Kak! mijn disk in mijn Proxmox machine is dood aan het gaan.
Probleem werd zichtbaar bij een reboot van de VM. allemaal bad sectors. SMART test van de disk stond op FAILED.
Helaas geen fatsoenlijke backup strategie ingericht want dat staat nog steeds op de to do-lijst.
Zolang de machine blijft draaien gaat het goed. Met een UPS ertussen om power outage op te vangen en zonder al teveel te pielen met de VM's snort het door.
Efin, nieuwe SSD besteld ter vervanging. Nu nog even snel een backupje maken op een USB SSD voordat we de disk gaan swappen.
Genomen stappen:
1. 128GB SSD USB aangekoppeld
2. Ext4 Partitie aangemaakt van 128GB (cfdisk en mkfs.ext4)
[img=770,202]https://tweakers.net/i/rMEsjg-P13Cnb-94c7OAfTylkAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYgxFoecIttDCSWHyzz1bkmW.jpg?f=user_large[/img
3. Mount onder /media/usbdisk
4. Via datacenter een Directory share aangemaakt
5. Eerste backup gedraaid. Zie disk usage na het maken van de eerste backup
Probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet de volledige space van 128GB kan gebruiken.
In het een-na-laatste screenshot wordt aangegeven dat de disk space 41.59GB is. Maar ik heb nergens een limiet aangegeven van die grootte.
Het gevolg is dus dat ik geen backup kan maken van beide machines.
Kan iemand volgen wat hier gebeurd? Hoe kan ik de beschikking krijgen over alle 128GB van mijn externe SSD?
Edit: gevonden, bleek een typfout te zijn. In stap 3 heb ik het over usbdrive en in stap 4 heb ik het over usbdisk als mount point. Dan werkt het niet en wordt de storage aangemaakt op het local lvm.
bij stap 4 heb ik het corrigeerd naar usbdrive en toen was het goed.
Even een testje gedaan. Bij stap 4 kan je ook een directory aanmaken op /mnt/whatever, terwijl die niet bestaat. Interesting....
[
Voor 6% gewijzigd door
badkuip op 15-08-2025 15:00
]