• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 15:27
(Probeer) Eerst even een backup maken, er zijn een aantal Linux Live CD's die VMFS (readonly) supporten.

[Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 24-08-2021 13:07]

Even niets...

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 13:20
FireDrunk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:07:
(Probeer) Eerst even een backup maken, er zijn een aantal Linux Live CD's die VMFS (readonly) supporten.
Ik had gelukkig GhettoVCB draaien, dus heb nog VM backups van gisteren.

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

loyske schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:46:
Iemand bekend met het volgende?

Intel NUC draait jaren (bijna 5 jaar) stabiel ESXi op een Samsung 960 EVO NVMe SSD.
Sinds vannacht in de SSD echter niet meer beschikbaar als datastore.
In de BIOS zie ik de schijf nog wel. Na een reboot is de schijf weer zichtbaar in ESXi, maar nadat er data gebruikt wordt, verdwijnt hij weer.

Is deze SSD stuk? Kan hij volgelopen zijn doordat ik geen TRIM gebruik?
Tips van zaken die ik nog kan checken?
Toen er op mijn NUC nog Windows 2008 R2 draaide was die soms ook ineens de SSD kwijt en na een reboot was die er weer. Maar een aantal dagen later was weer hetzelfde aan de hand. Toen de SSD vervangen voor een nieuwe en sindsdien geen problemen meer mee gehad. Draait nu al ruim twee jaar probleemloos ESX 6.7.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• ComTech
  • Laatst online: 14:08
Ik heb de laatste tijd ineens dat m'n server met ESXi-6.7.0-20190802001 de UI niet te bereiken is.
Of het inloggen duurt gigantisch lang en gaat traag, de hele UI is dan ook traag met alles.
Maar soms gaat het ook ineens weer prima.
De VM's draaien nog gewoon prima door zonder vertraging.
Ik heb wel wat log's doorgenomen maar zou niet weten waar ik naar zou moeten kijken.
Iemand tips?

MacBook Pro 14" M1  iPhone 13 Pro Max  Apple Watch Series 6

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Verbinding tussen esxi en de DNS server gechecked?

I'm a photographer, not a terrorist

• FireDrunk
@ComTech draaien je OS en de VM's op dezelfde storage? (Lokale SSD / HDD?)

Even niets...

• ComTech
citruspers schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:21:
Verbinding tussen esxi en de DNS server gechecked?
Ik benader de ui gewoon via intern ip adres dan heeft een DNS server er toch niks mee te maken?
Heb er ook niks aan veranderd het heeft altijd goed gewerkt.
FireDrunk schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:20:
@ComTech draaien je OS en de VM's op dezelfde storage? (Lokale SSD / HDD?)
Heb 1 NVMe datastore waar alle VM's op draaien en de AHCI controller word via passthrough doorgegeven aan een VM.

Net na een poosje in de UI zitten browsen kreeg ik de volgende error en werd ik uitgelogd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Cause: Possibly unhandled rejection: {}
Version: 1.33.4
Build: 14093553
ESXi: 6.7.0
Browser: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/92.0.4515.159 Safari/537.36

Exception stack:

TypeError: Cannot set property 'values' of undefined
    at https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:355:17638
    at Object.q [as forEach] (https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:322:21203)
    at https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:355:17523
    at https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:324:23176
    at m.$digest (https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:324:28780)
    at https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:324:30503
    at e (https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:323:10071)
    at https://192.168.178.155/ui/scripts/main.js:323:11522

Rare is soms gaat alles gewoon snel en ineens reageert het nergens meer op.
Druk ik bijvoorbeeld op een VM komt er gewoon 0 reactie niets.

• citruspers
ComTech schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:13:

Ik benader de ui gewoon via intern ip adres dan heeft een DNS server er toch niks mee te maken?
Heb er ook niks aan veranderd het heeft altijd goed gewerkt.
In theorie niet inderdaad, maar ik heb vaker gezien (niet alleen binnen esxi) dat DNS maar al te makkelijk vage timeouts en dergelijke veroorzaakt.

Waar draait je OS op? Als dat een USB device is is die misschien de geest aan het geven (ondanks dat esxi vziw het meeste in RAM probeert te laden).

• ComTech
citruspers schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

In theorie niet inderdaad, maar ik heb vaker gezien (niet alleen binnen esxi) dat DNS maar al te makkelijk vage timeouts en dergelijke veroorzaakt.

Waar draait je OS op? Als dat een USB device is is die misschien de geest aan het geven (ondanks dat esxi vziw het meeste in RAM probeert te laden).
Op een USB stick en die is al een paar jaar oud dat is natuurlijk makkelijk even te proberen door een nieuwe te plaatsen. (De oude even klonen).

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

StarWing

Huh ?!?

Heeft er iemand ervaring met GhettoVCB ? Ik heb dit geïnstalleerd, maar het script werkt maar de helft van de tijd.

Het commando faalt bij het aanroepen van de vmkfstools.
Indien ik het aangeroepen commando zelf invoer krijg ik de fout "failed to lock the file".
Het rare is dat indien ik het script meerdere keren probeer na elkaar, het soms wel goed gaat.

Ik heb reeds geprobeerd om enkele instellingen aan te passen, maar ik krijg het niet werkend? Iemand een idee ?

Page intentionally left blank.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 13:20
FireDrunk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:39:
Reclaiming timeout, klinkt alsof een TRIM operatie te lang duurt...
Je zou de SSD eens met een linux live cd kunnen trimmen, maar het linkt alsof het ding aan het sterven is.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb op betreffende SSD probleemloos Ubuntu kunnen installeren.
Maar binnen ESXi 7.0 blijft er een timeout komen voor deze SSD. Zelfs als ik van scratch begin op ESXi 7.0U2. Snap er echt niks van |:(

• DragonZeal
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 21:36
Welke 10G netwerkkaarten kunnen jullie aanraden voor een Home Lab op ESXi 7.0 U2?
Er is zoveel keus op de refurbished markt.

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:24
DragonZeal schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:25:
Welke 10G netwerkkaarten kunnen jullie aanraden voor een Home Lab op ESXi 7.0 U2?
Er is zoveel keus op de refurbished markt.
Intel schijnt compatibel te zijn, als je het zeker wilt weten, er zijn hier builds geweest en er is een lijst te vinden op de VMware site.

• jzegers
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb recentelijk via werk een HP ProDesk 400 G3 SFF gekregen om mee te hobbyen en ik ben aan het kijken naar een netwerkkaart die compatibel is met ESXI 7, weet iemand een goedkope 2x/4x RJ45 PCI x1 of x16 kaart die compatibel is? Via bijv. serverhome.nl zie ik wel enkele, maar de meeste zijn x4.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:45
vraag ?

hoe belangrijk is het om de updates van Exsi te instaleren heb nu 7.0u 2 zag dat er nu 7.0u2c is
en hoe groot is de kans dat dat fout gaat

ik heb het nu een maand of 4 draaien dus wordt dan de eerste keer

[Voor 34% gewijzigd door vonkkie op 10-09-2021 17:19]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vonkkie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:17:
vraag ?

hoe belangrijk is het om de updates van Exsi te instaleren heb nu 7.0u 2 zag dat er nu 7.0u2c is
Er draaien er nog vele op 5.5 dus tja :-)

Als het kan, gewoon doen, anders later een keertje

• vonkkie
@Vorkie

ja dat viel mij ook op op diverse forums daarom de vraag

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

vraag ?

Ik installeer de patches meestal een paar dagen na release op mijn homelab. En een tijdje later volgen de hosts op de zaak.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:36
vraag ?

security updates zijn altijd belangrijk, kans dat het fout gaat is minimaal. wel altijd eerst even in je homelab testen alvorens prod te updaten

A wise man's life is based around fuck you

• vonkkie
Zwelgje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:01:
[...]

security updates zijn altijd belangrijk, kans dat het fout gaat is minimaal. wel altijd eerst even in je homelab testen alvorens prod te updaten
Ik heb geen homelab alleen mijn thuis servertje

• Zwelgje
vonkkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:01:
[...]

Ik heb geen homelab alleen mijn thuis servertje
Nested Virtualization, ESXi draaien in ESXi. kan je alles testen

• vonkkie
Zwelgje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:02:
[...]

Nested Virtualization, ESXi draaien in ESXi. kan je alles testen
In exsi een vm maken waar exsi op staat bedoel je kan dat ?

• tuxie6
Ja vonkkie dat kan.
Je kunt dan alles veilig uitproberen door er snapshots van te maken.

• Zwelgje
vonkkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:58:
[...]

In exsi een vm maken waar exsi op staat bedoel je kan dat ?
inderdaad dat ja.

https://www.altaro.com/vm...-easier-than-ever-before/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:22

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
StarWing schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:09:
Heeft er iemand ervaring met GhettoVCB ?

[...]
Vroeger wel gebruikt. Daarna overgestapt op 'xsi-backup'. Misschien heb je daar nog wat aan:

ThinkPadd in "Het grote ESXi/vSphere Topic"
ThinkPadd in "Het grote ESXi/vSphere Topic"

Tegenwoordig gebruik ik Veeam Backup & Replication Community Edition, dat werkt ook prima en heb ik helemaal geen omkijken naar, je zult alleen een Windows omgeving moeten hebben waar de applicatie op kan draaien. Ik heb er een VM voor ingericht.

De backups laat ik via NFS wegschrijven naar m'n Synology NAS. Het werkt alleen niet met ESXi Free, als ESXi in trial draait werkt het wel.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:06
Hallo,

Ik heb hier een ESXI 7 server draaien met daarop o.a. een paar Windows 10 VM's. Deze Windows VM's worden voornamelijk gebruikt via MS RDP in 4K scherm resolutie voor wat simpel office werk, browsen, mail, YouTube. Dit gaat op zich redelijk maar snel is het zeker ook niet.

Nu wil ik op 1 of 2 van die VM's applicaties gebruiken die grafisch meer vragen. Denk aan FreeCAD en Lightroom Classic.

Mijn vragen:
  • Hoe kan ik de algemene RDP ervaring verbeteren voor alle Windows VM's? Andere RDP software, tips?
  • Aangezien ik voor vGPU (SR-IOV) een nier zal moeten verkopen, zie ik enkel een GPU in pass-through als oplossing. Ik denk dat ik nog plek heb voor 2 GPU's dus dan kan ik max twee VM's daarvoor configureren. Nadeel is wel dat snapshots niet meer online werken en volgens mij dan ook VEEAM backup niet meer. Welke GPU kunnen jullie aanraden?

• DragonZeal
Je zou Parsec eens moeten proberen.

• DragonZeal
RJVG schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:07:
Hallo,

Ik heb hier een ESXI 7 server draaien met daarop o.a. een paar Windows 10 VM's. Deze Windows VM's worden voornamelijk gebruikt via MS RDP in 4K scherm resolutie voor wat simpel office werk, browsen, mail, YouTube. Dit gaat op zich redelijk maar snel is het zeker ook niet.

Nu wil ik op 1 of 2 van die VM's applicaties gebruiken die grafisch meer vragen. Denk aan FreeCAD en Lightroom Classic.

Mijn vragen:
  • Hoe kan ik de algemene RDP ervaring verbeteren voor alle Windows VM's? Andere RDP software, tips?
  • Aangezien ik voor vGPU (SR-IOV) een nier zal moeten verkopen, zie ik enkel een GPU in pass-through als oplossing. Ik denk dat ik nog plek heb voor 2 GPU's dus dan kan ik max twee VM's daarvoor configureren. Nadeel is wel dat snapshots niet meer online werken en volgens mij dan ook VEEAM backup niet meer. Welke GPU kunnen jullie aanraden?
Ik dacht gelezen te hebben dat je 1 gpu kon delen met meerdere vm's. Hoeft geen Quadro te zijn.

• RJVG
DragonZeal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:26:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je 1 gpu kon delen met meerdere vm's. Hoeft geen Quadro te zijn.
Volgens mij kun je enkel een GPU met meerdere VM's delen via vGPU (SR-IOV). Dit kan met een hack met consumenten GFX kaarten maar niet op ESXi en je hebt nog altijd een licentie (server) nodig van NVIDIA. Voor twee VM's kost dat bijna 500 euro per jaar. Ik kan er verder ook niks over vinden wat jij zegt ondersteund.

Wat ik wel vond is dat NVIDIA sinds kort officieel GeForce kaarten in pass-through ondersteund. Dat is dus iig een plus voor wanneer ik die weg insla. Zou dus graag nog wat GFX aanraders krijgen.

Thanks for the Parsec tip. Denk dat ik die ga proberen.

• DragonZeal
Volgens mij kun je enkel een GPU met meerdere VM's delen via vGPU (SR-IOV). Dit kan met een hack met consumenten GFX kaarten maar niet op ESXi en je hebt nog altijd een licentie (server) nodig van NVIDIA. Voor twee VM's kost dat bijna 500 euro per jaar. Ik kan er verder ook niks over vinden wat jij zegt ondersteund.
Ja dat artikel ging waarschijnlijk over Proxmox.

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 09:16
guys.. ff wat advies.

Ik wil ESXI op mijn NUC installeren (128GB) SSD.

Op zich ging het prima, totdat ik in de HTML portal kwam van VWMare;
Mijn hele SSD is voor 90% gevuld met de VMFSL partitie en geen mogelijkheid om deze aan te passen.

Heb nu ook nieuwe ISO gemaakt met daarin deze optie:
kernelopt=runweasel systemMediaSize=min

Maar ook dat leek niet te helpen; want nog steeds is de hele SSD gevuld en kan ik dus geen Datastore aanmaken voor VM's.

Ik heb de nieuwste ISO gepakt; 7.0U2a

Iemand nog tips? Dacht dat ik aan 1 SSD wel genoeg had om ff ESXI er op te zetten en dan een lokale Datastore op de SSD.

- The Neo and Only -

• citruspers
Bij mij maakte vsphere7 standaard al de eerste datastore aan op de resterende ruimte, weet je zeker dat dat hier niet het geval is? "Gevuld met de VMFS partitie" lijkt me toch juist wat je wil?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 09:16
Ik kan van de VMFS geen datastore maken.. en zonder datastore geen VM's :p

- The Neo and Only -

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RJVG schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:07:

Wat is je business of usecase om deze werkplekken via VDI aan te bieden, en niet met laptops oid? Bij dit soort workloads denk ik daar tegenwoordig al veel sneller aan...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Vorkie
  • Niet online
NeoFoX schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:48:
guys.. ff wat advies.

Mijn hele SSD is voor 90% gevuld met de VMFSL partitie en geen mogelijkheid om deze aan te passen.

Maar ook dat leek niet te helpen; want nog steeds is de hele SSD gevuld en kan ik dus geen Datastore aanmaken voor VM's.

Iemand nog tips? Dacht dat ik aan 1 SSD wel genoeg had om ff ESXI er op te zetten en dan een lokale Datastore op de SSD.
Ziet hier wat tussen? Ik kon mij herinneren dat ik inderdaad naar een 256GB SSD moest om het wat prettiger te laten werken.

https://communities.vmwar...astore-Issue/td-p/2291431

Dat had je al gedaan :) \
Je zou de grote kunnen specificeren zoals hun ook doen?
Disclaimer: This may not be officially supported by VMware as it deviates from the system defaults and can have other unintended behaviors. Use at your own risk.

I performed another fresh installation of ESXi 7.0 but now passing in autoPartitionOSDataSize=4096 (MB) we can now see our ESX OS-Data volume is no longer using 120GB like before.

[Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 23-09-2021 17:13]

• RJVG
Question Mark schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:46:
[...]
Wat is je business of usecase om deze werkplekken via VDI aan te bieden, en niet met laptops oid? Bij dit soort workloads denk ik daar tegenwoordig al veel sneller aan...
Dit is voor thuis gebruik.Laptops of NUC's e.d. ben ik juist vanaf gestapt vanwege diverse praktische redenen.

Ik heb nog eens bij Adobe gekeken wat voor een gfx kaart Lightroom nodig heeft en daar stellen ze vooral hoge VRAM eisen. 4GB of meer bij 4K display. Nu bergrijp ik wel waarom Lightroom op dit moment niet vooruit te branden is. Als ik dan rondkijk voor een kaart, zit ik al gauw richting 500 euro. Best veel....

• Zwelgje
NeoFoX schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:48:
guys.. ff wat advies.

ok, vreemd dat die systemMediaSize=min niet goed werkt. je hebt het over 'nieuwe ISO gebakken' ik gebruik deze optie ook maar ik geef hem mee bij het opstarten (shift-O bij het booten)

hier 'netjes' een 23gb VMFS-L partitie (ipv 120gb) met de min optie op de laatste 7.02a build bij installatie

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 21:25

B2

wa' seggie?

Ik wil mijn GPU gebruiken als passthrough device voor een guest OS. Dit heb ik geconfigureerd in vsphere client, en het guest OS ziet ook het PCI device, maar gebruikt gewoon de virtuele svga adapter voor video.
Op diverse sites lees ik iets over het aanzetten van Shared Direct m.b.t. de GPU, echter is dit allemaal in vcenter. En dat heb ik niet.

Kun je dit ook via vsphere client doen, of via de command line?

• Zwelgje
B2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:25:
Ik wil mijn GPU gebruiken als passthrough device voor een guest OS. Dit heb ik geconfigureerd in vsphere client, en het guest OS ziet ook het PCI device, maar gebruikt gewoon de virtuele svga adapter voor video.
Op diverse sites lees ik iets over het aanzetten van Shared Direct m.b.t. de GPU, echter is dit allemaal in vcenter. En dat heb ik niet.

[Afbeelding]

Kun je dit ook via vsphere client doen, of via de command line?
dit is ook niet nodig, ik heb een NUC met AMD GPU erin (en ik gebruik ook geen vCenter) en alleen al het device als passthrough device doorgeven aan mijn Windows 10 VM is genoeg om de GPU beschikbaar te maken en te gebruiken voor de taakjes die ik draai)

zal ongetwijfeld ook met drivers te maken hebben, wat voor GPU stuur je door?

• tuxie6
@Zwelgje
Zoals ik het kan zie betreft het een nvidia.
Ik weet niet of dat wel gaat lukken.
Het zijn niet de vriendelijkste.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heb het zelf wel werkend met een gtx1050 voor plex transcoding in linux op vsphere 6.5(?). Moest er alleen voor zorgen dat de cpuid.v0 op false staat, maar volgens mij heeft Nvidia die vereiste recentelijk opgeheven. Alsnog proberen waard denk ik

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 22:47
@|sWORDs| ben ik nu gaar of niet, maar als je vSAN Enterprise hebt, krijg je dan geen toegang tot de vROPS full UI?

Vandaag even niets

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

StarWing

Huh ?!?

Is er al iemand in geslaagd om tpm2.0 werkend te krijgen op een standalone esxi (7) versie ?
Dit om W11 werkend te krijgen zonder workarounds.

Page intentionally left blank.

• Zwelgje
StarWing schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:37:
Is er al iemand in geslaagd om tpm2.0 werkend te krijgen op een standalone esxi (7) versie ?
Dit om W11 werkend te krijgen zonder workarounds.
nee en dat kan ook niet, je moet vCenter hebben om een keymanagement service aan te bieden.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Als je op https://esxi-patches.v-front.de/ kijkt, zie je dat er voor versie 7.0 en 6.5 recent patches zijn uitgebracht, maar dat voor 6.7 de laatste patch in maart was. Is er een reden waarom die versie geen patches meer lijkt te krijgen? Volgens https://lifecycle.vmware.com/#/ zou die nog gewoon support moeten hebben.

[Voor 14% gewijzigd door JohanKupers op 02-11-2021 07:59]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-01 21:19
Hallo,

Ik heb recentelijk ESXI 7.0 geïnstalleerd (via PowerShell de juiste NIC driver toegevoegd).
ESXI geinstalleerd op een USB stick, en met de bestaande SSD een datastore aangemaakt (M.2 SSD).

Nu zag ik dat er een 2e M.2 SSD slot op het moederbord zit. Hierin heb ik een lege SSD geplaatst (alle partities zijn verwijderd), maar blijkt dat ESXI deze SSD niet herkend. Ik kan dus geen nieuwe datastore aanmaken, omdat er geen beschikbare (vrije) SSD/HDD gevonden is.

SSD getest in een laptop, en word daar wel herkend. Zijn er wellicht nog drivers welke ik mis?
De 1e SSD word wel herkend, de 2e SSD in het 2e slot dus niet.

• HyperBart
Niekniek89 schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:55:
Hallo,

Ik heb recentelijk ESXI 7.0 geïnstalleerd (via PowerShell de juiste NIC driver toegevoegd).
ESXI geinstalleerd op een USB stick, en met de bestaande SSD een datastore aangemaakt (M.2 SSD).

Nu zag ik dat er een 2e M.2 SSD slot op het moederbord zit. Hierin heb ik een lege SSD geplaatst (alle partities zijn verwijderd), maar blijkt dat ESXI deze SSD niet herkend. Ik kan dus geen nieuwe datastore aanmaken, omdat er geen beschikbare (vrije) SSD/HDD gevonden is.

SSD getest in een laptop, en word daar wel herkend. Zijn er wellicht nog drivers welke ik mis?
De 1e SSD word wel herkend, de 2e SSD in het 2e slot dus niet.
Welk moederbord? Het slot is misschien wel M2 qua vorm maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het een naar wat ik vermoed NVMe drive ondersteunt.

Vandaag even niets

• FireDrunk
Of mogelijk andersom, als het een AHCI-SATA SSD is, is de SSD niet geschikt voor het slot.
Niet alle M.2 Sloten ondersteunen AHCI-SATA SSD's.

Even niets...

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-01 21:19
Bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt erop dat het moederbord alleen NVMe SSD's accepteert.

De M.2 SSD welke er standaard al in zat, betreft een NVMe.

• tuxie6
Soms moet in de bios gekozen worden tussen de satakabel of het M.2 slot.
bij mij is dat Drive 3 in de Bios.

• HyperBart
Niekniek89 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:51:
Dus die 2de SSD is geen NVMe maar een SATA/AHCI besluit ik dan uit je bewoording?
Dus die 2de SSD is geen NVMe maar een SATA/AHCI besluit ik dan uit je bewoording?
Niekniek89 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:51:

Welk moederbord? ;) type nummer/model graag
Welke SSD's? Beide type nummers/model graag

[Voor 49% gewijzigd door HyperBart op 09-11-2021 12:02]

Vandaag even niets

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

JohanKupers schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:58:
Als je op https://esxi-patches.v-front.de/ kijkt, zie je dat er voor versie 7.0 en 6.5 recent patches zijn uitgebracht, maar dat voor 6.7 de laatste patch in maart was. Is er een reden waarom die versie geen patches meer lijkt te krijgen? Volgens https://lifecycle.vmware.com/#/ zou die nog gewoon support moeten hebben.
En sinds gisteren is er wel een nieuwe patch. :)

⛔ Trackers of betalen ⛔

• vonkkie
vraag ik heb een vm op mijn vm waarvan windows 10 op een ssd staat
ik heb een normale hdd toegevoegd die wordt gebruikt om camera beelden op teslaan
nu is de HDD defect geraakt ( was al 12 jaar uit dus ja mag wel eens )
maar wat mij wel verbaasde dat de vm zelf ook niet meer wou starten ondanks dat die op een aparte ssd staat
is dit normaal ?

gebruikte hardware
i9 9900
asrock moederbord
64gb geheugen
ssd voor ESXI
ssd voor vm,s
en nu weer een hdd voor opslag videobeelden
esxi 7.0

[Voor 17% gewijzigd door vonkkie op 05-01-2022 13:57]

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-01 07:57
Heb je de disk wel van de VM verwijderd?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
vonkkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:56:
vraag ik heb een vm op mijn vm waarvan windows 10 op een ssd staat
ik heb een normale hdd toegevoegd die wordt gebruikt om camera beelden op teslaan
nu is de HDD defect geraakt ( was al 12 jaar uit dus ja mag wel eens )
maar wat mij wel verbaasde dat de vm zelf ook niet meer wou starten ondanks dat die op een aparte ssd staat
is dit normaal ?

gebruikte hardware
i9 9900
asrock moederbord
64gb geheugen
ssd voor ESXI
ssd voor vm,s
en nu weer een hdd voor opslag videobeelden
esxi 7.0
als de ontbrekende disk niet verwijderd is, dan ja. Immers de VM is niet meer compleet volgens de specificaties.

• vonkkie
@Rolfie

Weet jij toevallig ook of dat terepareren is

Heb nu de vm verwijderd en op nieuw gemaakt
Maar dat kost weer wat tijd

• vonkkie
@webgangster hoe bedoel je verwijderd via bewerken en dan hdd verwijderen ?

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:59
Vraag: booten jullie je ESXi host ook van een USB stick en hebben jullie wel eens dat de stick niet meer schrijfbaar is?

Ik heb nu 3 USB sticks in 1 jaar tijd vernacheld. Je kan nog wel starten vanaf ze (lezen werkt) maar schrijven niet meer. Merk dat o.a. doordat settings niet meer worden bewaard (zoals een nieuwe VM of auto opstartvolgorde).

Ik vraag me af of ik iets fout doe of dat dit er gewoon bij hoort. Ze zitten natuurlijk wel 24/7 in m’n homelab pc (Dell optiplex 7040).

Gaat om een Samsung 32gb Fit Plus en 2x SanDisk Ultra fit 32gb 2e generatie (laatste is wel van bekend dat ze niet top zijn).

Ik ben nu aan het kijken of ik kan overstappen op een m.2 ssd als boot disk…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patrick
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Is vanaf 7.0.3 ook niet meer ondersteund, dus je zal wel moeten.

https://vninja.net/2021/0...ice-unsupported-in-7.0u3/

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-01 07:57
Is het nou 7.0.3 of vSphere 8?

Wij hebben een e-mail gehad van VMware waarin de volgende major release werd genoemd, dat is dus 8.x.

[Voor 46% gewijzigd door webgangster op 09-01-2022 13:27]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
vonkkie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:28:
@Rolfie

Weet jij toevallig ook of dat terepareren is

Heb nu de vm verwijderd en op nieuw gemaakt
Maar dat kost weer wat tijd
VM en dan een edit doen en de je defecte disk verwijderen?

Zodra je een nieuwe ESX LUN hebt, kun je weer een nieuwe virtuele disk toevoegen.

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik overweeg de stap te doen naar een SuperMicro (van gen10pro)

Wie kan mij welke server adviseren :)

https://www.supermicro.co...8CN8TP,SYS-E300-9D-4CN8TP

Kan ik voor 1 van deze server ook gebruik maken van een HP:

DIMM Native Speed (MT/s)2666 MT/s

DIMM RankQuad

DIMM TypeLRDIMM

Voltage1.2 V

• FireDrunk
JustSys schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:03:

DIMM RankQuad

DIMM TypeLRDIMM

Voltage1.2 V
Het assortiment van SuperMicro is enorm, waar ben je naar op zoek? :)
Misschien even kijken wat je eisen/requirements zijn?

Even niets...

• JustSys
FireDrunk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Het assortiment van SuperMicro is enorm, waar ben je naar op zoek? :)
Misschien even kijken wat je eisen/requirements zijn?
Ja idd is zeker enorm! Maat uiteindelijk kwam ik bij deze uit machine uit. Compact en a lott of Power. Volgens de support van SuperMicro zou het geen probleem mogen zijn om HPe memory te gebruiken. Zelf adviseren ze het niet.

• FireDrunk
Hoe compact is compact? Xeon-D is vaak een mooi klein platform met veel power?
Daar heeft Supermicro genoeg van.

Even niets...

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-01 16:42
JustSys schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:03:

DIMM RankQuad

DIMM TypeLRDIMM

Voltage1.2 V
Gebruik je 10Gbit, zo niet vergeet dan deze niet mee te nemen: https://www.supermicro.co...edded/AS-E301-9D-8CN4.cfm.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• JustSys
|sWORDs| schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Gebruik je 10Gbit, zo niet vergeet dan deze niet mee te nemen: https://www.supermicro.co...edded/AS-E301-9D-8CN4.cfm.
Neen ik maak geen gebruik van 10Gbit, ik was beetje terughoudend voor AMD maar ik las ook op een andere forum dat deze ook perfect zou zijn. Zuinig en krachtig

• tMb
Patrick schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:49:
Is vanaf 7.0.3 ook niet meer ondersteund, dus je zal wel moeten.
Van een andere Tweaker een M.2 SSD van 64GB overgenomen en geinstalleerd in m'n Dell Optiplex 7040. Daarop staat nu ESXi. Op de 2.5" SSD staan de virtual machines. Meteen geupgrade naar 7.0U2a. Werkt soepel! :*)

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-01 22:46
@tMb Heb je een soort migratie gedaan of ben je gewoon opnieuw begonnen? Ik heb al een SSD vrijgemaakt, maar kijk er een beetje tegen op om alles opnieuw in te stellen.

• tMb
Bubble-BE schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:09:
@tMb Heb je een soort migratie gedaan of ben je gewoon opnieuw begonnen? Ik heb al een SSD vrijgemaakt, maar kijk er een beetje tegen op om alles opnieuw in te stellen.
Ik ben opnieuw begonnen maar had al eerder alles wat ik heb ingesteld op de ESXi host in een kickstart + Ansible script gevat. Dat script was nog niet af, maar de commando's kon ik wel gebruiken om alles weer snel in te kunnen stellen. Je moet dan SSH activeren op je ESXi host. En de 4 VM's die ik draai leven op een losse SSD, die heb ik met de ESXi GUI opnieuw geimporteerd.

Bijv voor het instellen van vSwitches:
code:
1
esxcli network vswitch standard add -v {{ item.key }}

Zie o.a. hier:

[Voor 31% gewijzigd door tMb op 16-01-2022 15:39]

• JustSys
[...]

Zou een HPE memory compatible zijn met deze server (supermicro in het algemeen )

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 14:24
Ik heb zojuist mijn vcenter geupdate van 6.7 naar versie 7.
Sindsdien werkt het script niet meer wat ik na een backup (veeam) liet lopen

Get-VM -Name *_replica_Bronze* | New-TagAssignment -Tag "Replicated Bronze VMs"

New-TagAssignment : 26-Jan-22 13:44:06 New-TagAssignment Value cannot be null.
Parameter name: collection
At line:1 char:38
+ ... _Bronze* | New-TagAssignment -Tag "Replicated Bronze VMs" ...
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : NotSpecified: (:) [New-TagAssignment], VimException
+ FullyQualifiedErrorId : Core_BaseCmdlet_UnknownError,VMware.VimAutomation.ViCore.Cmdlets.Commands.Tagging.NewTagAssignment

Weet iemand waarom dit is? De tag bestaat gewoon nog

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:12
DarkSim1986 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:46:
Ik heb zojuist mijn vcenter geupdate van 6.7 naar versie 7.
Sindsdien werkt het script niet meer wat ik na een backup (veeam) liet lopen

Get-VM -Name *_replica_Bronze* | New-TagAssignment -Tag "Replicated Bronze VMs"

New-TagAssignment : 26-Jan-22 13:44:06 New-TagAssignment Value cannot be null.
Parameter name: collection
At line:1 char:38
+ ... _Bronze* | New-TagAssignment -Tag "Replicated ALM Bronze VMs" ...
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : NotSpecified: (:) [New-TagAssignment], VimException
+ FullyQualifiedErrorId : Core_BaseCmdlet_UnknownError,VMware.VimAutomation.ViCore.Cmdlets.Commands.Tagging.NewTagAssignment

Weet iemand waarom dit is? De tag bestaat gewoon nog
Draai je wel minstens PowerCLI 12.0? Dat is n.l. de enige ondersteunde versie i.c.m. vCenter 7.0.

https://interopmatrix.vmw...perability?col=2,&row=299,

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• DarkSim1986
Fanatix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Draai je wel minstens PowerCLI 12.0? Dat is n.l. de enige ondersteunde versie i.c.m. vCenter 7.0.

https://interopmatrix.vmw...perability?col=2,&row=299,
ModuleType Version Name
---------- ------- ----
Script 12.0.0.... VMware.CloudServices
Script 7.0.0.1... VMware.DeployAutomation
Script 7.0.0.1... VMware.ImageBuilder
Manifest 12.0.0.... VMware.PowerCLI
Script 7.0.0.1... VMware.Vim

ja dat moet goed zijn

• DarkSim1986
ahh moest even update naar 12.5.3 PowerCLI toen werkte alles weer normaal.

• JustSys
[...]

Al 5 leveranciers gemaild of ze deze op stock hebben, allemaal antwoorden ze hetzelfde: we weten niet wanneer we deze kunnen verwachten.

Is dit enkel bij dit type of bij alle supermicros

• SkodaNL95
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-10-2022
Beste lezer

ik hoor overal dat azure de toekomst gaat zijn.
nu wil ik graag me vmware certificaat halen (Data Center Virtualization 2022) en mijn twijfel is of dit nog lang relevant is ?

Hebben jullie tips voor me ?

Alvast bedankt!!! 8)

• g1n0
  • Niet online
SkodaNL95 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:31:
Ligt er maar net aan met wie je praat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• beOnt
  • Laatst online: 08:45
SkodaNL95 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:31:
Beste lezer

nu wil ik graag me vmware certificaat halen (Data Center Virtualization 2022) en mijn twijfel is of dit nog lang relevant is ?

Hebben jullie tips voor me ?

Alvast bedankt!!! 8)
Oei, en nu gaat de discussie komen ;)
Wij hebben redelijk wat on premise (vmware) en heel wat op azure. Op dit moment gaat de uitbreiding bij ons terug harder on premise omdat de maandelijkse kosten heel erg zichtbaar zijn (en hoog) bij Azure.
Ik gok dat de meeste (grote) bedrijven nog steeds een lokale server omgeving gaan hebben binnen hier en 10 jaar.

Anyway, ik zou dat vmware certificaat gewoon halen. Tenzij je je wil toespitsen op specifiek cloud. Maar dan kan je ook kiezen of je wil focussen op Azure, AWS, google...

[Voor 4% gewijzigd door beOnt op 02-06-2022 14:54]

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:34

zeroday

Dream within a dream

Ik zit even met een kleine dilemma

Ik heb een VM in Exi 6.7 en die neemt 4TB in beslag, iemand heeft deze VM zoveel ruimte gegeven
terwijl ik zie dat de windows server maar 150GB voor C en 500GB voor drive D nodig zou hebben
De disk is als Think Lazily Zeroed aangemaakt

Probleem: de datastore heeft geen extra ruimte om te clonen of om maar iets te doen.

Enige wat ik me zo kan indenken is dat ik bijv. een NFS datastore zou moeten gaan maken om deze te migreren en dan wellicht naar thin kan krijgen

heeft iemand een idee wat de beste aanpak is?

Want volgens mij is het niet simpel om in de windows server een defragmentatie te doen en dan de disk te resizen waardoor de disk layout minder wordt en de rest weer vrijgegeven kan worden

There are no secrets, only information you do not yet have

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Move naar een andere datastore is de makkelijkste optie, maar dan moet je die wel hebben.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

jadjong schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:26:
Move naar een andere datastore is de makkelijkste optie, maar dan moet je die wel hebben.
heb ik dus niet

maar ik kwam dit tegen

1 - defrag
2 - download sdelete.exe tool om lege ruimte te zeroen (sysinternal tools) (sdelete.exe – z d:\ en sdelete -z c:\
power down vm
3 – gebruik van shell esxi door commando vmkfstools -K /path/to/disk-name.vmdk te gebruiken

zou dat een manier zijn?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Durf ik niet te zeggen, zo ver ben ik nog niet met de cursus. :P

• citruspers
zeroday schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:55:
[...]

heb ik dus niet

maar ik kwam dit tegen

1 - defrag
2 - download sdelete.exe tool om lege ruimte te zeroen (sysinternal tools) (sdelete.exe – z d:\ en sdelete -z c:\
power down vm
3 – gebruik van shell esxi door commando vmkfstools -K /path/to/disk-name.vmdk te gebruiken

zou dat een manier zijn?
Dat klinkt als een trim/unmap, iets wat windows zelf ook kan via powershell (https://www.vembu.com/blo...g-space-using-trim-unmap/) en als het goed is al automatisch doet via "disk optimization".

Wat dat doet is ongebruikte ruimte als vrij markeren, waarna vmware via space reclamation deze weer terug kan geven aan de datastore. Als die 2 processen hebben gelopen zie je het daadwerkelijke verbruik van een disk dan ook dalen.

De kanttekening is wel dat dit alleen werkt met een thin provisioned disk, op jouw thick provisioned disk gaat dat hooguit helpen met je vmotion-doorvoer.

Ik denk dat je hoe-dan-ook een tweede datastore aan moet maken, vervolgens doe je storage-vmotion naar die datastore (en maak je meteen een thin provision van die disk), en als laatste doe je het unmap/trim riedeltje om de overtollige ruimte weer vrij te maken.

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Wat mogelijk is met Veeam Backup & Replication een backup te maken en terug te lezen met andere diskformaten.
Moet je wel je VM verwijderen als er te weinig ruimte beschikbaar is op een datastore.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

redfons schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:42:
Wat mogelijk is met Veeam Backup & Replication een backup te maken en terug te lezen met andere diskformaten.
Moet je wel je VM verwijderen als er te weinig ruimte beschikbaar is op een datastore.
veaam geeft direct al aan dat er geen ruimte meer is op de datastore bij het proberen maken van een backup..

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Als je geen storage meer bij kan plaatsen dan zou je onbelangrijke VM's kunnen verplaatsen naar bijvoorbeeld een NAS en dan de backup proberen.
Andere optie zou een NAS zijn met ISCSI en daar wat tijdelijk naartoe overzetten.

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 21:54
Je kunt de VM exporteren naar OVF template (nadat je sdelete hebt toegepast), en hem daarna weer importeren als thin-provisioned disk.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

BartV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:08:
Je kunt de VM exporteren naar OVF template (nadat je sdelete hebt toegepast), en hem daarna weer importeren als thin-provisioned disk.
Da's een idee. Dan heb ik zowieso een 'backup' als
vmkfstools -K /path/to/disk-name.vmdk

niet zou werken ..

Maar al met al kost het geduld .. sdelete is nu bijna klaar met drive D .. (ongeveer 20 uur bezig nu)
en is nu net begonnen aan drive C met de purging van de MFT files ..

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

BartV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:08:
Even een update ..
exporteren ging niet. Althans niet via de client want dat is 2x2TB en dat trekt een browser niet echt

Dus ook geprobeerd om met de tools een punch-hole te slaan maar ook dat werkte niet. Function not implemented krijg ik terug op de file ..
Was er wel klaar mee en heb de mensen die op die machine werkte maar verteld dat we naar de oude machine terug gingen zodat ik weer converteren. Gelukkig kon dat met deze machine na wat meer analyse.

Dus gisteren 2 pogingen om de machine nogmaals te converteren. Dat is gelukt nadat een rezise van de disk en het aanpassen van een xml voor een thin disk fout ging omdat hij op file base niveau ging kopieren. Enerzijds traag anderzijds zag ik nu meerdere een stuk of 4 bestanden die door bad blocks kapot zouden zijn. En na verloop van tijd een error op de migratie omdat er weer een andere fout kwam.

Dus toen de disks maar gewoon de grootte laten houden die ze hebben en via de xml aangeven dat ik thin wilde hebben. Dan wordt er weer op block niveau alles verstuurd.

Na iets meer dan 3 uur was de machine geconverteerd en kan ik vandaag verder met het herconfigureren van wat andere dingen omdat ik nu genoeg ruimte weer heb ..

• BartV
zeroday schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Even een update ..
exporteren ging niet. Althans niet via de client want dat is 2x2TB en dat trekt een browser niet echt
Hiervoor kun je inderdaad beter ovftool gebruiken.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

BartV schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Hiervoor kun je inderdaad beter ovftool gebruiken.
ah .. die was aan de aandacht ontsnapt. meteen maar even downloaden ;)
maar geen idee of die nut heeft zonder vcenter

[Voor 7% gewijzigd door zeroday op 30-06-2022 09:59]

• BartV
Jazeker, je kunt elke vSphere locator gebruiken, dus ook ESXi hosts direct.

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
heb een vreemd probleem. Draai een ESXI server met 1 nvme en 2 ssd disks erin. Enkele dagen geleden is deze gecrasht. Heb Esxi (7, update 3) opnieuw opgestart en sindsdien is een datastore niet meer bereikbaar.

Via de browser geeft de datastore browser een foutmelding: "An error occurred, please try again"
De disk en device status geven geen probleem aan in de browser. Ik kan zelfs de partition diagram zien.

Via ssh ingelogd: de datastore lijkt niet gemount te zijn. Ik krijg dit echter ook niet voor elkaar. Hij staat niet onder volumes... dit commando geeft ook geen resultaten terug:

code:
1
esxcli storage vmfs snapshot list

Blijft gewoon leeg.... :/

In het overzicht onder storage zie ik hem netjes staan, echter staat er wel bij provisioned and capacity0 bytes....

[Voor 8% gewijzigd door kariem112 op 08-12-2022 19:38]

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Heeft iemand ESXi 8 stabiel met een 6e generatie SkyLake CPU draaien? Momenteel heb ik ESXi 7 update 3 draaien op een i5-6300U CPU. Ik weet dat met "Shift+O" je de kernel optie "allowLegacyCPU=true" kan toevoegen en je de "CPU not supported" fout kan wijzigen in een waarschuwing waarna de upgrade uitgevoerd kan worden. Maar ja, ik zou van tevoren wel graag willen weten of alles blijft functioneren. Ik draai één virtuele machine met Home Assistant OS.

[Voor 6% gewijzigd door witterholt op 12-12-2022 14:00]

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-01 15:58
witterholt schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:57:
Heeft iemand ESXi 8 stabiel met een 6e generatie SkyLake CPU draaien? Momenteel heb ik ESXi 7 update 3 draaien op een i5-6300U CPU. Ik weet dat met "Shift+O" je de kernel optie "allowLegacyCPU=true" kan toevoegen en je de "CPU not supported" fout kan wijzigen in een waarschuwing waarna de upgrade uitgevoerd kan worden. Maar ja, ik zou van tevoren wel graag willen weten of alles blijft functioneren. Ik draai één virtuele machine met Home Assistant OS.
Waarom zou je dan naar 8 gaan?

• witterholt
Endpoint schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:04:
[...]

Waarom zou je dan naar 8 gaan?
Gewoon omdat het gratis is en het kan. In de nieuwe versie zullen vast verbeteringen zitten.

[Voor 12% gewijzigd door witterholt op 12-12-2022 18:28]

• g1n0
  • Niet online
witterholt schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:26:
[...]

Gewoon omdat het gratis is en het kan. In de nieuwe versie zullen vast verbeteringen zitten.
Precies, lekker spelen.

Ik zou je aanraden om ff een clean install op een secundairy disk doen, kijken of het draait en dan je primaire esxi updaten

• witterholt
@g1n0, ik was nog vergeten te vermelden dat het een laptop betreft. Ik heb hier geen secundaire disk voor liggen. Dus als iemand kan bevestigen dat het met eenzelfde generatie processor werkt zou dat in mijn geval het fijnst zijn. 🙂

• g1n0
  • Niet online
witterholt schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:42:
@g1n0, ik was nog vergeten te vermelden dat het een laptop betreft. Ik heb hier geen secundaire disk voor liggen. Dus als iemand kan bevestigen dat het met eenzelfde generatie processor werkt zou dat in mijn geval het fijnst zijn. 🙂
Testen op een USB stick kan natuurlijk ook. Volgens mij staat esxi dat gewoon toe. Niet dat het aan te raden is, maar voor een korte test is dat prima
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee