Dat lijkt me een kwestie van tijd, ik dacht eerst dat het misschien niet zou gebeuren vanwege een speciale connectie van de touch bar - die een (extra) beveiligde communicatie mogelijk maakt met de rest van de computer/OS. Het blijkt echter een 'gewone' USB verbinding te zijn, dus ik zie geen belemmering voor een tobo met touch ID.
Met TouchID gaat niet werken... Een Touchbar kan wel, geen probleem. Maar TouchID gaat ahgi gewoon niet vanwege de secure enclave. Dat heeft verder weinig te maken met de connectie tussen computer/tb/os.Grin schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 00:47:
Dat lijkt me een kwestie van tijd, ik dacht eerst dat het misschien niet zou gebeuren vanwege een speciale connectie van de touch bar - die een (extra) beveiligde communicatie mogelijk maakt met de rest van de computer/OS. Het blijkt echter een 'gewone' USB verbinding te zijn, dus ik zie geen belemmering voor een tobo met touch ID.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 26-05-2017 02:39 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Je hebt de nieuwste Beta erop staan? Dan herken ik het.henkna schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:41:
Mijn mac unlocken met mijn Apple watch functioneerd de laatste tijd niet goed. Wanneer ik uitlog bij iCloud lukt het weer. Echter na bepaalde tijd weer niet. Iemand die dit euvel herkent?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
TouchID kan volgens mij prima in een USB toetsenbord worden geïmplementeerd. Als je een veilige lijn naar de secure enclave hebt, zoals je dat ook hebt in de huidige MBP, dan kan je prima aan de secure enclave vragen: klopt dit? De enclave geeft dan alleen een 'Ja/Nee' response over de beveiligde lijn. <-- extreem platgeslagen gebruiksscenario.WhatsappHack schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:38:
[...]
Met TouchID gaat niet werken... Een Touchbar kan wel, geen probleem. Maar TouchID gaat ahgi gewoon niet vanwege de secure enclave. Dat heeft verder weinig te maken met de connectie tussen computer/tb/os.
Als het in de MBP kan over USB, dan kan het volgens mij ook met een iMac en een extern USB tobo+touchID. Maar misschien mis ik iets, grote kans
Touch ID zou misschien in een extern toetsenbord kunnen maar dan wel alleen als domme scanner. De hele secure enclave moet in de Mac zelf zitten ivm security. Het toetsenbord buitmaken heeft dan geen zin omdat je daarmee niet de opgeslagen vingerafdrukken buitmaakt maar alleen een domme scanner. Zolang die alleen maar de gescande data doorgeeft is er niet veel aan de hand. Ik gok dat dit ook zo werkt in de MBP waarbij de scanner via USB is aangesloten (wat dan ook wel via bluetooth zou kunnen) aangezien dit wel de manier is waarop het op een iOS device werkt:
Dat betekent dat we Macs nodig hebben met een secure enclave wat dan weer betekent dat we zo'n toetsenbord pas gaan zien als ook iMacs en Mac Pro's zo'n ding hebben.
Rest alleen de vraag hoe zinvol het is op een desktop (hij is niet mobiel wat 'm al meer secure maakt dan een portable device als een iPhone, iPad of notebook).
Bron: pagina 7 van Apple's iOS security guide.The Secure Enclave is responsible for processing fingerprint data from the Touch ID sensor, determining if there is a match against registered fingerprints, and then enabling access or purchases on behalf of the user. Communication between the processor and the Touch ID sensor takes place over a serial peripheral interface
bus. The processor forwards the data to the Secure Enclave but can’t read it.
Dat betekent dat we Macs nodig hebben met een secure enclave wat dan weer betekent dat we zo'n toetsenbord pas gaan zien als ook iMacs en Mac Pro's zo'n ding hebben.
Rest alleen de vraag hoe zinvol het is op een desktop (hij is niet mobiel wat 'm al meer secure maakt dan een portable device als een iPhone, iPad of notebook).
[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 26-05-2017 18:18 ]
Nope zit gewoon op 10.12.5winwiz schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:08:
[...]
Je hebt de nieuwste Beta erop staan? Dan herken ik het.
Sinds een 2-tal weken ziet de A key er op mijn 6 maand oude mbp 2016 laptop er zo uit, heb contact opgenomen met apple en ga nu zo snel mogelijk langs een authorized reseller om er eens naar te laten kijken.

Om eerlijk te zijn vind ik het toch redelijk snel voor zoiets, mijn macbook pro retina van 2012 ziet er nog altijd perfect uit.

Om eerlijk te zijn vind ik het toch redelijk snel voor zoiets, mijn macbook pro retina van 2012 ziet er nog altijd perfect uit.
[ Voor 15% gewijzigd door Apache op 28-05-2017 23:03 ]
If it ain't broken it doesn't have enough features
https://www.iculture.nl/n...15-inch-levertijden-wwdc/
Mogelijk dus een nieuw 15" model of toch een upgrade volgende week. Hoewel ikzelf meer hoop op een hardware update van de 13" modellen, ik zou willen overstappen van m'n 12" Macbook naar een Pro.
Mogelijk dus een nieuw 15" model of toch een upgrade volgende week. Hoewel ikzelf meer hoop op een hardware update van de 13" modellen, ik zou willen overstappen van m'n 12" Macbook naar een Pro.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Nope, volgens mij blijft dat 16GB. Kaby Lake is volgens mij ook niet geschikt voor 32GB DDR3L...

Apple heeft wel vaker wat kunnen regelen met Intel, maar de vraag is of dat nu ook het geval is.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Desktopcpu's in een laptop zou zeker een stunt zijn.JanAd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:42:
Direct de nieuwe Intel-X CPU's erin, dat zou pas een stunt zijn![]()
Blijven dromen...
JaAscension schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:58:
[...]
Desktopcpu's in een laptop zou zeker een stunt zijn.

Nuja, ik ben alvast heel benieuwd.
edit: hoewel
[ Voor 18% gewijzigd door JanAd op 30-05-2017 15:07 ]
Ik heb een probleem met mijn MacBook Pro 13 inch met Touch Bar. Hij is in februari 2017 geleverd, nadat mijn eerdere MacBook problemen had met het toetsenbord.
Na verloop van tijd klikt de behuizing als ik de MacBook open, of als ik de MacBook een poosje op schoot heb en dan op de zijkanten druk. Weet iemand wat dit kan zijn? Heb er een video van gemaakt.
YouTube: Strange clicking when opening MacBook Pro 2016
Na verloop van tijd klikt de behuizing als ik de MacBook open, of als ik de MacBook een poosje op schoot heb en dan op de zijkanten druk. Weet iemand wat dit kan zijn? Heb er een video van gemaakt.
Ik weet niet wat het is maar wel dat mijn 15 inch Macbook Pro precies hetzelfde heeft. Ik omschrijf het altijd dat hij kraakt als een oud huis. Als hij warm of koud wordt en als ik het scherm beweeg geeft hij ook deze kraakjes. Ik zag dit artikel erover: https://thenextweb.com/ap...ping-sound/#.tnw_2JxT0tCZDennisweb schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:01:
Ik heb een probleem met mijn MacBook Pro 13 inch met Touch Bar. Hij is in februari 2017 geleverd, nadat mijn eerdere MacBook problemen had met het toetsenbord.
Ik heb zonet zowaar de Snapnator binnen gekregen, en ze werkt nog ook :-)edwinjm schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:50:
De Snapnator lijkt erg op een scam:
http://kickscammed.com/pr...-feature-is-back-magsafe/
Volgende keer zelf de achtergronden van de makers uitzoeken. Ik ging er onterecht van uit dat Kickstarter een dergelijk onderzoek deed. Wat Kickstarter vooral doet is de toeslag innen.
Net langs geweest bij een AASP en ze hebben de key meteen vervangen, blijkbaar ook al heel veel macbook 12"'s waarbij het complete toetsenbord er niet meer uit ziet. Dit lijkt dus de nieuwe staingate te worden.Apache schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:02:
Sinds een 2-tal weken ziet de A key er op mijn 6 maand oude mbp 2016 laptop er zo uit, heb contact opgenomen met apple en ga nu zo snel mogelijk langs een authorized reseller om er eens naar te laten kijken.
[afbeelding]
Ik begin te denken dat je best een AppleCare Protection Plan erbij neemt als je een Mac koopt.
Ik heb dat bij m'n huidige 12" MB niet gedaan. Maar moest ik nu een Pro nemen zou ik dat precies wel doen... Of vallen al die problemen die ik hier lees gewoon onder de normale (2 jaar) garantie?
Ik heb dat bij m'n huidige 12" MB niet gedaan. Maar moest ik nu een Pro nemen zou ik dat precies wel doen... Of vallen al die problemen die ik hier lees gewoon onder de normale (2 jaar) garantie?
Buitensporige slijtageverschijnselen zijn een teken van ondermaatse kwaliteit of fabrieksfouten. Dat moet sowieso binnen de standaard garantietermijn verholpen worden, en zelfs daarbuiten heb je recht op compensatie en kiest een fabrikant vaak eieren voor z'n geld. Je kunt je wel overal tegen verzekeren, maar het kost je veel geld dat zich meestal niet zal terugbetalen. Ik stuur liever een gepeperde brief om m'n gelijk te halen, dan dat ik op voorhand extra geld uitgeef.JanAd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:32:
Ik begin te denken dat je best een AppleCare Protection Plan erbij neemt als je een Mac koopt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ah, zo'n serie volkomen overdreven reacties op iets wat al sinds jaar en dag gebeurd? Mensen moeten gewoon eens leren dat de oliën van onze huid corrosief werken op bepaalde materialen (plastic, aluminium...). Aangezien de mate waarin van mens tot mens en materiaal tot materiaal weer verschilt kan het zomaar zo zijn dat bij jou zo'n toetsen harder slijt dan bij een ander. Als je dat niet wilt zul je handschoenen aan moeten doen.Apache schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:25:
Net langs geweest bij een AASP en ze hebben de key meteen vervangen, blijkbaar ook al heel veel macbook 12"'s waarbij het complete toetsenbord er niet meer uit ziet. Dit lijkt dus de nieuwe staingate te worden.
Lange nagels en de manier waarop je typt kunnen ook al voor de nodige beschadigingen aan toetsen zorgen trouwens.
Nieuw is dit allemaal niet. Met de eerste MacBooks 11 jaar geleden hadden ze dit euvel ook en werden de toetsen ook gratis vervangen (niet door iedereen overigens, sommigen wilden er administratiekosten voor en weer anderen deden alleen het gehele toetsenbord vervangen). Bij iBooks en Powerbooks die je daarvoor had zag je dit ook al. Ook toen was het een kwestie van even rondbellen om te zien of er iemand zo'n toets nog over had.
Btw, je wil niet weten hoe snel spullen afgetuigd worden. Ik heb telefoons en notebooks voorbij zien komen die helemaal uitgeleefd waren. Check je de CMDB en vervolgens blijken die dingen niet ouder dan 3 maanden te zijn. Soms is dat de schuld van de gebruiker die gewoonweg geen zier om het ding geeft en soms is het domweg omdat het ding nogal veel gebruikt wordt.
@ppl ik heb hier een macbook pro van 2009, een macbook pro retina van 2012, en daarvoor is er ook een hele lading macbooks gepasseerd en nooit heb ik last gehad van toetsenbord slijtage.
Het is dus wel degelijk een QC issue wat mij betreft. Hieronder foto van de andere persoon die er problemen mee heeft:
Het is dus wel degelijk een QC issue wat mij betreft. Hieronder foto van de andere persoon die er problemen mee heeft:

[ Voor 8% gewijzigd door Apache op 01-06-2017 23:01 ]
Tja, zowel statistisch als wetenschappelijk zegt dat helemaal niets want een batch van welgeteld 1 is echt niks. Als je zoekt op internet kom je zat verhalen tegen die lijnrecht tegenover die van jou staat. Buiten dat is dit gewoon een eigenschap van ABS en is dat algemeen bekend. Al een aantal decennia zelfs. Bij het veel duurdere PBC gebeurd het zelfs nog alleen duurt het veel langer. Er zijn vrijwel geen fabrikanten die dat standaard gebruiken. Dan zit je al snel in de niche van keycaps voor mechanische toetsenborden waar je al snel 100 euro betaald voor keycaps voor je gehele toetsenbord.
Het is beslist geen QC probleem maar domweg een (nare) eigenschap van zowel mens als het gebruikte plastic. Apple had een robuustere versie kunnen nemen maar dat had de prijs ook aanzienlijk hoger gemaakt.
Maar goed, het is tegenwoordig helemaal in om overal een drama van te maken en alles op QC af te schuiven. Er wordt totaal niet naar het gebruikte materiaal gekeken noch stilgestaan bij het feit dat er soms nog wel eens iets stukgaat, ook bij een goed werkende QC (dat is namelijk een gevolg van statistiek en het hele QC systeem dat daar op drijft). In dit geval kan het gewoon opgelost worden dus ik zou me er ook niet zo druk over gaan maken. Nergens voor nodig.
Het is beslist geen QC probleem maar domweg een (nare) eigenschap van zowel mens als het gebruikte plastic. Apple had een robuustere versie kunnen nemen maar dat had de prijs ook aanzienlijk hoger gemaakt.
Maar goed, het is tegenwoordig helemaal in om overal een drama van te maken en alles op QC af te schuiven. Er wordt totaal niet naar het gebruikte materiaal gekeken noch stilgestaan bij het feit dat er soms nog wel eens iets stukgaat, ook bij een goed werkende QC (dat is namelijk een gevolg van statistiek en het hele QC systeem dat daar op drijft). In dit geval kan het gewoon opgelost worden dus ik zou me er ook niet zo druk over gaan maken. Nergens voor nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 01-06-2017 23:21 ]
De mijne ook deze week binnen gekregen. No way dat ik die ga gebruiken voor mijn bijna €2000 kostende MBP.Dalike schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Ik heb zonet zowaar de Snapnator binnen gekregen, en ze werkt nog ook :-)
De Snapnator die ik hier heb liggen zou zo een mislukt AliExpres dingetje van $0,99 kunnen zijn. Het klopt gewoon voor geen meter.
Heb ondertussen al probleem een nieuwe topbody(?) onder garantie gehad om dit te te tackelen.thomasv93 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:55:
Helaas,
Spacebar heeft alle travel verloren en moet ik meer dan eens aanslaan om geregistreerd te raken. Ook doet de spatiebalk niet meer klikken.
Voor Apple Care geen nieuw iets dus wordt gerepareerd.
Betreft een nog geen 3 maand oude macbook pro 2016 met touchbar 13" + 16gb geheugen
Goede service bij CARD services Zwolle.
Yep, ik heb hetzelfde. Ook bij het typen. Men denkt dat het aan de magneet ligt, maar dat betwijfel ik. Ik ga er 13 juni mee naar Amsterdam (ik woon in Groningen) en hoop dan op een oplossing. Het artikel belooft weinig goeds. Lijkt me dat de enige oplossing (volgens het artikel) omruilen zal zijn.ja3 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:18:
[...]
Ik weet niet wat het is maar wel dat mijn 15 inch Macbook Pro precies hetzelfde heeft. Ik omschrijf het altijd dat hij kraakt als een oud huis. Als hij warm of koud wordt en als ik het scherm beweeg geeft hij ook deze kraakjes. Ik zag dit artikel erover: https://thenextweb.com/ap...ping-sound/#.tnw_2JxT0tCZ
Doet me denken aan mijn oude 'BlackBook', dat model stond ook bekend om de kraakgeluiden. Maarja die waren dan ook nog van plastic gemaakt.Dennisweb schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:01:
[ Voor 3% gewijzigd door Heisenbug op 02-06-2017 20:56 ]
En wat vind je er van? Werkt hij ook op de Apple charger (dwz 87W)? En USB 3 data transfer?Dalike schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Ik heb zonet zowaar de Snapnator binnen gekregen, en ze werkt nog ook :-)
Gezien het aantal pinnetjes zal ik verbaasd zijn als data transfer het nog doet.cerberusss schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:44:
[...]
En wat vind je er van? Werkt hij ook op de Apple charger (dwz 87W)? En USB 3 data transfer?
I've visited the Mothership @ Cupertino
VisionMaster schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:47:
[...]
Gezien het aantal pinnetjes zal ik verbaasd zijn als data transfer het nog doet.
Als we geen antwoord krijgen, dan zegt dat waarschijnlijk ook wel wat over de kwaliteit

De hele lijn krijgt een upgrade naar Kaby Lake en de 15" Pro snellere graphics.
Het 13" Pro instapmodel is afgeprijsd naar $1299.
Ik zie op meerdere plekken hetzelfde plaatje met $1499 voor de Pro instapper. Waar komt dit vandaan?Heisenbug schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:05:
[afbeelding]
De hele lijn krijgt een upgrade naar Kaby Lake en de 15" Pro snellere graphics.
Het 13" Pro instapmodel is afgeprijsd naar $1299.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ze hebben te snel een screenshot gemaakt voordat apple de prijs op het scherm aanpaste. 1299 klopt.Exirion schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:24:
[...]
Ik zie op meerdere plekken hetzelfde plaatje met $1499 voor de Pro instapper. Waar komt dit vandaan?
Op de Apple store - die net terug beschikbaar is - staat nochtans 1499€ hier... 
Bedankt voor de correctie

henkna schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:40:
$1299 = €1499 !

[ Voor 35% gewijzigd door JanAd op 05-06-2017 21:43 ]
Was de prijs voorheen niet 1699? Ik heb het idee dat de prijs in euros de dollar prijs + 200 is.JanAd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:37:
Op de Apple store - die net terug beschikbaar is - staat nochtans 1499€ hier...
Ze zijn nog steeds helemaal op hun hoofd gevallen met die prijzen van de MBP's. MagSafe mag ook geen terugkeer maken.
MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk iPhone 14 Pro
En nog steeds 16GB, zoals ik al dacht, jammer... Volgens mij zijn de prijzen iets naar beneden gegaan; mijn configuratie is ongeveer 100 Euro goedkoper geworden. Het is iets... Maar het blijven m.i. erg (te?) hoge prijzen voor deze laptops...
Ik heb mijn MBP 2.5 maand geleden voor 1544 euro gekocht. Misschien dat ik deze doorschuif naar m'n vriendin en wat bijleg voor de nieuwe basis Pro. De nieuwe standaard prijs is een stukje vriendelijker.
Oh wacht, ik zie net een leuke catch: de versie van 1499 euro heeft maar 128GB SSD storage
Voor de versie met 256GB, wat voorheen standaard was, betaal je nu zelfs 1749 euro
Ik hou m'n huidige wel.

Ik hou m'n huidige wel.
Voor mijn werk ben ik aan het kijken naar een nieuwe macbook. Denken jullie dat het instapmodel genoeg performance heeft voor een gemiddelde ontwikkelaar? Ik las laatst ergens dat bij het model zonder touchbar best is bezuinigd met de verschillende hardware componenten.
GPU is ook gewijzigd naar 2 opties ipv. 3.
Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen
Radeon Pro 560 met 4 GB geheugen
Voorheen hadden we de 450, 455 en 460.
Hierdoor is het basismodel 15" iets duurder geworden en de upgrade iets goedkoper.
Hierdoor is het basismodel 15" iets duurder geworden en de upgrade iets goedkoper.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Heb je ook een idee of de gpu wel sneller is geworden? Kon er zelf heel weinig over vinden.Froggle schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:36:
GPU is ook gewijzigd naar 2 opties ipv. 3.
Nope.RRCreations schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:40:
[...]
Heb je ook een idee of de gpu wel sneller is geworden? Kon er zelf heel weinig over vinden.
Zal op een of andere manier wellicht betrouwbaarder in gebruik of efficiënter zijn voor de accu. Ik verwacht geen dikke performance boost.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Als ik zie dat het oude model al een tijdje voor 1544 euro te koop was, en momenteel zelfs voor 1499 euro, dan ben ik benieuwd naar de straatprijs van het nieuwe model met 256GB SSD. Als die voorlopig echt 1749 euro kost, dan denk ik dat het oude model een betere deal is.
Onder de streep is er eigenlijk niets veranderd dus ik maak me dan ook nergens druk om (ik heb tenminste het afgelopen half jaar van een heerlijk nieuwe machine gebruik kunnen maken itt de mensen die hebben zitten wachten). De verwachtingen die mensen hadden van die MBP upgrade waren en zijn nog steeds niet realistisch. Het grote verschil komt pas met iets als Coffee Lake (en ook dan is het verschil niet zo groot als men denkt).
Apple spendeerde 45 seconden om de hele notebook refresh te bespreken. Ik heb het stukje opgezocht en het met de stopwatch aan gekeken.
Be the change you want to see in the world
Ik zoek in augustus pas mijn Macbook weg te doen en een Pro te nemen. Ik hoopte vooral op de spec-bump, een up-to-date cpu, en dat is dus bij deze in orde.ppl schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:25:
Onder de streep is er eigenlijk niets veranderd dus ik maak me dan ook nergens druk om (ik heb tenminste het afgelopen half jaar van een heerlijk nieuwe machine gebruik kunnen maken itt de mensen die hebben zitten wachten). De verwachtingen die mensen hadden van die MBP upgrade waren en zijn nog steeds niet realistisch. Het grote verschil komt pas met iets als Coffee Lake (en ook dan is het verschil niet zo groot als men denkt).
Ik krijg gelukkig nog wat extra korting omdat ik in het (Belgisch) onderwijs werk
Nu nog aftellen naar eind augustus
16GB nog steeds het maximum ook voor de 15Inch MBP Retina?
Liggen er daar mensen te slapen?
Ben van plan om de nieuwe MacBook Pro 15 inch voor mijn studie te kopen die begin september begint. Kan alleen echt niet kiezen tussen Silver/Space Grey
Space Grey. Staat echt wat moderner en strakkermprkooij schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:29:
Ben van plan om de nieuwe MacBook Pro 15 inch voor mijn studie te kopen die begin september begint. Kan alleen echt niet kiezen tussen Silver/Space Grey
Verwijderd
Ook ik ga misschien weer een nieuwe macbook halen, in september begin ik met mijn HBO opleiding en is het wellicht tijd om mijn Mbp van 2011 eens te vervangen. Andere kant heeft mijn 2011 model een SSD 256gb en 8gb ram, de moeite waard om te upgraden naar een 13" touchbar met 16gb ram?
Dat hangt af van wat je er mee doet. Je 2011 model kan je ook nog upgraden naar 16GB. Zwakke punt van 2011 model is de videokaart.Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:34:
Ook ik ga misschien weer een nieuwe macbook halen, in september begin ik met mijn HBO opleiding en is het wellicht tijd om mijn Mbp van 2011 eens te vervangen. Andere kant heeft mijn 2011 model een SSD 256gb en 8gb ram, de moeite waard om te upgraden naar een 13" touchbar met 16gb ram?
Verwijderd
In principe gebruik ik hem nu nog amper, het plan is om in september toch weer te gaan studeren en dan moet ik gebruik maken van virtualisatie, vandaar dat wat extra ram altijd welkom is. Van de videokaart heb ik geen last, volgens mij is dat alleen bij de 15" geweest, die had een nvidia kaart die wat kuren kon vertonen inderdaad. Ik heb echter een 13"Ascension schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:02:
[...]
Dat hangt af van wat je er mee doet. Je 2011 model kan je ook nog upgraden naar 16GB. Zwakke punt van 2011 model is de videokaart.
Wel weer apple prijs tactieken zeg.. De 13inch pro is weer 50euro duurder geworden, maar valt niet op omdat er een model eronder is gezet.. Iedereen natuurlijk blij 200euro eraf, echter is het een stap terug met de 128GB opslag. Je betaalt dus nu 250 euro voor 128GB extra.
Ik teken nergens meer voor
Deze zomer ga ik overstappen van een 13" uit 2010 naar een 15" uit 2017. Van 13 naar 15-inch en met Retina, dat wordt genieten
Maar na ruim 7 jaar werd het ook wel tijd!
De nieuwe Radeon Pro 555 en 560 zijn rebrands met een marginaal snellere kloksnelheid. De 560 is bijvoorbeeld qua performance van 1.86 TFLOPS naar 1.90 gegaan.
Wel beschikt de standaard 15 inch dus nu over de Radeon Pro 555 waardoor ie qua performance vergelijkbaar zal zijn hoe de duurdere (destijds met 455) was.
Verder vond ik het een behoorlijk treurige bedoening op Mac front. De Macbook Pro's hebben nog steeds maar 16GB en zijn nog steeds veel te duur voor hetgeen je krijgt. Zeker wanneer we de Euro prijzen vergelijken met de US prijzen. Zeker nu het weer beter gaat met de Dollar-Euro koers.
Daarnaast, zoals anderen reeds aangeven, doen ze het voorkomen dat de non-touch 13 inch goedkoper is geworden. Dit is echter een degradatie qua specs (kleinere SSD). de 256GB variant is zelfs duurder geworden...
Ook snap ik niet hoe Apple het in zijn hoofd haalt de Air, met z'n belabberde scherm, nog durft te voorzien van een update en er dan ook nog zo'n prijs voor durft te vragen. Gaan we soms een 2e 13 inch non-retina krijgen?
Ik zal ook maar niet beginnen over de iMac "pro" een Pro computer voorzien van een scherm en upgrade-mogelijkheden waar je enkel om kan huilen...
Wat wilde de pro's/doelgroep: een goede standalone computer, met goede specs en die te upgraden is. Wat krijgt men? Een iMac in space grey...
Wel beschikt de standaard 15 inch dus nu over de Radeon Pro 555 waardoor ie qua performance vergelijkbaar zal zijn hoe de duurdere (destijds met 455) was.
Verder vond ik het een behoorlijk treurige bedoening op Mac front. De Macbook Pro's hebben nog steeds maar 16GB en zijn nog steeds veel te duur voor hetgeen je krijgt. Zeker wanneer we de Euro prijzen vergelijken met de US prijzen. Zeker nu het weer beter gaat met de Dollar-Euro koers.
Daarnaast, zoals anderen reeds aangeven, doen ze het voorkomen dat de non-touch 13 inch goedkoper is geworden. Dit is echter een degradatie qua specs (kleinere SSD). de 256GB variant is zelfs duurder geworden...
Ook snap ik niet hoe Apple het in zijn hoofd haalt de Air, met z'n belabberde scherm, nog durft te voorzien van een update en er dan ook nog zo'n prijs voor durft te vragen. Gaan we soms een 2e 13 inch non-retina krijgen?
Ik zal ook maar niet beginnen over de iMac "pro" een Pro computer voorzien van een scherm en upgrade-mogelijkheden waar je enkel om kan huilen...
Wat wilde de pro's/doelgroep: een goede standalone computer, met goede specs en die te upgraden is. Wat krijgt men? Een iMac in space grey...
[ Voor 23% gewijzigd door MazeWing op 06-06-2017 11:31 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik kan het verkeerd hebben begrepen, maar is het ook niet heel gek dat de 256 GB versie wat duurder is geworden? Degene die nu in de store te koop is heeft toch gewoon betere specs dan degene die eerder te koop was? Of is het letterlijk precies dezelfde laptop?
Heb zelf nog een 13 inch 256 GB uit 2015, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit, helemaal met wat ik er mee doe (normaal internetten, Lightroom, Word, Spotify, etc). Een normale iMac ziet er voor mij erg verleidelijk uit, maar gezien ik een gamer ben..wil er niet op achteruit gaan voor meer geld dan mijn huidige Windows pc. Op zich is een MacBook dan toch nuttiger dan een iMac als je er maar een kan hebben.
Heb zelf nog een 13 inch 256 GB uit 2015, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit, helemaal met wat ik er mee doe (normaal internetten, Lightroom, Word, Spotify, etc). Een normale iMac ziet er voor mij erg verleidelijk uit, maar gezien ik een gamer ben..wil er niet op achteruit gaan voor meer geld dan mijn huidige Windows pc. Op zich is een MacBook dan toch nuttiger dan een iMac als je er maar een kan hebben.
De pro laptops van Apple blijf ik op dit moment een krankzinnig product vinden, dat komt voornamelijk door de prijs. De iMac Pro zie ik dan wel weer zitten, sterker nog: die zou hier wel eens op het bureau kunnen komen. Maar ik wacht eerst even de nieuwe Mac Pro af, 2018 is een mooi jaar om m'n huidige "Late 2013 iMac" te vervangen. Dit was achteraf bezien een prima aankoop: i7, snelle SSD, 4GB nvidia 780, 32GB geheugen, volstaat nog prima voor één jaartje.
Toch een klein beetje spijt dat ik niet gewacht heb met de aanschaf van mijn MacBook Pro 13". Maar vooral omdat ik 2 maanden heb moeten wachten op de levering en daarna nog een maand op een schermreparatie
. Heb nu welgeteld 1 maandje echt mijn eigen en dan is er al een nieuw.
Achja, zo gaat het in de wereld van computers. Wat ik me wel afvraag; scheelt die iris pro 650 nou veel met de 550? Ik gebruik de mac onderweg wel voor potjes dota en heroes of the storm (op Windows) en kom vaak NET onder de 60fps uit waardoor vsync hem naar 30 trekt
. Vervelend als je zo'n vsync-kneusje bent als ik.
Ik denk dat de iGPU en de 200mhz increase in kloksnelheid me verder vrij weinig nieuws brengen.
Achja, zo gaat het in de wereld van computers. Wat ik me wel afvraag; scheelt die iris pro 650 nou veel met de 550? Ik gebruik de mac onderweg wel voor potjes dota en heroes of the storm (op Windows) en kom vaak NET onder de 60fps uit waardoor vsync hem naar 30 trekt
Ik denk dat de iGPU en de 200mhz increase in kloksnelheid me verder vrij weinig nieuws brengen.
Ik had toch gehoopt dat die 1299 dollar ook 1299 euro zou worden, maar 1499 wordt me toch net te veel voor het instapmodel.
Hou het denk ik toch bij mijn 2015 model.
Ik zie nu ook dat de prijzen omhoog geschoten zijn, ik was bijna 100 euro meer kwijt geweest voor de kaby lake generatie. Dat maakt de stemming toch al weer beterEduardboon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:52:
Toch een klein beetje spijt dat ik niet gewacht heb met de aanschaf van mijn MacBook Pro 13". Maar vooral omdat ik 2 maanden heb moeten wachten op de levering en daarna nog een maand op een schermreparatie. Heb nu welgeteld 1 maandje echt mijn eigen en dan is er al een nieuw.
Achja, zo gaat het in de wereld van computers. Wat ik me wel afvraag; scheelt die iris pro 650 nou veel met de 550? Ik gebruik de mac onderweg wel voor potjes dota en heroes of the storm (op Windows) en kom vaak NET onder de 60fps uit waardoor vsync hem naar 30 trekt. Vervelend als je zo'n vsync-kneusje bent als ik.
Ik ben even aan het oriënteren, weten jullie welke processor generatie er in de 2016 MBP TB zat? Dus voor de aankondiging van Sky Lake processoren van gisterenavond?
MacBook Pro "Core i5" 2.0 13" Late 20162.0 GHz Core i5 (I5-6360U)stormfly schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
Ik ben even aan het oriënteren, weten jullie welke processor generatie er in de 2016 MBP TB zat? Dus voor de aankondiging van Sky Lake processoren van gisterenavond?
MacBook Pro "Core i7" 2.4 13" Late 20162.4 GHz Core i7 (I7-6660U)
MacBook Pro "Core i5" 2.9 13" Touch/Late 20162.9 GHz Core i5 (I5-6267U)
MacBook Pro "Core i5" 3.1 13" Touch/Late 20163.1 GHz Core i5 (I5-6287U)
MacBook Pro "Core i7" 3.3 13" Touch/Late 20163.3 GHz Core i7 (I7-6567U)
MacBook Pro "Core i7" 2.6 15" Touch/Late 20162.6 GHz Core i7 (I7-6700HQ)
MacBook Pro "Core i7" 2.7 15" Touch/Late 20162.7 GHz Core i7 (I7-6820HQ)
MacBook Pro "Core i7" 2.9 15" Touch/Late 20162.9 GHz Core i7 (I7-6920HQ)
Knip en plak van hier
Op de site van Intel kan je meer info vinden over de CPU zelf. i7 en i5
[ Voor 29% gewijzigd door JanAd op 06-06-2017 13:44 ]
Dat lijkt op Skylake ;-) tnx!
Bij de vorige lancering van de 2016 MBP TB was er een verhaal. "het nieuwe type accu" had het net niet gehaald en ze waren teruggevallen op de oude vertrouwde accutechniek.
Daar is nog niets over bekend nu toch, dat zal zich moeten uitwijzen als ifixit een teardown doet?
Bij de vorige lancering van de 2016 MBP TB was er een verhaal. "het nieuwe type accu" had het net niet gehaald en ze waren teruggevallen op de oude vertrouwde accutechniek.
Daar is nog niets over bekend nu toch, dat zal zich moeten uitwijzen als ifixit een teardown doet?
Gisteravond zijn de MacBook Pro's voorzien van Kaby Lake, niey Sky Lake.
Klopt ik vroeg ook naar de generatie ervoor, kan ik wat vergelijkingen opzoeken. Ik zoek het voordeel vooral over de as van de langere accuduur.diotav schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:56:
Gisteravond zijn de MacBook Pro's voorzien van Kaby Lake, niey Sky Lake.
Verwijderd
Dat hoopte ik eerlijk gezegd ook. Dus wordt t nu maar een niet-Apple laptop voor die prijs.yorroy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:05:
Ik had toch gehoopt dat die 1299 dollar ook 1299 euro zou worden, maar 1499 wordt me toch net te veel voor het instapmodel.
Dus nu zitten de deze erin: i7 en i5
Maar is er al precies geweten welke modellen het juist zijn? Ik heb de specs Apple/Intel nog niet vergeleken.
Voor de 13" kom ik op:
i5 7267u
i5 7287u
i7 7567u
Voor de 15" deze:
i7 7700HQ
i7 7920HQ
Maar is er al precies geweten welke modellen het juist zijn? Ik heb de specs Apple/Intel nog niet vergeleken.
Voor de 13" kom ik op:
i5 7267u
i5 7287u
i7 7567u
Voor de 15" deze:
i7 7700HQ
i7 7920HQ
[ Voor 48% gewijzigd door JanAd op 06-06-2017 14:24 ]
1299 dollar/euro + 21% btw is meer dan 1499.. dus eigenlijk wordt je nog gematst, maar ok.
Zelf had ik gehoopt op een touchbar-loze 15", maar de bump in speed op de 13" voor het non-tb model doet mij nu toch pijnzen om overstag te gaan op de 13", helemaal met battery-life in het achterhoofd denk ik dat het voor nu de beste optie is.
En de 7660U is ook (single core) sneller dan de 7700HQ, wat voor compileer werk wellicht belangrijker is dan al die cores. want voor die GPU hoef je het niet te doen op de 15"
Zelf had ik gehoopt op een touchbar-loze 15", maar de bump in speed op de 13" voor het non-tb model doet mij nu toch pijnzen om overstag te gaan op de 13", helemaal met battery-life in het achterhoofd denk ik dat het voor nu de beste optie is.
En de 7660U is ook (single core) sneller dan de 7700HQ, wat voor compileer werk wellicht belangrijker is dan al die cores. want voor die GPU hoef je het niet te doen op de 15"
[ Voor 6% gewijzigd door CT op 06-06-2017 14:16 ]
Nee, max 16GB.Lyca schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:20:
Is er nu geen 32gb support op de 15 inch Macbook Pro?
Ook een domper voor mijzelf.
Ik had graag een upgrade gedaan van mijn huidige Mid-2012 Retina 15 Inch maar wil toch wel naar 32GB toe.
KabyLake is op zich leuk mits ook de hardware decoder voor 4k/H.265 erbij komt en dat lijkt wel het geval?
Gezien er gesproken wordt over 10-bit HEVC-decoding mag je daar wel vanuit gaan
Dan zie ik momenteel geen echt reden om te upgraden van een late 2013 full spec. i7 met 16GBGeeMoney schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:23:
[...]
Nee, max 16GB.
Ook een domper voor mijzelf.
Ik had graag een upgrade gedaan van mijn huidige Mid-2012 Retina 15 Inch maar wil toch wel naar 32GB toe.
KabyLake is op zich leuk mits ook de hardware decoder voor 4k/H.265 erbij komt en dat lijkt wel het geval?
Volgens mij klopt dit niet helemaal, de 15" heeft:
2,9‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor, Turbo Boost tot 3,9 GHz
of
3,1‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor, Turbo Boost tot 4,1 GHz
Ik denk dat het deze zijn voor de 2,9 Ghz:
https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz
https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz
Of:
En voor de 3,1 Ghz:
https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_10-GHz
[ Voor 12% gewijzigd door ronaldmathies op 06-06-2017 15:33 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Er zijn idd meer mogelijkheden bij de 15" zie ik nu ook.
Op de 4k/H.265 en TouchBar is er geen reden nee.Lyca schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:45:
[...]
Dan zie ik momenteel geen echt reden om te upgraden van een late 2013 full spec. i7 met 16GB
Dit was de lijst van reddit van de nieuwe upgrades per model:
mbp 13 without touchbar : i5-7360U (default), i7-7660U
mbp 13 with touchbar : i5-7267U (default), i5-7287U, i7-7567U
mbp 15 radeon 550 : i7-7700HQ, i7-7920HQ
mbp 15 radeon 560 : i7-7820HQ, i7-7920HQ
mbp 13 without touchbar : i5-7360U (default), i7-7660U
mbp 13 with touchbar : i5-7267U (default), i5-7287U, i7-7567U
mbp 15 radeon 550 : i7-7700HQ, i7-7920HQ
mbp 15 radeon 560 : i7-7820HQ, i7-7920HQ
Het 2016 model wordt die in prijs verlaagd? Of niet meer te krijgen via Apple!
Bij A-MAC is hij gezakt in prijs zo te zien van 2699 naar 2499, bij Apple verdwijnen ze volgens mij uit de verkoopkanalen.
Hmm slechts €200 goedkoper, dat vind ik niet de moeite.
Ook ik wil zo'n energiezuinigmogelijke Macbook in functie van een optimale battery life (ik vermoed dat de Touchbar-versie dan al afvalt).CT schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:15:
1299 dollar/euro + 21% btw is meer dan 1499.. dus eigenlijk wordt je nog gematst, maar ok.
Een vraag hierbij; voor het touchbar-loze model kan je kiezen tussen een i5 en een i7. Ik merk dat ze beiden dezelfde TDP van 15W hebben.
Wil dit zeggen dat het dan niet uitmaakt voor de batterij en het gelijk is als je een i5 of i7 kiest?
Volgens mij merk je het verschil voornamelijk in de prijs die je ervoor betaald. Sure, het voelt zekerder aan maar het is nauwelijks sneller. Marketing speelt een beetje in op fear-of-missing-out (bang zijn dat je tekort komt, maar vrees niet, voor 300 euro extra heb je wel 5% snellere CPU's)
Dank je wel. Ik heb nu een MacBook Air 2012 met een i5 die ik nooit te traag heb gevonden (als juist de laatste tijd maar dat kan ook omdat ik 'em nog nooit geformateerd heb, is dat nodig bij MacOS?Delerium schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:26:
Volgens mij merk je het verschil voornamelijk in de prijs die je ervoor betaald. Sure, het voelt zekerder aan maar het is nauwelijks sneller. Marketing speelt een beetje in op fear-of-missing-out (bang zijn dat je tekort komt, maar vrees niet, voor 300 euro extra heb je wel 5% snellere CPU's)
Dan ga ik maar voor de i5 :-).
Ja i5 en i7 verschillen niet zo zeer in 'normaal gebruik' snelheid maar meer in langere taken zoals renderen of compileren, dan zou je een (naar verwachting) 5%+ tijdwinst merken. Dus als dat je niks uitmaakt zou ik met een veilig gevoel voor de i5 gaan
Verwijderd
Er is nauwelijks verschil tussen de i5 en i7 in de touchbar-loze 13 inch mbp: https://ark.intel.com/compare/97535,97537
Enige verschil is kloksnelheid (i7 is ongeveer 10% hoger geklokt), maar verder geen verschillen qua cache, cores en gpu.
Zou idd gewoon voor de i5 gaan.
Enige verschil is kloksnelheid (i7 is ongeveer 10% hoger geklokt), maar verder geen verschillen qua cache, cores en gpu.
Zou idd gewoon voor de i5 gaan.
Je schiet er alleen niets mee op tov de vorige versie, qua performance e.d. win je er niks mee. Zoals je hieronder ook al kunt zien hebben diverse mensen zich rijk lopen rekenen. Het enige voordeel van deze spec bump is voor Apple, kennelijk is dit nieuwe spul wel verkrijgbaar en het oude niet meer.JanAd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:14:
Ik zoek in augustus pas mijn Macbook weg te doen en een Pro te nemen. Ik hoopte vooral op de spec-bump, een up-to-date cpu, en dat is dus bij deze in orde.
Nee alleen jijGeeMoney schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:13:
16GB nog steeds het maximum ook voor de 15Inch MBP Retina?

Mocht je al over een Mac beschikken dan is de tool MacTracker een aanrader. Daar kun je de configs en prijzen vinden van alle Macs die zijn uitgebracht (update voor de nieuwe Macs duurt alleen altijd wel eventjes).stormfly schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
Volgens Apple moet dat ook al met de Skylake versies kunnen. De overige Macs gebruiken de softwarematige decoder (ergo: je kunt dus sowieso HEVC content bekijken).GeeMoney schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:23:
Dit soort upgrades heeft vandaag de dag geen enkel nut. Het enige daadwerkelijke verschil is de prijs. Dat geld is beter besteed aan geheugen, ssd of accessoires.T0mS schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:16:
Een vraag hierbij; voor het touchbar-loze model kan je kiezen tussen een i5 en een i7. Ik merk dat ze beiden dezelfde TDP van 15W hebben.
Wil dit zeggen dat het dan niet uitmaakt voor de batterij en het gelijk is als je een i5 of i7 kiest?
Ik heb zelf de MBP uit 2016 met geüpgrade AMD 460, maar als ik het nieuwe model bekijk is het meer een kleine specbump met een iets lagere prijs, en niet een bijzonder heftige upgrade. De AMD 560 is voor zover ik kan zien nauwelijks een upgrade t.o.v. de 460 (nagenoeg zelfde tFlops, zelfde Polaris type als ik het goed heb), dus de winst over de hele breedte zal marginaal zijn met het vorige model.
De nieuwe iMacs daarentegen met de AMD 570 of 580, die lijken ruim 2x zo snel te zijn dan die van de MacBook Pro's.
Maar wat betreft CPU's en GPU's in de huidige nieuwe MacBook Pro's, ik denk niet dat je je heel erg kapot hoeft te vergelijken met het vorige model. Koop alleen niet de CPU upgrade maar de GPU upgrade (voor minder geld zo te zien), en je doet een betere investering lijkt me
De nieuwe iMacs daarentegen met de AMD 570 of 580, die lijken ruim 2x zo snel te zijn dan die van de MacBook Pro's.
Maar wat betreft CPU's en GPU's in de huidige nieuwe MacBook Pro's, ik denk niet dat je je heel erg kapot hoeft te vergelijken met het vorige model. Koop alleen niet de CPU upgrade maar de GPU upgrade (voor minder geld zo te zien), en je doet een betere investering lijkt me
Gisteravond de higher-spec 15-inch MBP besteld. Ik hoopte inderdaad ook op die RAM-vergroting, maar anderzijds is deze machine in het algemeen sneller dan mijn iMac en MacBook. De MacBook zal dan ook gebruikt gaan worden icm een LG 5K UltraFine.
Ik ken je iMac uiteraard niet maar mijn Late 2013 iMac is met wat ik doe sneller dan m'n 15" Late 2016 MBP... Een 10+GB swap file is echt killing, niet meer zoveel als met traditionele HDD's maar zeker merkbaar.diotav schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:51:
Gisteravond de higher-spec 15-inch MBP besteld. Ik hoopte inderdaad ook op die RAM-vergroting, maar anderzijds is deze machine in het algemeen sneller dan mijn iMac en MacBook. De MacBook zal dan ook gebruikt gaan worden icm een LG 5K UltraFine.
De grootste irritatie aan mijn iMac 5K uit 2015 is toch wel de Fusion Drive. Er zit 32GB RAM in de machine, maar de Fusion Drive maakt alles tergend langzaam. De fijnste Mac die ik dan ook gehad heb is een 13-inch Retina uit 2013. Met mijn gebruik verwacht ik wel wat van een machine met i7, 16GB RAM en nog snellere SSD. Daarnaast wilde ik vooral ook terug naar mobility. Sowieso zal ik nooit meer een machine kopen zonder SSD.
Check, die van mij heeft een 512GB SSD, i7, 32GB en een nvidia 780. Dat blijkt voor mij een sneller werkpaard dan de snelste 15" MBP. 16GB is m.i. het minimum voor consumenten die een enigszins toekomstbestendige machine willen. Voor mensen die meer met hun machine doen, i.e. Pro's, is 16GB niet meer van deze tijd. Maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken, maar dit is mijn mening.
De beperking zit hem niet in de processor dacht ik, en waar is die goede oude tijd dat Apple fabrikanten "dwong" om vooruitstrevend te zijn en mee te werken aan hun eisen?ppl schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:55:
Nee alleen jijDe reden hierachter is technisch en al diverse malen besproken. Als je in dit topic terugzoekt kom je 'm ongetwijfeld tegen. Er werd toen al gewaarschuwd dat de Kaby Lake processoren (die Apple zou gaan gebruiken) dit niet gingen oplossen en we dit pas bij Coffee Lake zullen krijgen.
Softwarematig is nu net wat ik niet wil daar dit een berg CPU en accu capaciteit vergt.Volgens Apple moet dat ook al met de Skylake versies kunnen. De overige Macs gebruiken de softwarematige decoder (ergo: je kunt dus sowieso HEVC content bekijken).
Skylake (6th gen Intel) kan hardwarematig 4K HEVC decoden. Op 5th gen (Broadwell) en eerder komt macOS's softwarematige HEVC decoder om de hoek kijken. 4K HEVC is niet mogelijk met macOS's softwaredecoder afaik.
Ik zou graag willen zien hoe de 13" 2014/2015 eruit ziet naast een 15" 2016/2017.
Zit nu al een tijdje op youtube/google te zoeken, maar kan niks vinden, alleen een Air naast een 15" kunnen vinden, of beide 13 & 15 2016 modellen op elkaar.
En, ja ik kan wel naar de winkel gaan, maar ik zie liever even het grove werk visueel voordat ik afreis.
Zit nu al een tijdje op youtube/google te zoeken, maar kan niks vinden, alleen een Air naast een 15" kunnen vinden, of beide 13 & 15 2016 modellen op elkaar.
En, ja ik kan wel naar de winkel gaan, maar ik zie liever even het grove werk visueel voordat ik afreis.
Het is sinds 2010-2012 al geen heftige upgrade meer. De processoren gaan prestatiewijs nog maar enkele procenten omhoog per generatie, dus al heb je een oude ivy of sandy bridge dan ben je qua prestaties nog steeds up2date anno 2017. Het enigste dat op mobiele processoren gebied wel aardig verbeterd is, is de zuinigheid. Maar ook voor de zuinigheid hoef je vanaf de 2013 Haswell modellen al geen moeite meer te doen om te upgraden.joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 06:57:
Ik heb zelf de MBP uit 2016 met geüpgrade AMD 460, maar als ik het nieuwe model bekijk is het meer een kleine specbump met een iets lagere prijs, en niet een bijzonder heftige upgrade. De AMD 560 is voor zover ik kan zien nauwelijks een upgrade t.o.v. de 460 (nagenoeg zelfde tFlops, zelfde Polaris type als ik het goed heb), dus de winst over de hele breedte zal marginaal zijn met het vorige model.
Als ik dan de nieuwe iMac Pro zie met ook nog genoeg aansluitingen, dan zou ik de laatste modellen macbook PRO ook graag willen zien met wat 'ouderwetse' aansluitingen zoals USB 2.0/3.0 en HDMI op zijn minst. Prima dat je dan de wat mobielere Macbook air's en Macbooks met minder aansluitingen voorziet, maar geef de Pro users op zijn minst de keus voor genoeg aansluitingen.
Geen SSD is inderdaad echt niet meer van deze tijd, ik adviseer ook echt iedereen voor een systeem met een SSD. Ook leken maak je er zo veel meer tevreden mee, en je krijgt als techneut nooit meer het gezeur dat hun systeem traagt begint te worden.diotav schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:16:
De grootste irritatie aan mijn iMac 5K uit 2015 is toch wel de Fusion Drive. Er zit 32GB RAM in de machine, maar de Fusion Drive maakt alles tergend langzaam. De fijnste Mac die ik dan ook gehad heb is een 13-inch Retina uit 2013. Met mijn gebruik verwacht ik wel wat van een machine met i7, 16GB RAM en nog snellere SSD. Daarnaast wilde ik vooral ook terug naar mobility. Sowieso zal ik nooit meer een machine kopen zonder SSD.
[ Voor 18% gewijzigd door Scrtz op 07-06-2017 10:03 ]
@Scrtz Ik vond de upgrades wel aardig eigenlijk. Ik merk met het vorige (2015?) model dat de GPU wel degelijk een stukje sneller is, de SSD die er in zit is echt een ontzettend goed merkbare verbetering, het scherm vind ik veel mooier. De CPU winst vind ik minder opvallend inderdaad, maar verder merk ik toch een goed verschil hoor
Ik heb gewacht op de WWDC voor een nieuwe MacBook Pro maar de vernieuwingen zijn niet zo geweldig als ik vergelijk met het plaatje uit de startpost. Ik had gehoopt op 32GB geheugen maar het blijft 16GB.
De MacBook Pro 2016 staat er (15" / 512 / 16 GB) voor 3199 euro.
De MacBook Pro 2017 staat er (15" / 512 / 16 GB) voor 3299 euro en (15" / 256 / 16 GB) is 2899 euro. De laatste optie met 512 GB SSD is 3039 euro.
De keuze is
een 2016 (512 GB std, 2,7 Ghz) voor 3199 of
een 2017 (512 GB std, 2,9 Ghz) voor 3299 of
een 2017 (512 GB upd, 2,8 Ghz) voor 3039.
Ik vraag me dan af, is die 260 euro de prijs waard? Je krijgt dan 2,8 Ghz vs 2,9 Ghz en een Radeon Pro 555 vs Radeon Pro 560. Verder is alles hetzelfde, en ga er vanuit dat de SSD ook even snel is.
Kan iemand zijn mening er over geven?
De MacBook Pro 2017 staat er (15" / 512 / 16 GB) voor 3299 euro en (15" / 256 / 16 GB) is 2899 euro. De laatste optie met 512 GB SSD is 3039 euro.
De keuze is
Ik vraag me dan af, is die 260 euro de prijs waard? Je krijgt dan 2,8 Ghz vs 2,9 Ghz en een Radeon Pro 555 vs Radeon Pro 560. Verder is alles hetzelfde, en ga er vanuit dat de SSD ook even snel is.
Ik neig naar de 3e optie voor je. Lekker die 260 euro in je zak houden en met 512GB SSD en die 2,8Ghz kan je echt voorlopig vooruit.iAmRenzo schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:16:
Ik heb gewacht op de WWDC voor een nieuwe MacBook Pro maar de vernieuwingen zijn niet zo geweldig als ik vergelijk met het plaatje uit de startpost. Ik had gehoopt op 32GB geheugen maar het blijft 16GB.
De keuze is
Ben zelf ook enorm teleurgesteld in de prijzen. Had gehoopt op de voorspelde daling.
De 2012 mbp is aan vervanging toe.
Nu aant twijfelen tussen de non touchbar variant en die met en of ik nog wel een Mac wil. Wordt even vervelend alles overzetten maar die surface laptop ziet er wel goed uit en spaart wel wat geld uit.
De 2012 mbp is aan vervanging toe.
Nu aant twijfelen tussen de non touchbar variant en die met en of ik nog wel een Mac wil. Wordt even vervelend alles overzetten maar die surface laptop ziet er wel goed uit en spaart wel wat geld uit.