeverre dat dan ook beter mag zijn.

Voor audio interface van MOTU de USB kabel moeten vervangen. Ik ga me absoluut niet aan het dongle-life voegen als dat niet nodig is. Enige wat ik nog wel regelmatig nodig heb ivm gesloten/beveiligde netwerken is Ethernet, maar daar lijkt de Satechi adapter geen moeite mee te hebben, welke daarnaast ook nog aardig wat andere I/O toelaat. Erg mooi en compleet ding.

In tegenstelling tot wat ik veel heb gelezen heb ik al regelmatig het nut van de Touchbar gezien. Muziek/video bediening is erg handig. Siri even wat uit laten zoeken terwijl je op GoT een post typt. Touch ID, wat een verademing! En dan heb ik FCPX en Photoshop nog niet opgestart.

Wat me eigenlijk nog het minst opvalt is het trackpad. Ja, als je er naar kijkt, hij is huge. Maar het het gebruik hiervan lijkt vanzelf te gaan, terwijl die toch 2x zo groot is.

Al met al, de komende 5-6 jaar ben ik weer onder de pannen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
OkselFris schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:19:

Ervaringen met de kabels verschillen, ik heb er veel liggen en nog geen 1 kunnen laten sneuvelen. Waar velen bij de kwaliteit op wijzen zijn de adapters die vaak bij de kabels mee komen, die zijn van prima kwaliteit.
Laat iedereen lekker kopen wat hij wil. Ik heb wel eens een dergelijk goedkoop lightning kabeltje gekocht, kon ik beter het geld op straat gooien, binnen de kortste keren kapot. Dan maar een paar euro's meer betalen voor iets fatsoenlijks.
Dat dus. Alhoewel ik al vele jaren op een Mac Pro na alle apparatuur van Apple wel heb, heb ik nog nooit (jaja) een sneuvelende kabel gehad. Mijn vriendin wel één keer, maar die trekt er altijd aan. Niet dat ik zeg dat anderen die een slechte kabel mee hebben gemaakt dat doen, maar heb ik dan zoveel gelukkig dat ik in meer dan 10 jaar nog niet één kapotte kabel gehad heb? Ik gebruik ze dagelijks en nergens iets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:57
Zojuist een spot ontdekt in het scherm van m'n nieuwe MBPro. Het vreemde is dat hij het beste te zien is op een lichte achtergrond vanuit een schuine kijkhoek. Als je er recht tegenaan kijkt is het bijna niet te zien. De plek is verder ook niet volbaar. Zouden dit dode pixels kunnen zijn of mogelijk een andere beschadiging?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ScklgaH.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ook nooit problemen met de kabels. Vroeger een keer met de oplader van de eerste witte MacBook, maar die kon ik twee jaar na aankoop tijdens een terugroepactie gratis omruilen voor een nieuwe. Mantel bij de plug was niet goed.

Misschien scheelt het dat ik zuinig omga met m'n spullen. Soms zie ik foto's in V&A van compleet vergeelde en veel te strak opgerolde kabels, met een smerige laag vuil waar ik de oorsprong niet van wil weten.

Alleen als het echt niet anders kan of als ik heel lui ben gebruik ik een van de thirdpartykabels van m'n man die overal door het huis verspreid liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:42
Heisenbug schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 23:17:
Zojuist een spot ontdekt in het scherm van m'n nieuwe MBPro. Het vreemde is dat hij het beste te zien is op een lichte achtergrond vanuit een schuine kijkhoek. Als je er recht tegenaan kijkt is het bijna niet te zien. De plek is verder ook niet volbaar. Zouden dit dode pixels kunnen zijn of mogelijk een andere beschadiging?

[afbeelding]
Zie je hem niet als het scherm uit staat?

Ik heb op drie plekken in het scherm met heeeeeeeeeeeel kleine "putjes" .... denk dat deze komen door de toetsen die tegen het scherm komen als de MacBook gesloten is.

Weet niet zo goed wat ik daarmee moet doen. Als het scherm aan staat zijn ze niet zichtbaar, maar ik zou het wel heel erg zonde vinden als dit erger zou worden of indien ik hierdoor problemen krijg met de coating :-(

(side note: de MacBook wordt vervoerd in een sleeve van Pack en Smooch en die zit dan weer in het aparte laptop vak van mijn (Moleskine MyCloud) Messenger Bag met voldoende padding. In die Messenger bag zitten verder geen zware dingen die op de MacBook kunnen liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Heisenbug Is het 100% zeker geen vlekje dat gewoon verwijdert kan worden met een microvezel doekje?

Wanneer het enkel te zien is wanneer het scherm aanstaat dan zijn het zeer waarschijnlijk "bright pixels" eigenlijk de tegenhanger van de dode pixel. Waar de dode pixel zwart is omdat ie simpelweg niet werkt, blijft de bright pixel wit omdat alle 3 de kleuren (rood, groen en blauw) blijven hangen en er enkel wit weergegeven kan worden. Je zou dit dan ook moeten zien wanneer je er recht voor zit.

Het zou ook nog iets met de coating kunnen zijn. Dan zou het ook zichtbaar moeten zijn wanneer het scherm uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Laatst online: 13:02
UHD, 3840 x2160, at 60 hz / fps vraagje.

Ik hebNa even zoeken de UHD resolutie gevonden in de display options. Nu krijg ik alleen 30HZ. terwijl ik natuurlijk 60hz wil!
Online gelezen dat ik de Option key ingedrukt moet houden tijdens de refresh rate selectie, maar daardoor zie ik nog steeds geen 60 hz...

Iemand ervaring?

TV heeft geen displaypoort dus dat is geen optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@DutchElite Je gebruikt neem ik aan wel HDMI 3 / 4? Die andere 2 doen FHD op 60Hz of UHD op 30Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:06

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor de duidelijkheid, dan bedoel je de HDMi poorten op de TV?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
Froggle schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:04:
@DutchElite Je gebruikt neem ik aan wel HDMI 3 / 4? Die andere 2 doen FHD op 60Hz of UHD op 30Hz
Ja poort 3 en 4 (MHL) geprobeerd! zonder succes
Had het zelf opgezocht, vandaar ook de link naar de philips product pagina

mr.paaJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:03:

Voor de duidelijkheid, dan bedoel je de HDMi poorten op de TV?
Ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@DutchElite Aldus Apple m.b.t. ondersteuning voor 4K:
HDMI
  • You can use 4K displays and Ultra HD TVs at the following resolutions and refresh rates via the built-in HDMI port of your Mac:
  • 3840x2160 at 30Hz refresh rate
  • 4096x2160 at 24Hz refresh rate (mirroring is not supported at this resolution)
  • With macOS 10.12 or later, MacBook (2015 and later) and MacBook Pro (2016 and later) support these resolutions and refresh rates over HDMI 1.4b using the USB-C Digital AV Multiport Adapter:
  • 4096x2304 at 48Hz refresh rate
  • 3840x2160 at 60Hz refresh rate (mirroring is not supported at this resolution)
  • MacBook (2016 and later) and MacBook Pro (2016 and later) support 60Hz refresh rates over HDMI when used with a supported HDMI 2.0 display, an HDMI Premium Certified cable, and a supported USB-C to HDMI 2.0 adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:57
@smoken
@MazeWing

Het is niet te zien wanneer het scherm uitstaat en het is ook niet weg te vegen met een doekje. Ik heb inmiddels al contact opgenomen met Apple en ik kan hem gewoon inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:07
smoken schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:28:
[...]
Ik heb op drie plekken in het scherm met heeeeeeeeeeeel kleine "putjes" .... denk dat deze komen door de toetsen die tegen het scherm komen als de MacBook gesloten is.
Dat komt niet van het toetsenbord, dat zijn exploded pixels. Ik heb het zelf gehad op een eerder model (2012 uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dennisweb schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:12:
[...]

Dat komt niet van het toetsenbord, dat zijn exploded pixels. Ik heb het zelf gehad op een eerder model (2012 uit mijn hoofd).
Dank voor de reactie, maar dat kan het niet zijn. Is namelijk alleen zichtbaar als het scherm uit is.
Zit ook echt "in" het scherm zeg maar..
Heisenbug schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:24:
@smoken
@MazeWing

Het is niet te zien wanneer het scherm uitstaat en het is ook niet weg te vegen met een doekje. Ik heb inmiddels al contact opgenomen met Apple en ik kan hem gewoon inruilen.
Goed om te horen dat omruilen geen probleem is in jouw geval!

[ Voor 32% gewijzigd door smoken op 07-07-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
Froggle schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:35:
@DutchElite Aldus Apple m.b.t. ondersteuning voor 4K:

[...]
Thanks!! ;)

Jammer dat het weer zo lastig is. Ik wacht wel tot een mogelijke 4k AppleTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@DutchElite Ja eigenlijk zitten we nu nog even vast aan Thunderbolt 3 als we 4K of 5K op een of zelfs meerdere schermen willen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ach... Waarschijnlijk zal dit zo'n beetje de laatste keer zijn dat we weer met z'n alleen mogen overstappen op een nieuw soort kabel. USB-C is zo gigantisch toekomstbestendig dat ie eigenlijk alleen nog maar opgevolgd kan worden door complete wireless.

Ik verwacht dan ook dat zo'n beetje elke TV gewoon braaf een USB-C poort krijgt die netjes alles op native resolutie weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Dan zal er, omdat ze visueel het zelfde zijn, ongetwijfeld wat verwarring gaan ontstaan tussen USB-C (als universele poort) en Thunderbolt (als interface die dezelfde aansluiting leent). Apple werkt dat zelf ook lekker in de hand; "De meest krachtige en veelzijdige poort ooit."

[ Voor 6% gewijzigd door Froggle op 08-07-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet bepaald. Thunderbolt 3 kabels hebben een bliksemschicht en het getal 3 op de connector staan. Staat het er niet op dan is het een gewone USB kabel.

Dat Apple linkje is anders ook erg duidelijk over wat Thunderbolt 3 is en heeft zelfs een lijstje waarmee ze de vergelijking met de oude protocollen trekken. Weet je precies wat je nodig hebt om het werkend te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door ppl op 09-07-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Ik zie het verschil ook wel. Maar als USB-C de massa eindelijk bereikt heeft en daarmee op heel wat niet-Apple hardware USB-C (en hopelijk ook Thunderbolt 3) zit, is het dus aan de 'gewone' consument om dat verschil te zien.

Nog iets anders. Iemand bekend of deze of vergelijkbare te vinden zijn in een Nederlandse webshop? https://www.radtech.com/p...acbook-pro-keyboard-cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Kan iemand van jullie eens in verbose modus ("Gedetailleerde mode") opstarten en kijken of er een melding verschijnt "disk0sX: alignment error"? (Waarbij de X het getal 0, 1, 2, 3 of 4 kan zijn; of meerdere meldingen van de verschillende partities achter elkaar.)

Zou ik heel erg op prijs stellen :)
Dit doe je door CMD + V ingedrukt houden zodra je de Mac aanzet.
Let op dat de informatie erg snel over het scherm kan scrollen, meetal komt de melding ergens tegen het einde ALS die verschijnt. Als je FileVault gebruikt verschijnen er eerst wat regels onzin, daarna komt je loginscherm te voorschijn; pas als je bent ingelogd gaat het opstarten verder en komt de rest van de informatie op het scherm.

[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 09-07-2017 02:31 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Froggle schreef op zondag 9 juli 2017 @ 01:27:
... is het dus aan de 'gewone' consument om dat verschil te zien.
Die zien het net zo hard alleen zullen die niet altijd begrijpen wat het is. Gezien de hedendaagse mondigheid lijkt me dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Indien jullie enig idee hebben hoe ik meer dan 1gbit op mijn MacBook haal, zou ik dat graag horen.

Ik heb een VMware-server en ik zou graag weten of hogere snelheden te betalen zijn tussen de server en MacBook met een kaart als deze: pricewatch: Asus ThunderboltEX 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Als er een TB3 dongle voor je mac is die 10GigE aankan, dan zal t kunnen interfacen met een andere 10GigE kaart ja.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Zoals eerder gemeld heb ik last van "plekken" in het scherm, welke naar mijn mening door het toetsenbord veroorzaakt worden.

Het is me gelukt om er een foto van te maken (best lastig, qua focus) waar het naar mijn mening duidelijk op te zien is.

Wat denken jullie hiervan, kan Apple hier iets mee?
MacBook is van december 2016.

MacBook Pro, beschadigingen scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
Daarom doe ik er al sinds mijn Air een "brillendoekje" tussen als ik hem dichtklap en transporteer. De laptops zijn zo dun dat je hoe dan ook, met het beeldscherm de toetsen raakt met de minste druk op het deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
stormfly schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:45:
Daarom doe ik er al sinds mijn Air een "brillendoekje" tussen als ik hem dichtklap en transporteer. De laptops zijn zo dun dat je hoe dan ook, met het beeldscherm de toetsen raakt met de minste druk op het deksel.
Nou, ik heb dus een dag het doekje dat ik bij mijn Late 2013 altijd gebruikte ertussen gedaan....maar dat is ook geen succes. Ik zag de afdruk van het doekje op het scherm (gelukkig was dat wel weg te poetsen).

Ik denk dat de ruimte tussen scherm en toetsen te weinig is en de toetsen daarom tegen het scherm komen.
Maar ja, dat zou toch niet moeten mogen met dit soort schade tot gevolg? Denk dat ik er maar mee naar een apple store moet, heb hem bij Coolblue gekocht maar dan ben ik hem minimaal 2 weken kwijt. Niet handig aangezien het mijn werkstation is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

smoken schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:50:
Ik denk dat de ruimte tussen scherm en toetsen te weinig is en de toetsen daarom tegen het scherm komen.
True. Ik druk nooit hard op het scherm als ik m'n notebook bij me draag, en toch zie ik af en toe lijntjes van toetsafdrukken. Het zijn geen echte afdrukken, maar het is gewoon huidvet dat op de randen van de toetsen zit. Je veegt het er zo weer af. Ik zou er zeker niks tussen gaan stoppen, want daarmee verhoog je de druk op je scherm alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Exirion schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:28:
[...]

True. Ik druk nooit hard op het scherm als ik m'n notebook bij me draag, en toch zie ik af en toe lijntjes van toetsafdrukken. Het zijn geen echte afdrukken, maar het is gewoon huidvet dat op de randen van de toetsen zit. Je veegt het er zo weer af. Ik zou er zeker niks tussen gaan stoppen, want daarmee verhoog je de druk op je scherm alleen maar.
Helaas is het bij mij niet (meer) weg te vegen ... het zit echt IN het scherm :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Op mijn mbp heb ik het momenteel niet (en hopelijk komt dit ook niet).
Al plakt het scherm precies altijd wel wat dicht als ik hem wil open doen.

Mijn thinkpad heeft denk ik hetzelfde. Ook permanente afdrukken van de rand van de toetsen in het scherm en die gaan er ook op geen manier meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Ik heb dit ook 1 keer eerder gehad bij een Alienware laptop. Bij mijn Macbook tot nu toe nog geen last gehad. Bij mijn vorige Macbook ook niet trouwens die ik toch 5 jaar heb gehad. Hopelijk blijft dit ook zo. Ik moet ook zeggen dat ik de Macbook bijna niet vervoer dat helpt natuurlijk ook mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Master op 12-07-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
smoken schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:49:
[...]

Helaas is het bij mij niet (meer) weg te vegen ... het zit echt IN het scherm :-(
Is een repair programma voor. (Coating issues MBP)
Mijn scherm is onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:15

alienfruit

the alien you never expected

Gisteren naar de Apple Store geweest omdat ik problemen had met mijn Bluetooth en de batterij wilde vervangen. Ze hadden geen batterij op voorraad dus ze stelden voor een vervangende refurbished MacBook Pro met vergelijkbare of betere specs voor de prijs van een batterij. Meteen voor gegaan! Nu moet ik drie weken wachten en hopelijk werkt Bluetooth dan ook weer prima! Je krijgt zelfs een jaar garantie op de nieuwe MBP! Helemaal blij :) Dit alles bij een Early 2013 (buiten garantie dus) MBP!

[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 12-07-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Laatst online: 19:42
Ben van plan om hem dan eindelijk te gaan bestellen,

Het gaat om de 15 inch MacBook Pro TB 2.9Ghz 512GB. Iemand die weet hoe ik de meeste korting krijg als student?

Met de CJP Pas kom ik uit op 2969.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietish
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:53
.

[ Voor 99% gewijzigd door Rietish op 29-10-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Laatst online: 19:42
Rietish schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:11:
Via de partnershop link van Apple die je op Surfspot.nl kan vinden kom je ook op 2969,- uit.
Goedkoper zul je hem niet vinden.

Wel loont het om te wachten op de back to school actie van Apple. Deze is vandaag van start gegaan in de VS en Nederland komt snel aan de beurt. https://www.macrumors.com...back-to-school-promotion/
Thanks super dat je dat weet! Ik wist hier niks van af.. Maar ik heb hem wel midden augustus nodig, en omdat ik er een Engels (VS) keyboard in wil duurt de levering ook 2 weken. Enig idee of het nog lang duurt voordat Nederland aan de beurt komt? Want wat is snel aan de beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietish
-

[ Voor 99% gewijzigd door Rietish op 16-12-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 21:18

JanAd

Wind’s howling

Mijn Macbook Pro is ook binnengekomen. Ik zit alleen net een paar dagen aan de zee :F
Normaal gezien heb ik hem vrijdag of zaterdag eindelijk.

Back-to-school actie (in België) is gewoonlijk pas half augustus dacht ik. Ik heb een lerarenkaart, ik krijg sowieso 6% korting. :*)

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietish
-

[ Voor 102% gewijzigd door Rietish op 16-12-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:14
Exirion schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:28:
[...]

Je zou natuurlijk wel kunnen kijken of je ergens nog dat originele velletje hebt wat ip het scherm zit. Dat zat iig bij mijn huidige mbp. Weet niet of dat bij eerdere modellen ook al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

supersnathan94 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:21:
Je zou natuurlijk wel kunnen kijken of je ergens nog dat originele velletje hebt wat ip het scherm zit. Dat zat iig bij mijn huidige mbp. Weet niet of dat bij eerdere modellen ook al was.
Ik ken mensen die zo'n velletje gebruiken. De praktijk is dat dat velletje overal rond slingert en allerlei vuil en stof aantrekt. Vervolgens krijg je dus krassen op je scherm van schurende vuildeeltjes. Als je niet te hard op het scherm drukt als je notebook dichtgeklapt is, zou het niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Exirion schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Ik ken mensen die zo'n velletje gebruiken. De praktijk is dat dat velletje overal rond slingert en allerlei vuil en stof aantrekt. Vervolgens krijg je dus krassen op je scherm van schurende vuildeeltjes. Als je niet te hard op het scherm drukt als je notebook dichtgeklapt is, zou het niet nodig moeten zijn.
Ja dat is natuurlijk de andere kant van het verhaal. Even het toetsenbord schoonmaken voor je hem dichtklapt scheelt natuurlijk ook veel. Ik doe dat meestal even snel met mijn mouwen. 1 keer in de maand even wat alcohol erover scheelt okk veel (99,9% isopropanol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

supersnathan94 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:26:
1 keer in de maand even wat alcohol erover scheelt okk veel (99,9% isopropanol).
Ik zou daar wel mee uitkijken. Alcohol wordt vaak afgeraden voor schermcoatings, maar ook toetsen kunnen wellicht sneller slijten als je het gebruikt. Een vochtige doek moet genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Exirion schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Ik zou daar wel mee uitkijken. Alcohol wordt vaak afgeraden voor schermcoatings, maar ook toetsen kunnen wellicht sneller slijten als je het gebruikt. Een vochtige doek moet genoeg zijn.
Klopt, moet je ook absoluut niet op het scherm gebruiken. De toetsen kunnen het echter wel hebben. De zuren die in de olie van je handen zitten bijten harder dan het kleine beetje alcohol. IsoPropanol tast dan ook niet zomaar kunststoffen aan. Er is een reden dat we dit gebruiken voor telefoonreiniging intern. Shit werkt ontzettend goed tegen vochtschade en tast de interne componenten niet aan doordat het heel snel vervliegt.
Pagina: 1 ... 36 ... 54 Laatste