Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Vilscon schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:30:
Iemand oplossingen voor batterij levensduur? Paar simpele huis- tuin en keuken programma's zoals Safari en Mail zorg er bij mij al voor dat de batterij hooguit 3-4 uur mee gaat.. :s
Misschien is dat alleen de eerste uren/dagen dat je hem gebruikt, omdat Spotlight dan alles nog moet indexeren en dat vrij batterij-intensief is? Dat was wel het geval met mijn MBP 15 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:58

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik zou het een paar dagen aankijken, icloud en spotlight index zijn bezig.

Op macrumors lees je wel van mensen waar een SMC reset helpt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
Vilscon schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:30:
Iemand oplossingen voor batterij levensduur? Paar simpele huis- tuin en keuken programma's zoals Safari en Mail zorg er bij mij al voor dat de batterij hooguit 3-4 uur mee gaat.. :s
Zelfde probleem, ook na een paar dagen gebruik (heb hem sinds vorige week dinsdag). Hij geeft aan circa 5 uur te redden op een volle accu, met 50-60% helderheid en standaard programma's als safari en outlook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
heb nu mijn touchbar base model (8Gb RAM) 13 inch.
Iets zuigt mijn RAM compleet leeg, grafiekje in Activiteitenweergave is zeer vaak oranje van kleur.
Ik heb een backup van mijn vorige MBP, via mijn Time Capsule terug gezet. Mijn vorige MBP was het vrijwel altijd groen, dus genoeg RAM.

Zou een reinstall van Sierra een oplossing kunnen zijn? iemand?

EDIT: wat betreft accu duur. Zoals heel internet vol staat met de matige batterij duur van de touchbar modellen, mijne is nu echt wel klaar met indexeren, maar nog steeds matige batterij duur ( 4 a 5 uur). Zal vast in een toekomstige update aangepakt worden.
Mijn eerdere 2016 non touchbar MBP had gewoon dubbele batterij duur itt deze touchbar MBP, best bizar dat zo'n OLED barretje de helft batterij duur scheelt

[ Voor 37% gewijzigd door _Bailey_ op 28-11-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:40
Momenteel twijfel ik tussen de 2016 en 2016 MBP, en dit lezende neig ik toch weer naar de 2016. Vooral als 3rd party dongles en kabels allemaal compatible zijn.

Geloof ook absoluut dat USB-c de toekomst is. Echter, wat ik dan weer totaal niet begrijp is dat de aansluiting in m'n nieuwe iPhone geen USB-c is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

PrinsPils schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:15:
Geloof ook absoluut dat USB-c de toekomst is. Echter, wat ik dan weer totaal niet begrijp is dat de aansluiting in m'n nieuwe iPhone geen USB-c is.
Opzich logisch. Apple dacht waarschijnlijk: USB-C is nog niet echt ingeburgerd en elke computer heeft op dit moment sowieso nog klassieke USB-aansluitingen... :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
[...]

Momenteel twijfel ik tussen de 2016 en 2016 MBP, en dit lezende neig ik toch weer naar de 2016. Vooral als 3rd party dongles en kabels allemaal compatible zijn.

Wat ik mooie link is dat zeg :-) !

Ik sta niet negatief tegenover usb-c, maar ik begrijp/begreep al dat geneuzel over ' donglegate' wel. Maar als je het verhaal goed leest, dan zie je dat het echt wel erg meevalt.

Alhoewel het voor nu (met oude usb-equiped apparaten) misschien niet handig is en je dus een dongle nodig zult hebben, is het binnenkort echt zwemmen in de usb-c equipes apparaten en cheap ass kabels. Bovendien heeft usb-c gewoon echt voordelen. Maar goed, ik vind de originele magsafe nog steeds goddelijk en zal Apple nooit vergeven dat ze die eruit hebben gedaan.

Ik snap overigens niet waarom mensen altijd direct het negatieve inzien zonder het apparaat gebruikt te hebben. Maar dat is denk ik typisch Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Even een vraagje plaatsen: in Amerika heb je een verlengde retourperiode tot na Nieuwjaar. Geldt dit in Nederland/België ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:37
Hyloba schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:00:
Even een vraagje plaatsen: in Amerika heb je een verlengde retourperiode tot na Nieuwjaar. Geldt dit in Nederland/België ook?
Ja, zie ook eerdere posts in deze thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
[...]

Omdat er van de iPhone tig keer meer exemplaren worden verkocht dan de MacBook en er een hele industrie om heen is met lightning accessoires, daar kunnen ze niet zomaar vanaf stappen. Als ze dat hadden gedaan was het gemekker ook niet van de lucht geweest... ;)

Denk wel dat we bij de iPhone 8 USB-C mogen gaan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:36:
[...]

Ja, zie ook eerdere posts in deze thread
Excuseer! Toch bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Dat verlengde retourbeleid klinkt leuk, maar met een levertijd van ongeveer 4-5 weken heb je waarschijnlijk nog steeds gewoon ca. 2 weken om het apparaat te testen. Het komt bij mij in ieder geval over als zinloos door te zeggen dat je het retourbeleid verlengd tot 8 januari: bestel je 'm na 10 november, dan heb je 'm op z'n vróégst pas op 10 december... waarschijnlijk iets later zelfs.

Ik ben benieuwd of ik ook één van de "gelukkigen" ben met de artifactjes in ieder geval. Heb bewust nog even de aanschaf van de externe monitor e.d. afgehouden om die reden. Heb nog nooit problemen gehad met m'n tweedehands én nieuwe aankopen van Macs, maar eens moet de eerste keer zijn denk ik dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
Te zien welke optie je neemt natuurlijk. Voor mij is de base ntb voldoende, en die heb ik deze week in huis. Ik zal alleszins uitvoering testen en eventueel gebruik maken van de langdurige retourperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat ben ik helemaal met je eens :) Ik ga ook gelijk een schone installatie doen, Adobe er op zetten, en gelijk dat ding even flink door de mangel halen om te zien of er driver- of warmteproblemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Geert1976 schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:10:
heb nu mijn touchbar base model (8Gb RAM) 13 inch.
Iets zuigt mijn RAM compleet leeg, grafiekje in Activiteitenweergave is zeer vaak oranje van kleur.
Ik heb een backup van mijn vorige MBP, via mijn Time Capsule terug gezet. Mijn vorige MBP was het vrijwel altijd groen, dus genoeg RAM.

Zou een reinstall van Sierra een oplossing kunnen zijn? iemand?
En in het overzicht van het geheugengebruik is niets te herleiden? Wellicht eens een screenshot plaatsen hier?

Ik begin ook te twijfelen over een schone install puur voor de accu. Qua geheugengebruik heb ik geen issues..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Met mijn cleane, net ingerichte 15" haal ik 14:37 Remaining. Daar is dan nu ook alleen maar Airmail en Chrome op actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
RvdH schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:34:
Met mijn cleane, net ingerichte 15" haal ik 14:37 Remaining. Daar is dan nu ook alleen maar Airmail en Chrome op actief.
Zet je bij een "cleane installatie" ook echt helemaal niets terug vanuit Time Capsule?
Wil op zich best een cleane gaan testen, maar wil liever niet weer alles opnieuw installeren eigenlijk .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

smoken schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:52:
[...]

Zet je bij een "cleane installatie" ook echt helemaal niets terug vanuit Time Capsule?
Wil op zich best een cleane gaan testen, maar wil liever niet weer alles opnieuw installeren eigenlijk .....
Nee, mijn documents staan allemaal op iCloud en ik hoef maar een paar apps te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
RvdH schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:01:
[...]

Nee, mijn documents staan allemaal op iCloud en ik hoef maar een paar apps te installeren.
Duidelijk, dank voor de snelle reactie!

Documenten heb ik ook in de cloud.
Foto's ook ... maar dat is al rond de 70GB ... dus duurt weer een aardige tijd voordat dat allemaal binnen is.
Ik ga er eens over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joramoudenaarde schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:26:
@ppl: Daar hoef je natuurlijk geen "data" voor te hebben, maar gewoon even naar het verleden kijken en je weet genoeg. Photoshop, Illustrator, en diverse andere pro-apps gebruiken al jaren langzaam aan steeds meer geheugen namelijk.
Dat is ouderwetse informatie wat vandaag de dag niet meer op gaat. Software wordt steeds efficiënter., kijk maar naar apps als Chrome, Firefox, MS Office. Daarbij komt ook dat je tegenwoordig behoorlijk lang met reeds bestaande software kunt doen en die software gaat niet opeens meer geheugen gebruiken wanneer je dat op een nieuwe machine installeert. En dan kun je ook nog eens een andere weg inslaan waardoor je geheugengebruik ook weer veranderd.

Als we het dan toch op het verleden moeten baseren: van al die software die je daar noemt zijn er zat mensen die dit op oude hardware draaien of zelfs op een iPad. Het is een mythe dat je onwijze specs nodig hebt om daar mee uit de voeten te kunnen. Het omgekeerde geldt ook want er zijn zat mensen die met Excel werken en er met 64GB aan geheugen nog niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Exirion schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:21:
[...]

Opzich logisch. Apple dacht waarschijnlijk: USB-C is nog niet echt ingeburgerd en elke computer heeft op dit moment sowieso nog klassieke USB-aansluitingen... :+
Jij snapt het niet helemaal ..
Je kan dan toch gewoon een USB C Iphone hebben met een USB-c to USB kabel gebruiken ?
Oftwel, waarom zit er niet gewoon een USB-C poort op de Iphone ?

Wat heeft de Lightning poort nu nog voor nut ? Voor betere audio is ook onzin aangezien hij op de MBP niet te vinden is en de gewone 3,5mm jack gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
ja3 schreef op zondag 27 november 2016 @ 00:37:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik het eens ben met deze review over het touchpad (bij de 15 inch versie in ieder geval).

Ik heb gemerkt dat mijn linker duim/handpalm vaak half op het touchpad ligt waarbij er toch wat vreemde dingen gebeuren. Hopelijk wordt de software beter met 10.12.2 en/of kan ik er een beetje aan wennen. :9
Snap sowieso niet de keuze voor een nog grotere touchpad als je ondertussen een 'revolutionaire' touchbar wilt pushen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk dat jouw sarcasmometer kapot is ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
smoken schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:29:
[...]

Zelfde probleem, ook na een paar dagen gebruik (heb hem sinds vorige week dinsdag). Hij geeft aan circa 5 uur te redden op een volle accu, met 50-60% helderheid en standaard programma's als safari en outlook..
De accu valt gewoon tegen, dat is al meerdere malen aangetoond.
Als early adopter ben je daar dan mooi klaar mee.

Je ziet het ook bij de Iphone 7 waarbij de accuduur helemaal niet bijzonder is en Apple een soort van anorexia stoornis heeft om alles maar dunner en lichter te maken ipv het bekende model te houden en de accu verder uit te breiden. Als PRO gebruiker (en als moderne smartphone user) heb je namelijk NOOIT voldoende accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:16
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:57:
[...]

De accu valt gewoon tegen, dat is al meerdere malen aangetoond.
Als early adopter ben je daar dan mooi klaar mee.

Je ziet het ook bij de Iphone 7 waarbij de accuduur helemaal niet bijzonder is en Apple een soort van anorexia stoornis heeft om alles maar dunner en lichter te maken ipv het bekende model te houden en de accu verder uit te breiden. Als PRO gebruiker (en als moderne smartphone user) heb je namelijk NOOIT voldoende accu capaciteit.
De iphone 7 is dikker en heeft een grotere accu.... :/ Overigens ben ik met de MBPR (non touchbar) vooruit gegaan in accuduur t.o.v de 2015.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 28-11-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:53:
[...]

Jij snapt het niet helemaal ..
Je kan dan toch gewoon een USB C Iphone hebben met een USB-c to USB kabel gebruiken ?
Oftwel, waarom zit er niet gewoon een USB-C poort op de Iphone ?

Wat heeft de Lightning poort nu nog voor nut ? Voor betere audio is ook onzin aangezien hij op de MBP niet te vinden is en de gewone 3,5mm jack gebruikt wordt.
Beetje offtopic, maar ik ga er vanuit dat de volgende iPhone gewoon usb-c heeft. Apple heeft goed ingezien dat dat micro usb een waardeloze aansluiting was. USB-c was toen nog niet beschikbaar en hebben ze zelf iets in elkaar geknutseld. Lightning zijn 2 gekoppelde usb-2 controllers met een handig stekkertje qua performance komt het niet in de buurt van usb-c of zelfs usb-3. Echter kunnen ze gebruikers ook niet elk jaar een nieuwe stekker geven. Gebruikers moeten dan weer nieuwe adapters kopen en gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn er hier al ervaringen met de mogelijke GPU problemen? Heb zelf de 15" 2,6 Ghz 460 besteld en komt vrijdag binnen. Ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:12:
[...]

Beetje offtopic, maar ik ga er vanuit dat de volgende iPhone gewoon usb-c heeft. Apple heeft goed ingezien dat dat micro usb een waardeloze aansluiting was. USB-c was toen nog niet beschikbaar en hebben ze zelf iets in elkaar geknutseld. Lightning zijn 2 gekoppelde usb-2 controllers met een handig stekkertje qua performance komt het niet in de buurt van usb-c of zelfs usb-3. Echter kunnen ze gebruikers ook niet elk jaar een nieuwe stekker geven. Gebruikers moeten dan weer nieuwe adapters kopen en gaan klagen.
Leuk verhaal maar USB-C is er al even en er zijn al een aantal merken die USB-C standaard in hun Smartphone hadden ver voordat de Iphone 7 gereleased was, oftewel hij had er prima in gekund.
De beslissing voor USB-C in de MBP is niet na de release van de Iphone7 genomen en men wist ver van te voren van hoe en wat.

En straks dus wellicht USB-C in de nieuwe Iphone 8 ? En al die headphones met een Lightning aansluiting dan ? Ja idd, kan je weer met een adaptor aan de gang.

Het is daarom ook zo vreemd dat de Iphone 7 het niet heeft, en de MBP weer geen enkele poort heeft die overeenkomt met de poort op de Iphone 7.
Zelfs op audio gebied klopt het niet, immers de 3.5mm jack was oa achterhaald op audio gebied volgens Apple en vervolgens zit het wel in de PRO laptop van Apple.

Begrijp me niet verkeerd, het is een mooie machine maar de logica van Apple ontgaat mij.
Door het houden van alle vorige poorten en 2x USB te wisselen met USB-C had al heel wat gescheeld.
Nu zitten we nog VOOR de poort transitie en het zal nog jaren duren eer dat een standaard is, oftewel zeker 1 MBP verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:54:
[...]

Snap sowieso niet de keuze voor een nog grotere touchpad als je ondertussen een 'revolutionaire' touchbar wilt pushen .....
Ik vind de grote touchpad echt heerlijk! werkt heel fijn. vandaag mijn dochter aan het werk gezet op mijn map 15, 2016 en die snapte de touchbar meteen en kon in pixelmator zelf switchen tussen tools en de kleuren instellen etc.. Toch wel erg mooi om te zien. :)

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Wouter Lucassen schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:10:
[...]

De iphone 7 is dikker en heeft een grotere accu.... :/ Overigens ben ik met de MBPR (non touchbar) vooruit gegaan in accuduur t.o.v de 2015.
De iphone7 is NIETS dikker als de 6S ... Was het maar zo, dat had qua accu oppervlakte best wat uitgemaakt, ergo veel meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
JerNL schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:14:
[...]

Ik vind de grote touchpad echt heerlijk! werkt heel fijn. vandaag mijn dochter aan het werk gezet op mijn map 15, 2016 en die snapte de touchbar meteen en kon in pixelmator zelf switchen tussen tools en de kleuren instellen etc.. Toch wel erg mooi om te zien. :)
Dat begrijp ik, maar wat is dan het nut van de Touchbar (die de meesten toch zullen hebben) als je een geweldige Touchpad hebt waar je al mee kan scrubben, en legio commando's kan geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:12:
[...]

En straks dus wellicht USB-C in de nieuwe Iphone 8 ? En al die headphones met een Lightning aansluiting dan ? Ja idd, kan je weer met een adaptor aan de gang.
Haha ja die dingen was ik vergeten. Lightning naar headphones is sowieso 8)7. De jack is geslachtofferd voor waterdichtheid, dat is bij de MPB geen issue en god zij dank zit er audiojack op. Apple market zijn keuzes altijd alsof het beter is, ik denk dat ze daar bij iPhone gewoon eerlijk kunnen zijn.

De lightning is al behoorlijk lang op de markt, en idd hadden ze bij de 7 kunnen kiezen voor USB-c. Toch verwacht ik dat bij de 7s of 8 deze keuze wel gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:16:
[...]

Dat begrijp ik, maar wat is dan het nut van de Touchbar (die de meesten toch zullen hebben) als je een geweldige Touchpad hebt waar je al mee kan scrubben, en legio commando's kan geven ?
ja is ook zo. ik ben ook niet weg geblazen door de touchbar. probeer er nu een aantal dagen mee te werken en het is soms handig en soms wat ver gezocht allemaal.

nothing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
" You've got to start with the user experience and work backwards to technology, not the other way around "

Steve Jobs - Apple

Je ziet nu dus dat men steeds meer Technology pushed waar vaak de klanten niet om vragen en het komt de user experience niet ten goede.
Immers wat heb je aan een sleek design als je van alles eraan hebt hangen omdat je bijvoorbeeld je camera beelden wilt editen en nu dus niet meer in je MBP kan steken ?

USB-C zal zeker de toekomst zijn maar het is nog lang niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:16:
[...]

In ieder geval heeft de Touchbar al veel meer nut de originele functiekeys, en dit gaat alleen maar beter worden.
En USB-C, prima, het is even een gedoe met kabels maar in principe prima op te lossen.
Ze hadden alleen wat van die kabels voor die prijs standaard mee mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:58:
[...]

In ieder geval heeft de Touchbar al veel meer nut de originele functiekeys, en dit gaat alleen maar beter worden.
En USB-C, prima, het is even een gedoe met kabels maar in principe prima op te lossen.
Nee, een paar poortjes hadden er gewoon in kunnen blijven zitten (tenminste 1a 2x usb en 1x SD). Die maken op het design qua formaat en gewicht echt niets uit.

Vwb de touchbar zal het wellicht idd beter worden maar eerst zien.
Kijkende naar de 3D Touch op de Iphone was dat ook zoiets dat wat weer support moest krijgen maar je hoort er nu nauwelijks nog wat van en velen gebruiken het amper.
Het was vreemd genoeg niet eens op de Ipad Pro's mee genomen, zelfs niet op de meest recente versies van de Ipad Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:12:
Nu zitten we nog VOOR de poort transitie en het zal nog jaren duren eer dat een standaard is, oftewel zeker 1 MBP verder.
Daar ben ik niet zo zeker van als jij. Processors winnen nauwelijks performance per generatie, dus ik verwacht dat de huidige lichting best zeven jaar mee kan gaan. Het moet wel gek lopen als we binnen die tijd niet allemaal USB-C hebben, mijns inziens.
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:58:
Dat was dan voor het eerst geweest. Daarnaast hebben ze fors de prijzen verlaagd van de kabels.

[ Voor 22% gewijzigd door cerberusss op 28-11-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:53:

Wat heeft de Lightning poort nu nog voor nut ?
Alhoewel een heel eind met je eens, de lightning connector is dunner dan usb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 00:41
cerberusss schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:19:
[...]

offtopic:
Roep maar niet te hard, volgende generatie nog dunner met 4x een lightning poort wat ze dan thunderbolt 4 noemen :F

Vandaag m'n 15" TB basismodel besteld bij Centralpoint. Nu hopen dat ie voor de kerst binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Daar kan dan ook geen 100W doorheen ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:11:
[...]

Nee, een paar poortjes hadden er gewoon in kunnen blijven zitten (tenminste 1a 2x usb en 1x SD). Die maken op het design qua formaat en gewicht echt niets uit.

Vwb de touchbar zal het wellicht idd beter worden maar eerst zien.
Kijkende naar de 3D Touch op de Iphone was dat ook zoiets dat wat weer support moest krijgen maar je hoort er nu nauwelijks nog wat van en velen gebruiken het amper.
Het was vreemd genoeg niet eens op de Ipad Pro's mee genomen, zelfs niet op de meest recente versies van de Ipad Pro.
Nou in het eerste jaar gebruikte ik 3D touch zo goed als nooit, nu in IOS 10 continue, ik zou zeker niet meer zonder willen nu het zo goed is geïmplementeerd is in IOS10.
Dat het niet op een iPad heeft alleen maar te maken met dat de iPhone het vlaggenschip is.

Het dumpen van de oude poort zorgt er wel voor dat anderen deze trend gaan volgend en daardoor men ook met echte USB-C producten gaat komen.

Als zulke dingen je storen dan is het gewoon beter om een generatie over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71

Dat was dan voor het eerst geweest. Daarnaast hebben ze fors de prijzen verlaagd van de kabels.
Oh ja ? 25 euro om je Iphone 7 aan te kunnen sluiten op je nieuwe MBP vind jij goedkoop voor een aansluitkabel ?

Je SD card reader voor USB-C van 'slechts' 41 euro vind je goedkoop ?
En de 59 euro voor je HDMI dan ....

Met 100 euro red je het niet om de normale functionaliteit terug te krijgen die je wellicht gewend was.

[ Voor 24% gewijzigd door Bomberman71 op 28-11-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:36:
[...]

Nou in het eerste jaar gebruikte ik 3D touch zo goed als nooit, nu in IOS 10 continue, ik zou zeker niet meer zonder willen nu het zo goed is geïmplementeerd is in IOS10.
Dat het niet op een iPad heeft alleen maar te maken met dat de iPhone het vlaggenschip is.

Het dumpen van de oude poort zorgt er wel voor dat anderen deze trend gaan volgend en daardoor men ook met echte USB-C producten gaat komen.

Als zulke dingen je storen dan is het gewoon beter om een generatie over te slaan.
Iphone het vlaggeschip en een Ipad Pro (ook gewoon IOS) niet ??
Ik zie geen enkele reden waarom de Ipad pro's dat niet hebben aangezien het OS exact hetzelfde is qua gebruik.
Juist dat zou dan de user experience nog mooier maken want iemand die het gewend is op een Iphone loopt daar dan op zijn Ipad Pro weer tegen aan.

Het gaat mij erom dat de logica er niet meer is en dat het credo van het Apple Eco systeem steeds meer uit elkaar lijkt te vallen.
Je kocht Apple producten omdat het allemaal mooi op elkaar aansloot, nu kan je out of de box je iphone niet eens aansluiten op je MBP.
Je koopt een iphone die je niet eens fatsoenlijk kan backuppen in de cloud want tenzij je ervoor extra betaald kan je met die 5GB helemaal niks met wat data op je toestel.

Graag niet dubbelposten, maar gewoon meerdere quotes in een post plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 29-11-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:42:
[...]

Iphone het vlaggeschip en een Ipad Pro (ook gewoon IOS) niet ??
Ik zie geen enkele reden waarom de Ipad pro's dat niet hebben aangezien het OS exact hetzelfde is qua gebruik.
Juist dat zou dan de user experience nog mooier maken want iemand die het gewend is op een Iphone loopt daar dan op zijn Ipad Pro weer tegen aan.

Het gaat mij erom dat de logica er niet meer is en dat het credo van het Apple Eco systeem steeds meer uit elkaar lijkt te vallen.
Je kocht Apple producten omdat het allemaal mooi op elkaar aansloot, nu kan je out of de box je iphone niet eens aansluiten op je MBP.
Je koopt een iphone die je niet eens fatsoenlijk kan backuppen in de cloud want tenzij je ervoor extra betaald kan je met die 5GB helemaal niks met wat data op je toestel.
De iPhone is de motor van Apple en 3D touch is waarschijnlijk ook een stuk eenvoudig te implementeren op een klein iPhone scherm (tegen lagere kosten) dan op een groot scherm van de iPad Pro. Daarnaast is het ook niet zo dat met een 3D touch ze zoveel meer iPad's zouden verkopen, kwestie van kosten/baten. Apple is een bedrijf wat geld wilt verdienen zoals vele andere bedrijven.
Ik sluit overigens nooit mijn iPhone aan op mijn MacBook, maar ben het er wel mee eens dat het een vreemde keuze is of had gewoon die kabel gratis meegegeven.
En iCloud tja, dat werkt fantastisch en ja ze hadden best 5GB per device mogen geven i.p.v per account. Maar hier weer hetzelfde verhaal, geld! Daarnaast die paar euro kan mij bij het spenderen van duizenden euro's ook geen moer meer schelen. Ik werk overigens ook niet voor niks.

Maar heb je eigenlijk een MacBook Pro 2016 of een iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:37:
Oh ja ? 25 euro om je Iphone 7 aan te kunnen sluiten op je nieuwe MBP vind jij goedkoop voor een aansluitkabel ?
9 euro voor een verloop die je vast ook voor andere meuk nodig hebt?
Zucht, ik heb compact flash, dus hang de camera maar rechtsstreeks via de USB aan de laptop. Voorgenoemde adapter van 9 euro doet het wel. Granted, ik kan de telefoon niet tegelijk gebruiken als de camera, maar dat deed ik al niet.
Met 100 euro red je het niet om de normale functionaliteit terug te krijgen die je wellicht gewend was.
Maar volgend jaar kan je wel je eGPU aansluiten op de TB3-dingen en dan lekker 180 fps draaien. Dat kan je nu zeker niet met je ouwe poorten. En dan nog, veel mensen zijn voor 9 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Delerium schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:50:
[...]

9 euro voor een verloop die je vast ook voor andere meuk nodig hebt?

[...]

Zucht, ik heb compact flash, dus hang de camera maar rechtsstreeks via de USB aan de laptop. Voorgenoemde adapter van 9 euro doet het wel. Granted, ik kan de telefoon niet tegelijk gebruiken als de camera, maar dat deed ik al niet.

[...]

Maar volgend jaar kan je wel je eGPU aansluiten op de TB3-dingen en dan lekker 180 fps draaien. Dat kan je nu zeker niet met je ouwe poorten. En dan nog, veel mensen zijn voor 9 euro klaar.
Ik kijk puur naar Apple producten. Ik ken die namaak rommel en het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor de boel niet goed werkt of bij een software update gewoon niet meer compatible is.

Dat het via Aliexpress enzo altijd goedkoper kan zal best, maar nogmaals de meesten willen kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:50:
[...]

De iPhone is de motor van Apple en 3D touch is waarschijnlijk ook een stuk eenvoudig te implementeren op een klein iPhone scherm (tegen lagere kosten) dan op een groot scherm van de iPad Pro. Daarnaast is het ook niet zo dat met een 3D touch ze zoveel meer iPad's zouden verkopen, kwestie van kosten/baten. Apple is een bedrijf wat geld wilt verdienen zoals vele andere bedrijven.
Ik sluit overigens nooit mijn iPhone aan op mijn MacBook, maar ben het er wel mee eens dat het een vreemde keuze is of had gewoon die kabel gratis meegegeven.
En iCloud tja, dat werkt fantastisch en ja ze hadden best 5GB per device mogen geven i.p.v per account. Maar hier weer hetzelfde verhaal, geld! Daarnaast die paar euro kan mij bij het spenderen van duizenden euro's ook geen moer meer schelen. Ik werk overigens ook niet voor niks.

Maar heb je eigenlijk een MacBook Pro 2016 of een iPhone?
Ik heb een MBa 2009 en een 2015 model, Verders Ipods (stuk of 5 inmiddels) al vanaf 2003, Ipad 1,3, Air 2 en geen Iphone.

Kortom, ben geen Steve Jobs maar zeker ook niet een Apple hater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik snap de redenatie van Apple wel om eerst een mbp met usbC uit te brengen.

- Een iPhone wordt door een veel groter publiek gekocht. Je zou de massale verontwaardiging eens moeten horen als je geen normale USB kabel gebruikt.
- Ik heb mijn iPhone 6s nog nooit (nee echt nog nooit) aangesloten op mijn mbp. Vroeger deed ik dit voor muziek, nu heb ik gewoon spotify.

Dus statements als 'niet eens aan kunnen sluiten' zijn voor mij (en ik denk voor vele anderen) helemaal niet relevant.

Het zou beter zijn geweest om een of twee adapters in de doos van de mbp te doen. Maar dan geef je dus eigenlijk toe dat usbC er nog niet klaar voor is. En dat is niet des Apple's (ongeacht of je het daar mee eens bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Goodfellas schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:01:
Ik snap de redenatie van Apple wel om eerst een mbp met usbC uit te brengen.

- Een iPhone wordt door een veel groter publiek gekocht. Je zou de massale verontwaardiging eens moeten horen als je geen normale USB kabel gebruikt.
- Ik heb mijn iPhone 6s nog nooit (nee echt nog nooit) aangesloten op mijn mbp. Vroeger deed ik dit voor muziek, nu heb ik gewoon spotify.

Dus statements als 'niet eens aan kunnen sluiten' zijn voor mij (en ik denk voor vele anderen) helemaal niet relevant.

Het zou beter zijn geweest om een of twee adapters in de doos van de mbp te doen. Maar dan geef je dus eigenlijk toe dat usbC er nog niet klaar voor is. En dat is niet des Apple's (ongeacht of je het daar mee eens bent).
Natuurlijk breng je een machine uit met USB C maar doe er dan ook tenminste 1 gewone poort op, het maakt niks uit qua kosten of dimensies en dergelijke maar maakt het wel meer Pro.
Je kan recht lullen wat krom is maar echte PRO's hebben apparatuur die ze eraan koppelen. Die apparatuur is nu zeer waarschijnlijk niet USB C en daar ga je dan.
Ik denk dat de mensen die het aansluiten niks boeit en dus niks eraan hangen de MB en MBa gebruikers zijn.

De Iphone had USB C moeten hebben want dan had je straks ook alles met 1 type kabel kunnen doen, immers een MBP met 1 standaard is toch de toekomst ?
Natuurlijk zit daar dan een oplaadkabel bij (USB C - USB) zodat iedereen ter wereld er wat mee kan.
Je kan dan wellicht met 1 lader je MBP laden en je gekoppelde IPhone ...

Oftewel, was met de Iphone 7 begonnen met USB C als mainport ipv lightning net zoals het weghalen van de 3.5mm jack want dat is immers ook de toekomst, of had op de MBP ook een gewone USB poort gelaten en ook de 3.5 mm jack weg gedaan (is de toekomst toch ?).

Hebbende het over audio, Pro's op audio gebied gebruiken heel vaak MBP's ... Juist die gebruiken vrijwel NOOIT de 3.5mm jack want hun gebruiken een externe (USB) audio device, evengoed zit die daar wel op.
De mensen die naar muziek luisteren op een iphone doen dat 99 van de 100x middels een 3.5mm jack bedraad (kijk eens in het OV of vliegtuig om je heen), en daar haal je de poort weg. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Bomberman71 op 28-11-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:22:
[...]

Hebbende het over audio, Pro's op audio gebied gebruiken heel vaak MBP's ... Juist die gebruiken vrijwel NOOIT de 3.5mm jack want hun gebruiken een externe (USB) audio device, evengoed zit die daar wel op.
De mensen die naar muziek luisteren op een iphone doen dat 99 van de 100x middels een 3.5mm jack bedraad (kijk eens in het OV of vliegtuig om je heen), en daar haal je de poort weg. 8)7
Heb een Bose QC35 gekocht en vind het eigenlijk een verademing om geen draad meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Ascension schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:03:
[...]

Heb een Bose QC35 gekocht en vind het eigenlijk een verademing om geen draad meer te hebben.
Ja dus ? 10 jaar geleden kon je ook gewoon draadloos muziek luisteren hoor.
Het is niet zo dat NU voor het eerst muziek via BT mogelijk is doordat je 3.5mm poort er niet meer is. |:(
Die mogelijkheid was er al en zal blijven, met of zonder die poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Teknix1982 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:11:
Zijn er hier al ervaringen met de mogelijke GPU problemen? Heb zelf de 15" 2,6 Ghz 460 besteld en komt vrijdag binnen. Ben zeer benieuwd!
Gisteren een rood blok in rechterboven hoek tijdens het draaien van Windows via Parallels. Ik denk dat het de eerste keer was dat de GPU ging draaien (460). Ik dacht dat het een glitch was van parallel maar vandaag op bNR hoor ik er een heel item over en nu zag ik bij 9to5 mac screenshots van een heel scherm met rode blokken. Wat is wijsheid? Wachten op een fix of terugbrengen nu het nog kan. Misschien wordt dit slecht opgepakt door Apple....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:07:
[...]

Ja dus ? 10 jaar geleden kon je ook gewoon draadloos muziek luisteren hoor.
Het is niet zo dat NU voor het eerst muziek via BT mogelijk is doordat je 3.5mm poort er niet meer is. |:(
Die mogelijkheid was er al en zal blijven, met of zonder die poort.
Jep, en je kan ook nog steeds met draad luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:53:
[...]
Ik kijk puur naar Apple producten. Ik ken die namaak rommel en het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor de boel niet goed werkt of bij een software update gewoon niet meer compatible is.

Dat het via Aliexpress enzo altijd goedkoper kan zal best, maar nogmaals de meesten willen kwaliteit.
Bedoel je nou dat deze kabel van 9 euro nep is?

http://www.apple.com/nl/s...naar-usb-adapter?fnode=4c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Nee klopt, die is echt.
Doel meer op de andere kabels die ik aanhaalde die flink duurder zijn. (Oa HDMi, SD card, directe lightning kabel.)
Als je nu met deze je Iphone wilt aansluiten zit je met dit ding te pielen EN je reguliere iphone kabel. Een directe USB C kabel - lightning is dan iets wat je liever mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:44:
Immers wat heb je aan een sleek design als je van alles eraan hebt hangen omdat je bijvoorbeeld je camera beelden wilt editen en nu dus niet meer in je MBP kan steken ?
Ja dus waarom ze er een SD kaart reader ipv een CFast reader in hebben gestopt is mij een raadsel.

^^stille hint...

Wees blij dat je nu fatsoenlijke poorten hebt waar je datgene aan kunt hangen dat voor jou van belang is. Heb jij CFast nodig dan hang je dat eraan, kan een ander daar mooi CF of SD van maken. Of je hangt gewoon je camera eraan (waarbij het dan ook wel fijn is dat camera makers eens naar USB-C en USB 3.1 Gen 2 overgaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
ppl schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:52:
[...]

Ja dus waarom ze er een SD kaart reader ipv een CFast reader in hebben gestopt is mij een raadsel.

^^stille hint...

Wees blij dat je nu fatsoenlijke poorten hebt waar je datgene aan kunt hangen die voor jou van belang zijn. Heb jij CFast nodig dan hang je dat eraan, kan een ander daar mooi CF of SD van maken. Of je hangt gewoon je camera eraan (waarbij het dan ook wel fijn is dat camera makers eens naar USB-C en USB 3.1 Gen 2 overgaan).
Heel simpel omdat SD card veel populairder is. En dan met name onder de mensen die het bewerken op een MBP want video wordt tegenwoordig grotendeels op SD opgenomen.
Of het nu een drone, Gopro of Video camera is. CF wordt nog met name op DLSR's gebruikt.

Natuurlijk kan je de camera eraan hangen maar even al die data overzetten kost soms aardig wat tijd, zeker via wifi. Gelukkig hebben ze tegenwoordig idd snellere overdracht maar niks is zo makkelijk als gewoon kaartje eruit, kaartje in de MBP en werken maar.
Geen geklooi, geen kabels, geen apparaten aanlaten, etc. Je hebt directe ALLE data tot je beschikking en je kunt overal en altijd ermee werken. Ook als de ruimte beperkt is zoals in een vliegtuig of het OV, een DLSR die je aan een kabeltje erbij hebt hangen/staan is niet bepaald handig.

Punt wat er gemaakt is is dat mensen die dit al deden NU niet het gemak hebben als dat ze gewend waren, oftwel een mindere user experience. En dat laatste draaide het om, niet om het Mcgyveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik denk dat je mijn reactie aangaande het begrijpen van de redenatie verwart met het de juiste keuze vinden.

Vanuit een business & marketing perspectief snap ik dat ze de usbC eerst op de laptops uitbrengen. Daarnaast snap ik dat Apple agressieve standpunten in neemt als het gaat om legacy. Dan kom je vanzelf bij de oplossing gekozen uit.

Jij bent nu een beetje op kruistocht, maar ik snap je boosheid niet zo. Voor velen (waaronder ik dus) is het allemaal niet zon probleem. Als mijn huidige mbp vervangen zou moeten, dan kocht ik zo een 2016 versie.

De korte accuduur en prijs zijn wmbt de dingen waarom je zou moeten zeuren. Maar dat zijn dingen die ik belangrijker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Spinozo schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:11:
[...]

Gisteren een rood blok in rechterboven hoek tijdens het draaien van Windows via Parallels. Ik denk dat het de eerste keer was dat de GPU ging draaien (460). Ik dacht dat het een glitch was van parallel maar vandaag op bNR hoor ik er een heel item over en nu zag ik bij 9to5 mac screenshots van een heel scherm met rode blokken. Wat is wijsheid? Wachten op een fix of terugbrengen nu het nog kan. Misschien wordt dit slecht opgepakt door Apple....
Ik zou eerst kijken of je het nogmaals kan reproduceren zodat je een duidelijke testcase hebt. Kan toevallig een glitch zijn geweest. Is het te reproduceren dan zou ik Apple bellen en overleggen. Ze eventueel de link sturen van artikel op tweakers, macrumors enz zodat ze niet kunnen zeggen dat je de eerste bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 13:27
Mijn scherm lijkt ook problemen te hebben, maar ik wacht nog even met terugbrengen. Als het een hardware fout is dan kun je nog wel even wachten op een nieuw logicboard (maar waarschijnlijke nieuwe mac)
Op een software update wachten is jammer maar tegenwoordig wel een trend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Bomberman71 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:37:

En de 59 euro voor je HDMI dan ....

:D Calm down, calm down...

Ik zei alleen dat de wens om "een kabeltje er gratis bij te doen" echt volkomen wensdenken is, dat is naar mijn idee totaal niet des Apples.

Natuurlijk zijn die kabels duur. Maar ga eens kijken wat kabels elders kosten. Kabels krijgen in Nederland gewoon een enorme marge. Ik bestel m'n shit in China:
USB-C naar DisplayPort 4K, 21 euro: https://www.aliexpress.com/item//32465073483.html
Rock USB-C naar Lightning, 6 euro (ook via AliExpress maar uitverkocht)
USB 3.1 Type C to USB 3.0, 2 euro: http://www.dx.com/p/usb-3...erter-w-otg-golden-426299

USB-C kabels bestel ik niet in China, want daar gaan flinke wattages overheen. De USB-C kabels van Apple zijn zeer goedkoop in dat opzicht. Nathan K. (een engineer die bij Google werkte) zei hierover dat hij vermoedde dat Apple de markt probeert te overspoelen met goedkope USB-C kabels, maar ik kan z'n Google+ post niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Na een paar dagen gebruik moet ik zeggen dat ik prima kan leven met alleen USB-C op de nieuwe 15". Vindt met name fijn dat ik power links en rechts kan aansluiten nu. Voor m'n werkplek heb ik een Thunderbolt verloop kabeltje gekocht, die gaat naar de bestaande Caldigit dock, waar alle apparatuur op is aangesloten, werkt uitstekend. Heb voor de zekerheid ook nog een USB-A verloopstekkertje erbij genomen maar nog niet nodig gehad.

Ik zie uit naar de tijd dat we op kantoor op elke werkplek een monitor met USB-C/Thunderbolt 3 hebben, die ook stroom verschaft. Dat is nu voor het eerst mogelijk, en ook nog eens gebaseerd op een open standaard, wat je met het oude Apple Thunderbolt Display niet had. Daarnaast kun je met een en dezelfde kabel en plug ook niet-Apple laders, battery packs, andere laptops en natuurlijke alle andere nieuwe randapparatuur, en een deel van de bestaande (bijv mijn Samsung T3 SSD).

In mijn ogen getuigt de keuze voor USB-C voor de MacBooks van realiteitszin bij Apple. Ze vinden hun eigen Lightning standaard nog steeds beter (en lucratiever), zeker voor mobiele devices, en kunnen die standaard daar opleggen omdat ze zo dominant zijn op smartphone en tablet gebied. Met de 'Apple tax' als gevolg. Als Apple zeker zou weten dat ze succesvol een eigen standaard zouden kunnen opleggen aan Mac gebruikers & randapparatuur makers zouden ze het wel doen denk ik. Echter het marktaandeel bij computers is veel minder groot en Apple heeft al vaak z'n hoofd gestoten in het verleden als het eigen, gesloten connectors introduceerde. Ik heb liever af en toe een dongle dan dat ik m'n lader, display en andere accessoires per se bij Apple moet kopen.

Dat ze in 1x radicaal afstappen van USB-A getuigt misschien van weinig tact maar juist de schok die dit teweeg brengt helpt mensen bewust te worden van de nieuwe mogelijkheden die een nieuwe standaard biedt. De wereld was anders toch wel langzamerhand naar USB-C gekacheld. In mijn ervaring is een grote overgang vooraf soms eng maar achteraf vraag je je af waar je je zo druk over maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:03
Update! Ik heb de zojuist de Bqeel USB-C Hub ontvangen.
Ethernet werkt, HDMI werkt (allebei zonder charger) alsook chargen. Lijkt me een perfecte cheapo dock!
Nu nog HDMI->DVI kabel gaan kopen omdat mijn scherm enkel DP of DVI aanpakt. 8)7

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik 'twijfel' of ik zal upgraden...
(Apple adviesprijzen)

ik heb een 10.1 (mid 2012) macbook pro 15"
2.3GHz Core i7 (I7-3615QM = 7372 passmarks)
16GB Ram
240 GB SSD (replaced: OWC Aura)
Intel HD4000

Ik overweeg te switchen naar 13" (meer portable)
late 2016 macbook pro 13" =
2.9 GHz Core i5 (I5-6267U = 4886 passmarks)
16GB Ram
256 GB SSD
€ 2.239,00

Of zou ik voor de 3.3GHz i7 (I7-6567U = 5599 passmarks)
€ 2.599,00

qua passmarks ga ik er blijkbaar toch wel aardig op inleveren...

Of ik moet toch voor een 15" gaan
late 2016 macbook pro 15"
2.6Ghz Core i7 (I7-6700HQ = 8060 passmarks)
16GB Ram
256 GB SSD
Radeon met 2GB (of moet je voor de 4GB versie gaan?)
€ 2.699,00

Gebruik vooral Adobe (voornamelijk photoshop/illustrator) en draai Virtual Machine (voor Visual Studio... en nee.. visual studio mac is alleen voor .net core dus die switch zit er nog niet in ;))

Zou ik die CPU marks missen? en bij de 13" geen dedicated videokaart extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
Arnold schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:27:
Ik 'twijfel' of ik zal upgraden...
(Apple adviesprijzen)

ik heb een 10.1 (mid 2012) macbook pro 15"
2.3GHz Core i7 (I7-3615QM = 7372 passmarks)
16GB Ram
240 GB SSD (replaced: OWC Aura)
Intel HD4000

Ik overweeg te switchen naar 13" (meer portable)

Of zou ik voor de 3.3GHz i7 (I7-6567U = 5599 passmarks)

qua passmarks ga ik er blijkbaar toch wel aardig op inleveren...

Of ik moet toch voor een 15" gaan

Gebruik vooral Adobe (voornamelijk photoshop/illustrator) en draai Virtual Machine (voor Visual Studio... en nee.. visual studio mac is alleen voor .net core dus die switch zit er nog niet in ;))

Zou ik die CPU marks missen? en bij de 13" geen dedicated videokaart extra?
Waarom wil je eigenlijk switchen? jouw 2012 model lijkt nog erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37
marineII7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:43:
[...]

Waarom wil je eigenlijk switchen? jouw 2012 model lijkt nog erg snel.
4 jaar oud, dus eigenlijk wel tijd om te vervangen. Verkoopwaarde nog goed nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Arnold schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:51:
[...]

4 jaar oud, dus eigenlijk wel tijd om te vervangen. Verkoopwaarde nog goed nu...
Ik had ook een mid 2012, 2.3ghz, heb nu een 2.9ghz 2016, de synthetische benchmarks geven weinig verschil aan, real world verschil is GI-GAN-TISCH.

Mijn job bestaat uit voornamelijk software ontwikkeling, een build met alle testen duurde 2h45m en maakt gebruik van een 5tal docker containers.

Diezelfde testset draait nu op 1h9seconden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Na een klein middagje met m'n 13" noTB gespeeld te hebben kan ik op zich begrijpen dat men moet wennen aan dat nieuwe toetsenbord. Ik vind het echter heerlijk typen, enorm snel en persoonlijk houd ik wel van een beetje feedback in de vorm geluid wanneer je lekker aan het ratelen bent. Over een week of twee wellicht eens een gebruikersreview tikken voor hier op Tweakers.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:42
Nindustries schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:25:
Update! Ik heb de zojuist de Bqeel USB-C Hub ontvangen.
Ethernet werkt, HDMI werkt (allebei zonder charger) alsook chargen. Lijkt me een perfecte cheapo dock!
Nu nog HDMI->DVI kabel gaan kopen omdat mijn scherm enkel DP of DVI aanpakt. 8)7
Kan je met deze dock twee externe hdd's tegelijk gebruiken (krijgen ze genoeg stroom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bomberman71 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 00:01:
Heel simpel omdat SD card veel populairder is. En dan met name onder de mensen die het bewerken op een MBP want video wordt tegenwoordig grotendeels op SD opgenomen.
Of het nu een drone, Gopro of Video camera is. CF wordt nog met name op DLSR's gebruikt.
Dan heb jij de hint dus niet begrepen. Mooi dat SD populairder is maar menig professional zit aan de CF en CFast. Die hebben dus altijd al een losse card reader moeten kopen en dat is ook nooit een probleem geweest. Niet bij Macs en ook niet bij Windows notebooks (aangezien die geen van allen over een CF/CFast reader beschikken).
Natuurlijk kan je de camera eraan hangen maar even al die data overzetten kost soms aardig wat tijd, zeker via wifi.
Precies, data overzetten kost aardig wat tijd ongeacht of je dat nou via wifi, een USB2.0 connectie met je camera of zo'n interne card reader doet. De meesten zetten de import aan en gaan ondertussen wat anders doen. Die import loopt wel. Buiten dat, heel veel mensen kijken ook totaal niet naar de snelheid van het geheugenkaartje of die van de card reader zelf. In de meeste gevallen komt die snelheid toch al niet boven USB2.0 uit.
Gelukkig hebben ze tegenwoordig idd snellere overdracht maar niks is zo makkelijk als gewoon kaartje eruit, kaartje in de MBP en werken maar.
Mits je dat kaartje er dan ook makkelijk uit kunt krijgen, iets wat bij vele camera's een probleem kan zijn vanwege het deurtje dat in de weg gaat zitten of het kaartje dat er maar heel iets uit moet. Er zijn zat mensen die hiervoor een pincet moeten inzetten. En er zijn ook mensen die het niet doen omdat ze die SD kaartjes fragiel vinden. Dan is een kabeltje aan je camera ineens veel handiger. Iets wat professionals in de studio toch al doen (het zogenaamde tethered shooting).
Ook als de ruimte beperkt is zoals in een vliegtuig of het OV, een DLSR die je aan een kabeltje erbij hebt hangen/staan is niet bepaald handig.
Dat is het gefrunnik met geheugenkaartjes ook niet. Die kleine dingen zijn makkelijk kwijt te maken.
Punt wat er gemaakt is is dat mensen die dit al deden NU niet het gemak hebben als dat ze gewend waren, oftwel een mindere user experience. En dat laatste draaide het om, niet om het Mcgyveren.
Het hele punt was dat er zat mensen te vinden zijn die niets met SD doen maar juist met CF/CFast. Die kunnen net als de SD mensen nu, hun geheugenkaartje niet in de laptop stoppen. Hoor je die mensen zo moord en brand brullen zoals jij nu doet? Hell no want zo'n issue is het helemaal niet. Je moet niet in problemen denken en overal problemen in zoeken zoals jij nu doet. Verder is het ook vrij zinloos want het hele ultrabook verhaal heeft dit in gang gezet, kijk alleen al naar de Windows 2-in-1 machines die nu heel populair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
SavageBrother schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:27:
Na een klein middagje met m'n 13" noTB gespeeld te hebben kan ik op zich begrijpen dat men moet wennen aan dat nieuwe toetsenbord. Ik vind het echter heerlijk typen, enorm snel en persoonlijk houd ik wel van een beetje feedback in de vorm geluid wanneer je lekker aan het ratelen bent. Over een week of twee wellicht eens een gebruikersreview tikken voor hier op Tweakers.
Het is beter dan de eerste generatie butterfly toetsenborden ja, maar toch loopt het achter op de vorige reeks hoor.
Ik vind dat je minder feedback hebt van de toetsen. Het zal misschien weleven wennen worden zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Helemaal met je eens dat je wat minder feedback hebt, maar ze voelen ook een stuk minder 'wobbly' dan de 2015. Ik heb hier ook een Magic Keyboard 2 liggen, en die typt misschien net iets lekkerder, al ga ik op deze ook echt prima.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
ppl schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:18:
[...]

Het hele punt was dat er zat mensen te vinden zijn die niets met SD doen maar juist met CF/CFast. Die kunnen net als de SD mensen nu, hun geheugenkaartje niet in de laptop stoppen. Hoor je die mensen zo moord en brand brullen zoals jij nu doet? Hell no want zo'n issue is het helemaal niet. Je moet niet in problemen denken en overal problemen in zoeken zoals jij nu doet. Verder is het ook vrij zinloos want het hele ultrabook verhaal heeft dit in gang gezet, kijk alleen al naar de Windows 2-in-1 machines die nu heel populair zijn.
De groep die SD gebruikt is VELEN malen groter dan de relatief kleine groep met CF.
Kijk eens naar Vloggers, dashcammers, drone pilots, en alle anderen die middels platformen zoals Youtube en social media van alles delen op foto en video gebied en die gebruiken vrijwel allemaal SD.
Gebruik het al jaren en nik fragiels aan en raak niks kwijt. Schijnbaar ben ik niet de enige want vrijwel al het video materiaal dat middels compact camera´s, drones, dashcams, etc is niet te tellen ...

Enne de MS hybrides gebruiken prima Micro Sd .. Breek ook daar niks, gaat er eenvoudig uit, snap je hele issues met SD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
SavageBrother schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:24:
Ik heb hier ook een Magic Keyboard 2 liggen
Magic Keyboard 2 alweer? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Oh die vorige was de Wireless Keyboard, en deze gewoon Magic Keyboard ;p.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadDevil6210
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:00
Vandaag op het werk 2 stuks mbp 2016 TB 15inch met 460 gpu en 1tb ssd binnengekregen beide zijn DOA -_-'

Laptops gaan aan beginnen gigantisch hard te blazen en schakelen daarna weer uit. Apple support gebeld en na het gebruikelijke gesprek tot de conclusie dat ik ze vanmiddag naar amsterdam mag gaan brengen voor inlevering 0_o gelukkig op koste van de baas maar hij is er niet over te spreken.

Eerder deze week een 8 tal mbp 2016 13 inch noTB binnen gekregen (goedkoopste model) deze werken allemaal vlekkeloos mijn ervaring daarop is dat het toetsenbord wennen is maar ik vind het wel een stuk prettiger en merk dat mijn toets aanslagen hoger zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, da's flink pech hebben... allebei DOA? Wanneer heb jij ze besteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik had een USB-C to Mini-DP adapter besteld via Amazon: https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Deze werkt echter niet goed. Het beeld knippert regelmatig, dan weer een zwart scherm, dan weer knipperen.. onwerkbaar.

Gelukkig werkt mijn USB-C to HDMI adapter: https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 wel goed met hetzelfde scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadDevil6210
joramoudenaarde schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:48:
Zo, da's flink pech hebben... allebei DOA? Wanneer heb jij ze besteld als ik vragen mag?
Baas heeft ze de avond na de keynote besteld voor mij en een collega van me. De nonTB modelen zijn bij apple gehaald toen ze goed voorradig waren (exacte datum weet ik niet meer)

IDD flink balen de macbooks komen niet door de POST heen maar kan wel bevestigen dat de fans niet zo stil zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
RvdH schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:58:
Ik had een USB-C to Mini-DP adapter besteld via Amazon: https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Deze werkt echter niet goed. Het beeld knippert regelmatig, dan weer een zwart scherm, dan weer knipperen.. onwerkbaar.

Gelukkig werkt mijn USB-C to HDMI adapter: https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 wel goed met hetzelfde scherm.
Welke resolutie draai je met jouw adapters? Ik ben opzoek naar een goede adapter die 1440p 60hz maar het blijft toch lastig te vinden te zijn voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goh... net na de Keynote besteld en nu binnen gekregen? Dan moet ik dus tot de Kerst wachten waarschijnlijk 8)7

Ik heb dezelfde GPU als die van jou besteld als BTO, alleen dan met 512GB SSD, dus ik hoop dat ik mazzel heb en wel een goed werkend apparaatje krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

marineII7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:09:
[...]

Welke resolutie draai je met jouw adapters? Ik ben opzoek naar een goede adapter die 1440p 60hz maar het blijft toch lastig te vinden te zijn voor een redelijke prijs.
2560x1140, 60Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadDevil6210
joramoudenaarde schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:10:
Goh... net na de Keynote besteld en nu binnen gekregen? Dan moet ik dus tot de Kerst wachten waarschijnlijk 8)7

Ik heb dezelfde GPU als die van jou besteld als BTO, alleen dan met 512GB SSD, dus ik hoop dat ik mazzel heb en wel een goed werkend apparaatje krijg.
Volgens de apple support medewerker lag het niet aan de GPU maar aan het power delivery systeem wat niet goedgekeurd werd door de POST waardoor de fans uit veiligheid 100% gingen en na een her controlle de laptop uit veiligheid uitzet. :O

Mijn vermoeden.... GPU als het echt power delivery systeem was geweest had de laptop een 2e en 3e keer niet op mogen starten power delivery systemen die neit goed functioneren zorgen meestal voor kortsluiting. 8)7

De 15 inch modelen zijn pas sinds eind vorige week/ begin deze week verscheept naar Europa dus heeft een kleine maand geduurd voor dat de levering op gang kwam denk dat als de fabrieks voorraden op orden zijn het nu wel rap zal gaan met de (pre-orders :*)

[ Voor 13% gewijzigd door DeadDevil6210 op 30-11-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zag op www.macrumors.com ook al een topic over de GPU problemen, en dan niet alleen met de 460, maar ook met de 450, 455 én de Intel GPU. Volgens hun en wat Genius Bar mensen die ze gesproken lijken te hebben zou het aan de drivers van de GPU liggen, maar goed... 't maakt mij niet uit wat het is, als het maar (netjes) wordt opgelost. :)

Ik ben in ieder geval benieuwd! Als die goed werkt heb ik er een mooi machientje aan denk ik. Ik wil een externe USB3-SSD kopen voor m'n privésysteem en een Windows Bootcamp partitie, zodat ik af en toe een beetje licht kan gamen op het apparaat i.c.m. een LG-4K monitor die ik nog wil kopen, en de interne SSD alleen gebruiken waarvoor hij bedoelt is: m'n werk ;) Het zal in ieder geval een mooie verbetering zijn ten opzichte van de iMac uit 2012 die ik nu nog heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Is er al meer bekend over goede Thunderbolt 3 docks?

Ik blijft er steeds twee tegenkomen, en dat zijn de Belken en de OCW. (beide nog niet verkrijgbaar)
Veel van de andere docks schijnen gewoonweg niet fatsoenlijk te werken.

Belkin: http://www.belkin.com/nl/p/P-F4U095/
OCW: https://www.owcdigital.co...underbolt-3-dock-overview

Ik heb gisteren mijn 15" Macbook mogen ontvangen, en wil toch graag het enige aansluiten :p
En aangezien veel van die vage kabeltjes van Amazon en Ebay niet fatsoenlijk werken....

[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 30-11-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
DeadDevil6210 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:47:
[...]

Volgens de apple support medewerker lag het niet aan de GPU maar aan het power delivery systeem wat niet goedgekeurd werd door de POST
Vraagje: wat bedoel je met POST?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Sack
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 17:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Zijn er meer mensen die merken dat het werken achter de nieuwe late 2016 13" vanuit ergonomisch oogpunt anders is dan op het vorige model?

Ik gebruik de MacBook voor mijn werk, doorgaans ben ik op verschillende locatie's op een dag, maar 2 dagen per week ben ik gewoon op mijn eigen kantoor. Hier werk ik dan een uurtje of 5-6 met mijn MacBook (gewoon op het bureau geen scherm/accessoires), altijd zo gedaan, zonder problemen.

Met de nieuwe MacBook echter, merk ik duidelijk dat ik last krijg van mijn schouders / nek ...
Hij is natuurlijk iets kleiner en waarschijnlijk pas ik mijn houding daardoor dusdanig aan dat ik er last van krijg.
Vraag me af of er meer mensen zijn die hier meer problemen hebben?

Daarnaast: hoeveel zou het schelen om dan voor de 15" te kiezen?
Is deze dusdanig veel groter dat ik deze klachten niet zou hebben?
Ik mag nog tot 6 december omruilen ... volgens Apple ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
smoken schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:51:
Zijn er meer mensen die merken dat het werken achter de nieuwe late 2016 13" vanuit ergonomisch oogpunt anders is dan op het vorige model?

Ik gebruik de MacBook voor mijn werk, doorgaans ben ik op verschillende locatie's op een dag, maar 2 dagen per week ben ik gewoon op mijn eigen kantoor. Hier werk ik dan een uurtje of 5-6 met mijn MacBook (gewoon op het bureau geen scherm/accessoires), altijd zo gedaan, zonder problemen.

Met de nieuwe MacBook echter, merk ik duidelijk dat ik last krijg van mijn schouders / nek ...
Hij is natuurlijk iets kleiner en waarschijnlijk pas ik mijn houding daardoor dusdanig aan dat ik er last van krijg.
Vraag me af of er meer mensen zijn die hier meer problemen hebben?

Daarnaast: hoeveel zou het schelen om dan voor de 15" te kiezen?
Is deze dusdanig veel groter dat ik deze klachten niet zou hebben?
Ik mag nog tot 6 december omruilen ... volgens Apple ...
Ik merk nu ik ben overgestapt op een 15 inch scherm vanaf een 12 inch scherm dat ik minder voorover op me scherm gedrukt zit. Omdat het groter is kan ik een betere houding aannemen. Per mens verschilt dit natuurlijk, ik heb best goede ogen en ik kan makkelijk op grote afstand naar me scherm kijken. Voor iemand met meer moeite op verre afstand een scherm aflezen wordt het lastiger denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
marineII7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:08:
[...]

Ik merk nu ik ben overgestapt op een 15 inch scherm vanaf een 12 inch scherm dat ik minder voorover op me scherm gedrukt zit. Omdat het groter is kan ik een betere houding aannemen. Per mens verschilt dit natuurlijk, ik heb best goede ogen en ik kan makkelijk op grote afstand naar me scherm kijken. Voor iemand met meer moeite op verre afstand een scherm aflezen wordt het lastiger denk ik.
Dank je voor de snelle reactie.
Mijn afstand t.o.v. het scherm is relatief normaal denk ik, zo'n 40 CM.
Het gaat mijn met name om mijn nek, blijkbaar moet ik meer naar onderen kijken om naar het midden van het scherm te kijken zeg maar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
smoken schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:10:
[...]

Dank je voor de snelle reactie.
Mijn afstand t.o.v. het scherm is relatief normaal denk ik, zo'n 40 CM.
Het gaat mijn met name om mijn nek, blijkbaar moet ik meer naar onderen kijken om naar het midden van het scherm te kijken zeg maar ...
Net als sommige mensen in de auto ga je achter een scherm snel naar voren met je hoofd, dus krijg je last van een bochel als ik de fysiotherapeut goed begreep. Wat weer zorgt voor nekpijn en hoofdpijn ik merk dat ik dat als ik me scherm hoger zet dan mijn hoofd zodat ik omhoog kijk ik een stuk prettiger lange tijd naar me scherm kijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
marineII7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:16:
[...]

Net als sommige mensen in de auto ga je achter een scherm snel naar voren met je hoofd, dus krijg je last van een bochel als ik de fysiotherapeut goed begreep. Wat weer zorgt voor nekpijn en hoofdpijn ik merk dat ik dat als ik me scherm hoger zet dan mijn hoofd zodat ik omhoog kijk ik een stuk prettiger lange tijd naar me scherm kijk!
Duidelijk, dank je!
Ik ga eens overwegen wat nu slim is ... een standaard op mijn bureau of 15".
Beiden hebben voor en nadelen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
smoken schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:00:
[...]

Duidelijk, dank je!
Ik ga eens overwegen wat nu slim is ... een standaard op mijn bureau of 15".
Beiden hebben voor en nadelen ..
Als het kan zou je kunnen kiezen voor de 13 inch (als die snel genoeg is) en een groot scherm waar je wat verder weg van kan zitten erbij op je bureau. Bijvoorbeeld een dell met goede voet waardoor je het scherm op de juiste houding kan afstellen. Als het kan zou ik de 13inch nemen, het lage gewicht is heerlijk om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Een scherm op mijn bureau is niet echt een optie, het is zeg maar een multi-fucntioneel bureau/spreektafel etc. De 13" heb ik al ... het is nu dus puur de overweging wat ik moet doen...en daar heb ik uiterlijk tot dinsdag aanstaande de tijd voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
smoken schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:11:
Een scherm op mijn bureau is niet echt een optie, het is zeg maar een multi-fucntioneel bureau/spreektafel etc. De 13" heb ik al ... het is nu dus puur de overweging wat ik moet doen...en daar heb ik uiterlijk tot dinsdag aanstaande de tijd voor..
Gebruik zelf deze voor mijn 13", erg stabiel en ziet er nog eens chique uit ook ;)

https://www.appelhoes.nl/Rain-Design-mStand-MacBook-Grey

Mocht je echt voor portability gaan is dit wellicht ook een interessante optie voor je;

https://tweakers.net/pric...oost-laptop-stand-20.html

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
pricewatch: LG 27UD88-W Zilver

Iemand toevallig deze monitor al getest met een 15" Macbook pro 2016? Ik overweeg mijn monitor te vervangen door deze, maar wil graag weten of ik dan aan deze monitor gigabit ethernet kan hangen en of hij de macbook kan opladen. Andere ervaringen met usb-c monitoren ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:26
cedrix5 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:03:
pricewatch: LG 27UD88-W Zilver

Iemand toevallig deze monitor al getest met een 15" Macbook pro 2016? Ik overweeg mijn monitor te vervangen door deze, maar wil graag weten of ik dan aan deze monitor gigabit ethernet kan hangen en of hij de macbook kan opladen. Andere ervaringen met usb-c monitoren ook welkom!
Monitor levert max 60W over USB C, dat is niet genoeg voor een 15". Ongetwijfeld zal het genoeg zijn om te laden maar dan langzaam en niet bij full load. En USB poorten zijn max 2.0 als 2de aandachtspunt. Behalve de LG die Apple verkoop is er volgens mij geen een monitor met genoeg power om de 15 te laden, ik heb er nog geen gezien. Hier staan er een rits maar max 60W http://www.macrumors.com/...isplays-2016-macbook-pro/

[ Voor 17% gewijzigd door ZiSE op 30-11-2016 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
ZiSE schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:13:
[...]

Monitor levert max 60W over USB C, dat is niet genoeg voor een 15". Ongetwijfeld zal het genoeg zijn om te laden maar dan langzaam en niet bij full load. En USB poorten zijn max 2.0 als 2de aandachtspunt. Behalve de LG die Apple verkoop is er volgens mij geen een monitor met genoeg power om de 15 te laden, ik heb er nog geen gezien. Hier staan er een rits maar max 60W http://www.macrumors.com/...isplays-2016-macbook-pro/
Hmm dan ga ik het toch voorlopig even zonder extern scherm doen en wachten tot er een goeie dock beschikbaar is of beter usb-c scherm. Ik zou ook nog voor het 5K scherm kunnen gaan van LG, maar ik vind die nog steeds vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Nurb schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:52:
[...]

Gebruik zelf deze voor mijn 13", erg stabiel en ziet er nog eens chique uit ook ;)

https://www.appelhoes.nl/Rain-Design-mStand-MacBook-Grey

Mocht je echt voor portability gaan is dit wellicht ook een interessante optie voor je;

https://tweakers.net/pric...oost-laptop-stand-20.html
Dank je voor het meedenken!
De M-Stand heb ik inderdaad al een eerder gehad voor mijn 13" late 2013.

Ik ga Apple eens bellen met de vraag of mijn retour periode verlengd kan worden (die "feestdagen" periode zeg maar) want ik heb na 10 november de mijne pas ontvangen.

Als dat lukt, heb ik wat langer de tijd om te denken.
In principe heb ik vanuit werkgever goedkeuring voor een 15", maar dan lever ik in op mobiliteit...

Ik vindt dit best wel een lastige beslissing merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
smoken schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:25:
[...]

In principe heb ik vanuit werkgever goedkeuring voor een 15", maar dan lever ik in op mobiliteit...
Voor dat dilemma heb ik ook gestaan. Nu had ik voor mijn werk wel echt 4 cores nodig en zodoende ben ik overgegaan op een 15". Achteraf geen spijt van, want als je geen monitor hebt, is een 15" scherm wel erg fijn (zeker als je programmeerwerk doet met twee vensters naast elkaar). Ik heb nog de 2015 15". Aan het extra gewicht ten opzichte van de 13" Macbook Air ben ik inmiddels wel gewend (dagelijks in rugtas). Het 2016 15" model is al 200 gram lichter dan het 2015 model. Succes met de beslissing!
Pagina: 1 ... 16 ... 54 Laatste