Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik werk nu een tijdje op mn 15" MBP 2016 en moet zeggen dat als ik nu weer op een oudere macbook werk, ik me erger aan het toetsenbord.. m.a.w. ik vind het nieuwe toetsenbord top 8)

Wat ik alleen wel wat minder vind, is dat hij een tikkend geluid maakt als ik hem openklap en hij wakker moet worden. Ik weet nog niet zeker of het er mee te maken heeft dat hij ook koud is op dat moment. Volgens mij is dat een ventilator ofzo die aan lijkt te lopen tot hij op volle snelheid is / "opgewarmd" is. Herkend iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Als het goed is komt vandaag mijn 15inch Macbook met touchbar binnen, las alleen net dat het ultrafine scherm van LG (5k) vertraging heeft opgelopen..?

Toch maar eens kijken voor een alternatief met usb c. Vrij irritant dat er zoveel mis gaat bij de productieafdeling van Apple tegenwoordig. Iemand ervaring met het laden van een 15inch MBP usb c middels 60watt laadvermogen? Ik kan nog geen echte ervaringen vinden op internet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
rGz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:59:
Als het goed is komt vandaag mijn 15inch Macbook met touchbar binnen, las alleen net dat het ultrafine scherm van LG (5k) vertraging heeft opgelopen..?

Toch maar eens kijken voor een alternatief met usb c. Vrij irritant dat er zoveel mis gaat bij de productieafdeling van Apple tegenwoordig. Iemand ervaring met het laden van een 15inch MBP usb c middels 60watt laadvermogen? Ik kan nog geen echte ervaringen vinden op internet..
Afgelopen week heb ik alle NL shops afgezocht, opzoek naar de LG 27ud88-w (aangezien deze ook video en power doorlaat via USB-C. Nergens meer te krijgen maar zojuist zag ik dat hij bij Central Point op voorraad is. Een demo kun je hier vinden: https://azerty.nl/2-4297-...g-27ud88-w-led-monit.html

Met een beetje onderhandelen heb ik er €540,- van kunnen maken bij Azerty maar toch besloten voor nieuw te gaan bij CP. Als het goed is komt hij morgen binnen, dagje later de nieuwe 13 inch (no TB) 2.4 2016 model _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz

rGz

Die heb ik inderdaad ook gezien, maar de vraag blijft of de 15inch MBP met TB ook oplaad (of langzamer oplaad..) middels die 60watt output..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
rGz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:05:
Die heb ik inderdaad ook gezien, maar de vraag blijft of de 15inch MBP met TB ook oplaad (of langzamer oplaad..) middels die 60watt output..
Oja, dat heb ik idd niet meegewogen in de beslissing aangezien ik voor de 13 inch heb gekozen.. Ik verwacht begin 2017 wel veel nieuwe monitoren die aan de 'nieuwe maatstaf' van Apple gaan voldoen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vind het persoonlijk daarnaast ook vreemd dat Apple geen TB3 / 85W+ kabel verkoopt. :F
Tenzij je de kabel meetelt die bij de 5k monitor van LG in zit (ik ga er vanuit dat deze wel hieraan voldoet).

toevoeging:
De usb-c charge kabel die ze meeleveren kan 87W wel aan, maar is usb 2.0 snelheid, en de TB3 kabel die ze verkopen kan maar tot 60W.

[ Voor 14% gewijzigd door Paragon93 op 20-12-2016 16:22 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:40
Langzamer, al weet ik niet hoeveel het scheelt. Ik ben nu mijn laptop aan het opladen en deze zit op 50% en laad op met 65 watt. Ik heb niet getest maar hij zal waarschijnlijk meer watt trekken als de batterij leger is. Als je het scherm als docking gebruikt en niet veel extra apparaten aan je macbook gebruikt die veel stroom vragen zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Je kan namelijk twee 15W apparaten aan de 15" hangen, als je dat doet dan kan ik me voorstellen dat 60W te weinig zal zijn als je ook nog eens intensief de laptop gebruikt.

EDIT : Je kan vanaf nu het 5k scherm bestellen! Levering eind december. Korting is ook verlengd tot maart dus je hoeft niet gelijk te bestellen :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Unbelievabl op 20-12-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
weet iemand of de batterijproblemen zich ook voordoen op de MBP zonder touch bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz

rGz

The Unbelievabl schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:18:
[...]

Langzamer, al weet ik niet hoeveel het scheelt. Ik ben nu mijn laptop aan het opladen en deze zit op 50% en laad op met 65 watt. Ik heb niet getest maar hij zal waarschijnlijk meer watt trekken als de batterij leger is. Als je het scherm als docking gebruikt en niet veel extra apparaten aan je macbook gebruikt die veel stroom vragen zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Je kan namelijk twee 15W apparaten aan de 15" hangen, als je dat doet dan kan ik me voorstellen dat 60W te weinig zal zijn als je ook nog eens intensief de laptop gebruikt.

EDIT : Je kan vanaf nu het 5k scherm bestellen! Levering eind december. Korting is ook verlengd tot maart dus je hoeft niet gelijk te bestellen :)
Dankje! Ik had inderdaad al gezien dat het 5k scherm te bestellen is. Dat gaat 'm dus dan ook worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof250
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:13
Zelf heb ik een USB-C hub die maximaal zo'n 40-50watt door laat. Dat is voor de 15" geen probleem en hij laadt dan ook gewoon bij. Enkel bij belasting hoger dan de 40-50watt die geleverd kan worden zal de batterij bij moeten springen en de Macbook dus ontladen terwijl hij aan stroom hangt. Opzich dus geen enkel probleem tenzij je continu veel energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
Ik heb de instap 15inch TB besteld, via schoolspot.nl 2430e (kind op basisschool verreist).

3 weken leverduur, via Paradigit, ik heb lang getwijfeld. Ik ben nogal een garantie junk, de balans voor 270e extra kosten en dan het 2e jaar bij apple bleeft knagen. Het hebben van een shop in Utrecht gaf de doorslag voor het kopen via schoolspot.nl -> ondernemer paradigit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
pina schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:51:
weet iemand of de batterijproblemen zich ook voordoen op de MBP zonder touch bar?
Problemen vind ik een beetje overdreven. Heb zelf een exemplaar met TB en haal gewoon de opgegeven 10 uur bij normaal gebruik. Het blindstaren op time remaining binnen de activiteitenmonitor zou ik niet doen. Deze tijd fluctueert, dit is ook logisch gezien de belasting van de machine niet constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 23:50
Helaas mag mijn Macbook terug. De 6 toets doet het zelden goed. Of hij In 60% van de gevallen reageert de toets niet of reageert deze dubbel. Jammer, want het toestel is verder helemaal perfect.

Mocht iemand een suggestie hebben om dit te fixen, buiten Apple om, dan heel graag!

p.s. Advanced Replacement is bij Apple ondertussen aangevraagd. Over 3 weken komt een vervangend model.. Toch vervelend in de tussentijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27
Vilscon schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:21:
Helaas mag mijn Macbook terug. De 6 toets doet het zelden goed. Of hij In 60% van de gevallen reageert de toets niet of reageert deze dubbel. Jammer, want het toestel is verder helemaal perfect.

Mocht iemand een suggestie hebben om dit te fixen, buiten Apple om, dan heel graag!

p.s. Advanced Replacement is bij Apple ondertussen aangevraagd. Over 3 weken komt een vervangend model.. Toch vervelend in de tussentijd..
Heb je zelf om een vervangend model gevraagd of heeft de apple medewerker dat voorgesteld? Mijn GPU heeft waarschijnlijk kuren maar ik moet langs om het logicboard te vervangen maar daar zit ik ook niet op te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
jwtje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:39:
[...]

Problemen vind ik een beetje overdreven. Heb zelf een exemplaar met TB en haal gewoon de opgegeven 10 uur bij normaal gebruik. Het blindstaren op time remaining binnen de activiteitenmonitor zou ik niet doen. Deze tijd fluctueert, dit is ook logisch gezien de belasting van de machine niet constant is.
Wat is bij jou "normaal gebruik"? Wel erg subjectief. Zelf haal ik ook de 10 uur met mijn 13" tb model, maar dan bestaat mijn gebruik alleen uit een beetje surfen met safari (niet chrome!). Doe ik iets meer dan daalt de batterijduur al snel naar 7-8 uur. Voor mij prima, maar voor anderen is het wel degelijk een probleem wanneer er nog meer van de laptop gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:34

koornee

3!

cedrix5 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:25:
Ben niet zeker of dit het juiste topic is, maar gezien de grafische problemen denk ik toch dat het wellicht aan mijn gpu kan liggen:

Wanneer ik in capture one hardware acceleration aan heb staan (auto) krijg ik glitches aan de linkerkant bij het gebruiken van de adjustments. Met hardware acceleration uit heb ik geen probleem. Zijn er meer mensen die dit tegenkwamen op de 2016 macbooks? Google gaf me niet direct resultaten. Moet lightroom nog installeren om te kijken of ik daar ook problemen ervaar.
Ik heb precies hetzelfde probleem, glitches aan de linkerkant bij de foto's. Ook gaat het scrollen door de foto's niet snel, mijn mbp mid 2010 deed het sneller, het voelt wat stroperig aan. Dit probleem heb ik in C1pro 10 en C1pro 9.

Hardware acceleration uitzetten heeft het probleem van de glitches opgelost, het scrollen niet.

Heb een MBP TB 15", met de radeon 450 GPU.

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Cache schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:01:
[...]

Wat is bij jou "normaal gebruik"? Wel erg subjectief. Zelf haal ik ook de 10 uur met mijn 13" tb model, maar dan bestaat mijn gebruik alleen uit een beetje surfen met safari (niet chrome!). Doe ik iets meer dan daalt de batterijduur al snel naar 7-8 uur. Voor mij prima, maar voor anderen is het wel degelijk een probleem wanneer er nog meer van de laptop gevraagd wordt.
Surfen (safari), Excel/Word en veel terminal. Als ik wat met video/foto ga doen gaat de batterij natuurlijk sneller leeg maar niet sneller dan mijn vorige notebook. Ik zit er ook niet met een stopwatch naast hoor maar het voelt gewoon prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
Vilscon schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:21:

Heb precies hetzelfde, maar dan met pijltje naar beneden. Apple gaf aan dat ik hem op kon sturen voor reparatie |:(

Dus maar retour gemeld en nieuwe opgepikt in Apple Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De komende tijd wil ik graag mijn MacBook Unibody 2008 gaan vervangen, ondanks dat deze het nog perfect doet. Het vervangende exemplaar zou een 13" MacBook Pro moeten worden met TouchBar (toch een beetje gadgetgeil).

Op zich doe ik niet zo heel veel bijzondere dingen met mijn MacBook. Een beetje van alles eigenlijk: office apps, Adobe CC (vooral audio bewerken in Audition en af en toe InDesign of filmpjes monteren in Premiere) verder wat internet gebruik. Games worden er niet gespeeld en flink downloaden doe ik ook niet meer. Kortom het moet een werkmachine zijn om productief mee bezig te zijn.

Wat mij op dit moment echter nog tegenhoudt zijn de berichten die ik lees over de nieuwe MacBook Pro modellen: grafische problemen, batterijduur die niet bijster lang is in vergelijking met vorige modellen, wifi toestanden (afhankelijk van de wifi chip/antenne die er in zit)... Mijn vraag hierover is: zijn deze verhalen het topje van de ijsberg of zijn de problemen écht wijdverspreid aanwezig? Ik kan nog even wachten, er is dus niet bepaald spoed gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Laatst online: 17-09 11:53
@ Koornee, klopt, identieke config bij mij en identieke situatie. De scroll snelheid kan ik niet over oordelen, heb nooit eerder capture one gebruikt. Het is in ieder geval een stuk sneller dan lightroom op eerste zicht.

Heb even een foto gemaakt van mijn sleeve, aanradertje als je iets zoekt van leer/vilt wat precies past, te bestellen bij harber london.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IzGxbIT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
[b]sypie schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:30

Wat mij op dit moment echter nog tegenhoudt zijn de berichten die ik lees over de nieuwe MacBook Pro modellen: grafische problemen, batterijduur die niet bijster lang is in vergelijking met vorige modellen, wifi toestanden (afhankelijk van de wifi chip/antenne die er in zit)... Mijn vraag hierover is: zijn deze verhalen het topje van de ijsberg of zijn de problemen écht wijdverspreid aanwezig? Ik kan nog even wachten, er is dus niet bepaald spoed gewenst.
Ik heb al even getwijfeld maar toch besteld vandaag.

Heb je een link over de WiFi problemen die kende ik nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Misschien niet problemen, wel performance verschillen tussen de non TouchBar en de Touch Bar versie. Laat ik deze maar even buiten beschouwing laten verder.

Ik ben écht benieuwd of de grafische problemen en de accuduur softwarematig op te lossen zijn. Als dit niet zo is dan wacht ik écht wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mogelijk iemand al een sleeve heeft gevonden die goed past voor een 13" macbook. Her en der lees ik dat veel te groot zijn. De bekende merken zijn allemaal nog bezig met het maken van sleeves voor de nieuwe macbooks voor zover ik weet. De sleeves van vilt vind ik lelijk en ik zoek eigenlijk een leren sleeve. Ook benieuwd of er mogelijk goedkope sleeves zijn die redelijk passen als tijdelijke oplossing totdat de bekende merken met passende sleeves komen. Die hierboven op de foto lijkt wel mooi trouwens! Helaas sluit hij niet volledig af. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Cache op 21-12-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 16:50

edwinjm

Webdeveloper

sypie schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:58:
Ik ben écht benieuwd of de grafische problemen en de accuduur softwarematig op te lossen zijn. Als dit niet zo is dan wacht ik écht wel even.
Een groot deel van de accuproblemen zijn volgens mij al met de laatste macOS-update opgelost. Ze gaan echter nog steeds niet superlang mee (10 uur haal je niet). Je moet jezelf dus afvragen of je hem langdurig zonder netstroom wil gebruiken.

Over de grafische problemen: een klein deel van de MBP's heeft daar last van. Als je hem binnenkrijgt zou ik zeker Premiere aanslingeren en er proberen het uiterste uit te halen (hoge resolutie, effecten, enz). Als het beeld gek doet: gelijk omruilen. En anders heb je (hopelijk) een goed exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Cache schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:21:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mogelijk iemand al een sleeve heeft gevonden die goed past voor een 13" macbook. Her en der lees ik dat veel te groot zijn. De bekende merken zijn allemaal nog bezig met het maken van sleeves voor de nieuwe macbooks voor zover ik weet. De sleeves van vilt vind ik lelijk en ik zoek eigenlijk een leren sleeve. Ook benieuwd of er mogelijk goedkope sleeves zijn die redelijk passen als tijdelijke oplossing totdat de bekende merken met passende sleeves komen. Die hierboven op de foto lijkt wel mooi trouwens! Helaas sluit hij niet volledig af. :(
Als je op de site van harber kijkt zijn er wel versies die geheel afsluiten met een rits of als envelope. "harber2016" voor korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeMade
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:23
Ik zag deze lederen hoes voorbijkomen op Etsy, ziet er zeer stevig uit!

Afbeeldingslocatie: https://img0.etsystatic.com/051/0/6605430/il_340x270.671115564_6pq2.jpg

https://www.etsy.com/nl/l...ok-pro-retina-121315-2016

Iemand toevallig ervaring met deze aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 16:47
HomeMade schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:12:
Ik zag deze lederen hoes voorbijkomen op Etsy, ziet er zeer stevig uit!

[afbeelding]

https://www.etsy.com/nl/l...ok-pro-retina-121315-2016

Iemand toevallig ervaring met deze aanbieder?
Als ik zo die pagina zie, dan ziet het er heel betrouwbaar uit. Erg gave hoes ook! Wel beetje jammer dat hij toch redelijk prijzig is.

Ik ben zelf eigenlijk meer op zoek naar een vervanger voor mijn huidige Colcasac (http://www.colcasac.com/macbook-sleeve/zagora-macbook-sleeve) die ik nu in 15" (late 2012) versie heb. Beschermt hem goed en het vakje voor de opladers en dongles (..) is ook erg handig.

Twijfel alleen nog over zo'n case of een nette ledere sleeve in combinatie met een nette laptoptas. Iemand nog suggesties voor nette laptoptassen, waar de MacBook goed inpast?
(edit: vind deze wel heel gaaf bramante1928-rosenborg)

[ Voor 7% gewijzigd door iMick op 22-12-2016 01:11 ]

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik werk de hele week met een 45W voedingen. Werkt prima. Die 87 watt voeding is voor als je snel wilt opladen, en meerdere devices aan de MacBook hebt hangen die ook opgeladen moeten worden.

[ Voor 17% gewijzigd door cerberusss op 22-12-2016 07:16 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:15:
[...]

Ik werk de hele week met een 45W voedingen. Werkt prima. Die 87 watt voeding is voor als je snel wilt opladen, en meerdere devices aan de MacBook hebt hangen die ook opgeladen moeten worden.
Welke 45w als ik vragen mag? De Innergie of HP (Enige die ik ken)?

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 09:57

GforceNL

Out of memory....

Ik kan buiten het verschil van 2gb vs 4gb niet zoveel verschillen vinden tussen de 460 en de 455.

Nu heb ik de mogelijkheid om of morgen een 455 op te halen, of 2 weken te wachten op een 460.

Mijn gevoel zegt dat ik het verschil niet ga merken (lichte games, voornamelijk World of Warcraft, Heroes of the Storm, Indie games).

Clockspeeds zijn identiek, de 460 heeft meer GB's en meer shaders.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
Peak Performance // Compute Units // Stream Processors
Radeon Pro 450 1 teraflop // 10 // 640
Radeon Pro 455 1.3 teraflops // 12 // 768
Radeon Pro 460 1.86 teraflops // 16 // 1024

[ Voor 3% gewijzigd door jwtje op 22-12-2016 14:29 ]

• cerberusss
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:58:
[...]

Welke 45w als ik vragen mag? De Innergie of HP (Enige die ik ken)?
Innergie, tot nu toe. Echter die is gestopt met werken sinds de 10.12.2 update.

Ik gebruik nu de iVoler: https://www.amazon.de/dp/B01EUN7JME?tag=usbctoday-20
De HP heb ik in bestelling om te testen.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jwtje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:28:
Peak Performance // Compute Units // Stream Processors
Radeon Pro 450 1 teraflop // 10 // 640
Radeon Pro 455 1.3 teraflops // 12 // 768
Radeon Pro 460 1.86 teraflops // 16 // 1024
Enkel de tflops zeggen niet heel veel. Persoonlijk neem ik de 4gb 460 omwille het feit dat je wat meer headroom hebt met hogere resoluties, of het uiteindelijk veel gebruikt gaat worden laat ik even in het midden maar voor het kleine prijs verschil heb ik het gekozen.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik heb zelf vandaag de 2.6/512GB/460 model besteld via Surfspot. Vanochtend was ik bij de MediaMarkt en twijfelde om toch voor de 455 te gaan. Ze hadden hem op voorraad, maar die was dan uiteindelijk duurder dan het model die ik nu besteld heb.

Nu maar twee weken gaan wachten. Stiekem hoop ik dat ik hem nog dit jaar krijg, maar dat gaat hem niet worden ben ik bang.. -O-

hi!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:31:
[...]

Innergie, tot nu toe. Echter die is gestopt met werken sinds de 10.12.2 update.

Ik gebruik nu de iVoler: https://www.amazon.de/dp/B01EUN7JME?tag=usbctoday-20
De HP heb ik in bestelling om te testen.
Raar dat die Innergie niet meer werkt onder 10.12.2... even afwachten dus. Zou je bij de Hp willen kijken hoe de aansluiting is naar het netsnoer. Op foto's lijkt dat het een groot gat is.

• cerberusss
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:35:
[...]

Raar dat die Innergie niet meer werkt onder 10.12.2... even afwachten dus. Zou je bij de Hp willen kijken hoe de aansluiting is naar het netsnoer. Op foto's lijkt dat het een groot gat is.
Als je de Innergie aansluit, dan blijft de MacBook telkens de chime herhalen. Alsof je de Innergie telkens opnieuw aansluit.

Mijn vermoeden is dat Apple bij de laatste update iets verandert heeft in het USB-PD protocol. De Innergie is ook niet meer beschikbaar op Amazon.de.

Ik zal de HP charger effe checken als hij binnen is!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:58:
[...]

Als je de Innergie aansluit, dan blijft de MacBook telkens de chime herhalen. Alsof je de Innergie telkens opnieuw aansluit.

Mijn vermoeden is dat Apple bij de laatste update iets verandert heeft in het USB-PD protocol. De Innergie is ook niet meer beschikbaar op Amazon.de.

Ik zal de HP charger effe checken als hij binnen is!
Zou kunnen, ik wacht geduldig af :). Immers mijn 15" is na ruim een maand nog niet binnen :N

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 09:57

GforceNL

Out of memory....

Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:32:
[...]

Enkel de tflops zeggen niet heel veel. Persoonlijk neem ik de 4gb 460 omwille het feit dat je wat meer headroom hebt met hogere resoluties, of het uiteindelijk veel gebruikt gaat worden laat ik even in het midden maar voor het kleine prijs verschil heb ik het gekozen.
Ik gebruik hooguit de resolute van het ingebouwde scherm of mijn QHD scherm. Het beste lijkt me hem morgen maar op te halen en te proberen. Terugsturen kan altijd bij die coole blauwe gasten... _/-\o_

<Zinloze tekst hier>

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 11:36
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:35:
[...]

Ik gebruik heel vaak een HP 45 Watt adapter, en deze werkt iig prima op een 13-inch met TB. Ook onder 10.12.2

Wat bedoel je met de aansluiting van het netsnoer?

Apple Certified Worden

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Owentje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:39:
[...]

Ik gebruik heel vaak een HP 45 Watt adapter, en deze werkt iig prima op een 13-inch met TB. Ook onder 10.12.2

Wat bedoel je met de aansluiting van het netsnoer?
Waar de "8" plug (grr ben even de naam kwijt) in gaat. In de VS schijnt hier een stekkerplug te zitten in plaats van een kabel zoals in de eu

• cerberusss
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:44:
[...]

Waar de "8" plug (grr ben even de naam kwijt) in gaat. In de VS schijnt hier een stekkerplug te zitten in plaats van een kabel zoals in de eu
Ik had 'm via Bol besteld en vandaag binnengekregen. Inderdaad, er zit een snoer bij. Geen stekkerplug. Ik heb 'm ook via Amazon.de besteld, ben benieuwd of die anders is (maar ik denk het niet).

System Report meldt dat hij met 45W oplaadt.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:40:
[...]

Ik had 'm via Bol besteld en vandaag binnengekregen. Inderdaad, er zit een snoer bij. Geen stekkerplug. Ik heb 'm ook via Amazon.de besteld, ben benieuwd of die anders is (maar ik denk het niet).

System Report meldt dat hij met 45W oplaadt.
Ziet die aansluiting er netjes uit of zie je dat er een plug hoort?

• cerberusss
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:54:
[...]

Ziet die aansluiting er netjes uit of zie je dat er een plug hoort?
Jazeker, die ziet er heel goed uit. In het eerste plaatje heb ik de aansluiting er half ingedrukt, en dan zie je dat hij groefjes heeft gekregen zodat de verbinding goed blijft zitten.

https://imgur.com/gallery/S7aCz

[ Voor 21% gewijzigd door cerberusss op 22-12-2016 20:36 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ahhh top! Ik zag namelijk "plugloze" varianten in webshops... Fijn om te zien dat dit de officiële oplossing is. Lijkt mij qua gewicht en formaat voor onderweg een fijnere oplossing dan de standaard brick van 87w.

• cerberusss
Pat-Juh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:36:
Lijkt mij qua gewicht en formaat voor onderweg een fijnere oplossing dan de standaard brick van 87w.
Yep, zeker een uitstekend formaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Hebben de mensen met een 2016 15" MBPro ook dat ze de autocorrect wel uit kunnen zetten, maar dat woorden zoals bijvoorbeeld d'accord dan nog steeds als dáccord worden aangepast? (dit heb ik niet op mn MBPro late 2011)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
Wellicht interessant voor de mensen met een externe HDD of SSD https://nl.hardware.info/...25-externe-harde-schijven
Ook al te koop:
https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1261939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

interessant!
Zit er nu veel snelheidsverschil tussen zo'n externe SSD of een "echte"?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
Xilantof schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:52:
[...]

interessant!
Zit er nu veel snelheidsverschil tussen zo'n externe SSD of een "echte"?
USB C moet 620MB/s aan kunnen, het blijft maar een Sata-600 schijf die in de behuizing, dus ik zie nergens een bottleneck. Maar ik spreek niet uit ervaring :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Laatst online: 17-09 11:53
Weet iemand of je ergens de usb-c poorten kan 'instellen'? Ik probeer mijn oneplus 3 op te laden met een usb-c --> usb-c kabel van LG (was een laadkabel van nexus 5), echter krijgt deze maar wisselend 50-250 milliampere ipv 1500-2000. Daarbij maakt het geen verschil of de macbook aan netstroom hangt of op batterij werkt. Liefst stel ik die laadstroom ergens in ofzo, of krijg ik hem op zen minst aan het snelladen.

Edit: heb ook even de 2m usb-c oplaadkabel van apple getest, deze komt ook niet verder dan 200ma.

[ Voor 10% gewijzigd door cedrix5 op 23-12-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:40
Hebben jullie ook dat als je tikt op het lege vlak naast het touchpad dat je een soort tik hoort uit de Macbook? Alleen als de Macbook niet op een vlak oppervlak ligt, maar bijvoorbeeld op je schoot zit. Alsof er iets los zit in de Macbook en ergens tegenaan komt. Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
edwinjm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:23:
[...]
Een groot deel van de accuproblemen zijn volgens mij al met de laatste macOS-update opgelost. Ze gaan echter nog steeds niet superlang mee (10 uur haal je niet). Je moet jezelf dus afvragen of je hem langdurig zonder netstroom wil gebruiken.
Als ik Consumer Reports mag geloven zijn de verschillen in accuduur héél erg groot, te groot om er ook maar een lijn in te kunnen ontdekken.
http://www.consumerreport...r-reports-recommendation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:05:
Deze opmerking kan ik ook niet volgen. Als ik een grote hoeveelheid data te verwerken heb dan maakt kloksnelheid zowel voor single core als dual core berekeningen evenveel uit. Stel de 2.9GHz is na 1 minuut klaar dan is de 2.0 GHz in 1,5 minuut klaar. Bij dual core is de 2.9 GHz in 0.5 minuten klaar en de 2.0 in 0.75 minuten. Beide procentueel evenveel verschil. Beetje afhankelijk van de schaling.
Het gaat hier niet om grote hoeveelheden data (in tegendeel), het gaat hier om het doen van complexe berekeningen in de zin van wiskundige formules. Sommige van die zaken zijn niet geschikt voor parallelle processing en moeten sequentieel. M.a.w. sommige zaken kun je prima op een GPU draaien maar andere zaken vereisen gewoon pure CPU kracht.
Je moet hier denken aan applicaties als Matlab, Labview, Mathematica, enz. In de wetenschappelijke wereld wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt, net als van Macs. Sommige delen van die wetenschappelijke wereld draaien namelijk voornamelijk op UNIX systemen en dan is een Mac toch nog steeds 1 van de meest makkelijkste om te gebruiken.
(nog los van het feit dat als je numbers gaat crunchen je bij apple niet de beste performance hebt)
Net als bij al die andere merken omdat het afhankelijk is wat je precies aan number crunching doet en welke hardware je er voor hebt uitgezocht. We hebben niet voor niets rekenclusters. Als een gewone machine echter voldoende is dan zal number crunching vast niet de enige reden zijn om die laptop te kiezen, dan gaat het OS en je overige workflow ook meespelen. Mensen zoeken een alleskunner want dat is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
cedrix5 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:14:
Weet iemand of je ergens de usb-c poorten kan 'instellen'? Ik probeer mijn oneplus 3 op te laden
Nope, kun je niet instellen. De telefoon en de laptop onderhandelen via het USB-PD protocol wie de source en wie de sink is, en daar heb je geen invloed op voor zover ik weet.

Maar de echte oorzaak: alhoewel OnePlus 3 een USB-C connector heeft, maakt die telefoon NIET gebruik van USB-PD. Je moet de bijgeleverde charger gebruiken voor snelladen (iets vaags dat Dash heet). Hij laadt met max. 5V/0,35A

http://gtrusted.com/how-f...-can-charge-the-oneplus-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Ik heb vandaag de nieuwe macbook binnengekregen, maar het lukt mij niet om een TouchId in te stellen.
Zogauw ik op nieuwe vingerafdruk klik krijg ik het bericht dat ik eerst automatisch inloggen moet uitschakelen. Echter, die staat uit. (heb FileVault aan staan) en echt geen idee wat ik moet doen. Iemand een idee?
Bij beveiliging en privacy kan ik niets vinden wat hier mee te maken heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qr05ZpyoB1uX0FOrn71yXRvC/full.png

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Xanion schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:37:
Ik heb vandaag de nieuwe macbook binnengekregen, maar het lukt mij niet om een TouchId in te stellen.
Zogauw ik op nieuwe vingerafdruk klik krijg ik het bericht dat ik eerst automatisch inloggen moet uitschakelen. Echter, die staat uit. (heb FileVault aan staan) en echt geen idee wat ik moet doen. Iemand een idee?
Ik had hetzelfde probleem, maar heb het uiteindelijk wel aan de praat gekregen. Ik weet niet meer heel precies wat ik heb gedaan, maar wel dat ik de bestaande vingerafdrukken eerst moest wissen. Misschien dat opnieuw opstarten ook helpt. Heb je al met Google gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Op welke resolutie gebruiken jullie je 15"? Ik merk dat foto's welke toch echt scherp zijn, niet zo scherp zijn in de preview of voorvertoning. En dat lijkt met de schaling te maken te hebben, want in PS zie je ze op "werkelijke resolutie" en daar zijn ze dus wel scherp.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
edwinjm schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:09:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, maar heb het uiteindelijk wel aan de praat gekregen. Ik weet niet meer heel precies wat ik heb gedaan, maar wel dat ik de bestaande vingerafdrukken eerst moest wissen. Misschien dat opnieuw opstarten ook helpt. Heb je al met Google gezocht?
Uiteraard, heb eerst zitten zoeken voor ik hier post. Herstart ook al geprobeerd, wachtwoord wijzigen, etc.
Zou filevault weer uit kunnen schakelen zodat ik de optie sowieso weer beschikbaar heb. Wellicht dat dat werkt.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste ervaringen met de 15" (2.7/455):

- Ik vind het eigenlijk bedroevend dat Apple er blijkbaar nog steeds niet in slaagt om de animaties 100% vloeiend weer te geven. Ofwel ben ik er gewoon supergevoelig aan, maar tijden Mission control zie ik soms toch kleine schokjes. Op de non-retina's gaat dit toch voelbaar vloeiender;

- Ook tijdens het scrollen in safari ondervind ik soms dat het niet zo smooth gaat en dat er lichte schokjes zijn;

- Ben nu gewoon wat aan het internetten in safari en mijn fan staat al licht te blazen;

- Het keyboard is alleszins een vooruitgang t.o.v. het Macbook-keyboard. Kan er ook wel sneller op typen en is dus iets waar ik zeker aan ga kunnen wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leauwie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 22:50
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:54:
Eerste ervaringen:

- Ik vind het eigenlijk bedroevend dat Apple er blijkbaar nog steeds niet in slaagt om de animaties 100% vloeiend weer te geven. Ofwel ben ik er gewoon supergevoelig aan, maar tijden Mission control zie ik soms toch kleine schokjes. Op de non-retina's gaat dit toch voelbaar vloeiender;

- Ook tijdens het scrollen in safari ondervind ik soms dat het niet zo smooth gaat en dat er lichte schokjes zijn;

- Ben nu gewoon wat aan het internetten in safari en mijn fan staat al licht te blazen;

- Het keyboard is alleszins een vooruitgang t.o.v. het Macbook-keyboard. Kan er ook wel sneller op typen en is dus iets waar ik zeker aan ga kunnen wennen.
Ik ervaar ook wat lag als ik mission control voor het eerst open. Daarna gewoon vloeiend telkens, totdat ik het een tijdje niet open (13inch nTB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leauwie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:06:
[...]

Ik ervaar ook wat lag als ik mission control voor het eerst open. Daarna gewoon vloeiend telkens, totdat ik het een tijdje niet open (13inch nTB).
En hoe is je ervaring met safari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 14:29
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:54:
Eerste ervaringen:

Ik heb dat met het overschakelen naar mijn andere desktops. Op het laatste zie je dat de overgang naar een "stilstaand" desktop niet zo heel vloeiend is.

Met Safari en scrollen merk ik er niets van.

Ik heb mijn 15"(460gpu) gisteren binnen gekregen en wat een prachtig apparaat. (het scherm is waanzinnig scherp, geluid, snelheid) het toetsenbord is even wennen, maar ervaar ik wel als zeer prettig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb ook een Macbook Pro met de 460 Radeon. De korte recensie: prachtig apparaat dat er zeer goed en solide uitziet. Het geluid uit de boxen is prachtig, games als Civ5 en 6 draaien volmaakt vloeiend etc.

De ventilator laat zich vrijwel niet horen, je kan dus met een minimaal volume je spel spelen (aan de keukentafel bv) zonder dat je de fan overal bovenuit hoort. Gewoon stil. Ik heb ook een Macbook Pro 15" (2007) en MBP 13" 2014, beide systemen maakten behoorlijk veel meer herrie. Het geluidsniveau van de MBP is voor mij persoonlijk alleen al 1000 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leauwie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 22:50
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:35:
[...]

En hoe is je ervaring met safari?
Bij Safari geen lag of iets dergelijks nog opgevallen, bepaalde sites waar je dit hebt of hoe kan ik het testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sypie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
[...]
Als ik Consumer Reports mag geloven zijn de verschillen in accuduur héél erg groot, te groot om er ook maar een lijn in te kunnen ontdekken.
http://www.consumerreport...r-reports-recommendation/
De nachtmerrie van iedere onderzoeker: resultaten die all over the place zijn en waar je geen verklaring voor hebt. Laatste berichten zijn dat Apple samen met Consumer Reports bezig is om te onderzoeken wat er gaande is. Dit komt overigens wel vaker voor, zelfs bij instanties als het CERN.
Xilantof schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:45:
Op welke resolutie gebruiken jullie je 15"? Ik merk dat foto's welke toch echt scherp zijn, niet zo scherp zijn in de preview of voorvertoning. En dat lijkt met de schaling te maken te hebben, want in PS zie je ze op "werkelijke resolutie" en daar zijn ze dus wel scherp.
Heb je al eens in de voorkeuren van Preview gekeken? Je kunt daar onder images instellen of 1 pixel gelijk staat aan 1 pixel op het scherm of dat ie het moet doen zoals bij een printout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Is er iemand hier die ook het LG Ultrafine 5K display gebruikt icm de MacBook Pro 15"? Als ik hem tijdens het opstarten erin heb zitten, kan ik niet inloggen en lagt de muiscursor en alle animaties echt enorm. Terwijl als ik al ingelogd ben en dan de kabel inplug, dan ervaar ik deze problemen vrijwel niet.

(MacBook Pro model is met de 460 GPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNDee87
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
iMick schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:07:
Is er iemand hier die ook het LG Ultrafine 5K display gebruikt icm de MacBook Pro 15"? Als ik hem tijdens het opstarten erin heb zitten, kan ik niet inloggen en lagt de muiscursor en alle animaties echt enorm. Terwijl als ik al ingelogd ben en dan de kabel inplug, dan ervaar ik deze problemen vrijwel niet.

(MacBook Pro model is met de 460 GPU)
Ik heb zelf dezelfde configuratie (LG UltraFine 5K display icm MacBook Pro 15" / 2.6Ghz / 460 Radeon) en heb totaal geen problemen... Ik kan gerust de MacBook opstarten met het scherm aangesloten en alles werkt meteen en zoals verwacht (dus zonder enige lag van muiscursor of animaties).

Ik heb wel vooraf met Internet Recovery macOS Sierra opnieuw geïnstalleerd (eerst harde schijf geleegd) en zonder gegevens over te zetten een account aangemaakt en vervolgens via iCloud alles laten downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Weet iemand toevallig of de oorspronkelijke thunderbolt (2) kabel van 0.5m wel gebruikt kan worden op de nieuwe MacBook pro 15inch?

Ik heb hier nog zo'n kabel liggen en vraag me af of de aansluiting hetzelfde als die van USB-C is. USB-C kan het thunderbolt protocol aan, heb ik begrepen. Alleen is de fysieke plug anders, of heb ik dat mis?

Ik gebruikte deze kabel om twee iMacs met elkaar te verbinden (schermen).

En bovendien, deze kabel verkocht Apple al lang voordat de nieuwe MacBook pro 2016 er kwam. Zal de snelheid tot thunderbolt 2 ge-maxed zijn of kan deze wel thunderbolt 3 (40 bg/s) aan?

Hopelijk weet iemand de antwoorden...thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Ze hebben dan wel de 'battery time remaining' feature eruit gehaald in de laatste MacOS update, je kan deze echter nog steeds vinden in de Activity Monitor onder the 'Energy' tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

ppl schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:19:

[...]

Heb je al eens in de voorkeuren van Preview gekeken? Je kunt daar onder images instellen of 1 pixel gelijk staat aan 1 pixel op het scherm of dat ie het moet doen zoals bij een printout.
Hij staat op 1px=1px, als ik hem op de print-out zet heeft de foto "het formaat als in PS" als in: het lijkt 1px=1 beeldscherm px.

Dat veranderd alleen nog niets in de preview middels spatie.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Ik heb inmiddels deze usb-c hub gekocht:
https://www.amazon.com/NE...79011%2Cp_76%3A1249137011

(Zit in de VS, wellicht niet verkrijgbaar in Europa). Ziet er goed uit en is specifiek ontwikkeld voor de MBP 2016 en goede reviews dus ik ben benieuwd. Zit alles op wat ik nodig heb: USB-A, HDMI, SD en pass through charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pmdrawde schreef op zondag 25 december 2016 @ 03:54:
Ik heb inmiddels deze usb-c hub gekocht:
https://www.amazon.com/NE...79011%2Cp_76%3A1249137011

(Zit in de VS, wellicht niet verkrijgbaar in Europa). Ziet er goed uit en is specifiek ontwikkeld voor de MBP 2016 en goede reviews dus ik ben benieuwd. Zit alles op wat ik nodig heb: USB-A, HDMI, SD en pass through charging.
Ziet er goed uit!
.com verstuurt niet naar NL en co.uk & .de hebben hem niet. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
eNDee87 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:31:
[...]

Ik heb zelf dezelfde configuratie (LG UltraFine 5K display icm MacBook Pro 15" / 2.6Ghz / 460 Radeon) en heb totaal geen problemen... Ik kan gerust de MacBook opstarten met het scherm aangesloten en alles werkt meteen en zoals verwacht (dus zonder enige lag van muiscursor of animaties).

Ik heb wel vooraf met Internet Recovery macOS Sierra opnieuw geïnstalleerd (eerst harde schijf geleegd) en zonder gegevens over te zetten een account aangemaakt en vervolgens via iCloud alles laten downloaden.
Goed om te horen! Ik ga er nog eens dieper induiken en kijken of het niet komt door een (via USB C) aangesloten apparaat. Heb hem zelf niet opnieuw geïnstalleerd, maar wel alles vanaf 0 ingesteld, dus geen kopie teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Niet online
Afgelopen vrijdag de 15" | 2,9 Ghz | 512 GB | 460 in ontvangst mogen nemen om na een kwartier al met Apple aan de lijn te hangen. De "d"-toets doet raar, soms geen letter, soms 2, soms 3 en soms normaal. 23 januari krijg ik de vervanger.

Vanmorgen merkte ik ook dat de spatiebalk kuren vertoond.

Wel een gaaf apparaat. De eerste Apple hier, went snel en werkt erg fijn! Touchbar is een leuke gimmick, ik moet nog even kijken of ik permanent de F-toetsen in beeld kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leauwie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:36:
[...]

Bij Safari geen lag of iets dergelijks nog opgevallen, bepaalde sites waar je dit hebt of hoe kan ik het testen?
Gewoon hier op het forum. Bij het scrollen gaat de "traagheid" soms met schokjes. Ook als hij op het einde van de "traagheid' zit, valt het mij het meeste op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNDee87
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
iMick schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:01:
[...]

Goed om te horen! Ik ga er nog eens dieper induiken en kijken of het niet komt door een (via USB C) aangesloten apparaat. Heb hem zelf niet opnieuw geïnstalleerd, maar wel alles vanaf 0 ingesteld, dus geen kopie teruggezet.
Ik heb zelf aan het display nog twee Lacie Porsche Mobile harde schijven aan hangen en een Belkin Ethernet adapter. Verder aan de MacBook zelf niks aangesloten behalve het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:27:
[...]

Gewoon hier op het forum. Bij het scrollen gaat de "traagheid" soms met schokjes. Ook als hij op het einde van de "traagheid' zit, valt het mij het meeste op.
Ik heb hier inderdaad ook last van, maar het lijkt meer een softwareprobleem te zijn aangezien het probleem zich ook voordoet wanneer ik op de dGPU zit (wel in iets mindere mate). Andere traagheid in animaties zoals het wisselen tussen spaces lijken op de dGPU ook gewoon op te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Gastje8 schreef op zondag 25 december 2016 @ 16:21:
[...]

Ik heb hier inderdaad ook last van, maar het lijkt meer een softwareprobleem te zijn aangezien het probleem zich ook voordoet wanneer ik op de dGPU zit (wel in iets mindere mate). Andere traagheid in animaties zoals het wisselen tussen spaces lijken op de dGPU ook gewoon op te treden.
Ik heb hier totaal geen last van op mijn 13" tb, iedere animatie gaat soepel. Voor zover ik weet zit er in de 15" een erg slechte iGPU, maar het is wel vreemd dat je met de dGPU ook nog haperingen waarneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Zonnetje83 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:26:
Weet iemand toevallig of de oorspronkelijke thunderbolt (2) kabel van 0.5m wel gebruikt kan worden op de nieuwe MacBook pro 15inch?

Ik heb hier nog zo'n kabel liggen en vraag me af of de aansluiting hetzelfde als die van USB-C is. USB-C kan het thunderbolt protocol aan, heb ik begrepen. Alleen is de fysieke plug anders, of heb ik dat mis?

Ik gebruikte deze kabel om twee iMacs met elkaar te verbinden (schermen).

En bovendien, deze kabel verkocht Apple al lang voordat de nieuwe MacBook pro 2016 er kwam. Zal de snelheid tot thunderbolt 2 ge-maxed zijn of kan deze wel thunderbolt 3 (40 bg/s) aan?

Hopelijk weet iemand de antwoorden...thanks!
Er is het volgende verloopje te koop:
http://www.apple.com/nl/shop/product/MMEL2ZM/A/

Je mist dan uiteraard de voordelen van Thunderbolt 3 (doorvoer van stroom en hogere bandbreedte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Evertse
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 10:44
Sinds 2 dagen eigenaar van een MB Pro 2016, de i7 2,7, 512, 460 uitvoering. Heb echter problemen met mijn usb3 hubs, deze worden gezien als usb2.0 en hebben ook de doorvoersnelheid van 2.0. Het maakt niet uit of ik ze via de usb-c hub in mijn extern scherm aansluit of direct, alles wordt als usb2.0 gezien.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Als ik er op google kom je wel dezelfde issues tegen en hebben ze het over ktex en port injections maar ik heb geen flauw benul hoe ik dit zou moeten fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07 21:02
Gebruik je toevallig de USB-C kabel die bij de oplader kwam? Ik heb wel ergens gelezen dat deze kabel alleen kan gebruikt worden voor opladen, en niet voor effectief USB-C apparaten met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Evertse
Maakt niet uit of ik de usb-c kabel van het scherm gebruik of de hub direct aansluit d.m.v. een verloopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meegeleverde USB-C kabel is hoofdzakelijk voor het opladen maar biedt daarnaast nog wel USB2.0 snelheden. USB-C docks die USB-only zijn (op dit moment zijn dat vrijwel alle USB-C docks) plus de beeldschermen met USB-C die nu verkrijgbaar zijn (incl. de LG Ultrafine 4K) zullen de snelheid van de USB poorten naar USB2.0 snelheid afknijpen wanneer je een/het scherm gebruikt als 4k@60Hz. Bij 4k@30Hz heb je wel de USB3.0 snelheid. Dit komt door de beschikbare bandbreedte aangezien ze allemaal op USB3.1 Gen 1 aka USB3.0 werken en daardoor beperkt zijn tot 5Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Evertse
Ok, maar dat verklaard nog niet waarom de hubs gerechtstreeks aangesloten ook usb2 zijn.

Als ik enkel een USB 3 ssd aansluit wordt deze als USB 3 gezien.

*edit:

Heb een crosscheck gedaan met een MacBook pro 13 inch begin 2015, en ook die ziet de USB 3 hubs als USB 2.0. Daarnaast ook gecheckt met een hub die op een Windows 10 machine als usb3 hub gebruikt wordt en gezien wordt en ook die wordt op beide MacBooks als 2.0 gezien. Een USB 3 stick wordt wel herkend als dusdanig en geeft ook de bij behorende snelheid. 8)7

Het probleem lijkt dus echt in osx te zitten zoals ik al las op internet, ben echt benieuwd of anderen hier dit niet gezien / gemerkt hebben?

[ Voor 62% gewijzigd door Dennis Evertse op 25-12-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Dennis Evertse schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:20:
Heb een crosscheck gedaan met een MacBook pro 13 inch begin 2015, en ook die ziet de USB 3 hubs als USB 2.0
Yep, heb ik onlangs ook gemerkt. En ikzelf dacht ook dat het aan USB-C lag :)

Ik had een mooie 10-poorts hub van Orico gekocht op Amazon. Dus ik haak dat ding aan m'n MacBook. Eerst met een USB-A-naar-USB-C verloopje. Hmm 2.0-hub, raar... zal wel aan het verloopje liggen, dacht ik.

Even later kwam de kabel binnen, nog steeds 2.0 hub?! Ik had al overwogen om de hub terug te sturen, maar kon me niet voorstellen dat het aan de hub lag, omdat deze vrij goed beoordeeld werd.

Pas toen ik er een USB 3.0 device aan hing (een harde schijf), toen zag ik in About this Mac -> System Report dat het als USB 3.0 hub herkend werd.

Geen idee waarom dat zo vreemd gerapporteerd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door cerberusss op 26-12-2016 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Xanion schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:37:

[afbeelding]
Even mezelf quoten met de oplossing voor anderen welke misschien ook tegen dit probleem aanlopen. Het lijkt op een bug in Sierra te gaan.
Als je Filevault aanzet zonder dat je eerst je touchId heb ingesteld, kun je dit NIET meer instellen nadat de fileVault klaar is. Pas na het uitschakelen van FileVault en het weer decrypten van de SSD kun je de TouchId instellen. Dus voor mensen die TouchId en FileVault willen gebruiken, zet eerst je TouchId. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:53

verbraakje

🚦

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe 15 inch macbook pro binnen gekregen en nu wilde ik de canon printer driver installeren. Maar hij wil de installatie niet starten. Iemand dezelfde ervaring?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:27:
Dat ligt aan dit forum.
Plaatjes worden hier op een hele rare manier ingeladen tijdens/na het scrollen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

verbraakje schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:06:
Ik heb afgelopen week mijn nieuwe 15 inch macbook pro binnen gekregen en nu wilde ik de canon printer driver installeren. Maar hij wil de installatie niet starten. Iemand dezelfde ervaring?
"de canon printer"... Mijn glazen bol kan er niet zo veel mee.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeMade
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:23
verbraakje schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:06:
Nieuwste driver al van de Canon website gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
ToBe schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:50:
Afgelopen vrijdag de 15" | 2,9 Ghz | 512 GB | 460 in ontvangst mogen nemen om na een kwartier al met Apple aan de lijn te hangen. De "d"-toets doet raar, soms geen letter, soms 2, soms 3 en soms normaal. 23 januari krijg ik de vervanger.

Vanmorgen merkte ik ook dat de spatiebalk kuren vertoond.

Wel een gaaf apparaat. De eerste Apple hier, went snel en werkt erg fijn! Touchbar is een leuke gimmick, ik moet nog even kijken of ik permanent de F-toetsen in beeld kan krijgen.
Ik had ook iets vergelijkbaars. Bij mij kwam de T soms niet door of soms twee keer. Bij mij is het toch verdwenen. Het zou ook kunnen dat het komt omdat je de toets niet goed aanslaat omdat je net zoals ik een ander type toetsenbord gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Evertse schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:20:
Ok, maar dat verklaard nog niet waarom de hubs gerechtstreeks aangesloten ook usb2 zijn.

Als ik enkel een USB 3 ssd aansluit wordt deze als USB 3 gezien.
Over welke hubs hebben we het en hoe sluit je die en die ssd aan op je MBP (welke kabel gebruik je daar bijv. voor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Niet online
pmdrawde schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:23:
[...]

Ik had ook iets vergelijkbaars. Bij mij kwam de T soms niet door of soms twee keer. Bij mij is het toch verdwenen. Het zou ook kunnen dat het komt omdat je de toets niet goed aanslaat omdat je net zoals ik een ander type toetsenbord gewend bent.
Ik heb het meerdere keren geprobeerd en ook anderen laten testen en zij hebben helaas allen hetzelfde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackL89
  • Laatst online: 28-10-2024
Vraag van vandaag: Komend van een Macbook Air 2013 (13inch, 8GB Ram), is een Macbook Pro non touch bar (13 inch) een goede opstap/vervanger?
Prijs is niet belangrijk, maar de touch bar versie vind ik (te) duur. Of toch gaan voor het 2015 model? De Air doet het verder nog goed, alhoewel hij meer moeite lijkt te krijgen bij het spelen van Football Manager en video editing.

Wat ik doe op een Macbook:
- Webbrowsen
- Series kijken
- Editing van foto's/video's (af en toe)
- Football Manager
- Muziek/video streamen

Ik ga de "knoop" dit jaar doorhakken, aangezien er nu een 100euro kortingsactie loopt bij de aMac.

[ Voor 14% gewijzigd door JackL89 op 26-12-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

JackL89 schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:35:Komend van een Macbook Air 2013 (13inch, 8GB Ram), is een Macbook Pro non touch bar (13 inch) een goede opstap/vervanger?
Je gaat er zeker op vooruit, vooral als je naar performance kijkt.
Of toch gaan voor het 2015 model?
Dat zou ik alleen doen als je een hekel hebt aan het toetsenbord of het ontbreken van "oude" poorten. Anders zou ik zeker voor de 2016-versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg ook om mijn Macbook Pro uit 2012 te vervangen door de nieuwe versie. Aangezien ik deze in Maleisië voor 450 euro goedkoper kan kopen, twijfel ik om daar de versie met TB te kopen of in NL de versie zonder TB. Iemand hier al ervaringen met beide laptops gehad? Ik heb er wel wat mee gespeeld bij de Apple Store maar te kort om verschillen te merken. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjm81
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02 20:53
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 03:24:
Ik overweeg ook om mijn Macbook Pro uit 2012 te vervangen door de nieuwe versie. Aangezien ik deze in Maleisië voor 450 euro goedkoper kan kopen, twijfel ik om daar de versie met TB te kopen of in NL de versie zonder TB. Iemand hier al ervaringen met beide laptops gehad? Ik heb er wel wat mee gespeeld bij de Apple Store maar te kort om verschillen te merken. Wat raden jullie aan?
Non Touch Bar versie scheelt een uur kwa accu gebruik! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Evertse
cerberusss schreef op maandag 26 december 2016 @ 07:41:
[...]

.....Geen idee waarom dat zo vreemd gerapporteerd wordt.
Ergste is dat het niet bij rapporten blijft. Ook de snelheid is USB2.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de komende komt mijn Macbook Pro met TBAR ook toe. Ben wel nog op zoek naar de juiste adaptors. Meer specifiek zoek ik iets (budgetvriendelijk, minder dan 60-70€ dus) waar zowel HDMI, Ethernet als USB A op zit. Iemand een idee waar ik dat het beste kan vinden?
Zou het zonde vinden om allemaal losse stukjes te moeten gebruiken.. Google toont mij veel, maar veelal adaptors waarbij 1 ding ontbreekt of unbranded stuff waar ik mijn twijfels over heb of het wel werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjm81 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:07:
[...]

Non Touch Bar versie scheelt een uur kwa accu gebruik! ;)
Dat is dus een grote plus voor de non TB versie. In performance verschillen de laptops verder dus niet veel? In dat geval is de keuze natuurlijk heel simpel. Die TB is leuk, maar heeft, net als de fingerprint sensor voor mij geen echte toegevoegde waarde. Zeker niet zolang de programma's die ik het meest gebruik (MS Office, Spotify, VLC, Chrome en Ps) er nog weinig mee doen. Wel baal ik ervan dat de non TB versie maar twee poorten heeft, dat is voor mij toch echt te weinig. Multitasking wordt zo lastig...
Pagina: 1 ... 21 ... 54 Laatste