• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik gebruik nu deze dingen op m'n werkplekken. Icm een adapter heb je dan maar 1 usb-c kabel per monitor nodig. De hdmi werkt prima met 2560x1440 overigens.

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-10 11:30
iAmRenzo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:48:
Ik wil sowieso een cardreader en de USB-A female opties. Of zal ik toch de kabeltjes van mijn externe hardeschijven omwisselen voor een USB-C? Maar dan heb je nog weer al die USB stick die je wilt gebruiken. Dan kan zo'n ding, maar is die niet te hoog voor zo'n dunnen MacBook?
En een cardreader komt sowieso in een hubje. En dan is de keuze om er HDMI aan toe te voegen wat ik sporadisch ook nog wel gebruik. Afwegingen!
En doe je lang kabeltje, of zo'n klik heb tegen je MacBook aan ding?

Wat hebben jullie gekocht? Met welke afweging? Ik vind het erg lastig... had Apple toch niet gewoon HDMI en een cardreader kunnen laten zitten? :z
Mijn 15" MBP komt als het goed is ook vandaag binnen. Ik heb vorige week op Amazon deze USB-C naar USB-A adapter gekocht: https://www.amazon.de/dp/...3044161_189395811_TE_dp_1
Gisteren binnen gekregen, zijn mooi klein en per 2 verpakt, dus wat mij betreft een nobrainer.

Verder deze cardreader erbij gedaan: https://www.amazon.de/dp/...3044161_189395811_TE_dp_3 Ik ben juist blij dat ze geen cardreader ingebakken hebben. Mijn DSLR gebruikt CF kaarten namelijk, dus doe het altijd al met een losse. Wat moet ik met een SD reader in mijn laptop als ik dat nooit gebruik :)

HDMI heb ik niet gekocht. Mijn monitor kan ik ook gewoon met usb-c verbinden. Mocht ik er in de toekomst toch tegenaan lopen dan haal ik er nog wel eentje. Idemdito voor ethernet

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
Ben je er tevreden van? Zit ook te denken om die te halen. Gewoon alles in 1 :)

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 11:12
Ok mannen het is gebeurd.

Ik heb mijn keuze gemaakt tussen de Dell XPS 15 en de Macbook.

De macbook staat te blinken in mijn bureau, top of line met de 560 en 512 SSD

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-10 19:43

MaxPoweR

-=StopTech=-

dewindt schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:03:
[...]

Ben je er tevreden van? Zit ook te denken om die te halen. Gewoon alles in 1 :)
Ik ben zeker tevreden, hij is kleiner dan een Etos paracetamol doosje van 20 stuks, ik had hem groter verwacht.

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Lyca schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:08:
Ok mannen het is gebeurd.

Ik heb mijn keuze gemaakt tussen de Dell XPS 15 en de Macbook.

De macbook staat te blinken in mijn bureau, top of line met de 560 en 512 SSD
Hier ook een 15" met 560 en 512 SSD, hiervoor ook een XPS 15 gehad, binnen een week terug gestuurd en geld terug gehad. Er mankeerde gewoon te veel voor dat bedrag.

• Lyca
Damn bootcamp werkt wel niet. Disk cannot be partioned.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:35
Lyca schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:56:
Damn bootcamp werkt wel niet. Disk cannot be partioned.
In Schijfhulpprogramma (Disk Utility), voer daar eens een 'Schijf-EHBO' uit op je schijf en voer daarna nog eens de Bootcamp installatie uit.

• Lyca
Al gedaan, maar dat werkt ook niet.

Ook als single user ingelogged en /sbin/fsck -fy gedaan, dat werkt ook niet

Ik vermoed FileVault? Het was nog klaar met encrypten. Misschien daarom iets locked, ik ga het nu ook even uitschakelen.

• Lyca
Het was dus filevault. Het werkt perfect nu.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:41

Grin

Ride si sapis.

Huh... geen Bootcamp met FileVault? Nooit geweten....

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:33:
Huh... geen Bootcamp met FileVault? Nooit geweten....
Hat kan wel. Je schijnt Windows te moeten installeren voordat je FileVault aanzet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
MaxPoweR schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:29:
[...]

Hier ook een 15" met 560 en 512 SSD, hiervoor ook een XPS 15 gehad, binnen een week terug gestuurd en geld terug gehad. Er mankeerde gewoon te veel voor dat bedrag.
Wat mankeerde eraan als ik vragen mag?

• Lyca
Exirion schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:37:
[...]

Hat kan wel. Je schijnt Windows te moeten installeren voordat je FileVault aanzet.
Dit dus, ook de encryptie was nog volop bezig toen ik de bootcamp partitie wou maken. Dat ging niet zo goed.

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Berlinetta schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:57:
[...]

Wat mankeerde eraan als ik vragen mag?
Geleverd met lichte kras onder de xps, toetsenbord was aan de linkerkant ingezakt en het beeldscherm was aan de ene kant warme van kleur dan de andere kant en geen Samsung ssd.

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
MaxPoweR schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:25:
[...]

Ik ben zeker tevreden, hij is kleiner dan een Etos paracetamol doosje van 20 stuks, ik had hem groter verwacht.
Laad hij de laptop ook op als alles aangesloten is?
En voor een 1440p scherm zal die hdmi wel voldoende zijn veronderstel ik?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

dewindt schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:24:
Hangt er vanaf. Het is HDMI 1.4 en bij 2560x1440 halen die dingen 60Hz, maar bij 3440x1440 is het 30Hz (of 50 maar dan krijg je judder). Ik gebruik de MBP thuis niet aan m'n monitor, maar als je dat wel wil is 60Hz wel een must om lekker vloeiend te scrollen en dergelijke.

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 28-06-2017 19:26 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

dewindt schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:24:
[...]

Ja hij laad ook op als alles is aangesloten, alleen het laden gaat wel wat trager dan met de Apple lader. Ik heb de HDMI aangesloten op een 55" 4K tv en een youtube 4k filmpje afgespeeld. Zowel op de macbook en tegelijk op de tv loopt het vloeiend.

• Lyca
Damn ik merk net bij kijken naar mijn software dat mijn fusion installatie met key nog op de vorige mac. Die heb ik natuurlijk ingeruild, kan ik er nog aan via mijn backup op de time cap?

Ik wil wel geen restore doen van de volledige backup, gewoon die folders.

Edit: Laat maar, je kan de backups munten en browsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lyca op 28-06-2017 21:34 ]

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De uitslagen zijn binnen. De nieuwe quad-core macbook heeft beter gepresteerd dan de dual-core 12" MacBook uit 2016. Dat werd erg traag als ik te worden als ik 1 Windows VM draaide, matige virtualisatie van VirtualBox hielp niet meer, maar ook later met VMware Fusion kon de CPU het vaak niet bijhouden.

Mijn voorkeur was een 13" quad-core laptop, maar dat zat er niet in en ik was een beetje bang veel power te moeten inleveren en alles op 2 low power cores, met deze 15" kan ik ook wel leven.

[ Voor 34% gewijzigd door chronoz op 28-06-2017 22:22 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Euh.... een nieuwe-quad core die beter presteert dan een 2016 dual-core? Dat lijkt me toch wel het minste wat ze kunnen doen bij Intel! :)

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:53

JanAd

Wind’s howling

Het zou maar erg zijn moesten die Core M's beter presteren dan een gewone Core i5 of een quadcore Core i7... :+
Ik vind het zeer bedrieglijk dat bij de 2017 12" Macbook nu ook i5 en i7 staat, terwijl dat gewoon Core M cpu's zijn met een andere naam...

Nuja, ik had ook liever een 13" gehad met een quadcore, maar die keuze is er niet en ik wou niet naar een 15" laptop gaan.

Ik heb uiteindelijk toch de Waterfield besteld :p Wel zeer vriendelijke mensen, direct mails met info over de levering (beetje vertraging) en direct vragen hoe ik bij hen terecht kwam. :)

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38

MazeWing

The plot thickens...

Dit is volledig de schuld van Intel, die besloten heeft vanaf Kaby Lake de Core M te vervangen voor i5 en i7. Mogelijk omdat de Core M toch niet altijd even positief in het nieuws kwam. Gedeeltelijk onterecht want zolang je niet constant die cpu belast doen ze het echt niet heel slecht. Zeker wanneer je kijkt hoeveel performance je voor relatief weinig Watt krijgt.

