Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als de volgende poging ook niet blijkt te lukken, is het misschien wel handig om met iets beschrijvenders dan 'dat ging niet goed' een vervolgvraag te stellen. We weten nu niet eens in welk deel van het proces het niet gelukt is (het maken van de backup, het terugzetten, het starten van de nieuwe VM, iets in de gestarte nieuwe VM zelf?). Alle stappen zouden ook nuttige informatie als terugkoppeling moeten geven als er iets misgaat, ofwel in de logs van een task in Proxmox, of op de console die je kan openen bij een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:23
lasharor schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:23:
Alhoewel de onderliggende HW niet uitmaakt moet je natuurlijk wel zorgen dat de configuratie op de nieuwe hardware alsnog klopt.

Het werkt niet op het moment dat je bijvoorbeeld de NIC doorzet naar de VM en die vervolgens op de nieuwe machine een andere HW ID heeft.

etc
Bedoel je daarmee dat ik het MAC address van de virtuale netwerk bridges hetzelfde moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:25

lasharor

7 december 2004

tomdh76 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:54:
[...]

Bedoel je daarmee dat ik het MAC address van de virtuale netwerk bridges hetzelfde moet houden?
Misschien is het inderdaad makkelijker om te doen wat @dcm360 suggereert. Namelijk, duidelijker zijn in de probleemstelling.

Ik bedoel dat je VM's kan overzetten op het moment dat je geen specifieke dingen doet in de configuratie van die VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
dcm360 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:33:
Als de volgende poging ook niet blijkt te lukken, is het misschien wel handig om met iets beschrijvenders dan 'dat ging niet goed' een vervolgvraag te stellen. We weten nu niet eens in welk deel van het proces het niet gelukt is (het maken van de backup, het terugzetten, het starten van de nieuwe VM, iets in de gestarte nieuwe VM zelf?). Alle stappen zouden ook nuttige informatie als terugkoppeling moeten geven als er iets misgaat, ofwel in de logs van een task in Proxmox, of op de console die je kan openen bij een VM.
Helemaal gelijk. Het grootste probleem is dat ik nu een werkende setup heb met internet etc. En als ik de oude OPNsense VM uitzet is het hele huis in rep en roer omdat er geen internet is. Echt rustig kijken waar het probleem zit is er dan niet bij. Dus het liefst zet ik eerst alles goed in de nieuwe OPNsense VM. Dan zet ik de nieuwe aan waardoor je als het ware maar een minuutje zonder internet zou zitten. Ik ga kijken of ik de config settings van de oude VM op een USB drive kan zetten en deze dan kan importeren in de nieuwe VM via de webgui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 17:50
tomdh76 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:59:
Ik ben bezig een nieuwe proxmox server op te zetten en vraag me af wat de handigste manier is om een OPNSense vm van de ene naar de andere server te zetten. Ik probeerde het eerst met een backup / restore op de nieuwe server maar dat ging niet goed (wrsch omdat de hardware wat anders is). Toen probeerde ik een nieuwe installatie en nadat de nieuwe installatie klaar was, de oude OPNsense VM uit te zetten. Dit lukt ook niet goed, de router functie van de oude OPNsense is nodig om de nieuwe te bereiken denk ik?

Wat zouden jullie doen?
Config backup maken in OPNsense, nieuwe installatie, tijdens de installatie de backup inlezen en de juiste NICs kiezen. Dit zou normaal gesproken moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
ninjazx9r98 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:02:
[...]

Config backup maken in OPNsense, nieuwe installatie, tijdens de installatie de backup inlezen en de juiste NICs kiezen. Dit zou normaal gesproken moeten werken.
Ik ben een stapje verder. Heb een nieuwe installatie gemaakt. Tijdens de installatie de config restoren was niet mogelijk vanaf de USB (geen idee waarom) maar ik kon wel de webgui gebruiken om de config te restoren. Daarna de oude OPNsense in proxmox op pauze gezet en in de nieuwe verder (op hetzelfde IP adres) Er blijkt nog veel niet te kloppen, alle interfaces van de VLANs zijn niet goed overgekomen en mijn WAN doet het ook niet. En ook certificaten zijn niet overgekomen dus die moet ik denk ik of nieuw maken of kan je die ook van ene naar andere OPNsense overzetten? Ik kan nu de beide OPNsense VM bereiken op 192.168.2.1 maar zou het handiger zijn de oude op 192.168.2.1 te zetten en de nieuwe op 192.168.2.2 bijvoorbeeld? Of wordt dat chaos omdat de DHCP's van beide dan allerlei dingen dubbel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
tomdh76 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:05:
[...]

Ik ben een stapje verder. Heb een nieuwe installatie gemaakt. Tijdens de installatie de config restoren was niet mogelijk vanaf de USB (geen idee waarom) maar ik kon wel de webgui gebruiken om de config te restoren. Daarna de oude OPNsense in proxmox op pauze gezet en in de nieuwe verder (op hetzelfde IP adres) Er blijkt nog veel niet te kloppen, alle interfaces van de VLANs zijn niet goed overgekomen en mijn WAN doet het ook niet. En ook certificaten zijn niet overgekomen dus die moet ik denk ik of nieuw maken of kan je die ook van ene naar andere OPNsense overzetten? Ik kan nu de beide OPNsense VM bereiken op 192.168.2.1 maar zou het handiger zijn de oude op 192.168.2.1 te zetten en de nieuwe op 192.168.2.2 bijvoorbeeld? Of wordt dat chaos omdat de DHCP's van beide dan allerlei dingen dubbel doen?
Waarom niet:
(1) - de bestaande qcow bestanden kopieren naar de nieuwe PVE
(2) - op de nieuwe PVE een nieuwe VM aanmaken met dezelfde specs
(3) - de "disken" van de nieuwe VM weggooien
(4) - de gekopieerde qcow bestanden importeren

Dan opstarten en voila - OpnSense terug op de nieuwe PVE - alsof het nooit anders geweest is.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een nieuwe VM heeft waarschijnlijk andere MAC-adressen op de netwerkinterfaces (random als je virtuele interfaces gebruikt, of fysiek andere kaarten als je echte netwerkinterfaces doorzet). Dat zorgt er op zijn minst voor dat je alle interface assignments opnieuw moet doen, ook als je een configuratie-backup terugzet (want er is geen match op de oude mac-adressen).
Als je virtuele interfaces gebruikt zou het makkelijker moeten zijn, dan werkt een backup maken (van de hele VM in Proxmox) op de oude host, en die backup terugzetten op de nieuwe host. Wel moet je opletten of de netwerkinterfaces verbonden zijn aan de juiste bridge, voor het geval daar verschillen in zitten tussen de oude en nieuwe host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Airw0lf schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:25:
[...]

Waarom niet:
(1) - de bestaande qcow bestanden kopieren naar de nieuwe PVE
(2) - op de nieuwe PVE een nieuwe VM aanmaken met dezelfde specs
(3) - de "disken" van de nieuwe VM weggooien
(4) - de gekopieerde qcow bestanden importeren

Dan opstarten en voila - OpnSense terug op de nieuwe PVE - alsof het nooit anders geweest is.
Ja dit klinkt interessant en snel. Dat ga ik proberen. Maar maakt het nog uit dat de nieuwe PVE een amd processor heeft en de oude intel? Of kan ik alle specs gewoon overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:06
Waarom niet gewoon backup en restore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
powerboat schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:51:
Waarom niet gewoon backup en restore?
dat probeerde ik als eerste maar toen ik de nieuwe OPNsense startte kreeg ik geen goede verbinding. In de console flikkerde telkens het beeld, kon niet inloggen. Misscchien omdat het andere hardware is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
tomdh76 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:16:
[...]

dat probeerde ik als eerste maar toen ik de nieuwe OPNsense startte kreeg ik geen goede verbinding. In de console flikkerde telkens het beeld, kon niet inloggen. Misscchien omdat het andere hardware is?
Dat lijkt me stug, maar dat kan natuurlijk altijd.

Zoals ander wellicht al opperde:
  • een backup maken van de configuratie
  • een nieuw VM aanmaken exact dezelfde specs (incl. dezelfde mac adressen). [/i]
  • OPNsense opnieuw installeren en de back-up van de configuratie terugschieten
Op problemen te voorkomen pas ik geen PCI-passthrough toe, maar een bridge en werkt live-migration ook :P.

En ja, ik trek hier de Gbit/s verbinding mee vol en nee ik pas geen DPI toe :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:43
tomdh76 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:16:
[...]

Even in je xml file controleren of je interfacenamen nog overeenkomen. IGC versus IGB of ETH en het nummer. Dat is hardware afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Draai al enige tijd Proxmox tot volle tevredenheid, backups maar ik naar een 2de 1L pc via proxmox backup server. Gaat automatisch aan om 4u in de nacht en om 6u weer uit als de backup voltooid is.

Graag zou ik ook nog een offsite backup willen inrichten, welke cloud backup provider werkt het beste? Vanuit de GUI zou ik een aparte backup taak willen maken voor oa een Immich LXC container. Heb iets van 150GB aan foto's. Ben al in de weer geweest met oa Onedrive (Linux) maar kreeg dat niet aan de praat.

Edit, Na wat googlen kom ik uit bij Tuxis, ze bieden een gratis 150GB Backup Server aan. Zal daar eens naar kijken. Heb een cloud pbs in gebruik genomen, ging vrij soepeltjes! Maar even mee spelen de komende tijd. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Harmen op 24-09-2024 13:54 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Harmen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:18:
Draai al enige tijd Proxmox tot volle tevredenheid, backups maar ik naar een 2de 1L pc via proxmox backup server. Gaat automatisch aan om 4u in de nacht en om 6u weer uit als de backup voltooid is.

Graag zou ik ook nog een offsite backup willen inrichten, welke cloud backup provider werkt het beste? Vanuit de GUI zou ik een aparte backup taak willen maken voor oa een Immich LXC container. Heb iets van 150GB aan foto's. Ben al in de weer geweest met oa Onedrive (Linux) maar kreeg dat niet aan de praat.
Ik heb zelf geen ervaring met externe backup direct vanuit Proxmox VE. Wel heb ik een SMB share gemaakt naar mijn NAS waar ik de backup naartoe kopieer. De data gaat vervolgens mee in de backup van de NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Nou de omzetting van oude OPNsense naar nieuwe OPNsense is gelukt. Een avondje zonder internet maar de kids hebben weer eens een ouderwets spelletje gedaan..:-)

Het is gelukt door backup naar proxmox backup server te zetten en die te restoren op nieuwe server. De virtuele lan en wan netwerk kaarten bleven gelijk. Daarna de nieuwe OPNsense gestart en config ingeladen. Dat laatste moest wel omdat er anders voor al je VLANs interfaces als opt 2,3, etc komen en je DHCP server etc niet werkt. Een groot voordeel van een restore tov een reinstall en dan config inladen is dat alles verder werkt zoals plugins, certificaten.

Het meest lastig is dat het routeren natuurlijk stopt / onderbroken wordt. Aangezien ik alles van een laptop regelde moest ik eerst de nieuwe OPNsense vanuit de proxmox webgui aanzetten en dan snel de oude OPNsense uit moest zetten om conflicten te voorkomen op het zelfde IP adres.

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
tomdh76 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:29:

Het is gelukt door backup naar proxmox backup server te zetten en die te restoren op nieuwe server.
Je weet dat je geen proxmox backup server nodig hebt gehad, maar gewoon de ingebakken backup naar smb, nfs of usb disk ook had gewerkt :p.

O ja, fijn dat je het werkend hebt gekregen :z

[ Voor 6% gewijzigd door powerboat op 24-09-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23
powerboat schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:20:
[...]

Je weet dat je geen proxmox backup server nodig hebt gehad, maar gewoon de ingebakken backup naar smb, nfs of usb disk ook had gewerkt :p.

O ja, fijn dat je het werkend hebt gekregen :z
Die pbs is wel heel handig voor dagelijks gebruik:-)

Hier 3 VM's met dagelijkse back-up en 9 VM's met wekelijkse back-up.

En 2 VM's worden zelfs nog ieder kwartier gerepliceerd naar 2 andere Nodes.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:36
Tijd voor updates (ivm CVE)
https://forum.proxmox.com...ories.149331/#post-705345

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 25-09-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Vooral van belang als je gebruikers hebt van de interface/api van Proxmox die niet overal bij mogen. In andere gevallen zijn er wel makkelijkere manieren om bestanden te exfiltreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
John245 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:37:
[...]

Die pbs is wel heel handig voor dagelijks gebruik:-)

Hier 3 VM's met dagelijkse back-up en 9 VM's met wekelijkse back-up.

En 2 VM's worden zelfs nog ieder kwartier gerepliceerd naar 2 andere Nodes.
Dat klopt, maar voor enkel de migratie :) was dat voldoende geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Jarenlang heb ik opnsense via vmware workstation gedraaid, echter de snelheid daarvan valt erg tegen.
Een overstap naar proxmox met opnsense gemaakt, echter hoe stel je nu proxmox goed in zonder dat je een netwerk hebt. Immers als de server/netwerk er uit ligt, dan is proxmox niet via de gui te benaderen.

Hoe doen jullie dit?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:56:
Jarenlang heb ik opnsense via vmware workstation gedraaid, echter de snelheid daarvan valt erg tegen.
Een overstap naar proxmox met opnsense gemaakt, echter hoe stel je nu proxmox goed in zonder dat je een netwerk hebt. Immers als de server/netwerk er uit ligt, dan is proxmox niet via de gui te benaderen.

Hoe doen jullie dit?
Kan zijn dat ik je vraag niet goed begrijp.
Maar ik gebruik dan de cli met een toetsebord en scherm aangesloten op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:56:

Hoe doen jullie dit?
Static IP adres gebruiken, wat sowieso aan te raden is (IMO) voor server achtige toepassingen. En als de client geen DHCP lease meer zou hebben kun je ook daar altijd nog een static IP instellen.
Interessant wordt het dan weer wel als die PC/laptop zich in een ander VLAN bevindt en de Proxmox dois dat VLAN niet kent of niet op luistert v.w.b. WebUI of SSH.

Zit ee geen console port op die OptiPlex? :p Ik draai een bare metal router op een systeem met een console port. Via die route kan ik altijd nog een console kabel in prikken, en in laptop, en via serial console terminal toegang krijgen.

Edit:
Of het simpelere antwoord van @Airw0lf inderdaad.

En in mijn geval draait Proxmox op een systeem met Intel AMT, waardoor ik ook via AMT een serial console naar Proxmox kan openen. Op het mobo zit ook een serial port, maar dat is nog zo'n antieke 9 pins(?) connector, waar ik niks mee kan. (Serial kabel die ik heb is met een RJ45 plug, zoals ook op mijn Ubiquiti spul zit, en volgens mij van Cisco afkomstig is?).

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 30-09-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

RobertMe schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:16:
[...]

Static IP adres gebruiken, wat sowieso aan te raden is (IMO) voor server achtige toepassingen. En als de client geen DHCP lease meer zou hebben kun je ook daar altijd nog een static IP instellen.
Interessant wordt het dan weer wel als die PC/laptop zich in een ander VLAN bevindt en de Proxmox dois dat VLAN niet kent of niet op luistert v.w.b. WebUI of SSH.

Zit ee geen console port op die OptiPlex? :p Ik draai een bare metal router op een systeem met een console port. Via die route kan ik altijd nog een console kabel in prikken, en in laptop, en via serial console terminal toegang krijgen.

Edit:
Of het simpelere antwoord van @Airw0lf inderdaad.

En in mijn geval draait Proxmox op een systeem met Intel AMT, waardoor ik ook via AMT een serial console naar Proxmox kan openen. Op het mobo zit ook een serial port, maar dat is nog zo'n antieke 9 pins(?) connector, waar ik niks mee kan. (Serial kabel die ik heb is met een RJ45 plug, zoals ook op mijn Ubiquiti spul zit, en volgens mij van Cisco afkomstig is?).
Zou zo mooi zijn als de GUI ook direct via de CLI te openen is :+

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:32:
[...]

Das iets wat bekend is als een "contradictio in terminis"... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:32:
[...]

Tsja, ik gebruik alleen LXCs. Die zijn prima via de CLI te openen / beheren. Voor VMs zal dat echter een stuk lastiger zijn.

In any case: het antwoord had ik al gegeven. Static IP gebruiken, worst case steek je dan een laptop rechtstreeks in op de netwerkkaart, met daarop ook een static IP in hetzelfde subnet. Dan kun je de WebUI gewoon openen (als het goed is). Minder worst case hoef je uiteraard niet een netwerkkabel direct tussen laptop en Proxmox doos aan te sluiten en kan het gewoon over het netwerk heen. Maar dat ligt uiteraard aan hoe het netwerk verder is ingeregeld. Ik heb hier en daar nog wat poorten op het "default" VLAN staan en kan dus een outlet (/die van PC) tijdelijk daar op patchen. Dat zou dan net zo goed moeten werken met een static IP op de PC in hetzelfde subnet als dat van Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Weet iemand hoe ik een NFS mount kan laten starten als proxmox start?

Bij een reboot moet ik nu elke keer mount -a in de shell typen. Het zijn mounts die naar een synology share verwijzen en die staat altijd aan.

Maar ik denk dat het probleem is dat het proxmox ip in een ander subnet zit dan de synology shares. En mijn OPNsense VM staat ook op proxmox dus die kan nog niet routeren als hij nog niet opgestart is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:02
Ja dat lijkt me inderdaad het probleem als je router in een VM op die host staat.

Misschien kan je gewoon via cron het mount commando uitvoeren bij iedere reboot met een sleep van 5min.
code:
1
@reboot sleep 300 && mount -a

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
tomdh76 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:40:

Bij een reboot moet ik nu elke keer mount -a in de shell typen. Het zijn mounts die naar een synology share verwijzen en die staat altijd aan.

Maar ik denk dat het probleem is dat het proxmox ip in een ander subnet zit dan de synology shares. En mijn OPNsense VM staat ook op proxmox dus die kan nog niet routeren als hij nog niet opgestart is ?
https://forum.proxmox.com...bility.146105/post-707672

Dit script gebruik ik, nas uit = shares disabled. Nas aan = shares enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat

Je zou een script kunnen maken dat zelf doet monitoren :). Die plaats je op je hypervisor en laat je op de achtergrond draaien d.m.v. systemd :z (wel een ghetto oplossing)

[ Voor 8% gewijzigd door powerboat op 01-10-2024 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf

Als de NFS share beschikbaar is een keer mounten via de PVE webui.
Daarna gebeurd alles automagically door PVE.

Enige nadeel is de vele syslog meldingen als de share er even niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Airw0lf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:20:
[...]

Als de NFS share beschikbaar is een keer mounten via de PVE webui.
Daarna gebeurd alles automagically door PVE.

Enige nadeel is de vele syslog meldingen als de share er even niet is.
Zie mijn post 2 berichten terug, dat script lost al die meldingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
je zou ook gebruik kunnen maken van autofs, dat zal altijd opnieuw mounten wanneer het gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Zijn er hier ook mensen die al eens onbedoeld ipv shutdown container, een shutdown hebben gedaan via de webgui van de hele proxmox host? Knoppen zitten op zelfde plek en als je je een soort haast heb je snel de verkeerde shutdown te pakken.... Met soms weer veel gedoe om hem aan te zetten..

Nu las ik op proxmox forum deze tip om dit uit te voeren.

sed -i 's/restartBtn, shutdownBtn, shellBtn, actionBtn/shellBtn, actionBtn/g' /usr/share/pve-manager/js/pvemanagerlib.js

Maar ik ben dan bang dat ik helemaal nooit meer hem kan uitzetten. Suggesties? Of gewoon beter opletten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
tomdh76 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:12:
Zijn er hier ook mensen die al eens onbedoeld ipv shutdown container, een shutdown hebben gedaan via de webgui van de hele proxmox host? Knoppen zitten op zelfde plek en als je je een soort haast heb je snel de verkeerde shutdown te pakken.... Met soms weer veel gedoe om hem aan te zetten..

Nu las ik op proxmox forum deze tip om dit uit te voeren.

sed -i 's/restartBtn, shutdownBtn, shellBtn, actionBtn/shellBtn, actionBtn/g' /usr/share/pve-manager/js/pvemanagerlib.js

Maar ik ben dan bang dat ik helemaal nooit meer hem kan uitzetten. Suggesties? Of gewoon beter opletten?
Als je op Shutdown klikt, dan moet je dat toch nog bevestigen?
Sowieso kun je containers ook uitzetten via de CLI (binnen de webinterface). Ik zet eigenlijk altijd containers enzo uit via de CLI, niet via de button.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Cyphax schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Als je op Shutdown klikt, dan moet je dat toch nog bevestigen?
Sowieso kun je containers ook uitzetten via de CLI (binnen de webinterface). Ik zet eigenlijk altijd containers enzo uit via de CLI, niet via de button.
Ja klopt je moet wel bevestigen maar dat is ook precies zo met containers. Dus je (of alleen ik..:-) klik snel op bevestigen zonder echt goed te beseffen dat het de node is en niet de container.

Goed idee om de CLI te gebruiken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Ik stop containers altijd, dat kan niet met de Proxmox node. Dus dat valt op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Ik probeer op mijn proxmox installatie dit github script te draaien.

Maar als ik via shell deze helper invoer:
code:
1
bash -c "$(wget -qLO - https://github.com/tteck/Proxmox/raw/main/ct/scrypted.sh)"

Dan gebeurd er gewoon niks. Letterlijk niks.

Iemand enig idee waarom dit zo is?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 22:02
krizzziz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:04:
Ik probeer op mijn proxmox installatie dit github script te draaien.

Maar als ik via shell deze helper invoer:
code:
1
bash -c "$(wget -qLO - https://github.com/tteck/Proxmox/raw/main/ct/scrypted.sh)"

Dan gebeurd er gewoon niks. Letterlijk niks.

Iemand enig idee waarom dit zo is?
Ik wist niet dat er al een helper script was, hij stond nog op mijn todo lijst met dit als documentatie: https://technotim.live/posts/scrypted-home-hub/
(alternatief een docker opzetten of de gegevens gebruiken voor je LXC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@krizzziz Ik draai het script net op mijn Proxmox host en alles werkt gewoon
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/05/7c/3b4706835bb50a6eb1c509fec51e.png

Edit: Zit je misschien in een Proxmox sessie te werken waarvan de logout timer eigenlijk al is verstreken maar je shell nog openstaat?

[ Voor 27% gewijzigd door lolgast op 08-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
lolgast schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:57:
@krizzziz Ik draai het script net op mijn Proxmox host en alles werkt gewoon
[Afbeelding]

Edit: Zit je misschien in een Proxmox sessie te werken waarvan de logout timer eigenlijk al is verstreken maar je shell nog openstaat?
Dank voor het testen! Volgens mij doe ik niks fout.....

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/31337/54051360972_f429298783_k.jpgProxmox

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik heb een proxmox backup server opgezet en dat werkt prima maar deze wil ik nu via internet bereikbaar maken voor iemand anders om zijn server te backuppen.(kennis).
Ik heb een eigen domeinnaam en draai nginx reverse proxy manager dus dacht zoals ik met veel doe ik gebruik dat.
De webinterface is prima bereikbaar via pbs.mijndomeinnaam.nl
Maar als ik de backupserver wil toevoegen geeft hij de volgende fout pbs.mijndomeinnaam:8007 is niet bereikbaar.
Logisch ik heb poort 8007 niet opengezet.
Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen zonder poorten te moeten openen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:42

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ComTech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:24:
Ik heb een proxmox backup server opgezet en dat werkt prima maar deze wil ik nu via internet bereikbaar maken voor iemand anders om zijn server te backuppen.(kennis).
Ik heb een eigen domeinnaam en draai nginx reverse proxy manager dus dacht zoals ik met veel doe ik gebruik dat.
De webinterface is prima bereikbaar via pbs.mijndomeinnaam.nl
Maar als ik de backupserver wil toevoegen geeft hij de volgende fout pbs.mijndomeinnaam:8007 is niet bereikbaar.
Logisch ik heb poort 8007 niet opengezet.
Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen zonder poorten te moeten openen?
sws niet aan te raden om je proxmox open te zetten naar het internet, ga dan met vpn aan de slag oid.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

sws niet aan te raden om je proxmox open te zetten naar het internet, ga dan met vpn aan de slag oid.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat gebeurd toch wel meer, ik heb bijvoorbeeld een gratis proxmox backupserver in de cloud van tuxis deze staat toch ook gewoon open aan het internet?
Ik heb ook een niet makkelijk te raden subdomein via een reverse proxy wat het ook al iets lastiger maakt.
Poort forwarden vind ik meer risico dus daarom wil ik het via reverse proxy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:35
krizzziz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Dank voor het testen! Volgens mij doe ik niks fout.....

[Afbeelding]Proxmox
in de changelog staat dit.
Changed
All Scripts (Commit)
Requires Proxmox Virtual Environment version 8.1 or later.
bron: https://github.com/tteck/...in/CHANGELOG.md#changed-7

Op de foto zie ik dat je versie 8.0.4 hebt draaien.. dus misschien zou het helpen om je proxmox te updaten naar de laatste versie.

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
ComTech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:22:
Ik heb ook een niet makkelijk te raden subdomein via een reverse proxy wat het ook al iets lastiger maakt.
Dan hoop ik dat je geen SSL gebruikt / uniek SSL certificaat er op hebt. Want certificaten die worden aangemaakt (door welke aanbieder dan ook, van Lets encrypt tot de commerciële partijen) worden gepubliceerd en dan is jouw "geheime" domein zo op internet terug te vinden. Zie bv: https://crt.sh/ (en zoek op bv jou toplevel domain).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

Quad

Doof

Je zou natuurlijk wel een portforward kunnen inschakelen als je de WAN IP van de andere kant whitelist, of je zet een site-to-site verbinding op of je laat de andere kant een VPN naar jou toe gebruiken.

Zolang je maar niet dergelijke poorten open en bloot beschikbaar stelt aan de rest van het WWW.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Dan hoop ik dat je geen SSL gebruikt / uniek SSL certificaat er op hebt. Want certificaten die worden aangemaakt (door welke aanbieder dan ook, van Lets encrypt tot de commerciële partijen) worden gepubliceerd en dan is jouw "geheime" domein zo op internet terug te vinden. Zie bv: https://crt.sh/ (en zoek op bv jou toplevel domain).
Handige site ik zie inderdaad alle domeinen voorbij komen van certificaten die ik heb op één domein.
Van een ander domeinnaam zie ik alleen *.domeinaam.nl
Daar heb ik een wildcard certificaat via letsencrypt gemaakt. Via cloudflare dns challenge.
Maar goed om te weten dat die info gewoon op internet te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 13:52
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Dat gebeurd toch wel meer, ik heb bijvoorbeeld een gratis proxmox backupserver in de cloud van tuxis deze staat toch ook gewoon open aan het internet?
Poort forwarden vind ik meer risico dus daarom wil ik het via reverse proxy.
Je moet geen kritieke infrastructuur direct aan het web willen hangen. Als er een zero-day vulnerability is, je bent een keer laat met patchen, of iemand brute-forced je login, ben je zo je systeem en data kwijt. Ook moeilijk te raden subdomeinen worden gewoon gescand door shodan.io & co. Een VPN, SSH-tunnel met keys, of desnoods IP-whitelist voor degene die je toegang wil geven, is echt verstandiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000

Jrz

––––––––––––

RobertMe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Gepubliceerd of gescraped?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Jrz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Gepubliceerd of gescraped?
Gepubliceerd. Onderdeel van transparantie van het hele proces. Zodat iedereen kan controleren welke certificaten er worden uitgegeven. En zo kun je ook zelf controleren of er geen certificaten onder jou domein zijn uitgegeven waar je helemaal geen weet van hebt (maar zodoende wel iemand een geldig certificaat heeft voor een (sub)domein van je en dus een MitM aanval kan doen daarmee etc).

En scrapen kan niet, zoals @ComTech ook al ondervonden heeft worden wildcard certificaten ook prima gevonden. En dat geldt óók als dat certificaat niet aan het internet hangt. Als in: ikzelf draai intern al jaren op een valide (sub)domein, maar certificaten maak ik aan middels de DNS challenge (voordat ik van deze transparantie wist op domeinnaam basis, intussen met een wildcard). Deze domeinnamen staan dus niet in een publieke DNS server, en het verkrijgen van het (publieke deel van het) certificaat is alleen in mijn netwerk mogelijk. Toch laat die website (en vergelijkbare sites, zoals shodan.io dan @Feni aanhaalt) prima het certificaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
The-dragon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

in de changelog staat dit.

[...]

bron: https://github.com/tteck/...in/CHANGELOG.md#changed-7

Op de foto zie ik dat je versie 8.0.4 hebt draaien.. dus misschien zou het helpen om je proxmox te updaten naar de laatste versie.
Bedankt!!! Je hebt me de goede weg opgeholpen en het probleem is opgelost!

Ik plaatste de gebruikelijke commando’s om mijn Proxmox server te updaten maar hij leek geen data binnen te halen. Na even googlen moet het dan toch echt liggen aan de dns. Dus even de /etc/resolv.conf aangepast en mijn nameserver bleek op 192.168.0.1 te staan ipv 192.168.1.1 wat mijn default gateway is!

Resultaat is dat ik mijn Proxmox install kon updaten en daarna met het script Scrypted kon installeren. Opgelost dus.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Buiten de discussie of iemand een PBS rechtstreeks aan het internet hangt, meen ik even uit het blote hoofd dat de verbinding is versleuteld via SSH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

Waarom zou dat niet kunnen?
Omdat je per definitie niets open aan het internet moet hangen?

1 "flinke" cve die een van jouw services raakt die open aan het internet hangt en kassa.

[ Voor 19% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-10-2024 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 12:26
Tailscale to the rescue toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Tailscale, WireGuard, OpenVPN, of gewoon een L2TP, allemaal beter dan open aan het internet :o
Hell, zelfs PPTP is nog veiliger dan open aan het internet :+

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-10-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
smesjz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:15:
Net even Ubuntu 24.04 in een LXC container geprobeerd op Promox.

code:
1
2
3
4
root@nuc:/var/log# pct start 105
run_buffer: 571 Script exited with status 255
lxc_init: 845 Failed to run lxc.hook.pre-start for container "105"
__lxc_start: 2034 Failed to initialize container "105"

Alleen "lxc-start -F -l DEBUG --logfile /tmp/105.log 105" geeft dit aan:

code:
1
lxc-start 105 20240424120044.369 DEBUG    utils - ../src/lxc/utils.c:run_buffer:560 - Script exec /usr/share/lxc/hooks/lxc-pve-prestart-hook 105 lxc pre-start produced output: unsupported Ubuntu version '24.04'

Weer simpel op te lossen door 24.04 toe te voegen "/usr/share/perl5/PVE/LXC/Setup/Ubuntu.pm" , wel opvallend dat dit niet door Proxmox - met 1 dag voor release van 24.04 - al is uitgeleverd.

Ik had hier al 2 keer eerder last van.
En dat is 3 keer last. En met 24.10 is het weer hetzelfde verhaal. Weer Ubuntu.pm handmagisch aanpassen omdat LXC containers met 24.10 als guest na reboot niet werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:20
Ben gisteren bezig geweest met het verder tunen van Proxmox.
Kwam o.a. dit script tegen, waarmee je bepaalde cores dedicated assignt aan één VM. Voor de laagst mogelijke latency.
https://gist.github.com/D...944c3142fd636940beb59e37a

Heb ook gelijk isolcpu en large pages in de grub boot loader ingesteld. Om de large pages te laten werken, dien je in de VM config ook NUMA en large pages in te schakelen.

Voor de geïnteresseerde hier staat nog een ton aan achtergrond informatie, over het tweaken van de qemu engine: https://null-src.com/posts/qemu-optimization/

Resultaat is dat mijn OPNsense VM nu net wat beter draait. De netwerk latency is ongeveer 100us gedaald.
Belangrijker is echter dat ik nu consistenter de 10 Gbps linespeed haal in throughput tests.
Hiermee is het e.a. meteen voorbereid voor als ik straks een NAS ga virtualiseren, of overstap op Odido met 8 Gbps internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE2Wg_d7heVcGkpy-c6DZQe-xoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jaAA9DnyJADEtzZT4RRhUHha.png?f=user_large

Verder nog leuk om te weten: ik stelde altijd de CPU governor in op energy saving in de nacht, je ziet in bovenstaande grafiek dat dit een meetbare hogere latency oplevert. Het bespaart echter ook een watt of 5 aan stroom.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Gijs007 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:11:
Ben gisteren bezig geweest met het verder tunen van Proxmox.
Kwam o.a. dit script tegen, waarmee je bepaalde cores dedicated assignt aan één VM. Voor de laagst mogelijke latency.
https://gist.github.com/D...944c3142fd636940beb59e37a

Heb ook gelijk isolcpu en large pages in de grub boot loader ingesteld. Om de large pages te laten werken, dien je in de VM config ook NUMA en large pages in te schakelen.

