Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:58

rjong5

?

witterholt schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:57:
Heeft iemand ESXi 8 stabiel met een 6e generatie SkyLake CPU draaien? Momenteel heb ik ESXi 7 update 3 draaien op een i5-6300U CPU. Ik weet dat met "Shift+O" je de kernel optie "allowLegacyCPU=true" kan toevoegen en je de "CPU not supported" fout kan wijzigen in een waarschuwing waarna de upgrade uitgevoerd kan worden. Maar ja, ik zou van tevoren wel graag willen weten of alles blijft functioneren. Ik draai één virtuele machine met Home Assistant OS.
Ik heb het hierop draaien al een tijdje stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgWemIbdUzzBq3PFSjiSditEbcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2gmiTbP9yUt1JekohKYWX23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
rjong5 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:03:
[...]

Ik heb het hierop draaien al een tijdje stabiel.

[Afbeelding]
Prima, ik maak voor de zekerheid vooraf even een backup met https://clonezilla.org/clonezilla-live.php via SSH naar mijn Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:55
Ik draai de laatste versie van ESXi 8.0.0a. Heb twee problemen die ik maar niet opgelost krijg:

1) Na het rebooten krijg ik een 503 Service Unavailable error. Als ik dan inlog op SSH en dan services.sh restart doe, werkt alles weer.

2) Ik heb na het rebooten op de VM’s netjes 1Gbps (dat is mijn internetsnelheid). Maar na een paar uur halveert die snelheid naar 400 Mbps, om na een week in te zakken naar 85 Mbps. Na een reboot gaat het weer een paar uur goed. De netwerkkaart in kwestie is een I-219V.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Nu online
@Dennisweb, goed om te weten. Dan blijf ik voorlopig nog even op build 20513097 draaien, want alles is nu stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOM8TSNF_1EVK6K4CBaLN0lCz2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZIyLxS3YY7kyF32ZKQDLSSB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door witterholt op 28-01-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Een herinstallatie heeft probleem 1 opgelost. Voor probleem 2 heb ik een nieuwe netwerkkaart besteld. We zullen zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 19:48

B2

wa' seggie?

Ik kom ergens niet uit (geen huiswerk opdracht overigens). Ik probeer een voorbeeld te maken voor anderen waarbij erop vlan niveau multitenancy kan zijn binnen ESXi. Dit dacht ik in dit voorbeeld te gaan doen door op een PfSense router (niet virtueel maar buiten ESXi) 2 vlans te maken (met een opt1/opt2 subinterface).

Op ESXi heb ik vervolgens twee extra port groups aangemaakt, en het Management Network VLAN id 4095 meegegeven om een trunk te maken. Als ik nu een VM zo'n vlan netwerk meegeef is er geen netwerk verkeer mogelijk. (Uiteraard static ip gezet op de vm's). Wat doe ik fout qua configuratie in ESXi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi8FOZknTvPDBFM6nvS-d4146KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aSp56ZJDefgTKS52FLELdpz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
B2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:04:
Op ESXi heb ik vervolgens twee extra port groups aangemaakt, en het Management Network VLAN id 4095 meegegeven om een trunk te maken. Als ik nu een VM zo'n vlan netwerk meegeef is er geen netwerk verkeer mogelijk. (Uiteraard static ip gezet op de vm's). Wat doe ik fout qua configuratie in ESXi?

[Afbeelding]
Als pfsense niet virtueel is heeft het ook geen nut om de management interface op 4095 te zetten. Dat is namelijk precies wat het zegt, een port group voor de management interface van de host. :P
De hele vswitch en vmnic0 zijn van zichzelf al een trunk; wat je nu gedaan hebt door vm's in port groups op te delen is goed, zolang pfsense buiten de host ook bereikbaar is.
Hangt vmnic0 aan een trunk port op een fysieke switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

jadjong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Als pfsense niet virtueel is heeft het ook geen nut om de management interface op 4095 te zetten. Dat is namelijk precies wat het zegt, een port group voor de management interface van de host. :P
De hele vswitch en vmnic0 zijn van zichzelf al een trunk; wat je nu gedaan hebt door vm's in port groups op te delen is goed, zolang pfsense buiten de host ook bereikbaar is.
Management interface was ik inderdaad zelf al achter gekomen :+
Dat was inderdaad een beetje dom. Moet ik vlan 4095 als trunk nog wel op een port group zetten?
Hangt vmnic0 aan een trunk port op een fysieke switch?
Nou om het helemaal duidelijk te maken, het is een nested esx omgeving. Alles draait op vmware vrealize, de pfsense is ook virtueel maar dus niet in 'mijn' esxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
B2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Management interface was ik inderdaad zelf al achter gekomen :+
Dat was inderdaad een beetje dom. Moet ik vlan 4095 als trunk nog wel op een port group zetten?
Alleen als de VM in die port group alle vlan's moet kunnen zien.
Nou om het helemaal duidelijk te maken, het is een nested esx omgeving. Alles draait op vmware vrealize, de pfsense is ook virtueel maar dus niet in 'mijn' esxi.
https://williamlam.com/20...sted%20Virtual%20Machines.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 31-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Check, het heeft dus echt met het nested gebeuren te maken dat het niet werkt zoals ik verwachtte. Heb het nog even op mijn eigen omgeving (Unifi/ESXi/Ubuntu vm's) nagespeeld en daar werkt het wel.

Nog even contact gezocht met de admin en eventueel is het volgens hem nog een mogelijkheid om een NSX netwerk te provisionen met VGT ondersteuning. Iets om later nog eens uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@witterholt Alle problemen zijn opgelost. Probleem 1 (503 error) is verholpen na een herinstallatie van ESXi 8.0.0a. Bij het upgraden van ESXi 7 naar 8 is blijkbaar iets fout gegaan.

Er is ook geen probleem met de netwerkkaart. Per toeval kwamen we erachter dat de USB webcam over Ethernet de verbinding dichttrekt. Nu we dat ongedaan hebben gemaakt, werkt alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Nu online
@Dennisweb Ok, bedankt. Komend weekend zal ik deze dan ook installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Nu online
De installatie van de patch is gelukt... Kan het kloppen dat je met versie 8.0a geen thema meer kan kiezen in de web portal? In 8.0 kon dat nog wel volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ6Qdknc2mWkg_3MrB_5RS8MBBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/321nThA0Ql7spKgEHdaQMSKz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door witterholt op 04-02-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:18

YES

Moderator General Chat
Hallo allen, ik heb een vraagje mbt ESXi 8.0. Ik zoek voor mijn server een netwerkadapter die ondersteund is. Ik heb de (enorme) lijst met ondersteunde apparaten gevonden maar het is nogal random om er daar zomaar één uit te pikken. Op https://www.serverhome.nl zie ik wel veel adapters die over een ondersteunde controller beschikken maar bij de adapters staat niet vermeld welk merk/model het is.

Is het zo dat alleen de controller er toe doet bij dit soort dingen, dus als er een ondersteunde controller in de netwerkadapter zit, werkt het 99% zeker? Of moet je wel echt een goede/ondersteunde adapter hebben?

In het laatste geval, weet iemand een goede en goed verkrijgbare adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killengage
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-05 16:10
Iemand ervaring met esxi 8 op een intel nuc 13 gen i5 ?

Ik heb een paar maanden esxi 8 op een intel nuc 12 i3 gedraaid en dit werkte perfect. Kennis had met spoed een pctje nodig dus heb ik mijn i3 aan hem overgedragen. Zelf een intel nuc 13 pro i5 aangeschaft. esxi opnieuw geinstalleerd met kernel optie "cpuuniformityhardcheckpanic=false" en het draaide weer. Althans dat dacht ik dan. Als ik mijn vm's weer opstart dan blijft deze bij de 3 hangen. Ik krijg dan de "fatal cpu mismatch" error ondanks dat de kernel optie "hard" erin staat. Als ik alle e-cores uitzet heb ik dit probleem niet. Met mijn intel nuc 12 i3 had ik hier geen last van. Nu draai ik dus op 4 cpu i.p.v. 12. Mijn "oude" i3 draaide volledig op alle 10 cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 13:22
Ik probeer ESXi-7.0U3o-22348816-standard (Build 22348816) te installeren maar krijg foutmelding dat die de image niet kan vinden. Ik probeer het via esxi-patches te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
Even een vraagje in het topic hier :)
Ik heb al een tijdje een zuinige esx host draaien en die is een tijdje uit geweest vanwege verhuizing etc.
Deze is gebaseerd op een Fujitsu D3643-H. Ik heb daar een 1TB SSD inzitten voor de VM's en een losse Seagate ironwolf 10TB icm sata passthrough gekoppeld aan een Truenas VM.
Nu had ik esx draaien op een USB stick maar deze is defect geraakt. Geen groot probleem, volgens mij stond er 7.0 update 1 op uit mijn hoofd en heb er nu update 3 op geinstalleerd. Heb vms opnieuw kunnen koppelen en doet het weer prima. Daarna ging de 10TB stuk, dus gewacht op RMA. Echter krijg ik nu passthrough op de sata controller niet meer aan de praat.
Nu staat me iets bij dat ik de optie VMkernel.Boot.disableACSCheck op true moest zetten. Zo heb ik het de vorige keer aan de praat gekregen. Maar helaas kan ik nog steeds geen passthrough aanzetten op de sata controller (Cannon Lake PCH-H AHCI Controller).
Ik kan er wel een raw device mapping van maken maar dat wil nog wel eens problemen geven bij Freenas/truenas dus zou het liefst het met passthrough oplossen.

Ik heb al gezocht of er issues bekend zijn maar kon het zo snel niet vinden. Klinkt dit bekend bij iemand? Anders ga ik wel even een andere versie proberen op een andere stick maar dat is ook zo'n gedoe met de vms die nu al draaien (waaronder firewall etc).

EDIT: natuurlijk opgelost net nadat ik een topic plaats :')

Voor de geinteresseerden: de sata controller moest nog met de hand in /etc/vmware/passthru.map geplaatst worden:

Controller opzoeken via lspci -n:
[root@localhost:/etc/vmware] lspci -n
0000:00:00.0 Class 0600: 8086:3e1f
0000:00:02.0 Class 0300: 8086:3e91
0000:00:12.0 Class 1180: 8086:a379
0000:00:14.0 Class 0c03: 8086:a36d
0000:00:14.2 Class 0500: 8086:a36f
0000:00:16.0 Class 0780: 8086:a360
0000:00:17.0 Class 0106: 8086:a352 [vmhba0]
0000:00:1b.0 Class 0604: 8086:a32c [PCIe RP[0000:00:1b.0]]
0000:00:1f.0 Class 0601: 8086:a308
0000:00:1f.4 Class 0c05: 8086:a323
0000:00:1f.5 Class 0c80: 8086:a324
0000:00:1f.6 Class 0200: 8086:15bb [vmnic0]
0000:01:00.0 Class 0108: 144d:a808 [vmhba1]

Daarna handmatig toevoegen aan passthru.map:

# Cannon Lake PCH-H AHCI Controller
8086 a352 d3d0 false

Reboot en daarna werkt toggle passthrough :)

[ Voor 26% gewijzigd door Pauwl op 27-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowbro-M
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-10-2023
De flings pagina bestaat niet meer??
Zoals voor de usb en community nic drivers?

https://flings.vmware.com/usb-network-native-driver-for-esxi
https://flings.vmware.com...etworking-driver-for-esxi

Redirect naar: https://developer.vmware.com/samples

Maar kan de drivers daar niet meer vinden.
Iemand een idee wat er aan de hand is of waar ik de pagina kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-06 20:51
Snowbro-M schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:

Klopt, dit is onderdeel van de overname door Broadcom.
Het is aangekondigd, maar niet heel ruim van te voren.
Sommige Flings zijn elders op het web terug te vinden, anders kan je altijd de volgende pagina proberen: https://archive.org/download/flings.vmware.com

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:37

3DDude

I void warranty's

Snowbro-M schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:

Zie ook
https://williamlam.com/2023/10/vmware-flings-update.html

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowbro-M
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-10-2023
Thx. Gelukkig nog kunnen vinden wat ik nodig had. Maar best balen om te lezen dat ze hiermee gestopt zijn.

Nu maar hopen dat ze het Flings programma in de toekomst weer leven in gaan blazen.

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 20:40
ik weet niet of ik de vraag mag stellen maar ik weet niet zo goed waar anders op dit moment. Ik draai sinds 2017 een esxi server op basis van een supermico bord. Super stabiel en super goed. Nu heb ik een SSDm2 er op zitten waar mijn Vm's op staan. Ik zit er over te denken deze te vervangen want na bijna 6 jaar kan deze wel eens gaan omvallen. welke SSD m2 raden jullie aan? WDred? samsung pro? 1tb is voldoende op het moment. (helaas maar 1ssd m2 slot anders had ik er een raid oplossing van kunnen maken)

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02:23
buell schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:34:
ik weet niet of ik de vraag mag stellen maar ik weet niet zo goed waar anders op dit moment. Ik draai sinds 2017 een esxi server op basis van een supermico bord. Super stabiel en super goed. Nu heb ik een SSDm2 er op zitten waar mijn Vm's op staan. Ik zit er over te denken deze te vervangen want na bijna 6 jaar kan deze wel eens gaan omvallen. welke SSD m2 raden jullie aan? WDred? samsung pro? 1tb is voldoende op het moment. (helaas maar 1ssd m2 slot anders had ik er een raid oplossing van kunnen maken)
Waarom is een SSD na zes jaar opeens minder betrouwbaar dan op dag één?
NVMe SSDs kun je niet zomaar in RAID zetten. Zeker niet met ESXi. Daar heb je extra hardware voor nodig.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
buell schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:34:
beter hardware upgraden en een raid pakken ipv nieuwe SSD tenizij je backup ijzersterk is en de data niet-kritiek is

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-06 13:30
Ik zit met een vreemd probleem met mijn ESX 7.0. Ik draai al jaren een Pfsense VM, maar sinds enkele weken verlies ik de connectie met zowel het lokale netwerk als met het internet. Ik moet dan de ESX server herstarten door de stroom te onderbreken. Het werkt dan terug zonder problemen tot enkele dagen later, maar ondertussen is het verergerd van 1x/dag naar om de paar uur.

De Pfsense VM is als volgt ingesteld; één NIC van de externe netwerkkaart is ingesteld als WAN en is verbonden met de modem, een andere NIC als LAN en van daar gaat er een kabel naar de switch.
Ik heb nog een andere virtuele switch en port group 'VM Management group' die gekoppeld is aan de on-board NIC en is bedoeld om te kunnen connecteren met de server wanneer er geen netwerk is.
Ik heb als test eens deze port group gekoppeld aan de Pfsense VM met de bedoeling dat de server dan benaderd kan worden via de on-board NIC, maar het vreemde is dat het lokale netwerk toch niet bereikbaar is.
Ik heb eens kunnen connecteren met de ESX server toen ik opnieuw mijn internet connectie kwijt was en toen zag ik bij enkele uitgeschakelde VM's de status 'Invalid' staan en kon ik niet connecteren met de datastore. Enkele minuten later was de ESX server (en het lokale netwerk) ook niet meer bereikbaar.
Dit heb ik toch al iedere keer kunnen reproduceren, dus ik vermoed dat het probleem ergens anders ligt dan bij de netwerkkaart.

Dit weekend heb ik de ESX server eens opnieuw geïnstalleerd op een andere SSD en toen was het probleem weg voor een paar dagen, maar sindsdien is het probleem terug en frequenter.

Ik heb al eens de logs bekeken, maar ik vind weinig terug dat er iets verkeerd gelopen is. Enkel dat de server herstart werd. Ik heb in het verleden ook al eens een probleem gehad met de SSD en toen was het opgelost door de driver up te daten, maar ik zou het vreemd vinden als het deze keer door dit opgelost zal worden. Het draait al jaren zonder problemen.

Nog iets dat ik kan doen of wordt het tijd voor een nieuwe ESX server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:44
Misschien plaats ik dit op de verkeerde plek, maar weet iemand wat de toekomst is van ESXi free, nu broadcom VMWare overgenomen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:06

Ethirty

Who...me?

Dat weet denk ik niemand aangezien zelfs distributeurs en klanten verrast worden door alle wijzigingen die ze doorvoeren zonder duidelijke plannen wat daarvoor in de plaats komt ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
gwabber schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:13:
Misschien plaats ik dit op de verkeerde plek, maar weet iemand wat de toekomst is van ESXi free, nu broadcom VMWare overgenomen heeft?
einde verhaal als ik dit mag geloven

https://borncity.com/win/...-of-the-free-esxi-server/

"As far as I can see, is ESXi free license is also dead. ESXi is called now VMware vSphere Hypervisor, and that product is mentioned above. This product will be discontinued in the paid version. I assume that the free version of ESXi will therefore also be discontinued."

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Zwelgje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:27:
[...]

einde verhaal als ik dit mag geloven

https://borncity.com/win/...-of-the-free-esxi-server/

"As far as I can see, is ESXi free license is also dead. ESXi is called now VMware vSphere Hypervisor, and that product is mentioned above. This product will be discontinued in the paid version. I assume that the free version of ESXi will therefore also be discontinued."
Thanks voor je antwoord! Wel echt jammer. Ik ben zelfs nog bereid om te betalen voor een single user, of wellicht een homelab fee, maar dat zullen ze ook wel niet introduceren...

Ik flirt al een tijdje met XCP, wellicht toch maar eens volledig gaan migreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Broadcom lijkt precies te gaan doen waar vele vooraf voor gewaarschuwd hebben.

Maar vSphere, NSX, ik zie in ieder geval het hele platform beven en (grote) datacenters worden zenuwachtig.

maar goed, time will tell..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
idd.. heel zonde van een prachtig product. Ondanks dat Proxmox en XCP mooie alternatieven zijn, kunnen ze niet tippen aan VMWare. Jammer dat Broadcom het zo de nek omdraait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 21:57
Laatste updates van ESX7.0 geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:21
gwabber schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Thanks voor je antwoord! Wel echt jammer. Ik ben zelfs nog bereid om te betalen voor een single user, of wellicht een homelab fee, maar dat zullen ze ook wel niet introduceren...

Ik flirt al een tijdje met XCP, wellicht toch maar eens volledig gaan migreren...
Vmware heeft een homelab licentie programma tegen betaling. VMUG advantage membership. Ik ken de specifieke voorwaarden niet.

Op de Veeam fora is er een voorzichtige discussie door het management om te horen indien er animo is voor compatibiliteit van Veeam met Proxmox. Als Veeam dat zou ondersteunen lijkt het mij een enorme springplank voor SMB/KMO/MKB en misschien wel enterprise.

[ Voor 18% gewijzigd door GoBieN-Be op 22-01-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@GoBieN-Be dat ziet er wel interessant en heel leerzaam uit! Daar ga ik eens naar kijken als Broadcom een ei heeft gelegd over de toekomst van VMUG.

Ben wel wat huiverig om te migreren. Proxmox voelt niet natuurlijk aan en XCP-NG heeft weer geen fatsoenlijke usb passthrough...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Rolfie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:52:
Laatste updates van ESX7.0 geinstalleerd?
Jazeker. Heb de licentie van 8 ook al uit mijn account gehaald, maar nog niet gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Mijn thuis server draait al een hele tijd op ESXi 8. Nu dus kijken naar alternatieven.
Enige alternatief met een micro-kernel / minimal attack service is het oude Xen.
Maar de "fat" hypervisors zoals XCP-ng / Proxmox lijken nu veel populairder. Ik ben er een beetje wary van.

Ik draai nu mijn firewall (OPNSense) bovenop ESXi, maar dat heeft wel security implications. Om dan OPNSense boven een fat hypervisor te gaan draaien voelt niet goed.... Veel te groot attack surface...

Dan toch naar een onvriendelijk alternatief als FreeBSD + bhyve?