De Atom, die had pas een slechte reputatie...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Waterfield maakt zeker leuke spullen, ik hou zelf wat minder van die ruige/wax look maar het ziet d'r uit alsof het 1000 jaren meegaat. Over de kwaliteit ga je vast tevreden zijn! Laat maar even weten wat je (eerste) indrukken zijn wanneer hij op de deurmat ligt, ben wel nieuwsgierig(!). Tot zover dus vier merken die - in mijn ogen - degelijke Mac sleeves maken: Vaja, Harber, Waterfield en Joli. Ullu zou ik hier ook graag tussen zetten maar die maken helaas geen sleeves voor de Mac, hun iPhone producten zijn overigens prachtig(!).

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb de zwarte uitvoering gekozen Grin ;)

Zal nog ff wachten zijn, voorlopig zeiden ze versturen op 3/7 omdat de ballistic nylon niet meer op stock was.
Nuja, mijn MB wordt ook pas verwacht ergens halverwege juli. (besteld via lokale Apple Premium Reseller en niet rechtstreeks bij Apple owv onderwijs korting ed)

Ik vind de taxes/shipping nog altijd véél te duur, maarja... ik verwacht idd dat die case ook jaren zal meegaan.
Over de taxes zeiden ze dit :P
Thanks very much for the note. Glad you tracked us down and gave us a shot. Dutch import fees are a big hurdle, we do what we can to help with the subsidized $15 shipping rate.

[ Voor 20% gewijzigd door JanAd op 29-06-2017 09:59 ]

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-10 15:35
CT schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:08:
Nou ik heb de zilvere 13" en je ziet heus wel direct dat het om een nieuwe falptop gaat. Nu de achterkant helemaal van zilver is en het apple logo een spiegel, zie je het al van een kilometer afstand.
Bij een collega dacht ik van een afstand juist dat ie ineens een dell of wat dan ook had. Pas van dichtbij zie je dat het een (space grey) apple is. Dus voor dat minpunt zou ik juist niet de zilvere nemen ;)
Ik vind de zilveren versie ook nog altijd het meest 'fris' uitzien. Space grey is ook gewoon mooi, daar heb ik de ipad van ivm zwarte randen. Stiekem vind ik het wel jammer dat het oplichtende appeltje er niet meer is ;)

Ik zie mensen voorbijkomen die ook wel graag een PC game spelen die wat meer van een videokaart eist, maar deze verder niet nodig hebben. Als je al een monitor etc hebt, zou ik altijd adviseren een goedkope game pc te kopen en binnenshuis te streamen vanaf steamlink of iets dergelijks. Zo heb ik het opgelost en dit was per saldo goedkoper en presteert zonder problemen :)
Wat betreft dubbel beheer, ik gebruik de pc alleen voor games en heb hier nog nooit werk aan hoeven te besteden.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Sowieso een 15" macbook kopen voor de GPU omdat je wilt gamen erop :') voor minder dan de meerprijs op een 13" heb je zelfs de officiële egpu van Apple (developer) erbij. En dat presteert al zoveel beter.
Daarbij kan je ook al meedoen met de beta van geforce now dus kan je zelfs een macbook 12" kopen en nog sneller en beter mobiel spelletjes spelen dan met de 15" ;)

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-10 02:41
Vraag voor de experten i.v.m. stroomverbruik tussen de twee processoren van het non-touchbar model. Je hebt de i5-7360U @ 3.6GHz op 15 Watt en de i7-7660U @ 4GHz ook op 15 Watt.

Betekent dit wattage dat de i7 hetzelfde percentage batterij zal verbruiken ondanks de hogere clockspeeds?
Is er dan ook geen verschil in warmteontwikkeling?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is een beetje lastig; de getallen gaan over de thermische envelop waarin de CPU"s moeten opereren. Ze zullen onder volledige belasting dus maximaal 15 Watt aan warmte produceren en daarbinnen hun ding doen. Alleen de tweede CPU kan dan iets meer werk verzetten.
De vraag is alleen of je ooit CPU's zo langdurig belast. Vaak overklokken ze zichzelf even (naar 4 GHz dus) en zijn ze in no-time klaar met het benodigde korte werk. Maar zo voelen ze dus lekker soepel aan. Hoe sneller ze klaar zijn, hoe minder overige belasting overblijft voor de batterij.

Maar, tenzij je altijd je CPU helemaal dichttrekt, zal je batterij eigenlijk niet het verschil tussen beide systemen merken. hooguit 5 minuten of zo. Het verschil zit hem meer in hoe ze aanvoelen en de i7 heeft gewoon een hogere turbo.

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
CT schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:16:
Sowieso een 15" macbook kopen voor de GPU omdat je wilt gamen erop :') voor minder dan de meerprijs op een 13" heb je zelfs de officiële egpu van Apple (developer) erbij. En dat presteert al zoveel beter.
Daarbij kan je ook al meedoen met de beta van geforce now dus kan je zelfs een macbook 12" kopen en nog sneller en beter mobiel spelletjes spelen dan met de 15" ;)
Ik volg je niet helemaal.
Je hebt voor minder dan de meerprijs van de 13" versus de 15" een eGPU set.
Waarom moet je dan juist voor de 15" kiezen?

Als je geen extern scherm hebt moet je ook nog wel een extern scherm kopen en plaats hebben hiervoor als je de eGPU richting uit gaat.

Iets dat ik van plan ben.
Maar momenteel geen plek voor heb want ik heb geen aparte bureau (te klein appartement).
Dus ik volg niet echt mijn eigen advies op :P

Dan kan je al even goed het voorgaande voorstel volgen van de 2 computers.

Ook nog steeds een optie ipv te eGPU voor mij hoor :p.
Als ik dan toch een dedicated bureau heb, waarom dan geen desktop bouwen.

Het leuke aan macs is dat ze zo gigantisch duur zijn. Dus zaken zoals 2 laptops kopen kan echt effectief :D

2800 euro voor het 15" basis model.
1750 euro voor het basis model 13" (we laten dat achterlijk model met 128 gb even buiten beschouwing).
Of 1500 euro als je echt super portable wilt gaan met de macbook.

Je hebt dus sowieso 1000 euro over om mee te spelen als je niet voor de 15" zou gaan.

Als dus alleen sporadisch gebruik zoals gamen je richting een 15" pusht ipv een 13" kan je al even goed voor een kleinere en goedkopere gaan en een Dell Inspiron 7000 reeks bijkopen voor 800-1000 euro specifiek voor te gamen (als je geen plek hebt voor een bureau met extern scherm) of een desktop bouwen voor op te gamen voor dat bedrag.
Desktop build van 800 euro ga je even goed op kunnen gamen als op een 15" mac in bootcamp.

Het is natuurlijk een heel ander verhaal wanneer je video edit in final cut want dan zit je vast aan mac en al snel aan een 15" voor process power.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:13
Na begin dit jaar een issue te hebben gehad met een haperende toets (pijltjestoets naar beneden) waarbij mijn macbook werd omgeruild voor een nieuwe begon de laatste tijd de spatiebalk kuren te vertonen. Vanavond een bezoekje aan de apple store gebracht en deze hebben hem van binnen schoongemaakt, want ze vermoedden dat er stof onder de toetsten was gekomen. Ik was sceptisch, maar het heeft het probleem wel opgelost! Tip voor iedereen dus met haperende toetsen, laat je macbook even van binnen schoonmaken bij de store.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

DaemonAngel schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:31:
[...]
Ik volg je niet helemaal.
Je hebt voor minder dan de meerprijs van de 13" versus de 15" een eGPU set.
Waarom moet je dan juist voor de 15" kiezen?
Nu ik de zin opnieuw lees kan je deze inderdaad ook andersom opvatten :7
Maar ik bedoel '''het prijs verschil van de 13" naar de 15" is meer dan de eGPU kit van apple - en de 13" + eGPU is krachtiger voor games dan de 15" met 560'''

Maar je moet dan inderdaad nog een monitor tot je beschikking hebben - een beetje het verhaal van 'maar een spelcomputer is goedkoper dan een PC' zonder ooit de HD-TV erbij te rekenen omdat iedereen er van uit gaat dat je al zo'n TV hebt. En eerlijk gezegd heb ik zelf altijd een goeie monitor, want thuis dock ik wel vaker mijn macbook als ik veel werk moet doen. :P

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Hansie_P schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:18:
Na begin dit jaar een issue te hebben gehad met een haperende toets (pijltjestoets naar beneden) waarbij mijn macbook werd omgeruild voor een nieuwe begon de laatste tijd de spatiebalk kuren te vertonen. Vanavond een bezoekje aan de apple store gebracht en deze hebben hem van binnen schoongemaakt, want ze vermoedden dat er stof onder de toetsten was gekomen. Ik was sceptisch, maar het heeft het probleem wel opgelost! Tip voor iedereen dus met haperende toetsen, laat je macbook even van binnen schoonmaken bij de store.
Af en toe eens voorzichtig op blazen met een lichte compressor mss? Ik gebruik m'n laptop nogal vaak op bed en in de zetel... ik verwacht wel wat stof problemen met de MBP (ivm de passief gekoelde MB) of maak ik mij zorgen voor niks?

