• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:51
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:58:
Ik zie dat je firewall aan staat op de VM, maar heb je ook de poorten geopend?
Ik heb bij mijn weten geen firewall aanstaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kduk-SsGxFL4dCqaLSxQFh2Gzeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErdI3qKnJRbjOodz1MFqu3MA.png?f=fotoalbum_large
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:03:
[...]

Ik was ook bezig met die comment maar toen eerst even mijn eigen HA pve config bekeken en daar staat het ook aan ;)

Maar ik gebruik geen PVE SDN. Dus wellicht dat daar iets mee zou kunnen zijn
In de HA CLI zou je natuurlijk ping <gateway ip> kunnen doen, dan zou je ... is alive! moeten zien.

Weet niet of je wellicht vanaf wifi probeert te verbinden en in een subnet met client isolation zit?
Mijn NUC is rechtstreeks verbonden met een UTP kabel. Ik heb geen subnet aangemaakt.

Als ik de VM nu zou restarten, gaat alles terug werken. Maar dit wil ik nu dus niet telkens terug opnieuw doen. Dit is wat ik totnutoe altijd heb gedaan, maar ik heb die nu bij de horens vast en wil het niet meer loslaten totdat ik een oplossing heb gevonden :D

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:11
@MakhouT En bij datacenter > SDN ook niets actief?

Taal fouten inbegrepen ;)

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:04
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:50:

Ik heb bij mijn weten geen firewall aanstaan. [Afbeelding]
In je screenshot van gisterenmiddag staat het vinkje bij Firewall aan (en je ziet ook firewall=1 bij de configuratie van net0). Kan je uitzetten of je voegt een firewall regel toe die TCP op port 8123 toestaat.

Leaping Lab Rats!

• The-Source
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

In je screenshot van gisterenmiddag staat het vinkje bij Firewall aan (en je ziet ook firewall=1 bij de configuratie van net0). Kan je uitzetten of je voegt een firewall regel toe die TCP op port 8123 toestaat.
Firewall=1 zie ik ook bij mijn eigen HA VM staan maar heb nooit een firewall regel toegevoegd. MAAR ik gebruik geen SDN van proxmox dus wellicht dat @MakhouT dat onbewust wel gebruikt :?

kijk gewoon eerst of HA zelf de buitenwereld kan bereiken, daarna of ping naar HA kan. En vanuit daar kan je een goed 'plan' maken wat nodig is. Aangezien DHCP werkt is het geen VLAN issue (ook al wordt er geen tag gebruikt)
edit:
En ik gebruik wel meerdere VLANs en tussen de vlans zitten de nodige rules

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 29-05-2026 09:11 ]

• MakhouT
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:53:
@MakhouT En bij datacenter > SDN ook niets actief?
1 regel (default I guess, want die heb ik niet gezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31wT3PDL8da5Gc9hTeNBIEB6g3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5g7f0fAI4fCXesfWG9YiGajF.png?f=user_large
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Ahja onder hardware inderdaad wel! Ik heb die net uitgezet, maar dat lost het niet op jammer genoeg :|

Is er niet een bepaalde log dat we kunnen raadplegen om te zien wat er misgaat?

EDIT: Ik begin me nu wel af te vragen of het probleem aan de VM ligt of aan HA aangezien in mijn router wel kan pingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MakhouT op 29-05-2026 09:12 ]

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:04
En op datacenter en node niveau staat de firewall ook uit?

Datacenter / Firewall / Options / Firewall: No
Node / Firewall / Options / Firewall: No

Best practice is overigens op zowel datacenter, node als guest de firewall aan en regels toevoegen per node of guest voor elke poort die je open wil hebben.

[ Voor 83% gewijzigd door d3vlin op 29-05-2026 09:22 ]

Leaping Lab Rats!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:16
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:26:
[...]

Het kan toch geen DHCP issue zijn omdat ik toch het ip 192.168.1.79 toegekend heb gekregen?

Als ik trouwens via mijn terminal ping naar 192.168.1.79, dan krijg ik wel een response.
Het zou kunnen dat een ander apparaat 192.168.1.79 ook toegekend heeft gekregen.

Het zou ook kunnen dat je HAOS een nieuwe heeft gekregen maar niet update op de CLI.

Zou je het commando "nmcli" eens kunnen draaien? (dat is ter vervanging van "ifconfig -a")

Maar, het advies voor alle servers: Draai met een fixed IP buiten de DHCP range (of ook vast gezet in de router). Dit is ook om te voorkomen dat bij een router update instellingen verdwijnen en je daarna je server kwijt bent.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 11:24

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

The-Source schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Deze comment is niet helemaal waar.

Als je claude in het NL prompt kost dat meer tokens dan wanneer je het direct in Engels doet. Je prompt wordt namelijk letterlijk vertaald en de output als je dat dus ook weer in NL wilt hebben ook.

Dat je prima output kan krijgen dat wel, maar als je het veel gebruikt en je 5 uur limit een ding is dan is er winst te halen met Engels taal gebruik. Overigens is context cache ook een ding. Maar dat is meer voor coding projecten dat je cache standaard een uur is (bij api gebruik 5 minuten als het dezelfde sessie is)
Ik heb zelf een Pro abonnement (die van 20,-) en heb een token dashboard die context cache omrekent naar werkelijke kosten (API cost) en per 7 dagen zit ik gemiddeld tegen de 200$ API cost alleen al op mijn context cache hits :D

Nu na iteratie van mijn claude.md na de nodige milestones is deze ook flink verkleind en meer met referenties gebouwd 430 lines naar 180 terug gebracht. En dat juist met beter begrip van het project en tech stack.
Okay, laat ik het anders verwoorden: om functionele redenen (wat daar ging de vraag om) maakt het niet uit om mijn bestaande documentatie niet naar het Nederlands om te zetten, maar deze wel gewoon in het Nederlands te raadplegen, waarmee mijn Pro-abo heel prima binnen de grenzen blijft :P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Cyphax

Moderator LNX
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:11:
[...]

EDIT: Ik begin me nu wel af te vragen of het probleem aan de VM ligt of aan HA aangezien in mijn router wel kan pingen.
Ik vermoed dat HA niet goed draait. Wat je kan proberen: in PVE in de console van HA een keer
login
typen om een shell te krijgen en daarin
curl http://localhost:8123
Dat zou een hoop HTML moeten opleveren. Als dat zo is, dan draait de webserver wel en is het nog maar de vraag of het aan HA zelf ligt.

Saved by the buoyancy of citrus

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:57
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:26:
[...]

Het kan toch geen DHCP issue zijn omdat ik toch het ip 192.168.1.79 toegekend heb gekregen?

Als ik trouwens via mijn terminal ping naar 192.168.1.79, dan krijg ik wel een response.
Maar je probleem was toch dat je na XXXX tijd geen verbinding meer had? Mijn suggestie was dus om uit te sluiten dat DHCP renew een issue is (om de zoveel uur krijg je een nieuwe lease).

Ik zou zeggen wacht af tot je weer een issue hebt. Log dan in op de HA console en ping daarvandaan ook eens. Succes

• MakhouT
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:16:
En op datacenter en node niveau staat de firewall ook uit?

Datacenter / Firewall / Options / Firewall: No
Node / Firewall / Options / Firewall: No

Best practice is overigens op zowel datacenter, node als guest de firewall aan en regels toevoegen per node of guest voor elke poort die je open wil hebben.
Klopt beiden staan op 'No'
Vandaag heb ik nog iets te weinig kennis om mijn firewall op te zetten. Ik zal mij hierin moeten verdiepen en wat gaan bijleren :)
Dat is het volgende dat gaat gebeuren wanneer ik dit issue heb geregeld.
Martin.Air schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Het zou kunnen dat een ander apparaat 192.168.1.79 ook toegekend heeft gekregen.

Het zou ook kunnen dat je HAOS een nieuwe heeft gekregen maar niet update op de CLI.

Zou je het commando "nmcli" eens kunnen draaien? (dat is ter vervanging van "ifconfig -a")

Maar, het advies voor alle servers: Draai met een fixed IP buiten de DHCP range (of ook vast gezet in de router). Dit is ook om te voorkomen dat bij een router update instellingen verdwijnen en je daarna je server kwijt bent.
Aha ok duidelijk! Ik heb net even in de router gekeken naar alle clients en enkel HA heeft 192.168.1.79 toegekend gekregen.
Al mijn LXC's krijgen een static IP als ik die opzet. Enkel HA draait op een VM en ik heb de optie nooit gevonden om het static te maken.
Begrijp ik het dan goed dat ik zowel mijn LXC een static IP moet geven en alsook diezelfde IP in de router moet vastleggen per LXC?
Dit is de output van de nmcli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w8Yrp1YIR9iQcTn_FzrSFHLkZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gpg941AsIVlM6tF66Pakj95W.png?f=fotoalbum_large
Cyphax schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Ik vermoed dat HA niet goed draait. Wat je kan proberen: in PVE in de console van HA een keer
login
typen om een shell te krijgen en daarin
curl http://localhost:8123
Dat zou een hoop HTML moeten opleveren. Als dat zo is, dan draait de webserver wel en is het nog maar de vraag of het aan HA zelf ligt.
Blijkbaar draait die niet!
curl: (7) Failed to connect to localhost port 8123 after 0ms: Error
nassau schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Maar je probleem was toch dat je na XXXX tijd geen verbinding meer had? Mijn suggestie was dus om uit te sluiten dat DHCP renew een issue is (om de zoveel uur krijg je een nieuwe lease).

Ik zou zeggen wacht af tot je weer een issue hebt. Log dan in op de HA console en ping daarvandaan ook eens. Succes
Ja soms is na het enkele weken/maanden, maar ok ik snap nu waarom :)
(Ik heb het issue nog steeds, geen netwerk nog steeds omdat ik nog steeds niet de VM heb gerestart in de hoop wat te kunnen vinden)

Overigens wil ik wel even kwijt dat ik het enorm hard apprecieer hoe hard jullie allemaal met meedenken en me proberen te helpen!!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:44
@MakhouT
HomeAssistant moet je in de software een fixed IP geven.
http://[ip-adres]:8123/config/network

• MakhouT
lolgast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:45:
@MakhouT
HomeAssistant moet je in de software een fixed IP geven.
http://[ip-adres]:8123/config/network
Held! Eenmaal ik mijn HA terug kan bereiken is dit het eerste dat ik zal doen!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:16
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Aha ok duidelijk! Ik heb net even in de router gekeken naar alle clients en enkel HA heeft 192.168.1.79 toegekend gekregen.
Al mijn LXC's krijgen een static IP als ik die opzet. Enkel HA draait op een VM en ik heb de optie nooit gevonden om het static te maken.
Begrijp ik het dan goed dat ik zowel mijn LXC een static IP moet geven en alsook diezelfde IP in de router moet vastleggen per LXC?
Dit is de output van de nmcli
[Afbeelding]

[...]
Dat is inderdaad verstandig, puur om fout in je netwerk te voorkomen. Een andere oplossing is je IP range van je DHCP server te beperken, en enkel daarbuiten fixed IP addressen toe te wijzen. (voorbeeld: DHCP range van 192.168.1.100 - 192.168.1.200, en al je servers in de 192.168.1.50 - 192.168.1.99 range.)
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Blijkbaar draait die niet!
curl: (7) Failed to connect to localhost port 8123 after 0ms: Error

[...]
Maar dat je zegt dat je HA niet draait... dan lijkt het er op dat je HA ergens crashed. Ik denk dat je de netwerkproblemen redelijk uit kan sluiten in dit geval, dus wellicht handig verder te gaan in het HA topic (met logs van HA voor de analyse)

• lolgast
@MakhouT Het wordt een beetje een HomeAssistant feestje zo, maar draaien de containers wel? Voer dit eens uit na de login die je eerder al deed
docker ps -a

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 29-05-2026 10:59 ]

• MakhouT
Martin.Air schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad verstandig, puur om fout in je netwerk te voorkomen. Een andere oplossing is je IP range van je DHCP server te beperken, en enkel daarbuiten fixed IP addressen toe te wijzen. (voorbeeld: DHCP range van 192.168.1.100 - 192.168.1.200, en al je servers in de 192.168.1.50 - 192.168.1.99 range.)

[...]

Maar dat je zegt dat je HA niet draait... dan lijkt het er op dat je HA ergens crashed. Ik denk dat je de netwerkproblemen redelijk uit kan sluiten in dit geval, dus wellicht handig verder te gaan in het HA topic (met logs van HA voor de analyse)
Goeie tip! Dat maakt mijn leven ook makkelijker als ik een static IP moet kiezen. Dank je wel, zal ik doorvoeren!
lolgast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:58:
@MakhouT Het wordt een beetje een HomeAssistant feestje zo, maar draaien de containers wel? Voer dit eens uit na de login die je eerder al deed
docker ps -a
Ik zal dit inderdaad zoals jullie aangeven verder oppikken in het HA topic :)
Op het eerste zicht lijkt alles juist te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pyjQEDQ5sb9RWkT71mE15oaG0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7U3GhQRS8Wq4qQwotSbR1Aq8.png?f=fotoalbum_large

Dank jullie voor jullie hulp. Weer veel bijgeleerd! Dus ik ga dat zeker meenemen en toepassen! Ik heb nu ook gemerkt dat het beter is om een aparte LXC aan te maken en daar Z2M in te draaien ipv als addon op HA. Dus daar ga ik ook snel werk van maken!

Post in HA komt er ook aan :)

• lolgast
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Goeie tip! Dat maakt mijn leven ook makkelijker als ik een static IP moet kiezen. Dank je wel, zal ik doorvoeren!

[...]

Ik zal dit inderdaad zoals jullie aangeven verder oppikken in het HA topic :)
Op het eerste zicht lijkt alles juist te draaien.

[Afbeelding]

Dank jullie voor jullie hulp. Weer veel bijgeleerd! Dus ik ga dat zeker meenemen en toepassen! Ik heb nu ook gemerkt dat het beter is om een aparte LXC aan te maken en daar Z2M in te draaien ipv als addon op HA. Dus daar ga ik ook snel werk van maken!

Post in HA komt er ook aan :)
Je een na laatste container staat uit (Exited (1)). En laat dat nou net 'homeassistant' zijn :9 Zal een kleine indicatie van de problemen zijn gok ik zo

• The-Source
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Held! Eenmaal ik mijn HA terug kan bereiken is dit het eerste dat ik zal doen!
Beter van niet, reserveer gewoon je MAC adres van VM in je router dat daar de DHCP altijd hetzelfde IP uitgeeft want dat voorkomt een IP-conflict als bijvoorbeeld een LXC hetzelfde IP wil (via DHCP)

Mijn advies is alleen core-infra statisch in te stellen (in mijn geval, router, switches, AP's, DNS server en proxmox VE & BS) de rest van alle clients/ lxc's en vm's reserveer ik gewoon in de static leases.
En DHCP scope per vlan begint daarom ook niet bij .1 maar vaak pas bij .20 zodat daar onder ruimte is voor statische IP's buiten de leases om.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:03
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Beter van niet, reserveer gewoon je MAC adres van VM in je router dat daar de DHCP altijd hetzelfde IP uitgeeft want dat voorkomt een IP-conflict als bijvoorbeeld een LXC hetzelfde IP wil (via DHCP)

Mijn advies is alleen core-infra statisch in te stellen (in mijn geval, router, switches, AP's, DNS server en proxmox VE & BS) de rest van alle clients/ lxc's en vm's reserveer ik gewoon in de static leases.
En DHCP scope per vlan begint daarom ook niet bij .1 maar vaak pas bij .20 zodat daar onder ruimte is voor statische IP's buiten de leases om.
Uit ervaring wijzer geworden, meeste routers kunnen alleen +1 doen, zet ik de router op. 254 en tel ik dan naar beneden met kritische netwerk apparatuur waarbij ik zoveel mogenlijk uitdeelt via dhcp server. Echter niet elke router kan omgaan met een scope van bv 20 tot 100 en dan een IP vast toewijzen buiten die scope.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

De nic van m'n proxmox machine ging vanmorgen onderuit, het bekende probleem "entered blocking state" wat ik voorheen ook heb gehad. Ik maak tussen 10 en 11 een backup naar een 2de Proxmox pbs machine. Kwestie van host aan de monitor en netwerk verbinding weer hersteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
nano /etc/network/interfaces
-
iface eno1 inet manual
  post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 gso off gro off tso off tx off rx off rxvlan off txvlan off sg off
        mtu 9000

-
ifreload -a
Had gisteren wel een update gedaan, te weten kernel 7.0.2-7. Lees dat daar wat issues meer waren, inmiddels gupdate naar de laatste versie 7.0.6-2. Iemand nog extra tips of tricks? Jammer dat het niet via een reboot te verhelpen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 30-05-2026 16:25 ]

Whatever.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:46

zeroday

There is no alternative!

Harmen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:18:
De nic van m'n proxmox machine ging vanmorgen onderuit, het bekende probleem "entered blocking state" wat ik voorheen ook heb gehad. Ik maak tussen 10 en 11 een backup naar een 2de Proxmox pbs machine. Kwestie van host aan de monitor en netwerk verbinding weer hersteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-
iface eno1 inet manual
  post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 gso off gro off tso off tx off rx off rxvlan off txvlan off sg off
        mtu 9000

-
ifreload -a
Had gisteren wel een update gedaan, te weten kernel 7.0.2-7. Lees dat daar wat issues meer waren, inmiddels gupdate naar de laatste versie 7.0.6-2. Iemand nog extra tips of tricks? Jammer dat het niet via een reboot te verhelpen is.
zelfde probleem heb ik met mijn NUC. Maar bij mij los ik het op door even de netwerk kabel eruit te halen en er weer in te doen, of om de switch poort even uit en aan te zetten.. deze opties heb ik er ook allemaal inzetten.

There are no secrets, only information you do not yet have

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Harmen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:18:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-
iface eno1 inet manual
        mtu 9000

-
ifreload -a
Welke NICs zitten er in die machines?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Welke NICs zitten er in die machines?
Het is een HP Prodesk Mini G6 met een Intel I219-LM.

Kan ook zijn dat ik een een brakke kernel had, maar even aanzien. De backups (LXCs en VMs) van 30min gaan tot nu toe zonder problemen.

Whatever.

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste