Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Exirion

Gadgetfetisjist

DaemonAngel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:52:
Ben zelf ook enorm teleurgesteld in de prijzen. Had gehoopt op de voorspelde daling.
De 2012 mbp is aan vervanging toe.
Het had mij verbaasd als de prijzen echt gedaald waren, want over de hele linie is Apple spul (in Nederland) behoorlijk duurder geworden de laatste jaren. Wat me vooral tegenvalt is dat er een nog verder gestripte MBP is toegevoegd voor een zogenaamd lagere prijs, maar met een schamele 128GB opslag. Je betaalt nu nog 50 euro meer voor de oude basisconfiguratie. Het is echt niet leuk meer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

GeeMoney schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:40:
Ik neig naar de 3e optie voor je. Lekker die 260 euro in je zak houden en met 512GB SSD en die 2,8Ghz kan je echt voorlopig vooruit.
Ik neig daar ook naar inderdaad. Alleen is het lastig om na te gaan of er elders nog beperkingen zijn. Jammer dat Apple dan niet zo royaal is met specificaties. Als de SSD op een tragere snelheid werkt dan vind ik dat wel een berking bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:14
Exirion schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:56:
[...]

Het had mij verbaasd als de prijzen echt gedaald waren, want over de hele linie is Apple spul (in Nederland) behoorlijk duurder geworden de laatste jaren. Wat me vooral tegenvalt is dat er een nog verder gestripte MBP is toegevoegd voor een zogenaamd lagere prijs, maar met een schamele 128GB opslag. Je betaalt nu nog 50 euro meer voor de oude basisconfiguratie. Het is echt niet leuk meer.
Ik denk eigenlijk dat het komt door de gemiddelde consument die een MacBook wilt, de specs maken daarbij niet zoveel uit. Waarschijnlijk verkochten ze er minder door de hoge instapprijs, die is nu wat lager dus kijken weer meer mensen naar een MacBook en dan vervolgens ook kopen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ben zelf ook enorm teleurgesteld in de prijzen. Had gehoopt op de voorspelde daling.
De 2012 mbp is aan vervanging toe.

Nu aant twijfelen tussen de non touchbar variant en die met en of ik nog wel een Mac wil. Wordt even vervelend alles overzetten maar die surface laptop ziet er wel goed uit en spaart wel wat geld uit.
Mocht je een non retina hebben dan kan je zelf nog memory/ssd bijprikken en dan kan hij waarschijnlijk nog wel even mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
GeeMoney schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Mocht je een non retina hebben dan kan je zelf nog memory/ssd bijprikken en dan kan hij waarschijnlijk nog wel even mee hoor.
Ja het is een non-retina.
Heb er al zelf een SSD ingestoken en extra ram bij aankoop toen want het ding was onbruikbaar zonder.
2k 15" MBP was trager dan mijn 3 jaar oude 800 euro kostende acer met windows 8.
Dankzij de SSD en de RAM was hij gelukkig snel.

Hij stond al even te koop en ik heb al een verkoopsovereenkomst met iemand dus ga die niet breken.

Hij is niet te traag ofzo maar vooral wat log. Ik gebruik hem amper omdat hij zo groot en zwaar is om even te pakken.
Op zich doe ik er eigenlijk amper nog iets mee.
Exirion schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:56:
[...]

In het verleden ging de prijs bij iets nieuw ook omhoog maar daalde daarna terug wat en omdat dit ook in een rumour was had ik gehoopt dat dit het geval zou zijn.
Uiteindelijk is het 50 euro meer geworden...

Ik ga het nog even afwachten allemaal.
Voor de verkoop de dingen da ik wil al op een windows werkbare externe HD zetten zodat ik kan switchen naar windows als ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06
@iAmRenzo Die CPU upgrade ga je in de praktijk bijna niets van merken. De GPU daarentegen wel. Als je dan toch de keuze hebt zou ik zeker voor een zo'n snel mogelijkde GPU als dat je budget toelaat, samen met een zo'n groot mogelijke SSD. De GPU is echt merkbaar als je ook maar een beetje grafisch werk doet (of af en toe een licht spelletje), en grotere opslagruimte is natuurlijk altijd prettig op de lange termijn.

En kijk eens op een andere winkel dan die van Apple. Ik heb zelf destijds bijna €300 uitgespaard daardoor, waardoor een grotere GPU ineens prima binnen budget viel. Ik weet niet of ik hier een linkje daarvoor mag geven, maar er zijn enkele goede winkels die daar mooie kortingen op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:35

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:16:
@iAmRenzo Die CPU upgrade ga je in de praktijk bijna niets van merken. De GPU daarentegen wel. Als je dan toch de keuze hebt zou ik zeker voor een zo'n snel mogelijkde GPU als dat je budget toelaat, samen met een zo'n groot mogelijke SSD. De GPU is echt merkbaar als je ook maar een beetje grafisch werk doet (of af en toe een licht spelletje), en grotere opslagruimte is natuurlijk altijd prettig op de lange termijn.

En kijk eens op een andere winkel dan die van Apple. Ik heb zelf destijds bijna €300 uitgespaard daardoor, waardoor een grotere GPU ineens prima binnen budget viel. Ik weet niet of ik hier een linkje daarvoor mag geven, maar er zijn enkele goede winkels die daar mooie kortingen op geven.
Linkje mag je gewoon geven hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:16:

Het gaat om een 2017 model van nu, ik weet niet of daar op al kortingen worden gegeven.
Maar maakt het verschil tussen de 555 en 560 zoveel uit?

Ik werk veel in Final Cut Pro en Pixelmator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Bigg Balls Bedankt voor de bevestiging :)
Ik hou zelf vaak www.prowarehouse.nl in de gaten en mail ze als ik iets nodig heb voor een offerte op maat. Vaak hebben ze dan een mooi prijsje voor je. En op www.yourmacstore.nl hebben ze vaak mooie aanbiedingen op nieuwe Macs. Soms moet je even een paar dagen/weken wachten, en dan hebben ze ook pas uitgebrachte Macs met mooie kortingen (zelfs BTO's).

Ik heb bij laatstgenoemde destijds m'n MacBook Pro gehaald (met BTO GPU) voor bijna €300 minder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de Macbook Pro, zonder Touch Bar sinds de WWDC van deze week ook een update heeft gekregen? Ik ben zelf niet zo'n techneut die weet of er aanpassingen zijn doorgevoerd in het model.

Ik heb het dus over het model van deze pagina: https://www.apple.com/be-...y-mac/macbook-pro/15-inch.

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en Macbook Pro staat in mijn lijstje. Ik wil het ook vooral gebruiken voor Photoshop, inDesign, Illustrator. Ik dacht zelf aan een 15 inch (huidig formaat) maar hoe (goed) lukt het werken op een 13 inch met deze programma's?

Stel dat deze niet ge-update is, is het nog altijd een goed model om aan te kopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ook voor de niet-techneuten geeft Apple dat best netjes aan: door een "nieuw" paneltje toe te voegen :)
https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro

Naar mijn weten is het niet bijzonder veel nieuws voor jouw MacBook overigens: een upgrade naar de nieuwe (en volgens mij iets zuinigere) CPU, en misschien een tikkeltje snellere geintegreerde GPU. Ik denk niet dat je daar veel verschil in zult merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik ben zelf erg aan het twijfelen over welk model ik aan zal schaffen.
Momenteel heb ik een 13,3" uit 2013 welke ik sowieso wil gaan vervangen.

Enkel voor welk model daarover ben ik nog aan het twijfelen.
De 13,3" van dit jaar met touchbar en 16GB intern geheugen, óf de 15" met touchbar van vorig jaar welke ook nog op de site van apple staat.

Wat zouden jullie hierin aanraden? Qua prijs zijn ze bijna gelijk aan elkaar als ik de 13,3" voorzie van 16GB, echter heeft de 15" een quadcore cpu (weliswaar 2016) maar daarentegen wel weer trager werkgeheugen een tragere ssd en mindere cpu..

https://www.apple.com/nl/...duct=MPXV2N/A&step=config

Met als extra 16GB intern,

of:

https://www.apple.com/nl/...duct=MJLQ2N/A&step=config

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:47

MazeWing

The plot thickens...

De 15 inch is op zo'n beetje elk gebied sneller. Ondanks dat het geheugen misschien "nipt" sneller is op het 2017 model, is de rest een stuk sneller waardoor het totaalpakket in het voordeel van de 15 inch is. Alleen wanneer je vanwege het formaat (en normaal gesproken ook vanwege de mindere prijs) een kleiner model wil is de 13 inch de winnaar.

Gezien het feit dat de prijs van beide modellen vergelijkbaar is, is het mijns inziens een no-brainer om voor de 15 inch te gaan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
MazeWing schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:21:
De 15 inch is op zo'n beetje elk gebied sneller. Ondanks dat het geheugen misschien "nipt" sneller is op het 2017 model, is de rest een stuk sneller waardoor het totaalpakket in het voordeel van de 15 inch is. Alleen wanneer je vanwege het formaat (en normaal gesproken ook vanwege de mindere prijs) een kleiner model wil is de 13 inch de winnaar.

Gezien het feit dat de prijs van beide modellen vergelijkbaar is, is het mijns inziens een no-brainer om voor de 15 inch te gaan.
Aantal usb-c poorten is wel minder op de "oude" 15" Hoe zit het met de snelheid vd grafische kaart en het scherm op het 15" model?
Ik heb me wel redelijk ingelezen over beide modellen, maar om de punten waarover ik twijfel eens op te sommen

Aantal beschikbare poorten verschil tussen beide modellen (twijfel)
snelheid geheugen
snelheid ssd (belangrijk voor mij)
cpu
qualiteit scherm (belangrijk voor mij)
grafische kaart (belangrijk voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:34

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

thunderbolt-2 is overigens geen usb-c ... er zit *geen* usb-c op het oude 15" model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
CT schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:31:
thunderbolt-2 is overigens geen usb-c ... er zit *geen* usb-c op het oude 15" model
My bad.. zie het idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
Never mind.. het gaat de 13,3" worden.. Kijk net nog eens goed en zie dat de 15" geen touchbar heeft, wat ik wel graag wil. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:47

MazeWing

The plot thickens...

Omdat je het over de oude 15 inch met touch bar had, ging ik er inderdaad vanuit dat je het over het 2016 model had. Vergelijk je het 13 inch 2017 model met het 15 inch 2015 model wordt het anders. Dan nog is bij multicore toepassingen de 15 inch sneller. Gebruik je dit soort zware programma's niet dan zal in het normaal gebruik de 2017 13 inch sneller aanvoelen en ook over een mooier scherm beschikken.

Je zou trouwens ook eens op de vraag en aanbod kijken. Daar stond laatst nog een gesealde 15 inch 2016 voor 2149.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
crazylegs schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:43:
Never mind.. het gaat de 13,3" worden.. Kijk net nog eens goed en zie dat de 15" geen touchbar heeft, wat ik wel graag wil. :)
Waarom wil je zo graag de touchbar?

Ik vraag het omdat ik zelf twijfel.
Enerzijds is dat model sneller met meer usb c en apple zijn "vernuftige" touchbar.
Maar anderzijds lees ik veel mensen die die terugbrengen wegens die touchbar nutteloos en zelfs irritant vinden en de batterijduur is 10% minder goed op die (kleinere batterij en hogere tdw chip). En die is nog eens duurder over de reeds te dure base model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:25:
Ook voor de niet-techneuten geeft Apple dat best netjes aan: door een "nieuw" paneltje toe te voegen :)
https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro

Naar mijn weten is het niet bijzonder veel nieuws voor jouw MacBook overigens: een upgrade naar de nieuwe (en volgens mij iets zuinigere) CPU, en misschien een tikkeltje snellere geintegreerde GPU. Ik denk niet dat je daar veel verschil in zult merken.
Klopt! Maar bij de 15 inch Macbook (oude versie) staat er dus geen "nieuw".

Denk je dan dat het "beter" is om de Touchbar versie te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
DaemonAngel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:03:
[...]

Waarom wil je zo graag de touchbar?

Ik vraag het omdat ik zelf twijfel.
Enerzijds is dat model sneller met meer usb c en apple zijn "vernuftige" touchbar.
Maar anderzijds lees ik veel mensen die die terugbrengen wegens die touchbar nutteloos en zelfs irritant vinden en de batterijduur is 10% minder goed op die (kleinere batterij en hogere tdw chip). En die is nog eens duurder over de reeds te dure base model.
Veel over gelezen en van gezien, zelf nog niet mee gewerkt, maar mij lijkt het juist super handig, toetsen zelf toekennen/aanmaken per programma, ipv de soms onmogelijke en omslachtige combi's met de functietoetsen.
Daarnaast krijg je dan ook de fingerprint scanner.
Persoonlijk denk ik dat het gewenning is en nu een jaar nadat de touchbar is geïntroduceerd zullen vast meerdere apps en programma's er mee werken.
Los van de touchbar is een andere overweging om toch voor de 2017 te gaan, het (correct me if i'm wrong) verbeterde toetsenbord, volgens mij is in het mechanisme hiervan toch nog weer iets van een verbetering aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaemonAngel
crazylegs schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:08:
[...]

Veel over gelezen en van gezien, zelf nog niet mee gewerkt, maar mij lijkt het juist super handig, toetsen zelf toekennen/aanmaken per programma, ipv de soms onmogelijke en omslachtige combi's met de functietoetsen.
Daarnaast krijg je dan ook de fingerprint scanner.
Persoonlijk denk ik dat het gewenning is en nu een jaar nadat de touchbar is geïntroduceerd zullen vast meerdere apps en programma's er mee werken.
Los van de touchbar is een andere overweging om toch voor de 2017 te gaan, het (correct me if i'm wrong) verbeterde toetsenbord, volgens mij is in het mechanisme hiervan toch nog weer iets van een verbetering aangebracht.
Ik twijfel tussen de 13" met en die zonder touchbar. Verder zijn ze identiek.
Alle ja, de base specs zijn verschillend. 640 vs 650 en iets hogere klok snelheid.

Bedankt voor je input.
Momenteel leun ik zelf naar die zonder touchbar voor de bovengenoemde redenen.

Waar touch ID mij inderdaad handig lijkt is het wel minder veilig. Een vingerafdruk kan je pakken en daarmee de touch id om de tuin lijden. Op zich niet echt belangrijk gezien de meeste mensen zelfs geen wachtwoord gebruiken. Maar mijne is encrypted met een sterk wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:02
Langs de ene kant ben ik wel teleurgesteld in deze WWDC van Apple.

Zeker op vlak van de Macbook Pro. Ik had denk ik teveel vertrouwen gelegd in de rumor dat er een prijsverlaging aan zat te komen met technologie update.
Het is zeker niet slecht, Intel Kaby zit erbij, er is geen geheugen update geweest wat wel best knudde is.

Maar daarnaast heb je dus nog die prijs, die tegenwoordig echt wel buitensporig aan het worden is. Ik zou graag een upgrade doen van mijn Macbook, want ik zit in zo een transitie fase waar ik mijn desktop PC ga weg doen (gaming pc), ik ga het gamen opgeven. Buiten hier en daar een casual game, daarom dacht ik aan de 15 inch met toch de meest potente grafische kaart, ik kom aan een 3k euro wat echt wel super hoog is voor dit niveau.

Daarnaast heeft de concurrentie met bv Dell ook niet still gezeten, die XPS reeks ziet er heel aanlokkelijk uit.

Toch best teleurgesteld in de Mac line up voor deze WWDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
DaemonAngel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Ik twijfel tussen de 13" met en die zonder touchbar. Verder zijn ze identiek.
Alle ja, de base specs zijn verschillend. 640 vs 650 en iets hogere klok snelheid.

Bedankt voor je input.
Momenteel leun ik zelf naar die zonder touchbar voor de bovengenoemde redenen.

Waar touch ID mij inderdaad handig lijkt is het wel minder veilig. Een vingerafdruk kan je pakken en daarmee de touch id om de tuin lijden. Op zich niet echt belangrijk gezien de meeste mensen zelfs geen wachtwoord gebruiken. Maar mijne is encrypted met een sterk wachtwoord.
Zelf heb ik er ook een sterk wachtwoord op zitten momenteel, maar ben eigenlijk al vanaf dag 1 gecharmeerd vd touchbar. :-) plus idd ook de ietwat hogere base spec's bij het model met touchbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:38:
De beperking zit hem niet in de processor dacht ik, en waar is die goede oude tijd dat Apple fabrikanten "dwong" om vooruitstrevend te zijn en mee te werken aan hun eisen?
Die goede oude tijd was er eentje waar Moeder Natuur niet moeilijk deed. De huidige tijd is er eentje waar Moeder Natuur dat wel is gaan doen. Dat zie je terug doordat de wet van Moore al een paar keer is aangepast en er nu zelfs een discussie is waar velen de wet zelfs dood verklaren. Intel heeft zijn tick-tock ook aan moeten passen en ze hebben de grootste problemen om de cpu's goed geproduceerd te krijgen.
Dat vooruitstrevend zijn gebeurd dan nu ook op een ander niveau waardoor cpu's zuiniger en efficiënter zijn geworden ipv heel veel sneller en ze hebben nu ook van alles en nog wat lopen integreren.

Maar goed, Kaby Lake was iets waarvan je vooraf al kon weten dat het allemaal niet veel sneller zou worden. Het is namelijk zo'n tock release waarbij ze alleen wat kleine verbeteringen doorvoeren. De echte noemenswaardige vernieuwingen zitten in de volgende versie.
Softwarematig is nu net wat ik niet wil daar dit een berg CPU en accu capaciteit vergt.
Het is maar net hoe je het ziet: hoge cpu maar het wel kunnen bekijken vs het gewoon niet kunnen bekijken. Je kunt natuurlijk ook gewoon de boel een standje lager zetten. Dat het er in zit betekent niet dat je het verplicht moet gebruiken.
Wordt even vervelend alles overzetten maar die surface laptop ziet er wel goed uit en spaart wel wat geld uit.
De reviews daarvan zijn dan niet zo denderend. Er zitten nogal wat beperkingen in waardoor hij een beetje op MacBook Air - MacBook niveau zit (de MBA is zelfs iets goedkoper en heeft betere specs). De Windows versie die erop zit is ook al aardig uitgekleed maar kun je, tegen betaling, wel upgraden naar een normale Windows 10 versie. Linux kan misschien ook, zul je dan zelf moeten proberen.
crazylegs schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:08:
Het is hetzelfde mechanisme als in de 2016 en of dat een fijne is, is nogal persoonlijk. Het enige wat Apple zal hebben veranderd is de CPU en voor de 15" ook de dGPU. De rest van de verbeteringen zijn van die standaard dingen die een fabrikant altijd al doet, daar moet je niet al teveel van verwachten. Apple is net als alle andere OEM's, niks magisch/bijzonders/etc. aan.

Houdt het simpel: als je nu een notebook nodig hebt koop er dan nu eentje. Heb je het geld niet voor zo'n heel nieuw model, kijk dan naar een wat oudere versie (houd acties bij de winkels in de gaten) of spaar door. Qua stand van techniek is het vandaag de dag allemaal niet zo spannend meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazylegs
[...]

Het is hetzelfde mechanisme als in de 2016 en of dat een fijne is, is nogal persoonlijk. Het enige wat Apple zal hebben veranderd is de CPU en voor de 15" ook de dGPU. De rest van de verbeteringen zijn van die standaard dingen die een fabrikant altijd al doet, daar moet je niet al teveel van verwachten. Apple is net als alle andere OEM's, niks magisch/bijzonders/etc. aan.

Houdt het simpel: als je nu een notebook nodig hebt koop er dan nu eentje. Heb je het geld niet voor zo'n heel nieuw model, kijk dan naar een wat oudere versie (houd acties bij de winkels in de gaten) of spaar door. Qua stand van techniek is het vandaag de dag allemaal niet zo spannend meer.
[/quote]

Geld heb ik d'r nu op zich wel voor. :-) Sowieso wacht ik nog ff af tot de 2017 modellen echt leverbaar zijn, wellicht dat de 15" mét touchbar dan nog iets goedkoper wordt, dan is de keus makkelijker natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Lyca schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:16:
Langs de ene kant ben ik wel teleurgesteld in deze WWDC van Apple.
Vergeet niet dat de WWDC voor Apple normaal een voornamelijk op software gerichte keynote is, en dat in september pas de hardware bekend zou worden gemaakt. Dat ze nu zoveel hardware hebben uitgebracht in juni gebeurt normaal gesproken niet. :)

En een hele serie nieuwe iMacs met éindelijk weer een fatsoenlijke GPU er in, óók in de 21.5", dat was ook al een jaar of 4-5 niet meer gebeurt geloof ik. Ik heb zelf nog een iMac met GT 650M d'r in, die in elke 21.5" iMac die daarna was uitgebracht nog prima in mee kon komen.

Een relatief kleine maar toch weer nette upgrade van de (meeste) MacBook's, én een gloednieuwe iMac Pro, én een mooie verbetering op de iPad Pro, en dan ook nog de nodige software die vernieuwd en verbeterd is. Ik zou bijna willen zeggen dat dit juist weer een keynote als vanouds is, inclusief hun befaamde "one more thing". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dan weer kijkt naar de opsomming van alle wijzigingen is het allemaal niet spectaculair. Het lijkt er eerder op dat ze wat onderdelen hebben moeten upgraden omdat de nieuwe onderdelen gewoon makkelijker te verkrijgen zijn ipv dat het ook maar iets met de consument te maken heeft. Geheel volgens Amerikaanse traditie wordt dit dan heel mooi verpakt om er een extra slaatje uit te slaan. Erg effectief als je reacties van diverse mensen leest (ze hebben eigenlijk niks gedaan en toch is men lovend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:02
joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:01:
[...]

Vergeet niet dat de WWDC voor Apple normaal een voornamelijk op software gerichte keynote is, en dat in september pas de hardware bekend zou worden gemaakt. Dat ze nu zoveel hardware hebben uitgebracht in juni gebeurt normaal gesproken niet. :)

En een hele serie nieuwe iMacs met éindelijk weer een fatsoenlijke GPU er in, óók in de 21.5", dat was ook al een jaar of 4-5 niet meer gebeurt geloof ik. Ik heb zelf nog een iMac met GT 650M d'r in, die in elke 21.5" iMac die daarna was uitgebracht nog prima in mee kon komen.

Een relatief kleine maar toch weer nette upgrade van de (meeste) MacBook's, én een gloednieuwe iMac Pro, én een mooie verbetering op de iPad Pro, en dan ook nog de nodige software die vernieuwd en verbeterd is. Ik zou bijna willen zeggen dat dit juist weer een keynote als vanouds is, inclusief hun befaamde "one more thing". :)
Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker goede dingen aan deze WWDC. iOS11 ziet er strak uit en heeft een bende toffe features en hidden improvements.

Maar ik gebruik 2 apparaten van Apple zeer veel, mijn telefoon en computer. Een iMac zie ik mezelf niet echt kopen omdat ik een desktop computer heb met meer dan deftige specs, waar ik eigenlijk van ga afstappen. Dus mijn laptop moet zowat de desktop vervanger worden. Momenteel zit ik op een late 2013, de top spec versie. Die heeft me toen 2,5k ongeveer gekost. i7 met 16gb en 512SSD, super laptop.
Ik had gehoopt op die price drop en wat goodies, maar ik vrees dat deze generatie eentje skippen zal worden. Of het daarna nog een MBP wordt is nog maar de vraag.

Die nieuwe iMac Pro ziet er wel een beest uit, maar zoiets zou ik echt nooit kopen. Een space grey keyboard daarentegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Ja ik heb ook spijt wat dat mijn 2012 mbp te koop staat en ik al overeengekomen ben om hem te verkopen.

Ivm de comment over de surface laptop weet ik niet welke reviews jij gelezen hebt. Die vergelijken met een air (archaïsch) of een gewone Macbook (core m processor) gaat helemaal niet op.
Specs zijn gelijkaardig aan de base mbp zonder touchbar en 200 euro goedkoper.
Digital trends heeft een vergelijking gedaan en de surface laptop won.
Zelfs macrumors die hun beste gedaan hebben om Apple te laten winnen hebben moeten toegeven dat het een interessante laptop is.

Verder is windows 10 full gratis tem december.
50 euro upgrade. Hou ik door korting nog steeds 250 euro over.

Wat wel meespeelt voor mij is dat die geen thunderbolt 3 heeft en ik met een eGPU wou werken voor basic te gamen.

De iMac is zowat het enige normaal geprijsde bij Apple. Voor de 27" toch. Die ziet er wel knap uit en de specs zijn eindelijk degelijk ook.
Jammer genoeg heb ik geen dedicated plekje hier thuis.
Want dan stond daar een Windows game systeem Xd (sorry :p)
Het zijn vooral de laptops die door het fijne trackpad en batterijduur mij gewonnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:28
DaemonAngel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:39:
Ja ik heb ook spijt wat dat mijn 2012 mbp te koop staat en ik al overeengekomen ben om hem te verkopen.

Ivm de comment over de surface laptop weet ik niet welke reviews jij gelezen hebt. Die vergelijken met een air (archaïsch) of een gewone Macbook (core m processor) gaat helemaal niet op.
Zelfs macrumors die hun beste gedaan hebben om Apple te laten winnen hebben moeten toegeven dat het een interessante laptop is.

Wat wel meespeelt voor mij is dat die geen thunderbolt 3 heeft en ik met een eGPU wou werken voor basic te gamen.

De iMac is zowat het enige normaal geprijsde bij Apple. Voor de 27" toch. Die ziet er wel knap uit en de specs zijn eindelijk degelijk ook.
Jammer genoeg heb ik geen dedicated plekje hier thuis.
Want dan stond daar een Windows game systeem Xd (sorry :p)
Het zijn vooral de laptops die door het fijne trackpad en batterijduur mij gewonnen hebben.
Ik heb ook gewoon een (game)desktop met win10 erop. Ben toen zelf geupgrade van de 2012 MBP naar de 2013 rmbp (toen die net uit was) en alleen al dat retina scherm is meer dan genoeg om naar over te stappen. Vind het ook wel leuk zo persoonlijk, je werkt mobiel met Apple en thuis zit ik gewoon met Windows te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaemonAngel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:39:
Ivm de comment over de surface laptop weet ik niet welke reviews jij gelezen hebt.
De welbekende Windows websites die vaker dit soort dingen testen en er ditmaal niet zo heel positief over zijn. Het oordeel is vooral eentje in de categorie "neutraal" en dat is ook niet zo gek aangezien dit een middenmoter laptopje is die ook als zodanig is bedoeld. Hij moet het opnemen tegen de Chromebooks. Grappig genoeg is de meeste kritiek over de USB poorten, dat ze geen USB-C zijn maar USB-A.
Die vergelijken met een air (archaïsch) of een gewone Macbook (core m processor) gaat helemaal niet op.
Daar is zelfs een Paul Thurrott het niet met je eens. Qua specs doen de MacBook Air en de Surface Laptop niet voor elkaar onder, qua vormgeving en afmetingen ook niet. Qua afmetingen zit de Surface Laptop zelfs tussen de MacBook Air en MacBook in.
Dat komt omdat die specs niet ver van de MBA af zitten. De Surface Laptop is, zoals velen al aangeven, de Microsoft versie van de MacBook Air. Qua vormgeving, afmetingen en ook de specs. Dat is niet erg want dat wilden mensen ook graag. Qua prijs maakt het ook allemaal niet zo heel veel uit want het zit allemaal in hetzelfde segment.
Het is maar net waar je mee vergelijkt en wat je wil vergelijken. Zoals gezegd zijn de overige Windows websites er niet zo heel enthousiast over omdat het een middenmoter laptop is. Andere merken hebben veel interessantere notebooks en 2-in-1 modellen.
Iets meer woorden gebruiken en men krijgt ook niet meer het idee dat je jezelf hier aan het tegenspreken bent. Tot december 2017 is de upgrade gratis, daarna kost het je 50 euro. De upgrade is dan wel weer naar de Pro versie.
En dat ga je bij Microsoft ook niet krijgen. Juist hun Surface tablet lijn zou heel veel voordeel hebben aan iets als Thunderbolt maar ze blijven weigeren om dat in hun producten te stoppen. Gelukkig zijn er zat andere fabrikanten zoals Dell, HP en Lenovo die juist wel Thunderbolt in hun producten opnemen.
Klopt, de iMac heeft vrijwel geen directe concurrentie wanneer je specs en prijs gaat vergelijken. De concurrentie zit vaak 100 a 200 euro boven de prijs van de iMac. Bij de notebooks zit het verhaal dan weer heel anders in elkaar.
Microsoft en vele andere schakelen nu ook over op de high end trackpads waarbij Microsoft het nu ook min of meer gaat afdwingen. Een goed alternatief vinden voor de Apple notebooks is nog altijd lastig vanwege die trackpad en de accuduur. Ergens heeft Apple een goede balans weten te vinden. Dell is echter ook goed op weg.

Ik zou vandaag de dag echter niet vastpinnen op alleen die Microsoft Surface Laptop. Voor dat geld zijn er ook zat anderen (waaronder de Dell XPS serie) die net even iets meer bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb iemand kunnen vinden met de 2017 MacBook Pro non-touchbar 13" (entry level), en hem zover kunnen halen om GeekBench te runnen en zijn resultaten te delen.

Conclusie: De entry level 2017 modellen zijn zo'n 30% sneller zijn dan zijn voorganger van 8 maanden geleden. De nieuwe scoort 9500 terwijl de vorige rond de 7300 zat.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Ik ben niet gelukkig met mijn MBP TB 2016. Niet vanwege de recent uitgebrachte 2017-modellen, maar omdat de behuizing overal kraakt. Aan de achterkant van het display hoor ik steeds *plok*. Als ik de MacBook schud hoor ik iets rammelen. Als mijn MacBook warm wordt en dan weer koud, maakt ie hetzelfde plok-geluid.

Dinsdag maar naar Amsterdam. Ik woon in Groningen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
andromedaan schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:42:
Ik heb iemand kunnen vinden met de 2017 MacBook Pro non-touchbar 13" (entry level), en hem zover kunnen halen om GeekBench te runnen en zijn resultaten te delen.

Conclusie: De entry level 2017 modellen zijn zo'n 30% sneller zijn dan zijn voorganger van 8 maanden geleden. De nieuwe scoort 9500 terwijl de vorige rond de 7300 zat.
Dat is erg fijn om te horen! :-) Ik heb nu een late 2013 MBP waarvan ik destijds alleen de SSD had geüpgraded naar 256GB.

Uiteraard ging ik er al vanuit dat het 2017 model natuurlijk veel sneller zou zijn dan mijn huidige MBP, maar dit belooft veel goeds! Vooral omdat ik voor het model mét touchbar wil gaan, welke hogere base specs heeft dan het geteste non-touchbar model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

crazylegs schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:14:
[...]
Uiteraard ging ik er al vanuit dat het 2017 model natuurlijk veel sneller zou zijn dan mijn huidige MBP, maar dit belooft veel goeds! Vooral omdat ik voor het model mét touchbar wil gaan, welke hogere base specs heeft dan het geteste non-touchbar model.
Je kunt de zoek query op die site veranderen van MacBookPro14,1 naar MacBookPro14,2. Het verschil lijkt minimaal. Het is zodanig klein dat bij sommige mensen de tragere i5-7360U sneller uit de bus komt dan de snellere i5-7276U van sommige anderen. (Er staat tot nu toe nog maar 1 i7 tussen, dus daar valt weinig over te zeggen.)

Pas als je de query verandert naar MacBookPro14,3 - de 15 inch versie met 4-core processors - zie je een flinke sprong in performance.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit. Waar de no-TB voorheen echt lager gespect was, ook kwa geheugen snelheid, is dat nu niet meer het geval. De no-TB heeft bovendien een grotere batterij. Daar staan dan weer de TB+2 USB poorten+extra mic tegenover. Maar ik weet niet of ik die wel echt nodig heb, en een extra lange batterijduur is nooit weg.

Ook ben ik er nog niet helemaal uit wat 13 vs 15 inch betreft. Ik zit nu met een 13 inch MBP uit 2013. De nieuwe 13 inch is kleiner en lichter, de nieuwe 15 inch is iets zwaarder en groter. Ik kan me niet herinneren dat ik de MBP als echt zwaar ervaren heb, dus misschien is die 15 inch nauwelijks een extra last. Aan de andere kant is lichter altijd prettiger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:33:
[...]

Je kunt de zoek query op die site veranderen van MacBookPro14,1 naar MacBookPro14,2. Het verschil lijkt minimaal. Het is zodanig klein dat bij sommige mensen de tragere i5-7360U sneller uit de bus komt dan de snellere i5-7276U van sommige anderen. (Er staat tot nu toe nog maar 1 i7 tussen, dus daar valt weinig over te zeggen.)

Pas als je de query verandert naar MacBookPro14,3 - de 15 inch versie met 4-core processors - zie je een flinke sprong in performance.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit. Waar de no-TB voorheen echt lager gespect was, ook kwa geheugen snelheid, is dat nu niet meer het geval. De no-TB heeft bovendien een grotere batterij. Daar staan dan weer de TB+2 USB poorten+extra mic tegenover. Maar ik weet niet of ik die wel echt nodig heb, en een extra lange batterijduur is nooit weg.

Ook ben ik er nog niet helemaal uit wat 13 vs 15 inch betreft. Ik zit nu met een 13 inch MBP uit 2013. De nieuwe 13 inch is kleiner en lichter, de nieuwe 15 inch is iets zwaarder en groter. Ik kan me niet herinneren dat ik de MBP als echt zwaar ervaren heb, dus misschien is die 15 inch nauwelijks een extra last. Aan de andere kant is lichter altijd prettiger..
Ik denk dat het voor mij sowieso een 13" wordt. Een 15" met touchbar, 256GB SSD en 16GB werkgeheugen wordt wel weer een heel erg dure hobby..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ook ik heb na lang uitzoeken besloten voor de 13" non-tb 7360U te gaan met 16GB en 512SSD.

Dit is voor mij althans toch de beste keuze (kwa prijs & prestatie). 'k Heb nu een mid 2014 model met een i5 en de 7360U is volgens de geekbench (helaas nog geen entry met 16GB gezien, maar dan komen er wellicht nog 200 punten bij) al bijna 2x zo snel! Overigens is het verschil als je geekbench ziet tussen ALLE 13" cpu echt marginaal.. scheel misschien 100-200 punten max. en idd zelfs langzamer bij het touchbar model dan het non-touchbar.

Oorspronkelijk wilde ik het 15" model nemen, maar na lang wikken en wegen ga ik toch echt niet rondlopen met een 3299euro kostende laptop.. al betaal ik het vanuit m'n bedrijf, het idee dat je er een krasje op maakt of iets wat los gaat zitten etc. is bij zo'n bedrag voor mij veel te irritant. En die touchbar.. heb nog geen review gezien of een voorbeeld van waar dit ook maar iets van nut heeft.
Daarbij is de GPU ook zo nutteloos. Met usb-c kan je beter een egpu nemen voor de toekomst, de 560 is nu al obselete en voegt niks toe (als je niet videobewerkt). Dus dan blijft alleen de krachtige quad core over - maar de single-core prestaties zijn daar ook niet veel beter van dan het non-tb model. Zo veel multicore'ed er nu ook weer niet (in mijn workflow). Dus dan zit je met een iets zwaardere laptop met minder battery van 3299 euro, duurder dan m'n auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielssx
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Aangezien mijn Mac Mini aan vervanging toe is en dit apparaat nog steeds niet is vernieuwd door Apple, heb ik besloten om over te gaan tot de aankoop van een 13-inch Macbook Pro met Touch Bar met 16GB geheugen en 3,1-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Turbo Boost tot 3,5 GHz.

Nu vraag ik mij af of het evt. zinvol is om toch te kiezen voor een betere processor (3,3-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Turbo Boost tot 3,7 GHz of 3,5-GHz dual-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost tot 4,0 GHz). Graag wil ik namelijk een laptop die (ook over een aantal jaar) goed presteert, maar het moet wel zinvol zijn om hier extra geld in te stoppen.

Over het algemeen zal er niet veel van de laptop worden gevraagd, maar er zijn ook situaties waarin 4K-video's bewerkt zullen worden. Het is prettig wanneer de Macbook hier geen moeite mee heeft.

Graag hoor ik wat jullie in deze situatie zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
NJSchuurman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:05:
Aangezien mijn Mac Mini aan vervanging toe is en dit apparaat nog steeds niet is vernieuwd door Apple, heb ik besloten om over te gaan tot de aankoop van een 13-inch Macbook Pro met Touch Bar met 16GB geheugen en 3,1-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Turbo Boost tot 3,5 GHz.

Nu vraag ik mij af of het evt. zinvol is om toch te kiezen voor een betere processor (3,3-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Turbo Boost tot 3,7 GHz of 3,5-GHz dual-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost tot 4,0 GHz). Graag wil ik namelijk een laptop die (ook over een aantal jaar) goed presteert, maar het moet wel zinvol zijn om hier extra geld in te stoppen.

Over het algemeen zal er niet veel van de laptop worden gevraagd, maar er zijn ook situaties waarin 4K-video's bewerkt zullen worden. Het is prettig wanneer de Macbook hier geen moeite mee heeft.

Graag hoor ik wat jullie in deze situatie zouden adviseren.
Mijn ervaring hierin, is dat een sterkere CPU in deze vaak niet echt het verschil maakt, het werkgeheugen daarentegen zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Ik zal van een late 2013 macbook pro 13" overstappen naar een model van 15 inch TB. Ik twijfel of ik voor een tweedehandse model zal gaan met een 460 GPU of even wachten voor een 560 GPU. De ondersteuning voor eGPU heeft mij overtuigd (kan ik eindelijk fatsoenlijk gamen). Ik wacht even wat de prijzen gaan doen voor het wat oudere model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik ga voor de entry level 13" non-touchbar. Ik vind zo'n touchbar niks. Ik ben gewend om blind de ESC en volume toetsen aan te tikken, en wil niet telkens neerkijken voor ik een Function toets kan indrukken. 99% van mijn tijd zit ik in Chrome, en heb ik niks aan een display dat wisselende menu's kan laat zien.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 11:53
Ik heb nu, sinds de release, een 15" 2016 MacBook Pro en het valt me al een hele tijd op dat iedere keer als ik de MacBook wil gebruiken dat er een paar "streepjes" op het scherm zitten.

Naar mijn mening komen deze van toetsen welke net tegen het scherm komen terwijl deze dichtgeklapt is.
Nu heb ik ergens (maar ik weet dus niet meer waar) van die doekjes gezien die je over het toetsenbord kunt leggen om dit te voorkomen.

Iemand enig idee waar die te krijgen zijn?
En zijn er meer mensen die hier "last" van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:02

JanAd

Wind’s howling

Ik twijfel tussen deze...
13" TB met 3,1Ghz i5 dualcore- 16GB - 256GB voor een 2239€
15" nonTB met 2.2Ghz i7 quadcore - 16GB - 256GB voor 2249€

Ik vraag me vooral af of ik in Lightroom veel verschil ga merken tussen beide CPU's en of de TB een meerwaarde heeft in Lightroom/Photoshop. Iemand wat ervaringen mee?

Volgens wat ik online lees zou ik beter af zijn met de i7 quadcore. "Jammer genoeg" spreekt de 13" mij veel meer aan dan de grotere 15"... puur op kleur/draagbaarheid/formaat.
Mss moet ik nog eens in een winkel beide gaan bekijken om mij wat te overtuigen van het formaat.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00

BCC

Ik zoek een dongle met power passthrough, USB3 poort, SD lezer en 4k@60Hz (displayport of HDMI). Ik kan echter alleen maar dit soort dingen vinde: https://www.amazon.com/CE...minum-body/dp/B01MXKJC4M/ en dat is allemaal 30Hz. Wie weet een goede tip? Of moet ik gewoon zo'n hub kopen en een usb-c naar Displaypoort kabel nemen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

JanAd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:51:

Mss moet ik nog eens in een winkel beide gaan bekijken om mij wat te overtuigen van het formaat.
De non-tb 15" is het oude model.. ik zou dan zeker even kijken naar het gewicht en voornamelijk omvang tussen de nieuwe 13" en de oude 15" als je die nog nooit hebt gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Laatst online: 13-05-2021
BCC schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:51:
Ik zoek een dongle met power passthrough, USB3 poort, SD lezer en 4k@60Hz (displayport of HDMI). Ik kan echter alleen maar dit soort dingen vinde: https://www.amazon.com/CE...minum-body/dp/B01MXKJC4M/ en dat is allemaal 30Hz. Wie weet een goede tip? Of moet ik gewoon zo'n hub kopen en een usb-c naar Displaypoort kabel nemen?
USB heeft niet de bandbreedte voor 4K@60Hz én USB 3.0 data transfer. Er is wel een de USB-C dock van CalDigit, met een firmware update kun je die op 4K@60Hz plus USB 2.0 data transfer zetten. Maar dat is echt een dock, geen hub.

Dus ik zou inderdaad een aparte kabel er bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:02

JanAd

Wind’s howling

CT schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:54:
[...]

De non-tb 15" is het oude model.. ik zou dan zeker even kijken naar het gewicht en voornamelijk omvang tussen de nieuwe 13" en de oude 15" als je die nog nooit hebt gezien ;)
Ik heb nu een 12" 2015 MB, dus ik ben een klein toestel gewoon.
Ik heb daarnaast een logge 15" i7 4600u Windows laptop van't werk. Maar die wil ik niet meer heen en weer sleuren. (dat ding heeft een vreselijk toetsenbord, brakke trackpad en een reflecterend touchscreen scherm met de kleurechtheid van een Samsung gsm op steroids) :+

Ik zou de Macbook voor privé en werk willen gebruiken, dus hij zou veel mee op en neer moeten gaan. Ik neem nu m'n 12" ook meer en meer mee, maar die mist gewoon teveel power om echt op te werken.

Edit: dus eigenlijk sluit de 13" het beste aan bij m'n wensen/budget, ongeacht het prestatie-verschil in Lightroom :P

[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 09-06-2017 10:11 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

JanAd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:03:
[...]
... Ik neem nu m'n 12" ook meer en meer mee, maar die mist gewoon teveel power om echt op te werken.
hier vind je een benchmark van het oude-nieuwe (2016) model van de 13" tegen over bijv een quad-core 15" (zoals de hele oude die je aan het overwegen was). Je ziet dat de 2016 13" door het snelle geheugen en ssd al 'on-par' is met een quad-core cpu versie. En het 2017 model is *nog* sneller (zowel cpu als de ssd). Ik denk dat de 13" prima is voor photoshop e.d. en uiteraard: Je hebt alleen wat aan een laptop die je ook daadwerklijk gebruikt 8) Als de 15" alsnog thuis blijft kan die nog zo snel zijn, je hebt er onder de streep niks aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00

BCC

cerberusss schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:01:
[...]

USB heeft niet de bandbreedte voor 4K@60Hz én USB 3.0 data transfer. Er is wel een de USB-C dock van CalDigit, met een firmware update kun je die op 4K@60Hz plus USB 2.0 data transfer zetten. Maar dat is echt een dock, geen hub.
Dus ik zou inderdaad een aparte kabel er bij pakken.
Een dock is ook goed, maar dan nog is het zoeken naar een speld in een hooiberg voor 60Hz :(.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:52
Ik heb op dit moment een macbook pro 13" Retina (2014) en zit er over na te denken om te upgraden.
Twijfel alleen tussen een 2016 met TB of een 2017 zonder TB.

En is 8gb nog wel verstandig om te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
bacardicoconut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:17:
Ik heb op dit moment een macbook pro 13" Retina (2014) en zit er over na te denken om te upgraden.
Twijfel alleen tussen een 2016 met TB of een 2017 zonder TB.

En is 8gb nog wel verstandig om te kiezen?
Dan zul je toch eerst eens moeten omschrijven wat je allemaal van plan bent te gaan doen met je macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Scrtz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Dan zul je toch eerst eens moeten omschrijven wat je allemaal van plant bent te gaan doen met je macbook.
Dat is misschien wel handig inderdaad, ik gebruik hem voor werk en prive.

Voornamelijk

- Email
- Internet
- Photo's
- Word, Excel, powerpoint
- Photoshop elements
- Kijken van films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
bacardicoconut schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Dat is misschien wel handig inderdaad, ik gebruik hem voor werk en prive.

Voornamelijk

- Email
- Internet
- Photo's
- Word, Excel, powerpoint
- Photoshop elements
- Kijken van films
Kijk daar kunnen we wat mee. Weet niet hoe ver en zwaar photoshop elements is maar het lijkt mij dat je nog prima vooruit kunt met 8gb, alhoewel als je een nieuw apparaat aanschaft nu zou ik voor de toekomst wel 16gb adviseren.

Mijn persoonlijke opinie, hou nog een paar jaartjes lekker dat 2014 model, nog meer dan snel genoeg en je gaat buiten het TB weinig tot geen verandering merken in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Waarom wil je dan upgraden? 2014 model kan dit ook prima lijkt mij, of is er iets dat niet meer lukt/traag gaat? En als dat zo is, en het ligt aan het gebrek aan geheugen, dan zou je kunnen upgraden naar een nieuw model met 16GB :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
CT schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:28:
Waarom wil je dan upgraden? 2014 model kan dit ook prima lijkt mij, of is er iets dat niet meer lukt/traag gaat? En als dat zo is, en het ligt aan het gebrek aan geheugen, dan zou je kunnen upgraden naar een nieuw model met 16GB :P
2014 model doet het nog prima inderdaad, ik kan alleen nu interessant geprijsd een nieuwe oppikken in het buitenland. Daarbij vind ik het wel weer een prettig idee om garantie te hebben voor de aankomende drie jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Tsja met die keuze kan denk ik niemand je echt helpen, dat is geheel persoonlijk.. en persoonlijk zou ik dan m'n geld op de bank laten staan en in het geval van garantie (mocht de 2014 model stuk gaan) dan pas het geld aanspreken voor een nieuwe. Misschien is er tegen die tijd wel weer een betere upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
BCC schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:14:
Een dock is ook goed, maar dan nog is het zoeken naar een speld in een hooiberg voor 60Hz :(.
Nou ja, wat is je budget?

Indien onder de 200 euro, dan moet je de CalDigit pakken en deze met een Windows machine flashen naar 60 Hz. Top ding verder:
https://www.amazon.de/Cal...Netzstecker/dp/B0198DS952
Heb 'm evt. tweedehands voor je, zelf zit ik naar iets anders te kijken.

Als je geld hebt voor een Thunderbolt 3 dock, dan zijn er deze beschikbaar op dit moment:
CalDigit: http://shop.caldigit.com/eu/TS3-EU05
Elgato: https://www.amazon.de/dp/B01MQU5UBN/
Belkin: https://www.amazon.de/dp/B01M2D4SNT/

[ Voor 7% gewijzigd door cerberusss op 09-06-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
ik vind de hyperdrive super duur maar als ik het mij zo herinner ondersteunde die wel betere doorstroming van data dan de andere.
Kost iets van een 100 euro. Die dat 2 usb c poorten in beslag neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Scrtz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:28:
Kijk daar kunnen we wat mee. Weet niet hoe ver en zwaar photoshop elements is maar het lijkt mij dat je nog prima vooruit kunt met 8gb, alhoewel als je een nieuw apparaat aanschaft nu zou ik voor de toekomst wel 16gb adviseren.
Als hij in de toekomst dezelfde dingen als nu doet, dan is 8GB nog steeds zat. Ik heb al jaren 16GB in m'n desktop zitten, en je moet wel heel zware dingen doen om het echt nodig te hebben. Ik draai soms Linux en Windows tegelijk in een virtual machine, en ik werk met grafische software en bijvoorbeeld Reason, maar je moet echt wel stevige dingen doen om 8GB geheugen effectief te vullen (en dan moet je dus niet alleen kijken naar wat het OS vooraf reserveert). Veel mensen lopen te mekkeren dat 16GB een beperking is, en dat ze 32GB willen, maar ik denk dat maar een handjevol echt iets doet waarvoor dat nodig is. Voor de rest is het vooral spec-geilheid.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:01
Exirion schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:47:
[...]

Als hij in de toekomst dezelfde dingen als nu doet, dan is 8GB nog steeds zat. Ik heb al jaren 16GB in m'n desktop zitten, en je moet wel heel zware dingen doen om het echt nodig te hebben. Ik draai soms Linux en Windows tegelijk in een virtual machine, en ik werk met grafische software en bijvoorbeeld Reason, maar je moet echt wel stevige dingen doen om 8GB geheugen effectief te vullen (en dan moet je dus niet alleen kijken naar wat het OS vooraf reserveert). Veel mensen lopen te mekkeren dat 16GB een beperking is, en dat ze 32GB willen, maar ik denk dat maar een handjevol echt iets doet waarvoor dat nodig is. Voor de rest is het vooral spec-geilheid.
Je hoeft echt geen hele zware dingen te doen om aan 16GB te komen. Ik had 8GB in mijn laptop zitten en zodra ik 4k video (van een Panasonic GH4) ging editten in Premiere was het programma niet vooruit te branden. Zelfs nu met 16GB zit ik regelmatig tegen de bovengrens aan.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AdmiralSnipe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:59:
Je hoeft echt geen hele zware dingen te doen om aan 16GB te komen. Ik had 8GB in mijn laptop zitten en zodra ik 4k video (van een Panasonic GH4) ging editten in Premiere was het programma niet vooruit te branden. Zelfs nu met 16GB zit ik regelmatig tegen de bovengrens aan.
Ja, maar ik denk dat er maar weinig mensen elke dag 4K video zitten te editen ;) Dat is dus een voorbeeld van een zware applicatie. Natuurlijk kun je ook elke dag grote serverdatabases draaien of medische scans analyseren en visualiseren, maar wat de gemiddelde gebruiker op z'n laptopje doet valt daarbij in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Exirion schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:02:
[...]

Ja, maar ik denk dat er maar weinig mensen elke dag 4K video zitten te editen ;) Dat is dus een voorbeeld van een zware applicatie. Natuurlijk kun je ook elke dag grote serverdatabases draaien of medische scans analyseren en visualiseren, maar wat de gemiddelde gebruiker op z'n laptopje doet valt daarbij in het niet.
4K video wordt wel steeds meer de norm en als je bijvoorbeeld met veel layers werkt in Photoshop gebruikt dat ook aardig wat RAM. Aangezien de Macbook Pro veel wordt gebruikt door "grafische professionals" kan ik me voorstellen dat het dan vervelend is wanneer je het RAM geheugen niet verder kunt uitbreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AdmiralSnipe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:12:
4K video wordt wel steeds meer de norm en als je bijvoorbeeld met veel layers werkt in Photoshop gebruikt dat ook aardig wat RAM.
Dat van die layers in Photoshop is geen argument voor zo veel geheugen. Laten we eens wild doen: 5000x3000 bij 32 bpp (RGBA). Dat is 60MB per laag. Je kunt 16 lagen in een GB stoppen. Ik weet niet wat voor bewerking jij doet, maar ik heb met 23 jaar Photoshoppen nog nooit belachelijke eisen aan m'n machine hoeven stellen. Op dit moment gebruik ik Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Affinity Photo en Affinity Designer. Je moet heel gek doen wil je daar aan een paar GB geheugen niet genoeg hebben. Laat staan dat ik 16GB substantieel gevuld krijg. Als geheugen goedkoop is wordt er steeds makkelijker mee gestrooid, maar mensen draven soms echt heel erg door met wat volgens hun een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Toevoeging aan de geheugen discussie:

OSX reserveert 1.5 GB voor video geheugen. Kleine applicaties worden steeds memory intensiever, je webbrowser kan makkelijk een GB gebruiken. Ik gebruik OneDrive en dat gebruikt continy een whopping 1GB. Ik heb gemiddeld 6 van de 8 GB in gebruik voor office en internet. Meer geheugen is geen luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HEY_DUDE schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:17:
Toevoeging aan de geheugen discussie:

OSX reserveert 1.5 GB voor video geheugen. Kleine applicaties worden steeds memory intensiever, je webbrowser kan makkelijk een GB gebruiken. Ik gebruik OneDrive en dat gebruikt continy een whopping 1GB. Ik heb gemiddeld 6 van de 8 GB in gebruik voor office en internet. Meer geheugen is geen luxe.
Ik quote mezelf nog eens:
Exirion schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:47:
je moet echt wel stevige dingen doen om 8GB geheugen effectief te vullen (en dan moet je dus niet alleen kijken naar wat het OS vooraf reserveert)
Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer het besturingssysteem zogenaamd gebruikt of beter gezegd reserveert. Dat betekent niet dat die applicaties echt zoveel gebruiken. Misschien als je een site bezoekt met een shitload aan gigantische afbeeldingen, dat je browser zo veel geheugen nodig heeft, maar dat zal in de praktijk niet het geval zijn. Er is technisch gezien geen enkele reden waarom een dergelijk applicatie de hoeveelheden gebruikt die jij noemt, en dat zeg ik als ervaren developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:34

Grin

Ride si sapis.

Mee eens Exirion, je moet echt heel lomp gaan doen wil je 16GB vol krijgen, veelal is 8 echt wel voldoende. Pas met stevig gebruik knal je door de 16GB, maar zonder een tweetal stevig lompe VM's met dito Oracle DB + webserver etc ga ik niet over de 16GB geraken. Er zijn uiteraard altijd gebruiksscenario's te verzinnen maar voor nagenoeg niemand is dat dagelijkse kost.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Toch is het behoorlijk zuur als je het geheugen wel nodig hebt en zelfs met de duurste optie van de Macbook Pro van €3000+ vastzit aan een limiet van 16GB. Ik vind het een grote misser van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:34

Grin

Ride si sapis.

Ook helemaal mee eens, ik ben helaas een van die hele kleine groep mensen die graag 32GB geheugen wil. Uiteraard kan ik wel werken met 16GB maar 10GB swap is zelfs met deze supersnelle SSD's niet ideaal... Maar het is te doen met wat meer geduld, einde van de wereld is het zeker niet(!).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Exirion schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:23:
[...]

Ik quote mezelf nog eens:

[...]

Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer het besturingssysteem zogenaamd gebruikt of beter gezegd reserveert. Dat betekent niet dat die applicaties echt zoveel gebruiken. Misschien als je een site bezoekt met een shitload aan gigantische afbeeldingen, dat je browser zo veel geheugen nodig heeft, maar dat zal in de praktijk niet het geval zijn. Er is technisch gezien geen enkele reden waarom een dergelijk applicatie de hoeveelheden gebruikt die jij noemt, en dat zeg ik als ervaren developer.
Ik gebruik regelmatig meer geheugen. Ik gebruik mijn macbook ook voor beeldanalyse van medische beelden. Dat gaat prima, maar je merkt direct als de geheugen pressure iets toeneemt. Schakelen tussen applicaties gaat schokkerig en de interface hapert. Door de snelle ssd is het niet zo'n drama meer als swappen vroeger was, maar ideaal is het nog steeds niet. Als ik in de activity monitor kijk zie je dat onschuldige applicaties ineens veel geheugen vreten o.a. onedrive bij mij. Ook browser, ppt, excel gaat hard. Ik zie applicaties in de toekomst ook steeds meer geheugen gebruiken. Bovendien heb je effectief 'maar' 6.5 GB doordat 1.5 GB gereserveerd is voor de iGPU. 16 GB is ook idioot veel is, dan heb je 14.5GB vs 6.5 GB RAM. Waar ik nu 2GB 'overhoudt' hou ik bij 16GB 10GB 'over'. Een factor 5 meer geheugen voor zware applicaties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Tja de vraag is gewoon of je het echt nodig hebt of dat het meer een extratje is, zeker door de meerprijs van 240 euro. Op je desktop is 16gb leuk, vooral omdat het betaalbaar is. Voor zo'n 16gb DDR4 setje betaal je rond de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Zou het nog lang duren voor de MacBook Pro's 2017 modellen ook in de reguliere webshops komen? Wat is de gebruikelijke termijn na launch?

Ik zou er nl. graag eentje bij centralpoint of een gelijkaardige shop willen bestellen owv vouchers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

T0mS schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:38:
Zou het nog lang duren voor de MacBook Pro's 2017 modellen ook in de reguliere webshops komen? Wat is de gebruikelijke termijn na launch?

Ik zou er nl. graag eentje bij centralpoint of een gelijkaardige shop willen bestellen owv vouchers.
Ik lees 3-5 dagen bij yourmacstore en 24 juni bij centralpoint. Als je zelf bij Apple op de website besteld krijg je - afhankelijk van je configuratie - 19-21 juni te zien.

Enfin, de vraag is natuurlijk ook hoeveel ze er binnen krijgen en hoe snel die weer verkocht zijn. Zonder pre-order bij een retailer uit voorraad kopen kan best nog wat langer gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:44:
[...]

Ik lees 3-5 dagen bij yourmacstore en 24 juni bij centralpoint. Als je zelf bij Apple op de website besteld krijg je - afhankelijk van je configuratie - 19-21 juni te zien.

Enfin, de vraag is natuurlijk ook hoeveel ze er binnen krijgen en hoe snel die weer verkocht zijn. Zonder pre-order bij een retailer uit voorraad kopen kan best nog wat langer gaan duren.
Dank je wel. Ik bedenk me net dat ik waarschijnlijk alsnog niet bij deze shops kan bestellen. Het is nl. zo dat ik waarschijnlijk voor de 16GB optie ga, wat geen standaardconfiguratie is bij het non touchbar model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

deze shops doen blijkbaar ook bto: joramoudenaarde in "[MacBook Pro 2016] Ervaringen & Discussie"
maar je kan het denk ik net zo goed bij apple zelf kopen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:59:
Daar noem je ook een applicatie op. Die draait in macOS sowieso al niet zo lekker. Buiten dat is het ook niet alleen maar geheugen wat van belang is, de GPU is ook belangrijk. Foto en video software zullen eerder van de GPU afhankelijk zijn dan van de hoeveelheid geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
ppl schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Daar noem je ook een applicatie op. Die draait in macOS sowieso al niet zo lekker. Buiten dat is het ook niet alleen maar geheugen wat van belang is, de GPU is ook belangrijk. Foto en video software zullen eerder van de GPU afhankelijk zijn dan van de hoeveelheid geheugen.
Is dit niet afhankelijk van de software?
Adobe gebruikt hardware acceleratie maar alleen met nvidia kaarten als ik het goed had.
Verder zou ik geen mac gebruiken als je adobe gebruikt. Dan spendeer je veel geld voor iets dat niet nodig is.

Ik was ook aan het kijken of ik de ridicule 225 euro zou betalen voor de bump naar 16 gb en dan wat pijnstillers voor de aarspijn.
Vermits ik maar hobby gewijs foto en video edit en dit niet zoveel RAM verbruikt volgens the internet dacht ik voor de 8 gb te gaan.

Games lijken zowat de enige zaken te zijn die 16 gb wel kunnen gebruiken. Omdat ik het plan had met een eGPU te werken leek mij dit nog wel een reden.
Maar dan is waarschijnlijk de dual core sneller de bottle neck dan de 8 gb ram. Iemand enige gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
DaemonAngel schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:32:
[...]

Maar dan is waarschijnlijk de dual core sneller de bottle neck dan de 8 gb ram. Iemand enige gedachten hierover?
Voor het geld van een eGPU oplossing kun je nog steeds een volledige en deftige desktop PC aanschaffen. En de dual core gaat ook zeker een bottle nek vormen.

Koop een desktop met Nvidia kaart zet deze op zolder aan een netwerk kabel. Installeer Moonlight gamestream op je mac en stream je games naar je laptop of je raspberry pi aan je home cinema.

http://moonlight-stream.com

:*)

[ Voor 8% gewijzigd door HEY_DUDE op 10-06-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:31:
[...]

Voor het geld van een eGPU oplossing kun je nog steeds een volledige en deftige desktop PC aanschaffen. En de dual core gaat ook zeker een bottle nek vormen.

Koop een desktop met Nvidia kaart zet deze op zolder aan een netwerk kabel. Installeer Moonlight gamestream op je mac en stream je games naar je laptop of je raspberry pi aan je home cinema.

http://moonlight-stream.com

:*)
eGPU valt echt wel mee hoor. Daar koop je niets voor van volledige desktop PC.
Edit: je hebt gelijk. Kan je zo goed als wel een systeem kopen. OS er nog op kom je wel 200 euro duurder uit minstens maar verschil is dus niet giga.
Ik weet niet of het beter zou presteren eigenlijk.

De akitio Node kost 299 dollar en dan kan je een radeon 580 voor 290 euro kopen als grafische kaart.
Dus voor 600 euro heb je een eGPU set-up.

Apple zelf verkoopt een developer kit voor 599 dollar.
RX580 ook erin.

[ Voor 10% gewijzigd door DaemonAngel op 10-06-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Voor het geld van een eGPU oplossing kun je nog steeds een volledige en deftige desktop PC aanschaffen.
Ja, en dan mag je ineens twee systemen onderhouden. Nee, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaemonAngel schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:32:
Is dit niet afhankelijk van de software?
Dat geldt voor alles (cpu, gpu, mem, disk). Applicaties voor foto en videobewerking gebruiken vaak veelvuldig gebruik van de gpu omdat de gpu daar ook voor bedoeld is. Al die hardwarematige ondersteuning van codecs zit in de gpu.
Adobe gebruikt hardware acceleratie maar alleen met nvidia kaarten als ik het goed had.
Verder zou ik geen mac gebruiken als je adobe gebruikt. Dan spendeer je veel geld voor iets dat niet nodig is.
Dat is dan ook het volgende probleem. Hoe dan ook, de conclusie dat het aan de hoeveelheid geheugen ligt is wat mij betreft veel te simplistisch gesteld waarbij het nog maar de vraag is of het überhaupt de juiste conclusie is.
Ik was ook aan het kijken of ik de ridicule 225 euro zou betalen voor de bump naar 16 gb en dan wat pijnstillers voor de aarspijn.
Vermits ik maar hobby gewijs foto en video edit en dit niet zoveel RAM verbruikt volgens the internet dacht ik voor de 8 gb te gaan.
In dit geval moet er ook rekening worden gehouden dat het gat tussen hardware uit 2014 en 2016 nou niet erg groot is. Dan moet je echt heel goed gaan kijken naar wat de bottleneck is van de huidige machine.
Games lijken zowat de enige zaken te zijn die 16 gb wel kunnen gebruiken. Omdat ik het plan had met een eGPU te werken leek mij dit nog wel een reden.
Bij sommige games en applicaties kan dat inderdaad het geval zijn, dan is die quad core beter. Ook heb je bij de quad core 15" MBP meer PCIe lanes tot je beschikking, dat scheelt ook.
Voor het geld van een eGPU oplossing kun je nog steeds een volledige en deftige desktop PC aanschaffen.
Reken daar ook even de kosten van het managen van 2 computers (met 2 hele verschillende operating systems!) bij en het feit dat je daar niet je macOS software kunt draaien (en die kunnen evenwel veel voordeel hebben bij zo'n eGPU). Dan kun je wel een Windows of Linux machine met Steam neerzetten maar dan is dat ook wel het enige wat je er mee kunt doen. Dat heb je allemaal niet met een eGPU.
Overigens is het gaming argument ook vrij slecht want voor nog minder geld koop je een gameconsole.

Je koopt hier voor hetzelfde geld dan ook 2 hele verschillende oplossingen waardoor je niet zomaar kunt stellen dat het ene beter is dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
ppl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 01:19:
[...]

In dit geval moet er ook rekening worden gehouden dat het gat tussen hardware uit 2014 en 2016 nou niet erg groot is. Dan moet je echt heel goed gaan kijken naar wat de bottleneck is van de huidige machine
Momenteel is niet echt iets de bottleneck eigenlijk.
Ik heb een 2012 15" cmbp.
Renderen van videos gaat die wel even loco en dit duurt wel even maar vermits het een hobbby is kijk ik niet echt op 5-10 min tijdwinst.
Gamen deed ik er nog zelden op. Omdat ik een klein appartement heb en geen dedicated set up meer zoals vroeger heb ik een console gekocht.
Hier wen ik totaal niet aan en shooters en rts wil ik nog wel eens kunnen spelen op de computer. Bepaalde andere titels vind ik wel doenbaar op een console.
(Shadow of mordor genre is speelbaar met joysticks).

Ik wil vooral een kleinere laptop die ik sneller eens neem. Die 15" is een beest en pak je niet snel even waardoor ik hem amper gebruikte.

Hij had 8 gb ram, een ssd (lang leve zelf aanpassen) en verder base specs.

Ik leun naar de basis uitvoering van de non touchbae versie met 256 gb en 8 gb ram.
Extra opslag kan ik via een externe samsung ssd regelen voor de helft van de prijs en het extra ram lijkt mij niet efht nodig. De ram snelheid is hoger dan vorige keer ook en dan mijn huidige 8 gb ram.
Ik vind niet veel mensen die het aanraden behalve voor future proof te zijn.

Verder lees ik reviews en mensen hun mening en keuze redenen voor de touchbar vs non tb versie.
Touch id lijkt leuk maar is minder veilig en ik ben continu lange paswoorden ingeven wel gewoon van het werk dus dar stoort niet zo. Eenmaal in het systeem zou ik het mss gebruiken maar voor in te loggen sowieso niet.

De tb zelf. Meh. Lijkt mij zelfs eerder irritant.
Maar voor resell waarde is het mss interessant ...

De snellere processor is natuurlijk wel interessanr.

245 euro meer is dan wel veel.

640 vs 650 is 5% winst dus niet boeiend.
Processor heeft zelfde turbo en kaby lake gaat sneller in turbo dus lijkt mij ook weinig real world gain.

(Sorry mobiel getypt - voor een bepaalde iemand weer zeurt over kort te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
Ben aan het twijfelen tussen de 13" zonder TB en 13" met TB.

Waar ik het voor nodig heb is vooral office, Photoshop, Lightroom, Audition en occasioneel eens een filmpje bewerken in Final Cut Pro.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Eventueel de non-TB upgraden qua geheugen/processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DaemonAngel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:49:
Hier wen ik totaal niet aan en shooters en rts wil ik nog wel eens kunnen spelen op de computer. Bepaalde andere titels vind ik wel doenbaar op een console.
Beetje off-topic, maar ik ben 10 jaar geleden van de PC naar een PS3 overgestapt en heb voor gaming nooit meer omgekeken naar de PC (of in mijn geval Mac). De eerste weken was het even slikken met een twijfel of ik er ooit aan zou wennen, maar als je even doorzet went het echt vrij snel. Ik zit veel liever op de bank met een PS4 controller in m'n handen dan dat ik aan een bureau met muis en keyboard speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
dewindt schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:34:

Waar ik het voor nodig heb is vooral office, Photoshop, Lightroom, Audition en occasioneel eens een filmpje bewerken in Final Cut Pro.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Eventueel de non-TB upgraden qua geheugen/processor?
I zit nog met hetzelfde probleem maar over de cpu upgrade in het non tb model kan ik wel antwoorden.
Paar paginas terug staat de vergelijking en het is echt niet de moeite.
Exirion schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Beetje off-topic, maar ik ben 10 jaar geleden van de PC naar een PS3 overgestapt en heb voor gaming nooit meer omgekeken naar de PC (of in mijn geval Mac). De eerste weken was het even slikken met een twijfel of ik er ooit aan zou wennen, maar als je even doorzet went het echt vrij snel. Ik zit veel liever op de bank met een PS4 controller in m'n handen dan dat ik aan een bureau met muis en keyboard speel.
Heiligschennis!
Een shooter op een console |:(

Nee ik vind het wel cva op console maar alles waar aim te belangrijk wordt suckt een controller oneindig.
Shadow of mordor is cava maar horizon zero dawn is soms al wel irritant vind ik. Al speel ik dit er erg graag op.
Echte shooters speelde ik heel veel vroeger en dit doe ik echt niet op console. Ik speel er al wel jaren op ook maar dar blijf ik irritant vinden en gewoon de game verprutsen. Maar er zijn genoeg andere games voor console :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

dewindt schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:34:

Zonder TB!
Het verschil tussen TB en non-TB is kleiner geworden. In 2016 had de non-TB nog lager geklokt ram, dat is in 2017 niet meer. Ik kies zelf altijd voor meer ram. Ook al heb je het niet nodig, het maakt de MacBook wel sneller. Het deel dat niet gebruikt wordt voor actieve processen vult zich met een cache van veelgebruikte applicaties en bestanden. Vooral als je veel verschillende applicaties gebruikt merk je daar vaker iets van dan die enkele keer dat je het uiterste van een marginaal tragere processor vraagt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 22:57

Saninl

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ei5bvq.png

:9~

Om mijn Macbook Air 13" (2011) in de kast te kunnen leggen na vele trouwe dienstjaren 8)

Ondanks 6 jaar sparen doet het wel pijn in de studentenportemonnee ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaemonAngel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:49:
Ik wil vooral een kleinere laptop die ik sneller eens neem. Die 15" is een beest en pak je niet snel even waardoor ik hem amper gebruikte.
De enige 2 verschillen naast het overduidelijke (=groter scherm) zijn de CPU en de GPU. De 13" heeft daarin de mindere specs. Wanneer je zaken hebt die erg van de gpu afhankelijk zijn kan dat een probleem opleveren (eGPU kan maar heeft ook zo zijn beperkingen).
Verder lees ik reviews en mensen hun mening en keuze redenen voor de touchbar vs non tb versie.
Touch id lijkt leuk maar is minder veilig en ik ben continu lange paswoorden ingeven wel gewoon van het werk dus dar stoort niet zo. Eenmaal in het systeem zou ik het mss gebruiken maar voor in te loggen sowieso niet.
Touch ID is helemaal niet minder veilig, in bepaalde situaties is het zelfs veel veiliger. Notebooks worden vaak net als smartphones gebruikt in situaties waar ook veel andere mensen zijn en er meegekeken kan worden wanneer je je wachtwoord invoert. Dat heb je met Touch ID niet. In tegenstelling tot veel PC oplossingen wordt hier een wiskundige representatie van je vingerafdruk in een beschermde omgeving van de hardware opgeslagen. Touch ID is ook moeilijk te foppen, daar zul je echt veel werk in moeten steken wat betekent dat iemand heel gericht een aanval op jouw persoon doet. Bij dat soort aanvallen is de Touch ID 1 van de vele punten waarop ze zullen aanvallen en ook de minst aantrekkelijke. Overigens is het gebruik van de Touch ID geheel vrijwillig, het is geen vereiste voor de werking van de machine zelf. Vertrouw je het niet, gebruik het dan niet.

Mocht je echt in veiligheid geïnteresseerd zijn, overweeg dan iets als een Yubikey. Dan voeg je een 2e en fysieke factor toe aan het inloggen. Gebruikersnaam en wachtwoord alleen zijn dan niet genoeg, de fysieke Yubikey is dan ook noodzakelijk.
De tb zelf. Meh. Lijkt mij zelfs eerder irritant.
Bij sommige zaken is het juist heel handig. Je hoeft niet meer allerlei sneltoetsen uit het hoofd te leren die je 1x in de zoveel tijd gebruikt of eindeloos door de menus te dwalen om de optie te vinden. Die Touch Bar wordt in steeds meer toepassingen als een handige aanvulling gebruikt. Het is bij veel van die apps een handige toevoeging maar geen revolutionaire zoals mensen vandaag de dag verwachten (of beter gezegd, eisen). Je kunt er prima zonder mee en het gaat je ook niet in de weg zitten (of je moet een hele aparte manier van typen hebben).
Maar voor resell waarde is het mss interessant ...
Het slechtste wat je kunt doen is een product kopen om de resell waarde. Koop liever iets wat je fijn vindt om te gebruiken en waar je dan ook al die tijd plezier van hebt. Dan gebruik je 'm ook heel vaak en is het geen weggegooid geld en/of een teleurstelling.
De snellere processor is natuurlijk wel interessanr.

245 euro meer is dan wel veel.
Als je hiermee de CPU upgrades bedoelt...het enige wat je daarmee bereikt is een lager saldo op je bankrekening. Voordelen voor jou als consument zijn er niet. Besteed dat geld aan dingen als geheugen, SSD en GPU (in geval van de 15") want die maken allemaal wel verschil.

De Touch Bar versies van de MBP hebben overigens 2 Thunderbolt 3 controllers en daardoor dus 4 poorten. Dat is twee keer zoveel als de versie zonder de Touch Bar. Wanneer je veel USB apparaten aansluit is dat een niet te miskennen voordeel voor de Touch Bar versie.
Saninl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:29:
Ondanks 6 jaar sparen doet het wel pijn in de studentenportemonnee ;w
Bestel je hem dan wel via de onderwijsinstelling of de aparte onderwijs store wanneer je instelling dit niet aanbiedt? Dat scheelt weer wat centen namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
ppl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:17:

[...]

Touch ID is helemaal niet minder veilig, in bepaalde situaties is het zelfs veel veiliger. Notebooks worden vaak net als smartphones gebruikt in situaties waar ook veel andere mensen zijn en er meegekeken kan worden wanneer je je wachtwoord invoert. Dat heb je met Touch ID niet. In tegenstelling tot veel PC oplossingen wordt hier een wiskundige representatie van je vingerafdruk in een beschermde omgeving van de hardware opgeslagen. Touch ID is ook moeilijk te foppen, daar zul je echt veel werk in moeten steken wat betekent dat iemand heel gericht een aanval op jouw persoon doet. Bij dat soort aanvallen is de Touch ID 1 van de vele punten waarop ze zullen aanvallen en ook de minst aantrekkelijke. Overigens is het gebruik van de Touch ID geheel vrijwillig, het is geen vereiste voor de werking van de machine zelf. Vertrouw je het niet, gebruik het dan niet.

Mocht je echt in veiligheid geïnteresseerd zijn, overweeg dan iets als een Yubikey. Dan voeg je een 2e en fysieke factor toe aan het inloggen. Gebruikersnaam en wachtwoord alleen zijn dan niet genoeg, de fysieke Yubikey is dan ook noodzakelijk.

[...]

Als je hiermee de CPU upgrades bedoelt...het enige wat je daarmee bereikt is een lager saldo op je bankrekening. Voordelen voor jou als consument zijn er niet. Besteed dat geld aan dingen als geheugen, SSD en GPU (in geval van de 15") want die maken allemaal wel verschil.

De Touch Bar versies van de MBP hebben overigens 2 Thunderbolt 3 controllers en daardoor dus 4 poorten. Dat is twee keer zoveel als de versie zonder de Touch Bar. Wanneer je veel USB apparaten aansluit is dat een niet te miskennen voordeel voor de Touch Bar versie.
De reden dat ik touch ID als minder veilig bekeek waren rapporten van het namaken van de vingerafdruk door te scannen of door je te verplichten te unlocken met je vingerafdruk.
Blijkbaar vinden rechters het nog een verschil tussen je vingerafdruk en je passcode.
Inbreken in de laptop is meer vanuit de overheid dan een random persoon want dan ben ik het er wel mee eens dat dit meer dan veilig genoeg is.
Het is ook iets goed omdat veel mensen vroeger geen paswoord gebruikten en nu toch wel de fingerprint.

http://www.macworld.com/a...or-your-own-security.html
https://www.theverge.com/...t-duplicate-hack-security

Je moet het inderdaad niet gebruiken. Maar het is 1 van de features die tussen de 2 laptops verschillen.

Qua CPU bedoelde ik het verschil tussen de Non TB en TB versie hun basis CPU.
De CPU upgraden zou ik inderdaad niet doen.

Bedankt voor je reactie!

Ik twijfel nou wel terug om toch voor de TB versie te gaan door je positief verhaal over de nuttigheid ervan.

Had ik nou net de gewone versie al in het winkelmandje liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaemonAngel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:36:
De reden dat ik touch ID als minder veilig bekeek waren rapporten van het namaken van de vingerafdruk door te scannen of door je te verplichten te unlocken met je vingerafdruk.
Blijkbaar vinden rechters het nog een verschil tussen je vingerafdruk en je passcode.
Dat geldt alleen voor de USA en ik dacht ook de UK. Twee naties met inmiddels zeer bedenkelijke wetgeving omtrent privacy (die heb je daar gewoonweg niet meer). Het maakt daar dan ook echt niet uit of je nou wel of geen Touch ID gebruikt. Als je een passcode gebruikt is er nog altijd de wetgeving die je verplicht om deze af te geven, doe je dat niet dan mogen ze je onbeperkt vasthouden. Het een is hier dan ook zeer zeker niet veiliger dan het ander. In beide gevallen ben je wettelijk verplicht om het af te geven of je dat nou leuk vindt of niet.

Zo werkt het hier in de EU nog niet. Helaas blijken politici op dit moment de hoofdreden waarom terroristen zo succesvol zijn en we met 300-0 achterstaan.
Kijk liever naar materiaal van de Chaos Computer Club, die zijn veel kundiger en hebben heel wat onderzoek gedaan naar Touch ID. Zij laten zien dat het niet onmogelijk is om Touch ID te misleiden maar wel bijzonder complex. Je hebt nog altijd een goede afdruk nodig van de persoon in kwestie. Dit is dan ook iets wat alleen zinnig is bij een hele persoonlijke aanval zoals je dat vaak bij spionage en opsporing ziet. Echter, dan zijn er ook zat andere manieren om achter de gegevens te komen en die manieren zijn vaak veel simpeler. De zaak Amanda Todd demonstreert al eentje.

Vergeet niet dat Touch ID je alleen toegang verschaft tot het gebruikersaccount op de computer. Het geeft je daarmee niet per se toegang tot alle data, applicaties en accounts want die kun je weer apart versleutelen of voorzien van aparte credentials.
Ik twijfel nou wel terug om toch voor de TB versie te gaan door je positief verhaal over de nuttigheid ervan.
Kijk of je een winkel in de buurt hebt om 'm te proberen, dat is op dit moment namelijk de beste manier om erachter te komen wat die Touch Bar doet/kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heb de macbooks maar even in het echt bekeken, had de nieuwe nog niet gezien, maar wat mij direct opviel was:
- 15" is echt klein geworden! (goed alternatief nu voor de oude 13")
- touchbar is echt lelijk in het echt (op youtube videos lijkt hij mooi zwart maar je ziet echt een duidelijke lichtere 'balk' en de touchsensor met vingerafdrukken erop kleven.. ) en zoals dat ik al niet kan omgaan met het onscreen toetsenboard van m'n iphone is die touchbar helemaal een ramp (kijken! anders kan je niks aanklikken).
- 13" is echt licht geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
Ik vond de Touch Bar in het echt juist wel weer stroken met de rest van het keyboard.

[ Voor 71% gewijzigd door diotav op 11-06-2017 19:28 ]

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Same here en dat komt door OLED. Dat die Touch ID knop wat smerig wordt is natuurlijk te verwachten. De rest van de Touch Bar doet dat gek genoeg niet, het is dan ook meer een zijdeglans finish wat eroverheen zit. Dat kan bij een vingerafdruklezer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb net een MacBook Pro 2017 gekocht nadat mijn vriend de 2016 versie heeft. Ik heb er weinig achter gezeten nog en ben daarom eigenlijk wel benieuwd naar de ondesteuning van zowel TouchID als TouchBar.
Toen ik een account moest verwijderen op de MacBook van m'n vriend moest ik het wachtwoord invoeren in plaats van Touch ID te gebruiken. Zo zag ik nog wel eens vaker 'missers' waarbij Touch ID makkelijker was geweest dan een wachtwoord.
Datzelfde zag ik ook bij de TouchBar. Sommige dialogen (OK/Cancel) zijn erg handig op de TouchBar maar ook hier mis ik ze soms, zoals ik vlug keek. Hoe is jullie ervaring met dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CT schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:04:
- 15" is echt klein geworden! (goed alternatief nu voor de oude 13")
- touchbar is echt lelijk in het echt
Deze combinatie doet mij inmiddels kijken naar andere 15 inch laptops. 15 inch is nu aardig portable geworden en de extra schermruimte is welkom. Maar die touchbar... daar ben ik toch iets teveel van een keyboardwarrior voor. Als ik lees dat mensen de ESC functie uit frustratie maar op hun Caps Lock key mappen wordt ik niet vrolijk.

Ik kan echter maar bar weinig alternatieven vinden. Lichte, compacte en degelijk gebouwde 15 inch laptops van andere merken zijn vaak bijna net zo duur als de MBP's en hebben tekortkomingen die misschien nog wel vervelender zijn dan die touchbar. (Inferieure touchpad's, wiebelende schermen, lawaaige fans, slechte service, etc. je komt vanalles tegen.)

Ik ben er nog niet helemaal uit - we hebben het hier toch al snel over >3000 euro. Wel ben ik overtuigd geraakt dat MBP's helemaal niet zo overpriced zijn als ik zelf - als Mac gebruiker - in de loop der jaren ben gaan geloven. Op een (voor mij) aantal rare keuzes na zit de MBP erg dicht bij de ideale laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:24:
[...]

Deze combinatie doet mij inmiddels kijken naar andere 15 inch laptops. 15 inch is nu aardig portable geworden en de extra schermruimte is welkom. Maar die touchbar... daar ben ik toch iets teveel van een keyboardwarrior voor. Als ik lees dat mensen de ESC functie uit frustratie maar op hun Caps Lock key mappen wordt ik niet vrolijk.

Ik kan echter maar bar weinig alternatieven vinden. Lichte, compacte en degelijk gebouwde 15 inch laptops van andere merken zijn vaak bijna net zo duur als de MBP's en hebben tekortkomingen die misschien nog wel vervelender zijn dan die touchbar. (Inferieure touchpad's, wiebelende schermen, lawaaige fans, slechte service, etc. je komt vanalles tegen.)

Ik ben er nog niet helemaal uit - we hebben het hier toch al snel over >3000 euro. Wel ben ik overtuigd geraakt dat MBP's helemaal niet zo overpriced zijn als ik zelf - als Mac gebruiker - in de loop der jaren ben gaan geloven. Op een (voor mij) aantal rare keuzes na zit de MBP erg dicht bij de ideale laptop.
De Dell XPS 15 is de grote concurrent.
Wordt heel positief ontvangen hoor.
Wiebelende schermen heb ik nog niet echt gezien. Toch niet meer of minder dan bij de mac.
Misschien dat het door de touchschermen meer opvalt maar ik wapper niet zoveel met mijn laptop :p
Fans ben ik het wel mee eens. De Mac is echt wel stil. Maar ik vind onder load ook wel een pak warmer.
Soms wordt de behuizing zo warm dat ik me afvraag hoe het intern zit met de solderingen.
Service, dell, hm, hit or miss. Met Apple ook soms. I dno.

Volgens de reviewers is dit scherm nog beter dan dit van de mac en het is nog eens touch.
De touchpad is bijna even goed volgens D2D (Dave Lee op youtube) dankzij de precision drivers.

Bijna even duur als de mac is misschien breed genomen :p

Dell XPS 15
i7-7700HQ Quad Core processor (6 MB cache, tot 3,8 GHz)
512 gb PCIE SSD
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 met 4 GB GDDR5
15,6 inch 4K Ultra HD (3.840 x 2.160) InfinityEdge touchscreen

2150 euro

Base model 15" Mac is 2800 euro en dan heb je 256 gb SSD opslag.
Ik zou benchmarks moeten checken maar ik denk ook niet dat de radeon pro 555 even snel is als de GTX1050.

Zelf heb ik ook veel getwijfeld tussen de 13" mac en de surface laptop en de XPS 13.
Ben er eigenlijk nog altijd niet helemaal uit...
Het verschil met de XPS13 met 4k scherm is "maar" 100 euro met het non TB model van de MBP. 350 euro met de TB model.
Het komt bij mij neer of mijn luiheid voor mijn systeem aan te passen naar windows opweegt tegen het prijsverschil.
Want ik heb totaal geen voorkeur voor windows of mac. Ondanks de sterke voorkeur van sommige mensen werk ik dagelijks met beide en maakt het mij niet uit.
Windows 10 met touch vind ik zelfs iets knap echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DaemonAngel schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:14:
[...]

De Dell XPS 15 is de grote concurrent.
Wordt heel positief ontvangen hoor.
Wiebelende schermen heb ik nog niet echt gezien. Toch niet meer of minder dan bij de mac.
Misschien dat het door de touchschermen meer opvalt maar ik wapper niet zoveel met mijn laptop :p
Maat van mij had de dikste XPS15 (4k touch de hele rambam) maar naast mijn MBPr uit 2012 viel mij op dat:
  • De touchpad van de MBP heer en meester is. (zijn XPS is zelfs retour geweest hiervoor, maar na nieuwe touchpad exact dezelfde kwalen)
  • De bouwkwaliteit van de XPS tegenviel. (scherm sloot niet naadloos en maakte geluid)
  • Kleuren van het scherm waren minder als de Retina en pixels waren zichtbaarder gek genoeg.
  • Het touchscherm zelf gebruikte hij eigenlijk nooit omdat veel zaken toch ook in windows10 met muis/toetsenbord veel accurater en sneller zijn.
  • Als je het scherm helemaal kon draaien tot aan tablet vorm dan was dat wellicht beter geweest. Nu blijft het toch een laptop waarvan het scherm aanraakgevoelig is.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Na regelmatig al boven de bestel knop gehangen te hebben met mijn muis, heb ik vanmorgen dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de MBP2017 besteld, 15inch en met 1TB. Hoewel ik qua CPU voor de basis variant van 2.8Ghz ben gegaan heb ik voor de GPU wel de upgrade naar de 560 gedaan.

Momenteel draai ik nog met de MBP 2010, dus het verschil zo hoe dan ook groot zijn/aanvoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Vorige week een 15" MBP2017 besteld om die uit 2011 te vervangen. Ben benieuwd. Ben nu alleen wel op zoek naar de beste manier om randapparatuur aan te sluiten (wat USB spullen en een monitor met minidisplayport). Ik zag hier een paar keer de HyperDrive voorbij komen, maar zie dat mensen niet louter positief zijn. Wat is op dit moment nou de meest logische manier om te zorgen voor een displayport en USB-A aansluiting? Toch die HyperDrive of "gewoon" twee losse adapterkabels?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:24:
[...]
Ik twijfelde ook tussen 15" en 13" maar ben gegaan voor de 13" non-tb omdat:
  • ik zie echt geen meerwaarde in de touchbar en werk vaak op bluetooth keyboard dat geen touchbar heeft (15" is helaas alleen met touchbar)
  • non-tb cpu (i5) is zo niet sneller als het laagste instap model cpu bij de touchbar variant en 'on par' met het hoogste model (13") / single core pref. van 13" is hoger dan de 15"
  • batterylife & portability is uiteindelijk erg belangrijk voor mij, de non-tb versie haalt nu 'echt' weer 10uur+, 15" na lange niet..
  • met thunderbolt 3 moet je al 'dongles' gaan gebruiken, en met 1 hub los ik al mijn connectie issue per werkplek op, dus meer dan 2 poorten is niet nodig (zoals op de 13" non tb zit)
  • gpu is met nieuwe macos+tb3 poort eigenlijk 'obselete' doordat je nu via de egpu je gpu kan opwaarderen, en voor minder dan de upgrade naar een m560 heb je al een rx560 extern..
  • en de prijs, ik kan met het bovenstaande lijstje die extra 1100euro 800euro niet verantwoorden aan mezelf :P
Dus ik wacht nu al een week op de non-tb i5 met 16gb en 512ssd (in het zilver, want space grey is weer een discussie apart :*) )
Pagina: 1 ... 32 ... 54 Laatste