wil het cluster gescheiden houden van het thuisnetwerk. Daarom 2x dac per server naar de switch. De iscsi nfs en de backup op de proxmox servers lopen bij mij over het clusternetwerk zodat mn internet (wife approval factor) geen hinder ondervind als er backups gedraaid worden of als er (zware) vm's gestart worden. Heb mn router namelijk virtueel onder proxmox. Het thuisnetwerk en de clusternetwerk komen dan wel allebij in een eigen vlan op dezelfde switch. Daarnaast wil ik vanuit het tuinhuis waar de servers uiteindelijk komen te staan weer met glasvezel naar de switch in de meterkast en de switch op de hobbykamer/bovenverdiepingJerie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:27:
[...]
DAC kabels kosten nauwelijks iets qua aanschaf en elektriciteit. Dat maakt ze geschikter dan SFP+ cages. Als je wel SFP+ cages zou gebruiken, dan is in geval van 10 gbit SFP+ glasvezel (zoals OM3 duplex) goedkoper en zuiniger. Wat ik niet snap is waarom heb je twee DAC kabels per server nodig? Wil je gaan pair bonden?
Wat men (ik zeg niet specifiek dat jij dit moet doen) ook kan doen is zeggen: zo'n Chinese switch vind ik prima in mijn LAN, als deze maar airgapped is van het internet. Dan zou je inderdaad weg kunnen komen met een 10 gbit switch, en dan nog een fatsoenlijke 1 gbit switch ernaast. Die 1 gbit switches kunnen heel goedkoop en zuinig zijn, ook van fatsoenlijke merken die goede ondersteuning leveren.
Dan zou je aan minder dan 8 ports genoeg hebben. Deze heeft 8 SFP+:
https://www.sodola-networ...-multi-gig-network-switch
Maar als die drie servers naast elkaar staan dan zou je ook nog kunnen zeggen ik doe DAC kabels tussen de switches. Dan doe 1-2, 2-3 als je het OK vind om via server 2 te praten van 1 naar 3 of 1-2, 1-3, 2-3. In dat laatste geval heb je dual SFP+ NICs nodig, maar dat zijn de meeste x710. Ook heb je dan nog geen 10 gbit met enige switch, maar ik weet niet of dat nodig is.
kwam deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008169603056.html nog tegen voor 85 euro en ik weet bijna wel zeker dat deze dezelde hardwarecomponenten heeft als de sodola van jou alleen een serial console extra