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 23-01-2024 17:05 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
_eLMo_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:04:
Mijn thuis server draait al een hele tijd op ESXi 8. Nu dus kijken naar alternatieven.
Enige alternatief met een micro-kernel / minimal attack service is het oude Xen.
Maar de "fat" hypervisors zoals XCP-ng / Proxmox lijken nu veel populairder. Ik ben er een beetje wary van.

Ik draai nu mijn firewall (OPNSense) bovenop ESXi, maar dat heeft wel security implications. Om dan OPNSense boven een fat hypervisor te gaan draaien voelt niet goed.... Veel te groot attack surface...

Xen noem je minimaal maar XCP-ng dan weer niet :? beide zijn Xen based hypervisors.

en wat is er 'fat' aan Proxmox? wat feitelijk gewoon linux is met een kernel module (KVM) of doel je er op dat de management interface op de host zelf draait?

ik heb hier OPNsense op Proxmox maar dan met de netwerkkaarten in 'passthrough' zodat traffic niet door de interfaces van de hypervisor hoeft te gaan. ook een stukje risicomanagement

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 23-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ja, ik heb ook de NICs gepassthroughed naar OPNSense. Op 1 na voor de management interface van ESXI die ik (alleen wanneer nodig) even fysiek in patch.

Proxmox draait niet (alleen) bovenop de Linux kernel maar bovenop Debian. Een complete linux distro dus, met alle attack surface van dien.

XCP-ng is ook wat dikker met bv cent-os package manager. Maar al beter dan Proxmox idd.

[ Voor 46% gewijzigd door _eLMo_ op 23-01-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:04:

Goed moment om je firewall terug naar hardware te migreren. Geeft de minste downtime en de kleinste attack surface.

Qua ESXi alternatief hoor ik consistent goede verhalen over proxmox. Het schijnt ook mogelijk te zijn om VMs te converteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

wian schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Goed moment om je firewall terug naar hardware te migreren. Geeft de minste downtime en de kleinste attack surface.
Dat is schijnveiligheid. Mikrotik RouterOS draait onderhuids ook op de Debian kernel. Waarom een extra partij tussen jou en security updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
wian schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Qua ESXi alternatief hoor ik consistent goede verhalen over proxmox. Het schijnt ook mogelijk te zijn om VMs te converteren.
en dan vendor-locked-in worden bij zo'n leverancier die na 3 jaar zegt dat je maar nieuwe hardware moet kopen omdat er geen updates meer komen.

nope, daarom ben ik juist gestopt met hardware en draai ik OPNsense of een andere 'tool' als een VM op een hypervisor zodat ik die vrijheid heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar wat is nu het issue met een virtuele firewall op ESX? Proxmos etc..?

Welke attack vector creëer je? Zonder dat iemand toegang heeft tot je host dan met name, want in (eigen) DCs is dat ook volgens security protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Dat is schijnveiligheid. Mikrotik RouterOS draait onderhuids ook op de Debian kernel. Waarom een extra partij tussen jou en security updates?
Die snap ik niet. Als je de hypervisor schrapt heb je juist een partij minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Zwelgje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:46:
[...]

en dan vendor-locked-in worden bij zo'n leverancier die na 3 jaar zegt dat je maar nieuwe hardware moet kopen omdat er geen updates meer komen.

nope, daarom ben ik juist gestopt met hardware en draai ik OPNsense of een andere 'tool' als een VM op een hypervisor zodat ik die vrijheid heb
Ga je die hyper visor zonder hardware draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:

Welke attack vector creëer je? Zonder dat iemand toegang heeft tot je host dan met name, want in (eigen) DCs is dat ook volgens security protocollen.
Het is in de praktijk niet vaak een probleem maar hypervisors hebben ook vulnerabilities bovenop evt kwetsbaarheden in de firewall software. Ben met je eens dat het vooral een theoretisch probleem is. Groter probleem zijn configuratie fouten die makkelijker te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
wian schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:09:
[...]

Ga je die hyper visor zonder hardware draaien?
off the shelf x86/x64 based hardware, kan ik elke/dag/week/maand zo vervangen door iets anders en dan blijft de configuratie gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Vorkie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:

Bhyve op OpenBSD support bijvoorbeeld geen PCIe passthrough vanwege vulnerabilities.

Meer software = meer attack surface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er iemand die recent z'n 7.0 licenties heeft omgezet naar een 8.0 licentie? Ik wil in principe op m'n werk naar 8.0 omdat het nog in de licentievoorwaarden zit, of zat iig, maar met de gekke dingen waar Broadcom mee bezig is vraag ik mij af of dat nog wel kan of gaat werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 21:45
Weet niet of wij echt omgezet hebben maar ter preventie hebben wij alvast esxi8 keys gegenereerd en offline opgeslagen 😝

Vcenter zit al een tijdje op 8. De hosts gaan over 3 maanden beginnen.

Verder is de verwachting dat er voor ons niet heel veel gaat veranderen. We blijven gewoon partner is de verwachting

[ Voor 23% gewijzigd door Aschtra op 24-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat vroeg ik mij ook nog af. Wanneer je je licentie keys omzet naar een volgende versie staat er dat je de oude niet meer mag gebruiken. Althans, wat ik even zo herinner van wat ik zag toen ik dat bij m'n vorige werkgever deed. Geen idee of er een controle op zit, zag in de comments op de FP dat er geen online check is op gebruik van licenties, maar ben wel benieuwd hoe het precies weet dat er 10 van de 10 cores een licentie hebben, tenzij het in vCenter zelf zit en nergens anders.

Op m'n werk hebben we sowieso 2 beperkingen om 8 te kunnen gebruiken:
- de hosts gebruiken sd kaartjes en dat is deprecated/bad practise tegenwoordig;
- onze DR oplossing naar een off-site locatie ondersteund t/m vm versie 19, vSphere 8 bied 20 en 21 aan.

Voor dat laatste is het puur bij het aanmaken van een VM welk compatibility level je kiest. Dus zelfs met vSphere 8 kunnen we bij vm level 19 blijven zonder direct een probleem te veroorzaken met onze DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
Hero of Time schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:42:
- de hosts gebruiken sd kaartjes en dat is deprecated/bad practise tegenwoordig;
Werkt, alleen wel even doorduwen tijdens de installatie dat je akkoord gaat dat het officieel niet gesupport wordt. Zelfde voor de HPE USB Raid 1 sticks (die ik heb in m'n homelab). Enige nadeel is dat wanneer je support nodig hebt ze eerst zullen melden dat je compliant moet zijn met de VMware HCL en anders je ticket wordt gesloten. Ik ga zelf de sticks vervangen voor een NVMe zodat ik ook m'n logs daar kan bewaren.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53
Uberprutser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Werkt, alleen wel even doorduwen tijdens de installatie dat je akkoord gaat dat het officieel niet gesupport wordt. Zelfde voor de HPE USB Raid 1 sticks (die ik heb in m'n homelab). Enige nadeel is dat wanneer je support nodig hebt ze eerst zullen melden dat je compliant moet zijn met de VMware HCL en anders je ticket wordt gesloten. Ik ga zelf de sticks vervangen voor een NVMe zodat ik ook m'n logs daar kan bewaren.
Maar waarom niet de vendor even bellen voor een paar SATA boot SSDs? En in een homelab kun je dat zo zelf even doen, maar daar is inderdaad een dode SD kaart niet echt een probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 26-01-2024 16:40 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag de licenties maar bijgewerkt naar 8. Zag een Reddit post van een paar dagen terug dat het schijnbaar nog kan tot 2 feb. En hoewel je officieel niet meer compliant bent als je de oude licenties blijft gebruiken ipv ze op korte termijn uitfaseren, zal het nog gewoon blijven werken. Gaan ze echt zeiken, dan gooien we het op het idiote gedoe van Broadcom vorige maand. :P

Het upgraden naar vSphere en vCenter 8 stond al op mijn todo lijstje met projecten voor dit jaar. En 1 host wilde ik al opnieuw installeren met fysieke schijven om onze management server op te draaien, dat is nu een fysieke install ipv VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik heb een vswitch met daarin twee portgroups, de vswitch heeft een fysieke netwerkpoort als uplink (trunk) naar de rest van het netwerk. Graag zou ik beide portgroups nog een eigen fysieke netwerkpoort willen geven, noem het een untagged switchport. Kan dat?

vmnic0: Uplink/Trunk vswitch0
vmnic1: access/untagged portgroup 1
vmnic2: access/untagged portgroup 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je moet dan aparte vSwitches maken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat is net niet de bedoeling. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
Van de week de Security en Hardening V8 guide doorgenomen. Niet zo heel veel veranderingen tegenover 7 dus was er snel doorheen. Paar nieuwe punten zitten nu in het acceptatie proces. Paar nieuwe punten nemen we mee, volgende week de code schrijven voor de automatisering.

Daarna Driver en Firmware bundles afstemmen met HPE en dan kunnen we gaan testen met installatie van VMware 8 U1. Dinsdag bouw ik daarvoor een fysieke test bak in.
Verwacht begin maart te gaan upgraden. Alle hosts zullen een verse installatie krijgen zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Maar waarom niet, want dat is hoe je het voor mekaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
GoBieN-Be schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Maar waarom niet, want dat is hoe je het voor mekaar krijgt.
Als ik beide portgroups in een aparte vswitch stop kunnen ze niet meer gebruik maken van de reeds bestaande uplink/trunk op de originele vswitch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-i7GkAoNdvCSUSLdvt6eo_IdiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HQ1vo2srSPRcoXMiWuF7NrQ.png?f=fotoalbum_large

Ik wil dat beide portgroups bereikbaar zijn via de gezamelijke vmnic0 en ieder voor zich via hun eigen vmnic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 15:42
Zijn er meer mensen die sinds 1 Februari traagheid ervaren met het deployen van VM's via templates of het clonen?
We draaien meerdere Vcenters.
En in alle vcenters begint het deployen prima. Binnen een minuut zitten we op de 94%.
Als we dan op storage kijken zien we ook keurig alle files staan.
Maar daarna staan we 30/45 minuten op 94%.
En dan finished hij wel netjes.
Alleen zien we in de tasks van de template de volgende error : Failed to clone state on extension vService Manager

Alle services op vcenter en op alle ESXi machines zijn gezond.
Heb nog niet iets gevonden via google of vmware.
Er loopt al een call ondertussen bij vmware. (gelukkig hadden we net voor de overname een nieuw contract met vmware)

Was alleen nu erg benieuwd of meer mensen dit tegen waren gekomen ondertussen.

Vcenters en ESX allemaal 8.
en alle storage waar vm's op leven zijn VSAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
The issue affects VMware vSphere vCenter 8 U2, build 22617221. The quick workaround for this issue was to restart the vService Manager service. After the vService Manager service restart, everything is fast again.
Ik vind alvast iemand met gelijkaardig probleem en workaround.
https://kallesplayground....tension-vservice-manager/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
nieuws: Broadcom stopt met gratis hypervisortool VMware ESXi

Het moment waarvan we allemaal wisten dat het eraan zat te komen is nu toch echt daar... ;(
Binnenkort m'n thuisserver maar ombouwen naar Proxmox.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-06 11:36
ThinkPad schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:58:
End Of General Availability of the free vSphere Hypervisor (ESXi 7.x and 8.x) (2107518)

Het moment waarvan we allemaal wisten dat het eraan zat te komen is nu toch echt daar... ;(
Binnenkort m'n thuisserver maar ombouwen naar Proxmox.
Mag je nog wel thuis de gratis versie legaal draaien? En is de laatste gratis versie nog ergens te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat je nu hebt draaien zal wel blijven werken, maar je krijgt geen updates meer. Vanwege security is dat onwenselijk.

En nee, meen op Reddit te hebben gelezen (/r/homelab) dat de gratis versie al eventjes niet meer te downloaden was. Werden ook geen keys voor de gratis versie meer uitgegeven dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-06 11:36
ThinkPad schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:10:
Wat je nu hebt draaien zal wel blijven werken, maar je krijgt geen updates meer. Vanwege security is dat onwenselijk.

En nee, meen op Reddit te hebben gelezen (/r/homelab) dat de gratis versie al eventjes niet meer te downloaden was. Werden ook geen keys voor de gratis versie meer uitgegeven dacht ik.
Mijn ESXi bak draait in mijn interne netwerk, niet exposed. Dan valt het wel mee denk ik qua security.
Maar wel een mooi stimulans om proxmox eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
https://kb.vmware.com/s/article/2107518

Along with the termination of perpetual licensing, Broadcom has also decided to discontinue the Free ESXi Hypervisor, marking it as EOGA (End of General Availability).

vaarwel, mooie tijden gehad ;w

edit: ruk, was al gepost :X :>

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 13-02-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
Red devil schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Mijn ESXi bak draait in mijn interne netwerk, niet exposed. Dan valt het wel mee denk ik qua security.
Maar wel een mooi stimulans om proxmox eens te proberen.
afgelopen mei (zag al een bui hangen) de move gemaakt van ESXi naar Promox.

nooit meer omgekeken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik wacht op Veeam om te kunnen switchen.

• Froos
  • Laatst online: 30-05 18:12
Zijn hier mensen die een VMUG Advantage abbo hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:52
Froos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:14:
Zijn hier mensen die een VMUG Advantage abbo hebben?
Ja die heb ik al een tijdje. Wil je er iets over weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

zeker dat blijft nog wel ff'tjes denk ik.
kost me 160 dollar per jaar ofzo.
Zijn de kosten niet om alles te kunnen draaien. (soms wel beperktere versies met horizon vooral maargoed).

ben bezig met Nutanix trouwens ^_^

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 16-02-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Laatst online: 30-05 18:12
leander-s schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:20:
[...]

Ja die heb ik al een tijdje. Wil je er iets over weten?
De licenties die je krijgt, zijn termbased voor 1 jaar, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
Froos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:05:
[...]

De licenties die je krijgt, zijn termbased voor 1 jaar, toch?
Ja dat klopt, en daarnaast hebben ze vaak nog een restrictie in de hoeveelheid processoren en cores die gebruikt mogen worden. Voornamelijk om te voorkomen dat je ze gaat inzetten bij je werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

leander-s schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ja dat klopt, en daarnaast hebben ze vaak nog een restrictie in de hoeveelheid processoren en cores die gebruikt mogen worden. Voornamelijk om te voorkomen dat je ze gaat inzetten bij je werkgever
32 sockets was het dacht ik dus dat is prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoi allemaal. Ik mede-organiseer een user group event voor de VMware community in Nederland. Mag ik dat hier promoten? Ik wil niet iets doen wat tegen de regels is, dus post de link nog even niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
XBWillem schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:53:
Hoi allemaal. Ik mede-organiseer een user group event voor de VMware community in Nederland. Mag ik dat hier promoten? Ik wil niet iets doen wat tegen de regels is, dus post de link nog even niet. :)
Ik zou de frontpage redactie een mail sturen, dan heb je een nieuwsartikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
jadjong schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Ik zou de frontpage redactie een mail sturen, dan heb je een nieuwsartikel.
Dankjewel, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik draai momenteel op ESXi-8.0U2-22380479-standard die uit 2023 is. Ik zag op https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-8.0.0.html (handige site trouwens) dat er updates beschikbaar zijn.

Maar ik ben even in de war welke versie ik nou moet installeren :? Update 2b of 1d ?
VMware zegt zelf: "Updates from ESXi 8.0 Update 1d to 8.0 Update 2 might expose your vSphere system to security vulnerabilities, because this is considered a back-in-time update. "

Update 1d dus installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
ThinkPad schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:49:
Ik draai momenteel op ESXi-8.0U2-22380479-standard die uit 2023 is. Ik zag op https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-8.0.0.html (handige site trouwens) dat er updates beschikbaar zijn.

Maar ik ben even in de war welke versie ik nou moet installeren :? Update 2b of 1d ?
VMware zegt zelf: "Updates from ESXi 8.0 Update 1d to 8.0 Update 2 might expose your vSphere system to security vulnerabilities, because this is considered a back-in-time update. "

Update 1d dus installeren?
Update 1d is een securityrelease om kwetsbaarheden op te lossen in de virtuele usb-controllers. 8.0u2b is een patch voor de grotere versie update 2. Deze heeft dezelfde securityfixes ingebakken als 8.0u1d. Dus je kan eigenlijk beide updates gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
Toevoeging: de verwarring kan ontstaan door de bewoording van VMware. Ze doelen hiermee dat je niet van update 1d naar 8.0u2 RTM moet gaan. Dit is dan de back in time upgrade. 8.0u2d is nieuwer en is daardoor de meest recente patchrelease van de update 2 release train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, dan ga ik 2b installeren :)

Edit: ik zie het nu bij nader inzien ook in de release notes staan: "If you do not plan to update your environment to ESXi 8.0 Update 2b (build # 23305546), use 8.0 Update 1d to update your ESXi hosts of version 8.0 Update 1c (build # 22088125) and earlier with these security fixes. The supported update path from 8.0 Update 1d is to ESXi 8.0 Update 2b or later."

Edit2: Gelukt. Liep wel tegen een 'MemoryError' aan, maar dat is met deze instructies gelukt (memory limit van 300MB naar 500MB verhogen).

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 21:54
Heeft er iemand ervaring met Cloud-init i.c.m. VMWare? Gaat om VMware ESXi 8.0.2, ik heb

Ik heb uiteraard het volgende geprobeerd:
https://kb.vmware.com/s/article/82250

Ik probeer een template te maken voor Ubuntu 22.04, maar zelfs een Basis user aanmaken lijkt VMWare niet op te pakken. Ik gebruik als image de volgende: jammy-server-cloudimg-amd64.ova van https://cloud-images.ubuntu.com/jammy/current/

Wanneer ik een nieuwe machine aanmaak, dan start Ubuntu "gewoon" op, echter hij doet helemaal niks met mijn Cloud-init die ik via VMWare heb toegevoegd.

Misschien doe ik iets verkeerds? Maar ik heb van alles geprobeerd, maar op de een of andere maar krijg ik het niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Vraagje.
Wij hebben momenteel een VCenter Cluster met Intel CPU hosts. Nu komen er nieuwe hosts met AMD CPUs.
In het cluster wordt geen gebruik gemaakt van DRS of HA.

Kan ik de AMD hosts in hetzelfde cluster zetten als de Intel hosts? Online vind ik veel info over EVC maar dat is hier niet van toepassing.

Even los van of het best practice is. Het is een cluster wat handmatig beheerd moet worden dus als er gevmotioned moet worden voor onderhoud gaan de desbetreffende VMs ook uit.

1. Kan ik dus een mixed vendor cluster hebben. Zonder DRS, Vmotion en HA.
2. In dien dit kan, kan ik offline vmotionen nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Aschtra, idd, geen probleem. Je kan live vMotion doen tussen dezelfde CPUs in het cluster en zoals je zelf al door had uitschakelen als je van Intel naar AMD of andersom gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Top dankjewel. Betreft security firewall appliances dus die kunnen niet live vmotion. Nu ook al niet vinden ze niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ja, dat kan de routering wat in de war schoppen. Voor een normale VM niet zo'n issue, maar een firewall/networking appliance kan het wel een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
ThinkPad schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:10:

Ik vond net ten tijde van het nieuws (en na aankoop/config NUC) dat ze er mee ophielden
nieuws: Broadcom stopt met gratis hypervisor VMware ESXi
een site met elke mogelijk ESXi versie.
Kan ik die dingen nog gebruiken of toch maar best gelijk Proxmox beginnen leren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OGv9sz4rS4q39KGOwx-1VciLHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1PlSZQeygyoCIs8NPyYtaey7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Ik vond nog deze interessante link met info en wat er nog gratis te gebruiken valt
https://williamlam.com/20...m-support-portal-bsp.html
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste