Jeroenvdk schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:43:
[...]
Gratis iTunes kaart zet de winkel maar is op Australië
Kopen kopen kopen.
Jeroenvdk schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:43:
[...]
Gratis iTunes kaart zet de winkel maar is op Australië
Goed om te horen!Xcalibur schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:47:
[...]
Ik heb al jaren zo'n zelfde hoes voor m'n Macbook Air late 2011, en hij is nog steeds mooi
Met de drukkers enzo heb ik nooit problemen gehad...
Ik hoop hem eigenlijk ook voor m'n nieuwe MacBook te gaan gebruiken als die er komt, qua form factor zou het niet zoveel uit moeten maken lijkt me
Eigenlijk allebei, afhankelijk waar ik heen gasmoken schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:48:
[...]
Goed om te horen!
En gebruik je dan puur die hoes, of doe je de hoes in een tas (zoals ik wil doen) met nog wat andere dingen?
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Duidelijk! Bij mij gaat hij ook in een schoudertas, die niet volgepakt is.Xcalibur schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:50:
[...]
Eigenlijk allebei, afhankelijk waar ik heen ga
Naar mijn werk gaat hij in een schoudertas, met wat papierwerk en wat fruit, verder gaat hij meestal "los" mee.
Ik prak hem in ieder geval nooit in een volle rugtas of iets dergelijks.
In het voorvak heb ik overigens standaard een koptelefoon, usb-kabel en LAN adapter zitten.
Wow, scherpe analyse! Psychologie gestudeerd?Wouter Lucassen schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:27:
[...]
Man man man jij weet ook nooit wat je wilt of niet
Haha, ik had dit Geert al voorspeld en toen kreeg ik een steek onder de gordel. ;-))Wouter Lucassen schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:27:
[...]
Man man man jij weet ook nooit wat je wilt of niet
Nog beter:p een fervent tweaker forum bezoeker.Geert1976 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:34:
[...]
Wow, scherpe analyse! Psychologie gestudeerd?
Als je groene stroom hebt, dan niet. Met grijze stroom zou ik een MacBook af en toe even loskoppelen...henkna schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:36:
Morgen krijg ik mijn MacBook pro 13 inch Tb binnen! Na lang gebruiker van een iMac te zijn geweest vraag ik mij het volgende af over de batterij. Maakt het tegenwoordig nog uit als je MacBook thuis continue aan de stroom hangt? Kan dit de levensduur nadelig beïnvloeden?
Verwijderd
Well actually, lithium accu's vinden het niet briljant om vol opgeladen te zijn en blijven en dan zeker niet bij hogere temperaturen. Dit geldt voor accu's in fietsen, auto's en uiteraard ook laptops. Ik baalde er ook altijd van dat Apple niet ala Lenovo een optie in de software had zitten om niet verder op te laden dan 80%.SteveWoz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:28:
Zonder gekheid dit is zo een standaardvraag. Het antwoord is nee.
Apple geeft 1 jaar garantie.JayN schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:41:
Hoe lang is je garantie termijn bij aankoop van een macbook pro? Of is apple care aanschaffen handig. Kijk nl bij centralpoint eentje aan te schaffen.
[ Voor 21% gewijzigd door NvM op 25-11-2016 10:03 ]
maar geen 150 euro cadeau bonwrcveen schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:14:
De standaard 15" 2.7 Ghz van €3199 vandaag op voorraad in Amsterdam, zojuist online order levering eind december geannuleerd en 1 gereserveerd in Amsterdam. Nu ophalen :-)
[ Voor 10% gewijzigd door JerNL op 25-11-2016 11:21 . Reden: toevoeging ]
nothing :)
Verwijderd
Yep, gewoon besteldJerNL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:18:
[...]
maar geen 150 euro cadeau bon
Edit: Heeft iemand nog wat gedaan met de aanbieding van CentralPoint?
Living on the edge
Verwijderd
Product Aantal Geleverd Prijs Subtotaal
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2016 11:33 ]
Verwijderd
De 23ste besteld, houdt jullie op de hoogte.JerNL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:26:
[...]
Living on the edgeniet bang dat je maanden moet gaan wachten?
Eergister heb ik mijn 13 non-tb daar laten bestellen, gisteren binnen gekomen, vandaag aan het werkJerNL schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:26:
[...]
Living on the edgeniet bang dat je maanden moet gaan wachten?
Nu hem wat langer gebruikt te hebben wil ik melden dat hier een irritant geluid uit komt. Ding gaat retour, op zoek naar iets beters.HEY_DUDE schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:27:
Ik heb een aukey dongle gekocht. Tot nu toe aardig tevreden, hdmi werkt ok en usb sticks werken ook. Opladen van de laptop idem. Voelt wel aan als goedkoop stukje plastic, maar werkt prima met mijn MBP NTB
Bedankt voor de uitleg! Ik ga kijken voor welke ik ga!cerberusss schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:00:
[...]
TL;DR koop deze chargers:
https://www.amazon.de/gp/product/B01EUN7JME/ (60 W)
pricewatch: Innergie PowerGear Slim USB-C 45 watt (45 W)
https://www.amazon.de/gp/product/B01C847NUK/ (45 W)
De situatie is als volgt.
USB-C chargers zijn feitelijk net als de "universele laders" die je vroeger ook had. Daar zat dan een schuifje op om het voltage in te stellen, van 1,5 tot 12 volt.
Zo gaat het bij USB-C chargers ook. Die ondersteunen een aantal vastgelegde wattage (dwz combinaties van voltage/ampere). Die staan op de lader afgedrukt. Bij aansluiten onderhandelt de laptop met de charger het voltage.
In principe zou je elke lader kunnen gebruiken ware het niet dat Apple de lagere wattages negeert. Maar vanaf 30 watt moet het goed gaan.
Het gevaar ligt hem in chargers die hogere wattages adverteren dan ze eigenlijk aan kunnen. Ook goede merken doen dat. Het protocol is een digitale aangelegenheid dus de chargers bevatten complexe firmware en dan kan er wel eens wat misgaan. Of men gebruikt de verkeerde firmware voor een laag wattage charger enzovoort. Of ergens in de supply chain denkt men een paar centen te besparen.
Daarnaast is er het probleem dat de recentste 15" MacBook 90W kan trekken. Er zijn naar mijn weten geen fabrikanten die dat wattage kunnen leveren. Er is misschien 1 of 2 docks die dat kunnen, maar die zijn meteen 200+ euro.
Dus je moet goed uitkijken dat je geen rotzooi koopt. Bovenstaand lijstje met chargers is getest door een Google engineer genaamd Nathan K. Hier is 1 van z'n reviews: https://plus.google.com/1...7101378/posts/Z7uN3G6MF9r
Jammer! Mocht je een betere vinden, let us knowHEY_DUDE schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:11:
[...]
Nu hem wat langer gebruikt te hebben wil ik melden dat hier een irritant geluid uit komt. Ding gaat retour, op zoek naar iets beters.
Ja 15 MBP TB.Electromonkey schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:55:
[...]
Eergister heb ik mijn 13 non-tb daar laten bestellen, gisteren binnen gekomen, vandaag aan het werk.
Of bedoelde je een model welke nog niet leverbaar is?
Verwijderd
Ik begin over 2 weken met een opleiding in amsterdam bij de GMI-Designschool. Ik probeer nu uit te zoeken of dat betekent dat ik met studentenkorting mag kopen?Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:18:
Dus of nu kopen, of geduld hebben en minimaal 285 euro minder betalen voor de 15" en gratis adapter
[ Voor 6% gewijzigd door JerNL op 25-11-2016 13:22 ]
It's dogged that does it
Zijn precies dezelfde als de Satechi, die zijn ook nergens te vinden in SpacegreySavageBrother schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:53:
Klopt het nou dat deze nergens in spacegray te vinden is?
https://www.amazon.de/Bqe.../dp/B01M6DR8FM?th=1&psc=1
[ Voor 26% gewijzigd door Kapotlood op 25-11-2016 14:44 ]
[ Voor 56% gewijzigd door Kapotlood op 25-11-2016 15:20 ]
Dat is het model number. 13,3 - niet 13.3". Zie https://support.apple.com/en-us/HT201300marineII7 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:13:
Ehm ik heb de MacBook Pro 15 inch maar bij system information/model indentifier staat er Macbook pro 13,3'
Ah dankjewel, ook weer duidelijkZiSE schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:23:
[...]
Dat is het model number. 13,3 - niet 13.3". Zie https://support.apple.com/en-us/HT201300
[ Voor 6% gewijzigd door jeroen11 op 25-11-2016 17:42 ]
Ja ik heb 6.5.2 - de optie was grijs in de preferences. Net opnieuw gestart en nu lukt het wel om het aan te zetten. Dank voor de lijst van Touch Bar apps, zal er eens in gaan neuzen.Pat-Juh schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:46:
Heb je 1 Password 6.5.2 al? Vanaf deze versie is TouchID ondersteund geloof ik. hier staan een hoop Apps die Touchbar/Id ondersteunen.
Geen probleemjeroen11 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:39:
[...]
Ja ik heb 6.5.2 - de optie was grijs in de preferences. Net opnieuw gestart en nu lukt het wel om het aan te zetten. Dank voor de lijst van Touch Bar apps, zal er eens in gaan neuzen.
Verwijderd
Net opgehaald en ik ben het eens met je eerste bevindingen. Toetsenbord maakt zeker herrie! maar het typen vind ik eerlijk gezegd wel prettig.jeroen11 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:39:
Welke config heb je? Ik heb inmiddels m'n apps & Dropbox geïnstalleerd, ging soepel. Eerste bevindingen (2.7/455/512):So far so good...
- Toetsenbord typt prettiger dan ik had verwacht
- Prachtig scherm. Heb 'm in 1920x1200 equivalent gezet en dat werkt prima (en voelt bekend omdat ik van een 17" kom)
- Touch Bar moet ik nog aan wennen. In Safari heeft het zich al bewezen maar andere apps zijn hit & miss.
- Touch ID is erg fijn maar ik moet toch nog vaak passwords invoeren. 1Password kan ik nog niet aan Touch ID koppelen.
- Luidsprekers zijn duidelijk en luid, een grote verbetering
- Heb 1x gehad dat muis en toetsenbord niet meer reageerden, Touch Bar nog wel. En Screen Sharing liep een keer vast (althans, ik kon de remote Mac niet meer bedienen).
- Ventilator wel gehoord en hij wordt wat warm maar hij blijft stiller en koeler dan m'n 17"
Edit - de SSD snelheid is wel echt fenomenaal
[afbeelding]
Learn something new every day.
It's dogged that does it
Ik ga er van uit dat de bandbreedte van gewone DVI niet hoog genoeg is.DrSnuggles schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:34:
Iemand ervaring met een 144hz monitor aan zijn of haar MBP 15" 2015 AMD M370X hangen? Ik lees hier en daar dat specifiek de mini-DP port > dual-link DVI adapter nodig is. Is er een reden om aan te nemen dat de (70 euro goedkopere) mini-DP port > DVI (zonder fancy USB kabel/port) geen 144hz op een scherm terecht krijgt?
Ja ik ben in bezit van een MacBook Pro met 460 gpu, zelf nog geen problemen mee ondervonden. Ook nog niet hele gpu intensieve taken mee uitgevoerd.joramoudenaarde schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:18:
Heeft iemand hier de uitvoering al met de Radeon 460 toevallig?
Er zijn maar enkele functie in PhotoShop en Lightroom die gebruik maken van de GPU. Ik vraag me af of je verschil zou merken tussen de 450 en 460.cedrix5 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:56:
Zouden jullie de ugrade naar een 460 gpu aanraden voor photoshop en lightroom gebruik? Ik denk er nu aan om het 2.7ghz 450 model te nemen met een upgrade naar 512gb ssd. Ik snap dat 200 euro op de hele laptop niets is, maar kunnen fotobewerkingsprogramma's echt overweg met die extra grafische rekenkracht? Ik zal er nooit veeleisend op gamen, enkel foto's bewerken op (later) mogelijk hoge resoluties tot 4-5k.
Er is geen mogelijkheid een 2.7 met een 450 te combineren. 2.7/455/512GB is een standaard model, lijkt me dat dat voor jou de beste optie is. Dan is het verschil met de 460 ook weer kleiner dan wanneer je een 2.6 of 2.9 met 450 neemt.cedrix5 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:56:
Zouden jullie de ugrade naar een 460 gpu aanraden voor photoshop en lightroom gebruik? Ik denk er nu aan om het 2.7ghz 450 model te nemen met een upgrade naar 512gb ssd. Ik snap dat 200 euro op de hele laptop niets is, maar kunnen fotobewerkingsprogramma's echt overweg met die extra grafische rekenkracht? Ik zal er nooit veeleisend op gamen, enkel foto's bewerken op (later) mogelijk hoge resoluties tot 4-5k.
Dank voor je reactie!joramoudenaarde schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:05:
@smoken: je gebruikt in het screenshot 5,89GB, maar je hebt ook geheugen gecomprimeerd à 850MB. Persoonlijk zou ik niet meer beginnen aan 8GB aan ram, zelfs als je het nu niet gebruikt. Die 16GB maakt 'm meer toekomstbestendig én als je 'm later ook verkoopt, ben je 'm ook makkelijker kwijt.
[ Voor 26% gewijzigd door smoken op 26-11-2016 13:22 ]
[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 26-11-2016 15:29 ]
Hoezo denk je dat? Ik type deze reactie met mijn handen half op de trackpad en heb nergens last van.Borkdude schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:29:
Hoe ervaren de eigenaar van de nieuwe 15" MBP de grootte van de trackpad tijdens het typen? Persoonlijk vind ik de vorige trackpad wel groot genoeg en ben ik bang dat zo'n grote trackpad alleen maar in de weg zit tijdens het typen.
In de test die ik gedaan heb waarbij de eerdere screenshot hoorde, heb ik inderdaad al alle programma's open gezet die ik normaal ook heb draaien tijdens mijn werk. En dan stond hierbij ook nog Parralels aan, die gebruik ik maar sporadisch..ppl schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:28:
Je zou eens een testje kunnen doen door je meest zware (maar realistische) workload erop los te laten en te kijken wat die grafiek dan doet. Zoals je geheugengebruik nu is zit je met 8GB gewoon goed.
Dan ziet het er op zich naar uit dat ik me zou moeten redden met die 8GB, toch?defusion schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:31:
Daarnaast heb je ruim 2gb in gebruik voor cached bestanden. Dat doet het OS alleen maar OMDAT je nog ruim voldoende werkgeheugen over hebt.
Voor mij die 240 euro niet waard iig, maar ligt helemaal aan de gebruikte programma's. Gebruik 'm zelf dan ook meer als air dan als pro... Chrome gebruikt bij mij nog het meeste werkgeheugen
Bovenstaande snap ik misschien niet helemaal volgens mij, bedoel je dat cache niet per se noodzakelijk is omdat het lezen van die gegevens vanaf ssd sowieso al supersnel gaat?defusion schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:02:
Nog iets, met de huidige SSD's heeft het cachen van bestanden ook niet zoveel zin meer. Natuurlijk wel als je 'echt' werkgeheugen nodig hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door smoken op 26-11-2016 18:06 ]
[ Voor 41% gewijzigd door smoken op 26-11-2016 18:05 ]
Helemaal duidelijk!defusion schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:15:
Jup, dan heb je het goed begrepen.
Die nieuwe ssd's hebben leessnelheden van 3GB/s. Als je dan bijvoorbeeld eens een programma moet opstarten/bestand moet laden zal het niet significant langer duren dan wanneer dat programma/bestand reeds cached in het geheugen staat.
Als je nu een gewone HDD had, dan had je waarschijnlijk wel veel verschil gemerkt door cached bestanden.
Uiteraard blijft RAM nog altijd sneller dan de SSD, vooral als het op zeer veel kleinere bewerkingen aan komt. Heb je programma's die daar daadwerkelijk gebruik van maken, dan loont meer ram dus wel. Dat lijkt bij jou (en mij) niet van toepassing.
En nog een toevoeging, het systeem is slim genoeg om de dingen die je echt nodig hebt in geheugen te houden. Zou je toch eens moeten swappen naar de schijf, zijn dat als het goed is programma's die je op dat moment wel open hebt staan maar minder intensief gebruikt. Kortom: het zal wel meevallen met die 8gb.
Diegenen die 16gb echt nodig hebben weten dat waarschijnlijk al van zichzelf
Goed om te horen. Ik heb elders gelezen dat de trackpad soms handpalm niet goed detecteert. Zou irritant zijn als dat daadwerkelijk zo was.edwinjm schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:43:
[...]
Hoezo denk je dat? Ik type deze reactie met mijn handen half op de trackpad en heb nergens last van.
Heb er met de 13" nog geen last van gehad, en mijn hand rust vaak op de trackpad, gaat dus goed.Borkdude schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:21:
[...]
Goed om te horen. Ik heb elders gelezen dat de trackpad soms handpalm niet goed detecteert. Zou irritant zijn als dat daadwerkelijk zo was.
[ Voor 16% gewijzigd door Borkdude op 26-11-2016 19:58 ]
[ Voor 2% gewijzigd door Takezo op 26-11-2016 20:41 . Reden: TP > Touch Bar ]
[ Voor 4% gewijzigd door Borkdude op 26-11-2016 20:36 ]
Bij deze bevestigd.Takezo schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:30:
Ik heb mijn MBP 13'' TP besteld met de toetsenbordindeling "US". Kan iemand die zijn MBP heeft besteld met deze zelfde toetsenbordindeling bevestigen dat dit met een horizontale entertoets is? (En dus met niet een verticale entertoets zoals bij de NL versie).
Fans zijn bij normaal gebruikt TOTAAL niet waarneembaar... heb ze overigens in de afgesproken dagen nog geen enkele keer gehoord.Takezo schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:30:
Ik heb mijn MBP 13'' TP Touch Bar besteld met de toetsenbordindeling "US". Kan iemand die zijn MBP heeft besteld met deze zelfde toetsenbordindeling bevestigen dat dit met een horizontale entertoets is? (En dus met niet een verticale entertoets zoals bij de NL versie).
Verder: is de ventilator bij de MBP 13'' te horen bij normaal gebruik? En hoe erg is hij te horen bij zware taken?
Goed om te horen. Bij de pc die ik nu heb zijn de ventilatoren heel goed te horen, dus ik ben benieuwd hoe het is om een keer in stilte te kunnen werken haha.Fans zijn bij normaal gebruikt TOTAAL niet waarneembaar... heb ze overigens in de afgesproken dagen nog geen enkele keer gehoord.
Gekozen voor een grotere SSD (256 GB vind ik toch net iets te klein, dus 512 GB) en 16 GB geheugen (ik twijfel of ik dat nu echt nodig heb, maar om "future proof" te zijn toch maar gekozen).Welke specs heb je verder?
[ Voor 22% gewijzigd door Takezo op 26-11-2016 22:44 ]
Met dit soort berichten blijf ik natuurlijk hangen in mijn "heb ik wel de juiste keuze gemaakt" modus ;-)Takezo schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 22:41:
Gekozen voor een grotere SSD (256 GB vind ik toch net iets te klein, dus 512 GB) en 16 GB geheugen (ik twijfel of ik dat nu echt nodig heb, maar om "future proof" te zijn toch maar gekozen).
Moet eerlijk zeggen dat ik het eens ben met deze review over het touchpad (bij de 15 inch versie in ieder geval).Borkdude schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:43:
Dit dus: https://medium.com/@house...ad-126eebb89ac#.f6d0ccyy9 (scroll naar 'The touchpad is too big').
[ Voor 4% gewijzigd door JerNL op 27-11-2016 12:18 ]
Die van het kickstarter project ziet er wel wat fraaier uit.HEY_DUDE schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:35:
[...]
Bestaat al, je kan hem morgen in huis hebben. Hoef je niet te wachten op een kickstarter project.
https://www.amazon.de/Griffin-GC42251-BreakSafe-Magnetic-Kabel/dp/B01CQTK6GU/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1479285230&sr=8-2&keywords=usb-c+magsafe
De grootte is juist fijn, omdat de touch gestures nu makkelijker te maken zijn dan voorheen met de de kleinere trackpad. Tijdens het typen heb ik er nooit last van, maar ik rust eigenlijk bijna nooit mijn handen op de laptop als ik typ.Borkdude schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:29:
Hoe ervaren de eigenaar van de nieuwe 15" MBP de grootte van de trackpad tijdens het typen? Persoonlijk vind ik de vorige trackpad wel groot genoeg en ben ik bang dat zo'n grote trackpad alleen maar in de weg zit tijdens het typen.
Hoe typ jij dan, met je armen en handen zwevend? Lijkt me vermoeiend.M55 schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:36:
[...]
De grootte is juist fijn, omdat de touch gestures nu makkelijker te maken zijn dan voorheen met de de kleinere trackpad. Tijdens het typen heb ik er nooit last van, maar ik rust eigenlijk bijna nooit mijn handen op de laptop als ik typ.
[ Voor 5% gewijzigd door Borkdude op 27-11-2016 13:27 ]
kwestie van gewenning... ooit zo geleerd vroeger op een typemachineBorkdude schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:20:
[...]
Hoe typ jij dan, met je armen en handen zwevend? Lijkt me vermoeiend.
bij mij rusten mijn handen gewoon op het trackpad hoor. geen issue tot nu toe.Borkdude schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:20:
[...]
Hoe typ jij dan, met je armen en handen zwevend? Lijkt me vermoeiend.
Dan concludeer je iets gebaseerd op gebakken lucht aangezien je hiervoor geen enkele data hebt. Wat je ziet is wat er NU gebruikt wordt maar NIET hoe dat gebruik zich heeft ontwikkeld en juist dat laatste heb je nodig om te kunnen bepalen of het genoeg zal zijn in de toekomst. Uiteraard kun je geen uitspraken doen over iets wat je niet weet. Wat je wel kunt doen is op basis van het huidig gebruik concluderen dat die 8GB voldoende is, immers het ziet 2GB onder.joramoudenaarde schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:25:
Klopt @ppl! Maar als je al bijna 6GB gebruikt, en er rekening mee houdt dat er in 3 jaar relatief veel kan veranderen met systemen en programma-upgrades en -updates, dan is 8GB enigszins krap 'an
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq