Nog bedankt voor de input.
Uit eindelijk toch een andere route genomen.
via cronjob
code:
1
| 0 5 * * * rtcwake -m off -t $(date +%s -d '03:53') |
Laat ik mijn server elke dag om 5 uur uit gaan en dus net voor 4 uur weer aan.
Heb al mijn full verify en GC/ prune jobs op doorlooptijd dubbel checked. Full-verify is in 8 minuten klaar.
Prune en GC binnen een minuut en schema's zo aangepast dat deze kort na backup ronden uitgevoerd worden en in het uurtje dat server nu online is 2x GC job wordt uitgevoerd.
Nu even afwachten hoe het gaat en nog bedenken hoe ik wanneer de server uitstaat toch nog wat details kan krijgen.
Proxmox VE laat in de data store ook wel usage zien maar is ook leeg wanneer de PBS uitstaat. Voor nu in ieder geval bijna 23uur 18 a 25watt besparing

HowsMyApple schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:37:
Eerste keer dat ik mij meld in dit topic als redelijke Proxmox beginner.
Ik draai nu een klein jaar een stabiel Proxmox servertje op een Dell Optiplex 3060. Heb er wat containers op draaien (Nginx, Adguard, Influxdb, Grafana, Jellyfin) en 2 VM's (Home Assistant OS en Ubuntu).
Recentelijk de standaard 250gb ssd vervangen voor een van 2TB omdat ik van plan was om foto's te gaan backuppen. Nu lees ik dat het verstandiger is om je promox installatie en containers/vm's op een aparte schijf te hebben dan je daadwerkelijke storage.
Ik heb alleen geen idee wat nu de meest logische manier zijn om m'n storage in te gaan richten. Meest logische lijkt dan zoiets:
SSD #1 250gb:
- Proxmox
- Containers ? (Waarbij in theorie alleen Jellyfin bij SSD #2 hoeft te kunnen)
- VM's ? (En hoe zorg ik dan dat Immich, welke op de Ubuntu VM draait, de boel op SSD #2 op mag slaan?)
SSD #2 2TB:
- Foto's
- Video's
Waar laat ik de backups van m'n VM's en containers?
--------
En wordt de grotere "opslag ssd" idealiter ook voorzien van partitions om te zorgen dat Immich en Jellyfin+ elkaar niet in de weg gaan zitten?
Hopelijk kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven.
In ieder geval zorgen dat je data die je voor foto's / videos in je VM gebruikt een eigen disk zijn binnen de VM/ lxc.
Zo ja in ieder geval kiezen of deze in VM backup ronden meegenomen moet worden (of juist niet).
Ik backup mijn VM zelf veel vaker dat de bijna statische data die in als foto/ video heb opgeslagen.
Mijn opzet is: 1x TB nvme als PVE boot, VM drive en Backups *1
En heb daarnaast ZFS pool van spinning disks voor de foto video backup en andere data dingen die in de TB's lopen
Uit deze ZFS pool heb ik dan ook "
Drive" gemount aan OMV van 20TB voor storage.
Uit dezelfde ZFS pool ook een 20TB storagenode StorJ gemaakt om wat euro's te ontvangen voor een systeem welke toch aanstaan
*1 alleen kort durende backups blijven op nvme, langdurig gaat naar Proxmox backup server.
[
Voor 52% gewijzigd door
The-Source op 21-12-2024 12:16
]