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 10:07
Sinds enkele dagen ook in het bezit van een nieuwe Macbook. Wel de versie van 2016 met TB 15". De prijs was goed en aanzienlijk goedkoper dan de 2017 versie. Tot nu toe erg tevreden, het toetsenbord is wel een beetje wennen maar absoluut niet vervelend.

Komend van een Macbook 2012 non retina wel maxed out met 16gig en 256g ssd, is het een grote vooruitgang! Alleen al te spreken over het scherm! Een mooie Macbook voor weer 5 jaartjes.

De keuze voor een nieuwe Macbook was weer snel gemaakt, premium build quality, OSX, design en voor mij ook usb-C! Magsafe mis ik wel een beetje moet ik zeggen.😉

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Dark Master schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:38:
Sinds enkele dagen ook in het bezit van een nieuwe Macbook. Wel de versie van 2016 met TB 15". De prijs was goed en aanzienlijk goedkoper dan de 2017 versie. Tot nu toe erg tevreden, het toetsenbord is wel een beetje wennen maar absoluut niet vervelend.

Komend van een Macbook 2012 non retina wel maxed out met 16gig en 256g ssd, is het een grote vooruitgang! Alleen al te spreken over het scherm! Een mooie Macbook voor weer 5 jaartjes.

De keuze voor een nieuwe Macbook was weer snel gemaakt, premium build quality, OSX, design en voor mij ook usb-C! Magsafe mis ik wel een beetje moet ik zeggen.😉
Nice, geniet van je nieuwe machine. Mag ik vragen wat je betaald hebt voor het 2016 model? Ik overweeg binnenkort ook de 15" MBP met 512GB aan te schaffen :)

• Morphix
  • Laatst online: 31-10 15:51
T0mS schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:32:
Vraag voor de experten i.v.m. stroomverbruik tussen de twee processoren van het non-touchbar model. Je hebt de i5-7360U @ 3.6GHz op 15 Watt en de i7-7660U @ 4GHz ook op 15 Watt.

Betekent dit wattage dat de i7 hetzelfde percentage batterij zal verbruiken ondanks de hogere clockspeeds?
Is er dan ook geen verschil in warmteontwikkeling?
Er kan wel degelijk verschil zitten in batterijduur tussen verschillende CPU's op hetzelfde model macbook. Ik meen mij te herinneren dat een ouder model MBA minder lang meeging met een hoger geclockte i7, dan een basemodel i5. Ondanks dat de i7 het won in de 'race to idle', woog dat niet op tegen het gemiddelde stroomverbruik van de i5.

Ik zou zelf altijd kiezen voor het lager geclockte model als je zeker weet dat je de extra prestaties niet nodig gaat hebben.

• Dark Master
Pimzm schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:41:
[...]

Nice, geniet van je nieuwe machine. Mag ik vragen wat je betaald hebt voor het 2016 model? Ik overweeg binnenkort ook de 15" MBP met 512GB aan te schaffen :)
Ik heb zelf 2499€ betaald. Wel heb ik de Macbook via V&A op tweakers aangeschaft. Eerder dit jaar een iphone aangeschaft via dezelfde tweaker en dat beviel erg goed, alles is geseald en gewoon een jaar garantie vanaf aankoopdatum.

Ik denk dat het niet de bedoeling is dat ik een linkje naar zijn advertenties geef, mocht je interesse hebben kun je mij altijd een dm sturen.

• DaemonAngel
CT schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:03:
[...]

Nu ik de zin opnieuw lees kan je deze inderdaad ook andersom opvatten :7
Maar ik bedoel '''het prijs verschil van de 13" naar de 15" is meer dan de eGPU kit van apple - en de 13" + eGPU is krachtiger voor games dan de 15" met 560'''
Ah haha :D

Ja welke dat sneller gaat zijn is zowat onduidelijk.
De 560 is niet de snelste graphics card waar ik zelf ook voor de 580 zou gaan in de eGPU set-up maar je hebt wel een snellere quadcore in de 15" waar de dual core de bottle neck is in de 13". Al zou de 580 nog goed moeten passen bij de dual core.
En niet elke game is sterk CPU afhankelijk.

Daar zouden eens benchmarks in gedraaid moeten worden :-).

Er zijn er al wel wat nu maar ik heb nog geen mooie vergelijking gevonden.

Of $$$$$$
Een 15" met een eGPU waar een 1080Ti in zit :D

[ Voor 3% gewijzigd door DaemonAngel op 30-06-2017 10:03 ]

Verwijderd

Werk hier nu een paar dagen op het nieuwe 15inch model.

Naar aanleiding van de vele klachten over het toetsenbord was ik bang dat ik mij daar aan zou gaan storen, maar het valt me alles mee. Het enige kritiek punt dat ik kan bedenken is dat er behoorlijk wat lawaai bij komt kijken en niet alle toetsen hetzelfde klinken. Maar wellicht wordt dat minder als ik, na wat gewenning, minder kracht gebruik bij het typen.

Waar ik wel moeite mee heb is de touchbar. Het lijkt erop dat ik de gewoonte heb om, wanneer ik niet actief iets intyp, mijn linker ringvinger op de ESC knop te rusten. Ik drukte dus regelmatig per ongeluk op ESC, al gaat het inmiddels al veel beter dan de eerste dag. Als vim-gebruiker mis ik de ESC knop nog wel. Ik heb de capslock knop inmiddels gemapt als ESC knop, maar of dat echt een verbetering is kan ik nog niet zeggen.

Dat allemaal gezegd hebbende is het een mooi apparaat en werk ik er met veel plezier op.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zelf heb ik de non-touchbar versie (bewust) genomen, en door dat de esc nu 'groter' is dan het vorige model ben ik juist blij verrast hoe 'goed' ik nu de esc steeds raak ;)
Maar tegelijkertijd ook erg bewust hoe vaak ik er wel niet op klik - inderdaad zoals je aangeeft ook een soort OCD met esc-klikken bij windows/menus verlaten e.d.

Overigens voordat ik mijn keuze maakte had ik als vim gebruiker al de caps gemapped om te 'proberen' op m'n oude macbook, maar ik kreeg het er met geen mogelijkheid in (ook door het andere esc geklik) dus heb ik eieren voor m'n geld gekozen.

• Dark Master
Ik ben trouwens ook echt verbaast over het feit wat voor een prachtig geluid er uit het apparaat komt! Ik sta nog steeds met een vraagteken boven mijn hoofd, hoe dan!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:35
Is de ESC toets er helemaal niet meer dan?
Hij verschijnt toch hopelijk op het TB als de applicatie die actief is dat vraagt?
Als vi (geen vim :9 ) gebruiker zonder ESC toets lijkt me behoorlijk frustrerend en dan druk ik me zacht uit :P .

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2017 10:40 ]

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:15
GeeMoney schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:38:
Is de ESC toets er helemaal niet meer dan?
Hij verschijnt toch hopelijk op het TB als de applicatie die actief is dat vraagt?
Als vi (geen vim :9 ) gebruiker zonder ESC toets lijkt me behoorlijk frustrerend en dan druk ik me zacht uit :P .
Hij komt gewoon netjes naar voren indien nodig ... en met de "FN" knop kun je hem sowieso altijd oproepen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:35
smoken schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:56:
[...]

Hij komt gewoon netjes naar voren indien nodig ... en met de "FN" knop kun je hem sowieso altijd oproepen.
Ik schrok al :) .

