Eerst even mijn motivatie om dit topic te starten. Hue van Philips is inmmidels een groot een populair topic hier op Tweakers. Daar is ook al tijden een eigen topic voor. Vragen over Osram komen daar ook altijd terecht, omdat je - na wat tweaken - via de Hue Bridge ook Osram producten kunt aansturen. Osram timmert met Lightify echter flink aan de weg, dus leek het mij relevant om er een eigen topic voor te starten. Ik ben Ilya en ik heb naast Hue ook Osram
.
Eerst even een algemeen (verkoop)praatje met dank aan Osram:
Osram heeft leuke producten maar de informatie op de website(s) is zo nu en dan niet zo heel duidelijk. Zo heb je de hoofdsite osram-lamps.com met aandacht voor hun Smart Home productenlijn. Osram is sinds kort van naam veranderd, maar ook dat gaat verhuld in onduidelijkheden als je het mij vraagt. Ledvance is de nieuwe naam en alle Lightify producten vind je nu dan ook op de nieuwe website:
http://www.ledvance.nl/ld...y/lightify-home/index.jsp
Naast de Lightify Home productenrange heb je ook een professionele lijn aan lightproducten (Lightify Professional). Hier zal het vooral om de Home producten gaan.
Wat is het? |
![]() Het gaat hier om slimme lampen, varierend van de bekende 'bulbs' die je in bestaande armaturen oid kunt draaien, tot spotjes, ledtrips en zelfs tuinspots. Die slimme lampen zijn allemaal zuinige LED's; een manier om het stroomverbruik bij lichtverbruik omlaag te brengen. Een LED is superzuinig vergeleken traditionele lampen. Wat is er nu slim aan? Je kunt de lampen via een app op je mobiel besturen. Denk aan aan/uit, dimmen, van kleur laten veranderen, maar belangrijjker; je kunt ze in complete programma's aansturen. Dus, automatisch om een bepaalde tijd aan of uit, langzaam laten aangaan en meer. Je hebt zelfs een plug die als adapter fungeert, zodat je andere lampen ook in de programma's kunt opnemen (denk aan de kerstboom, of een 'raar armatuur' met afwijkende lampen. Alles kan |
Eerst even een algemeen (verkoop)praatje met dank aan Osram:
OSRAM LIGHTIFY - Slimme verlichting in een handomdraai |
Licht kan niet alleen worden gebruikt om optimaal te kunnen werken, maar ook om te ontspannen. Licht creëert sfeer in de ruimste zin van het woord. Zo kan een gezellige avond veranderen in een unieke ervaring en is een avond thuis op de bank nog nooit zo rustgevend geweest. We leven in een tijd waarin handige technologische snufjes het dagelijks leven vergemakkelijken. LIGHTIFY Home van OSRAM is een innovatief en intelligent verlichtingssysteem voor in en om het huis. Met dit systeem kunt u zelf de verlichting aanpassen naar uw eigen wensen. De intelligente LIGHTIFY LED lampen kunnen worden aangestuurd door de LIGHTIFY Home app. Met deze app kunt u de lampen traploos dimmen. Daarnaast kunt u hiermee een tijdschakelaar instellen en kunt u eindeloos veel verschillende kleurnuances kiezen. Om uw smartphone of tablet met uw lamp te laten communiceren, maakt u gebruik van de LIGHTIFY Home Gateway. Deze gateway vormt de kern van het systeem en kan draadloos verbonden en geïntegreerd worden in WLAN. De reeks LIGHTIFY LED lampen maakt de overstap naar draadloze stuursystemen bijzonder eenvoudig. OSRAM biedt LIGHTIFY lichtbronnen in klassieke lampvormen zodat u geen armaturen hoeft te vervangen om gebruik te maken van het intelligente verlichtingssysteem. Voor buitengebruik is de LIGHTIFY Gardenspot ideaal om verlichtingseffecten te creëren. Naast de LIGHTIFY lampen en armaturen kunt u ook met LIGHTIFY flexibele zelfklevende LED strips het licht aanpassen. De LED strips zijn ideaal voor gebruik als accentverlichting en zijn goed te combineren met vele andere LIGHTIFY producten zodat u uw gehele woning, zowel binnen als buiten, kunt voorzien van slimme verlichting die u naar eigen wens kunt instellen. |
Osram heeft leuke producten maar de informatie op de website(s) is zo nu en dan niet zo heel duidelijk. Zo heb je de hoofdsite osram-lamps.com met aandacht voor hun Smart Home productenlijn. Osram is sinds kort van naam veranderd, maar ook dat gaat verhuld in onduidelijkheden als je het mij vraagt. Ledvance is de nieuwe naam en alle Lightify producten vind je nu dan ook op de nieuwe website:
http://www.ledvance.nl/ld...y/lightify-home/index.jsp
Naast de Lightify Home productenrange heb je ook een professionele lijn aan lightproducten (Lightify Professional). Hier zal het vooral om de Home producten gaan.
Hieronder een overzicht met de verschillende Osram Lightify producten:
LIGHTIFY Gateway Home |
![]() Net als bij Hue begint het allemaal met de bridge, ook wel de Lightify Gateway genoemd. Wat kenmerken:
|
6 verschillende lampen |
Momenteel heeft Osram 6 verschillende Lightify lampen, varierend van lampen voor de e27 voet, de e14 voet en een tweetal GU10 spotjes. Hieronder een overzicht met de belangrijkste details: Lightify Classic TW e27![]() Dit is een standaard e27 witte lamp, waarbij TW voor Tunable White staat. M.a.w. de lamp kan van warm wit naar koud wit (2.700K-6.500K). Verder zijn de lampen dimbaar.
Lightify Classic RGBW e27![]()
Lightify Classic White e27![]() Een standaard witte lamp, waarbij de kleurtemperatuur niet te regelen is.
Lightify Classic TW e14![]() In tegenstelling tot Hue heeft Osram wel een e14 lamp uitgebracht. Perfect voor de armaturen met een kleine fitting, waar deze e14 in past.
Lightify Par16 TW GU10![]() De Tunable White (aan te passen kleurentemperatuur binnen het witte licht) GU10 spot van Osram.
Lightify Par16 RGBW GU10![]() De Tunable White kleurenversie van de GU10 spot van Osram.
|
Lightify Flex; de RGBW Lightstrip |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De populaire Lightstrip. 2 meter lang en 12mm breed. RGBW voor alle kleuren die je maar wilt. Dimbaar via de Gateway en de kleurtemperatuur is ook in te stellen. Bevat een sticker voor montage, maar ik gebruik altijd een rolletje tesa dubbelzijdig tape zodat ik het later nog eens kan verplaatsen indien nodig. |
Voor in de tuin: Lightify GardenSpot |
![]() ![]() Speciaal voor in de tuin heb je nog de Lightify Gardenspot. Deze gardenspot heb je in twee versies:
Voor beide versies heb je nog de mogelijkheid om uit te breiden, telkens per 3 spots. Op de White versie werkt alleen het White verlengstuk, op de RGB versie werkt alleen het RGB verlengstuk. Voor zover ik weet is de basisset IP44 (spatwaterdicht) en het uitbreidingstuk IP66. Je kunt de connector ter hoogte van de stekker ontkoppelen, handig bij het plaatsen (zie het schema hieronder). De spots zitten om de 50cm (bij de basisset, maar ook bij de uitbreiding). ![]() TIP: wil je de ledjes via de stickers monteren? Koop dan een rolletje Tesa Powerbond montagetape, zodat je de spots altijd nog een keertje kunt verplaatsen. Ik heb het ook gebruikt om de afstand tussen elke spot te verkleinen, zonder dat de voedingskabeltjes zichtbaar waren. |
Voor in de tuin: Lightify GardenPole |
![]() Vergelijkbaar met de Gardenspots, maar nu in de vorm van kleine paaltjes. 5 RGBW paaltjes in de basisset, per 3 uitbreidbaar. 80lumen per paaltje, dimbaar via de Gateway (per oktober 2016 beschikbaar). |
Voor in de tuin: Lightify Flex Outdoor |
![]() Weer een Lightstrip, maar nu voor buiten (IP65). 4.8 meter lang. RGBW voor alle kleuren die je maar wilt. Dimbaar via de Gateway (per oktober 2016 beschikbaar). |
LIGHTIFY Plug |
![]() De plug is fantastisch. Hiermee kun je namelijk niet-Lightify producten aan het netwerk hangen en dus ook aan/uit schakelen, en in je programma's verwerken. Denk hierbij bv aan:
|
LIGHTIFY Switch |
![]() Nu heb je ook de Lightify Switch, waarmee je de lampen makkelijk aan/uit (en meer) kunt schakelen. Wat details:
|
Op- en aanmerkingen |
|
[ Voor 178% gewijzigd door GustavSan op 12-12-2016 11:26 ]