Weet ik maar al te goed, ik loop graag vooruit, en 'conventionele' VM's zullen echt niet zomaar verdwijnen. Wat ik meer bedoel is, dat VMware zo ontzettend duur is, dat voor de steeds kleiner wordende hoeveelheid 'high-maintenance' VM's die bedrijven hebben, het in verhouding heel duur is. Toen 'we' nog HA wilden voor alle machines, was VMware super cool. Nu we dat steeds vaker oplossen in applicaties en/of microservices, is de noodzaak voor HA steeds kleiner. Dit komt niet alleen door dingen als Kubernetes, maar ook omdat grote monolitische applicaties steeds zeldzamer worden. Clustering, scaling, goede failover is tegenwoordig van belang voor elke applicatie op schaal. Niet alleen meer voor de Oracle's en de Microsoft Exchanges.Froos schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:50:
[...]
Ik denk dat je nou behoorlijk ver voor de muziek uitloopt.
Op termijn zullen containers zeker het betere alternatief worden voor applicatie distributie en onderhoud. Het is echter niet gezegd dat daarmee een hypervisor obsolete wordt. Sterker nog, met vSphere Integrated Containers is dat juist niet het geval. De Die-hard container fans zullen het daar niet mee eens zijn, maar een infra moet ook beheerd worden en daar is het containerhost idee (men neme een giga host en pleurt er maar raak in) een totaal onbeheer(s)baar concept. Daar maakt het ook niet uit of het on premises of in de cloud draait.
En wie weet wat daar de toekomst in brengt. Met de huidige insteek moet ik nog maar zien of Docker het einde van 2018 haalt. Het zou me niet verbazen als we 2019 ingaan met als erfenis het Docker format en verder niks.
Daarnaast zal de migratie van alle bedrijfsapplicaties in de wereld naar containers nog wel een hele tijd gaan duren. Hoeveel bedrijfssoftware heeft de stap naar webbased nog niet eens gemaakt?
Kortom, mijn verwachting is dat de hypervisor voorlopig nog wel de lakens uit zal blijven delen als het gaat om hardware resource toegang.
Wel zie ik meer KVM en afgeleiden in de wereld. Op zich prima, maar geen weldenkend bedrijf zal zich in een KVM avontuur storten zonder support contract. Dan moet je je nog maar afvragen hoe goedkoop het avontuur wordt, nog even los van alle op VMware ingrijpende management en andere applicaties. Ja er zijn vast open source alternatieven, maar wie gaat dat dan weer supporten? FTE's kosten ook geld en in de toekomst alleen maar meer. Als je dat allemaal meeneemt, is VMware zo duur nog niet
Daar komt nog eens bij dat steeds meer diensten uit de cloud af te nemen zijn (SaaS), waardoor je de dingen die je niet zo makkelijk kan managen juist niet meer on-premise HA gaat hosten, maar lekker afneemt uit de Cloud.
Nogmaals, ik weet dat ik ver vooruit loop op de zaken, maar tegen de tijd dat VMware het roer omgegooid heeft, zijn we minimaal 2-3 jaar verder, en dan ziet de wereld er een heel stuk anders uit. Als ze dus niet nu ingrijpen, denk ik dat ze echt substantieel marktaandeel gaan verliezen.
Maar het is een mening en een speculatie.
Even niets...