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dark Master schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:37:
Ik ben trouwens ook echt verbaast over het feit wat voor een prachtig geluid er uit het apparaat komt! Ik sta nog steeds met een vraagteken boven mijn hoofd, hoe dan!
Dat is inderdaad absurd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Luisterde normaal nooit echt muziek op de laptop maar merk dat ik dat nu toch behoorlijk vaak doe. Ook het kijken van YouTube is een waar genot.

Ben nu 13 dagen in het bezit van de MacBook en het is met afstand het beste apparaat dat ik ooit heb gekocht. Het was duur maar elke cent waard!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gisteren kwam ik erachter dat de huidige versie van VMware Fusion problemen heeft met het herkennen van de Boot Camp-partitie. Dat is wel heel onhandig.

Een van de eerste dingen die ik met een nieuwe MacBook doe is Windows installeren in Boot Camp. Dat heeft deze keer een tiental pogingen gekost, waarbij ik na elke poging met Disk Utility de disk heb gecontroleerd op fouten. Maar ik wist uit ervaring dat ik gewoon moest blijven proberen, dan zou het 'vanzelf' goedkomen. Dus Windows staat er nu op.

Volgende stap is dan de Boot Camp-partitie openen als een VM in Fusion, waarbij ik tegen de genoemde bug aanliep. Beetje jammer, hopelijk lost VMware het snel op. Ik heb er weinig zin in om over te stappen naar Parallels.

Verder bevalt de MacBook Pro mij uitstekend. Het is even wennen als je een 12" MacBook gewend bent, dan lijkt 13" groot en 15mm obese. Het verschil in snelheid is groter dan ik had verwacht.

For what it's worth, uiteraard. Het verschil wordt door bezitters van de 12" vaak gebagatelliseerd en door bezitters van de 13" overdreven. Ik behoor nu tot de tweede groep. Toen ik van een 15" MBP (late 2013) naar de 12" MB ging, zei ik nog dat de 12" bij internet/mail/muziek luisteren niet onderdeed voor de 15". Ik ben er nog niet uit waar de cognitieve dissonantie nu precies zit.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Canaria schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:38:
For what it's worth, uiteraard. Het verschil wordt door bezitters van de 12" vaak gebagatelliseerd en door bezitters van de 13" overdreven. Ik behoor nu tot de tweede groep. Toen ik van een 15" MBP (late 2013) naar de 12" MB ging, zei ik nog dat de 12" bij internet/mail/muziek luisteren niet onderdeed voor de 15". Ik ben er nog niet uit waar de cognitieve dissonantie nu precies zit.
Er zijn een aantal dingen die een duidelijk verschil maken. De MBP heeft een 2GHz CPU waar de Macbook die jij had een (iets ouder) 1.1GHz model heeft. Performance is een beetje een ondoorzichtig gebeuren geworden bij Intel door de dynamische (over)clocking, maar in de praktijk zal de Pro echt beduidend sneller zijn omdat de basissnelheid al hoger ligt. Verder haalt de SSD in de Macbook iets onder de 500MB/s writes en iets onder de 800MB/s reads. De MBP haalt echt bezopen snelheden die met zowel reads als writes tegen de 3GB/s zitten.

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 13:15
Zijn er ook mensen die van de 13 MBP (non-TB) de overstap naar de MB 12 hebben gemaakt en er geen spijt van hebben gehad?

Ik overweeg namelijk mijn MBP 13 ( 2016 & non- TB) voor een gepimpte MB 12 (2017 met 512GB en 1,3GHZ) om te ruilen.

• DaemonAngel
Exirion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:30:
[...]

Er zijn een aantal dingen die een duidelijk verschil maken. De MBP heeft een 2GHz CPU waar de Macbook die jij had een (iets ouder) 1.1GHz model heeft. Performance is een beetje een ondoorzichtig gebeuren geworden bij Intel door de dynamische (over)clocking, maar in de praktijk zal de Pro echt beduidend sneller zijn omdat de basissnelheid al hoger ligt. Verder haalt de SSD in de Macbook iets onder de 500MB/s writes en iets onder de 800MB/s reads. De MBP haalt echt bezopen snelheden die met zowel reads als writes tegen de 3GB/s zitten.
Die read en write speeds zijn wel niet correct die je vermeld.

Waar het in het algemeen een kut filmpje is van TLD vermeld hij wel de benchmark scores van de verschillende producten.
YouTube: The Massive $9,000 Apple Unboxing

3 GB/s hoor ik hem niet vermelden.

Max richting de 2 GB/s en minder bij de 13".

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hoezo is het een kutfilmpje? Vind zijn filmpjes over het algemeen goed te pruimen. Daarnaast heeft hij IMHO een erg fijne stem om naar te luisteren en doet hij niet zo overdreven als de gemiddelde vlogger...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DaemonAngel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:38:
Die read en write speeds zijn wel niet correct die je vermeld.

Waar het in het algemeen een kut filmpje is van TLD vermeld hij wel de benchmark scores van de verschillende producten.
YouTube: The Massive $9,000 Apple Unboxing

3 GB/s hoor ik hem niet vermelden.

Max richting de 2 GB/s en minder bij de 13".
En omdat hij het zegt is mijn info incorrect? Geweldige logica. Zoek nog maar eens verder rond. In Quick Bench 4.0 haalt de MBP 13" minimaal 2.6GB/s en maximaal net iets boven de 3.0GB/s. Met Blackmagic Disk Speed Test zijn de waarden ook van die orde.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mijn 15" (2017) haalt qua write rond de 2200 en qua read rond de 2400. Dit is met de 512GB SSD. Het is wel zo hoe groter de SSD hoe sneller die is. Zo is de 2TB versie het snelste.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MazeWing schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:14:
Mijn 15" (2017) haalt qua write rond de 2200 en qua read rond de 2400. Dit is met de 512GB SSD. Het is wel zo hoe groter de SSD hoe sneller die is. Zo is de 2TB versie het snelste.
Klopt, maar da's niks nieuws. Verder heeft muggenziften ook niet zo veel zin, want het gaat er om dat ik een relatieve vergelijkiing trok tussen twee modellen. Voor beide modellen zijn de genoemde waarden maxima in synthestische tests. In de praktijk zijn ze allebei trager, maar het gaat er om dat de MBP beduidend sneller is. Zowel in benchmarks als in de praktijk.

• DaemonAngel
Exirion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:05:
[...]

En omdat hij het zegt is mijn info incorrect? Geweldige logica. Zoek nog maar eens verder rond. In Quick Bench 4.0 haalt de MBP 13" minimaal 2.6GB/s en maximaal net iets boven de 3.0GB/s. Met Blackmagic Disk Speed Test zijn de waarden ook van die orde.
Omdat jij dat zegt zonder bron vermelding is het jouwe incorrect.
Dat is inderdaad geweldige logica.
Geweldig correcte :p

Jouw vermelding komt van 9to5 mac want die geven exact de tekst dat jij zei (dat had je dus kunnen vermelden) en ik zie zo onmiddelijk geen enkele andere site met die info.
Jij hebt dus de eerste link gekozen en ik heb verder rond gezocht.

Jonathan Morisson is een enorme Apple fanboy dus het lijkt mij sterk dat hij andere waarden zou aangeven gewoon om vervelend te doen.
In het verleden heeft hij ook gelijkaardige info gegeven als jij nu net geeft.
Daarom dat het mij ergens verbaasde dat de vermelde waarden momenteel lager liggen.

Black magic kan helemaal die waarden niet halen want die lopen vast op 2 GB/s.

Ik dacht dat de waarden misschien anders zijn omdat hij nu eens geen volledig top model getest heeft.
De snelheden zijn afhankelijk van de opslag grootte.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DaemonAngel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:23:
Jouw vermelding komt van 9to5 mac want die geven exact de tekst dat jij zei (dat had je dus kunnen vermelden) en ik zie zo onmiddelijk geen enkele andere site met die info.
Aannames... Ik zie al sinds de introductie van de MBP 2016 benchmarks voorbij komen.
Jij hebt dus de eerste link gekozen en ik heb verder rond gezocht.
Aannames, aannames...
Black magic kan helemaal die waarden niet halen want die lopen vast op 2 GB/s.
Bullshit. Denk je dat ze daar stil zijn blijven zitten? Zie versie 3.1.

Verder weinig zin om hier nog energie in te steken. Het ging mij om een vergelijking van de maximale waarden van twee modellen van de Macbook. Die vergelijking blijft overeind, ongeacht de exacte benchmarks onder alle omstandigheden, met allerlei blokgroottes, MacOS versies, etc.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
BlackMagic loopt ook in de laatste versie nog steeds vast op 2GB/sec; ondanks dat ze beweren dat gefixt te hebben.

Ik ben zelf dan ook overgestapt naar Crystal. Veel betrouwbaarder, en kan ook stukken beter benchen dan BM.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

SirWInsalot schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:44:
Zijn er ook mensen die van de 13 MBP (non-TB) de overstap naar de MB 12 hebben gemaakt en er geen spijt van hebben gehad?

Ik overweeg namelijk mijn MBP 13 ( 2016 & non- TB) voor een gepimpte MB 12 (2017 met 512GB en 1,3GHZ) om te ruilen.
Mogen we weten waarom je wil overstappen? Want qua snelheid ga je erop achteruit... ;)

Ikzelf ga van een 2015 12" MB naar een 13"MBP binnenkort.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhatsappHack schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:21:
BlackMagic loopt ook in de laatste versie nog steeds vast op 2GB/sec; ondanks dat ze beweren dat gefixt te hebben.
Lijkt me sterk. Bij mij gaat ie er toch echt overheen, ook met FileVault.

• WhatsappHack
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:44:
[...]

Lijkt me sterk. Bij mij gaat ie er toch echt overheen, ook met FileVault.
Hier wil ie echt niet :P Met FV. Zonder niet geprobeerd. Met Crystal gaat ie er wel overheen, maar BM blijft steevast hangen.
Vond t ook al raar gezien ze zeiden dat gefixt te hebben, maar noppes hier... Write kakt soms ook helemaal in op BM, terwijl bij Crystal (en met dd op de command line) er consequent goede waardes uitkomen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• SirWInsalot
JanAd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Mogen we weten waarom je wil overstappen? Want qua snelheid ga je erop achteruit... ;)

Ikzelf ga van een 2015 12" MB naar een 13"MBP binnenkort.
Heb de Macbook (voorheen de MBA, nu de Pro) altijd als primary device gebruikt, die overal (vrijwel elke dag) meeneem. En hoewel de MBP 13 absoluut niet als een baksteen aanvoelt, ben ik stiekem benieuwd of de nieuwe MB, met 2e generatie toetsenbord, niet nog geschikter is voor dagelijks gebruik.

Voor m'n werk en stage moet ik best veel typen en ben sinds een paar weken eindelijk gewend geraakt aan het vernieuwde toetsenbord van Apple. Daarnaast heb ik Windows 10 geïnstalleerd (Bootcamp) voor nieuwsgroepen, het streamen van Xbox One games en gebruik van programma's die niet op MacOS te vinden zijn.

Gamen op de MBP doe ik niet, maar ik sluit niet uit dat ik ooit Civ of Football Manager aanschaf :P

Dat ik snelheid en 1,3 inch inlever, realiseer ik me al te goed, overigens.

• WhatsappHack
  • Niet online
Net nog eens getest met BM trouwens. De write snelheid komt niet eens meer boven de 1150MB/sec uit; read trekt ie tot 2200MB/sec.

Ter vergelijking, QuickBench geeft met de extended test:
Read: 3139MB/sec
Write: 2092MB/sec.

Nogal een bizar groot verschil, BM werkt echt niet lekker meer sinds... Ehh, sinds ik een 2016 model heb eigenlijk. :P

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

SirWInsalot schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:28:
[...]

Heb de Macbook (voorheen de MBA, nu de Pro) altijd als primary device gebruikt, die overal (vrijwel elke dag) meeneem. En hoewel de MBP 13 absoluut niet als een baksteen aanvoelt, ben ik stiekem benieuwd of de nieuwe MB, met 2e generatie toetsenbord, niet nog geschikter is voor dagelijks gebruik.

Voor m'n werk en stage moet ik best veel typen en ben sinds een paar weken eindelijk gewend geraakt aan het vernieuwde toetsenbord van Apple. Daarnaast heb ik Windows 10 geïnstalleerd (Bootcamp) voor nieuwsgroepen, het streamen van Xbox One games en gebruik van programma's die niet op MacOS te vinden zijn.

Gamen op de MBP doe ik niet, maar ik sluit niet uit dat ik ooit Civ of Football Manager aanschaf :P

Dat ik snelheid en 1,3 inch inlever, realiseer ik me al te goed, overigens.
Als je kan leven met de iets zwakkere cpu zou ik zeggen, go for it. Het is en blijft een zalig laptopje _/-\o_
Edit: hier staan wat benches

Het toetsenbord heb ik nooit een probleem gevonden en ik werk thuis op een Roccat Ryos MK Pro, zowat lijnrecht het tegenovergestelde :P

[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 30-06-2017 17:32 ]

• SirWInsalot
JanAd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:57:
[...]

Als je kan leven met de iets zwakkere cpu zou ik zeggen, go for it. Het is en blijft een zalig laptopje _/-\o_
Edit: hier staan wat benches

Het toetsenbord heb ik nooit een probleem gevonden en ik werk thuis op een Roccat Ryos MK Pro, zowat lijnrecht het tegenovergestelde :P
Spreek je uit eigen ervaring :P?
En is de upgrade van 1,2gh naar 1,3ghz (meerprijs van €123,-) bij een basemodel het waard?

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik had ook geen probleem met het toetsenbord van de 12" MacBook, met de eerste generatie van het butterfly-mechanisme. Zolang een toetsenbord een duidelijke tactiele feedback heeft en de behuizing eronder niet meeveert vind ik het prima. Nu typ ik afwisselend op een mechanische Vortex Pok3r, een MacBook Pro en een simpel Logitech-bordje.

De minimale travel van de toetsen van de MacBook vond ik wel mooi, ze lagen echt verzonken in het aluminium en staken dus bijna niet uit. Mooier dan eiland-stijl met chiclet-toetsen, zoals bij de MacBook Pro.

• Dark Master
Even een klein vraagje? Ik heb deze dongle gekocht bij mijn Macbook: https://www.sbsupply.nl/satechi-usb-c-3-0-3-in-1-hub-zilver

Nu was ik even een spel aan het spelen op de Macbook, en merkte dat ik met de dongle ingeplugd de accu langzaam aan het dischargen was. Nu heb ik de dongle in de poort eronder gedaan en de laad kabel rechtstreeks in de Macbook, natuurlijk laad de Macbook nu wel weer direct op ook tijdens het spelen. Maar je moet toch juist de macbook ook op kunnen laden met de usb-c kabel ingeplugd in de dongle?

Meer mensen die dit probleem hebben ervaren?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dark Master schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:12:
Even een klein vraagje? Ik heb deze dongle gekocht bij mijn Macbook: https://www.sbsupply.nl/satechi-usb-c-3-0-3-in-1-hub-zilver

Nu was ik even een spel aan het spelen op de Macbook, en merkte dat ik met de dongle ingeplugd de accu langzaam aan het dischargen was. Nu heb ik de dongle in de poort eronder gedaan en de laad kabel rechtstreeks in de Macbook, natuurlijk laad de Macbook nu wel weer direct op ook tijdens het spelen. Maar je moet toch juist de macbook ook op kunnen laden met de usb-c kabel ingeplugd in de dongle?

Meer mensen die dit probleem hebben ervaren?
Heb je toevallig een 15"? Het is een bekend issue dat die adapters niet allemaal de volle laadstroom van de USB-C aansluiting van de Macbooks aankunnen. Zeker bij de 15" met een flinke accu kan het een bottleneck zijn. Direct aansluiten is altijd aan te raden.

• Dark Master
Exirion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:22:
[...]

Heb je toevallig een 15"? Het is een bekend issue dat die adapters niet allemaal de volle laadstroom van de USB-C aansluiting van de Macbooks aankunnen. Zeker bij de 15" met een flinke accu kan het een bottleneck zijn. Direct aansluiten is altijd aan te raden.
Yes, 15" dus een bekend probleem, niks om me zorgen om te maken dus. Ik was de MacBook ook wel echt onder full load aan het gebruiken en er zat natuurlijk ook nog een usb 3 device op aangesloten. Na de lader direct ingeplugd te hebben en de dongle op een ander poort was het probleem ook direct opgelost.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

SirWInsalot schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:16:
[...]

Spreek je uit eigen ervaring :P?
En is de upgrade van 1,2gh naar 1,3ghz (meerprijs van €123,-) bij een basemodel het waard?
Ik heb een early 2015 Macbook ja, maar ik zit te wachten op m'n nieuwe 13" MBP... ;) Nog een weekje normaal gezien.

Voor gewoon gebruik een prima toestel, maar ik zou de MBP echt als dagelijks toestel voor m'n werk willen gebruiken en daar is de MB (die ik heb) gewoon niet krachtig genoeg voor. ;)

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 23:32
Heb sinds een aantal dagen de MBP 2017 met Radeon 560 Pro na het 2014 model met 750M te hebben ingeruild. Wat ik vreemd vind is dat ondanks de specs veel beter zijn dit in Football Manager niet naar voren komt. Zodra ik wedstrijden simuleer of "op vakantie" ga wordt de laptop ineens enorm langzaam. Dat was bij het 2014 model nooit zo. Bij lichtere applicaties zoals browsen heb ik overigens nergens last van. Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Het kan zijn dat Footbal Manager geen gebruik maakt van de Radeon maar enkel van de Intel iGPU. In dat geval is het inderdaad trager omdat de Iris Pro GPU's toch wel een stukje krachtiger waren, mede vanwege het eDRAM.

Er zijn volgens mij wel tooltjes beschikbaar waarbij je per applicatie kunt aangeven welke GPU gebruikt moet worden. Mogelijk wordt dus alles beter wanneer je FM dwingt om de Radeon 460 te gebruiken. Hoe is de performance trouwens wanneer ie aan de lader hangt? Dit om te voorkomen dat hij een of andere energiebesparende modus gebruikt.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Weet iemand waarom de optie "Silent clicking" is weggehaald?

Ik vind het een veel te hoog en storend geluid en het is en klinkt kunstmatig.

Bij de MacBook kon ik het klikgeluid van de trackpad wel uitzetten, het is vreemd dat het bij de MacBook Pro sinds 2016 niet meer kan.

• WhatsappHack
  • Niet online
Canaria schreef op zondag 2 juli 2017 @ 02:34:
Weet iemand waarom de optie "Silent clicking" is weggehaald?

Ik vind het een veel te hoog en storend geluid en het is en klinkt kunstmatig.

Bij de MacBook kon ik het klikgeluid van de trackpad wel uitzetten, het is vreemd dat het bij de MacBook Pro sinds 2016 niet meer kan.
Instellingen -> Trackpad -> Aanwijzen en klikken -->> Klik -> Licht.

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 02-07-2017 02:38 ]

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 10:28
The Unbelievabl schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:38:
Ik heb even een filmpje gemaakt met mijn probleem. (Vanaf 0:10 heb ik een goede plek gevonden en hoor je de tikken goed) Misschien is het normaal dus zouden er andere tweakers kunnen kijken of zij het ook hebben? Misschien maak ik mij zorgen om niets. Zouden jullie hem omruilen? Wil niet voor aap staan bij de Apple store maandag :P
Ik had een MBP 2016 gekocht bij de release die dit probleem had uit mijn filmpje. Na heel erg veel gedoe kunnen omruilen voor een nieuwe maar die heeft nu ook opeens hetzelfde probleem. :/ :/ Echt geen zin om weer door de bureaucratische molen van Apple te gaan pfff. Herkennen mensen dit probleem ook met hun laptop nu?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The Unbelievabl schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:56:
Ik had een MBP 2016 gekocht bij de release die dit probleem had uit mijn filmpje. Na heel erg veel gedoe kunnen omruilen voor een nieuwe maar die heeft nu ook opeens hetzelfde probleem. :/ :/ Echt geen zin om weer door de bureaucratische molen van Apple te gaan pfff. Herkennen mensen dit probleem ook met hun laptop nu?
Als jij elke dag de hele dag op je MBP zit te rammen dan snap ik dat ie een keer kan gaan rammelen :P

• The Unbelievabl
  • Laatst online: 29-10 10:28
Exirion schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:23:
[...]

Als jij elke dag de hele dag op je MBP zit te rammen dan snap ik dat ie een keer kan gaan rammelen :P
Haha, ik ram niet de hele dag op mijn Macbook hoor! :P Ik kwam erachter omdat toen ik hem neerzette ik weer dat gevreesde geluid hoorde. Als je aan het typen bent dan stoort het wel.

• meraki
  • Laatst online: 18-10 02:41
Morphix schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:46:
[...]

Er kan wel degelijk verschil zitten in batterijduur tussen verschillende CPU's op hetzelfde model macbook. Ik meen mij te herinneren dat een ouder model MBA minder lang meeging met een hoger geclockte i7, dan een basemodel i5. Ondanks dat de i7 het won in de 'race to idle', woog dat niet op tegen het gemiddelde stroomverbruik van de i5.

Ik zou zelf altijd kiezen voor het lager geclockte model als je zeker weet dat je de extra prestaties niet nodig gaat hebben.
Akkoord maar had die i7 hetzelfde wattage als de i5?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The Unbelievabl schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:32:
Haha, ik ram niet de hele dag op mijn Macbook hoor! :P Ik kwam erachter omdat toen ik hem neerzette ik weer dat gevreesde geluid hoorde. Als je aan het typen bent dan stoort het wel.
Je kunt 's een mailtje naar iFixIt doen. Die lui weten misschien wel wat er in zo'n ding een dergelijk geluid kan maken. Er zit duidelijk iets los.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 23:32
MazeWing schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:23:
Het kan zijn dat Footbal Manager geen gebruik maakt van de Radeon maar enkel van de Intel iGPU. In dat geval is het inderdaad trager omdat de Iris Pro GPU's toch wel een stukje krachtiger waren, mede vanwege het eDRAM.

Er zijn volgens mij wel tooltjes beschikbaar waarbij je per applicatie kunt aangeven welke GPU gebruikt moet worden. Mogelijk wordt dus alles beter wanneer je FM dwingt om de Radeon 460 te gebruiken. Hoe is de performance trouwens wanneer ie aan de lader hangt? Dit om te voorkomen dat hij een of andere energiebesparende modus gebruikt.
Heb de laptop uiteraard aan de lader gedaan om te testen of het daar aan lag. Dat bleek niet het geval. Ik heb wel een workaround gevonden voor het probleem. Zodra ik het spel in windowed mode draai blijft alles wel snel. :+

• Lyca
Na een kleine week de eigenaar te zijn van een 2017 macbook; Ben ik toch een tevreden klant.

Het toetsenbord ben je zeer snel gewoon en eigenlijk wil ik niet meer terug naar een vorig, ik heb nog steeds een wireless keyboard van de vorige generatie en het valt me op dat het nieuwe veel sneller gaat.

Vooral ook onder de indruk van die palm retention op die grote trackpad, ik leun daar bijna continu op als ik typ en letterlijk nog geen problemen gehad.

Af en toe een game loopt lekker, Atilla total war haalt iets boven 1080p vlotjes 50 FPS op iets boven medium settings. Ik heb nog geen andere games kunnen testen. Game wel gespeeld onder bootcamp, ik heb een vermoeden voor non blizzard games de bootcamp de beste optie is.

Ik heb bij mijn aankoop misschien te snel nagedacht over het opslag, 1TB is wel handig, ik heb nu 512GB. Eigenlijk heb ik voor de bulk storage geen snelheid nodig, misschien andere programma's op usb storage zetten en al de rest op mijn timecap.

Toch hier en daar een aantal caveats:

- Belkin USB-C Ethernet adapter wordt niet altijd goed herkend. Als ik naar bootcamp ga moet ik hem opnieuw inpluggen, ga ik terug weer dat probleem. Soms moet ik hem volledig uit halen en opnieuw insteken. Best vreemd. Ik heb dat probleem ook al eens gehad met de vorige generatie.

- Bluetooth MX Master wil niet herkend worden in Win 10 bootcamp, win10 van mijn werk laptop geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Lyca op 02-07-2017 23:01 ]

• SirWInsalot
Lyca schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:56:
Na een kleine week de eigenaar te zijn van een 2017 macbook; Ben ik toch een tevreden klant.

Het toetsenbord ben je zeer snel gewoon en eigenlijk wil ik niet meer terug naar een vorig, ik heb nog steeds een wireless keyboard van de vorige generatie en het valt me op dat het nieuwe veel sneller gaat.

Vooral ook onder de indruk van die palm retention op die grote trackpad, ik leun daar bijna continu op als ik typ en letterlijk nog geen problemen gehad.

Af en toe een game loopt lekker, Atilla total war haalt iets boven 1080p vlotjes 50 FPS op iets boven medium settings. Ik heb nog geen andere games kunnen testen. Game wel gespeeld onder bootcamp, ik heb een vermoeden voor non blizzard games de bootcamp de beste optie is.

Ik heb bij mijn aankoop misschien te snel nagedacht over het opslag, 1TB is wel handig, ik heb nu 512GB. Eigenlijk heb ik voor de bulk storage geen snelheid nodig, misschien andere programma's op usb storage zetten en al de rest op mijn timecap.

Toch hier en daar een aantal caveats:

- Belkin USB-C Ethernet adapter wordt niet altijd goed herkend. Als ik naar bootcamp ga moet ik hem opnieuw inpluggen, ga ik terug weer dat probleem. Soms moet ik hem volledig uit halen en opnieuw insteken. Best vreemd. Ik heb dat probleem ook al eens gehad met de vorige generatie.

- Bluetooth MX Master wil niet herkend worden in Win 10 bootcamp, win10 van mijn werk laptop geen probleem.
Macbook of Macbook Pro ?

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik heb mijn Macbook Pro 15" bijna 6 maanden, maar ik merk toch wel wat stabiliteit en hardware issues en ik vroeg me af of anderen daar ook last van hebben:

- Safari die random crasht (ik heb dan wel meerdere safari pagina's open met elk weer 15+ tabs)
- Vastgepinde websites in Safari die het niet altijd doen, als je switched tussen Safari pagina's dan loopt het vast.
- Toetsenbord die een beetje gek doet, vooral de 'N' toets, die soms vast blijft zitten of gewoon weg niet werkt. Lijkt alsof er stof onder de toets zit, even met wat geperst lucht schoonspuiten en hij doet het weer. Heb dit zelf niet gehad op mijn 12" MacBook 2016, maar is het de moeite waard om hem hiervoor bij Apple in te leveren voor reparatie? Of zullen ze hem daar dan ook weer schoonmaken, want dat gevoel heb ik wel eigenlijk.

Buiten het bovenstaande is het wel een prachtige machine, maar ja, als ik hem ga vergelijken met mijn Late 2013, dan heb ik wel het gevoel dat mijn oude MBPr toch stabieler was. Daarnaast is het display al eens vervangen van mijn 2016 MBP omdat er welgeteld 5 dode pixels op zaten, wat op ten duur behoorlijk gaat irriteren..

Iemand die ook problemen heeft met Safari of andere issues? Ik draai momenteel gewoon nog de laatste versie van Sierra.

hi!

• Lyca
Uiteraard de Pro. Dat was ik vergeten te vermelden.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
RWK__ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 05:30:
IDaarnaast is het display al eens vervangen van mijn 2016 MBP omdat er welgeteld 5 dode pixels op zaten, wat op ten duur behoorlijk gaat irriteren..
Hoe heb je dat goed getest?

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:34:
[...]

Hoe heb je dat goed getest?
Getest? Het viel mij gewoon op dat er wat zwarte puntjes op een wit achtergrond op het display aanwezig waren. Bij de Apple Store werd het zelf bevestigd. Hebben ze zonder verdere vragen het display vervangen. :)

hi!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

WhatsappHack schreef op zondag 2 juli 2017 @ 02:37:
[...]

Instellingen -> Trackpad -> Aanwijzen en klikken -->> Klik -> Licht.
Daarmee wijzig je de haptic feedback, niet het klikgeluid. Bij de MacBook was dat een extra instelling.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Maar gebruik jij de 'knopfunctie' van het touchpad dan ook echt? Al zolang als ik met touchpads werkt, gebruik ik tap-to-click voor een normale click en doe ik right-click met 2 vingers. Voor het draggen van dingen sleep ik met 3 vingers, in plaats van doordrukken met 1 vinger. Ik heb het indrukken van een touchpad altijd al vrij pointless gevonden.

• WhatsappHack
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:17:
[...]

Daarmee wijzig je de haptic feedback, niet het klikgeluid. Bij de MacBook was dat een extra instelling.
Bij mij wordt het klikgeluid duidelijk minder als ik hem op Licht instel.

• DaemonAngel
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:43:
Heb sinds een aantal dagen de MBP 2017 met Radeon 560 Pro na het 2014 model met 750M te hebben ingeruild. Wat ik vreemd vind is dat ondanks de specs veel beter zijn dit in Football Manager niet naar voren komt. Zodra ik wedstrijden simuleer of "op vakantie" ga wordt de laptop ineens enorm langzaam. Dat was bij het 2014 model nooit zo. Bij lichtere applicaties zoals browsen heb ik overigens nergens last van. Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?
Zoals eerder aangegeven even controleren of je dGPU wel gebruikt wordt.
Je kan eens kijken met een test of hij niet throttled?

Ik kwam ergens iets tegen van iemand die ook plots een veel tragere nieuwe mac had na kort intensieve taken doen en bleek dat er iets mis was met de koeling waardoor hij kei hard terug draaide.

Mijn 13" nTB is terug naar Apple.

Merkte gisteren dat er vuiligheid zat aan de bovenrand van het scherm waar het aansluit met de behuizing.
Bij nadere inspectie merkte ik een kleine opening daar.
Het scherm sluit overal goed aan behalve aan de bovenkant waar een 0.5 - 0.7 mm speling was.
Super weinig, waardoor ik het niet eens gemerkt had, maar doordat er vuiligheid in kwam dat je er moeilijk uit kreeg viel het wel op.
Plus nog geen 14 dagen oud en rete duur ding dus nieuwe besteld en die is teruggegaan.
(Aanpak aangeraden aan de telefoon - de chat stelde voor naar een Apple winkel te gaan... In België... We hebben er net 1, in Brussel... Lekker voorstel, even doodleuk uit mijn 14 dagen sukkelen met dat plan en met reparaties gaan kunnen neuten).

Met deze aanpak zou ik net een dag zonder macbook zitten :-).

Aan de telefoon vertelde de persoon btw om een nieuwe admin gebruiker te maken en dan je eigen account te verwijderen om de info te verwijderen.

Dit lijkt mij een minder veilige aanpak dan de delete optie waar je meerdere keren over je data schrijft (wat btw geen optie meer was toen ik dit wou doen na het verwijderen van de account).

Ik heb tijdens het shoppen dit weekend uitgebreid gespeeld met een touchbar variant (terwijl de vriendin in een andere winkel was) en ik heb toch voor mijn vervanging weer de nTB variant genomen.
Het was leutig om even te doen en haar te tonen dat je zo tussen tabs kan wisselen en in photos zaken kan editen (wat wel handig was) en in pages (wat niet handig was).

Ik dacht even, goh, waarom niet eigenlijk.
Toen zag ik het prijsverschil weer en wist ik weer waarom :D

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Exirion schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:25:
Maar gebruik jij de 'knopfunctie' van het touchpad dan ook echt? Al zolang als ik met touchpads werkt, gebruik ik tap-to-click voor een normale click en doe ik right-click met 2 vingers. Voor het draggen van dingen sleep ik met 3 vingers, in plaats van doordrukken met 1 vinger. Ik heb het indrukken van een touchpad altijd al vrij pointless gevonden.
Ja ik klik, altijd met mijn duim. Linksonder voor een normale en rechtsonder voor een rechtsklik. Mijn duim rust ook op de trackpad tijdens gebruik. Tap-to-click zet ik zo snel mogelijk uit, rechtsklik met twee vingers ook.

Wijsvinger is voor de bediening van de cursor en ik scroll met middelvinger en ringvinger. Bij scrollen gebruik ik mijn duim als een soort rem.
Draggen of tekst selecteren: met m'n duim klikken en ingedrukt houden en tegelijk met m'n wijsvinger slepen.

Ik heb het nooit anders gedaan.

Hoe ging dat vroeger, vraag ik me af, toen er onderaan nog een knop zat? Gebruikte je als tap-to-clicker dan alleen het bovenste deel van de trackpad :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Canaria schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:59:
Hoe ging dat vroeger, vraag ik me af, toen er onderaan nog een knop zat? Gebruikte je als tap-to-clicker dan alleen het bovenste deel van de trackpad :?
Heel vroegah (begin jaren '90) moest je de knoppen gebruiken. In 2003 kocht ik m'n eerste eigen notebook en daarbij gebruikte ik tap-to-click. Kost minder moeite, maakt geen geluid, dus fijn. Ik heb het sindsdien nooit anders meer gedaan :) Zoals met alles is het een kwestie van gewenning, maar misschien went het bij sommige mensen nooit. Is persoonlijk.

• Lyca
Kan dat zijn dat ik een dipje in performance zie in een game als ik niet het native scherm gebruik, maar een externe monitor?

Vreemd want de resolutie is zelfs iets lager: 1080p op het externe scherm en 1920x1200 op de macbook als ik de game speel. Beide tests in bootcamp

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

DaemonAngel schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:49:
[...]

Mijn 13" nTB is terug naar Apple.

Merkte gisteren dat er vuiligheid zat aan de bovenrand van het scherm waar het aansluit met de behuizing.
Bij nadere inspectie merkte ik een kleine opening daar.
Het scherm sluit overal goed aan behalve aan de bovenkant waar een 0.5 - 0.7 mm speling was.
Super weinig, waardoor ik het niet eens gemerkt had, maar doordat er vuiligheid in kwam dat je er moeilijk uit kreeg viel het wel op.
Plus nog geen 14 dagen oud en rete duur ding dus nieuwe besteld en die is teruggegaan.
(Aanpak aangeraden aan de telefoon - de chat stelde voor naar een Apple winkel te gaan... In België... We hebben er net 1, in Brussel... Lekker voorstel, even doodleuk uit mijn 14 dagen sukkelen met dat plan en met reparaties gaan kunnen neuten).

Met deze aanpak zou ik net een dag zonder macbook zitten :-).
Ik heb mijn MBP (en de huidige MB) daarom bij de Switch besteld/gekocht (Antwerpen en Wijnegem zijn hier vlakbij). Dan kan ik daar gaan klagen als er iets mis is ipv alles op te sturen en te zitten bellen :)

Maar als het zo lukt is dat wel netjes opgelost :P

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Tap to click stamt eigenlijk nog uit te tijd dat trackpad ruk waren. Ook had het nog voordelen omdat je dan niet naar de onderkant van het trackpad moest om de trackpad zelf in te drukken (<2015 modellen) of een knop. Sinds force touch kun je echter overal met dezelfde kracht op de trackpad drukken en krijg je ook overal dezelfde soort feedback. Met afstand de meest superieure trackpad die er bestaat!

In de 2 maanden dat ik mijn Dell had miste ik de Force touch enorm en gebruikte ik ook tap to click. Dit omdat ik geen zin had met mijn vinger steeds naar de onderzijde te gaan en het teveel kracht kostte om, hoe hoger je ging op het trackpad, deze in te drukken.

Zojuist bij de Mediamarkt eens het 2016 (15) en 2017 (13) model naast elkaar gehad en het 2017 model heeft echt wel fijnere feedback qua toetsen. Er lijkt net iets meer travel in te zitten en ook krijg je net wat meer bevestiging als je de toets indrukt. Verder is het typerend dat er kennelijk geen >2016 modellen in het zilver als showmodel bestaan... (Los van de officiële Apple stores)

• DaemonAngel
JanAd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb mijn MBP (en de huidige MB) daarom bij de Switch besteld/gekocht (Antwerpen en Wijnegem zijn hier vlakbij). Dan kan ik daar gaan klagen als er iets mis is ipv alles op te sturen en te zitten bellen :)

Maar als het zo lukt is dat wel netjes opgelost :P
Ik heb eigenlijk al gemerkt dat rechtstreeks bij een degelijke fabrikant (microsoft, Apple) net betere service geeft.

Ooit een iPad bij vandenborre wat tot dreigementen met advocaat is moeten gaan eer ik een vervanging kreeg terwijl apple aangaf dit zonder problemen te vervangen (in tussentijd had de reparatie dienst van van den borre hem laten vallen dus die route ging niet meer).

En dit ging ook echt vlot. Paar klikjes. Verzenddocument en klaar.
Telefonisch hadden ze al een nieuwe geregeld tegelijk en al.

Gewoon blijkbaar ff bellen ipv die chat gebruiken.

Ik ben blij dat ik niet naar een winkel moest. Duurt eigenlijk langer en die willen stuff lopen repareren etc.
Online heb je die 14 dagen no questions asked (dank u Europa).

• DuvelDuvel
  • Laatst online: 29-01 14:19
Ik twijfel enorm tussen het 13” en 15” model. Ik neig naar het 13” omdat ik op nauwe plekjes zal werken en meerdere malen per dag de laptop in en uit mijn tas ga halen.

80% van de tijd zal de MacBook gebruikt worden in de trein of op de bank om te werken aan kleine programmeer projecten of om te werken aan documenten. 20% van de tijd aangesloten aan een 30” monitor voor serieuzer werk. Omdat ik geen video’s bewerk, game of grote applicaties moet compileren heb ik genoeg aan de kracht van het 13” model met 16gb RAM

Kan iemand mij vertellen hoe het werken op het 13” model bevalt? Is het scherm groot genoeg met twee vensters naast elkaar te werken (bijv een IDE met een pdf ernaast)?

Anderzijds, hoe bevalt het werken met het 15” model in de trein, bus, vliegtuig?

FYI ik hoef geen geld te besparen, het gaat mij echt om portabiliteit vs werkcomfort.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:00

WTM

Waar kom je nu vanaf qua laptop en hoe bevalt dat formaat? De 15" is niet zo groot en log als je zou verwachten.

Ikzelf vind de 13 al prima maar 15 werkt ook prima portable. Ik vind een groter scherm wel erg prettig qua comfort.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DuvelDuvel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:08:
Ik twijfel enorm tussen het 13” en 15” model. Ik neig naar het 13” omdat ik op nauwe plekjes zal werken en meerdere malen per dag de laptop in en uit mijn tas ga halen.

80% van de tijd zal de MacBook gebruikt worden in de trein of op de bank om te werken aan kleine programmeer projecten of om te werken aan documenten. 20% van de tijd aangesloten aan een 30” monitor voor serieuzer werk. Omdat ik geen video’s bewerk, game of grote applicaties moet compileren heb ik genoeg aan de kracht van het 13” model met 16gb RAM

Kan iemand mij vertellen hoe het werken op het 13” model bevalt? Is het scherm groot genoeg met twee vensters naast elkaar te werken (bijv een IDE met een pdf ernaast)?
Nee, maar dat is een 15" ook niet. Al die dingen zijn te klein om langdurig op te werken. Daarom ben ik zelf voor de 13" gegaan. Snel zat, en als ik serieus wil werken zit ik toch bij m'n desktop setup. Een 15" kost veel meer terwijl voor mij de meerwaarde nihil is.

• DuvelDuvel
  • Laatst online: 29-01 14:19
@WTM : Momenteel geen laptop.
@Exirion : Goed punt. Ik ben bang dat de 15” te log is om zoveel mee te slepen als ik doe maar nog steeds relatief te klein is om serieus werk op te verzetten .

[ Voor 6% gewijzigd door DuvelDuvel op 04-07-2017 08:35 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DuvelDuvel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:32:
[...]
Goed punt. Ik ben bang dat de 15” te log is om zoveel mee te slepen als ik doe maar nog steeds relatief te klein is om serieus werk op te verzetten .
Dat inderdaad. Laptopschermen zijn qua formaat altijd behelpen. Simpelweg te klein om lange tijd comfortabel op te werken. Zelf sleur ik met de 15" en dat valt me echt mee. In mijn tassen past eigenlijk alleen een 13" maar de 15" van nu verschillen maar weinig van 13" laptops van 5 jaren terug. Ik heb geen spijt van de 15" en kan er prima mee op reis, 1.8 kilo kan prima in de messenger/rugzak.
Ik zou niet snel terug willen naar 13" maar alles went... Ooit waren 17" laptops een optie, nu zie je daar bijna niemand meer mee.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:13:
Ooit waren 17" laptops een optie, nu zie je daar bijna niemand meer mee.
Het blijft jammer dat Apple van 17" is afgestapt. Twintig jaar geleden was een 17" monitor op je bureau nog een luxe, dus qua formaat is daar prima mee te werken.

Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste