Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
Weet iemand een connector te vinden die:

1. Een Thunderbolt 2 aansluiting heeft
2. Een USB 3 aansluiting heeft
3. Met USB-C in mijn MacBook Pro gaat
4. En tegelijkertijd ook de MacBook voorziet van stroom
Wil je echter een dock met zo'n aansluiting dan wordt dat heel erg lastig want die is er niet. Of die er ooit gaat komen is ook vers 2. Wat wel kan is een Thunderbolt 3 dock en de hieronder genoemde adapter kopen. Als je het TB3 dock dat Belkin aanbiedt koopt (is nu nog pre-order) dan heb je de oude aansluitingen waar je om vraagt.

Op dit moment kan bovenstaande ook wel maar dan alleen met losse aansluitingen. Dan heb je dus een adapter voor TB2, USB-A nodig en de losse stroom toevoer.

Mijn aansluiting op dit moment is het oude Thunderbolt 1 dock met daaraan het scherm, netwerkverbinding, muis en toetsenbord. Deze wordt middels een adapter op de nieuwe MBP aangesloten. Stroom is via de meegeleverde power adapter. Dat is eigenlijk ook hoe je het voor het hele USB-C verhaal aansloot.
Ik overweeg nog of ik een TB3 dock hiervoor wil of dat ik een gewoon USB dock (uiteraard met USB-C), zoals bijv. Caldigit deze aanbiedt, neem. Ik verwacht toch nog niet naar een 4k scherm over te gaan (de USB varianten hebben namelijk als nadeel dat ze niet meer dan 4k op 30Hz kunnen en dat werkt lang niet zo prettig als 4k op 60Hz, dat is vloeiender).
defusion schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:11:
Dat ga je niet redden met usb-c, want die kan geen thunderbolt2 aan.
Het is dus wachten op een thunderbolt3 adapter die bovenstaande kan, en die zijn er zover ik weet nog niet.
In de online store vindt je tussen de accessoires een Thunderbolt 3 (USB-C is alleen de connector en het kabeltje!) naar Thunderbolt 2 adapter van Apple (werkt overigens ook andersom). Die werkt prima met de nieuwe MBP en accessoires zoals de oude TB-eth adapter (=TB 1), een Thunderbolt dock (in mijn geval ook een TB 1) en zelfs een verbinding met een andere Mac (ik heb het getest met TB 2). Gaat erg snel met het overzetten van data middels de migratie assistent en ook met losse transfers (die ik dan via SMB doe via een Thunderbolt bridge).

[quote]
Wouter36 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:59:
Excuus voor off-topic maar deze review van bovenstaande link beloofd niet veel goeds...
Welke review bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Op Kickstarter zijn diverse docks in ontwikkeling lijkt wel: zie net deze voorbij komen en qua poorten is het best interessant! https://www.kickstarter.c...derbolt-3-usb-c-hub-for-m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:40
mr.paaJ schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:06:
Op de GPU gaat het hard ja. Dus niet alleen zwaardere taken, maar ook slechts een losse monitor gekoppeld hebben. Al is dat natuurlijk een situatie waar je over het algemeen ook de voeding beschikbaar hebt.
Ik had graag gewild dat je bij de systeeminstellingen kon kiezen om de dGPU uit te schakelen. Ik schakel hem liever handmatig in als ik hem gebruik dan bang moeten zijn dat ie per ongeluk aangaat en misschien niet meer uitgaat. Programma Gfxcardstatus kon dit maar deze werkt niet lekker op Sierra, bij mij niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
joramoudenaarde schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:42:
Op Kickstarter zijn diverse docks in ontwikkeling lijkt wel: zie net deze voorbij komen en qua poorten is het best interessant! https://www.kickstarter.c...derbolt-3-usb-c-hub-for-m
Bij dit soort docks vind ik het echt jammer dat het als een blok aan de zijkant van je macbook hangt... heb liever een mooi apart kastje wat je nog een beetje kan verstoppen achterop je bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Dat wel... daarom kies ik zelf ook liever een klein kastje met het gros aan aansluitingen die ik nodig heb (USB-A en Gigabit netwerk), en dan één voor een Displayport aansluiting en/of SD-kaartje of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:39
joramoudenaarde schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:42:
Ik vind het vooral jammer dat het van dezelfde partij komt als waar ik een Apple Watch bandje van heb gefund destijds. Het ding werd veel te laat geleverd, op het doosje stonden hele aparte Chinese merken, het bandje zelf sloot niet mooi aan op het horloge en binnen een aantal maanden zat het vol met beschadigingen.

Ik wacht dus even tot het ding daadwerkelijk te koop is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 16:50

edwinjm

Webdeveloper

Is het niet heel gek dat in de Apple Store geen kabeltjes of adapters te koop zijn om je MBP 2016 aan een 4k-monitor aan te sluiten?

Verder vraag ik me af hoeveel mensen een MBP 2016 hebben gekocht met een Thunderbolt 3 naar 2 kabeltje en toen de MBP na weken werd geleverd er achter kwamen dat het kabeltje niet werkt en de zichttermijn verlopen is en niet meer teruggestuurd mag worden?

Valt me erg tegen van Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadDevil6210
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:00
Vandaag zijn zeer onverwacht 2 vervangende MBP 2016 15 inch laptops geleverd met 460 Dgpu. dit is ruim 2 weken eerder dan werd aangegeven! echt top! de vorige waren DOA en nu heb ik eindelijk 2 werkende terug gekregen.

Vanavond thuis tijdmachine backup terug draaien en dan is kijken hoe goed het allemaal werkt :)

Hier een toch wel tevreden apple gebruiker nu. (ookal moet de hele usb-c ervaring nog gaan komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cache
Heb net mijn macbook pro 13" binnen, maar moet echt heel erg wennen aan alles. Het toetsenbord valt eigenlijk reuze mee, afgezien van het geluid dat het maakt. Vind het gelukkig niet heel erg storend, maar meer een andere ervaring dan op mijn oude macbook pro uit 2011. De touch bar is echt ontzettend wennen, maar weet niet of ik die technologie momenteel al kan waarderen. Zit namelijk erg te twijfelen of ik deze weer retour moet sturen om vervolgens de macbook pro zonder touch bar te kopen in de meest basis configuratie. Dan zou ik het wel een tijdje kunnen volhouden en volgend jaar of het jaar daarop kijken naar wat Apple dan op de markt brengt/heeft gebracht. Moeilijk! Ben benieuwd of andere mensen eenzelfde gedachte hebben. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cache op 09-12-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwinjm schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:52:
Verder vraag ik me af hoeveel mensen een MBP 2016 hebben gekocht met een Thunderbolt 3 naar 2 kabeltje en toen de MBP na weken werd geleverd er achter kwamen dat het kabeltje niet werkt en de zichttermijn verlopen is en niet meer teruggestuurd mag worden?

Als ik naar de reviews kijk dan valt het me juist het leesvermogen van de gemiddelde persoon enorm tegen. Er staat in de omschrijving heel erg duidelijk dat dit een Thunderbolt adapter is en dus GEEN adapter voor iets anders als DisplayPort, DVI/HDMI. Dat ruim 90% van de reviewers dat al niet snappen...die komen echt in aanmerking voor een Darwin award. In dit geval is het voor de meesten dus een gevalletje "boontje komt om z'n loontje". Als we hier dan even de Nederlandse consumentenwetgeving er naast leggen dan is de conclusie dat de consument niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht waardoor de verkoper het ook niet hoeft terug te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

ppl schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:45:
[...]

Als ik naar de reviews kijk dan valt het me juist het leesvermogen van de gemiddelde persoon enorm tegen. Er staat in de omschrijving heel erg duidelijk dat dit een Thunderbolt adapter is en dus GEEN adapter voor iets anders als DisplayPort, DVI/HDMI. Dat ruim 90% van de reviewers dat al niet snappen...die komen echt in aanmerking voor een Darwin award. In dit geval is het voor de meesten dus een gevalletje "boontje komt om z'n loontje". Als we hier dan even de Nederlandse consumentenwetgeving er naast leggen dan is de conclusie dat de consument niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht waardoor de verkoper het ook niet hoeft terug te nemen.
Nee hoor. Stop maar eens in de Apple Store een MBP in je winkelwagen en je krijgt een lijstje met aanbevolen accessoires waaronder de Thunderboltkabel. Er staat een summiere productbeschrijving en zijn geen gebruikerswaarderingen. Je verwacht dat je dezelfde poort met dezelfde mogelijkheden krijgt als op de oude MBP. Wat Apple Store hier doet zit erg dicht tegen misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 23:50
edwinjm schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:52:
Is het niet heel gek dat in de Apple Store geen kabeltjes of adapters te koop zijn om je MBP 2016 aan een 4k-monitor aan te sluiten?

Apple heeft het zichttermijn van de kabels verlengt naar 9 januari, dus zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

neonite schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:25:
[...]

Apple heeft het zichttermijn van de kabels verlengt naar 9 januari, dus zou geen probleem mogen zijn.
Dat geldt voor producten geleverd na 10 november, mijn adapters werden eerder geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwinjm schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:53:
Nee hoor. Stop maar eens in de Apple Store een MBP in je winkelwagen en je krijgt een lijstje met aanbevolen accessoires waaronder de Thunderboltkabel.
Ja hoor, kijk maar eens goed wat je nu zelf schrijft: een Thunderbolt kabel. Dus geen DisplayPort kabel of een HDMI, DVI, VGA, etc. kabel. Je zou toch verwachten dat mensen wel aan de summiere informatie gewend zijn aangezien je dat op iedere verpakking en reclamefoldertje hebt staan...

Het hele punt is dat er nergens staat dat die adapter compatible is met displays, mensen lezen dus dingen die er niet staan (als in: "dit is compatible met je display"). Klassiek gevalletje van dingen aannemen en dat gaat 9 van de 10x fout.

[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 10-12-2016 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

ppl schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 02:48:
[...]

Ja hoor, kijk maar eens goed wat je nu zelf schrijft: een Thunderbolt kabel. Dus geen DisplayPort kabel of een HDMI, DVI, VGA, etc. kabel. Je zou toch verwachten dat mensen wel aan de summiere informatie gewend zijn aangezien je dat op iedere verpakking en reclamefoldertje hebt staan...

Het hele punt is dat er nergens staat dat die adapter compatible is met displays, mensen lezen dus dingen die er niet staan (als in: "dit is compatible met je display"). Klassiek gevalletje van dingen aannemen en dat gaat 9 van de 10x fout.
Ik zal proberen dit forum niet te vervuilen met een welles-nietes discussie.

Zoek maar op wat Thunderbolt precies is. Het is een interface die geschikt is voor zowel data-overdracht als video, met DisplayPort. Laat maar eens een beschrijving van Thunderbolt zien waarin iets anders staat. Die is er niet.

Het enkele feit dat als aansluiting voor Thunderbolt de DisplayPortaansluiting is gekozen zegt al genoeg.

Het is Apple onwaardig om een Thunderbolt adapter op de markt te brengen die geen DisplayPort ondersteunt. En helemaal met zo'n constructie dat als je er achter komt, het te laat is om de adapter te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

edwinjm schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:38:
[...]

Het is Apple onwaardig om een Thunderbolt adapter op de markt te brengen die geen DisplayPort ondersteunt. En helemaal met zo'n constructie dat als je er achter komt, het te laat is om de adapter te retourneren.
Daarom heb ik er dus niet voor gekozen dongles mee te bestellen. Geen zin om die 2 maanden van te voren al rond te hebben liggen zonder dat je er iets mee kan. Maar goed, onder het motto zoeken naar een oplossing ipv eindeloos klagen: heb je Apple al eens gebeld of je ze alsnog terug kan sturen?
De bedenktijd bij een deellevering gaat pas lopen op het moment dat het laatste product van een serie is ontvangen.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 10-12-2016 10:18 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:34

koornee

3!

Heb met het bestellen van mijn 15" (instapper, met 512GB hdd), heb ik ook gelijk de usb-a dongel meebesteld, en die was na 2 dagen binnen. Daar mocht ik vervolgens 4 weken naar kijken, omdat gister pas mijn MBP binnen is gekomen. Op 9 november besteld, en op 9 december geleverd.

Wát een verschil, ik kom van een mid 2010 15", later wel een 512GB ssd ingebouwd. Maar deze is een heel stuk sneller.

Toetsenbord is wel even wennen, en de TouchBar heb ik ook nog niet veel gebruikt. Maar deze wordt ook (nog) niet ondersteund door Capture One, en die gebruik ik toch het meest.

Wel was mijn vrouw helemaal weg van de TouchBar, alleen maar omdat daar de emoji's op verschijnen tijdens het typen. :D

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwinjm schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:38:
Zoek maar op wat Thunderbolt precies is. Het is een interface die geschikt is voor zowel data-overdracht als video, met DisplayPort. Laat maar eens een beschrijving van Thunderbolt zien waarin iets anders staat. Die is er niet.
Dat is een te simplistische weergave van Thunderbolt. Het kan video over de lijn sturen maar dat hoeft absoluut niet. Dat zie je ook terug in heel veel Thunderbolt 1 en 2 devices waarbij er geen DisplayPort doorgestuurd wordt. Het ligt er maar net aan welke chip er gebruikt wordt in de devices. Daarnaast moet je ook rekening houden dat Thunderbolt 3 meer mogelijkheden heeft dan Thunderbolt 1 en 2. TB1 en 2 doen geen ethernet, USB of 2 DisplayPort streams. Wegens compatibiliteitsproblemen kan het zijn dat men (lees: Intel of de andere chip fabrikant) hiervan heeft afgezien en er een hele basale TB ondersteuning in de chip zit. Zie voor meer info de officiële Thunderbolt website.

En dan heb je nog een beperking, namelijk de hoeveelheid beschikbare streams;. Voorbeeldje: het nieuwe 5K scherm van LG heeft dan weliswaar Thunderbolt 3 maar het zal nooit in staat zijn om DisplayPort van een ander (DisplayPort) apparaat dat je eraan hangt door kunnen sturen. De reden is in dit geval heel simpel: het scherm zelf maakt gebruik van 2 DisplayPort streams (net als het Dell 5k scherm; deze heeft daar zelfs 2 DP stekkers voor) en gebruikt derhalve ook de max van het aantal beschikbare DisplayPort streams dat Thunderbolt biedt. Dat betekent dat je er eerst een ander Thunderbolt apparaat erachter moet hangen die het wel kan.
Deze beperking geldt ook voor alle Thunderbolt 1 en 2 docks die op de markt zijn. Zodra je daar een HDMI/DVI of DisplayPort scherm op de ingebouwde HDMI/DVI/DP poort aansluit kun je niet nog een scherm op de Thunderbolt ingang aansluiten (TB 1 en 2 hebben maar 1 DisplayPort stream). De oplossing is dan een Thunderbolt scherm of een 2e Thunderbolt dock daisy-chainen.
Het enkele feit dat als aansluiting voor Thunderbolt de DisplayPortaansluiting is gekozen zegt al genoeg.
Het stond men helemaal vrij om een connector te kiezen. Sony koos voor USB-A, Apple koos hun eigen mini-DisplayPort connectie en deed dat samen met Intel. De mDP connector is ook niet meer dan dat, een connector. Door een hoop gedoe is het uiteindelijk onderdeel van DisplayPort geworden en door samenspel plus wat toeval ook die voor Thunderbolt. Wat hier telt is het protocol wat over de kabel gaat (zie hierboven).
Het is Apple onwaardig om een Thunderbolt adapter op de markt te brengen die geen DisplayPort ondersteunt.
Door het verschil in features van de verschillende Thunderbolt versies kun je ook op technisch vlak problemen hebben waardoor een 1:1 omzetting niet mogelijk is. Het zou eerder Apple onwaardig zijn wanneer ze het dan wel op de markt brachten met alle gevolgen van dien (het werkt bij het ene wel, bij het andere niet en er is vrijwel niet te achterhalen wat nou het verschil tussen het een en de ander is).
En helemaal met zo'n constructie dat als je er achter komt, het te laat is om de adapter te retourneren.
En dat is een heel discutabel stukje, vooral hier in Nederland waar zowel de verkoper als de koper een informatieplicht hebben. Dat geldt ook voor het retourneren (kijk dus even de spelregels omtrent het retourneren na in de wetgeving en niet in de voorwaarden van Apple).

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 10-12-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bottomline is dat de uitspraak "it just works" met betrekking tot Apple-apparatuur verleden tijd is.
Je moet je erin verdiepen, in tegenstelling tot bij pc's waarvoor geldt dat als het past, en het past ook maar op één manier, het ook in bijna alle gevallen ook werkt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 20:38
Ik heb m'n 13" MBP 2015 verkocht en zojuist de 15" 2.7, 16GB RAM, 512 GB SSD en ATI 460, space gray besteld.
Separaat een adapter besteld bij Hyper (ook in space gray) (link).

Ben benieuwd. :)

[ Voor 18% gewijzigd door nikon. op 10-12-2016 18:11 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Hyperdrive ziet er idd gelikt uit. Ben zelf toch voor de HooToo gegaan, aangezien die ook een SD kaart ingang erbij heeft. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cache op 10-12-2016 18:34 . Reden: Oeps, geen micro SD. :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Cache schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:32:
Hyperdrive ziet er idd gelikt uit. Ben zelf toch voor de HooToo gegaan, aangezien die ook een SD kaart ingang erbij heeft. :)
Ziet er ook goed uit. Maar ik heb zelf CF-kaarten in m'n camera's, dus gebruik toch al een losse kaartlezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
nikon. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:08:
Ik heb m'n 13" MBP 2015 verkocht en zojuist de 15" 2.7, 16GB RAM, 512 GB SSD en ATI 460, space gray besteld.
Separaat een adapter besteld bij Hyper (ook in space gray) (link).

Ben benieuwd. :)
Hoor het graag hoe de adapter bevalt :)! Ik hoop echt dat mijn eerste ervaring mer hyper toevallig slecht was. Ze komen wel weer met de beste oplossing namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Electromonkey schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:08:
[...]

Hoor het graag hoe de adapter bevalt :)! Ik hoop echt dat mijn eerste ervaring mer hyper toevallig slecht was. Ze komen wel weer met de beste oplossing namelijk.
Zodra ik em kan testen, zal ik een korte ervaring hier plaatsen. Heeft iemand nog tips voor andere nuttige accessoires?

Heb net nog wel een aparte USB-C RJ-45 dongle besteld, voor het geval dat ik em nodig heb. Via onze Chinese vrienden.

[ Voor 25% gewijzigd door nikon. op 10-12-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

smoken schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
[...]

Ik heb hem (weer) gekocht.
Had de 13" al, maar ben overgestapt naar de 15"

Zelf vindt ik het een top sleeve!
Hij is binnen! (en met HIJ bedoel ik de pack&smooch sleeve) ik moet eerlijk zeggen dat voor 75 euro (was 10% kortingscode vergeten :( ) ik toch iets meer had verwacht. misschien gevoerd van binnen (staat niet op de plaatjes, dus onterecht) of de hoeken aan de binnenkant versterkt voor als je hem stoot tegen iets...

Niet mooi verpakt, gewoon in een envelop en plastic eromheen. het presenteren van je product is toch wel belangrijk.

Als laatste oogt het allemaal wat basis. Wat ik mu pas afvraag is: rekt dat vilt snel uit? vooral als je dingen in het voorzakje doet?

any thoughts?

[ Voor 16% gewijzigd door JerNL op 10-12-2016 19:29 ]

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 14:29
JerNL schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:27:
[...]

Als laatste oogt het allemaal wat basis. Wat ik mu pas afvraag is: rekt dat vilt snel uit? vooral als je dingen in het voorzakje doet?

any thoughts?
Ik heb het Pack&Smooch iPhone 6 plus telefoon hoesje sinds het begin (dus nu ruim 2 jaar in gebruik). Dit hoesje is gemaakt van het zelfde vilt, en ziet er na ruim 2 jaar nog super uit.
Bij de opening is het iets wijder, maar wanneer ik hem op zijn kop houdt, met iPhone erin, dan valt hij er niet uit!
Het enige wat nu kapot gaat zijn de stiksels aan de rand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:53

verbraakje

🚦

JerNL schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:27:
[...]

Hij is binnen! (en met HIJ bedoel ik de pack&smooch sleeve) ik moet eerlijk zeggen dat voor 75 euro (was 10% kortingscode vergeten :( ) ik toch iets meer had verwacht. misschien gevoerd van binnen (staat niet op de plaatjes, dus onterecht) of de hoeken aan de binnenkant versterkt voor als je hem stoot tegen iets...

Niet mooi verpakt, gewoon in een envelop en plastic eromheen. het presenteren van je product is toch wel belangrijk.

any thoughts?
Waarom niet voor een vilt ding uit china gegaan van een paar euro?
75 euro voor dit ding :O

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag binnengekomen. Zo'n 3 uur werk er op zitten met de MB.
Ik heb de Macbook pro 15" 2.7 ghz 512GB Radeon 455.

Toen ik hem openmaakte wat het wow, MOOI!!!
vind het niet echt heel veel lichter / kleiner maar de dikte merk je direct.

Eerste minuten dacht WOW wat een cheap ruk keyboard, en wat low-res is die touchbar zeg.
Na een uurtje ben ik helemaal verliefd op de keyboard, je merkt dat je anders gaat typen en man wat gaat dat snel... heerlijk!

Touchbar schrok ik van, de lage kwaliteit damn, dat hadden ze echt wel beter kunnen doen. Echt heel goedkoop. Vind ook de fysieke volume knop nu wel echt missen (misschien kan ik de touchbar nog aanpassne, niets me gedaan nog) merk wel dat ik met mijn handen leun op de touchbar waardoor ik ongemerkt op esc druk continue.

Anyhow, Keyboard is dus geweldig, touchar, mwoah in gebruik wel leuk en wacht dan ook zeker op Photoshop en lightroom adoption.

Trackpad is een hel. kom van een mid 2012 die echt nog de fysieke click had. Had eigelijk gehoopt op de haptic engine hierin. Maar helaas, vind het klikken soft aanvoelen en je druk met slepen snel de force-touch in. Kan er nog niet echt aan wennen. Maar het komt wel denk ik.

Verder performance in lightroom e.d. stukken maar dan ook stukken beter dan de mid2012 die ik echt op low-res moest zetten (non-retina dus) wilde die vooruit komen. Nu is het nog niet fantstisch (maar dat is toe te schrijven op Lightroom) maar het werkt wel stukken sneller!

Tot nu toe na de schok van teleurstelling, eigelijk best wel heel erg tevreden. Benieuwd wat het na een weekje doet.

Overigens wel gelijk even 4 dongles gehaald. 2 usbc->thunderbolt2 (voor raid drive en beeldscherm) en 2x usb (cardreader en externe harddisk)

Edit:
Ik wil wel echt heeeel snel zo'n silicon case hebben (die dunne cases) Als ik mijn huidige 2012 versie bekijk vinden een hoop mensen het een wonder dat hij het nog doet. Vol grote krassen. complete deuken enz. Iemand al iets gevonden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2016 21:08 . Reden: update vraag silicon case ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Voor wie een goedkope SD-kaartlezer zoekt: vandaag is bij mij de volgende SD-lezer uit Hong Kong aangekomen. Hij ziet er netjes uit, vergelijkbaar met andere Apple producten. Het SD-kaartjes gaat er een beetje stroef in, maar dan werkt hij prima. En dat voor nog geen zeven euro inclusief verzendkosten.

http://www.dx.com/p/usb-3...ader-adapter-white-445035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:07:
Vandaag binnengekomen. Zo'n 3 uur werk er op zitten met de MB.
Ik heb de Macbook pro 15" 2.7 ghz 512GB Radeon 455.

Toen ik hem openmaakte wat het wow, MOOI!!!
vind het niet echt heel veel lichter / kleiner maar de dikte merk je direct.

Eerste minuten dacht WOW wat een cheap ruk keyboard, en wat low-res is die touchbar zeg.
Na een uurtje ben ik helemaal verliefd op de keyboard, je merkt dat je anders gaat typen en man wat gaat dat snel... heerlijk!

Touchbar schrok ik van, de lage kwaliteit damn, dat hadden ze echt wel beter kunnen doen. Echt heel goedkoop. Vind ook de fysieke volume knop nu wel echt missen (misschien kan ik de touchbar nog aanpassne, niets me gedaan nog) merk wel dat ik met mijn handen leun op de touchbar waardoor ik ongemerkt op esc druk continue.

Anyhow, Keyboard is dus geweldig, touchar, mwoah in gebruik wel leuk en wacht dan ook zeker op Photoshop en lightroom adoption.

Trackpad is een hel. kom van een mid 2012 die echt nog de fysieke click had. Had eigelijk gehoopt op de haptic engine hierin. Maar helaas, vind het klikken soft aanvoelen en je druk met slepen snel de force-touch in. Kan er nog niet echt aan wennen. Maar het komt wel denk ik.

Verder performance in lightroom e.d. stukken maar dan ook stukken beter dan de mid2012 die ik echt op low-res moest zetten (non-retina dus) wilde die vooruit komen. Nu is het nog niet fantstisch (maar dat is toe te schrijven op Lightroom) maar het werkt wel stukken sneller!

Tot nu toe na de schok van teleurstelling, eigelijk best wel heel erg tevreden. Benieuwd wat het na een weekje doet.

Overigens wel gelijk even 4 dongles gehaald. 2 usbc->thunderbolt2 (voor raid drive en beeldscherm) en 2x usb (cardreader en externe harddisk)

Edit:
Ik wil wel echt heeeel snel zo'n silicon case hebben (die dunne cases) Als ik mijn huidige 2012 versie bekijk vinden een hoop mensen het een wonder dat hij het nog doet. Vol grote krassen. complete deuken enz. Iemand al iets gevonden?
Als je deze reactie op je nieuwe macbook hebt getypt zou je niet zeggen dat je het nieuwe keyboard lekker/goed vind typen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

schumi1986 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:23:
[...]

Als je deze reactie op je nieuwe macbook hebt getypt zou je niet zeggen dat je het nieuwe keyboard lekker/goed vind typen :9
Haha moet nog wel mega wennen. dus een rits typo's kan zeer zeker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Vandaag is mijn MacBook Pro 15-inch met Touch Bar eindelijk binnengekomen. Na alles een beetje geïnstalleerd te hebben hierbij mijn eerste indruk:

- Scherm: komende van een non-retina MacBook Pro uit 2011 is dit natuurlijk een grote upgrade voor mij. Het scherm is fantastisch en heb ik niets op aan te merken.
- Toetsenbord: hierover ben ik eigenlijk positief verrast. Het typt veel beter dan ik verwacht had, al is het nog wel even wennen. Vooral het "blind" vinden van de arrow keys is even lastig.
- Touch Bar: tot nu toe gebruik ik de touch bar nog niet erg veel, maar de touch bar voelt erg prettig aan en aangezien ik de functie keys in het verleden toch alleen gebruikte voor volume en helderheid, is het een mooie toevoeging.
- Touch ID: geweldige functie, ik vind het nu al vervelend om ergens mijn wachtwoord in te moeten typen. In tegenstelling tot andere berichten zit de knop bij mij totaal niet los.
- Trackpad: tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met palm rejection, werkt prima.
- Hitte: in tegenstelling tot mijn vorige MacBook Pro heb ik de fans nog geen enkele keer gehoord, ook niet bij het installeren van Xcode of andere programma's.
- Batterij: bij het eerste keer aanzetten was de batterij 92 procent. Na 5 uur en 10 minuten gebruik, waar ik onder andere veel programma's geïnstalleerd heb, is de batterij nu 21 procent. Het batterijleven is voor mij daarom prima, ik ben benieuwd of ik nog hogere waarden kan halen bij normaal gebruik.
EDIT: na 6:01 nog 13 procent over.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZPKrxc2.png

Ik ben begonnen vanaf een schone installatie en bij mij stond System Integrity Protection overigens gewoon aan. Manufacture datum is 5 december volgens coconutBattery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canaria schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:38:
Je moet je erin verdiepen, in tegenstelling tot bij pc's waarvoor geldt dat als het past, en het past ook maar op één manier, het ook in bijna alle gevallen ook werkt.
Het is totaal niet merkgebonden dus of er nou Apple, Dell, HP, Blackmagic, Caldigit, etc. op staat maakt geen ene moer uit. Dit is nou eenmaal hoe Thunderbolt werkt (en Thunderbolt is van niemand anders dan Intel!) en dus zul je die issues ook op ALLE computers en devices tegenkomen, er zijn geen uitzonderingen. Dit is ook niet iets nieuws, het bestaat al sinds de eerste versie van Thunderbolt.

De ondersteuning voor Thunderbolt bij Windows en Linux is echter wel een stukje anders dan bij Apple machines, het is lastiger (lees: er zijn meer valkuilen). Waar je bij Apple hot plug & play kan doen zonder drivers te installeren gaat dat bij Windows en Linux niet op. Vaak moet je bij Windows nog de nodige drivers installeren. Die softwarematige ondersteuning is in het verleden ook het grote struikelblok gebleken waardoor Thunderbolt lang niet zo stabiel werkte (soms moeten rebooten vooraleer een device herkend werd). Ik hoop dat dit met Thunderbolt 3 anders zal zijn omdat de acceptatie hoger is dan dat van eerdere versies. Je ziet dat veel meer fabrikanten (Dell, HP) met Thunderbolt docks voor hun eigen machines uit komen (met helaas ook weer wat proprietary features). Windows 10 doet het bijv. al aanzienlijk beter dan voorgaande versies.

Bottomline is dan ook dat je, net als vroeger, je gewoon een beetje in dingen moet verdiepen. Zoals eerder gezegd is dat ook exact wat de wetgever van jou als koper verwacht. Met USB-C is dat ook aan te raden omdat dit puur en alleen een connector en kabel is. Je kunt er allerlei protocollen overheen laten gaan waardoor je even moet informeren of dingen wel gaan werken. Gelukkig is dit nou ook weer geen rocket science.
Overigens wel gelijk even 4 dongles gehaald. 2 usbc->thunderbolt2 (voor raid drive en beeldscherm)
Kun je die niet daisy-chainen? Scheelt je weer een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 7 november 2016 @ 15:00:
Kunnen de owners van een nieuwe MBPr 2016 checken of ze problemen ervaren met hun wifi en usb c poort.

Dus je usb c poort belasten met bijv externe harde schijf en dan kijken of je gewoon nog vlot kan internetten..

Ik heb een 2 uur durende youtube review/teardown gezien waarin het probleem gedemonstreerd werd dat het niet werkte. Later werkte het redelijk nadat zijn macbook aan de charger gezeten had. Ik kan link op zoeken maar laat hem nu even achterwege omdat review van nature anti apple is. Via live stream beantwoordde hij wel zoveel mogelijk vragen en ging in op suggesties om te laten zien dat het niet aan hem lag.

Nu is dus de vraag... was het toevallig of default
Kon zo snel niets concreets vinden in dit topic, maar dit is een serieus issue (13" 'zonder'). Zodra ik er (met een Anker-hub of een Aukey usb-a naar usb-c verloopje) één of meerdere externe schijven aan hang, klapt de wifi er vrijwel direct uit. Zit op 2.4ghz, misschien dat 't daar nog aan ligt, maar zodra ik de schijven loskoppel is de wifi ook direct weer terug. Niet per sé handig.

edit: lijkt overigens weinig verschil te maken of er wel/geen stroomvoorziening is aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door epoman op 11-12-2016 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ppl schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:06:
[...]

Het is totaal niet merkgebonden dus of er nou Apple, Dell, HP, Blackmagic, Caldigit, etc. op staat maakt geen ene moer uit. Dit is nou eenmaal hoe Thunderbolt werkt (en Thunderbolt is van niemand anders dan Intel!) en dus zul je die issues ook op ALLE computers en devices tegenkomen, er zijn geen uitzonderingen. Dit is ook niet iets nieuws, het bestaat al sinds de eerste versie van Thunderbolt.

[...]

Bottomline is dan ook dat je, net als vroeger, je gewoon een beetje in dingen moet verdiepen. Zoals eerder gezegd is dat ook exact wat de wetgever van jou als koper verwacht. Met USB-C is dat ook aan te raden omdat dit puur en alleen een connector en kabel is. Je kunt er allerlei protocollen overheen laten gaan waardoor je even moet informeren of dingen wel gaan werken. Gelukkig is dit nou ook weer geen rocket science.
Ik doelde helemaal niet op Thunderbolt.
Als je een 15" Dell XPS of een ThinkPad X1 koopt, ik noem maar iets, kun je daar gewoon je vertrouwde randapparatuur op aansluiten. zo'n Dell heeft wel Thunderbolt 3 maar daarin hoef je je niet per se uitgebreid te verdiepen.

Ik heb vriendinnen die dat ook echt niet gaan doen. Die doen als ze een nieuwe MacBook Pro hebben gekocht hun muis en externe harddiskje weg omdat het niet past.

Het is een gok maar ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers van een MacBook Air of vorige generaties Pro nog nooit heeft omgekeken naar de Thunderbolt-aansluiting, laat staan heeft gebruikt. Heel misschien voor een beeldscherm met Thunderbolt of een minidisplayportaansluiting, waarbij de tweede al op het randje van ingewikkeld en verwarrend was.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowdown99
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-01-2022
verbraakje schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:06:
[...]

Waarom niet voor een vilt ding uit china gegaan van een paar euro?
75 euro voor dit ding :O
Ik heb hem ook binnen en voel me ook wel een beetje bekocht. Qua bescherming tegen vallen heb je er niet zo veel aan. Hooguit tegen krassen en zo. En daar is ie een beetje duur voor.

Maar misschien zie ik het verkeerd. Volgens het boekje is het niet alleen een laptop case, maar vooral ook een 'Lifestyle accessory' _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:47

swv

Even voor de zekerheid: Heb jij een thunderbolt monitor op jouw bureau staan of heb je de intentie om jouw monitor via (mini) displayport aan te sluiten? Dat laatste gaat namelijk niet lukken met die thunderbolt 2 adapter zoals tweaker ppl ook al uitgelegd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Lowdown99 schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:17:
[...]

Ik heb hem ook binnen en voel me ook wel een beetje bekocht. Qua bescherming tegen vallen heb je er niet zo veel aan. Hooguit tegen krassen en zo. En daar is ie een beetje duur voor.

Maar misschien zie ik het verkeerd. Volgens het boekje is het niet alleen een laptop case, maar vooral ook een 'Lifestyle accessory' _O-
Hahaha nou dat gevoel heb ik dus ook... afwerking is wel van het juiste niveau. Ik hou hem gewoon.. nu toch al binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Gastje8 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:05:
Ik ben begonnen vanaf een schone installatie en bij mij stond System Integrity Protection overigens gewoon aan. Manufacture datum is 5 december volgens coconutBattery.
ik heb ook even een check gedaan, maar:

System Integrity Protection status: disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Apart, hier staat het gewoon aan out of the box op een 13TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canaria schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:28:
Het is een gok maar ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers van een MacBook Air of vorige generaties Pro nog nooit heeft omgekeken naar de Thunderbolt-aansluiting, laat staan heeft gebruikt.
Dat komt omdat het ook niet echt een aansluiting voor de gemiddelde gebruiker is. Sterker nog, in het TB1 en 2 tijdperk waren Macs de enige waar het gewoon op werkte. Op een Windows of Linux machine was het dweilen met de kraan open. Veel consumenten gebruiken gewoon USB. Dat maakt het voor een fabrikant heel moeilijk om een laptop te maken. Je hebt beperkte ruimte en moet poorten toevoegen die je maar voor 1 soort toepassing kunt gebruiken. Je had vroeger weliswaar 4 poorten maar dat waren 2 Thunderbolt/video out en 2 USB poorten. Nu heb je 4 poorten waarvan je ze alle voor voor Thunderbolt, USB en video in kunt zetten.

Door Thunderbolt 3 te gebruiken levert dat ook als voordeel op dat een consumenten vrijwel niet hoeft na te denken want het gaat toch wel werken (de MacBook is met USB-only de enige uitzondering daarop). TB3 is compatible met Thunderbolt en met USB terwijl de USB-only versie (MacBook) alleen maar met USB werkt en je dus moet opletten of dingen wel/niet USB zijn.

Maar nogmaals, dit is niet Apple-specifiek aangezien Thunderbolt platform onafhankelijk is.

Verder beschrijf je gewoon de typische gebruiker met weinig tot geen computerkennis. En ook die is platform onafhankelijk en zal dus met iedere computer wel de nodige issues hebben. Ik ken dan ook weinig gebruikers die daadwerkelijk meer doen dan een muis en een externe schijf aansluiten. Voor hun verandert er met de nieuwe computers die USB-C gebruiken (Thunderbolt 3 of USB-only) dan ook helemaal niets.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 11-12-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17
Voor de mensen die een sleeve zoeken die eventueel lijkt op bovengenoemde, zoek eens op Inateck op bijvoorbeeld amazon.de (zoals deze). Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ze al een speciale variant hebben voor de nieuwe MBP, maar ik heb deze sleeve voor de 15" (2015 model) doet mij wel heel erg lijken op de sleeve die jullie aan het bespreken zijn (overigens met beschermende binnenkant) voor 1/6 van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na een volle dag use nog 2 issues, de arrow keys vind ik echt een drama voor blind typen. En als developer gebruik je dat nogal veel.

En de esc button. 1 voel geen feedback vind ik vervelend en druk hem te vaak per ongeluk in. Kortom zou die key er onder willen remappen (daar zijn tools genoeg voor) maar zou mijn escape key dus willen weg hebben. Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:08:
En de esc button. 1 voel geen feedback vind ik vervelend en druk hem te vaak per ongeluk in. Kortom zou die key er onder willen remappen (daar zijn tools genoeg voor) maar zou mijn escape key dus willen weg hebben. Iemand ervaringen?
Veel ontwikkelaars mappen de ESC-toets naar de Caps Lock-toets, je slaat dan twee vliegen in één klap: je ESC-toets wordt makkelijker bereikbaar en je drukt niet meer per ongeluk de Caps Lock-toets in.

Het mooie is dat macOS dat van zichzelf ondersteunt, dus je hebt geen extra software nodig.

Ga naar Toetsenbord in Instellingen en klik op Speciale toetsen. Daar kan je de ESC-toets aan Caps Lock toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Ik heb een redelijk irritant probleem met mijn nieuwe MBP. Mijn downloadsnelheid fluctueert enorm. Het ligt niet aan mijn internet omdat mijn Windows PC gewoon constant de hoge snelheid behoudt. Hieronder een voorbeeld van een legale torrent (Ubuntu besturingssysteem) download. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen, lijkt erop dat er echt een throttling plaatsvindt op de Macbook want het zijn wel hele systematische pieken en dalen. Andere programma's doen hetzelfde en ik heb er ook last van als ik direct download in Safari.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vuLY5Aa.png

[ Voor 8% gewijzigd door The Unbelievabl op 12-12-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02
The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:56:
Ik heb een redelijk irritant probleem met mijn nieuwe MBP. Mijn downloadsnelheid fluctueert enorm. Het ligt niet aan mijn internet omdat mijn Windows PC gewoon constant de hoge snelheid behoudt. Hieronder een voorbeeld van een legale torrent (Ubuntu besturingssysteem) download. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen, lijkt erop dat er echt een throttling plaatsvindt op de Macbook want het zijn wel hele systematische pieken en dalen. Andere programma's doen hetzelfde en ik heb er ook last van als ik direct download in Safari.

[afbeelding]
Probeer de downloadsnelheid eens te cappen en kijk eens of het probleem zich nog steeds voordoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
VeeGee schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:17:
[...]

Probeer de downloadsnelheid eens te cappen en kijk eens of het probleem zich nog steeds voordoet?
Slim idee! Heb de download gecapped en hij doet het nog steeds, hoewel iets minder van die keiharde pieken en dalen en ook minder grote verschillen. Zit nog duidelijk een sinus in maar wel minder. Als ik de cap hoger zet dan worden de pieker veel erger. Weet jij wat dit kan betekenen? Hier eerst op 2MB gecapped en daarna op 5MB
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nvwlHjj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:28:
[...]

Slim idee! Heb de download gecapped en hij doet het nog steeds, hoewel iets minder van die keiharde pieken en dalen en ook minder grote verschillen. Zit nog duidelijk een sinus in maar wel minder. Als ik de cap hoger zet dan worden de pieker veel erger. Weet jij wat dit kan betekenen? Hier eerst op 2MB gecapped en daarna op 5MB
[afbeelding]
En met een reguliere download? Het zou ook aan de uploaders kunnen liggen namelijk (gezien upload snelheid meestal de beperkende factor is bij een aansluiting)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Pat-Juh schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:37:
[...]

En met een reguliere download? Het zou ook aan de uploaders kunnen liggen namelijk (gezien upload snelheid meestal de beperkende factor is bij een aansluiting)...
Daar is het ook, het is alleen makkelijk te visualiseren met een torrent bestand. ;) Ook als ik een speedtest doe dan kom ik de ene keer op 90 mbps uit en de andere keer op 20, waarschijnlijk of ik net in die piek zit of niet. Ik ga maar een clean install doen vandaag of morgen, kijken of het dan blijft en anders naar Apple. Wel vervelend, ik had een goede batterij en ik hoop niet dat ik er dan eentje krijg die zoals sommigen hebben maar 3 uurtjes werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:40:
[...]

Daar is het ook, het is alleen makkelijk te visualiseren met een torrent bestand. ;) Ook als ik een speedtest doe dan kom ik de ene keer op 90 mbps uit en de andere keer op 20, waarschijnlijk of ik net in die piek zit of niet. Ik ga maar een clean install doen vandaag of morgen, kijken of het dan blijft en anders naar Apple. Wel vervelend, ik had een goede batterij en ik hoop niet dat ik er dan eentje krijg die zoals sommigen hebben maar 3 uurtjes werkt.
En op beide frequentie banden, met verschillende routers? Heb namelijk soms dat er veel storing is van buren op de 2.4gHz band...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Pat-Juh schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:00:
[...]

En op beide frequentie banden, met verschillende routers? Heb namelijk soms dat er veel storing is van buren op de 2.4gHz band...
5Ghz doet ie het ook... Ik heb geen tweede router beschikbaar helaas. Mijn Windows heeft er geen last van dus ik denk dat het aan de laptop ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:03:
[...]

5Ghz doet ie het ook... Ik heb geen tweede router beschikbaar helaas. Mijn Windows heeft er geen last van dus ik denk dat het aan de laptop ligt
Ah ok, zonde, in dat geval even een tweede partitie en frisse OS X install proberen, als dat ook het zelfde resultaat geeft zou ik terug gaan naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Hoeveel tijd zit er tussen de pieken?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken.

Een zou kunnen zijn dat je download alle WiFi bandbreedte inneemt, waarna, los van de download, een email of ander programma een request doet waardoor er een collision optreedt, waarna de bandbreedte wordt teruggeschroeft en langzaam weer wordt opgeschroeft tot er weer een collision optreedt enzovoorts.

Als test zou je het bestand onder Windows kunnen downloaden, maar met je MBP aan.

[ Voor 11% gewijzigd door edwinjm op 12-12-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

epoman schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:08:
[...]

Kon zo snel niets concreets vinden in dit topic, maar dit is een serieus issue (13" 'zonder'). Zodra ik er (met een Anker-hub of een Aukey usb-a naar usb-c verloopje) één of meerdere externe schijven aan hang, klapt de wifi er vrijwel direct uit. Zit op 2.4ghz, misschien dat 't daar nog aan ligt, maar zodra ik de schijven loskoppel is de wifi ook direct weer terug. Niet per sé handig.

edit: lijkt overigens weinig verschil te maken of er wel/geen stroomvoorziening is aangesloten
en andere forums? het is inderdaad een groot probleem en verbaas me dus ook dat er weinig gemeld wordt...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:28:
[...]

[afbeelding]
Is het niet toevallig soort gelijk probleem als waar ik hierboven op reageer?

Dus dat wifi dropt omdat je Mac op dat moment gegevens naar disc schrijft?? istat menus zou dat moeten kunnen aantonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
voor degene die al in bezit zijn van MBRT + VMware Fusion, hoe zit het met de functie toetsen? kan je daar nog steeds gebruik van maken? ik gebruik dagelijks vmware fusion om taken uit te voeren op een VMwindows. en gebruik toch wel vaak de F-functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JustSys schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:52:
voor degene die al in bezit zijn van MBRT + VMware Fusion, hoe zit het met de functie toetsen? kan je daar nog steeds gebruik van maken? ik gebruik dagelijks vmware fusion om taken uit te voeren op een VMwindows. en gebruik toch wel vaak de F-functies.
Ja je touchbar default naar functietoetsen bij bootcamp en vmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

fsfikke schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:15:
[...]

Daarom heb ik er dus niet voor gekozen dongles mee te bestellen. Geen zin om die 2 maanden van te voren al rond te hebben liggen zonder dat je er iets mee kan. Maar goed, onder het motto zoeken naar een oplossing ipv eindeloos klagen: heb je Apple al eens gebeld of je ze alsnog terug kan sturen?

"De bedenktijd bij een deellevering gaat pas lopen op het moment dat het laatste product van een serie is ontvangen."
Ik had vrijdag inderdaad al gebeld, maar mocht de kabel niet omruilen omdat hij geleverd is voor 10 november, de begindatum van de verlengde terugzendtermijn.

Maar met bovenstaande kennis, die ik ook terugvond in de voorwaarden van Apple, heb ik vanmiddag weer gebeld en nu mag ik de adapter wel terugsturen. Thanks, fsfikke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
edwinjm schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:06:
Hoeveel tijd zit er tussen de pieken?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken.

Een zou kunnen zijn dat je download alle WiFi bandbreedte inneemt, waarna, los van de download, een email of ander programma een request doet waardoor er een collision optreedt, waarna de bandbreedte wordt teruggeschroeft en langzaam weer wordt opgeschroeft tot er weer een collision optreedt enzovoorts.

Als test zou je het bestand onder Windows kunnen downloaden, maar met je MBP aan.
Dan blijft ie op de Windows goed downloaden. Het ligt echt aan de MBP denk ik.
Quakie schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:40:
[...]

Is het niet toevallig soort gelijk probleem als waar ik hierboven op reageer?

Dus dat wifi dropt omdat je Mac op dat moment gegevens naar disc schrijft?? istat menus zou dat moeten kunnen aantonen..
Ik heb gekeken maar nog niet echt goed kunnen zien of het hetzelfde is als jouw probleem. Ik gebruik ook geen externe schijf

EDIT : Ik heb even Steam gedownload en heb daar ook last ervan, al is het minder extreem dan bij een torrent :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vh17uVc.png

Het lijkt wel alsof de SSD het niet kan bijbenen en na een piek tijd nodigt heeft om die te verwerken. Ik snap dat niet helemaal omdat het een supersnelle SSD zou moeten zijn. De Macbook Pro had ik de test van Tweakers een lage Random Write, misschien dat dat het is? https://tweakers.net/revi...caties-en-benchmarks.html Zijn er anderen die hetzelfde probleem hebben als ik?

[ Voor 20% gewijzigd door The Unbelievabl op 12-12-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De ssd in de mijne is iig retesnel. Met 36MB/s (300mbit) downloaden(usenet) via 5ghz wifi en tegelijk vorige downloads parren en uitpakken alsof het niks is. Niks dalen, hooguit eens naar 34MB/s.
(dat lukt een conventionele sata ssd ook wel trouwens, maar dan merk je af en toe dat het zwaar is. Hier is het totaal niet merkbaar in het verdere gebruik van het systeem)

[ Voor 31% gewijzigd door defusion op 12-12-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
defusion schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:25:
De ssd in de mijne is iig retesnel. Met 36MB/s (300mbit) downloaden(usenet) via 5ghz wifi en tegelijk vorige downloads parren en uitpakken alsof het niks is. Niks dalen, hooguit eens naar 34MB/s.
(dat lukt een conventionele sata ssd ook wel trouwens, maar dan merk je af en toe dat het zwaar is. Hier is het totaal niet merkbaar in het verdere gebruik van het systeem)
Dank voor je bericht, het is dus bij mij niet normaal. Ik ben nu bezig met bestanden kopiëren en dan opnieuw installeren. Ik zit morgen nog binnen de 14 dagen na aankoop dus hoop dat ik geen gedoe heb met omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:18:
[...]

Dank voor je bericht, het is dus bij mij niet normaal. Ik ben nu bezig met bestanden kopiëren en dan opnieuw installeren. Ik zit morgen nog binnen de 14 dagen na aankoop dus hoop dat ik geen gedoe heb met omruilen.
Misschien wel even een andere bron voor data zoeken dan netwerk, eventueel een andere wifi router, bekabeld, usb stick ofzo, gewoon om de ssd uit te sluiten. Misschien is het gewoon een druk bevolkt wifi kanaal, de mb hoeft niet perse de oorzaak te zijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Apache schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:21:
[...]

Misschien wel even een andere bron voor data zoeken dan netwerk, eventueel een andere wifi router, bekabeld, usb stick ofzo, gewoon om de ssd uit te sluiten. Misschien is het gewoon een druk bevolkt wifi kanaal, de mb hoeft niet perse de oorzaak te zijn.
Je hebt gelijk. Ik heb hem bedraad kunnen aansluiten en dan trekt de Macbook makkelijk constant 20 MB/s, het ligt aan mijn WiFi netwerk of aan de WiFi chip van de Macbook. Ik heb hem wel al opnieuw geïnstalleerd, dat gaat tegenwoordig wel lekker snel zeg. Vanavond nog even testen met de laptop van een huisgenoot of die dezelfde fluctuaties heeft op WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwinjm schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:38:
Veel ontwikkelaars mappen de ESC-toets naar de Caps Lock-toets, je slaat dan twee vliegen in één klap: je ESC-toets wordt makkelijker bereikbaar en je drukt niet meer per ongeluk de Caps Lock-toets in.
Houdt er wel rekening mee dat op een Mac die capslock toets niet aan gaat wanneer je 'm lichtjes en/of te snel indrukt. Je moet de toets dus echt goed aanslaan anders wordt er niks geregistreerd!

Verder is dit toetsenbord wel even wennen, dat kost je een aantal dagen/week. Dat het na een beetje tikken in de winkel niet lekker werkt hoeft dus uiteindelijk helemaal niks te zeggen.
The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:03:
De ervaring leert dat dit van OS tot OS sterk kan wisselen. Er zijn bij wifi heel veel variabelen die een rol spelen. Het is niet ongewoon dat het bij het ene OS wel werkt en bij de andere juist weer niet. Vaak is dat met een software update van de router/ap wel op te lossen maar het kan ook best zo zijn dat je nog het nodige in de instellingen moet gaan lopen wijzigen.
JustSys schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:52:
Ja, de touch bar werkt ook binnen een vm zoals dat voorheen ook het geval was. Met een druk op de Fn knop heb je de gewone F-toetsen weer terug (zoals ook voorheen het geval was). In een vm heb je dus niet standaard de F-toetsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

Ik heb hier snel even wat speedtests gerunned, ik heb unifi AC-PRO's en weinig interference en dan scoor ik consistent de max van mijn internet connectie.

macbook speedtest tx rate staat op 405mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay, big issue... Macbook nu 2 hele dagen oud ;-) Echter heb ik al 5x gehad dat ik mn laptopp weer open deed en bleek dat alles opnieuw was opgestart met een melding dat de machine een probleem had en opnieuw gestart is. Als ik in de report melding kijk zie ik de volgende panic melding

code:
1
2
panic(cpu 0 caller 0xffffff7f9eb5d6eb): "Failed to quiesce supporting devices\n"@/BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/AppleACPIPlatform/AppleACPIPlatform-254.20.3/AppleACPIPlatformPower.cpp:1972
Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address

iemand hetzelfde gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:47:
okay, big issue... Macbook nu 2 hele dagen oud ;-) Echter heb ik al 5x gehad dat ik mn laptopp weer open deed en bleek dat alles opnieuw was opgestart met een melding dat de machine een probleem had en opnieuw gestart is. Als ik in de report melding kijk zie ik de volgende panic melding

code:
1
2
panic(cpu 0 caller 0xffffff7f9eb5d6eb): "Failed to quiesce supporting devices\n"@/BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/AppleACPIPlatform/AppleACPIPlatform-254.20.3/AppleACPIPlatformPower.cpp:1972
Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address

iemand hetzelfde gehad?
Hier wel: https://discussions.apple.com/thread/7759507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
The Unbelievabl schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:56:
Ik heb een redelijk irritant probleem met mijn nieuwe MBP. Mijn downloadsnelheid fluctueert enorm. Het ligt niet aan mijn internet omdat mijn Windows PC gewoon constant de hoge snelheid behoudt.
[afbeelding]
Gooi de bestandjes eens weg die in het eerste gedeelte van dit artikel worden genoemd: http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/

Heeft bij mij een heel irritant wifi-probleem verholpen. Het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
Bij mij crasht Safari minimaal 2x per dag. Het voordeel is dat alles ook direct weer openspringt maar het is toch redelijk irritant. Dit ziet er wel wat erger uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister ruim een uur met . AppleCare chat medewerker gesproken. Die wist zeker dat het software een probleem was en neigde naar Adobe. Persoonlijk lijkt het meer op mijn ethernet->Thunderbold->usb-c combinatie. afgelopen 12 uur niets gebeurd met de mac, dus ben benieuwd even in de gaten houden.

Overiges wel wat eigenardigheden meegemaakt. Spotlight die weigert te typen. safari crashes, photoshop crashes. Dit terwijl mijn andere macbook mega stabiel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Die safari crashes, hou op zeg, ik heb er tot nu toe bijna iedere dag wel last van gehad.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

HIer ook, wordt hoog tijd voor een Sierra update. Betreft in mijn geval trouwens een Macbook pro 2015.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Vermoed dat sierra update vandaag komt. Ik was een beetje verbaasd dat het gisteren niet gereleased was aangezien TVOS en IOS wel hun updates hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm

edwinjm

Webdeveloper

Dat was misschien de bedoeling, maar ik begreep dat de laatste beta's nog best veel bugs hadden, dus de ontwikkelaars en testers zijn nog wel even bezig, vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door edwinjm op 13-12-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Borkdude schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:37:
[...]

Gooi de bestandjes eens weg die in het eerste gedeelte van dit artikel worden genoemd: http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/

Heeft bij mij een heel irritant wifi-probleem verholpen. Het proberen waard!
Probleem is nu al minder, ik weet niet zeker of het door jouw raad komt want ik had niet getest vanochtend voordat ik dit uitvoerde. Hij blijft nu langer op maximale snelheid maar zakt soms toch weer in en moet dan weer langzaam opklimmen. Maar iniedergeval niet meer de perfecte op een neergang van eerst. Ik ga nog verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
Ik heb zelf geen WiFI problemen met de nieuwe Mac, maar wel vaak genoeg dat het gewoon enkele seconde duurt voordat er pas verbinding wordt gelegd met de betreffende website. Normaal laadt een website in minder dan een halve seconde, maar soms heeft ie echt een gevalletje '(long) time to first byte'. Het is, volgens mij, wel alleen in Safari, want als ik diezelfde website in Chrome opent, dan laadt deze direct.

Het is vreemd, vervelend en ik zie geen constante variabele (behalve safari zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
The Unbelievabl schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:00:
[...]

Probleem is nu al minder, ik weet niet zeker of het door jouw raad komt want ik had niet getest vanochtend voordat ik dit uitvoerde. Hij blijft nu langer op maximale snelheid maar zakt soms toch weer in en moet dan weer langzaam opklimmen. Maar iniedergeval niet meer de perfecte op een neergang van eerst. Ik ga nog verder onderzoeken.
Helaas geen mogelijkheid om nu een back up te maken, maar als het na de volgende update niet verholpen is ga ik er thuis ook even mee aan de slag. Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een kleine heads-up, de AirPods zijn nu te bestellen via de Apple site (levering volgende week dinsdag de 20e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

Vilscon schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:07:
Ik heb zelf geen WiFI problemen met de nieuwe Mac, maar wel vaak genoeg dat het gewoon enkele seconde duurt voordat er pas verbinding wordt gelegd met de betreffende website. Normaal laadt een website in minder dan een halve seconde, maar soms heeft ie echt een gevalletje '(long) time to first byte'. Het is, volgens mij, wel alleen in Safari, want als ik diezelfde website in Chrome opent, dan laadt deze direct.

Het is vreemd, vervelend en ik zie geen constante variabele (behalve safari zelf).
Klinkt als een dns issue waarbij chrome misschien achterliggend stiekem ook nog gebruik maakt van google dns.

Ik heb enkele jaren terug ook zo'n issue gehad op osx waarbij er een 3e dns server bij was geraakt na 1 of andere netwerk test en die ik manueel moest verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
SavageBrother schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:31:
[...]

Helaas geen mogelijkheid om nu een back up te maken, maar als het na de volgende update niet verholpen is ga ik er thuis ook even mee aan de slag. Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben :+ . Heb jij last van die enorme pieken en dalen of zoals ik vanochtend had dat de Macbook soms inzakt en daarna weer opklimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Nou, momenteel is het vooral één groot dal. De afgelopen weken schommelde het behoorlijk, maar niet met een regelmatige interval.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 07:35
En Sierra 10.12.2 is uit. Die emojis kunnen me gee bal schelen, hopelijk hebben ze iets het random disconnecten van externe USB drives gedaan.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
macOS Sierra 10.12.2 Update

The macOS Sierra 10.12.2 update improves the stability, compatibility, and performance of your Mac, and is recommended for all users.

This update:
  • Improves setup and reliability of Auto Unlock
  • Allows addition of a Chinese Trackpad Handwriting button to the Touch Bar Control Strip
  • Adds support for taking screenshots of the Touch Bar using the Grab app or Cmd-Shift-6 shortcut
  • Fixes an issue that caused the Touch Bar emoji picker to appear on the display
  • Resolves graphics issues on MacBook Pro (Late 2016) computers
  • Fixes an issue where System Integrity Protection was disabled on some MacBook Pro (Late 2016) computers
  • Improves setup and opt-out experience for iCloud Desktop and Documents
  • Fixes an issue with the delivery of Optimized Storage alerts
  • Improves audio quality when using Siri and FaceTime with Bluetooth headphones
  • Improves the stability of Photos when creating and ordering books
  • Fixes an issue where incoming Mail messages did not appear when using a Microsoft Exchange account
  • Fixes an issue that prevented installation of Safari Extensions downloaded outside the Safari Extensions Gallery
  • Adds support for new installations of Windows 8 and Windows 7 using Boot Camp on supported Macs
Ik hoop vooral dat de grafische problemen zijn aangepakt! Zo ja, ben ik stiekem wel benieuwd wat het probleem was/waar de bug zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Ben zelf erg benieuwd of dit mogelijk voor langere batterijduur zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
Cache schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:56:
Ben zelf erg benieuwd of dit mogelijk voor langere batterijduur zorgt.
Het lijkt erop dat dit niet is aangepakt in deze update. Zie dit artikel.
Following a flurry of media coverage highlighting battery life complaints for Apple’s 2016 MacBook Pros, we’ve learned an internal investigation by the company has determined there isn’t a hardware flaw to address with the new machines. Instead, Apple is today removing inaccurate “time remaining” battery life estimates from macOS, a move that it hopes will address concerns among users.
Apple didn’t have a ton of public information about how the battery life estimations were calculated, but we’ve talked to those in the know to get the scoop on why they’ve decided to remove it entirely following the MacBook Pro battery life concerns.

Our understanding is the reason is due to how the latest low-power processors work in addition to relatively newly introduced iCloud syncing features in macOS Sierra. The inaccurate ‘time remaining’ predictions were unable to keep up with or provide accurate information for users on the newest machines. Apple investigated the battery life complaints extensively over the last couple of weeks and came to the conclusion that batteries in the new MacBook Pros are behaving as expected, according to sources familiar with the investigation.

It’s not necessarily just an issue for the 2016 MacBook Pros, however, but the problem with the inaccurate time remaining estimates in the battery status menu was amplified by the latest processors used in the machines and increased dependence on features that use iCloud syncing, like Optimized Storage. Modern processors in Apple’s latest MacBooks resulted in the battery life status menu having a hard time keeping up with the CPU when switching between low-power and high-performance modes, which often meant erratic and unreliable predictions. "
Wat ik er uit opmaak:
intern onderzoek wijst uit dat er niks mis is met de accu's. Wel roept de verwachte accuduur veel vragen/zorgen op bij gebruikers. Deze is erg inaccuraat door verschillende factoren. Daarom heeft Apple besloten om deze feature weg te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door 19George97 op 13-12-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
Apache schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:03:
[...]

Klinkt als een dns issue waarbij chrome misschien achterliggend stiekem ook nog gebruik maakt van google dns.

Ik heb enkele jaren terug ook zo'n issue gehad op osx waarbij er een 3e dns server bij was geraakt na 1 of andere netwerk test en die ik manueel moest verwijderen.
Geldt het DNS probleem bij verschillende WiFi netwerken? Ik heb het namelijk in beide huizen en op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
19George97 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:03:
[...]
Wat ik er uit opmaak:
intern onderzoek wijst uit dat er niks mis is met de accu's. Wel roept de verwachte accuduur veel vragen/zorgen op bij gebruikers. Deze is erg inaccuraat door verschillende factoren. Daarom heeft Apple besloten om deze feature weg te halen.
Bedankt voor de link. Jammer dat ze er dan waarschijnlijk niet veel meer mee gaan doen. Wel vreemd dat heel veel mensen toch maar een aantal uur halen met licht gebruik. Ik neem aan dat een groot deel van deze mensen op de verschillende tech-fora zich wel realiseren dat je zelf de tijd in de gaten moet houden met een stopwatch ipv af te gaan op een schatting van je laptop zelf als deze al gigantisch fluctueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Laatst online: 17-09 11:53
Mijn macbook is wat sneller verzonden dan verwacht, nu heb ik hem dus toch nog voor wintersport. Zijn er nog mensen met andere sleeves dan die pack 'n smooch met goeie ervaringen? In die prijsklasse zou ik eerder iets van leer zoeken zoals de knomo hoezen, maar wil dan wel eentje die ook echt perfect past. Als het wat goedkoper kan is iets van vilt of plastic ook prima, mag ook wel goed strak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
cedrix5 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:49:
Mijn macbook is wat sneller verzonden dan verwacht, nu heb ik hem dus toch nog voor wintersport. Zijn er nog mensen met andere sleeves dan die pack 'n smooch met goeie ervaringen? In die prijsklasse zou ik eerder iets van leer zoeken zoals de knomo hoezen, maar wil dan wel eentje die ook echt perfect past. Als het wat goedkoper kan is iets van vilt of plastic ook prima, mag ook wel goed strak zitten.
Ik zoek dus ook een normale zwarte sleeve die tight fit is. Ik heb een sleeve voor de oudere macbook pro 13 gekocht maar die valt toch iets te ruim uit. Een sleeve voor de nieuwe versie is schaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Laatst online: 17-09 11:53
Don3k schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:58:
[...]

Ik zoek dus ook een normale zwarte sleeve die tight fit is. Ik heb een sleeve voor de oudere macbook pro 13 gekocht maar die valt toch iets te ruim uit. Een sleeve voor de nieuwe versie is schaars.
Ik heb appelhoes even gemaild met de vraag of er wat bestaat waar enkel de 2016 macbooks in passen zodat het strak zit. Zal hier wel even posten als ik een hoes heb gevonden. Heb zelf wel een 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
Ik heb nog een geheime 'feature' gevonden. Als je de Fn toets indrukt en dan op de Touchbar van de F11 naar links swipet krijg je je bureaublad te zien. Ik weet niet helemaal het nut ervan maar wel grappig. Heb nog geen andere soortgelijke gestures gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

The Unbelievabl schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:50:
Ik heb nog een geheime 'feature' gevonden. Als je de Fn toets indrukt en dan op de Touchbar van de F11 naar links swipet krijg je je bureaublad te zien. Ik weet niet helemaal het nut ervan maar wel grappig. Heb nog geen andere soortgelijke gestures gevonden
F12 werkt ook dan ga je naar het widgets scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cedrix5 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:07:
[...]

Ik heb appelhoes even gemaild met de vraag of er wat bestaat waar enkel de 2016 macbooks in passen zodat het strak zit. Zal hier wel even posten als ik een hoes heb gevonden. Heb zelf wel een 15".
Graag! heb nu een hoes van c6life.com en ben daar erg over te spreken, helaas nu iets te groot. :P

Sinds 12/12 ook eigenaar van een nieuwe Macbook Pro 13inch met functions keys. Ik heb gekozen voor de 2,7 i7 en 16gb ram, kom van een Macbook Pro 13 inch late 2013. Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze versie (touchbar vind ik geen toegevoegde waarde hebben). Na een half uurtje wennen aan het toetsenbord kan ook hier weer vol gas op worden gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Unbelievabl schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:50:
Dat kun je ook koppelen aan de touchbar knoppen in het optiemenu ;)
Ik gebruik nu de app rocket. Vind het echt top werken! https://www.iphoned.nl/apps/rocket-touch-bar/
De touchbar is toch best handig. Ik heb me screenlock knop erop zitten en iedere keer als ik wegloop is het toch makkelijk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Unbelievabl
JerNL schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:54:
[...]

F12 werkt ook dan ga je naar het widgets scherm
Inderdaad! Ik heb alleen het widgets scherm uitstaan dus die had ik niet gevonden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
cedrix5 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:07:
[...]

Pack&Smootch heeft hoezen die alleen om de nieuwe macs passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27
Ik heb voor nu een nep leren sleeve van Alieexpres, die past ook perfect en is best mooi. Vanavond zal ik even een foto en link plaatsen. Maar voor 10 euro is het een mooi alternatief om op betere sleeves en cases te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:48
Vreemd. Heb net een update gehad voor me laptop en de tijd en datum stond opeens ver in 2040. Nu weer handmatig terug gezet maar wel raar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude86
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 00:50
Mijn Macbook Pro 15" Early 2011 is zojuist uitgevallen en wilt niet meer booten nadat het beeld raar begon te doen. Waarschijnlijk het bekende videokaart euvel waar Apple een reparatieprogramma voor heeft lopen.

Ik heb in deze Macbook zelf het ram-geheugen uitgebreid naar 8gb en de hdd vervangen voor een ssd. Weet iemand of ze in de Applestore hier moeilijk over gaan doen wanneer ik hem wil laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Volgens verschillende berichten op macromors schijnt de update een positief effect op batterijduur te hebben. Ik wacht zelf nog een weekje voordat ik het ga installeren, maar hoop van harte dat iedereen toch een paar uur extra uit zijn of haar macbook kan halen!
Pagina: 1 ... 19 ... 54 Laatste