Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:05
quote:
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:22:
Ik had met die Iron al maar even die 4,7GB Knoppix gedownload wat probleemloos ging. Nu net is met Chrome v.66 de export na zo'n 5,5GB wéér afgebroken met Network Error. Die 4GB en de browser lijkt dus niet het probleem te zijn. Gezien de grote overeenkomst tussen Chrome en Iron had ik deze uitkomst ook eigenlijk wel verwacht. Maar goed. Nu is dat dan zeker.
En SCP?

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

quote:
Wat doe ik daarmee? De virtuele disk ongecomprimeerd oversturen? Op de host staan niet de bestanden met dezelfde naam die de exportfunctie overstuurt. Ik had uit nieuwsgierigheid het pfSense .vmdk bestand even geprobeerd te comprimeren en dat bleek nauwelijks nog te kunnen. Dat deed me vermoeden dat die exportfunctie de lege ruimte op de virtuele disk niet domweg overstuurt, wat natuurlijk ook erg inefficiënt zou zijn.

Mijn opmerking hierboven gemist? Lees nog even het stukje over een eigen topic starten.

Jazzy wijzigde deze reactie 16-05-2018 17:06 (8%)

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:59
De export en scp functies weten helemaal niet (zomaar) welke ruimte er leeg is *in* een VMDK. Het is dus logisch dat dat "inefficient" is.

Met SCP kan je een filetransfer doen over SSH (als je SSH aanzet in ESXi Services & Firewall).
Windows tooltjes om dat mee te doen zijn onder andere FileZilla en WinSCP.

Even niets...

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

quote:
FireDrunk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:08:
De export en scp functies weten helemaal niet (zomaar) welke ruimte er leeg is *in* een VMDK. Het is dus logisch dat dat "inefficient" is.

Met SCP kan je een filetransfer doen over SSH (als je SSH aanzet in ESXi Services & Firewall).
Windows tooltjes om dat mee te doen zijn onder andere FileZilla en WinSCP.
De psSense virtuele machineschijf had 8GB toegewezen gekregen maar het .vmdk bestand van de export is maar 890MB groot. Het .ovf bestandje is maar 9MB. De rest is blijkbaar niet ongecomprimeerd meegestuurd. Ik weet niet hoe groot de andere bestanden zouden worden omdat die niet voltooien maar ik veronderstel op grond hiervan dat die ook kleiner dan het maximaal toegewezen aantal GB zullen zijn. De Datastore browser geeft echter wel die toegewezen grootte op bij die virtuele schijfbestanden. Het is me nog niet duidelijk of dat ook een weergave is van een fysieke grootte van die bestanden op de schijf of niet. Maar met een simpel transferprotocol zal zo'n bestand volledig overgestuurd worden wat, als die grootte inderdaad fysiek zo groot is als de datastore browser laat zien, niet bepaald praktisch zal zijn.

• FireDrunk
Het zijn een soort Sparse files, beetje ingewikkeld concept als het gaat om ESXi. De hypervisor heeft kennis van de daadwerkelijke grootte van de files (weet exact welke blokken er in gebruik zijn). De ESXi Shell / Console is een wat dommer ding, die weet er minder van.

Als je (Storage) vMotion gebruikt zal ook altijd alleen de gebruikte ruimte verplaatst worden. Ik vind het persoonlijk ook een gemis dat dat met SCP niet goed gaat. Rsync heeft daar wel ondersteuning voor, maar ik dacht dat Rsync niet goed werkte op de ESXi console (iig niet de sparse files). Maar mijn kennis kan achterlopen wat dat betreft.

Even niets...

• |sWORDs|
Je kunt de file zippen en versturen. Maar daar gaat het niet om, het gaat om het testen of er iets met de storage of NIC mis is.

En na de waarschuwing is dit de laatste die ik hier beantwoord, verder in je eigen topic.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 16-05-2018 17:38 (29%)

• Noppesnada
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:48
Heb van een medetweaker een HP Microserver N54L overgenomen, 8GB er in gezet samen met 3TB aan schijfruimte.

Vervolgens ESXI geïnstalleerd en Xpenology en Ubuntu als VM aan de gang gekregen. Ik vind dit erg interessant om uit te vogelen en draaiend te krijgen.

Hebben jullie nog suggesties wat ik nog meer zou kunnen draaien om een beetje mee te fröbelen ?

Het is geen kritisch systeem, dus af en toe een crash kan geen kwaad.

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:44
quote:
Noppesnada schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:00:
Heb van een medetweaker een HP Microserver N54L overgenomen, 8GB er in gezet samen met 3TB aan schijfruimte.

Vervolgens ESXI geïnstalleerd en Xpenology en Ubuntu als VM aan de gang gekregen. Ik vind dit erg interessant om uit te vogelen en draaiend te krijgen.

Hebben jullie nog suggesties wat ik nog meer zou kunnen draaien om een beetje mee te fröbelen ?

Het is geen kritisch systeem, dus af en toe een crash kan geen kwaad.
Wat ik standaard heb is een linux vm met cobbler en ansible op. Via cobbler doe ik een deploy, centos in mijn geval, voor test machines en via ansible doe ik basis config zoals updates, disable selinux, install epel etc... .
Bespaart me veel tijd.
Ik heb ook zabbix en grafana draaien voor monitoring en ook graylog voor syslog van servers en van mijn mikrotik.
Kijk zeker ook is naar docker want dit gaat in de toekomst veel "home esxi" omgevingen vervangen. Volgens mij toch :-).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:15

CurlyMo

www.pilight.org

Even een terugkoppeling van een experiment van lang geleden. Als ik één SSD in passthrough zet en deze combineer één virtuele disk in een ZFS on Root opstelling, kan ik dan ook direct opstarten van de SSD in passthrough buiten ESXi om. Ja dus :D

Als dus mijn ESXi installatie om één of andere reden compleet naar de klote ga, dan kan ik dus nog altijd mijn NAS VM direct opstarten van die ene SSD.

Heeft iemand verder misschien een idee waar ik een 1x PCIe 16x naar 2x PCIe 8x adapter zou kunnen kopen voor een schappelijke prijs. Op Ebay zie ik voornamelijk PCIe 1x naar meerdere PCIe 16x adapter, maar ik wil een ASM1061 combineren met een IBM1015 op één PCIe 16x slot. Theoretisch moet het kunnen, maar ik kan nergens een betaalbare adapter vinden. En gelijk mijn mini-itx setup over de balk gooien vind ik ook jammer.

CurlyMo wijzigde deze reactie 21-05-2018 23:26 (35%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bubbelbabe
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-10 11:18
Goede middag allemaal, ik lees al een tijdje mee maar overweeg momenteel om mijn grote, veel te lawaaierige, energie hongerige dell poweredge te gaan vervangen voor wat nieuws.
Momenteel uitgerust met 2 xeon processors en een kleine 128GB geheugen.
Nu sta ik momenteel in dubio om deze te vervangen voor een 3node-vsan of voor gewoon 1 fatsoenlijke en stille machine.
Ik kan echter weinig vinden qua voor en nadelen hiervan en wat nou de meest verstandige keus is.

Ik hoopte eigenlijk dat jullie me een klein beetje op weg kunnen helpen qua voor en nadelen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
vSAN komt vrij nauw qua specs, en ze moeten allemaal aan staan, waardoor effectief je vaak op het verbruik komt van 1 grote machine. Bovendien kan vSAN niet tippen aan de performance van lokale storage.
1 Lokale snelle NVMe drive (zoals een Intel 750 ofzo) doet 300.000 IOPS. Zelfs met 10Gb tussen vSAN nodes zul je dat nooit halen.

offtopic:
Ik heb een hele mooie virtualisatie bak te koop, die heeft 160GB geheugen, en kan je zo stil maken als je zelf wil :+

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:04
vSAN komt alleen vrij nauw als je VMware supported wilt zijn toch?

Zelf heb ik een 5 node vSAN cluster op basis van onderstaande apparatuur, erg tevreden over.
Performance is uitstekend voor wat ik mee doe. Met welk doel heb jij nu je omgeving draaien @bubbelbabe ? Test/semi productie omgeving of draai je ook keiharde productie voor klanten op je servers?

Enige probleem dat ik momenteel heb is een node waarbij de 10GB ethernet kaart stopt met werken, bekend probleem en is reeds aangemeld voor RMA.

Oja, even niet kijken naar de prijzen, met zoek speurwerk kun je dit systeem voor minder dan de helft krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 879,07€ 879,07
1Supermicro SuperChassis 504-203B€ 110,-€ 110,-
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 9,95€ 9,95
4Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 405,35€ 1.621,40
1Corsair Force MP500 240GB€ 107,50€ 107,50
2Intel DC 2.5" S3700 800GB€ 1.652,75€ 3.305,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.033,42

Switch:
#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear XS716E€ 1.130,60€ 1.130,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,60

webgangster wijzigde deze reactie 25-05-2018 22:39 (13%)

• bubbelbabe
Momenteel heb ik mijn omgeving, inclusief een soort management esx (nogal wat ouder dingetje) draaien voor zowel test als semi-productie.
Daarmee bedoel ik, het draait wat support VM's die ik thuis gebruik, en wat VM's voor familie/vrienden ("klanten")

Voor test wil ik de omgeving gebruiken om; software, OS'n, appliances, etc te testen en vervolgens weer op te ruimen.

Semi-productie moet je denken aan; Unifi Controller (2x), UNMS (2x), VPN appliance, Monitoring software, SteppingStones/Hop/Beheer Servers, WDS uitrol Server, mail server, etc.

Ik probeer juist een klein beetje weg te blijven bij keiharde productie thuis te draaien :P

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:48
@bubbelbabe ik zou zeggen dat wegblijven bij keiharde productie thuis niet gelukt is :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bubbelbabe
@Craven nee misschien niet helemaal :+
Maar ik beschouw de spullenboel voor thuis meer als semi-productie 8)7
(Al zou ik stiekem toch wel heel erg balen als het weg zou vallen dus wellicht heb je stiekem toch gelijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bubbelbabe
@|sWORDs| heb jij wellicht nog een toevoeging of hint/tip voor mij?
Twijfel nogsteeds wat nou de betere route is.

• FireDrunk
Wat heb je zelf al bedacht? Wat zouden voor jou zelf de voor en nadelen zijn?

Even niets...

• bubbelbabe
Ik dacht aan de volgende voor/nadelen

Voordelen;
  • Betere performance? (geen idee)
  • Meer inzicht in vSAN
  • Leren over/werken met vSAN.
  • Redundancy mocht er uitval/hardware defect zijn
Nadelen;
  • Slechtere performance?(geen idee)
  • Meer hardware die stuk kan gaan
  • Meer stroom verbruik
  • Meer lawaai?
  • Mogelijk iets meer kosten door extra hardware benodigdheden
Het leren is tijdelijk leuk, maar op enig moment is het niet meer nuttig/nodig voor mijn werk en meer persoonlijke interesse.
Wat er dan realistisch gezien op neer komt dat ik het er heb staan om VM's te draaien die ik wil/"moet" draaien thuis. ("moet" omdat ik het zelf gewoon wil hebben draaien en prettig vind om bijv overzicht te hebben op mijn switches en AP's :+ )

bubbelbabe wijzigde deze reactie 30-05-2018 10:53 (27%)

• FireDrunk
- vSAN performed eigenlijk altijd slechter dan Single Host. Lokale SSD is eigenlijk altijd sneller dan vSAN.
- Inzicht in vSAN kan je ook krijgen met VM's Nested ESXi ;)
- Redundancy is voor pussies :+ Nee, grapje, ik bedoel, je wil niet EN leren, EN redundancy. Het is pas redundant als je weet wat je doet. De meeste failures gebeuren door human failure :P
- 3 machines verbruiken eigenlijk altijd meer dan 1 losse machine.

Even niets...

• bubbelbabe
quote:
FireDrunk schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:10:
- vSAN performed eigenlijk altijd slechter dan Single Host. Lokale SSD is eigenlijk altijd sneller dan vSAN.
- Inzicht in vSAN kan je ook krijgen met VM's Nested ESXi ;)
- Redundancy is voor pussies :+ Nee, grapje, ik bedoel, je wil niet EN leren, EN redundancy. Het is pas redundant als je weet wat je doet. De meeste failures gebeuren door human failure :P
- 3 machines verbruiken eigenlijk altijd meer dan 1 losse machine.
Haha eens!
Voorals nog draaien de 2 losse ESX'n hier al bijna drie jaar zonder noemenswaardige failures :9

Wel mooi om te zien hoe je in 1x al mijn voordelen af weet te schieten en dus eigenlijk de keus al vrij simpel hebt gemaakt haha _/-\o_

• FireDrunk
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook gedaan. Losse hosts met ESXi (4 nodes, 16GB geheugen, 1 usb stick per stuk, 2 SSD's (1x32GB, en 1x 256GB) en daar vSAN van maken.

Super leuk om te doen, maar achteraf gezien, verbruikte het veel stroom, werd mijn kamer veel te warm, en kon ik alles wat ik geleerd heb ook prima doen met Nested ESXi.
Dus nu de nodes weer verkocht, en 1 dikke node teruggekocht.

Die staat nu overigens weer te niksen en dus te koop, omdat mijn primaire NAS, met proxmox eigenlijk al voldoet. Ik had vroeger altijd een harde scheiding van NAS en speeltuin (omdat ik ZFS gebruik is dat heel lastig te combineren met ESXi).

Maar ZFS werkt uitstekend op Proxmox, en ik kan er perfect VM's op maken :+

Even niets...

• |sWORDs|
quote:
bubbelbabe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:54:
@|sWORDs| heb jij wellicht nog een toevoeging of hint/tip voor mij?
Twijfel nogsteeds wat nou de betere route is.
Ik ben even super druk en dit zijn de langere reacties. Maar in het kort ongeveer gelijk aan @FireDrunk

VSAN is snel zat voor de meeste labs en mijn redenen voor redundancy zijn anders, je hebt namelijk thuis vrijwel nooit echt redundancy. Heb je meerdere switches aan al je hosts? Twee internet lijnen die binnen komen? etc.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 30-05-2018 13:39 (25%)

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:18
Wellicht beetje domme vraag na een domme actie, maar is een VM nog te redden als je de usb 2.0 controller verwijderd uit toegewezen devices?

Toen ik de USB controller verwijderde uit toegewezen devices sloot de VM zich meteen af en krijg m niet meer aan, krijg de usb controller ook niet meer toegevoegd:

"Failed to reconfigure virtual machine Leech. The operation is not allowed in the current state."

Ik ben bang dat ik 'm opnieuw moet installeren? Gaat hoop tijd kosten :P

Windows 10 VM op Esxi 6.7 :)

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
spokje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:08:
Wellicht beetje domme vraag na een domme actie, maar is een VM nog te redden als je de usb 2.0 controller verwijderd uit toegewezen devices?

Toen ik de USB controller verwijderde uit toegewezen devices sloot de VM zich meteen af en krijg m niet meer aan, krijg de usb controller ook niet meer toegevoegd:

"Failed to reconfigure virtual machine Leech. The operation is not allowed in the current state."

Ik ben bang dat ik 'm opnieuw moet installeren? Gaat hoop tijd kosten :P

Windows 10 VM op Esxi 6.7 :)
De vmx downloaden en dan editen. Met een beetje Googlefu kom je wel erachter wat je moet verwijderen :)

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:18
Ja het is gelukt! Na het unregisteren / opnieuw registeren deed ie het weer. Denk omdat ik de controller verwijderde zonder de VM uitgezet te hebben :) dank!

• Obscurax
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Tweakers, Ik heb onlangs mijn ESXi bak een upgrade gegeven. Nu heb ik het vervelende probleem dat de harddisks van de NAS VM niet meer willen down spinnen.

Het moederbord is een Supermicro X11SSH-F. Hiervan heb ik de "Intel Sunrise Point-H AHCI Controller" kunnen doorgeven aan ESXi door het passthru.map bestand aan te passen. De controller wordt doorgegeven aan OmniOS.

Voordien gebruikte ik een X8SIL-F en IBM M1015, hiermee ondervond ik geen problemen om de disks te laten down spinnen.

Ik heb de M1015 nog steeds liggen en zou deze kunnen hergebruiken, maar het zou natuurlijk leuker zijn mocht ik de disks kunnen laten down spinnen met de AHCI controller. Iemand een idee waarom dit niet werkt?

Nevermind het werkt wel :*).
Via iotop en rwtop (aanraders) kwam ik erachter dat er constant disk activiteit was door de acceleratie agent van de van napp-it web interface. Waardoor de disk niet idle werden.

Het gaat hier over ESXi 6.5.0 Update 2, ik was eerst begonnen met 6.7 maar kon de backups hier niet op importeren. Ik las wel dat sommige controllers niet meer werken in 6.7, ook na het aanpassen van het passthru.map bestand. Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Obscurax wijzigde deze reactie 13-06-2018 20:50 (9%)

• DaSuperGrover
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-10 10:33
Hallo allemaal,

ik ben op mijn werk bezig om de VM's van de server te backuppen.

Ik wil dit doen door een iSCSI connectie van onze Synology naar de ESXi op te zetten, en daar dan met XSI backup op te backuppen. Na een hoop gestoei met de verbinding is het me uiteindelijk gelukt door de MTU in de synology op 9000 te zetten ipv de standaard 2000 8)7

iSCSI target is beschikbaar als ik in de iSCSI adapter van ESXi kijk. Het lukt me alleen niet om een nieuwe datastore met dit target aan te maken.

Ik heb (per ongeluk) wel een ander LUN target aan de bestaande datastore 1 gekoppeld, als extent.

Deze zou ik graag weer willen verwijderen, maar dat wil ook nog niet echt lukken.

ESXi met extent op datastore1

Al met al een teleurstellende dag :X

Zou iemand me kunnen helpen hoe ik een nieuwe datastore op basis van de LUN kan aanmaken?

ESXi free 6.7

DaSuperGrover wijzigde deze reactie 18-06-2018 17:12 (14%)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik probeer mijn whitebox ook te upgraden naar ESXi 6.7, maar dit lijkt niet helemaal lekker te gaan. Momenteel staat daar ESXi 6.5 update 1 op en voor wat ik begrijp, zou je die moeten kunnen upgraden naar 6.7. Ik ben bang dat ik hardware heb dat niet ondersteund is door ESXi 6.7.

De hardware die ik heb is de VMWare 2.0 machine uit mijn inventaris; gallery: CH4OS
(ik weet even niet hoe ik direct kan linken naar de inventaris)

Ik probeer te updaten via esxcli en krijg een rits aan VIB's die niet live installed kunnen worden, een selectie;
code:
1
2
VIB VMW_bootbank_vmw-ahci_1.0.0-39vmw.650.1.26.5969303 cannot be removed live.
VIB VMW_bootbank_lsi-mr3_6.910.18.00-1vmw.650.0.0.4564106 cannot be removed live.

EDIT;
Ik heb voor het gemak even de gehele logfile geupload naar pastebin.

EDIT2:
Gezien de foutmelding bovenin zou ik zeggen dat een bepaalde benodigde service niet draait?

EDIT3:
Ik heb een trial op ESXi 6.7 genomen, eens zien of ik nu wel kan upgraden nu ik de zipped depot download. :)

EDIT4:
Mocht ook niet baten, helaas. :( Nieuwe logs.

EDIT5:
Maar even de ISO gedownload, die gemount in een VirtualBox VM en hopen dat ik dan de installatie kan upgraden door met passthrough de USB-stick door te geven. :)

CH4OS wijzigde deze reactie 19-06-2018 20:19 (55%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• FireDrunk
Maintenance mode?

Even niets...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@FireDrunk Oh, vergeten te zeggen inderdaad, maar die had ik "gewoon" aan staan. ;)

EDIT:
Via Virtualbox ging deze keer niet zo lekker. De USB-stick waar ik VMWare op heb staan reconnecte steeds, terwijl ik overal van af bleef, om gek van te worden die geluidjes van Windows. Nu dus maar weer lekker koppig proberen via SSH te upgraden.

EDIT2:
Voor de test even de machine is herstart, maar heeft niet mogen baten, helaas, ik blijf dezelfde melding(en) houden.

EDIT3:
For the record, zowel upgraden aan de hand van de depot zip-file werkt niet, als met het online profiel niet. Ik kan kijken wat de no-sig-check verschil maakt, maar ben bang dat ik dan misschien dingen om zeep help.
Ik heb aan de hand van deze how to geprobeerd te upgraden; https://derflounder.wordp...i-6-7-via-ssh-and-esxcli/ in een van deze reacties werd ook gesproken over swap, die stond bij mij ook nog niet helemaal aan, omdat ik nog niet aangegeven welke datastore gebruikt kon worden. Dat ingesteld, maar mocht ook niet baten, helaas.

CH4OS wijzigde deze reactie 19-06-2018 20:57 (125%)

• FireDrunk
AcceptanceLevel al eens verlaagd?

Even niets...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zover ik kan zien staat die reeds op PartnerSupported?

EDIT:
Even dubbel gechecked via
esxcli software acceptance get
en dit gaf inderdaad PartnerSupported terug.

EDIT2:
@FireDrunk Als test even verlaagd naar CommunitySupported, maar mocht niet baten.

CH4OS wijzigde deze reactie 19-06-2018 21:08 (73%)

• FireDrunk
Zet die eens op CommunitySupported.

Even niets...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zojuist ook even geprobeerd met de --no-sig-check en zelfs dat klapt met dezelfde error eruit.

• FireDrunk
Heb je ooit drivers geinstalleerd voor de onboard NIC?

Even niets...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@FireDrunk Nee, ik heb geen extra drivers geinstalleerd. De onboard NIC gebruik ik niet. Ik gebruik enkel de Intel CT adapter voor NIC. Vorig jaar had ik een hoop gedoe met mijn server en heb uiteindelijk een nieuwe installatie gemaakt op de USB stick nadat de problemen opgelost waren.

EDIT:
Ik zit op build versie 7388607, maakt dat wat uit wellicht? Volgens mijn ESXi webinterface is dat ESXi 6.5.0 update 1.

EDIT2:
Ik ga eens kijken of ik kan upgraden als ik build 7967591 installeer, dat is net 1 versie nieuwer, maar ouder dan 6.5.0 update 2 (wat build 8294253 is, die niet te upgraden is naar ESXi 6.7. ;)

EDIT3:
Zelfs die build installeren lukt niet. Ik snap er werkelijk waar niets meer van. :N

CH4OS wijzigde deze reactie 19-06-2018 21:35 (84%)

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:11
en als je probeert te installeren op een andere usb stick? dus geen upgrade? weet je in ieder geval zeker of alles werkt

Me Tarzan, U nix!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
doc schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:49:
en als je probeert te installeren op een andere usb stick? dus geen upgrade? weet je in ieder geval zeker of alles werkt
Ik probeerde net in een Virtualbox de installer te starten, maar mijn USB passthrough gaat dan niet helemaal lekker en hoor ik constant het geplingel van Windows (mijn desktop PC) van een USB-apparaat dat verbonden en verbroken is. Zal morgen eens kijken wat VMWare Player doet. ;)

Heb in het verleden vaker op deze wijze geïnstalleerd, dat werkte prima, behalve vandaag dan.

CH4OS wijzigde deze reactie 20-06-2018 00:18 (8%)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is eindelijk gelukt! :) Had een lange adem nodig, tot mijn USB stick het welletjes vond en zich gewonnen gaf aan Windows 10 PC, wat het exact was, geen idee. Toen dat gemekker over was, heb ik met VMWare Player op de USB-stick ESXi 6.7 geïnstalleerd. Blijkbaar was dat wel een nieuwe installatie, overigens. Echter moet ik nu even stoeien om het IP-adres naar de nieuwe installatie te krijgen, dat hoopte ik eigenlijk te voorkomen, maar heb ESXi 6.7 nu alsnog in een VMWare Player omgeving zitten, dan hoef ik tenminste niet moeilijk te doen om het MAC-adres te krijgen voor een DHCP-reservering.

EDIT:
Wel tof, toen ik de ISO mountte in VMWare Player werd het gelijk herkend als 'VMware ESXi 6.5 and later'.

EDIT2:
Nou breekt mijn klomp zeg. Ik heel vrolijk herstarten vanaf USB-stick, staat er weer ESXi 6.5 update 1 op? :? 8)7 Waarschijnlijk heeft de VMware Player dus elke keer geboot vanaf de live ISO oid. 8)7
Ik kan dus weer van voor af aan beginnen...

EDIT3:
Hetzelfde riedeltje maar even door met Virtualbox, nu krijg ik zelfs de vraag om te upgraden, dus dat maar even doen. ;) Zometeen de virtualbox machine herstarten, zonder de ISO gemount, als ik dan VMware kan booten, dan is het dus goed. :)

EDIT4:
Upgrade gaf een foutmelding, eentje die ik niet helemaal thuis kan brengen, ik ga het opnieuw proberen, maar dan als clean install, dan weet ik zeker dat ik ESXi 6.7 heb alsmede een echte schone installatie.
Wat een gedoe is VMware aan het worden.

EDIT5:
Hehe, wat gepiel verder, maar dan staat ESXi 6.7 op de USB-stick en boot hij ervan. Nu de DHCP-reservering fixen en dan ben ik klaar. Duurt even, maar dan heb je hopelijk ook wat! :Y

EDIT6:
Zo, licentie ook geinstalleerd, dan kan ik daarover ook geen gedoe meer krijgen. :) Wel nog even een vraagje, gebruiken jullie Let's Encrypt om een SSL/TLS-certificaat voor de webinterface te hebben of houden jullie het self-signed certificaat? Het schijnt dat met deze tutorial je het werkzaam kan krijgen, zonder de webinterface open te stellen voor buiten. :)

EDIT7:
Enig dingetje waar ik nu nog tegenaanloop is dat ik VMware Tools niet kan updaten vanuit de host zelf. Dus maar even manual update zoeken. Krijg de melding dat de .iso die ervoornodig is niet gevonden kan worden.

EDIT8:
Ander dingetje waar ik tegenaan loop is dat ik na een reboot alle instellingen opnieuw moet doen; VM's importeren, controller (IBM M1015) passthrough aan moet zetten e.d. Nadeel is alleen, voordat de passthrough werkt, dien je te rebooten, maar dan ben ik alles kwijt... Dus ik zit in een eeuwige loop wat dat betreft ben ik bang. Misschien dan maar downgraden naar 6.5 update 2?

EDIT9:
Ik vond op internet een tip om /sbin/auto-backup.sh met de hand te draaien, maar dat mocht ook niet baten, helaas. Dit script zou de settings backuppen en in /bootbank zetten, zodat het geladen wordt na een reboot.

Morgen maar even kijken of een downgrade naar ESXi 6.x (geen ESXI 6.5 update 2 iig) dan de instellingen doen en daarna upgraden naar ESXi 6.7 werkt.

CH4OS wijzigde deze reactie 21-06-2018 00:49 (79%)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vandaag avondje 3 maar naar de klote helpen met het installeren van ESXi 6.7. Zojuist heb ik een test gedaan of het zou schelen als ik eerst alle partities verwijder en daarna een clean install doe, maar heeft vooralsnog geen resultaat. Het feit dat meerdere mensen op internet hier last van hebben lijkt mij genoeg te zeggen. Ik ga nu proberen om ESXi 6.0 te installeren op de USB-stick, dan de instellingen te doen en daarna upgraden naar 6.7, kijken of dat scheelt, aangezien ik mijn VM's al wel de virtuele hardware upgrade heb gegeven, doordat ik gisteren dacht dat het gewoon werkte. Als dat ook niet werkt, ga ik kijken of het scheelt als ik een oude USB 2.0 USB-stick gebruik, ik gebruik nu een USB 3.0 USB-stick namelijk (de Corsair Voyager van 32GB). Die kocht ik destijds in de hoop dat ik met de ruimte die over was een VM daarop kon zetten, zodat ik altijd een Pi-Hole VM zou hebben. ;)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
CH4OS schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:07:
EDIT6:
Zo, licentie ook geinstalleerd, dan kan ik daarover ook geen gedoe meer krijgen. :) Wel nog even een vraagje, gebruiken jullie Let's Encrypt om een SSL/TLS-certificaat voor de webinterface te hebben of houden jullie het self-signed certificaat? Het schijnt dat met deze tutorial je het werkzaam kan krijgen, zonder de webinterface open te stellen voor buiten. :)
Ik heb https://wojcieh.net/replace-vmware-esxi-6-ssl-certificate/ gebruikt, maar heb wel i.p.v. Windows Server (die ik niet heb) pfSense als certificaat autoriteit ingezet, werkt prima :)
(Overigens ook bij andere apparaten, zoals mijn TPLink SG3216 switch en gevirtualiseerde Unifi controller..)

Raven wijzigde deze reactie 21-06-2018 19:39 (6%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:38:
Ik heb https://wojcieh.net/replace-vmware-esxi-6-ssl-certificate/ gebruikt, maar heb wel i.p.v. Windows Server (die ik niet heb) pfSense als certificaat autoriteit ingezet, werkt prima :)
Hmmm, dat is an sich ook nog wel een optie, maar ik ga geen pfSense opzetten als die alleen dienst gaat doen voor certificaat autoriteit. Ik heb eventueel andere VM's, maar om dat afhankelijk te laten zijn van VM's vind ik ook weer zoiets.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
CH4OS schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:39:
[...]
Hmmm, dat is an sich ook nog wel een optie, maar ik ga geen pfSense opzetten als die alleen dienst gaat doen voor certificaat autoriteit. Ik heb eventueel andere VM's, maar om dat afhankelijk te laten zijn van VM's vind ik ook weer zoiets.
Die doet hier ook dienst als VPN client met Dante als socks5 proxy server voor selective tunneling, dus die VM wordt ook voor andere dingen gebruikt. Daarbij neemt een pfSense VM weinig systeembronnen in beslag, dus dat is in ieder geval geen probleem.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In een ultieme poging heb ik zojuist ESXi 6.7 werkend gekregen op een USB2.0 USB-stick. De Corsair Voyager is een USB3.0 USB-stick en wordt mogelijk dus niet (meer) ondersteund. Aangezien de Corsair op mijn PC voor meer problemen zorgde, ga ik er maar vanuit dat die niet helemaal 100% meer is of dat ESXi er geen (goede) support voor heeft.

CH4OS wijzigde deze reactie 21-06-2018 21:07 (7%)

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:35

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

quote:
CH4OS schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:07:
In een ultieme poging heb ik zojuist ESXi 6.7 werkend gekregen op een USB2.0 USB-stick. De Corsair Voyager is een USB3.0 USB-stick en wordt mogelijk dus niet (meer) ondersteund. Aangezien de Corsair op mijn PC voor meer problemen zorgde, ga ik er maar vanuit dat die niet helemaal 100% meer is of dat ESXi er geen (goede) support voor heeft.
Jammer genoeg heb ik t destijds niet goed gedocumenteerd (shame on me), maar ik kan me vagelijk herinneren dat ik met de installatie van ESXi 6.5 en een USB 3.0 stick (Lexar 32 GB exemplaar) ook geen succes had op de nieuwe server. Uiteindelijk met een Adata USB 2 stick (16 Gb) wel de boel voor elkaar gekregen op de interne USB header van t Supermicro bordje, die opstelling draait nog steeds vlekkeloos.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cookiezzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-10 09:37
Vorige week mijn ESX en vCenter naar de laatste versie geüpgrade.
Sinds toen krijg ik onderstaande melding.

In mijn case zitten 3 fans + 1 CPU fan en deze doen het echter allemaal.
Iemand nog ervaring mee toevallig?

Edit: Blijkbaar hebben meerdere mensen hier toch wel last van.
https://communities.vmware.com/thread/588182

Zal wel even wachten worden op een fix dan. Zolang het geen kwaad kan :)

Cookiezzz wijzigde deze reactie 03-07-2018 19:33 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
Vaak is het een BIOS of IPMI probleem, waarbij de moederbord management interface fans doorgeeft die niet aangesloten zijn. Melding is vaak op te lossen door alle fan headers te gebruiken :+

Even niets...

• FireDrunk
reviews: Toshiba's RC100-ssd - Een nvme-drive voor een sataprijs

Ideale drive voor een NAS ESXi server, waar je de NVMe drive eigenlijk alleen maar nodig hebt om je NAS VM op te zetten, waarna je de interne controller door kan geven via VT-d!

:)

Even niets...

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik ben op een nogal knullige manier het root password van m'n ESXi 6.5 host verloren. De VMware KB is heel duidelijk over een password reset:
Reinstalling the ESXi host is the only supported way to reset a password on ESXi. Any other method may lead to a host failure or an unsupported configuration due to the complex nature of the ESXi architecture. ESXi does not have a service console and as such traditional Linux methods of resetting a password, such as single-user mode.
Er zit dan vast niets anders op dan te herinstalleren, of zijn er toch (not supported) workarounds?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• |sWORDs|
quote:
sloth schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:49:
Ik ben op een nogal knullige manier het root password van m'n ESXi 6.5 host verloren. De VMware KB is heel duidelijk over een password reset:

[...]

Er zit dan vast niets anders op dan te herinstalleren, of zijn er toch (not supported) workarounds?
https://4sysops.com/archi...e-system-from-a-second-os en dan optie 3.

• WPN
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:24
Ik heb ESXi 6.7 zojuist geinstalleerd op een Gigabyte Z370 HD3 mobo.
ESXi staat op USB stick.
Heb er een NVME disk inzitten voor mn vm's maar wil de SATA disken (op dit moment even 1 ter test) via passthrough doorgeven aan een VM die dienst moet doen als NAS.

Ik zie bij de storage dat de disk herkent wordt, de adapter (vmhba0) wordt herkent als Union Point-H AHCI controller.
Ga ik echter naar de passthrough settings dan is deze AHCI controller greyed out en kan ik geen Toggle passthrough aanklikken.
Ik kan het wel bij andere devices aanklikken zoals de NVME controller.

VT-d staat aan in de BIOS.

Wat zie ik over het hoofd?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• |sWORDs|
Staat meerdere keren in dit topic, voor passthrough moet je de function level reset mode overschrijven, maar dat kan niet met 6.7. Wachten op U1 of 6.5 gebruiken.

• WPN
Sorry sWORDs, niet genoeg pagina's doorgebladerd, alsnog bedankt voor (het zoveelste zelfde) antwoord.

edit: Helaas niet helemaal correct.

Heb ESXi-6.5.0-20180502001-standard erop gezet en ook hier geen passthrough.

WPN wijzigde deze reactie 21-07-2018 17:10 (37%)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• |sWORDs|
quote:
WPN schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:46:
Sorry sWORDs, niet genoeg pagina's doorgebladerd, alsnog bedankt voor (het zoveelste zelfde) antwoord.

edit: Helaas niet helemaal correct.

Heb ESXi-6.5.0-20180502001-standard erop gezet en ook hier geen passthrough.
Dit werkt niet op ESXi-6.5.0-20180502001?
|sWORDs| in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Of nog gemakkelijker maak een custom iso met mijn intel-passtrough.vib of installeer de VIB los vanaf een datastore:
code:
1
esxcli software vib install -v /vmfs/volumes/myDatastore/VIB/intel-passthrough-1.0.0-01.x86_64.vib --no-sig-check --force

De wijziging met overrides zit volgens mij alleen in 6.7.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 21-07-2018 17:58 (38%)

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
Heel erg bedankt, het is via deze manier gelukt! :)
Hier ook nog een goede tutorial met screenshots hoe je het shadow bestand aanpast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WPN
quote:
|sWORDs| schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:48:
[...]

Dit werkt niet op ESXi-6.5.0-20180502001?
|sWORDs| in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Of nog gemakkelijker maak een custom iso met mijn intel-passtrough.vib of installeer de VIB los vanaf een datastore:
code:
1
esxcli software vib install -v /vmfs/volumes/myDatastore/VIB/intel-passthrough-1.0.0-01.x86_64.vib --no-sig-check --force

De wijziging met overrides zit volgens mij alleen in 6.7.
Heb je tutorial doorgelopen, maar werkt helaas niet.

Ik ga nu je andere oplossing uitproberen

edit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[root@ESXi02:~] esxcli storage core adapter list
HBA Name  Driver    Link State  UID           Capabilities  Description
--------  --------  ----------  ------------  ------------  --------------------------------------------------------------------------------
vmhba0    vmw_ahci  link-n/a    sata.vmhba0                 (0000:00:17.0) Intel Corporation Union Point-H AHCI Controller
vmhba1    nvme      link-n/a    pscsi.vmhba1                (0000:08:00.0) Samsung Electronics Co Ltd <class> Non-Volatile memory controller
vmhba32   vmkusb    link-n/a    usb.vmhba32                 () USB
[root@ESXi02:~] lspci -n |grep 0000:00:17.0
0000:00:17.0 Class 0106: 8086:a282 [vmhba0]
[root@ESXi02:~]

Na aanpassing in de passthru.map werkte passthru nog niet. Vervolgens de VIB geinstalleerd.

[root@ESXi02:~] esxcli software vib install -v /vmfs/volumes/5b5346e5-2bfbef8e-2
8fa-e0d55e497eda/VIB/intel-passthrough-1.0.0-01.x86_64.vib --no-sig-check --forc
e
Installation Result
   Message: The update completed successfully, but the system needs to be rebooted for the changes to be effective.
   Reboot Required: true
   VIBs Installed: sWORDs_bootbank_intel-passthrough_1.0.0-01
   VIBs Removed:
   VIBs Skipped:

Na installatie van de VIB kan ik de controller wel doorzetten. Dank u wel sWORDs! Dit is op de genoemde 6.5 installatie.

WPN wijzigde deze reactie 22-07-2018 02:11 (48%)

• |sWORDs|
Ze doen eigenlijk hetzelfde, waarschijnlijk heb je een foutje met het stappenplan gemaakt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• |sWORDs|
Mijn nieuwe whitepaper is uit, staan ook best interessante stappen voor thuis in:

https://techzone.vmware.c...e-horizon-virtual-desktop

• FireDrunk
Coole paper! Staan paar goede tips in!

Even niets...

• magneet
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-10 12:49

magneet

Magnetic enhanced

quote:
|sWORDs| schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:50:
Mijn nieuwe whitepaper is uit, staan ook best interessante stappen voor thuis in:

https://techzone.vmware.c...e-horizon-virtual-desktop
nice, heb hem gedeeld binnen de vExpert & vExpert EUC communities. Ik blijft het belachelijk vinden dat we de osot niet op mochten nemen in het vcap examen omdat het geen officieel ondersteunde tool is. Mandatory profiles en beginnen met de e1000 zou ik overigens beide niet doen, gewoon de vmxnet3 en dan de tools installeren. Mandatory profiles klinken leuk maar bruikbaar zijn ze niet meer met w10

magneet wijzigde deze reactie 24-07-2018 15:35 (16%)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• |sWORDs|
quote:
magneet schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:20:
[...]

nice, heb hem gedeeld binnen de vExpert & vExpert EUC communities. Ik blijft het belachelijk vinden dat we de osot niet op mochten nemen in het vcap examen omdat het geen officieel ondersteunde tool is. Mandatory profiles en beginnen met de e1000 zou ik overigens beide niet doen, gewoon de vmxnet3 en dan de tools installeren. Mandatory profiles klinken leuk maar bruikbaar zijn ze niet meer met w10
VMware Tools gaat soms stuk na Windows Update. Het is gemakkelijker om deze volgorde aan te houden dan de lezer te vragen om te controleren of er niet not installed in de vSphere Client staat, tools verwijderen, rebooten en weer tools installeren.
Mandatory Profiles werken perfect als je maar exact doet wat de guide zegt, dat is juist een van de redenen voor deze guide.

Getest met 20 edities, alles werkend.

OSOT is ook een beetje mijn ‘fout’, ik wil er geen supported tool van maken omdat we dan niet meer zo dynamisch zijn.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 25-07-2018 09:31 (6%)

• Nakkie040
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-07 11:02
Goedemorgen Allemaal,

Ik hoop dat ik de vraag hier mag stellen anders hoor ik graag waar dit wel mag. Onze ESXi server heeft een corrupte datastore en met mijn beperkte VMWare kennis krijg ik het zelf niet meer gefixt.

Na het vervangen van een kapotte HDD is de gehele server gecrashed en is ESXi opnieuw geinstalleerd, hierbij hebben we aangegeven dat de datastore bewaard moest blijven maar wanneer ik deze open en bekijk is ie leeg. Via SSH kan ik nog wel wat overblijfselen vinden.

[root@localhost:~] find -name "*.vmdk*"

find: ./vmfs/volumes/554c923f-428aa450-aedc-e4115b1176a4/ISO: No such file or directory

find: ./vmfs/volumes/554c923f-428aa450-aedc-e4115b1176a4/FP03-PTG: No such file or directory

find: ./vmfs/volumes/554c923f-428aa450-aedc-e4115b1176a4/DC03-PTG: No such file or directory

[root@localhost:~]

Volume Name VMFS UUID Extent Number Device Name Partition

----------- ----------------------------------- ------------- ------------------------------------ ---------

datastore1 554c923f-428aa450-aedc-e4115b1176a4 0 naa.600508b1001c86079490cfbc95797a87 3

Wanneer ik vervolgens met VOMA probeer te herstellen komt onderstaande melding:

ON-DISK ERROR: <FD c217 r139> : excessive bad/dup blocks.
VOMA failed to check device : Fatal error encountered

Total Errors Found: 16653
Kindly Consult VMware Support for further assistance

Deze server bevind zich in China en de lokale techneut is zo vriendelijk geweest om geen backups te maken waardoor mijn enige Domain Controller nu niet meer beschikbaar is.....

Alle hulp wordt gewaardeerd !.

Gr. Michiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
Support bellen.

Even niets...

• magneet
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-10 12:49

magneet

Magnetic enhanced

quote:
|sWORDs| schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:24:
[...]

VMware Tools gaat soms stuk na Windows Update. Het is gemakkelijker om deze volgorde aan te houden dan de lezer te vragen om te controleren of er niet not installed in de vSphere Client staat, tools verwijderen, rebooten en weer tools installeren.
Mandatory Profiles werken perfect als je maar exact doet wat de guide zegt, dat is juist een van de redenen voor deze guide.

Getest met 20 edities, alles werkend.
mjah, teveel verhalen gehoord incl vcdx die niet eens meer een poging doen omdat het te vaak kapot gaat of uberhaupt niet werkt. Ben er zelf na verschillende pogingen ook mee gestopt. Let wel met W10 dan, w7 geen issues. Ik kan je zelf niet uitnodigen maar regel via Sean Massey een uitnodiging voor de vExpertEUC slack dan kan je de discussie aangaan.
quote:
OSOT is ook een beetje mijn ‘fout’, ik wil er geen supported tool van maken omdat we dan niet meer zo dynamisch zijn.
+ dan loop je de kans verantwoordelijk te zijn voor issues in GI's van klanten als ze het zelf vertieft hebben

magneet wijzigde deze reactie 25-07-2018 18:21 (6%)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• |sWORDs|
quote:
magneet schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:16:
[...]

Ik kan je zelf niet uitnodigen maar regel via Sean Massey een uitnodiging voor de vExpertEUC slack dan kan je de discussie aangaan.

[...]
Nee dank je, ik ‘geniet’ wel van de discussies met PSO/TAM en SE (die wij trainen), dan mogen die weer genieten van de discussies met jullie. ;)

Edit: toch maar eens een kijkje genomen...

|sWORDs| wijzigde deze reactie 27-07-2018 16:19 (5%)

• jinglewood
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Met deze post doe ik een poging om meer experts naar mijn server-build vraag toe te lokken:
ESXi FreeNAS all-in-one server

Zouden een aantal ESXi experts onder jullie hier eventueel naar kunnen kijken?
Super bedankt voor de moeite alvast!

• Fuss!
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-10 09:32
En ik deed hetzelfde :9 ESXi server voor 10 VMs
Alle comments welkom!

• anc
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:08
Anderhalf jaar geleden heb ik een onderzoek gedaan naar de 'beste' NAS oplossing voor mij thuis.

Eerst naar software gaan kijken en was ik uitgekomen op FreeNAS, daarna de 'beste' hardware configuratie voor mijn budget en daaruit is gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,86€ 114,86
1Supermicro X11SSM-F (Retail Pack)€ 203,-€ 203,-
2WD Red 2x WD80EFZX, 8TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 106,85€ 106,85
2Samsung M391A2K43BB1€ 197,-€ 394,-
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
1Transcend SSD370 (Premium) 32GB€ 24,86€ 24,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,47

Voor het backuppen van mijn data heb ik een replicatie proces draaien naar de NAS bij mijn ouders thuis.

Echter dit verandert nu, die NAS bij mijn ouders gaat weg dus de backup gaat de deur uit en ik onderzoek opnieuw wat ik wil. Voor de backup wil ik nu iets beters en daaruit is gekomen duplicati naar een cloud (jottacloud of stack)
Door een anderhalf jaar met FreeNAS aan de slag geweest te zijn ben ik tegen beperkingen aan gelopen op gebied van jails/vm's/storage dat ik hier vanaf wil en kwam ik dus in aanraking met ESXi 6.5u2.

Ik heb wat gespeeld in VMWare met het draaien van ESXi en daaronder OpenMediaVault met daarin dockers nextcloud, duplicati. Daarnaast nog zonder teveel moeite kon ik een Windows machine installeren om even mee te prutsen. Het gemak is super.

Alleen nu loop ik stuk om met mijn huidige build een verstandige installatie met ESXi te maken.

Het idee is dat ESXi geinstalleerd wordt op de 32GB SSD.

De 256GB SSD is dan voor vm's. (OpenMediaVault, Windows 10, Debian en af en toe wat speeltuinen voor andere projecten)

Met de 2 8TB disks wil ik 'slim' omgaan. Daarop komt mijn "kritische" data te staan dus gekoppeld aan de OpenMediaVault VM, maar ik bedacht mij dat het ook breder ingezet kan worden. Stel ik heb een VM waar ik iets meer ruimte aan wil geven dan is dat ook praktisch. Al blijft de betrouwbaarheid van de data wel een hogere prioriteit hebben, mocht dat in het geding komen dan zet ik liever die 2 disks door naar OpenMediaVault en koop ik een extra SSD dat ik beschikbaar stel voor meer ruimte bij andere VM's.

De 2 disks wil ik ze sowieso redundant inzetten dus in mirror. Valt er 1 uit dan heb ik de andere nog voor mijn data en met het vervangen wordt de data weer hersteld.

Maar dan nu de vragen wat is slim, wijsheid, kan of is mogelijk?

Kan ik met mijn huidige configuratie de 2 disks 'passthrough' naar de OpenMediaVault doorzetten en maak ik daar een mirror? Levert dit nog beperkingen op?

Kan ik onder ESXi een datastore maken van die 2 disks in Mirror? en dan een 4-tal TB doorgeven aan OpenMediaVault om zo nog wat over te houden? En wat heeft dit voor consequenties als een disk uitvalt, of kan ESXi zelf daar geen mirror van maken?

Ik zat de thread door te lezen en kwam wel opmerkingen tegen van passthrough en/of gebruik van een raidcontroller, maar kon het helaas niet goed plaatsen in mijn situatie.

Edit: (nadat ik geen response erop heb gehad, maar inmiddels met zelfs uitzoeken wat meer info gevonden heb, dan toch even een update van mijn eigen posting)
Passthrough zou dus via Physical RDM moeten om zo de smart gegevens te blijven behouden en de VM daardoor direct de HDD info kan benaderen, maar dat kan ik nog niet helemaal plaatsen of dat werkt in mijn situatie.
Een alternatief is om toch een controller bij te plaatsen. Zie daar meer over in de zuinige ESXi topic, wellicht dat ik daar later een nieuwe posting maak, na nog verder uitzoek werk

anc wijzigde deze reactie 18-08-2018 22:40 (4%)

iRacing

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een vraag. Draai sinds deze week ook ESXi. Heb nu 2 VM's draaien.
Echter heb ik een vraag over het aangegeven storage gebruik. Deze lijkt niet te kloppen namelijk (of ik begrijp niet hoe die het berekend)
Vanuit de ESXI host staat er dat er 12.6GB in gebruik is.
https://i.imgur.com/f6mKutm.png

Ik heb 2 VM's welke allebei een 20GB Thin provisioned disk hebben en 1GB RAM.

https://i.imgur.com/ELVa90e.png

Binnen de VM middels df -h zie ik trouwens dat Plex sowieso al meer in gebruik heeft dan ESXi aangeeft:

Bij Tautulli is dit verschil al minder.
Ik heb 2 datastores van 2 verschillende SSD's. Op mijn 'Normal SSD' datastore staat 1 ISO van ubuntu 16.04. OPp de 'NVME SSD' staan de 2 ubuntu servers:

Iemand een idee waar het verschil vandaan komt? :p

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:37

Ethirty

Who...me?

Sowieso maakt ESXi al per machine een swapfile aan zo groot als het RAM van je vm. Dat is dus al 2GB extra. Die ruimte krijg je terug als je een vm uit zet. Je machines gebruiken gemiddeld dus zo'n 4GB aan storage elk. Best netjes dus.

Het OS weet niet beter dat er een harddisk van 20GB in zit, dus daar zie je het niet terug. Je VM zal dus ook gewoon tot 20GB aan data proberen weg te schrijven, ook al heb je die storage inmiddels allang voor een andere machines in gebruik.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• FireDrunk
Waar zie jij meer in je overzicht? Root heeft 2.8G used? Rest zal disk space zijn die *ooit* beschreven is.
Die ruimte komt niet terug, je os kan niet zomaar vertellen dat de ruimte weer leeg is.

Even niets...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
FireDrunk schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:08:
Die ruimte komt niet terug, je os kan niet zomaar vertellen dat de ruimte weer leeg is.

code:
1
sudo vmware-toolbox-cmd disk shrink /

?

In het geval van Linux guest met open-vm-tools.

Oscar Wilde

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:37

Ethirty

Who...me?

quote:
Raven schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:43:
[...]
code:
1
sudo vmware-toolbox-cmd disk shrink /

?

In het geval van Linux guest met open-vm-tools.
Dat is dus niet zomaar, maar een handmatige actie ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Ethirty schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Dat is dus niet zomaar, maar een handmatige actie ;)
Handmatige actie of niet, het is maar 1 simpel commando dat je eventueel automatisch met cron kunt laten uitvoeren, dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen ;)

Oscar Wilde

• FireDrunk
Werkt ook niet met alle disk controller types voor zover ik weet. Werkt toch via het SCSI UNMAP commando, waardoor je op LSI SAS Controller moet zitten?

Even niets...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:20:
Werkt ook niet met alle disk controller types voor zover ik weet. Werkt toch via het SCSI UNMAP commando, waardoor je op LSI SAS Controller moet zitten?
Toen ik dat commando tegenkwam testte ik het in een Ubuntu Server VM in VMware Workstation, VM maakt gebruik van (gevirtualiseerde) SCSI controller zo te zien. Na het uitvoeren in de VM pikte VMware Workstation het commando op en deed een cleanup. Althans, als ik het mij goed herinner, is nogal lang geleden dat ik die voor het laatst heb gebruikt.

Oscar Wilde

• FireDrunk
Ah, jij gebruikt VMware Workstation, dat is _heel_ iets anders dan ESXi :)
quote:
Shrink a Virtual Disk
Shrinking a virtual disk reclaims unused space in the virtual disk and reduces the amount of space the virtual
disk occupies on the host.
Shrinking a disk is a two-step process. In the preparation step, VMware Tools reclaims all unused portions of
disk partitions (such as deleted files) and prepares them for shrinking. This step takes place in the guest
operating system.
VMware Tools Configuration Utility User's Guide
12 VMware, Inc.
In the shrink step, the VMware application reduces the size of the disk based on the disk space reclaimed
during the preparation step. If the disk has empty space, this process reduces the amount of space the virtual
disk occupies on the host drive. The shrink step takes place outside the virtual machine.
IMPORTANT Shrinking disks is not allowed under the following circumstances:
n The virtual machine is hosted on an ESX/ESXi server. ESX/ESXi Server can shrink the size of a virtual disk
only when a virtual machine is exported. The space occupied by the virtual disk on the ESX/ESXi server,
however, does not change.
n The virtual machine has a Mac guest operating system.
n You preallocated all the disk space to the virtual disk when you created it.
n The virtual machine contains a snapshot.
n The virtual machine is a linked clone or the parent of a linked clone.
n The virtual disk is an independent disk in nonpersistent mode.
n The file system is a journaling file system, such as an ext4, xfs, or jfs file system.

Even niets...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:02:
Ah, jij gebruikt VMware Workstation, dat is _heel_ iets anders dan ESXi :)

[...]
Dat weet ik, maar ik dacht dat dergelijke functionaliteit daar op dezelfde manier werkte :? :P

Oscar Wilde

• FireDrunk
Helaas :)

Even niets...

• |sWORDs|
quote:
|sWORDs| schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Ja en nee. Er zit een hoop potentie in, maar AMD Ryzen en Epyc zijn gewoon nog niet af, zeker voor virtualisatie. Met elke microcode wordt het ietsje beter, maar misschien is er nog wel een hardware revisie nodig (gevoel, geen inside information) voor het echt allemaal werkt en dan moet alle software er nog mee overweg kunnen. AMD engineers werken mee aan Linux virtualisatie, maar zelfs daar werkt nog zo veel niet of nauwelijks met bleeding edge kernels.

Dan over de vergelijking met E3, dit is niet wat Epyc moet gaan doen, Epyc is E5 terrein.

Gezien de meeste bedrijven al Intel draaien en live migraties willen kunnen doen denk ik dat Epyc het zwaar gaat krijgen en in eerste instantie alleen in een paar niches gebruikt gaat worden. Zeker als je ziet dat op het totaal de prijs van de CPU niet heel veel uitmaakt (Wat is op 30-50K voor dikke servers plus 3 jaar support een paar honderd minder voor de CPU's?) en er nog geen groot ecosysteem met vendors is.
Inmiddels (AGESA 1.0.0.6) werkt hier alles wat ik maar kan bedenken:
  • All Core Turbo blijft op 2.8GHz
  • vGPU werkt
  • Onboard SATA controller (twee 8 poorts) passthrough werkt
  • Microsoft Virtualization Based Security werkt

Mogelijk dat er nog andere problemen opduiken, maar so far so good en erg onder de indruk.

Edit: Passthrough toch nog niet stabiel

|sWORDs| wijzigde deze reactie 18-08-2018 12:23 (4%)

• FireDrunk
Wat zit er in passthrough?

Even niets...

• |sWORDs|
quote:
Vond het een goede vraag en heb het nog eens getest:
  • USB controller (chipset) -> Host reboot bij VM power on
  • SATA controller (chipset) -> Host reboot bij VM power on
  • Samsung 950 Pro -> Werkt
  • LSI 9211-8i -> Werkt
:)

|sWORDs| wijzigde deze reactie 20-08-2018 12:04 (6%)

• FireDrunk
@|sWORDs|
Ah, kan je de path/tree eens bekijken van de PCIe Bridges en PCIe Roots van het chipset?
Ik heb gelezen dat er wat BIOS settings zijn om dat werkend te krijgen. Heeft te maken met de manier waarop devices in PCIe IOMMU groepen gestopt worden.

Sommige AMD BIOS'en hebben er opties voor om ze te splitsen.

EDIT:
Filmpje (let niet op de context, totaal niet relevant, vooral de output is boeiend):
YouTube: A little about Passthrough, PCIe, IOMMU Groups and breaking them up

FireDrunk wijzigde deze reactie 20-08-2018 12:11 (27%)

Even niets...

• |sWORDs|

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
0000:00:00.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Root Complex 
     Class 0600: 1022:1450

0000:00:00.2 IOMMU Generic system peripheral: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) I/O Memory Management Unit 
     Class 0806: 1022:1451

0000:00:01.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 
     Class 0600: 1022:1452

0000:00:02.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:00:03.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:00:03.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:00:03.1]]
     Class 0604: 1022:1453

0000:00:04.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:00:07.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:00:07.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:00:07.1]]
     Class 0604: 1022:1454

0000:00:08.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:00:08.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:00:08.1]]

0000:00:14.0 SMBus Serial bus controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SMBus Controller 
     Class 0c05: 1022:790b

0000:00:14.3 ISA bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH LPC Bridge 
     Class 0601: 1022:790e

0000:00:18.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 0 
     Class 0600: 1022:1460

0000:00:18.1 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 1 
     Class 0600: 1022:1461

0000:00:18.2 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 2 
     Class 0600: 1022:1462

0000:00:18.3 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 3 
     Class 0600: 1022:1463

0000:00:18.4 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 4 
     Class 0600: 1022:1464

0000:00:18.5 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 5 
     Class 0600: 1022:1465

0000:00:18.6 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 6 
     Class 0600: 1022:1466

0000:00:18.7 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 7 
     Class 0600: 1022:1467

0000:00:19.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 0 

0000:00:19.1 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 1 

0000:00:19.2 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 2 

0000:00:19.3 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 3 

0000:00:19.4 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 4 

0000:00:19.5 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 5 

0000:00:19.6 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 6 

0000:00:19.7 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 7 

0000:00:1a.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 0 

0000:00:1a.1 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 1 

0000:00:1a.2 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 2 

0000:00:1a.3 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 3 

0000:00:1a.4 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 4 

0000:00:1a.5 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 5 

0000:00:1a.6 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 6 

0000:00:1a.7 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 7 

0000:00:1b.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 0 

0000:00:1b.1 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 1 

0000:00:1b.2 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 2 

0000:00:1b.3 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 3 

0000:00:1b.4 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 4 

0000:00:1b.5 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 5 

0000:00:1b.6 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 6 

0000:00:1b.7 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 7 

0000:01:00.0 Non-Volatile memory controller Mass storage controller: Intel Corporation SSD 750 Series [Add-in Card] [vmhba0]
     Class 0108: 8086:0953

0000:02:00.0  :   
     Class 1300: 1022:145a

0000:02:00.2 Encryption controller Encryption controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Platform Security Processor 
     Class 1080: 1022:1456

0000:02:00.3 USB controller Serial bus controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] USB 3.0 Host controller 
     Class 0c03: 1022:145f

0000:03:00.0  :   
     Class 1300: 1022:1455

0000:03:00.1 Encryption controller Encryption controller:   
     Class 1080: 1022:1468

0000:03:00.2 SATA controller Mass storage controller: Advanced Micro Devices Inc AMD FCH SATA Controller [AHCI Mode] [vmhba1]
     Class 0106: 1022:7901

0000:20:00.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Root Complex 

0000:20:00.2 IOMMU Generic system peripheral: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) I/O Memory Management Unit 

0000:20:01.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:02.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:03.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:03.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:20:03.1]]

0000:20:04.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:07.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:07.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:20:07.1]]

0000:20:08.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:20:08.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:20:08.1]]

0000:21:00.0 Non-Volatile memory controller Mass storage controller: Intel Corporation SSD 750 Series [2.5" SFF] [vmhba2]

0000:22:00.0  :   

0000:22:00.2 Encryption controller Encryption controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Platform Security Processor 

0000:22:00.3 USB controller Serial bus controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] USB 3.0 Host controller [vmhba32]
     Class 0c03: 1022:145f

0000:23:00.0  :   

0000:23:00.1 Encryption controller Encryption controller:   

0000:23:00.2 SATA controller Mass storage controller: Advanced Micro Devices Inc AMD FCH SATA Controller [AHCI Mode] [vmhba3]
     Class 0106: 1022:7901

0000:40:00.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Root Complex 

0000:40:00.2 IOMMU Generic system peripheral: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) I/O Memory Management Unit 

0000:40:01.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:01.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:40:01.1]]

0000:40:01.2 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:40:01.2]]

0000:40:01.3 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:40:01.3]]

0000:40:02.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:03.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:03.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:40:03.1]]

0000:40:04.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:07.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:07.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:40:07.1]]

0000:40:08.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:40:08.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:40:08.1]]

0000:41:00.0 Non-Volatile memory controller Mass storage controller: Intel Corporation SSD 750 Series [2.5" SFF] [vmhba4]

0000:42:00.0 PCI bridge Bridge: ASPEED Technology, Inc. AST1150 PCI-to-PCI Bridge 
     Class 0604: 1a03:1150

0000:43:00.0 VGA compatible controller Display controller: ASPEED Technology, Inc. ASPEED Graphics Family 
     Class 0300: 1a03:2000

0000:44:00.0 Non-Volatile memory controller Mass storage controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller SM951/PM951 [vmhba5]
     Class 0108: 144d:a802

0000:45:00.0 3D controller Display controller: NVIDIA Corporation NVIDIATesla P40 [vmgfx0]
     Class 0302: 10de:1b38

0000:46:00.0  :   

0000:46:00.2 Encryption controller Encryption controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Platform Security Processor 

0000:47:00.0  :   

0000:47:00.1 Encryption controller Encryption controller:   

0000:60:00.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Root Complex 

0000:60:00.2 IOMMU Generic system peripheral: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) I/O Memory Management Unit 

0000:60:01.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:01.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:60:01.1]]

0000:60:01.2 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:60:01.2]]

0000:60:02.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:03.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:03.3 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:60:03.3]]

0000:60:03.4 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [PCIe RP[0000:60:03.4]]

0000:60:04.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:07.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:07.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:60:07.1]]

0000:60:08.0 Host bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe Dummy Host Bridge 

0000:60:08.1 PCI bridge Bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [PCIe RP[0000:60:08.1]]

0000:61:00.0 Ethernet controller Network controller: QLogic Inc. QLogic 57810 10 Gigabit Ethernet Adapter [vmnic0]
     Class 0200: 14e4:168e

0000:61:00.1 Ethernet controller Network controller: QLogic Inc. QLogic 57810 10 Gigabit Ethernet Adapter [vmnic1]
     Class 0200: 14e4:168e

0000:62:00.0 Non-Volatile memory controller Mass storage controller: Intel Corporation 900P Series [Add-in Card] [vmhba6]
     Class 0108: 8086:2700

0000:63:00.0 Serial Attached SCSI controller Mass storage controller: LSI Logic / Symbios Logic LSI2008 [vmhba7]
     Class 0107: 1000:0072

0000:65:00.0  :   

0000:65:00.2 Encryption controller Encryption controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Platform Security Processor 

0000:66:00.0  :   

0000:66:00.1 Encryption controller Encryption controller:   

• FireDrunk
Op moderne linux systemen heb je een optie om de iommugroepen te tonen. (zie filmpje).
Misschien even live cdtje?

https://heiko-sieger.info...hat-you-need-to-consider/

Is een scriptje voor nodig.

FireDrunk wijzigde deze reactie 20-08-2018 12:13 (31%)

Even niets...

• |sWORDs|
quote:
FireDrunk schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:12:
Op moderne linux systemen heb je een optie om de iommugroepen te tonen. (zie filmpje).
Misschien even live cdtje?

https://heiko-sieger.info...hat-you-need-to-consider/

Is een scriptje voor nodig.
ESXi != Linux dus dat gaat niet lukken. Als ik snel lees dan zit dat in AGESA 1007 welke voor EPYC volgens mij nog niet uit is, ik zit in elk geval op 1006.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 20-08-2018 12:20 (8%)

• FireDrunk
Afwachten dus, maar dat is dus de reden. Heeft dus weinig met danwel Ryzen/EPYC interne technieken, danwel ESXi te maken. Het is 'gewoon' basic iommu groep gek*t.

Even niets...

• |sWORDs|
quote:
FireDrunk schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:32:
Afwachten dus, maar dat is dus de reden. Heeft dus weinig met danwel Ryzen/EPYC interne technieken, danwel ESXi te maken. Het is 'gewoon' basic iommu groep gek*t.
Een beetje wel, op een Intel systeem is de ACS gewoon beter geregeld.

• FireDrunk
Mja, maar daar hebben ze ook minder PCIe lanes, dus minder te regelen :P
Ik denk dat dit een staartje is van de nieuwe Infinity Fabric opzet.

Even niets...

• ComTech
  • Laatst online: 23:33
Ik heb bij de status van één van m'n VM's een geel uitroepteken met warning staan maar kan nergens vinden waarom.
Ik heb ergens een keer een melding iets te snel weggeklikt maar weet dus niet meer wat dat was.
Waar kan ik die nu terugvinden ? Welke logs staan die meldingen?
Ik dacht dat in die melding die ik wegklikte iets stond over een verkeerde guest os of versie .
Het is een FreeNas VM en hij heeft FreeBSD (64bit) als GuestOS dus dat lijkt me goed,

| OnePlus7pro 256GB Mirror Grey| DS918+ 4x2TB Seagate IronWolf 2x Samsung 970 EVO 250GB |

• |sWORDs|
Volgens mij komt die ook in de vm log.

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:07
Nou daar ben ik weer. Weet niet helemaal of dit hier thuis hoort maar ik heb het volgende probleem.
Ik heb dit servertje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1ASRock DeskMini 310€ 160,91€ 160,91
1Crucial CT16G4SFD824A€ 142,99€ 142,99
1Samsung 970 Evo 500GB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,80

plus nog een samsung ssd die ik nog had liggen. Hier draait nu ESXi 6.5U2 op met 4 VM's op de M.2 SSD. Echter geven 3 van de 4 Ubuntu VM's de volgende foutmelding:

Wel andere sectoren allemaal

Lijkt mij een probleem met de m.2 SSD maar vind het raar dat de VM's dit aangeven.
Op de host zie ik zo niets raars.

Ik heb de M.2 SSD in mijn PC gedaan en middels crystaldiskinfo gechecked. Deze geeft echter aan dat de M.2 SSD 100% in orde is. Iemand een idee wat ik nog kan doen? Is de disk defect?

edit:

Middels voma heb ik de M.2 SSD gechecked:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
voma -m vmfs -f check -d /vmfs/devices/disks/t10.NVMe____Samsung_SSD_970_EVO_500GB_______________C0E3B28156382500:1
Checking if device is actively used by other hosts
Scanning for VMFS-6 host activity (4096 bytes/HB, 1024 HBs).
Running VMFS Checker version 2.1 in check mode
Initializing LVM metadata, Basic Checks will be done
Phase 1: Checking VMFS header and resource files
   Detected VMFS-6 file system (labeled:'NVME SSD') with UUID:5b738755-e9f9f871-36cf-7085c28a48c5, Version 6:81
Phase 2: Checking VMFS heartbeat region
Phase 3: Checking all file descriptors.
Phase 4: Checking pathname and connectivity.
Phase 5: Checking resource reference counts.

Total Errors Found:           0

Kijk het voor nu wel even aan. Lijkt niets aan de hand te zijn?

Aschtra wijzigde deze reactie 27-08-2018 21:05 (14%)

• |sWORDs|
Het is bij een unmap, misschien eens met VMFS 5 proberen?
Wat verder zou kunnen werken is het bijwerken van BIOS/firmware/ESXi en/of overal powersavings/standby uitzetten.

• FireDrunk
Welke virtuele controller gebruik je in de VM's?

Even niets...

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:35
Ik heb nu een verse install gedaan van de esxi 6.7
Ik lees nu om deze te beheren heb je de vcenter appliance nodig.

Deze vreet al 10gb van mijn server af. Dus heb ik nog maar 6 GB over..

Is dit echt nodig of niet?
En kan ik ook ergens mijn poort aanpassen.
Want de 80 en 443 gaan natuurlijk niet worden om van buiten af te bereiken.
Of moet ik die poort via die appliance aanpassen en kan ik die daarna weer verwijderen?

PSN: McMillan0984

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Topicstarter
ESXi 6.7 kan je prima beheren zonder vcenter. Alleen als je specifieke dingen wilt doen, zoals resource pools, meerdere ESXi servers groeperen enz heb je vcenter nodig.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FireDrunk
vCenter appliance kan je naderhand prima iets kleiner zetten. Volgens mij doet hij het ook wel met 4GB assigned. Sowieso neemt hij na een paar dagen draaien al veel minder geheugen in, en gaat je ESXi server netjes het ongebruikte geheugen uitswappen.

Ik had (toendertijd) ~1GB actief geheugen voor de vCenter nodig.

Even niets...

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:35
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:03:
vCenter appliance kan je naderhand prima iets kleiner zetten. Volgens mij doet hij het ook wel met 4GB assigned. Sowieso neemt hij na een paar dagen draaien al veel minder geheugen in, en gaat je ESXi server netjes het ongebruikte geheugen uitswappen.

Ik had (toendertijd) ~1GB actief geheugen voor de vCenter nodig.
Oke vanavond weer eens proberen.
Kijken wat die dan wil doen.
want met de standaard tiny installation gebruikt hij 10gb memory en 300gb hdd minimaal.

Volgens mij kan je met de appliance wel poorten aanpassen zodat ik hem buiten mijn netwerk om kan beheren en benaderen toch of zie ik dat verkeerd?

PSN: McMillan0984

• FireDrunk
Dat zou ik niet doen, vCenter is (in mijn ogen) niet gemaakt om direct aan het internet te hangen.
VPN lijkt me een betere oplossing.

Even niets...

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True