Nee dat niet.
Okay duidelijk!
Dat is namelijk de enige aanpassing in mijn order, voor de rest is het een basis model.
Morgen maar eens informeren bij mijn werkgever naar de status van de credit card..
Mijn creditcard is nu ook belast.. ik heb een fully loaded 15" besteld, maar dan met de standaard 512GB. Ik heb gekozen voor het standaard keyboard. Waarschijnlijk krijgen wij hier in Nederland pas bericht NA verzending in Eindhoven.
Jip, denk ik ook!iwan_app schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:36:
Mijn creditcard is nu ook belast.. ik heb een fully loaded 15" besteld, maar dan met de standaard 512GB. Ik heb gekozen voor het standaard keyboard. Waarschijnlijk krijgen wij hier in Nederland pas bericht NA verzending in Eindhoven.
Maandag gok ik.....hoop ik.... ;-)
Duidelijke uitleg, merci. Nog een aanvullende vraag waarop je wellicht ook antwoord weet: als fervent Lightroomgebruiker ben ik ook op zoek naar een vervanger van m'n huidige MBPr. Loont het daarvoor om een dikkere GPU te nemen, of maakt dat niet zo gek veel uit?ppl schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:48:
[...]
Bij virtualisatie is het vooral I/O en het geheugen die belangrijk zijn. De CPU is dat alleen wanneer je echt CPU-intensieve workloads hebt (welke je meestal toch al buiten een vm doet vanwege de performance) en een GPU voor wanneer je weer erg afhankelijk bent van 3D zaken (en ook deze zou je eerder native draaien dan in een vm vanwege de betere performance).
Zowel Lightroom als Photoshop gebruiken de GPU. Adobe adviseert zelfs om minimaal 2GB te gebruiken bij resoluties van 4K of hoger. Je manier van werken en je setup naast alleen je Macbook, bepalen of 2GB voldoende is.bollefles schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 05:25:
[...]
Duidelijke uitleg, merci. Nog een aanvullende vraag waarop je wellicht ook antwoord weet: als fervent Lightroomgebruiker ben ik ook op zoek naar een vervanger van m'n huidige MBPr. Loont het daarvoor om een dikkere GPU te nemen, of maakt dat niet zo gek veel uit?
Bron: https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.html
in de U Naait nog Steeds komen de 'Shipped' statussen (TouchBar modellen) nu massaal binnen bij de 1ste wave bestellers.
Mijn voorzichtige voorspelling: aanstaande dinsdag of donderdag liggen er (beperkte) TouchBar modellen in de Nederlandse Apple Store's.
Mijn voorzichtige voorspelling: aanstaande dinsdag of donderdag liggen er (beperkte) TouchBar modellen in de Nederlandse Apple Store's.
[ Voor 36% gewijzigd door _Bailey_ op 12-11-2016 09:45 ]
Als ie dan ook dinsdag wordt afgeleverd bij mij op kantoor dan vind ik het prima ;-)Geert1976 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:43:
in de U Naait nog Steeds komen de 'Shipped' statussen (TouchBar modellen) nu massaal binnen bij de 1ste wave bestellers.
Maar zoals eerder gezegd: ik denk dat EU pas beweging ziet vanaf het moment dat ze in eindhoven zijn
Edit: Betaling is gisterenavond/vanmorgen gereserveerd op de credit card! Status is nog "wordt verwerkt", ik verwacht maandag de volgende stap en woensdag ontvangst (verwachte levertijd op site is 16-23 november)
[ Voor 15% gewijzigd door smoken op 12-11-2016 12:00 ]
Mijn eerste ervaring met USB-c is matig. Ik heb een Nexus 5x (ook USB-C) en wanneer ik deze koppel aan mijn macbook krijg ik de volgende melding:

Het lukt me niet om bestanden over te zetten

Dan heb jij dus de nieuwe 13" noTB - en daarbij was het toch zo dat de USB-C poorten aan 1 kant minder stroom gaven dan de andere kant? Of had jij ze maar aan één kant zitten en dus sowieso zelfde stroom output.HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
Mijn eerste ervaring met USB-c is matig. Ik heb een Nexus 5x (ook USB-C) en wanneer ik deze koppel aan mijn macbook krijg ik de volgende melding:
[afbeelding]
Wel bijzonder overigens.
De nieuwe met touchbar is juist het model wat aan één kant minder capabel is. Sterker nog; de noTB heeft maar aan één kant ports.
It's dogged that does it
idd de noTB met aan 1 kant ports. Het lijkt erop dat de Nexus 5x überhaupt niet wil praten met een Macbook, ook niet met de vorige generaties. Ik kan wel snelladen via mijn macbook. Dat scheelt weer een adaptertje mee op reis.
Zou in de Apple store Brussel de nieuwe modellen al aanwezig zijn ? Vooral die met touchbar, ik wil ze eerst even irl zien voor ik beslis en bestel 13 of 15.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Wellicht een instelling in hoe de Nexus USB behandeld? Ik had ook moeilijkheden met een camera aan mijn Macbook Pro (2011 model) doordat de camera op een vage stand stond. Nadat dit veranderd was had ik geen problemen meer, ik heb overigens geen idee of het ook met USB-C zo werktHEY_DUDE schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
[afbeelding]

Ik weet niet zo niet wie hier de schuldige is, maar ik heb zo'n vermoeden dat we dit soort berichten steeds vaker gaan zien nu USB-C wat meer mainstream aan het worden is.HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
[afbeelding]
Aangezien het zo'n "open" standaard is, kan elke fabrikant er mee doen wat ze willen. Dat heeft ook tot gevolg dat je alleen op basis van het stekkertje niet meer 100% zeker kunt zijn van een correcte en verwachte werking.
In dit geval vermoed ik trouwens dat de Nexus meer stroom vraagt dan de poort op de MB kan leveren voor, snel laden of iets dergelijks.
Probeer anders de app Airdroid, kan je alles draadloos overzetten.HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:27:
idd de noTB met aan 1 kant ports. Het lijkt erop dat de Nexus 5x überhaupt niet wil praten met een Macbook, ook niet met de vorige generaties. Ik kan wel snelladen via mijn macbook. Dat scheelt weer een adaptertje mee op reis.
Ik heb het even opgezocht op de Apple website (https://support.apple.com/en-us/HT207256) :Tjoekie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:49:
[...]
Ik weet niet zo niet wie hier de schuldige is, maar ik heb zo'n vermoeden dat we dit soort berichten steeds vaker gaan zien nu USB-C wat meer mainstream aan het worden is.
Aangezien het zo'n "open" standaard is, kan elke fabrikant er mee doen wat ze willen. Dat heeft ook tot gevolg dat je alleen op basis van het stekkertje niet meer 100% zeker kunt zijn van een correcte en verwachte werking.
In dit geval vermoed ik trouwens dat de Nexus meer stroom vraagt dan de poort op de MB kan leveren voor, snel laden of iets dergelijks.
MacBook Pro (15-inch, Late 2016) and MacBook (13-inch, Late 2016, Four Thunderbolt 3 Ports) can power two devices that use up to 15 watts, and two more devices that use up to 7.5 watts. It doesn't matter which side of your MacBook Pro that they're connected to—power is delivered on a first-come, first-served basis.
MacBook Pro (13-inch, Late 2016, Two Thunderbolt 3 Ports) can power one device that uses up to 15 watts and one device that use up to 7.5 watts.
De Nexus 5X gebruikt denk ik net als mijn 6P 15 watts, dus snelladen zou zelfs moeten kunnen op de 13 zonder touchbar. Vind het een slechte zaak als je de Nexus niet kan connecten met je MBP, ik keek er al naar uit om mijn 6P snel te kunnen opladen met mijn Macbook.
Zoals al uitgelegd gebruikt Lightroom de GPU voor een aantal bewerkingen. De vraag is alleen of jouw bewerkingen dusdanig zijn dat je profijt hebt van een nog snellere GPU (er zijn namelijk mensen die Lightroom op hun MacBook hebben en daar heel tevreden over zijn). Als het op je huidige machine al aardig vlot gaat is dat wel een indicatie dat je winst niet zo heel erg groot zal zijn. Als je echt een goede indicatie wil hebben zul je het op zo'n nieuwe MBP moeten uitproberen.bollefles schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 05:25:
Duidelijke uitleg, merci. Nog een aanvullende vraag waarop je wellicht ook antwoord weet: als fervent Lightroomgebruiker ben ik ook op zoek naar een vervanger van m'n huidige MBPr. Loont het daarvoor om een dikkere GPU te nemen, of maakt dat niet zo gek veel uit?
Dank, duidelijk! 't Is nu "te doen". Als ik wat langer bezig ben gaat-ie aardig blazen en stotteren, en dat gebeurt vooral als ik retouches (clone/heal, of burn/dodge etc) doe. Ik denk dat die 20MP bestanden (D7100) best heftig zijn voor de late 2014 MBP. Met m'n D700-nefjes gaat het wel wat beter.ppl schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:47:
[...]
Zoals al uitgelegd gebruikt Lightroom de GPU voor een aantal bewerkingen. De vraag is alleen of jouw bewerkingen dusdanig zijn dat je profijt hebt van een nog snellere GPU (er zijn namelijk mensen die Lightroom op hun MacBook hebben en daar heel tevreden over zijn). Als het op je huidige machine al aardig vlot gaat is dat wel een indicatie dat je winst niet zo heel erg groot zal zijn. Als je echt een goede indicatie wil hebben zul je het op zo'n nieuwe MBP moeten uitproberen.
Ik heb een jaar een Macbook gehad en gebruikte daar Lightroom en Photoshop op, maar de prestaties zijn dan erg slecht! Ik zou inderdaad adviseren om beide te proberen, want het is een verschil van dag en nacht.ppl schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:47:
[...]
Zoals al uitgelegd gebruikt Lightroom de GPU voor een aantal bewerkingen. De vraag is alleen of jouw bewerkingen dusdanig zijn dat je profijt hebt van een nog snellere GPU (er zijn namelijk mensen die Lightroom op hun MacBook hebben en daar heel tevreden over zijn). Als het op je huidige machine al aardig vlot gaat is dat wel een indicatie dat je winst niet zo heel erg groot zal zijn. Als je echt een goede indicatie wil hebben zul je het op zo'n nieuwe MBP moeten uitproberen.
Ik liep gisteren langs de Apple store in San Fransisco daar hadden ze de twee modellen staan (met en zonder TB) wat op viel was dat de 13" zonder TB een "DEMO" (staat op de bodemplaat) was terwijl die met TB een gewone retail versie was. Er is dus al een een klein deel geleverd aan de stores lijkt het.
Het zijn mooie machines van dichtbij, naast de 12" MacBook ook zeker niet groot te noemen. Wat ik jammer vond was dat het scharnier van het scherm in meerdere delen is opgedeeld, het is niet meer een geheel zoals bij de vorige generatie.
Het zijn mooie machines van dichtbij, naast de 12" MacBook ook zeker niet groot te noemen. Wat ik jammer vond was dat het scharnier van het scherm in meerdere delen is opgedeeld, het is niet meer een geheel zoals bij de vorige generatie.
De meneer in deze review vertelt dat Final Cut Pro lekker draait, (mede) omdat het goed geoptimaliseerd is voor de nieuwe hardware. Wellicht dat daar voor Adobe ook nog winst te boeken is op deze nieuwe machines.iwan_app schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:21:
[...]
Ik heb een jaar een Macbook gehad en gebruikte daar Lightroom en Photoshop op, maar de prestaties zijn dan erg slecht! Ik zou inderdaad adviseren om beide te proberen, want het is een verschil van dag en nacht.
Ik zou het graag effe proberen op een nieuwe MBP, maar ik denk niet dat meneer A-Mac het goed vindt als ik daar effe Lightroom kom installeren
Waarom niet, je gaat een apparaat van 2 tot 4k aanschaffen, daar mag meneer a-mac toch best een beetje moeite voor doen. Volgens mij was het bij apple stores nooit een probleem om software te testen. Ik was vandaag bij meneer a-mac, maar zowel de NTB als de TB modellen waren daar afwezig.bollefles schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:43:
[...]
Ik zou het graag effe proberen op een nieuwe MBP, maar ik denk niet dat meneer A-Mac het goed vindt als ik daar effe Lightroom kom installeren
Maar ik neem aan dat de 13inch non touch/ touch toch lightroom via een extern scherm wel vlot moeten kunnen draaien toch? Zelf zit ik naar een van deze modellen te kijken. Ik gebruikte nu lightroom 4 op een Core2duo quad met 4gb geheugen en met de catalogus op een usb schijf, dat liep niet super snel maar wel aardig. Op mijn dell xps uit 2011 met i5 en 4gb loopt het wel erg langzaam. Hier verdenk ik vooral de 5200rpm interne schijf. Maar de combi van ssd, 8gb ram en de iris 540/550, die volgens mij al sneller is dan mijn oude GTX260 uit 2008, moet toch veel betere prestaties geven? Ik edit ook 24mp D7100 files, maar schiet max veertig gb per jaar.
Dankje voor je reactie. Ik maak geen vol gebruik van de GPU, ben geen video-editor of gamer. Dus mogelijk dat ik met de iGPU ook wel voorzien zou zijn, en daarmee zonder om te upgraden na de 460 met 4GB.The Unbelievabl schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:56:
[...]
Ik heb nog nooit een VM gedraaid dus ik weet niet wat wordt aangesproken maar ik denk wel dat áls je een upgrade doet je het beste de GPU kan updaten imo. Na wat ik heb gelezen denk ik dat daar een grotere bang for your bucks upgrade is dan de CPU maar als je de GPU helemaal niet gebruikt dan maakt dat natuurlijk niet uit.
Heb zelf het basis model 15" besteld met 512GB SSD. Ik twijfel wel nog altijd om een nieuwe bestelling te plaatsen met die 460 gpu. Heb nu een 2012 non retina met 512mb nvidia gpu die redelijk volstaat. Het geheugen verviervoudigd, maar de gigaflops gaan maar van 675 naar 1000. Gezien het hogere resolutie scherm heb ik toch mijn twijfels hoe grote upgrade het is.
Maar behalve dat. Hoe zit met de 2MB Upgrade van de cpu cache, tussen het 2.6ghz en 2.7ghz model?
Maar behalve dat. Hoe zit met de 2MB Upgrade van de cpu cache, tussen het 2.6ghz en 2.7ghz model?
Precies het model wat ik ook wil bestellen en zit ook met die vragen. Iemand hier een antwoord op?
Zo net even bij de welbekende warenhuis gespeeld met de mb12, mbpro13 en ipad 12.9.
En ik was altijd sceptisch over gebruikers van de 12" over de toetsenbord van dat valt reuze mee met de travel en het tikken er op. Dus niet. De 13" pro tikt zo veel beter! Heb ook even op de ipad pro met smart cover getypt en was aardig verrast over de travel. Maar verder is de pro toch echt de winnaar met het typen. Heb thuis een imac staan en de apple keyboard typt daar toch wel het fijnste en ook het meest ergonomisch. Verder het gewicht van de mb12" was erg licht en voor mobiliteit in en om huis maar ook voor op schoot erg fijn. Dan voelt de mb pro 13" ineens zwaar.( ondanks hij dat niet is.) de ipad pro daarintegen vond ik altijd erg groot maar als je ze zonlangs mekaar hebt valt het reuze mee. Het scherm is van alle toch wel goed en mooi. Kwa snelheid maken ze elkaar niks in gewoon huis tuin en keuken gebruik. maar merk wel thuis zou ik een desktop plaats niet inruilen voor alleen een macbook 12" en 13" of ipad pro. Wel als er een extern scherm + los tobo is om aan te sluiten. Ook voor netflix oid in bed of op de bank is voor mij toch wel de mb pro de winnaar, want ja ipad in bed word altijd vermoeid om
Hem vast te houden en in de apple smartcover valt hij steeds om als verzit ofzo. Toch zijn er tal van tablet stands maar ze halen het allemaal net niet vind ik persoonlijk.
Al met al winnaar voor mij als je niet naar de prijs kijkt de macbook 13".
En ik was altijd sceptisch over gebruikers van de 12" over de toetsenbord van dat valt reuze mee met de travel en het tikken er op. Dus niet. De 13" pro tikt zo veel beter! Heb ook even op de ipad pro met smart cover getypt en was aardig verrast over de travel. Maar verder is de pro toch echt de winnaar met het typen. Heb thuis een imac staan en de apple keyboard typt daar toch wel het fijnste en ook het meest ergonomisch. Verder het gewicht van de mb12" was erg licht en voor mobiliteit in en om huis maar ook voor op schoot erg fijn. Dan voelt de mb pro 13" ineens zwaar.( ondanks hij dat niet is.) de ipad pro daarintegen vond ik altijd erg groot maar als je ze zonlangs mekaar hebt valt het reuze mee. Het scherm is van alle toch wel goed en mooi. Kwa snelheid maken ze elkaar niks in gewoon huis tuin en keuken gebruik. maar merk wel thuis zou ik een desktop plaats niet inruilen voor alleen een macbook 12" en 13" of ipad pro. Wel als er een extern scherm + los tobo is om aan te sluiten. Ook voor netflix oid in bed of op de bank is voor mij toch wel de mb pro de winnaar, want ja ipad in bed word altijd vermoeid om
Hem vast te houden en in de apple smartcover valt hij steeds om als verzit ofzo. Toch zijn er tal van tablet stands maar ze halen het allemaal net niet vind ik persoonlijk.
Al met al winnaar voor mij als je niet naar de prijs kijkt de macbook 13".
Ik heb gekozen voor de 15" 2,6 Ghz en 460. Ik vond dat er tussen de GPU's meer verschil zou zitten dan tussen de processors. Ik heb het gevoel dat alleen als je heel vaak 100% processor gebruikt (renderen ofzo) dat je dan verschil gaat merken. CPU zal waarschijnlijk 5% sneller zijn per update, ik vond dat het geld niet waard maar misschien voor jou wel. De tflops van de GPU worden bijna verdubbeld tussen 450 en 460, leek mij wel handig als ik toch soms een game wil spelen.
Vind je? Het is uiteraard zeer persoonlijk, maar ik vind de nieuwe Pro matig typen. Gisteren bij de Media Markt heb ik 'm even geprobeerd. Erg korte travel en hij maakt mij te veel lawaai als ik een beetje doorratel. De oude Pro instapper die ernaast stond was veel fijner.Coldbullet schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:32:
En ik was altijd sceptisch over gebruikers van de 12" over de toetsenbord van dat valt reuze mee met de travel en het tikken er op. Dus niet. De 13" pro tikt zo veel beter!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Van de 15 inch zijn er 2 types.
Als ik ze allebei upgrade dan krijg ik een prijs verschil van 2 euro? Wtf waar komt dat vandaan?
1ste is:
Hardware
2,9‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor, Turbo Boost tot 3,8 GHz
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Radeon Pro 460 met 4 GB geheugen
Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Vier Thunderbolt 3-poorten
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
Bestelnummer: Z0SH
€ 2.647,00
En de 2de is:
Hardware
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
Bestelnummer: Z0SG
€ 2.649,00
Edit: studentenkorting wordt vreemd berekend. Zonder korting zijn de prijzen hetzelfde....
Neemt niet de vraag niet weg van, wat is het verschil in cpu behalve de snelheid en is dat merkbaar?
Als ik ze allebei upgrade dan krijg ik een prijs verschil van 2 euro? Wtf waar komt dat vandaan?
1ste is:
Hardware
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
€ 2.647,00
En de 2de is:
Hardware
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
€ 2.649,00
Edit: studentenkorting wordt vreemd berekend. Zonder korting zijn de prijzen hetzelfde....
Neemt niet de vraag niet weg van, wat is het verschil in cpu behalve de snelheid en is dat merkbaar?
[ Voor 10% gewijzigd door Chris89 op 13-11-2016 16:10 ]
Duurder is altijd beter hè
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb op de release avond de 15 inch met de 455 GPU besteld. Echter na het nodige twijfelen (455 = 1,3Tflops, en de 460 = 1,85Tflops) een verschil van +42% is dat mij toch die 120 euro extra waard! Zeker aangezien ik er weer de nodige jaren mee wil kunnen doen. En dan is die 120 euro op de 3200 euro toch minimaal.Chris89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:23:
Precies het model wat ik ook wil bestellen en zit ook met die vragen. Iemand hier een antwoord op?
Morgen even Apple bellen om de order om te zetten, ben benieuwd wat voor gevolg dit heeft voor de leverdatum
Die GPU komt er zeker in maar hoe zit het met de CPU?
Wat is daar het verschil in? Er is een 2,6, 2,7 en 2,9.
Met oog op de toekomst zeg nou dat wordt een 2,7 maar kan het voor mij zelf niet goed onderbouwen waarom zou ik die nu kiezen? Er is een verschil van 0,2 en kan ik langer mee? Maar wat is nu het echte verschil?
Met oog op de toekomst zeg nou dat wordt een 2,7 maar kan het voor mij zelf niet goed onderbouwen waarom zou ik die nu kiezen? Er is een verschil van 0,2 en kan ik langer mee? Maar wat is nu het echte verschil?
Ben bang dat het dan een nieuwe order wordt en dus achteraan in de rij... dat is tot nog toe altijd de standaard procedure geweest. Ookop het forum van macrumors lees je dat het nu zo gaat. Helaas...Onno_Devine schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:17:
[...]
Morgen even Apple bellen om de order om te zetten, ben benieuwd wat voor gevolg dit heeft voor de leverdatum
Ik hoop eigenlijk dat de mogelijkheid komt om fatsoenlijk eGPU's aan te kunnen gaan sluiten op MacOS. Ik heb zelf voor de 450 gekozen, aangezien ik 'm al duur genoeg vond en het voor mij geen productiemachine zal worden op grafisch gebied. Ik speel wel zo nu en dan met Lightroom en Photoshop, maar dat is me geen 100'en euro's meer waard. Als het ooit mogelijk wordt om bijvoorbeeld een 1080 kaartje in te kunnen prikken dan kun je zoiets altijd delen met mensen.
Dat zal balen zijn!rexgildo schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:24:
[...]
Ben bang dat het dan een nieuwe order wordt en dus achteraan in de rij... dat is tot nog toe altijd de standaard procedure geweest. Ookop het forum van macrumors lees je dat het nu zo gaat. Helaas...
Wellicht handig voor anderen die iets dergelijks overwegen ja, hoop voor je dat ik het mis heb!Onno_Devine schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:26:
[...]
Dat zal balen zijn!Ik zal het morgen even laten weten.
Nihil, verschil in procesor ga je niet merken. De enige uitzondering is wanneer je stevige rekentaken doet, dan is een 5-10% snellere processor 5-10% eerder klaar. Wat betreft future proof maakt het geen bal uit. Bespaar het verschil in processor en stop dat in de gpu.Chris89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:22:
Die GPU komt er zeker in maar hoe zit het met de CPU?
Het punt is eigenlijk tussen de 2,6 en 2,7 zit voor mij een verschil tussen van 102 euro. Op z'n laptop is dat niks maar als er geen verschil in zit dan is het zonde van het geld... Dan koop ik voor dat geld liever iets anders;-)
Als je niet voortdurend cpu intensieve taken doet lekker geld in je zak houden. Renderen, video editing, simulaties, hevig photoshop gebruik, gaming etc. zijn cpu intensief. In dat geval zou ik gelijk naar de 2.9 gaan.Chris89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:02:
Het punt is eigenlijk tussen de 2,6 en 2,7 zit voor mij een verschil tussen van 102 euro. Op z'n laptop is dat niks maar als er geen verschil in zit dan is het zonde van het geld... Dan koop ik voor dat geld liever iets anders;-)
Klopt ook wel echt super typt hij niet vind de imac toetsenbord beter. Maar de oude toetsenbord maken ze niet meer. en steeds achterom kijken van dat was beter of vond ik fijner word de nieuwe huidige lijn niet beter of slechter mee. Daaromvan de keuzes is de nieuwe pro beter dan de 12" maar vind die van de imac beterExirion schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:48:
[...]
Vind je? Het is uiteraard zeer persoonlijk, maar ik vind de nieuwe Pro matig typen. Gisteren bij de Media Markt heb ik 'm even geprobeerd. Erg korte travel en hij maakt mij te veel lawaai als ik een beetje doorratel. De oude Pro instapper die ernaast stond was veel fijner.
Voor mezelf ben ik de keuzen aan het maken tusse huidige imac 2013 27 high end en ipad pro of imac verkopen en een macbook + monitor usbc en tobo op het bureau en dan macbook ook voor de ipad doeleinde gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door Coldbullet op 13-11-2016 20:01 ]
Heeft er iemand al een betaalbare dock gevonden met alleen (2 keer is fijn) USB-A, HDMI en SD-kaartlezer? Ik hoef al die andere dingen niet
Als je de telefoon eerst volledig oplaad, dus tot 100% en dan nog een half uurtje langer aan de lader laten. En hem dan aan de MacBook aansluiten, misschien dat hij dan deze foutmelding niet geeft. Met alleen data verzenden zonder opladen zal hij waarschijnlijk erg weinig stroom trekken.HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
[afbeelding]
Ligt het aan mij, of zijn dit 2x dezelfde configuraties?Chris89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:59:
Van de 15 inch zijn er 2 types.
1ste is:
Hardware
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
€ 2.647,00
En de 2de is:
Hardware
16 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 512 GB
Touch Bar en Touch ID
Force Touch-trackpad
€ 2.649,00
Zoiets? http://minix.com.hk/nl/pr...c-usb-c-multiport-adapterThe Unbelievabl schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:22:
Heeft er iemand al een betaalbare dock gevonden met alleen (2 keer is fijn) USB-A, HDMI en SD-kaartlezer? Ik hoef al die andere dingen niet
Ik zit naar deze te kijken.The Unbelievabl schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:22:
Ik lees alleen problemen over compatibiliteit van al die usb-c adapters. Ik hoor graag eerst van iemand of het werkt
Ik wacht wel op een thunderbolt3 dock die werkt met de macbook. Maar goed, ben veeleisend denk ik: ethernet, displayport met werkende MST of dubbele HDMI/DP aansluiting, mogelijkheid tot opladen, en een paar usb3 poorten. Dat trekt een usb-c met slechts 10gbit niet ben ik bang.
Of ik moet het met 2 dongles doen, maar bij voorkeur niet.
Plugable is met eentje bezig, en neem aan nog wel wat anderen. Bestaande docks werken niet omdat een of andere TI chip net een nieuwere versie moet zijn om mac-compatible te zijn.
Of ik moet het met 2 dongles doen, maar bij voorkeur niet.
Plugable is met eentje bezig, en neem aan nog wel wat anderen. Bestaande docks werken niet omdat een of andere TI chip net een nieuwere versie moet zijn om mac-compatible te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door defusion op 13-11-2016 22:15 ]
OWC heeft een dock aangekondigd die op je wensen aansluit: https://www.owcdigital.co...underbolt-3-dock-overview
Ziet er perfect uit, klein genoeg om gewoon in mijn tas altijd mee te nemen en een nette prijs. Die van OWC is daarvoor teveel van het goedeHEY_DUDE schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:42:
[...]
Ik zit naar deze te kijken.
Ik lees alleen problemen over compatibiliteit van al die usb-c adapters. Ik hoor graag eerst van iemand of het werkt
Ik vind hem heel erg mooi maar ik zie nergens een prijs of hoe ik hem kan bestellen op de website?
en anders even op google zoeken, ik zie hem bij dx.com (zowel china als EU warehouse), alternate, bol, en een of andere minix webshop. Tussen de 82-110 euro.
Heel mooi, maar ook erg duur. Richting €350 lijkt het!DaMarcus schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:52:
OWC heeft een dock aangekondigd die op je wensen aansluit: https://www.owcdigital.co...underbolt-3-dock-overview
Nog even afwachten, verschillende fabrikanten noemen jan/feb 2017 als datum voor hun thunderbolt3 docks. Tot die tijd usb-c dongle zonder ethernet en slechts een externe monitor denk ik.
Bij de distributeur?The Unbelievabl schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:55:
[...]
Ik vind hem heel erg mooi maar ik zie nergens een prijs of hoe ik hem kan bestellen op de website?
Ik zit hier net met hetzelfde dilemma. Ik ga het toestel hoofdzakelijk gebruiken voor web/iOS development. Daarnaast ook voor 2D autocad. Als hobbyproject zou ik in de toekomst wel eens willen experimenteren met 3D renderings.Vilscon schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:13:
Heb zelf het basis model 15" besteld met 512GB SSD. Ik twijfel wel nog altijd om een nieuwe bestelling te plaatsen met die 460 gpu. Heb nu een 2012 non retina met 512mb nvidia gpu die redelijk volstaat. Het geheugen verviervoudigd, maar de gigaflops gaan maar van 675 naar 1000. Gezien het hogere resolutie scherm heb ik toch mijn twijfels hoe grote upgrade het is.
Buiten dat toekomstig hobbyproject heb ik de 460 gpu dus niet nodig. Maar als ik naar de preorders kijk op bv MacRumors dan zijn er toch heel wat mensen die de 460 nemen omwille van future proofing en het feit dat de 460 bijna tweemaal zo snel is als de 450. Hoe die prestaties zich dan verhouden tov extra warmte is nog onduidelijk op dit moment. Twijfels ....
Wat betreft de cpu is het grote verschil dat de 2.6 slechts 6mb cache heeft terwijl dit vanaf de 2.7 8mb is. Maar dat zal je in de praktijk niet snel merken denk ik. Een gpu upgrade lijkt me dan ook veel zinvoller dan een cpu upgrade.
Laat dus zeker weten of ze je order hebben kunnen aanpassen.
twitter: @NiVanc
@NiVanc,
Zojuist Apple gebeld. Order wijziging is hetzelfde als annuleren en opnieuw bestellen. Oftewel: achteraan aansluiten.
Ik bestel een nieuwe nu- en laat de huidige order binnenkomen. Deze testen en kijken in hoeverre ik m beter vind adhv diverse benchmarks en eigen use-cases.
Zou mooi zijn als ik meer dan 14 dagen de tijd zou hebben.. of iemand die m voor hetzelfde bedrag overkoopt, haha
Zojuist Apple gebeld. Order wijziging is hetzelfde als annuleren en opnieuw bestellen. Oftewel: achteraan aansluiten.
Ik bestel een nieuwe nu- en laat de huidige order binnenkomen. Deze testen en kijken in hoeverre ik m beter vind adhv diverse benchmarks en eigen use-cases.
Zou mooi zijn als ik meer dan 14 dagen de tijd zou hebben.. of iemand die m voor hetzelfde bedrag overkoopt, haha
Bedankt voor je berichtje. Ik vreesde er wel voor dat de order naar achter zou geschoven worden.Vilscon schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:10:
@NiVanc,
Het order nu plaatsen zou beteken dat het order zou aankomen tussen 19 - 23 december volgens mij.
nu de 1ste pre orders onderweg zijn (veel mensen krijgen 'm al vandaag of morgen binnen), verwacht ik toch wel dat eind van deze week de touchbar modellen gewoon verkrijgbaar zullen zijn in de NL Apple Store's.
Ik hoop het, want dan kan ik nog net mijn non-touchbar in gaan ruilen voor een touchbar model.
here's hoping!
Ik hoop het, want dan kan ik nog net mijn non-touchbar in gaan ruilen voor een touchbar model.
here's hoping!
Enige nadeel is dat BTO modellen nooit in de winkel liggen. Laat nou net driekwart van alle bestellingen BTO zijn..Geert1976 schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:34:
nu de 1ste pre orders onderweg zijn (veel mensen krijgen 'm al vandaag of morgen binnen), verwacht ik toch wel dat eind van deze week de touchbar modellen gewoon verkrijgbaar zullen zijn in de NL Apple Store's.
here's hoping!
ja dat is ook waar. In mijn geval zou het 'slechts' om een base 13'' gaan.Vilscon schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:20:
[...]
Enige nadeel is dat BTO modellen nooit in de winkel liggen. Laat nou net driekwart van alle bestellingen BTO zijn..
wel mooi dat jij weet dat de verhouding 75-25 weet. Werkzaam bij Apple afdeling Revenue?
Ik heb gisteren eentje besteld, levering 19-28 dec. Mooi op tijd voor kerstNiVanc schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:16:
[...]
Bedankt voor je berichtje. Ik vreesde er wel voor dat de order naar achter zou geschoven worden.
Het order nu plaatsen zou beteken dat het order zou aankomen tussen 19 - 23 december volgens mij.
Ik ben voor een 15" zilver met 2.6GHz/16GB/512GB/460/US gegaan.
Het verschil tussen de videokaarten lijkt toch wel erg groot, ook al zijn veel sites vrij negatief over de low/mid-range kaart tov. sommige andere mobile GPU's. Hopelijk kan je met deze kaart soms nog een spelletje draaien. Het leek me iig een betere value for money dan de upgrade van 2.6 naar 2.7GHz
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2016 10:28 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Pfff, ik vind het zó lastig.
Ik heb op dit moment een MacBook Pro mid 2012 (non-retina) met 16 GB geheugen en een 256 GB SSD ingebouwd als werkmachine gebruikt met het Adobe CC-pakket en als ik thuiswerk aangesloten op een 27 inch Thunderbolt Display.
Langzaam verandert mijn rol van deels ontwerper (wat ik er veelal bij deed omdat ik het leuk vond) naar steeds meer advieswerk in de communicatie en marketing. Af en toe moet ik nog wat ontwerpen/bewerken wat ik er nog wel bij wil blijven doen (nu ook de overstap aan het maken naar de programma's van Affinity).
Ik ben ook steeds vaker van huis en op locatie aan het werk waardoor ik wellicht een groter scherm fijner vind werken en het ontwerpt ook lekkerder op een 15 inch dan een 13 inch (toch?).
Wat zijn voor mij de opties? Ook gericht op de toekomst:
1) De MacBook Pro 2016 13 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en dual-core 2,9 i5 (geen dedicated videokaart).
2) De MacBook Pro 2016 15 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en quad-core i7 met Radeon 455/460.
Maar ik heb nog zoveel onzekerheden/vragen:
- Ik wil een laptop die minimaal 5 jaar toekomstproof is. Is het maximale geheugen van 16 GB dan al niet te weinig? Wachten tot er een upgrade komt naar 32 GB (volgend jaar)?
- Welke videokaart kan ik het beste kiezen voor de 15 inch? De 455? Of toch maar de 460 die 'maar' €120 extra is?
- Het prijsverschil tussen de 13 inch en 15 inch is zo'n €600-€800. Ook weer een drempel om voor de 15 inch te gaan.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb op dit moment een MacBook Pro mid 2012 (non-retina) met 16 GB geheugen en een 256 GB SSD ingebouwd als werkmachine gebruikt met het Adobe CC-pakket en als ik thuiswerk aangesloten op een 27 inch Thunderbolt Display.
Langzaam verandert mijn rol van deels ontwerper (wat ik er veelal bij deed omdat ik het leuk vond) naar steeds meer advieswerk in de communicatie en marketing. Af en toe moet ik nog wat ontwerpen/bewerken wat ik er nog wel bij wil blijven doen (nu ook de overstap aan het maken naar de programma's van Affinity).
Ik ben ook steeds vaker van huis en op locatie aan het werk waardoor ik wellicht een groter scherm fijner vind werken en het ontwerpt ook lekkerder op een 15 inch dan een 13 inch (toch?).
1) De MacBook Pro 2016 13 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en dual-core 2,9 i5 (geen dedicated videokaart).
2) De MacBook Pro 2016 15 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en quad-core i7 met Radeon 455/460.
Maar ik heb nog zoveel onzekerheden/vragen:
- Ik wil een laptop die minimaal 5 jaar toekomstproof is. Is het maximale geheugen van 16 GB dan al niet te weinig? Wachten tot er een upgrade komt naar 32 GB (volgend jaar)?
- Welke videokaart kan ik het beste kiezen voor de 15 inch? De 455? Of toch maar de 460 die 'maar' €120 extra is?
- Het prijsverschil tussen de 13 inch en 15 inch is zo'n €600-€800. Ook weer een drempel om voor de 15 inch te gaan.
Zou fijn zijn als er vandaag een update komt voor bestellingen uit de EU ....
Mijn bestelling staat nog steeds op "wordt verwerkt", verwachte levering 16-23 nov.
Apple gebeld, vandaag of morgen waarschijnlijk een update. Verzending vanuit China...
Mijn bestelling staat nog steeds op "wordt verwerkt", verwachte levering 16-23 nov.
Apple gebeld, vandaag of morgen waarschijnlijk een update. Verzending vanuit China...
Hopelijk krijgen de APR's deze week ook een lading met touchbars.
Er zijn zat mensen met een 5 jaar oud systeem waarbij 8 GB nog prima voldoet.NvM schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:48:
Hoe meer power, hoe langer hij het volhoudt. De 460 is 43% sneller dus je verwachte levensduur qua GPU ook. (alhoewel eGPU ook om de hoek ligt).- Welke videokaart kan ik het beste kiezen voor de 15 inch? De 455? Of toch maar de 460 die 'maar' €120 extra is?
Het instap 15" is iets duurder als een loaded 13". Dat de CPU, GPU etc veel sneller zijn maakt het IMO vrij makkelijk.- Het prijsverschil tussen de 13 inch en 15 inch is zo'n €600-€800. Ook weer een drempel om voor de 15 inch te gaan.
Zou schandalig zijn, in de US zijn ze al lang geland ... niet alleen betalen we dan veel meer, we worden ook min of meer herleid tot 2e kans klanten.smoken schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:48:
Zou fijn zijn als er vandaag een update komt voor bestellingen uit de EU ....
If it ain't broken it doesn't have enough features
Heb zelf ook met deze kwestie gezeten maar ik vond dat wanneer je naar 16GB in de 13" gaat, je beter in een keer voor de 15 kan gaan. Ik heb toen gekozen voor de 460, vond die meerprijs het wel waard. Ik vond de prijs van de 13" echt veel te hoog, van de 15" natuurlijk ook belachelijk maar relatief beter imo. Ik denk dat 16GB nog wel genoeg is voor de komende jaren maar dat hangt natuurlijk van je gebruik af. Ik wil iig niet meer naar 8 nu ik 16 gewend ben op mijn desktop.[b][message=49119001,noline]
Voor degenen die gekozen hebben om te upgraden naar de 460; wat was de reden hiervoor? Future proofing? Specfieke vereisten? ...
Als ik zo lees, hebben velen voor de 460 gekozen en vraag ik me af of ik toch niet de verkeerde keuze heb gemaakt met mijn 450.
Als ik zo lees, hebben velen voor de 460 gekozen en vraag ik me af of ik toch niet de verkeerde keuze heb gemaakt met mijn 450.
[ Voor 33% gewijzigd door NiVanc op 14-11-2016 11:36 ]
Persoonlijk heb ik gekozen voor de upgrade op basis van 2 punten:NiVanc schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:35:
Voor degenen die gekozen hebben om te upgraden naar de 460; wat was de reden hiervoor? Future proofing? Specfieke vereisten? ...
- ik teken in 3D (cpu), doe daarbij wat renderwerk met gpu rendering, videoediting, en af en toe een spelletje.
- 200 euro voor ongeveer dubbele preformance, relatief weinig als je het met het totaalbedrag vergelijkt, cpu upgrades kosten meer en leveren max 10% op.
Ik zou zeggen, als je niet echt spelletjes speelt of de grafische kaart gebruikt gaat het prima met de 450, deze is al iets beter dan voorgaande macbook pro dus zeker niet slecht.
Trust me, I'm an engineer
Wat een bulshitApache schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:18:
[...]
Zou schandalig zijn, in de US zijn ze al lang geland ... niet alleen betalen we dan veel meer, we worden ook min of meer herleid tot 2e kans klanten.

Ze betalen daar net zo veel als hier. Even een random voorbeeld, de dik uitgeruste 15" met TB kost in de VS $2799 excl. sales tax, dat is (zonder valutakosten te berekenen) €2598, in Nederland betalen we €2640 zonder BTW. 1.6% meer dus als je alle overige kosten van die dingen hier verkopen weglaat.
Update met betrekking om je order aan te passen.rexgildo schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:27:
[...]
Wellicht handig voor anderen die iets dergelijks overwegen ja, hoop voor je dat ik het mis heb!
De mevrouw aan de lijn bij Apple was niet erg mee denkende. Uiteindelijk zelf maar verschillende scenario's voor gesteld, volgende informatie kwam hier uit voort:
- Order laten aanpassen kan niet, dus annuleren, en dan wordt het geld terug gestort (5-7 werkdagen

- MacBook gewoon laten bezorgen en naar de Apple store gaan om hem dan alsnog om te ruilen, is mogelijk, maar ze hebben daar geen BTO opties standaard liggen, dus dat gaat helaas ook niet op.
- Opnieuw bestellen, Apple bellen, doorgeven dat dat de nieuwe order wordt, en het verschil alleen bij betalen met een bankoverschrijving
Enige nadeel is dat je wederom achteraan de rij staat. Maar dan neem ik maar voor lief.
Ik weet niet of ik die 460 nodig heb, maar ik denk dat ik uit eindelijk over 2 jaar toch spijt ga krijgen. Ik verwacht op den duur toch meer te gaan doen op grafische basis (aka nóg meer Sketch, nóg meer Photshop en t.z.t. nóg meer animatiewerk). Voor dit relatief lage verschil in prijs en toch de grote sprong vanochtend een nieuwe order geplaatst. Jammer genoeg had ik dit beter 2 weken geleden kunnen doen.. Maar ik ging destijds uit van een prijs van zo'n ~ €2500 voor een basis model incl. upgrade naar 512GB SSD. Dus €2939 was best wel een schok. Zeker met het idee dat ik sowieso een dGPU wilde, dus die 450 zou wel voldoen. Achteraf.. Tja, achteraf.
De oude bestelling behoud ik overigens en, zoals gezegd, even uit testen.. M'n huidige Macbook heb ik in principe al verkocht. 'Principe overeenkomst: zodra alles is overgezet mag je 'm overnemen' - Maar ik zit precies in m'n afstudeerperiode, dus kan niet zonder Macbook.
Ach ja, even afwachten, alles uitproberen en time will tell wat de beste keus zal zijn.
De oude bestelling behoud ik overigens en, zoals gezegd, even uit testen.. M'n huidige Macbook heb ik in principe al verkocht. 'Principe overeenkomst: zodra alles is overgezet mag je 'm overnemen' - Maar ik zit precies in m'n afstudeerperiode, dus kan niet zonder Macbook.
Ach ja, even afwachten, alles uitproberen en time will tell wat de beste keus zal zijn.
Prijzen zijn inderdaad belachelijk duur, zelfs met studenten korting (wat trouwens niet heel veel is) blijven de prijzen hoog. Zelf kijk ik even wat er met de prijzen gaat gebeuren op Black Friday 
Natuurlijk is er altijd nog de mogelijkheid voor refurbished MacBooks. Voor degene die niet weten wat dit zijn, het zijn in principe oude MacBooks met nieuwe hardware, en stukken goedkoper!
Er zijn verschillende websites die refurbished MacBooks verkopen, voorbeelden zijn:
- https://leap.nl
- https://refurbished.nl
Apple verkoopt zelf ook refurbished modellen, maar deze blijven (zoals met de meeste Apple producten) prijzig.
Natuurlijk is er altijd nog de mogelijkheid voor refurbished MacBooks. Voor degene die niet weten wat dit zijn, het zijn in principe oude MacBooks met nieuwe hardware, en stukken goedkoper!
Er zijn verschillende websites die refurbished MacBooks verkopen, voorbeelden zijn:
- https://leap.nl
- https://refurbished.nl
Apple verkoopt zelf ook refurbished modellen, maar deze blijven (zoals met de meeste Apple producten) prijzig.
I wonder why... nieuws: Test-Aankoop: veel mis met refurbished iPhones in BelgiëJoramH schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:48:
[...]
Dat gaat over iPhones
Mij lijkt het stukken lastiger een iPhone nieuw leven in te blazen vergeleken met een macbook, maar zoveel verstand heb ik er dan ook weer niet van
Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in warmte ontwikkeling. Ik verwacht dat de 450 minder warmte zal genereren en bijgevolg minder lawaai door het aanslaan van de fans.Vilscon schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:07:
Ik weet niet of ik die 460 nodig heb, maar ik denk dat ik uit eindelijk over 2 jaar toch spijt ga krijgen. Ik verwacht op den duur toch meer te gaan doen op grafische basis (aka nóg meer Sketch, nóg meer Photshop en t.z.t. nóg meer animatiewerk). Voor dit relatief lage verschil in prijs en toch de grote sprong vanochtend een nieuwe order geplaatst. Jammer genoeg had ik dit beter 2 weken geleden kunnen doen.. Maar ik ging destijds uit van een prijs van zo'n ~ €2500 voor een basis model incl. upgrade naar 512GB SSD. Dus €2939 was best wel een schok. Zeker met het idee dat ik sowieso een dGPU wilde, dus die 450 zou wel voldoen. Achteraf.. Tja, achteraf.
Is het al gekend wanneer het review embargo wordt opgeheven? Zou graag de eerste reviews lezen
Edit: de eerste reviews zijn er: http://www.theverge.com/2...16-13-inch-15-inch-laptop
[ Voor 5% gewijzigd door NiVanc op 14-11-2016 14:06 ]
review van The Verge zojuist released, de Touch Bar MBP dus;
1 uitspraak eruit gepakt:
COMPLICATED TOUCH BAR OPTIONS ENDED UP SLOWING ME DOWN
Ik heb net de video gezien en sommige apps zijn al erg goed geoptimaliseerd voor de touchbar. Bij anderen kan het nog heel wat beter. Ontwikkelaars hebben dus duidelijk nog tijd nodig om te leren hoe ze de touchbar nu het best kunnen gebruiken.Geert1976 schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:10:
review van The Verge zojuist released, de Touch Bar MBP dus;
Het klinkt gek, maar ik denk dat wanneer ik windows zou draaien, ik een overklok-programma zou zoeken om de 460 met 25% te downclocken. Dan heb je wel 1024 streampipelines maar lagere kloksnelheid. Ik denk dat je met minder warmte meer performance krijgt.NiVanc schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:02:
[...]Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in warmte ontwikkeling. Ik verwacht dat de 450 minder warmte zal genereren en bijgevolg minder lawaai door het aanslaan van de fans.
Je gooit wel wat geld weg, dat dan weer wel.
Gewoon voor de 16 gaan. Bron: https://www.zdziarski.com/blog/?p=6355NvM schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:48:
Qua videokaart, ik ga die extra power niet gebruiken. Dan is elke extra euro toch weggegooid? Mocht je nou echt spijt krijgen, dan verkoop je je notebook en neem je een nieuwe.
Ik snap dat het prijsverschil een drempel is, maar 13 of 15 inch is een heel bewuste keuze, en maakt bovenstaande overwegingen compleet pietluttig.
Noot: de 13" kun je niet krijgen met een quad-core. Het is dus óf een 13" dual core i7, óf een 15" met quad core i7.NvM schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:48:
Pfff, ik vind het zó lastig.
..knip..
1) De MacBook Pro 2016 13 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en dual-core 2,9 i5.
2) De MacBook Pro 2016 13 inch met touch bar, 512 GB SSD, 16 GB geheugen en quad-core i7.
... knip ...
Fotonerd
Review van The Verge vergelijken ze de batterijduur tussen de verschillende laptops door de helderheid op 65% te zetten. Lijkt me niet een eerlijke vergelijking als je ziet dat de MBP een heel veel hogere maximum helderheid heeft dan bijv de XPS. Tweakers test dat dan beter door vaste hoeveelheid nits te gebruiken.
Oeps, dat moet de 15 inch zijn. Gewijzigd!Xilantof schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:24:
[...]
Noot: de 13" kun je niet krijgen met een quad-core. Het is dus óf een 13" dual core i7, óf een 15" met quad core i7.
Zoveel reviews online en geen van alle merken iets op over geluidsniveau onder full-load. Allemaal flutreviews dus
Verwijderd
Pff net die van tech crunch zitten kijken. Die vullen rustig 2:45 met info als, er zitten 4 TB poorten op en een headphone jack YAY! Meer nietDelerium schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:03:
Zoveel reviews online en geen van alle merken iets op over geluidsniveau onder full-load. Allemaal flutreviews dus
Ik heb een 13 inch NTB, hij is best wel luid onder full load. Ik verwacht door de dGPU nog wel wat meer geluid bij de 15 inch.Delerium schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:03:
Op zichzelf verwacht ik dat ook wel. Maar jouw laptop heeft slechts 1 fan, de OLED-versies hebben een zwaardere CPU maar twee fans.HEY_DUDE schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:27:
[...]
Ik heb een 13 inch NTB, hij is best wel luid onder full load. Ik verwacht door de dGPU nog wel wat meer geluid bij de 15 inch.
Apple merkte op tijdens de keynote dat warmteafvoer opnieuw ontworpen was dus ergens vind ik dat reviews daar iets op mogen aanmerken. Niets op te merken met je waarneming, maar ik hoop dat reviewsites het kunnen vergelijken met andere gangbare modellen (of concurrentie).
Mijn MacbookPro 13" uit 2014 (en ook die uit 2007) maakte ook een hoop herrie, je leert het te plaatsen maar iets minder is wenselijk.
Maw. het is nog niet negatief opgevallen.Delerium schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:03:
Ik vindt 'm eigenlijk vrijwel stil. Heb jij een andere cpu misschien? Heb zelf de basic 2ghz, en voor de grap eens ca 10 minuten cpu volledig belast. Moest echt m'n oor bij de uitgang houden om iets te horen.
Was wel alleen CPU load met een zeer simpel programma (yes > /dev/null, en dat een paar keer). Misschien dat GPU belasten meer effect heeft, of als er ingewikkeldere dingen gedaan moeten worden.
(Praktische dingen heb ik nog niks zwaars ermee gedaan, alleen filevault encryption laten lopen en wat programma's installeren)
Was wel alleen CPU load met een zeer simpel programma (yes > /dev/null, en dat een paar keer). Misschien dat GPU belasten meer effect heeft, of als er ingewikkeldere dingen gedaan moeten worden.
(Praktische dingen heb ik nog niks zwaars ermee gedaan, alleen filevault encryption laten lopen en wat programma's installeren)
[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 14-11-2016 20:00 ]
idd GPU, yes > dev/null laat bij mij de fan ook niet draaien.defusion schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:58:
Ik vindt 'm eigenlijk vrijwel stil. Heb jij een andere cpu misschien? Heb zelf de basic 2ghz, en voor de grap eens ca 10 minuten cpu volledig belast. Moest echt m'n oor bij de uitgang houden om iets te horen.
Plaatje doet het niet. http://arstechnica.com/vi...ar-macbook-pros-reviewed/
GPU T-rex (offscreen) valt best mee
Radeon 455: 273.9
Iris 550: 191.5
Iris 540: 173.8
Iris 6100: 90.8
En de oude modellen:
Iris 5200: 124.6
Radeon RX370: 194.6
Het verhaal eromheen is dat de Pro-serie de boel kan runnen op 35Watt terwijl bv de Pascal-serie (1060) wel 85 Watt nodig heeft. Nog los van het feit dat AMD wel 2 externe 5k-schermen kan weergeven.
GPU T-rex (offscreen) valt best mee
Radeon 455: 273.9
Iris 550: 191.5
Iris 540: 173.8
Iris 6100: 90.8
En de oude modellen:
Iris 5200: 124.6
Radeon RX370: 194.6
Het verhaal eromheen is dat de Pro-serie de boel kan runnen op 35Watt terwijl bv de Pascal-serie (1060) wel 85 Watt nodig heeft. Nog los van het feit dat AMD wel 2 externe 5k-schermen kan weergeven.
[ Voor 86% gewijzigd door Delerium op 14-11-2016 20:10 ]
http://arstechnica.com/video/2016/11/the-2016-13-and-15-inch-touch-bar-macbook-pros-reviewed/
CPU verschil tussen de 2.0GHz i5 NTB en de 2.9GHz i5 TB is nihil in de benchmarks. Battery life is wel iets minder. Voor performance hoef je dus niet te upgraden naar de TB versie.
CPU verschil tussen de 2.0GHz i5 NTB en de 2.9GHz i5 TB is nihil in de benchmarks. Battery life is wel iets minder. Voor performance hoef je dus niet te upgraden naar de TB versie.
[ Voor 13% gewijzigd door HEY_DUDE op 14-11-2016 20:34 ]
Pfff, had écht verwacht dat mijn bestelling vandaag verzonden zou worden...
Helaas ,.....
Helaas ,.....
De TB versie heeft naast de iets hogere snelheid ook dus een microfoon extra, snellere wifi en 2 extra tb poorten.. Ik ben benieuwd hoeveel je in praktijk van de langzamere wifi merkt. Voor hetzelfde geld kun je de non-touch weer upgraden naar 16gb geheugen, ook hierbij is de vraag hoeveel verschil je met de 8gb variant gaat merken. Als je af en toe daarboven komt is de ssd natuurlijk ook erg snel om te swappen.
Ssd gebruiken om te swappen met ram is zelfs met een rete snelle ssd veel minder effectief.gelukkie schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:43:
De TB versie heeft naast de iets hogere snelheid ook dus een microfoon extra, snellere wifi en 2 extra tb poorten.. Ik ben benieuwd hoeveel je in praktijk van de langzamere wifi merkt. Voor hetzelfde geld kun je de non-touch weer upgraden naar 16gb geheugen, ook hierbij is de vraag hoeveel verschil je met de 8gb variant gaat merken. Als je af en toe daarboven komt is de ssd natuurlijk ook erg snel om te swappen.
Er is wel meer mis met die reviews daar (de versie met de touchbar, de versie zonder de touchbar, die van Walt). Het lijkt niet echt dat ze de producten snappen en ze maken zich er wel heel erg gemakkelijk af met de review zelf ("lees ff die andere review"; reviewer komt erachter dat ie de enige is met een wel erg slechte accuduur (andere die hij gevraagd heeft hebben een veel betere accuduur) waarbij hij nooit de oorzaak heeft weten te vinden en dan alsnog de conclusie trekken dat het de laptop isThe Unbelievabl schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:43:
Review van The Verge vergelijken ze de batterijduur tussen de verschillende laptops door de helderheid op 65% te zetten. Lijkt me niet een eerlijke vergelijking als je ziet dat de MBP een heel veel hogere maximum helderheid heeft dan bijv de XPS. Tweakers test dat dan beter door vaste hoeveelheid nits te gebruiken.

Dit is meer herhalen wat Apple heeft gepresenteerd dan dat het een review is en het verhaal naar de conclusie schrijven. Jammer want je wilt juist weten hoe handig bepaalde zaken zijn, hoe dit in de toekomst eruit gaat zien, wat je met die touch bar kunt doen (zelf aanpassen, wat het doet onder load bijv.) enz. zodat je het apparaat beter kunt plaatsen (dus meer dingen gericht op workflow, dagelijkse werkzaamheden). De enige review die daar een beetje in de buurt komt is die van Arstechnica. De hoop ligt nu een beetje bij Anandtech.
Als je die SSD snel om zeep wilt helpen wel ja....gelukkie schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:43:
Als je af en toe daarboven komt is de ssd natuurlijk ook erg snel om te swappen.
Ik heb anders nergens last van met m'n rMBP van 2012. Die SSD is toch wel heel intensief belast de afgelopen jaren. Ik ken de theorie van het slijten, maar in de praktijk heeft volgens mij nog nooit iemand dat gemerktbase_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:50:
[...]
Als je die SSD snel om zeep wilt helpen wel ja....Dat is nou net een van de dingen waar je een SSD niet voor moet gebruiken aangezien die dingen slijten.
De nieuwe SSD is zo snel dat het maar de vraag is of je iets merkt van het swappen. Schakelen tussen je IDE en je browser of tussen twee hoge resolutie-afbeeldingen in Photoshop zal misschien een fractie van een seconde langer duren, net zolang als het loslaten van de command-tab toetsen.Wouter Lucassen schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:08:
[...]
Ssd gebruiken om te swappen met ram is zelfs met een rete snelle ssd veel minder effectief.
Ik draai nu op m'n 2011 MBP met 8GB geheugen ook mijn mail, browser, IDE, en twee VM's zonder problemen naast elkaar. Ik heb nu wel een 16GB MBP besteld maar ik denk dat 8GB echt voor heel veel mensen ruim voldoende is.
Het vele gehuil op verschillende fora op internet dat de nieuwe MBP niet voor pro's is vanwege het 16GB-plafond vind ik dan ook erg overdreven.
Ben het zeker met dat tweede eens. 8gb is voor de meeste mensen ruim voldoende.edwinjm schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:53:
[...]
De nieuwe SSD is zo snel dat het maar de vraag is of je iets merkt van het swappen. Schakelen tussen je IDE en je browser of tussen twee hoge resolutie-afbeeldingen in Photoshop zal misschien een fractie van een seconde langer duren, net zolang als het loslaten van de command-tab toetsen.
Ik draai nu op m'n 2011 MBP met 8GB geheugen ook mijn mail, browser, IDE, en twee VM's zonder problemen naast elkaar. Ik heb nu wel een 16GB MBP besteld maar ik denk dat 8GB echt voor heel veel mensen ruim voldoende is.
Het vele gehuil op verschillende fora op internet dat de nieuwe MBP niet voor pro's is vanwege het 16GB-plafond vind ik dan ook erg overdreven.