Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Appeltje moet inderdaad tonen, zelfs als je halverwege de installatie hebt onderbroken. (Seriously though...)

In dit soort gevallen is die chime toch best handig.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Guys mijn GF wilt graag een Mac. Ik ken de machines niet dus graag aankoop advies :)

Wat gaat ze er mee doen:
- dagelijks zakelijk werk
- email
- presentaties
- veel onderweg
- fotos en films licht bewerken

We twijfelen tussen de 13" macbook pro en macbook. (2016 modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Jedi Geub schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:53:
Guys mijn GF wilt graag een Mac. Ik ken de machines niet dus graag aankoop advies :)

Wat gaat ze er mee doen:
- email
- presentaties
- veel onderweg

De pro. Voor bewerken veel prettiger vanwege de kracht. Daarbij is de normale MacBook ook wel aan een update toe, dus dan zou je daar nog op moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:30

edwinjm

Webdeveloper

Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:28:
Ik wilde zojuist mijn nieuwe mbp 15 met touchbar in gebruik nemen maar het scherm blijft zwart.
Mogelijk staat de helderheid van het scherm op nul.

Gebruik de touchbar om de helderheid hoger te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Wat gaat ze er mee doen:
- email
- presentaties
- veel onderweg

Ik gok op de macbook. Voor de wow factor. En de macbook lijkt gemaakt voor de doelgroep waar je GF in valt. Ze is geen power user. Dus een macbook pro is overkill. Belangrijk nogmaals is het gewicht. Want 500 gram voel je echt wel in je tas.

Maar wellicht zou ik voor een macbook air 13 gaan. Als tussenkeuze. Nog goedkoper en nog zuiniger. Iets minder scherm. Maar daar staat tegenover dat ze langer zonder een lader kan werken. Ze zou de lader thuis kunnen laten wanneer de air nog volledige capaciteit heeft. Aangezien ze veel onderweg is, is een lichte laptop een pre.

[ Voor 5% gewijzigd door kevinl op 10-02-2017 09:47 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Macbook Pro is stukker beter dan de Air, resolutie en kleurkwaliteit is geen vergelijk. En ook erg compact en licht.
De Macbook is erg mooi maar wel minimale specs, zeker voor foto/video bewerken. Ik zou de non-touchbar Pro 2016 kiezen. Ruim voldoende kracht, ook met een tweede scherm voor presentaties, en veel meer toekomstbestendig.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 10-02-2017 09:53 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips.

Helderheid bijstellen had ik al geprobeerd en hielp niet, geforceerd uitschakelen daarentegen wel. Alles lijkt nu in orde. Toch vreemd voor een nieuwe laptop, lijkt dus alsof er softwarematig geen opdracht aan het scherm werd gegeven. Puur uit interesse, iemand een idee hoe dat precies werkt / wat daarvan de logica is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

mr.paaJ schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:51:
Macbook Pro is stukker beter dan de Air, resolutie en kleurkwaliteit is geen vergelijk. En ook erg compact en licht.
De Macbook is erg mooi maar wel minimale specs, zeker voor foto/video bewerken. Ik zou de non-touchbar Pro 2016 kiezen. Ruim voldoende kracht, ook met een tweede scherm voor presentaties, en veel meer toekomstbestendig.
De Macbook Pro is stukken beter voor jou ja. Maar misschien hoeft dat allemaal niet voor zijn GF.

Je moet je verplaatsen in haar positie. Tuurlijk willen we allemaal het beste voor haar. En tuurlijk is de Pro veel beter voor bewerken foto en video. Maar je moet je wel afvragen hoe professioneel ze foto en video moet bewerken. Als ze zelf professioneel bezig is met video en fotografie had ze gelijk wel gekozen voor een Macbook Pro met zoveel mogelijk intern geheugen en SSD.

Maar de vraag is heeft ze die betere specs nodig of niet. Betere specs (in dit geval iets grotere scherm en CPU). De CPU zorgt ervoor dat je video bewerking misschien wel 50% procent sneller uitgevoerd is. In real time is dat misschien een koffiepauze. Wil je voor die betere specs 200 euro meer uitgeven?

Het allergrootste voordeel van de macbook is wel het gewicht. Dat moet ik wel benadrukken voor een mobiele werker.

En gezien het profiel en haar werkzaamheden verwacht ik niet dat ze de betere specs hoeft. Maar daarentegen heeft TP alleen maar algemene steekwoorden genomen. Waaruit ik afleid dat het meer om algemene zaken gaat waar de laptop aan moet voldoen. En als het om algemene dingen gaat en om sporadische bewerkingen van foto en video zou ik zeggen neem de lichtste.

Als de nadruk op haar gebruik ligt op:
- browsen naar informatie op internet voor werk;
- beantwoorden van mail voor werk;
- uitwerken van presentatie voor werk;
- uitwerken van prospectussen / offertes voor werk;
- een foto uitsnijden, licht bewerken en plakken in een offerte/presentatie;
- een uitgebreide excel berekening uitwerken;
- een presentatie houden (wel een verloopkabel meenemen, omdat presenaties op beamers gebeurt, een tweede scherm is niet nodig)
- na werk een netflix filmpje bekijken;
- op facebook rondhangen.

Dit kunnen ze allemaal en ook op de macbook!

En punt van toekomstbestendigheid. De macbook met 8 GB geheugen is voor bovenstaande toepassingen over 4 jaar nog courant hoor. Over 10 jaar wellicht niet. Maar dat zal de Macbook Pro ook niet zijn.

Kanttekening: wanneer ze een scripties, transcripties of complete handboeken moet uitwerken/schrijven zou ik kiezen voor een goede toetsenbord en die zijn nu alleen op de macbook pro en air te verkrijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door kevinl op 10-02-2017 10:18 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tja, ik vind een laptop die met z'n m3 nu al niet echt lekker vlot MacOS draait niet iets waar je vier jaar mee verder komt. Voor het relatief kleine prijsverschil zou ik het ook mijn vriendin aanraden en die doet er ongeveer hetzelfde mee ;)

De nieuwe 13" Pro weegt hetzelfde en is alle afmetingen kleiner dan de Air, en dat is toch echt wel een goed draagbare laptop te noemen.

Nu zal ik toegeven dat ik hem niet zelf heb gebruikt maar ervaringen hoor van iemand die er ook voor werk (documenten en spreadsheets) gebruik van maakte en nu de nieuwe basis MBP heeft.

Wat voor laptop heeft ze nu?

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 10-02-2017 10:45 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Mannen thanks voor alle adviezen! Ik heb het aan haar door gegeven en ze heeft met jullie advies en bezoek aan de apple store gekozen voor de macbook pro zonder touch gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:16
Ik ben eigenlijk op zoek naar een compleet omsluitende hoes voor mijn nieuwe MacBook 15"
Voor mijn vorige Retina MacBook pro had ik een hele mooie (persoonlijk) Decoded hoes die netjes aansloot om de MacBook. Het voordeel van deze hoes is dat die er nooit vanaf hoefde dus de MacBook bleef helemaal intact.

Helaas maakt Decoded deze hoes niet voor de nieuwe MacBook. Weet 1 van jullie toevallig een mooi alternatief? Ben er zelf helaas nog geen tegen gekomen.. :(

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/egoc8v/Decoded_Vintage_Leather_Slim_Cover_Case_Hoes_Apple_Mac_Book_Pro_Retina_15_inch_D2_MPR15_SC1_BN_8712837587518.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverdax
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-07 23:25
Lejavh schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:08:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een compleet omsluitende hoes voor mijn nieuwe MacBook 15"
Voor mijn vorige Retina MacBook pro had ik een hele mooie (persoonlijk) Decoded hoes die netjes aansloot om de MacBook. Het voordeel van deze hoes is dat die er nooit vanaf hoefde dus de MacBook bleef helemaal intact.

Helaas maakt Decoded deze hoes niet voor de nieuwe MacBook. Weet 1 van jullie toevallig een mooi alternatief? Ben er zelf helaas nog geen tegen gekomen.. :(

[afbeelding]
Had je al geprobeerd Decoded een mailtje te sturen of er nog een hoes komt voor de nieuwe MB?
Lijkt me toch dat zo'n bedrijf ook een hoes maakt voor latere MacBook's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
Jaaa, en kreeg als antwoord terug dat er waarschijnlijk geen versie voor de nieuwe MBP uitkomt. Tenminste, zit voorlopig niet in de pijplijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 16:38
Lejavh schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:08:

[afbeelding]
Lijkt me ook zeer onverstandig om een dergelijke hoes met de nieuwe MBP te gebruiken aangezien deze lucht aanvoert via de zijkant waar de hoes overheen valt. Een groot deel van de sleuf is zo afgedekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber- op 10-02-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
Dat was bij de vorige generatie MBP ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Joepie, ik krijg Maandag het 2016 model met touchbar binnen en moet binnen 14 dagen m'n 2015 retouren naar Apple.
Ben wel bang voor het keyboard als ik de ervaringen hier lies, maar iig wel een stuk snellere CPU en meer opslag.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

WhatsappHack schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:11:
Joepie, ik krijg Maandag het 2016 model met touchbar binnen en moet binnen 14 dagen m'n 2015 retouren naar Apple.
Ben wel bang voor het keyboard als ik de ervaringen hier lies, maar iig wel een stuk snellere CPU en meer opslag.
Ben benieuwd of je van de MBP eenzelfde droge review kan maken als van de Watch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Ben benieuwd of je van de MBP eenzelfde droge review kan maken als van de Watch ;)
Het is wel de bedoeling er een review over te schrijven ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardboon
WhatsappHack schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Het is wel de bedoeling er een review over te schrijven ja :)
Ik kijk er al naar uit!

Als het goed is komt de mijne komende week binnen. Nog even een leuke sleeve zoeken :). En hopen dat de accu echt 8 uren meegaat. Schijnt de 16GB versie van de 13" moeilijk te vinden. We gaan het zien.

Heb de hyperdrive al klaarliggen, alsook een USB A - C duostick. Dus op de sleeve na helemaal klaar. Zat naar de incase te kijken maar geloof dat die nog niet echt een fijne fit hebben, net als de Hex sleeves. Lastig altijd, maar gelukkig hoeft het maar 1 keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Zeg... Wat me nu pas opvalt... Het is niet mogelijk om m'n Dell UltraSharp aan de 2016 te hangen tenzij ik het op HDMI koppel? :') :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
Eduardboon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:41:
[...]

Ik kijk er al naar uit!

Als het goed is komt de mijne komende week binnen. Nog even een leuke sleeve zoeken :). En hopen dat de accu echt 8 uren meegaat. Schijnt de 16GB versie van de 13" moeilijk te vinden. We gaan het zien.

Heb de hyperdrive al klaarliggen, alsook een USB A - C duostick. Dus op de sleeve na helemaal klaar. Zat naar de incase te kijken maar geloof dat die nog niet echt een fijne fit hebben, net als de Hex sleeves. Lastig altijd, maar gelukkig hoeft het maar 1 keer. :)
Op de 15" met touchbar haal ik de 8 uur niet met wat licht browsen en word etc. Eerder 7 tot 7,5 max. Hopelijk is dat bij de 13" wel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
WhatsappHack schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:11:
Vanwaar het retouren van je 2015 als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Maandag komt mijn replacement Touch Bar 13" bij mij binnen. Hoera! Ik kan straks weer op een laptop werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Eduardboon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:11:
[...]

Vanwaar het retouren van je 2015 als ik vragen mag?
Functioneert niet naar behoren zonder dat ik steeds stappen nam, na reparaties nog niet terwijl ie zowat geheel refurbished is :')
Na meerdere diagnoses en een aantal engineers nog steeds geen uitsluitsel dus weten ze t niet zeker, dus om me verder gelazer te besparen hebben ze aangeboden hem om te ruilen. Omdat het heel lang geduurd (hebben we t over maanden) heeft mocht ik bij hoge uitzondering kiezen voor een upgrade (moest iets bijbetalen als ik dat wilde), dus akkoord mee gegaan.

Ondanks de lange wachttijd en meerdere tripjes naar repair centra toch petje af dat Apple besloot hem geheel te vervangen. :) Snap dat ze dat niet meteen hebben gedaan, doet geen enkel bedrijf.

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 12-02-2017 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
WhatsappHack schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:09:
Zeg... Wat me nu pas opvalt... Het is niet mogelijk om m'n Dell UltraSharp aan de 2016 te hangen tenzij ik het op HDMI koppel? :') :X
En waarom zou dat zijn? Er zijn USB-C Displayport alt mode dongles op de markt, heb er ook eentje en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36

Wat gaat ze er mee doen:
- email
- presentaties
- veel onderweg

Voor video en foto bewerking is de Pro eigenlijk de beste keus, maar aangezien je zelf al aanheeft zal zij licht bewerken dus zal ik voor een MacBook gaan of zelfs een air. Beide dus de normale MacBook als de Air is goed genoeg voor lichte video- fotobewerking.

Dus als jou GF niet op professionele niveau aan video en fotobewerking doet, dus een Adobe pakket heeft met Première Pro en Photoshop zal ik niet gaan kijken naar een MacBook Pro.

Je GF moet zich goed afvragen wat ze er het meest mee doet, en ga vanaf daar af op een type MacBook. Budget speelt ook een rol neem ik aan.

Succes met de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ascension schreef op zondag 12 februari 2017 @ 09:52:
[...]

En waarom zou dat zijn? Er zijn USB-C Displayport alt mode dongles op de markt, heb er ook eentje en dat werkt prima.
Ja? Voor mDP? Heb je misschien een linkje, want ik heb gezocht en kom steeds uit bij dockingstations en Alibaba. En bij die laatste partij ga ik niets dat ook maar op enige wijze iets met elektronica te maken heeft kopen :P

Bvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Voor video en foto bewerking is de Pro eigenlijk de beste keus, maar aangezien je zelf al aanheeft zal zij licht bewerken dus zal ik voor een MacBook gaan of zelfs een air. Beide dus de normale MacBook als de Air is goed genoeg voor lichte video- fotobewerking.

Dus als jou GF niet op professionele niveau aan video en fotobewerking doet, dus een Adobe pakket heeft met Première Pro en Photoshop zal ik niet gaan kijken naar een MacBook Pro.

Je GF moet zich goed afvragen wat ze er het meest mee doet, en ga vanaf daar af op een type MacBook. Budget speelt ook een rol neem ik aan.

Succes met de keus.
Ik zou een MacBook niet aanraden voor foto/videobewerking, licht of niet. De CPU in dat ding is gewoon niet toereikend. Het is een veredelde netbook, meer niet. :P

Minimaal een Air, maar zou toch een MBP pakken. Als ze in aanmerking komt voor educatie korting dan kost een 2015 model niet zo heel gek veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
WhatsappHack schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Ja? Voor mDP? Heb je misschien een linkje, want ik heb gezocht en kom steeds uit bij dockingstations en Alibaba. En bij die laatste partij ga ik niets dat ook maar op enige wijze iets met elektronica te maken heeft kopen :P

Ik heb deze gekocht en werkt naar behoren. Geen mDP maar de meeste Dell monitoren accepteren ook mDP input en dan is het een kwestie van de kabel omdraaien. Werkt bij mij naar alle tevredenheid op verschillende 1080p en 1440p Dell schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ascension schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:39:
[...]

Ik heb deze gekocht en werkt naar behoren. Geen mDP maar de meeste Dell monitoren accepteren ook mDP input en dan is het een kwestie van de kabel omdraaien. Werkt bij mij naar alle tevredenheid op verschillende 1080p en 1440p Dell schermen.
Thanks!
Hm, mij toch een tikje duur voor een verloopstukje. Ik ga wel ff op HDMI zitten tot ik m'n OWC ThunderBolt 3 dock binnenkrijg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:24
Ik heb sinds gisteren een Macbook Pro 2016 als opvolger voor mijn Macbook 2016. Bij de Macbook had (heb) ik een Pack Smooch case waarin de Macbook echt werkelijk waar exact paste. Voor de Pro ben ik ook op zoek naar een sleeve met een strakke fit:

Hiervoor kwam ik uit op de volgende sleeves:
- Pack Smooch (70 euro)
- Harber London (56 euro)
- Mujjo (60 euro)

Bij de sleeve van Mujjo krijg ik het idee dat deze niet exact is gemaakt voor de Pro, en dus geen perfecte fit heeft. Hebben jullie ervaringen met deze sleeves? Of misschien nog aanraders voor andere sleeves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
G33st schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:27:
Ik heb sinds gisteren een Macbook Pro 2016 als opvolger voor mijn Macbook 2016. Bij de Macbook had (heb) ik een Pack Smooch case waarin de Macbook echt werkelijk waar exact paste. Voor de Pro ben ik ook op zoek naar een sleeve met een strakke fit:

Hiervoor kwam ik uit op de volgende sleeves:
- Pack Smooch (70 euro)
- Harber London (56 euro)
- Mujjo (60 euro)

Bij de sleeve van Mujjo krijg ik het idee dat deze niet exact is gemaakt voor de Pro, en dus geen perfecte fit heeft. Hebben jullie ervaringen met deze sleeves? Of misschien nog aanraders voor andere sleeves?
Als je tevreden bent over de huidige Pack&Smooch, zou ik die weer kiezen.
Fits like a glove! ... ik ben er super tevreden mee (2016 15").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
WhatsappHack schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Dus je zoekt USB-C naar mini-DisplayPort? Heeft die Dell geen gewone DisplayPort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 14:33
Ik heb de MacBook 2016 15" Touchbar nu sinds begin januari en inmiddels aan mijn 2e Ziggo Connectbox begonnen vanwege Wifi issues.

2e werkt wel echt wat beter nu, maar ik ben vandaag toch maar eens begonnen met zoeken op WiFi dropouts voor MB 2016 en kom genoeg tegen helaas..

Bij mij is de issue eigenlijk altijd bij het streamen van muziek over Airplay naar mijn receiver, maar vandaag ook een mooie drop-out tijdens FaceTime en 1 sec later weer bewegend beeld.

De verbinding valt in het geheel 1 seconde weg en komt direct weer up en muziek streamed weer door.
Echt onvoorspelbaar wanneer en hoevaak. Had wel een keer het idee dat ik het kon triggeren bij het aanklikken van WiFi icoon in menubar en dus MB laten zoeken naar netwerken.

Lees allemaal wazig verhalen over BT uitschakelen en Airdrop uitzetten, maar heel eerlijk dit ding is iets te duur voor dat gezeur |:(

Meer mensen met gelijke issues?
Connectie over WiFi 5Ghz AC (met eigen 5Ghz SSID naam in Dual band Connectbox)
Borkdude schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:31:
[...]

Probeer dit eens, heeft mij geholpen:

http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/

Bij stap 1 was het bij mij al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
cerberusss schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:51:
[...]
Dus je zoekt USB-C naar mini-DisplayPort? Heeft die Dell geen gewone DisplayPort?
Correct. Nope helaas, 2x mDP en 1x HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
WhatsappHack schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:04:
[...]

Correct. Nope helaas, 2x mDP en 1x HDMI.
Hmm verrassend.... toch zeker een kwartier gezocht maar inderdaad, geen directe kabel van USB-C naar mini-DisplayPort. Wel een enkele dongle op Amazon.de maar het is toch Chinees spul:
https://www.amazon.de/dp/B00ZU1TXHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
MightyMr2Mike schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:04:
Ik heb de MacBook 2016 15" Touchbar nu sinds begin januari en inmiddels aan mijn 2e Ziggo Connectbox begonnen vanwege Wifi issues.

2e werkt wel echt wat beter nu, maar ik ben vandaag toch maar eens begonnen met zoeken op WiFi dropouts voor MB 2016 en kom genoeg tegen helaas..

Bij mij is de issue eigenlijk altijd bij het streamen van muziek over Airplay naar mijn receiver, maar vandaag ook een mooie drop-out tijdens FaceTime en 1 sec later weer bewegend beeld.

De verbinding valt in het geheel 1 seconde weg en komt direct weer up en muziek streamed weer door.
Echt onvoorspelbaar wanneer en hoevaak. Had wel een keer het idee dat ik het kon triggeren bij het aanklikken van WiFi icoon in menubar en dus MB laten zoeken naar netwerken.

Lees allemaal wazig verhalen over BT uitschakelen en Airdrop uitzetten, maar heel eerlijk dit ding is iets te duur voor dat gezeur |:(

[...]
Ik zou het eens met een andere router proberen en anders terug gaan met je Macbook. Ik gebruik een TP Link Archer C7 en ik heb 0,0 problemen in de 5ghz band, laatste update. Ook bij gebruik van BT niet (ik heb een BT muis en ook Spotify naar een BT speaker als ik verbonden ben via 5ghz geeft geen problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Gestopt met lezen :+
Lees allemaal wazig verhalen over BT uitschakelen en Airdrop uitzetten, maar heel eerlijk dit ding is iets te duur voor dat gezeur
Maar serieus nu. Zelf heb ik ook in het verleden eindeloos zitten rommelen met de meegeleverde WiFi van mijn provider (Telfort toendertijd). Dit geprobeert, dat geprobeert... Uiteindelijk gewoon een Airport Express aangeschaft en nog nooit zo'n ontieglijk stabiele verbinding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 21:51

AJM

[...]
Bij mijn MBP 2016 13" TB had ik ook last van een WiFi issue icm een Ziggo Ubee router. Tijdens het browsen in Safari viel op random momenten de internetverbinding weg, de WiFi verbinding met de router bleef wel intact, om de internetverbinding te herstellen moest ik WiFi op de MBP uit- en inschakelen.

Ik was dit na een tijdje zo zat dat ik een Airport Express heb aangeschaft en op de Ziggo Ubee router alle WiFi access points uitgeschakeld. Nu is de WiFi / internetverbinding gelukkig weer stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
cerberusss schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:33:
[...]

Hmm verrassend.... toch zeker een kwartier gezocht maar inderdaad, geen directe kabel van USB-C naar mini-DisplayPort. Wel een enkele dongle op Amazon.de maar het is toch Chinees spul:
https://www.amazon.de/dp/B00ZU1TXHA
Is dit niet gewoon (ongeveer) wat je zoekt?
https://www.foka.nl/produ...Pfy8YjVjNICFSsq0wodmEQPAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Misleidend. Het zijn USB2 poorten, geen USB3.1...
Ik had die ook gezien (bij Hyper zelf), maar door de trage USB is het helaas geen optie. Ben je 2 lightning poorten kwijt enkel voor mDP, dat gaat eigenlijk nergens over. ;(

Het is nog een beetje een luxe probleem, het is afwachten tot er goede producten op de markt verschijnen. Blijf het raar vinden dat er zo weinig mDP aanbod is. Tis wachten op de OWC I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ahhh ok... dat had ik inderdaad niet gezien. Ik zat alleen te kijken naar de Mini Displayport :)

Dan blijft er inderdaad weinig over (in Nederland helemaal). Ik weet dat HyperDrive er een heeft die maar één USB-C poort gebruikt: https://www.hypershop.com...hub-with-mini-displayport

En anders ben je al snel aangewezen op een "USB-C naar DP-poort kabel" en dan een verloopstekkertje naar mini DP.

Alsof je 't over de duivel hebt: ik kom nét twee relatief goedkope dongles tegen die wél USB-C naar Mini Displayport hebben. Ik heb ze nog niet in Nederland kunnen vinden, maar dat zal een kwestie van tijd zijn
- https://www.amazon.com/UP...creativeASIN%3DB01N4FQNYW
- https://www.amazon.com/IT...creativeASIN%3DB01N2ORP84

[ Voor 42% gewijzigd door Kapotlood op 13-02-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:03
Waarin vervoeren jullie je Macbook? Ik zoek een nieuwe rugtas. Vandaag mijn 15" gekregen, maar hij past echt nét in mijn rugzak. Ik heb liever iets meer ruimte er omheen :)

Ik heb nu een The North Face Borealis, wat de allerbeste rugzak ooit gemaakt is. Maar er zal toch vast wel nog een rugzak zijn die net zo goed is en waar hij wel goed in past?

Naast m'n laptop heb ik standaard mijn oplader mee, m'n koptelefoon, een tablet, schetsboeken en een shitload aan adapters, opladers, kabeltjes, sharpies en soms wil ik ook nog een banaan mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik heb ook die Borealis (wat een geweldige tas is dat inderdaad). Maar waarom is zou je er meer ruimte omheen willen? Dat gaat toch alleen maar schuiven? Liever gewoon strak er in, in een goede case/sleeve.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik bedoel aan de bovenkant. Hij zit nu dicht tegen de rits aan, dat vind ik niet zo'n prettig idee. Ik heb er overigens ook een sleeve omheen.

Edit

Nog ff gekeken en je hebt gelijk. Eigenlijk zit er meer dan genoeg ruimte boven. Ik denk wel dat ik voor een andere sleeve ga. Deze sluit niet meer helemaal. Daar zag ik al genoeg voorbeeldjes van voorbij komen in dit topic!

[ Voor 45% gewijzigd door Misha op 13-02-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 21:05
Misha schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:39:
Waarin vervoeren jullie je Macbook? Ik zoek een nieuwe rugtas. Vandaag mijn 15" gekregen, maar hij past echt nét in mijn rugzak. Ik heb liever iets meer ruimte er omheen :)

Ik heb nu een The North Face Borealis, wat de allerbeste rugzak ooit gemaakt is. Maar er zal toch vast wel nog een rugzak zijn die net zo goed is en waar hij wel goed in past?

Naast m'n laptop heb ik standaard mijn oplader mee, m'n koptelefoon, een tablet, schetsboeken en een shitload aan adapters, opladers, kabeltjes, sharpies en soms wil ik ook nog een banaan mee nemen.
Deze:

https://www.beslist.nl/products/mode_accessoires/mode_accessoires_457573_457617/c/merk~457663~~p_tas~6982099

Als je veel meesleept net als ik is het een top ding. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen weet ik een zaakje waar die een paar tientjes goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
HEY_DUDE schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:07:
[...]

Deze:

https://www.beslist.nl/products/mode_accessoires/mode_accessoires_457573_457617/c/merk~457663~~p_tas~6982099

Als je veel meesleept net als ik is het een top ding. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen weet ik een zaakje waar die een paar tientjes goedkoper is.
Die ziet er ook goed uit. Volgens mij heb ik een eerdere versie van die tas nog liggen waar een 13" in past. Waar in Rotterdam is dat? Ik ben daar regelmatig te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 21:05
Misha schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:12:
[...]

Die ziet er ook goed uit. Volgens mij heb ik een eerdere versie van die tas nog liggen waar een 13" in past. Waar in Rotterdam is dat? Ik ben daar regelmatig te vinden :)
Bij de markthal in het blok waar ook HiFi Klubben zit.

hier

Vooral even de twijfelen en de winkel uitlopen, ze boden mij direct een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Thanks! Ik ben erg goed in winkels uitlopen :) Ik ga er de volgende keer dat ik in Rotterdam ben ff langs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Nou m'n MBP 2016 is binnen :D Leuk speelgoed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
WhatsappHack schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:50:
Nou m'n MBP 2016 is binnen :D Leuk speelgoed :)
Nice :) welke versie heb je? Nog stuff er bij besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
cerberusss schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:49:
[...]

Nice :) welke versie heb je? Nog stuff er bij besteld?
De 13" 512GB/8GB met TouchBar. :)
En vandaag gelukkig ook de HyperDrive ontvangen, backup terugzetten vanaf TimeCapsule is namelijk echt een last-resort. :') Nu gelukkig vanaf SSD kunnen doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Heeft iemand die bootchime weer enabled gekregen? (Als er uberhaupt iemand is die dat wil :P)

sudo nvram BootAudio=%01 werkt niet.
Gelukkig werkt sudo nvram AutoBoot=%00 wel, dat is al iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vrijdag trotse eigenaar van een 13'' 512/8GB/touchbar.
Moet zeggen dat ie me tot nu toe erg bevalt. Ik werk veel in logic en daar werkt de touchbar tot nu toe heel handig mee. Verder is touchid ook super handig voor als je je systeemwachtwoord moet invullen bijv.
Wat ik alleen wel jammer vind is dat touchid niet werkt op het moment dat je je MacBook voor de eerste keer opstart.
Wat ik ook bij mijzelf merkte is dat ik regelmatig mijn handen op het toetsenbord laat rusten, waarbij ik met mijn vingertoppen af en toe perongeluk wat knoppen indruk op de touchbar.
Voor de rest prima apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:12:
Sinds vrijdag trotse eigenaar van een 13'' 512/8GB/touchbar.
Wat ik alleen wel jammer vind is dat touchid niet werkt op het moment dat je je MacBook voor de eerste keer opstart.
Yep, het werkt hetzelfde als de iPhone.
Wat ik ook bij mijzelf merkte is dat ik regelmatig mijn handen op het toetsenbord laat rusten, waarbij ik met mijn vingertoppen af en toe perongeluk wat knoppen indruk op de touchbar.
Voor de rest prima apparaat!
Serieus, ik dacht de eerste keer dat de MBP kapot was. Schermpjes flitsten plotseling weg, vi werkte niet, m'n terminal deed raar, Xcode code completion deed raar enz.

En inderdaad, blijkt dat mijn linkerhand standaard rust op de plek waar nu de touchbar ESC zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
PICNIC Problem In Chair Not In Computer

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cerberusss schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:03:
[...]

Yep, het werkt hetzelfde als de iPhone.

[...]

Serieus, ik dacht de eerste keer dat de MBP kapot was. Schermpjes flitsten plotseling weg, vi werkte niet, m'n terminal deed raar, Xcode code completion deed raar enz.

En inderdaad, blijkt dat mijn linkerhand standaard rust op de plek waar nu de touchbar ESC zit :)
Hahaha ja moet er wel ff aan wennen om dit niet meer te doen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
Zit toch steeds meer te kijken naar een Macbook, ik kan nu nog studentenkorting krijgen wat erg gunstig is.

Enig nadeel is alleen dat ik 2 jaar geleden een nieuwe laptop heb gekocht en dat veranderd de zaak een beetje. En wat blijven die macs prijzig zeg.. :P

Zit nu erg te twijfelen van wat ik zou gaan doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Tja wij kunnen niet in je knip kijken. Als de Macbook Air meerwaarde heeft t.o.v. wat je nu hebt. Oude verpatsen en doen. Ligt er helemaal aan waarom je iets nieuws zou willen kopen. Macbooks blijven natuurlijk hele mooie apparaten :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sinds vandaag een MBP 13" 2016 zonder touchbar aangeschaft. Prachtige laptop, maar toch soms last van de Q, W en E toetsen die een merkbaar ander geluid maken dan de andere toetsen. Hier heb ik niet altijd last van, voornamelijk bij iets langer gebruik. Zal dus wel iets met de warmte te maken hebben.

Twijfel om hiermee terug te gaan, bij zo'n bedrag hoor je dit soort (kleine) issues niet te hebben. Op internet lees ik er veel verhalen over, hebben meer Tweakers hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tCC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:28

tCC

Nordlys schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:15:
Sinds vandaag een MBP 13" 2016 zonder touchbar aangeschaft. Prachtige laptop, maar toch soms last van de Q, W en E toetsen die een merkbaar ander geluid maken dan de andere toetsen. Hier heb ik niet altijd last van, voornamelijk bij iets langer gebruik. Zal dus wel iets met de warmte te maken hebben.

Twijfel om hiermee terug te gaan, bij zo'n bedrag hoor je dit soort (kleine) issues niet te hebben. Op internet lees ik er veel verhalen over, hebben meer Tweakers hier last van?
Klopt, heb al 3 terug gestuurd.

Zie ook https://forums.macrumors....d-clicking-sound.2022399/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De reviews beginnen toch compleet beeld te geven, zoals ook eindelijk de modellen met de Radeon 460
http://www.notebookcheck....book-Review.195702.0.html

Ik pluk de volgende grafiek er maar uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GGxIIrc8sofMXhUbv8XUWhno/full.png

Je ziet hier, dat de nieuwe MBP dus onder 'average load' (denk: Civilization6) 10 dB stiller is dan model 2015 of Dell XPS. En die 10 dB is mij elke prijs wel waard: solide performance in een fluisterstille kamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 14-02-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Delerium schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:53:
Je ziet hier, dat de nieuwe MBP dus onder 'average load' (denk: Civilization6) 10 dB stiller is dan model 2015 of Dell XPS. En die 10 dB is mij elke prijs wel waard: solide performance in een fluisterstille kamer.
Jammer alleen dat het keyboard nu een stuk luider is :P
Maar ik moet zeggen dat het apparaat zelf inderdaad verrekte stil is. Nog niet eens bij stil gestaan. (No pun intended.)

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 15-02-2017 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Wat me wel opviel in bovenstaande review is dat, van de 3 geteste 15" modellen, de schermen toch anders presteerden terwijl het hetzelfde scherm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

winwiz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 05:58:
Wat me wel opviel in bovenstaande review is dat, van de 3 geteste 15" modellen, de schermen toch anders presteerden terwijl het hetzelfde scherm is
Apple gebruikt geloof ik een paar verschillende leveranciers voor de panelen zelf. Deze hebben een marge waarbinnen ze moeten vallen, iedere leverancier heeft namelijk zijn eigen productieproces wat iets verschilt onderling. Het zelfde zie je ook met chips en dergelijke, die verschillen onderling ook altijd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
MBP 13inch met TB inmiddels een enkele weken in mijn bezit.
Als ik soms op een oudere MBP werk, merk ik dat ik regelmatig op de touchbar wil drukken. Vooral bij Pixelmator en Keynote.
Ga de TB steeds meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pat-Juh schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Apple gebruikt geloof ik een paar verschillende leveranciers voor de panelen zelf. Deze hebben een marge waarbinnen ze moeten vallen, iedere leverancier heeft namelijk zijn eigen productieproces wat iets verschilt onderling. Het zelfde zie je ook met chips en dergelijke, die verschillen onderling ook altijd iets.
Maar een verschil van 400 of 560 nits is wel enorm.
Is het mogelijk om ergens te checken of ik een APPA030 of APPA031 paneel heb?

This time, we measured the screen running Windows via Bootcamp to get additional measurements. The determined results are slightly worse compared to the first test model (also APPA030), but they are still pretty good in general. The average luminance is 400 nits and can also be used on battery power. So far so good, but Apple seems to be using different panels. Our test model with the less powerful Core i7-6820HQ and the AMD Radeon Pro 455 is equipped with the APPA031 panel, which is noticeably brighter at up to 560 nits.

Trust me, I'm an engineer

Het is gewoon inherent aan de technologie. Anno 2016 is het nog steeds niet mogelijk om LCD panels met grote consistentie te kunnen fabriceren. Zolang die situatie niet veranderd zul je altijd verschillen blijven zien, ook binnen dezelfde batch. Het is dus zeker niet alleen doordat Apple meer dan 1 leverancier gebruikt.

• Paragon93
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:23:
Het is gewoon inherent aan de technologie. Anno 2016 is het nog steeds niet mogelijk om LCD panels met grote consistentie te kunnen fabriceren. Zolang die situatie niet veranderd zul je altijd verschillen blijven zien, ook binnen dezelfde batch. Het is dus zeker niet alleen doordat Apple meer dan 1 leverancier gebruikt.
Nee, dat snap ik, maar dit is geen klein verschil, een acceptabel verschil zou misschien 5-10% zijn. Dit is het verschil tussen het originele <2016 model en het nieuwe 2016/2017 model. Ze adverteren zelf op hun website met een helderheid van 500 nits, dan vind ik het echt slordig van hun om 400 nits te leveren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Weet iemand of je nog functies kan customizen of keyboard shortcuts kan maken voor de TouchBar?
Kan het nergens vinden.

Ik wil dat de Fn toets de control strip uitvouwt. Dat is lekker handig, en die keys gebruik ik het meest.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dan nooit m'n F1-F12 keys wil hebben. :P Nu moet ik dan perse eerst naar instellingen, de functie van Fn wijzigen, en dan kan ik bij m'n F toetsen.
(Ja je kan de Control strip ook uitvouwen door er op te tikken, maar dat is omslachtig.)

Wat ik eigenlijk wil is:
Fn = Controlstrip uitvouwen
Shift + Fn = Toon F1-F12

Anyone? :P
Ik heb wel een manier gevonden om in bepaalde applicaties (je moet ze toevoegen in een lijst) altijd de F-toetsen te tonen (Fn indrukken toont dan alsnog je uitgevouwen Controlstrip.); maar dat vind ik ook een beetje omslachtig eigenlijk en geeft niet het gewenste effect; omdat dan de programma-specifieke TouchBar opties niet meer werken. -_-

[ Voor 22% gewijzigd door WhatsappHack op 17-02-2017 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Na bijna 3 weken wachten kreeg ik gister de mail dat mijn bestelling klaarlag. Bleek het om de sleeve te gaan die niet meer zou komen 😅 nog maar even wachten dus.

@WhatsappHack kan je met bettertouchtool geen macro maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Eduardboon op 17-02-2017 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De 13" heb ik teruggebracht, ik wacht wel op een volgende generatie.

Voor werk heb ik nu een 15", en daar werkt de R toets de helft van de tijd niet. Ongelovelijk dat daar geen kwaliteitscheck op gebeurd voor een laptop van 3000+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Ik heb al 2 kleine kapjes bovenaan de rand van mijn macbook, ondanks dat ik hem altijd in een sleeve vervoer. Ik ben er minstens even voorzichtig mee als met mijn retina van 2012 die na 4 jaar daar absoluut geen last van had. Mijn indruk is dus dat het metaal veel zachter moet zijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Apache schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:43:
Ik heb al 2 kleine kapjes bovenaan de rand van mijn macbook, ondanks dat ik hem altijd in een sleeve vervoer. Ik ben er minstens even voorzichtig mee als met mijn retina van 2012 die na 4 jaar daar absoluut geen last van had. Mijn indruk is dus dat het metaal veel zachter moet zijn.
Hij zou tegen de rits van je sleeve aan kunnen komen? Daar heb ik ook wel eens wat gebruikssporen mee weten te maken op mijn Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

WhatsappHack schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 04:07:
Weet iemand of je nog functies kan customizen of keyboard shortcuts kan maken voor de TouchBar?
Kan het nergens vinden.

Ik wil dat de Fn toets de control strip uitvouwt. Dat is lekker handig, en die keys gebruik ik het meest.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dan nooit m'n F1-F12 keys wil hebben. :P Nu moet ik dan perse eerst naar instellingen, de functie van Fn wijzigen, en dan kan ik bij m'n F toetsen.
(Ja je kan de Control strip ook uitvouwen door er op te tikken, maar dat is omslachtig.)

Wat ik eigenlijk wil is:
Shift + Fn = Toon F1-F12

Anyone? :P
Ik heb wel een manier gevonden om in bepaalde applicaties (je moet ze toevoegen in een lijst) altijd de F-toetsen te tonen (Fn indrukken toont dan alsnog je uitgevouwen Controlstrip.); maar dat vind ik ook een beetje omslachtig eigenlijk en geeft niet het gewenste effect; omdat dan de programma-specifieke TouchBar opties niet meer werken. -_-
Ik moet het zelf nog proberen, maar wellicht gaat BetterTouchTool je op weg helpen:
https://medium.com/produc...r-ea42ec66f42c#.zh1yld6q5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Eduardboon @Korakal
Thanks! :)
Die app heb ik toevallig al (vnl om "force touch" te emuleren op m'n magic mouse :P), wist niet dat ie ook trucjes met je TouchBar kan uithalen tegenwoordig, ik ga er meteen eens ff naar kijken!

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 17-02-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paragon93 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:48:
Ze adverteren zelf op hun website met een helderheid van 500 nits, dan vind ik het echt slordig van hun om 400 nits te leveren. :X
Dit zijn geen Windows machines die standaard Windows draaien. Dit zijn Apple computers waarop standaard macOS draait. Alle garanties, aanprijzingen, advertenties gaan dan ook uit van macOS en absoluut niet van Windows tenzij anders vermeld. De aansturing in Windows kan heel anders zijn zoals we al met diverse onderdelen in zo'n Mac hebben gezien sinds dat boot camp bestaat (jaartje of 10). Dan hebben we het over dingen als de Touch Bar, accu duur, trackpad, videokaart (zowel positief als negatief en een onderdeel dat het scherm beïnvloed), ondersteuning van eGPU, enz. Daarbij is er ook een behoorlijk verschil tussen wel/niet de drivers van Apple gebruiken. Het is erg slordig om zomaar dingen te gaan vergelijken als je niet eens weet wat je vergelijkt.

Aangezien je nergens je bron van de nits vermeldt valt ook niet te achterhalen hoe ze dat hebben gemeten (over slordig gesproken) valt daar niets over te zeggen. Ik heb dat deel dan ook maar achterwege gelaten en puur gereageerd op het feit dat er verschillen zijn in de panels. Zoals gezegd is dat gewoon inherent aan de technologie.
WhatsappHack schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 04:07:
Kan het nergens vinden.
Momenteel lijkt dat alleen met BetterTouchTool te kunnen (en de huidige versie is niet gratis meer).
Wat ik eigenlijk wil is:
Shift + Fn = Toon F1-F12
Dat kun je dan weer niet met BetterTouchTool. Het enige wat die app kan is zijn eigen app strip voorzien van knopjes die je zelf maakt. Die strip kun je dan weer wel overal zichtbaar laten maken maar dat is niet handig omdat je dan de strips van de betreffende app "overschrijft".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Nordlys schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:40:
Voor werk heb ik nu een 15", en daar werkt de R toets de helft van de tijd niet.
Gewoon terug er mee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
M'n MBP mid 2009 begint de laatste tijd vreemde kuren te vertonen. Hij freezed en crashed te pas en te onpas om onverklaarbare reden. Soms kan ik er perfect op werken onder heavy load en andere keren crashed hij als ik gewoon wat aan het browsen ben.

Dus ik gisteren met volle moed naar de winkel, met de visa kaart in de aanslag. Maar uiteindelijk toch met lege handen naar huis gekomen, ik kan om een of andere reden mezelf de aankoop maar niet rechtvaardigen aangezien m'n huidige deels wel nog werkt :p Moest die nu eens gewoon compleet niets meer doen zou het een stuk simpeler zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
Fiber- schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:53:
[...]

Ik zou het eens met een andere router proberen en anders terug gaan met je Macbook. Ik gebruik een TP Link Archer C7 en ik heb 0,0 problemen in de 5ghz band, laatste update. Ook bij gebruik van BT niet (ik heb een BT muis en ook Spotify naar een BT speaker als ik verbonden ben via 5ghz geeft geen problemen).
Zou dat het toch weer moeten zijn dan? Heb hier nog een Time Capsule liggen die ik er eigenlijk er tussenuit wilde halen.. Maar goed toch maar eens testen dan.

Het is vandaag ook met bellen via MacBook over iPhone.

Lijkt allemaal de "typische" Apple protocollen die hier stuiteren op de verbinding. Dus of MB zelf of idd de connectbox.. Zucht is dan toch alleen weer Apple airport shizzle the way to go voor connectie??!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
cerberusss schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:26:
[...]

Gestopt met lezen :+

[...]

Maar serieus nu. Zelf heb ik ook in het verleden eindeloos zitten rommelen met de meegeleverde WiFi van mijn provider (Telfort toendertijd). Dit geprobeert, dat geprobeert... Uiteindelijk gewoon een Airport Express aangeschaft en nog nooit zo'n ontieglijk stabiele verbinding gehad.
Haha ik weet het.. indertijd ook geëindigd na HEEL VEEL routers bij Apple en beste ervaring mee.. Wilde nu op AC kunnen met die connectbox en dacht dat dat wel moest kunnen tegenwoordig op andere apparatuur.. 1 box ipv 2.. Ga testen en anders toch maar weer TC ertussen, maar dan moet ik zeker nog opschieten voor AE met WiFi AC omdat Apple stopt met routers volgens huidige verhalen.

Wat blijft er dan nog over? Dlink, Asus, Google, Belkin, TP link, Linksys... allemaal mooie dejavu momentjes :X bij.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
AJM schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:17:
[...]

Bij mijn MBP 2016 13" TB had ik ook last van een WiFi issue icm een Ziggo Ubee router. Tijdens het browsen in Safari viel op random momenten de internetverbinding weg, de WiFi verbinding met de router bleef wel intact, om de internetverbinding te herstellen moest ik WiFi op de MBP uit- en inschakelen.

Ik was dit na een tijdje zo zat dat ik een Airport Express heb aangeschaft en op de Ziggo Ubee router alle WiFi access points uitgeschakeld. Nu is de WiFi / internetverbinding gelukkig weer stabiel :)
Yep ga testen met mijn oude vertrouwde TC en let you guys know of dit beter werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ja dat zeker. Punt is alleen dat de kwaliteit(check) van de toetsenborden uit deze serie niet echt top lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Dit zijn geen Windows machines die standaard Windows draaien. Dit zijn Apple computers waarop standaard macOS draait. Alle garanties, aanprijzingen, advertenties gaan dan ook uit van macOS en absoluut niet van Windows tenzij anders vermeld. De aansturing in Windows kan heel anders zijn zoals we al met diverse onderdelen in zo'n Mac hebben gezien sinds dat boot camp bestaat (jaartje of 10). Dan hebben we het over dingen als de Touch Bar, accu duur, trackpad, videokaart (zowel positief als negatief en een onderdeel dat het scherm beïnvloed), ondersteuning van eGPU, enz. Daarbij is er ook een behoorlijk verschil tussen wel/niet de drivers van Apple gebruiken. Het is erg slordig om zomaar dingen te gaan vergelijken als je niet eens weet wat je vergelijkt.

Aangezien je nergens je bron van de nits vermeldt valt ook niet te achterhalen hoe ze dat hebben gemeten (over slordig gesproken) valt daar niets over te zeggen. Ik heb dat deel dan ook maar achterwege gelaten en puur gereageerd op het feit dat er verschillen zijn in de panels. Zoals gezegd is dat gewoon inherent aan de technologie.
De bron was eerder in het gesprek al naar voren gekomen, maar hierbij nog een maal: http://www.notebookcheck....book-Review.195702.0.html
Wat betreft Windows vs MacOS, heb je een punt, het zou aan een driver kunnen liggen. Desalniettemin vind ik het slordig, en een enorm verschil.

Ik ben het met je eens dat ze eigenlijk beide type schermen hadden moeten pakken, en beide onder zowel MacOS als Windows hadden moeten testen, dan kon er wel een conclusie aan gebonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
MightyMr2Mike schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:10:
Wat blijft er dan nog over? Dlink, Asus, Google, Belkin, TP link, Linksys... allemaal mooie dejavu momentjes :X bij.. haha
Ik blijf voorlopig bij het Apple spul. Als ze er mee stoppen, dan vermoed ik dat ze een bepaald third party product gaan verkopen in de Apple store. Dat doen ze nu ook met monitoren. En dan koop ik die gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MightyMr2Mike schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:06:
Lijkt allemaal de "typische" Apple protocollen die hier stuiteren op de verbinding. Dus of MB zelf of idd de connectbox.. Zucht is dan toch alleen weer Apple airport shizzle the way to go voor connectie??!
Nee hoor, andere merken hebben net zoveel issues met wireless als Apple. Dat is gewoon het grote nadeel aan wireless technologie. Waar de een horrorverhalen heeft over bepaalde routermerk heeft een ander daar weer een succesverhaal over. Wat echter wel unaniem is zijn de verhalen van de routers van o.a. Ziggo en KPN; het enige wat je daarvan hoort zijn horrorverhalen. Gelukkig is het nu wettelijk vastgelegd dat wij consumenten onze eigen routers mogen gebruiken en de ISP daar maar aan heeft mee te werken (ze moeten het modem op jouw verzoek in bridge mode zetten). De vraag of dit ook opgaat voor het modem staat echter nog open.

Ik heb hier goede ervaringen met Apple devices op wifi apparatuur van TP-Link, Cisco, HP (Aruba), Ruckus, Ubiquity en zelfs iets als Sitecom. Vaak is het wel zo dat devices van bijv. TP-Link het een stuk beter doen met firmware van OpenWRT. Dat laat ook goed zien dat het veelal om instellingen gaat en niet zo zeer om de hardware zelf.
Paragon93 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:24:
[...]

De bron was eerder in het gesprek al naar voren gekomen, maar hierbij nog een maal: http://www.notebookcheck....book-Review.195702.0.html
Wat betreft Windows vs MacOS, heb je een punt, het zou aan een driver kunnen liggen. Desalniettemin vind ik het slordig, en een enorm verschil.

Ik ben het met je eens dat ze eigenlijk beide type schermen hadden moeten pakken, en beide onder zowel MacOS als Windows hadden moeten testen, dan kon er wel een conclusie aan gebonden worden.
Dank voor de link maar ik kan daar nergens vinden hoe ze tot die nits zijn gekomen. Het enige wat ik daar zie is een plaatje van een scherm van de laptop met daarop waarschijnlijk de verschillende meetgebieden. Daar staan echter geen nits maar cd/m2 wat weer een hele andere eenheid is. In het tabelletje daaronder staan wel getallen maar zonder eenheden. Het lijkt erop dat ze gewoon een Xrite op het scherm hebben gedrukt en met de software metingen hebben gedaan maar het exacte hoe is gissen. Er zijn helaas een aantal reviewers die niet helemaal weten hoe ze dat goed moeten meten. Die zetten bijv. de brightness op een bepaald aantal streepjes en gaan dan meten. Des te jammer dat het er hier niet bij staat, het had zeker wat dingen duidelijker gemaakt.

Verder is het wel 1 van de betere technische reviews. Ze hebben daadwerkelijk allerlei dingen zitten meten ipv domweg de Apple productpagina na zitten praten d:)b

[ Voor 83% gewijzigd door ppl op 18-02-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8<

[ Voor 99% gewijzigd door ppl op 18-02-2017 18:58 . Reden: een dubbelpost is niet zo handig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:16
Simon Shipperd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:35:
M'n MBP mid 2009 begint de laatste tijd vreemde kuren te vertonen. Hij freezed en crashed te pas en te onpas om onverklaarbare reden. Soms kan ik er perfect op werken onder heavy load en andere keren crashed hij als ik gewoon wat aan het browsen ben.

Dus ik gisteren met volle moed naar de winkel, met de visa kaart in de aanslag. Maar uiteindelijk toch met lege handen naar huis gekomen, ik kan om een of andere reden mezelf de aankoop maar niet rechtvaardigen aangezien m'n huidige deels wel nog werkt :p Moest die nu eens gewoon compleet niets meer doen zou het een stuk simpeler zijn :)
haha, herkenbaar. Ik heb ook de mbp mid 2009. En die blijft het maar doen.
Echter, als hij kapot gaat dan denk ik niet lang na en haal een nieuwe. Als je er al vanaf 2009 plezier van hebt, dan is het eigenlijk een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Vandaag bij een APR geweest om wat info over levertijden in te innen om te vergelijken met mijn huidige wachttijd. Hoor ik dat het 4-6 weken duurt omdat de bestelling altijd bij card/Harmony in elkaar gezet wordt (zoals extra geheugen erbij). Wat een lulkoek verkopen ze daar zeg :+. Vraag ik nog of ze dat zomaar kunnen solderen. Nee meneer, die reepjes worden geassembleerd door ons centrum en dan ingeprikt. Vandaar de levertijd.

Wat een poppenkast. Zeg dan dat Apple niet levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Eduardboon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:49:
Nee meneer, die reepjes worden geassembleerd door ons centrum en dan ingeprikt. Vandaar de levertijd.
Ik merk dat het personeel gewoon geen ervaring heeft met de 2016 MacBook.

Toen ik m'n 2016 MBP inleverde bij A-Mac met laadproblemen, moesten ze een lader uit de winkel pakken. Bij de servicebalie lag elke mogelijke lader behalve USB-C. Dat geeft bij mij een beetje aan dat men nog weinig ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
cerberusss schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:18:
[...]

Ik merk dat het personeel gewoon geen ervaring heeft met de 2016 MacBook.

Toen ik m'n 2016 MBP inleverde bij A-Mac met laadproblemen, moesten ze een lader uit de winkel pakken. Bij de servicebalie lag elke mogelijke lader behalve USB-C. Dat geeft bij mij een beetje aan dat men nog weinig ervaring heeft.
Sowieso vermoed ik dat hun eigen centrum geen cto maakt maar dat hij gewoon uit China komt. Vind het niet erg dat het lang duurt (wel jammer) maar ga niet liegen over eigen arbeid denk ik dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Eduardboon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:36:
[...]

Sowieso vermoed ik dat hun eigen centrum geen cto maakt maar dat hij gewoon uit China komt. Vind het niet erg dat het lang duurt (wel jammer) maar ga niet liegen over eigen arbeid denk ik dan :+
Ik gooi het eerder op onwetendheid dan liegen. Waarbij ik onwetendheid mogelijk nog erger vind...

Anyway, weet je zeker dat de MBP met de door jou gewenste specs niet ergens gewoon klaar ligt? Ik had er onlangs eentje nodig en heb gewoon rondgebeld. Ik had een stock + grotere SSD nodig, en die lag er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
cerberusss schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Ik gooi het eerder op onwetendheid dan liegen. Waarbij ik onwetendheid mogelijk nog erger vind...

Anyway, weet je zeker dat de MBP met de door jou gewenste specs niet ergens gewoon klaar ligt? Ik had er onlangs eentje nodig en heb gewoon rondgebeld. Ik had een stock + grotere SSD nodig, en die lag er.
Toen ik bestelde was de boel nog niet heel lekker leverbaar. Een week later wel. Zou best kunnen dat er onderhand 1 klaarligt ergens (bij Apple sowieso) maar ik heb al aanbetaald en kan na 3 weken nooit lang meer duren denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wie heeft heeft de meest luxe Macbook (2016) en kan mij eens een benchmark geven van de SSD? (met name 4k random read/write)

Ik kan nergens echt iets bruikbaars vinden behalve de Blackmagic speed test. (maar die geeft alleen maar maximale waardes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
In crystaldiskmark haal ik 3200mb/s seq read, 1700mb/sec seq write. 66mb/s 4k read 61mb/s 4k write.

Misschien dat iemand anders een goed programma weet om het in mac te testen zonder de virtualisatielayer ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nordlys schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:46:
[...]

Ja dat zeker. Punt is alleen dat de kwaliteit(check) van de toetsenborden uit deze serie niet echt top lijkt te zijn.
Om nog maar te zwijgen over de grafische kaart, het scherm of de OS drivers :X Na een reboot was het weer weg gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0W4Iv894wF1faIjYJhBBG74E/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De mijne en die van mijn collega's doen het prima; hoezo slechte kwaliteit?

Hint: dat je eigen machine goed/slecht werkt zegt alleen maar wat over die specifieke machine en dus helemaal niets over de algehele kwaliteit of de kwaliteitscontrole van de fabrikant. Een sample van welgeteld 1 machine is geen sample. Dus als we dan nu verder kunnen zonder overdramatisch te doen...

Nog een hint: dingen gaan stuk en dan ga je er mee terug om je geld terug te vragen of het ding te laten repareren.

[ Voor 22% gewijzigd door ppl op 22-02-2017 20:09 ]

• rlsikosek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Ik heb mijn MacBook Pro (13 inch met Touch Bar) ook naar de Media Markt gebracht voor reparatie mbt tot een inconsistent toetsenbord zodra de laptop warm wordt. De eerste keer kreeg ik na 2 weken de laptop terug van de Media Markt met de mededeling dat er niets aan gedaan was omdat ze het probleem niet konden vinden. Nu heb ik hem opnieuw naar de Media Markt gebracht voor reparatie, en ik heb er duidelijk bij vermeld dat hij al een keer is teruggekomen zonder resultaat. Heeft iemand ervaringen mbt tot reparatie van nieuwe MacBook Pro? Zijn de onderdelen inmiddels op voorraad, of valt het toetsenbord slecht te repareren en wordt hij omgeruild?

• Nordlys
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:07:
De mijne en die van mijn collega's doen het prima; hoezo slechte kwaliteit?

Hint: dat je eigen machine goed/slecht werkt zegt alleen maar wat over die specifieke machine en dus helemaal niets over de algehele kwaliteit of de kwaliteitscontrole van de fabrikant. Een sample van welgeteld 1 machine is geen sample. Dus als we dan nu verder kunnen zonder overdramatisch te doen...

Nog een hint: dingen gaan stuk en dan ga je er mee terug om je geld terug te vragen of het ding te laten repareren.
Dan heb ik nog een hint voor jou: Nordlys in "[MacBook Pro 2016] Ervaringen & Discussie". Gaat dus niet om 1 laptop. Als je de post eronder ook meeneemt, zie je dat het vaker voorkomt.

Toegegeven, dat is altijd nog een zeer beperkte groep op de weet ik hoeveel MBP's die verkocht worden. Maar kijk even iets beter het topic door voordat je slim gaat doen met hints ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dan heb je de hint totaal niet begrepen. Het gaat niet om exacte aantallen (met het aantal die je nu noemt veranderd het plaatje niet; dan heb je echt duizenden nodig) maar om het enorme grote gemak waarmee je met je vingertje staat te wijzen. Je begint gelijk al moord en brand te schreeuwen en staat al klaar om met de hooivork naar Apple te vertrekken ipv dat je met je beide benen op de grond blijft staan en eerst even kijkt wat er nou precies aan de hand is. Zolang die nuchterheid er niet in zit ben je de drama queen aan het uithangen en los je je probleem ook niet op.

Die toetsenborden in de MacBook en MacBook Pro zijn erg anders en verdeelt mensen al sinds het zijn intrede deed. De genoemde problemen zijn ook niet nieuw, die zag je ook al bij de MacBook. Het is een beetje de vraag welke dingen nou komen door niet gewend zijn met dit toetsenbord, dit toetsenbord niet fijn vinden en of bepaalde zaken (zoals de hoge toon) niet gewoon een eigenschap van de switches zijn (metalen switches reageren nou eenmaal anders dan die van rubber en ze produceren ook een ander geluid). Is er iets gaande? Dat lijkt me wel, maar wat precies....?

Kortom, denk eerst even na voor je weer slim gaat doen ;)
Pagina: 1 ... 27 ... 54 Laatste