Sinds gisteren krijg ik bij de game Football Manager elke keer de "bekende" strandbal in beeld.. de game blijft laden en laden en laden. Afsluiten en opnieuw opstarten heeft geen effect gehad. Heeft iemand anders ook al eerder iets soortgelijks meegemaakt? Zo ja, hoe is het opgelost? Alvast bedankt!
Anoniem: 215492
Ik heb nu sinds dinsdag de 15.4" 2.7/512/455.
Maar het valt mij toch wel op dat de batterij duur echt slecht is.
Nu al 5 keer getest van 100% naar leegloop. Ongv 6 uur met mail open en google docs via chrome.
Iemand een idee? Of zal ik deze retourneren met de hoop een betere te ontvangen?
Nu al 5 keer getest van 100% naar leegloop. Ongv 6 uur met mail open en google docs via chrome.
Iemand een idee? Of zal ik deze retourneren met de hoop een betere te ontvangen?
Komt denk ik door Chrome. Open eens de Activiteitenweergave en dan het tabje CPU en Energie om te kijken welk aandeel Chrome heeft in verbruik. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je Safari gebruikt, het een stuk beter gaat.Anoniem: 215492 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:32:
Edit:
Twee zielen een gedachte. Dan moet het wel waar zijnDelerium schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:37:
Zet chrome eens uit. Chrome zuipt stroom
[ Voor 14% gewijzigd door swv op 14-01-2017 10:38 ]
je hebt dezelfde config als ik... wat zijn je cpu / gpu temperaturen onder bootcamp tijdens gaming? Ik heb macsfancontrol moeten installeren omdat de fans wat te lui zijn onder windows.Shaidar schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:52:
Moest er iemand nog gegevens willen hebben over de AMD Radeon PRO 460 met 4GB, dit zegt de Crimson erover:
[code]
Graphics Card Manufacturer - Powered by AMD
Graphics Chipset - AMD Radeon Pro 460
Ik moet het geheel nog eens goed testen onder bootcamp met Windows 10.
Doom op 720p met alle opties op Ultra (nog geen Nightmare) is het goed speelbaar, en zakt de framerate nooit onder de 35/40, met meestal een 70 tot 90 FPS.
[video]
(pas geupload, kan zijn dat youtube de 1080p versie nog aan het verwerken is)
Overwatch geeft 70-73 graden aan voor de GPU, wel heb ik de achterzijde van mijn macbook iets verhoogd zodat de warme lucht beter afgevoerd kan wordenwimpod schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:51:
[...]
je hebt dezelfde config als ik... wat zijn je cpu / gpu temperaturen onder bootcamp tijdens gaming? Ik heb macsfancontrol moeten installeren omdat de fans wat te lui zijn onder windows.
Ik heb dezelfde en met email, Safari af en toe een youtube filmpje, 2 plaatjes geëdit in photoshop heb ik op de accu gedaan dag 1 van 08:00 - 17:00 en de volgende dag van 08:00 - 14:00. Had nog zo'n 20% over. Tussendoor viel hij af en toe wel in slaap. Wel voorzien van de laatste Beta.Anoniem: 215492 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:32:
Op de achtergrond draait wel Weer Dock, Twitter, Dropbox, Creative Cloud en iTunes Ik heb dus totaal geen klagen. Kijk inderdaad eens inactiviteit weergave wat de boosdoener is.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hebben meer mensen het verschijnsel dat de touchbar op zwart springt als je emoticons wilt gebruiken? Ik heb het met name bij Facebook. Even naar een andere webpagina switchen en dan weer terug naar FB lost het meestal op. Soms ook moet ik Safari opnieuw opstarten. Ik vind het irritant worden.
Mijn nieuwe 15" nu een paar uur in gebruik en ben wel tevreden..
Ik schrok eerst wel bij het opstarten van de Mac. De helderheid van de TB was erg laag, kon bijna niets zien, maar na een aantal keer herstarten was dat opgelost.
Via Parallels geprobeerd een spelletje te spelen (Rocket League) en dat ging ook wel aardig, maar het werkt sowieso beter als je Windows via Bootcamp installeert.
Heb in ieder geval gfxCardStatus geïnstalleerd. Bij normaal gebruik kan dat makkelijk op de iGPU en als ik wat grafische kracht nodig heb, schakel ik over naar de dGPU, want als de dGPU continue aanstaat gaat het wel erg snel met de accu..
Nu nog maar een goede dock/adapter zoeken....
Ik schrok eerst wel bij het opstarten van de Mac. De helderheid van de TB was erg laag, kon bijna niets zien, maar na een aantal keer herstarten was dat opgelost.
Via Parallels geprobeerd een spelletje te spelen (Rocket League) en dat ging ook wel aardig, maar het werkt sowieso beter als je Windows via Bootcamp installeert.
Heb in ieder geval gfxCardStatus geïnstalleerd. Bij normaal gebruik kan dat makkelijk op de iGPU en als ik wat grafische kracht nodig heb, schakel ik over naar de dGPU, want als de dGPU continue aanstaat gaat het wel erg snel met de accu..
hi!
En hoezo zou je dat verschil merken met word gebruik en surfen... dat is gewoon niet waar. Daar belast je beide machines gewoon niet mee, en aangezien beide machines een zeer snelle SSD hebben ga je het verschil in CPU echt niet merken, ook niet met 10 tabs open.smoken schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:25:
[...]
Je zult het wel merken, maar je gaat het niet missen.
Waarmee ik wil zeggen dat de 15" echt wel wat sneller is, ik heb eerst de 13" gehad.
Maar de 13" is voor het gebruik dat jij aangeeft gewoon echt wel een beest van een machine hoor!
Denk alleen goed na over 16GB / 8GB.
Het zit er gesoldeerd in, dus uitbreiden is geen optie.
Zonde indien je over een jaar, of twee, besluit veel (!) meer te gaan doen met je MacBook.
8GB is echt (meer dan) genoeg voor nu.
OK!Wouter Lucassen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:59:
[...]
En hoezo zou je dat verschil merken met word gebruik en surfen... dat is gewoon niet waar. Daar belast je beide machines gewoon niet mee, en aangezien beide machines een zeer snelle SSD hebben ga je het verschil in CPU echt niet merken, ook niet met 10 tabs open.
(ik kan alleen zeggen wat ik ervaren heb qua verschil tussen de late 2016 13" en 15" .... als jij zegt dat het niet zo kán zijn dat ik dat ervaren heb, dan zal ik me wel vergissen)
Zal wel half achter de oren zittensmoken schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:44:
[...]
OK!
(ik kan alleen zeggen wat ik ervaren heb qua verschil tussen de late 2016 13" en 15" .... als jij zegt dat het niet zo kán zijn dat ik dat ervaren heb, dan zal ik me wel vergissen)
Je weet dat Rocket League ook gewoon op OSX te spelen is?RWK__ schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:39:
Mijn nieuwe 15" nu een paar uur in gebruik en ben wel tevreden..
Heb in ieder geval gfxCardStatus geïnstalleerd. Bij normaal gebruik kan dat makkelijk op de iGPU en als ik wat grafische kracht nodig heb, schakel ik over naar de dGPU, want als de dGPU continue aanstaat gaat het wel erg snel met de accu..![]()
Nee, daar ben ik achteraf achtergekomenDiecke schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:08:
[...]
Je weet dat Rocket League ook gewoon op OSX te spelen is?
Ga hem zelf niet echt gebruiken om te gamen, maar aangezien me late 2013 bijna niks kon afspelen met zijn iGPU leek het me leuk om dat ff te testen.
hi!
Hopelijk wel de fork en niet de originele versie van die app want de originele versie doet het niet lekker op een MBP 2016 (die triggert de dGPU bijv.).RWK__ schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:39:
Yes, heb idd die versie geïnstalleerd. De originele werkte bij mij helemaal niet.ppl schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:41:
[...]
Hopelijk wel de fork en niet de originele versie van die app want de originele versie doet het niet lekker op een MBP 2016 (die triggert de dGPU bijv.).
hi!
ja dat is wellicht geen overbodige luxePat-Juh schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:04:
[...]
Overwatch geeft 70-73 graden aan voor de GPU, wel heb ik de achterzijde van mijn macbook iets verhoogd zodat de warme lucht beter afgevoerd kan worden. (native res, 50% scaling en high settings, 60fps vsync
).
73 graden klinkt heel prima, ben ook wel benieuwd naar je cpu temps, gebruik zelf coretemp hiervoor. De cpu wordt bij mij zonder 3rd party fan control tool meer dan 80-90 graden voordat de fans echt gaan blazen. Onder MacOS heb ik veel lagere temperaturen, gek genoeg. 't is net of de thresholds onder windows anders liggen of zo...
Heeft iemand een oplossing om een 3440 x 1440 monitor aan te sluiten via USB-C? De monitor heeft Displayport en HDMI2.0. Heb het toch echt nodig en kan niet wachten op de Thunderbolt3 docks..
Ik kan natuurlijk voor de Apple AV multiport adapter gaan, maar ja, vind hem vrij lelijk eigenlijk en op de productpagina zie ik staan dat 4K alleen op 30Hz wordt ondersteund..
lees daarnaast ook dat als je je 87w lader op die adapter aansluit, deze gelimiteerd wordt tot 60w..
Heeft iemand ervaring met de onderstaande adapters?
http://www.mediamarkt.nl/...hdmi-adapter-1416902.html
http://www.mediamarkt.nl/...uery=usb-c%20displaypoort
Het liefst heb ik eigenlijk zo'n Satechi adapter, maar die ondersteunt alleen HDMI 1.4
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik kan natuurlijk voor de Apple AV multiport adapter gaan, maar ja, vind hem vrij lelijk eigenlijk en op de productpagina zie ik staan dat 4K alleen op 30Hz wordt ondersteund..

Heeft iemand ervaring met de onderstaande adapters?
http://www.mediamarkt.nl/...hdmi-adapter-1416902.html
http://www.mediamarkt.nl/...uery=usb-c%20displaypoort
Het liefst heb ik eigenlijk zo'n Satechi adapter, maar die ondersteunt alleen HDMI 1.4
Alvast bedankt voor het meedenken
[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 15-01-2017 03:48 ]
hi!
Anoniem: 646754
Was al niet ontevreden over de batterylife 13" MBP wo TB maar blijkbaar yet more to come
Consumer Reports Now Recommends New MacBook Pro Following Retest With Updated Version of MacOS [Video]
http://iClarified.com/58689
Consumer Reports Now Recommends New MacBook Pro Following Retest With Updated Version of MacOS [Video]
Ik sta op het punt een nieuwe macbook aan te schaffen, ik heb de 13", 512 SSD, 16 GB op het oog. Voordat we de knoop doorhakken is er nog wel een vraag die mij bezig houd. Ik wil de laptop voornamelijk zakelijk gaan inzetten en zal dan ook vaak met VM's in de weer gaan (lees 1 vm starten en vanuit daar beheerstaken gaan uitvoeren, rdp etc).
Hebben jullie al ervaring met deze werkzaamheden op dit type laptop? Performd dat een beetje?
Hebben jullie al ervaring met deze werkzaamheden op dit type laptop? Performd dat een beetje?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946
Anoniem: 560174
Ik heb Parallels gebruikt om meerdere VM instanties te runnen op mijn MBP 13" (2015), vooral Linux, dat ging allemaal prima.Spoiler schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:19:
Ik sta op het punt een nieuwe macbook aan te schaffen, ik heb de 13", 512 SSD, 16 GB op het oog. Voordat we de knoop doorhakken is er nog wel een vraag die mij bezig houd. Ik wil de laptop voornamelijk zakelijk gaan inzetten en zal dan ook vaak met VM's in de weer gaan (lees 1 vm starten en vanuit daar beheerstaken gaan uitvoeren, rdp etc).
edit: excuus, gemist dat je het specifiek voor de 2016 editie wilde weten. Hoewel ik niet denk dat er veel verschil zal zijn. :)!
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 560174 op 15-01-2017 13:35 ]
Werkt prima maar dat deed het ook al op mijn voorgaande Macs tot aan de MacBook in 2006 aan toeSpoiler schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:19:
Het grote probleem in deze is een inschatting maken omdat het nogal afhankelijk is van wat en hoe je die vm (of vm's) gaat gebruiken. Er zijn mensen die bijv. hun hele Windows ontwikkeling middels Visual Studio in een vm doen waarbij de vm behoorlijk wat resources nodig heeft. Wanneer dat 2 vCPU's en 16GB aan geheugen is dan wordt dat een grote uitdaging op een MBP (al is het maar omdat er niet meer dan 16GB aan mem in kan) maar wanneer dit de defaults van de template voor Windows vm's is (iets van 1 vCPU en 2GB aan mem) dan is dat natuurlijk een eitje. Met dat soort resource gebruik kun je meerdere vm's naast elkaar draaien.
Oke dus ik hoef hiervoor niet specifiek uit te wijken naar de quadcore begrijp ik...?! Dat is prettig om te horen dan! De werkzaamheden in die vm's vragen niet onwijs veel recources mar toch, twijfelde wel even omdat het in de 13" toch om een dual core gaat...ppl schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:35:
[...]
Werkt prima maar dat deed het ook al op mijn voorgaande Macs tot aan de MacBook in 2006 aan toeIk kan nu alleen meer vm's tegelijkertijd draaien waaronder 2 Windows, 2 OS X en 2 Linux desktop clients. Die slurpen meer aan resources dan de servers die ik erbij heb.
Het grote probleem in deze is een inschatting maken omdat het nogal afhankelijk is van wat en hoe je die vm (of vm's) gaat gebruiken. Er zijn mensen die bijv. hun hele Windows ontwikkeling middels Visual Studio in een vm doen waarbij de vm behoorlijk wat resources nodig heeft. Wanneer dat 2 vCPU's en 16GB aan geheugen is dan wordt dat een grote uitdaging op een MBP (al is het maar omdat er niet meer dan 16GB aan mem in kan) maar wanneer dit de defaults van de template voor Windows vm's is (iets van 1 vCPU en 2GB aan mem) dan is dat natuurlijk een eitje. Met dat soort resource gebruik kun je meerdere vm's naast elkaar draaien.
Alleen als je veel cpu intensief werk met meerdere vm's gaat doen. De cpu is bij virtualisatie het minst belangrijke onderdeel, disk en geheugen zijn bepalender.
Top! dank je wel voor de toelichting! Maakt mijn keuze gemakkelijker nu
op voor de 13"
Van de week een onhandig momentje gehad. Mijn rugtas zat niet goed dicht, waardoor mijn nieuwe Macbook door het kantoor vloog met een leuke deuk en beschadiging aan scherm tot gevolg. Dinsdag afspraak bij Apple store voor een herstel offerte, vrees nieuwe topcase en scherm.
Heeft iemand ervaring met hoeveel dit gaat kosten? Het gaat om een Macbook Pro Retina 15" Late 2016. Apple Care is aanwezig dus als het goed is betaal ik geen arbeidsuren.
Heeft iemand ervaring met hoeveel dit gaat kosten? Het gaat om een Macbook Pro Retina 15" Late 2016. Apple Care is aanwezig dus als het goed is betaal ik geen arbeidsuren.
[ Voor 16% gewijzigd door neonite op 15-01-2017 21:30 ]
Dat lees je dan echt verkeerd. Of je moet net als consumer reports een erg specifieke instelling in safari aan hebben staan...Anoniem: 646754 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 07:20:
Was al niet ontevreden over de batterylife 13" MBP wo TB maar blijkbaar yet more to come
Ik heb versie 2.3 geinstalleerd, via deze link: https://gfx.io ... Ik denk dat die toch goed werkt? Waar staat die fork dan?RWK__ schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:04:
[...]
Yes, heb idd die versie geïnstalleerd. De originele werkte bij mij helemaal niet.
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Wat ik persoonlijk ook wel jammer vindt aan de MacBooks is dat Apple altijd zo laat is met hardware upgrades. Intel's Kaby Lake processoren zijn nu uit, waarom zitten die nog niet in laptops van €1500+? Ze hoeven niet het hele ontwerp te veranderen, maar gewoon even de ene processor door de andere vervangen (het socket is nog gewoon hetzelfde.
Voor elke processor die in de MacBook Pro zit is nu een opvolger beschikbaar.
Voor elke processor die in de MacBook Pro zit is nu een opvolger beschikbaar.
- i5-6360U --> i5-7360U (+0.5 GHz)
- i7-6660U --> i7-7660U (+0.6 GHz)
- i5-6267U --> i5-7267U (+0.2 GHz)
- i5-6287U --> i5-7287U (+0.2 GHz)
- i7-6567U --> i7-7567U (+0.4 GHz)
- i7-6700HQ --> i7-7700HQ (+0.3 GHz)
- i7-6820HQ --> i7-7820HQ (+0.3 GHz)
- i7-6920HQ --> i7-7920HQ (+0.3 GHz)
Vergeet niet dat er nu geloof ik een geïntegreerde thunderbolt controller in zit. Dit zorgt wel voor veranderingen op het logicboard. Ik verwacht in juni we een specbump bij hun event dan.Balance schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:07:
Wat ik persoonlijk ook wel jammer vindt aan de MacBooks is dat Apple altijd zo laat is met hardware upgrades. Intel's Kaby Lake processoren zijn nu uit, waarom zitten die nog niet in laptops van €1500+? Ze hoeven niet het hele ontwerp te veranderen, maar gewoon even de ene processor door de andere vervangen (het socket is nog gewoon hetzelfde.
Voor elke processor die in de MacBook Pro zit is nu een opvolger beschikbaar.Zoals je ziet zijn dat geen kleine verschillen. Plus dat het grafische gedeelte geupgrade is met betere en- en decoders, waardoor 10-bit, HEVC en 4k beter af te spelen is.
- i5-6360U --> i5-7360U (+0.5 GHz)
- i7-6660U --> i7-7660U (+0.6 GHz)
- i5-6267U --> i5-7267U (+0.2 GHz)
- i5-6287U --> i5-7287U (+0.2 GHz)
- i7-6567U --> i7-7567U (+0.4 GHz)
- i7-6700HQ --> i7-7700HQ (+0.3 GHz)
- i7-6820HQ --> i7-7820HQ (+0.3 GHz)
- i7-6920HQ --> i7-7920HQ (+0.3 GHz)
Anderzijds: de 15" heeft dankzij de Radeon kaarten al 10 bit hevc en en decoding. Enkel dit doen zal weinig extra energie slurpen gok ik
[ Voor 4% gewijzigd door Pat-Juh op 16-01-2017 11:18 ]
Denk je echt dat ze in een MacBook Pro die in oktober te koop is processors stoppen die een maand eerder zijn uitgebracht met een vernieuwde architectuur?Balance schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:07:
Of dat ze een paar maanden na release alweer een hardware-upgrade doen?
Intel kan wel zeggen dat ze eenvoudig vervangen kunnen worden, maar ik denk dat Apple dat toch liever zelf test. Kleine verschillen in timing, voltages en temperaturen kunnen al gevolgen hebben voor de elektronica er omheen. Het gaat wel om een nieuwe architectuur.
Ik vrees dat je tenminste een half jaar zal moeten wachten voor er een hardware upgrade beschikbaar komt.
Ik vind het een rare(i.e. slechte) timing van Apple. Nieuwe laptops met Skylake terwijl er een nieuwe architectuur is/binnenkort verkrijgbaar is. Mijn meest recente Apple computer is van Q3 2013 (iMac) en deze heeft een i7-4771. Deze iMac kwam uit op September 24, 2013 en de processor heeft een zgn. launch date van: Q3'13. Dus Apple kan dat prima, ze krijgen op verzoek heus wel wat engineering samples van Intel. Voor mij als totale buitenstaander komt dit over als een rare planning van Apple. Zeker een(de?) reden om nog even rustig te wachten voor vervanging van mijn mid 2011 MBA.
Deze versie moet je hebbenShaidar schreef op maandag 16 januari 2017 @ 07:49:
[...]
Ik heb versie 2.3 geinstalleerd, via deze link: https://gfx.io ... Ik denk dat die toch goed werkt? Waar staat die fork dan?
hi!
Vergeet niet dat Kaby Lake vertraagd is uitgerold. Een MBpro ontwikkel je ook niet in een maandje dus op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken. Ik denk dat, als je echt grote veranderingen zou hebben in de architectuur je langer moet wachten, maar Kaby Lake is maar marginaal verschillend.Grin schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:45:
Ik vind het een rare(i.e. slechte) timing van Apple. Nieuwe laptops met Skylake terwijl er een nieuwe architectuur is/binnenkort verkrijgbaar is. Mijn meest recente Apple computer is van Q3 2013 (iMac) en deze heeft een i7-4771. Deze iMac kwam uit op September 24, 2013 en de processor heeft een zgn. launch date van: Q3'13. Dus Apple kan dat prima, ze krijgen op verzoek heus wel wat engineering samples van Intel. Voor mij als totale buitenstaander komt dit over als een rare planning van Apple. Zeker een(de?) reden om nog even rustig te wachten voor vervanging van mijn mid 2011 MBA.
Er zal dus wel een stille refresh zijn van de MBpro ergens halverwege het jaar zijn waarin wèl de nieuwe processoren zijn gezet.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hm. Wel een extreem breed menu nu, door de volledige URL van die fork erin te zetten.
De originele versie doet bij mij niet echt raar ...
De originele versie werkte bij mij helemaal niet. Ik kon niet switchen tussen de GPU's. Werkt dat bij jou wel?Shaidar schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:32:
[...]
Hm. Wel een extreem breed menu nu, door de volledige URL van die fork erin te zetten.
De originele versie doet bij mij niet echt raar ...
hi!
Ik ga binnenkort eens wat documenteren van die PRO 460 onder Windows 10 via Bootcamp. Wat benchmarks draaien en online zetten, want er is maar weinig van te vinden.wimpod schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:51:
[...]
je hebt dezelfde config als ik... wat zijn je cpu / gpu temperaturen onder bootcamp tijdens gaming? Ik heb macsfancontrol moeten installeren omdat de fans wat te lui zijn onder windows.
Fans die blazen wel hard ja, op de temperaturen heb ik nog niet echt gelet. Liever harder blazen dan riskeren dat je hardware doorbrandt ofzo
Dat is helemaal niet raar. De skylake cpus voor deze macs zijn namelijk custom made. De Intel iris varianten van deze architectuur verschijnen veel later dan de non-iris cpu varianten.Grin schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:45:
Ik vind het raar(i.e. subjectief). Zijn niet custom made; d'r zijn zat andere laptops met deze proc, bv. de 6920HQ. De iris-varianten van Kaby Lake zijn inmiddels gereleased, zie ark.intel. Deze discussie is al vaker gevoerd in dit topic. Laat ik het erop houden dat ik het beter had gevonden wanneer ze de nieuwe MBP's nu hadden gereleased i.p.v. in november. Maar ik begrijp ook dat Apple graag nog even de feestdagen wil meepakken met de nieuwe MBP's. Apple is meer dan alleen de hardware afdeling, sales moet ook tevreden zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 16-01-2017 15:37 ]
Wellicht heeft Apple met interne testen vastgesteld dat Kaby Lake tov Skylake vrijwel geen voordeel heeft qua IPC of energieverbruik? Dan kan je wel 3 maanden extra uitstellen, je winst is gewoon marginaal.
Ergens in 2017 zal een refresh komen van de MBP met die kaby-lake en verder wat schoonheidsfoutjes, maar de rest van het systeem zal niet merkbaar sneller worden of zo. Zeker qua GPU kan je minstens tot 2018 (of verder) wachten tot er iets substantieels beters beschikbaar komt om in te bouwen.
Ergens in 2017 zal een refresh komen van de MBP met die kaby-lake en verder wat schoonheidsfoutjes, maar de rest van het systeem zal niet merkbaar sneller worden of zo. Zeker qua GPU kan je minstens tot 2018 (of verder) wachten tot er iets substantieels beters beschikbaar komt om in te bouwen.
De keuze van de processor hangt in het geval van Apple voor hun nieuwe Macbook Pro's nauw samen met (inderdaad) de geïntegreerde (intel) GPU en het soort geheugen dat Apple erin wou hebben. Die keuze voor LPDDR3 is ook de reden waarom er maar maximaal 16GB in kan. Het model Skylake dat Apple momenteel gebruikt ondersteund namelijk maar maximaal 16GB LPDDR3. Intel had ook nog geen combinatie CPU/GPU die LPDDR4 (en mogelijks meer dan 16GB) ondersteunde ten tijde van de ontwikkeling van de late-2016.
Gewone DDR4 ging wel, maar dat verbruikte dan weer teveel stroom, en Apple heeft de keuze gemaakt om er dus de "LP" versie in te steken, met de limitatie van 16GB.
Op een bepaald moment moet je ook gewoon je spul op de markt brengen.
We zullen einde van het jaar zien of dat Apple nu terug meekan met de nieuwe chips van Intel. De gewone 12" Macbook zit ook aan een refresh-cycle van een jaar, wie weet spelen ze dat nu ook klaar met de 13" en 15" pro modellen.
Gewone DDR4 ging wel, maar dat verbruikte dan weer teveel stroom, en Apple heeft de keuze gemaakt om er dus de "LP" versie in te steken, met de limitatie van 16GB.
Op een bepaald moment moet je ook gewoon je spul op de markt brengen.
We zullen einde van het jaar zien of dat Apple nu terug meekan met de nieuwe chips van Intel. De gewone 12" Macbook zit ook aan een refresh-cycle van een jaar, wie weet spelen ze dat nu ook klaar met de 13" en 15" pro modellen.
Is er nog geen apart topic over de accessoires zoals USB-C docks en dergelijke?
Vreemd dat er eigenlijk nog steeds geen dock lijkt te zijn dat aan alle eisen voldoet zoalsb.v. 4K @ 60Hz.
Vreemd dat er eigenlijk nog steeds geen dock lijkt te zijn dat aan alle eisen voldoet zoalsb.v. 4K @ 60Hz.
Check dit even. En ja, duurt mij ook wat lang helaas..spacer schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:24:
Is er nog geen apart topic over de accessoires zoals USB-C docks en dergelijke?
Interessante theorie waarom Apple nog Skylake gebruikt: Intel Secret Revealed In Apple's MacBook ProGrin schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:45:
Ik vind het een rare(i.e. slechte) timing van Apple. Nieuwe laptops met Skylake terwijl er een nieuwe architectuur is/binnenkort verkrijgbaar is.
Meer details over Intel Optane en waarom het er nog niet zou zijn: Intel Has No Plans For 10 Nanometer Chips... it is probable that Apple finally implemented a contingency plan: design for the best case - an Optane-based MacBook Pro. But also create an LPDDR3 board that could be swapped in if required. And it leveraged Skylake because that was the only thing that was available when this played out.
Ik denk niet dat je helemaal snapt waarom deze cpus anders zijn... Ze zijn wel degelijk anders. Er zijn inderdaad iris varianten, maar niet iris varianten geschikt voor deze dunne laptops. Zijn meestal een combinatie van een relatief lage tdp cpu met een custom gpu combinatie wat inderdaad de wel bekende Intel iris is die meestal alleen HQ varianten voorkomt. Apple moet wachten op deze specifieke chips die meestal iets later op zich laten wachten.Grin schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:37:
Ik vind het raar(i.e. subjectief). Zijn niet custom made; d'r zijn zat andere laptops met deze proc, bv. de 6920HQ. De iris-varianten van Kaby Lake zijn inmiddels gereleased, zie ark.intel. Deze discussie is al vaker gevoerd in dit topic. Laat ik het erop houden dat ik het beter had gevonden wanneer ze de nieuwe MBP's nu hadden gereleased i.p.v. in november. Maar ik begrijp ook dat Apple graag nog even de feestdagen wil meepakken met de nieuwe MBP's. Apple is meer dan alleen de hardware afdeling, sales moet ook tevreden zijn
[ Voor 4% gewijzigd door WouterL op 17-01-2017 01:12 ]
Kan je dat artikel lezen zonder te hoeven registreren op die website?Tsunami schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:40:
[...]
Interessante theorie waarom Apple nog Skylake gebruikt: Intel Secret Revealed In Apple's MacBook Pro
[...]
Nog een interessant artikel over Sky Lake en de 32GB limiet:
Apple to offer 32GB of desktop RAM in top-end 2017 MacBook Pro, 16GB for 12" MacBookIn order to achieve high memory allotments and keep unplugged battery life performance on par with existing MacBook Pro models, Apple will need to move to an emerging memory technology like LPDDR4 or DDR4L. Such hardware is on track for release later this year.
Beyond the high-end 15-inch model, Kuo expects Apple to start production of new 13- and 15-inch MacBook Pros in the third quarter of 2017.
Misschien heeft iemand anders hier ook wat aan:
YouTube: Which USB-C to HDMI Dongle Will output 60hz 4K on The New Macbook Pr...
Blijkbaar moet je bij sommige adapters via een omweg 60 hz activeren in de instellingen van mac.
Door een combinatie met de Command key kun je extra mogelijkheden naar voren brengen met ook een 60hz functie. Beetje raar?
YouTube: Which USB-C to HDMI Dongle Will output 60hz 4K on The New Macbook Pr...
Blijkbaar moet je bij sommige adapters via een omweg 60 hz activeren in de instellingen van mac.
Door een combinatie met de Command key kun je extra mogelijkheden naar voren brengen met ook een 60hz functie. Beetje raar?
Trust me, I'm an engineer
Wat ik wel echt jammer vind van de 2016 MBP (behalve dat de mijne niet goed was
) is dat door de Skylake chip je geen 4k Netflix kan ontvangen. Ik ben van plan om er ooit nog een extern 4k scherm aan te hangen en dan heb je dus helaas geen 4k. Of zijn er al manieren gevonden om dit wel te krijgen?
Hopelijk is het wel mogelijk op de 15"... Deze heeft de Radeon GPU's welke wel 10bit HEVC kunen decoden (zonder al te veel energie te slurpen hoop ik)...The Unbelievabl schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:03:
Wat ik wel echt jammer vind van de 2016 MBP (behalve dat de mijne niet goed was) is dat door de Skylake chip je geen 4k Netflix kan ontvangen. Ik ben van plan om er ooit nog een extern 4k scherm aan te hangen en dan heb je dus helaas geen 4k. Of zijn er al manieren gevonden om dit wel te krijgen?
Ik ben in de markt voor een nieuwe MBP. De eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik behoorlijk hyped was na de intro van Apple en nadat ik er ook even mee heb kunnen spelen. Maar jeetje, ik heb volgens mij nog nooit meegemaakt dat ik zoveel negatieve reacties lees over een nieuw uitgebracht MB (niet alleen hier overigens).
Ik ga op zeker deze generatie overslaan en hopen dat de geruchten die Kuo verspreid heeft waarheid worden.
Ik ga op zeker deze generatie overslaan en hopen dat de geruchten die Kuo verspreid heeft waarheid worden.
Jazeker: Chromecast UltraThe Unbelievabl schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:03:
Wat ik wel echt jammer vind van de 2016 MBP (behalve dat de mijne niet goed was) is dat door de Skylake chip je geen 4k Netflix kan ontvangen. Ik ben van plan om er ooit nog een extern 4k scherm aan te hangen en dan heb je dus helaas geen 4k. Of zijn er al manieren gevonden om dit wel te krijgen?
jij was er blij mee geweest als ze gewacht hadden, anderen schreeuwen moord en brand dat Apple 'altijd zo laat is'. begrijp je de hint?Grin schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:37:
Apple heeft (als ik het goed heb voor het eerst) openlijk aangegeven dat ze ze nu uitbrachten omdat Intel vertragingen had. meestal zeggen ze niets. en dan weet niemand iets en is Apple de gebeten hond.
Het is altijd makkelijk om zoals hierboven na uitbrengen van de hardware te roepen 'dat er even een andere cpu in moet smijten want de socket is toch hetzelfde'.
Ik denk dat we, maar dat zullen een aantal mensen hier niet willen, toch echt zullen moeten inzien dat niemand weet wat er binnen Apple (maar ook Intel) gebeurd. Wij als buitenstaanders gaan als echte tweakers af op typenummers (hoe hoger hoe beter) en of sockets hetzelfde zijn. Wij weten weinig tot niets van hoe zo'n motherboard door Apple gedesigned is en wat er allemaal van afhankelijk is, dus kunnen we zeer slecht een oordeel vellen.
Ik vond de opmerking hierboven briljant. Het is niet zomaar even een andere cpu erin rossen of wachten op Intel. Wie weet wachtten ze al tijden, dat weten we niet. en ik kan me zomaar voorstellen dat iedereen wel graag een goed doorgeteste macbook zou willen hebben ....
Absoluut met jou eens. Veranderen van componenten op het laatste moment vreet zonder twijfel aan de hoge mate van stabiliteit/constante kwaliteit die Apple biedt met de MacBook line-up. Het is technisch gezien vast en zeker te doen voor een techgigant als Apple, maar ik denk dat de potentiële schade aan imago/fanbase (wanneer het verkeerd uit zou pakken) te groot is om dat risico te nemen.Zonnetje83 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:37:
[...]
jij was er blij mee geweest als ze gewacht hadden, anderen schreeuwen moord en brand dat Apple 'altijd zo laat is'. begrijp je de hint?
Apple heeft (als ik het goed heb voor het eerst) openlijk aangegeven dat ze ze nu uitbrachten omdat Intel vertragingen had. meestal zeggen ze niets. en dan weet niemand iets en is Apple de gebeten hond.
Het is altijd makkelijk om zoals hierboven na uitbrengen van de hardware te roepen 'dat er even een andere cpu in moet smijten want de socket is toch hetzelfde'.
Ik denk dat we, maar dat zullen een aantal mensen hier niet willen, toch echt zullen moeten inzien dat niemand weet wat er binnen Apple (maar ook Intel) gebeurd. Wij als buitenstaanders gaan als echte tweakers af op typenummers (hoe hoger hoe beter) en of sockets hetzelfde zijn. Wij weten weinig tot niets van hoe zo'n motherboard door Apple gedesigned is en wat er allemaal van afhankelijk is, dus kunnen we zeer slecht een oordeel vellen.
Ik vond de opmerking hierboven briljant. Het is niet zomaar even een andere cpu erin rossen of wachten op Intel. Wie weet wachtten ze al tijden, dat weten we niet. en ik kan me zomaar voorstellen dat iedereen wel graag een goed doorgeteste macbook zou willen hebben ....
Of het meer is dan andere jaren weet ik niet, maar het probleem wat er zou zijn met de accu heb ik gelukkig nog niet gehad. Bij licht/normaal gebruik (webbrowsing/muziek/word etc) haal ik de 10 uur en bij zwaardere taken is de 5 uur haalbaar. Verder werkt alles als een zonnetje, gelukkig. Dat mag ook wel gezien de prijs, maar ik wilde het toch even melden. Ik was er ook huiverig over, maar ik ben blij met mijn aankoop! Ik heb overigens de Non Touch Bar versie.JanvdVeer schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:51:
Ik ben in de markt voor een nieuwe MBP. De eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik behoorlijk hyped was na de intro van Apple en nadat ik er ook even mee heb kunnen spelen. Maar jeetje, ik heb volgens mij nog nooit meegemaakt dat ik zoveel negatieve reacties lees over een nieuw uitgebracht MB (niet alleen hier overigens).
Vroeger had Apple nog de primeur met een nieuwe processorgeneratie. Bij de allereerste MacBook Pro in 2006 werd ook de eerste Core-processor geïntroduceerd. De versie werd zelfs nog op het laatste moment aangepast naar de nieuwste, waardoor pre-orders werden uitgeleverd met een betere processor dan de aangekondigde.Zonnetje83 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:37:
[...]
jij was er blij mee geweest als ze gewacht hadden, anderen schreeuwen moord en brand dat Apple 'altijd zo laat is'. begrijp je de hint?
Als je al jaren Macs koopt, ben je eraan gewend dat Apple-producten de eerste zijn waarin gloednieuwe technologie beschikbaar komt. Tegenwoordig is dat niet meer zo en is Apple alleen nog de eerste om technologie weg te laten - die andere 'traditie'.
[ Voor 35% gewijzigd door Canaria op 17-01-2017 22:14 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Voor als iemand nog benieuwd is naar de kosten van nieuwe onderdelen voor de Macbook:neonite schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:27:
Van de week een onhandig momentje gehad. Mijn rugtas zat niet goed dicht, waardoor mijn nieuwe Macbook door het kantoor vloog met een leuke deuk en beschadiging aan scherm tot gevolg. Dinsdag afspraak bij Apple store voor een herstel offerte, vrees nieuwe topcase en scherm.

(prijzen zijn ex. btw)
Hoop voor je dat je verzekerd bent, anders is dit toch echt wel een dure grap.. maar omdat je Apple Care hebt, wordt er dus geen arbeidskosten gerekend?neonite schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:50:
[...]
Voor als iemand nog benieuwd is naar de kosten van nieuwe onderdelen voor de Macbook:
[afbeelding]
(prijzen zijn ex. btw)
hi!
Ik vraag het me af, volgens mij heb je in dit geval niks aan Apple Care.RWK__ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:54:
[...]
Hoop voor je dat je verzekerd bent, anders is dit toch echt wel een dure grap.. maar omdat je Apple Care hebt, wordt er dus geen arbeidskosten gerekend?
Apple Care dekt enkel de arbeidskosten voor gevallen welke binnen de garantie vallen, en een val valt hier niet onder. Ben gelukkig verzekerd, maar ben er ook achter gekomen dat de verzekering max. 1000 euro uitkeert per laptop geval (ondanks het feit dat ik het schadebedrag had verhoogd naar 3000 euro). Na dit te hebben nagevraagd bij een vriend welke bij een andere verzekering zit, bleek dat zijn maatschappij deze policy ook hanteert. Na uitbetaling ga ik toch maar even opzoek naar een verzekering welke wel het complete bedrag van de macbook dekt.RWK__ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:54:
[...]
Hoop voor je dat je verzekerd bent, anders is dit toch echt wel een dure grap.. maar omdat je Apple Care hebt, wordt er dus geen arbeidskosten gerekend?
Ik sta op het punt om deze Macbook PRO aan te schaffen, maar nu lees ik her-en-der over wifi problemen. Geldt dit nog steeds of is dit inmiddels met een software-patch opgelost?
[ Voor 65% gewijzigd door smeerbartje op 18-01-2017 12:53 ]
USB 3.0-apparaten en kabels kunnen het WiFi signaal verstoren. Zorg ervoor dat je apparaten niet te dicht bij je MBP houdt en dat gebruikte kabels voldoende afgeschermd zijn (dus niet de goedkoopste kabels gebruiken).smeerbartje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:45:
Ik sta op het punt om deze Macbook PRO aan te schaffen, maar nu lees ik her-en-der over wifi problemen. Geldt dit nog steeds of is dit inmiddels met een software-patch opgelost?
Macbook pro retina drops wifi when usb 3.0 stick connected
USB 3.0* Radio Frequency Interference on 2.4 GHz Devices
Zou je hier kunnen delen als je een goede hebt gevonden? Ik zit er ook sterk aan te denken om de mijne te verzekeren.neonite schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:19:
[...]
Na uitbetaling ga ik toch maar even opzoek naar een verzekering welke wel het complete bedrag van de macbook dekt.
Anoniem: 323791
Ik wilde de laatste MBP aanschaffen maar lees deze verhalen dus en...dat Apple naar alle waarschijnlijkheid dit jaar weer met verbeterde MBP aankomt zetten.
..... en over 2, 3 en 4 jaar misschien ook wel weer een update... en zo kun je blijven wachten.Anoniem: 323791 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:21:
Ik wilde de laatste MBP aanschaffen maar lees deze verhalen dus en...dat Apple naar alle waarschijnlijkheid dit jaar weer met verbeterde MBP aankomt zetten.
2e helft van 't jaar, dus voor t zelfde geld is dat oktober of november. Dan had je al bijna een jaar plezier kunnen hebben.Anoniem: 323791 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:21:
It's dogged that does it
a) ik koop ook al jaren Mac gear, dus ik snap hem even niet.Canaria schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:13:
[...]
Als je al jaren Macs koopt, ben je eraan gewend dat Apple-producten de eerste zijn waarin gloednieuwe technologie beschikbaar komt. Tegenwoordig is dat niet meer zo en is Apple alleen nog de eerste om technologie weg te laten - die andere 'traditie'.
b) niet het nieuwste? iPhone: geen jack meer, zodat -eindelijk- enige waterdichtheid kon komen. hele wereld in rep en roer. Samsung zou dat nooit doen, *** Apple! Bam! Nog geen maand later: samsung ook zonder jack. mbpr: enkel nog usb-c connectoren. iedereen in rep en roer. 'dat kan toch niet, stomme Apple!' Goh, wat gek: ineens kiezen concurrenten hier ook voor. en zo zijn er nog voorbeelden te noemen.
b) ehhhh.....ik begrijp wel waarom je begint over oude technologie, maar toch sla je m.i. de plank wel wat mis. Zoals ik al aangaf en op diverse plekken op het net te lezen valt konden ze niet de nieuwste processors plaatsen omdat die bijv. nog niet door Intel geleverd werd op dat moment (de versie met het snelste geheugen en laag verbruik).
Anderen brachten wel een laptop met 32gb geheugen en de nieuwste kaby erin uit, maar guess what: die dingen slurpen accu's want ze hebben een te hoog verbruik. En ondanks dat Apple flink de mist in gegaan is qua software waardoor de eerste mpbr's alsnog een te hoog verbruik hadden, hadden ze mede niet de nieuwste cpu omdat die gewoon niet zuinig genoeg was.
dan blijft er over:
1. op Intel blijven wachten en dan vervloekt worden dat je te laat uitbrengt. Want ja, een nieuwe cpu en wellicht andere componenten heeft echt wat meer werk dan een cpu erin prikken en gaan.
2. zoals nu uitbrengen en daarbij de keuze maken om zoveel mogelijk battery life te hebben. gevolg: "bah de concurrent heeft meer geheugen en een snellere processor en Apple brengt verouderde **** uit tegen een hoger bedrag!'
3. een mbpr uitbrengen met wél die nieuwere kaby en 32gb geheugen erin en dan wellicht gehaast iets op de markt brengen omdat die cpu en wellicht board net pas uit zijn. Dus niet goed doorgetest, met risico op (meer) ontevreden klanten dan de overige opties. Bovendien is de accu dan gewoon sneller leeg door hoger verbruik: dus alsnog schreeuwende klanten.
Dus kiest Apple voor de optie die in hun ogen het beste is: nummer 2.
Begrijp me goed: deze mpbr zal heus prima functioneren (zeker nu de update voor accu verbruik) en mooi speelgoed zijn, maar ik heb hem niet gekocht omdat ik nog een goed werkende heb maar de hoofdreden is dat ik ook gehoopt had op 32gb bijv. Dit was voor mij dus ook geen halleluja update. Dus enigszins voor de redenen die jij ook noemt.
Ik ben het dus ook niet 100% eens met de keuze van Apple, maar ik begrijp hem vanuit hun ogen ergens wel. En het grappige is, niemand die niet voor Apple werkt kent hun beweegredenen. Maar de altijd-en-eeuwige opmerkingen over verouderde hardware, te duur of die complot theorieën als 'ze maken hem expres traag' ben ik een beetje beu. Assumpties zonder hun beweegredenen te kennen.
Er zijn sterke geruchten dat ze ergens dit halfjaar alsnog een mbpr uit gaan brengen waar die kaby en 32gb wel in zitten en de prijs lager zal zijn, dus dan komt het alsnog goed.
Wat ik Apple wel kwalijk neem, ook al is het altijd een luxe-merk geweest, is dat ze de prijzen zo omhoog blijven gooien dat er steeds meer afhakers zullen gaan zijn. Ik betaal het nog steeds omdat ik erg blij ben met hun spullen, maar ik denk dat ze echt te ver gaan tegenwoordig. Apple is m.i. wel (weer) het verkeerde pad op aan het gaan, dus we gaan zien hoe ze er over 10 jaar bij zitten. Hopelijk nog steeds goed, maar ik vraag het me af.
Maar ik lees dit zelf terug en denk dat ik overkom alsof ik Apple aandelen heb (wat niet zo is) en Apple dus moet verdedigen. En ik besef me dat ik zo niet over wil komen, dat het zéker niet zo is en dat wat ik ook zeg, jij je mening niet bij zult stellen. conclusie: stom van mij dus om te proberen

Relax!Zonnetje83 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:01:
[...]
Maar ik lees dit zelf terug en denk dat ik overkom alsof ik Apple aandelen heb (wat niet zo is) en Apple dus moet verdedigen. En ik besef me dat ik zo niet over wil komen, dat het zéker niet zo is en dat wat ik ook zeg, jij je mening niet bij zult stellen. conclusie: stom van mij dus om te proberen
Dat Apple oude dingen als eerste weglaat (waaronder de mini-jack op de iPhone die je noemt) juich ik ook toe. Vind ik een van de eigenschappen waarmee Apple zich onderscheidt. Ik vind het positief dat ze die traditie in stand houden. Ja jammer dat je niet meer het nieuwste van het nieuwste in een MacBook Pro vindt, maar ik persoonlijk zal er geen MacBook Pro minder door kopen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
rGz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:
Dankje! Ik had inderdaad al gezien dat het 5k scherm te bestellen is. Dat gaat 'm dus dan ook worden
iMick schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:07:
Is er iemand hier die ook het LG Ultrafine 5K display gebruikt icm de MacBook Pro 15"?
Ik ben erg benieuwd hoe het UltraFine 5k-scherm jullie bevalt. Het zou helemaal tof zijn als je er een review over zou kunnen schrijveneNDee87 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:31:
Ik heb zelf dezelfde configuratie (LG UltraFine 5K display icm MacBook Pro 15" / 2.6Ghz / 460 Radeon) en heb totaal geen problemen...
Ik ben dat binnenkort wel van plan, maar heb er nog niet enorm veel mee kunnen werken omdat ik GPU problemen in mijn nieuwe MacBook had.. Vandaag de vervangende MBP binnen gekregen, dus nu data aan het overzetten en dan de nieuwe aansluiten! Had namelijk erg veel last van grafische glitches en kernel panics, o.a. in combinatie met het 5K scherm...Balance schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:30:
Ik ben erg benieuwd hoe het UltraFine 5k-scherm jullie bevalt. Het zou helemaal tof zijn als je er een review over zou kunnen schrijven.
Ik ben erg druk geweest met een festival in Groningen organiseren afgelopen tijd, medio februari heb ik een review op de planning!Balance schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:30:
[...]
[...]
[...]
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe het UltraFine 5k-scherm jullie bevalt. Het zou helemaal tof zijn als je er een review over zou kunnen schrijven.
Ik heb een inboedel + buitenhuis dekking bij ASR, vergoeden tot 15k binnenshuis en 2,5k (laptop) buitenshuis..neonite schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:19:
[...]
Apple Care dekt enkel de arbeidskosten voor gevallen welke binnen de garantie vallen, en een val valt hier niet onder. Ben gelukkig verzekerd, maar ben er ook achter gekomen dat de verzekering max. 1000 euro uitkeert per laptop geval (ondanks het feit dat ik het schadebedrag had verhoogd naar 3000 euro). Na dit te hebben nagevraagd bij een vriend welke bij een andere verzekering zit, bleek dat zijn maatschappij deze policy ook hanteert. Na uitbetaling ga ik toch maar even opzoek naar een verzekering welke wel het complete bedrag van de macbook dekt.
Dan heb jij een andere Apple voor je want waar al die klaagzang al sinds jaar en dag over gaat is dat anderen juist het eerst zijn met nieuwe technologie en Apple er overal achteraan hobbelt. Een van de standaard klachten was en is nog steeds de hardware die ze gebruiken; andere fabrikanten hebben er nu al wel de nieuwste chips in zitten, Apple gebruikt een oudere generatie.Canaria schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:13:
Apple stopt het pas in een product als het toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker. Een goed voorbeeld is de iPhone. Die kwam pas nadat er al een paar jaar een smartphone markt was. Door de aanpak van Apple heeft de smartphone een hoogvlucht genomen. Die manier van werken wordt nog steeds gehanteerd. En ja, dat levert soms de situatie op dat ze wel het eerste zijn (een notebook met een touch bar en alleen maar Thunderbolt 3 poorten bijvoorbeeld).
Veel mensen denken dat Apple is veranderd maar dat is nou juist de truc: dat zijn ze dus niet. Juist die MBP 2016 is daar weer een bevestiging van ("who cares wat de rest doet, wij stoppen er alleen maar Thunderbolt 3 in!"). Dat geldt ook voor de prijzen, die zijn altijd al hoger dan de gemiddelde OEM geweest.
Ik vraag me alleen af wat dit allemaal uitmaakt. Je koopt zo'n notebook om iets te doen en dan lijkt het me dat ie dat ook gewoon goed moet kunnen doen. Wie er dan het eerste is en van welke generatie de hardware is...lekker boeien.
Overigens had Apple alleen in het begin een leuk dealtje met Intel. De tijden zijn echter veranderd. Intel is al in diverse landen mikpunt van onderzoek geweest, er zijn wat boetes uitgedeeld, enz. De kans dat er iemand weer zo'n deal met Intel kan maken is daarmee een stuk kleiner geworden.
Nou, nee. Het zijn fysieke USB-C aansluitingen die op de 15" en 13" zowel stroom, Thunderbolt, USB (10 Gbps USB 3.1 Gen 2 en backwards compatible), beeldschermen, ethernet etc... ondersteunen.ppl schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:42:
[...]
... ("who cares wat de rest doet, wij stoppen er alleen maar Thunderbolt 3 in!"). ...
Vanop https://support.apple.com/nl-be/HT204360:
- Uw Mac opladen.
- Andere apparaten van stroom voorzien.
- Gegevens overzetten tussen uw Mac en andere apparaten.
- Video-uitvoerapparaten aansluiten zoals HDMI, VGA en DisplayPort (adapter vereist).
- Verbinding maken met andere technologieën zoals Ethernet (adapter vereist).
- Thunderbolt-displays en -accessoires aansluiten op MacBook Pro (13-inch, eind 2016, twee Thunderbolt 3-poorten), MacBook Pro (13-inch, eind 2016, vier Thunderbolt 3-poorten) of MacBook Pro (15-inch, eind 2016) met een adapter.
Kan iemand een goed extern Macbook-toetsenbord aanraden?
Tsja wat wil je? compact? draadloos? mechanisch?chronoz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:27:
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Ik vind het hebben van een command-knop + volume-knoppen (previous song, next song) wel handig. Voor de rest maakt het me niets uit.
Volgens mij zijn er maar 2 populaire Macbook-toetsenborden:
pricewatch: Apple Magic Keyboard (Qwerty, NL)
pricewatch: Apple MB110 (Qwerty NL)
Ik werk in de ICT als ZZP'er. Wij krijgen standaard Dell-toetsenborden, maar dat is een beetje raar gebruiken met Macbooks (BYOB).
Ik werk in de ICT als ZZP'er. Wij krijgen standaard Dell-toetsenborden, maar dat is een beetje raar gebruiken met Macbooks (BYOB).
Van de week een sleeve aangeschaft bij a-mac voor de nieuwe 15", is nogal groot. Kan iemand een wél goed passende sleeve aanraden?
Niet wetende wat je budget is. Er zijn een tal van verschillende opties, Logitech bijvoorbeeld heeft leuke K750 die wireless is en backlight heeft volgens mijchronoz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:10:
Ik vind het hebben van een command-knop + volume-knoppen (previous song, next song) wel handig. Voor de rest maakt het me niets uit.
Als je de specs leest dan zul je zien dat het hier gaat om Thunderbolt 3 poorten gaat. Als je dan even leest wat Thunderbolt 3 is dan kom je erachter dat je met een protocol te maken hebt dat PCIe, DisplayPort, USB 3.1 Gen 2 (er zit sinds TB3 een USB controller in de Thunderbolt controller) en Ethernet doet.Shaidar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 06:40:
Nou, nee. Het zijn fysieke USB-C aansluitingen die op de 15" en 13" zowel stroom, Thunderbolt, USB (10 Gbps USB 3.1 Gen 2 en backwards compatible), beeldschermen, ethernet etc... ondersteunen.
Dat jij er je Mac mee kunt opladen en er van alles en nog wat op aan kunt sluiten heb je dus NIET aan USB-C te danken maar aan Thunderbolt 3. Immers, USB-C is alleen maar de stekker en de kabel. Het is dan ook het protocol wat je over die kabel heen laat gaan die bepaalt wat je er mee kunt doen. En dat zien we bijvoorbeeld heel goed als we de MacBook 2015/2016 naast de MacBook Pro 2016 zetten. Deze kan maar een fractie van de devices van de MBP 2016 aansturen omdat deze geen Thunderbolt 3 maar USB3 (of voluit USB3.1 Gen 1) aan boord heeft. Een ander mooie illustratie hiervan is de officiële Thunderbolt 3 infographic.
Qua rubberdome toetsenborden is het officiële toetsenbord van Apple al zeer goed en voor de Mac al helemaal. Mocht je een mechanisch toetsenbord specifiek voor de Mac willen dan kun je eens kijken naar toetsenborden van Matias. Uiteraard werkt ieder ander toetsenbord ook wel maar als je de speciale functietoetsen bovenaan het toetsenbord wil gebruiken dan is dat lastig. Met applicaties als Karabiner is het dan weer geen probleem.chronoz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:27:
Daar staan enkele leuke toetsenbord tussen inderdaad, al maakt zoveel keus het ook moeilijker.ppl schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:12:
[...]
Qua rubberdome toetsenborden is het officiële toetsenbord van Apple al zeer goed en voor de Mac al helemaal. Mocht je een mechanisch toetsenbord specifiek voor de Mac willen dan kun je eens kijken naar toetsenborden van http://matias.ca/]Matias. Uiteraard werkt ieder ander toetsenbord ook wel maar als je de speciale functietoetsen bovenaan het toetsenbord wil gebruiken dan is dat lastig. Met applicaties als Karabiner is het dan weer geen probleem.
Budget is vrij onbeperkt, het is een bedrijfsuitgave, dus dat declareer ik gewoon. Als je een leuk toetsenbord voor €200 kunt aanraden, is dat ook goed.Pat-Juh schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:07:
[...]
Niet wetende wat je budget is. Er zijn een tal van verschillende opties, Logitech bijvoorbeeld heeft leuke K750 die wireless is en backlight heeft volgens mij. Gewoon googlen en je komt een eind, zelfs custom mechanische keyboards met bijbehorend prijskaartje
.
Maar de K750 is ook echt zo'n Windows-toetsenbord, is een beetje wennen om die te gebruiken.
[ Voor 36% gewijzigd door chronoz op 20-01-2017 20:42 ]
Windows?chronoz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:34:
[...]
Maar de K750 is ook echt zo'n Windows-toetsenbord, is een beetje wennen om die te gebruiken.
http://www.apple.com/shop...eless-solar-keyboard-k750
Mijn vervanger is eindelijk binnen. Deze heeft geen last van het ratelende geluid
. Nog wel weer wisselende wifi-snelheden, maar dat leek bij die vorige na enkele dagen ook zich te herstellen. Is waarschijnlijk een probleem met mijn internet denk ik.
Euh ... een beetje wat ik zei, maar met andere woorden. Er hangen gewoon andere controllers (of die nu allemaal samen in 1 controller zitten, het zijn verschillende controllers) achter de fysieke USB-C poorten...ppl schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:12:
[...]
Als je de specs leest dan zul je zien dat het hier gaat om Thunderbolt 3 poorten gaat. Als je dan even leest wat Thunderbolt 3 is dan kom je erachter dat je met een protocol te maken hebt dat PCIe, DisplayPort, USB 3.1 Gen 2 (er zit sinds TB3 een USB controller in de Thunderbolt controller) en Ethernet doet.
Dat jij er je Mac mee kunt opladen en er van alles en nog wat op aan kunt sluiten heb je dus NIET aan USB-C te danken maar aan Thunderbolt 3. Immers, USB-C is alleen maar de stekker en de kabel. Het is dan ook het protocol wat je over die kabel heen laat gaan die bepaalt wat je er mee kunt doen. En dat zien we bijvoorbeeld heel goed als we de MacBook 2015/2016 naast de MacBook Pro 2016 zetten. Deze kan maar een fractie van de devices van de MBP 2016 aansturen omdat deze geen Thunderbolt 3 maar USB3 (of voluit USB3.1 Gen 1) aan boord heeft. Een ander mooie illustratie hiervan is de officiële Thunderbolt 3 infographic.
Ik ben zelf ook aan het wachten op de Icon sleeve met Tensaerlite...Anoniem: 560174 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:22:
Van de week een sleeve aangeschaft bij a-mac voor de nieuwe 15", is nogal groot. Kan iemand een wél goed passende sleeve aanraden?
https://www.incase.com/sh...b-retina-15/blackslate-2/
Thanks voor de link scheelt mij weer
@chronoz: wat zoek je überhaupt? 60%, TKL of vol? Bedraad of draadloos?
Voor diegenen die zich afvroegen of je Doom kon spelen op een late-2016 met Radeon Pro 460 met 4GB ...
Hierzo:
Hierzo:
Ik zoek een toetsenbord dat beter is dan mijn huidige simpele toetsenbord op het werk:Pat-Juh schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:06:
[...]
Thanks voor de link scheelt mij weer.
@chronoz: wat zoek je überhaupt? 60%, TKL of vol? Bedraad of draadloos?

Het is voor op het werk, dus het hoeft niet compact te zijn, dat is volgens mij wat 60% betekent.
- Well graag een Mac-style model met cmd-buttons, e.d.
- Vol = volume-control? Ja, dat zou erg fijn zijn.
- Mechanisch toetsenbord heb ik nooit gehad, zou ik voor open staan.
[ Voor 8% gewijzigd door chronoz op 21-01-2017 13:11 ]
Anoniem: 514773
Ik heb gisteren een MBP 15 met 455 gpu besteld en merk dat ik nog twijfel of ik niet beter de 460 kan bestellen: Deze zal gebruikt worden voor foto- en videobewerking in full HD, met het oog op de toekomst ms ook 4K en voornamelijk editing, niet zozeer 3D effecten o.i.d.
Voornaamste overweging/aanname was dat de 455 krachtig genoeg is/blijft voor deze toepassing en minder belastend voor de batterij.
Zijn er hier mensen met de nieuwe MBP die dit kunnen beamen? Of zouden jullie een upgrade aanraden?
Voornaamste overweging/aanname was dat de 455 krachtig genoeg is/blijft voor deze toepassing en minder belastend voor de batterij.
Zijn er hier mensen met de nieuwe MBP die dit kunnen beamen? Of zouden jullie een upgrade aanraden?
Ik heb de 460, en videoeditten gaat lekker soepel op FCPX, al merk ik dat zelfs daar ik wel af en toe aardig aan het wachten ben (voornamelijk met stabilisatie, exporttimes vallen mee). Als ik jou was zou ik gewoon die 100 euro extra uitgeven als je idd videobewerking gaat doen. Vooral met oog op 4k zal de 4GB videokaart een groot verschil maken.Anoniem: 514773 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:28:
Ik heb gisteren een MBP 15 met 455 gpu besteld en merk dat ik nog twijfel of ik niet beter de 460 kan bestellen: Deze zal gebruikt worden voor foto- en videobewerking in full HD, met het oog op de toekomst ms ook 4K en voornamelijk editing, niet zozeer 3D effecten o.i.d.
Inpact op de batterij zal denk ik wel meevallen, de nieuwe grafische kaarten zijn sowieso lager wattage dan afgelopen macbook pro. Het verschil tussen 455 en 460 zal echt klein zijn, als het al aanwezig is.
Als ik aan het videoeditten ben zit ik toch meestal aan de voeding. En qua batterijduur is het altijd een spelletje, snellere videokaart = meestal meer watt, maar ook weer sneller klaar met de bewerking.
Mijn insteek was, 100 euro op +-3000 is bijna niks. Met hogere resellervalue zal het nog maar 50 euro investering zijn, dus voor het geld hoef je het denk ik niet te laten.
Just my 2 cents.
Trust me, I'm an engineer
Anoniem: 323791
Dank en dat is nog wat anders als toen je dit spel voor het eerst ontdekte op je toenmalig pc'tje.Shaidar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:04:
Voor diegenen die zich afvroegen of je Doom kon spelen op een late-2016 met Radeon Pro 460 met 4GB ...
Hierzo:
[video]
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 21-01-2017 17:33 ]
Ik zoek een applicatie om pincodes in te bewaren en KeePass crasht, ondanks dat ik beide dependencies geinstalleerd heb.
Iemand aanrader voor een andere applicatie?
Lastpass gebruik ik al, maar is meer geschikt voor browserwachtwoorden en niet voor pincodes volgens mij.
Lastpass gebruik ik al, maar is meer geschikt voor browserwachtwoorden en niet voor pincodes volgens mij.
Nee, het is totaal iets anders. Jij koppelt het aan de hardware terwijl de multifunctionaliteit een gevolg is van het gebruikte protocol. De functionaliteit die je nu hebt zal niet veranderen als je naar een andere connector gaat terwijl dat andersom niet zal opgaan.Shaidar schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:50:
Euh ... een beetje wat ik zei, maar met andere woorden. Er hangen gewoon andere controllers (of die nu allemaal samen in 1 controller zitten, het zijn verschillende controllers) achter de fysieke USB-C poorten...
Volgens jouw redenatie is het 4k en het 5k scherm van LG op de MacBook aan te sluiten want alle 3 hebben ze USB-C en kunnen er diverse protocollen over de lijn. En dat is fout want het 5k scherm is Thunderbolt 3 wat de MacBook niet heeft en waar het dus ook nooit op zal werken. USB ondersteund bij lange na niet de zaken die Thunderbolt 3 wel ondersteund.
Pas hier dus mee op en kijk naar het protocol wat er overheen gaat ipv dat iets USB-C is. Dat laatste zegt alleen iets over de kabels die je kunt gebruiken en helemaal niets over de daadwerkelijke functionaliteit. Een computer met alleen maar Thunderbolt 3 poorten levert je in deze het grote voordeel dat je hier dan weer niet zo bij hoeft stil te staan, Thunderbolt 3 ondersteund toch het hele plaatje.
Waarom koop je niet gewoon het draadloze toetsenbord van Apple zelf? Die doet alles wat je wilt, tikt goed, is heel makkelijk mee te nemen omdat het zo klein is (maar blijft wel goed op z'n plek staan bij het tikken), werkt ook wanneer je de kabel aansluit om te laden en hij is heel makkelijk te verkrijgen.chronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:17:
[...]
Ik zoek een toetsenbord dat beter is dan mijn huidige simpele toetsenbord op het werk:
[afbeelding]
Het is voor op het werk, dus het hoeft niet compact te zijn, dat is volgens mij wat 60% betekent.Maar het belangrijkste is gewoon dat het een goed toetsenbord is, Mac-model (cmd-button etc.), volume-knoppen, mute-knop.
- Well graag een Mac-style model met cmd-buttons, e.d.
- Vol = volume-control? Ja, dat zou erg fijn zijn.
- Mechanisch toetsenbord heb ik nooit gehad, zou ik voor open staan.
1Password is een goed alternatief maar of het nodig is, is vers 2 want als je pincodes ziet als een wachtwoord dan is iedere password manager te gebruikenchronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:07:
Ik zoek een applicatie om pincodes in te bewaren en KeePass crasht, ondanks dat ik beide dependencies geinstalleerd heb.
Ik hoop niet dat ik hiervoor ook €65 hoef te betalen, want ben net €157 kwijt aan:
Ik heb (door een verhuizing van mijn ouders naar op mijzelf) een hoop accesories nieuw moeten kopen.Shaidar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 06:40:
[...]
Die "adapter vereist" zal 'binnenkort' ook verdwijnen, als de accesoiremarkt zich op de USB-C aansluiting gooit. Door alleen maar een USB-C aansluiting aan te bieden, hoopt Apple die markt in de die richting te forceren.
Bijna alles is nu dus al USB-C, maar helaas mijn Macbook (van het werk, dus kan niet makkelijk upgraden) heeft nog 'maar' USB-'oud'. Ik moet dus met dongles werken nu nog.
(En dan kon een collega van mij de nieuwe laptop krijgen, maar wilde hij toch nog de niet-USB-C versie. Als ik dat had geweten konden wij ruilen van laptop!)
Ik snap hoe langer hoe minder wat jij denkt dat het verschil is tussen uw uitleg en de mijne 😀
Dit is toch het Macbook Pro late-2016 topic?
Yup maar jij gooit alles op 1 hoop. Als Apple USB-C had willen gebruiken dan hadden ze ook gewoon USB kunnen gebruiken voor de MBP 2016 zoals ze dat ook bij de MacBook hebben gedaan. Die versie biedt namelijk ook de mogelijkheid om ethernet, schermen, etc. erop aan te sluiten. Thunderbolt 3 kan echter meer dan wat USB biedt (het is een superset zoals Intel het op de Thunderbolt site noemt) en juist daarom zit dat op de MBP.
Pagina 25 van deze mooie maar technische presentatie (pdf) van Intel laat goed zien wat bijv. het verschil in bandbreedte betekent voor de functionaliteit. Pagina 7 is ook een leuke, die laat zien dat niet alle USB-C poorten hetzelfde zijn.
De dingen die nu mogelijk zijn met de MBP 2016 had je niet kunnen doen wanneer Apple USB-C met USB had genomen. Dat geeft de gebruiker nu full control, iets wat de concurrentie nog niet biedt en is de reden waarom ik het überhaupt noemde. Het laat namelijk zien dat Apple wel degelijk met innovatie, de pro user e.d. bezig is en dat ze soms toch de eerste zijn (niet met TB3 op een laptop, wel met een laptop met alleen maar TB3 poorten).
Tot slot nog het meest voor de hand liggende voorbeeld: de meegeleverde USB-C laadkabel van de MBP is een USB-C kabel die naast laden USB2.0 doet. Je kunt met die kabel dus geen Thunderbolt apparaten aansluiten en het is ook niet verstandig om daar een dock mee aan te sluiten vanwege de max bandbreedte van 480Mbps. Heb je USB-C maar geen 40Gbps en geen Thunderbolt
Pagina 25 van deze mooie maar technische presentatie (pdf) van Intel laat goed zien wat bijv. het verschil in bandbreedte betekent voor de functionaliteit. Pagina 7 is ook een leuke, die laat zien dat niet alle USB-C poorten hetzelfde zijn.
De dingen die nu mogelijk zijn met de MBP 2016 had je niet kunnen doen wanneer Apple USB-C met USB had genomen. Dat geeft de gebruiker nu full control, iets wat de concurrentie nog niet biedt en is de reden waarom ik het überhaupt noemde. Het laat namelijk zien dat Apple wel degelijk met innovatie, de pro user e.d. bezig is en dat ze soms toch de eerste zijn (niet met TB3 op een laptop, wel met een laptop met alleen maar TB3 poorten).
Tot slot nog het meest voor de hand liggende voorbeeld: de meegeleverde USB-C laadkabel van de MBP is een USB-C kabel die naast laden USB2.0 doet. Je kunt met die kabel dus geen Thunderbolt apparaten aansluiten en het is ook niet verstandig om daar een dock mee aan te sluiten vanwege de max bandbreedte van 480Mbps. Heb je USB-C maar geen 40Gbps en geen Thunderbolt
[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 22-01-2017 02:35 ]
Als je al in het Apple eco-systeem zit kun je ook overwegen het ingebouwde iCloud Keychain gebruiken. Vrij sober natuurlijk qua interface maar werkt prima, is gratis en native geïntegreerd in macOS en iOSchronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:07:
Heb Lastpass ook de deur uit gesmeten en werk nu alleen nog met Keychain. Best wel praktisch.kazuka schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:19:
[...]
Als je al in het Apple eco-systeem zit kun je ook overwegen het ingebouwde iCloud Keychain gebruiken. Vrij sober natuurlijk qua interface maar werkt prima, is gratis en native geïntegreerd in macOS en iOS
Voor de geïnteresseerden.
De Qwerty macbook pro 13" is €160 goedkoper dan de Azerty variant in de mediamarkt/coolblue/...
https://www.laptopshop.be...o-13-mluq2n-a-silver.html
https://www.laptopshop.be...q2fn-a-silver-azerty.html
Heb de servicedesk een mail gestuurd. Maar ze kon geen reden geven waarom.
Spijtig dat wij belgen niet genieten van zo'n korting. €1540 wil ik wel geven voor de nieuwe 2016.
Gezien dat €40 verschilt met het 2015 model nieuw (€1499).
De Qwerty macbook pro 13" is €160 goedkoper dan de Azerty variant in de mediamarkt/coolblue/...
https://www.laptopshop.be...o-13-mluq2n-a-silver.html
https://www.laptopshop.be...q2fn-a-silver-azerty.html
Heb de servicedesk een mail gestuurd. Maar ze kon geen reden geven waarom.
Spijtig dat wij belgen niet genieten van zo'n korting. €1540 wil ik wel geven voor de nieuwe 2016.
Gezien dat €40 verschilt met het 2015 model nieuw (€1499).
Battle.net: NagaByrd#2844