Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ESXi FreeNAS all-in-one server

Pagina: 1
Acties:

• jinglewood
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Minstens 3 VM's kunnen draaien vanuit een hypervisor (ESXi) waarbij ik o.a. een NAS virtualiseer:
1. FreeNAS (die via een aparte HBA met passthrough 4 disks als zfs pool terug kan aanbieden aan esxi via NFS)
2. Win7
3. Linux Mint
Op dit moment heb ik al een FreeNAS systeem: een oude nog steeds prima werkende versie van FreeNAS 9
Helaas ben ik niet helemaal tevreden over de manier hoe virtualisatie verloopt binnen FreeNAS en zelfs voor de nieuwere FreeNAS 11 via bhyve ben ik daar niet blij over. Het zou natuurlijk mogelijk zijn om er nog een tweede systeem bij te zetten dat uitsluitend als hypervisor dient zodat zaken als een HBA voor passthrough allemaal niet nodig is, geen single point of failure enz.
Ik heb echter liever dat alles in 1 machine zit (minder geluid, praktisch enz.) en dat mijn fysieke netwerk geen beperkende factor kan zijn met betrekking tot het beschikbaar maken van de data voor de virtual machines tussen FreeNAS en de hypervisor. Verder vind ik het belangrijk dat een HBA die ik kies in de toekomst ook native 4k sector disks kan ondersteunen (dus 8TB+ schijven)

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De absolute maximumprijs is 1000 euro. Assembleren doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Buiten de extreem goede voeding, koeling en de kast zitten de volgende componenten in mijn huidige FreeNAS server:

CPU: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (2733.88-MHz K8-class CPU)
RAM: 16GB DDR3 2400 Mhz -> 4 x 2GB DD3 2400 Mhz Kingston KHX24C11T2K2/8x
MOBO: Gigabyte GA-P55-UD5
OS DISKS (mirrored boot): 2 x 80 GB Intel SATA300 MLC SSD (SSDSA2M080G2GC)
DATA DISKS: 4 x 8 TB HGST (HUH728080ALE604)

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Hierbij tast ik dus een beetje in het duister maar het liefst blijf ik bij een DDR3 moederbord zodat het qua geheugen allemaal niet zo duur zal worden. Verder moet het moederbord ook een M2 slot hebben zodat ik er ook evt een snellere SSD in kan zetten om bv meer performance te geven aan de VM's.
Ik heb dan verder nieuwe geheugenbanken nodig om tot en met de 64GB DDR3 te komen en een andere CPU en moederbord aangezien ik niet verwacht dat mijn huidige CPU geschikt is voor een dergelijk nieuw systeem.
Verder heb ik voor de passthrough van de disks naar FreeNAS de volgende HBA nodig: LSI 9207-8i (De chipset van deze HBA moet volgens mij 4k en 512e sector disks ondersteunen)
TLDR: nieuw mobo, cpu en 64gb ram, hba en evt ook meteen een m2.ssd

De nieuwe situatie moet dan als volgt zijn:
ESXi hypervisor op Intel SSD 80GB nummer 1
FreeNAS boot drive virtual disk van 14GB op Intel SSD 80GB nummer 1
FreeNAS mirror boot drive virtual disk van 14GB op Intel SSD 80GB nummer 2
Ruimte van de 4x8TB zpool uit FreeNAS terugkoppelen via NFS aan ESXi voor het opslaan van de virtual machines van Win7 en Linux Mint.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met het bouwen van een dergelijke all-in-one machine specifiek mbt de combinatie FreeNAS/ESXi/HBA en mij iets meer kan vertellen over de haalbaarheid van deze setup, of ik bepaalde zaken over het hoofd zie enz.
Mijn dank is groot _/-\o_

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online

Domino

30 Watts and overheating...

Zoek eerst een mb met intel nics die ondersteund worden. Realtek is echt drama met esxi.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:05
Een aantal punten:
- Bij DDR3 blijven kan, maar dan kan je geen 64GB geheugen gebruiken, je kan simpelweg niet met DDR3 non-registered geheugen > 32GB draaien.
- DDR4 is schreeuwend duur, en met jouw VM requirements hoor ik geen enkele reden om meer dan 32GB geheugen te gebruiken. FreeNAS draait prima met 8GB geheugen, voor een Virtuele Desktop is 4 of 8GB ook prima, en dan hou je nog over voor meer spelerij.
- Die CPU moet je dumpen, verbruikt erg veel idle, en is niet extreem snel in verhouding.
- Native 4k support heeft volgens mij niet 1-op-1 een relatie met 8TB schijven. Er is dacht ik iets als LBA64, wat zorgt dat je meer dan 2.1 Miljard 512 bytes sectoren kan aanspreken, waardoor 8TB wel weer mogelijk was met 512bytes sectoren, maar mijn kennis is op dat gebied een beetje vaag.

Vragen:
- Wil je ECC?
- Wil je perse ESXi supported hardware, of durf je zelf wat te kloten met drivers? (is niet heel vaak meer nodig hoor, maar just-so-we-know).
- Hoeveel geheugen heb je *echt* nodig?
- Hoeveel CPU power heb je nodig? Voldoet je huidige CPU?
- Gebruik je FreeNAS vanwege ZFS? Of vanwege de webinterface? Want je kan prima ZFS op Linux doen.

Suggesties:
Als je geen ECC wil, pak een i3-8100, veel bang-for-buck, en erg zuinig. Zet er 16GB DDR4 in, en kijk of je daarmee toe kan. Verkoop je DDR3 geheugen tweedehands om de kosten een beetje te drukken. Zakken de prijzen van DDR4, koop je eventueel nog 16GB er bij.

Wil je wel ECC, moet je sowieso al nieuw geheugen kopen.

Wil je perse je oude geheugen houden, zou ik tweedehands kijken naar een i5-45xx serie, of een i7-47xx serie, die zijn betaalbaar te krijgen.

Wil je perse een nieuwere generatie CPU, zijn er sporadisch wat moederborden met DDR3 support op nieuwere CPU generaties (zoek op socket 1151, en DDR3). Of dat echt wat is, weet ik niet. Nooit mee gewerkt.

Gebruik je FreeNAS alleen vanwege ZFS, zou ik eens naar Proxmox kijken. Dat is Linux met een makkelijke webinterface voor KVM Virtual Machines. Dan kan je native in het OS je ZFS filesystem maken, en kan je alsnog VM's maken voor alles wat je wil. Dan heb je dus veel minder overhead.

PS: Overigens zijn er prima 2e hands controllers te krijgen, die gewoon 8TB disks ondersteunen, voor een schijntje van de prijs van een nieuwe 9207i. DM voor meer info ;)

[Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 06-08-2018 17:57]

Even niets...

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:07

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

De setup doe ik al weer een tijdje heb draaien bestaat uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 260,50€ 260,50
1Supermicro X11SSH-LN4F€ 228,-€ 228,-
2Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16MA€ 189,29€ 378,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,08

Een passende M2 80 mm SSD kun je er zelf wel bij zoeken.
jinglewood schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:42:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Minstens 3 VM's kunnen draaien vanuit een hypervisor (ESXi) waarbij ik o.a. een NAS virtualiseer:
1. FreeNAS (die via een aparte HBA met passthrough 4 disks als zfs pool terug kan aanbieden aan esxi via NFS)
2. Win7
3. Linux Mint
Op dit moment heb ik al een FreeNAS systeem: een oude nog steeds prima werkende versie van FreeNAS 9
Helaas ben ik niet helemaal tevreden over de manier hoe virtualisatie verloopt binnen FreeNAS en zelfs voor de nieuwere FreeNAS 11 via bhyve ben ik daar niet blij over. Het zou natuurlijk mogelijk zijn om er nog een tweede systeem bij te zetten dat uitsluitend als hypervisor dient zodat zaken als een HBA voor passthrough allemaal niet nodig is, geen single point of failure enz.
Ik heb echter liever dat alles in 1 machine zit (minder geluid, praktisch enz.) en dat mijn fysieke netwerk geen beperkende factor kan zijn met betrekking tot het beschikbaar maken van de data voor de virtual machines tussen FreeNAS en de hypervisor. Verder vind ik het belangrijk dat een HBA die ik kies in de toekomst ook native 4k sector disks kan ondersteunen (dus 8TB+ schijven)
Mag geen probleem zijn voor de genoemde setup, draai zelf ESXi vanaf een M2 SSD (Intel p600) met daarop 5 linux vm's (storage, web presence/email, download,test, externe toegang en een Win 10 vm).

De onboard SATA controller is doorgegeven aan de storage VM en alle andere systemen betrekken via die vm hun opslag deel.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De absolute maximumprijs is 1000 euro. Assembleren doe ik zelf.
Als je 64 GB RAM wilt/eist, dan gaat dat niet passen qua budget. Op termijn wel is het wel aan optie aangezien er RAM slots vrij zijn. Alternatief is er een i3 in stoppen en t prijsverschil in t RAM steken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Buiten de extreem goede voeding, koeling en de kast zitten de volgende componenten in mijn huidige FreeNAS server:

CPU: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (2733.88-MHz K8-class CPU)
RAM: 16GB DDR3 2400 Mhz -> 4 x 2GB DD3 2400 Mhz Kingston KHX24C11T2K2/8x
MOBO: Gigabyte GA-P55-UD5
OS DISKS (mirrored boot): 2 x 80 GB Intel SATA300 MLC SSD (SSDSA2M080G2GC)
DATA DISKS: 4 x 8 TB HGST (HUH728080ALE604)
CPU, mobo en RAM kun je afschrijven. SSD's en disks kun je verhuizen, de SSD's evt als caching inzetten voor je ZFS array.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Hierbij tast ik dus een beetje in het duister maar het liefst blijf ik bij een DDR3 moederbord zodat het qua geheugen allemaal niet zo duur zal worden.
Dat word een helaasje
Verder moet het moederbord ook een M2 slot hebben zodat ik er ook evt een snellere SSD in kan zetten om bv meer performance te geven aan de VM's.
Check, maar dan ingezet om je hypervisor en vm's te huisvesten, anders kun je de onboard SATA controller niet doorgeven.
Ik heb dan verder nieuwe geheugenbanken nodig om tot en met de 64GB DDR3 te komen en een andere CPU en moederbord aangezien ik niet verwacht dat mijn huidige CPU geschikt is voor een dergelijk nieuw systeem.
Verder heb ik voor de passthrough van de disks naar FreeNAS de volgende HBA nodig: LSI 9207-8i (De chipset van deze HBA moet volgens mij 4k en 512e sector disks ondersteunen)
TLDR: nieuw mobo, cpu en 64gb ram, hba en evt ook meteen een m2.ssd
Zie hierboven, met termijn opwaardeerbaar en de onboard steek je door.
De nieuwe situatie moet dan als volgt zijn:
ESXi hypervisor op Intel SSD 80GB nummer 1
FreeNAS boot drive virtual disk van 14GB op Intel SSD 80GB nummer 1
FreeNAS mirror boot drive virtual disk van 14GB op Intel SSD 80GB nummer 2
Ruimte van de 4x8TB zpool uit FreeNAS terugkoppelen via NFS aan ESXi voor het opslaan van de virtual machines van Win7 en Linux Mint.
Alternatief zoals vermeldt: ESXI op de M2 SSD en daar ook je VM's, SSD's als caching voor je ZFS disk array.
Ga je overklokken?
Nee
Mooi, want dat kan met deze plank ook niet ;)
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met het bouwen van een dergelijke all-in-one machine specifiek mbt de combinatie FreeNAS/ESXi/HBA en mij iets meer kan vertellen over de haalbaarheid van deze setup, of ik bepaalde zaken over het hoofd zie enz.
Mijn dank is groot _/-\o_
Niet specifiek met FreeNAS, wel met (ZFS on linux (ZoL), ESXi, HBA's doorsteken.
Domino schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:24:
Zoek eerst een mb met intel nics die ondersteund worden. Realtek is echt drama met esxi.
Dat valt wel mee, succesvol lange tijd een mobo met RTL nic gebruikt onder ESXi dus ymmv.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• jinglewood
  • Niet online
Allereerst dank voor de uitgebreide reply en voor deze gouden tip:
FireDrunk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:55:
Gebruik je FreeNAS alleen vanwege ZFS, zou ik eens naar Proxmox kijken. Dat is Linux met een makkelijke webinterface voor KVM Virtual Machines. Dan kan je native in het OS je ZFS filesystem maken, en kan je alsnog VM's maken voor alles wat je wil. Dan heb je dus veel minder overhead.
Om eerlijk te zijn is dat inderdaad de enige reden waarom dat ik FreeNAS gebruik. Het punt is wel dat ik in FreeNAS verscheidene CIFS shares heb aangemaakt om de datasets van de zpool makkelijk te delen. Ik heb even snel gekeken in de wiki van Proxmox bij SMB/CIFS Storage Plug-in maar heb geen idee of dat allemaal net zo simpel gaat als bij FreeNAS.
Begrijp ik je dan goed dat dan dus het hele passthrough verhaal via HBA ook al niet meer nodig is? Dat was namelijk de reden waarom dat ik voor een HBA wilde gaan met IT-mode.

Ik zal nu ook je andere vragen beantwoorden:
Vragen:
- Wil je ECC?
Niet persé, ik heb het ook nooit gemist in al mijn voorgaande server builds
- Wil je perse ESXi supported hardware, of durf je zelf wat te kloten met drivers? (is niet heel vaak meer nodig hoor, maar just-so-we-know).
Ja, kloten met drivers ben ik opzich niet vies van maar als ik het voor een redelijke meerprijs kan ontwijken doe ik dat
16 GB DDR4 zal in principe al voldoende zijn en al helemaal als het via Proxmox gaat
Huidige CPU voldoet, ik heb niet meer power nodig, alhoewel ik wel af en toe wat traagheid ervaarde in de Windows VM, maar dat kan ook zijn gekomen omdat het via zo'n slechte PHP Virtualbox jail ging in FreeNAS
- Gebruik je FreeNAS vanwege ZFS? Of vanwege de webinterface? Want je kan prima ZFS op Linux doen.
95% vanwege ZFS en 5% omdat het allemaal erg makkelijk in te stellen is met CIFS shares enzo

Ik ben overigen wel gecharmeerd van de setup van Pantagruel. :)

• jinglewood
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik heb wel meteen vervolgvragen. Je schrijft:
Pantagruel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:04:
De onboard SATA controller is doorgegeven aan de storage VM en alle andere systemen betrekken via die vm hun opslag deel.
Wat voor storage VM hebben we het dan over?
Wat voor OS en filesystem draait de storage? Voor mij is dat al jaren ZFS via FreeNAS en dat is voor mij wat betreft bijna heilig geworden alhoewel ik nooit heb geweten van Proxmox :)
Hoe heb je de onboard SATA controller doorgegeven?
Als ik naar All-in-one builds kijk met FreeNAS gebruiken mensen bijna altijd een HBA omdat het doorgeven van de SATA controller van het moederbord op zn zachtst gezegd riskant is ivm scrubben van ZFS.

Ik heb sterk het idee dat jouw setup een goede move zal zijn. Hypervisor (proxmox of esxi) op de M2 en de ssds voor caching.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:05
jinglewood schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:36:
Allereerst dank voor de uitgebreide reply en voor deze gouden tip:

[...]

Om eerlijk te zijn is dat inderdaad de enige reden waarom dat ik FreeNAS gebruik. Het punt is wel dat ik in FreeNAS verscheidene CIFS shares heb aangemaakt om de datasets van de zpool makkelijk te delen. Ik heb even snel gekeken in de wiki van Proxmox bij SMB/CIFS Storage Plug-in maar heb geen idee of dat allemaal net zo simpel gaat als bij FreeNAS.
CIFS zou ik lekker via de commandline doen, Proxmox is in de basis gewoon een Debian OS, dus je kan prima gewoon samba shares aanmaken via de smb.conf file. Heb ik ook gedaan.
Begrijp ik je dan goed dat dan dus het hele passthrough verhaal via HBA ook al niet meer nodig is? Dat was namelijk de reden waarom dat ik voor een HBA wilde gaan met IT-mode.
Correct.
Ik zal nu ook je andere vragen beantwoorden:
Vragen:
- Wil je ECC?
Niet persé, ik heb het ook nooit gemist in al mijn voorgaande server builds
Ja, kloten met drivers ben ik opzich niet vies van maar als ik het voor een redelijke meerprijs kan ontwijken doe ik dat
16 GB DDR4 zal in principe al voldoende zijn en al helemaal als het via Proxmox gaat
Huidige CPU voldoet, ik heb niet meer power nodig, alhoewel ik wel af en toe wat traagheid ervaarde in de Windows VM, maar dat kan ook zijn gekomen omdat het via zo'n slechte PHP Virtualbox jail ging in FreeNAS
95% vanwege ZFS en 5% omdat het allemaal erg makkelijk in te stellen is met CIFS shares enzo

Ik ben overigen wel gecharmeerd van de setup van Pantagruel. :)
Die setup van Pantagruel is prima, maar haast zelfs overkill voor jou. Zo'n Xeon is super snel, en leuk, maar is in verhouding denk ik een factor 2.5 sneller dan jouw oude i5.
Dikke overkill dus. Je kan prima toe met een lichtere CPU, daarmee bespaar je een hoop geld, waar je eventueel nog wat extra geheugen van kan kopen.
Ook is de combinatie van Pantagruel een ECC setup, als je dat zelf niet echt belangrijk acht, kan je ook daar op besparen.

Bedenk goed wat je *nodig* hebt, en wat je *leuk* vind. Als ik jouw eisen zo hoor, zou ik liever een goede snelle NVMe SSD kopen, waar je die windows VM op zet.
Daar heb je meer plezier van, dan van een gigantisch dikke CPU en ECC geheugen.

PS: Als je echt heel erg gecharmeerd bent van FreeNAS, kan je in theorie zelfs een ZFS share doorgeven aan een VM met FreeNAS, en er dan een Samba share van maken in FreeNAS.
Niet mijn voorkeur, maar technisch gezien kan het :+

[Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 06-08-2018 19:38]

Even niets...

• jinglewood
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:37:
CIFS zou ik lekker via de commandline doen, Proxmox is in de basis gewoon een Debian OS, dus je kan prima gewoon samba shares aanmaken via de smb.conf file. Heb ik ook gedaan.
Dat is mooi want smb.conf editen heb ik wel vaker gedaan en dat is de moeite niet. Debian heeft sowieso vaak ook een goede hoeveelheid guides e.d.
FireDrunk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:37:
Die setup van Pantagruel is prima, maar haast zelfs overkill voor jou. Zo'n Xeon is super snel, en leuk, maar is in verhouding denk ik een factor 2.5 sneller dan jouw oude i5.
Dikke overkill dus. Je kan prima toe met een lichtere CPU, daarmee bespaar je een hoop geld, waar je eventueel nog wat extra geheugen van kan kopen.
Ook is de combinatie van Pantagruel een ECC setup, als je dat zelf niet echt belangrijk acht, kan je ook daar op besparen.

Bedenk goed wat je *nodig* hebt, en wat je *leuk* vind. Als ik jouw eisen zo hoor, zou ik liever een goede snelle NVMe SSD kopen, waar je die windows VM op zet.
Daar heb je meer plezier van, dan van een gigantisch dikke CPU en ECC geheugen.

PS: Als je echt heel erg gecharmeerd bent van FreeNAS, kan je in theorie zelfs een ZFS share doorgeven aan een VM met FreeNAS, en er dan een Samba share van maken in FreeNAS.
Niet mijn voorkeur, maar technisch gezien kan het :+
Dat van die overkill begint wel duidelijk te worden ja. Ik ga voor een lichtere CPU, wat minder RAM (niet ecc) en zet er inderdaad een leuke M2.ssd in.
Overigens ben ik niet zodanig gecharmeerd van FreeNAS dat ik het via een omweg wil laten managen 8)7 , dan doe ik het liever allemaal handmatig in Proxmox. 8)
Proxmox is overigens wel helemaal nieuw voor mij dus ik zal mij moeten gaan verdiepen in de manier hoe dat werkt en of daar wat haken en ogen aan zitten met betrekking tot bepaalde NIC's die wel/niet echt support hebben. Van ESXi weet ik dat je dan een .iso moet aanpassen of scripts moet inladen, maar dat is voor Proxmox nog allemaal nieuw.

Verder zal ik ook moeten bedenken hoe ik mijn huidige zpool dan onder ga brengen in de Proxmox machine aangezien de disks allemaal geli encrypted zijn. (=freebsd). Ik ben bang dat ik daar eerst op een of andere wijze een backup van zal moeten gaan maken omdat ik in Proxmox de zpool dan niet kan importeren zoals bij FreeNAS. Wellicht moet ik de disks zelfs eerst stuk voor stuk decrypten. Heb je daar eventueel nog suggesties voor?

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:07

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

jinglewood schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:45:
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik heb wel meteen vervolgvragen. Je schrijft:

[...]

Wat voor storage VM hebben we het dan over?
ESXi vm, 2 core cpu 500 MHz reserved, 4GB reserved max 8 GB, VMXNet 3, Sunrise point SATA in passthrough.
Wat voor OS en filesystem draait de storage? Voor mij is dat al jaren ZFS via FreeNAS en dat is voor mij
wat betreft bijna heilig geworden alhoewel ik nooit heb geweten van Proxmox :)
Ubuntu 16.x LTS, ZFS data array over 5 disk (RAID-Z).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
zpool status datapool
  pool: datapool
 state: ONLINE
  scan: scrub repaired 0 in 7h45m with 0 errors on Sun Jul  8 08:09:32 2018
config:

NAME            STATE     READ WRITE CKSUM
        datapool        ONLINE       0     0     0
          raidz1-0      ONLINE       0     0     0
            B-ZDH0Q39K  ONLINE       0     0     0
            C-ZDH0NH9E  ONLINE       0     0     0
            E-ZDH0NFLG  ONLINE       0     0     0
            D-ZDH0Q4J4  ONLINE       0     0     0
            F-ZDH0Q2YG  ONLINE       0     0     0

errors: No known data errors

Data sharing via NFS en SMB, laatste vanwege de mixed omgeving hier in huis (Apple OS X, Windows 10 en Linux (Ubuntu/Mint).

Proxmox werkt ook, heb er zelf geen ervaring mee.
Hoe heb je de onboard SATA controller doorgegeven?
Passthrough in ESXi aan de storage VM
Als ik naar All-in-one builds kijk met FreeNAS gebruiken mensen bijna altijd een HBA omdat het doorgeven van de SATA controller van het moederbord op zn zachtst gezegd riskant is ivm scrubben van ZFS.
Geen problemen hier met de passthrough en scrubs. Linux ziet gewoon een SATA controller.

Alternatief is een SAS/SATA HBA doorgeven aan je storage VM (SAS2008 chipset based iets). Doorgaans is hoe 'dommer' de HBA hoe beter, in principe zouden we als storage fanaten een simpele PCIe insteekkaart willen met een Intel SATA controller chip erop (4, 8 16 SATA ports lijkt me wel wat), maar dat is wishfull thinking.

code:
1
2
3
root@FileServer:~# lspci | grep SATA
02:03.0 SATA controller: VMware SATA AHCI controller
0b:00.0 SATA controller: Intel Corporation Sunrise Point-H SATA controller [AHCI mode] (rev 31)
Ik heb sterk het idee dat jouw setup een goede move zal zijn. Hypervisor (proxmox of esxi) op de M2 en de ssds voor caching.
Ik ben er zeer tevreden over.

Zoals @FireDrunk zegt, wellicht is de Xeon overkill voor wat je wilt, maar ik heb destijds op ECC en een Xeon ingezet. De keuze voor SuperMicro was een no-brainer aangezien ik al een X9SCM-F mobo had, waar ik zeer tevreden over ben. Daarnaast heb ik ook nog een aantal test vm's (stuk of 6) die ik te pas en te onpas aanzet om ff wat te klungelen (win xp/win7 o.a)

Een i3-7100 zou wellicht al voldoende zijn voor zijn wensen en scheelt ca. €150 a 160 euro.

[Voor 25% gewijzigd door Pantagruel op 07-08-2018 09:16. Reden: toevoegingen]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True