Toon posts:

Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste
Acties:

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:07

rjong5

Veeam VMCE2020, VMCE2021

witterholt schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:57:
Heeft iemand ESXi 8 stabiel met een 6e generatie SkyLake CPU draaien? Momenteel heb ik ESXi 7 update 3 draaien op een i5-6300U CPU. Ik weet dat met "Shift+O" je de kernel optie "allowLegacyCPU=true" kan toevoegen en je de "CPU not supported" fout kan wijzigen in een waarschuwing waarna de upgrade uitgevoerd kan worden. Maar ja, ik zou van tevoren wel graag willen weten of alles blijft functioneren. Ik draai één virtuele machine met Home Assistant OS.
Ik heb het hierop draaien al een tijdje stabiel.

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:45
rjong5 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:03:
[...]

Ik heb het hierop draaien al een tijdje stabiel.

[Afbeelding]
Prima, ik maak voor de zekerheid vooraf even een backup met https://clonezilla.org/clonezilla-live.php via SSH naar mijn Synology.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:32
Ik draai de laatste versie van ESXi 8.0.0a. Heb twee problemen die ik maar niet opgelost krijg:

1) Na het rebooten krijg ik een 503 Service Unavailable error. Als ik dan inlog op SSH en dan services.sh restart doe, werkt alles weer.

2) Ik heb na het rebooten op de VM’s netjes 1Gbps (dat is mijn internetsnelheid). Maar na een paar uur halveert die snelheid naar 400 Mbps, om na een week in te zakken naar 85 Mbps. Na een reboot gaat het weer een paar uur goed. De netwerkkaart in kwestie is een I-219V.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan vliegen?

• witterholt
@Dennisweb, goed om te weten. Dan blijf ik voorlopig nog even op build 20513097 draaien, want alles is nu stabiel.

[Voor 18% gewijzigd door witterholt op 28-01-2023 16:27]

• Dennisweb
Een herinstallatie heeft probleem 1 opgelost. Voor probleem 2 heb ik een nieuwe netwerkkaart besteld. We zullen zien. :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13

B2

wa' seggie?

Ik kom ergens niet uit (geen huiswerk opdracht overigens). Ik probeer een voorbeeld te maken voor anderen waarbij erop vlan niveau multitenancy kan zijn binnen ESXi. Dit dacht ik in dit voorbeeld te gaan doen door op een PfSense router (niet virtueel maar buiten ESXi) 2 vlans te maken (met een opt1/opt2 subinterface).

Op ESXi heb ik vervolgens twee extra port groups aangemaakt, en het Management Network VLAN id 4095 meegegeven om een trunk te maken. Als ik nu een VM zo'n vlan netwerk meegeef is er geen netwerk verkeer mogelijk. (Uiteraard static ip gezet op de vm's). Wat doe ik fout qua configuratie in ESXi?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
B2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:04:
Op ESXi heb ik vervolgens twee extra port groups aangemaakt, en het Management Network VLAN id 4095 meegegeven om een trunk te maken. Als ik nu een VM zo'n vlan netwerk meegeef is er geen netwerk verkeer mogelijk. (Uiteraard static ip gezet op de vm's). Wat doe ik fout qua configuratie in ESXi?

[Afbeelding]
Als pfsense niet virtueel is heeft het ook geen nut om de management interface op 4095 te zetten. Dat is namelijk precies wat het zegt, een port group voor de management interface van de host. :P
De hele vswitch en vmnic0 zijn van zichzelf al een trunk; wat je nu gedaan hebt door vm's in port groups op te delen is goed, zolang pfsense buiten de host ook bereikbaar is.
Hangt vmnic0 aan een trunk port op een fysieke switch?

• B2

B2

wa' seggie?

jadjong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Als pfsense niet virtueel is heeft het ook geen nut om de management interface op 4095 te zetten. Dat is namelijk precies wat het zegt, een port group voor de management interface van de host. :P
De hele vswitch en vmnic0 zijn van zichzelf al een trunk; wat je nu gedaan hebt door vm's in port groups op te delen is goed, zolang pfsense buiten de host ook bereikbaar is.
Management interface was ik inderdaad zelf al achter gekomen :+
Dat was inderdaad een beetje dom. Moet ik vlan 4095 als trunk nog wel op een port group zetten?
Hangt vmnic0 aan een trunk port op een fysieke switch?
Nou om het helemaal duidelijk te maken, het is een nested esx omgeving. Alles draait op vmware vrealize, de pfsense is ook virtueel maar dus niet in 'mijn' esxi.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
B2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Management interface was ik inderdaad zelf al achter gekomen :+
Dat was inderdaad een beetje dom. Moet ik vlan 4095 als trunk nog wel op een port group zetten?
Alleen als de VM in die port group alle vlan's moet kunnen zien.
Nou om het helemaal duidelijk te maken, het is een nested esx omgeving. Alles draait op vmware vrealize, de pfsense is ook virtueel maar dus niet in 'mijn' esxi.
https://williamlam.com/20...sted%20Virtual%20Machines.

[Voor 6% gewijzigd door jadjong op 31-01-2023 12:51]

• B2

B2

wa' seggie?

Check, het heeft dus echt met het nested gebeuren te maken dat het niet werkt zoals ik verwachtte. Heb het nog even op mijn eigen omgeving (Unifi/ESXi/Ubuntu vm's) nagespeeld en daar werkt het wel.

Nog even contact gezocht met de admin en eventueel is het volgens hem nog een mogelijkheid om een NSX netwerk te provisionen met VGT ondersteuning. Iets om later nog eens uit te zoeken.

• Dennisweb
@witterholt Alle problemen zijn opgelost. Probleem 1 (503 error) is verholpen na een herinstallatie van ESXi 8.0.0a. Bij het upgraden van ESXi 7 naar 8 is blijkbaar iets fout gegaan.

Er is ook geen probleem met de netwerkkaart. Per toeval kwamen we erachter dat de USB webcam over Ethernet de verbinding dichttrekt. Nu we dat ongedaan hebben gemaakt, werkt alles naar behoren.

• witterholt
@Dennisweb Ok, bedankt. Komend weekend zal ik deze dan ook installeren.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee