Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
thomasv93 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:55:
Spacebar heeft alle travel verloren en moet ik meer dan eens aanslaan om geregistreerd te raken. Ook doet de spatiebalk niet meer klikken.
Bekend probleem...

Wij hebben hier twee 2016 MBPs. Eentje heb ik al eens teruggebracht met een slecht functionerende R-toets. Daar bleek wat vuil onder te zitten. Ik heb er hier nog eentje met een slecht functionerende cijfer-toets, die moet ook nog eens terug.

Die toetsenborden zijn echt heel gevoelig voor kruimels en/of vuil. Ik raad echt ten sterkste af om bij je laptop te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En juist daarom staat in vele IT policies dat je niet mag eten of drinken bij je computer ;)
Morphix schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:
Het grootste risico dat je loopt is dat Apple nieuwe versies van MacOS besluit niet meer te releasen voor de 2015, en wel voor de 2016. Tegenwoordig zijn die beslissingen helaas niet meer op hardware gebaseerd, maar volledig arbitrair.
En dat risico is dusdanig miniem dat het eigenlijk 0 is. De ondersteuning van macOS Sierra gaat terug tot modellen uit 2012. Met die 5 jaar is dat zo'n beetje de volledige technische levensduur van de hardware (die ligt op zo'n 5~6 jaar). Iets wat ze bij voorgaande macOS releases ook al deden.

[ Voor 77% gewijzigd door ppl op 28-03-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Iemand enig idee waarom de toetsenbordverlichting en Touchbar ingeschakeld blijven als de Macbook dicht zit? Vind dat een beetje leip en overbodig eigenlijk. Vond 't al zo raar dat die touchpad zo super snel up is, dus met wat moeite kunnen kijken terwijl ie dicht zit: blijft gewoon aan. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ppl schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:08:

En dat risico is dusdanig miniem dat het eigenlijk 0 is. De ondersteuning van macOS Sierra gaat terug tot modellen uit 2012. Met die 5 jaar is dat zo'n beetje de volledige technische levensduur van de hardware (die ligt op zo'n 5~6 jaar). Iets wat ze bij voorgaande macOS releases ook al deden.
Sterker nog, tot 2009 modellen :P En dat draait nog prima ook als je er een SSD in zet en wat meer geheugen.

https://support.apple.com/en-us/HT201475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

kazuka schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 05:54:
Sterker nog, tot 2009 modellen :P En dat draait nog prima ook als je er een SSD in zet en wat meer geheugen.

https://support.apple.com/en-us/HT201475
Klein detail: het is bij de recente modellen niet meer mogelijk om iets te upgraden. Alles zit volledig geintegreerd en vastgesoldeerd.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
cerberusss schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:47:
[...]

Bekend probleem...

Wij hebben hier twee 2016 MBPs. Eentje heb ik al eens teruggebracht met een slecht functionerende R-toets. Daar bleek wat vuil onder te zitten. Ik heb er hier nog eentje met een slecht functionerende cijfer-toets, die moet ook nog eens terug.

Die toetsenborden zijn echt heel gevoelig voor kruimels en/of vuil. Ik raad echt ten sterkste af om bij je laptop te eten.
Ja erg jammer, kan je beloven dat er geen eten bij in de buurt is geweest. Heb het ding ook nog maar max. 10x gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
thomasv93 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 06:33:
[...]

Ja erg jammer, kan je beloven dat er geen eten bij in de buurt is geweest. Heb het ding ook nog maar max. 10x gebruikt..
Qua keyboard is het echt een eerste-generatie product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
cerberusss schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Qua keyboard is het echt een eerste-generatie product.
Ik zou toch verwachten dat de macbook de eerste generatie was en dit de tweede. Is het keyboard van de macbook net zo kwetsbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
pacificocean schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:59:
[...]

Ik zou toch verwachten dat de macbook de eerste generatie was en dit de tweede. Is het keyboard van de macbook net zo kwetsbaar?
Goede observatie en vraag... laat ik het anders uitdrukken: dat keyboard is naar mijn ervaring de zwakste schakel. Verder is het in alle opzichten de beste laptop die ik ooit heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cerberusss schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:06:
Goede observatie en vraag... laat ik het anders uitdrukken: dat keyboard is naar mijn ervaring de zwakste schakel. Verder is het in alle opzichten de beste laptop die ik ooit heb gehad.
Dat er zo veel mensen problemen hebben met dat keyboard is wel een teken dat er iets mis is met het ontwerp of de produktie. Afgezien daarvan, ik heb mijn mening bijgesteld over de aanslag. Na wat gewenning is het eigenlijk wel een erg fijn keyboard. Ik kan er minstens zo snel op typen als op m'n desktop Apple bord.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
Sinds kort een Macbook Pro 15'' 2016 model binnen, wat een gigantisch fijn apparaat. Destijds toen de 15'' retina in 2012 uitkwam heb ik die direct besteld, om na een paar jaar afscheid te nemen en te wisselen voor een 13'' rmbp 2015 model. Daar eigenlijk al vrij snel spijt van gehad, en nu dan eindelijk terug naar 15''. Ik kan niet anders dan zeggen dat het de beste laptop is die ik heb gehad. Alles werkt naar behoren, geen beschadigingen, gekke kleuren of hangende toetsen. Batterij gister 8,5 uur kunnen gebruiken en VM's vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

vistu schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:08:
Batterij gister 8,5 uur kunnen gebruiken en VM's vliegen.
Klopt. Ik heb maar een basismodel (Iris 540), maar zelfs in HiDPI mode draaien Windows 10 en Linux helemaal prima in VMWare Fusion, zelfs met alle eye candy van Compiz in Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
fmhc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:52:
[...]

Bedankt voor je feedback over deze Philips monitor. Ik ben ook geïnteresseerd in deze monitor voor mijn macbook pro 2016. Heb je inmiddels al een nieuwe monitor gekregen? Zo ja, is je ervaring over deze monitor verbeterd?
Ik heb mijn geld terug gekregen en heb ondertussen de LG 5k staan. Maar ook deze combinatie geeft eigenaardigheden met USB-C, specifiek met het aan- en afkoppelen van de MBP. Als je dat op een bepaalde manier doet werkt het prima (namelijk: aan- en afkoppelen terwijl je ingelogd bent op de MBP, met opengeklapt scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
remyz schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:59:
[...]
Ik heb mijn geld terug gekregen en heb ondertussen de LG 5k staan. Maar ook deze combinatie geeft eigenaardigheden met USB-C, specifiek met het aan- en afkoppelen van de MBP. Als je dat op een bepaalde manier doet werkt het prima (namelijk: aan- en afkoppelen terwijl je ingelogd bent op de MBP, met opengeklapt scherm).
Zelfde issues hier, al vanaf het begin. Ik kijk het nu nog even aan na de nieuwe macOS update, maar anders wordt het weer contact opnemen met Apple Care.

Moet zeggen dat ik niet enorm tevreden ben met mijn nieuwe MacBook. Regelmatig een freeze, waarbij de cursor nog wel te bewegen is maar verder alles is vastgelopen (inc. touchbar). Toetsenbord met aantal vastzittende toetsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Maar ook deze combinatie geeft eigenaardigheden met USB-C, specifiek met het aan- en afkoppelen van de MBP.
Dit lijkt te gebeuren in zijn algemeenheid met externe displays. Ik heb een extern 4K scherm die ik aansluit met een USB-C-to-DisplayPort en ook ik moet die procedure volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
iMick schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:51:
[...]
Toetsenbord met aantal vastzittende toetsen..
Had ik ook, ik ben er mee teruggegaan. Dat laat je toch niet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exirion schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:09:
Dat er zo veel mensen problemen hebben met dat keyboard is wel een teken dat er iets mis is met het ontwerp of de produktie.
Dat is veel te kort door de bocht gesteld. Dit keyboard versterkt slechte gewoontes van mensen zoals eten/drinken bij de computer en hard tikken. Een aantal collega's vinden het een heel confronterend toetsenbord omdat ze er nu pas achterkomen hoe hard ze eigenlijk op die dingen rammen :D
Verder is dit ook een haat-liefde ontwerp net als bij de mechanische toetsenborden (want ook daar haat of houd je juist van de clicky switches). Alles bij elkaar optellend is het wel heel erg lastig om te stellen of dit nou een ontwerp of productie probleem is.
Ik vraag me af hoe dat nu gaat met clamshell mode aangezien nu zowel beeld als stroom door dezelfde kabel gaat en je beide nodig hebt om clamshell mode te kunnen doen. Als je het scherm openklapt zit je niet meer in clamshell mode en heb je de stroom ook niet meer nodig. Ik zou verwachten dat wanneer de machine in clamshell mode zit en ik de kabel eruit trek de machine in slaapstand gaat terwijl bij een opengeklapte notebook alleen het scherm (en de daarop aangesloten devices) afgekoppeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Op dit moment gebruik ik nog een 15" MBP late 2011 (2,4Ghz i7, 8GB Mem en 512GB SSD) wat op zich prima gaat. Alleen het bewerken van HD video in 1080p begint wat stroever te lopen.

Ik neig nu om een 2016 MBP te kopen. Zou HD video bewerken lukken op een 13" of ga ik toch beter voor een 15" MBP? Wie kan hier iets over zeggen uit eigen ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:34
loyske schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:30:
Op dit moment gebruik ik nog een 15" MBP late 2011 (2,4Ghz i7, 8GB Mem en 512GB SSD) wat op zich prima gaat. Alleen het bewerken van HD video in 1080p begint wat stroever te lopen.

Ik neig nu om een 2016 MBP te kopen. Zou HD video bewerken lukken op een 13" of ga ik toch beter voor een 15" MBP? Wie kan hier iets over zeggen uit eigen ervaring?
Als je prive af en toe een filmpje monteert is de 13" prima. Als het een uit de hand gelopen hobby is of beroepsmatig, dan zeker naar de 15". Als het de belangrijkste reden van aanschaf is zou ik ook voor de 15" gaan. De 13" heeft geen dedicated GPU en je zult gewoon langer moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
cerberusss schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Dit lijkt te gebeuren in zijn algemeenheid met externe displays. Ik heb een extern 4K scherm die ik aansluit met een USB-C-to-DisplayPort en ook ik moet die procedure volgen.
Inderdaad. Helaas maar waar. Ik was dat niet gewend met mijn 2013 MBP en cinema display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Ik heb eens door dit topic gebladerd, maar niet eerder deze vraag kunnen ontdekken:
Als mijn MBP (2016TB) dichtgeklapt en in slaapmodus is, hoe kan ik dan voorkomen dat de USB poorten nog stroom geven? Ik heb een Satechi dongle (hdmi, LAN, USB, deze) die de accu van de MBP leegtrekt in slaapstand. De enige remedie op dit moment is ofwel altijd de voedingsadapter aangesloten laten, ofwel de dongle verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Korakal schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:18:
Ik heb eens door dit topic gebladerd, maar niet eerder deze vraag kunnen ontdekken:
Als mijn MBP (2016TB) dichtgeklapt en in slaapmodus is, hoe kan ik dan voorkomen dat de USB poorten nog stroom geven? Ik heb een Satechi dongle (hdmi, LAN, USB, deze) die de accu van de MBP leegtrekt in slaapstand. De enige remedie op dit moment is ofwel altijd de voedingsadapter aangesloten laten, ofwel de dongle verwijderen...
Hoe bevalt die Satechi? Ik overweeg 'm terwijl ik eigenlijk liever mini displayport heb, maar m'n monitor doet ook HDMI (3440x1440). Ik heb alleen geen zin in geflikker enzo vanwege signaalproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Hij doet het prima, nog geen gekke dingen van meegemaakt. Alleen dat stroomvreten in standby dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Korakal schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:23:
Hij doet het prima, nog geen gekke dingen van meegemaakt. Alleen dat stroomvreten in standby dus!
Over wat voor verbruik heb je het dan? Orde van grootte qua impact?

Verder heb je pech, vrees ik. Ondanks veel geklaag is er nog altijd (typisch Apple) geen mogelijkheid om controle te krijgen over de powering van USB-poorten. Enige opties: shutdown of hibernation.

[ Voor 26% gewijzigd door Exirion op 01-04-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, voor een ander is die functionaliteit juist weer zeer gewenst omdat je Mac niet aan hoeft te zijn om even iets op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Gastje8 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:51:
[...]

Ook ik heb last van dit probleem in combinatie met een 15-inch MacBook Pro late 2016 op macOS 10.12.3. Het probleem treedt vooral op wanneer ik het scherm openklap in fel (zon)licht. Als ik naar Systeemvoorkeuren, Beeldschermen, Beeldscherm en Kleur ga, herstelt het scherm zich. Ik begrijp dat het in de beta's van 10.12.4 nog niet is opgelost?
Ik heb denk ik ook zoiets; bij mij zou ik het niet wazig noemen maar de kleurtint is gewoon anders. Als ik mn display helderheid dan handmatig aanpas verdwijnt het gelijk. Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 10:37
Ik heb een 13inch late 2013 die ik graag wil vervangen voor een TB 15inch. Ben alleen een beetje in dubio welk model best bang for the buck is. Vind het prima om geld uit te geven.

Vroeger was er een site die je vertelde welke machine per dollar meeste performance gaf. Die kan ik echter niet meer vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
KaiTak schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:05:
Ik heb een 13inch late 2013 die ik graag wil vervangen voor een TB 15inch. Ben alleen een beetje in dubio welk model best bang for the buck is. Vind het prima om geld uit te geven.

Vroeger was er een site die je vertelde welke machine per dollar meeste performance gaf. Die kan ik echter niet meer vinden. Iemand een idee?
Het hangt er een beetje af wat je ermee gaat doen. Je zou bijvoorbeeld de dGPU upgraden naar de RX460, maar als je daar met je werkzaamheden nauwelijks gebruik van gaat maken, is dat natuurlijk een beetje zonde.

Ik heb zelf dit model: 15 inch / Intel Core i7 - 2.6GHz / 512GB / RX 460 en dat vond ik het geld wel waard, maar ik heb het zelf ook nodig. Als je grafisch niet zoveel nodig hebt, en opslaggeheugen ook niet, kan je gerust ook voor het base model gaan.

Als je toch wilt upgraden, upgrade dan eerst het opslaggeheugen en de dGPU. Het bedrag dat je voor de processorupgrade betaald is het verschil in performance niet waard, dus ik zou altijd voor de i7 2,6 GHz processor gaan. Als je ook nog student bent, krijg je studentenkorting.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 10:37
RWK__ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:21:
[...]Als je ook nog student bent, krijg je studentenkorting.
:) me zoon is dat nog wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
KaiTak schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:28:
[...]

:) me zoon is dat nog wel....
Nou, dat is mooi! Bij Apple controleren ze het niet, tenminste, bij mij hebben ze niets gevraagd, maar altijd handig als je iemand kent die studeert :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 10:34
Ik loop de laatste tijd tegen een accuduurprobleem aan met mijn macbook pro 13 met touch bar. Waar ik in het begin nog redelijk makkelijk ongeveer 9 uur haalde, kom ik nu echt op geen enkele manier voorbij de 5 uur meer. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is dit een veel voorkomend probleem?

edit: hier een screenshot van activity monitor op dit moment. Overigens heeft chrome misschien 2 minuten aangestaan in het begin van deze cycle.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/taNTifV.png

edit2: vergeten te vermelden: brightness is in deze screenshot nooit hoger geweest dan rond de 40%.

[ Voor 34% gewijzigd door ath92 op 06-04-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 13:13
ath92 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:57:
Ik loop de laatste tijd tegen een accuduurprobleem aan met mijn macbook pro 13 met touch bar. Waar ik in het begin nog redelijk makkelijk ongeveer 9 uur haalde, kom ik nu echt op geen enkele manier voorbij de 5 uur meer. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is dit een veel voorkomend probleem?

edit: hier een screenshot van activity monitor op dit moment. Overigens heeft chrome misschien 2 minuten aangestaan in het begin van deze cycle.

[afbeelding]

edit2: vergeten te vermelden: brightness is in deze screenshot nooit hoger geweest dan rond de 40%.
Hangen er dongles aan? Ik kwam er laatst achter dat mijn ethernet usb-c dongle uit China 6 watt verbruikt. Dat kost me echt veel batterijduur op de 15" en is niet te zien in activity monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cedrix5 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:44:
Hangen er dongles aan? Ik kwam er laatst achter dat mijn ethernet usb-c dongle uit China 6 watt verbruikt.
6 Watt voor een Ethernet interface? 8)7 Dat hakt er wel in ja. Ik heb een Satechi USB-C naar USB3+charge+HDMI hub en die wordt ook wel wat warm, maar ik weet nog niet in hoeverre die het verbruik beinvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 12:43
Beste mede-macfans,

ik sta op het punt een nieuwe macbook pro 13 2016 non touch bar aan te schaffen. Zou voor het basismodel gaan maar wel met optie 16GB ram kwestie wat futureproof te zijn. Echter is voor mij Ethernet aansluiting, en USB3 toch wel een noodzaak.

Weten jullie een goeie dongle die deze zaken combineert eventueel ook nog met bv een SD kaart slotje ? Dat laatste is geen absolute must maar Ethernet en USB wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rebbelx schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:00:
Beste mede-macfans,

ik sta op het punt een nieuwe macbook pro 13 2016 non touch bar aan te schaffen. Zou voor het basismodel gaan maar wel met optie 16GB ram kwestie wat futureproof te zijn. Echter is voor mij Ethernet aansluiting, en USB3 toch wel een noodzaak.

Weten jullie een goeie dongle die deze zaken combineert eventueel ook nog met bv een SD kaart slotje ? Dat laatste is geen absolute must maar Ethernet en USB wél.
Google is your friend: https://www.kloegcom.nl/s...-hdmi-ethernet-kaartlezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
cedrix5 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:44:
[...]

Hangen er dongles aan? Ik kwam er laatst achter dat mijn ethernet usb-c dongle uit China 6 watt verbruikt. Dat kost me echt veel batterijduur op de 15" en is niet te zien in activity monitor.
Geen dongles, hoewel ik inderdaad ook gemerkt heb dat zelfs de multipoort VGA dongle van Apple een paar uur van mijn accuduur wegslurpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Een paar uur? Dat lijkt me toch heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 16-09 15:52
Hoe groot is het toetsenbordprobleem nu? Dat houdt mij een aanschaf voorlopig nog tegen. Ik ben bang dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
pacificocean schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:17:
Hoe groot is het toetsenbordprobleem nu? Dat houdt mij een aanschaf voorlopig nog tegen. Ik ben bang dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt.
Ik heb hem nu 2 weken, ik ben erg blij met het toetsenbord. Vind het eigenlijk lekkerder typen dan het vorige model. De problemen er mee heb ik nog niet gehad, als die komen maak ik een afspraak bij de Genius bar en laat ik het fixen... Ik bedoel, je kan met elk product uiteindelijk wel een probleem krijgen...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takezo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 17:55
pacificocean schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:17:
Na een kleine vier maanden gebruik nog geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 13:13
Geen problemen hier, bijna 4 maanden in gebruik ook. Het typt best prima, wel even wennen als ik weer op een toetsenbord typ met meer travel zoals bij cherry MX switches. Ik heb soms het gevoel dat ik sneller typ op de macbook door de kleine travel van de toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
Exirion schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:05:
Een paar uur? Dat lijkt me toch heel sterk.
Paar uur is misschien overdreven inderdaad. Merk wel dat ik altijd een lege accu heb als ik die dongle 's nachts ingeplugd laat. Dat lijkt me toch een vrij slecht ontwerp. Eigenlijk had ik het ook wel kunnen zien aankomen, aangezien de reviews voor deze dongle zeker niet mals waren, maar ik had zo'n soort adapter nodig, en de apple store was de snelste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ath92 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:57:
Paar uur is misschien overdreven inderdaad. Merk wel dat ik altijd een lege accu heb als ik die dongle 's nachts ingeplugd laat. Dat lijkt me toch een vrij slecht ontwerp. Eigenlijk had ik het ook wel kunnen zien aankomen, aangezien de reviews voor deze dongle zeker niet mals waren, maar ik had zo'n soort adapter nodig, en de apple store was de snelste optie.
Daarom is het treurig dat Apple z'n gebruikers nog steeds geen controle geeft over de powering van de USB-poorten. Ze zadelen ons op met een hoop gedoe met dongles, en daar krijg je gratis dit soort extra gezeik bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Hi! MacBook Pro maakt sinds vanavond ineens hard geluid vanuit de rechter fan - alsof die aanloopt of er een oud stuk brood in zit.. Heeft iemand dat al gehad hier met een 2016 model? Morgen naar de store..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exirion schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:01:
[...]

Daarom is het treurig dat Apple z'n gebruikers nog steeds geen controle geeft over de powering van de USB-poorten. Ze zadelen ons op met een hoop gedoe met dongles, en daar krijg je gratis dit soort extra gezeik bij.
De gebruiker opzadelen met hele technische dingen als power management van USB-poorten? 8)7 Menig servicedesker kun je dan in een dwangbuis afvoeren. Het is iets wat past bij Linux waar je tot in den treure dingen aan software en hardware kunt aanpassen maar het is totaal niet iets wat bij een Mac past. Macs worden nou juist zo massaal gebruikt omdat je er zo weinig mogelijk aan hoeft te sleutelen (hoewel je daar best wel ver in kunt gaan). Ik denk niet dat er veel animo voor die feature zal zijn (die je ver weg in de geavanceerde mogelijkheden van de commandline moet stoppen).

Voor heel veel mensen is dit gedrag van de USB poorten zeer gewenst omdat ze hun tablet en smartphone kunnen opladen zonder dat de computer aan hoeft te staan. Het wordt tegenwoordig als een minpunt in een review gezet als het apparaat (computer, beeldscherm, etc.) dit niet kan. Als je kijkt naar het externe toetsenbord, muis en trackpad van Apple dan is dit ook handig. Met name de Magic Mouse laadt je niet even op wanneer je de computer gebruikt omdat ie op z'n rug moet (lekker handig bedacht...), dan is zo'n functie als deze ook handig.

Dongles hoeven geen probleem te zijn, het is maar net hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Er zijn heel veel mensen die terugkomen op hun "ohnoez, ik moet allemaal dongles!" en zelfs opmerken dat ze teveel dongles hebben gekocht. Het slaat allemaal wel erg door.

[ Voor 30% gewijzigd door ppl op 06-04-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
Kleine update over accuproblemen: Ik heb coconutBattery geïnstalleerd en kwam er achter dat ik minstens 7.5w verbruik in idle. Dat is met brightness rond de 40%. Weet iemand hier wat een normaal gemiddelde is? 7.5w klinkt namelijk vrij hoog voor een computer die niks doet, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ath92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:48:
Kleine update over accuproblemen: Ik heb coconutBattery geïnstalleerd en kwam er achter dat ik minstens 7.5w verbruik in idle. Dat is met brightness rond de 40%. Weet iemand hier wat een normaal gemiddelde is? 7.5w klinkt namelijk vrij hoog voor een computer die niks doet, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Ten eerste moet je je afvragen hoe betrouwbaar die software is. Verder is 7.5W niet zo idioot als je bedenkt dat vooral de backlight voor een 13" display het nodige verbruikt. Verder zijn er mogelijkheden om het touch bar op zwart te zetten, wat het verbruik van het OLED display daarvan minimaliseert. Ook zou ik er eens een extern scherm aan hangen en dan naar het verbruik kijken. Als je bedenkt dat veel mensen maar 6 a 7 uur uit zo'n Touch Bar model halen, dan lijkt die 7.5W helaas de realiteit: accu is 48Wh en met 7.5W kom je dan aan een krappe 6.5 uur accuduur. Heb je een verbruiksmeter die je in het stopcontact kunt steken? De adapters die Apple gebruikt zijn heel efficient dus het verlies daarvan (<10%) kun je bijna negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
Exirion schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:19:
[...]

Ten eerste moet je je afvragen hoe betrouwbaar die software is. Verder is 7.5W niet zo idioot als je bedenkt dat vooral de backlight voor een 13" display het nodige verbruikt. Verder zijn er mogelijkheden om het touch bar op zwart te zetten, wat het verbruik van het OLED display daarvan minimaliseert. Ook zou ik er eens een extern scherm aan hangen en dan naar het verbruik kijken. Als je bedenkt dat veel mensen maar 6 a 7 uur uit zo'n Touch Bar model halen, dan lijkt die 7.5W helaas de realiteit: accu is 48Wh en met 7.5W kom je dan aan een krappe 6.5 uur accuduur. Heb je een verbruiksmeter die je in het stopcontact kunt steken? De adapters die Apple gebruikt zijn heel efficient dus het verlies daarvan (<10%) kun je bijna negeren.
Ik ben het met je eens dat 7.5w niet extreem hoog klinkt, maar een gebruiker op reddit vertelde me dat hij ongeveer 2,9w gemiddeld trekt volgens die software.

Daarbij komt dat ik in eerste instantie echt ongeveer het dubbele uit mijn accu haalde, dus mijn macbook lijkt op magische wijze ineens slechter te zijn geworden. Zou het een update van OSX geweest kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:14
Mijn MB Pro 2016 zit volgens de app op zo'n 3.5-4watt met alleen Outlook, Telegram, Whatsapp en Safari open.
Brightness zo rond de 40%

Denk dat er bij jou toch ergens een applicatie is die op de achtergrond energie verbruikt.

Edit:

Nu mijn macbook niet aangeraakt een aantal minuten, dan zakt het verbruik naar 2.2 watt zelfs. Maar goed dat is dus alleen wanneer ik de macbook helemaal niet aanraak.
Met wat internetten, mailen etc komt het uit op zo'n 4 watt ongeveer.

[ Voor 35% gewijzigd door sjorremans op 07-04-2017 10:39 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ath92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:32:
Zou het een update van OSX geweest kunnen zijn?
De 10.12.4 update is net uit, dus er zou iets veranderd kunnen zijn. Ik hoop echter dat Apple het verbruik voor veel gebruikers niet ineens radicaal verslechtert ;) Het is echt zoeken naar een boosdoener vrees ik. Je zou MacOS even clean op een losse schijf kunnen installeren, maar met een externe verbruiksmeter zou je ook Windows of Linux kunnen proberen.

Ik zou trouwens vooral letten op applicaties zoals iTunes, Spotlight en Photos die soms op de achtergrond staan te stampen met indexaties en analyses.

[ Voor 35% gewijzigd door Exirion op 07-04-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
Het lijkt er dus inderdaad op dat mijn systeem gewoon zonder duidelijk aanwijsbare reden het dubbele verbruikt van wat hij eerst deed op idle.

In de activity monitor is in ieder geval niets te zien m.b.t. apps die meer verbruiken dan ik zou verwachten, dus ik vraag me af of er dan achtergrondprocessen bezig zijn die daar niet in worden weergegeven? Iemand enig idee of er andere tools zijn waarmee ik dit wat gedetailleerder in kaart zou kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ath92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
Het lijkt er dus inderdaad op dat mijn systeem gewoon zonder duidelijk aanwijsbare reden het dubbele verbruikt van wat hij eerst deed op idle.

In de activity monitor is in ieder geval niets te zien m.b.t. apps die meer verbruiken dan ik zou verwachten, dus ik vraag me af of er dan achtergrondprocessen bezig zijn die daar niet in worden weergegeven? Iemand enig idee of er andere tools zijn waarmee ik dit wat gedetailleerder in kaart zou kunnen brengen?
Kijk eerst eens wat er verder in je systeem gebeurt. Hoe is de CPU load? Hoeveel disk access is er? Netwerkactiviteit? Kun je allemaal in Activity Monitor zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadDevil6210
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:00
Ik heb deze week de beschikking gehad over 2 macbook pro 2016 modellen (same specs) het 2700 euro model. bijde op 10.12.4 en wij merken geen verschil in batterijduur. Echter deze week met mijn macbook thunderbolt 3 --> 2 dongle gebruikt en de andere mac zonder. Ook ik zie een aantal uren verschil in accu duur! slechte zaak dit.

als ik de mac uit zet haal ik altijd de dongle er uit want anders is mijn mac de volgende dag ook leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
Maar nu vraag ik mij af... Je gebruikt een TB3-->TB2 dongle. Wat heb je aangesloten? Heb je dan ook geen mogelijkheid tot voeding? Je weet van te voren dat extern gevoede apparatuur per definitie ten koste van je accu gaat.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Laatst online: 04-06 19:19
Helaas een exploderende pixel in het scherm gekregen waardoor er een flinke grijze vlek in zit. Teruggebracht naar de iCentre en meteen een leenmodel meegekregen (ook touch bar model).

Dat wordt dus weer een paar weken wachten na 2 weken gebruik te hebben gemaakt van mijn nieuwe mac.
Balen, maar het is niet anders.

Wat echter wel balen is; mijn Mac had overcapaciteit in de accu, en een uniform scherm (GEEN verloop naar andere kleuren, gewoon perfect wit, geen bleed). Dus ik ga waarschijnlijk nooit meer zo'n loterij winnen :+. Alhoewel; een kapot pixelcluster is ook niet echt "winnen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Eindelijk zijn er de Incase hoesjes voor de 13" en de 15" met TouchBar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YqLanS0ugGlAkR9iiSK8niSA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qSni8sEkByCnkaXOtjASTejf/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ceULWA6H1NWsNAwAwejRQCDZ/thumb.jpg

Incase 15-inch ICON-hoes in geruite ripstop voor MacBook Pro – Thunderbolt 3-poort (USB-C)

http://store.apple.com/xc/product/HKZ72ZM/A

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:59
Shaidar schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:18:
Eindelijk zijn er de Incase hoesjes voor de 13" en de 15" met TouchBar!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Incase 15-inch ICON-hoes in geruite ripstop voor MacBook Pro – Thunderbolt 3-poort (USB-C)

http://store.apple.com/xc/product/HKZ72ZM/A
Wat is je ervaring? Past de 13 inch goed en is hij niet eigenlijk bedoeld voor de oude MBP retina zoals alle andere?

[ Voor 7% gewijzigd door Rubenus op 07-04-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Neenee, zeker niet, dit zijn nieuwe modellen voor de nieuwe Macbooks. Zowel de 13" en 15" hoes passen als een trouwkleed. Zeer tevreden van.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 19:24
Zit erover te denken m'n MBP 13" 2011 te vervangen voor een MBP 15" 2016. Vanwege m'n foto en video interesse met Radeon Pro 460 upgrade. Nou is daar uiteraard ook wat schijfruimte bij nodig, maar gezien dat niet is te upgraden (of in elk geval niet achteraf), zit ik naar een oplossing te zoeken. Nou kwam ik erbij uit om evt. een NVMe SSD in een externe behuizing (met dataoverdracht tot 10Gbps over USB-C) te stoppen.

Zo'n combi ongeveer.
pricewatch: Startech.com M.2 SATA Enclosure - USB 3.1 Zwart
pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB

Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben in dezelfde situatie? Hoe bevalt dit, en is het snelheidsverschil merkbaar t.o. de interne opslag?

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25
Froggle schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:05:
Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben in dezelfde situatie? Hoe bevalt dit, en is het snelheidsverschil merkbaar t.o. de interne opslag?
Ik heb dit gedaan op een iMac 2013 via Thunderbolt. Dit is dus technisch wel redelijk vergelijkbaar. Het gaat als een speer en scheelt inderdaad de mac open maken. Ik merk geen verschil met interne SSD storage, wel enorm met de ingebouwde HDD. Ik ben er positief over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
zjeeraar84 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:23:
[...]

Ik heb dit gedaan op een iMac 2013 via Thunderbolt. Dit is dus technisch wel redelijk vergelijkbaar. Het gaat als een speer en scheelt inderdaad de mac open maken. Ik merk geen verschil met interne SSD storage, wel enorm met de ingebouwde HDD. Ik ben er positief over!
Dat zou me ook niets verbazen. HDD is leuk voor een NAS, maar alles waar ik op werk moet tegenwoordig gewoon een hoge lees-/schrijfsnelheid hebben. Dat zag je wel toen rond 2010 iedereen de HDD in ging ruilen voor een SSD, en daarmee de aankoop van een nieuwe Mac nog konden uitstellen met een paar jaar. :)

Toch benieuwd of iemand met een MBP 2016 die externe M.2 behuizing gebruiken om zo ook externe opslag op snelheid te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadDevil6210 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:47:
als ik de mac uit zet haal ik altijd de dongle er uit want anders is mijn mac de volgende dag ook leeg.
Bij notebooks is het heel verstandig om voordat je deze in slaapstand/standby of uit zet eerst alle devices e.d. die eraan hangen af te koppelen. Doe je dat niet dan zullen ze stroom blijven gebruiken en is de volgende dag je accu een stukje leger. Die USB-C poorten kunnen tot 15W aan dit soort devices leveren dus de besparing kan heel groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
ath92 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
Heb je aan drivers iets non standaard draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ath92
cerberusss schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:05:
[...]

Heb je aan drivers iets non standaard draaien?
Thanks voor de hulp iedereen. Ik ben erachter wat het probleem veroorzaakt heeft.

TLDR: het lag aan een VPN tool van Cisco genaamd AnyConnect.

Specifiek: na jullie aanwijzingen ben ik gaan kijken naar de processen die er liepen. Het viel me in eerste instantie op dat kernel_task vrij veel processorkracht verbruikte, dus heb ik daar een tijdje naar gezocht, maar uiteindelijk liep dat spoor dood.

Een ander proces dat veel CPU gebruikte was ReportCrash. Dat is natuurlijk opvallend, dus ben ik gaan kijken waardoor dat veroorzaakt werd. Uiteindelijk heb ik de error uit de system logs gegoogled, en daar kwam ik iemand tegen die dit probleem kreeg door iets dat met een VPN connectie te maken had. Aangezien AnyConnect het enige is op mijn systeem dat iets met VPNs te maken heeft (mijn werkgever heeft een licentie voor deze tool), heb ik dat verwijderd. En tada: ineens voorspelt activity manager 15 uur in plaats van 5.

Thanks voor de aanwijzingen iedereen. Ik ben in ieder geval blij dat het probleem niet bij Apple ligt, ookal was het troubleshooten niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Froggle schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:05:
Zit erover te denken m'n MBP 13" 2011 te vervangen voor een MBP 15" 2016. Vanwege m'n foto en video interesse met Radeon Pro 460 upgrade. Nou is daar uiteraard ook wat schijfruimte bij nodig, maar gezien dat niet is te upgraden (of in elk geval niet achteraf), zit ik naar een oplossing te zoeken. Nou kwam ik erbij uit om evt. een NVMe SSD in een externe behuizing (met dataoverdracht tot 10Gbps over USB-C) te stoppen.

Zo'n combi ongeveer.
pricewatch: Startech.com M.2 SATA Enclosure - USB 3.1 Zwart
pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB

Gaat dat wel werken? SSD is NVME en de enclosure M.2 SATA. Ik dacht niet dat NVME compatible was met SATA.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3224363/950-pro-nvme-usb3-external-enclosure-case-adapter.html

[ Voor 9% gewijzigd door HEY_DUDE op 08-04-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
HEY_DUDE schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:37:
[...]

Gaat dat wel werken? SSD is NVME en de enclosure M.2 SATA. Ik dacht niet dat NVME compatible was met SATA.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3224363/950-pro-nvme-usb3-external-enclosure-case-adapter.html
Je hebt helemaal gelijk. Totaal overheen gekeken. Hierna even verder gezocht, maar er blijkt nog geen behuizing te zijn om NVMe over USB3.1 te verbinden. Maar dit geeft dus wel weer goedkopere alternatieven, met welliswaar dus geen vergelijkbare snelheid als de interne opslag.
pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

Dan rust alsnog de vraag, zijn die behuizingen in de maak of mogelijk al aangekondigd, of zullen we daar nog een tijdje op moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Gisteren mn late 2013 model verkocht en meteen online het 13inch non touchbarmodel met 16gb ram besteld. Hoop er evenveel plezier aan te beleven als aan mn vorige model. Even zitten twijfelen over de dell xps 13 maar het feit dat een mac zo goed zn waarde houdt + mn voorkeur voor mac os trok me toch weer over de streep. Hoop wel dat ik gedn spijt krijg van de stock i5 2ghz cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Rebbelx schreef op zondag 9 april 2017 @ 07:52:
Hoop wel dat ik geen spijt krijg van de stock i5 2ghz cpu
Welnee. Wat zou je er mee doen dat je tegen de limiet van de CPU aan loopt, dan?

(Overigens gefeliciteerd met de aankoop :) )

[ Voor 8% gewijzigd door cerberusss op 09-04-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Geen idee...stond gisteren voor de keuze. Snellere cpu, 16gb ram of 512 gb ssd. Bij mij 2013 model had ik een i5 2.6ghz en heb ik nooit klachten over gehad. Ik had 512gbssd waarvan ik er maar +-100gebruikte wegens in het bezit van een nas en externe hard disk. Dan bleef de keuze over voor meer ram, waar ik volgens mij de beste keuze in maak betreft zekerheid nazr de toekomst toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Rebbelx schreef op zondag 9 april 2017 @ 09:06:
Dan bleef de keuze over voor meer ram
Yep, beste keuze IMHO. Toen ik mijn 2013 MacBook Air kocht, moest ik ook kiezen vanwege het budget en dan is de keuze duidelijk; nooit spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
Ik heb een probleem..

Ik heb nu sinds 2 weken een 2016 MacBook pro (basis model met geüpgraded SSD naar 500gb). Werkte perfect, tot vanavond..
Een van de USB poorten stopte met werken. Aan de linker kant, de gene die het dichtst bij het beeldscherm zit. Wat ik ook in de USB poort deed, er kwam geen leven in. Ook de oplader reageerde er niet in. De rest werkte nog perfect.
Na een half uurtje in logic gewerkt te hebben, wat zaken te hebben opgenomen via de Focusrite Scarlett Solo, waarop een microfoon aangesloten was met 48V voeding (USB powered), werd de laptop opeens heel traag. Dus ik besloot deze af te sluiten en weer op te starten. Echter lukt het opstarten nog niet. De MacBook geeft aan dat 'ie leeg is, terwijl de oplader er tijdens het werken daarvoor wel in zat, en toen ik deze er aan het begin in deed, zat er nog 12% in. Na een tijd opladen gebeurde er, behalve het oplaad icoon, niets. Maar toen ging zelfs het oplaad icoon weg, en gaf de MacBook aan dat hij geen oplader meer ziet. Zo'n stroomstekker met een pijltje naar een stroomlogo dus..

Dus.. de MacBook gaat niet meer aan. Elke USB poort geprobeerd met opladen.. geen resultaat. Smc reset heeft ook niet geholpen. Ik laat hem vannacht aan de oplader en hoop dat deze morgen weer werkt. Iemand nog ideeën? Anders moet ik m terug sturen voor reparatie? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Sandert98 schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:27:
Ik heb een probleem..

Ik heb nu sinds 2 weken een 2016 MacBook pro (basis model met geüpgraded SSD naar 500gb). Werkte perfect, tot vanavond..
Een van de USB poorten stopte met werken. Aan de linker kant, de gene die het dichtst bij het beeldscherm zit. Wat ik ook in de USB poort deed, er kwam geen leven in. Ook de oplader reageerde er niet in. De rest werkte nog perfect.
Na een half uurtje in logic gewerkt te hebben, wat zaken te hebben opgenomen via de Focusrite Scarlett Solo, waarop een microfoon aangesloten was met 48V voeding (USB powered), werd de laptop opeens heel traag. Dus ik besloot deze af te sluiten en weer op te starten. Echter lukt het opstarten nog niet. De MacBook geeft aan dat 'ie leeg is, terwijl de oplader er tijdens het werken daarvoor wel in zat, en toen ik deze er aan het begin in deed, zat er nog 12% in. Na een tijd opladen gebeurde er, behalve het oplaad icoon, niets. Maar toen ging zelfs het oplaad icoon weg, en gaf de MacBook aan dat hij geen oplader meer ziet. Zo'n stroomstekker met een pijltje naar een stroomlogo dus..

Dus.. de MacBook gaat niet meer aan. Elke USB poort geprobeerd met opladen.. geen resultaat. Smc reset heeft ook niet geholpen. Ik laat hem vannacht aan de oplader en hoop dat deze morgen weer werkt. Iemand nog ideeën? Anders moet ik m terug sturen voor reparatie? :'(
Meest logische oplossing, als ie echt niet meer aan gaat, is de accu voor een paar minuten loshalen. Je kunt ook een paar dagen wachten tot je Macbook is ontladen, maar ik denk dat je wil dat ie weer zo snel mogelijk aan gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Vandaag voor het eerst aan de slag met mn nieuwe macbook pro 2016 13 non touch bar model. Het opnieuw even wennen. Vooral dan het keyboard zal ik even tijd nodig hebben om aan gewoon te geraken. Is vooral ook een kwestie van de toetsen niet meer zo hard aan te slaan als vroeger, dat is voor niks nodig en maakt ongeloofelijk veel lawaai. Voor de rest echt een supertoestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rebbelx schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:11:
Het opnieuw even wennen. Vooral dan het keyboard zal ik even tijd nodig hebben om aan gewoon te geraken.
Joh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
Ik zat te twijfelen tussen de Dell XPS en de Macbook Pro's, maar het zal de laatste worden.
Alleen vraag ik me af of ik niet beter wacht tot ze de Macbook Pro's gaan updaten... Ik lees hier en daar dat dat nog voor dit jaar zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
dewindt schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:56:
Ik zat te twijfelen tussen de Dell XPS en de Macbook Pro's, maar het zal de laatste worden.
Alleen vraag ik me af of ik niet beter wacht tot ze de Macbook Pro's gaan updaten... Ik lees hier en daar dat dat nog voor dit jaar zal zijn?
Sja, dat weet je nooit. Ook hoeveel verschil het zal zijn. De prijs zal er vast niet drastisch van zakken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 09:30

edwinjm

Webdeveloper

dewindt schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:56:
De volgende MBP zal hoogstwaarschijnlijk tot 32GB gaan, dus als je per se die wil, zou ik nog even wachten. Voor veruit de meeste gebruikers is 8 of 16GB echter ruim voldoende.

Ik weet natuurlijk niet hoe hard je een nieuwe nodig hebt, maar op dit moment zou ik adviseren om niet op een volgende versie te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewindt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
edwinjm schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:47:
[...]

De volgende MBP zal hoogstwaarschijnlijk tot 32GB gaan, dus als je per se die wil, zou ik nog even wachten. Voor veruit de meeste gebruikers is 8 of 16GB echter ruim voldoende.

Ik weet natuurlijk niet hoe hard je een nieuwe nodig hebt, maar op dit moment zou ik adviseren om niet op een volgende versie te wachten.
32gb is overkill voor mijn gebruik. Alleen maak ik me wat zorgen om de problemen die sommige mensen hebben met hun macbooks.

En ik las dat er misschien een 15inch zonder touch bar zou komen, dat lijkt me wel een goeie reden om nog enkele maanden te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
dewindt schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:39:
[...]

32gb is overkill voor mijn gebruik. Alleen maak ik me wat zorgen om de problemen die sommige mensen hebben met hun macbooks.

En ik las dat er misschien een 15inch zonder touch bar zou komen, dat lijkt me wel een goeie reden om nog enkele maanden te wachten...
Tja zoiets weet je natuurlijk nooit...Dat is puur speculatie natuurlijk. Enige wat vrij zeker is, is dat je de nieuwe MB Pro met optie 32gb ram zal kunnen nemen + dat de nieuwe Kaby Lake CPU zal ingebouwd worden. Voor het eerste zal je serieus in de geldbeugel mogen tasten, het andere zal volgens mij geen prijsstijging tot gevolg hebben. En het prestatieverschil tussen SkyLake en Kaby Lake is volgens mij verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sowieso is het de vraag wanneer er nieuws macs verschijnen. Andere dingen die aan de Mac vastzitten, zoals GPU, scherm, SSD-techniek, touchpad, formfactor en dergelijke zijn behoorlijk modern en daar zit de komende tijd geen verandering in. Dus alleen de CPU kan verbeterd worden (met ondersteuning voor 32 GB (a 800 euro). Het zou niets verbazen als dat ergens dit jaar stil geupdate wordt en verder niets.

De eerst volgende update die niet alleen de CPU sneller maakt (kaby lake is 2-3% sneller oid) verwacht ik ergens eind 2018. Techniek gaat gewoon langzamer en er moet wel iets te updaten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 11-04-2017 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb voor m'n Macs een Logitech MX Master muis en K810 keyboard gekocht. Ondanks alle horrorverhalen over Logitech en Bluetooth met MacOS, werkt het met de Macbook in ieder geval erg stabiel. Nog geen rare haperingen of disconnects gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Er worden wel degelijk nieuwe macbooks verwacht dit jaar, met andere processoren en opties tot meer geheugen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Froggle schreef op zondag 9 april 2017 @ 00:30:
[...]

Dan rust alsnog de vraag, zijn die behuizingen in de maak of mogelijk al aangekondigd, of zullen we daar nog een tijdje op moeten wachten?
Dat zal een thunderbolt ding moeten worden om de PCI express lanes te gebruiken. Bij mijn weten nog niet aangekondigd. Waarom niet een kant en klare samsung T3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Froggle schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:49:
[...]

Meest logische oplossing, als ie echt niet meer aan gaat, is de accu voor een paar minuten loshalen.
Hoe dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
Exirion schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:46:
Ik heb voor m'n Macs een Logitech MX Master muis en K810 keyboard gekocht. Ondanks alle horrorverhalen over Logitech en Bluetooth met MacOS, werkt het met de Macbook in ieder geval erg stabiel. Nog geen rare haperingen of disconnects gezien :)
Zijn de problemen met de MX en Macbooks dan inmiddels opgelost?
Ik heb een MX Master en een 2014 Macbook, maar de muis reageert merkbaar anders via BT dan USB, terwijl ik de muis juist heb gehaald om via een druk op de knop tussen 3 laptops kunnen switchen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bossie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:41:
Ik heb een MX Master en een 2014 Macbook, maar de muis reageert merkbaar anders via BT dan USB, terwijl ik de muis juist heb gehaald om via een druk op de knop tussen 3 laptops kunnen switchen.
Hier werkt het tot nu toe echt vlekkeloos. Ik heb een Mac Pro bedraad en een Macbook Pro op 5GHz draadloos verbonden, en het hapert geen moment. Ook niet als ik het met 2.4GHz actief probeer. Om en om ben ik bezig met development en grafische vormgeving, dus ik gebruik zowel muis als keyboard intensief. Zeker bij grafisch precisiewerk vallen haperingen of andere glitches direct op, maar ik herken absoluut niet wat ik zo her en der gelezen heb. Beide machines draaien overigens 10.12.4 en de laatste Logitech software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
[...]

Exirion schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:46:
[...]

Hier werkt het tot nu toe echt vlekkeloos. Ik heb een Mac Pro bedraad en een Macbook Pro op 5GHz draadloos verbonden, en het hapert geen moment. Ook niet als ik het met 2.4GHz actief probeer. Om en om ben ik bezig met development en grafische vormgeving, dus ik gebruik zowel muis als keyboard intensief. Zeker bij grafisch precisiewerk vallen haperingen of andere glitches direct op, maar ik herken absoluut niet wat ik zo her en der gelezen heb. Beide machines draaien overigens 10.12.4 en de laatste Logitech software.
Ik denk dat dit best handig is om te weten.

2.4 GHz wireless devices The 2.4 GHz ISM band is a widely used unlicensed radio frequency band for devices such as wireless routers, as well as wireless PC peripherals such as a mouse or keyboard. These devices may use standard protocols such as the IEEE 802.11b/g/n or Bluetooth*, or they may use proprietary protocols. The radios may use frequency hopping, frequency agility, or may operate on a fixed frequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bekend fenomeen, dus voor mij niks nieuws. Het is vooral de vraag waarom Bluetooth bij het ene merk wel stabiel werkt en bij het andere niet. Je zou hopen dat ze na pakweg 15 jaar mainstream Bluetooth-produkten voor consumenten wel weten hoe ze het goed moeten laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:46
Zijn de Macbook Pro's zojuist van een update voorzien? Ik zie bij alle Macbook Pro's *Nieuw* erbij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takezo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 17:55
mprkooij schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:22:
Zijn de Macbook Pro's zojuist van een update voorzien? Ik zie bij alle Macbook Pro's *Nieuw* erbij staan.
Dat "nieuw" staat er volgens mij al sinds november vorig jaar toen de nieuwe MBP beschikbaar kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

[...]

Zolang ik op een 5gHz netwerk zit met mijn 2016 15" werkt het perfect in Windows, op 2.4gHz helaas wat minder. in OS X heb ik geen problemen en draai ik zowel mijn MX Master als Apple Keyboard (die eerste gen) draadloos via Bluetooth, tevens vaak een verbinding met onze soundbar voor wat beter/harder geluid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pat-Juh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:36:
Zolang ik op een 5gHz netwerk zit met mijn 2016 15" werkt het perfect in Windows, op 2.4gHz helaas wat minder.
Bij mij werkt het met 2.4GHz ook. Ik heb gisteren een tijdje geprobeerd tijdens intensief muiswerk en heb geen enkele hapering gehad. Het hangt er waarschijnlijk van af op welk kanaal je wifi netwerk actief is, dus welk deel van het 2.4GHz gebied gebruikt wordt, en of dat overlapt met Bluetooth.

Overigens zit mijn 2.4GHz netwerk op kanaal 12.

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 13-04-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Exirion schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:21:
[...]

Bij mij werkt het met 2.4GHz ook. Ik heb gisteren een tijdje geprobeerd tijdens intensief muiswerk en heb geen enkele hapering gehad. Het hangt er waarschijnlijk van af op welk kanaal je wifi netwerk actief is, dus welk deel van het 2.4GHz gebied gebruikt wordt, en of dat overlapt met Bluetooth.

Overigens zit mijn 2.4GHz netwerk op kanaal 12.
5gHz: 48
2.4gHz: 13

Het ligt er bij mij meer aan hoe en wat het is met overige Wi-Fi's in de buurt :P. Er zijn hier zo'n 25 andere wifi netwerken die storing geven... Mennnn wat zou ik toch graag in een hutje op de hei willen wonen wat dat betreft. Ik ben dagen bezig geweest met een vrij kanaal te vinden wat ook vrij blijft... (In het weekend zijn er meer netwerken dan door de weeks, en afhankelijk v/d drukte gebruikt de naastgelegen school ook meer kanalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pat-Juh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:02:
5gHz: 48
2.4gHz: 13

Het ligt er bij mij meer aan hoe en wat het is met overige Wi-Fi's in de buurt :P. Er zijn hier zo'n 25 andere wifi netwerken die storing geven... Mennnn wat zou ik toch graag in een hutje op de hei willen wonen wat dat betreft. Ik ben dagen bezig geweest met een vrij kanaal te vinden wat ook vrij blijft... (In het weekend zijn er meer netwerken dan door de weeks, en afhankelijk v/d drukte gebruikt de naastgelegen school ook meer kanalen...
Ik zit in een appartement in een centrumgebied, dus meer wifi netwerken in de buurt dan me lief is :P Opzich hoeft dat geen probleem te zijn, want de signaalsterkte is vaak beperkt. Misschien moeten we maar eens een apart topic starten over dit Bluetooth issue met Macs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Het kanaal hoeft niet perse helemaal vrij te zijn natuurlijk, maar je moet wel een krachtige router hebben en t liefst zo min mogelijk noise. Let daarbij ook op het wide kanaal als je op 40Mhz uitzendt. (Of 80 op 5Ghz) In drukke gebieden kan een extra access point wel eens flink helpen om het signaal door t hele huis krachtig te houden. 5Ghz met 802.11ac op meerdere AP's is vaak je redding als je veel buurnetwerken hebt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 13-04-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhatsappHack schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:26:
Het kanaal hoeft niet perse helemaal vrij te zijn natuurlijk, maar je moet wel een krachtige router hebben en t liefst zo min mogelijk noise. Let daarbij ook op het wide kanaal als je op 40Mhz uitzendt. (Of 80 op 5Ghz) In drukke gebieden kan een extra access point wel eens flink helpen om het signaal door t hele huis krachtig te houden. 5Ghz met 802.11ac op meerdere AP's is vaak je redding als je veel buurnetwerken hebt. :)
De discussie gaat niet over stabiel wifi, maar over interferentie tussen 2.4GHz wifi en Bluetooth die in dit geval problemen met Logitech muizen oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daar is dat net zo hard van toepassing. Het gebruik van wide channels bij wifi betekent dat er niet 1 kanaal maar meerdere kanalen worden gebruikt en je daardoor ook meer storing veroorzaakt (of beter gezegd, het wordt nog drukker in de lucht waardoor de verstoring ook toeneemt). Wifi en bluetooth zitten bij velen in het zelfde frequentiegebied (2.4GHz) en storen elkaar daardoor nog wel eens.

Edit: om het wat simpeler te stellen: het protocol (802.11n, bluetooth) boeit hier totaal niet, het gaat om de radiosignalen welke allen in hetzelfde gebied opereren.

[ Voor 115% gewijzigd door ppl op 13-04-2017 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
WhatsappHack schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:26:
je moet wel een krachtige router hebben en t liefst zo min mogelijk noise
Krachtige router? Volgens mij zenden ze allemaal met 100 mW, dat is het maximum toch?

Zo min mogelijk noise, dat is naar mijn weten het sleutelwoord.

Zelf heb ik twee routers in m'n huis, en die zenden met 10 mW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
cerberusss schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:04:
[...]

Krachtige router? Volgens mij zenden ze allemaal met 100 mW, dat is het maximum toch?

Zo min mogelijk noise, dat is naar mijn weten het sleutelwoord.

Zelf heb ik twee routers in m'n huis, en die zenden met 10 mW.
Het aantal antennes, kanalen en de technologie kan een wereld van verschil maken. :)
Of je nou dit plaatst: https://www.routercenter....77674/linksys-ea6200.html
Of dit: https://m.routershop.nl/a...5300/pid=43344&ct=001.003

Die laatste gaat je veel en veel beter bereik opleveren, en een verschil in doorvoersnelheid waar je U tegen zegt :) (Als de hardware in je wireless apparaten ook aan de recente kant is tenminste)

Met "krachtig" doel ik dus niet uitsluitend op het zendvermogen (per antenne) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
Ik heb een Ubiquity AP-AC Pro en gelukkig is de 5 Ghz redelijk stil in mijn omgeving. Filetransfers gaan met 60 MB/s of meer. Met mijn oude Asus router moest ik nog wel eens de Wifi uit en aanzetten op mijn MBP. Met de Ubiquity geen centje pijn :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 29 ... 54 Laatste