Ow, dat zou minder zijn, was ook een van de backers. Hoop dat dit toch door gaat...jeffreyvdb17 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:53:
[...]
Ik heb ook de Snapnator besteld op Kickstarter.
Maar heb tot op heden van hun nog geen meer info gekregen omtrent de levering.
Maar als ik nu in de comments van het project kijk, zouden er aanwijzingen zijn dat het een scamproject zou zijn.
Ik hoop van niet natuurlijk, ik wil de magsafe feature terug op de nieuwe macbook.
Persoonlijk "koop" ik niets meer op kickstarter. Vaak ben je nog langer aan het wachten tot het geleverd wordt, als het al geleverd wordt, voordat bekende merken met soortgelijke producten op de markt komen.
De Snapnator lijkt erg op een scam:
http://kickscammed.com/pr...-feature-is-back-magsafe/
Volgende keer zelf de achtergronden van de makers uitzoeken. Ik ging er onterecht van uit dat Kickstarter een dergelijk onderzoek deed. Wat Kickstarter vooral doet is de toeslag innen.
Volgende keer zelf de achtergronden van de makers uitzoeken. Ik ging er onterecht van uit dat Kickstarter een dergelijk onderzoek deed. Wat Kickstarter vooral doet is de toeslag innen.
Kun je op een of andere manier zien of de macbook wordt/is opgeladen als deze dichtgeklapt is?
Ik gebruik mijn MBP 13'' zonder touchbar nu een kleine drie weken. Sinds afgelopen week last van het volgende: Ik werk op kantoor met een gesloten laptop met daaraan een scherm en toetsenbord aangesloten via de apple USB-C multimedia adapter. Voorheen als ik de USB verwijderde en vervolgens de MBP opende, ging alles goed. Nu verwijder ik de USB en slaat het scherm op hol. Uitzetten lukt dan nog net. Een reboot lost het probleem vervolgens tijdelijk op.
Ben benieuwd of meer van jullie hier last van hebben.
Overigens verder hartstikke tevreden over het toetsenbord, scherm en de accuduur.
Overigens verder hartstikke tevreden over het toetsenbord, scherm en de accuduur.
Dit dus. Nooit meer kickstarter voor mij. Als je met CC hebt betaald kun je vaak je geld nog terug krijgen (even goed de voorwaarden doornemen van de CC maatschappij).edwinjm schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:50:
niet echt stressen, 20 procent ongeveer, het is alsof de fans te laat reageren onder bootcamp. Bij een spel in steam gaan de fans wel harder, maar niet voordat de 100 graden is bereikt. Moet nog kijken wat de temps onder MacOS zijn, maar dan lijkt het stiller en koeler, gek genoeg.Tjoekie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:03:
[...]
Wat zegt taakbeheer? Staat er een proces de CPU te stressen zonder reden?
Vergelijkbare opstelling met MPB15". Scherm (LG 27UD88) blijft bij mij zwart als MPB in slaap is gegaan. Niet meer wakker te krijgen.Joris Peters schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:51:
Ik gebruik mijn MBP 13'' zonder touchbar nu een kleine drie weken. Sinds afgelopen week last van het volgende: Ik werk op kantoor met een gesloten laptop met daaraan een scherm en toetsenbord aangesloten via de apple USB-C multimedia adapter. Voorheen als ik de USB verwijderde en vervolgens de MBP opende, ging alles goed. Nu verwijder ik de USB en slaat het scherm op hol. Uitzetten lukt dan nog net. Een reboot lost het probleem vervolgens tijdelijk op.
Klap ik MPB open blijft deze ook zwart en op touchbar verzoek om in te loggen met vingerscan. Maar werkt niet.
Reboot doet alles weer werken. Lijkt me niet de bedoeling van deze opstelling.
Ik heb gezocht maar nog niet vergelijkbaar kunnen vinden met een oplossing.
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
Hij doet anders wel héél veel moeite om het echt te doen lijken. Net de survey gehad welke kleur ik wilde. Blijf nog altijd voorzichtig positief :-)edwinjm schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:50:
De Snapnator lijkt erg op een scam:
Verwijderd
Dat is denk ik precies waarom hij dat doetDalike schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:36:
[...]
Hij doet anders wel héél veel moeite om het echt te doen lijken. Net de survey gehad welke kleur ik wilde. Blijf nog altijd voorzichtig positief :-)
Ik ben bang dat hij nog elke dag nieuwe bestellingen binnenkrijgt en dus wil hij zo lang mogelijk de indruk wekken dat alles goed loopt. Maar ik heb de survey ook ingevuld, hoor ;-)Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:38:
[...]
Dat is denk ik precies waarom hij dat doet
[ Voor 6% gewijzigd door edwinjm op 06-01-2017 15:44 ]
Nu een week de officiële multiport adapter van Apple in gebruik en zowel laptop als adapter wordt veel minder warm dan met de Hyper Drive. Die werd gloeiend heet.Leauwie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:53:
[...]
[...]
Dank beide. Voor mij duidelijk verhaal, ik heb de Hyper Drive teruggebracht en ga voor officiële multiport adapter van Apple.
De ARC hub ziet er fancy uit maar mij veel te duur. HDMI en USB heb ik regelmatig nodig, de rest niet. Misschien ooit een SD kaart nodig maar dan vind ik wel een cheap USBA-SD kaart lezer mochten de USBC varianten prijzig blijven.
Verder geen problemen met de schermen die ik hier op aansluit, functioneert naar verwachting. HDMI kabel gaat er ook soepeltjes in, bij de Hyper Drive moest ik flink doordrukken.
Overigens vertelde een gast bij iCulture in Utrecht dat je voor opladen alleen de achterste USB-c port moet gebruiken, niet de voorste (de nTB heeft er twee links). Je batterij zou er kapot van gaan als je de voorste gebruikt. Ik denk dat dit volledige bullshit is, toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Leauwie op 06-01-2017 18:47 ]
Dat lijkt me een gevalletje onzin ja. Kan me ook bijna niet voorstellen dat iemand die in zo'n winkel werkt dat zegt of was het een klant?
Hmm klinkt als een broodje aap verhaal, maar er zit wel verschil in de controllers. Uit mijn hoofd herinner ik mij een artikel dat bij de none TB versie de rechterzijde een tragere controller heeft oid. Misschien haalt hij zoiets door de warLeauwie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:46:
[...]
Overigens vertelde een gast bij iCulture in Utrecht dat je voor opladen alleen de achterste USB-c port moet gebruiken, niet de voorste (de nTB heeft er twee links). Je batterij zou er kapot van gaan als je de voorste gebruikt. Ik denk dat dit volledige bullshit is, toch?
De thunderbolt controllers zijn identiek. De nTB heeft er eentje voor twee poorten. De 13 en 15" hebben er twee voor vier poorten geloof ik. Het verschil zit hem in de hoeveelheid beschikbare PCI-E lanes die zij krijgen. Bij de 13" is er te weinig bandbreedte om alle vier de poorten op volle snelheid te draaien. De controller voor de rechterpoorten is daardoor afgeknepen. De CPU in de 15" heeft meer PCI-E lanes en heeft dit niet. Het opgenomen laadvermogen zou los moeten staan van de data bandbreedte. (Durf ik met vrijwe 99% zekerheid te zeggenstormfly schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:54:
[...]
Hmm klinkt als een broodje aap verhaal, maar er zit wel verschil in de controllers. Uit mijn hoofd herinner ik mij een artikel dat bij de none TB versie de rechterzijde een tragere controller heeft oid. Misschien haalt hij zoiets door de war
[update]
Even gecheckt voor jullie op de Apple website voor die ene 1% extra zekerheid ;):
MacBook Pro (15-inch, Late 2016) draws up to 85W. Use the Apple USB-C charge cable that came with your MacBook Pro, or a certified USB-C cable supporting 5A (100W), to power and charge your MacBook Pro (15-inch, Late 2016) at its full capability.
MacBook Pro (13-inch, Late 2016, Four Thunderbolt 3 Ports) and MacBook (13-inch, Late 2016, Two Thunderbolt 3 Ports) draw up to 60W.
Notes on charging your MacBook Pro:
Your MacBook Pro draws power from only one power supply, even if more than one is attached—so using multiple power supplies will not speed up charging.
If you connect multiple power supplies to your MacBook Pro, the one that provides the most power will be used, regardless of the order in which you connected them.
You should not connect any power supply that exceeds 100W, as it might damage your Mac.
Using a power supply that doesn't provide sufficient power can result in slow or delayed charging. It's best to use the power supply that came with your Mac.
MacBook Pro can receive a maximum of 60W of power through the Apple USB-C VGA Multiport Adapter or USB-C Digital AV Multiport Adapter. For the best charging performance on MacBook Pro (15-inch, Late 2016), connect the power supply directly to your Mac.
[ Voor 42% gewijzigd door Pat-Juh op 07-01-2017 11:09 . Reden: info ]
Jawel, was echt een medewerker. Kreeg wel het idee dat hij er net werkte, want hij keek continue naar een andere medewerker voor bevestiging.jwtje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:03:
Dat lijkt me een gevalletje onzin ja. Kan me ook bijna niet voorstellen dat iemand die in zo'n winkel werkt dat zegt of was het een klant?
Ik hoop niet dat een van jullie problemen krijgt met zijn nieuwe Macbook, ik word echt van het kastje naar de muur gestuurd. Echt belachelijk van Apple, koop je een laptop van 2500 euro, is deze niet goed en moet je enorm je best doen om er iets aan te doen. Heb al bijna zin om lekker een Dell te kopen, gewoon om Apple niet te steunen. Maandag afspraak bij de Genius bar, nu maar hopen dat zij wél capabel zijn.
Persoonlijk heb ik enkel maar goede ervaringen... Als het je niet zint wat een medewerker zegt kan je altijd vragen naar iemand die hoger staat... Soms zijn vloermedewerkers erg star en kan je zo meer bereiken. Gewoon netjes blijven maar wel je rechten kennen en benoemen.The Unbelievabl schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:13:
Ik hoop niet dat een van jullie problemen krijgt met zijn nieuwe Macbook, ik word echt van het kastje naar de muur gestuurd. Echt belachelijk van Apple, koop je een laptop van 2500 euro, is deze niet goed en moet je enorm je best doen om er iets aan te doen. Heb al bijna zin om lekker een Dell te kopen, gewoon om Apple niet te steunen. Maandag afspraak bij de Genius bar, nu maar hopen dat zij wél capabel zijn.
Ik moet woensdag beginnen met werken bij een bedrijf met BYOB. Ik heb maar 1 USB-c slot op mijn pricewatch: Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Zilver.
Wat voor adapter zou ik moeten kopen? 1 die de enkele USB-c poort kan omzetten in een:
- Stroomoplader
- HDMI + DVI (dual monitor)
- Eventueel toetsenbord+muis of dat via bluetooth
Ik hoor net:
Wat voor adapter zou ik moeten kopen? 1 die de enkele USB-c poort kan omzetten in een:
- Stroomoplader
- HDMI + DVI (dual monitor)
- Eventueel toetsenbord+muis of dat via bluetooth
Ik hoor net:
Zou http://www.apple.com/nl/s.../A/usb-c-naar-usb-adapter dan voldoende moeten zijn?Elke werkplek heeft een port replicator. Dus USB 3 moet voldoende zijn. De port replicator is weer aangesloten op LAN, display, keyboard en muis
[ Voor 23% gewijzigd door chronoz op 07-01-2017 14:24 ]
Je zit in het verkeerde topic, deze is voor de MBP, niet de MB die jij hebt. Als je een port replicator wil aansluiten dan kun je dat inderdaad het beste met die adapter doen maar let wel op dat de port replicator ook met OS X compatible moet zijn. Je hebt daar wel de nodige drivers voor nodig. Werkt die port replicator niet omdat ie niet compatible is dan kun je nog overwegen om de multiport van bijv. Apple te kopen.
Btw, houd er rekening mee dat dual screen met een MB niet of slecht gaat werken. De MB kan best veel maar het is nog steeds geen rekenmonster.
Btw, houd er rekening mee dat dual screen met een MB niet of slecht gaat werken. De MB kan best veel maar het is nog steeds geen rekenmonster.
Hier helaas veel problemen met mijn MacBook Pro 15" (TB, 460GPU). Waarschijnlijk GPU problemen... Apple Care gebeld en verhaal uitgelegd en er is een nieuwe onderweg en ik kan deze terugsturen als ik de nieuwe ontvangen heb. Misschien kun je dat proberen? Ik kreeg wel gelijk een Senior Advisor aan de lijn vanwege mijn problemen.The Unbelievabl schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:13:
Hoe is de accuduur bij jullie? Ik heb de Macbook Pro (Non Touch Bar) nu een week in gebruik en naar mijn idee is het best prima. Niet zo lang als bij mijn Macbook Air, maar toch heel behoorlijk. Met welke applicatie kun je dit het best monitoren? Ik heb nu Battery Monitor, maar daarin kan ik niet precies zien hoe lang de accu is meegegaan op 1 cycle.
[ Voor 17% gewijzigd door JackL89 op 08-01-2017 09:06 ]
Coconut battery is hier ideaal voor. Accuduur bij mij wisselt enorm van de gebruikte applicaties. Enkel safari geeft mij 7-8 uur, met spotify erbij 5-7 uur (iemand die weet waarom spotify zoveel verbruikt, en of er een alternatieve methode/applicatie is die dat beter doet?). Bij fotobewerking is het eerder 3 uur ongeveer. Heb ook gemerkt dat video kijken in VLC (7-8 uur) veel minder efficiënt is dan met quicktime (12 uur, hoewel ik dat nog wat meer moet testen, kan ook aan de codecs liggen gezien het verschillende bestanden waren).JackL89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:04:
Hoe is de accuduur bij jullie? Ik heb de Macbook Pro (Non Touch Bar) nu een week in gebruik en naar mijn idee is het best prima. Niet zo lang als bij mijn Macbook Air, maar toch heel behoorlijk. Met welke applicatie kun je dit het best monitoren? Ik heb nu Battery Monitor, maar daarin kan ik niet precies zien hoe lang de accu is meegegaan op 1 cycle.
Ik heb zelf momenteel wat problemen met finder, dock en mission control. Regelmatig lopen er stukken van de mac compleet vast bij bepaalde acties. Vroeger liep het geheel vast bij gebruik maken van app exposé, maar een nvram reset loste dat probleem op. Momenteel loopt mijn mac keer op keer vast bij het openen van mission control. Ik kan nog wel swipen tussen desktops, maar kan geen enkel venster actief maken (terminal launchen lukt dus wel, maar erin typen werkt niet, waardoor ik de mac moet herstarten met de powerknop).
Hier precies hetzelfde probleem met een MBP15" (460) i.c.m. een LG38UC99 aangesloten over usb-c (thunderbolt) in clamshell mode. Het is elke keer maar raden of de laptop wel / niet succesvol zal ontwaken, het kan 3x achter elkaar goed gaan en daarna 3x achter elkaar misgaan waarbij het geheel bevriest en de boel gereboot moet worden.baslab schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:58:
[...]
Vergelijkbare opstelling met MPB15". Scherm (LG 27UD88) blijft bij mij zwart als MPB in slaap is gegaan. Niet meer wakker te krijgen.
Klap ik MPB open blijft deze ook zwart en op touchbar verzoek om in te loggen met vingerscan. Maar werkt niet.
Reboot doet alles weer werken. Lijkt me niet de bedoeling van deze opstelling.
Ik heb gezocht maar nog niet vergelijkbaar kunnen vinden met een oplossing.
N.a.v. een topic op macrumors had ik de laptop zo ingesteld dat ik alleen het scherm zou laten slapen (laptop bleef gewoon aan) en graphics switching had ik ook uitgezet. Het probleem leek geëlimineerd door sleep in zijn geheel buiten spel te zetten maar zelfs toen heb ik meegemaakt dat de laptop soms niet in staat was om het scherm succesvol weer in te schakelen. Het probleem zit 'm misschien dus niet alleen in de sleep modus.
Maandag maar even bellen met AppleCare, ik zie hier wisselende ervaringen m.b.t. de bereidheid om te helpen vanuit Apple. Hebben mensen nog tips om niet afgepoeierd te worden?
Ik bel altijd van te voren om te vragen wat mijn opties zijn. Ben nog nooit afgepoeierd.RivalR schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:23:
[...]
Hier precies hetzelfde probleem met een MBP15" (460) i.c.m. een LG38UC99 aangesloten over usb-c (thunderbolt) in clamshell mode. Het is elke keer maar raden of de laptop wel / niet succesvol zal ontwaken, het kan 3x achter elkaar goed gaan en daarna 3x achter elkaar misgaan waarbij het geheel bevriest en de boel gereboot moet worden.
N.a.v. een topic op macrumors had ik de laptop zo ingesteld dat ik alleen het scherm zou laten slapen (laptop bleef gewoon aan) en graphics switching had ik ook uitgezet. Het probleem leek geëlimineerd door sleep in zijn geheel buiten spel te zetten maar zelfs toen heb ik meegemaakt dat de laptop soms niet in staat was om het scherm succesvol weer in te schakelen. Het probleem zit 'm misschien dus niet alleen in de sleep modus.
Maandag maar even bellen AppleCare, ik zie hier wisselende ervaringen m.b.t. de bereidheid om te helpen vanuit Apple. Hebben mensen nog tips om niet afgepoeierd te worden?
Ik heb met mijn MacBook pro retina non touch af en toe last van een zwart flikkerend scherm. Dit treed soms op bij het starten van een powerpoint presentatie of het spelen van een spelletje league. De powerpoint restarten helpt soms. Herkent iemand dit?
Guys,
Ik ben groot voorstander van het hele USB-C gebeuren op de nieuwe MacBooks, maar een klein ding vind ik wel lastig op het moment en dat zijn 3rd party laadkabels. De MacBook Pro 15" adapter geeft 'n dikke 87W door.
Als we het tabelletje in dit artikel op tweakers even volgen: reviews: De veelbelovende warboel van usb-c: Eén kabel die vrijwel alles kan, dan geeft de adapter maximaal 20V door, bij een variabele stroomsterkte. Voor de MacBook kom je dan uit op 20V * 5A wil je 87W kunnen leveren. het landschap van de kabels is op dit moment nog een warboel en ik kan eigenlijk nergens goeie kabels vinden die aan de 5A specificatie voldoen, hoogstens 3A, maar dat gaat 'm niet worden.
Heeft iemand misschien een mooi overzicht van welke kabels genoeg stroom doorgeven?
Ik ben groot voorstander van het hele USB-C gebeuren op de nieuwe MacBooks, maar een klein ding vind ik wel lastig op het moment en dat zijn 3rd party laadkabels. De MacBook Pro 15" adapter geeft 'n dikke 87W door.
Als we het tabelletje in dit artikel op tweakers even volgen: reviews: De veelbelovende warboel van usb-c: Eén kabel die vrijwel alles kan, dan geeft de adapter maximaal 20V door, bij een variabele stroomsterkte. Voor de MacBook kom je dan uit op 20V * 5A wil je 87W kunnen leveren. het landschap van de kabels is op dit moment nog een warboel en ik kan eigenlijk nergens goeie kabels vinden die aan de 5A specificatie voldoen, hoogstens 3A, maar dat gaat 'm niet worden.
Heeft iemand misschien een mooi overzicht van welke kabels genoeg stroom doorgeven?
De beste applicatie hiervoor is een klok. Laad je MacBook op tot 100% en ga hem gebruiken zoals je altijd doet. Noteer hoe laat je bent begonnen en stop pas als de MacBook uitvalt. Kijk nogmaals op de klok en het verschil is de tijd dat je op de accu kunt werken. Alle andere tools gebruiken een algoritme en doen een guesstimation op basis van het gebruik de afgelopen x minuten/uren. Met de huidige processoren en het agressief (tijdelijk) opvoeren van de clockspeed of juist ontzettend omlaag brengen daarvan zal het altijd een gokje blijven.JackL89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:04:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe Macbook voor m'n vriendin. Ik vermoed dat de Air in de meeste gevallen zal voldoen qua performance, maar gezien me 256GB versie het handigst lijkt, kun je ook kijken naar de basis Macbook Pro omdat het verschil nog wel te behappen valt. Lijkt me ook dat je dat geld niet eens echt uitgeeft, en dat een Pro over een aantal jaar nog meer waard is.
Hoewel er zo af en toe wat grafisch werk om de hoek komt kijken valt het alles zins mee, en hoeven we dus niet te mikken op het gebruikspatroon van wat een grafisch vormgever zou doen. Maar ik wil niet weglopen met de goedkoopste Air, want hoewel die zal voldoen, is de aankoop voor lange termijn bedoelt waarbij het gebruikspatroon dus kan veranderen.
Een paar vraagjes:
- Als we er snel eentje willen kopen (bijv bij Mediamarkt ofzo) hoe hou ik dan het 2016 en 2017 model van de Macbook Pro uit elkaar? Ja,, de Touch Bar versies zijn duidelijk nieuw, maar de basis versie lijkt ongewijzigd, wat zijn de verschillen? -> verschil tussen USB A en C
- De Touch bar versies. Leuk, maar het lijkt me meer een gimmick waarvan ik betwijfel of ie de meerprijs waard is. Je krijgt wel een snellere processor. En Intel Iris 550 versus 540 maar dat verschil lijkt niet erg groot te zijn. Iemand daar een andere mening bedingt? Ik vermoed dat deze er sowieso niet gaan komen vanwege de hogere aanschafprijs, maar als iemand goede argumenten heeft hoor ik dat graag.
Sowieso valt het me ook op dat de 2017 modellen nog niet in de pricewatch staan, maar dat zal nog wel komen?
Alvast bedankt.
Hoewel er zo af en toe wat grafisch werk om de hoek komt kijken valt het alles zins mee, en hoeven we dus niet te mikken op het gebruikspatroon van wat een grafisch vormgever zou doen. Maar ik wil niet weglopen met de goedkoopste Air, want hoewel die zal voldoen, is de aankoop voor lange termijn bedoelt waarbij het gebruikspatroon dus kan veranderen.
Een paar vraagjes:
- Als we er snel eentje willen kopen (bijv bij Mediamarkt ofzo) hoe hou ik dan het 2016 en 2017 model van de Macbook Pro uit elkaar? Ja,, de Touch Bar versies zijn duidelijk nieuw, maar de basis versie lijkt ongewijzigd, wat zijn de verschillen? -> verschil tussen USB A en C
- De Touch bar versies. Leuk, maar het lijkt me meer een gimmick waarvan ik betwijfel of ie de meerprijs waard is. Je krijgt wel een snellere processor. En Intel Iris 550 versus 540 maar dat verschil lijkt niet erg groot te zijn. Iemand daar een andere mening bedingt? Ik vermoed dat deze er sowieso niet gaan komen vanwege de hogere aanschafprijs, maar als iemand goede argumenten heeft hoor ik dat graag.
Sowieso valt het me ook op dat de 2017 modellen nog niet in de pricewatch staan, maar dat zal nog wel komen?
Alvast bedankt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Simpel, usb-a is het oude model, usb-c het nieuwe (op andere aansluitingen hoef je dan niet te letten)!null schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:43:
- Als we er snel eentje willen kopen (bijv bij Mediamarkt ofzo) hoe hou ik dan het 2016 en 2017 model van de Macbook Pro uit elkaar? Ja,, de Touch Bar versies zijn duidelijk nieuw, maar de basis versie lijkt ongewijzigd, wat zijn de verschillen?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Kijk dat is mooi.Canaria schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:45:
[...]
Simpel, usb-a is het oude model, usb-c het nieuwe (op andere aansluitingen hoef je dan niet te letten)
(en die had ik misschien zelf kunnen bedenken / opzoeken
USB-C vind ik ook een van de fijne dingen om te hebben voor lange termijn.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 09-01-2017 15:49 ]
De nTB (not touch bar) versie heeft "slechts" twee USB-C/Thunderbolt 3 poorten, de TB versie heeft er 4. Wellicht dat dit kan uitmaken voor jullie. Zelf vind ik het wel makkelijk dat ik ook rechts poorten heb om bijvoorbeeld de lader aan te sluiten.!null schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:43:
Alvast bedankt.
Daarnaast kan je ook met BetterTouchTool blijkbaar snelkoppelingen in je TouchBar zetten zodat je deze makkelijk kan activeren (applicatie onafhankelijk). Het lijkt een gimmick maar stiekem gebruik ik het toch vaker dan ik had gedacht.
Verder zit er vrij weinig verschil tussen beiden, mocht accuduur het belangrijkste zijn, de nTB heeft een grotere accu en een iets zuinigere processor dus langere accuduur. Over de praktijk ervaringen van de 13" kan ik overigens niet meepraten, ik gebruik een 15".
Pfff, ik ben toch niet echt tevreden over m'n huidige 2016 Macbook Pro, al jaren (vanaf de Titanium PowerBook G4) gebruik ik ze naar alle tevredenheid maar dit is wel de slechtste tot nu toe.
De accuduur is belabberd, het toetsenbord begint te wennen maar wat een irritant geluid maakt het zeg, de touchbar is is ook eerder vervelend dan een nuttige toevoeging en om over het gebrek van Magsafe nog maar te zwijgen.
Zit er tot mijn grote spijt er ernstig over na te denken nog snel een 2015 model op de kop te tikken...
De accuduur is belabberd, het toetsenbord begint te wennen maar wat een irritant geluid maakt het zeg, de touchbar is is ook eerder vervelend dan een nuttige toevoeging en om over het gebrek van Magsafe nog maar te zwijgen.
Zit er tot mijn grote spijt er ernstig over na te denken nog snel een 2015 model op de kop te tikken...
[ Voor 6% gewijzigd door Je Moeder op 09-01-2017 18:58 ]
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Verwijderd
Heeft er al iemand een mooie silicone case gevonden. Die van de andere MacBooks waren top. Goede protectie en niet al te dik.
Ik weet niet of je een 15" model hebt, maar zo ja, houd dan via Activity Monitor eens in de gaten of je geen programma's gebruikt die het gebruik van de Radeon GPU forceren.Raveon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:56:
Pfff, ik ben toch niet echt tevreden over m'n huidige 2016 Macbook Pro, al jaren (vanaf de Titanium PowerBook G4) gebruik ik ze naar alle tevredenheid maar dit is wel de slechtste tot nu toe.
Mijn ervaring met m'n 15" model is juist dat de batterij enorm lang mee kan gaan mits de interne GPU gebruikt wordt.
Zo gauw als de Radeon ingeschakeld wordt schiet het stroomverbruik omhoog van 4 a 10W naar 16 a 20W, en dat is met verder alleen Safari open.
Alle componenten in de 2016 modellen kunnen een stuk zuiniger werken dan in de oude modellen, maar door de relatief kleine accu's gaan ze wel sneller leeg als je componenten op hun staart trapt. Want dan vreet het geheel nog net zoveel stroom als de oude modellen.
En wat betreft het toetsenbord, ik vind het hands-down het beste toetsenbord op een laptop dat ik ooit gehad heb.
Het enige waar ik mee zit is dat ik eigenlijk een extra adapter wil, maar ik vind de prijzen daarvan wel aardig belachelijk. Een 87W adapter voor €89 tot daar aan toe, maar dan zit er nog niet eens een kabel bij. En een originele USB-C kabel van Apple die 5A aankan kost ook alweer €25, dat had echt wel in 1 doos gemogen voor zeg €99.
[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 09-01-2017 19:44 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Qua accuduur en performance schiet je niks op tussen het 2015 en 2016 model; het enige wat je er mee oplost is het toetsenbord (incl. Touch Bar) en de MagSafe (hoewel je dat ook kunt toevoegen met een kabeltje van o.a. Belkin). Houdt er rekening mee dat MagSafe niet per se werkt wanneer je 1 van de andere aansluitingen ook in gebruikt hebt omdat die aansluiting niet over een snelle disconnect functie beschikt.Raveon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:56:
Vinden jullie de accu van een MBP2016 dan zo slecht? Ik red er een dag werken wel op namelijk.
Outlook, Remote Desktop, Word, radio op de achtergrond en wat internet gebruik.
Moet wel zeggen dat ik van een HP ProBook af kom waarvan de accu na ongeveer anderhalf uur wel leeg was
Moet wel zeggen dat ik van een HP ProBook af kom waarvan de accu na ongeveer anderhalf uur wel leeg was
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Verwijderd
Ik kan ten dele in de discussie hier in mee gaan.--MeAngry-- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Ik weet niet of je een 15" model hebt, maar zo ja, houd dan via Activity Monitor eens in de gaten of je geen programma's gebruikt die het gebruik van de Radeon GPU forceren.
Mijn ervaring met m'n 15" model is juist dat de batterij enorm lang mee kan gaan mits de interne GPU gebruikt wordt.
Zo gauw als de Radeon ingeschakeld wordt schiet het stroomverbruik omhoog van 4 a 10W naar 16 a 20W, en dat is met verder alleen Safari open.
Alle componenten in de 2016 modellen kunnen een stuk zuiniger werken dan in de oude modellen, maar door de relatief kleine accu's gaan ze wel sneller leeg als je componenten op hun staart trapt. Want dan vreet het geheel nog net zoveel stroom als de oude modellen.
En wat betreft het toetsenbord, ik vind het hands-down het beste toetsenbord op een laptop dat ik ooit gehad heb.Dat klikgeluid is juist heerlijk, m'n collega's hebben maar pech.
(Hoewel ik ook collega's heb met mechanische toetsenborden, das nog een slag erger.)
Het enige waar ik mee zit is dat ik eigenlijk een extra adapter wil, maar ik vind de prijzen daarvan wel aardig belachelijk. Een 87W adapter voor €89 tot daar aan toe, maar dan zit er nog niet eens een kabel bij. En een originele USB-C kabel van Apple die 5A aankan kost ook alweer €25, dat had echt wel in 1 doos gemogen voor zeg €99.
na enkele weken in gebruik.
1. Batterij gewoon ruk. ik programmeer er veel op, en dus geen grafisch intense dingen. Vroeger kon je als je hem net in het eerste jaar gebruikt gewoon makkelijk 10 tot 12 uur mee doen. Met mijn huidige is dit dramatisch. had het van de week opgeschreven 12:45 94% batterij. om 16.00 viel die uit.. dat is toch serieus niet normaal?? Vind dat best wel schandalig voor 3000+ laptop (15" 2.7ghz radeon 455 model)
2. Performance, middelmaat, vind op sommige vlakken wel aardig, maar om nou te zeggen WOW wat een vooruit gang van mijn full-spec 2012 model. absoluut niet.
3. Toetesenboard. vond het begin irritant, nu prima. als ik de oude probeer vind ik die nu irritant. dus goede vooruitgang. typesnelheid ligt hoger. Alleen de pijltjes toetsen zijn een drama. Iets wat ik veel gebruik met ontwikkelen.
4. Touchbar, grote frustratie. Mis mijn directe knoppen voor volume, next/prev enz. Daarnaast heb ik enorm veel ruzie met de esc knop. die mis ik echt als fysieke knop.
Verder, tuurlijk prachtig ding, USB-C concept vind ik super. al komt de markt voor devices traag op gang (samsung t3 externe disks zijn super bijvoorbeeld).
Wel denk ik heel erg dat dit niet de macbook is die ze uit wilde brengen. Zo stonden er op macrumors verschillende verhalen over grote consessies die gedaan zijn zoals de getrapte accu die niet door is gegaan en andere perfomance dingen. Denk dat de next-gen die hopelijk over een jaartje er wel is. de macbook is die ze uit hadden willen brengen.
Absolute noodzaak is dan, 2x betere batterij minimaal. Flinke gpu upgrade en 32gb memory.
om nog even met pluspunten te eindigen. Scherm is fantastisch.
4. is vrij goed op te lossen door de Capslock te rebinden naar Escape.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook jammer dat de accu zo klein is hoor. Je ziet door de hoeveelheid lege ruimte in de behuizing inderdaad dat ze er iets anders mee hadden willen doen. En met een 95Wh batterij had je er met licht internetgebruik bijna 15 uur op kunnen halen, en met intensief gebruik gewoon net zo lang als de oudere modellen. Dat zal hun doel ook zijn geweest. Volgend jaar verwacht ik dus een flinke verbetering, maar deze zal toch weer 4 jaar mee moeten.
Nu scheelt het dat ik zelf nooit lang op de accu hoef te werken. Maar als ik m'n adapter vergeet is het wel jammer dat ik nu veel meer op moet letten met wat ik doe om de accu niet te snel leeg te laten lopen. En mijn eigen programmeer-IDE forceert helaas het gebruik van de dedicated GPU. (Terwijl dit niet nodig is, ik moet eens kijken of hier een bug report voor bestaat.)
Ik ben nu zo'n 2 uur bezig in Safari, beetje Youtube tussendoor, zit nu op 85%, dus het kan prima. Maar start ik mijn IDE op, dan denk ik dat ik over 3 uur wel naar bed kan. En met m'n vorige MacBook redde ik dat toch wat langer voor m'n gevoel. Misschien let ik er nu ook veel teveel op. Zou kunnen.
Overigens heb ik met mijn accu wel "geluk", want volgens Cocounut heb ik 4% meer capaciteit dan de fabrieksopgave.
Nu scheelt het dat ik zelf nooit lang op de accu hoef te werken. Maar als ik m'n adapter vergeet is het wel jammer dat ik nu veel meer op moet letten met wat ik doe om de accu niet te snel leeg te laten lopen. En mijn eigen programmeer-IDE forceert helaas het gebruik van de dedicated GPU. (Terwijl dit niet nodig is, ik moet eens kijken of hier een bug report voor bestaat.)
Dat zijn allemaal taken waar je processor vrijwel niets voor doet en je externe GPU niet ingeschakeld wordt. Dan haal je met wat geluk best 8 uur accugebruik.sjorremans schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:44:
Vinden jullie de accu van een MBP2016 dan zo slecht? Ik red er een dag werken wel op namelijk.
Ik ben nu zo'n 2 uur bezig in Safari, beetje Youtube tussendoor, zit nu op 85%, dus het kan prima. Maar start ik mijn IDE op, dan denk ik dat ik over 3 uur wel naar bed kan. En met m'n vorige MacBook redde ik dat toch wat langer voor m'n gevoel. Misschien let ik er nu ook veel teveel op. Zou kunnen.
Overigens heb ik met mijn accu wel "geluk", want volgens Cocounut heb ik 4% meer capaciteit dan de fabrieksopgave.
[ Voor 36% gewijzigd door --MeAngry-- op 09-01-2017 21:14 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Om nog even een update te geven van mijn kastje naar de muur situatie. Ik had vandaag een Genius afspraak (gemaakt door Apple Support die ik had gebeld) in de Apple Store. Daar kreeg ik weer te horen dat ik moest bellen en dat zij mijn Macbook niet konden innemen omdat deze online gekocht was. Ik was natuurlijk toen al beetje geïrriteerd, aangezien ze voor mij telefonisch een Genius afspraak hadden gemaakt. (Het kastje-muur ging weer verder
. Daar heb ik Apple Aftersales gebeld, meer dan een uur in de wacht gestaan (!!). Uiteindelijk (ik was al best wel lang in de Apple store, +2 uur) kreeg ik iemand aan de lijn van Aftersales die het hele verhaal heeft gehoord vertelde dat hij het echt ging oplossen. Ik helemaal blij, totdat de verbinding opeens verbrak.
Ik kreeg van de Apple mederwerkers in de winkel te horen dat ik maar nogmaals moest bellen en aan de telefoon kreeg ik weer te horen dat ik achteraan in de wachtrij kwam. Toen werd ik best wel pissig, heb bij de senior adviser ook een klacht ingedient en ben best hard tekeer gegaan voor mijn doen (ik had ook nog niet gelucht en was ook nog eens ziek en had het écht gehad, nu beetje schuldig dat ik beetje onaardig was, ik ben meestal poeslief aan de telefoon). Gezegd dat ik niet nogmaals in de wachtrij ga staan en gesprek afgesloten. Uiteindelijk heb ik de manager van de winkel gesproken, die was echt heel fijn en die heeft het op kunnen lossen. Macbook is ingeleverd en ik krijg mijn geld terug.
Ik stond na 2,5 uur eindelijk buiten, zonder Macbook. Ben nog steeds verontwaardigd dat het zo belachelijk moeilijk is om een computer van +2500 euro te retourneren omdat er iets mis mee is.
Mochten er nog mensen zijn met foutieve Macbooks, ik hoop dat het jullie beter vergaat

Mochten er nog mensen zijn met foutieve Macbooks, ik hoop dat het jullie beter vergaat
Ik tik ook zo een uur of vijf a zes weg (en was nog niet geheel leeg). Zodra ik iets opstart wat de dGPU nodig heeft valt het inderdaad een stuk omlaag. Die prijzen voor de adapters vind ik ook belachelijk, een mooi alternatief voor onderweg (of als je geen zware programmatuur draait) zou deze zijn van HP, met 45w krachtig genoeg om met 20-25w bij te laden bij regulier office en programmeer gebruik gok ik. Met mijn oude MBP en 60w adapter laadde deze vaak rond de 30-40w bij als ik licht werk deed.--MeAngry-- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Ik weet niet of je een 15" model hebt, maar zo ja, houd dan via Activity Monitor eens in de gaten of je geen programma's gebruikt die het gebruik van de Radeon GPU forceren.
Canaria schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:45:
[...]
Simpel, usb-a is het oude model, usb-c het nieuwe (op andere aansluitingen hoef je dan niet te letten)
Bedankt, het is de Macbook Pro geworden zonder Touch bar. Vanavond al gekochtPat-Juh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:28:
[...]
De nTB (not touch bar) versie heeft "slechts" twee USB-C/Thunderbolt 3 poorten, de TB versie heeft er 4. Wellicht dat dit kan uitmaken voor jullie. ....
De touch bar vond ik wel mooi trouwens, maar was niet genoeg om de 450 euro meer uit te geven.
Wat een nare ervaringThe Unbelievabl schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:21:
[...]
Ik stond na 2,5 uur eindelijk buiten, zonder Macbook. Ben nog steeds verontwaardigd dat het zo belachelijk moeilijk is om een computer van +2500 euro te retourneren omdat er iets mis mee is.
Gelukkig heb je je doel bereikt.
Ga je nu opnieuw een MacBook Pro kopen of iets anders?
Ik heb dezelfde in de bestelling staan maar ik ga er nog even goed over nadenken. Dell komt met geupdate XPS 15 binnenkort, daar ga ik ook wel even naar kijken. Die Macbook is echt een prachtig apparaat maar geeft toch zo een beetje een zure smaak, zeker omdat ie echt prijzig is vergeleken andere laptops. Maar omdat ik de Macbook Pro wel al beetje gewend was, zal het waarschijnlijk als een downgrade voelen en zal ik spijt krijgen.edwinjm schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:55:
[...]
Wat een nare ervaringIk zou in dezelfde situatie ook best pissig worden.
Gelukkig heb je je doel bereikt.
Ga je nu opnieuw een MacBook Pro kopen of iets anders?
Ik heb net maar eens gfxCardStatus geïnstalleerd, kijken of de accuduur verbeterd door alleen de geïntegreerde videokaart te gebruiken.
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Onder Sierra is er een bug waardoor de app zelf een trigger is voor de dGPURaveon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:20:
Ik heb net maar eens gfxCardStatus geïnstalleerd, kijken of de accuduur verbeterd door alleen de geïntegreerde videokaart te gebruiken.
Ik heb de App ook draaien en alleen bij bepaalde websites of Aperture slaat de dGPU aan. Je kan gelukkig de boel forceren op de Iris530 en zonder merkbare problemen verder-surfen op internet.
Of het allemaal zo'n issue is weet ik niet. Apple biedt geen stopwatches aan in het assortiment en ik werk alleen met Apple.
Of het allemaal zo'n issue is weet ik niet. Apple biedt geen stopwatches aan in het assortiment en ik werk alleen met Apple.
Bij mij werkte gfxStatus ook niet (dGPU bleef aan) maar dit is een fork die wel zou moeten werken onder Sierra aldus gebruikers op Reddit : https://github.com/steves...atus/releases/tag/v2.4.3i. Ik kan hem zelf niet testen alleen dus je moet het zelf proberen.Pat-Juh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:33:
[...]
Onder Sierra is er een bug waardoor de app zelf een trigger is voor de dGPU. Ff opletten welke versie je hebt... bij mij werkte het namelijk niet meer (net als bij een hoop andere mensen).
Ik moet zeggen dat ik toch wel met enige regelmaat een freeze oid heb, bijvoorbeeld bij het openen van mission control of het wisselen van tabs. Iemand anders hier ook last van? (rMBP NoTB - 512GB).
It's dogged that does it
Die van mij gaat vandaag terug. Onverklaarbare stabiliteitsproblemen waren voor mij de druppel. Je mag verwachten van een laptop van 3300 euro dat hij probleemloos werkt. Zeker omdat dat altijd het grote pluspunt van Apple laptops was. (was...)
Exact de zelfde software draait probleemloos op mijn MB 12", dus daar doe ik het voorlopig maar mee.
Exact de zelfde software draait probleemloos op mijn MB 12", dus daar doe ik het voorlopig maar mee.
<Zinloze tekst hier>
Spoedig komt bij mij de 15 inch MBP '2016 binnen. Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wat voor bescherming gebruiken jullie? Zelf leek me bijv. dBrandskin een goede optie plus een sleeve (gewatteerde binnenkant) voor transport en opslag. Vroeger zag ik veel hardshell cases, maar die lijken minder in trek te zijn.
Ik heb hetzelfde probleem. Gisteren werkte mission control feilloos, maar vandaag kan ik het niet openen. Bij photoshop bij het gebruik van het vanishing point filter liep het complete systeem ook vast. Best irritant, hoop dat apple dit snel fixt. Het vastlopen bij gebruik maken van app exposé kon ik oplossen door op advies van support NVRAM te resetten.SavageBrother schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:21:
Ik moet zeggen dat ik toch wel met enige regelmaat een freeze oid heb, bijvoorbeeld bij het openen van mission control of het wisselen van tabs. Iemand anders hier ook last van? (rMBP NoTB - 512GB).
Verwijderd
Ik zoek ook nog naar een goede skin. alleen die dBrandskin = puur een stikker volgens mij, ik zoek meer een silicon case zeg maar. Iemand ideeen?hotrid schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:12:
Spoedig komt bij mij de 15 inch MBP '2016 binnen. Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wat voor bescherming gebruiken jullie? Zelf leek me bijv. dBrandskin een goede optie plus een sleeve (gewatteerde binnenkant) voor transport en opslag. Vroeger zag ik veel hardshell cases, maar die lijken minder in trek te zijn.
Ik heb ook de nieuwe 15 inch, wil het liefste daar ook een sleeve omheen vooral voor in mijn tas voor extra bescherming. Nu krijgen de Incase sleeves wel goede beoordelingen, zijn ze zacht van binnen, en van goede kwaliteit, maar ze hebben nu alleen nog de oude 15inch maat. (https://www.incase.com/sh...-retina-15/heather-black/)hotrid schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:12:
Op hun site zetten ze wel ergens dat de 2016 versies snel komen, even afwachten dus.
Vind het toch zonde om een sleeve te kopen die dan weer net iets te ruim zit, dan maar even wachten.
edit toevoeging:
Had ook nog even contact opgenomen met Apple zelf via de chat, ze zeiden dat ze waarschijnlijk de nieuwe versie van Incase ook weer gaan verkopen via de store. Alleen konden ze niks zeggen over welke termijn, daar wijzen ze me door naar Incase zelf. Wel konden ze aangeven dat als ze een nieuw product invoeren ze het eerst goed wouden 'keuren' zodat het allemaal aan hun eigen eisen voldeed.
[ Voor 21% gewijzigd door Paragon93 op 10-01-2017 16:41 . Reden: aanvulling ]
Trust me, I'm an engineer
Oh thanks! Ga het gelijk proberen.The Unbelievabl schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:48:
[...]
Bij mij werkte gfxStatus ook niet (dGPU bleef aan) maar dit is een fork die wel zou moeten werken onder Sierra aldus gebruikers op Reddit : https://github.com/steves...atus/releases/tag/v2.4.3i. Ik kan hem zelf niet testen alleen dus je moet het zelf proberen.
Ik gebruik al jaren enkel een La Robe sleeve zonder problemen. Dit keer heb ik voor mijn MacBook Pro ook een dBrand skin besteld... Meer voor de esthetische waarde en tegen krasjes aan de onderzijde (bij mijn oude ergerde ik mij hier op den duur aan). Zolang je niet smijt met je tas komt het wel goed.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:41:
[...]
Ik zoek ook nog naar een goede skin. alleen die dBrandskin = puur een stikker volgens mij, ik zoek meer een silicon case zeg maar. Iemand ideeen?
Een Spacegray MacBook (Pro) met een zwarte "nep lederen" skin ziet er echt super gelikt uit
Tip welke misschien nog niet iedereen weet. Maar als je in Systeemvoorkeuren - Toetsenbord - Toetscombinaties naar Functietoetsen gaat kun je programma's toevoegen waar je altijd de functietoetsen wilt hebben. Bijv. om Parallels of VmWare toe te voegen daar Windows geen ondersteuning heeft voor de touchbar.Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:52:
[...]
4. Touchbar, grote frustratie. Mis mijn directe knoppen voor volume, next/prev enz. Daarnaast heb ik enorm veel ruzie met de esc knop. die mis ik echt als fysieke knop.
Ik heb gewoon alle programma's die ik veel gebruik toegevoegd, veel makkelijker dan die touchbar knoppen die steeds per app anders zijn en nooit gebruikt worden.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Hier ook nog altijd opzoek naar een cover/sleeve. Apple zelf heeft ze nog niet begrijp ik?
Wilde van de week even kijken in Haarlem maar dat heeft dus geen zin?!
Vind zelf de cases van Incase ontzettend gaaf.
Gecko heeft ze trouwens ook nog niet...
Wilde van de week even kijken in Haarlem maar dat heeft dus geen zin?!
Vind zelf de cases van Incase ontzettend gaaf.
Gecko heeft ze trouwens ook nog niet...
Is het eigenlijk aan te raden om een MBP voor 95% van de tijd als desktop te gebruiken (dus in clamshell mode met scherm en muis en toetsenbord) en slechts sporadisch portable te gaan (bijvoorbeeld op vakantie) of is dit nefast voor de accu, of gewoon minderwaardig ten opzichte van een volwaardige iMac?
De reden is dat ik al een jaar zit te wachten op een upgrade van de Mac Mini, deze zou perfect zijn voor mij maar ik vind het nogal absurd om hardware van 2014 in huis te halen. Maar de update blijft achter, mijn huidige PC begint écht op zijn laatste benen te lopen en er zijn zelfs vermoedens dat Apple de Mac Mini zelfs volledig zou afvoeren.. Een iMac is eigenlijk buiten budget en ik heb nog een prima scherm, vandaar is de MBP misschien een handig alternatief?
De reden is dat ik al een jaar zit te wachten op een upgrade van de Mac Mini, deze zou perfect zijn voor mij maar ik vind het nogal absurd om hardware van 2014 in huis te halen. Maar de update blijft achter, mijn huidige PC begint écht op zijn laatste benen te lopen en er zijn zelfs vermoedens dat Apple de Mac Mini zelfs volledig zou afvoeren.. Een iMac is eigenlijk buiten budget en ik heb nog een prima scherm, vandaar is de MBP misschien een handig alternatief?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Zelf een Mac Mini maken? Fractie van de kosten en dus veel bang for Buck maar ja het is niet echt
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Mijn 15 inch Macbook Pro uit 2010 heeft vorige week de geest gegeven... Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe Macbook, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit een 2016 model moet worden. Ik lees toch veel wisselende dingen over de nieuwe lijn.
Mijn gebruik beperkt zich tot internet (veel tabs open), office werkzaamheden, filemaker, foto's en af en toe een potje schaken
.
In de toekomst wil ik hobbymatig wat video's gaan bewerken, maar hier hoeft wat mij betreft qua specs geen rekening mee worden gehouden. Wat denken jullie? Ik kom van een 15 inch, maar vindt de prijs van de huidige 15 toch echt wat te hoog.
Mijn gebruik beperkt zich tot internet (veel tabs open), office werkzaamheden, filemaker, foto's en af en toe een potje schaken
In de toekomst wil ik hobbymatig wat video's gaan bewerken, maar hier hoeft wat mij betreft qua specs geen rekening mee worden gehouden. Wat denken jullie? Ik kom van een 15 inch, maar vindt de prijs van de huidige 15 toch echt wat te hoog.
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Ik had ook een 15" 2010. Zelf geüpgraded naar 8GB en 512GB SSD. Ging eigenlijk nog prima.
Toch de nieuwe gekocht. TB/i5/16/1TB. En 13". Nog geen dag spijt gehad. Het scherm is veel scherper dan bij de MPB uit 2010 en de laptop is nu veel handzamer. Je zou nog kunnen besparen op de touchbar. Die vond ik wel gaaf, maar in de praktijk gebruik ik hem bijna niet.
Toch de nieuwe gekocht. TB/i5/16/1TB. En 13". Nog geen dag spijt gehad. Het scherm is veel scherper dan bij de MPB uit 2010 en de laptop is nu veel handzamer. Je zou nog kunnen besparen op de touchbar. Die vond ik wel gaaf, maar in de praktijk gebruik ik hem bijna niet.
pietertie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:31:
Mijn 15 inch Macbook Pro uit 2010 heeft vorige week de geest gegeven... Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe Macbook, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit een 2016 model moet worden. Ik lees toch veel wisselende dingen over de nieuwe lijn.
Mijn gebruik beperkt zich tot internet (veel tabs open), office werkzaamheden, filemaker, foto's en af en toe een potje schaken.
Heb je eventueel gekeken naar de "oude" 15"? Mocht het scherm formaat een must zijn... De prijzen van dit model zijn momenteel heel wat gunstiger dan voorheenpietertie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:31:
Mijn gebruik beperkt zich tot internet (veel tabs open), office werkzaamheden, filemaker, foto's en af en toe een potje schaken.
Er zijn momenteel heel veel mogelijkheden die nauw op elkaar aansluiten, soms te nauw vind ik...
Bedankt voor je reactie. Het geheugen en harde schijf heb ik idd al vrij snel van een upgrade voorzien. Het is nu echter over en sluiten, gezien het probleem daar niet meer zit...Lowdown99 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:44:
Ik had ook een 15" 2010. Zelf geüpgraded naar 8GB en 512GB SSD. Ging eigenlijk nog prima.
[...]
De overgang van 15 naar 13 vindt jij dus goed te doen?
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Ik zou het erg jammer vinden als de Mini uit het assortiment gaat. Ik overweeg zelf een opstelling waarbij ik een Mac Mini en een Mini ITX Windows systeempje combineer. Dan ben ik van Bootcamp af. Dit icm een monitor met meerdere HDMI/Displayport ingangen zodat ik snel kan switchen tussen OS. Dan kan ik zowel mijn Steam library op Windows benutten en voor overige zaken op macOS blijven zoals ik gewend ben. Dit feest gaat niet door wanneer er inderdaad geen nieuwe Mini komt. De MacBook Pro die ik nu heb zou ik ook voor dit doel kunnen gebruiken. Ik heb nog een 12" MacBook voor onderweg, dus dan kan ik de Pro in mijn voorgestelde opstelling ook in clamshell modus gaan draaien. Bij mij boeit het gaar worden van de accu dan niet meer. In jouw geval echter zou ik er ook weinig zorgen over maken. Hoewel men zegt dat Lithium-ion-accu's geen 'geheugen' hebben, lijkt het mij niet helemaal gezond om de MacBook Pro meer dan 11 maanden aan de lader te hangen zonder de accu af en toe even de benen te laten strekken zegmaarDarks schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:20:
Is het eigenlijk aan te raden om een MBP voor 95% van de tijd als desktop te gebruiken (dus in clamshell mode met scherm en muis en toetsenbord) en slechts sporadisch portable te gaan (bijvoorbeeld op vakantie) of is dit nefast voor de accu, of gewoon minderwaardig ten opzichte van een volwaardige iMac?
Heb zelf deze besteld.Paragon93 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:19:
[...]
Ik heb ook de nieuwe 15 inch, wil het liefste daar ook een sleeve omheen vooral voor in mijn tas voor extra bescherming. Nu krijgen de Incase sleeves wel goede beoordelingen, zijn ze zacht van binnen, en van goede kwaliteit, maar ze hebben nu alleen nog de oude 15inch maat. (https://www.incase.com/sh...-retina-15/heather-black/)
Op hun site zetten ze wel ergens dat de 2016 versies snel komen, even afwachten dus.
Vind het toch zonde om een sleeve te kopen die dan weer net iets te ruim zit, dan maar even wachten.
http://www.pack-smooch.co...touch-bar-/-touch-id.html
Ben er erg tevreden over.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ik ben net begonnen met een accu test. Gewoon 'ouderwets' een stopwatch erbij op mijn telefoon en kijken hoe lang de accu meegaat op 1 cycle. Schermresolutie op 75% en ik gebruik nu met name Safari en Nylas N1, een mailprogramma (beter dan de standaard mail applicatie van Apple). Dit is zeker niet geheel representatief, maar ik kan daarna wel een aardige inschatting maken over hoe lang mijn Macbook Pro (nTB) meegaat. Ik ben benieuwd.....
Yep. Was een beetje huiverig, maar je krijgt er een hoop draagbaarheid voor terug. Zeker t.o.v. de 2010 MBP.
pietertie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor je reactie. Het geheugen en harde schijf heb ik idd al vrij snel van een upgrade voorzien. Het is nu echter over en sluiten, gezien het probleem daar niet meer zit...
De overgang van 15 naar 13 vindt jij dus goed te doen?
Ik heb zelf altijd een Freiwild sleeve gehad voor mijn 13" Het voordeel vind ik dat hij als een soort extra bescherming in een rugtas kan gebruiken. Je kunt hem er gewoon in laten zakken
Duurt nog even voor de nieuwe 15" pro https://www.freiwildshop.com/sleeve-15/a-177/
Duurt nog even voor de nieuwe 15" pro https://www.freiwildshop.com/sleeve-15/a-177/
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Mat Zwarte Hard Cases zijn momenteel bijna nergens verkrijgbaar?
Accutest is volop bezig.
Tussenstand: 2.30 uur in gebruik, nog 80% over
Wat heb ik uitgevoerd?: webbrowsing (safari), mailen (standaard mail programma en Nylas), wat documenten gedownload en bekeken en daarna een half uur muziek geluisterd via Spotify.
So far, so good..
Accutest is volop bezig.
Tussenstand: 2.30 uur in gebruik, nog 80% over
Wat heb ik uitgevoerd?: webbrowsing (safari), mailen (standaard mail programma en Nylas), wat documenten gedownload en bekeken en daarna een half uur muziek geluisterd via Spotify.
So far, so good..
Die conclusie klopt niet. Zowel Windows als VMware Fusion (en vast ook Parallels) ondersteunen wel degelijk de Touch Bar. Dat komt omdat de Touch Bar de functie-toetsen (F-toetsen) vervangt. De ondersteuning is dan ook niet anders als voorheen met de fysieke toetsen. De functie-specifieke toetsen zoals die voor Mission Control e.d. worden niet door het guest OS ondersteund omdat het guest OS een normaal toetsenbord krijgt doorgestuurd (hij ziet dus niet eens dat er een Apple toetsenbord aan hangt). Met de Fn-toets krijg je ook nu nog steeds de oude F-toetsen (F1, etc.) terug en dat werkt prima binnen de guest OS.Xanion schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:14:
Bijv. om Parallels of VmWare toe te voegen daar Windows geen ondersteuning heeft voor de touchbar.
De Touch Bar kan alleen meer dan de oude functie-toetsen omdat de apps nu zelf de functie-toetsen aan kunnen passen. Alleen dit deel wordt niet ondersteund onder Windows en nog niet door VMware Fusion/Parallels. In Windows is het niet zo raar, het vereist namelijk dat de applicaties daar ondersteuning voor bieden. M.a.w. een applicatie als Edge zou dus ondersteuning moeten bieden voor de Touch Bar.
Aangezien VMware Fusion zelf een OS X applicatie is kan het zijn dat deze ooit nog gebruik gaat maken van de Touch Bar. Wellicht dat bepaalde functionaliteit van de vm erin gestopt kan worden en/of de functionaliteit van het icoontje in de menubar. Dat moeten we, net als bij vele andere apps, gaan afwachten. Het duurt nou eenmaal even om dit goed te implementeren.
Heb je ook al eens gekeken naar de optie die op Keyboard > Keyboard staat? Je kunt daar namelijk instellen wat de standaard actie moet zijn wat vooral handig is voor mensen die de extra functionaliteit van de Touch Bar niet gebruiken.Ik heb gewoon alle programma's die ik veel gebruik toegevoegd, veel makkelijker dan die touchbar knoppen die steeds per app anders zijn en nooit gebruikt worden.
Accuduur precies op 50% nu. En dat na 5,5 uur! Bijna continu bezig geweest met webbrowsing (tekst en ook wat filmpjes), pages, mail en Spotify. Ik ben blij, de accuduur is voor mij meer dan voldoende. Bij 'lichte taken' moet de beloofde 10 uur makkelijk te halen zijn, maar bij de zwaardere taken zal de accu logischerwijs sneller leeg zijn. Binnenkort nog een test doen met zwaardere taken, zoals fotobewerking en bijv. Football Manager.
Geen idee wat je wilt zeggen met dit gezwets, maar vind het wel knap dat je in 20 zinnen precies kunt herhalen wat ik in één zin deed.ppl schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:56:
[...]
Die conclusie klopt niet. Zowel Windows als VMware Fusion (en vast ook Parallels) ondersteunen wel degelijk de Touch Bar. Dat komt omdat de Touch Bar de functie-toetsen (F-toetsen) vervangt. De ondersteuning is dan ook niet anders als voorheen met de fysieke toetsen. De functie-specifieke toetsen zoals die voor Mission Control e.d. worden niet door het guest OS ondersteund omdat het guest OS een normaal toetsenbord krijgt doorgestuurd (hij ziet dus niet eens dat er een Apple toetsenbord aan hangt). Met de Fn-toets krijg je ook nu nog steeds de oude F-toetsen (F1, etc.) terug en dat werkt prima binnen de guest OS.
De Touch Bar kan alleen meer dan de oude functie-toetsen omdat de apps nu zelf de functie-toetsen aan kunnen passen. Alleen dit deel wordt niet ondersteund onder Windows en nog niet door VMware Fusion/Parallels. In Windows is het niet zo raar, het vereist namelijk dat de applicaties daar ondersteuning voor bieden. M.a.w. een applicatie als Edge zou dus ondersteuning moeten bieden voor de Touch Bar.
Aangezien VMware Fusion zelf een OS X applicatie is kan het zijn dat deze ooit nog gebruik gaat maken van de Touch Bar. Wellicht dat bepaalde functionaliteit van de vm erin gestopt kan worden en/of de functionaliteit van het icoontje in de menubar. Dat moeten we, net als bij vele andere apps, gaan afwachten. Het duurt nou eenmaal even om dit goed te implementeren.
Gisteren is mijn MacBook Pro 15" (eind 2011) er mee gestopt. De AMD Radeon hield er mee op.
Nu dus toe aan een nieuwe MacBook.
Ik wil het liefst een 15" maar twijfel welke...
heb verschillende topics en sites doorgelezen maar kom er niet helemaal uit.
Ik gebruik hem voor surfen/Office en af en photoshop en GoPro filmpjes bewerken. Dit laatsteging tot nu toe redelijk. Vooral de GoPro filmpjes had ie wat moeite mee.
De vraag is het nu nodig om een dGPU te hebben? Of kan iMovie prima zonder?
Net de dGPU geven vaak een probleem bij MacBooks.
Ik twijfel tussen deze 2:
2.5GHz, 16GB, 512GB en Radeon R9 M370X
https://www.mediamarkt.nl...pf%7C1387220%7C%7Cp%7C%7C
2.5GHz, 16GB, 512GB en Intel Iris pro
http://www.apple.com/nl/s...uct=MJLQ2N/A&step=config#
Of toch een 2016 model?
De planning is om er weer minimaal 5 jaar mee te doen.
Tnx voor het meedenken!
Ik gebruik hem voor surfen/Office en af en photoshop en GoPro filmpjes bewerken. Dit laatsteging tot nu toe redelijk. Vooral de GoPro filmpjes had ie wat moeite mee.
Of toch een 2016 model?
Tnx voor het meedenken!
[ Voor 9% gewijzigd door visie op 11-01-2017 22:09 ]
Voor dat gebruik heb je niet perse een dGPU nodig, maar het kan handig zijn. Momenteel heb ik de late 2013 model met alleen de Intel Iris Pro graphics en dat gaat nog prima met Photoshop en een filmpje bewerken met Final Cut Pro.visie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:04:
Gisteren is mijn MacBook Pro 15" (eind 2011) er mee gestopt. De AMD Radeon hield er mee op.
Of toch een 2016 model?
Tnx voor het meedenken!
Als je bijvoorbeeld voor het 2015 model wilt gaan, zou je eventueel ook tweedehands kunnen kijken. Tweedehands zijn ze vrij scherp geprijsd, anders is eBay ook een optie. Zoals je ziet scheelt dat wel vergeleken met de Media Markt prijs.
Zelf twijfelde ik ook tussen de 2015 met dGPU en de 2016 model en uiteindelijk heb ik de 2016 model besteld, wel een CTO (2.6GHz/512GB/460 dGPU).
Dus als je toch liever die extra poorten wilt hebben, ga dan voor de 2015 model en check even of tweedehands een optie is. Als de poorten je niet zoveel uitmaakt en graag dongles wilt aanschaffen, zou ik voor de 2016 model gaan.
hi!
Geen idee wat je wilt zeggen met dit gezwets maar ik vind het wel knap dat je iets leest wat er totaal niet staat. Wat er wel staat is dat je zwetst dat die Touch Bar niet werkt in Windows, Parallels en VMware Fusion want dat doet het wel. De situatie is niet anders als met de fysieke functie-toetsen op de oude MBP's.Xanion schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Geen idee wat je wilt zeggen met dit gezwets, maar vind het wel knap dat je in 20 zinnen precies kunt herhalen wat ik in één zin deed.
Op een tech forum mensen in Jip en Janneke taal dingen uit moeten leggen

Als dit een tech forum is mag ik er vanuit gaan dat het IQ van de mensen hier hoog genoeg is om te snappen wat ik bedoel met de zin dat Windows geen ondersteuning heeft voor de Touchbar en je dus in Windows nog steeds vrolijk op die balk kunt rammen.ppl schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:22:
[...]
Geen idee wat je wilt zeggen met dit gezwets maar ik vind het wel knap dat je iets leest wat er totaal niet staat. Wat er wel staat is dat je zwetst dat die Touch Bar niet werkt in Windows, Parallels en VMware Fusion want dat doet het wel. De situatie is niet anders als met de fysieke functie-toetsen op de oude MBP's.
Op een tech forum mensen in Jip en Janneke taal dingen uit moeten leggen
En als we het dan hebben over lezen wat er niet staat, ik schrijf dat Windows geen ondersteuning biedt voor de Touchbar, niet zoals jij hierboven zegt dat deze niet werkt. (voor jouw Jip&Janneke taal, de applicaties in Windows passen de knoppenbalk in de Touchbar niet aan om op die manier snel functies binnen de applicatie te kunnen aanroepen. En m.i. is het daarom dus veel fijner om in Windows altijd de Fn toetsen te tonen)
En nu weer over naar de orde van de dag...
Hebben mensen al een oplossing gevonden voor het vastlopen bij gebruik maken van app exposé? Klikte net weer op 'show all windows' bij photoshop, en alles hing weer vast. Ik kan nog browsen in safari omdat die fullscreen open stond, maar kan geen enkel nieuw venster (terminal) actief maken, of men werk opslaan. Wordt een beetje schijtziek van deze gigantische bug en het continue forced restarten.
Naar het schijnt komt in de volgende update van Office 2016 (15.31, de februari release) eindelijk ondersteuning voor TouchBar. Benieuwd of dat in de praktijk iets toe gaat voegen.
Ondersteuning voor Skype for Business lijkt me ook wel wat.
Ondersteuning voor Skype for Business lijkt me ook wel wat.
Yep, al 2x blijven steken in expose ... het mag wel beter voor die hoge kostprijs ...cedrix5 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:12:
Hebben mensen al een oplossing gevonden voor het vastlopen bij gebruik maken van app exposé? Klikte net weer op 'show all windows' bij photoshop, en alles hing weer vast. Ik kan nog browsen in safari omdat die fullscreen open stond, maar kan geen enkel nieuw venster (terminal) actief maken, of men werk opslaan. Wordt een beetje schijtziek van deze gigantische bug en het continue forced restarten.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Verwijderd
Hallo,
Ik twijfel tussen een 13 inch MacBook pro retina met Tb met 8gb ram of 16gb ram. De MacBook wordt alleen gebruikt voor de studie en gewoon internetten, dus geen zware programma's. Heeft iemand advies?
Ik twijfel tussen een 13 inch MacBook pro retina met Tb met 8gb ram of 16gb ram. De MacBook wordt alleen gebruikt voor de studie en gewoon internetten, dus geen zware programma's. Heeft iemand advies?
Voor licht gebruik heb je aan 8GB RAM meer dan genoeg. Je zou zelfs kunnen overwegen om de nonTB variant aan te schaffen, aangezien ze qua performance niet veel verschillen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:25:
Hallo,
hi!
Verwijderd
Ben wel een gadgetfreak en applefan, dus de TB moet er zeker op. Heb nu de 15 inch rMBP met 8 GB, en heb daar ook nooit hinder van ondervonden, dus 8 GB zou genoeg moeten zijn inderdaadRWK__ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:27:
[...]
Voor licht gebruik heb je aan 8GB RAM meer dan genoeg. Je zou zelfs kunnen overwegen om de nonTB variant aan te schaffen, aangezien ze qua performance niet veel verschillen.
Waarom van 15" naar 13" ?Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:21:
[...]
Ben wel een gadgetfreak en applefan, dus de TB moet er zeker op. Heb nu de 15 inch rMBP met 8 GB, en heb daar ook nooit hinder van ondervonden, dus 8 GB zou genoeg moeten zijn inderdaad
15" is qua performance en specs wel een aardig verschil.
Moest er iemand nog gegevens willen hebben over de AMD Radeon PRO 460 met 4GB, dit zegt de Crimson erover:
Ik moet het geheel nog eens goed testen onder bootcamp met Windows 10.
Doom op 720p met alle opties op Ultra (nog geen Nightmare) is het goed speelbaar, en zakt de framerate nooit onder de 35/40, met meestal een 70 tot 90 FPS.
(pas geupload, kan zijn dat youtube de 1080p versie nog aan het verwerken is)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| Graphics Card Manufacturer - Powered by AMD Graphics Chipset - AMD Radeon Pro 460 Device ID - 67EF Vendor ID - 1002 SubSystem ID - 0160 SubSystem Vendor ID - 106B Revision ID - C0 Bus Type - PCI Express 3.0 Current Bus Settings - PCI Express 3.0 x8 BIOS Version - 015.050.000.000 BIOS Part Number - 113-C9801AU-028 BIOS Date - 2016/11/29 17:13 Memory Size - 4096 MB Memory Type - GDDR5 Memory Clock - 1270 MHz Core Clock - 907 MHz Total Memory Bandwidth - 81 GByte/s 2D Driver File Path - /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000 Radeon Software Version - 16.6 Radeon Software Edition - Crimson Graphics Chipset - AMD Radeon Pro 460 Memory Size - 4096 MB Memory Type - GDDR5 Core Clock - 907 MHz Windows Version - Windows 10 (64 bit) System Memory - 16 GB CPU Type - Intel(R) Core(TM) i7-6820HQ CPU @ 2.70GHz Radeon Settings Version - 2016.0914.2206.37949 Driver Packaging Version - 16.40.2501-160914a-307252C Provider - Advanced Micro Devices, Inc. 2D Driver Version - 8.1.1.1571 Direct3DÆ Version - 9.14.10.01221 OpenGLÆ Version - 6.14.10.14009 OpenCLô Version - 6.14.10.14009 AMD Mantle Version - 9.1.10.0146 AMD Mantle API Version - 98310 AMD Audio Driver Version - 10.0.1.0 Vulkanô Driver Version - 1.3.0 Vulkanô API Version - 1.0.24 |
Ik moet het geheel nog eens goed testen onder bootcamp met Windows 10.
Doom op 720p met alle opties op Ultra (nog geen Nightmare) is het goed speelbaar, en zakt de framerate nooit onder de 35/40, met meestal een 70 tot 90 FPS.
(pas geupload, kan zijn dat youtube de 1080p versie nog aan het verwerken is)
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Verwijderd
Aangezien ik voor het studeren een 13 inch compacter en makkelijker vind. Onder andere in de rugzak etc. Maar hoe bedoel je precies een aardig verschil?smoken schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:25:
[...]
Waarom van 15" naar 13" ?
Dedicated gpu > intel gpuVerwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Aangezien ik voor het studeren een 13 inch compacter en makkelijker vind. Onder andere in de rugzak etc. Maar hoe bedoel je precies een aardig verschil?
quadcore cpu > dual core cpu
Verder valt het verschil mee, maar die beide punten kunnen toch een aardig verschil maken (mits je er gebruik van maakt)
Verwijderd
Met word-werk en internetgebruik zal ik het verschil waarschijnlijk niet merken? Ik ga er geen zware programma's op draaien bijvoorbeeld.Paragon93 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:15:
[...]
Dedicated gpu > intel gpu
quadcore cpu > dual core cpu
Verder valt het verschil mee, maar die beide punten kunnen toch een aardig verschil maken (mits je er gebruik van maakt)
Je zult het wel merken, maar je gaat het niet missen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:21:
[...]
Met word-werk en internetgebruik zal ik het verschil waarschijnlijk niet merken? Ik ga er geen zware programma's op draaien bijvoorbeeld.
Waarmee ik wil zeggen dat de 15" echt wel wat sneller is, ik heb eerst de 13" gehad.
Maar de 13" is voor het gebruik dat jij aangeeft gewoon echt wel een beest van een machine hoor!
Denk alleen goed na over 16GB / 8GB.
Het zit er gesoldeerd in, dus uitbreiden is geen optie.
Zonde indien je over een jaar, of twee, besluit veel (!) meer te gaan doen met je MacBook.
8GB is echt (meer dan) genoeg voor nu.
Geen idee of het in deze thread al langsgekomen is, maar het volume is met "1 aanraking" te regelen. Je moet je vinger dus niet van de Touchbar afhalen om het volume te regelen, je kan na het aanraken van de volume "knop" direct beginnen scrollen.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=X9Y-mXcF]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=X9Y-mXcF]
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Dit ligt er aan wat je wilt doensmoken schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:25:
[...]
Waarom van 15" naar 13" ?
Als je merendeel van de tijd licht werk doet zal de 13" sneller aanvoelen denk ik.
Ik had het in mijn post over de late 2016 13" vs late 2016 15" (dus niet tov zijn huidige machine).Pat-Juh schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:08:
[...]
Dit ligt er aan wat je wilt doen.Volgens mij is de nieuwe 13" met TB (2.9 i5, 3.1 i5 of 3.3 i7) op veel vlakken gelijkwaardig, enkel op multicore legt deze het (zoals verwacht) flink af tegen een "oude" 15" uit 2012 (er vanuit gaan dat je die hebt). De 15" heeft tevens een trage IGP waardoor de snelle en maar onzuinige 650m vaker wordt gebruikt... Als laatste heeft de nieuwe een PCI-E SSD waar de SATA schijf uit 2012 niet tegen op kan.
Als je merendeel van de tijd licht werk doet zal de 13" sneller aanvoelen denk ik.
Dan zal je wel een flink verschil merken ja (althans bij alles anders dan reguliere kantoor werkzaamhedensmoken schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:17:
[...]
Ik had het in mijn post over de late 2016 13" vs late 2016 15" (dus niet tov zijn huidige machine).
nou... 2.7/512/455 macbook pro 15inch half uur in gebruik en er verschijnt paarse streep/haarlijn verticaal door het scherm
Retourneren naar Apple, maar via Central Point dus zal wel weer eeuwig gaan duren..
Kun je niet net zoals direct bij Apple kijken of je hem kunt gebruiken tot de nieuwe er is? Dan heb je in ieder geval de laptop en overzetten daarna is zo gepiept.mataklap schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:28:
nou... 2.7/512/455 macbook pro 15inch half uur in gebruik en er verschijnt paarse streep/haarlijn verticaal door het schermRetourneren naar Apple, maar via Central Point dus zal wel weer eeuwig gaan duren..
Het is een standaard model... en je zit binnen je retour periode. Zal vast we wat mogelijk zijn...mataklap schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:28:
nou... 2.7/512/455 macbook pro 15inch half uur in gebruik en er verschijnt paarse streep/haarlijn verticaal door het schermRetourneren naar Apple, maar via Central Point dus zal wel weer eeuwig gaan duren..
Verwijderd
@mataklap retour, geld terug vragen en naar de Apple Store Haarlem, Amsterdam of Den Haag. Voldoende op voorraad