orvintax schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:02:
[...]
Ik heb eerlijk gezegt een beetje moeite met het overzicht. Je hebt een Proxmox host, vermoedelijk de Asus Nuc? Met daarop OMV en een muziekserver als twee aparte VM's. Je moet die muziekserver natuurlijk wat bestanden geven, dus dat doe je via het netwerk. Maar waar schrijf je naartoe? De OMV VM of de Roon/muziekserver VM? Via wat schrijf je? SCP? NFS? SMB? Wat voor schijven zitten er in beide machines? Wat voor storage layout heeft Proxmox? ZRAID1?
Kortom, ik, weet persoonlijk te weinig om hier zinvol antwoord op te geven. Het is een beetje tasten in het duister

Je hebt helemaal gelijk. Proxmox host met 2 VM's Roon Rock (muziekserver) en OMV voor films en series (via Apple tv en Infuse pro).
Roon Rock heeft zijn eigen interne nvme ssd (4TB) harde schijf. Lukte me na veel gedoe die toe te voegen aan Roon. OMV doet het met usb (ssd-schijven).
Het probleem zit hem om mijn muziek op de interne disk van Roon Rock te krijgen. Dat kan alleen maar via het netwerk. De muziek die daar op moet, staat op een Samsung ssd die via een usb adapter aan mijn Firebat-pctje hangt.
Nu komt het, vannacht nog eens 3 grote mappen met muziek naar de interne rock harde schijf gekopieerd (vanaf een andere externe usb hdd aangesloten op mijn pc), en toen zag ik opeens de snelheid soms de 70MB/s aantikken. Dan schiet het lekker op!
De ssd vanwaar ik eerder kopieerde zat wel heeel vol. Van de 2 TB nog maar 50GB over. Doel heeft ruimte zat. Kopieer op dit moment van een andere externe hdd naar Roon Rock's interne ssd en komt niet boven de 10MB/s uit.
Maar goed, ik ga mijn muziekserver niet op Proxmox draaien. Kwam er achter dat hij niet 2 interne ssd's wil zien. Dat kan wel als je die Roon Rock standalone draait. (moet ook via een omweg, maar het kan)
Dus we gaan het anders doen. Roon Rock stand alone op deze Nuc. OMV weer standalone op mijn Firebat pc-tje en dan komt er een nieuw klein Linux pc-tje bij voor het dagelijkse internetten. Geen zin in zoveel gedoe, terwijl ik er ook niet genoeg kennis voor heb. Linux Mint lukt aardig. Proxmox blijkt een brug te ver.
In elk geval dank voor het meedenken.