Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Froos schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat je nou behoorlijk ver voor de muziek uitloopt.

Op termijn zullen containers zeker het betere alternatief worden voor applicatie distributie en onderhoud. Het is echter niet gezegd dat daarmee een hypervisor obsolete wordt. Sterker nog, met vSphere Integrated Containers is dat juist niet het geval. De Die-hard container fans zullen het daar niet mee eens zijn, maar een infra moet ook beheerd worden en daar is het containerhost idee (men neme een giga host en pleurt er maar raak in) een totaal onbeheer(s)baar concept. Daar maakt het ook niet uit of het on premises of in de cloud draait.

En wie weet wat daar de toekomst in brengt. Met de huidige insteek moet ik nog maar zien of Docker het einde van 2018 haalt. Het zou me niet verbazen als we 2019 ingaan met als erfenis het Docker format en verder niks.

Daarnaast zal de migratie van alle bedrijfsapplicaties in de wereld naar containers nog wel een hele tijd gaan duren. Hoeveel bedrijfssoftware heeft de stap naar webbased nog niet eens gemaakt?

Kortom, mijn verwachting is dat de hypervisor voorlopig nog wel de lakens uit zal blijven delen als het gaat om hardware resource toegang.

Wel zie ik meer KVM en afgeleiden in de wereld. Op zich prima, maar geen weldenkend bedrijf zal zich in een KVM avontuur storten zonder support contract. Dan moet je je nog maar afvragen hoe goedkoop het avontuur wordt, nog even los van alle op VMware ingrijpende management en andere applicaties. Ja er zijn vast open source alternatieven, maar wie gaat dat dan weer supporten? FTE's kosten ook geld en in de toekomst alleen maar meer. Als je dat allemaal meeneemt, is VMware zo duur nog niet ;)
Weet ik maar al te goed, ik loop graag vooruit, en 'conventionele' VM's zullen echt niet zomaar verdwijnen. Wat ik meer bedoel is, dat VMware zo ontzettend duur is, dat voor de steeds kleiner wordende hoeveelheid 'high-maintenance' VM's die bedrijven hebben, het in verhouding heel duur is. Toen 'we' nog HA wilden voor alle machines, was VMware super cool. Nu we dat steeds vaker oplossen in applicaties en/of microservices, is de noodzaak voor HA steeds kleiner. Dit komt niet alleen door dingen als Kubernetes, maar ook omdat grote monolitische applicaties steeds zeldzamer worden. Clustering, scaling, goede failover is tegenwoordig van belang voor elke applicatie op schaal. Niet alleen meer voor de Oracle's en de Microsoft Exchanges.

Daar komt nog eens bij dat steeds meer diensten uit de cloud af te nemen zijn (SaaS), waardoor je de dingen die je niet zo makkelijk kan managen juist niet meer on-premise HA gaat hosten, maar lekker afneemt uit de Cloud.

Nogmaals, ik weet dat ik ver vooruit loop op de zaken, maar tegen de tijd dat VMware het roer omgegooid heeft, zijn we minimaal 2-3 jaar verder, en dan ziet de wereld er een heel stuk anders uit. Als ze dus niet nu ingrijpen, denk ik dat ze echt substantieel marktaandeel gaan verliezen.

Maar het is een mening en een speculatie. :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Dennism schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:09:
[...]

Nano server in de Semi Annual branch 1709 versie is uit mijn hoofd alleen als container te gebruiken, de versie daarvoor is voor zover ik weet nog wel te gebruiken als Hypervisor, de laatste keer dat ik het getest heb was in de Beta, en toen was het een zeer mooie oplossing, Hyper-V met een 500MB footprint en volledig dezelfde functionaliteit als een Server 2016 Core installatie of installatie met Gui. MS lijkt Hyper-V voor Nano echter wel de nek om te gaan draaien daar de huidige release die Hyper-V kan draaien uit mijn hoofd eind 2018 uit support gaat en je dan wel moet migreren van Nano naar Core.
Hieruit blijkt maar weer hoe zoekende Microsoft is. Hoezo moet een server automatisch updaten met "active hours", leuk als je hypervisor ook zo werkt out-of-the-box. Ik vind het OS as a Service echt een vreemd concept.

Nano Hyper-V zou qua footprint een heel eind richting ESXi gaan, als ze dan ook de featureset wat uitbreiden, is het echt een mooi alternatief voor het SMB.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
Ethirty schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:39:
[...]

Hieruit blijkt maar weer hoe zoekende Microsoft is. Hoezo moet een server automatisch updaten met "active hours", leuk als je hypervisor ook zo werkt out-of-the-box. Ik vind het OS as a Service echt een vreemd concept.

Nano Hyper-V zou qua footprint een heel eind richting ESXi gaan, als ze dan ook de featureset wat uitbreiden, is het echt een mooi alternatief voor het SMB.
Het eerste is volgens mij gewoon een kwestie van goed managen en instellen, ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen.

Het 2de, inderdaad waar, ik zat er ook naar uit te kijken maar MS kiest er juist voor de footprint nog verder te verkleinen (eigenlijk alle drivers .e.d en nog meer rollen eruit te slopen) en voor Hyper-V Windows Server Core primair naar voren te schuiven. Nu heeft die ook geen enorme footprint, maar in de buurt van exsi komt het helaas nog niet, iets dat Nano wel deed inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Dennism schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:53:
[...]

Het eerste is volgens mij gewoon een kwestie van goed managen en instellen, ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen.
Daarom had ik het ook over de default. Laatst voor het eerst 2016 in productie genomen, maar ik vond het maar een "drama" om controle te krijgen over updates en reboots. Voorheen was dat, bij wijze van, met een muisklik geregeld.

Maar goed, ik dwaal af van het topic.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
FireDrunk schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:34:
[...]

Weet ik maar al te goed, ik loop graag vooruit, en 'conventionele' VM's zullen echt niet zomaar verdwijnen. Wat ik meer bedoel is, dat VMware zo ontzettend duur is, dat voor de steeds kleiner wordende hoeveelheid 'high-maintenance' VM's die bedrijven hebben, het in verhouding heel duur is. Toen 'we' nog HA wilden voor alle machines, was VMware super cool. Nu we dat steeds vaker oplossen in applicaties en/of microservices, is de noodzaak voor HA steeds kleiner. Dit komt niet alleen door dingen als Kubernetes, maar ook omdat grote monolitische applicaties steeds zeldzamer worden. Clustering, scaling, goede failover is tegenwoordig van belang voor elke applicatie op schaal. Niet alleen meer voor de Oracle's en de Microsoft Exchanges.
Heel waar en ook altijd wat men verkondigd heeft. HA is voor bescherming tegen hardware uitval. Een applicatie gebaseerde oplossing is altijd beter, al was het maar dat het applicatie consistent is.
Daar komt nog eens bij dat steeds meer diensten uit de cloud af te nemen zijn (SaaS), waardoor je de dingen die je niet zo makkelijk kan managen juist niet meer on-premise HA gaat hosten, maar lekker afneemt uit de Cloud.
En dat is waar VMware zijn waarde voor de toekomst ook ziet (naast het netwerk virtualisatie stuk); als broker tussen je on premises en de cloud providers. Dat is waar alle andere partijen een 1-kind-politiek voeren (1 cloudoplossing tegen 1 on premises) waar VMware een 1 to any benadering heeft. Dat is waar Cloud Foundation z'n oorsprong heeft en waar pakketten als vRealize je verder helpen met automatisering en resource beheer.
Nogmaals, ik weet dat ik ver vooruit loop op de zaken, maar tegen de tijd dat VMware het roer omgegooid heeft, zijn we minimaal 2-3 jaar verder, en dan ziet de wereld er een heel stuk anders uit. Als ze dus niet nu ingrijpen, denk ik dat ze echt substantieel marktaandeel gaan verliezen.
Naja, dat is dus al een tijdje gaande. VMware was al bezig met cloud toen nog niemand ervan wilde weten. Nu het steeds meer ingeburgerd raakt, wil je de optie met de keuze. Dan moet je niet met MS gaan praten want die praten alleen Azure. Dan moet je ook niet met Google gaan praten want die praten alleen Google. Of Amazon want die praten alleen AWS. De oplossing van VMware praat het allemaal. Daar zou je als klant alleen maar beter van moeten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
Dennism schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:53:
[...]
Het 2de, inderdaad waar, ik zat er ook naar uit te kijken maar MS kiest er juist voor de footprint nog verder te verkleinen (eigenlijk alle drivers .e.d en nog meer rollen eruit te slopen) en voor Hyper-V Windows Server Core primair naar voren te schuiven. Nu heeft die ook geen enorme footprint, maar in de buurt van exsi komt het helaas nog niet, iets dat Nano wel deed inderdaad.
Ik vraag mij ernstig af of MS in staat is om haar Microkernel OS zo te compileren dat het kan wat een *nix based OS image kan. Alleen al de remote management vereisten met een rijtje consoles waarbij je op de server-console zelf eigenlijk niks kunt behalve netwerkinstellingen aanpassen.

Dat in combinatie met het System Center pakket dat je eerder een gedrocht kunt noemen, ben ik van mening dat er nog veel te doen is voordat MS in de buurt komt van de efficiency dat een ESXi (of een KVM) heeft. Als je dat afzet tegen het succes van HyperV (of het gebrek daaraan) plus de opkomst van containers, KVM en de markt dominantie van ESXi, kun je je afvragen of ze in Redmond ooit iets in die richting gaan ontwikkelen of dat het een "Goed genoeg" status heeft (een beetje zoals HP networking zich verhoudt tot Cisco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan Hyper-V toch prima (remote) managen met PowerShell? SCCM maakt het 'makkelijker', maar het is volgens mij prima mogelijk met goede scripting.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
FireDrunk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:38:
Je kan Hyper-V toch prima (remote) managen met PowerShell? SCCM maakt het 'makkelijker', maar het is volgens mij prima mogelijk met goede scripting.
Je kunt ESXi ook remote beheren met PowerCli. Is dat heel handig, toegankelijk en comfortabel? Niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het ging mij meer om je opmerking:
Alleen al de remote management vereisten met een rijtje consoles waarbij je op de server-console zelf eigenlijk niks kunt behalve netwerkinstellingen aanpassen.
Dit kan dus met powershell prima remote.

Uiteraard is een GUI makkelijk, dat trek ik niet in twijfel :)
De vraag is meer, of een Hyper-V server werkt zonder management consoles (MMC Snap-ins), en het antwoord is volgens mij gewoon "ja" :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
FireDrunk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:13:
Het ging mij meer om je opmerking:

[...]

De vraag is meer, of een Hyper-V server werkt zonder management consoles (MMC Snap-ins), en het antwoord is volgens mij gewoon "ja" :)
Mijn vraag is eerder: Werkt een HyperV server zonder enige remote tooling en dan bekruipt mij het gevoel dat je dan een ernstig gecastreerd systeem overhoudt waar je niet heel veel mee kunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-07 19:40
Eén van mijn VMs heeft een disk die bijna vol is, dus deze wou ik extenden.
Ik maak op de SAN (iSCSI) de disk groter, geen probleem. De datastore expand ik, ook geen probleem.
Nu wil ik de disk extenden, en hier krijg ik onderstaande error.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1cjaCC4.png

VMware ESXi, 6.5.0, 6765664

De VM heeft geen snapshots.
Als de VM uit staat gaat het ook niet.
de VM heeft geen CD drive die wijst naar een niet-bestaande ISO

Iemand ooit nog al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00
Cookiezzz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:27:
Ik maak op de SAN (iSCSI) de disk groter, geen probleem. De datastore expand ik, ook geen probleem.

[afbeelding]

Gooi alle NICs eens weg, save, extend, save en voeg eens NIC toe. Gaat dat goed was het de NIC config, gaat het weggooien al mis dan is je vmx file corrupt.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 12-02-2018 14:54 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
|sWORDs| schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:52:
[...]

Gooi alle NICs eens weg, save, extend, save en voeg eens NIC toe. Gaat dat goed was het de NIC config, gaat het weggooien al mis dan is je vmx file corrupt.
De NIC verwijderen lukte, daarna extenden helaas nog altijd dezelfde fout.
Een NIC terug toevoegen gaat ook.

vmx config.
.encoding = "UTF-8"
config.version = "8"
virtualHW.version = "11"
vmci0.present = "TRUE"
svga.vramSize = "8388608"
numvcpus = "4"
memSize = "6144"
sched.cpu.units = "mhz"
tools.upgrade.policy = "manual"
scsi0.virtualDev = "lsisas1068"
scsi0.present = "TRUE"
scsi0:1.deviceType = "scsi-hardDisk"
scsi0:1.fileName = "/vmfs/volumes/59d1f1e4-53f2e3f3-f5d5-2c56dc7231f1/Skylon/Skylon.vmdk"
sched.scsi0:1.shares = "normal"
sched.scsi0:1.throughputCap = "off"
scsi0:1.present = "TRUE"
scsi0:0.deviceType = "scsi-hardDisk"
scsi0:0.fileName = "Skylon_3.vmdk"
sched.scsi0:0.shares = "normal"
sched.scsi0:0.throughputCap = "off"
scsi0:0.present = "TRUE"
scsi0:2.deviceType = "scsi-hardDisk"
scsi0:2.fileName = "/vmfs/volumes/5a22794b-19eec26a-4549-e83935103149/Skylon/Skylon.vmdk"
sched.scsi0:2.shares = "normal"
sched.scsi0:2.throughputCap = "off"
scsi0:2.present = "TRUE"
floppy0.startConnected = "FALSE"
floppy0.clientDevice = "TRUE"
floppy0.fileName = "vmware-null-remote-floppy"
displayName = "Skylon"
guestOS = "windows9srv-64"
toolScripts.afterPowerOn = "TRUE"
toolScripts.afterResume = "TRUE"
toolScripts.beforeSuspend = "TRUE"
toolScripts.beforePowerOff = "TRUE"
tools.syncTime = "FALSE"
uuid.bios = "42 02 74 18 14 c0 51 1f-2e d4 e2 1d ec c4 fc 0f"
vc.uuid = "50 02 6b 90 fa 64 49 32-80 0c 1e 0a 3a d8 28 ee"
scsi0:4.ctkEnabled = "TRUE"
sched.cpu.latencySensitivity = "normal"
tools.guest.desktop.autolock = "FALSE"
nvram = "Skylon.nvram"
pciBridge0.present = "TRUE"
svga.present = "TRUE"
pciBridge4.present = "TRUE"
pciBridge4.virtualDev = "pcieRootPort"
pciBridge4.functions = "8"
pciBridge5.present = "TRUE"
pciBridge5.virtualDev = "pcieRootPort"
pciBridge5.functions = "8"
pciBridge6.present = "TRUE"
pciBridge6.virtualDev = "pcieRootPort"
pciBridge6.functions = "8"
pciBridge7.present = "TRUE"
pciBridge7.virtualDev = "pcieRootPort"
pciBridge7.functions = "8"
hpet0.present = "TRUE"
disk.EnableUUID = "TRUE"
virtualHW.productCompatibility = "hosted"
replay.supported = "false"
pciBridge0.pciSlotNumber = "17"
pciBridge4.pciSlotNumber = "21"
pciBridge5.pciSlotNumber = "22"
pciBridge6.pciSlotNumber = "23"
pciBridge7.pciSlotNumber = "24"
scsi0.pciSlotNumber = "160"
vmci0.pciSlotNumber = "32"
sata0.pciSlotNumber = "33"
scsi0.sasWWID = "50 05 05 68 14 c0 51 10"
monitor.phys_bits_used = "42"
vmotion.checkpointFBSize = "4194304"
vmotion.checkpointSVGAPrimarySize = "8388608"
softPowerOff = "TRUE"
toolsInstallManager.lastInstallError = "0"
svga.guestBackedPrimaryAware = "TRUE"
tools.remindInstall = "FALSE"
toolsInstallManager.updateCounter = "5"
cpuid.coresPerSocket = "4"
uuid.action = "keep"
vm.genid = "-1714646473626208130"
vm.genidX = "-8631484353409750287"
ctkEnabled = "TRUE"
scsi0:1.ctkEnabled = "TRUE"
scsi0:2.ctkEnabled = "TRUE"
numa.autosize.vcpu.maxPerVirtualNode = "4"
numa.autosize.cookie = "40001"
migrate.hostLog = "Skylon-5fbdffb3.hlog"
sched.cpu.min = "0"
sched.cpu.shares = "normal"
sched.mem.min = "0"
sched.mem.minSize = "0"
sched.mem.shares = "normal"
migrate.encryptionMode = "opportunistic"
sched.swap.derivedName = "/vmfs/volumes/5a3c03f9-987e0019-8ce8-e83935103149/Skylon/Skylon-1637914f.vswp"
uuid.location = "56 4d fc 50 c0 25 ac d1-13 6d 56 0e 92 31 d0 71"
scsi0:1.redo = ""
scsi0:0.redo = ""
scsi0:2.redo = ""
vmci0.id = "-322634737"
cleanShutdown = "TRUE"
extendedConfigFile = "Skylon.vmxf"
SCSI0:0.ctkEnabled = "true"
sata0.present = "TRUE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 21:21
Cookiezzz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:27:

[afbeelding]

Probeer eens in te logen op ESXi bak zelf. (dus niet via vCenter)

Anders: https://kb.vmware.com/s/article/1017348

Ik heb zelf trouwens problemen met ESXi zelf. Ik kan geen VM naam specificeren als vm.xxxxx.nl als ik dat via vCenter doe lukt dat wel. Lijkt wel een soort van vage bug sinds de laatste ESXi build.

[ Voor 11% gewijzigd door zonderbloem op 12-02-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_PinooO
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik wil mijn huidige ESXi server wat gaan vernieuwen, vooral om er 64Gb aan geheugen in te kunnen zetten.

Nu heb ik een i7-4790K met een Gigabyte Z97-HD3.

Nu wil ik upgraden naar:

[
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 355,45€ 355,45
1Gigabyte Z370-HD3P€ 130,61€ 130,61
4Crucial CT16G4RFD824A€ 169,50€ 678,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,06

Ik neem aan dat ESXi hier zonder problemen ook op draait?
Of zijn er betere moederborden / CPU die ik kan nemen als upgrade van max € 1400,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Mr_PinooO schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:18:
Ik wil mijn huidige ESXi server wat gaan vernieuwen, vooral om er 64Gb aan geheugen in te kunnen zetten.

Nu heb ik een i7-4790K met een Gigabyte Z97-HD3.

Nu wil ik upgraden naar:

[
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 355,45€ 355,45
1Gigabyte Z370-HD3P€ 130,61€ 130,61
4Crucial CT16G4RFD824A€ 169,50€ 678,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,06

Ik neem aan dat ESXi hier zonder problemen ook op draait?
Of zijn er betere moederborden / CPU die ik kan nemen als upgrade van max € 1400,=
Ik denk dat je hier erg goed mee zit. Gigabyte maakt erg zuinig Z370 borden en heeft weinig (nog geen klachten gezien) problemen met ESXi. Maar ik heb nog geen commentaar gezien op dat bord + ESXi, dus ik zou wel zorgen dat je binnen de WKOA tijd goed test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
zonderbloem schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:37:
[...]

Probeer eens in te logen op ESXi bak zelf. (dus niet via vCenter)

Anders: https://kb.vmware.com/s/article/1017348

Ik heb zelf trouwens problemen met ESXi zelf. Ik kan geen VM naam specificeren als vm.xxxxx.nl als ik dat via vCenter doe lukt dat wel. Lijkt wel een soort van vage bug sinds de laatste ESXi build.
Via ESXI is het resultaat hetzelfde, buiten dat het device '4' is ipv '0'.
En denk niet dat de KB heel toepasselijk is. Ik krijg de VM zonder problemen aan, maar het extenden van de disk werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Hallo, Ik ben recent freenas gaan gebruiken op een: asus P10s-i met i3-7100 16gb ecc ram. Geen hba, alles via onboard sata. Nu vindt ik het zonde om die alleen voor freenas te gebruiken en daarom stoei ik nu met esxi 6.5 op een usb stick. Tevens heb ik al de intel onboard sata passthrough geactiveerd d.m.v. hulp op dit topic.

je voelt het probleem aankomen denk ik? als ik alle hdd/ssd doorlus, waarop kan ik dan een datastore maken voor de freenas vm? of mis ik iets essentieels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
thijsjek schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:31:
Hallo, Ik ben recent freenas gaan gebruiken op een: asus P10s-i met i3-7100 16gb ecc ram. Geen hba, alles via onboard sata. Nu vindt ik het zonde om die alleen voor freenas te gebruiken en daarom stoei ik nu met esxi 6.5 op een usb stick. Tevens heb ik al de intel onboard sata passthrough geactiveerd d.m.v. hulp op dit topic.

je voelt het probleem aankomen denk ik? als ik alle hdd/ssd doorlus, waarop kan ik dan een datastore maken voor de freenas vm? of mis ik iets essentieels?
USB, NVMe of andere SATA controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
|sWORDs| schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:16:
[...]

USB, NVMe of andere SATA controller.
Ok. Dan ga ik opzoek naar een hba dan wordt de server een stuk flexibeler.
-edit-
Of zou ik ook freenas kunnen installeren op een extra USB stick en deze gewoon als datastore gebruiken?

[ Voor 50% gewijzigd door thijsjek op 18-02-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Froos schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Mijn vraag is eerder: Werkt een HyperV server zonder enige remote tooling en dan bekruipt mij het gevoel dat je dan een ernstig gecastreerd systeem overhoudt waar je niet heel veel mee kunt. ;)
Ja. En voordeel van Hyper-V is. Je hoeft niet te klootviolen met drivers.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• |sWORDs|
Wim-Bart schreef op maandag 19 februari 2018 @ 03:30:
[...]

Ja. En voordeel van Hyper-V is. Je hoeft niet te klootviolen met drivers.
Als je drivers nodig hebt met ESXi gebruik je verkeerde hardware. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

|sWORDs| schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:03:
[...]

Als je drivers nodig hebt met ESXi gebruik je verkeerde hardware. ;)
Of de verkeerde Hypervisor.

ESX is mooi spul maar heel veel mooie hardware wordt gewoonweg al jaren niet ondersteund. Het wordt wel steeds beter met de mogelijkheid om de ISO aan te passen en eigen drivers te implementeren. En als gratis uitvoering is ESX wel aardig, maar er zijn inmiddels producten die ESX al lang ingehaald hebben. Dat zie je aan de noodsprongen die VMware maakt zoals opeens vergroten van aantal hosts in een cluster, flexibeler met drivers injecteren en nog veel meer. Maar ik moet toegeven, in mijn dagelijkse werkzaamheden met VMware sinds GSX server (good old times) zie ik progressie maar ook hoe VMware als leader langzaam wordt ingehaald.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Wim-Bart schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:50:
[...]

Of de verkeerde Hypervisor.

ESX is mooi spul maar heel veel mooie hardware wordt gewoonweg al jaren niet ondersteund. Het wordt wel steeds beter met de mogelijkheid om de ISO aan te passen en eigen drivers te implementeren. En als gratis uitvoering is ESX wel aardig, maar er zijn inmiddels producten die ESX al lang ingehaald hebben. Dat zie je aan de noodsprongen die VMware maakt zoals opeens vergroten van aantal hosts in een cluster, flexibeler met drivers injecteren en nog veel meer. Maar ik moet toegeven, in mijn dagelijkse werkzaamheden met VMware sinds GSX server (good old times) zie ik progressie maar ook hoe VMware als leader langzaam wordt ingehaald.
Let je wel op de smilies? Al zit er in elk grapje een waarheid:
Intel en Broadcom nics zijn gewoon beter dan Artheros/Realtek. Welke mooie hardware werkt er verder niet?

Overigens VMware wordt helemaal niet ingehaald door andere hypervisors. Kijk maar naar de percentages, VMware heeft qua hypervisor nooit hinder van de concurrentie gehad en heeft dat nog steeds niet. Waar stappen gemaakt worden is Cloud en containers, maar die eerste heeft niets met de hypervisor te maken en beide geven voor alsnog niet echt lagere groei voor de hypervisor. Vergroten van clusters e.d heeft niets met noodsprongen te maken, maar met hardware, vraag van klanten en testen.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 19-02-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

|sWORDs| schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Let je wel op de smilies? Al zit er in elk grapje een waarheid:
Intel en Broadcom nics zijn gewoon beter dan Artheros/Realtek. Welke mooie hardware werkt er verder niet?

Overigens VMware wordt helemaal niet ingehaald door andere hypervisors. Kijk maar naar de percentages, VMware heeft qua hypervisor nooit hinder van de concurrentie gehad en heeft dat nog steeds niet. Waar stappen gemaakt worden is Cloud en containers, maar die eerste heeft niets met de hypervisor te maken en beide geven voor alsnog niet echt lagere groei voor de hypervisor. Vergroten van clusters e.d heeft niets met noodsprongen te maken, maar met hardware, vraag van klanten en testen.
Cloud en containers... Dat moet je dus even links laten liggen van VMware. We hadden mensen van VMware zelf op bezoek om VIO te implementeren in onze demo omgeving. Zelfs die kregen het niet aan de praat en goed stabiel draaiend. Ze gingen met schaamrood op de wangen weg.

Of dat je opeens korting krijgt wanneer je aangeeft om in de Enterprise toch maar voor Hyper-V te kiezen terwijl je maar over 64 nodes praat wat eigenlijk niet eens zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:06:
[...]

Cloud en containers... Dat moet je dus even links laten liggen van VMware. We hadden mensen van VMware zelf op bezoek om VIO te implementeren in onze demo omgeving. Zelfs die kregen het niet aan de praat en goed stabiel draaiend. Ze gingen met schaamrood op de wangen weg.

Of dat je opeens korting krijgt wanneer je aangeeft om in de Enterprise toch maar voor Hyper-V te kiezen terwijl je maar over 64 nodes praat wat eigenlijk niet eens zo groot is.
Korting bij competitie is marktconform. Openstack... Sja, hoe goed werkt dat met Hyper-V nu dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

|sWORDs| schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:07:
[...]

Korting bij competitie is marktconform. Openstack... Sja, hoe goed werkt dat met Hyper-V nu dan? ;)
Zou het niet weten, gaan we binnenkort mee aan de slag. Maar zoals onder RedHat zal het waarschijnlijk niet worden. Hoewel ik al wel leuke tests gedaan heb met containers onder svr 2016, svr core 1709.

Maar eerst zelf even aan het testen met ESX 6.5 versus Hyper-V op 1709 core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09
Binnenkort komt mijn PowerEdge T330 binnen en daarop wil ik ESXi draaien met circa 4-5 VM's.
Ik heb dan dus 1 server met daarop meerdere VM's.
Ik wil de boel dan gaan managen met de vSphere Client.
ESXi staat voor-geïnstalleerd op de server.

Nou is het me niet duidlijk uit de OP en op de website van vmware
1) OF ik een licence moet aanschaffen
2) Wat ik dan moet aanschaffen.

1) In mijn situatie: Is de gratis versie voldoende? (Dat lijkt op basis van de OP wel zo te zijn, maar op de website van vmware wordt dat me niet duidelijk, zijn ze erg vaag over). Moet ik dan kiezen voor Free Trial op de vmware website? Hoe lang is deze dan geldig, of is de trial oneindig?
2) Als het noodzakelijk is om iets aan te schaffen zat ik zelf te denken aan:
a) EvalExperience zoals genoemd in OP. Dat kost dan €200 /jaar
b) VMware vSphere Essentials Kit. Dan ben je voor €650 Euro voor altijd klaar met 1 jaar updates of €774 voor 3 jaar updates.

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Als het bij 1 server blijft kun je gewoon vooruit met de gratis versie.
Free Trial is meer dat je de eerste 30 dagen gebruik kunt maken van alle features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corteztm3
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 13:35
Je moet op de VMware website even zoeken naar vSphere Hypervisor, dat is het gratis product. Als je een account aanmaakt bij VMware kan je hiervoor een key aanvragen. Voor het updaten van je VMware vSphere Hypervisor installatie kan je het beste even op onderstaande website kijken:

https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
Jack Flushell schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:04:
Binnenkort komt mijn PowerEdge T330 binnen en daarop wil ik ESXi draaien met circa 4-5 VM's.
Ik heb dan dus 1 server met daarop meerdere VM's.
Ik wil de boel dan gaan managen met de vSphere Client.
ESXi staat voor-geïnstalleerd op de server.

Nou is het me niet duidlijk uit de OP en op de website van vmware
1) OF ik een licence moet aanschaffen
2) Wat ik dan moet aanschaffen.

1) In mijn situatie: Is de gratis versie voldoende? (Dat lijkt op basis van de OP wel zo te zijn, maar op de website van vmware wordt dat me niet duidelijk, zijn ze erg vaag over). Moet ik dan kiezen voor Free Trial op de vmware website? Hoe lang is deze dan geldig, of is de trial oneindig?
2) Als het noodzakelijk is om iets aan te schaffen zat ik zelf te denken aan:
a) EvalExperience zoals genoemd in OP. Dat kost dan €200 /jaar
b) VMware vSphere Essentials Kit. Dan ben je voor €650 Euro voor altijd klaar met 1 jaar updates of €774 voor 3 jaar updates.

Graag advies.
Enkele server in een thuislab zonder 3rd party management/backup: Free
Meerdere servers/VMware producten in een thuislab: EvalExperience
Kleine (3 hosts met elk 2 CPU's): productie omgeving: Essentials (Plus)

VMUG is een stuk meer dan Essentials, veel meer producten:
VMware vCenter Server v6.x Standard
VMware vSphere® ESXi Enterprise Plus with Operations Management™ (6 CPU Licenses)
VMware vCloud Suite® Standard
VMware vRealize Operations™
VMware vRealize Log Insight™
VMware vRealize Operations for Horizon®
VMware Horizon® Advanced Edition
VMware vSAN™
VMware Workstation Pro 12.5
VMware Fusion Pro 8.5
VMware NSX Enterprise Edition (6 CPU licenses)
VMware vRealize Network Insight

En veel meer features in vSphere, zoals HA, vMotion (zoals in Essentials Plus). Maar het mag alleen voor non-production use gebruikt worden.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 26-02-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09
|sWORDs| schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Enkele server in een thuislab zonder 3rd party management/backup: Free
Meerdere servers/VMware producten in een thuislab: EvalExperience
Kleine (3 hosts met elk 2 CPU's): productie omgeving: Essentials (Plus)

VMUG is een stuk meer dan Essentials, veel meer producten:
VMware vCenter Server v6.x Standard
VMware vSphere® ESXi Enterprise Plus with Operations Management™ (6 CPU Licenses)
VMware vCloud Suite® Standard
VMware vRealize Operations™
VMware vRealize Log Insight™
VMware vRealize Operations for Horizon®
VMware Horizon® Advanced Edition
VMware vSAN™
VMware Workstation Pro 12.5
VMware Fusion Pro 8.5
VMware NSX Enterprise Edition (6 CPU licenses)
VMware vRealize Network Insight

En veel meer features in vSphere, zoals HA, vMotion (zoals in Essentials Plus). Maar het mag alleen voor non-production use gebruikt worden.
Dank. Voor mij lijkt Free dus voldoende concludeer ik.

Maar de vervolgvraag: moet ik dan Free Trial nemen? Dat is het enige dat ik kan vinden... Ik val en beetje over het woord Trial - Dat impliceert m.i. dat het iets van tijdelijke aard is en ik kan daar op de website van vmware niks over vinden. Ik wil niet dat mijn server opeens stopt met werken omdat ik maar een Trial heb, dan koop ik liever iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webgangster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 19:27
Is het ook mogelijk d.m.v. passthrough een USB NIC door te schuiven richting een VM?
Ik zie de NIC wel onder ESXi networking - adapters staan, echter niet in het rijtje van USB devices onder een VM.
Ik wil graag de status connected of disconnected van een netwerkkabel binnen een VM (pfSense) hebben, vandaar deze keuze (+geen vrije PCI sloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan die connectionstate dacht ik doorgeven via een vmx optie. Maar zeker weten doe ik het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Laatst online: 11-09 19:27
FireDrunk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:01:
Je kan die connectionstate dacht ik doorgeven via een vmx optie. Maar zeker weten doe ik het niet.
Is dat niet bij VMware Workstation alleen het geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 10:30

fvs

Heeft iemand meer ervaring met het zetten van een passthrough van de iGPU? In dit geval de Intel HD 630? (ik draai ESXI 6.5 U2, op een Intel i3-7100)

Heb een VM aangemaakt met Windows Server 2016, Intel HD 630 als PCI device in passthrough gezet. Bij de eerste boot de VM tools geinstalleerd. In Device Manager zie ik de "Basic Display Adapter" staan en ik klik op "Update Driver". De driver wordt gedownload, maar op het moment dat hij begint met het installeren van de display driver freezed de VM. De enige manier om het systeem weer werkend te krijgen is om de PCI device van de iGPU te verwijderen van de VM en opnieuw te booten.

Wat ik heb geprobeerd is om hetzelfde te proberen maar niet via de console maar via remote desktop. De gedachte was dat wellicht de VMWare display adapter moeilijk deed en dat ik daarom geen verbinding meer had via de console. Helaas via remote desktop krijg ik dezelfde freeze wanneer ik de display driver installeer. Daarnaast had ik ook geprobeerd de VMware VGA adapter uit te zetten via svga.present = FALSE, maar het systeem blijft unresponsive.

[ Voor 26% gewijzigd door fvs op 13-03-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je de Intel Graphics Driver installer al geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

Is dat niet dezelfde driver die wordt geinstalleerd als je in Device Manager > Update Driver klikt? Dan installeert hij automatisch de laatste Intel Graphic Driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Dacht het niet. Dus allicht even proberen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

Helaas hetzelfde effect. Tijdens de installatie freezed het scherm / de VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
fvs schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:45:
Helaas hetzelfde effect. Tijdens de installatie freezed het scherm / de VM.
Heb je wel een tweede videokaart die de console doet en gebruik je Horizon View’s (eventueel direct connect) Blast/PCoIP of RDP als display protocol?

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 13-03-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

Als je met een tweede videokaart de sVGA bedoeld van VMWare dan heb ik een tweede videokaart. Horizon View gebruik ik niet, ik doe (nu) alles via de web interface.

Overigens heb ik ook een ander probleem merkte ik. Nav jouw comment heb ik Horizon View geinstalleerd, maar het lukt me niet om te connecten.

Ik heb vmware draaien op een server die bereikbaar is vanuit het LAN netwerk onder IP 192.168.2.100 en vanuit https://xx.mijndomeon.nl. Connecten met de webinterface naar zowel het LAN als het domein gaat prima. Als ik in Horizon View connectie wil maken met de LAN krijg ik: HTTP 400 error, en als ik connectie wil maken met mijn domein krijg ik Error: Could not resolve hostname.
Als ik connectie maak met het LAN IP kan ik wel connecten met de console in de web interface; als ik connectie maak via het domein kan dat niet, dan krijg ik: Failed to connect to server. Poort 902 en 903 heb ik hiervoor open gezet, maar dat heeft niet geholpen.

[ Voor 72% gewijzigd door fvs op 14-03-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

FireDrunk schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:17:
Dacht het niet. Dus allicht even proberen :)
Toch een goede tip!

De vorige keer starte ik de installatie en freeze de VM. Ik was in de veronderstelling dat dit door de driver installatie kwam maar op de achtergrond was Windows Update gewoon sneller met het installeren van de driver.

Wat ik heb gedaan is via de Group Policy het automatisch installeren van de driver uitzetten. Alle drivers geinstalleerd en ook de VMWare Tools volledig geinstalleerd. Daarna de juiste drivers gedownload. Snel de group policy terug gezet en weer de driver installatie gestart. Nu was deze driver installatie sneller dan Windows update, en zie nu in VMWare 2 Display Adapters: Intel HD 630 en VMware SVGA 3D.

Nu alleen de connectie problemen nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
fvs schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:08:
Als je met een tweede videokaart de sVGA bedoeld van VMWare dan heb ik een tweede videokaart. Horizon View gebruik ik niet, ik doe (nu) alles via de web interface.

Overigens heb ik ook een ander probleem merkte ik. Nav jouw comment heb ik Horizon View geinstalleerd, maar het lukt me niet om te connecten.

Ik heb vmware draaien op een server die bereikbaar is vanuit het LAN netwerk onder IP 192.168.2.100 en vanuit https://xx.mijndomeon.nl. Connecten met de webinterface naar zowel het LAN als het domein gaat prima. Als ik in Horizon View connectie wil maken met de LAN krijg ik: HTTP 400 error, en als ik connectie wil maken met mijn domein krijg ik Error: Could not resolve hostname.
Als ik connectie maak met het LAN IP kan ik wel connecten met de console in de web interface; als ik connectie maak via het domein kan dat niet, dan krijg ik: Failed to connect to server. Poort 902 en 903 heb ik hiervoor open gezet, maar dat heeft niet geholpen.
Ik bedoelde een fysieke tweede kaart, een kaart die ook de console weergeeft is unsupported, maar zou kunnen werken eventueel door op de een of andere manier de console vrij te geven. (Vroeger deed men dit wil eens, maar al jaren niets meer over gelezen.)
vSphere KVM kan geen beeld van een videokaart weergeven, Horizon kan dit wel.
Met Horizon zijn er meerdere opties:
Connecten via Connection Server (Ook HTML Access en eventueel tunneling)
Direct Connect (alleen met Horizon Client)
Direct Connect + HTML Access (twee installaties in je VM)

902 en 903 worden niet voor Horizon gebruikt. De webconsole en Blast draaien op 443/22443 PCoIP op 4172.
De DNS naam moet gelijk zijn aan de machine en anders moet je locked.properties even aanmaken en aanpassen. Zelf even googlen, ik sta op het punt te boarden.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 14-03-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Is een ATOM c3000 af te raden als men sql/sccm en Cisco/gns/virl wilt draaien binnen esxi? Of toch op zijn minst een xeon e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

@|sWORDs| jij misschien een idee?

Ik heb vandaag lopen te klooien met een PEM certificaat in de ESXI free https://domain/ui/ omgeving

ik dacht wel even een wildcard certificaat te kunnen uploaden van letsencrypt.

Nu wordt de connectie 'refused' en heb ik geen /ui/ webclient meer.

Weet zo 1-2-3 niet hoe ik dat via ssh of whatever op zou kunnen lossen. Geen idee of een herstart of de /ui/ kan en indien ja of dat dan het probleem oplost.

Wil het gebakje liever niet uitzetten en rebooten maar als dat niet anders kan.. dan nog weten hoe ik de vms netjes kan afsluiten ..

Dus beetje dom geweest.

update.. verwijder de certificaat uit /etc/vmware/ssl
maak ze opnieuw aan met een commandline optie
sbin/generate-certificates
restart /sbin/services.sh -restart

Pfff

[ Voor 19% gewijzigd door zeroday op 16-03-2018 15:45 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:51:
@|sWORDs| jij misschien een idee?

Ik heb vandaag lopen te klooien met een PEM certificaat in de ESXI free https://domain/ui/ omgeving

ik dacht wel even een wildcard certificaat te kunnen uploaden van letsencrypt.

Nu wordt de connectie 'refused' en heb ik geen /ui/ webclient meer.

Weet zo 1-2-3 niet hoe ik dat via ssh of whatever op zou kunnen lossen. Geen idee of een herstart of de /ui/ kan en indien ja of dat dan het probleem oplost.

Wil het gebakje liever niet uitzetten en rebooten maar als dat niet anders kan.. dan nog weten hoe ik de vms netjes kan afsluiten ..

Dus beetje dom geweest.

update.. verwijder de certificaat uit /etc/vmware/ssl
maak ze opnieuw aan met een commandline optie
sbin/generate-certificates
restart /sbin/services.sh -restart

Pfff
Wildcard werkt wel (alleen niet met de laatste VC 6.5 builds). Je moet je hele chain in een pem stoppen en de management agents herladen. (NIET doen met VSAN!!!)
Ik zit nu op een mobiel in Canada, zodra ik thuis ben zal ik even een volledig stappenplan uitschrijven.

Mocht je VC ook willen doen moet je of een niet wildcard cert aanmaken, of eerst cert applyen op 6.5 GA en dan pas VC upgraden.
Zal daar ook wel even een stappenplan van uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

:P
|sWORDs| schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:35:
[...]

Wildcard werkt wel (alleen niet met de laatste VC 6.5 builds). Je moet je hele chain in een pem stoppen en de management agents herladen. (NIET doen met VSAN!!!)
Ik zit nu op een mobiel in Canada, zodra ik thuis ben zal ik even een volledig stappenplan uitschrijven.

Mocht je VC ook willen doen moet je of een niet wildcard cert aanmaken, of eerst cert applyen op 6.5 GA en dan pas VC upgraden.
Zal daar ook wel even een stappenplan van uitschrijven.
super!. Ben benieuwd of dit voor mij gaat werken. mijn vmware is niet geheel bijgewerkt (voor huis tuin en keuken en niet hangend aan het internet niet echt noodzakelijk) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:13:
:P
[...]

super!. Ben benieuwd of dit voor mij gaat werken. mijn vmware is niet geheel bijgewerkt (voor huis tuin en keuken en niet hangend aan het internet niet echt noodzakelijk) ;)
  1. Plak al (host/wildcard + intermediates + root in deze volgorde) je certs in een enkele file en noem deze rui.crt
  2. Plak je private key in een andere file en noem deze rui.key
  3. Plak je root cert nog eens in een andere file en noem deze root.crt
Dubbelklik rui.crt even zodat je kunt zien of deze geldig is. Je mag geen certificaten missen en alles moet PEM (X.509) encoded zijn.

Als je een vCenter hebt doe je eerst de vCenter, maar je moet dus of 6.0/6.5GA gebruiken (en later upgraden, bijwerken van wildcard naar wildcard is geen probleem met nieuwere versie, maar je kunt niet een andere common name dan het huidige certificaat gebruiken!) of voor een niet wildcard gaan:
  1. Ga naar configure -> advanced settings op de vcenter en plak vpxd.certmgmt.mode in de zoekbox.
  2. Klik op edit en verander vmca naar custom.
  3. Herstart de vCenter.
  4. SCP alle files naar /tmp op de vCenter (indien VCSA, met Windows kopieer je ze gewoon naar een makkelijke folder c:\cert ofzo)
  5. Start /usr/lib/vmware-vmca/bin/certificate-manager (SSH, meestal moet je eerst shell typen om in bash te komen) of C:\Program Files\VMware\vCenter Server\vmcad\certificate-manager
  6. [list]
  7. Kies optie 1 (Replace Machine SSL certificate with Custom Certificate)
  8. Geef vCenter credentials
  9. Kies optie 2 (Import custom certificate(s) and key(s) to replace existing Machine SSL certificate)
  10. Please provide valid custom certificate for Machine SSL - /tmp/rui.crt
  11. Please provide valid custom key for Machine SSL - /tmp/rui.key
  12. Please provide the signing certificate of the Machine SSL certificate - /tmp/root.crt
  13. Yes (duurt enkele minuten, wacht tot het script klaar is en daarna tot de VC weer up is.)
  14. [/list]
Hierna of zonder vCenter doe je ESXi (met VSAN doe een reboot ipv 'herstart management agents' bij stap 3):
  1. Zet de host in maintenance mode.
  2. Met SCP hernoem je rui.crt en rui.key in /etc/vmware/ssl naar ruicrt.backup en ruikey.backup en plak je de nieuwe files.
  3. Nu ga je naar de console op de host (DCUI) naar Troubleshooting Options > Restart Management Agents en drukt op F11.
  4. Haal de host uit maintenance mode.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 17-03-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
@|sWORDs| Geweldig topic, heel erg bedankt voor je inzet!

Voor MCSE 2016 wil ik weer een homelab bouwen en dacht aan het volgende:
Intel Xeon E3-1240 v6
£253,-
Supermicro X11SSM-F
£203,-
Corsair Carbide 270R
£58,-
Corsair V350 PSU
£30,-
Corsair LPX 2x (16GBcmk32gx4m2a2133c13)
£89,- koopje van eBay
Cooler Master Hyper TX3 EVO
£19,-

Voor opslag wil ik mijn Synology DS916+ gebruiken met twee SSDs en iSCSI.

Ik woon in Engeland vandaar de Ponden.

Tips en/of kritiek? :)

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
Mentox schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:47:
@|sWORDs| Geweldig topic, heel erg bedankt voor je inzet!

Voor MCSE 2016 wil ik weer een homelab bouwen en dacht aan het volgende:
Intel Xeon E3-1240 v6
£253,-
Supermicro X11SSM-F
£203,-
Corsair Carbide 270R
£58,-
Corsair V350 PSU
£30,-
Corsair LPX 2x (16GBcmk32gx4m2a2133c13)
£89,- koopje van eBay
Cooler Master Hyper TX3 EVO
£19,-

Voor opslag wil ik mijn Synology DS916+ gebruiken met twee SSDs en iSCSI.

Ik woon in Engeland vandaar de Ponden.

Tips en/of kritiek? :)
Ponden zijn hier niet raar, heb anderhalf jaar vrijwel alleen om het weekend thuis doorgebracht voor klussen in de UK en sta over anderhalve week weer in London te presenteren. :)

Mooi systeem, maar drie opmerkingen:
1) De achtste generatie staat voor de deur (paar weken?), waarschijnlijk meer cores voor dezelfde prijs of even veel cores voor minder.
2) Ik ben geen fan van shared storage, zeker niet voor een enkele host. Blader dit topic even door, voor een beetje testen net MCSE is het zeker voldoende, maar het is wel een bottleneck voor je systeem.
3) Boxed is hier vaak goedkoper dan tray en de cooler is afdoende, dat kan dus dubbel schelen qua kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 17-03-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
Guys,

Ik heb een MSI B250 PC Mate moederbord voor mijn homelab servertje. Daarop aangesloten: een Quadro K2000, M-Audio Deta 1010 en een Asus Xonar DG.

Ik heb twee problemen:

- De Asus Xonar DG wordt niet meer gevonden in ESXi 6.5. Eerder werkte dat wel, eveneens met ESXi 6.5. Na een reboot werkt het niet meer. VT-d staat aan en ik kan de Quadro en M-Audio succesvol doormappen.

- Nog irritanter: ESXi raakt soms de verbinding kwijt. Er zit een I219V-netwerkadapter op het moederbord. Dit heeft een paar maanden goed gewerkt, maar sindskort moet ik per se de server opnieuw opstarten om de verbinding weer te laten werken.

Wat kan dit zijn? Zelf denk ik dat het moederbord niet helemaal lekker is, gezien het eerst wel goed werkte. Ik heb alle kaarten al los van elkaar aangesloten. De M-Audio en Quadro blijven dan werken, de Xonar wordt ook los van de andere kaarten niet meer gevonden in ESXi.

Verder heb ik ESXi opnieuw geïnstalleerd. Beide problemen bestaan nog steeds. Ook heb ik de BIOS geupdatet. Dat heeft ook niets uitgehaald. Zou het moederbord na amper 2 maanden nu al stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Dennisweb schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:12:
Guys,

Ik heb een MSI B250 PC Mate moederbord voor mijn homelab servertje. Daarop aangesloten: een Quadro K2000, M-Audio Deta 1010 en een Asus Xonar DG.

Ik heb twee problemen:

- De Asus Xonar DG wordt niet meer gevonden in ESXi 6.5. Eerder werkte dat wel, eveneens met ESXi 6.5. Na een reboot werkt het niet meer. VT-d staat aan en ik kan de Quadro en M-Audio succesvol doormappen.

- Nog irritanter: ESXi raakt soms de verbinding kwijt. Er zit een I219V-netwerkadapter op het moederbord. Dit heeft een paar maanden goed gewerkt, maar sindskort moet ik per se de server opnieuw opstarten om de verbinding weer te laten werken.

Wat kan dit zijn? Zelf denk ik dat het moederbord niet helemaal lekker is, gezien het eerst wel goed werkte. Ik heb alle kaarten al los van elkaar aangesloten. De M-Audio en Quadro blijven dan werken, de Xonar wordt ook los van de andere kaarten niet meer gevonden in ESXi.

Verder heb ik ESXi opnieuw geïnstalleerd. Beide problemen bestaan nog steeds. Ook heb ik de BIOS geupdatet. Dat heeft ook niets uitgehaald. Zou het moederbord na amper 2 maanden nu al stuk zijn?
Ik zou nog even met een oudere build van ESXi testen, 6.5 GA ofzo om uit te sluiten dat het iets in ESXi patches is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

Ik ben niet zo ervaren met ESXi, maar ik heb een ESXi 6.5 host waarvan ik de ssd heb vervangen. Van de VM die hier op stond heb ik een OVF en 2 VMDK files geëxporteerd. Deze wil ik nu op de nieuwe datastore importeren.

Wanneer ik op Create/Register VM druk, vervolgens de optie 'Deploy a virtual machine from an OVF file' kies, en bij de 3de stap uit kom om de datastore te selecteren gebeurd er niks. Ik ga niet naar de volgende stap als ik op Next klik. De nieuwe datastore is geselecteerd.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
B2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:48:
Ik ben niet zo ervaren met ESXi, maar ik heb een ESXi 6.5 host waarvan ik de ssd heb vervangen. Van de VM die hier op stond heb ik een OVF en 2 VMDK files geëxporteerd. Deze wil ik nu op de nieuwe datastore importeren.

Wanneer ik op Create/Register VM druk, vervolgens de optie 'Deploy a virtual machine from an OVF file' kies, en bij de 3de stap uit kom om de datastore te selecteren gebeurd er niks. Ik ga niet naar de volgende stap als ik op Next klik. De nieuwe datastore is geselecteerd.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Kijk eens in je browser console, waarschijnlijk een trust issue tussen de browser en de host client. Als dat het niet is mis je mogelijk bestanden bij de OVF, je moet alle files selecteren, niet alleen de OVF.
De stap na de datastore kan lang duren met grote disks, hier upload je de files naar de datastore.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 27-03-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

|sWORDs| schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:19:
[...]

Kijk eens in je browser console, waarschijnlijk een trust issue tussen de browser en de host client. Als dat het niet is mis je mogelijk bestanden bij de OVF, je moet alle files selecteren, niet alleen de OVF.
De stap na de datastore kan lang duren met grote disks, hier upload je de files naar de datastore.
Hm, de ovf file was niet goed gedownload blijkbaar, het was een lege file.
Kan ik de vdmk files die wel goed zijn op een manier aan een nieuw aangemaakte linux vm hangen?

Al gelukt via vmkfstools :)

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 28-03-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Ik ben bezig met de uitrol van NSX op een bestaand cluster waar virtuele machines draaien.
Nu wil ik de hosts voorbereiden op NSX en daarmee gaat ook de Distributed Firewall (DFW) ingeschakeld worden.
Concreet zou dat inhouden dat alle virtuele machines onbereikbaar worden.

Ik wil alle virtuele machines op de exclusion list zetten, dat heb ik gedaan.
Nu wilt alleen de exclusion list niet meer laden, ik krijg geen response meer terug op die pagina (blijft maar laden).

Iemand bekend met deze situatie?
En klopt het überhaupt wat ik zeg met betrekking tot de DFW? Zijn alle virtuele machines onbereikbaar nadat hij is ingeschakeld.

Ik zie namelijk ook een default rule staan met any * any allow...

EDIT: Probleem wordt veroorzaakt als je een template toevoegt aan de exclusion list. Via REST API heb ik dit kunnen verwijderen. En tevens houd het niet in dat je virtuele machines onbereikbaar zijn als de DFW ingegeschakeld wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door webgangster op 06-04-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht een rare vraag, gaat esx in een lage energiestand als er geen data verstuurd wordt?
Situatie, Connecbox > bridge > ESX6.5, Sophos XG firewall

Afgelopen nacht was ik in de woonkamer en merkte op dat de WAN uplink van de Connectbox steeds knipperde terwijl er niemand iets doet. In het kader van energiebesparing mag de connectbox ook wel gaan slapen. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
ik heb een stomme fout gemaakt.
Ik heb nadat ik een extra sata controller toegevoegd heb per abuis de verkeerde (onboard) sata controller in pass through modus gezet. Gevolg is dat esxi6.5 wel start vanaf de ssd wat wel wat langer duurt. Ook lukt het nog om de vm's die op een nfs share staan te starten maar de vm's die op de ssd datastore niet omdat de ssd na het starten niet meer beschikbaar is omdat de sata controller dan in pass through modus staat. Ok lukt het me niet om de pass through van de sata controller terug te draaien omdat wijzigingen in de configuratie niet weg geschreven kunnen worden naar de ssd.
De ssd op de andere sata controller aansluiten wordt em niet omdat die sata controller niet ondersteunt wordt door esxi en ik heb ook geen losse sata controller liggen die wel ondersteunt wordt door esxi.
Zijn er nog mogelijkheden om zonder verlies van data configuratie en niet al te veel werk de pass through modus van de sata controller terug te draaien? Of wordt het gewoon een herinstallatie van esxi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
jwvdst schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:21:
ik heb een stomme fout gemaakt.
Ik heb nadat ik een extra sata controller toegevoegd heb per abuis de verkeerde (onboard) sata controller in pass through modus gezet. Gevolg is dat esxi6.5 wel start vanaf de ssd wat wel wat langer duurt. Ook lukt het nog om de vm's die op een nfs share staan te starten maar de vm's die op de ssd datastore niet omdat de ssd na het starten niet meer beschikbaar is omdat de sata controller dan in pass through modus staat. Ok lukt het me niet om de pass through van de sata controller terug te draaien omdat wijzigingen in de configuratie niet weg geschreven kunnen worden naar de ssd.
De ssd op de andere sata controller aansluiten wordt em niet omdat die sata controller niet ondersteunt wordt door esxi en ik heb ook geen losse sata controller liggen die wel ondersteunt wordt door esxi.
Zijn er nog mogelijkheden om zonder verlies van data configuratie en niet al te veel werk de pass through modus van de sata controller terug te draaien? Of wordt het gewoon een herinstallatie van esxi?
De passthrough staat in esx.conf (/device/00000:000:17.4/owner = "passthru" voor 0000:00:11.4, dus decimaal, niet hex) welke in state.tgz zit, probleem is dat als ik de tar file extract en bewerk en weer tar/gzip de configuratie hier niet gebruikt wordt (ESX start dan weer met defaults). /sbin/backup.sh lijkt de enige manier te zijn.
Ik zou het via een USB naar SATA converter proberen en mocht het via de GUI niet lukken dan kan het ook via de console (passthrough van 0000:00:11.4->0000:00:1f.2):
code:
1
2
localcli --plugin-dir /usr/lib/vmware/esxcli/int/ hardwareinternal pci setpassthru --device-id 0000:00:11.4 --enable 0
localcli --plugin-dir /usr/lib/vmware/esxcli/int/ hardwareinternal pci setpassthru --device-id 0000:00:1f.2 --enable 1

Alternatief zou de state.tgz kopiëren (Linux live disk of Mac) zijn, nieuwe installatie, state.tgz in /tmp en dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cd /tmp
tar -xvzf state.tgz
cd /
mv local.tgz local.tgz.old
cp /tmp/local.tgz .
tar -xzvf local.tgz
localcli --plugin-dir /usr/lib/vmware/esxcli/int/ hardwareinternal pci setpassthru --device-id 0000:00:11.4 --enable 0
localcli --plugin-dir /usr/lib/vmware/esxcli/int/ hardwareinternal pci setpassthru --device-id 0000:00:1f.2 --enable 1
/sbin/backup.sh
reboot

In plaats van kopiëren/herinstalleren kun je state.tgz ook hernoemen naar state.bck (wachtwoord daarna leeg) en daarna in plaats van de tweede stap hierboven het volgende doen:
code:
1
tar -xvzf /tardisks/state.bck

[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 13-04-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 19:25
[~JustSys] schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:59:
Is een ATOM c3000 af te raden als men sql/sccm en Cisco/gns/virl wilt draaien binnen esxi? Of toch op zijn minst een xeon e3
@JustSys
Dat hangt van je verwachtingen af. Ik draai zelf ESXi op een Atom C2758 (32 GB mem) met daarop:
  • Firewall (Sophos UTM)
  • Domain Controller
  • DC / Fileserver
  • vCenter server appliance
  • Mail server (Exchange 2010)
  • Management server (Windows)
  • RDP host
  • Web / FTP / Teamspeak server
Dat geheel performed prima en ik heb nog capaciteit over. Alleen de piek performance, vooral single threaded, laat wat te wensen over. Dat merk je dan als je binnen je RDP sessie wat langer moet wachten, of als je al je servers gelijk tijdig gaat updaten. Ook is storage erg belangrijk, het verschil tussen een SSD of HDD om je VM's van te draaien is bij meer als één VM echt enorm.

Mogelijk gaat GNS het grootste probleem zal zijn. Ik heb daar enkele jaren terug ook mee gespeeld en dat vrat CPU cycles! Een enkele router binnen GNS was al genoeg om een Core volledig uit te maxen. (Vervolgens liep het mij ook te vaak vast waardoor ik configs kwijft raakte, hopelijk hebben ze dat ondertussen gefixed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
JustSys schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:59:
Dat hangt er vanaf.
Zelf ben ik fan van het C3000 platform omdat ik zelf de stroomrekening moet betalen en geen behoefte heb aan een bloedsnel systeem. Als je thuis wilt spelen en niet veel geld uit wilt geven is het helemaal prima.
Als je een beetje meer budget hebt, is de upgrade naar Xeon-D wel de moeite waard. Een Xeon E3 systeem is een optie als je niet heel veel VMs tegelijk wilt draaien en kunt leven met minder RAM.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 19:25
Het verbruik van het C2000/C3000 platform is inderdaad nog extra plus punt. Dat scheelt echt een paar honderd Kwh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
|sWORDs| schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:51:
[...]

De passthrough staat in esx.conf (/device/00000:000:17.4/owner = "passthru" voor 0000:00:11.4, dus decimaal, niet hex) welke in state.tgz zit, probleem is dat als ik de tar file extract en bewerk en weer tar/gzip de configuratie hier niet gebruikt wordt (ESX start dan weer met defaults). /sbin/backup.sh lijkt de enige manier te zijn.
Ik zou het via een USB naar SATA converter proberen en mocht het via de GUI niet lukken dan kan het ook via de console (passthrough van 0000:00:11.4->0000:00:1f.2):
code:
1
2

Alternatief zou de state.tgz kopiëren (Linux live disk of Mac) zijn, nieuwe installatie, state.tgz in /tmp en dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cd /tmp
tar -xvzf state.tgz
cd /
cp /tmp/local.tgz .
tar -xzvf local.tgz
/sbin/backup.sh
reboot

In plaats van kopiëren/herinstalleren kun je state.tgz ook hernoemen naar state.bck (wachtwoord daarna leeg) en daarna in plaats van de tweede stap hierboven het volgende doen:
code:
1
dat heb nog wel een usb naar sata converter liggen. morgenmiddag even proberen moet zo de nachtdienst in. ik laat nog wel even weten of het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
|sWORDs| schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:51:
[...]

code:
1
2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cd /tmp
tar -xvzf state.tgz
cd /
cp /tmp/local.tgz .
tar -xzvf local.tgz
/sbin/backup.sh
reboot

code:
1
met behulp van een usb naar sata converter starte esxi gewoon op van de ssd en kon ik via de GUI de pass through van de sata controller terug draaien. Daarna de ssd weer aan de onboard controller gehangen en probleem is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapzil
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-12-2024
Beste Tweakers,

Graag wil ik een servertje bouwen voor m’n gezin & vrienden waarbij ik graag wat advies ontvang over welke van de voorgestelde configuraties jullie zouden adviseren.
Mogelijk kunnen en willen jullie mij verder op weg helpen.

Doelstelling voor maximaal 15 gebruikers:
(Alles op Ubuntu Server 16.04) opgedeeld in verschillende VM’s).
- VPN
- File server
- E-mail server
- Print server
- Media server, zoals Plex.
- NAS
- Game server (minecraft) & teamspeak of iets anders. (max 30 gebruikers).
- Webserver
- Test server
- Back up server
- Domain controller
- Stil
- Energie zuinig mogelijk

Back up server:
Back-up gaat ook naar een oude QNAP server, waarbij ik alleen belangrijke data wil bewaren, zoals documenten en foto’s die bijvoorbeeld uitgezocht zijn.

Windows virtualisatie:
- 2x Windows server 2012 R2
- 15x Windows 10 voor standaard desktop gebruik (64 bit) (zoals Office, Netflix, muziek luisteren, digitale video afspelen vanaf fileserver via VLC.
Voor de Windows 10 VM’s is het gewenst om de Adobe Design CC software te kunnen draaien.
Hierin zoek ik advies, omdat ik niet zo goed weet wat hierin de mogelijkheden zijn.
Moet dit bijvoorbeeld via VDI of juist via Remote desktop of zijn hier betere oplossingen voor?
Doelstelling is in ieder geval dat de Windows systemen benaderbaar zijn vanuit thuis of elders in Nederland, zonder dat er functionaliteit verlies is in applicatie gebruik.

Games:
Mocht het haalbaar zijn om virtueel te gamen op de Windows 10 VM’s zoals: Minecraft, Anno 1404, World of Warcraft en iets van call of duty dan zal dat een mooie toevoeging zijn.
Als dit onbetaalbaar / technisch niet haalbaar wordt laat ik het achterwege.

Hardware:
Hiermee wordt het voor mij wat lastig.
Ik wil denk ik gebruik maken van ESXI 6.5 van vmware als hypervisor type 1.
Nu begrijp ik dat ESXI 6.5 alleen Enterprise hardware officieel ondersteunt, waar ik wel uit kom als ik hun Compatibility Guide volg.
Echter vind ik het bijzonder lastig om een goede hardware calculator te vinden die aangeeft hoeveel CPU power er nodig is om dit allemaal tegelijkertijd te kunnen draaien.
Ik lees op Google eigen vooral terug dat het gaat om geheugen, en dat de processor minder uitmaakt.
Nu begrijp ik dat geheugen belangrijker is, maar zo’n processor heeft neem ik aan toch een hoop te doen als je al deze resources tegelijkertijd wilt gebruiken?
Heb ik bijvoorbeeld genoeg aan twee Intel Xeon E5 processoren met 12 cores per stuk die uiteraard geschikt is voor virtualisatie en Hyperthreading ondersteund, of is dit juist overkill?
Ook heb ik naar de builds gekeken die binnen dit topic gepresenteerd worden waarvoor hartelijk dank.
Kunnen jullie mij adviseren welke het beste zal passen bij mijn wensen?
De vraag over hardware heeft vooral betrekking op het begrijpen waarom een processor voldoende is of juist niet, en de hoeveelheid cores.

Alvast heel hartelijk dank.
PS virtualiseren (type1) is voor mij nieuw, maar het lijkt mij erg leuk om dit te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
wapzil schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:08:
Beste Tweakers,

Graag wil ik een servertje bouwen voor m’n gezin & vrienden waarbij ik graag wat advies ontvang over welke van de voorgestelde configuraties jullie zouden adviseren.
Mogelijk kunnen en willen jullie mij verder op weg helpen.

Doelstelling voor maximaal 15 gebruikers:
(Alles op Ubuntu Server 16.04) opgedeeld in verschillende VM’s).
- VPN
- File server
- E-mail server
- Print server
- Media server, zoals Plex.
- NAS
- Game server (minecraft) & teamspeak of iets anders. (max 30 gebruikers).
- Webserver
- Test server
- Back up server
- Domain controller
- Stil
- Energie zuinig mogelijk

Back up server:
Back-up gaat ook naar een oude QNAP server, waarbij ik alleen belangrijke data wil bewaren, zoals documenten en foto’s die bijvoorbeeld uitgezocht zijn.

Windows virtualisatie:
- 2x Windows server 2012 R2
- 15x Windows 10 voor standaard desktop gebruik (64 bit) (zoals Office, Netflix, muziek luisteren, digitale video afspelen vanaf fileserver via VLC.
Voor de Windows 10 VM’s is het gewenst om de Adobe Design CC software te kunnen draaien.
Hierin zoek ik advies, omdat ik niet zo goed weet wat hierin de mogelijkheden zijn.
Moet dit bijvoorbeeld via VDI of juist via Remote desktop of zijn hier betere oplossingen voor?
Doelstelling is in ieder geval dat de Windows systemen benaderbaar zijn vanuit thuis of elders in Nederland, zonder dat er functionaliteit verlies is in applicatie gebruik.

Games:
Mocht het haalbaar zijn om virtueel te gamen op de Windows 10 VM’s zoals: Minecraft, Anno 1404, World of Warcraft en iets van call of duty dan zal dat een mooie toevoeging zijn.
Als dit onbetaalbaar / technisch niet haalbaar wordt laat ik het achterwege.

Hardware:
Hiermee wordt het voor mij wat lastig.
Ik wil denk ik gebruik maken van ESXI 6.5 van vmware als hypervisor type 1.
Nu begrijp ik dat ESXI 6.5 alleen Enterprise hardware officieel ondersteunt, waar ik wel uit kom als ik hun Compatibility Guide volg.
Echter vind ik het bijzonder lastig om een goede hardware calculator te vinden die aangeeft hoeveel CPU power er nodig is om dit allemaal tegelijkertijd te kunnen draaien.
Ik lees op Google eigen vooral terug dat het gaat om geheugen, en dat de processor minder uitmaakt.
Nu begrijp ik dat geheugen belangrijker is, maar zo’n processor heeft neem ik aan toch een hoop te doen als je al deze resources tegelijkertijd wilt gebruiken?
Heb ik bijvoorbeeld genoeg aan twee Intel Xeon E5 processoren met 12 cores per stuk die uiteraard geschikt is voor virtualisatie en Hyperthreading ondersteund, of is dit juist overkill?
Ook heb ik naar de builds gekeken die binnen dit topic gepresenteerd worden waarvoor hartelijk dank.
Kunnen jullie mij adviseren welke het beste zal passen bij mijn wensen?
De vraag over hardware heeft vooral betrekking op het begrijpen waarom een processor voldoende is of juist niet, en de hoeveelheid cores.

Alvast heel hartelijk dank.
PS virtualiseren (type1) is voor mij nieuw, maar het lijkt mij erg leuk om dit te leren.
Als ik zo kijk dan zie ik 20-30 VMs en mogelijk 15 met een GPU en veel geheugen.
Qua CPU is het vooral belangrijk hoe hoog de concurrency is. Zonder dat kan ik niet berekenen hoeveel CPU je nodig hebt.

Korte gok: 24 Cores, 256GB (misschien kan 128 ook net) en een nVidia M60 (P40 nog beter, maar die zijn helemaal onbetaalbaar en dan zit je ook sowieso met nVidia licenses) met Horizon View (via VMUG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapzil
|sWORDs| schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:41:
[...]

Als ik zo kijk dan zie ik 20-30 VMs en mogelijk 15 met een GPU en veel geheugen.
Qua CPU is het vooral belangrijk hoe hoog de concurrency is. Zonder dat kan ik niet berekenen hoeveel CPU je nodig hebt.

Korte gok: 24 Cores, 256GB (misschien kan 128 ook net) en een nVidia M60 (P40 nog beter, maar die zijn helemaal onbetaalbaar en dan zit je ook sowieso met nVidia licenses) met Horizon View (via VMUG).
CPU:
Kan je toelichten hoe ik de hoogte van de CPU concurrency kan bepalen?
Doe ik dit met software? Of moet ik berekenen hoeveel CPU power elk stuk software als minimale eis heeft?
Mijn excuses, dit is nieuw voor me.

GPU:
De GPU is inderdaad onbetaalbaar (beiden opties).
Als ik het aantal Windows 10 VM’s met elf verlaag (totaal 4) wordt het dan wel betaalbaar, of kan ik er beter vanaf zien?
Het budget is ongeveer 3.000 euro.

Games:
Als ik het gamen gewoon in zijn geheel laat vervallen, is er dan alsnog een flinke GPU noodzakelijk (voor 5 Windows 10 VM’s waarop het Adobe Design pakket op staat)?

Licenties:
Ik kan leven met een VMUG licentie.
De nVidia licentie wordt me al wat veel.
Liefst pak ik zoveel mogelijk gratis op via opensource.
Zijn hierin nog alternatieven die het bekijken waard zijn?

Nogmaals hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
wapzil schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:40:
[...]

CPU:
Kan je toelichten hoe ik de hoogte van de CPU concurrency kan bepalen?
Doe ik dit met software? Of moet ik berekenen hoeveel CPU power elk stuk software als minimale eis heeft?
Mijn excuses, dit is nieuw voor me.
Nee, de vraag is hoeveel van die Windows 10 machines te gelijk actief zijn, als dat er maar 1 tegelijk is dan zou 8 cores mogelijk nog kunnen, zijn dat er 15 die allemaal zwaar met Premiere aan de slag zijn kan het zelf 48-64 cores zijn.
[...]
GPU:
De GPU is inderdaad onbetaalbaar (beiden opties).
Als ik het aantal Windows 10 VM’s met elf verlaag (totaal 4) wordt het dan wel betaalbaar, of kan ik er beter vanaf zien?
Het budget is ongeveer 3.000 euro.
Zoals je in mijn sig kan zien zouden alleen het moederbord, de CPU's en het geheugen tweedehands al meer zijn (4K-ish), een tweedehandse M60 is toch zeker wel 2K en dan nog een paar honderd voor behuizing en voeding.

GPU's zijn niet te delen tussen de VM's, dus als jij 4 VM's van GPU wil voorzien dan hebben we het of over 4 GPU's (en dan heb je het ook weer snel over 2K aan extra kosten) of over een MxGPU/nVidia Grid.
[...]
Games:
Als ik het gamen gewoon in zijn geheel laat vervallen, is er dan alsnog een flinke GPU noodzakelijk (voor 5 Windows 10 VM’s waarop het Adobe Design pakket op staat)?
Adobe werkt ook zonder GPU, je kunt dus ook gewoon kijken of de performance goed genoeg is zonder GPU.
[...]
Licenties:
Ik kan leven met een VMUG licentie.
De nVidia licentie wordt me al wat veel.
Liefst pak ik zoveel mogelijk gratis op via opensource.
Zijn hierin nog alternatieven die het bekijken waard zijn?
Niet echt, met de M60 kun je een oudere versie van Grid draaien welke alle functies heeft zonder licenties.
sVGA geeft niet de gewenste performance (en vereist ook een dure kaart).
Misschien dat een GRID K2 een goedkopere optie kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ik wilde ook nog even wat waarschuwingen plaatsen voor mensen die willen upgraden naar vSphere 6.7:
  1. AMD CPU's ouder dan Bulldozer (2011) werken niet.
  2. Intel CPU's ouder dan Sandy Bridge (2011)/Silvermont (2013) werken niet.
  3. Passthrough override werkt niet (FLR reset override naar PCI, zoals bijvoorbeeld voor het doorgeven van Intel SATA controllers), hier wordt aan gewerkt en komt mogelijk in U1 weer terug.
Er is nogal wat commentaar op het niet meer ondersteunen van oudere CPU's, echter zijn de verwijderde microarchitectures 10 jaar oud (en eigenlijk nog wel wat ouder gezien de kleine aanpassingen). Ik ben het met het commentaar dan ook niet echt eens. Los daarvan is het financieel helemaal niet meer rendabel om Westmere te draaien, de investering in nieuwere apparatuur haal je er qua stroomkosten zo weer uit.

[ Voor 39% gewijzigd door |sWORDs| op 18-04-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapzil
|sWORDs| schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:47:
[...]

Nee, de vraag is hoeveel van die Windows 10 machines te gelijk actief zijn, als dat er maar 1 tegelijk is dan zou 8 cores mogelijk nog kunnen, zijn dat er 15 die allemaal zwaar met Premiere aan de slag zijn kan het zelf 48-64 cores zijn.
Beste |sWORDs|,

Wederom hartelijk dank voor je reactie en extra toelichting.
Aan de hand van de gegeven informatie heb ik even overleg gepleegd met het thuis front.
De verwachting is dat ongeveer 10 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:
- de file server
- mail server
- media server

De verwachting is dat ongeveer 25 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:
- Game server (minecraft)
- Teamspeak server (ook 25 gebruikers).

De verwachting is dat ongeveer 4 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:
- Windows 10
- Office
- Google SkechUP
- Internet zoals youtube en netflix
- Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Dreamweaver, indesign (waarbij data naar file server opgeslagen wordt).

Wijzigingen binnen het plan:
- Adobe premiere en andere video editing gaan we lokaal draaien op een mac en hoeft niet langer virtueel.
- Het aantal virtuele Windows 10 machines gaan we verlagen met tien.
In totaal dus vijf Windows 10 vm’s waarvan er één als test machine gebruikt wordt.

- Over het virtual gamen ben ik nog niet geheel uit.
Twee Windows 10 VM’s zal handig zijn, alleen hebben we geen top prestaties nodig.
Een kaart van € 6.000 - € 7.000 voor 15 VM’s die tegelijk kunnen gamen zou zeker interessant kunnen zijn, maar zijn kosten die zoals ik al gedacht had wat te hoog zijn.
Zoals je in mijn sig kan zien zouden alleen het moederbord, de CPU's en het geheugen tweedehands al meer zijn (4K-ish), een tweedehandse M60 is toch zeker wel 2K en dan nog een paar honderd voor behuizing en voeding.

GPU's zijn niet te delen tussen de VM's, dus als jij 4 VM's van GPU wil voorzien dan hebben we het of over 4 GPU's (en dan heb je het ook weer snel over 2K aan extra kosten) of over een MxGPU/nVidia Grid.
Oké, als ik mijn wensen flink aanpas en maar maximaal vijf Windows 10 VM’s gebruik waarvan ik twee VM’s wil voorzien van een GPU zoals de PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB GPU dan is het mogelijk om onder de € 1.000 uit te komen voor de video kaarten?

Vervolgens moet ik deze twee verschillende GPU's toe te kennen aan twee verschillende VM's en installeer ik de drivers van de fabriakant binnen de VM zodat de kaart gebruikt wordt zoals je die zal gebruiken als je deze direct op het moederbord prikt van een normale PC?
En het beeld wordt dan via het netwerk doorgezet zonder dat ik daarvoor een HDMI kabel voor hoef aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
wapzil schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:39:
[...]

- Over het virtual gamen ben ik nog niet geheel uit.
Twee Windows 10 VM’s zal handig zijn, alleen hebben we geen top prestaties nodig.
Een kaart van € 6.000 - € 7.000 voor 15 VM’s die tegelijk kunnen gamen zou zeker interessant kunnen zijn, maar zijn kosten die zoals ik al gedacht had wat te hoog zijn.

[...]

Oké, als ik mijn wensen flink aanpas en maar maximaal vijf Windows 10 VM’s gebruik waarvan ik twee VM’s wil voorzien van een GPU zoals de PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB GPU dan is het mogelijk om onder de € 1.000 uit te komen voor de video kaarten?

Vervolgens moet ik deze twee verschillende GPU's toe te kennen aan twee verschillende VM's en installeer ik de drivers van de fabriakant binnen de VM zodat de kaart gebruikt wordt zoals je die zal gebruiken als je deze direct op het moederbord prikt van een normale PC?
En het beeld wordt dan via het netwerk doorgezet zonder dat ik daarvoor een HDMI kabel voor hoef aan te sluiten?
Een K2200 is een Maxwell GPU en scoort in games zo'n 10% lager dan een 750 Ti.

Een RX570 of RX580 lijkt dan een veel beter idee, veel sneller en goedkoper, enige nadeel is dat je Horizon display protocol niet door de videokaart ge-encode wordt.

Tweedehandse Grid K2 is ook een leuke optie, dit zijn eigenlijk twee K5000's op één kaart welke je met meer dan 2 machines kan delen. Prijs tweedehands rond de 800 euro, drivers vrij beschikbaar en geen NVIDIA licenties nodig. Gaming performance ongeveer 2x GTX 880M. Nadeel is dat het een passieve kaart is, maar met een 12CM fan aan de achterkant van de machine is koeling geen probleem.

KaartGPU'sFP32GeheugenMax VMsTDP
K141305 Gflops16GB32*130W
K224577 Gflops8GB16*225W
M613229 Gflops8GB16*100W
M6029650 Gflops16GB32*300W
M1045298 Gflops32GB64*225W
P40111758 Gflops24GB24250W
s715013763 Gflops8GB16*150W
s7150 x227526 Gflops16GB32*265W

* = Voor Pascal waren er 512MB framebuffers, niet aanbevolen voor Win10 en NVENC. Deel daar waar een ster staat het aantal maar door 2.

[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 19-04-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapzil
|sWORDs| schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:41:
[...]

Wat adviseer je voor CPU(s) voor de aangepaste wens?
Wil je er een adviseren met games en een GPU voor twee Windows 10 VM's die tegelijkertijd draaien?
En een zonder de game opties, maar alleen de opties eronder?

De verwachting is dat ongeveer 10 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:
- de file server
- mail server
- media server

De verwachting is dat ongeveer 25 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:

De verwachting is dat ongeveer 4 gebruikers tegelijkertijd gebruik zullen maken van:
- Windows 10
- Office
- Google SkechUP
- Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Dreamweaver, indesign (waarbij data naar file server opgeslagen wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
wapzil schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:11:
[...]

Wat adviseer je voor CPU(s) voor de aangepaste wens?
Wil je er een adviseren met games en een GPU voor twee Windows 10 VM's die tegelijkertijd draaien?
En een zonder de game opties, maar alleen de opties eronder?

- de file server
- mail server
- media server

- Windows 10
- Office
- Google SkechUP
Laten we dit even opbreken in desktops en servers. Voor Horizon mis je nog een paar servers:
  • Domain Controller
  • Connection Server
  • Unified Access Gateway
  • vCenter
En optioneel een App Volumes Manager en Identity Manager.

Wat je zou kunnen overwegen is om de domain controller, file/media/mail/teamspeak/minecraft server te combineren met bijvoorbeeld XPenology. Dan zou je zoiets krijgen:
  • XPenology - 8GB en 4 vCPU
  • Connection Server - 8GB en 2 vCPU
  • Unified Access Gateway - 4GB en 2 vCPU
  • vCenter - 10GB en 2 vCPU
Waarbij je toch wel minimaal 4 fysieke cores moet hebben om het bovenstaande rijtje op te draaien.

Dan de desktops, met Horizon hoef je Netflix en Youtube niet mee te rekenen, hier kun je HTML5 redirection voor gebruiken al weet ik niet of dit met Netflix ook daadwerkelijk werkt.
Puur Windows 10 en Office dan heb je over 2 vCPU's en 2.4GB geheugen en een 1:8 ratio zou voldoende zijn, echter heb je maar 4 VM's en dan te weinig spare voor pieken van meerdere VM's, dus hebben we het al snel over 2-4 fysieke cores.

Dan de probleem gevallen:
Google SkechUP - License staat gebruik in een VM (kun je omheen) niet toe en vereist OpenGL 3.0 (GPU)
Adobe Creative Suite - Ook hiervoor wil je eigenlijk een GPU hebben.

CPU en geheugen bereken voor de probleem gevallen is niet te doen, ik heb geen idee hoe zwaar de workloads zijn en hoeveel mensen echt simultaan een taak uitvoeren. Gok met 4 simultaan:
8GB en 4 vCPU's met 8-12 fysieke cores.

Dan heb je het dus al over minimaal 64GB en 16 cores, maar je wil ook niet gelijk vol zitten, dus ik zou dan op minimaal 20 cores en 128GB inzetten. Ook heb je minimaal 4 VM's met GPU nodig, dan is MxGPU of vGPU (GRID) waarschijnlijk de enige optie, met 4 losse kaarten zit je direct aan je max VM's en 4 kaarten zijn ook niet goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 19-04-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ik zie / lees dat Esxi 6.7 uit is. Mijn HP Microserver Gen8 draait op 6.5, wat zou de hoofdreden zijn om over te gaan naar deze nieuwe update? anders dan dat nu alles draait zoals het lekker draait zie ik niet in waarom ik over ga met alle 'risico's van dien (bijv. verminderde performance op HDD niveau ivm driver issues waardoor je weer bepaalde onderdelen moet downgraden etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:04:
ik zie / lees dat Esxi 6.7 uit is. Mijn HP Microserver Gen8 draait op 6.5, wat zou de hoofdreden zijn om over te gaan naar deze nieuwe update? anders dan dat nu alles draait zoals het lekker draait zie ik niet in waarom ik over ga met alle 'risico's van dien (bijv. verminderde performance op HDD niveau ivm driver issues waardoor je weer bepaalde onderdelen moet downgraden etc..
Als je geen passthrough van een Intel SATA controller gebruikt zie ik weinig risico, ook is een rollback zo gedaan.

Mijn mening:

6.5:
  • Intel SATA controller passthrough (wacht op U1)
  • Oude CPU's (Koop een nieuwe, heb je er zo uit)
6.7:
  • Gebruik van vCenter (sneller, veel betere HTML5 interface)
  • Interesse in VBS/vTPM
  • Gebruik van Server Hardware (quick reboots)
  • Gebruikt ook VMware Cloud op AWS (vCenter Hybrid Linked Mode)
Maakt niet uit:
  • Rest

[ Voor 27% gewijzigd door |sWORDs| op 28-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nou dan moeten we de iso maar eens gaan zoeken en volgende week (eerst een week vakantie) mezelf pijnigen ;) (of ik wacht nog even op andere ervaringen met een gen8 van HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik wou eens wat uitproberen met ESXi op een nieuw Intel NUCje. Een NUC6CAYH om precies te zijn. Met 8GB RAM en een 240GB Crucial BX300.

Ik heb een met het ESXi-Customizer-PS-v2.6.0 script aangepasteVMware-VMvisor-Installer-6.7.0-8169922.x86_64.iso gebruikt (NIC werd niet herkend, Realtek drivers toegevoegd) en het via Easy2Boot daarmee op een USB 3 stick geïnstalleerd en die boot normaal lijkt het. So far so good.

Ik heb de aanwezige datapartitie op de SSD verkleind zodat er ruimte was om een nieuwe datastore te maken maar als ik die wil maken krijg ik de foutmelding:

"Failed to create VMFS datastore [Naam] - Cannot change the host configuration."

Google heeft me nog niet echt geholpen. Genoeg mensen die het ook rapporteren maar ik vind niet echt een vergelijkbare situatie met voor mij geschikte oplossing.

Ik weet niet of het relevant is maar in de vmkwarning.log staan o.a.:

device's MPS capability (128 bytes) is less than parent's (0000:00:13.0) MPS setting (256 bytes)

en

WARNING: NFS: 1227: Invalid volume UUID t10.ATA_____CT240BX300SSD1______

Ik kwam o.a. tegen dat een afwijkende netwerk MTU instelling blijkbaar ook tot deze foutmelding kan leiden maar ik kan dat MPS niet echt plaatsen. Mijn MTU staat op de goede waarde. Die MPS melding flitst ook heel kort in rode letters op het scherm bij het opstarten van ESXi. Ik heb het even moeten filmen om het te kunnen zien. Als het echt belangrijk zou zijn zou je verwachten dat het meer nadruk zou krijgen.

Of die foutmelding over het UUID van de SSD relevant is kom ik niet achter. De Google zoekopdracht: esxi "Invalid volume UUID" levert vreemd genoeg helemaal niets op. Tot Google deze posting gevonden heeft natuurlijk. ;)

Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is en hoe het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ESXi wil niet naast een ander OS voor zover ik weet. Je zult de hele SSD moeten wipen (hele GPT tabel moet er af). Pas daarna kan je ESXi installeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:05:
ESXi wil niet naast een ander OS voor zover ik weet. Je zult de hele SSD moeten wipen (hele GPT tabel moet er af). Pas daarna kan je ESXi installeren.
ESXi staat niet op de SSD maar op de USB stick. De SSD is gewoon een nogal willekeurig storage medium voor ESXi heb ik de indruk gezien de vrij uitgebreide mogelijkheden die ESXi lijkt te hebben om storage te gebruiken/toe te voegen/te vergroten. Toen ik de partitie daarop nog niet verkleind had kon het er niets mee omdat er ongepartitioneerde ruimte moet zijn om een eigen VMFS partitie te kunnen maken. Tot op het moment dat ik dat daadwerkelijk wil laten uitvoeren snapt ESXi het allemaal en kan ik de grootte van die partitie bepalen. Maar dan weigert ie dienst.

Als ik zeker weet dat de SSD compleet wissen het zou verhelpen zou ik het wel willen doen maar dan nog wil ik graag begrijpen waarom het anders niet gaat. Natuurlijk heb ik die optie overwogen maar dat is niet uit deskundigheid, omdat je wéét dat dat het oplost, maar uit onwetendheid, omdat je niet weet wat het wel is en je dan maar de botte bijl methode gebruikt.

Is het feit dat het geen UUID kan toewijzen belangrijk? Doet ie dat wel als ik de schijf wis? Kan ik dat ook op een andere manier mogelijk maken? Geen idee nog door het nergens beschreven worden van die specifieke foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
ESXi wil een device claimen, daarvoor wil het alle UUID's en alle partitie (type) ID's snappen en kunnen mounten/verwerken. Als er nog andere partities op staan met onbekende ID's, onbekende UUID's of wat dan ook, zal ESXi's storage provider zeggen dat de SSD al 'in use' is door andere toepassingen, en dus dienst weigeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vind het niet heel erg logisch dat ESXi zo onflexibel zou zijn. Ik zou verwachten dat het met de complexe enterprise storage infrastructuren zou moeten kunnen werken en dan lijkt het me voldoende als het een eigen storage partitie volledig kan beheren, ook als dat naast andere partities staat. Ik zou ook wel willen weten wat die UUID nou invalid maakt. En als het zo belangrijk is waarom is er dan geen duidelijke waarschuwing in de beheersmodule en een optie om die UUID te wijzigen? Hoe moeilijk kan het zijn om een paar bytes op de SSD te schrijven zodat ESXi het device uniek kan identificeren? Het komt een beetje onnodig moeilijkdoenerig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In complexe enterprise storage omgevingen deel je echt niet een lokale SSD met een andere installatie...
Die foutmeldingen krijg je overigens in de logs, niet in de GUI.

Ik heb geen idee wat je allemaal bedoelt met het wijzigen van het UUID, maar het is vrij simpel.

ESXi wil de GPT tabel aanmaken om de VMFS structuur en UUID's zelf te kunnen beheren. De reden hiervoor is dat die UUID's van belang zijn voor _heel_ veel onderdelen binnen VMWare. Ze worden gebruikt voor Heartbeats, Storage vMotion's, vSAN Device Claiming en nog veel meer.

VMware heeft om dit proces zo veel mogelijk kans van slagen te geven, gezegd: Het is *of* ESXi op je device, OF iets anders. En niet delen. Dat doen ze om de complexiteit te verlagen, en de betrouwbaarheid daarmee te verhogen.

Je wil absoluut niet dat je een LUN op een SAN naar ESXi en iets anders publiceert, en je met ESXi op een partitie zit te krassen en met een ander OS/Device op een andere partitie zit te krassen. Dat brengt echt gigantische risico's met zich mee.

Jouw beeld van enterprise storage is duidelijk anders dan dat van VMware. Ik zou niet proberen daar omheen te werken. VMware is een off-the-shelf product, waar je weinig tot niets zelf aan kunt tunen.

Wil je dat wel kunnen, moet je geen VMware gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:17:
In complexe enterprise storage omgevingen deel je echt niet een lokale SSD met een andere installatie...
Die foutmeldingen krijg je overigens in de logs, niet in de GUI.
Natuurlijk niet, maar ik verwacht dat het juist niet uit zou moeten maken hoe groot of klein de storage is en hoe die is samengesteld. Of die nou uit een stukje van een enkele schijf bestaat of meerdere schijven omspant (en daar dan evt. slechts een deel van beslaat).

En met UUID wijzigen verwijs ik naar die foutmelding over een invalid UUID. Het lijkt me vrij voor de hand liggend om een optie te bieden om die UUID in iets te veranderen dat wél valide is in de ogen van ESXi als het de huidige niet acceptabel vindt. Ik zou ook verwachten dat er dan véél meer te vinden zou zijn over die foutmelding als die zo belangrijk is.

Ik vroeg me ook nog af of bepaalde BIOS instellingen evt. van invloed zouden kunnen zijn. In de security features bijv.

Allow UEFI 3rd party driver loaded staat bijv. uit. Gebruikt ESXi evt. dergelijke drivers en moet dat aan?

Execute Disable Bit staat aan.

De twee Intel virtualisatie opties staan beide aan (IVT en VT-d). Lijkt me wenselijk.

Intel Platform Trust Technology staat ook aan. Kan ESXi hiermee overweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik durf niet met zekerheid te zeggen met welke reden ESXi precies die exacte foutmelding geeft. Wel weet ik dat dit 'soort' foutmeldingen 9/10 keer komen door het verhaal wat ik net vertel. Maar als je het echt zeker wil weten, zul je ofwel de KnowledgeBase door moeten struinen, of een support ticket inleggen.

Over die modules: 3rd party UEFI is geen probleem, dat is volgens mij alleen pre-boot, niet als ESXi aan het booten is. Execute Disable Bit, Trusted Platform, VT-x en VT-d zijn volgens mij gewoon allemaal supported.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:58:
Ik vind het niet heel erg logisch dat ESXi zo onflexibel zou zijn. Ik zou verwachten dat het met de complexe enterprise storage infrastructuren zou moeten kunnen werken en dan lijkt het me voldoende als het een eigen storage partitie volledig kan beheren, ook als dat naast andere partities staat. Ik zou ook wel willen weten wat die UUID nou invalid maakt. En als het zo belangrijk is waarom is er dan geen duidelijke waarschuwing in de beheersmodule en een optie om die UUID te wijzigen? Hoe moeilijk kan het zijn om een paar bytes op de SSD te schrijven zodat ESXi het device uniek kan identificeren? Het komt een beetje onnodig moeilijkdoenerig over.
ESXi is voor dedicated hardware, niet voor dual boot oplossingen (en zelfs dat kan met twee disks).
Als je flexibel wil zijn dan is er Fusion/Workstation.

Wat ik wel vind is dat een optie om de partitie tabel te overschrijven er wel in zou moeten zitten. Vaak (maar niet altijd) werkt het wel als je ESXi naar de disk installeert en deze ook als datastore gebruikt.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:35:
[...]

Natuurlijk niet, maar ik verwacht dat het juist niet uit zou moeten maken hoe groot of klein de storage is en hoe die is samengesteld. Of die nou uit een stukje van een enkele schijf bestaat of meerdere schijven omspant (en daar dan evt. slechts een deel van beslaat).

En met UUID wijzigen verwijs ik naar die foutmelding over een invalid UUID. Het lijkt me vrij voor de hand liggend om een optie te bieden om die UUID in iets te veranderen dat wél valide is in de ogen van ESXi als het de huidige niet acceptabel vindt. Ik zou ook verwachten dat er dan véél meer te vinden zou zijn over die foutmelding als die zo belangrijk is.
ESXi vereist een volledige disk. Als er niets meer opstaat wat van belang is kun je met gparted booten en de partitie tabel overschrijven (GTP en niet MBR met UEFI), daarna zou het gewoon moeten werken.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:35:
[...]
Ik vroeg me ook nog af of bepaalde BIOS instellingen evt. van invloed zouden kunnen zijn. In de security features bijv.

Allow UEFI 3rd party driver loaded staat bijv. uit. Gebruikt ESXi evt. dergelijke drivers en moet dat aan?

Execute Disable Bit staat aan.

De twee Intel virtualisatie opties staan beide aan (IVT en VT-d). Lijkt me wenselijk.

Intel Platform Trust Technology staat ook aan. Kan ESXi hiermee overweg?
De default settings zouden moeten werken. VT-x en XD zijn de belangrijkste die aan moeten staan, maar dat staan ze standaard.

Trusted Boot werkt, maar aangezien je 3rd party drivers (vFront) laad kan (zal?) dat wel een probleem geven, ik zou beginnen met trusted boot uit.

[ Voor 23% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

|sWORDs| schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:07:
[...]

Wat ik wel vind is dat een optie om de partitie tabel te overschrijven er wel in zou moeten zitten. Vaak (maar niet altijd) werkt het wel als je ESXi naar de disk installeert en deze ook als datastore gebruikt.

[...]

ESXi vereist een volledige disk. Als er niets meer opstaat wat van belang is kun je met gparted booten en de partitie tabel overschrijven (GTP en niet MBR met UEFI), daarna zou het gewoon moeten werken.
Er zit onder het Actions tandwielmenu de optie 'Clear partition table'. Ik zou verwachten dat er daarna weer nieuwe structuren en datastores gemaakt kunnen worden door ESXi en het zou inderdaad best kunnen dat het dan wel wil werken. Ik vind het alleen niet de meest elegante oplossing, maar misschien kan het niet anders.
[...]

Trusted Boot werkt, maar aangezien je 3rd party drivers (vFront) laad kan (zal?) dat wel een probleem geven, ik zou beginnen met trusted boot uit.
Ik heb trusted boot even uit gezet maar dat verandert niets aan het probleem.

Ik zit ook nog wel met die melding: "device's MPS capability (128 bytes) is less than parent's (0000:00:13.0) MPS setting (256 bytes)". Ik ben er nog niet achter waar die nou op slaat en of die relevant is. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Welk device is 0000:00:13.0?
(Dat is een PCI locatie id, te vinden met lspci -vvv)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:05:
Welk device is 0000:00:13.0?
(Dat is een PCI locatie id, te vinden met lspci -vvv)
Deze blijkbaar. Is onder Manage>Hardware>PCI Devices te vinden.

Celeron N3350/Pentium N4200/Atom E3900 Series PCI Express Port A #1
ID
0000:00:13.0

Device ID
0x5ad8

Vendor ID
0x8086

Function
0x0

Bus
0x0

Vendor Name
Intel Corporation

Class ID
0x604

Subdevice ID
0x0

Subvendor ID
0x0

Slot
0x13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, zegt mij verder niks. Tis gewoon een PCIe poort.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireDrunk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:22:
Hmm, zegt mij verder niks. Tis gewoon een PCIe poort.
Ik veronderstel dat die niet echt invloed zal hebben op deze die hierbij wel belangrijk zal zijn.

Celeron N3350/Pentium N4200/Atom E3900 Series SATA AHCI Controller
ID
0000:00:12.0

Device ID
0x5ae3

Vendor ID
0x8086

Function
0x0

Bus
0x0

Vendor Name
Intel Corporation

Class ID
0x106

Subdevice ID
0x2067

Subvendor ID
0x8086

Slot
0x12

Die is overigens niet SR-IOV of Passthrough capable wordt gemeld. Moet ik daar nog wakker van liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 12-09 10:25
Heb ook esxi op een nuc gedraaid maar ben er van teruggekomen. Nuc werd enorm warm ook al waren de servers niet veel aan het doen.
Heb jij geen problemen hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Yarisken schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:07:
Heb ook esxi op een nuc gedraaid maar ben er van teruggekomen. Nuc werd enorm warm ook al waren de servers niet veel aan het doen.
Heb jij geen problemen hiermee ?
Zover ben ik nog niet. Ik wil het uitproberen. Heb nu de partitietabel maar laten wissen en toen kon ik wel een datastore maken. Nu ik echter een VM wil maken krijg ik:

"Failed to create virtual machine [Naam]. Invalid datastore format." Schiet dus lekker op. :|

Hij heeft die datastore nota bene zelf gemaakt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:14
Ik ben een newbie wat esxi betreft maar heeft iemand al de video passthrough aan de praat op een coffee lake proccesor? Met mijn huidige opstelling heb ik het nog niet voor elkaar. Waarschijnlijk is het een driver probleem omdat de 8th gen intel nog niet gesupport wordt (in 6.7 volgens mij tot Kaby lake). Een upgrade naar ESXI 6.7 bood geen soelaas. Ik heb VGA output in de PCI devices als passhrough enabled en die aan mijn windows 10 VM gehangen. Het scherm zelf gaat wel op zwart maar krijgt vervolgens geen signaal.

Mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8350K Boxed€ 172,-€ 172,-
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 148,-€ 148,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 118,-€ 118,-
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,90€ 22,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 155,-€ 155,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,52€ 59,52
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 80,01€ 80,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,43

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zie je de GPU wel in de VM? Heb je in de VM ook de drivers geinstalleerd?
Heb je IN de VM ook wel de output naar die GPU gezet? je VM heeft namelijk 2 videokaarten, en by default zal hij naar de VMware GPU blijven gaan, en niet naar je Intel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Na een reboot van ESXi én voor de zekerheid maar geen spaties gebruiken in de VM naam (?) mocht ik wel een VM maken. Ik heb er nu een draaien met W7Prox64. De installatie-ISO daarvan is aangepast en heeft USB 3 drivers aan boord maar de VM blijft maar volhouden dat USB 3 niet ondersteund wordt door W7. Zowel voordat ik Windows installeerde als daarna blijft ESXi roepen: "The selected USB controller is not supported by this guest OS". Ehhh... Wel dus. De USB 3 controller staat gewoon in apparaatbeheer en ik heb gewoon een USB stick kunnen toevoegen en die is gewoon te benaderen. VMware loopt een beetje achter lijkt het. Kan iemand ze even op de hoogte brengen dat het niet zo zwart-wit is? :)
FireDrunk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:10:
Zie je de GPU wel in de VM? Heb je in de VM ook de drivers geinstalleerd?
Heb je IN de VM ook wel de output naar die GPU gezet? je VM heeft namelijk 2 videokaarten, en by default zal hij naar de VMware GPU blijven gaan, en niet naar je Intel.
Ik wou ook de grafische drivers installeren die op een niet-virtuele installatie gewoon werkten maar ik krijg nu de melding:

"The computer does not meet the minimum requirements for installing this software."

Onder Display Adapters stond: Standard VGA Graphics Adapter en na het installeren van VM-Tools Vmware SVGA 3D. Met beide werkt het niet. Een andere grafische adapter staat er niet en ik kan in de VM definitie naar het schijnt ook geen tweede toevoegen.

Kent ESXi deze grafische adapter misschien weer niet en moet ik die ondersteuning daarvan eerst handmatig in ESXi toevoegen net als ik met de Realtek NIC moest doen? Kan dat in de bestaande installatie of moet ik dan eerst een nieuwe installatie-ISO patchen en daarmee opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:06:
Na een reboot van ESXi én voor de zekerheid maar geen spaties gebruiken in de VM naam (?) mocht ik wel een VM maken. Ik heb er nu een draaien met W7Prox64. De installatie-ISO daarvan is aangepast en heeft USB 3 drivers aan boord maar de VM blijft maar volhouden dat USB 3 niet ondersteund wordt door W7. Zowel voordat ik Windows installeerde als daarna blijft ESXi roepen: "The selected USB controller is not supported by this guest OS". Ehhh... Wel dus. De USB 3 controller staat gewoon in apparaatbeheer en ik heb gewoon een USB stick kunnen toevoegen en die is gewoon te benaderen. VMware loopt een beetje achter lijkt het. Kan iemand ze even op de hoogte brengen dat het niet zo zwart-wit is? :)
Er is een verschil tussen wat werkt en wat supported is xHCI is supported op operating systems die een generic USB 3.0/xHCI driver bevatten en daar hoort Windows 7 niet bij.

[...]
[b]CaptJackSparrow schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:06:
Ik wou ook de grafische drivers installeren die op een niet-virtuele installatie gewoon werkten maar ik krijg nu de melding:

"The computer does not meet the minimum requirements for installing this software."

Onder Display Adapters stond: Standard VGA Graphics Adapter en na het installeren van VM-Tools Vmware SVGA 3D. Met beide werkt het niet. Een andere grafische adapter staat er niet en ik kan in de VM definitie naar het schijnt ook geen tweede toevoegen.

Kent ESXi deze grafische adapter misschien weer niet en moet ik die ondersteuning daarvan eerst handmatig in ESXi toevoegen net als ik met de Realtek NIC moest doen? Kan dat in de bestaande installatie of moet ik dan eerst een nieuwe installatie-ISO patchen en daarmee opnieuw installeren?
ESXi doet niets met de grafische adapter en hoeft hem dus ook niet te kennen. Je moet hem doorgeven naar een VM, maar daarna heb je drie problemen:
  • De console zit nog op de GPU.
  • De outputs worden niet gesupport.
  • De vSphere KVM console kan er niet mee overweg, je hebt Horizon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Enige wat je dus met de GPU kan doen, is expliciet gebruiken als 2e monitor volgens mij?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:23:
Enige wat je dus met de GPU kan doen, is expliciet gebruiken als 2e monitor volgens mij?
Normaal gesproken gebruik je een server bord, deze heeft een IPMI device met videokaart voor de console.
Hierna kun je Horizon installeren (eventueel direct connect) en daarna de iGPU doorgeven en de drivers installeren.

Daarna heb je een VM met zowel de Horizon VMware Adapter als de iGPU, de iGPU doet het werk en de VMware Adapter display protocol naar de Horizon client.

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste