Dat is normaal als je op die brightness zitJerNL schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:05:
Ik heb mijn macbook nu een aantal weekjes, maar batterij duur is niet top! heb de 15inch TB (455, i7, 512).
heb nu nog 69% en 3:15 minuten over. geen apps open staan anders dan Safari. Brightness 100%
Ik heb ook altijd 100%, minder vind ik te donker.Exirion schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:15:
Brightness op 100% bij een 15.4"... Man, heb jij geen zonnebril nodig?
ik heb vaak niet eens door dat de macbook op 100% staat, zeker als de zon op raam schijnt is dit nodig om het spiegelscherm leesbaar te houden.wrcveen schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:07:
[...]
Ik heb ook altijd 100%, minder vind ik te donker.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik zet mijn macbook 2014 op 30% brightness. Ik kan niets met zo'n lichtbak.
Ik heb mijn Macbook ook voor de grap eens van de stroom afgehaald, hij zegt nog 3:35 remaining bij 95%, brightness op 50%. Dan draait er verder ook niks spannends.. Ik laat hem nu even van de stroom af om te zien of die 3:35 realistisch is. Hij moet wel een 27" scherm aansturen via USB-c.
Ter vergelijking heb ik hiernaast nog een 2015 MBP liggen die ik net van de stroom af haal, die zit met 100% op 8:40 remaining en de brightness op 100%.
Ter vergelijking heb ik hiernaast nog een 2015 MBP liggen die ik net van de stroom af haal, die zit met 100% op 8:40 remaining en de brightness op 100%.
Ik denk dat hij de dGPU (ik ga ervan uit dat je een 15" hebt) aanzet als je een extern scherm aansluit. Dan krijg je dus sowieso lagere batterijduur. Mijn batterijduur is wel oke. Niet supergoed en ook niet superslecht. Had ietsjes beter verwacht.RvdH schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:43:
Ik heb mijn Macbook ook voor de grap eens van de stroom afgehaald, hij zegt nog 3:35 remaining bij 95%, brightness op 50%. Dan draait er verder ook niks spannends.. Ik laat hem nu even van de stroom af om te zien of die 3:35 realistisch is. Hij moet wel een 27" scherm aansturen via USB-c.
Hij staat inderdaad op de dGPU volgens mij:The Unbelievabl schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:56:
[...]
Ik denk dat hij de dGPU (ik ga ervan uit dat je een 15" hebt) aanzet als je een extern scherm aansluit. Dan krijg je dus sowieso lagere batterijduur. Mijn batterijduur is wel oke. Niet supergoed en ook niet superslecht. Had ietsjes beter verwacht.

Maar dan nog vind ik het bizar kort. Het 15" scherm op 50% brightness vind ik onwerkbaar. Inmiddels 82% en 2:45 remaining.
Ik heb het scherm even losgekoppeld:

Ziet er al iets positiever uit..
[ Voor 9% gewijzigd door RvdH op 05-12-2016 14:36 ]
Ik heb ook niet zo'n fantastische batterijduur met mijn 2016 mbp ... maar het "gaat", s'avonds in de zetel is hij soms wel leeg op het eind van de avond, maar meestal zit ik daar te developen.
Jammer dat het zo'n stap terug is tegenover mijn mid 2012 mbpr ...
Brightness is moeilijke discussie, ik zit nu in een goed verlichte ruimte in de volle zon, 100% brightness is zo gek niet, s'avonds met wat led lampjes en tv aan hoeft het uiteraard geen 100% te zijn.
Brightness is moeilijke discussie, ik zit nu in een goed verlichte ruimte in de volle zon, 100% brightness is zo gek niet, s'avonds met wat led lampjes en tv aan hoeft het uiteraard geen 100% te zijn.
If it ain't broken it doesn't have enough features

Blijkbaar krijg ik nu steeds meer tijd terug door het niet meer aansturen van een extern scherm.
Het is toch een opname? Ik dacht dat je dit als ongeveer moest nemen maar dat het gewoon op basis van load is op dat moment.. Doe je niks krijg je 8uur.. heb je lichte load 5uur.... kortom zegt niet zoveel.
Gebruiken en dan gewoon tijd opnemen is nog het beste...
Maar goed, zou intel power gadget eens installeren..
Bij mijn rMP13 late 2013 is er sinds sierra een veel hogere cpu schakeling en is mijn macbook zelden onder de 1Ghz te vinden.. terwijl dit bij El Capitan wel het geval was. Zelfde workload... Bij El Capitan had ik dit ook in begin.. geloof sinds versie.3 of .4 opgelost.
Hopelijk geldt dit dus ook voor sierra, want ik haal ook geen 8 a 9 uur meer.
Gebruiken en dan gewoon tijd opnemen is nog het beste...
Maar goed, zou intel power gadget eens installeren..
Bij mijn rMP13 late 2013 is er sinds sierra een veel hogere cpu schakeling en is mijn macbook zelden onder de 1Ghz te vinden.. terwijl dit bij El Capitan wel het geval was. Zelfde workload... Bij El Capitan had ik dit ook in begin.. geloof sinds versie.3 of .4 opgelost.
Hopelijk geldt dit dus ook voor sierra, want ik haal ook geen 8 a 9 uur meer.
[ Voor 53% gewijzigd door Quakie op 05-12-2016 14:56 ]
Ik teken nergens meer voor
Ik lees op internet verschillende berichten over mensen die een restore gedaan hebben vanaf hun oude mac (pc of laptop) en batterijproblemen hadden (zelfs na het indexeren).
Voor een aantal van hen is het opgelost nadat ze een clean install hebben gedaan (en daarna weer de boel hebben laten indexeren).
Misschien een mogelijkheid om te proberen, kost wel veel tijd.
Voor een aantal van hen is het opgelost nadat ze een clean install hebben gedaan (en daarna weer de boel hebben laten indexeren).
Trust me, I'm an engineer
Voor mij is dit al een clean install, ik heb geen restore gedaan.Paragon93 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:53:
Ik lees op internet verschillende berichten over mensen die een restore gedaan hebben vanaf hun oude mac (pc of laptop) en batterijproblemen hadden (zelfs na het indexeren).
Daarnaast lijkt het mij uberhaubt raar als het met restoren te maken zou hebben.
Wat zegt coconut battery? Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je een brakke batterij hebt.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Volgens mij doet de batterij het prima. Dor het afkoppelen van het scherm (en uitzetten dGPU) kan het systeem beter vooruit voorspellen welke batterij-drain er plaats vindt. De maximum-duur zal de komende uren dus nog toenemen ook.
Dat het systeem zonder chrome of dGPU 10 uur haalt lijkt me dus niet onredelijk.
Dat het systeem zonder chrome of dGPU 10 uur haalt lijkt me dus niet onredelijk.
Even iets anders, weet niet of dit al een keer hier voorbij is gekomen. heb veel pagina's gevolgd, maar kan er overheen hebben gelezen.
Wat betreft USB type C. Stel ik hang een monitor die USB C heeft aan mijn Macbook. Mijn MB geeft dan signaal door, maar zal ook worden opgeladen, toch?
Heeft dit wat betreft de levensduur van de accu geen nadelige gevolgen? Niet dat de accu over 2 jaar naar de haaien is omdat deze altijd onder spanning staat. Ik vroeg het me gewoon af
Wat betreft USB type C. Stel ik hang een monitor die USB C heeft aan mijn Macbook. Mijn MB geeft dan signaal door, maar zal ook worden opgeladen, toch?
Heeft dit wat betreft de levensduur van de accu geen nadelige gevolgen? Niet dat de accu over 2 jaar naar de haaien is omdat deze altijd onder spanning staat. Ik vroeg het me gewoon af
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Het ligt volgens mij aan de monitor, óf je Macbook opgeladen zal worden. Maar als hij dat doet dan zal dat niet nadeliger voor je Macbook zijn dan wanneer je de normale oplader continue aan je Macbook hebt hangen.Calitomnication schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:49:
Even iets anders, weet niet of dit al een keer hier voorbij is gekomen. heb veel pagina's gevolgd, maar kan er overheen hebben gelezen.
Precies, net als bij een smartphone of wat dan ook. Zodra de maximale lading behaald is stopt het laden en valt het amperage enorm terug en vanaf dat moment is het niet meer dan een druppellader.RvdH schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:16:
[...]
Het ligt volgens mij aan de monitor, óf je Macbook opgeladen zal worden. Maar als hij dat doet dan zal dat niet nadeliger voor je Macbook zijn dan wanneer je de normale oplader continue aan je Macbook hebt hangen.
Kan echt geen kwaad.
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu gaat de capaciteit wel wat sneller achteruit als de accu altijd volledig is opgeladen (20% in plaats van 4% per jaar).Calitomnication schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:49:
Ok, het artikel is niet heel duidelijk, maar wat je nu concludeert klopt niet binnen deze context.edwinjm schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:31:
[...]
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu gaat de capaciteit wel wat sneller achteruit als de accu altijd volledig is opgeladen (20% in plaats van 4% per jaar).
Lithium-ion gaat sneller achteruit als je 'm niet gebruikt en dus bewaard met volle lading..
Dus ga je de macbook 10jr in een kast leggen, zorg dan dat de accu half leeg is.
Gebruik je de accu, zorg dan dat deze nooit helemaal leeg loopt, en laad deze zo snel weer helemaal op (helemaal -> tot ongeveer 97%) maar dit process wordt prima geregeld door de macbook zelf.
euhmmmWouter Lucassen schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:12:
[...]
Is dit een grap ofzo? Je zet de mac op 550 nits en vraagt je af waarom je mac "nog maar 3 uur en 15 minuten" aangeeft op 69%?.. move along...
nothing :)
Eens 's avonds kan hij naar 50% ofzo... maar 100% heb je gewoon nodig om alle kleuren en verschillen te kunnen zienApache schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:35:
Ik heb ook niet zo'n fantastische batterijduur met mijn 2016 mbp ... maar het "gaat", s'avonds in de zetel is hij soms wel leeg op het eind van de avond, maar meestal zit ik daar te developen.
Ik heb m'n schermen nooit boven de 75% gehad, ook niet overdag. Overigens is "100% overdag" iets anders dan "altijd 100% want anders vind ik het te donker". Ik ken meer van die mensen die TV's, laptops, monitoren, telefoons en tablets allemaal op 100% gebruiken, en dan vinden ze het gek dat ze beroerd slapen...JerNL schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:28:
euhmmm![]()
![]()
overdag is 100% geen overbodige luxe vind ik hoor.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb nog nooit een macbook gehad, maar is het normaal dat hij warm word als ik ziggo go kijk tijdens het opladen?
Je had verwacht dat ie juist koud zou worden?xGROOVER schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:15:
Ik heb nog nooit een macbook gehad, maar is het normaal dat hij warm word als ik ziggo go kijk tijdens het opladen?
Ziggo Go gebruikt Silverlight, dat is niet echt energiezuinig.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ziggo GO gebruikt inderdaad (nog steeds helaas...) Silverlight, wat naar mijn mening erg slecht en inefficiënt draait op macOS en meer dan het vier dubbele aan CPU gebruikt in vergelijking met bijvoorbeeld een HTML5-video. Op mijn oude MacBook Pro uit 2011 gebruikt het continu >60% CPU, waardoor mijn fan na enkele ogenblikken al gaat draaien. Niet gek dus dat hij warm wordt.xGROOVER schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:15:
Ik kan niet wachten totdat Ziggo eindelijk gaat overstappen op HTML5 zodat ik Silverlight van mijn Mac kan gooien
Ik ben op zoek naar een USB-C naar HDMI kabel of adapter zodat ik mijn gloednieuwe MBP kan aansluiten op mijn monitor. Iemand nog tips? Ik heb er al enkele gevonden, maar deze zijn "nogal prijzig" (40,50,60 euro, ...).
Zoek eens op Ebay of Alieexpressstephenophof schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:48:
Ik ben op zoek naar een USB-C naar HDMI kabel of adapter zodat ik mijn gloednieuwe MBP kan aansluiten op mijn monitor. Iemand nog tips? Ik heb er al enkele gevonden, maar deze zijn "nogal prijzig" (40,50,60 euro, ...).
Wat voor monitor heb je? Geen Displayport? Voor 4K HDMI (nu of nabije toekomst) moet je even oppassen dat het ook 60hz ondersteunt.
[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 05-12-2016 22:55 ]
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Kan geen kwaad. Ik heb mijn MacBooks ook altijd aan de lader gebruikt. Mijn huidige een jaar oude MacBook 12" ligt tegenwoordig continu aan de usb-c-dock en volgens CoconutBattery is de batterijcapaciteit zelfs verbeterd.Calitomnication schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:49:
Apple adviseert wel om ten minste een keer in de maand de batterij leeg te trekken, zodat macOS weer weet wanneer hij 0%, 30%, ..., 100% etc. moet tonen. Want 0% betekent uiteraard niet dat alle spanning weg is, dat zou voor een li-ion/li-polymeeraccu desastreus zijn.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Top, thanks voor de reacties allemaal. Mijn vraag was meer uit nieuwsgierigheid en met een Widows ervaring (Asus laptop) die eigenlijk constant aan de stroom heeft gehangen. Daar is de accu nu volledig van naar de kl*ten.
Het verschil tussen mijn Asus en Macbook Pro is dan wel dat je bij mijn Asus de stroom eruit kunt trekken, maar dan nog altijd de hdmi eraan hebt hangen. Als je bij de MBP de stroom eruit trekt, ben je ook meten je externe beeld kwijt
.
Het verschil tussen mijn Asus en Macbook Pro is dan wel dat je bij mijn Asus de stroom eruit kunt trekken, maar dan nog altijd de hdmi eraan hebt hangen. Als je bij de MBP de stroom eruit trekt, ben je ook meten je externe beeld kwijt
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
misschien is het gewoon gewenningExirion schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:32:
[...]
Ik heb m'n schermen nooit boven de 75% gehad, ook niet overdag. Overigens is "100% overdag" iets anders dan "altijd 100% want anders vind ik het te donker". Ik ken meer van die mensen die TV's, laptops, monitoren, telefoons en tablets allemaal op 100% gebruiken, en dan vinden ze het gek dat ze beroerd slapen...
Ander onderwerp: Gebruik van de touchbar wordt bij mij met de dag minder. het is een prachtig OLED stripje, maar functioneel gezien is het alleen maar om de basis te bedienen, geluid, brightness, etc.. in safari ofzo gebruik ik het helemaal niet. mijn dochtertje is er wel nog steeds heel blij mee
Een gevaarlijke vraag, maar toch ga ik hem stellen: wat zijn jullie ervaringen met de "uniformity" van het scherm? Merken jullie verschillen qua tinten / helderheid in delen van het scherm?
Hier geen opvallende afwijkingen in uniformiteit, kleurverloop of bleeding.
Ja, Silverlight is de reden. Ziggo werkt aan een HTML5-versie.xGROOVER schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:15:
13" of 15" ?mr.paaJ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:12:
Mijn 15" lijkt iets meer helderheid in het midden te hebben en een iets blauwe tint aan de linkerzijde van het scherm (een strook van circa 3cm breed).
Weet alleen nog niet of het me (te)veel irriteert of niet.
Op Macrumors heeft men het erover dat dit "standaard" is bij een IPS paneel, geen idee of dat zo is.
Het lijkt ook een beetje te maken te hebben met de hoek tov het scherm. Bij een 15" valt dat wellicht sneller op dan bij een 13" (nooit eerder een 15" gehad namelijk)
[ Voor 13% gewijzigd door smoken op 06-12-2016 10:22 ]
Op zich wel apart dat niemand daarover klaagt. Normaal bij de lancering van een nieuwe MacBook(/iPhone) klagen de eerste weken wel een aantal mensen over gelige schermen. Het gekke daarbij is wel dat precies die mensen, ook na tig keer omruilen, altijd weer net van die gele schermen ontvangenmr.paaJ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:12:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Is mij nog niet opgevallen.smoken schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:03:
Een gevaarlijke vraag, maar toch ga ik hem stellen: wat zijn jullie ervaringen met de "uniformity" van het scherm? Merken jullie verschillen qua tinten / helderheid in delen van het scherm?
mr.paaJ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:12:
Goed om te horen!
Mijn scherm is perfect nog geen onregelmatigheden opgevallen, ik kom van een niet-retina 13" dus het is een enorme stap vooruit. Ik had eerst ook even mijn scherm op 100% en dan gaat de batterij echt enorm hard naar beneden. Ik moet even wennen dat je de helderheid schaal niet kan vergelijken met normale beeldschermen met een minder hoge maximum helderheid. Toetsenbord begin ik steeds beter te vinden, ik typ er echt retesnel mee, sneller dan bij mijn desktop en ik heb hem nu nog maar een paar dagen. Maak ook steeds minder fouten, het is bij mij echt een kwestie van gewenning.
Sinds vandaag een 15" MBP met touch bar binnen. Werkt enorm fijn moet ik zeggen, de ESC toets zit op de touch bar en dat werkt eigenlijk heel intuitief. Het is alleen raar dat de ESC toets opeens geen travel meer heeft
Verder is het toetsenbord erg fijn, vind ik zelf. Het scherm is absoluut bloedmooi en helder. Maar iets wat ik niet vaak terug hoor komen: wat is het geluid wat uit het apparaat komt ontzettend goed!
Pluspunten tot zover: super mooi geluid, bijzonder mooi scherm, dunne bezels, fijn toetsenbord, de touch bar is absoluut niet vervelend. De touch bar heeft alleen nog geen meerwaarde voor mij. Zelf zou ik liever 500 euro minder betalen... maar goed, de baas betaalt in dit geval
Ik vervang een early-2015 13" MBP. Ik ga van een i5 naar een i7. Mijn RAM is iets sneller en mijn SSD is twee keer zo groot. Best een leuke vooruitgang
Nu nog kabels zien te regelen zodat ik ook dingen kan aansluiten, zoals een toetsenbord, muis, monitor...
Pluspunten tot zover: super mooi geluid, bijzonder mooi scherm, dunne bezels, fijn toetsenbord, de touch bar is absoluut niet vervelend. De touch bar heeft alleen nog geen meerwaarde voor mij. Zelf zou ik liever 500 euro minder betalen... maar goed, de baas betaalt in dit geval
Ik vervang een early-2015 13" MBP. Ik ga van een i5 naar een i7. Mijn RAM is iets sneller en mijn SSD is twee keer zo groot. Best een leuke vooruitgang
Nu nog kabels zien te regelen zodat ik ook dingen kan aansluiten, zoals een toetsenbord, muis, monitor...
ergens in dit topic stond een sleeve van vilt/leer voor de 15 inch TB, maar kan het gewoon niet meer vinden. iemand een idee?
Per se HDMI? Ik gebruik deze met DisplayPort:stephenophof schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:48:
http://www.dx.com/p/-3894...8637&Utm_source=affiliate
En als je geen affiliate link wilt: http://www.dx.com/p/-389441
Deze: http://www.pack-smooch.co...ook-pro-15-touch-bar.html ?JerNL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:17:
ergens in dit topic stond een sleeve van vilt/leer voor de 15 inch TB, maar kan het gewoon niet meer vinden. iemand een idee?
Wat is de beste manier om een koptelefoon (roze 3,5mm plug) aan te sluiten op de Macbook? Ik wist niet dat de koptelefoonuitgang van de Macbooks niet ook ene microfooningang is tegenwoordig. Best vervelend, kan ik mijn headset niet aansluiten op mijn MBP.
Yessir, thanks!
edit: heeft iemand deze al gekocht? is het de 75 euro waard?
[ Voor 12% gewijzigd door JerNL op 06-12-2016 14:14 ]
Verwijderd
Zo iets:The Unbelievabl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:59:
Wat is de beste manier om een koptelefoon (roze 3,5mm plug) aan te sluiten op de Macbook? Ik wist niet dat de koptelefoonuitgang van de Macbooks niet ook ene microfooningang is tegenwoordig. Best vervelend, kan ik mijn headset niet aansluiten op mijn MBP.
http://www.allekabels.nl/...e9nQ50SzL5i9hUaAj-Z8P8HAQ
Je zou ook even op Etsy kunnen kijken.JerNL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:13:
[...]
Yessir, thanks!
Voorbeeld:
https://www.etsy.com/nl/l...146141aa85be988:233926391
ja die had ik gezien, maar ik geloof eerlijk gezegd nooit zo in goedkope hoezen. moet wel een beetje goed in elkaar zitten denk ik dan, maar misschien is die andere gewoon veel te duurG33st schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:23:
[...]
Je zou ook even op Etsy kunnen kijken.
Voorbeeld:
https://www.etsy.com/nl/l...146141aa85be988:233926391
Ik heb hem (weer) gekocht.JerNL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:13:
[...]
Yessir, thanks!
Had de 13" al, maar ben overgestapt naar de 15"
Zelf vindt ik het een top sleeve!
Ik ben op zoek naar een kwalitatieve USB-C kabel die functie kan doen aan alle aspecten van de USB-C poorten van de Macbook. De USB-C kabel van Apple zelf doet, as far as I know, alleen power + USB 2.0, dus die valt af.
Grotendeels zal ik 'm alleen gebruiken als extra kabel voor de oplader, maar beetje future-proofing (gebruik voor ~4 jaar) zorgt er wel voor dat je de mogelijkheden van die USB-C poort optimaal benut.
Daarom ben ik op zoek naar een USB-C kabel die, naast de 100W van Apple, ook alles kan qua video (4k60hz) en thunderbolt (40GBs). Pro's zijn een witte kabel en/of een vergelijkbare prijs als die van Apple (€25). Moet toch lukken?
En nee, geen DX/AliExpress.
Grotendeels zal ik 'm alleen gebruiken als extra kabel voor de oplader, maar beetje future-proofing (gebruik voor ~4 jaar) zorgt er wel voor dat je de mogelijkheden van die USB-C poort optimaal benut.
Daarom ben ik op zoek naar een USB-C kabel die, naast de 100W van Apple, ook alles kan qua video (4k60hz) en thunderbolt (40GBs). Pro's zijn een witte kabel en/of een vergelijkbare prijs als die van Apple (€25). Moet toch lukken?
ok besteld. ben benieuwd. Hopelijk beetje snel binnen.smoken schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
[...]
Ik heb hem (weer) gekocht.
Waarom zou je dan niet de kabels van Apple zelf halen als die aan je eisen voldoenVilscon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:23:
Ik ben op zoek naar een kwalitatieve USB-C kabel die functie kan doen aan alle aspecten van de USB-C poorten van de Macbook. De USB-C kabel van Apple zelf doet, as far as I know, alleen power + USB 2.0, dus die valt af.
Daarom ben ik op zoek naar een USB-C kabel die, naast de 100W van Apple, ook alles kan qua video (4k60hz) en thunderbolt (40GBs). Pro's zijn een witte kabel en/of een vergelijkbare prijs als die van Apple (€25). Moet toch lukken?En nee, geen DX/AliExpress.
Anker schijnt ook kwalitatief goed te zijn en via Amazon.de niet eens duur https://www.anker.com/products/taxons/110/Cables. edit: nevermind deze kabels zijn alleen usb 2.0 zover ik zie

[ Voor 3% gewijzigd door marineII7 op 06-12-2016 16:18 ]
Vorige keer was maandag bestellen, donderdag binnenJerNL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:07:
[...]
ok besteld. ben benieuwd. Hopelijk beetje snel binnen.
Ik heb mijn 13 inch Macbook met Touchbar vandaag binnen! Enige upgrade is de 512GB SSD.
Het is even wennen dat je niet je scherm direct van brightness kan wijzigen maar eerst op de touchbar moet klikken en dan kan slepen. Verder is de Touchbar erg handig! De ESC is even wennen, maar eigenlijk geen probleem.
Ik had het toetsenbord al even geprobeerd bij de MM, vond het toen al niet slecht, maar na een aantal uur nu erop gewerkt te hebben ben ik al helemaal gewend. Enige wat ik nog vaak heb is dat ik de ENTER niet raak type maar net ernaast. Verder zijn de keys erg zijn en juist beter dan mijn 13inch Retina Macbook.
Het is even wennen dat je niet je scherm direct van brightness kan wijzigen maar eerst op de touchbar moet klikken en dan kan slepen. Verder is de Touchbar erg handig! De ESC is even wennen, maar eigenlijk geen probleem.
Ik had het toetsenbord al even geprobeerd bij de MM, vond het toen al niet slecht, maar na een aantal uur nu erop gewerkt te hebben ben ik al helemaal gewend. Enige wat ik nog vaak heb is dat ik de ENTER niet raak type maar net ernaast. Verder zijn de keys erg zijn en juist beter dan mijn 13inch Retina Macbook.
Als je nou, i.p.v. je vinger na het aanraken van de helderheid toets er vanaf halen, je vinger op de helderheid toets houdt en direct naar links of rechts veegt kan je in één beweging de helderheid aanpassen.HopOnline schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:18:
Ik heb mijn 13 inch Macbook met Touchbar vandaag binnen! Enige upgrade is de 512GB SSD.
Je hoeft dus niet twee keer te tappen, maar je raakt 'm aan en veegt dan direct een kant op. In mijn ervaring sneller/prettiger dan de oude fysieke knoppen.. met wat gewenning
Wtf is nu weer een usb-c 2.0 kabel? Is dit USB 2.0, USB-C gen 2? Wat kan er wel en niet door die kabel. Begin nu definitief het spoor bijster te raken. Ik dacht dat USB-c naar USB-c gewoon alles aan kan. (Los van het feit dat slechte Chinese USB-c kabels jouw aangesloten apparaten kunnen vernietigen).marineII7 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:14:
[...]
Waarom zou je dan niet de kabels van Apple zelf halen als die aan je eisen voldoen![]()
Anker schijnt ook kwalitatief goed te zijn en via Amazon.de niet eens duur https://www.anker.com/products/taxons/110/Cables. edit: nevermind deze kabels zijn alleen usb 2.0 zover ik zie
En handig: bij de keyboard settings kun je ook kiezen hoe de touchbar en Fn toets reageren.
Met Fn kun je ook switchen naar de extended bar ipv de functie toetsen (scheelt een tap op de bar).
De touchbar kan ook standaard de extended versie tonen zonder app functies.
Dan heb je altijd de functies die je wil op dezelfde plek.
--
USB is een warboel, en de nieuwe fase gaat daar inderdaad geen duidelijkheid in brengen.
USB type C is alleen de connector. Origineel was het type A uit je PC naar type B in een apparaat. En daar dan weer mini en micro versies van. En 3.x B past niet in 2.0 B. En nu heb je dus kabels van A->B, C->B en A->C en C->C... en dan kan C ook nog eens thunderbolt 3 zijn met alle gevolgen van dien.
USB X.X geeft aan wat er vervolgens mogelijk is.
Met Fn kun je ook switchen naar de extended bar ipv de functie toetsen (scheelt een tap op de bar).
De touchbar kan ook standaard de extended versie tonen zonder app functies.
Dan heb je altijd de functies die je wil op dezelfde plek.
--
USB is een warboel, en de nieuwe fase gaat daar inderdaad geen duidelijkheid in brengen.
USB type C is alleen de connector. Origineel was het type A uit je PC naar type B in een apparaat. En daar dan weer mini en micro versies van. En 3.x B past niet in 2.0 B. En nu heb je dus kabels van A->B, C->B en A->C en C->C... en dan kan C ook nog eens thunderbolt 3 zijn met alle gevolgen van dien.
USB X.X geeft aan wat er vervolgens mogelijk is.
[ Voor 45% gewijzigd door mr.paaJ op 06-12-2016 20:31 ]
Vilscon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:23:
Daarom ben ik op zoek naar een USB-C kabel die, naast de 100W van Apple, ook alles kan qua video (4k60hz) en thunderbolt (40GBs). Pro's zijn een witte kabel en/of een vergelijkbare prijs als die van Apple (€25). Moet toch lukken?En nee, geen DX/AliExpress.
Lekker verwarrend, USB-C 2.0HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:14:
[...]
Wtf is nu weer een usb-c 2.0 kabel? Is dit USB 2.0, USB-C gen 2? Wat kan er wel en niet door die kabel. Begin nu definitief het spoor bijster te raken. Ik dacht dat USB-c naar USB-c gewoon alles aan kan. (Los van het feit dat slechte Chinese USB-c kabels jouw aangesloten apparaten kunnen vernietigen).

Maar gezien de wensen ben je op zoek naar een Thunderbolt 3-kabel en niet naar een USB-C kabel. Thunderbolt 3 is ook compatible met alle voordelen van USB-C.
Het voordeel van Thunderbolt 3 is dat je genoeg bandbreedte het om externe 4K-schermen aan te sturen i.t.t.. USB-C.
Ik heb bij Apple een witte usb-c-kabel van Belkin gekocht. Zit stevig in elkaar en ziet er goed uit. Met de kabel van Apple deed mijn usb-c-dock het niet, dat is niet meer dan een een simpele oplaadkabel.
[edit]
Deze: http://www.apple.com/nl/s...c-naar-usb-c-kabel-usb-31
Dat is dus geen Thunderboltkabel, maar een usb-c 3.1-kabel. Daar zit verschil tussen.
Ik gebruik hem in combinatie met een Caldigit usb-c-dock, die via minidisplayport is aangesloten op een beeldscherm (Dell U2515H - 2560x1440). Bij de dock zat een zwart usb-c 3.1-kabeltje maar alle kabels bij mijn bureau zijn wit dus die heb ik vervangen.
[edit]
Dat is dus geen Thunderboltkabel, maar een usb-c 3.1-kabel. Daar zit verschil tussen.
Ik gebruik hem in combinatie met een Caldigit usb-c-dock, die via minidisplayport is aangesloten op een beeldscherm (Dell U2515H - 2560x1440). Bij de dock zat een zwart usb-c 3.1-kabeltje maar alle kabels bij mijn bureau zijn wit dus die heb ik vervangen.
[ Voor 55% gewijzigd door Canaria op 06-12-2016 20:41 ]
Ik snap echt niks meer van al die termen. Lightning connectors, Thunderbolt, USB-C, Thunderbolt 3.0, USB-C 2.0, DisplayPort, Mini DisplayPort, wat is nu wat, wat doet het allemaal... waarom zijn kabels die nog geen euro kosten om te maken duurder dan 50 euro?
Nu ben ik positief over de MBP2016 maar ik blijf even bij mijn MBP2015 omdat ik daar tenminste mee kan werken.
Nu ben ik positief over de MBP2016 maar ik blijf even bij mijn MBP2015 omdat ik daar tenminste mee kan werken.
dan ga ik voor vrijdag binnensmoken schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:48:
[...]
Vorige keer was maandag bestellen, donderdag binnen
Kijk, zo wordt het een stuk handiger! Thanks voor de tipVilscon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:23:
[...]
Als je nou, i.p.v. je vinger na het aanraken van de helderheid toets er vanaf halen, je vinger op de helderheid toets houdt en direct naar links of rechts veegt kan je in één beweging de helderheid aanpassen.
Je hoeft dus niet twee keer te tappen, maar je raakt 'm aan en veegt dan direct een kant op. In mijn ervaring sneller/prettiger dan de oude fysieke knoppen.. met wat gewenning
Ook net besteld. Die lui doen ineens goede zaken! Nu hopen dat mijn 13 16g 1TB die ik op 12-11 besteld heb snel komt.smoken schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
[...]
Ik heb hem (weer) gekocht.
Heb jij een 15" mbpro? Indien ja, kun je wat zeggen omtrent het opladen daarvan met de caldigit usb-c dock? Ik ben er nog niet uit of ik wil wachten op iets met thunderbolt 3 of alvast ga voor usb-c.Canaria schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:33:
Ik heb bij Apple een witte usb-c-kabel van Belkin gekocht. Zit stevig in elkaar en ziet er goed uit. Met de kabel van Apple deed mijn usb-c-dock het niet, dat is niet meer dan een een simpele oplaadkabel.
[edit]
Deze morgen op deze site terecht gekomen:
jtf-mega-discount
Deze prijzen zijn toch echt onmogelijk ?
jtf-mega-discount
[ Voor 23% gewijzigd door Rebbelx op 07-12-2016 09:15 ]
Lijkt mij een super-nep site. 1 december geregistreerd, 'Terms' pagina nog met default "Lorem ipsum dolor sit amet" text, onmogelijke prijzen, 'Stores' link die leeg is... Het is duidelijk een rip-off van de echte jtf.com store (https://www.jtf.com).Rebbelx schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:26:
jtf-mega-discount punt com
If it's too good to be true, it usually is.
[ Voor 52% gewijzigd door Neus op 07-12-2016 09:18 ]
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Wil je die link weer weghalen, dit is zeker een frauduleuze website en het zou vervelend zijn als bezoekers van dit forum daar terecht komen en geld kwijtraken.Rebbelx schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:26:
...
Done!edwinjm schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:56:
[...]
Wil je die link weer weghalen, dit is zeker een frauduleuze website en het zou vervelend zijn als bezoekers van dit forum daar terecht komen en geld kwijtraken.
Ik heb een 12" MacBook maar ik volg het nieuws over usb-c en Thunderbolt. De Caldigit doet het in de reviews en berichten waarin hij voorkomt, ook in combinatie met de nieuwe MacBook Pro, erg goed.cedrix5 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:47:
[...]
Heb jij een 15" mbpro? Indien ja, kun je wat zeggen omtrent het opladen daarvan met de caldigit usb-c dock? Ik ben er nog niet uit of ik wil wachten op iets met thunderbolt 3 of alvast ga voor usb-c.
Zijn er andere gebruikers waar de Touch ID knop een beetje los zit? Die van mij wiebelt als je de hoekjes indrukt en ook als je er met je vinger op tikt hoor je ook dat ie niet helemaal vast zit. Is dit normaal of niet
Ja ik heb het ook. Doordat het knopje zo wiebelt voelt touchid minder prettig aan om te gebruiken dan op de iPhone.The Unbelievabl schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:05:
Zijn er andere gebruikers waar de Touch ID knop een beetje los zit? Die van mij wiebelt als je de hoekjes indrukt en ook als je er met je vinger op tikt hoor je ook dat ie niet helemaal vast zit. Is dit normaal of niet
Ik heb de 13 overgenomen van Smoken.Lowdown99 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:33:
[...]
Ook net besteld. Die lui doen ineens goede zaken! Nu hopen dat mijn 13 16g 1TB die ik op 12-11 besteld heb snel komt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de dedicated video kaart kunt uitschakelen ipv te vertrouwen op de automatische switch van macOS.
https://support.apple.com/en-us/HT202053
Als ik uit gan van deze link en dit ook voor de late 2016 geld dan zie ik dat ik bij system information standaard de dedicated kaart gebruik ipv de ingebouwde terwijl er bij Activity Monitor nergens staat aangegeven dat er een programma vraagt om de dedicated kaart.
Edit:
En voor de goede orde, ik voel er weinig voor om het programma gfxCardStatus te gaan gebruiken.
In Energy Saver kun je het automatisch switchen uitschakelen maar dan gebruikt de Mac altijd de dedicated kaart.
https://support.apple.com/en-us/HT202053
Als ik uit gan van deze link en dit ook voor de late 2016 geld dan zie ik dat ik bij system information standaard de dedicated kaart gebruik ipv de ingebouwde terwijl er bij Activity Monitor nergens staat aangegeven dat er een programma vraagt om de dedicated kaart.
Edit:
En voor de goede orde, ik voel er weinig voor om het programma gfxCardStatus te gaan gebruiken.
In Energy Saver kun je het automatisch switchen uitschakelen maar dan gebruikt de Mac altijd de dedicated kaart.
[ Voor 23% gewijzigd door Dagg op 07-12-2016 17:09 ]
Iemand bekend vanaf wanneer de LG ultrafine 5K monitor te bestellen is? Staat op de Apple store bij vanaf december?
Ik heb 'm al, via een collega uit de UKwrcveen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:28:
Iemand bekend vanaf wanneer de LG ultrafine 5K monitor te bestellen is? Staat op de Apple store bij vanaf december?
Vandaag met Apple Store gebeld. Ze kunnen/willen er (nog) niks over zeggen. Ook niet of het deze maand nog wat wordt en of de aanbiedingsprijs voor NL uberhaupt gebruikt kan gaan worden...wrcveen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:28:
Weet iemand een connector te vinden die:
1. Een Thunderbolt 2 aansluiting heeft
2. Een USB 3 aansluiting heeft
3. Met USB-C in mijn MacBook Pro gaat
4. En tegelijkertijd ook de MacBook voorziet van stroom
Door de bomen zie ik het bos niet meer... en ik gebruik momenteel mijn early-2015 13" MBP in plaats van mijn nieuwe 2016 15" MBP omdat ik die laatste gewoon nergens op kan aansluiten
Door de bomen zie ik het bos niet meer... en ik gebruik momenteel mijn early-2015 13" MBP in plaats van mijn nieuwe 2016 15" MBP omdat ik die laatste gewoon nergens op kan aansluiten
Behalve de bijgeleverde oplader en het LG 5k scherm ga je niks vinden wat je 15" gaat opladen. Wat wil je überhaupt bereiken met die connector want dat is niet duidelijk.Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
Gisteren m'n nieuwe MacBook Pro 15" 2016 binnengekregen op het werk.
Fijne machine. Alles is fijn behalve:
Ik mis de Esc toets heel erg.
In vim, op een website die een blocking popup voor je neus zet, overal ben ik gewend om lekker op esc te rammen.
Nu ga ik met m'n vinger naar die plek en glij ik er een beetje overheen en vraag me dan af of ik 'm ingedrukt heb of niet
Fijne machine. Alles is fijn behalve:
Ik mis de Esc toets heel erg.
In vim, op een website die een blocking popup voor je neus zet, overal ben ik gewend om lekker op esc te rammen.
Nu ga ik met m'n vinger naar die plek en glij ik er een beetje overheen en vraag me dan af of ik 'm ingedrukt heb of niet

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Dat ga je niet redden met usb-c, want die kan geen thunderbolt2 aan.Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
Het is dus wachten op een thunderbolt3 adapter die bovenstaande kan, en die zijn er zover ik weet nog niet. Meeste docks kun je verwachten rond jan/feb volgend jaar.
Die zijn er inderdaad (nog) niet.
Er zijn multiport-adapters met van alles en nog wat, maar tot nu toe is er niet een die naast USB-3 ook nog een Thunderbolt 2 aansluiting heeft. Er is wel een Thunderbolt 3 naar '2' kabeltje van Apple, maar dan zit je met (hooguit) 2 adapters.
Ik koop zelf een Kanex multiport adapter die 3x USB3 aansluitingen en een Gigabit-netwerkaansluiting. En dan daarnaast zo'n adapter voor Thunderbolt 2, en misschien een adapter voor SD-kaartjes.
Voor mij is het grootste nadeel dat ik nog geen multiport adapters heb kunnen vinden die én USB3, én Gigabit netwerk, én een SD-adapter in één heeft. Satechi is een fabrikant die ze wel heeft, maar dan heb je "maar" 100Mbit-ethernet.
Er zijn multiport-adapters met van alles en nog wat, maar tot nu toe is er niet een die naast USB-3 ook nog een Thunderbolt 2 aansluiting heeft. Er is wel een Thunderbolt 3 naar '2' kabeltje van Apple, maar dan zit je met (hooguit) 2 adapters.
Ik koop zelf een Kanex multiport adapter die 3x USB3 aansluitingen en een Gigabit-netwerkaansluiting. En dan daarnaast zo'n adapter voor Thunderbolt 2, en misschien een adapter voor SD-kaartjes.
Voor mij is het grootste nadeel dat ik nog geen multiport adapters heb kunnen vinden die én USB3, én Gigabit netwerk, én een SD-adapter in één heeft. Satechi is een fabrikant die ze wel heeft, maar dan heb je "maar" 100Mbit-ethernet.
Aangezien deze MacBooks meer dan één usb-c poort hebben, kan je al gebruik maken van bestaande adapters zoals al meer dan eens aan bod gekomen in dit topic. Voor het gebruik van thunderbolt 2 koop je dan http://www.apple.com/nl/s...-usb‑c-naar-thunderbolt-2. Alles in één is natuurlijk het mooiste, maar de ideale dock bestaat bijna niet aangezien wij allemaal andere wensen hebben. En van blijven wachten word je ook niet wijzer en ligt je nieuwe speeltje alleen maar stof te happenBlue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
Let op dat die thunderbolt 3 > 2 adapter géén displayport ondersteunt. Zie ook die koekenbakkers die op de site van Apple een review hebben achtergelaten. Aan de ene kant is deze adapter niet gebruiksvriendelijk en dus niet Apple waardig ('het is toch dezelfde aansluiting?!?'), maar aan de andere kant is de beschrijving bij de adapter vrij duidelijk: Met de adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2 kun je Thunderbolt- en Thunderbolt 2-devices, zoals externe harde schijven en Thunderbolt-displays, aansluiten op een Thunderbolt 3-poort (USB‑C) op je MacBook Pro.
[ Voor 22% gewijzigd door swv op 08-12-2016 11:34 ]
Ik sluit mijn toetsenbord en muis aan op mijn Dell monitor. Uit de monitor komen 2 kabels die ik moet aansluiten:ZiSE schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:55:
[...]
Behalve de bijgeleverde oplader en het LG 5k scherm ga je niks vinden wat je 15" gaat opladen. Wat wil je überhaupt bereiken met die connector want dat is niet duidelijk.
1. Thunderbolt 2.0 kabel voor beeld en geluid
2. USB kabel voor toetsenbord/muis
Daarnaast wil ik ook gewoon mijn oplader kunnen gebruiken. Dus de ideale situatie heeft het volgende:
Stopcontact met een USB-C adapter erin;
USB-C kabel naar een hub;
Hub ontvangt gewone USB en Thunderbolt 2;
Hub connect met USB-C naar MacBook.
Dan hoef ik nog maar 1 kabel in mijn MacBook te pluggen
Maar de USB-C poorten op de 2016 MacBook Pro zijn toch Thunderbolt 3 poorten? Die kunnen niet standaard Thunderbolt 2 aan?defusion schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:11:
[...]
Dat ga je niet redden met usb-c, want die kan geen thunderbolt2 aan.
Het is dus wachten op een thunderbolt3 adapter die bovenstaande kan, en die zijn er zover ik weet nog niet. Meeste docks kun je verwachten rond jan/feb volgend jaar.
Hmm.. dan zit ik momenteel dus opgescheept met een USB-C naar Thunderbolt 2 adapter, en een USB-C naar USB adapter. En daarnaast natuurlijk nog mijn stroomaansluiting. Dus 3 USB-C poorten die ik moet inpluggen en weer een lading kabels overal...joramoudenaarde schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:28:
Die zijn er inderdaad (nog) niet.
Heb ik momenteel ook: power, Thunderbolt 2, en USB van de monitor.
Het is echt aan alle kanten "net niet" vind ik, momenteel. Enorm vervelend dat ik mijn nieuwe laptop gewoon niet kan gebruikenVoor mij is het grootste nadeel dat ik nog geen multiport adapters heb kunnen vinden die én USB3, én Gigabit netwerk, én een SD-adapter in één heeft. Satechi is een fabrikant die ze wel heeft, maar dan heb je "maar" 100Mbit-ethernet.
Dan moet ik gewoon kabels aanschaffen, het zij zo. Maar je volgende quote doet mij weer twijfelen welke ik dan moet halen. Met welke kabel kan ik mijn monitor aansluiten? Ik heb de Dell Ultrasharp U2515H met DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort. Geen idee wat ik nu moet hebben...sww89 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:29:
[...]
Aangezien deze MacBooks meer dan één usb-c poort hebben, kan je al gebruik maken van bestaande adapters zoals al meer dan eens aan bod gekomen in dit topic. Voor het gebruik van thunderbolt 2 koop je dan http://www.apple.com/nl/s...-usb‑c-naar-thunderbolt-2. Alles in één is natuurlijk het mooiste, maar de ideale dock bestaat bijna niet aangezien wij allemaal andere wensen hebben. En van blijven wachten word je ook niet wijzer en ligt je nieuwe speeltje alleen maar stof te happen
Geen DisplayPort ondersteuning? Maar als ik mijn Dell monitor (DisplayPort naar Thunderbolt) wil aansluiten..? Ik zie ook geen kabels van DisplayPort naar USB-C.Let op dat die thunderbolt 3 > 2 adapter géén displayport ondersteunt. Zie ook die koekenbakkers die op de site van Apple een review hebben achtergelaten. Aan de ene kant is deze adapter niet gebruiksvriendelijk en dus niet Apple waardig ('het is toch dezelfde aansluiting?!?'), maar aan de andere kant is de beschrijving bij de adapter vrij duidelijk: Met de adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2 kun je Thunderbolt- en Thunderbolt 2-devices, zoals externe harde schijven en Thunderbolt-displays, aansluiten op een Thunderbolt 3-poort (USB‑C) op je MacBook Pro.
Misschien zo eens naar die Apple store wandelen... lastig gedoe dit. Ik wil gewoon werken...
[ Voor 26% gewijzigd door Blue-eagle op 08-12-2016 11:45 ]
Even een melding, ik werk zelf met een Logitech MX Anywhere 2 bluetooth muis op mijn MacBook. Deze heeft echter problemen met de verbinding, deze hapert zodat ik even een seconde geen muisbewegingen zie op mijn scherm. Mijn WiFi staat op 5Ghz maar het kan zijn dat er te veel 2.4Ghz netwerken/divices zijn in mijn omgeving. Ontkoppelen en koppelen of de Logitech Options opnieuw installeren heeft ook nog niet geholpen. Ik blijf zoeken naar een oplossing, zodra ik deze heb gevonden dan meld ik het hier weer.
pricewatch: Club 3D USB 3.1 Type-C naar DisplayPort 1.2 4K60Hz UHD Active Ada...Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:37:
[...]
Geen DisplayPort ondersteuning? Maar als ik mijn Dell monitor (DisplayPort naar Thunderbolt) wil aansluiten..? Ik zie ook geen kabels van DisplayPort naar USB-C.
Misschien zo eens naar die Apple store wandelen... lastig gedoe dit. Ik wil gewoon werken...
Oh, dat "net niet" vind ik gelukkig nog redelijk meevallen kijkende naar hoe nieuw deze laptop nog is. En met 2 adapters heb ik alles wat ik nodig heb
Als je de Dell Ultrasharp U2515H hebt, dan kun je de digitale adapter van Apple nemen: daar zit USB3 én HDMI op, dus dat scheelt weer een USB-C naar USB-A adaptertje. Als je 'm liever via Displayport aansluit, dan heeft Kanex geloof ik een USB-C/Thunderbolt3 naar Mini Displayport adaptertje voor je.
https://www.kanex.com/usb-c-dp-adapter
Als je de Dell Ultrasharp U2515H hebt, dan kun je de digitale adapter van Apple nemen: daar zit USB3 én HDMI op, dus dat scheelt weer een USB-C naar USB-A adaptertje. Als je 'm liever via Displayport aansluit, dan heeft Kanex geloof ik een USB-C/Thunderbolt3 naar Mini Displayport adaptertje voor je.
https://www.kanex.com/usb-c-dp-adapter
http://hydradock.com/ of deze http://caldigit.com/usb-3-1-usb-c-dock/Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:37:
[...]
Ik sluit mijn toetsenbord en muis aan op mijn Dell monitor. Uit de monitor komen 2 kabels die ik moet aansluiten:
Daarnaast wil ik ook gewoon mijn oplader kunnen gebruiken. Dus de ideale situatie heeft het volgende:
[...]
Maar de USB-C poorten op de 2016 MacBook Pro zijn toch Thunderbolt 3 poorten? Die kunnen niet standaard Thunderbolt 2 aan?
[...]
Hmm.. dan zit ik momenteel dus opgescheept met een USB-C naar Thunderbolt 2 adapter, en een USB-C naar USB adapter. En daarnaast natuurlijk nog mijn stroomaansluiting. Dus 3 USB-C poorten die ik moet inpluggen en weer een lading kabels overal...
[...]
Het is echt aan alle kanten "net niet" vind ik, momenteel. Enorm vervelend dat ik mijn nieuwe laptop gewoon niet kan gebruiken
[...]
Dan moet ik gewoon kabels aanschaffen, het zij zo. Maar je volgende quote doet mij weer twijfelen welke ik dan moet halen. Met welke kabel kan ik mijn monitor aansluiten? Ik heb de Dell Ultrasharp U2515H met DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort. Geen idee wat ik nu moet hebben...
[...]
Geen DisplayPort ondersteuning? Maar als ik mijn Dell monitor (DisplayPort naar Thunderbolt) wil aansluiten..? Ik zie ook geen kabels van DisplayPort naar USB-C.
Ik heb zelf de Caldigit. Displayport voor je U2515H en usb-a voor de usb-hub van je beeldscherm, zodat je muis en toetsenbord kunnen blijven zitten.
Mogelijk is de Hydradock vaporware, ik heb er nog geen reviews van gezien.
Ik heb nu deze gekocht: USB-C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter (Apple.com NL), ondanks de slechte reviews, en ondanks een stap terug naar HDMI.
Vanavond laat maar eens proberen of dit gaat werken op een 1440p monitor via HDMI. Heb ik vast een High-Speed HDMI Cable voor nodig, geen idee of ik die thuis heb. Maar ik wilde die kabel niet kopen in de Apple store (voor 49,95 euro).
Maar welke versie HDMI kabel heb ik nodig voor 1440p? Versie 1.3 zo te zien, die bestaan niet in de pricewatch hier, dus dan ga ik voor een 1.4 HDMI kabel... Maar merken als "Seenda" en "Hama" zeggen mij niets. Probeer het eerst wel met een gewone HDMI kabel die thuis ligt.
Maar HDMI is eigenlijk best een kloteverbinding als je monitor ook DisplayPort ondersteunt, maar niemand een fatsoenlijke adapter lijkt te maken die gewoon doet wat een MacBook Pro anno 2015 wél gewoon kon: twee Thunderbolt 2 ports, twee USB 3 ports, HDMI port, headphone jack, en een SDX card slot. En liefst nog een USB-C port erbij die ook de power door kan geven aan de MBP, en klaar. Iedereen happy.
Dat bedoel ik met "net niet", want dan zijn er oplossingen die maar één USB poort bieden. Of dan geeft de hub geen stroom door. Of dan zit er geen DisplayPort op. Of je moet weer een HDMI kabel uitzoeken die 1440p of UHD aankan.
Het is 1 grote clusterfuck aan matigheid.
Vanavond laat maar eens proberen of dit gaat werken op een 1440p monitor via HDMI. Heb ik vast een High-Speed HDMI Cable voor nodig, geen idee of ik die thuis heb. Maar ik wilde die kabel niet kopen in de Apple store (voor 49,95 euro).
Maar welke versie HDMI kabel heb ik nodig voor 1440p? Versie 1.3 zo te zien, die bestaan niet in de pricewatch hier, dus dan ga ik voor een 1.4 HDMI kabel... Maar merken als "Seenda" en "Hama" zeggen mij niets. Probeer het eerst wel met een gewone HDMI kabel die thuis ligt.
Maar HDMI is eigenlijk best een kloteverbinding als je monitor ook DisplayPort ondersteunt, maar niemand een fatsoenlijke adapter lijkt te maken die gewoon doet wat een MacBook Pro anno 2015 wél gewoon kon: twee Thunderbolt 2 ports, twee USB 3 ports, HDMI port, headphone jack, en een SDX card slot. En liefst nog een USB-C port erbij die ook de power door kan geven aan de MBP, en klaar. Iedereen happy.
Dat bedoel ik met "net niet", want dan zijn er oplossingen die maar één USB poort bieden. Of dan geeft de hub geen stroom door. Of dan zit er geen DisplayPort op. Of je moet weer een HDMI kabel uitzoeken die 1440p of UHD aankan.
Het is 1 grote clusterfuck aan matigheid.
Displayport is niet hetzelfde als thunderbolt2, ze gebruiken alleen dezelfde aansluitingBlue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:37:
[...]
Ik sluit mijn toetsenbord en muis aan op mijn Dell monitor. Uit de monitor komen 2 kabels die ik moet aansluiten:
[...]
Maar de USB-C poorten op de 2016 MacBook Pro zijn toch Thunderbolt 3 poorten? Die kunnen niet standaard Thunderbolt 2 aan?
[...]
Hmm.. dan zit ik momenteel dus opgescheept met een USB-C naar Thunderbolt 2 adapter, en een USB-C naar USB adapter. En daarnaast natuurlijk nog mijn stroomaansluiting. Dus 3 USB-C poorten die ik moet inpluggen en weer een lading kabels overal...
[...]
Het is echt aan alle kanten "net niet" vind ik, momenteel. Enorm vervelend dat ik mijn nieuwe laptop gewoon niet kan gebruiken
[...]
Dan moet ik gewoon kabels aanschaffen, het zij zo. Maar je volgende quote doet mij weer twijfelen welke ik dan moet halen. Met welke kabel kan ik mijn monitor aansluiten? Ik heb de Dell Ultrasharp U2515H met DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort. Geen idee wat ik nu moet hebben...
[...]
usb-c is niet hetzelfde als thunderbolt 3, ze gebruiken alleen dezelfde aansluiting
Als ik het goed begrijp heeft jouw monitor dan ook geen thunderbolt2 maar een displayport aansluiting.
De apple thunderbolt2 adapter werkt dan niet. Je zoekt een displayport adapter.
Probleem met meeste usb-c -> multiport/displayport adapters is dat ze blijkbaar alle 4 de usb-c lanes gaan gebruiken, en er voor usb alleen nog 2.0 mogelijkheden overblijven (wegens beperkte bandbreedte).
In theorie kun je dan wel 4k@60hz aansturen
Zo te zien zijn er echter ook uitzonderingen als ik het caldigit dock zie van hierboven. Waarom ze die 4 lanes inpikken weet ik ook niet zeker, zou iig niet nodig moeten zijn.
De meeste usb-c -> hdmi adapters ondersteunen daarnaast ook usb3.0. Zoeentje heb ik ook, en voor 1920x1080@60hz is het iig voldoende. Die van mij heeft tevens een pass-through voor de stroom. 4k kan alleen op 30hz. Voor jouw resolutie weet ik het niet zeker.
Als je alles over 1 poort wil laten gaan, dan kun je beter wachten op een thunderbolt 3 dock. Dan kun je bijv. 2x 4k schermen op 60hz aansturen en nog ruim voldoende overhouden voor alle overige zaken (usb-c, usb 3.0, ethernet, kaartlezer, audio, etc)
(en als antwoord op je andere vraag, er zijn dus inderdaad thunderbolt3 naar thunderbolt2 adapters, maar dus alleen die van apple vziw. Thunderbolt3 accessoires laten nog even op zich wachten.)
De adapter van Apple werkt ook prima in combinatie met een Dell U2515H (ik heb hetzelfde beeldscherm en heb die adapter ook gebruikt). De hdmi-kabels die je tegenwoordig kunt kopen zijn volgens mij allemaal wel geschikt, ik heb er gewoon een gebruikt die ik nog had liggen.
Verder is hdmi niet slechter dan displayport, de reden dat ik displayport gebruik in plaats van hdmi is dat ik daarmee ook mijn Windows laptop (die geen hdmi heeft) kan aansluiten, door de kabel even om te pluggen.
Verder is hdmi niet slechter dan displayport, de reden dat ik displayport gebruik in plaats van hdmi is dat ik daarmee ook mijn Windows laptop (die geen hdmi heeft) kan aansluiten, door de kabel even om te pluggen.
Als ik me niet vergis kunnen de meeste van deze USB-C adapters met HDMI, tot 1440p op 60Hz aan. Alleen 4K gaat dan op 30Hz. Maar er zijn wel gewoon "Thunderbolt3 naar (mini) Displayport" adapters die tot 4K op 60Hz aan kunnen... alleen geen múltiport adapters 
Kanex heeft er één, en ik dacht Startech ook. Van MacAlly weet ik het alleen niet zeker. En ook op www.allekabels.nl kun je ze als het goed is ook van deze "USB-C naar Displayport" adapters vinden.
Kanex heeft er één, en ik dacht Startech ook. Van MacAlly weet ik het alleen niet zeker. En ook op www.allekabels.nl kun je ze als het goed is ook van deze "USB-C naar Displayport" adapters vinden.
- never mind -
[ Voor 93% gewijzigd door cerberusss op 08-12-2016 17:35 ]
Is er al iemand met issues met batterij leven op de 15er?
Er zouden her en der problemen gemeld zijn met de 15 inch, sommige halen zelfs de 3 uur niet. TechnoBuffalo heeft er een youtube video'tje van gemaakt.
Er zouden her en der problemen gemeld zijn met de 15 inch, sommige halen zelfs de 3 uur niet. TechnoBuffalo heeft er een youtube video'tje van gemaakt.
De 15 heeft 87 wat nodig om op te laden? Zou de LG 38UC99 alles via één kabel kunnen? Kan geen max output vinden van dit scherm.
Hier staat 60W http://www.lg.com/uk/monitors/lg-38UC99-W
Met 60W laad je macbook ook wel op hoor.Wouter36 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:54:
Bedankt kon het zo gauw niet vinden, maar deze valt dus af als je met één kabel wilt werken.
Excuus voor off-topic maar deze review van bovenstaande link beloofd niet veel goeds: "Hooked this up to the new MacBook Pro 13" base model via USB-C and while the laptop received power from the screen, the monitor would not recognize that anything was connected. The MBP can display on this monitor if connected via Display port. 2nd LG monitor in 2 days to have serious flaws. Not sure I will be trying a third time."
Mijn ervaring (2.7/512/455) is dat het heel erg ligt aan wat je ermee doet. Als ik alleen een paar browsers en productivity apps open heb staan haalt hij de 8 uur. Maar toen ik intensief met Final Cut Pro aan de gang ging was hij binnen 4 uur leeg.Lyca schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:44:
Is er al iemand met issues met batterij leven op de 15er?
De twee punten waar batterijduur vooral vanaf lijkt te hangen is GPU gebruikt en hoe helder je je scherm instelt.
Op de GPU gaat het hard ja. Dus niet alleen zwaardere taken, maar ook slechts een losse monitor gekoppeld hebben. Al is dat natuurlijk een situatie waar je over het algemeen ook de voeding beschikbaar hebt.