Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 16:42
Dat beantwoord mijn vraag niet echt. Als ik 'gewoon' 2 GPUs in mijn VM heb, waarvan alleen de VMware Adapter naar mijn Console gaat, en de 2e GPU een HDMI aansluiting heeft, kan ik toch gewoon in Windows zeggen, gebruik de 2e adapter?

Dan 'sleep' ik daarna mijn VLC venster naar de 2e monitor, en kan ik die toch gebruiken?
Of is er iets wat dat weerhoudt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00
FireDrunk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:27:
Dat beantwoord mijn vraag niet echt. Als ik 'gewoon' 2 GPUs in mijn VM heb, waarvan alleen de VMware Adapter naar mijn Console gaat, en de 2e GPU een HDMI aansluiting heeft, kan ik toch gewoon in Windows zeggen, gebruik de 2e adapter?

Dan 'sleep' ik daarna mijn VLC venster naar de 2e monitor, en kan ik die toch gebruiken?
Of is er iets wat dat weerhoudt?
Er is geen support voor de display outputs en ik verwacht niet dat deze werken. Bij AMD en nVidia kan dat wel.
Ook zijn er geen borden met de C236 chipset die IPMI hebben en display outputs voor de iGPU, dus niemand heeft dat nog getest voor zo ver ik weet. Met een tweede videokaart zou het ook te testen zijn, console op de tweede kaart en dan met de iGPU testen, ook nog niemand gedaan voor zo ver ik weet.

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 04-05-2018 12:30 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat ik niet begrijp, is hoe VMware hier iets 'tegen' kan doen, ik bedoel: De GPU wordt door Intel drivers op een Windows OS aangesproken, en de outputs gaan direct van de Intel driver naar je HDMI stack.

Waar zit VMware er tussen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:30:
Wat ik niet begrijp, is hoe VMware hier iets 'tegen' kan doen, ik bedoel: De GPU wordt door Intel drivers op een Windows OS aangesproken, en de outputs gaan direct van de Intel driver naar je HDMI stack.

Waar zit VMware er tussen?
Geen idee, zelfs intern is er vrijwel geen documentatie voor Intel iGPU, maar er is iets met de display outputs. Misschien te maken met hoe Intel dat doet en het aanhaken van de VMware Display Driver?

Het is geen beperking opgelegd door VMware, waarom zouden we dat doen voor Intel en niet voor AMD/nVidia? Of het werkt gewoon niet, of er zijn problemen bekend.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 04-05-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, dat verklaard het wel dan ja. Wel jammer helaas. Misschien is het met wat hacks op te lossen (zoals het forceren van een Standard VGA driver ofzo, en geen VMware drivers installeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:21:
[...]

Er is een verschil tussen wat werkt en wat supported is xHCI is supported op operating systems die een generic USB 3.0/xHCI driver bevatten en daar hoort Windows 7 niet bij.
En toen W7 nog niet geïnstalleerd was snap ik dat prima maar toen W7 wél werkende USB 3 drivers bleek te hebben had die melding wel weggehaald mogen worden vind ik. Nu komt het wat hardnekkig eigenwijs over om dat maar te blijven roepen.
[...]

ESXi doet niets met de grafische adapter en hoeft hem dus ook niet te kennen. Je moet hem doorgeven naar een VM, maar daarna heb je drie problemen:
  • De console zit nog op de GPU.
  • De outputs worden niet gesupport.
  • De vSphere KVM console kan er niet mee overweg, je hebt Horizon nodig.
Hoe "geef ik hem dan door"?

Welke console zit nog op welke GPU?

Het gaat om het sneller kunnen draaien van applicaties die die grafische kaart en de versnelling daarvan ondersteunen. Dat wil je toch niet onbenut laten? Hoe doet ESXi dat?

Wat is die KVM console? Ik gebruik VMRC (VMware Remote Console). Bedoel je die? Wat kan dat Horizon wél dat VMRC niet kan? Is dat privé ook gratis te gebruiken of is dat betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:33:
Hmm, dat verklaard het wel dan ja. Wel jammer helaas. Misschien is het met wat hacks op te lossen (zoals het forceren van een Standard VGA driver ofzo, en geen VMware drivers installeren.
Wat je ook niet moet vergeten is dat Intel GVT heeft, misschien schakelt dat wel de outputs uit zodra VT-d actief is. Nogmaals, geen idee, ik zit maar wat te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
In de eigenschappen van de VM, Add Device -> PCI passthrough.
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:35:
Welke console zit nog op welke GPU?
De ESXi console (geel zwart wat je ook ziet tijdens het booten) op de iGPU. Als je met VT-d iets doorgeeft aan een VM dan is het device er niet meer voor de host. Zie het als een soort van VLAN voor devices.

Wat is die KVM console? Ik gebruik VMRC (VMware Remote Console). Bedoel je die?
Je zou dat VMRC kunnen noemen (het is wat VMRC gebruikt).
Wat kan dat Horizon wél dat VMRC niet kan? Is dat privé ook gratis te gebruiken of is dat betaald?
Horizon is betaald en kan gebruiken maken van andere GPU's. En het is niet perse VMRC wat het probleem is, maar de VMware Display Adapter.

[ Voor 62% gewijzigd door |sWORDs| op 04-05-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:39:
[...]

In de eigenschappen van de VM, Add Device -> PCI passthrough.
Onder Add Other Device is PCI-device grijs. En ik zag dat onder Host>Manage>Hardware>PCI-Devices Passthrough op disabled stond dus die heb ik daar enabled. Daar stond bij dat ik moest rebooten om dat door te voeren en nu hangt ESXi bij het booten na "dma_mapper_iommu loaded successfully." en zal ik neem ik aan eerst met een opstartparameter dat weer uit moeten forceren voordat ik er weer bij kan.

Nee het zal ook eens makkelijk gaan. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
https://communities.vmware.com/thread/506765
remove graphic device from "DirectPath I/O" and reboot.
:+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ja, leuk zo'n Chinees plaatje. I kan dat DirectPath I/O nergens vinden. Ik heb ook niet van die tabjes. :?

Ik had niet eens zo gauw in de gaten dat de hypervisor zelf wel opstarttte en het aleen de DCUI was die hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het lijkt erop dat Vmware een verandering van management software/clients heeft doorgevoerd met tegelijkertijd een naamgeving die van een ongelooflijk wollige mistigheid is en die voor een nieuwkomer buitengewoon verwarrend is.

Dat Chinese plaatje dat niet laat zien waar je nu naar kijkt lijkt een van die clients te zijn. De vSphere "WEB" Client, welke al sinds ESXi v5.5 de status van 'deprecated' heeft en geen ondersteuning voor alle functies van latere versies meer heeft en die niet standaard meer in de downloads bij Vmware staat, of de huidige client waarbij men alleen dat "WEB" heeft weggelaten en "vSphere Client" wordt genoemd en welke ook als een te downloaden stukje software lijkt te worden aangeprezen? Dan kom ik ook plaatjes tegen waar in de titelbalk "vphere Management Assistant (vMA) staat en wat ook iets is dat te downloaden is.

Of toegang via de webinterface in een browser nou nog een andere manier van benaderen van de host is náást al die clients wordt steeds onduidelijker. Ik kan daarin niet de instellingen vinden waar men naar verwijst. Wel schijn je voor andere clients vaak iets nodig te hebben dat vCenter Server heet en dat weer een betaald pakket is. Het lijkt erop dat met v5.5 en hoger bepaalde zaken niet meer gratis te beheren zijn wat met lagere versies wel kon. Zoals dat DirectPath I/O?

Ik geloof dat de verwarring bij mij nu officieel compleet is. Wát een onduidelijke terminologiebende heeft men er bij VMware van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@CaptJackSparrow op de webportal van ESX doe je dit nu gewoon bij de host properties.

Volgens mij heet het nu gewoon devices waar je pass-through kan aan en uitzetten.

En daar moet je dan je videokaart weer verwijderen van pass-through.

[ Voor 17% gewijzigd door Vorkie op 05-05-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:49:
@CaptJackSparrow op de webportal van ESX doe je dit nu gewoon bij de host properties.

Volgens mij heet het nu gewoon devices waar je pass-through kan aan en uitzetten.

En daar moet je dan je videokaart weer verwijderen van pass-through.
Blijkbaar niet bij versie 6.7.0. Of misschien niet zonder vCenter Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:04:
[...]

Blijkbaar niet bij versie 6.7.0. Of misschien niet zonder vCenter Server?
Je hebt het er toch ook aangezet? Op diezelfde plek zet je het ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Oh ja. Je hebt het nu weer over passthrough. Ik heb het over dat DirectPath I/O wat je schijnbaar kunt instellen zodat je die passthrough wél kunt gebruiken, wat ik wil, zonder dat daardoor de DCUI vastloopt. De instelling dáárvan kan ik dus nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:10:
Oh ja. Je hebt het nu weer over passthrough. Ik heb het over dat DirectPath I/O wat je schijnbaar kunt instellen zodat je die passthrough wél kunt gebruiken, wat ik wil, zonder dat daardoor de DCUI vastloopt. De instelling dáárvan kan ik dus nergens vinden.
De terminologie loopt een beetje door elkaar heen, zo'n pass-through doe jet met VT-d, Direct-IO (1 VM kan dan direct de videokaart aanspreken)

Kijkende naar die Chinese printscreen, is dat dus Pass-Through.

Verder wil je dus je videokaart doorgeven aan een VM, belangrijk is dat dus je primaire videokaart je onboard is, dus zo ook instellen in je BIOS / UEFI.

Als je dan zeker weten nu je onboard gebruikt, kan je binnen ESX proberen de additionele videokaart nogmaals in pass-through te doen.

Verder kan je eens hier kijken of er nog wat nuttigs staat
https://forums.servetheho...ssthrough-esxi-6-5.12631/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:27:
[...]

De terminologie loopt een beetje door elkaar heen, zo'n pass-through doe jet met VT-d, Direct-IO (1 VM kan dan direct de videokaart aanspreken)

Kijkende naar die Chinese printscreen, is dat dus Pass-Through.
Waar kijk ik naar op dat Chinese plaatje? Aangezien het over ESXi/vSphere gaat dacht ik dat het een of andere management interface daarvan was. Maar is het soms de UEFI/BIOS van een computer? Met die grafische vormgeving daarvan van tegenwoordig is dat niet meer makkelijk te herkennen.

[ Voor 36% gewijzigd door CaptJackSparrow op 05-05-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Waar kijk ik naar op dat Chinese plaatje? Aangezien het over ESXi/vSphere gaat dacht ik dat het een of andere management interface daarvan was. Maar is het soms de UEFI/BIOS van een computer? Met die grafische vormgeving daarvan van tegenwoordig is dat niet meer makkelijk te herkennen.
Je kijkt naar een plaatje van de vSphere Client, het "oude" stukje software op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:50:
[...]

Je kijkt naar een plaatje van de vSphere Client, het "oude" stukje software op de PC.
En die werkt dus niet meer met v6.7 en daar heb ik dan dus niets aan. Hoe kom ik daar dan bij in de huidige situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:51:
[...]

En die werkt dus niet meer met v6.7 en daar heb ik dan dus niets aan. Hoe kom ik daar dan bij in de huidige situatie?
Via de webclient, https://esxhost/ui zo uit mijn hoofd.
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Maar daar kan ik die tabjes/dat DirectPath I/O dus helemaal nergens vinden.
Nogmaals, Dat DirectPath I/O = pass-through....

[ Voor 29% gewijzigd door Vorkie op 05-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Via de webclient, https://esxhost/ui zo uit mijn hoofd.
Maar daar kan ik die tabjes/dat DirectPath I/O dus helemaal nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Nogmaals, Dat DirectPath I/O = pass-through....
Dan moet dat ook niet gepresenteerd worden als 'oplossing' voor het hangen van de DCUI. Door die compleet andere UI met die tabjes kreeg ik de indruk dat het een instelling was waarmee dat hangen verholpen kon worden. Voor het weer uitzetten van Passthrough heb ik daar helemaal niets aan. Dat kan ik inderdaad gewoon net zoals ik dat aangezet heb. Het niet gebruiken van passthrough lost uiteindelijk helemaal niets op.

Wat ik nl. wil is bij voorkeur VMs niet alleen uitsluitend remote kunnen benaderen met een tweede computer maar óók op de hostcomputer zelf. Vergelijkbaar met wat men bijv. hier doet.

https://www.pugetsystems....-VMWare-Gaming-Setup-564/

Daar gebruikt men wel meerdere grafische kaarten om meer een 'multi seat' configuratie te bouwen. Dat wil ik weer niet maar men draait alles wel direct aan de host hardware zonder tweede computer. Nou heeft deze NUC twee video-uitgangen. VGA en HDMI. Ik wou kijken of ik daar wat mee zou kunnen en of ik evt. de DCUI via de ene en een VM via de andere zou kunnen benaderen en dat een trucje zou kunnen zijn om VMs direct aan de hostcomputer te gebruiken. Ik vroeg me af of ik daarvoor een tweede virtuele grafische kaart zou kunnen installeren en de ene (half) uitschakelen voor de DCUI en de andere (half) uitschakelen voor de VM.

Of ik moet als ik dat per se wil, en dat heeft ontegenzeglijke voordelen in mijn situatie, misschien toch maar uitwijken naar een andere (type 1 of iets meer hybride) hypervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 16:54
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:56:
[...]

Dan moet dat ook niet gepresenteerd worden als 'oplossing' voor het hangen van de DCUI. Door die compleet andere UI met die tabjes kreeg ik de indruk dat het een instelling was waarmee dat hangen verholpen kon worden. Voor het weer uitzetten van Passthrough heb ik daar helemaal niets aan. Dat kan ik inderdaad gewoon net zoals ik dat aangezet heb. Het niet gebruiken van passthrough lost uiteindelijk helemaal niets op.

Wat ik nl. wil is bij voorkeur VMs niet alleen uitsluitend remote kunnen benaderen met een tweede computer maar óók op de hostcomputer zelf. Vergelijkbaar met wat men bijv. hier doet.

https://www.pugetsystems....-VMWare-Gaming-Setup-564/

Daar gebruikt men wel meerdere grafische kaarten om meer een 'multi seat' configuratie te bouwen. Dat wil ik weer niet maar men draait alles wel direct aan de host hardware zonder tweede computer. Nou heeft deze NUC twee video-uitgangen. VGA en HDMI. Ik wou kijken of ik daar wat mee zou kunnen en of ik evt. de DCUI via de ene en een VM via de andere zou kunnen benaderen en dat een trucje zou kunnen zijn om VMs direct aan de hostcomputer te gebruiken. Ik vroeg me af of ik daarvoor een tweede virtuele grafische kaart zou kunnen installeren en de ene (half) uitschakelen voor de DCUI en de andere (half) uitschakelen voor de VM.

Of ik moet als ik dat per se wil, en dat heeft ontegenzeglijke voordelen in mijn situatie, misschien toch maar uitwijken naar een andere (type 1 of iets meer hybride) hypervisor.
Dan ga je inderdaad een andere hypervisor moeten zoeken, want een ESXI installatie draait headless op de hostcomputer en wordt via de webapplicatie (of toch vanaf 6.5) beheerd. Als je de VM'w ook wilt benaderen via de hostcomputer, dan zou ik Hyper-V aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Le Enfant! schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:57:
[...]

Dan ga je inderdaad een andere hypervisor moeten zoeken, want een ESXI installatie draait headless op de hostcomputer en wordt via de webapplicatie (of toch vanaf 6.5) beheerd. Als je de VM'w ook wilt benaderen via de hostcomputer, dan zou ik Hyper-V aanraden.
Ja, maar zoals je had kunnen lezen in de link die ik gaf hoeft de soep niet altijd per se zo heet gegeten te worden. Daar knoopt men vier virtuele gamemachines vast aan de host en kan men die ook allemaal gebruiken aan die host. Alleen wel met extra grafische kaarten. En aangezien er ook 2 video uitgangen aan die NUC zitten sluit ik niet bij voorbaat uit dat dat mogelijkheden zou bieden.

Hyper-V is inderdaad een alternatief dat waarschijnlijk vrij hoog op mijn lijstje staat. Ik meen begrepen te hebben dat KVM en evt. Xen (is dat ook gratis te gebruiken) mogelijk ook geschikt zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:29:
[...]

Ja, maar zoals je had kunnen lezen in de link die ik gaf hoeft de soep niet altijd per se zo heet gegeten te worden. Daar knoopt men vier virtuele gamemachines vast aan de host en kan men die ook allemaal gebruiken aan die host. Alleen wel met extra grafische kaarten. En aangezien er ook 2 video uitgangen aan die NUC zitten sluit ik niet bij voorbaat uit dat dat mogelijkheden zou bieden.

Hyper-V is inderdaad een alternatief dat waarschijnlijk vrij hoog op mijn lijstje staat. Ik meen begrepen te hebben dat KVM en evt. Xen (is dat ook gratis te gebruiken) mogelijk ook geschikt zouden kunnen zijn.
Al die 4 de videokaarten in die game bakken hebben eigen hardware / device ID's. Die 2 uitgangen van de NUC hebben dezelfde hardware ID + op dezelfde bus, dus ga je niet apart aansturen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:38:
[...]

Al die 4 de videokaarten in die game bakken hebben eigen hardware / device ID's. Die 2 uitgangen van de NUC hebben dezelfde hardware ID + op dezelfde bus, dus ga je niet apart aansturen lijkt mij.
Ik kon me alleen voorstellen dat de ondersteuning van virtualisatie in de hardware daarbij een rol zou kunnen spelen. Een vrij essentieel onderdeel van virtualisatie is nu eenmaal het delen van hardware door virtuele machines. Hoe ver dat kan gaan voor verschillende componenten weet ik (nog) niet. Dat was ik allemaal een beetje aan het verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Ik kon me alleen voorstellen dat de ondersteuning van virtualisatie in de hardware daarbij een rol zou kunnen spelen. Een vrij essentieel onderdeel van virtualisatie is nu eenmaal het delen van hardware door virtuele machines. Hoe ver dat kan gaan voor verschillende componenten weet ik (nog) niet. Dat was ik allemaal een beetje aan het verkennen.
Je zou kunnen beginnen door de start post te lezen:
Graphics in de startpost

Of de discussie die hier begon:
|sWORDs| in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Delen van een GPU met meerdere VM's kan alleen met:
  • Intel GVT-G (werkt niet met vSphere)
  • AMD MxGPU
  • NVIDIA vGPU

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 05-05-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat ESXi is ook niet bepaald een wandelingetje in het park. :|

Wil ik 'even' een VM met pfSense maken, waarvoor ik netjes deze handleiding volg,

https://doc.pfsense.org/i..._on_VMware_vSphere_/_ESXi

Krijg ik bij het toevoegen van een uplink de melding:

Afbeeldingslocatie: https://www.pei.com/wp-content/uploads/2018/03/There-are-no-free-physical-adapters-to-attach-to-this-critical-switch-error-message.png

Als ik daarop zoek vind ik vooral meldingen van een bug in de Embedded Host Client die dan met een .vib bestand geüpdate kan worden.

https://www.pei.com/2018/...rs-attach-virtual-switch/

Echter gaan al die verhalen over oudere vSphere versies en heb ik geen flauw idee of de versie die ik heb (6.7.0) misschien allang die EHC-versie of later heeft en dat ik de oplossing elders moet zoeken. Iedereen leeft in het heden en gaat er van uit dat iedereen de oudere versie nog heeft en over checken van de versie heeft men het niet en ik kan er ook niets over vinden.

Hoe check ik die EHC-versie? Zou dat het inderdaad zijn of kan het wat anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@CaptJackSparrow tijdens de installatie maakt ie al een switch aan, aangezien jij een Nuc hebt heb je dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 fysieke nic. Als je dus al wan en lan wilt scheiden moet je met vlans gaan werken.

Vm network heet deze standaard switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 16:54
CaptJackSparrow schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:13:

Wil ik 'even' een VM met pfSense maken, waarvoor ik netjes deze handleiding volg,

https://doc.pfsense.org/i..._on_VMware_vSphere_/_ESXi

Krijg ik bij het toevoegen van een uplink de melding:

[afbeelding]

Als ik daarop zoek vind ik vooral meldingen van een bug in de Embedded Host Client die dan met een .vib bestand geüpdate kan worden.

https://www.pei.com/2018/...rs-attach-virtual-switch/

Echter gaan al die verhalen over oudere vSphere versies en heb ik geen flauw idee of de versie die ik heb (6.7.0) misschien allang die EHC-versie of later heeft en dat ik de oplossing elders moet zoeken. Iedereen leeft in het heden en gaat er van uit dat iedereen de oudere versie nog heeft en over checken van de versie heeft men het niet en ik kan er ook niets over vinden.

Hoe check ik die EHC-versie? Zou dat het inderdaad zijn of kan het wat anders zijn?
code:
1
esxcli software vib get

Die melding kreeg ik ook toen ik een nieuwe netwerkadapter op mijn server plaatste en ik deze moest toevoegen. Ik heb dit toen opgelost door deze handmatig toe te voegen via de cli.
Om een uplink toe te voegen aan een switch, moet je volgende commando gebruiken.
code:
1
esxcli network vswitch standard --add uplink-name=vmnic --vswitch-name=vSwitch

Bij vmnic moet de nic die je wilt gebruiken als uplink, bij -vswitch name moet de vswitch waar je de uplink wilt aan toevoegen.

Edit: Zoals KRGT zei, moet je dan wel beschikken over meerdere NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het kan blijkbaar prima met één NIC.

https://forum.pfsense.org/index.php?topic=111887.0

En bij die andere mensen met exact dezelfde foutmelding was dat blijkbaar ook niet het probleem want bij hun was het te verhelpen door die latere EHC versie. Niet door een NIC bij te zetten.

https://www.google.com/se...nG=Search&lr=&hl=en&gbv=1

Ik heb meer aan het kunnen bepalen welke EHC versie ik heb. Dan kan ik beoordelen of die verhalen nou relevant zijn of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
Zoals KRGT al zegt met één NIC zul je een managed switch achter ESXi met VLANs moeten hebben.

De guide die je volgt van pfSense gaat uit van meerdere NICs op de host. Wat je nu probeert te doen kan gewoon niet, niet met ESX, niet met HyperV of welke hypervisor dan ook en ook niet met pfSense rechtstreeks op de NUC.

Haal een managed switch:
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Hang internet aan poort 1 met VLAN2, ESXi aan poort 2 met een trunk van VLAN2 en VLAN1 (=default VLAN) met als PVID VLAN1 en andere apparatuur aan poort 3-5.

In ESXi gebruik je gewoon 1 vSwitch met de NIC als uplink en voeg je een portgroup WAN toe met VLAN1.

De pfSense VM geef je twee vnics, eentje aan VM Network en eentje aan WAN.
Of je maakt een extra portgroup aan op de vSwitch met VLAN1-2 en stelt de VLANs in op pfSense.

Alternatief voor de managed switch is een USB NIC, maar dat raad ik sterk af.

[ Voor 75% gewijzigd door |sWORDs| op 06-05-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je alleen met pfSense wil spelen, kan je ook een vSwitch aanmaken zonder fysieke netwerkkaart.
Dan kan je huidige LAN inprikken op ESXi alsof het WAN is voor de pfSense VM.

Daarna maak je een link naar pfSense vanuit die nieuwe lege vSwitch.
Daar kan je weer met een andere VM op gaan zitten om te kijken hoe het je bevalt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vroeg me af wat ik evt. kon doen met passthrough van de NIC voor pfSense. Ik voorzag dat daar voor mijn situatie relevante informatie over vinden wel weer eens een tijdrovende zaak zou kunnen worden dus alhoewel ik me bewust was van een zeker risico besloot ik de gok maar te wagen om het te proberen. Helaas werd mijn vrees bewaarheid en meldt ESXi dat er geen compatible NIC (meer) is. Ik had gehoopt dat daar wat slimmer mee omgegaan zou worden maar dat valt dus tegen. Hij liet eerst nog een APIPA 169.254. enz adres zien maar was daar niet direct op te benaderen. Heb wat redelijk onschuldig ogende restore opties van netwerk en management geprobeerd maar daar wordt het er niet beter door.

Nu zal ik dus met óf een bootoptie dat passthrough weer moeten kunnen uitzetten óf dat m.b.v. de shell doen. Of evt. van een Live Linux-ISO booten en de configuratiebestanden manipuleren? Zaken waar ook weer niet bepaald makkelijk informatie over te vinden is.

Suggesties zijn welkom. ;)

Ik vroeg me ook af of ESXi eigenlijk ook met WiFi overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
VT-d uitzetten in je BIOS werkt wel denk ik. Je kan ook een boot optie meegeven om passthrough uit te zetten.
Daarna is er de file: /etc/vmware/esx.conf
Daar staat bij het PCI:ID van je NIC het woordje "passthru"
Als je die regel weghaalt, wordt hij volgens mij van de passthrough lijst afgehaald.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:51:
VT-d uitzetten in je BIOS werkt wel denk ik. Je kan ook een boot optie meegeven om passthrough uit te zetten.
Ik vond dat VT-d uitzetten wel een leuk idee... helaas heeft het geen effect. Ook niet als ik beide virtualisatie opties daar uitzet.

Weet je toevallig ook met welke bootoptie ik die passthrough uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
"noiommu"

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met Shift-O staat er al iets langs. Als ik dat vervang door noiommu doet ie nog steeds hetzelfde en meldt ie nog steeds geen compatible NIC te vinden.

Ik probeer nu te booten van een Linux ISO maar dat lukt niet. En toen bedacht ik mij dat ook die natuurlijk met een USB 3 only systeem zullen moeten kunnen werken. Waar vind ik er eentje met de juiste drivers aan boord? :?

Goed plan Intel om die USB 2 poorten compleet overboord te gooien. Héél veel werkt daardoor prompt niet meer. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

CaptJackSparrow schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:39:
Ik vroeg me ook af of ESXi eigenlijk ook met WiFi overweg kan.
CaptJackSparrow schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:22:
Weet je toevallig ook met welke bootoptie ik die passthrough uitzet?
CaptJackSparrow schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:51:
[...]
Ik probeer nu te booten van een Linux ISO maar dat lukt niet. En toen bedacht ik mij dat ook die natuurlijk met een USB 3 only systeem zullen moeten kunnen werken. Waar vind ik er eentje met de juiste drivers aan boord? :?
Het lijkt er een beetje op dat dit het 'grote CaptJackSparrow topic' aan het worden is, dat lijkt me niet de bedoeling. Een deel van je vragen zijn prima zelf te beantwoorden door onderzoek te doen. Dat verwachten we niet alleen voor het openen van een nieuw topic, maar ook bij hulpvragen in een groot discussietopic. Graag hier even op letten.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Jazzy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:27:
[mbr]Het lijkt er een beetje op dat dit het 'grote CaptJackSparrow topic' aan het worden is, dat lijkt me niet de bedoeling. Een deel van je vragen zijn prima zelf te beantwoorden door onderzoek te doen. Dat verwachten we niet alleen voor het openen van een nieuw topic, maar ook bij hulpvragen in een groot discussietopic. Graag hier even op letten.[/mbr]
Ik zou minder vragen hebben als de antwoorden me ook daadwerkelijk wat meer zouden helpen en niet ook extra onduidelijkheid scheppen, wat weer tot vragen leidt.

Antwoorden die simpelweg niet werken bijv. leiden natuurlijk weer tot nieuwe reacties.

En het 'even' editen van esx.conf blijkt nl. wel even héél wat meer voeten in de aarde te hebben dan beschreven werd.

Hier staat hoe het wel moet, op een paar details na die anders zijn bij mij. Daarmee heb ik de zaak nu weer werkend.

https://communities.vmware.com/thread/535431

Ik begrijp overigens niet waarom in een beheersconsole zoals de DCUI niet een optie zit om zo'n configuratiebestand te kunnen editen. Een simpele functionaliteit die niets voorstelt om te implementeren lijkt me. Editen, rebooten en klaar. Security kan niet echt een argument zijn om dit weg te laten als je eenmaal fysiek toegang hebt en het root password kent.

En nee. Lang niet alles is makkelijk te vinden. Je komt met bepaalde problemen vaak een veelheid van pagina's tegen die met eenzelfde foutmelding over heel andere zaken gaan. Het kost héél veel tijd om dan het kaf van het koren te scheiden. Dán is het dus nuttig om een community te hulp te kunnen roepen. Dat is een van de hoofdfuncties van elke community. Het delen van informatie uit kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Binnenkort mijn 6.5 (ik draai nog op build 4564106) maar eens bijwerken naar 6.7.
Makkelijkste in mijn geval (PCtje in meterkast waar ESXi Free op draait) is om even beeldscherm aan te sluiten, de ISO booten en dan daarmee bijwerken denk ik?

Of kan het ook via SSH?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://tinkertry.com/easy-update-to-esxi-67 ;)

Kan een no space left error opleveren, op te lossen door swap op datastore aan te zetten, liep ik tegenaan...

[ Voor 71% gewijzigd door Raven op 09-05-2018 12:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

ThinkPadd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:13:
Binnenkort mijn 6.5 (ik draai nog op build 4564106) maar eens bijwerken naar 6.7.
Makkelijkste in mijn geval (PCtje in meterkast waar ESXi Free op draait) is om even beeldscherm aan te sluiten, de ISO booten en dan daarmee bijwerken denk ik?

Of kan het ook via SSH?
Heb laatst mijne geupdate middels esxcli, ging prima!
Moest nog wel ff langs de pc, omdat safeboot begon te bokken.
Binnenkort pc verhuizen naar de kelder.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Ik zou minder vragen hebben als de antwoorden me ook daadwerkelijk wat meer zouden helpen en niet ook extra onduidelijkheid scheppen, wat weer tot vragen leidt.

[...]
En nee. Lang niet alles is makkelijk te vinden. Je komt met bepaalde problemen vaak een veelheid van pagina's tegen die met eenzelfde foutmelding over heel andere zaken gaan. Het kost héél veel tijd om dan het kaf van het koren te scheiden. Dán is het dus nuttig om een community te hulp te kunnen roepen. Dat is een van de hoofdfuncties van elke community. Het delen van informatie uit kennis en ervaring.
Er zit een zoekbalk boven in dit venster:
esx.conf zoeken in dit topic

Er is een startpost waar in staat dat ESXi een datastore nodig heeft en uitleg over VT-d, ook staat er dat je een netwerkkaart nodig hebt.

We zijn allemaal druk en geven net voldoende info om met google/GoT search het probleem op te lossen.
De startpost is om je op weg te helpen, is er iets niet duidelijk in de startpost dan willen we dat graag weten en passen we het aan.

[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Felyrion

goodgoan!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Antwoorden die simpelweg niet werken bijv. leiden natuurlijk weer tot nieuwe reacties.

En het 'even' editen van esx.conf blijkt nl. wel even héél wat meer voeten in de aarde te hebben dan beschreven werd.

Hier staat hoe het wel moet, op een paar details na die anders zijn bij mij. Daarmee heb ik de zaak nu weer werkend.

https://communities.vmware.com/thread/535431

Ik begrijp overigens niet waarom in een beheersconsole zoals de DCUI niet een optie zit om zo'n configuratiebestand te kunnen editen. Een simpele functionaliteit die niets voorstelt om te implementeren lijkt me. Editen, rebooten en klaar. Security kan niet echt een argument zijn om dit weg te laten als je eenmaal fysiek toegang hebt en het root password kent.

Je moet niet vergeten dat je ESXi gebruikt op een manier waar die totaal niet voor bedoeld is en niet ondersteund wordt. Daardoor kom je al snel bij hobbybobs uit die creatief dingen oplossen, welke soms wel en soms niet op jouw vergelijkbare problemen van toepassing zijn.

Dat is niet erg, maar besef gewoon dat je hiermee veel in de vaagheid en experimentele fixes zult blijven.

Zou je bijvoorbeeld een ondersteunde HP server pakken en dezelfde acties doen dan zul je zien dat de compatibility volledig is en dat alles zonder (veel) nukken werkt.

Ik heb het gevoel dat ESXi niet het juiste product voor je is.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Felyrion schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:59:
[...]

Je moet niet vergeten dat je ESXi gebruikt op een manier waar die totaal niet voor bedoeld is en niet ondersteund wordt. Daardoor kom je al snel bij hobbybobs uit die creatief dingen oplossen, welke soms wel en soms niet op jouw vergelijkbare problemen van toepassing zijn.

Dat is niet erg, maar besef gewoon dat je hiermee veel in de vaagheid en experimentele fixes zult blijven.
Daar ben ik mij heel goed van bewust. Daarom zijn veel situaties/beschrijvingen/oplossingen die je aantreft als je gaat zoeken ook niet van toepassing om mijn situatie wat het niet bepaald makkelijker maakt om dan de informatie te vinden waar je wél wat aan hebt. Ook wordt veel te vaak veel te veel als onderliggende situatie verondersteld aanwezig te zijn en gaat de uitleg van die situatie uit, waaronder de aannames dat bepaalde onderliggende informatie/kennis al bekend is.

ESXi heeft heus wel zijn interessante mogelijkheden, ook voor mij, al was het maar uit interesse om er eens wat eigen ervaring mee op te doen, maar ik heb liever een soort van multiboot systeem waarbij ik óf naar een niet virtuele Windows installatie kan booten óf naar ESXi. Dat probeerde ik ook eerst toen er al een Windows op stond door de partitie te verkleinen zodat er ongepartitioneerde ruimte was waar ESXi een datastore op mocht aanmaken. Maar dat weigerde het dus. Zie mijn eerdere postings. Uiteindelijk heb ik de SSD gewist en die in zijn geheel aan ESXi gegeven.

Erg simpel gaat het allemaal niet dus wil ik toch ook wel weer die directe bootoptie hebben zodat de machine tenminste nuttig te gebruiken is en waar ik sowieso wel prijs op stel zodat je niet altijd alles via een tweede computer hoeft te doen. Ik weet niet of het werkt om de datastore van ESXi te verkleinen en of ik er dan in tweede instantie wel weer een Windowspartitie naast kan zetten. Ik boot ESXi van USB stick. Als dat niet kan denk ik om nog maar een extra SSD aan te schaffen en die in de NUC te zetten met een niet-virtuele Windows en de huidige voorlopig in een externe behuizing te zetten. Ik neem tenminste aan dat ESXi ook wel met diezelfde datastore via USB zal willen werken. Misschien dat ik de bestaande VMs dan weer moet registreren of zo? Dan heb ik alsnog een multiboot systeem, alleen met een extra externe SSD erbij.

Ik heb het nog niet geprobeerd om de SSD naar extern te verhuizen maar kan dat simpel doen. Mag ik verwachten dat dat gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Datastores over USB werken niet altijd zoals je zou hopen. Pas daar mee op :)

Wat je misschien beter kan doen is gewoon een 2e SSD in de ESXi machine zetten, de ESXi USB stick en SSD er uit halen, en Windows installeren op de nieuwe SSD. Daarna prik je de USB stick en de andere SSD er weer in en kan je door in je BIOS een ander boot device te kiezen gewoon multi booten. Nee je hebt geen fancy boot menutje en hij zal by default waarschijnlijk ESXi booten, maar het *kan* wel :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:11:
Datastores over USB werken niet altijd zoals je zou hopen. Pas daar mee op :)

Wat je misschien beter kan doen is gewoon een 2e SSD in de ESXi machine zetten, de ESXi USB stick en SSD er uit halen, en Windows installeren op de nieuwe SSD. Daarna prik je de USB stick en de andere SSD er weer in en kan je door in je BIOS een ander boot device te kiezen gewoon multi booten. Nee je hebt geen fancy boot menutje en hij zal by default waarschijnlijk ESXi booten, maar het *kan* wel :)
In een NUCje past maar één SSD. ;) Multiboot dat het swappen van een SSD omvat is me iets te bewerkelijk. :P

Het is dus óf multibooten van één SSD als dat mogelijk zou zijn óf ESXi naar de externe SSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:36:
[...]

In een NUCje past maar één SSD. ;) Multiboot dat het swappen van een SSD omvat is me iets te bewerkelijk. :P

Het is dus óf multibooten van één SSD als dat mogelijk zou zijn óf ESXi naar de externe SSD. :)
Dit zou kunnen werken, echter wel op maximaal 500MB/s.
CaptJackSparrow schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:47:
[...]

Erg simpel gaat het allemaal niet dus wil ik toch ook wel weer die directe bootoptie hebben zodat de machine tenminste nuttig te gebruiken is en waar ik sowieso wel prijs op stel zodat je niet altijd alles via een tweede computer hoeft te doen.
Waarom ga je er niet tussenin zitten met Win10 Client Hyper-V of VMware Workstation? Dan hoef je niet eens te rebooten. Mocht het doel zijn om ESXi te leren, dan kun je dat eventueel ook in Workstation nesten, maar 8GB geheugen is dan niet voldoende, echter werkt je NUC ook met 16GB (niet officieel).

Over de NUC, deze is erg ongeschikt voor wat je nu aan het doen bent. Maar 1 SATA aansluiting en geen standaard M.2 aansluiting (degene die erop zit is eigenlijk voor WIFI). Een enkele Realtek NIC en een CPU die eigenlijk net voldoende voor een enkele Windows 10 desktop is en verder dus officieel maar max 8GB.

[ Voor 53% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:57:

Waarom ga je er niet tussenin zitten met Win10 Client Hyper-V of VMware Workstation? Dan hoef je niet eens te rebooten. Mocht het doel zijn om ESXi te leren, dan kun je dat eventueel ook in Workstation nesten, maar 8GB geheugen is dan niet voldoende, echter werkt je NUC ook met 16GB (niet officieel).
Dat had ik ook al aangegeven als optie. Maar inderdaad vind ik wat ervaring opdoen met ESXi ook wel zinvol want ik zie daar ook wel nuttige gebruiksmogelijkheden van. Met zo'n nieuw systeem is dat een gelegenheid om de verschillende opties eens uit te testen.

Het verplaatsen van de SSD geeft ook weer problemen. Het ledje knippert het nodige tijdens het booten en de drie VMs worden wel gezien maar zijn onbekend. Een optie voor het mounten van de datastore bestaat blijkbaar niet.

Vind ik dit:

http://www.virten.net/201...tore-in-vsphere-esxi-6-5/

Maakt het nog uit dat ik met 6.7.0 werk?
A common problem which I've heard multiple times, but only seen since ESXi 6.5, is that when you connect a flash drive that already contains a VMFS datastore, the datastore does not show up. You can see the device in /dev/disks but the datastore remains offline. The vmkernel.log hints the problem:

[...]

The datastore obviously gets detected as snapshot. I don't know why and I've only seen this in ESXi 6.5 but it's very easy to fix. Get a list of VMFS snapshots with ESXCLI:
# esxcli storage vmfs snapshot list
Dat deed bij mij in de DCUI shell niets maar ik had ook nog nooit snapshots gemaakt. SSD weer terug in NUC, booten, snapshots van de 3 VMs gemaakt. En omdat ik eigenlijk toch ook liever de huidige SSD voor de niet-virtuele Windows wil gebruiken wou ik de VMs exporteren om later weer op een andere SSD te kunnen zetten. Krijg ik daar ook weer een foutmelding bij. Network Error. Dan vind ik dit:

https://serverfault.com/q...r-or-network-inter/880296

waarin gemeld wordt dat het een bekend probleem is met o.a. verwijzing naar hier:

https://labs.vmware.com/f...dded-host-client/bugs/516

Eerst maar even de SSD weer terug in de externe behuizing. Nu zijn er snapshots... toch?

Nog steeds geen enkele reactie op dat commando. :? Moet ik dat ook allemaal weer EERST gaan oplossen voordat ik de dingen kan doen die ik eigenlijk wil doen?

Je verveelt je nooit met dat ESXi. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Raven schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:29:
[...]

https://tinkertry.com/easy-update-to-esxi-67 ;)

Kan een no space left error opleveren, op te lossen door swap op datastore aan te zetten, liep ik tegenaan...
Gelukt, bedankt voor die pagina. Uiteindelijk is het maar één commando uitvoeren via SSH, viel wel mee.
Wel altijd weer spannend of hij weer up komt, de ping timeouts duren dan erg lang haha.

Moest wel de swap aanzetten omdat ik die foutmelding kreeg inderdaad.
Kan nu, na het upgraden, die swap weer uit?
Misschien weet @FireDrunk of @|sWORDs| dat?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:35:
[...]

Gelukt, bedankt voor die pagina. Uiteindelijk is het maar één commando uitvoeren via SSH, viel wel mee.
Wel altijd weer spannend of hij weer up komt, de ping timeouts duren dan erg lang haha.
Hier was dit deel ook nodig: "Firewall allow outbound http requests", anders kwam er een foutmelding.
ThinkPadd schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:35:
Moest wel de swap aanzetten omdat ik die foutmelding kreeg inderdaad.
Kan nu, na het upgraden, die swap weer uit?
Geen idee, zo goed ken ik ESXi niet :P Heb die in een VM draaien, wilde eens kijken of de webinterface alles kan wat voorheen via de te installeren client ging.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 10-05-2018 13:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden die werkt voor het niet kunnen exporteren van de VMs door de network error. Het installeren van een .vib update gaat ook moeizaam omdat een commando dat in een beschrijving van de procedure daarvoor staat in v6.7 schijnbaar niet meer bekend is. Is daar geen praktischer (open source?) tool voor dan de CLI?

Ik heb steeds sterker de indruk dat v6.7 een behoorlijk veranderde versie is die op vele punten niet meer compatible is met oudere versies en ook niet met allerlei support/troubleshooting-informatie die daardoor meer verwarring schept dan oplossingen biedt. Het feit dat ik een document tegenkom dat moet helpen mensen een keuze te maken tussen v6.5 en v6.7 lijkt te bevestigen dat die grote verschillen er zijn.

Tenzij iemand me nog even een gouden tip kan geven om met die versie 6.7 de VMs te kunnen exporteren wis ik de hele SSD maar weer en begin ik later ooit maar overnieuw. Dat kost minder tijd dan uitzoeken hoe ik dat exporteren van de VMs werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

CaptJackSparrow schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:48:
Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden die werkt voor het niet kunnen exporteren van de VMs door de network error. Het installeren van een .vib update gaat ook moeizaam omdat een commando dat in een beschrijving van de procedure daarvoor staat in v6.7 schijnbaar niet meer bekend is. Is daar geen praktischer (open source?) tool voor dan de CLI?

Ik heb steeds sterker de indruk dat v6.7 een behoorlijk veranderde versie is die op vele punten niet meer compatible is met oudere versies en ook niet met allerlei support/troubleshooting-informatie die daardoor meer verwarring schept dan oplossingen biedt. Het feit dat ik een document tegenkom dat moet helpen mensen een keuze te maken tussen v6.5 en v6.7 lijkt te bevestigen dat die grote verschillen er zijn.

Tenzij iemand me nog even een gouden tip kan geven om met die versie 6.7 de VMs te kunnen exporteren wis ik de hele SSD maar weer en begin ik later ooit maar overnieuw. Dat kost minder tijd dan uitzoeken hoe ik dat exporteren van de VMs werkend kan krijgen.
Ja, je moet goed opletten voor je upgrade van 6.5 naar 6.7. Een aantal dingen zijn anders inderdaad. De Leverancier van onze Backupsoftware heeft ook gewaarschuwd dat 6.7 nog niet ondersteund wordt.

Er is nu ook een 6.5 U2 update uit en de grap is dat updaten van 6.5 U2 naar 6.7 voorlopig NIET onderstuend wordt door VMware.
Wil je voor veilig gaan zou ik voorlopig voor 6.5 (niet U2) gaan.

Vanuit VeeAm is het volgende gecommuniceerd:
In other news, VMware has released vSphere 6.5 Update 2 last week, which turned out to be a very unusual release in a number of ways. Normally, these updates contain nothing but bug fix and so we don't need to change our code to support them (I can only remember a couple of updates in the past 10 years where bug fix broke something else). In this case however, it looks like we're not talking a mere fix roll-up update – but rather a pretty significant release with a bunch of features backported from vSphere 6.7. Which is very unusual for VMware, I did not really see this coming. But what's even more unusual is the fact that upgrading from vSphere 6.5 U2 to vSphere 6.7 GA is not supported by VMware – so by installing 6.5 U2, you will be locking yourself out of 6.7 for some time. In any case, given the introduction of seemingly major code changes, I recommend to hold off upgrading to 6.5 U2 until our QC gives a green light. They plan to upgrade their main auto-test lab to 6.5 U2 first thing this week, so we should get first results in just a few days.
En ja, updaten kan eenvoudiger, maar vanuit vCenter, zie ook https://blogs.vmware.com/...ter-server-appliance.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Felyrion schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:15:
[...]

Ja, je moet goed opletten voor je upgrade van 6.5 naar 6.7. Een aantal dingen zijn anders inderdaad. De Leverancier van onze Backupsoftware heeft ook gewaarschuwd dat 6.7 nog niet ondersteund wordt.

Er is nu ook een 6.5 U2 update uit en de grap is dat updaten van 6.5 U2 naar 6.7 voorlopig NIET onderstuend wordt door VMware.

[...]

En ja, updaten kan eenvoudiger, maar vanuit vCenter, zie ook https://blogs.vmware.com/...ter-server-appliance.html
Ik heb nietsvermoedend gewoon de laatste versie gedownload, wat meestal de beste handelswijze is. Nu zie ik dat v6.7 toen net twee weken uit was. :|

Ik zie overigens geen U1 en U2 versies van v6.5 in de downloadlijst staan maar wel van v6.0. Daarna komt als enige een v6.5.0a voordat v6.7 verschijnt

https://my.vmware.com/group/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Zijn die alleen maar als update te installeren en zijn er geen installatiebestanden die dat updateniveau al in zich hebben?

Kan ik dan vrij veilig v6.5.0a installeren of beter v6.0.U2 of nog lager?

Makkelijker updaten met vCenter is leuk maar niet gratis. Ik zou verwachten dat er allang een open source tooltje gemaakt zou zijn daarvoor door de community. Ik kwam een lijst met beste 100 gratis tools tegen maar daar leek zoiets vreemd genoeg niet tussen te zitten.

Toen ik de eerste keer het updatescript voor de installer voor de Realtek drivers gebruikte downloadde die volgens mij dat installatiebestand ook weer van de VMware servers. Hoe kan ik dan evt. de juiste updateversie forceren? Of moet ik dan heel goed opletten om de off-line methode te gebruiken en de door mij al gedownloade versie van de installatie-ISO te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
U2 is waarschijnlijk niet als ISO te downloaden, maar is alleen (nog) een patch (ZIP/VIB).

Verklaart allemaal wel waarom jouw ervaring met ESXi zo 'slecht' was :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:09:
U2 is waarschijnlijk niet als ISO te downloaden, maar is alleen (nog) een patch (ZIP/VIB).

Vooral vre-se-lijk tijdrovend daardoor. :X Vooral ook omdat ik niet én-én had kunnen doen zoals ik hier als eerste beschreef. Het liefst had ik een datastore náást een bootende Windows gezet. CaptJackSparrow in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Ik kon geen datastore aanmaken terwijl er ongepartitioneerde ruimte was. Nou heb ik me ondertussen nog wat gerealiseerd dat mogelijk relevant is daarbij. Bij dit systeem liet ik voor het eerst GPT/UEFI voor een schijf gebruiken bij een eigen OS-installatie. Als eerste had ik een proefinstallatie van W10 gedaan maar die SSD bleek uiteindelijk DOA en moest geruild en op de vervanger wou ik toen toch eerst eens W7 proberen werkend te krijgen (Intel levert alleen W10-drivers maar alle drivers ZIJN er wel). Beide keren liet ik de installer de schijf partitioneren.

Met MBR maakt Windows dan meen ik meteen maar nogal verkwistend vier primaire partities aan waardoor je meteen aan het maximum zit. Onder GPT zou dat naar ik verwacht niet meer het geval zijn maar ik ben ook niet zeker meer dat er die tweede keer GPT gebruikt is en niet MBR. In het laatste geval is het dan heel goed denkbaar dat het al niet wou lukken domweg omdat ik al vier primaire partities had. Weet iemand of je dan soortgelijke foutmeldingen krijgt? Zou het als het GPT was geweest inderdaad niet uitgemaakt moeten hebben dat er toen evt. al vier (heb je daarbij primaire?) partities waren of is dat toch iets om dan ook rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou echt niet proberen je dual boot alsnog te gaan zitten forceren. Ik heb het nog nooit (goed) werkend gezien. Als je meerdere schijven hebt kan het, met een aangepaste grub bootloader en zelf je chainloader doorzetten naar de bootloader van ESXi, maar daar is ook alles mee gezegd.

De ESXi bootloader doet geen multiboot, en Windows ook niet (anders dan Windows). Dus je gaat altijd custom grub werk moeten doen, wat niet aan te raden is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:33:
Ik zou echt niet proberen je dual boot alsnog te gaan zitten forceren. Ik heb het nog nooit (goed) werkend gezien. Als je meerdere schijven hebt kan het, met een aangepaste grub bootloader en zelf je chainloader doorzetten naar de bootloader van ESXi, maar daar is ook alles mee gezegd.

De ESXi bootloader doet geen multiboot, en Windows ook niet (anders dan Windows). Dus je gaat altijd custom grub werk moeten doen, wat niet aan te raden is.
Ik hoef ook geen multiboot op die SSD. ESXi boot van USB stick. Ik wil die SSD alleen gebruiken als 'domme' opslag voor een datastore-partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 11:58
FireDrunk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:09:

CaptJackSparrow schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:20:
[...]
Vooral vre-se-lijk tijdrovend daardoor. :X
Jawel, al een tijdje:

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/mntas5n0f/vmware_65u2.png

Even inloggen en deze link copy&paste: https://my.vmware.com/gro...&productId=614&rPId=22696

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Domino schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:30:

[...]

Jawel, al een tijdje:

[afbeelding]

Even inloggen en deze link copy&paste: https://my.vmware.com/gro...&productId=614&rPId=22696
Krijg ik dit:
You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Check with your My VMware Super User, Procurement Contact or Administrator.

If you recently purchased this product through VMware Store or through a third-party, try downloading later.

Download Trial
Onderste linkje gaat dan hier naartoe: https://my.vmware.com/en/...evalcenter?p=vsphere-eval

Niet voor de eenvoudige thuisgebruikerd die de gratis versie gebruikt vermoed ik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
CaptJackSparrow schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Krijg ik dit:

[...]

Onderste linkje gaat dan hier naartoe: https://my.vmware.com/en/...evalcenter?p=vsphere-eval

Niet voor de eenvoudige thuisgebruikerd die de gratis versie gebruikt vermoed ik. :/
Nieuw accountje aanmaken bij VMWare met een tot nu toe niet gebruikt email adres. Dat is wat ik doe. Dan krijg je hem wel. Snap ook niet waarom VMWare het niet toestaat aan te vragen met een 'oud' account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Valen_76 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:03:
[...]
Nieuw accountje aanmaken bij VMWare met een tot nu toe niet gebruikt email adres. Dat is wat ik doe. Dan krijg je hem wel. Snap ook niet waarom VMWare het niet toestaat aan te vragen met een 'oud' account.
Werkt niet bij mij. Krijg ik precies hetzelfde. Verschilt dat per wereldwijde regio wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

Valen_76 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:03:
[...]
ik heb een heel oud account. net even ingelogd
you are not registered for this product
kan ik op register drukken, even wat extra info invullen (bogus info maar goed)
en hop ik kan de iso en de offline bundle downloaden

let wel dat het maar 60 dagen geldig is
"Your evaluation downloads are now available. Your evaluation will expire on July 13, 2018."

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

zeroday schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:38:
[...]

ik heb een heel oud account. net even ingelogd
you are not registered for this product
kan ik op register drukken, even wat extra info invullen (bogus info maar goed)
en hop ik kan de iso en de offline bundle downloaden

let wel dat het maar 60 dagen geldig is
"Your evaluation downloads are now available. Your evaluation will expire on July 13, 2018."
Dat lukt alleen maar weer voor versie 6.7 en niet voor 6.5.0 U2. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CaptJackSparrow schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:48:
[...]

Dat lukt alleen maar weer voor versie 6.7 en niet voor 6.5.0 U2. :?
als ik even google, dan krijg ik deze link

https://my.vmware.com/gro...3?src=vmw_so_vex_mande_12

en daar kan ik de 6.5.0 U2 met mijn account van vmware nog gewoon downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

zeroday schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:53:
[...]

als ik even google, dan krijg ik deze link

https://my.vmware.com/gro...3?src=vmw_so_vex_mande_12

en daar kan ik de 6.5.0 U2 met mijn account van vmware nog gewoon downloaden.
Ik dus niet. Maar misschien scheelt het dat die accounts zijn gemaakt voordat 6.7 uitkwam? Toen kon je alleen nog maar die oudere versie downloaden en is het dus logisch dat je daar dan wel automatisch permissie voor kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

wat voor ESXI backup tools gebruiken jullie als je van 6.5.0 naar 6.7 gaat?
Een van de redenen om nu nog niet over te gaan is dat mijn tool 6.7 nog niet ondersteund.

En het liefst zou ik een mooie 'free to use' GUI backup tool willen gebruiken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CloneZilla? Kan je gewoon een "DD-tje" maken.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

zeroday schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:57:
wat voor ESXI backup tools gebruiken jullie als je van 6.5.0 naar 6.7 gaat?
Een van de redenen om nu nog niet over te gaan is dat mijn tool 6.7 nog niet ondersteund.

En het liefst zou ik een mooie 'free to use' GUI backup tool willen gebruiken ..
Volgens mij ondersteunen de meesten het nog niet (officieel).

Ik gebruik zelf Veeam, zowel gratis als betaald en zij geven aan vermoedelijk richting eind juni 6.7 te gaan ondersteunen. Ze zijn nu aan het testen en bugs aan het oplossen.
Bepaalde setups lijken wel te functioneren, maar met beperkingen (bijvoorbeeld een VeeAm proxy binnen de ESXi host, per host).

Ik geef het altijd een maand of twee/drie voordat alle vendors bij zijn. VMware heeft er nogal een handje van om tussen de RC en de GA nogal wat aan te passen waardoor veel vendors de kat uit de boom kijken tot de GA er is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:56:
[...]

Ik dus niet. Maar misschien scheelt het dat die accounts zijn gemaakt voordat 6.7 uitkwam? Toen kon je alleen nog maar die oudere versie downloaden en is het dus logisch dat je daar dan wel automatisch permissie voor kreeg.
Download ESXi-Customizer-PS-v.ps1

In PowerShell:
code:
1
2
3
4
5
Set-Executionpolicy -Scope CurrentUser Unrestricted
Install-Module -Name VMware.PowerCLI -Scope CurrentUser
cd Downloads
Unblock-File -Path .\ESXi-Customizer-PS-v2.6.0.ps1
.\ESXi-Customizer-PS-v2.6.0.ps1 -v65 -vft -load net55-r8168

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
This is ESXi-Customizer-PS Version 2.6.0 (visit https://ESXi-Customizer-PS.v-front.de for more information!)
(Call with -help for instructions)

Logging to C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\ESXi-Customizer-PS-6712.log ...

Running with PowerShell version 5.1 and VMware PowerCLI version 6.5.2.6234650

Connecting the VMware ESXi Online depot ... [OK]

Connecting the V-Front Online depot ... [OK]

Getting Imageprofiles, please wait ... [OK]

Using Imageprofile ESXi-6.5.0-20180502001-standard ...
(dated 04/18/2018 02:51:16, AcceptanceLevel: PartnerSupported,
For more information, see http://kb.vmware.com/kb/53090.)

Load additional VIBs from Online depots ...
   Add VIB net55-r8168 8.045a-napi [New AcceptanceLevel: CommunitySupported] [OK, added]

Exporting the Imageprofile to 'C:\Users\Administrator\downloads\ESXi-6.5.0-20180502001-standard-customized.iso'. Please be patient ...

All done.

[ Voor 61% gewijzigd door |sWORDs| op 15-05-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ja. Weet ik. Dat had ik al een keer gebruikt om een aangepaste installer te maken voor 6.7. Ik had me nog niet helemaal expliciet gerealiseerd dat je die download dus ook niet nodig hebt. Ik heb ook al een nieuwe gemaakt voor 6.5 op die manier met:

.\ESXi-Customizer-PS-v2.6.0.ps1 -v65 -vft -load sata-xahci,net55-r8168

om zowel de SATA als de NIC ondersteuning er in te bakken. Nu heb/had ik alleen weer wat anders 'leuks'. :|

De USB-stick waarop ik de installatie wil doen werd hardnekkig bij meerdere pogingen niet gezien door de installer. Andere USB-2 sticks wel maar de USB-3 sticks, waarop ik het de vorige keer ook geïnstalleerd heb, plotseling niet. De installer draait zelf ook van zo'n identieke stick maar die zag alleen de 'eigen' stick waar de installer zelf van draait en niet de identieke lege tweede. Ik kan aan het knipperen van het ledje zien dat het die stick is en dan overschrijf ik dus de installer als ik die zou kiezen. Het idiote is dat de 6.7 installer ook maar één stick laat zien maar dát is wel de lege, wat ook weer duidelijk wordt door het knipperen van de led. Daarna probeerde ik wéér de 6.5 installer voor de zoveelste keer... en toen liet ie wel de juiste lege zien. :?

Het lijkt dat de installer door twee identieke sticks in de war raakt en er misschien random maar één van de twee van oppikt? Maar nu, terwijl ik helemaal niets veranderd heb, kan ik de installatie plotseling wel doen. Die is nu net klaar.

Van die stomme dingen waar je stapelgek van wordt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De installer overschrijven kan met ESXi, bij boot wordt de complete installer in memory gezet.
Handig is anders natuurlijk :+

Ik heb zo'n ding: pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart (Ondertussen is er ook een VE350: pricewatch: Zalman ZM-VE350 Zwart

Nooit meer dat gekut. Ding is bloedsnel. Windows 10 installeren in een paar minuten :)
Heb er een 32GB SSD ingezet, gaat als de brandweer.

[ Voor 66% gewijzigd door FireDrunk op 16-05-2018 08:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
sata-xahci doet niets zo lang de nieuwe driver niet uit staat, ook daarna is deze niet nodig met een intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan toch zijn dat zijn PCI:ID niet opgepikt wordt? Die AHCI drivers hebben toch nog steeds een ID whitelist?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:34:
Kan toch zijn dat zijn PCI:ID niet opgepikt wordt? Die AHCI drivers hebben toch nog steeds een ID whitelist?
De nieuwe driver heeft geen whitelist, de oude bevat 99% van alle Intel controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:22:
sata-xahci doet niets zo lang de nieuwe driver niet uit staat, ook daarna is deze niet nodig met een intel controller.
Ik was hem de eerste keer vergeten toe te voegen en toen zag de installer de interne SSD niet. Dus toen toch maar even wel gedaan. :)

En de installer overschrijven is zeker niet handig als dat een Easy2Boot stick is met nog meer spul erop.

Dan heb je dus een werkende v6.5, maar die snapt niets van v6.7 VMs, want die hebben weer nieuwere virtuele hardware. Dus dan moet je eerst die VMs downgraden. De door VMware ondersteunde methode leek me teveel werk dus ik heb de methode door editen van de .vmx bestanden maar gebruikt. Dan piept ESXi alleen over de guest OS instelling van de pfSense VM. Dat die niet specifiek v11.1 FreeBSD is. Maar specifieker dan x64 FreeBSD kún je een VM helemaal niet instellen in v6.5.

Dan ein-de-lijk proberen de VMs te exporteren wat onder v6.7 onmiddellijk tot een Network Error leidde bij exporteren van een .vmdk file. De kleinste pfSense VM lukte maar bij de grotere Windows VMs gaat het toch weer na enkele GB mis met wéér die network error. Ik vroeg me af of de inactivity time-out mogelijk roet in het eten gooide hierbij en heb die verhoogd maar bij een laatste poging toch weer die network error. Hoe moeilijk is het nou toch om een bestandje foutloos over een netwerk te sturen? Zijn ze bij VMware niet in staat om dat fatsoenlijk te implementeren? :F

Dan kijk je eens naar alternatieve back-up opties. Kom je dat gratis Veeam tegen... Godallemachtig! Een ISO van 3GB?!?! Hoe groot gaat een installatie daarvan in hemelsnaam worden? Het wou van E2B nog even niet werken omdat het ISO bestand gefragmenteerd was. Defragmentatie loopt nu... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Dan ein-de-lijk proberen de VMs te exporteren wat onder v6.7 onmiddellijk tot een Network Error leidde bij exporteren van een .vmdk file. De kleinste pfSense VM lukte maar bij de grotere Windows VMs gaat het toch weer na enkele GB mis met wéér die network error. Ik vroeg me af of de inactivity time-out mogelijk roet in het eten gooide hierbij en heb die verhoogd maar bij een laatste poging toch weer die network error.

[...]
Welke browser gebruik je? Er zijn nogal wat browsers die bestanden boven de 4GB niet leuk vinden, Chrome heeft daar geen last van.
[...]
Hoe moeilijk is het nou toch om een bestandje foutloos over een netwerk te sturen?
[...]
VMware gebruikt gewoon https, als dat misgaat dan is er of iets met je browser of misschien iets met de nic, disk of controller die je gebruikt.
[...]
Zijn ze bij VMware niet in staat om dat fatsoenlijk te implementeren? :F
[...]
Dit is de zoveelste opmerking op die toon. Kun je die niet achterwege laten:
CaptJackSparrow schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:39:
[...]
Ik had gehoopt dat daar wat slimmer mee omgegaan zou worden maar dat valt dus tegen.
[...]
quote:
CaptJackSparrow schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:13:

[...]
quote:
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:40:
Het lijkt erop dat Vmware een verandering van management software/clients heeft doorgevoerd met tegelijkertijd een naamgeving die van een ongelooflijk wollige mistigheid is en die voor een nieuwkomer buitengewoon verwarrend is.

[...]

Ik geloof dat de verwarring bij mij nu officieel compleet is. Wát een onduidelijke terminologiebende heeft men er bij VMware van gemaakt.
quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:27:
[...]

Nee het zal ook eens makkelijk gaan. :')
quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:06:
[...]
VMware loopt een beetje achter lijkt het. Kan iemand ze even op de hoogte brengen dat het niet zo zwart-wit is? :)
[...]
Pak hardware die geschikt is en gebruik het zoals de bedoeling is en negen van de tien problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

[ Voor 96% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Welke browser gebruik je? Er zijn nogal wat browsers die bestanden boven de 4GB niet leuk vinden, Chrome heeft daar geen last van.
Een recente versie 65.nogwat van Iron (portable): http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Draait ook op de Chromium source. Beetje vreemd overigens als een browser daarover valt. Die moet alleen domweg pakketjes doorgeven. Windows maakt als OS het bestand op de (NTFS) schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Een recente versie 65.nogwat van Iron (portable): http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Draait ook op de Chromium source. Beetje vreemd overigens als een browser daarover valt. Die moet alleen domweg pakketjes doorgeven. Windows maakt als OS het bestand op de (NTFS) schijf.
Ik heb 6.5U2 niet bekeken, maar soms kan dit ook helpen mocht er een nieuwe versie zijn:
https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:04:
[...]

Ik heb 6.5U2 niet bekeken, maar soms kan dit ook helpen mocht er een nieuwe versie zijn:
https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client
Dat was ik 10 dagen geleden al tegengekomen. CaptJackSparrow in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Ik weet nog steeds niet hoe ik de huidige versie van de EHC kan checken en het installeren van zo'n .vib update gaf ook problemen met instructies die onder v6.7 in elk geval niet meer werkten zoals ik eerder ook meldde. Blijkbaar werkt dat vooral prettig met het betaalde vCenter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@CaptJackSparrow Er zijn duizenden als niet honderduizenden bedrijven en personen welke ESX gebruiken. Natuurlijk zijn er soms problemen, maar het lijkt in de basis al fout te gaan en dat ligt dan meer aan kennis of/en hoe je het wilt gaan gebruiken. Dan heeft afgeven op ESXi / Veeam / de community geen enkele zin.

Ik doe bijna dagelijks ESX, Hyper-V en XEN servers uitrollen en nergens ben ik zoveel problemen tegengekomen als jij hier ervaart.

Ik deel @|sWORDs| zijn opmerking met het negatieve over VMWare / ESX, maar ook zoals @Jazzy aangaf je dan beter gewoon in een eigen topic verder kan gaan met je wensen / eisen / problemen, zodat dit topic niet alleen richt op jouw problemen / uitdagingen met ESX.Ook in je laatste opmerking, dat het blijkbaar alleen prettig werkt met het betaald vCenter, is ook weer zo'n sneer naar VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vorkie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:13:
@CaptJackSparrow Er zijn duizenden als niet honderduizenden bedrijven en personen welke ESX gebruiken. Natuurlijk zijn er soms problemen, maar het lijkt in de basis al fout te gaan en dat ligt dan meer aan kennis of/en hoe je het wilt gaan gebruiken. Dan heeft afgeven op ESXi / Veeam / de community geen enkele zin.

Ik doe bijna dagelijks ESX, Hyper-V en XEN servers uitrollen en nergens ben ik zoveel problemen tegengekomen als jij hier ervaart.

Ik deel @|sWORDs| zijn opmerking met het negatieve over VMWare / ESX, maar ook zoals @Jazzy aangaf je dan beter gewoon in een eigen topic verder kan gaan met je wensen / eisen / problemen, zodat dit topic niet alleen richt op jouw problemen / uitdagingen met ESX.Ook in je laatste opmerking, dat het blijkbaar alleen prettig werkt met het betaald vCenter, is ook weer zo'n sneer naar VMWare.
Mijn problemen zijn blijkbaar in niet geringe mate veroorzaakt door v6.7 die misschien nog even wat langer een bètastatus behouden had mogen hebben. En als je die uitrol doet in een standaard enterprise omgeving waar het allemaal voor gemaakt is en waar je de hardware e.d. ook zal kiezen op vSphere gebruik dan zal het ook vast makkelijker gaan dan als je dat in een thuisomgeving doet waar het allemaal net even wat anders en minder standaard is. Maar dit is Tweakers en we zijn hier geen exclusief forum voor professionele ESXi beheerders maar juist vooral voor thuistweakers die er ook mee willen stoeien. Wat dat betreft ben ik hier prima op de juiste plaats. :)
Felyrion schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:15:
[...]

[...]

En mijn opmerking over vCenter verwijst gewoon naar de opmerking daarover hierboven. Als 'leuk', maar voor een thuisgebruiker niet echt een structurele oplossing omdat ik geen vCenter ga kopen.

En als ik steeds maar een oplossing voor de oplossing voor de oplossing etc. van een probleem moet zoeken dan vind ik dat ik daar best een beetje kritisch over mag zijn. Ik kon ook niet voorzien dat ik steeds maar weer tegen een nieuw probleem aan zou lopen bij wat ik veronderstelde dat een vrij uitontwikkeld stuk software zou zijn, maar met v6.7 is er blijkbaar wel een beetje erg veel veranderd dat nog niet helemaal lekker werkt gezien de waarschuwing hierboven daarover.

Overigens krijg ik helaas ook wat veel reacties die mijn vragen niet écht beantwoorden of die soms al een gepasseerd station zijn, zoals hoe ik die huidige Embedded Host Client versie zou kunnen achterhalen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Er is niet mis met hobbyen, maar je kunt Porsche niet verwijten dat hun boordcomputer niet de rpm van een LS motor kan uitlezen. ESXi heeft een gigantische HCL, als iets van die hardware niet werkt dan is het een gegronde klacht.

Bedenk ook even wat je nu exact allemaal aan het proberen bent waarvoor het product niet gemaakt is:
  • CPU niet supported
  • NIC niet supported
  • GPU willen gebruiken zonder advanced display protocol (niet supported)
  • GPU doorgeven zonder extra GPU (niet supported)
  • GPU willen delen met meerdere VMs (niet supported met deze GPU)
  • Outputs van Intel iGPU willen gebruiken (niet supported)
  • USB datastore (niet supported)
  • Datastore verplaatsen (niet echt supported)
  • Multiboot (niet supported)
  • USB3 met Windows 7 guest OS (niet supported)
  • SSD (niet supported en veel problemen met de firmware van Crucial)
Krijg je het aan de praat dan is het mooi, maar niet alle verwijten zijn terecht. Een hoop ligt aan eigen kennis en research, plus onbegrip over wat het product nou eigenlijk is: Een standalone hypervisor die hoort te draaien op gecertificeerde servers. VMware is 'zo aardig' het gratis aan te bieden voor thuisgebruik en doet zijn best om zo min mogelijk hardware te blokkeren.

Als je hetzelfde zou proberen met een G4600 op een bord met Intel NIC + AMD Radeon GPU + Samsung/Intel NVMe (met een bootmanager + Windows op je Crucial) drive ben je vrijwel al je problemen al kwijt, desondanks dat die ook niet op de HCL staan.

[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:49:
Er is niet mis met hobbyen, maar je kunt Porsche niet verwijten dat hun boordcomputer niet de rpm van een LS motor kan uitlezen. ESXi heeft een gigantische HCL, als iets van die hardware niet werkt dan is het een gegronde klacht.

Bedenk ook even wat je nu exact allemaal aan het proberen bent waarvoor het product niet gemaakt is:
CPU niet supported
NIC niet supported
GPU doorgeven zonder extra GPU (niet supported)
USB datastore (niet supported)
Datastore verplaatsen (niet echt supported)
Multiboot (niet supported)

Krijg je het aan de praat dan is het mooi, maar niet alle verwijten zijn terecht. Een hoop ligt aan eigen kennis en research, plus onbegrip over wat het product nou eigenlijk is: Een standalone hypervisor die hoort te draaien om gecertificeerde servers.
Mijn grootste kritiek is dat er blijkbaar een forse incompatibiliteit is tussen v6.7 en oudere versies en dat dit niet echt luid en duidelijk gecommuniceerd wordt. Zie ook de verbazing van de zeer ervaren persoon hierover in zijn bericht aan hun klanten zoals die eerder gepost werd:
In other news, VMware has released vSphere 6.5 Update 2 last week, which turned out to be a very unusual release in a number of ways. Normally, these updates contain nothing but bug fix and so we don't need to change our code to support them (I can only remember a couple of updates in the past 10 years where bug fix broke something else). In this case however, it looks like we're not talking a mere fix roll-up update – but rather a pretty significant release with a bunch of features backported from vSphere 6.7. Which is very unusual for VMware, I did not really see this coming.
Ik heb gewoon de pech gehad dat ik nietsvermoedend v6.7 ben gaan gebruiken en dat veel van de supportinformatie en oplossingen voor problemen met oudere versies hier waarschijnlijk niet meer op van toepassing zijn wat érg lastig is. Dit is gewoon een ongelukkig moment geweest om voor het eerst ESXi te gaan gebruiken waar men met eerdere versies veel minder last mee had. Niet gek dat ik daar af en toe een zucht over slaak maar ik probeer er maar het beste van te maken. Maar net als de man met 10+ jaar ervaring kon ik dat zéker niet zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Mijn grootste kritiek is dat er blijkbaar een forse incompatibiliteit is tussen v6.7 en oudere versies en dat dit niet echt luid en duidelijk gecommuniceerd wordt.
[...]
Laten we dat ook eens analyseren dan, wat voor incompatibiliteit is er met 6.7 welke niet gecommuniceerd is?

Ik ken maar twee zaken die niet werken, oudere CPU welke met dikke letters in de release notes en elke blog staan:
Upgrades and Installations Disallowed for Unsupported CPUs
Comparing the processors supported by vSphere 6.5, vSphere 6.7 no longer supports the following processors:

AMD Opteron 13xx Series
AMD Opteron 23xx Series
AMD Opteron 24xx Series
AMD Opteron 41xx Series
AMD Opteron 61xx Series
AMD Opteron 83xx Series
AMD Opteron 84xx Series
Intel Core i7-620LE Processor
Intel i3/i5 Clarkdale Series
Intel Xeon 31xx Series
Intel Xeon 33xx Series
Intel Xeon 34xx Clarkdale Series
Intel Xeon 34xx Lynnfield Series
Intel Xeon 35xx Series
Intel Xeon 36xx Series
Intel Xeon 52xx Series
Intel Xeon 54xx Series
Intel Xeon 55xx Series
Intel Xeon 56xx Series
Intel Xeon 65xx Series
Intel Xeon 74xx Series
Intel Xeon 75xx Series
En een fix met VT-d passthrough welke er voor zorgt dat een niet supported override van de function level reset die wel met oudere versies werkt het nu niet doet. Desondanks dat het niet supported is, zijn de devs het toch vrolijk aan het aanpassen zodat het mogelijk in 6.7U1 wel weer werkt.

[ Voor 59% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
[...]

Laten we dat ook eens analyseren dan, wat voor incompatibiliteit is er met 6.7 welke niet gecommuniceerd is?
Deze blijkbaar:
But what's even more unusual is the fact that upgrading from vSphere 6.5 U2 to vSphere 6.7 GA is not supported by VMware – so by installing 6.5 U2, you will be locking yourself out of 6.7 for some time. In any case, given the introduction of seemingly major code changes, I recommend to hold off upgrading to 6.5 U2 until our QC gives a green light. They plan to upgrade their main auto-test lab to 6.5 U2 first thing this week, so we should get first results in just a few days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:36:
[...]

En mijn opmerking over vCenter verwijst gewoon naar de opmerking daarover hierboven. Als 'leuk', maar voor een thuisgebruiker niet echt een structurele oplossing omdat ik geen vCenter ga kopen.

En als ik steeds maar een oplossing voor de oplossing voor de oplossing etc. van een probleem moet zoeken dan vind ik dat ik daar best een beetje kritisch over mag zijn. Ik kon ook niet voorzien dat ik steeds maar weer tegen een nieuw probleem aan zou lopen bij wat ik veronderstelde dat een vrij uitontwikkeld stuk software zou zijn, maar met v6.7 is er blijkbaar wel een beetje erg veel veranderd dat nog niet helemaal lekker werkt gezien de waarschuwing hierboven daarover.

Overigens krijg ik helaas ook wat veel reacties die mijn vragen niet écht beantwoorden of die soms al een gepasseerd station zijn, zoals hoe ik die huidige Embedded Host Client versie zou kunnen achterhalen bijv.
Je zou kritisch mogen zijn als de software ontwikkeld was voor jouw toepassing. Dat is het dus niet. Dat het werkt is "toeval".
Zoals hierboven ook al gezegd hebben ze een HCL waarbij ze garanderen dat het werkt, of althans ondersteuning op geven. Alles buiten de HCL is puur geluk hebben. Dan kan je geen enkele support verwachten en je kritische toon daarover is zeer storend.

Het is alsof je een GP motor hebt gekocht en er de gewone weg mee op gaat en vervolgens klagen dat de vering zo stug is afgesteld en dat de banden zo glad zijn.
"Je zou toch wat profiel op de banden verwachten van zo'n dure machine", "je zou toch verwachten dat motoren tegenwoordig zuiniger zijn in verbruik na zoveel jaar ontwikkeling".

Nee! daar zijn ze niet voor gemaakt. Leuk dat 't kan voor hobbybob, maar ga niet lopen zeuren.

Van systeembeheerders wordt verwacht dat ze de nodige kennis hebben om te kunnen beoordelen of de upgrade van 6.5 naar 6.7 bijvoorbeeld OK is. Daar zullen testlabs voor opgezet worden. Alle toegepaste vendoren zullen langsgegaan moeten worden op compatibility.
Geen hond zal op dag 1 een hypervisor upgrade toepassen, dat hoort bij het soort product waar we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Dat gaat over 6.5 U2 en niet over 6.7. En ik heb er nog niet naar gekeken (ik kijk eerder een versie voor dan achteruit), maar waarom zou een aanpassing aan een oudere versie niet voor problemen met een upgrade naar een nieuwere versie kunnen zorgen? Met 6.7U1 werkt het vast weer en vanaf dat moment komen de patches voor 6, 6.5 en 6.7 weer synchroon en kan er cross testing plaats vinden. Dat er features ge-backport worden is te verwachten, er zijn namelijk wat zaken die moeten kunnen samenwerken, dus een aantal features verwacht ik ook in 5 - 6.5.

Ook zou een linkje naar het hele artikel handig zijn, persoonlijk vind ik 6.7 een prima release, bij 6.5 waren er veel meer problemen. (En bij de meeste andere vendors is het niet anders met een major release.)
Felyrion schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:08:
[...]
Geen hond zal op dag 1 een hypervisor upgrade toepassen, dat hoort bij het soort product waar we het over hebben.
Deze puppy doet het maanden van te voren al. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Felyrion schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:08:
[...]

Je zou kritisch mogen zijn als de software ontwikkeld was voor jouw toepassing. Dat is het dus niet. Dat het werkt is "toeval".
Zoals hierboven ook al gezegd hebben ze een HCL waarbij ze garanderen dat het werkt, of althans ondersteuning op geven. Alles buiten de HCL is puur geluk hebben. Dan kan je geen enkele support verwachten en je kritische toon daarover is zeer storend.

Het is alsof je een GP motor hebt gekocht en er de gewone weg mee op gaat en vervolgens klagen dat de vering zo stug is afgesteld en dat de banden zo glad zijn.
"Je zou toch wat profiel op de banden verwachten van zo'n dure machine", "je zou toch verwachten dat motoren tegenwoordig zuiniger zijn in verbruik na zoveel jaar ontwikkeling".

Nee! daar zijn ze niet voor gemaakt. Leuk dat 't kan voor hobbybob, maar ga niet lopen zeuren.

Van systeembeheerders wordt verwacht dat ze de nodige kennis hebben om te kunnen beoordelen of de upgrade van 6.5 naar 6.7 bijvoorbeeld OK is. Daar zullen testlabs voor opgezet worden. Alle toegepaste vendoren zullen langsgegaan moeten worden op compatibility.
Ik verwacht ook helemaal geen support (van VMware). Ik zeur dus ook nergens over. Je mag niet van elke Tweaker verwachten dat ze ook systeembeheerders zijn, alhoewel die er natuurlijk ook genoeg tussen zitten. Maar dat is níét de norm waar je van uit mag gaan. Ik zie natuurlijk wel dat een hoop mensen ook een diversiteit aan problemen hebben die soms van een aard zijn dat je denkt dat dat eigenlijk niet had mogen gebeuren. Ik ben ook dáár evt. kritisch op, net als die mensen vermoed ik.

Ik hoop alleen op support van medetweakers en evt. van mensen uit de professionele VM achtergrond die het leuk vinden om hun kennis en ervaring te delen en het een uitdaging vinden om te proberen thuisprobleempjes op te lossen. Vindt men dat niet leuk dan kan men zich gewoon afzijdig houden. Ik heb eerder al aangegeven dat ik heel goed snap dat thuisgebruik niet het type gebruik is waar ESXi voor bedoeld is. Het is dus ook onterecht om te doen alsof ik dat wel denk/zeg. Ik probeer dus gewoon met die beperking om te gaan zoals heel veel andere thuisgebruikers doen.

Uit diverse signalen blijkt dat v6.7 (en deels ook die v6.5U2 'backport') een 'major code change' inhoudt die helaas bij mij voor extra problemen lijkt te hebben geleid. Daar kan ik verder ook niks aan doen. Ik kan alleen proberen er het beste van te maken, wat ik dus aan het doen ben. Maar dat kost waarschijnlijk dus wel een beetje meer moeite dan het mensen kostte die met eerdere versies aan de slag gingen. Met mijn ervaringen hier kunnen anderen die ook aan de slag gaan evt. hun voordeel doen. Dat is ook een van de functies van topics als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:29:
[...]

Ik verwacht ook helemaal geen support (van VMware). Ik zeur dus ook nergens over. Je mag niet van elke Tweaker verwachten dat ze ook systeembeheerders zijn, alhoewel die er natuurlijk ook genoeg tussen zitten. Maar dat is níét de norm waar je van uit mag gaan. Ik zie natuurlijk wel dat een hoop mensen ook een diversiteit aan problemen hebben die soms van een aard zijn dat je denkt dat dat eigenlijk niet had mogen gebeuren. Ik ben ook dáár evt. kritisch op, net als die mensen vermoed ik.

Ik hoop alleen op support van medetweakers en evt. van mensen uit de professionele VM achtergrond die het leuk vinden om hun kennis en ervaring te delen en het een uitdaging vinden om te proberen thuisprobleempjes op te lossen. Vindt men dat niet leuk dan kan men zich gewoon afzijdig houden. Ik heb eerder al aangegeven dat ik heel goed snap dat thuisgebruik niet het type gebruik is waar ESXi voor bedoeld is. Het is dus ook onterecht om te doen alsof ik dat wel denk/zeg. Ik probeer dus gewoon met die beperking om te gaan zoals heel veel andere thuisgebruikers doen.

Uit diverse signalen blijkt dat v6.7 (en deels ook die v6.5U2 'backport') een 'major code change' inhoudt die helaas bij mij voor extra problemen lijkt te hebben geleid. Daar kan ik verder ook niks aan doen. Ik kan alleen proberen er het beste van te maken, wat ik dus aan het doen ben. Maar dat kost waarschijnlijk dus wel een beetje meer moeite dan het mensen kostte die met eerdere versies aan de slag gingen. Met mijn ervaringen hier kunnen anderen die ook aan de slag gaan evt. hun voordeel doen. Dat is ook een van de functies van topics als deze.
Helemaal mee eens verder hoor! Maar je toon in de afgelopen pagina's lijkt iets anders aan te tonen. Je bent zeer kritisch richting VMware en hun recente releases. Je legt erg veel verantwoordelijkheid bij anderen. Dat is gewoon niet passend naar mijn mening.
Dat jij problemen krijgt is hen niet aan te rekenen.

Uiteraard kunnen we elkaar buiten de officiële kanalen voorthelpen en zorgen dat niet ondersteunde configuraties toch werken. Graag zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Felyrion schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Helemaal mee eens verder hoor! Maar je toon in de afgelopen pagina's lijkt iets anders aan te tonen. Je bent zeer kritisch richting VMware en hun recente releases. Je legt erg veel verantwoordelijkheid bij anderen. Dat is gewoon niet passend naar mijn mening.
Dat jij problemen krijgt is hen niet aan te rekenen.

Uiteraard kunnen we elkaar buiten de officiële kanalen voorthelpen en zorgen dat niet ondersteunde configuraties toch werken. Graag zelfs.
Ik ventileer mijn frustraties natuurlijk af en toe een beetje. :P Vind je het gek? En sommige dingen zijn natuurlijk ook een beetje 'slordig' of inconsequent. Genoeg mensen die bijv. die Network Error krijgen bij de export van VMs. Blijkbaar toch ook echt in de professionelere omgevingen. En zoiets beschouw ik toch wel als redelijk basale functionaliteit en daar ben ik dan inderdaad wat kritisch over. Kan ik niet echt onterecht vinden. Gewoon de (niet geheel ongefundeerde) mening die ik erover heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:12:
[...]

Genoeg mensen die bijv. die Network Error krijgen bij de export van VMs.

[...]
Maar krijg je die error ook met een export in Chrome (supported browser)?
En zo niet, is het dan een VMware issue of een issue van de maker van de browser?

En niet alle netwerk errors zijn gelijk, bij de export vanuit vCenter zonder geldige certificaat op ESXi komt ie ook, maar daar is het gewoon de browser die het blokt, eerst de ESXi in een extra tab openen en cert accepteren lost dat op of natuurlijk gewoon certificaten installeren. Ook niet iets waar VMware wat aan kan doen.

[ Voor 86% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:14:
[...]

Maar krijg je die error ook met een export in Chrome (supported browser)?
Ik gebruik geen Chrome maar de iets privacyvriendelijkere, maar verder nagenoeg identieke, variant Iron. Toen Chrome uitkwam zaten daar o.a. de nodige 'phone home' functies in die in elk geval als default aan stonden en waarvan ik niet meer weet of je die in die eerste versie(s) überhaupt kon uitschakelen. Dat is later gelukkig wel beter geworden maar daarmee had Chrome het bij mij meteen grondig verbruid.

Ik download niet bepaald dagelijks bestanden die 4GB of groter zijn. Geen idee of die als ik die van het internet af zou plukken ook problemen zou geven. Ik heb pas nog wel een 4,5GB Knoppix ISO gedownload maar dat was op een andere machine met een andere browser.

Hoe zinvol zou het zijn die ook even op die browser te downloaden? Zou die beperking zich dan ook moeten manifesteren of is dat toch alleen in de communicatie met ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik geen Chrome maar de iets privacyvriendelijkere, maar verder nagenoeg identieke, variant Iron. Toen Chrome uitkwam zaten daar o.a. de nodige 'phone home' functies in die in elk geval als default aan stonden en waarvan ik niet meer weet of je die in die eerste versie(s) überhaupt kon uitschakelen. Dat is later gelukkig wel beter geworden maar daarmee had Chrome het bij mij meteen grondig verbruid.

[...]
Als je een probleem hebt en een oplossing wil dan moet het probleem wel ge-'pinpoint' en gemeld worden. Test het gewoon met Chrome, gaat dat ook mis dan kun je een bug aanmaken:
https://labs.vmware.com/f...embedded-host-client#bugs

Ter info:
Ik heb zojuist een 40GB file met Chrome 66 zonder problemen van de 1.25 Host Client geplukt. Misschien zit het probleem trouwens voor de web client, heb je de oude AHCI driver al eens geprobeerd?
code:
1
2
esxcli system module set -e=false -m=vmw_ahci
reboot

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:36:
En als ik steeds maar een oplossing voor de oplossing voor de oplossing etc. van een probleem moet zoeken dan vind ik dat ik daar best een beetje kritisch over mag zijn.
Dan doe je dat maar in een email aan VMware. Je bent je er blijkbaar niet van bewust hoe zeurderig en vervelend je toon overkomt op de mensen die je proberen te helpen. Omdat je hier al eerder op aangesproken bent maar het kwartje blijkbaar maar niet wil vallen kun je op een PB met meer uitleg rekenen.

Verder is dit een goed moment om je eens af te vragen of je op de goede weg bent met wat je hier wilt bereiken. Als je een Type 0 hypervisor zoekt met een toegankelijke interface, vergelijkbare featureset en die draait op alle hardware dan kun je misschien beter Hyper-V overwegen.

Mocht je toch met ESXi verder willen, zorg dan dat je je zo veel mogelijk houd aan de supportrichtlijnen. Wanneer je dan alsnog hulp nodig hebt en er ook na onderzoek zelf niet uit komt, graag een eigen topic openen. Kies in dat geval een positieve toon, laat je mede-Tweakers merken dat je hun hulp waardeert en deponeer je feedback over het product op een plaats waar iemand er wat mee kan.

Eventuele discussie hierover graag in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier en niet in dit topic. Bedankt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:36:
[...]

Als je een probleem hebt en een oplossing wil dan moet het probleem wel ge-'pinpoint' en gemeld worden. Test het gewoon met Chrome, gaat dat ook mis dan kun je een bug aanmaken:
https://labs.vmware.com/f...embedded-host-client#bugs
Ik was ook al bezig een Portable Apps stickje te gebruiken en daar even een laatste Chrome versie op te zetten. Ik weet alleen niet of dat veel nut heeft want afgezien van de melding hier dat de browser een probleem kan vormen hierbij heb ik nog geen externe bevestiging daarvan. Iets van een linkje heb ik nog niet gezien. Moet ik zelf nog zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Ik was ook al bezig een Portable Apps stickje te gebruiken en daar even een laatste Chrome versie op te zetten. Ik weet alleen niet of dat veel nut heeft want afgezien van de melding hier dat de browser een probleem kan vormen hierbij heb ik nog geen externe bevestiging daarvan. Iets van een linkje heb ik nog niet gezien. Moet ik zelf nog zoeken.
Het heeft sowieso nut. Vraag één na het melden van de bug gaat zijn: "Welke browser gebruik u?"
Als dat niet Chrome 50+ of Firefox 45+ is ben je snel klaar.: "Probeert u het eens met Chrome."

Op Windows mogen IE11+ en Edge 38+ ook en op MacOS Safari 9+, maar die laatste drie werken gedeeltelijk, IE11 met name heeft problemen met up/downloads.

Verder zou je ook eens scp kunnen proberen, werkt dat ook niet dan zit het misschien toch bij de storage (zowel vmw_ahci als USB als Crucial hebben wel vaker problemen) of NIC (Realtek met een oude driver is ook niet echt top) en niet de hostclient, werkt het wel dan heb je tenminste een workaround.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had met die Iron al maar even die 4,7GB Knoppix gedownload wat probleemloos ging. Nu net is met Chrome v.66 de export na zo'n 5,5GB wéér afgebroken met Network Error. Die 4GB en de browser lijkt dus niet het probleem te zijn. Gezien de grote overeenkomst tussen Chrome en Iron had ik deze uitkomst ook eigenlijk wel verwacht. Maar goed. Nu is dat dan zeker.
Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste