NvM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:20:
Zijn er al mensen met de 15 inch MacBook Pro 2016? Ik lees op diverse plekken op internet dat de iGPU (de Intel HD Graphics 530) het voor standaardtaken echt moet afleggen (lag etc.) tegen de iGPU van de 13 inch-versie (de Intel HD Graphics 550) en als je alleen de dedicated GPU aanzet dit een aanslag is op je batterijduur.
Schaamteloos gejat van het forum van MacRumors:
MBP 15" (2016) - 530 - 442 GFLOPS
MBP 13" (2016) - 540 - 806.4 GFLOPS
MBP 13" (2016) - 550 - 884.9 GFLOPS
MBP 15" (2015) - 5200 - 832 GFLOPS
MBP 13" (2015) - 6100 - 845 GFLOPS
Zoals je ziet heeft de 530 in de 15 inch bijna de helft minder aan 'GFLOPS' (whatever that says) dan de 540/550 in de 13 inch.
Wat ik eigenlijk het meest opvallend vind, zijn de bergen jankpartijen die met de MacbookPro vergezeld gaan. Ook dit puntje is bij mij bekend, maar slaat nergens op.
De 540/550 wordt gebruikt voor de 13"modellen, omdat die geen extra GPU aan boord hebben. De 15" heeft dat wel, dus kan je je afvragen waarom je een heftige iGPU zou willen hebben. IMO is dat voor het simpele werk, zoals ik mij kan voorstellen dat je op de bank gaat rondsurfen etc en dan bewust de dGPU uit wil hebben (batterij, warmte etc besparen). Als ik serieus aan de bak ga, zet ik de laptop toch wel aan de lader en ga ik ervoor zitten en doet de dGPU wel zijn werk.
De vraag is dus alleen of de iGPU voldoende is voor dat simpele bankwerk (browsen etc). En ik heb inmiddels opgezocht dat de iGPU (de 530) ongeveer net zo snel is als de Iris HD5100 in mijn 2014 MacbookPro. Die heeft dus in praktijk geen enkel probleem met de huidige schermresolutie. Granted, de 15"heeft een iets hogere resolutie, maar van vlekkeloos soepel zal ik niet snel afzakken naar lag of andere meuk. Iets wat de engineers van Apple ook wel niet zouden willen.
Ik maak mij daar dus volmaakt niet druk over. Sterker nog, ik denk dat dit weer zo'n gezocht argument van beroepszeikers geworden is, want echt veel positiefs lees ik niet op Macrumors. Daar is alles niet goed.
[small]Stel dat de laptop morgen 200$ goedkoper wordt, dan zal het ding laaiend enthousiast ontvangen worden en komt iedereen over de nadelen qua poorten heen en wijst op de voortreffelijke schermen en efficiente GPU. Maar aan het einde van de rit is dan de enige conclusie dat de laptop 200$ te duur was voor wat het biedt. Nou, ff slikken en dan genieten van gewoon goed spul.