Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dude86 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:30:
Mijn Macbook Pro 15" Early 2011 is zojuist uitgevallen en wilt niet meer booten nadat het beeld raar begon te doen. Waarschijnlijk het bekende videokaart euvel waar Apple een reparatieprogramma voor heeft lopen.

Ik heb in deze Macbook zelf het ram-geheugen uitgebreid naar 8gb en de hdd vervangen voor een ssd. Weet iemand of ze in de Applestore hier moeilijk over gaan doen wanneer ik hem wil laten repareren?
Vaak doen ze daar niet moeilijk over. In de handleiding van de oude MacBooks stond zelfs netjes uitgelegd hoe je het ram en de HDD kon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Tjoekie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:00:
[...]

Vaak doen ze daar niet moeilijk over. In de handleiding van de oude MacBooks stond zelfs netjes uitgelegd hoe je het ram en de HDD kon vervangen.
Doen ze niet moeilijk over, zelf heb ik mijn SSD eruit gehaald toen ik mijn MBP voor reparatie naar Amac bracht (Privacy en doorwerken op andere machine). Vijf werkdagen later had ik weer een werkende MacBook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 16:50

edwinjm

Webdeveloper

Dude86 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:30:
Mijn Macbook Pro 15" Early 2011 is zojuist uitgevallen en wilt niet meer booten nadat het beeld raar begon te doen. Waarschijnlijk het bekende videokaart euvel waar Apple een reparatieprogramma voor heeft lopen.

Ik heb in deze Macbook zelf het ram-geheugen uitgebreid naar 8gb en de hdd vervangen voor een ssd. Weet iemand of ze in de Applestore hier moeilijk over gaan doen wanneer ik hem wil laten repareren?
Ik zou snel contact met Apple opnemen of naar de Apple Store gaan, want volgens mij loopt het reparatieprogramma deze maand af.

Zoals Tjoekie al zei zijn vervangen geheugen en SSD geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
edwinjm schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:02:
[...]

Zoals Tjoekie al zei zijn vervangen geheugen en SSD geen probleem.
Mijn MBP 2011 gaf in maart dit jaar ook de geest... En ik heb er zelf de superdrive uitgetrokken en een Caddy in geplaatst (uitdrukkelijk geen user servicable item) en mijn logic board is toen zonder vragen of problemen vervangen. Alhoewel, zonder problemen... Het nieuwe logic board is er helaas na 6 maanden ook mee opgehouden, moet nog gefixed worden maar ik heb inmiddels een nieuwe laptop (ja die ja ;) )

Ubhpt geldt altijd, het kan misschien wel door Apple aangemerkt als niet user servicable, maar bijv. superdrive vervangen en op een moment een falende gpu, en er is geen relatie tussen jouw vervanging en de optredende schade (de bewijslast ligt daarvoor ook bij hen) valt je defect gewoon onder de garantie.

Heb je bij het vervangen van het RAM een van de twee prongs afgebroken of een kras op je logic board gemaakt? Ook al is het user servicable, dan nog geen garantie op een falen van dat onderdeel, want het kan niet uitgesloten worden dat jouw inmenging in de hardware het falen heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Ik ben gister bij de Genius Bar geweest. Ik heb al een tijdje last van grafische issues, opmerkelijk genoeg vooral tijdens het streamen van video's via Chrome. Dit wordt afgedaan door drivers van Chrome die niet up to date zijn maar ik vind het een vreemde reactie. Genius heeft harware acceleratie uitgezet maar behalve dat de gemiddelde site hier heel 'lelijk' door laad maakt het voor het probleem niet uit.
Tevens de laatste Mac OS X update geïnstalleerd en het maakt geen moer uit. Ik ga maar eens put opties Apple kopen, het is toch niet te geloven dat dit is wat je hoort over een 2 weken oude machine van 3000+ euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

pmdrawde schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:27:
Ik ben gister bij de Genius Bar geweest. Ik heb al een tijdje last van grafische issues, opmerkelijk genoeg vooral tijdens het streamen van video's via Chrome. Dit wordt afgedaan door drivers van Chrome die niet up to date zijn maar ik vind het een vreemde reactie. Genius heeft harware acceleratie uitgezet maar behalve dat de gemiddelde site hier heel 'lelijk' door laad maakt het voor het probleem niet uit.
Tevens de laatste Mac OS X update geïnstalleerd en het maakt geen moer uit. Ik ga maar eens put opties Apple kopen, het is toch niet te geloven dat dit is wat je hoort over een 2 weken oude machine van 3000+ euro?
Gaat het om de MacBook Pro 2016? En in de Apple Store gekocht? Dan kan je hem nog retourneren.
Retourbeleid voor de feestdagen
Artikelen die bij de Apple Online Store zijn gekocht en die tussen 10 november 2016 en 25 december 2016 worden bezorgd, kunnen tot en met 8 januari 2017 worden geretourneerd. Alle andere voorwaarden zoals uiteengezet in de verkoopvoorwaarden van de Apple Online Store zijn nog steeds van toepassing. Alle aankopen die na 25 december 2016 worden gedaan, zijn onderworpen aan de standaardvoorwaarden voor retourzendingen.
Zie http://www.apple.com/nl/shop/help/returns_refund

[ Voor 3% gewijzigd door edwinjm op 14-12-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Dit wordt afgedaan door drivers van Chrome die niet up to date zijn maar ik vind het een vreemde reactie.
Klinkt als een hoop gezwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude86
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 00:50
rexgildo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:43:
[...]
Mijn MBP 2011 gaf in maart dit jaar ook de geest... En ik heb er zelf de superdrive uitgetrokken en een Caddy in geplaatst (uitdrukkelijk geen user servicable item) en mijn logic board is toen zonder vragen of problemen vervangen. Alhoewel, zonder problemen... Het nieuwe logic board is er helaas na 6 maanden ook mee opgehouden, moet nog gefixed worden maar ik heb inmiddels een nieuwe laptop (ja die ja ;) )
"Reparatie" betekent dat Apple er leuk een nieuw logic board in zet met wederom een brakke gpu?

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Tjoekie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:00:
[...]

Heb die van mij late 2011 ingeleverd met mijn eigen vervangen RAM en zonder hdd/ssd. Gemeld bij icentre toen ik m inleverde. Dit was geen probleem, helaas werkte m'n laptop na een mobo swap niet omdat er een half jaar geleden een highres scherm in is gezet ipv de originele 1400x900. Moederbord is gewoon mooi vervangen. Werd verteld dat de nieuwere firmware daardoor het scherm niet meer aan liet gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky0wn op 15-12-2016 00:39 ]

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
edwinjm schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:38:
[...]

Gaat het om de MacBook Pro 2016? En in de Apple Store gekocht? Dan kan je hem nog retourneren.

[...]

Zie http://www.apple.com/nl/shop/help/returns_refund
Klopt ja (MBP 2016 + gekocht bij Apple store), maar ik heb mijn laptop gewoon nodig. Ik wil hem niet per se retourneren ik wil gewoon een fatsoenlijk werkende laptop. Bovendien vertrek ik later deze week voor langere tijd naar het buitenland dus ik kan ook niet wachten tot er nieuwe voorraad is.

De redenatie bij Apple is bijv. dat de muis in het bovenste plaatje gewoon nog in de goede kleuren is dus dan moet het wel liggen aan de driver van het programma dat hier gebruikt wordt. Zucht.

Hier nog wat foto's van het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/2I443j0e2i2c2n1w0u3x/IMG_0071.JPG?v=278e14e3
Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/2x1o381X1d0r3K3o2D2J/IMG_1735.JPG?v=6b6fa01d

[ Voor 22% gewijzigd door edwardmp op 15-12-2016 02:57 ]

• Teknix1982
  • Niet online
pmdrawde schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:27:
Is het ook echt alleen bij chrome of ook bij streamen via safari of andere taken? Anders kun je dat toch laten zien bij de apple store? Het beste is dat je het probleem binnen apple software kunt laten zien denk ik. Maar het is wel opmerkelijk dat de muis wel gewoon zichtbaar is en de rest niet. Zou je bij gpu problemen niet verwachten dat de muis dan ook niet meer goed is?

[ Voor 12% gewijzigd door Teknix1982 op 15-12-2016 06:40 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
pmdrawde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 02:54:
[...]

Klopt ja (MBP 2016 + gekocht bij Apple store), maar ik heb mijn laptop gewoon nodig. Ik wil hem niet per se retourneren ik wil gewoon een fatsoenlijk werkende laptop. Bovendien vertrek ik later deze week voor langere tijd naar het buitenland dus ik kan ook niet wachten tot er nieuwe voorraad is.

De redenatie bij Apple is bijv. dat de muis in het bovenste plaatje gewoon nog in de goede kleuren is dus dan moet het wel liggen aan de driver van het programma dat hier gebruikt wordt. Zucht.
Al eens de nodige PRAM/NVRAM etc. resets gedaan?
Schone installatie al eens uitgevoerd (ipv TimeMachine terug zetten) .
Ook al eens dagen lang met Safari gewerkt ipv Chrome?

Als na bovenstaande stappen het probleem blijft/aanwezig is dan kun je je gewoon beroepen op een DOA wat mij betreft en je consumentenrecht claimen.
Mocht hij bij een Apple Store vandaan komen (wat ik altijd aanraad ipv resellers) dan kan hij gewoon ingeleverd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 15-12-2016 10:41 ]

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 13:42
Daarnet even in de MediaMarkt de nieuwe Macbooks kort uitgetest. Zien er toch weer gelikt uit (kwijl). Supermooi scherm en ook het keyboard vond ik prettig typen. Snap niet dat mensen daar niet aan kunnen wennen. Na amper 10 minuten kon ik er in word al supersnel met typen. Touch bar ook even geprobeerd. Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde op dit moment nog niet...Kan mss nog verder na verloop van tijd maar op dit moment lijkt het mij meer een gimmick dan echt toegevoegde waarde...Voor de rest echt wel mooie machines maar ozo verschrikkelijk duur :s

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Hoe lang hebben jullie gemiddeld moeten wachten op je BTO MacBook Pro als ik vragen mag? De levertijd staat bij BTO's nu op ongeveer 4-5 weken, en ik ben wel benieuwd of die schatting ook daadwerkelijk gehaald wordt tot nu toe :)

Verwijderd

Cache schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:54:
Volgens verschillende berichten op macromors schijnt de update een positief effect op batterijduur te hebben. Ik wacht zelf nog een weekje voordat ik het ga installeren, maar hoop van harte dat iedereen toch een paar uur extra uit zijn of haar macbook kan halen!
Ik heb de update ook geïnstalleerd en kan zeggen dat mijn "MacBook Pro (13-inch, Late 2016, Two Thunderbolt 3 ports)" gewoon de 10 uur haalt op een dag.

- Safari
- Mail
- 2 uur per dag via een Citrix omgeving

Als ik nog dingen moet testen dan hoor ik het graag. :)

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:09:
Hoe lang hebben jullie gemiddeld moeten wachten op je BTO MacBook Pro als ik vragen mag? De levertijd staat bij BTO's nu op ongeveer 4-5 weken, en ik ben wel benieuwd of die schatting ook daadwerkelijk gehaald wordt tot nu toe :)
Ik heb er twee weken op moeten wachten, kwam zelfs 2 dagen eerder.

• Kapotlood
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:35:
Ik heb er twee weken op moeten wachten, kwam zelfs 2 dagen eerder.
Dat is snel zeg! En dat ging om een BTO? Heb je 'm toevallig gelijk bij de release besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:14:
[...]

Dat is snel zeg! En dat ging om een BTO? Heb je 'm toevallig gelijk bij de release besteld?
Hij heeft er één zonder touch bar. Die zijn verzendklaar binnen een paar dagen. Als je een macbook met touch bar wilt dan duurt het 4-5 weken voordat deze verzendklaar is.

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:14:
[...]

Nee ik heb hem iets meer dan twee weken geleden besteld. 8)7 Basis model en daar een i7 + 16GB Ram in laten zetten.

• Kapotlood
Ahh, dat verklaart een hoop :) Dan moet ik gewoon nog even 2 weken geduld hebben helaas, hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na een bijna een week in gebruik blijft hij heerlijk. Toetsenboard is heerlijk al hoop ik dat een zelfde soort toetsenboard als usb versie komt zodat je dezelfde ervaring hebt met een extern scherm.

2 Dingen die ik echt niet snap en echt dagelijks mega frustraties over heb is de boven en benede pijltjes. Als ontwikkelaar gebruik je dat echt mega veel en ram continue mis. Daarnaast is de escape een drama punt. Al kon je dat verschrikkelijke ding uit je touchbar rammen had het al enorm geholpen. dan had ik de §± toets geremapped.

Verder wat 4k beeld ge-edit, veel lightroom gebruikt onder deadlines. Scherm ook erg fijn.. Nu nog Thunderbolt3 hub en goede raid setup.

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Ik kwam vanavond bij toeval de Henge Horizontal Dock tegen. Er zullen hier vast wel mensen zijn die hem al kennen, maar ik was deze nog nooit tegen gekomen in elk geval:
https://www.facebook.com/HengeDocks/videos/1507222582625580/

Wat een gaaf systeem met die automatische connectoren en wat ziet hij er gelikt uit! Maar ja, het prijskaartje zal daar ook wel naar zijn ;)
Vanaf het voorjaar is deze ook beschikbaar voor de MacBook Pro 2016 modellen:
https://hengedocks.com/pages/horizontal-macbook-pro-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 11:53
Ik heb dan liever de mstand van raindesign met een thunderbolt dock dan die horizontale henge dock. De oude verticale varianten lijken me wel heel fijn, maar nadeel van de 2016 macbooks is dat je dan de touchid en touch bar functionaliteit verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Laatst online: 01-09 12:00
Voor mij is de touch bar reden om geen stand meer te gebruiken en het interne toetsenbord & touch pad te gebruiken. Ik heb de laptop nu open op m'n bureau en de monitor (30" Dell) iets verhoogd er boven (ipv ernaast, zoals vroeger). Gebruik dus geen extern toetsenbord/touchpad meer, nog wel een muis voor bepaalde situaties.

Als ik de mStand zie dan kan je er niet op typen toch? Je ziet de touch bar wel maar je moet wel ver reiken vanaf een extern toetsenbord lijkt me.

Ik had al een Caldigit Thunderbolt dock dus ik hoef alleen power + thunderbolt (via adapter stekker) aan te sluiten en ik kan al mijn apparaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jeroen11 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:24:
Voor mij is de touch bar reden om geen stand meer te gebruiken en het interne toetsenbord & touch pad te gebruiken. Ik heb de laptop nu open op m'n bureau en de monitor (30" Dell) iets verhoogd er boven (ipv ernaast, zoals vroeger). Gebruik dus geen extern toetsenbord/touchpad meer, nog wel een muis voor bepaalde situaties.

Als ik de mStand zie dan kan je er niet op typen toch? Je ziet de touch bar wel maar je moet wel ver reiken vanaf een extern toetsenbord lijkt me.

Ik had al een Caldigit Thunderbolt dock dus ik hoef alleen power + thunderbolt (via adapter stekker) aan te sluiten en ik kan al mijn apparaten gebruiken.
Nee je kan er niet op typen inderdaad.
Jouw opstelling is wel interessant. Zal het eens testen om te kijken of dat fijn werkt voor ik een magic trackpad bestel. Zonder extra monitor is de stand wel een must volgens mij voor de ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
cedrix5 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:16:
[...]
Nee je kan er niet op typen inderdaad.
Jouw opstelling is wel interessant. Zal het eens testen om te kijken of dat fijn werkt voor ik een magic trackpad bestel. Zonder extra monitor is de stand wel een must volgens mij voor de ergonomie.
Ja ik merk dat ik de externe monitor gebruik voor m'n primaire focus, dus wat ik op dat moment hoofdzakelijk doe, meestal heb ik dan twee vensters naast elkaar open. Het grootste deel van de tijd hoef ik mijn nek niet te buigen. Op het laptopscherm heb ik dan diverse overige apps (Skype, to-do list, finder etc) open staan.

De MacBook Pro is dun genoeg en typt fijn, dus ik kan er goed mee werken als dagelijks toetsenbord. Wel zit m'n horloge in de weg tijdens het typen, daar had ik vroeger geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:44
Ik heb nog steeds het probleem dat er soms een vakje zonder icon in mijn TouchBar komt.. Na force stop van Controll strip is dit weg, na een restart komt het vakje weer terug. Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

ik gebruik spotify om muziek te luisteren. Nu kan ik wel de play toets op de (het?) touchbar gebruiken, maar hij veranderd niet in een pauze teken of andersom. iemand anders dat ook opgevallen? best wel irritant eigenlijk. je kan niet zien of hij afspeelt ja/nee. zou toch juist interactief moeten zijn?

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hmm, ik hoop dat apple er goed achteraan zit bij software fabricanten dat ze dit alles een beetje netjes afwerken. Of ze moeten er zelf een systeem voor bedenken. Niet zo simpel allemaal, gezien je maar 1% van de eingebruikers bent met die touchbars, fabricanten zullen het niet echt als prioriteit zien als macbook pro gebruikers hun doelgroep niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

cedrix5 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:52:
Hmm, ik hoop dat apple er goed achteraan zit bij software fabricanten dat ze dit alles een beetje netjes afwerken. Of ze moeten er zelf een systeem voor bedenken. Niet zo simpel allemaal, gezien je maar 1% van de eingebruikers bent met die touchbars, fabricanten zullen het niet echt als prioriteit zien als macbook pro gebruikers hun doelgroep niet is.
Ja dat denk ik ook en bij dit voorbeeld is het ook nog is zo dat ze liever hebben dat je apple music gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

jeroen11 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:25:
[...]

Ja ik merk dat ik de externe monitor gebruik voor m'n primaire focus, dus wat ik op dat moment hoofdzakelijk doe, meestal heb ik dan twee vensters naast elkaar open. Het grootste deel van de tijd hoef ik mijn nek niet te buigen. Op het laptopscherm heb ik dan diverse overige apps (Skype, to-do list, finder etc) open staan.

De MacBook Pro is dun genoeg en typt fijn, dus ik kan er goed mee werken als dagelijks toetsenbord. Wel zit m'n horloge in de weg tijdens het typen, daar had ik vroeger geen last van.
Daar heb ik met mijn 2011 15" al last van, horloge probleem, hier is de rechterzijde van de voorste rand mooi zilver-aluminium en niet meer gecoat :+. Ik gebruik steeds meer mijn externe toetsenbord en laptop een M-Stand naast mijn 24" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Ik krijg sinds de laatste update op mijn 15 MBP TB helemaal geen prognose meer over batterij levensduur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Dat heeft Apple er inderdaad uitgehaald, omdat het geen accurate weergave zou geven.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

SavageBrother schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:21:
Dat heeft Apple er inderdaad uitgehaald, omdat het geen accurate weergave zou geven.
Dat kan je toch ook niet maken! lekker dan. ik had zoiets wel gelezen, maar dacht dat het algoritme verbeterd was en het een betere weergave nu zou geven... wat slecht zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Waarom zou je dat niet kunnen maken?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

SavageBrother schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:28:
Waarom zou je dat niet kunnen maken?
Dit is toch functionaliteit die, weet ik veel hoe lang, al beschikbaar is. Ik doe daar best wel veel mee.
En dan ineens omdat je een belofte niet waar kan maken haal je de functie weg....

# met wat emotie geschreven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Je kunt in de Activiteitenweergave alsnog een schatting opvragen van de resterende batterijduur. Ga hiervoor naar het scherm Energie en kijk helemaal onderaan bij de grafieken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie is er net als ik bezig met een onderzoek naar beste storage oplossing.
Ik gebruik mijn mac voor wat incidenteel video editing en veel fotografie.

Ik heb nu een usb 3.0 G-Raid. ik zoek echter naar een snellere en meer secure oplossing. (Raid5 bijvoorbeeld). Moderne raid schijven kunnen 700mb/s halen. Een Thunderbolt 3 oplossing is dus niet perse nodig, maar kan wel erg fijn zijn (ivm het daisy-chainen van andere accessoires). Echter is Thunderbolt 2 snel genoeg en goedkoper. Maar ik kan dan geen gebruik maken van laad functionaliteit, en het daisy chainen en is wellicht minder toekomst safe.

Mijn opties zijn nu de Lacie 5Big. of bijvoorbeeld een OWC of caldigit enclosure. De andere opties zijn veelal niet echt snel te noemen. Iemand ideeen?

Edit:
Persoonlijk opteer ik nu toch echt voor de 5big 10tb. Genoeg TB, Thunderbolt 2 voor 1050mb/s meer dan genoeg. wel dus een oudere port thunerbolt 2 maarja. dan maar 2 kabels verbinden ipv 1.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Als je echt iets goeds wil hebben... pricewatch: QNAP Turbo vNAS TVS-882T

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:53:
Mijn opties zijn nu de Lacie 5Big. of bijvoorbeeld een OWC of caldigit enclosure. De andere opties zijn veelal niet echt snel te noemen. Iemand ideeen?

Edit:
Persoonlijk opteer ik nu toch echt voor de 5big 10tb. Genoeg TB, Thunderbolt 2 voor 1050mb/s meer dan genoeg. wel dus een oudere port thunerbolt 2 maarja. dan maar 2 kabels verbinden ipv 1.
Tenzij je op snelle SSD's in RAID 0 of 5 opstelling overstapt ga je met Thunderbolt 2 niet tegen limieten aanlopen, en dan heb je veel meer keuze.

Ik heb zelf een Akitio Thunder2 Duo Pro (2x 5.25") met 2TB Samsung 850 SSD voor actieve projecten en een 8TB hard disk voor archief (en het geheel wordt gebackupt naar een NAS).
Akitio is een prima merk (in NL te krijgen bij Mac4us.nl) maar nog niet goed compatible met Thunderbolt 3 dacht ik begrepen te hebben.

Volgens mij zijn er nog geen enclosures die je MacBook ook van stroom voorzien, dus 2 kabeltjes zal sowieso nodig zijn.

Voor mobiel gebruik is de Samsung T3 ook nog een goede optie, SSD snelheid met USB-C aansluiting, tot 2TB te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen11 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:16:
[...]

Tenzij je op snelle SSD's in RAID 0 of 5 opstelling overstapt ga je met Thunderbolt 2 niet tegen limieten aanlopen, en dan heb je veel meer keuze.

Ik heb zelf een Akitio Thunder2 Duo Pro (2x 5.25") met 2TB Samsung 850 SSD voor actieve projecten en een 8TB hard disk voor archief (en het geheel wordt gebackupt naar een NAS).
Akitio is een prima merk (in NL te krijgen bij Mac4us.nl) maar nog niet goed compatible met Thunderbolt 3 dacht ik begrepen te hebben.

Volgens mij zijn er nog geen enclosures die je MacBook ook van stroom voorzien, dus 2 kabeltjes zal sowieso nodig zijn.

Voor mobiel gebruik is de Samsung T3 ook nog een goede optie, SSD snelheid met USB-C aansluiting, tot 2TB te krijgen.
We gaan nu denk iets te ver off-topic. maar het mooie van een goede 5,6bay raid is dat je met raidt5 of 0 toch hoge snelheden kan behalen met gewone hdd's (600 - 900mb/s moet haalbaar kunnen zijn) die Qnap hierboven aangegeven laat ook hele mooie resultaten zien. wel prijzig. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Kwam net op het macromors forum de volgende sleeves tegen heel strak en meteen maar een besteld. Je krijgt 15% korting met "harber2016"

https://www.harberlondon....ech-sleeves-cases/macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinkerNL
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 11:27
Qua hoesjes, snap ik niet waarom iedereen zo moeilijk doet.. Zelf heb ik deze gekocht:

pricewatch unsorted: Case Logic EVA-foam Notebooksleeve 11" (Zwart)

Goedkoop en m'n Macbook 13" past er precies en strak in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 14:29
jwtje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:47:
Kwam net op het macromors forum de volgende sleeves tegen heel strak en meteen maar een besteld. Je krijgt 15% korting met "harber2016"

Zeer mooi! Ik had in eerste instantie 1 via aliexpress gekocht, daar ben ik niet erg weg van.
Zojuist de volgende besteld (met je kortingscode thanks!) :
https://www.harberlondon....book-envelope-case-sleeve

Ben benieuwd wanneer hij binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JerNL schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:31:
Dit is toch functionaliteit die, weet ik veel hoe lang, al beschikbaar is. Ik doe daar best wel veel mee.
En dan ineens omdat je een belofte niet waar kan maken haal je de functie weg....

# met wat emotie geschreven 8)
De functie is niet weg, het gemak van niet hoeven rekenen is weg. Je hebt, net als voorheen, nog steeds een icoontje die aangeeft hoe vol/leeg de accu is waarbij je de optie hebt om dat ook nog eens in een percentage weer te laten geven. Dan heb je dus hetzelfde als op iedere smartphone, tablet, camera, bluetooth game controller, etc. Het vergt alleen dat je nu zelf een gevoel ontwikkeld voor wat bijv. 20% op dat moment betekent. Dat ontwikkel je gelukkig al vrij snel en is dan al snel veel nauwkeuriger dan de waarde die een stukje software op basis van een of ander algoritme uitspuwt. Jij weet immers dat je een trein moet halen en wanneer je weg moet, doet de software allemaal niet.

Als je dit zo te moeilijk vindt dan kun je met de app Activiteitenweergave op het tabblad Energie de oude indicator terugvinden alsmede een tweetal grafieken die je heel mooi de trend over een korte periode (grafiek links) en een langere periode (12 uur; grafiek rechts). Die grafieken geven een veel beter beeld omdat je nou eenmaal in een grafiek veel sneller een trend kunt weergeven en zien. Daardoor heb je ook een veel beter beeld hoe lang je het nog op een accu vol kan houden. Het is jammer dat die grafieken dan weer niet in het menu van de icon in de menubar terug te vinden is maar daar heb je dan weer andere tools voor.

Btw, realiseer je dat wanneer de schatting niet klopt je daarmee wel gebruikers voorziet van complete misinformatie wat dan weer in veel landen juridische complicaties kan hebben omdat je consumenten niet mag misleiden/voorzien van onjuiste informatie. De Nederlandse consumentenwetgeving is hier een voorbeeld van. Het is alleen een rare zaak dat ze het pas zien nadat gebruikers beginnen te klagen, dit had eigenlijk al voor de release geregeld moeten zijn (het had al voor release weggehaald moeten zijn, niet pas in 10.12.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 11:57
Weet iemand of er al hoezen voor de 15inch in de winkel liggen? Was vandaag in de Apple winkel in Haarlem en daar zeiden ze dat ze er nog niet zijn... klopt dit?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Heb gisterenavond de 15 inch versie ontvangen. Heb nooit eerder macOS gebruikt, kwam van windows. Eerste ervaringen zijn zeer goed. Toetsenbord is wennen, kan nog niet objectief beoordelen vanwege het feit dat mijn rechterpols in de gips zit. Het lijkt alsof ik sneller typ met meer fouten, netto is het niet echt een winst of verlies qua snelheid.

Trackpad is zalig, ook maar meteen een magic trackpad 2 besteld om altijd die gestures workflow beschikbaar te hebben, ook vanaf men bureau.

Touchbar voelt niet heel nuttig aan. Af en toe scheelt het veel tijd wanneer hij voorspelt dat ik men mailadres wil invullen voor ik men eerste karakter ervan ook maar heb getypt. Verder zijn function keys ook afdoende, het heeft beide voor- en nadelen.

Ben verder wel zeer te spreken over de kleinere form factor vergeleken met een oudere Hp zbook 15.

Batterijduur heb ik nog niet kunnen testen. Moet ook nog al mijn foto bewerkingsprogramma's nog installeren en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 12:24
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 13inch met touchbar of zonder 13 inch zonder touchbar.

Gebruiken jullie die touchbar vaak of denk je daar zou ik geen 300 euro extra voor neerleggen?

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik heb em vandaag even mogen aanschouwen, en ik heb er even mee gespeeld. Het is best leuk en ik denk dat het op termijn echt wel een toevoeging kan zijn. Ik vind persoonlijk het totaalbedrag van een 512GB en TB echt te veel en heb daarom gewoon voor de 512GB zonder TB gekozen.

Even een vraagje; ik zit regelmatig Netflix te kijken op m'n MacBook en nu is het zo dat wanneer ik in fullscreen zit te kijken, de beeldweergave constant naar een klein vierkant verspringt in de linkerbovenhoek. Dit gebeurd alleen wanneer er geen ondertiteling is weer te geven. Iemand tips/tricks/oplossingen of kan ik deze macbook bij t grofvuil zetten?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
SinkerNL schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:51:
Qua hoesjes, snap ik niet waarom iedereen zo moeilijk doet.. Zelf heb ik deze gekocht:

pricewatch unsorted: Case Logic EVA-foam Notebooksleeve 11" (Zwart)

Goedkoop en m'n Macbook 13" past er precies en strak in!
Je moet het maar net weten. Ik zou niet zo snel een 11 inch sleeve kopen voor mijn 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 18:26
SavageBrother schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:43:
Ik heb em vandaag even mogen aanschouwen, en ik heb er even mee gespeeld. Het is best leuk en ik denk dat het op termijn echt wel een toevoeging kan zijn. Ik vind persoonlijk het totaalbedrag van een 512GB en TB echt te veel en heb daarom gewoon voor de 512GB zonder TB gekozen.

Even een vraagje; ik zit regelmatig Netflix te kijken op m'n MacBook en nu is het zo dat wanneer ik in fullscreen zit te kijken, de beeldweergave constant naar een klein vierkant verspringt in de linkerbovenhoek. Dit gebeurd alleen wanneer er geen ondertiteling is weer te geven. Iemand tips/tricks/oplossingen of kan ik deze macbook bij t grofvuil zetten?
Mag ik het grofvuil zijn dan? :P
Anyway, is het niet dat hij PiP weergave activeert bij hetgeen je omschrijft of blijft de rest van het scherm grijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
PiP? Anyways, ik kijk fullscreen en wanneer de ondertiteling niet zichtbaar is verspringt het scherm naar de linkerbovenhoek en blijft de rest zwart.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
webdavid schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:38:
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 13inch met touchbar of zonder 13 inch zonder touchbar.

Gebruiken jullie die touchbar vaak of denk je daar zou ik geen 300 euro extra voor neerleggen?
Voor die 300 euro extra krijg je dus wel:
- een Touchbar
- Twee extra USB-C poorten
- een sneller geklokte i5 processor
- sneller geklokte RAM geheugen
- Intel Iris 550 ipv 540

Enige voordeel van het model zonder TB is dat deze een iets wat grotere accu heeft, maar dat zegt ook niet veel.

Als het bovenstaande het allemaal niet waard is, dan kan je dus gewoon voor het model zonder TB gaan.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Kijk wel even wat die punten afzonderlijk waard zijn. Processor schijnt amper sneller te zijn, chip merk je niks van, poorten aan rechterzijde zijn langzamer, geheugen is misschien op termijn wel merkbaar. €300,- is niet veel, maar op een toch al dure laptop vind ik het persoonlijk te gek worden.

Batterijduur op de TB versie is overigens wel echt aanzienlijk minder.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snelheidsverschil van de poorten is nog kleiner dan het verschil in processor ;) Het geldt alleen voor Thunderbolt 3 devices en dan ook nog eens het high end spul dat werkelijk de 40Gbit dicht kan trekken. Dat is maar een hele kleine groep mensen die dat heeft. Daarbij kun je het ook simpel oplossen door dat soort apparaten aan de linkerzijde aan te sluiten.

Ik zou echter het verschil in CPU niet geheel onder de mat wegmoffelen want het verschil is wel goed merkbaar voor wie software draait die vooral single core gericht is. Ook hier geldt weer dat veel afhangt van je eigen gebruik. Ook moet je hier niet vergeten dat de GPU onderdeel van de CPU is en juist de 550 doet het beter dan de 540. Voor wie een extern scherm wil gebruiken (of juist 2) is dat van groot belang.

Wat echter heel veel voordeliger is, is het feit dat je 2 extra poorten hebt en bij een poort die universeel gebruikt kan worden is dat heel veel. Je kunt nu ineens 4 USB devices aansluiten terwijl dat voorheen en bij die andere MBP maar 2 is. Aangezien de meeste mensen USB devices hebben is dat gemak dan ook veel groter.

De accuduur is kolder, die is op de TB versie weinig anders als op de non-TB versie. Het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt en meet.

Ergo: het hebben van 2x zoveel poorten is heel wat waard maar bij deze nieuwe MBP gaat het vooral om die touch bar. Het is op dit moment eigenlijk nog te vroeg om daar een goede uitspraak over te doen omdat nog weinig apps het ondersteunen (het is groeiende). Het staat en valt ook bij hoe de apps die touch bar gebruiken. Als je daar alle commando's in stopt die je normaliter ook met een sneltoets kunt vinden dan is het nut wel erg klein. Juist dingen waarvoor je een complete vingertwister voor moet doen zijn handig in die touch bar (dus eigenlijk complete workflows) en ook sliders (dat gaat een stuk makkelijker met de vinger dan met toetsen en een scroll wheel).

[ Voor 38% gewijzigd door ppl op 18-12-2016 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37
En er is nog een verschil: een wifi antenne minder waardoor de max wifi snelheid bij non-tb een stuk lager is dan het 2015/tb model.

En ga je het verschil in CPU niet erg merken als je die langer gaat belasten (bijv foto/ video export)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
gelukkie schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:19:
En er is nog een verschil: een wifi antenne minder waardoor de max wifi snelheid bij non-tb een stuk lager is dan het 2015/tb model.
Heb je daar een bron van? Ik heb dit nooit ergens in een benchmark oid of specificaties terug gezien.
ppl schreef op zondag 18 december 2016 @ 02:09:

Ik zou echter het verschil in CPU niet geheel onder de mat wegmoffelen want het verschil is wel goed merkbaar voor wie software draait die vooral single core gericht is. Ook hier geldt weer dat veel afhangt van je eigen gebruik. Ook moet je hier niet vergeten dat de GPU onderdeel van de CPU is en juist de 550 doet het beter dan de 540. Voor wie een extern scherm wil gebruiken (of juist 2) is dat van groot belang.
Verschil in CPU is nauwelijks merkbaar, de NTB is officieel geklokt op 2.0 GHz, maar ik heb hem nooit onder de 2.9 GHz zien zakken met CPU intensieve taken. Ook bij volledig stressen blijft hij tientallen minuten op 2.9 GHz. Een verschil met de 3.3 GHz TB is dan klein. Ook weet ik niet of de TB ook zijn turbo speeds langdurig kan halen, het verschil zou theoretisch 0 kunnen zijn.

Enige uitzondering zijn games, dan wordt de chip in rap tempo warm. Performance wordt minder en kloksnelheid valt na tijdje terug naar 2.0 GHz. Mogelijk heb je dan wel een groot gat met de TB, die hooguit terugvalt naar 2.9GHz.

Verschil in 540 en 550 is nihil in de benchmarks, daar zou ik het ook niet voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Hier kun je terugvinden dat er 2 verschillende wifi chips inzitten (zover ik heb begrepen een verschil van 867mbps vs 1,3gbps)
Function: https://nl.ifixit.com/Tea...+Late+2016+Teardown/72415
Touch: https://nl.ifixit.com/Tea...+Touch+Bar+Teardown/73480

Alleen jammer dat Apple op de site geen snelheidsspecificaties bij Wi-fi laat zien... En hoeveel het in de praktijk uitmaakt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
gelukkie schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:06:
Hier kun je terugvinden dat er 2 verschillende wifi chips inzitten (zover ik heb begrepen een verschil van 867mbps vs 1,3gbps)
Function: https://nl.ifixit.com/Tea...+Late+2016+Teardown/72415
Touch: https://nl.ifixit.com/Tea...+Touch+Bar+Teardown/73480
Ik kan het er niet echt uithalen. Het is een custom apple chip zonder specificaties. Het is een beetje onduidelijk hoeveel antennes erop zitten. Suggesties is 2x2 nTB en 3x3 op de TB. Blijft allemaal beetje speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:33:
Verschil in CPU is nauwelijks merkbaar, de NTB is officieel geklokt op 2.0 GHz, maar ik heb hem nooit onder de 2.9 GHz zien zakken met CPU intensieve taken.
Zeg er dan wel even bij dat dit alleen voor jou en jouw workload geldt. Dat het bij jou niet voorkomt betekent namelijk niet dat dit bij ieder ander op deze planeet ook het geval zal zijn. Er zijn zat mensen die wel dat performance verschil merken, het ligt echt geheel aan wat je er mee doet. Niet iedereen heeft CPU-intensieve taken en niet iedereen heeft dezelfde soort CPU-intensieve taken.
Ook bij volledig stressen blijft hij tientallen minuten op 2.9 GHz. Een verschil met de 3.3 GHz TB is dan klein. Ook weet ik niet of de TB ook zijn turbo speeds langdurig kan halen, het verschil zou theoretisch 0 kunnen zijn.
Je moet de normale frequentie ook niet gaan vergelijken met de turbo boost frequentie. Deze laatste wordt pas onder bepaalde omstandigheden gebruikt, de eerste niet. De thermal load van het systeem op dat moment is bijv. heel bepalend of turbo boost wordt aangesproken of niet. M.a.w. door de thermal envelope kan de gewone MBP op 2.0GHz blijven hangen terwijl de touch bar versie wel naar die 2.9GHz doorschakelt. Dat verschil is dus wel degelijk heel erg groot (met name bij langere berekeningen en niet bij de kleine bursts, dan is het verschil met zelfs de MacBook al nihil) zoals je zelf ook al aanhaalt:
Enige uitzondering zijn games, dan wordt de chip in rap tempo warm. Performance wordt minder en kloksnelheid valt na tijdje terug naar 2.0 GHz. Mogelijk heb je dan wel een groot gat met de TB, die hooguit terugvalt naar 2.9GHz.
Hetzelfde gaat op voor de 550 want die doet het beter bij een warme computer. M.a.w wanneer je weinig met de computer doet zul je ook geen verschil zien tussen de MBP modellen (en wellicht zelfs al niet met de MacBook). Dat is echter al jaren zo vanwege de manier waarop moderne CPU's werken. Pas bij de wat intensievere taken zul je verschillen gaan zien. Het warmere weer heeft hier ook invloed op, al is dat minimaal (maar ook dat is weer afhankelijk van waar je bent).

Overigens is een CPU veel meer dan alleen een aantal GHz. De 2.0GHz CPU is een oudere generatie dan de 2.9GHz en heeft dus meer gevolgen dan alleen de frequentie alleen. Die zaken moet je ook meenemen in het verhaal.

Uiteindelijk is het totaalplaatje dat telt want een computer is niet louter alleen een CPU. Je moet dus goed kijken naar je eigen workloads en gebruik (claims dat het verschil in CPU klein dan wel groot is zijn dan ook onzinnig, je kunt hoogstens je eigen ervaringen delen). Ik denk dat voor velen die 2 extra poorten van veel groter belang zijn dan de CPU. En stiekem ook die touch bar, die soms handiger is dan je zo op eerste gezicht denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jwtje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:47:

Ik heb Harbers even gemaild met de vraag wanneer de slim leather sleeves (die zonder rits) leverbaar zijn. Ze staan nu nog op preorders, wel nette simpele sleeves, niet al te duur.

Appelhoes heeft me nooit geantwoord op mijn vraag of ze tips hadden voor hoezen die de 2016 MacBooks precies passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Ben benieuwd, heb er zelf gewoon een besteld dus zie hem wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ppl schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:14:
[...]

Zeg er dan wel even bij dat dit alleen voor jou en jouw workload geldt. Dat het bij jou niet voorkomt betekent namelijk niet dat dit bij ieder ander op deze planeet ook het geval zal zijn. Er zijn zat mensen die wel dat performance verschil merken, het ligt echt geheel aan wat je er mee doet. Niet iedereen heeft CPU-intensieve taken en niet iedereen heeft dezelfde soort CPU-intensieve taken.

Je moet de normale frequentie ook niet gaan vergelijken met de turbo boost frequentie. Deze laatste wordt pas onder bepaalde omstandigheden gebruikt, de eerste niet. De thermal load van het systeem op dat moment is bijv. heel bepalend of turbo boost wordt aangesproken of niet. M.a.w. door de thermal envelope kan de gewone MBP op 2.0GHz blijven hangen terwijl de touch bar versie wel naar die 2.9GHz doorschakelt.

[...]
Waarom geldt dit alleen voor mij? Als je een stress test draait met 100% cpu load, dan blijft de kloksnelheid langdurig op 2.9 GHz (>20 min). Elke real world use case, inclusief intensieve taken, is minder intensief dan een 100% stresstest.

Mijn hele punt is dat er voldoende thermal head room is om de turbo langdurige te laten draaien. En het is aannemelijk dat dit de reden is dat de nTB en TB in benchmarks nauwelijks verschillen. 2.9 vs 2.0 is wel een groot verschil.
Overigens is een CPU veel meer dan alleen een aantal GHz. De 2.0GHz CPU is een oudere generatie dan de 2.9GHz en heeft dus meer gevolgen dan alleen de frequentie alleen. Die zaken moet je ook meenemen in het verhaal.
Dit is complete onzin, de cpu's zijn van dezelfde generatie, beide skylake. Er zitten paar detail verschillen in het design, maar de cpu performance verschillen worden vrijwel volledig bepaald door de kloksnelheid. Het zijn vrijwel identieke chips.
Hetzelfde gaat op voor de 550 want die doet het beter bij een warme computer.
Een chip die beter presteert in een warme computer? Moet ik dan de verwarming aanzetten als ik performance wil :+. Even wachten tot mijn computer warm is :).

550 presteert wel iets beter, maar als je niet gamed heb je daar 0 voordeel van. Misschien nog een beetje bij films bewerken en (trans) coderen. Maar goed dan moet je ipv 10 minuten 9,5 minuut wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
cedrix5 schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:20:
[...]

Ik heb Harbers even gemaild met de vraag wanneer de slim leather sleeves (die zonder rits) leverbaar zijn. Ze staan nu nog op preorders, wel nette simpele sleeves, niet al te duur.

Appelhoes heeft me nooit geantwoord op mijn vraag of ze tips hadden voor hoezen die de 2016 MacBooks precies passen.
Ik heb deze gekocht. Voor de prijs vind ik 'm wel nette kwaliteit hebben:

http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Ik wil zelf ook een Mac Book Pro gaan kopen maar twijfel al een hele tijd. Ik stap over van windows (core2quad uit 2008 en i5 uit 2011 met beide 4gb en hdd). Ik wil de macbook naast standaard tekst/mail gebruiken voor fotobewerking (24mp foto's met Lightroom/ Photoshop), af en toe een full hd video met Imovie en wat audio recording via mijn audio interface met garageband (akoestische gitaar met wat lagen en zang). Dit alles deed ik eigenlijk ook met mijn oude systemen en zeker niet wekelijks. De 13inch heeft een fijn formaat en is groot genoeg aangezien ik die ook wil aansluiten op mijn grote Dell ips scherm (en in de toekomst misschien ooit één 4k scherm). Maar op het eerste gezicht lijkt de techniek niet ver vooruitgegaan, dus voelen de 13inch TB specificaties enigszins mager. Maar is dit ook echt zo? Of is het meer dan genoeg voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 18:26
gelukkie schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:05:
Ik wil zelf ook een Mac Book Pro gaan kopen maar twijfel al een hele tijd. Ik stap over van windows (core2quad uit 2008 en i5 uit 2011 met beide 4gb en hdd). Ik wil de macbook naast standaard tekst/mail gebruiken voor fotobewerking (24mp foto's met Lightroom/ Photoshop), af en toe een full hd video met Imovie en wat audio recording via mijn audio interface met garageband (akoestische gitaar met wat lagen en zang). Dit alles deed ik eigenlijk ook met mijn oude systemen en zeker niet wekelijks. De 13inch heeft een fijn formaat en is groot genoeg aangezien ik die ook wil aansluiten op mijn grote Dell ips scherm (en in de toekomst misschien ooit één 4k scherm). Maar op het eerste gezicht lijkt de techniek niet ver vooruitgegaan, dus voelen de 13inch TB specificaties enigszins mager. Maar is dit ook echt zo? Of is het meer dan genoeg voor mijn wensen?
Die computer is meer dan competent voor alledaagse dingen binnen de standaard programma maar ook photoshop, zeker in vergelijk met de hardware die je nu hebt staan. De kloksnelheid zegt echt helemaal niks als je ze gaat vergelijken met die oude dingen. Transistor aantal is anders, snelheid van geheugen etc. Maak je geen zorgen over de specs tenzij je mega projecten aan het doen bent waar je alles tot in den treure nabewerkt en super zware filters over een hele boel foto's batched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
Ik ben een HBO-ICT student en werk daarnaast ook aantal uren in de week in de ICT.

Over het algemeen is dit gewoon webdevelopment. Dus een +- 10 tabs in de browser, sublime text, spotify, en xampp.

Maar hij moet bijvoorbeeld ook intelij + spotify en wat tabs makkelijk aankunnen.

Zijn er hier mensen met ongeveer hetzelfde gebruikersprofiel die hier hun mening over kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

webdavid schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:48:
<>
Zijn er hier mensen met ongeveer hetzelfde gebruikersprofiel die hier hun mening over kunnen delen?
Nee - wat is je vraag? Of het kan op welke hardware met hoeveel GB of wat?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
franssie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:55:
[...]

Nee - wat is je vraag? Of het kan op welke hardware met hoeveel GB of wat?
Om de gb's maak ik me niet zo druk want dat lukt me nu ook al.

Maar ik heb zelf nooit een macbook gehad. Nu heb ik een i7 5500u met 8gb ram en een ssd.
En ik merk af en toe wel dat hij wat sloom om alles bij te houden. Maar misschien ligt dit ook aan windows.

Mijn vraag is dus eigenlijk of met het gebruikersprofiel dat ik genoemd heb ik af en toe snelheidsproblemen ga krijgen. Zoals een seconde wachten tussen het wisselen van apps en dat het scherm vastloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:38:
[...]

en andere forums? het is inderdaad een groot probleem en verbaas me dus ook dat er weinig gemeld wordt...
Weinig tot niets over gevonden. Zal na updaten nog eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27
webdavid schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:02:
[...]

Maar ik heb zelf nooit een macbook gehad. Nu heb ik een i7 5500u met 8gb ram en een ssd.
En ik merk af en toe wel dat hij wat sloom om alles bij te houden. Maar misschien ligt dit ook aan windows.

Mijn vraag is dus eigenlijk of met het gebruikersprofiel dat ik genoemd heb ik af en toe snelheidsproblemen ga krijgen. Zoals een seconde wachten tussen het wisselen van apps en dat het scherm vastloopt
Een macbook kan de taken die je wilt draaien prima aan. Ik zou wel een model kiezen met 16gb ram met wat standaard taken zit ik al snel aan de 6gb in gebruik. Maar dankzij het snelle flashgeheugen en het heerlijke scherm is het zeker een aanrader voor bijna iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:17:
Waarom geldt dit alleen voor mij?
Omdat een ander z'n computer anders gebruikt dan jij. Zoals je zelf al tikt "ik heb niet gezien dat..". Er zullen vast anderen zijn die het wel hebben gezien (en dan kun je je afvragen of ze wel de juiste computer hebben gekocht).
Als je een stress test draait met 100% cpu load, dan blijft de kloksnelheid langdurig op 2.9 GHz (>20 min). Elke real world use case, inclusief intensieve taken, is minder intensief dan een 100% stresstest.
Daar valt zo helemaal niks over te zeggen. Het ligt er maar net aan wat je onder stress test verstaat en 100% cpu load (OS X verstaat daar iets heel anders onder dan bijv. Windows). Er zijn heel wat mensen die gaan stress testen met het yes commando op de commandline. Dat is heel wat anders dan het draaien van tig vm's wat ze dagelijks doen of al dat Photoshop werk (om maar eens iets te noemen). Als dit gepaard gaat met gebruik van de GPU en ook de disk dan is de real world use case wel degelijk intensiever dan je stress test. Buiten dat zijn workloads ook niet zo van het consistente (ergo: wat gebeurd er als er continu in snelheid geswitcht wordt? weet ie dan nog steeds naar de max te schakelen?).
Mijn hele punt is dat er voldoende thermal head room is om de turbo langdurige te laten draaien. En het is aannemelijk dat dit de reden is dat de nTB en TB in benchmarks nauwelijks verschillen. 2.9 vs 2.0 is wel een groot verschil.
Dat ligt eraan over welke benchmarks je het hebt. Bijna allemaal testen meer dan alleen de cpu alleen, je krijgt dus een score voor het gehele systeem. Daar zit hem ook net het gevaar in want een snelle disk kan zo een zwakke cpu opvangen. Heb je die cpu harder nodig dan de disk is dat een issue. Maar het grootste gevaar van benchmarks voor OS X is welke je gebruikt. Een aantal zijn zo oud en hebben onderwater dermate issues dat je ze niet moet gebruiken. Wat ze echter allemaal gemeen hebben is het feit dat ze synthetisch zijn en dus geen enkele real life use case kunnen testen. Diverse websites, waaronder tweakers.net en anandtech, hebben dit al een aantal maal uitgelegd en gebruiken dan ook andere soort benchmarks. Die tonen weliswaar wel wat aan waardoor je computers kunt vergelijken maar het is nog steeds geen echte real life use case en ook niet eentje die voor iedereen zal gelden. Dat een benchmark nauwelijks verschil toont zegt dan ook bar weinig over de echte wereld en dat zien we in diverse reviews op bijv. YouTube en blogs ook terug. Final Cut Pro mensen zijn bijv. lyrisch over de performance terwijl de Adobe Premier mensen de boel afkraken van hier tot ginder. Datzelfde heb ik gezien bij onderzoekers, de een gebruikt een berekening die single threaded is, terwijl een ander just eentje gebruikt die zich weer goed leent voor parallelle processing. In dat eerste geval maakt 2.9 vs 2.0 GHz heel veel uit, in dat tweede geval echter niet.
Dit is complete onzin, de cpu's zijn van dezelfde generatie, beide skylake. Er zitten paar detail verschillen in het design, maar de cpu performance verschillen worden vrijwel volledig bepaald door de kloksnelheid. Het zijn vrijwel identieke chips.
Yep, my bad.
Een chip die beter presteert in een warme computer? Moet ik dan de verwarming aanzetten als ik performance wil :+. Even wachten tot mijn computer warm is :).
Yep, elektronica presteert beter wanneer het warm is (daar zit een max aan), is al sinds jaar en dag bekend ;) Dat bedoelde ik hier echter niet, wel dat de ene hardware langer op hoge snelheid kan functioneren in dezelfde warmte dan de andere.
550 presteert wel iets beter, maar als je niet gamed heb je daar 0 voordeel van. Misschien nog een beetje bij films bewerken en (trans) coderen. Maar goed dan moet je ipv 10 minuten 9,5 minuut wachten.
Er zijn meer dingen waarvoor die GPU belast wordt. Foto en videobewerking is daar een voorbeeldje van maar het gebruik van een 4k en zelfs 5k scherm speelt ook een behoorlijke rol. Voor sommige mensen blijkt dat een cruciaal punt te zijn dus je kunt, hoe klein jij en ik het verschil ook moge vinden, dat dan zeker niet bagatelliseren.

Maar om even weer terug te komen naar het hele punt van het verhaal: het verschil in snelheid tussen de cpu's is groter dan het verschil tussen de snelheid van de TB poorten links en rechts van de machine. Als de cpu al een non-issue is, dan is dat van de TB poorten al helemaal.

Als ik echter heel eerlijk moet zijn dan zie ik geen reden om voor de MacBook Pro met 2 TB poorten te kiezen. Voor het geld doe je een betere keuze door ofwel de MacBook ofwel de MacBook Pro met 4 TB poorten (en dus ook touch bar) te gaan. De dingen waar jij het allemaal over hebt zijn de bekende idle punten waarbij je dan soms even iets extra power nodig hebt en dat kan een MacBook ook al prima (tot aan het bewerken van 4k video aan toe; om over kleine verschillen te spreken...onderschat laptops als de MacBook niet!). Het enige wat die nieuwe MBP extra biedt tov de MacBook zijn nou juist die 4 TB poorten en de touch bar. Als je dan toch veel geld gaat uitgeven, doe het dan goed. De cpu is in ieder geval wel het allerlaatste waar je naar moet kijken, daar zijn de verschillen (zelfs met desktops en smartphones) vandaag de dag echt te klein voor. En als je dan toch geld wil besparen dan is geen enkele van de 2016 modellen een goed plan. Een oudere machine kost je veel minder en voor de meeste mensen is het verschil in snelheid dusdanig klein dat ze het niet gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
webdavid schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:02:
[...]

Ik vraag mij echt af wat jij doet met je laptop. Ik heb zelf een i7 5500u, 12GB RAM, 850 EVO en ik vlieg letterlijk door mijn VM's en Snapshots heen. Geen moment van stotteren. Of het ligt natuurlijk aan de persoon...

Oriënteer je maar op de verschillende apparaten van Apple en zoek eens wat rond.

[ Voor 6% gewijzigd door Berlinetta op 19-12-2016 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:17
webdavid schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:48:
Ik ben een HBO-ICT student en werk daarnaast ook aantal uren in de week in de ICT.

Over het algemeen is dit gewoon webdevelopment. Dus een +- 10 tabs in de browser, sublime text, spotify, en xampp.

Maar hij moet bijvoorbeeld ook intelij + spotify en wat tabs makkelijk aankunnen.

Voor dit soort vragen graag een nieuw topic openen :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
Berlinetta schreef op maandag 19 december 2016 @ 01:53:
[...]

Ik vraag mij echt af wat jij doet met je laptop. Ik heb zelf een i7 5500u, 12GB RAM, 850 EVO en ik vlieg letterlijk door mijn VM's en Snapshots heen. Geen moment van stotteren. Of het ligt natuurlijk aan de persoon...

Oriënteer je maar op de verschillende apparaten van Apple en zoek eens wat rond.
Ik heb vaak ook het gevoel dat windows niet helemaal lekker / stabiel loopt op mijn laptop.
Het ene moment is hij super snel met dezelfde programma's open en het andere moment is hij weer sloom. Ik heb zelf een tijdje ubuntu gedraaid en daar had hij dit probleem niet.

Excuses dat ik het in dit topic heb gegooid. Maar weet ondertussen genoeg. Het is die 300 euro wel waard voor de upgrade naar de touch bar versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
webdavid schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:18:
[...]

Ik heb vaak ook het gevoel dat windows niet helemaal lekker / stabiel loopt op mijn laptop.
Het ene moment is hij super snel met dezelfde programma's open en het andere moment is hij weer sloom. Ik heb zelf een tijdje ubuntu gedraaid en daar had hij dit probleem niet.

Excuses dat ik het in dit topic heb gegooid. Maar weet ondertussen genoeg. Het is die 300 euro wel waard voor de upgrade naar de touch bar versie.
Oke, en wat voor laptop is dat een welke SSD gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huug1984
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 14:09
Heeft iemand al ervaringen met USB-C docks/hubs?
Voor zover ik kan zien zijn ze nergens goed leverbaar, en meerdere adapters kopen van Apple zie ik niet echt zitten. Heb met name op de korte termijn een oplossing nodig om mijn Dell U2515H aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
Berlinetta schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:30:
[...]

Oke, en wat voor laptop is dat een welke SSD gebruik je?
Het is een lenovo yoga 3 14 gekocht in Augustus 2015.

Heb ondertussen de touchbar versie besteld :)
3 werkdagen levertijd zegt hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27
Iemand ervaring met de onderstaande beeld?
Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/uc?id=0B6wkKaWrI87eRUpSUVoxUzk2SkU
Vanaf het begin heb ik het al en na een clean Install nog steeds, de mac OS update heeft niets gedaan helaas.
PRAM en NVRAM resetten mocht ook niet baten. Bij Apple geven ze aan dat het wellicht het de gpu is ( dat lijkt mij ook) maar dat betekent het logicboard moet worden vervangen. Ik zit er niet op te wachten weer een week mijn mac kwijt te zijn aangezien de logicboards niet op voorraad zijn. Is er iemand die meer weet?

[ Voor 21% gewijzigd door marineII7 op 19-12-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Laatst online: 17-09 14:30
huug1984 schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:35:
Voor zover ik kan zien zijn ze nergens goed leverbaar, en meerdere adapters kopen van Apple zie ik niet echt zitten. Heb met name op de korte termijn een oplossing nodig om mijn Dell U2515H aan te sluiten.
Grappig, ik heb exact hetzelfde scherm en de nieuwe macbook 15" met touchbar. Ik gebruik de kensington SD4600P met laadfunctie. Zie mij post:
Khallouki in "Het grote "show je Apple computer" topic - Deel 23"

Het enige nadeel van de docking station is dat ik mijn laptop opnieuw moet starten als ik de Macbook reconnect. Anders loopt de Macbook vast.

Je kunt ook alleen gebruik maken van de bijbehorende USB-C kabel en die is errruuuggggg kort (ongeveer 30 cm).

Voor de rest werkt alles prima (USB, Ethernet, externe monitor etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Khallouki schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:36:
[...]

Grappig, ik heb exact hetzelfde scherm en de nieuwe macbook 15" met touchbar. Ik gebruik de kensington SD4600P met laadfunctie. Zie mij post:
Khallouki in "Het grote "show je Apple computer" topic - Deel 23"

Het enige nadeel van de docking station is dat ik mijn laptop opnieuw moet starten als ik de Macbook reconnect. Anders loopt de Macbook vast.

Je kunt ook alleen gebruik maken van de bijbehorende USB-C kabel en die is errruuuggggg kort (ongeveer 30 cm).

Voor de rest werkt alles prima (USB, Ethernet, externe monitor etc.).
Dit zou voor mij echt al wel een reden zijn dit exemplaar links te laten liggen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Even serieus. ik bleef klooien met mijn stroom adapter die ik niet weg kon werken dus besloten een extra adapter te komen (dit omdat de docks e.d. die ik wil voorlopig nog niet komen) Kom ik thuis zit er gewoon fucking geen kabel bij :|:|:| 79 euro betalen en dan geen kabel hebben is toch bizar?

Ik ben helemaal geen USB-C haten, of ben eigelijk helemaal niet kritisch geweest op prijsverhogingen maar dit is 1. onkunde van de verkoper die het niet meld, 2 belachelijk dat apple hun producten zelf te duurt vind om te bundelen en de prijs hoger te maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 23:50
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:20:
Even serieus. ik bleef klooien met mijn stroom adapter die ik niet weg kon werken dus besloten een extra adapter te komen (dit omdat de docks e.d. die ik wil voorlopig nog niet komen) Kom ik thuis zit er gewoon fucking geen kabel bij :|:|:| 79 euro betalen en dan geen kabel hebben is toch bizar?

Ik ben helemaal geen USB-C haten, of ben eigelijk helemaal niet kritisch geweest op prijsverhogingen maar dit is 1. onkunde van de verkoper die het niet meld, 2 belachelijk dat apple hun producten zelf te duurt vind om te bundelen en de prijs hoger te maken ofzo.
Sterker nog, de dikke 2 meter verlengkabel zit er ook niet bij. Daar betaal je óók nog is een bedrag voor.
Zo is diezelfde Apple adapter in principe direct €50 duurder geworden. Nog een bijkomende zaak: De USB-C kabel van Apple is alleen een laadkabel, geen Thunderbolt-3 kabel. Dus je krijgt er alleen stroom uit (en USB 2.0 snelheden..). Dus mocht je dát willen moet je alsnog een andere kopen..

Wat zullen ze gedacht hebben? Waarschijnlijk zullen ze minder vaak kapot gaan, dus laten we het apart verkopen, maar de prijzen hetzelfde houden, ondanks we minder leveren? :)

Ik heb mij mij er maar bij neergelegd, daar ik ook een tweede set wil hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjeefr op 19-12-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vilscon schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:21:
[...]

Sterker nog, de dikke 2 meter verlengkabel zit er ook niet bij. Daar betaal je óók nog is een bedrag voor.
Zo is diezelfde Apple adapter in principe direct €50 duurder geworden. Nog een bijkomende zaak: De USB-C kabel van Apple is alleen een laadkabel, geen Thunderbolt-3 kabel. Dus je krijgt er alleen stroom uit (en USB 2.0 snelheden..). Dus mocht je dát willen moet je alsnog een andere kopen..

Wat zullen ze gedacht hebben? Waarschijnlijk zullen ze minder vaak kapot gaan, dus laten we het apart verkopen, maar de prijzen hetzelfde houden, ondanks we minder leveren? :)

Ik heb mij mij er maar bij neergelegd, daar ik ook een tweede set wil hebben.
Ja precies, heb er geen problemen mee als ze premium kwaliteit leveren premium te betalen. het is allemaal een stuk meer solide. Maar buiten het feit dat het duur is, is het rete onhandig. ik zit nu thuis met een niet te gebruiken kabel. heel irritant!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ben niet zeker of dit het juiste topic is, maar gezien de grafische problemen denk ik toch dat het wellicht aan mijn gpu kan liggen:

Wanneer ik in capture one hardware acceleration aan heb staan (auto) krijg ik glitches aan de linkerkant bij het gebruiken van de adjustments. Met hardware acceleration uit heb ik geen probleem. Zijn er meer mensen die dit tegenkwamen op de 2016 macbooks? Google gaf me niet direct resultaten. Moet lightroom nog installeren om te kijken of ik daar ook problemen ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
cedrix5 schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:20:
[...]

Ik heb net een verzendbevestiging gekregen, mijn hoes is dus onderweg. Het gaat om de slim leather sleeve (bruin)

[ Voor 4% gewijzigd door jwtje op 19-12-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jwtje schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:58:
[...]

Ik heb net een verzendbevestiging gekregen, mijn hoes is dus onderweg. Het gaat om de slim leather sleeve (bruin)
Kreeg vandaag ook antwoord van ze dat ze vermoedelijk vandaag al konden shippen. Had om 13 uur vandaag order geplaatst voor een zwarte. Ik hoop dat ik ook nog een verzendbevestiging krijg!

Edit: De mijne ook verzonden, als ik eraan denk plaats ik wat foto's/ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door cedrix5 op 19-12-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ppl schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:40:

Yep, elektronica presteert beter wanneer het warm is (daar zit een max aan), is al sinds jaar en dag bekend ;) Dat bedoelde ik hier echter niet, wel dat de ene hardware langer op hoge snelheid kan functioneren in dezelfde warmte dan de andere.
Interessant, Ik dacht altijd dat een CPU/GPU een bepaalde hoeveelheid informatie per kloktik konden verwerken. Blijkbaar kunnen ze bij een hogere temperatuur meer bits per kloktik verwerken, of is de kloksnelheid afhankelijk van de temperatuur? Ik vat hem nog niet.

En heb je dan ook een bron dat een 550 langer bij een hogere temperatuur blijft presteren dan de 540? Dit is niet iets wat vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
[quote]ppl schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:40:
Datzelfde heb ik gezien bij onderzoekers, de een gebruikt een berekening die single threaded is, terwijl een ander just eentje gebruikt die zich weer goed leent voor parallelle processing. In dat eerste geval maakt 2.9 vs 2.0 GHz heel veel uit, in dat tweede geval echter niet.
Deze opmerking kan ik ook niet volgen. Als ik een grote hoeveelheid data te verwerken heb dan maakt kloksnelheid zowel voor single core als dual core berekeningen evenveel uit. Stel de 2.9GHz is na 1 minuut klaar dan is de 2.0 GHz in 1,5 minuut klaar. Bij dual core is de 2.9 GHz in 0.5 minuten klaar en de 2.0 in 0.75 minuten. Beide procentueel evenveel verschil. Beetje afhankelijk van de schaling.

(nog los van het feit dat als je numbers gaat crunchen je bij apple niet de beste performance hebt)

[ Voor 39% gewijzigd door HEY_DUDE op 19-12-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Laatst online: 23:56
Hallo allemaal,

Wellicht een overbodige vraag. Maar is het aan te raden om als ik straks m'n nieuwe MBP heb, hem dan opnieuw te installeren? Dus ik krijg hem straks leeg. En dan ipv hem te gaan gebruiken, gelijk opnieuw formatteren en de boel te installeren...?

Heeft dat zin? groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ejet schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:08:
Hallo allemaal,

Wellicht een overbodige vraag. Maar is het aan te raden om als ik straks m'n nieuwe MBP heb, hem dan opnieuw te installeren? Dus ik krijg hem straks leeg. En dan ipv hem te gaan gebruiken, gelijk opnieuw formatteren en de boel te installeren...?

Heeft dat zin? groeten
Ik kan mij geen enkele reden bedenken om dat te doen. Het is een apple, geen bloatware dell.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Ik ziet er geheel het voordeel niet van in. Je installeert een schone installatie over een schone installatie.

Onder Windows doet men dat wel eens om van de meegeleverde third party software af te komen. Op de Mac is dat niet van toepassing en is herinstallatie niet nodig.

Je kunt je tijd vast beter besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Laatst online: 23:56
Ik las namelijk iets op macrumors, dat dat de batterij duur ten goede zou komen. Maar ik kan het niet meer terugvinden, vandaar de vraag. Anders was ik er denk ik nooit opgekomen 8)7 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ze bedoelen waarschijnlijk dat dat de batterijduur ten goede komt, vergeleken met het terugzetten van een backup via time machine.

Omtrent men sleeve:
Ik had Harber nog gemaild met de vraag of ze mijn pakket als express wilden verzenden indien het niet vandaag de post op kon ivm een naderende vakantie waarvoor ik de sleeve nodig had. Kreeg een mailtje terug dat ik als kerstcadeau van hen een express shipping upgrade kreeg. Top service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StruvusMaximus
  • Laatst online: 03-01 20:37
huug1984 schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:35:
Ik gebruik zelf de caldigit usb-c dock voor op kantoor. En voor onderweg de startech 4 in 1 alu usb-c dock.

Beiden werken prima icm diverse schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

cedrix5 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:44:
Ze bedoelen waarschijnlijk dat dat de batterijduur ten goede komt, vergeleken met het terugzetten van een backup via time machine.
Inderdaad. En dat is mogelijk ook achterhaald met de laatste update van macOS, waarmee de batterijduur ook flink is verbeterd. Ik merk het ook: wanneer voor de update de batterij leeg was, heb ik nu 30 tot 40% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
edwinjm schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:00:
[...]

Inderdaad. En dat is mogelijk ook achterhaald met de laatste update van macOS, waarmee de batterijduur ook flink is verbeterd. Ik merk het ook: wanneer voor de update de batterij leeg was, heb ik nu 30 tot 40% over.
Gisteren had ik 4 uur gestudeerd met de macbook: beetje browsen, beetje pdf'jes lezen en nog wat software geïnstalleerd tussendoor. Had nog 50% over daarna. Helderheid stond op 3/4 ongeveer. Niet perfect, maar goed genoeg naar mijn verwachtingen. Voorheen haalde ik met zo'n gebruik 3 uur op mijn zbook 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 11:02
Hallo allemaal,

Heeft dat zin? groeten
Oh dat wordt genieten straks! Gewoon de doos open maken je fonkelnieuwe MacBook er uit halen, aanzetten en je kunt beginnen! Alles staat er al op.

Nooit meer formatteren, drivers installeren, software downloaden, verloren keys terug zoeken en dat soort geneuzel.

Alle gekheid op een stokje, nee dat hoeft niet. Mac OSX staat al op je Mac en behoeft hooguit wat updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:20:

Dit gaat inderdaad echt alle perken te buiten. Het is je reinste diefstal.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
SavageBrother schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:34:
[...]

Dit gaat inderdaad echt alle perken te buiten. Het is je reinste diefstal.
Ik zou het nog snappen moesten ze nu verschillende lengtes van kabels verkopen, maar volgens mij hebben ze alleen die 2 meter oplaadkabel die niet eens usb 3.1 ondersteunt.
Pagina: 1 ... 20 ... 54 Laatste