Voor de geïnteresseerde hier staat nog een ton aan achtergrond informatie, over het tweaken van de qemu engine: https://null-src.com/posts/qemu-optimization/

Resultaat is dat mijn OPNsense VM nu net wat beter draait. De netwerk latency is ongeveer 100us gedaald.
Belangrijker is echter dat ik nu consistenter de 10 Gbps linespeed haal in throughput tests.
Hiermee is het e.a. meteen voorbereid voor als ik straks een NAS ga virtualiseren, of overstap op Odido met 8 Gbps internet.

[Afbeelding]

Verder nog leuk om te weten: ik stelde altijd de CPU governor in op energy saving in de nacht, je ziet in bovenstaande grafiek dat dit een meetbare hogere latency oplevert. Het bespaart echter ook een watt of 5 aan stroom.
Wat leuk dat je dit deelt!

Twee vragen het script bevat heel veel uitleg maar geen echte how-to hoe je het draait. Nu probeerde ik hem te starten om eens te kijken wat het vraagt/wil aanpassen. Maar hij blijft hangen, heb al gespeeld met de vmID waarde maar dat helpt niet.

code:
1
2
root@pve:~# bash cpupinning2.sh
cpupinning2.sh: line 10: $1: unbound variable

Had jij dat effect ook?

Super goed idee van het wijzigen van de powersave in de nacht:

code:
1
2
3
crontab -e
0 22 * * * cpupower frequency-set --governor powersave
0 7 * * * cpupower frequency-set --governor performance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:20
stormfly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Wat leuk dat je dit deelt!

Twee vragen het script bevat heel veel uitleg maar geen echte how-to hoe je het draait. Nu probeerde ik hem te starten om eens te kijken wat het vraagt/wil aanpassen. Maar hij blijft hangen, heb al gespeeld met de vmID waarde maar dat helpt niet.

code:
1
2
root@pve:~# bash cpupinning2.sh
cpupinning2.sh: line 10: $1: unbound variable

Had jij dat effect ook?

Super goed idee van het wijzigen van de powersave in de nacht:

code:
1
2
3
crontab -e
0 22 * * * cpupower frequency-set --governor powersave
0 7 * * * cpupower frequency-set --governor performance
Graag gedaan. In de comments bij het script wordt een voorbeeld gegeven van hoe je het e.a. instelt:
https://gist.github.com/D...21391#gistcomment-4621391

Heb nu trouwens mijn CPU governor per core ingesteld. Bijv:
code:
1
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu[0-2,6-8]/cpufreq/scaling_governor

Zo draaien de cores voor OPNsense wel in performance mode. De rest van de VM's zijn minder latency gevoelig en kunnen gewoon in de powersave stand draaien.

Twijfel nog wel of ik de OPNsense cores in de nacht ook naar powersave stand laat gaan, het scheelt toch nog wat meer stroom. Maar de latency is wel duidelijk hoger, en levert dus van die gekke spikes op in de grafieken. Waardoor pinpointen van eventuele netwerk problemen lastiger is.

Wellicht nog een optie om het aantal cores dat OPNsense toegewezen krijgt in de nacht terug te brengen naar één core die in performance mode draait.
Vraag is echter of dat lekker gaat werken, o.a. omdat de VM denkt meer cores te hebben.
Liep eerder al tegen rare problemen aan met het pinnen van isolcpu cores d.m.v. een ander script, hierbij werd alles juist super langzaam, omdat de VM om de een of andere reden geen gebruik maakte van alle toegewezen cores...

Iets om later een keer uit te gaan zoeken. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Gijs007 op 11-10-2024 15:19 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 20:01

ParaWM

Pro Prutser

Simpele vraag voor velen in dit topic denk ik. Berg zo groot als K2 voor mijzelf 8)

Kleine 2 jaar geleden een homeservertje opgezet na heel veel YouTube en Tweakers uurtjes, daarvoor 0 ervaring met homeservers, Proxmox, Linux of iets ook maar in de buurt daar van. HomeAssistant, OMV en een OpenSpeedTest servertje draaien er op. Ik draai trouw mijn back-ups en update, maar verder moet ik alles googelen als er iets mis is. Gaat op zich best goed, en het is leuk bij te leren.

Nu zit er in mijn Odroid H3+ een 500gb NVME SSD waar Proxmox op draait (en HA VM en de container met OpenSpeedTest). Daarnaast een 10TB HDD die alleen is doorgelust naar OMV, met natuurlijk alleen maar eigen rips van gekochte films.

Ik zou graag eens van die HDD af willen; minder stroomverbruik, maar ook minder geratel en dan geen draaiende delen meer. Twee jaar wachten op goedkopere of grotere SSD's is vrij vruchteloos gebleken. Er komt niets nieuws/groters uit en de prijzen... Die 350 euro voor de 8TB 870 QVO komt nooit meer terug lijkt het wel.

Anyway, als ik een 8 of 10 TB SSD op de kop kan tikken. Is het dan heel ingewikkeld om met deze de HDD te vervangen? Kan ik de schijf simpelweg klonen en dan met wat configuratie relatief makkelijk de boel omgooien? Graag wat tips en/of zaken waar ik aan moet denken, want ik denk niet dat ik alles in beeld heb wat er bij komt kijken.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy60vEgMdPlYs41AJWtHXOUEUVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny6UG8t07ajv1cE90BY9ABwc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ParaWM op 12-10-2024 18:44 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@ParaWM - mijn complimenten - je bent een heel eind gekomen. Tis alleen...

Afgaande op de screenshot werk je met een versie die niet meer van updates voorzien wordt. Als dat zo is voor alles wat je in gebruik hebt heb je een heel andere uitdaging... alles updaten... :P

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 12-10-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:48

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Airw0lf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:47:
@ParaWM - mijn complimenten - je bent een heel eind gekomen. Tis alleen...

Afgaande op de screenshot werk je met een versie die niet meer van updates voorzien wordt. Als dat zo is voor alles wat je in gebruik hebt heb je een heel andere uitdaging... alles updaten... :P
Dat valt toch wel mee? https://pve.proxmox.com/wiki/Upgrade_from_7_to_8

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

Quad

Doof

@Gijs007 je hebt het over meetbare verschillen, zijn deze echter ook merkbaar in de praktijk?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Mja - maar ik verwacht dat niet alleen Proxmox wat achterstallig onderhoud heeft...
Als-je-bedoeld-wat-ik-begrijp... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 14:04
ParaWM schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:42:
Simpele vraag voor velen in dit topic denk ik. Berg zo groot als K2 voor mijzelf 8)

Kleine 2 jaar geleden een homeservertje opgezet na heel veel YouTube en Tweakers uurtjes, daarvoor 0 ervaring met homeservers, Proxmox, Linux of iets ook maar in de buurt daar van. HomeAssistant, OMV en een OpenSpeedTest servertje draaien er op. Ik draai trouw mijn back-ups en update, maar verder moet ik alles googelen als er iets mis is. Gaat op zich best goed, en het is leuk bij te leren.

Nu zit er in mijn Odroid H3+ een 500gb NVME SSD waar Proxmox op draait (en HA VM en de container met OpenSpeedTest). Daarnaast een 10TB HDD die alleen is doorgelust naar OMV, met natuurlijk alleen maar eigen rips van gekochte films.

Ik zou graag eens van die HDD af willen; minder stroomverbruik, maar ook minder geratel en dan geen draaiende delen meer. Twee jaar wachten op goedkopere of grotere SSD's is vrij vruchteloos gebleken. Er komt niets nieuws/groters uit en de prijzen... Die 350 euro voor de 8TB 870 QVO komt nooit meer terug lijkt het wel.

Anyway, als ik een 8 of 10 TB SSD op de kop kan tikken. Is het dan heel ingewikkeld om met deze de HDD te vervangen? Kan ik de schijf simpelweg klonen en dan met wat configuratie relatief makkelijk de boel omgooien? Graag wat tips en/of zaken waar ik aan moet denken, want ik denk niet dat ik alles in beeld heb wat er bij komt kijken.

Dank!

[Afbeelding]
aangezien je proxmox ook wat ouder is zou ik een backup maken van je 3 virtuele systemen op bijv een usb externe schijf of nas en dan proxmox even vers installeren op de nieuwe schijf en dan uit de backup je virtuele systemen herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

ParaWM schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:42:

Dank!

[Afbeelding]
No guts, no glory. Ik ben ook maar een amateur, wel sinds Proxmox 1.x, ergens medio 2011.
Hardware inmiddels vervangen, van N40L naar HPmicroServer Gen10.
Ik zie dat je de 10GB HDD als /dev/disk/by-id erin hebt staan.
Zorg dat deze VM niet automatisch start.
Booten van eoa moderne linux per USB, doe zelf tegenwoordig Lubuntu LTS, apt install gddrescue.
ddrescue if=/disk/by-id/oude schijf of=/disk/by-id/nieuwe schijf (die je er evt via een USB3 adapter aanhangt.
Duurt wel even... na de ddrescue schijven wisselen. HDD eruit, SSD erin.
Daarna de boel weer booten, config aanpassen qm config set ...
Dan zou het denk ik wel werken.
Zo niet kun je de oude config herstellen en heb je je oude HDD nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 20:01

ParaWM

Pro Prutser

Airw0lf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:47:
@ParaWM - mijn complimenten - ... alles updaten... :P
Dank :) Ik heb de rest wel goed bijgehouden zover ik kan overzien. Is het trouwens een groot drama met een oude Proxmox als alles alleen lokaal draait? Ik heb niets open staan naar buiten verder. Maar yes, ik zal zeker gaan upgraden naar 8.x zodra ik een weekend beschikbaar heb (want dat gaat me niet lukken in twee uurtjes ofzo :) )

@ElMacaroni ; dank voor de link! Een verse 8.x lijkt me realistischer. De upgrade is veel te gecompliceerd zo te lezen.
commentator schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:15:
[...]
aangezien je proxmox ook wat ouder is zou ik een backup maken van je 3 virtuele systemen op bijv een usb externe schijf of nas en dan proxmox even vers installeren op de nieuwe schijf en dan uit de backup je virtuele systemen herstellen
Ouch, Backups voor de VM's en CT is handig, maar wel helemaal opnieuw beginnen voor Proxmox dus. Proxmox staat op de 500GB NVME SSD, dus die moet dan leeg en een verse 8.x erop. Dat gaat weer even wat inlezen worden, moet lukken, maar even tijd voor maken.
ElMacaroni schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:55:
[...]
No guts, no glory. ....
Dan zou het denk ik wel werken.
Zo niet kun je de oude config herstellen en heb je je oude HDD nog.
Dank voor de instructie. Kende gddrescue niet, dus dat gaat helpen.

Samenvattend. Dit gaat wat tijd kosten inderdaad. Moet er maar een geloven binnenkort :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:50
[...]

Ouch, Backups voor de VM's en CT is handig, maar wel helemaal opnieuw beginnen voor Proxmox dus. Proxmox staat op de 500GB NVME SSD, dus die moet dan leeg en een verse 8.x erop. Dat gaat weer even wat inlezen worden, moet lukken, maar even tijd voor maken.

[...]

Ik sta ook voor de 7 -> 8 upgrade from scratch maar heb een nieuwe Ssd gereserveerd hiervoor.
Toch wel lekker gevoel om een werkende config achter de hand te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

ParaWM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
@ElMacaroni ; dank voor de link! Een verse 8.x lijkt me realistischer. De upgrade is veel te gecompliceerd zo te lezen.
Heb alle upgrades gedaan, vanaf 1.x-2.0, t/m 7.x-8.0, muv een keer of 2 hernoemde netwerk devices geen probleem.

Is behoorlijk bullet-proof, zelfs als halverwege een keer de stroom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik had ook een weekend uitgetrokken voor een upgrade van 6 naar 8. Met behulp van de PVE wiki was ik in 2-3 uur klaar met de upgrade naar 7, en toen ben ik maar in 1 ruk door naar 8 gegaan

Ik had wel het voordeel dat ik een nieuw systeem had waar ik 8 op had geinstalleerd. En dat was ook de reden dat ik zsm naar 8 wilde op het 'oude' systeem, ik wilde er een cluster van maken en dat gaat niet zo goed als de hosts in het cluster niet gelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik ben bezig met het installeren van mijn nieuwe server (Odroid H4+). Ik heb de afgelopen 7 jaar ESXI gedraaid. Ik wil oa TrueNAS en pfsense gaan gebruiken. Mijn huidige server draait pfsense aan de LAN-kant op 10.0.0.1 en ESXI op 10.0.0.2 (dus de host krijg het IP van de virtuele router, en alle VM’s ook). De WAN-kant krijgt zijn IP direct van de internetprovider. Dit zou ik ook op de nieuwe server zo willen, maar ik kan nergens vinden hoe ik dit in kan stellen (alleen tutorials voor installeren pfsense in proxmox zonder deze specifieke vraag te beantwoorden).
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
manusjevanalles schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:33:
Ik ben bezig met het installeren van mijn nieuwe server (Odroid H4+). Ik heb de afgelopen 7 jaar ESXI gedraaid. Ik wil oa TrueNAS en pfsense gaan gebruiken. Mijn huidige server draait pfsense aan de LAN-kant op 10.0.0.1 en ESXI op 10.0.0.2 (dus de host krijg het IP van de virtuele router, en alle VM’s ook). De WAN-kant krijgt zijn IP direct van de internetprovider. Dit zou ik ook op de nieuwe server zo willen, maar ik kan nergens vinden hoe ik dit in kan stellen (alleen tutorials voor installeren pfsense in proxmox zonder deze specifieke vraag te beantwoorden).
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Hoe heb je dat in ESXi gedaan?
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te stellen dat het met Proxmox precies hetzelfde werkt... hooguit dat de terminologie wat anders in elkaar steekt... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 13-10-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Airw0lf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Hoe heb je dat in ESXi gedaan?
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te stellen dat het met Proxmox precies hetzelfde werkt... hooguit dat de terminologie wat anders in elkaar steekt... :+
Tja, jaren geleden ingesteld, nooit meer naar omgekeken. Destijds ergens op internet gevonden hoe het in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BQ6ttGeU8kBAAAZM2Mis4q2jYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N1YvooQvLWA9mzYqu8EJBxp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4uYw8H_cDkykk1vgrtOBbPFtVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQgeK50gxiNgYlY2S8sFvGtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@manusjevanalles - hoeveel nic's zaten er in die ESX host?

Met twee is het het makkelijkst - een voor LAN en een voor WAN.
Beiden stel je het zelfde in als de ESX host.
Alleen loopt dat bij Proxmox via een software bridge die gekoppeld is aan de betreffende nic.

De LAN-bridge zet je op vlan-aware en geef je het IP adres van de ESX-host-lan.
De WAN-bridge schakel je vlan-aware uit en verder niks - wordt dadelijk in pfSense gedaan.

Nu de VM's aanmaken met LAN kant gekoppeld aan bridge-LAN en een passend IP adres. En van de pfSense VM de WAN kant gekoppeld aan bridge-WAN met DHCP en vlan 300.

Het is me teveel moeite om er een gedetailleerde werkinstructie van te maken. :+
Maar dit is het wel zo een beetje...

[ Voor 84% gewijzigd door Airw0lf op 13-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Airw0lf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:13:
@manusjevanalles - hoeveel nic's zaten er in die ESX host?

Met twee is het makkelijkst - een voor LAN en een voor WAN.
Beiden stel je het zelfde in als de ESX host.
Alleen loopt dat bij Proxmox via een software bridge die gekoppeld als aan de betreffende nic.

De LAN-bridge zet je op vlan-aware en geef je het IP adres van de ESX-host-lan.
De WAN-bridge schakel je vlan-aware uit en verder niks - wordt dadelijk in pfSense gedaan.

Nu de VM's aanmaken met LAN kant gekoppeld aan bridge-LAN en een passend IP adres. En van de pfSense VM de WAN kant gekoppeld aan bridge-WAN met DHCP en vlan 300.

Het is me teveel moeite om er een gedetailleerde werkinstructie van te maken. :+
Maar dit is het wel zo een beetje...
Thanks. Mijn huidige server heeft 4 nics, de nieuwe 2. Ik ga hiermee aan de slag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
manusjevanalles schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Thanks. Mijn huidige server heeft 4 nics, de nieuwe 2. Ik ga hiermee aan de slag!
Om je een idee te gegeven waar je ongeveer op uit moet komen hieronder mijn config van /etc/network/interfaces van de Proxmox host:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
        address 192.168.139.251/24
        gateway 192.168.139.241
        bridge-ports eth0
        bridge-stp off
        bridge-fd 0
        bridge-vlan-aware yes
        bridge-vids 2-4094
# LAN server-vlan-trunk

auto vmbr1
iface vmbr1 inet manual
        bridge-ports eth1
        bridge-stp off
        bridge-fd 0
# WAN/DMZ port

In de pfSense hardware config zitten dan twee nic's - zie bijgevoegde afbeeldingen met de nic-config bij mijn (OpnSense) VM. Dit is dus aan de Proxmox-VM kant onder het kopje "Hardware".

Binnen de pfSense VM zou je nu hetzelfde in moeten kunnen stellen als bij ESX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8InrRJekHwxUB_YrnfPIYY4IyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o5CcxrJEkUOyewTZ07aYFysf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nnfds8LduP9ODarE_YBJrwP6zO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4wVqMO00rtQftcFkZBOmGV1S.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Airw0lf op 14-10-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:38
Ik heb thuis een oude HP t620 (16 gig ram + 240 SSD) draaien met daarop Proxmox. Hierop draait:
  • VM - Home assistant
  • LXC - Unifinetwork
  • LXC - Adguard
  • LXC - wireguard
De afgelopen 2 weken liep hij al een paar keer vast, maar na (harde) reboot ging het wel weer.

Echter vandaag wederom compleet vast gelopen en nu boot hij niet meer, de SSD wordt niet meer herkend.
SSD is een WD Green SSD M.2 (2022) 240GB.
Heb de SSD eruit gehaald en in mijn computer gedaan, ook daar wordt hij niet herkend 8)7 .Ik denk dat hij overleden is.

SSD is aangeschaft op 02-2023 en heeft dus nu 1,5 jaar (24/7) gedraaid, is dit normaal met deze setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
makaa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:11:
Ik heb thuis een oude HP t620 (16 gig ram + 240 SSD) draaien met daarop Proxmox. Hierop draait:
  • VM - Home assistant
  • LXC - Unifinetwork
  • LXC - Adguard
  • LXC - wireguard
De afgelopen 2 weken liep hij al een paar keer vast, maar na (harde) reboot ging het wel weer.

Echter vandaag wederom compleet vast gelopen en nu boot hij niet meer, de SSD wordt niet meer herkend.
Heb de SSD eruit gehaald en in mijn computer gedaan, ook daar wordt hij niet herkend 8)7 .Ik denk dat hij overleden is.

SSD is aangeschaft op 02-2023 en heeft dus nu 1,5 jaar (24/7) gedraaid, is dit normaal met deze setup?
Is vrij normaal. Er zijn niet voor niets Enterprise SSD's.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tegenwoordig zou je wel een eindje moeten komen zonder enterprise class SSD, als je maar wel een beetje oplet op de opgegeven TBW. Deze SSD heeft die waarde niet eens opgegeven, maar als relatief kleine budget-SSD zal het wel niet geweldig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
makaa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:11:

Tsja, beetje zoals @dcm360 ook aangeeft. WD Green is echt de onderkant van de (budget?) markt. Dus IMO enigszins "you get what you pay for". Betekend niet dat je voor de duurste moet gaan, maar WD Green is gewoon echt echt de onderkant.

* RobertMe heeft een WD Blue SATA SSD, als download "disk", en is nog steeds verbaasd dat die het intussen al een jaartje of 4 doet. SMART waardes zijn uiteraard niet geweldig, maar het is geen man overboord als die ineens dood zou zijn. Terwijl WD Blue toch ook aan de goedkopere kant van het spectrum zit (of in ieder geval onder Black, alhoewel Black meer de performance kant opzoekt, geen idee hoe het met durability zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
Hoi ik had problemen met proxmox smb kon niet via windows 11 meer bij gedeelde bestanden b.v casaos
nu dit is een tijdelijke oplossing in verbant met een bug in windows 11 zie link

https://techcommunity.mic...4h2-may-fail/ba-p/4154300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephen Falken
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
John245 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Is vrij normaal. Er zijn niet voor niets Enterprise SSD's.
Och ik heb toch jaren 24x7 met een Samsung EVO Pro gedaan alvorens ik hem (werkend) weer had verkocht.

Enterprise SSD heb je voor thuis nu ook weer niet nodig, echter een SSD van 25 euro is dan weer de andere kant van het spectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Stephen Falken schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Och ik heb toch jaren 24x7 met een Samsung EVO Pro gedaan alvorens ik hem (werkend) weer had verkocht.

Enterprise SSD heb je voor thuis nu ook weer niet nodig, echter een SSD van 25 euro is dan weer de andere kant van het spectrum
Ik had mijn EVO Pro ruim binnen de garantie defect. Wel netjes een nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
EVO Pro bestaat volgens mij niet, en de Pricewatch kent deze ook niet? :p

EVO Plus ken ik wel (970 EVO Plus), en die "draait" bij mij ook al 4 jaar prima. Dat met intussen een 150TB aan writes (/"Data units writen"). 980 heb ik bijna 3 jaar met 50TB geschreven. En nog een 980 voor ~1,5 jaar met 60TB geschreven. Voor mij persoonlijk zijn Samsung rock solid, en ook oudere SATA (/2,5" modellen) heb ik altijd naar tevredenheid gebruikt.

Maar ik erken ook dat er (schijnbaar) wat firmware issues zijn geweest met bepaalde modellen (IIRC waren de 870 EVOs ook notoire onbetrouwbaar in eerste instantie, afgaande op reviews in de pricewatch).
Maar bij mij komt er dan weer geen Kingston meer in. 1x gekocht en ding crashte continu. Iets met adverteren van deep sleep states maar als puntje bij paaltje kwam en het OS deze deep sleep / ASPM state wilde toepassen bleek het ding in een winterslaap te geraken en was het onmogelijk om deze weer wakker te maken. Enige oplossing was systeem volledig uit zetten (met een reset bleef de SSD "actief" (/stroom krijgen?) en dat was niet voldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:40:
EVO Pro bestaat volgens mij niet, en de Pricewatch kent deze ook niet? :p

EVO Plus ken ik wel (970 EVO Plus), en die "draait" bij mij ook al 4 jaar prima. Dat met intussen een 150TB aan writes (/"Data units writen"). 980 heb ik bijna 3 jaar met 50TB geschreven. En nog een 980 voor ~1,5 jaar met 60TB geschreven. Voor mij persoonlijk zijn Samsung rock solid, en ook oudere SATA (/2,5" modellen) heb ik altijd naar tevredenheid gebruikt.

Maar ik erken ook dat er (schijnbaar) wat firmware issues zijn geweest met bepaalde modellen (IIRC waren de 870 EVOs ook notoire onbetrouwbaar in eerste instantie, afgaande op reviews in de pricewatch).
Maar bij mij komt er dan weer geen Kingston meer in. 1x gekocht en ding crashte continu. Iets met adverteren van deep sleep states maar als puntje bij paaltje kwam en het OS deze deep sleep / ASPM state wilde toepassen bleek het ding in een winterslaap te geraken en was het onmogelijk om deze weer wakker te maken. Enige oplossing was systeem volledig uit zetten (met een reset bleef de SSD "actief" (/stroom krijgen?) en dat was niet voldoende).
Het was een Samsung 980 Pro 1 TB. Maar wel ruim binnen de garantie defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:57
Hoi, Ik wil ook graag beginnen met een Proxmox server.
Ik moet zeggen dat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Om alvast een klein beetje ervaring op te doen heb ik Proxmox op een oude laptop geïnstalleerd en ben aan de slag gegaan via YouTube videos.

Waar ik nog niet achter ben en graag wil weten voor dat ik nieuwe server ga bestellen is of het mogelijk is om 1 volume te gebruiken voor de data van alle instanties die gaan draaien op Proxmox.
Ik wil bijvoorbeeld Nextcloud draaien voor het synchroniseren van documenten en foto's, Plex voor films en muziek.
Kan ik dan de films ergens neerzetten waar ik bij kan met zowel Nextcloud als Plex.
Het gaat er vooral om dat als ik (per ongeluk) Nextcloud of Plex verwijder dat ik dan niet meteen alle documenten/foto's kwijt ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Jovink538 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:01:
Hoi, Ik wil ook graag beginnen met een Proxmox server.
Ik moet zeggen dat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Om alvast een klein beetje ervaring op te doen heb ik Proxmox op een oude laptop geïnstalleerd en ben aan de slag gegaan via YouTube videos.

Waar ik nog niet achter ben en graag wil weten voor dat ik nieuwe server ga bestellen is of het mogelijk is om 1 volume te gebruiken voor de data van alle instanties die gaan draaien op Proxmox.
Ik wil bijvoorbeeld Nextcloud draaien voor het synchroniseren van documenten en foto's, Plex voor films en muziek.
Kan ik dan de films ergens neerzetten waar ik bij kan met zowel Nextcloud als Plex.
Het gaat er vooral om dat als ik (per ongeluk) Nextcloud of Plex verwijder dat ik dan niet meteen alle documenten/foto's kwijt ben
Da's een goed idee. Ik heb mijn storage allemaal in een lvm-group zitten die op de host is gemount. De diverse containers (ik draai zoveel mogelijk in containers) krijgen via bind mounts de data die niet bij de instantie zelf hoort (zoals je files in Nextcloud en media in Plex). Als een container verdwijnt, dan verdwijnen m'n eigen bestanden dus niet. :)
Ik heb een jaar geleden ofzo naast mijn ietwat beperkte server juist een oude laptop ook voorzien van Proxmox om wat meer capaciteit te hebben :+

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 19-10-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@Jovink538 Ja dat kan. Ik draai ook op 1 disk, opgedeeld in verschillende volumes voor de verschillende functies. Maar: zoek dit wel goed uit voor je er aan begint. Je bent logischerwijs een stuk minder flexibel om je setup te wijzigen. Ik draai op 1 nvme disk van 2TB met daarop inmiddels 18 LXC’s en een VM. Downloads/foto’s gaan automatisch naar het ‘data’ gedeelte en staat nooit op het LVM-thin volume.

Uiteraard belangrijk:
Zorg voor een goede backup strategie! Disk kapot: Proxmox kapot en data weg. Mijn downloads kunnen me gestolen worden, maar met name foto’s gaan elk uur naar een aangesloten USB-disk en elke nacht maar Backblaze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
@lolgast het gaat me ook juist om de backups.
Ik heb gelezen dat je een disk voor de OS kan/moet gebruiken en 1 voor de iso etc dan wil ik er twee in raid zetten voor data.
Die wil ik daar wil ik dan backup van maken.
En misschien kan ik dan een backup van proxmox op de data disk zetten.

@Cyphax laat ik eerst maar beginnen met 1 systeem als ik dat onder de knie heb ga ik wel kijken naar een uitbreiding indien nodig.

Maar volgens mij is het een best stijle leercurve.
Ik heb nu een synology, wat eenvoudig is intestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Jovink538 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:53:

@Cyphax laat ik eerst maar beginnen met 1 systeem als ik dat onder de knie heb ga ik wel kijken naar een uitbreiding indien nodig.
Dat "uitbreiden" is maar een kwestie van een paar kliks in de web-interface. :)
Maar volgens mij is het een best stijle leercurve.
Ik heb nu een synology, wat eenvoudig is intestellen.
De Synology en Proxmox zijn ook niet helemaal vergelijkbaar. De leercurve is op sommige punten wat stijl maar in de meeste gevallen valt het wel mee. Zolang je niet vergeet af en toe backups te maken van je containers en vm's kan je gewoon klooien en experimenteren. :)

Dit is daarbij wel een aanrader: https://tteck.github.io/Proxmox/
Voor veel diensten kan je hier een script vinden waar je containers en vm's kan maken, waaronder Nextcloud en Plex. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
@Cyphax bedankt voor je advies. Ga verder met uitpluizen.
Ik denk dat ik hier nog wel eens terug kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb een nieuwe server opgezet met 64 gb ecc ram en een zfs pool. Nu zie ik dat mijn geheugen vrijwel altijd rood is als ik alle containers aan heb. Ik heb wat arr containers, opnsense vm, home assistant vm, en een windows vm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soMyZcRjOfQMyZGPH3DdWK-tN5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlYqSH9nuagwnU5IUkFnLI9t.png?f=fotoalbum_large

Alles werkt verder prima. Zouden jullie hier ongerust van worden en extra 32 gb? kopen of zo maar laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
tomdh76 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:22:
Ik heb een nieuwe server opgezet met 64 gb ecc ram en een zfs pool. Nu zie ik dat mijn geheugen vrijwel altijd rood is als ik alle containers aan heb. Ik heb wat arr containers, opnsense vm, home assistant vm, en een windows vm.

[Afbeelding]

Alles werkt verder prima. Zouden jullie hier ongerust van worden en extra 32 gb? kopen of zo maar laten?
Met een container per softwarepakket kan ik me wel indenken dat het geheugen gebruik iets hoger is dan nodig is. Maar niet zo hoog. Ik zou in ieder geval uit gaan van: 1. ZFS gebruikt indien mogelijk 50% van het RAM voor het ARC (dus dan is al 32GB) 2. Verschillende applicaties (databases bv) gebruiken zoveel mogelijk RAM als dat er beschikbaar is.

Je moet dus uitzoeken waardoor het RAM gebruikt wordt, of dat echt nodig is, of dat het ook weer wordt vrijgegeven als andere zaken RAM willen gebruiken.

Ongebruikt RAM is immers weggegooid geld. Draai het dus om "90% van het RAM wordt gebruikt, dus ik heb in keder geval niet teveel gekocht" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
tomdh76 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:22:

[Afbeelding]

Ik weet niet of je gebruik maakt van ZFS, maar die pakt standaard 50%. Ik weet niet of die terug schaalt naarmate je meer nodig hebt, ik weet wel dat je het kan limiteren (als vuistregel min. 8GB + 1GB werkgeheugen per TB aan opslag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
powerboat schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet of je gebruik maakt van ZFS
Ik wel, dat staat in het bericht "en een zfs pool" :p
(als vuistregel min. 8GB + 1GB werkgeheugen per TB aan opslag).
Die kan best wel overdreven zijn. Dan had ik 13GB RAM nodig in mijn servertje, en er zit maar 8GB in. En dan weet ik niet of je uberhaupt 13GB bedoeld, of 26GB (want 50% voor ARC by default, als je dan 13GB voor ZFS wilt hebben...).
En ja, dat mini PCtje dat ik heb gekocht voor Home Assistant met 8GB gesoldeerd RAM is uiteindelijk meer gaan doen naar gelang de "grote bak" (met 32GB RAM, maar ook 52TB bruto HDDs) steeds meer uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephen Falken
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
powerboat schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet of je gebruik maakt van ZFS, maar die pakt standaard 50%. Ik weet niet of die terug schaalt naarmate je meer nodig hebt, ik weet wel dat je het kan limiteren (als vuistregel min. 8GB + 1GB werkgeheugen per TB aan opslag).
ik zou op een homebakje met local storage niet eens overwegen om ZFS in te zetten en al helemaal niet als ik maar 64gb ram had en een zooi containers die ram nodig zijn (of VM's) dan wil je maximaal je resources benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:40
Hallo,

Ik heb een oude game pc die ik wil ombouwen naar server voor het draaien van Proxmox.
Via proxmox wil ik software draaien als Pi-Hole, sabnzbd, Sonarr, Radarr, Emby en Nextcloud. Als het qua hardware mogelijk is wil ik ook ubuntu desktop als VM instaleren.

Heb nu een qnap NAS die als mediaserver vol begint te raken vandaar dat het idee om de oude pc wil ombouwen tot proxmox/Media server, zodat ik de NAS kan houden voor foto's en documenten.

Hardware heb ik het minste verstand van vandaar mijn vraag of ik met onderstaande hardware wat kan. Ik heb op een kleine investering (~150) na er nu eerst verder geen geld voor over.

De hardware:
Moederbord: MSI B450 Tomahawk MAX
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 2x 8 GB
Videokaart: Gegevens niet bij de hand op dit moment

Alvast bedankt!

Edit 1:
Heb home assistant op een HP t620 draaien, deze wil ik zo mogelijk ook verplaatsen naar de nieuwe proxmox server

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudstertje op 23-10-2024 14:37 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste