• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:48
Eerst even mijn motivatie om dit topic te starten. Hue van Philips is inmmidels een groot een populair topic hier op Tweakers. Daar is ook al tijden een eigen topic voor. Vragen over Osram komen daar ook altijd terecht, omdat je - na wat tweaken - via de Hue Bridge ook Osram producten kunt aansturen. Osram timmert met Lightify echter flink aan de weg, dus leek het mij relevant om er een eigen topic voor te starten. Ik ben Ilya en ik heb naast Hue ook Osram :).

Wat is het?

Het gaat hier om slimme lampen, varierend van de bekende 'bulbs' die je in bestaande armaturen oid kunt draaien, tot spotjes, ledtrips en zelfs tuinspots. Die slimme lampen zijn allemaal zuinige LED's; een manier om het stroomverbruik bij lichtverbruik omlaag te brengen. Een LED is superzuinig vergeleken traditionele lampen. Wat is er nu slim aan? Je kunt de lampen via een app op je mobiel besturen. Denk aan aan/uit, dimmen, van kleur laten veranderen, maar belangrijjker; je kunt ze in complete programma's aansturen. Dus, automatisch om een bepaalde tijd aan of uit, langzaam laten aangaan en meer. Je hebt zelfs een plug die als adapter fungeert, zodat je andere lampen ook in de programma's kunt opnemen (denk aan de kerstboom, of een 'raar armatuur' met afwijkende lampen. Alles kan :)

Eerst even een algemeen (verkoop)praatje met dank aan Osram:

OSRAM LIGHTIFY - Slimme verlichting in een handomdraai

Licht kan niet alleen worden gebruikt om optimaal te kunnen werken, maar ook om te ontspannen. Licht creëert sfeer in de ruimste zin van het woord. Zo kan een gezellige avond veranderen in een unieke ervaring en is een avond thuis op de bank nog nooit zo rustgevend geweest. We leven in een tijd waarin handige technologische snufjes het dagelijks leven vergemakkelijken. LIGHTIFY Home van OSRAM is een innovatief en intelligent verlichtingssysteem voor in en om het huis. Met dit systeem kunt u zelf de verlichting aanpassen naar uw eigen wensen. De intelligente LIGHTIFY LED lampen kunnen worden aangestuurd door de LIGHTIFY Home app. Met deze app kunt u de lampen traploos dimmen. Daarnaast kunt u hiermee een tijdschakelaar instellen en kunt u eindeloos veel verschillende kleurnuances kiezen.

Om uw smartphone of tablet met uw lamp te laten communiceren, maakt u gebruik van de LIGHTIFY Home Gateway. Deze gateway vormt de kern van het systeem en kan draadloos verbonden en geïntegreerd worden in WLAN. De reeks LIGHTIFY LED lampen maakt de overstap naar draadloze stuursystemen bijzonder eenvoudig. OSRAM biedt LIGHTIFY lichtbronnen in klassieke lampvormen zodat u geen armaturen hoeft te vervangen om gebruik te maken van het intelligente verlichtingssysteem. Voor buitengebruik is de LIGHTIFY Gardenspot ideaal om verlichtingseffecten te creëren. Naast de LIGHTIFY lampen en armaturen kunt u ook met LIGHTIFY flexibele zelfklevende LED strips het licht aanpassen. De LED strips zijn ideaal voor gebruik als accentverlichting en zijn goed te combineren met vele andere LIGHTIFY producten zodat u uw gehele woning, zowel binnen als buiten, kunt voorzien van slimme verlichting die u naar eigen wens kunt instellen.

Osram heeft leuke producten maar de informatie op de website(s) is zo nu en dan niet zo heel duidelijk. Zo heb je de hoofdsite osram-lamps.com met aandacht voor hun Smart Home productenlijn. Osram is sinds kort van naam veranderd, maar ook dat gaat verhuld in onduidelijkheden als je het mij vraagt. Ledvance is de nieuwe naam en alle Lightify producten vind je nu dan ook op de nieuwe website:

http://www.ledvance.nl/ld...y/lightify-home/index.jsp

Naast de Lightify Home productenrange heb je ook een professionele lijn aan lightproducten (Lightify Professional). Hier zal het vooral om de Home producten gaan.

Hieronder een overzicht met de verschillende Osram Lightify producten:
LIGHTIFY Gateway Home

Net als bij Hue begint het allemaal met de bridge, ook wel de Lightify Gateway genoemd. Wat kenmerken:
  • Brug tussen slimme apparaten en lampen, armaturen en componenten met LIGHTIFY functie
  • Verbindt maximaal 50 producten met LIGHTIFY functie
  • Intelligente draadloze lichtsturing
Wat vooral van belang is: de Lampen zijn zonder de Gateway niet via de mobiele app aan te sturen. De Gateway is in tegenstelling tot de Hue Bridge een stekker die rechtstreeks in het stopcontact past (niet echt handig, want bij een dubbel stopcontact of bij een stekkerdoos past er hierdoor niks meer in het stopcontact erboven en/of eronder).

6 verschillende lampen

Momenteel heeft Osram 6 verschillende Lightify lampen, varierend van lampen voor de e27 voet, de e14 voet en een tweetal GU10 spotjes. Hieronder een overzicht met de belangrijkste details:
Lightify Classic TW e27

Dit is een standaard e27 witte lamp, waarbij TW voor Tunable White staat. M.a.w. de lamp kan van warm wit naar koud wit (2.700K-6.500K). Verder zijn de lampen dimbaar.
  • Aanpasbare lichtkleur via Tunable White: Warm White tot daglicht (2.700K-6.500K)
  • Dimbaar via LIGHTIFY
  • Levensduur: max. 20.000 u
Lightify Classic RGBW e27
  • RGB-kleursturing, circa 16 miljoen kleuropties instelbaar
  • Aanpasbare kleurtemperatuur via Tunable White: 2.000…6.500K
  • Dimbaar via LIGHTIFY
Lightify Classic White e27

Een standaard witte lamp, waarbij de kleurtemperatuur niet te regelen is.
  • Kleurtemperatuur: 2.700 K
  • Dimbaar via LIGHTIFY
Lightify Classic TW e14

In tegenstelling tot Hue heeft Osram wel een e14 lamp uitgebracht. Perfect voor de armaturen met een kleine fitting, waar deze e14 in past.
  • Aanpasbare lichtkleur via Tunable White: Warm White tot daglicht (2.700K-6.500K)
  • Dimbaar via LIGHTIFY
Lightify Par16 TW GU10

De Tunable White (aan te passen kleurentemperatuur binnen het witte licht) GU10 spot van Osram.
  • Aanpasbare kleurtemperatuur via Tunable White: Warm White tot daglicht (2.000K-6.500K)
  • Dimbaar via LIGHTIFY
Lightify Par16 RGBW GU10

De Tunable White kleurenversie van de GU10 spot van Osram.
  • RGB-kleursturing, circa 16 miljoen kleuropties instelbaar
  • Aanpasbare kleurtemperatuur via Tunable White: Warm White tot daglicht (2.000K-6.500K)
  • Dimbaar via LIGHTIFY

Lightify Flex; de RGBW Lightstrip

De populaire Lightstrip. 2 meter lang en 12mm breed. RGBW voor alle kleuren die je maar wilt. Dimbaar via de Gateway en de kleurtemperatuur is ook in te stellen. Bevat een sticker voor montage, maar ik gebruik altijd een rolletje tesa dubbelzijdig tape zodat ik het later nog eens kan verplaatsen indien nodig.

Voor in de tuin: Lightify GardenSpot

Speciaal voor in de tuin heb je nog de Lightify Gardenspot. Deze gardenspot heb je in twee versies:
  1. Gardenspot Mini White (2700K kleurtemperatuur, maar wel dimbaar via de Gateway)
  2. Gardenspot Mini RGB (de kleurenversie)
Beide versies bevatten 9 losse spots op een strip. De spots kunnen via een kunststof pinnetje in de grond geduwd worden, of je kunt alleen het ledje via een sticker (zit er al bij) op een ondergrond plakken (in dat geval verwijder je het plastic pinnetje en zie je de sticker meteen zitten).

Voor beide versies heb je nog de mogelijkheid om uit te breiden, telkens per 3 spots. Op de White versie werkt alleen het White verlengstuk, op de RGB versie werkt alleen het RGB verlengstuk.

Voor zover ik weet is de basisset IP44 (spatwaterdicht) en het uitbreidingstuk IP66.

Je kunt de connector ter hoogte van de stekker ontkoppelen, handig bij het plaatsen (zie het schema hieronder). De spots zitten om de 50cm (bij de basisset, maar ook bij de uitbreiding).

TIP: wil je de ledjes via de stickers monteren? Koop dan een rolletje Tesa Powerbond montagetape, zodat je de spots altijd nog een keertje kunt verplaatsen. Ik heb het ook gebruikt om de afstand tussen elke spot te verkleinen, zonder dat de voedingskabeltjes zichtbaar waren.

Voor in de tuin: Lightify GardenPole

Vergelijkbaar met de Gardenspots, maar nu in de vorm van kleine paaltjes. 5 RGBW paaltjes in de basisset, per 3 uitbreidbaar. 80lumen per paaltje, dimbaar via de Gateway (per oktober 2016 beschikbaar).

Voor in de tuin: Lightify Flex Outdoor

Weer een Lightstrip, maar nu voor buiten (IP65). 4.8 meter lang. RGBW voor alle kleuren die je maar wilt. Dimbaar via de Gateway (per oktober 2016 beschikbaar).

LIGHTIFY Plug

De plug is fantastisch. Hiermee kun je namelijk niet-Lightify producten aan het netwerk hangen en dus ook aan/uit schakelen, en in je programma's verwerken. Denk hierbij bv aan:
  • Een armatuur met afwijkende lampen
  • Kerstverlichting (of andere tijdelijk verlichting)
  • Het bedlampje van de kinderen (om op afstand uit te zetten)
In het verleden konden Hue gebruikers de Philips LivingWhites adapter kopen, om niet-Hue lampen ook op het netwerk aan te sluiten. Philips stopte echter met de verkoop van deze adapters. Fijn dus dat Osram ze wel heeft, en met gemiddeld zo'n €25 zijn ze ook nog eens goed betaalbaar. Met wat gepiel kun je ze ook met je Hue netwerk koppelen.

LIGHTIFY Switch

Nu heb je ook de Lightify Switch, waarmee je de lampen makkelijk aan/uit (en meer) kunt schakelen. Wat details:
  • 4 knoppen, 2 functies per knop mogelijk
  • Tot op een afstand van 30 meter te bedienen
  • Aan de muur te bevestigen, en via magneet makkelijk van de muur af te halen

Op- en aanmerkingen
  • Osram gebruik maakt van Zigbee en niet van WiFi of Z-wave.
  • Osram producten kunnen ook via de Hue bridge (v1 & v2) worden aangestuurd, maar koppelen verloopt niet bij iedereen even vlekkeloos.
  • Osram is de enige leverancier met (waterdichte) tuinverlichting, hoewel veel gebruikers ook prima Hue lampen buiten hebben draaien.
Heb je input a.d.h.v. dit topic? Laat dit mij dan weten, dan verwerk ik dit in het artikel.

[Voor 178% gewijzigd door GustavSan op 12-12-2016 11:26]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 09:39
Ik ben toch maar voor de garden spots gegaan; ik was 57 euro kwijt voor de basis set en 3x 16 euro voor de uitbreidingsset.
Het koppelen aan de Hue bridge kost je een paar minuten maar daarna werkt het prima.
Licht opbrengst valt mij mee, al was dat voor mij niet de belangrijkste factor.
Het enige minpuntje zou de kleur menging kunnen zijn. Op de foto is het lastig te zien, maar in het echt zie je duidelijk de drie afzonderlijke kleuren. Voor mij geen bezwaar, ik vind het effect juist decoratief.

https://tweakers.net/ext/f/Z8tcJMyUsYY5jGDidKu1o7KV/thumb.jpg

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:47
Misschien handig om in de TS te vermelden dat Osram gebruik maakt van Zigbee en niet van WiFi of Z-wave.

Er is overigens ook een stekker verkrijgbaar.
Daarnaast is ook een inbouwschakelaar, maar die is van de pro-serie, geen idee of die compatibel is.

[Voor 12% gewijzigd door rinkel op 20-11-2016 12:38]

• StinkyPanda
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:18
muchu schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:41:
[...]

is het probleem met de verschillende lichtkleuren intussen opgelost?
Wat is ongeveer de tussenafstand tussen de paaltjes? Ik zou een border van ongeveer 15m willen uitrusten met verlichting maar wil eerst inschatten hoeveel sets ik nodig zal hebben.
Dank!
Ja het probleem is opgelost.
Ik heb aan beide kanten van mijn oprit een set Gardenpole's staan en soms kreeg 1 set geen goed signaal doorgestuurd van de andere, maar na de 'ontvangers' wat anders te richten zijn er geen problemen meer.

De tussenstand van de paaltjes is 2m dus met 1 startset (5paaltjes) en 1 uitbreiding (3 paaltjes) kom je aan 16m. Ook de stroomdraad zelf is nog 5m lang.

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:48
Ik heb de gardenspots op zijn kop langs de rand van mijn plantenbak. De stickers zijn prima mits de ondergrond glad is. Let er wel op dat de zwakste stand nog best fel is wat mij betreft. Ik overweeg om een zwarte sticker op de lampjes te plakken om ze net nog een tikkie meer te kunnen dimmen.

• Tester_-_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 18:28
Wilde even melden dat ik dit weekend spraakaansturing in combinatie met een Alexa Echo Dot succesvol werkend hebt gekregen i.c.m. de Osram Gateway. Voorwaarde was wel alle lichtpunten naar simpele Engelse namen te hernoemen en te verbinden met Amazon UK store, in plaatse van de US store (de API is regiogebonden). Groepen aan- en uitschakelen, van kleur en/of intensiteit laten veranderen gaat in 95% van de gevallen goed. Een enkele keer blijft er 1 lichtpunt achter (lees: schakelt niet aan of uit), en moet ik het commando herhalen. Ook is het toevoegen van scenes niet mogelijk, maar dit ervaar ik niet echt als een probleem aangezien het spraakgestuurd aanpassen van een lichtpunt stuk voor stuk (of per group) veel sneller werkt dan via de app. "Alexa, change lights to gold", heel kerst-achtig ;-)

Ohja, en het is vanaf vandaag met de laatste iOS update van de Osram Lightify app ook (weer) mogelijk om scenes als widget toe toe voegen, voorheen crashte de app dan, dat is nu verholpen.

Het lijkt er op dat sinds de recente update van de Gateway (v1.2.2.0) alles een beetje vlotter en stabieler werkt.

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 18:09

roelbb

knorretje

Ik ben al een paar jaar bezig met de renovatie van mijn woning. Op het moment ben ik bij de beneden verdieping bezig en wil ook wat slimme verlichting toepassen. Echter wel met gewoon schakelmateriaal. (wil geen app moeten openen om het licht aan te maken)

Uiteindelijk uitgekomen bij osram zigbee switches omdat die redelijk compact zijn en in een inbouw doos passen (na wat vijl werk in de hoekjes). dat was plan 1

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om nu een paar extra buizen naar de meterkast te leggen en daar UTP doorheen te trekken. de schakelaars monteer ik vooralsnog in de meterkast en de bedienknoppen komen in de kamer.
schakelaar
gedemonteerd
printplaat
gesoldeerd

Voor het schakelmateriaal in de kamer ga ik Peha 254T jalouzieschakelaars gebruiken die hebben 4*maak contact drukkers. Daarmee kun je dan een pulsdruk geven of vasthouden. (shortpress/longpress)

ToDo:

Wat nog op de lijst staat is het netjes afmonteren in de meterkast. Ik denk dat ik de bekabeling op een LSA strook afmonteer en zo wat orde in de kabel chaos maak.

[Voor 30% gewijzigd door roelbb op 10-02-2018 17:39]

roelbb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
Ik heb mijn Gardenpoles en mijn Osram Plugs gekoppeld aan de Hue bridge en ik moet zeggen dit werkt perfect. Ik zou je Osram zaken eens koppelen aan je Hue bridge, kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
Ik heb de poles ook gekoppeld aan de Hue bridge en ook de melding "buiten bereik" werken verder wel en ook gedimd, heb het maar gelaten voor wat het is. De poles schakelen per streng en niet afzonderlijk.

[Voor 14% gewijzigd door MadDog11 op 05-07-2019 18:36]

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 23:20
Goeiemorgen, ik heb net deze badboys binnen :)

Morgen komt de Philips Hue binnen, en dan kan ik lekker gaan spelen :)

I hide at work because good employees are hard to find.

• MaZeS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:37
Ik kreeg van de Ledvance klantenservice in eerste instantie ook dat lijstje van gateways door(+ Amazon Show 2 & Echo plus), maar deze apparaten zijn allemaal niet (officieel) verkrijgbaar in Nederland.

Toen is dit aangaf kreeg ik te horen dat Trust (ja echt, Trust) gateways ook de firmware kunnen updaten en goed werken met de Osram/Lightify zigbee switches en lampen.
Het zou zowel met de Z1 als de ICS 2000 moeten kunnen, waarbij eerstgenoemde slecht 25 euro kost.
Is er iemand die toevallig zo'n kastje in huis heeft en kan bevestigen dat het firmware updaten echt werkt?

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Yes, heb de lamp kunnen updaten van firmware V1.03.20 naar V1.05.10. Heb in de openingspost van het deCONZ topic beschreven hoe ik het gedaan heb.

[Voor 11% gewijzigd door wmn79 op 08-11-2019 14:15]

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 10:54
Morph0034 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:47:
en meteen een tweede vraag :

Weet iemand met welke bridge/hub/gateway ik mijn osram gardenpole kan update ??
Met een Conbee lukt dat tegenwoordig ook wel :)

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:14
Kvn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Met een Conbee lukt dat tegenwoordig ook wel :)
Inderdaad. Laatst nog 2 plugs succesvol geüpdatet naar de meest recente versie.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geurt-kun schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Is de firmware niet afhankelijk van de Athom Osram Lightify (Zigbee) app? Dus afhankelijk wat Athom er mee doet?
Misschien grappig om te weten, mijn Osram plugs doen het uitstekend als router, één heeft zelfs 7 nodes verbonden, daar waar Innr plugs het laten afweten.
Voor zover ik weet heeft zo’n plug zelf ook firmware. Vaak is dat met de originele gateway/hub te updaten. Zo gaat dat bijv. ook met Philips Hue of Ikea Tradfri producten. Homey of een andere merkvreemde hub/gateway kan (vaak) de firmware van de plug niet updaten, daar heb je de merkeigen gateway voor nodig. Helaas weet ik niet of er nieuwere firmware beschikbaar is, voordat ik ga zoeken naar een originele gateway. Ik kwam er net achter dat Osram Smart+ spullen nu Ledvance heten. Evengoed is daar de gateway van nergens te koop.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Met Deconz kan je o.a. Osram plugs updaten, zie hier.
Ik heb er Hue, Osram en Aqara mee aan het werk.
Mijn Hue hub ging random schakelen met (te) veel Osram plugs en ledstrips dus Deconz neemt wat over.
Beide schakel ik vanuit Domoticz, daar kan ik het meeste mee aan elkaar knopen.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Je kan bij Ledvance de firmware checken, ik weet niet of de Homey de versie laat zien.
Met de plugs gaat idd niks mis, of er moet een keer geen bereik zijn.
Deconz draait ook op Windows, het is multi-platform dus dan is er alleen een Conbee stick nodig.
Met Deconz kan je ook andere merken verbinden en koppelen, misschien wel meer dan de Homey kan.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

En weer een server die gaat stoppen, 1 september 2021 is het ;w
Inmiddels kan je de firmware van bijna alles downloaden en met bijv. Deconz updaten.

• roelbb

roelbb

knorretje

Wilf schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:15:
Ik heb in enige vorm van naïviteit de Osram Smart+ Switch Mini gekocht om te integreren in mijn systeem met een Hue bridge, hue lampen, Home Assistant op een raspberry en Osram Smart+ plugs (die prima werken met de Hue).

Is er nu een slimme manier om deze Switches te integreren? De Philips (aartsvijand van Osram) Hue hub wil er niks van weten namelijk. Is er wellicht een open source methode om deze zitbeen switches toch op het systeem aan te sluiten? De Conbee II wellicht? Iemand ervaringen ermee?
als je het bonnetje nog hebt, terug sturen. niet twijfelen.

gaat niet werken.

roelbb

• roelbb

roelbb

knorretje

koelkast schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Maar _hoe_ dan? Moet ik hier nu een Android app voor installeren?
de hue app moet je op he telefoon hebben staan. dan zoeken naar nieuwe lampen.

roelbb

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee