Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De aankondiging die niet heel onverwacht is, namelijk Proxmox Backup Server 4.0 is nu ook uit: https://forum.proxmox.com...rver-4-0-released.169306/
  • Based on the powerful Debian Trixie release, but using latest 6.14 Kernel as new stable default
  • S3-compatible object storage support
  • ZFS 2.3.3 with RAIDZ expansion: Add new devices to existing pools with minimal downtime
  • Seamless upgrade path from version 3.4
  • and much more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ninjazx9r98 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Zoals gezegd, dat is logisch dat alles stopte en te verwachten gedrag. De VM gaat geconverteerd worden naar een template en is daarna geen VM meer. Als je het geduld niet hebt om dat proces af te wachten en dit halverwege onderbreekt dan heb je geen VM en geen template. Dat is geen fout van Proxmox, dat is een fout/vergissing van de gebruiker.
Zou best kunnen. Maar ik kreeg een foutmelding dat het niet kon. En dan ben ik zo'n rare gebruiker dat ik dat dan ook geloof.
Ik had al eerder een keer een template gemaakt van mijn Home Assistant VM en dat duurde ongeveer 30 seconden.
Ik had natuurlijk nog wat kunnen wachten, maar er verscheen na de foutmelding niets meer. Wat moet ik dan doen? 1 minuut wachten? 5 min? een uur? 2 dagen? Ik heb echt niet na 2 minuten de stroom er af gehaald.
Dat de template nog niet klaar was zegt natuurlijk ook niks, je hebt een proces in gang gezet en er is "onder water" al van alles gebeurt met je VM om uiteindelijk een tempate te worden. Zo'n proces kun je niet zomaar even stoppen en dan verwachten dat er een soort van magische rollback is waarna alles weer bij het oude is.
Vergelijkingen zijn altijd lastig maar als je een boom gaat omzagen en halverwege stopt met zagen moet je niet vreemd opkijken dat er een zaagsnede in je boom zit ondanks dat deze nog niet omgevallen is.
Zoals ik al een paar keer heb vermeld, ik kreeg een foutmelding dat er geen template gemaakt kon worden. Waarom zou ik dan wachten? En hoe lang dan?
[...]
Ik werk ongeveer 25 jaar met Unix/Linux en soms is dat inderdaad een gevecht maar met geduld en lezen/analyseren van logging blijkt de vechtersbaas meestal tussen het toetdsenbord en de stoel te zitten. In tegenstelling tot Windows is Unix/Linux over het algemeen zeer duidelijk in datgene wat er mis gaat mits je de moeite neemt om er tijd in te stoppen door onder andere logging te bekijken.
Direct poetsen en opnieuw beginnen is niet de Unix/Linux manier.
Tsja, mijn laptop draait Linux, mijn desktop draait Linux en de 5 Synology NASsen die ik beheer draaien Linux. Ik gebruik het dus met enige regelmaat. Die systemen werken zonder problemen.

Ik wist ook niet dat er een voorgeschreven manier was om met Linux om te gaan.
Ik wil een systeem dat werkt en niet een systeem dat met veiligheidsspelden en veters aan elkaar hangt. En dat zo kwetsbaar is dat het maken van een backup of een clone/template er voor kan zorgen dat alles instort met een zeer onduidelijke foutmelding.
En dat dat dan een week 1000en regels logfile doorspitten kost om dan misschien tot een oplossing te komen. Maar misschien ook niet.

Ik ben er inmiddels wel achter, Proxmox is helemaal niets voor mij. Te gecompliceerd, te kwetsbaar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 14:57
Proxmox Backup Server 4 is er inmiddels ook.

https://forum.proxmox.com...eased.169305/#post-788861

Edit: Spuit 11 :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door d3vlin op 06-08-2025 18:33 ]

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 16:21

orvintax

www.fab1an.dev

RobertMe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Zou die week echt uit maken? De hard freeze van Trixie is er al sinds mei, minimaal 2 maanden dus. En volgens mij is afgelopen zaterdag echt de release volledig bevroren "zodat ze installatie media kunnen maken". Tussen nu en zaterdag gaat dus echt niks meer veranderen aan Trixie. (Of het zou echt een heel kritisch issue moeten zijn, maar dan is het knap dat dat niet gevonden is, uberhaupt niet, en dus al helemaal niet na de hard freeze waarbij in die 2 maanden als het goed is al niks veranderd is).

En ja, persoonlijk vind ik het ook raar dat ze releasen voor Debian. Maar uiteindelijk maakt het v.w.b. "stabiliteit" niks uit doordat er al maanden een hard freeze is bij Debian en ik meen dus dat er sinds afgelopen zaterdag uberhaupt geen mogelijkheid meer is om wijzigingen te doen aan de release.
Dat denk ik niet en ik ben het verder met je eens. Ik denk meer dat het een gevoelsmatig iets is. Het komt voor mij beter over als ze zouden wachten totdat hun base OS expliciet gereleased is.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Toch te snel geupdate thuis, de backup met Veeam Community Edition werkt niet meer :P
Failed to perform backup: Failed to map disks;
Edit: workaround is gelukkig vrij simpel: Hardware > Machine even aanpassen van 'Latest' naar '9.2+pve1' en Veeam backupjob loopt weer :)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55

Quad

Doof

@ThinkPad waarom zou je Veeam CE thuis gebruiken? Of draait het op een VM die je sowieso al nodig hebt?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Quad schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:43:
@ThinkPad waarom zou je Veeam CE thuis gebruiken? Of draait het op een VM die je sowieso al nodig hebt?
Omdat ik niet uit de voeten kan met PBS, vind Veeam 10x makkelijker in gebruik. Had Veeam CE al in gebruik toen ik nog ESXi op m'n homelab had draaien.

Misschien moet ik PBS nog een kans geven :P Maar ik mis een beetje een GUI om makkelijk jobs aan te kunnen maken, VMs restoren etc.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@ThinkPad Ah, ja als je het al gewend bent snap ik het inderdaad.
Zelf ben ik blij dat ik geswitch ben van Veeam naar PBS.

Ik kan je via DM wel op weg helpen om topicvervuiling tegen te gaan.

Gebruik de LXC script via community-scripts, daarmee even puzzelen voor een correcte mount naar NAS.

Maar eenmaal draaiend, restore gaat 10x sneller en simpeler. Je gebruikt daar gewoon de Proxmox Backuptab voor namelijk bij de VM of LXC.

[ Voor 55% gewijzigd door Quad op 07-08-2025 20:49 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het toen ik Proxmox net had geïnstalleerd wel draaiend gehad, toen had Veeam CE nog geen ondersteuning voor PVE en ik wilde wel een back-up oplossing hebben (en ESXi de deur uit doen).
Staat mij bij dat ik er tegenaan liep dat PVE/PBS in de stress schoot, omdat ik m'n Synology NAS overdag uitschakel vanwege energiebesparing (backup schedule ik 's avonds).

Ik ga er nog wel eens naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
ThinkPad schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:19:
Ik heb het toen ik Proxmox net had geïnstalleerd wel draaiend gehad, toen had Veeam CE nog geen ondersteuning voor PVE en ik wilde wel een back-up oplossing hebben (en ESxi de deur uit doen).
Staat mij bij dat ik er tegenaan liep dat PVE/PBS in de stress schoot, omdat ik m'n Synology NAS overdag uitschakel vanwege energiebesparing (backup schedule ik 's avonds).

Ik ga er nog wel eens naar kijken.
Herkenbaar - ik heb dat opgelost door de storage "uit" te schakelen.
Zowel vanuit pve naar pbs als vanuit pbs naar de nas.

De eerste gaat via: /usr/sbin/pvesm set pve-bu --disable 0 en --disable 1
De tweede via: proxmox-backup-manager datastore update pbs-nas --disable true en --disable false.

Het idee is dan dat je deze storage "stopt" kort voordat je de nas af laat schakelen.
En weer "start" kort nadat de nas is opgestart.

Dit kan via een cronjob - zowel aan pve kant als pbs kant.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:42
Zo zie je maar. Soms moet je je frustratie gewoon even ventileren en dan ligt een mogelijke oplossing vlakbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
gebruiken jullie nog een docker vm om docker container spul te draaien of enkel vm/lxc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
witchdoc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:58:
gebruiken jullie nog een docker vm om docker container spul te draaien of enkel vm/lxc?
Ik gebruik geen Proxmox meer, mag dat ook als antwoord? :P

Origineel met Proxmox begonnen zodat ik LXCs in VLANs kon plaatsen en dan daarin Docker draaien. Later met een "nieuw" systeem uitgevogeld hoe ik dat zonder Proxmox kon gebruiken. De "Proxmox bak" is nu meer puur NAS. En met de Debian Trixie release van morgen is de kans vrij groot dat ik daar een reinstall op doe met gewoon Debian. Gezien intussen 99% van de software/taken er toch af is (zoals geschreven, doet nog primair dienst als NAS. Enige "extras" is Syncthing (die ook op "servertje" draait) en nog wat kleine dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@RobertMe - wat is dan het eindresultaat van je gevogel waardoor je van pve af bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Waarschijnlijk Linux met Docker icm MACvlans.

PVOutput☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Airw0lf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:17:
@RobertMe - wat is dan het eindresultaat van je gevogel waardoor je van pve af bent?
Docker bridges (uiteraard), met een zelf opgegeven naam, en vervolgens routing rules op basis van de source interface. Dus uitgaand verkeer vanaf bv "br-prive" wordt op basis van een routing rule afgehandeld door een andere routing tabel, en die routing tabel heeft dan de "prive" interface (jip, mijn network interfaces heten niet eth0 / ... maar gewoon "wan", "prive", "lan", ...) als default gateway (+ kent de eventuele extra routes voor zover die interessant zijn).

En verder heb ik uberhaupt firewalling van Docker helemaal uit gezet. En vervolgens met nftables gewoon zelf de port forwards geregeld / poorten open gezet (intussen doe ik intern IPv4 only, dus echt port forwarding is het niet meer. De Docker containers hebben een routeerbaar IPv6 adres en de firewall in de forward chain puur een regel dat "verkeer naar poort 80 / 443 en IP adres fd00:1:2:80::80 is toegestaan").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Quad schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:21:
Waarschijnlijk Linux met Docker icm MACvlans.
Nope. Nadeel van macvlan is dat juist weer elke container een eigen IP adres in het netwerk krijgt en dus ook zichtbaar is in bv de UniFi Controller. Beetje irritant dat bv 20 containers dan ineens "20 apparaten op 1 netwerk/switch poort" zijn :P Nu is het gewoon de Docker host die als "router" fungeert en twee subnets aan elkaar knoopt. (en een van die Docker hosts is dan ook weer letterlijk mijn zelfbouw router op basis van Debian :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik lees het inderdaad. Is voor mij persoonlijk iets te, maar als het goed is veranderen je services an sich niet veel. Althans de basis, je hebt altijd wel docker containers die je even start om te kijken wat het is.

Ik ben wel tevreden met de losse LXC's. Weinig resources, kan ze monitoren in Home Assistant en kan ze afzonderlijk back-uppen.

Daarover gesproken, Proxmox Backup server in z'n LXC updaten naar PBS4 ging zonder enige moeite.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Ok - tjekvraag met a.d.v. een voorbeeld.

Stel er is een staging vlan met vlan tag 110.
Normaliter heet die dan eth0.110.

Maar via systemd-networkd kan ik de naam aanpassen naar staging - bijvoorbeeld als:
[Match]
Name=staging

[Network]
Address=192.168.110.235/24
Gateway=192.168.110.241
LinkLocalAddressing=no

Dit bestandje gaat dan staging.network heten.
En het bijbehorende netdev bestandje wordt dan staging.netdev met de content:
[NetDev]
Name=staging
Kind=vlan

[VLAN]
Id=110

En in Proxmox (met ifupdown2) wordt het dan:
auto staging
iface staging inet static
vlan-raw-device eth0
address 192.168.110.235
netmask 255.255.255.0
vlan-id 110

Zoiets?

Als de Docker firewall afgeschakeld is is NAT ook uitgeschakeld toch?
Dat heb je dan ook zelf met eigen nftables regels gedaan?

[ Voor 37% gewijzigd door Airw0lf op 08-08-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik probeer alles in lxc te doen en omdat alles zich uiteindelijk wel handmatig laat installeren lukt dat eigenlijk altijd wel. Ik heb wel een lxc die als docker-host, maar in de prakijk gebruik ik die nu nergens voor.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Herkenbaar - ik heb dat opgelost door de storage "uit" te schakelen.
Zowel vanuit pve naar pbs als vanuit pbs naar de nas.

De eerste gaat via: /usr/sbin/pvesm set pve-bu --disable 0 en --disable 1
De tweede via: proxmox-backup-manager datastore update pbs-nas --disable true en --disable false.

Het idee is dan dat je deze storage "stopt" kort voordat je de nas af laat schakelen.
En weer "start" kort nadat de nas is opgestart.

Dit kan via een cronjob - zowel aan pve kant als pbs kant.
Zo doe ik het ook ja, alleen via een API call naar de PVE. Mijn NAS start mijn PBS VM, en daarna een script met een curl call naar de PVE. Shutdown is in omgekeerde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Airw0lf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:59:
[...]

Ok - tjekvraag met a.d.v. een voorbeeld.

Stel er is een staging vlan met vlan tag 110.
Normaliter heet die dan eth0.110.

Maar via systemd-networkd kan ik de naam aanpassen naar staging - bijvoorbeeld als:
[Match]
Name=staging

[Network]
Address=192.168.110.235/24
Gateway=192.168.110.241
LinkLocalAddressing=no

Dit bestandje gaat dan staging.network heten.
En het bijbehorende netdev bestandje wordt dan staging.netdev met de content:
[NetDev]
Name=staging
Kind=vlan

[VLAN]
Id=110

En in Proxmox (met ifupdown2) wordt het dan:
auto staging
iface staging inet static
vlan-raw-device eth0
address 192.168.110.235
netmask 255.255.255.0
vlan-id 110

Zoiets?
De combinatie met Proxmox durf ik niet te zeggen, die heb ik dus niet (en nooit gehad).
V.w.b. het daadwerkelijk renamen van een fysieke interface (i.p.v. puur VLANs) heb je overigens ook, altijd, een .link bestand nodig (waarvan de naam ook nog eens moet beginnen met een nummer):
/etc/systemd/network/80-lan.link
code:
1
2
3
4
5
6
[Match]
OriginalName=eth*
MACAddress=<mac van de interface>

[Link]
Name=lan

Dit bestand moet vervolgens in het initramfs image zitten dus die moet je rebuilden (update-initramfs).
En v.w.b. de VLANs moet je deze ook "koppelen" aan de fysieke interface. Waarvoor ik (bv) in de lan.network onder [Network] meerdere VLAN=... regels heb, waarvan de "waarde" dus prive of in jouw geval staging is (voor staging.netdev / staging.network).
Als de Docker firewall afgeschakeld is is NAT ook uitgeschakeld toch?
Dat heb je dan ook zelf met eigen nftables regels gedaan?
Klopt, dat is gewoon een regeltje met bridge:
oifname != br-lan ip saddr 10.101.1.0/24 masquerade
Bv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
table ip nat {
        chain postrouting {
                type nat hook postrouting priority srcnat + 1; policy accept;

oifname != br-lan ip saddr 10.101.1.0/24 masquerade
        }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Quad schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:30:
Daarover gesproken, Proxmox Backup server in z'n LXC updaten naar PBS4 ging zonder enige moeite.
Hier ook. Dit even aankijken en wachten op de eerste Proxmox update, dan krijgt deze bij mij de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Jup, hier ook een VM met dockers. Ook wel losse LXCs, maar soms is een container opstarten via portainer het makkelijkst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Nope. Nadeel van macvlan is dat juist weer elke container een eigen IP adres in het netwerk krijgt en dus ook zichtbaar is in bv de UniFi Controller. Beetje irritant dat bv 20 containers dan ineens "20 apparaten op 1 netwerk/switch poort" zijn :P Nu is het gewoon de Docker host die als "router" fungeert en twee subnets aan elkaar knoopt. (en een van die Docker hosts is dan ook weer letterlijk mijn zelfbouw router op basis van Debian :+)
Wat jij als voordeel beschrijft, vind ik nu net het grootste nadeel. Ik heb liever tig dockers met een eigen IP adres draaiend op default IP poorten. In en outbound traffic en DNS requests zijn gemakkelijker te monitoren met afzonderlijke IP adressen. Toegang tot de dockers heb ik geregeld via HAProxy op OPNsense.

Maar ieder zijn ding gelukkig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 11:35
Als beginner maak ik nu 1ste grote update mee.
Proxmox heb ik via het stappenplan mooi zonder issues kunnen upgrade naar versie 9, maar hoe update je nu best de containers?
Via Reddit kwam ik deze tegen:
sed -i 's/bookworm/trixie/g' /etc/apt/sources.list
apt-get update && DEBIAN_FRONTEND=noninteractive apt-get -o Dpkg::Options::="--force-confold" dist-upgrade -y
Alles is bij mij ingericht via de Proxmox VE Helper Scripts.
Als test heb ik nieuwe kale Debian container toegevoegd en bovenstaande uitgevoerd en de upgrade naar Trixie ging perfect.
Maar ik weet niet of dit de meest ideale weg is om alles zo te updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
TheCeet schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:21:
Als beginner maak ik nu 1ste grote update mee.
Proxmox heb ik via het stappenplan mooi zonder issues kunnen upgrade naar versie 9, maar hoe update je nu best de containers?
Via Reddit kwam ik deze tegen:

[...]

Alles is bij mij ingericht via de Proxmox VE Helper Scripts.
Als test heb ik nieuwe kale Debian container toegevoegd en bovenstaande uitgevoerd en de upgrade naar Trixie ging perfect.
Maar ik weet niet of dit de meest ideale weg is om alles zo te updaten
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik zoek eigenlijk gewoon officiele documentatie om de LXC bij te werken maar kan ik nergens vinden. Heb nog niks bijgewerkt, wil het graag in 1x goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Flappie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik zoek eigenlijk gewoon officiele documentatie om de LXC bij te werken maar kan ik nergens vinden. Heb nog niks bijgewerkt, wil het graag in 1x goed doen.
Als je LXC gewoon als VM leest dan is het duidelijk dat je het gewoon moet zien als een systeem / PC waarvoor je de standaard documentatie kunt volgen. Gewoon de Debian upgrade guide van Bookworm naar Trixie dus. Enige "ding" is dat er geen kernel geïnstalleerd is. Maar daar gaat maar een heel kort deel van de upgrade guide over en dat kun je dus negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik doe wat @RobertMe zegt inderdaad. Gewoon de distro upgrade documentatie volgen. Heeft me probleemloos van 11 naar 12 gebracht. Zal van 12 naar 13 niet anders zijn, Debian kennende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
lolgast schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:30:
Ik doe wat @RobertMe zegt inderdaad. Gewoon de distro upgrade documentatie volgen. Heeft me probleemloos van 11 naar 12 gebracht. Zal van 12 naar 13 niet anders zijn, Debian kennende
Tenzij je gekke dingen doet. Ik heb gisteren een bare metal Debian geupdate en loop tegen (minimaal) 4 zelfstandige issues aan :X Iets met "network-online" gaat mis waardoor die 2,5 minuut blijft wachten en dan maar faalt. SSH start eerder? en door mijn "Listen" config met specifieke IPs startte die helemaal niet meer doordat IPs onbekend waren. Mijn custom gebeuren om ZFS encryptiom keys over het netwerk op te halen deed niks meer door een dependency loopt. En de Python tool die ik gebruik voor ZFS snapshots was stuk en vereiste een specifieke "pip install" om weer aan de gang te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
En wat is nu best-practice:
1) Eerst de lxc's upgraden en dan proxmox, of
2) Eerst proxmox upgraden en dan de lxc's?

Ik doe zelf altijd 2), maar ik kon nergens in de proxmox-documentatie vinden wat daar de beste volgorde in is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Eerst Proxmox en dan de LXC's is op zich de logische volgorde. De scripts die Proxmox gebruikt om LXC's te maken en/of starten bevatten allerlei detecties om quircks van diverse distro's te verhelpen, en het is op zich dus gunstig om daarmee zoveel mogelijk bij te zijn. Dat is uiteraard wel op de voorwaarde dat je bij de upgrade naar Proxmox 9 al relatief aardig bijloopt met de LXC's, want de ondersteuning van cgroup v1 is verwijderd waardoor fink verouderder containers niet meer werken (en helaas heb ik er daar nog wel een paar van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@dcm360 staat mij iets bij dat cgroup problemen al eerder speelde? (Mogelijk ander issue). Toen ik Proxmox wel nog gebruikte had ik een LXC met Alpine, en daar was vanalles mis mee bij een eerdere Proxmox update (neem aan dat dat dan 7 => 8 is geweest).

Edit:
Alhoewel ik nu twijfel of het niet Docker op Alpine in een LXC was. En dus weer samenhangende met Docker en de cgroups die die op Alpine gebruikte dat incompatibel was na een Proxmox update.

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
dcm360 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:42:
Eerst Proxmox en dan de LXC's is op zich de logische volgorde. De scripts die Proxmox gebruikt om LXC's te maken en/of starten bevatten allerlei detecties om quircks van diverse distro's te verhelpen, en het is op zich dus gunstig om daarmee zoveel mogelijk bij te zijn. Dat is uiteraard wel op de voorwaarde dat je bij de upgrade naar Proxmox 9 al relatief aardig bijloopt met de LXC's, want de ondersteuning van cgroup v1 is verwijderd waardoor fink verouderder containers niet meer werken (en helaas heb ik er daar nog wel een paar van).
Ok, bedankt! Klinkt logisch.

Ik ga er meestal in de herfst- of kerst-vakantie even goed voor zitten om proxmox en alle lxc's te upgraden, maar zorg dus wel dat de lxc's meegaan met de host-machine en niet te ver achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

RobertMe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:53:
@dcm360 staat mij iets bij dat cgroup problemen al eerder speelde? (Mogelijk ander issue). Toen ik Proxmox wel nog gebruikte had ik een LXC met Alpine, en daar was vanalles mis mee bij een eerdere Proxmox update (neem aan dat dat dan 7 => 8 is geweest).
Ook 7 -> 8 was er inderdaad al wel iets mee, toen zijn ze dacht ik overgestapt vanaf cgroup v1 naar v2 met de mogelijkheid om v1 nog wel te blijven gebruiken. Volgens mij heb ik toen iets moeten doen om mijn tv-capture-card en toebehoren op de juiste manier weer te koppelen aan een container (maar dat was geloof ik ergens een v2 in een configregeltje toevoegen, dat stelde weinig voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ocaj schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ok, bedankt! Klinkt logisch.

Ik ga er meestal in de herfst- of kerst-vakantie even goed voor zitten om proxmox en alle lxc's te upgraden, maar zorg dus wel dat de lxc's meegaan met de host-machine en niet te ver achterlopen.
Ik zou toch wat vaker updaten dan 1x per jaar :p. Dat Bookworm intussen een 12.11 heeft ook wel aan dat er toch voldoende updates zijn dat ze bij Debian periodiek een nieuwe ISO bakken.

En die gewone updates stellen toch niks voor. Ik doe ong 1x per maand een "apt update" "apt dist-upgrade" en aantal packages zal vaak niet meer dan 20 zijn. Toch wat anders dan mijn Arch desktop. Als ik daar een maand niet update gaat het toch wel regelmatig om een honderdtal packages. Maar ook daar eigenlijk zelden tot nooit problemen ondanks rolling + bleeding edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
O, maar ik doe ergens in het voorjaar ook vaak nog wel een keer een update hoor O-)
Maar dan heb je van Proxmox zelf geen major upgrade.

Ik ben meer van de categorie "Don't fix it if it ain't broken". Mijn proxmox draait op een lokale server die niet van buitenaf bereikbaar is, dus qua security risico's is er niet zo'n noodzaak.

Een enkele keer geeft ik mijn pihole-LXC nog wel een extra update tussendoor, maar verder zijn mijn lxc's allemaal vrij statisch (mysql, web, nodered, mqtt, dat soort spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Ik draai al mijn applicaties via een Debian VM met Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
orvintax schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

Ik draai al mijn applicaties via een Debian VM met Docker.
mja, dat zie ik als de logische manier om het te doen, maar mijn issue daarmee is dat ik dan plots een linux server moet beheren waar ik geen kaas van heb gegeten. :/
Als proxmox dat nou eens in hun produkt zou verwerken. Wishfull thinking, I know.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
offtopic:
Ik doe dat ook op die manier (Docker op een Debian VM, de containers beheer ik met de container 'Portainer').
Het Debian OS heb ik nauwelijks onderhoud aan (laatst alleen even geupdate naar Debian 13), de updates heb ik ingesteld om automatisch te doen via 'unattended upgrades'. Die update de boel en reboot (indien nodig) op een door mij vast gekozen tijdstip. Geen omkijken naar :)

https://wiki.debian.org/UnattendedUpgrades

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 09:53

zeroday

There is no alternative!

ThinkPad schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Omdat ik niet uit de voeten kan met PBS, vind Veeam 10x makkelijker in gebruik. Had Veeam CE al in gebruik toen ik nog ESXi op m'n homelab had draaien.

Misschien moet ik PBS nog een kans geven :P Maar ik mis een beetje een GUI om makkelijk jobs aan te kunnen maken, VMs restoren etc.
Dat probleem dacht ik ook te hebben omdat ik er altijd vanuit ging dat PBS dat voor mij ging doen.
maar alles mbt de backup wordt gewoon in Proxmox gedaan.

Ik heb een datastore PBS en dat correspondeert prachtig met de machines op de nodes

Ik kan van alle servers en VMs gewoon naar die machine gaan en zeggen maak een backup of restore een backup of ik wil een bestand.

Mooier kan het niet worden wat mij betreft. PBS is wat dat betreft voor mij niet meer waar ik de sync regel voor het dupliceren van de backup en de admin area om te zien wat er is gedaan. Maar alles op machine niveau gaat via proxmox.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

PBS verzorgt ook je datadeduplicatie, net als de integriteit van je backups. Ook is het verantwoordelijk voor de datastore mount, die je terug ziet op je PVE machines.

Als ik m'n VMs en LXC's zonder PBS moet back-uppen, ben ik heel veel meer opslag nodig.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

zeroday schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:34:
[...]
Dat probleem dacht ik ook te hebben omdat ik er altijd vanuit ging dat PBS dat voor mij ging doen.
maar alles mbt de backup wordt gewoon in Proxmox gedaan.
Dit is het belangrijkste verschil met bv Veeam: Je voegt PBS toe als storage bij je Proxmox server en je maakt je backups (en restores) gewoon op je Proxmox server. PBS is meer een backend die storage levert, deduplication doet en data integriteit handhaaft. Je hebt er geen omkijken naar.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ResuCigam schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Dit is het belangrijkste verschil met bv Veeam: Je voegt PBS toe als storage bij je Proxmox server en je maakt je backups (en restores) gewoon op je Proxmox server. PBS is meer een backend die storage levert, deduplication doet en data integriteit handhaaft. Je hebt er geen omkijken naar.
.. nou .. af en toe heb ik wel wat abacadabra ..

zo zag ik vandaag een nieuwe synd error ..

2025-08-10T11:15:59+02:00: sync archive qemu-server.conf.blob
2025-08-10T11:15:59+02:00: sync archive drive-scsi0.img.fidx
2025-08-10T11:30:45+02:00: removing backup snapshot "/mnt/qnap/vm/129/2025-08-10T01:06:38Z"
2025-08-10T11:30:45+02:00: percentage done: 91.94% (57/62 groups)
2025-08-10T11:30:45+02:00: sync group vm/129 failed - inserting chunk on store 'StoreQNAP' failed for 13cb6185963389a1482a7276dbee52e851b430f4f6a663eaf29f760c10a827d9 - write failed: Bad address (os error 14)
2025-08-10T11:30:45+02:00: skipped: 5 snapshot(s) (2025-07-27T00:00:40Z .. 2025-08-08T00:00:38Z) - older than the newest snapshot present on sync target
2025-08-10T11:30:45+02:00: re-sync snapshot vm/134/2025-08-09T00:00:32Z
2025-08-10T11:30:45+02:00: no data changes

Nu is dit een sync van backup naar een NAS waar dus ook de backups staan. Dus mocht PBS eruit knallen dan heb ik de backups nog een keer gebackupped. maar waar dan deze error vandaan komt?
Ja ik zie dat de sync niet meer sync is voor deze VM .. maar hoe ik zoiets dan oplos ...

Wellicht een issue op de qnap .. maar goed.. even in de gaten houden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ResuCigam schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb ook ervaring met de CE versie van VEEAM en ja daar regel je alles vanuit VEEAM ..
vandaar dat ik een paar jaar geleden met 1.0 van PBS ik errug moest wennen..
en er eerst ook de brui aan gaf omdat ik de benadering niet echt snapte..

Totdat het kwartje viel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Quad schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:37:
PBS verzorgt ook je datadeduplicatie, net als de integriteit van je backups. Ook is het verantwoordelijk voor de datastore mount, die je terug ziet op je PVE machines.

Als ik m'n VMs en LXC's zonder PBS moet back-uppen, ben ik heel veel meer opslag nodig.
Dat zeker weten, zit mijn backup rotaties plan op een deduplication factor van 12
Zo past er toch 1.7TB op het 250GB schijfje ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Wie monitored hun proxmox nodes en VMs en eventueel nog andere apparatuur?
Wat gebruiken jullie hiervoor? En wat kan je er precies mee doen? Enkel de pve host? De VMs? andere apparatuur? welke stats? Kan je temperatuur van de host monitoren? (ik ben wat bang ivm nvme temps in me servertje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Inmiddels VEEAM draaien... wat die doet is een snapshot maken van de VM, die via NBD aan een worker VM koppelen en dan doorsluizen naar de backup storage.
Application aware is geen optie bij Proxmox, je kunt niks instellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

witchdoc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:33:
Wat gebruiken jullie hiervoor? En wat kan je er precies mee doen? Enkel de pve host? De VMs? andere apparatuur? welke stats? Kan je temperatuur van de host monitoren? (ik ben wat bang ivm nvme temps in me servertje.)
Ik heb mijn PVE nodes aan Home Assistant toegevoegd. Hiermee kan je bijna alles wel overzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTZBTFyW7ZPXO7evMFxz6UXrOFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86SSxcKnj8mvnUs0LFBBi1DX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd1mD8qWcRlGOpQeRSVaXqC8Ggs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtvP3UdaMubTCSa4uz5AICGD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln9HZrjcmF50pdE5xyOk9hHxjsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DA7XwASfbaIivPmRinX7xV1p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAs_Cgkz8lKTIK72dTNH_XU207Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bPSS6Z9ZB3nN3k9kXEqVb2K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QbuARUH6apqXN_U5sMUeolNLKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ornlU7u8dfMco5JssIljPOEe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H4p5YOeenb5ZDHYbegpFHsUJBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cVQaSeQz76xFLsQoC2o1zhO.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb voor PBS en PVE wel custom scripts geschreven die informatie vanaf de machines naar MQTT sturen.

Ik heb nog geen monitoring automations voor gemaakt, maar het kan allemaal wel.

Ik adviseer wel om iets van mailnotificatie in te stellen, als je temperatuur te hoog wordt van de nvme SSD krijg je wel een mailtje.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

_JGC_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:46:
Inmiddels VEEAM draaien... wat die doet is een snapshot maken van de VM, die via NBD aan een worker VM koppelen en dan doorsluizen naar de backup storage.
Application aware is geen optie bij Proxmox, je kunt niks instellen.
Als je daarmee doelt op de guest (of software in de guest) een seintje geven om een consistente state op de schijf te zetten, is daar daadwerkelijk wel wat aan te configureren. Dat wordt het duidelijkst beschreven op de wiki: https://pve.proxmox.com/wiki/VM_Backup_Consistency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dcm360 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Als je daarmee doelt op de guest (of software in de guest) een seintje geven om een consistente state op de schijf te zetten, is daar daadwerkelijk wel wat aan te configureren. Dat wordt het duidelijkst beschreven op de wiki: https://pve.proxmox.com/wiki/VM_Backup_Consistency
Met PBS zag ik idd die freeze/thaw dingen voor elke VM, en ook elke VM heeft de agent geïnstalleerd. Met VEEAM zie je helemaal niks terugkomen. Is dus maar afwachten of de guest agent de nodige VSS dingen doet als VEEAM zonder verdere logging een snapshot maakt.

Moet overigens wel zeggen dat VEEAM een stuk sneller is dan PBS. Ik heb vanmorgen VEEAM ingericht en een backup gemaakt daarmee, die was in de loop van de middag klaar met 1 failed VM. Vanavond ging de backup weer los, die was in een halfuur klaar. Dan doet VEEAM 4 VMs concurrent en moet tussentijds 3x die proxy VM opgestart worden wat enkele minuten duurt. PBS trapt gewoon op 3 hypervisor hosts tegelijk de backup af en doet ze 1-voor-1 op 3 servers tegelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 12-08-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17:26
witchdoc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:33:
Ik heb zelf mijn host via Zabbix gemonitord maar eerlijk gezegd ooit ingericht en weinig naar gekeken.
Je zou additioneel nog via lmsensors de sensor data naar zabbix kunnen sturen en zoals elk monitoring platform kan je dan ook via bijna elk mogelijke manier notificaties sturen.
Waarbij je met zabbix tov bijvoorbeeld het voorbeeld van HA. Je makkelijker op niveau van verstoring kan triggeren of zelfs op trends en wanneer de verwachting is dat een disk vol raakt. Je gaat dan wel een behoorlijk stukje dieper in het bouwen van triggers maar dat is iets wat ik voor af en toe voor mijn werk juist mee bezig mag houden :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• witchdoc
Quad schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Ik heb mijn PVE nodes aan Home Assistant toegevoegd. Hiermee kan je bijna alles wel overzien.
mmm, ik ben geen home assistant held, maar vond https://www.home-assistant.io/integrations/proxmoxve.
Gelijk even de instructies gevolgd, maar hierna zie ik enkel een proxmox integratie waar ik verder niks van zie of mee kan :'(

EDIT: https://smarthomescene.co...onment-in-home-assistant/ via HACS lijkt beter te werken. Hiermee krijg ik wel het een en ander binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door witchdoc op 12-08-2025 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
Ik heb vanmiddag mijn instances ook maar geüpgraded naar Proxmox 9. Op beide kreeg ik een warning dat ik systemd-boot het beste kon verwijderen dus dat heb ik meteen maar uitgevoerd. Vervolgens een probleemloze upgrade naar Proxmox 9. Daarna alle 19 Debian 12 LXC's geüpgraded. Enige waar ik tegenaan liep was in 1 LXC de packages source van Microsoft die ik even handmatig moest bijwerken naar Debian 13 inclusief bijbehorende gpg keys.

Verder merk ik weinig verschil. Voor een nieuwe look en feel hoef je het niet te doen in ieder geval :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@lolgast ga eens via je mobiel naar één van je PVE nodes. Dan heb je wél een nieuwe look en feel. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Daar zat ik nou precies op te wachten...

Zonder gekkigheid, dat is wel fijn natuurlijk voor diegene die soms via zijn telefoon iets wil beheren. Die UI was echt super beperkt van wat ik er van gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
Ben wel benieuwd of dat bijvoorbeeld op een iPad nu ook beter is :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn Proxmox server waarin mijn Home Assistant draait, draait al een hele tijd en ook al die tijd keurig kunnen updaten.
Ik zit nu op 8.3.3 maar krijg nu foutmeldingen bij het updaten waar ik even geen raad mee weet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Reading changelogs... Done
Extracting templates from packages: 100%
Preconfiguring packages ...
Setting up libc-bin (2.36-9+deb12u10) ...
Bus error
ldconfig: Path `/usr/lib/x86_64-linux-gnu' given more than once
(from /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:4 and /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:3)
ldconfig: Path `/lib/x86_64-linux-gnu' given more than once
(from <builtin>:0 and /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:3)
(from <builtin>:0 and /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:3)
ldconfig: Path `/usr/lib' given more than once
(from <builtin>:0 and <builtin>:0)
/usr/local/lib: (from /etc/ld.so.conf.d/libc.conf:2)
/usr/local/lib/x86_64-linux-gnu: (from /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:2)
/lib/x86_64-linux-gnu: (from /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:3)
Bus error
dpkg: error processing package libc-bin (--configure):
 installed libc-bin package post-installation script subprocess returned error exit status 135
Errors were encountered while processing:
 libc-bin
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

System not fully up to date (found 154 new packages)

Ik ben niet super bekend met Linux, iemand een idee wat ik moet doen om dit te fixen?
Verder draait de boel wel stabiel dus

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
code:
1
2
(from /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:4 and /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf:3)

Dit is hoe ik het lees.
In het bestand /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf heb je 2 keer de regel /usr/lib/x86_64-linux-gnu staan. Namelijk op regel 3 en regel 4.

en dat probleem een aantal keer. Dus met nano die regels eruit halen en opnieuw proberen.

Wel even een backup maken ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door DRaakje op 14-08-2025 15:56 ]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 16:17
Kak! mijn disk in mijn Proxmox machine is dood aan het gaan.
Probleem werd zichtbaar bij een reboot van de VM. allemaal bad sectors. SMART test van de disk stond op FAILED.

Helaas geen fatsoenlijke backup strategie ingericht want dat staat nog steeds op de to do-lijst.

Zolang de machine blijft draaien gaat het goed. Met een UPS ertussen om power outage op te vangen en zonder al teveel te pielen met de VM's snort het door.
Efin, nieuwe SSD besteld ter vervanging. Nu nog even snel een backupje maken op een USB SSD voordat we de disk gaan swappen.
Genomen stappen:
1. 128GB SSD USB aangekoppeld

2. Ext4 Partitie aangemaakt van 128GB (cfdisk en mkfs.ext4)
[img=770,202]https://tweakers.net/i/rMEsjg-P13Cnb-94c7OAfTylkAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYgxFoecIttDCSWHyzz1bkmW.jpg?f=user_large[/img

3. Mount onder /media/usbdisk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIOvZq9qdmuCghkTe2H70sp0PbE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S01YFc9503pQIx3eqHT059Oa.jpg?f=user_large

4. Via datacenter een Directory share aangemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q65ZEyjztdLwDcJ53eWZr1dNmJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqTAmnoAqGphN9OWSbPScPjI.jpg?f=fotoalbum_large

5. Eerste backup gedraaid. Zie disk usage na het maken van de eerste backup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx-b23JIZiKGOrZ1ATkgXoh_AnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRZffasjMvm11yCV4GTdwwKt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3IKuhNOZujvqSa_E6Px4qQQoio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUgIgL5vrZTRV6vCtrSdBy5C.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet de volledige space van 128GB kan gebruiken.
In het een-na-laatste screenshot wordt aangegeven dat de disk space 41.59GB is. Maar ik heb nergens een limiet aangegeven van die grootte.
Het gevolg is dus dat ik geen backup kan maken van beide machines.

Kan iemand volgen wat hier gebeurd? Hoe kan ik de beschikking krijgen over alle 128GB van mijn externe SSD?

Edit: gevonden, bleek een typfout te zijn. In stap 3 heb ik het over usbdrive en in stap 4 heb ik het over usbdisk als mount point. Dan werkt het niet en wordt de storage aangemaakt op het local lvm.
bij stap 4 heb ik het corrigeerd naar usbdrive en toen was het goed.

Even een testje gedaan. Bij stap 4 kan je ook een directory aanmaken op /mnt/whatever, terwijl die niet bestaat. Interesting....

[ Voor 6% gewijzigd door badkuip op 15-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

DRaakje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:55:
code:
1
2

Dit is hoe ik het lees.
In het bestand /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu.conf heb je 2 keer de regel /usr/lib/x86_64-linux-gnu staan. Namelijk op regel 3 en regel 4.

en dat probleem een aantal keer. Dus met nano die regels eruit halen en opnieuw proberen.

Wel even een backup maken ;-)
Na wat geprobeerd te hebben heb ik de machine gereboot, daarna wou hij niet meer up komen.
Dus maar herinstall gedaan, meteen Proxmox 9 erop, Home Assistant was vrij vlot daarna weer online (muv zigbee2mqtt :( ) maar dat is later ook weer opgelost.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gisteren eindelijk tijd (genomen) om wat te stoeien met Promox. Had al een tijdje een Bmax B4 Plus Intel N100 16Gb 512Gb liggen en die wilde ik gaan gebruiken ipv de 2 raspberry's die in de meterkast lagen. Op de ene had ik Nginx Proxy Manager staan en op de andere Home Assistant.

Het installeren ging erg gemakkelijk via de scripts waarvan de link al enkele keren gemeld is in dit topic. Bedankt! Inmiddels draait HAOS (VM) en ook Nginx Proxy Manager (LXC).

Alles heeft een vaste IP op de modem, dus dat zit ook goed. Alleen de back up regelen was even een dingetje maar dat is nu ook gelukt dmv ChatGPT. De backup voor de VM & LXC is goed te doen, maar ik had wat moeite om een automatische backup te regelen voor Promox zelf. Dat loopt nu via een cronjob. Alle backups staan inmiddels op de NAS.

Komend week nog Adguard (lang leven de laatste update van KPN, zodat ik DNSv4 en 6 kan aanpassen) en dan... geen idee.

Ben ik wat belangrijks vergeten?

Mijn eerste indruk is erg positief.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@streamnl qua LXC's: Wireguard, Plex, Proxmox Backup server, vaultwarden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gisteravond de eerste Ceph storing gehad, bevroren I/O waardoor de Windows VMs crashten of na ontdooien gewoon vastliepen.

Oorzaak was 1 node met te weinig geheugen. Had er geen rekening mee gehouden dat VEEAM een proxy VM opstart en daar 6GB geheugen voor gebruikt. Nou is dat niet zo'n groot probleem, dat geheugen was er afgelopen week gewoon, maar niet als tegelijkertijd ook een deep scrub over 3x4TB OSDs is opgestart door Ceph.

Edit: en dan ben je blij dat Ceph op Proxmox letterlijk alles logt, want toen ik ging kijken stond er niks in de cluster en host logs, niks bij de VM logs en Ceph was inmiddels weer Healthy. dmesg gaf aan dat de OOM killer los was gegaan op 1 VM en een systemd proces.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 15-08-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Quad schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:43:
@streamnl qua LXC's: Wireguard, Plex, Proxmox Backup server, vaultwarden.
Ik heb op mijn NAS OpenVPN staan en daar staat ook Vaultwarden op. Die wil ik toch liever gescheiden houden ;)

Plex is wel een goeie ja!! En ik zal Proxmox Backup server eens bekijken. Aan de naam te zien heb ik het me vanmiddag moeilijker gemaakt, dan nodig ;)
bedankt!! Waardeer ik.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theetjuh
Ik weet niet of je een licentie hebt natuurlijk, maar kijk anders eerst eens naar Jellyfin, opensource en gewoon gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
Ik zelf heb verder ook wireguard, dual pi-hole, nginxproxymanager, home-assistant en zo’n beetje de hele *arr stack draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Vaultwarden, caddy in ha mode, caldav/carddav server en nog iets met single sign-on voor alle apps stsat nog op de to-do list :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Theetjuh wat biedt je aan met caddy?
Authentik kan alles wel qua SSO.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Nu nog niets, alles alleen intern nog via nginxproxymanager, maar voel me aardig ontmant als die down is.

Maar wil dus uiteindelijk naar caddy in HA en dan ook vaultwarden en card/caldav via dat laten lopen voor m’n eigen agenda/contacts en dit van internet benaderbaar maken. En uiteraard alles wat ik nu via nginxproxymanager heb lopen voor gewoon intern.
Alles nu uiteraard al met https en eigen domein/certificaat dmv nginxproxymanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Wat heb je aan Caddy in HA op 1 host? Bij mij persoonlijk is er nog nooit een LXC gecrashed en als de host moet rebooten zijn ze beide down :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 14:49

jurroen

Security en privacy geek

streamnl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

Ik heb op mijn NAS OpenVPN staan en daar staat ook Vaultwarden op. Die wil ik toch liever gescheiden houden ;)
Ik zou persoonlijk de VPN server verplaatsen, bijvoorbeeld naar je router als die het ondersteund. Daarnaast: OpenVPN heeft een gigantische codebase, Wireguard heeft een veel kleinere codebase, meer performance en moderne versleuteling.

Tailscale kan een manier zijn om dat eenvoudig op te zetten, zonder zelfs een port te moeten forwarden.

Just my two cents.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
lolgast schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:28:
Wat heb je aan Caddy in HA op 1 host? Bij mij persoonlijk is er nog nooit een LXC gecrashed en als de host moet rebooten zijn ze beide down :/
Caddy in High Availability mode, ik heb een cluster van 3 hosts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:09
Theetjuh schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Caddy in High Availability mode, ik heb een cluster van 3 hosts ;)
Ik neem aan dat je dan ook High Availability heb voor je infrastructuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbcuqrSU2SWRMPrt0XISmjGWofs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeikwIS6RxDniu9DueaVitpf.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

lolgast schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:05:
Daar zat ik nou precies op te wachten...

Zonder gekkigheid, dat is wel fijn natuurlijk voor diegene die soms via zijn telefoon iets wil beheren. Die UI was echt super beperkt van wat ik er van gezien had.
Dit gaat echt een livesaver zijn als er onderweg ooit iets misgaat. Met de oude niet bestaande mobiele ervaring was het maar een geklooi.

Ik vind het overigens wel interessant dat ze de desktop UI niet responsive hebben gemaakt. De mobiele versie heeft niet eens de Proxmox kleuren. Het design ziet er ook redelijk gedateerd uit. Dus ik vraag me af of ze niet voor iets bestaand hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
Quad schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:28:
@lolgast ga eens via je mobiel naar één van je PVE nodes. Dan heb je wél een nieuwe look en feel. :)
Het is beter, maar niet top als je Proxmate gewend bent op iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jurroen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Ik zou persoonlijk de VPN server verplaatsen, bijvoorbeeld naar je router als die het ondersteund. Daarnaast: OpenVPN heeft een gigantische codebase, Wireguard heeft een veel kleinere codebase, meer performance en moderne versleuteling.

Tailscale kan een manier zijn om dat eenvoudig op te zetten, zonder zelfs een port te moeten forwarden.

Just my two cents.
Mee eens, de kpn router ondersteunt dit helaas niet. Ik twijfel al lang om een Fritzbox 7590AX te kopen. Maar ja, om hem alleen aan te schaffen voor de VPN vind ik niet nodig. Het netwerk hier is prima (met de benodigde versterkers).

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

stormfly schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 05:44:
[...]

Het is beter, maar niet top als je Proxmate gewend bent op iOS
Even gecheckt die is er ook voor Android. Direct is even getest ik kon hem niet.

Voorheen Proxmox app gebruikt die lijkt aardig op de mobiele versie van Proxmox 9.

Maar Proxmate ziet er kwa look and feel inderdaad een stuk beter uit. Lifetime prijs is ook nog wel te overzien.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
RobbyTown schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:47:
[...]

Even gecheckt die is er ook voor Android. Direct is even getest ik kon hem niet.

Voorheen Proxmox app gebruikt die lijkt aardig op de mobiele versie van Proxmox 9.

Maar Proxmate ziet er kwa look and feel inderdaad een stuk beter uit. Lifetime prijs is ook nog wel te overzien.
Precies ;-) ik heb hem ook gekocht, hij/zij maakt best veel updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 23:53
Gisteren had ik HAOS op mijn mini pc (N5095 cpu, 8gb geheugen en 256gb opslag) geïnstalleerd. Dat ging goed. Vandaag proxmox geïnstalleerd met HA (via helper script). HA draait nu. Echter hoe kan ik nu een vast ip adres toekennen aan HA? Via onderstaande kan ik niet op OK klikken (dit is binnen de HA container).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDfmGjt2JD-0BvgoezpYu3HP7b8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fFp8kkx0Pov8UcOTlVlrxdE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 11-09 14:38
meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:28:
Gisteren had ik HAOS op mijn mini pc (N5095 cpu, 8gb geheugen en 256gb opslag) geïnstalleerd. Dat ging goed. Vandaag proxmox geïnstalleerd met HA (via helper script). HA draait nu. Echter hoe kan ik nu een vast ip adres toekennen aan HA? Via onderstaande kan ik niet op OK klikken (dit is binnen de HA container).
[Afbeelding]
Het IP veld vraagt om IP/CIDR. Je moet hier dus ook nog even de netmask bij invullen.

192.168.1.8/24 moet werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 20:38
meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:28:
[Afbeelding]
192.168.1.8/24 is de juiste CIDR notatie

die /24 is je subnet, equivalent aan 255.255.255.0 wat je waarschijnlijk thuis gebruikt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@Dutchess_Nicole @Zwelgje Het werkt. Super!

Nog een andere vraag. Ik heb nu twee containers geïnstalleerd: Scrypted en Home Assistant
In Scrypted draait maar 1 camera: een Ring deurbel. Bij resources heb ik aangegeven: 2gb memory, 512mb swap. Hetzelfde heb ik gedaan voor de Home Assistant container. Zijn deze waarden redelijk ok? Mijn mini pc heeft zelf 8gb geheugen en 256gb opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:29:

Nog een andere vraag. Ik heb nu twee containers geïnstalleerd: Scrypted en Home Assistant
In Scrypted draait maar 1 camera: een Ring deurbel. Bij resources heb ik aangegeven: 2gb memory, 512mb swap. Hetzelfde heb ik gedaan voor de Home Assistant container. Zijn deze waarden redelijk ok? Mijn mini pc heeft zelf 8gb geheugen en 256gb opslag.
kwestie van in de gaten houden bij de stats van de container (under kopje 'summary' van betreffende container. kom je op 75% van je toegewezen memory dan moet je wat uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:29:

Je schrijft dat je gebruik hebt gemaakt van (Docker?) containers?
Dan lijkt me Proxmox beetje overkill... plain Debian had het ook gedaan?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Zwelgje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

kwestie van in de gaten houden bij de stats van de container (under kopje 'summary' van betreffende container. kom je op 75% van je toegewezen memory dan moet je wat uitbreiden.
Thanks. Ik zal het in de gaten houden.
Airw0lf schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Deze opmerking snap ik niet. Ik heb nu via Proxmox twee containers draaien (dat is de term die binnen Proxmox gebruikt wordt). Daarnaast geeft Scrypted aan: Proxmox VE is the recommended installation host for dedicated Intel/AMD servers, and is preferred over Docker.
Zodoende voor Proxmox gekozen. Mocht je andere inzichten hebben, hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
[...]

ProxMox is prima als laagdrempelig platform om mee te starten en te hobbyen (want dat is wat hij ermee wil) plain debian en alles vanaf de commandline moeten doen (of 3rd party webUI tooling) is het andere uiterste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Waarschijnlijk LXC containers, totaal niet vergelijkbaar dus met Docker (OS in een container aka "lightweight VM" vs applicatie in een container). Ook gezien de eerdere post waarin verwezen wordt naar de [Proxmox] "helper scripts". Die zetten een container (of VM?) op met daarin "iets" (als in: afhankelijk van welk helper script je uitvoert of zo, heb er zelf geen ervaring mee).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Ik vind het grootste voordeel van een hypervisor boven bare metal dat je makkelijk backups kunt maken van je VM's en containers.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
ResuCigam schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:51:
Ik vind het grootste voordeel van een hypervisor boven bare metal dat je makkelijk backups kunt maken van je VM's en containers.
En als ik afscheid wil nemen van bv HA, heb ik dat met 1 druk op de knop gedaan terwijl Scrypted en homebridge lekker door blijven draaien.

@RobertMe Inderdaad LXC. Als ik verkeerde termen gebruik, mijn excuses daarvoor. Maar bovenin het Proxmox scherm staat gewoon het woord container. Iets anders kan ik er niet van maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:03:
@RobertMe Inderdaad LXC. Als ik verkeerde termen gebruik, mijn excuses daarvoor. Maar bovenin het Proxmox scherm staat gewoon het woord container. Iets anders kan ik er niet van maken. :)
Nouja, in de context van Proxmox zal container in 99% van de gevallen LXC zijn (dat ook letterlijk staat voor Linux Container :), dus container is niet eens fout). Maar container zelf is nogal een "vaag" begrip waarbij uit de context moet blijken waar het over gaat (in het Docker topic zal container in 99% van de gevallen een Docker container zijn :P, en in een haven zal een container in 99% van de gevallen over een zeecontainer gaan).

Ik was eigenlijk ook verbaasd dat @Airw0lf er naar vroeg / Docker bij zette. Volgens mij toch ook een regular in dit topic die "zou moeten weten" dat het dan over LXC gaat en niet over Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Nouja, in de context van Proxmox zal container in 99% van de gevallen LXC zijn (dat ook letterlijk staat voor Linux Container :), dus container is niet eens fout).
Thanks!
Dat vroeg ik me ook af. Moest het nog opzoeken maar er kwam telkens wat tussen.

Dat is meestal als je begint met “iets op te zoeken”. Je bent een stuk wijzer geworden maar niet met hetgeen wat je wilde weten 😅

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
RobertMe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Nouja, in de context van Proxmox zal container in 99% van de gevallen LXC zijn (dat ook letterlijk staat voor Linux Container :), dus container is niet eens fout). Maar container zelf is nogal een "vaag" begrip waarbij uit de context moet blijken waar het over gaat (in het Docker topic zal container in 99% van de gevallen een Docker container zijn :P, en in een haven zal een container in 99% van de gevallen over een zeecontainer gaan).

Ik was eigenlijk ook verbaasd dat @Airw0lf er naar vroeg / Docker bij zette. Volgens mij toch ook een regular in dit topic die "zou moeten weten" dat het dan over LXC gaat en niet over Docker.
Ik nam over wat hier stond. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX7c82g_Peht33UVW2056t50IE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UmZUrcuNfZ1iqvOLy1blOgA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Tuurlijk wist ik dat de installatie betrekking heeft op LXC containers... :+
Ook heb ik nergens gesteld dat er iets verkeerds gezegd of gedaan is.

Mijn bijdrage - en met name de kreet Docker - was meer bedoeld als een open vraag.
Met het idee om wat denkwerk op gang te brengen rondom gemaakte afwegingen (if-anything).

Wat ik met "gemaakte afwegingen" bedoel?

Als binnen die twee LXC's alle applicaties in Docker containers draaien waarom dan Proxmox?
Het lijkt me niet echt helpend omdat er dan alsnog iets ingeregeld moet worden rondom het beheer van die Docker containers. Een native Debian install aangevuld met zoiets als Portainer lijkt me dan een net wat makkelijker startpunt om te gaan experimenteren - hoef je die pve-laag niet eens te leren/begrijpen.

Een andere afweging zou in HASS kunnen zitten:
Home Assistant in een LXC heeft als randvoorwaarde dat alles in Docker containers moet draaien.
Wat wil zeggen dat de HASS-plugins handmatig via Docker-CLI of Docker-Compose gestart moeten worden.
En daardoor wat extra config werk met zich meebrengt.

Wil je dat voorkomen dan kan dat eigenlijk alleen met een HASS-VM omdat je de plugins dan kunt installeren vanuit de HASS-GUI. Waardoor je eigenlijk niet om Proxmox heen kunt - zelfs al zou het bij deze ene VM blijven.

Voor de rest mag iedereen er wat van vinden - is prima - maar dit is/was het idee... meer niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ow - een ding nog... net vergeten te noemen... de site van Scrypting stelt het volgende:
The Scrypted container uses 16GB memory and all CPU cores by default. Configure the Resources tab to suit the server specs and workload. Scrypted NVR servers should assign at least 4 cores and 16GB of memory (the more the better). After configuration has been completed, start the container.
Ik weet niet hoe je Scrypted precies gebruikt (of wil gaan gebruiken) - maar gezien de onderliggende hardware misschien wel iets om rekening mee te houden... lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ResuCigam schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:51:
Klopt - maar doet niks af aan een backup van Proxmox zelf... dat blijft een lastige... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Airw0lf schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:00:
Tuurlijk wist ik dat de installatie betrekking heeft op LXC containers... :+
Ook heb ik nergens gesteld dat er iets verkeerds gezegd of gedaan is.

Mijn bijdrage - en met name de kreet Docker - was meer bedoeld als een open vraag.
Met het idee om wat denkwerk op gang te brengen rondom gemaakte afwegingen (if-anything).

Wat ik met "gemaakte afwegingen" bedoel?

Als binnen die twee LXC's alle applicaties in Docker containers draaien waarom dan Proxmox?
Het lijkt me niet echt helpend omdat er dan alsnog iets ingeregeld moet worden rondom het beheer van die Docker containers. Een native Debian install aangevuld met zoiets als Portainer lijkt me dan een net wat makkelijker startpunt om te gaan experimenteren - hoef je die pve-laag niet eens te leren/begrijpen.

Een andere afweging zou in HASS kunnen zitten:
Home Assistant in een LXC heeft als randvoorwaarde dat alles in Docker containers moet draaien.
Wat wil zeggen dat de HASS-plugins handmatig via Docker-CLI of Docker-Compose gestart moeten worden.
En daardoor wat extra config werk met zich meebrengt.

Wil je dat voorkomen dan kan dat eigenlijk alleen met een HASS-VM omdat je de plugins dan kunt installeren vanuit de HASS-GUI. Waardoor je eigenlijk niet om Proxmox heen kunt - zelfs al zou het bij deze ene VM blijven.

Voor de rest mag iedereen er wat van vinden - is prima - maar dit is/was het idee... meer niet... :+
An zich heb je daar 100% gelijk in vind ik persoonlijk. Maar..., in dit topic beginnen zich denk ik ook wel meer en meer 2 (3?) type gebruikers te bevinden. (De die hards met een volledige cluster het liefst op dikke hardware), de Tweaker / hobbyist die er ook echt induikt en alles zelf wilt doen / gebruiken, en de "ik wil het wel want gelezen dat maar kan het zelf niet". En afgaande op (ook andere) posts van @meesje op dit forum denk ik wel dat zij in de laatste categorie valt. Het lukt wel om dit soort dingen aan de praat te krijgen (met bv de helpe scrips) maar het ontbreekt aan meer de wil / zin / kennis om het echt te doorgronden.

Maar daarvoor noem je de oplossing eigenlijk ook al, en dat is dus HAOS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Airw0lf schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Klopt - maar doet niks af aan een backup van Proxmox zelf... dat blijft een lastige... :+
Die oplossing is redelijk simpel:
Blijf van Proxmox af :9 Ik configureer de storage, configureer SSH toegang via een certificaat en dan is het wel klaar.

Ik heb weleens getwijfeld om dit soort dingen in Ansible in te richten maar die zou ik dan hosten op, jawel, Proxmox. En dan krijg je een kip/ei verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@RobertMe Wat bedoel je met echt doorgronden? Ik heb zelf gezocht hoe Proxmox op een mini pc te installeren. Het lukt me mbv de helper scripts een container op te zetten. Daarna zelf gevonden waar een vast ip adres in te stellen. Dat mij /24 onbekend is, daar kwam ik met Google ook niet achter. Daarvoor hebben we dan toch ook dit topic? Of moet ik alles maar op reddit en andere forums vragen en me over een paar jaar pas hier melden? Je hebt toch ook starters? Je moet toch ergens beginnen? Ook de tweakers met nu heel veel kennis moesten toch ergens beginnen? Of bedoel je dat ik zelf maar de helper scripts had moeten uitvinden? Ik snap je opmerking over ‘doorgronden’ echt niet. Je moet toch met Proxmox ergens beginnen?

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 17-08-2025 10:27 ]

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste