emnich schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:32:
gaat het niet alleen maar om mensen in verzorghuizen maar ook mensen die gewoon nog thuis wonen maar toch gewoon klaar zijn. Daar helpt het echt niet meer om mensen voor een kopje thee langs te sturen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: er maakt natuurlijk wel degelijk uit of mensen het idee hebben dat ze welkom zijn in de maatschappij, en dat zorg gewoon een onderdeel is van onze maatschappij, of dat we iedere keer weer vertellen hoe duur alles wel niet is en hoe we moeten bezuinigen. Voor veel mensen die hun thuiszorg onder druk hebben zien staan maakt het WEL uit. Zoals dat ook geldt voor zaken als depressie: dat is deels een ziekte,maar creeer onzekere omstandigheden en veel chaos, en mensen worden erdoor geraakt en komen erdoor in de problemen.
En als we dan kijken naar de context waarin men ineens voor vrije keuze is, dan is dat:
- in veel gevallen geen bejaarden- of verzorgingstehuizen meer
- thuiszorg onder druk, chaotisch en duur
- een brancheorganisatie waar men niet eens kan beslissen over minimale personeelsbezetting om een basiskwaliteit te garanderen
- uit protest weigerde diezelfde brancheorganisatie zelfs om gegevens te verstrekken aan de Inspectie
- de vader van de staatsecretaris zat bij Pauw om te vertellen dat er flinke misstanden zijn in het verzorgingstehuis
- het aantal verwarde personen dat geen behandeling krijgt (en daardoor overlast veroorzaakt) is explosief toegenomen
- in allerlei gemeenten kunnen kinderen niet meer de jeugdzorg krijgen die ze nodig hebben.
Keer op keer op keer is de boodschap: snel geld gaat boven een maatschappij waarin we goed zorgen voor kwetsbaardere mensen.
In hoeverre heb je dan als oudere de keuze om je wel of niet 'tot last' van de maatschappij te voelen? Dat is namelijk wel wat de maatschappij uitdrukkelijk aangeeft: mensen die zorg ontvangen maken onze maatschappij onbetaalbaar.
De cynische kant is dan gewoon wel dat het bieden van een makkelijk einde niet alleen menswaardig maar vooral ook lekker goedkoop is.
Ik ben zelf eigenlijk erg voorstander van eigen keuze, voor iedereen, en ook in geval van psychisch lijden of klaar zijn met leven of wat dan ook. Maar wel alleen maar als het werkelijk een keuze is, niet omdat we mensen aan hun lot overlaten. En dan heb ik noch Schippers noch Van Rijn kunnen betrappen op genoeg fundamentele medemenselijkheid om te geloven dat hier echt het belang van de mensen voorop staat, en niet het belang van rekenaars die vooral de uitgespaarde kosten voor zich zien.
Kortom: doe een flinke aanzet om de zorg te verbeteren, en een goede einde-regeling past daar helemaal in. Maar zonder het fundament dat iedereen welkom is om te
leven in onze maatschappij - inclusief benodigde zorg en op een manier die uitstraalt dat we er ook echt iets van maken - vind ik het nogal griezelig.