Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Het is gewoon Debian?
[...]
Exact. En dat is ook precies wat de web-GUI doet: pve > Updates > Upgrade:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Starting system upgrade: apt-get dist-upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Your System is up-to-date

starting shell
root@pve1:/#

Dus @TweakerVincent, het antwoord op jouw vraag: Ja, die kun je veilig draaien, het doet namelijk exact hetzelfde. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 28-05-2024 23:15 . Reden: Iets schoner voorbeeld. ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Room42 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:13:
[...]

Exact. En dat is ook precies wat de web-GUI doet: pve > Updates > Upgrade:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Your System is up-to-date

starting shell
root@pve1:/#

Dus @TweakerVincent, het antwoord op jouw vraag: Ja, die kun je veilig draaien, het doet namelijk exact hetzelfde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Heb geen Proxmox maar spiek wel eens mee ;)

Een dist-upgrade of full-upgrade kan zaken breken (noodzakelijke packages kunnen worden verwijderd):
deHakkelaar schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:14:
$ man apt
[..]
       full-upgrade (apt-get(8))
           full-upgrade performs the function of upgrade but will remove
           currently installed packages if this is needed to upgrade the
           system as a whole.

$ man apt-get
[..]
       dist-upgrade
           dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade,
           also intelligently handles changing dependencies with new versions
           of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and
           it will attempt to upgrade the most important packages at the
           expense of less important ones if necessary. The dist-upgrade
           command may therefore remove some packages. The
           /etc/apt/sources.list file contains a list of locations from which
           to retrieve desired package files. See also apt_preferences(5) for
           a mechanism for overriding the general settings for individual
           packages.
Aan te raden is om gewoon sudo apt upgrade te draaien voor normale updates.

EDIT: @TweakerVincent , is onder uit de logs want dat zou mijn bewering boven weerspreken als dit normaal is specifiek voor Proxmox?
Met een normale distro is het namelijk niet aan te raden.
TweakerVincent schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:18:
code:
1

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 29-05-2024 02:50 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik update altijd via de GUI. Een van de eerste dingen die ik doe in SSH toegang uitzetten. Als de webgui niet werkt moet ik naar de meterkast :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
lolgast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:53:
Ik update altijd via de GUI. Een van de eerste dingen die ik doe in SSH toegang uitzetten. Als de webgui niet werkt moet ik naar de meterkast :9
Benieuwd naar wat je in de meterkast ga doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Een toetsenbord aan mijn servertje hangen. Mini monitor (AliExpress) staat daar al zodat ik de shell output kan lezen

[ Voor 27% gewijzigd door lolgast op 29-05-2024 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
lolgast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:56:
Een toetsenbord aan mijn servertje hangen. Mini monitor (AliExpress) staat daar al zodat ik de shell output kan lezen
Mijn server heeft nog nooit een monitor, muis, toetsenbord gezien. Alleen netwerk aansluiting. Geen IPMI of iets dergelijks op die server?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Hij heeft Intel vPro, maar dat is ook niet zomaar aan de gang. Zeker niet vanaf een Macbook. De webinterface is erg beperkt. Het is sneller om er gewoon een toetsenbord aan te hangen. Ik heb getwijfeld om er een piKVM of iets vergelijks voor te hangen maar ik vind de kosten niet opwegen tegen dat incidentele mogelijke gemak dat het wellicht oplevert.

Remote kan ik er toch niet bij want mijn thuisnetwerk kan ik alleen benaderen via Cloudflare WARP en de daemon daarvoor draait, je raadt het al, op een LXC op Proxmox :9

Overigens heb ik met mijn vorige servertje (ik zeg server, maar het was gewoon een HP 400 G3 mini) ooit 1 keer een probleem gehad dat hij niet opstartte en dat kwam toen door oververhitting in de zomer. Verder draait Proxmox eigenlijk altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een raar probleem. Ik heb een Proxmox 8 server, waarom op OPNsense draait (dus mijn internet router ;-)) dit is een N100 met 4x i226v NICs. De VMs erop draaien perfect, alles werkt gewoon goed.
Alleen sinds gisteren merkte ik dat ik niet meer bij het IP van de host kan komen, vanuit hetzelfde subnet (ander subnet werkt, ik gok doordat OPNsense op dezelfde host draait). Dit werkte na de laatste reboot en er is niets veranderd in de tussentijd op de host.

Dus symptomen zijn:
  • host <-> VM werkt op subnet 192.168.2.0/24
  • host <-> andere IPs in subnet 192.168.2.0/24 werkt NIET
  • ARP tabel geeft SOMS de juiste MAC addressen weer op de host (ik ben ingelogd via PiKVM)
  • VMs draaien gewoon goed door, en zijn benaderbaar (anders zat ik zonder internet ;) en wordt de vrouw boos)
  • Niets veranderd op de host in de tussentijd
  • Andere Proxmox hosts op mijn netwerk werken gewoon goed (zelfde Proxmox versie)
  • Geen duplicate IP of MAC addressen op het netwerk
  • Reboot helpt niet
  • Complete poweroff/on helpt niet
  • Upgrade naar laatste Proxmox 8.2 helpt ook niet
  • Kabel uit/inpluggen helpt niet
  • Switch reboot helpt niet

[ Voor 10% gewijzigd door UTMachine op 29-05-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

lolgast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:56:
Kan je met die monitor ook in het bios indien nodig?
(ik heb ooit zo een klein monitortje gehad dat gewoon weigerde om beeld te geven in het bios)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
roeleboel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Kan je met die monitor ook in het bios indien nodig?
(ik heb ooit zo een klein monitortje gehad dat gewoon weigerde om beeld te geven in het bios)
Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee. Hij geeft de POST en het GRUB menu gewoon weer.

Mijn vrouw werkt morgen niet thuis, dan kan ik het overdag wel even testen voor je als je het graag wilt weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 14-09 19:43
deHakkelaar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 02:42:
[...]

Een dist-upgrade of full-upgrade kan zaken breken (noodzakelijke packages kunnen worden verwijderd):

[...]

EDIT: @TweakerVincent , is onder uit de logs want dat zou mijn bewering boven weerspreken als dit normaal is specifiek voor Proxmox?

[...]
Volgens de Proxmox documentatie moet juist de dist-upgrade uitvoeren:
https://pve.proxmox.com/wiki/System_Software_Updates

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Mozart schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Dat is toch geen probleem. De meeste bugs zijn er al uitgehaald door mensen die niet de Enterprise versie draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 02:42:
[...]

[...]

[...]
Maar goed, dat is dus niet zo handig om zo te toeteren als je niet eerst het advies van Proxmox zelf tot je genomen hebt, zoals Mozart in "Het grote Proxmox VE topic" gelukkig corrigeert. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Room42 , waarom deze sneer terwijl het al uitgelegd is door @Mozart?
Als niet Proxmox gebruiker reageerde ik op onder:
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:09:
Het is gewoon Debian?
ssh proxmox.host
tmux
sudo apt update
sudo apt dist-upgrade
exit
exit
Dat is het dus niet als dist-upgrade de normale update procedure is:
Why not use dist-upgrade all the time then?

Now, this is the real question. If the dist-upgrade is the superior command and does all that apt-get upgrade does, why not use it all the time? Why even bother using apt-get upgrade at all?

The answer is stability and predictability.

If you are a desktop user, you may not bother much. But suppose you are a system admin managing mission-critical servers running various services with different configured software. In that case, you cannot let the machine decide the removal of packages, no matter how ‘intelligent’ or ‘smart’ it is.

You don’t want your meticulously configured system to behave strangely because some package was removed automatically by apt.
https://itsfoss.com/apt-get-upgrade-vs-dist-upgrade/

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:48

rjong5

?

GoBieN-Be schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Professioneel bij klanten willen we kunnen specifieke items terug zetten. Bijvoorbeeld bestanden, maar ook een gebruiker op Active Directory of een SQL tabel. Dat kan met Veeam, niet met PBS.

En nog veel meer mogelijkheden zoals back-up copies, imutability, offload naar object storage in de cloud, block checksum controle, surebackup die backups van VM's controleert op boot baarheid enzv...
Veeam community edition is leuk, maar ook beperkt qua functionaliteit. Je hebt geen enterprise functies hierin.

Maar... Mocht je een of andere certificering hebben ( bv microsoft or whatever).
Dan kan je simpel een nfr license aanvragen , die is voor 20 instances, maar wel enterprise.

NFR kan je ook gewoon elk jaar vernieuwen.

Here is a list of IT members eligible for a free Veeam NFR license key:

Veeam Certified Engineers (VMCEs)
AWS Heroes
AWS Community Builders
AWS Heroes
AWS Certified Pros
Google Cloud Developer Advocates
VMware vExperts
VMware Certified Professionals (VCPs)
VMware Certified Advanced Professionals (VCAPs)
Microsoft Most Valuable Professionals (MVPs)
Microsoft Most Valuable Professionals - Office 365 (MVPs)
Microsoft Certified Solutions Experts (MCSEs)
VMware, Microsoft, AWS trainers
And more!
Free NFR for Veeam Availability Suite https://go.veeam.com/free-nfr-veeam-availability-suite

Free NFR for Veeam Backup for Microsoft Office 365 https://go.veeam.com/free...ckup-microsoft-office-365

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28
Mozart schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:47:
[...]

ik gebruikt altijd

pveupdate
pveupgrade

al jaren, gaat prima

(of ben ik afwijkend?) :P

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 21:43

zeroday

There is no alternative!

Zwelgje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 05:55:
[...]

ik gebruikt altijd

pveupdate
pveupgrade

al jaren, gaat prima

(of ben ik afwijkend?) :P
Deze was ik nog niet tegen gekomen, maar je krijgt wat meer output in je task info onderin (pveupdate)
het lijkt er ook op dat pveupgrade bijv opgeroepen wordt via de web interface zodat ze de controle kunnen uitoefenen hoe de upgrade wordt aangeroepen.

Usage: /usr/bin/pveupgrade [--shell]

en het voert gewoon Starting system upgrade: apt-get dist-upgrade
uit.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:11
Ik gebruik al jaren het riedeltje apt (zonder de get) update/upgrade/dist-upgrade/autoremove. Afgesloten met een reboot.

En dat wekelijks via een cronjob voor alle vm's, lxc's en proxmox.

Tot nu toe zonder problemen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:53
Ik heb een proxmox server draaien met daarin een CT die een 2.5'' HDD als "NAS" deelt. Op deze 2.5'' staan ook wat CTs/VMs omdat mijn m2.SSD (SATA-600) te klein is. Nu heb ik een tijd terug een probleempje gehad waardoor mijn zfs pool verloren was gegaan. De CTs/VMs kon ik wel replacen, maar ik had geen goeie backup van de "NAS" data (dom dom).

Nu wil ik mijn setup wat verbeteren / logischer maken. Dus, eerste stap is een 1TB nvme SSD zodat ik daar alle CTs/VMs op kan zetten (VM: opnsense, HAOS, CT: influx/grafana, plex, downloadstation, "fileshare", unifi controller, etc.) Dan speel ik de 5TB 2.5'' HDD vrij voor alleen photo/video/data als NAS. Nu zit ik ook te spelen met het idee een NVR te maken, dus misschien dat hij daar ook voor kan dienen.

Nu heb ik dan denk ik twee opties: of ik zet iets als truenas in een VM waarbij ik de SATA controller meteen door pass naar truenas (dus virtualisatie volgens mij :P). Of, ik zeg: laat proxmox zijn proxmox ding doen en maak een losse NAS/NVR waarin ik dan de data in zet. Afhankelijk van NVR of NAS kan ik dan ook nog dat ding grotendeels uit zetten (scheelt weer wat energie).

Wat is het verstandigst om te doen? Nadeel van losse NAS/NVR is dat ik weer nieuwe HW moet aanschaffen (en welke dan...). Post mijn vraag eerst even hier, maar m.b.t. NAS-build lijkt me het zuinige server topic weer beter. Vandaar eerst: wat is het verstandigst. Daarna kijken naar de HW/kosten-plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Yaldair schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:28:

Wat is het verstandigst om te doen? Nadeel van losse NAS/NVR is dat ik weer nieuwe HW moet aanschaffen (en welke dan...). Post mijn vraag eerst even hier, maar m.b.t. NAS-build lijkt me het zuinige server topic weer beter. Vandaar eerst: wat is het verstandigst. Daarna kijken naar de HW/kosten-plaatje.
Tjsa. ik ben nooit voorstander van een MIDI set geweest toen je vroeger de Audio met alles erop en eraan kon kopen. Als namelijk je platenspeler kapot ging kon je niets meer want het gehele ding moest naar de reparateur.
Vandaar dat ik graag veel dingen los zie .. dus een NAS los van mijn Proxmox.

je kan best voor een redelijke prijs een HP Microserver Gen8 op de kop tikken en daar een nas van maken. Zuinig is een 2e verhaal, maar met mijn zonnepanelen maakt dat niet zoveel uit en terugleveren heeft toch niet zoveel zin meer ;)

zo heb ik 2 NASjes waarvan de 2e een backup is van de eerste zodat ik de data wat veiliger heb (ja bij brand ben ik de sjaak I know)..

zelf denk ik erover om nog een NUC te kopen die ik als NFS/SMB server wil gaan inzetten zodat ik de VM's en CT's daar naar kan laten verwijzen zodat een failover wat makkelijker werkt want dan hoeft er geen data gepompt te worden .. (zo zou dan een LXC van de ene naar de andere server kunnen gaan zonder offline te zijn wanneer ik een maintenance uitvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02
zeroday schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:55:
[...]

zo zou dan een LXC van de ene naar de andere server kunnen gaan zonder offline te zijn wanneer ik een maintenance uitvoer
Een container kun je toch niet moven naar een andere machine zonder deze te stoppen/starten?
Tenzij je het over shared storage hebt, dat is uiteraard wel mogelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Theetjuh op 30-05-2024 14:59 . Reden: verduidelijking dat het om shared storage ging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Theetjuh schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Een container kun je toch niet moven naar een andere machine zonder deze te stoppen/starten?
Tenzij je het over shared storage hebt, dat is uiteraard wel mogelijk.
containers hebben altijd downtime, ook op shared storage

VM's daarentegen kan je live migreren met local storage (doe ik ook altijd in het lab thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Zwelgje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:10:
[...]

VM's daarentegen kan je live migreren met local storage (doe ik ook altijd in het lab thuis)
Ok, dan miste ik dus niet iets nieuws :*)

Met de shared storage bedoelde ik zelf de shared storage van een container moven naar andere shared storage, daar hoeft de container niet voor uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Zwelgje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:10:
[...]

ah ok . .dan met zo min mogelijk downtime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Welke downtime hebben jullie het dan over? Zo vaak hoeft Proxmox toch niet herstart te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
lolgast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:05:
Welke downtime hebben jullie het dan over? Zo vaak hoeft Proxmox toch niet herstart te worden?
Hier gewoon een HA cluster gemaakt. De kritische VM's hebben hier geen downtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Hier gewoon een HA cluster gemaakt. De kritische VM's hebben hier geen downtime.
heb je dan elke node aan een aparte switch hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
lolgast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:05:
elke kernel update :9

hangt van jezelf af natuurlijk of je die wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:10:
[...]

wel als 1 node crashed, dan moet die VM opgestart worden op een andere hosts en ja dan heb je dus downtime :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Zwelgje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:32:
[...]

wel als 1 node crashed, dan moet die VM opgestart worden op een andere hosts en ja dan heb je dus downtime :>
Dat zal sporadisch gebeuren. Hoe groot is de kans dat er een Node crashed? En die downtime is in dat geval minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
zeroday schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:27:
[...]

heb je dan elke node aan een aparte switch hangen?
Niet helemaal 2 switches, 3 Nodes. Verder is de Node verbonden met minimaal 2 switches (kan ook aggregatie switch zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8uUzu0HOxBbXoi0ejVpeV4o_lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmMgevQRVmyfhWCX8APUTC2w.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door John245 op 30-05-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Dat zal sporadisch gebeuren. Hoe groot is de kans dat er een Node crashed? En die downtime is in dat geval minimaal.
zeker minimaal, maar jij gaf aan dat je geen downtime zou hebben met een HA cluster, das technisch niet het geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Zwelgje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:13:
[...]

zeker minimaal, maar jij gaf aan dat je geen downtime zou hebben met een HA cluster, das technisch niet het geval :)
Dat is correct. Veel mensen doen ook alleen de Nodes HA en niet de infrastructuur. Hier infrastructuur ook redundant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik probeer op mijn proxmox host een LXC container toegang te geven op een map op mijn synology NAS.
In een LXC container NFS gebruiken werkt blijkbaar niet op een unprivileged container.
Ik dacht slim te zijn en maak een NFS share in proxmox zelf dat werkt prima.
Dan voeg ik een mount point toe in de LXC container.

code:
1
mp0: /mnt/pve/NAS-Share,mp=/mnt/data

Maar dan heb ik in de LXC container geen toegang.
code:
1
2
3
4
ls
drwxrwxrwx 1 nobody nogroup 64 May 28 22:15 data
cd data/
-bash: cd: data/: Permission denied

Als ik op de proxmox een SMB/CIFS share maak en op dezelfde manier met een mountpoint aan de LXC toevoeg kan ik wel lezen maar niet schrijven.
chown of chmod geeft ook een Operation not permitted.

Iemand tips hoe dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
Hier zonder issues nfs als mountpoint ingesteld met een synology, heb je bij de share ‘map all users to admin’ ingesteld?

Mocht je gebruik maken van een cluster, voeg dan nog even het volgende toe aan je mountpoint:
code:
1
,shared=1

[ Voor 42% gewijzigd door Theetjuh op 30-05-2024 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
Theetjuh schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:26:
Hier zonder issues nfs als mountpoint ingesteld met een synology, heb je bij de share ‘map all users to admin’ ingesteld?

Mocht je gebruik maken van een cluster, voeg dan nog even het volgende toe aan je mountpoint:
code:
1
,shared=1
Ah stom ik had 'map root to admin' gedaan en niet 'map all users to admin’ 8)7
Nu werkt het inderdaad wel _/-\o_
Verder geen cluster dus die code toevoegen aan mountpoint is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
UTMachine schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:45:
Ik heb een raar probleem. Ik heb een Proxmox 8 server, waarom op OPNsense draait (dus mijn internet router ;-)) dit is een N100 met 4x i226v NICs. De VMs erop draaien perfect, alles werkt gewoon goed.
Alleen sinds gisteren merkte ik dat ik niet meer bij het IP van de host kan komen, vanuit hetzelfde subnet (ander subnet werkt, ik gok doordat OPNsense op dezelfde host draait). Dit werkte na de laatste reboot en er is niets veranderd in de tussentijd op de host.

Dus symptomen zijn:
  • host <-> VM werkt op subnet 192.168.2.0/24
  • host <-> andere IPs in subnet 192.168.2.0/24 werkt NIET
  • ARP tabel geeft SOMS de juiste MAC addressen weer op de host (ik ben ingelogd via PiKVM)
  • VMs draaien gewoon goed door, en zijn benaderbaar (anders zat ik zonder internet ;) en wordt de vrouw boos)
  • Niets veranderd op de host in de tussentijd
  • Andere Proxmox hosts op mijn netwerk werken gewoon goed (zelfde Proxmox versie)
  • Geen duplicate IP of MAC addressen op het netwerk
  • Reboot helpt niet
  • Complete poweroff/on helpt niet
  • Upgrade naar laatste Proxmox 8.2 helpt ook niet
  • Kabel uit/inpluggen helpt niet
  • Switch reboot helpt niet
Met dat woordje soms klinkt het heel erg als een DHCP scope die overlapt met wellicht statische IP's van je VM's?

Zelf ondertussen ook een berg hardware besteld voor mijn toekomstige ProxMox server
Ryzen 7 8700G, 64GB ECC DDR5, 8x 12TB Seagete Exos
Moet nog een m.2 NVME bij komen maar zit nog even goed te kijken wat ik wil/nodig heb.
BTW bewust voor de 8700g gekozen vs 7700 ondanks dat de 7700 meestal net iets sneller is. de AI Npu en snellere GPU hoop ik met een thuisdraaiende LLM te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 31-05-2024 08:06 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Nu online
The-Source schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:58:
[...]

Met dat woordje soms klinkt het heel erg als een DHCP scope die overlapt met wellicht statische IP's van je VM's?
Dacht ik ook aan, maar dat was hem niet. Het IP is .190 en mijn range is van .31-.100 ... De IP addressen voor .190 en na .190 werken wel goed gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
UTMachine schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Dacht ik ook aan, maar dat was hem niet. Het IP is .190 en mijn range is van .31-.100 ... De IP addressen voor .190 en na .190 werken wel goed gewoon.
Dan via vendor lookup van het mac adres kijken of je in de juiste richten kan komen welk device het is. Misschien een container die je dubbel draait met dezelfde statische content :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Nu online
The-Source schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Dan via vendor lookup van het mac adres kijken of je in de juiste richten kan komen welk device het is. Misschien een container die je dubbel draait met dezelfde statische content :?
Ik heb nog verder lopen snuffelen, maar zelfs op de unifi switch, waarop het .190 IP zit, zie ik geen mac verschijnen (blijft op incomplete).

Ik denk dat de enigste optie is om mijn VMs eraf te migreren en opnieuw Proxmox erop te zetten (misschien de N100 gewoon stoppen te gebruiken, ding is gewoon niet zuinig genoeg tav een NUC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:37

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:58:
Zojuist proxmox geupdate maar kreeg foutmeldingen dat de ssd van 30 gig volstond. daar naar gekeken en zag veel cache en log/journal bestanden die gigabytes aan ruimte innamen.
Wat logs verwijderd de update gedraaid maar nu start een lxc container niet meer op.
En ik heb de logfiles gecapped naar 250M.
Ik krijg de volgende foutmelding:

[...]

Open ik de logfile dan is deze helemaal leeg :? . Wat is er aan de hand?

Dit is de config:

[...]

Edit:
backup terug gezet en nu werkt het wel.
In navolging van dit verhaal. Hij loopt nu vol met vzdumpfiles dat zou cache moeten zijn en resten van oude backups. Iemand een idee hoe dat te cappen is? Had het bestand verwijderd maar toen liep 1 van de lxc in de soep. Na reboot werkte het weer.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb 2 oude PC's (1 SSD) met Proxmox VE.
  1. Samba container & Home Assistant
  2. Samba container & backups
Nu zou ik graag Home Assistant op de 2de PC starten als de eerste down gaat, na 15 minuten inactiviteit (bvb de voeding zal het op een dag wel eens begeven).

Heeft iemand ervaring met een kant en klaar script? Zelf heb ik er nog geen gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@poing Beide draaien op local storage? Dat zal niet ‘zomaar’ werken, dan zul je echt zelf een script moeten schrijven om (denk ik) het volgende te regelen:
- Elke dag/backup moment de laatste versie op te halen
- Te controleren of HomeAssistant draait op node 1
- Bij nee, een timer van 15 min te starten en tegelijkertijd een restore te doen op node 2
- Na 15 minuten een nieuwe check te doen of HA niet toch weer online is
- Bij nee, de VM te starten

Dat is best specifiek, daar ga je echt niets voor vinden. En dan is nog de vraag, hoe ga controleren of HA up is? Cronjob die elke minuut pingt? Script in een loop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
poing schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:55:
Nu zou ik graag Home Assistant op de 2de PC starten als de eerste down gaat, na 15 minuten inactiviteit (bvb de voeding zal het op een dag wel eens begeven).

Heeft iemand ervaring met een kant en klaar script? Zelf heb ik er nog geen gevonden.
Waarom niet een RPi erbij en een HA cluster inrichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
poing schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:55:

Ik weet niet hoe lang je woning "overeind" blijft zonder HASS.
Maar mij lijkt het handiger om van de HASS-VM als geheel een snapshot en een HASS-backup te maken naar een samba share van de andere Proxmox. En bij uitval die restoren op de overgebleven Proxmox server. Bij elkaar iets van een uurtje werk - een goedwerkend script maken gaat veel meer tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Een handmatige 'failover' lijk mij in dit geval ook het handigste. Serieus, hoe groot is het afbreukrisico nu werkelijk? Zorg voor een goede 'disaster recovery procedure' en je machine is in 'no time' weer op. Een opstelling met 'high availability' en 'automatic failover' is natuurlijk hartstikke leuk maar voor deze toepassing totaal onnodig en veel te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FrankHe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:33:
Een handmatige 'failover' lijk mij in dit geval ook het handigste. Serieus, hoe groot is het afbreukrisico nu werkelijk? Zorg voor een goede 'disaster recovery procedure' en je machine is in 'no time' weer op. Een opstelling met 'high availability' en 'automatic failover' is natuurlijk hartstikke leuk maar voor deze toepassing totaal onnodig en veel te ingewikkeld.
De WAF kan heel bepalend zijn. Zeker indien er bijvoorbeeld geen enkele schakelaar meer in huis aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:00:
[...]

De WAF kan heel bepalend zijn. Zeker indien er bijvoorbeeld geen enkele schakelaar meer in huis aanwezig is.
Een VM onder Proxmox op degelijke hardware is heel stabiel. Als dit systeem goede monitoring heeft en netjes wordt geüpdate dan kan het vele jaren probleemloos draaien.

Hartstikke leuk 'automatic failover' en 'high availability', maar is het in dit geval echt nodig? Verliest er iemand Eur 10.000 per uur als de VM niet beschikbaar is? Nee, je kunt het licht in huis niet aan of uit doen. Dat valt echt in de categorie luxeproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FrankHe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Een VM onder Proxmox op degelijke hardware is heel stabiel. Als dit systeem goede monitoring heeft en netjes wordt geüpdate dan kan het vele jaren probleemloos draaien.

Hartstikke leuk 'automatic failover' en 'high availability', maar is het in dit geval echt nodig? Verliest er iemand Eur 10.000 per uur als de VM niet beschikbaar is? Nee, je kunt het licht in huis niet aan of uit doen. Dat valt echt in de categorie luxeproblemen.
Verwarming doet het niet meer, zonwering doet het niet meer. Je kan je huis niet meer in. als je in een bijgebouw bezig ben weet je niet of je huis in brand staat. je KOI's ter waarde van Euro 10.000 gaan dood, etc...

Maar de vraag is eigenlijk hoe kritisch is alles. Is er een RA gedaan. Welke andere maatregelen zijn genomen, etc...

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 02-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Verwarming doet het niet meer, zonwering doet het niet meer. Je kan je huis niet meer in. als je in een bijgebouw bezig ben weet je niet of je huis in brand staat. je KOI's ter waarde van Euro 10.000 gaan dood, etc...

Maar de vraag is eigenlijk hoe kritisch is alles. Is er een RA gedaan. Welke andere maatregelen zijn genomen, etc...
Dan heb je vast ook een noodstroomvoorziening voor alles? :+

Maar toch enigszins serieus: wat kan je nog als de stroom uitvalt?
En is het dan niet handiger om daar tijd in te steken?
Al was het maar dat je nog je woning in kan met een gewone sleutel?
En dat de losse melders van een brandalarm ook werken zonder HASS?

Das een beetje mijn strategie - alles wat het hier perse moet doen kan *ook* op de traditionele manier.
En de Proxmox server heeft een kleine UPS voor een shutdown als de stroom wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Airw0lf schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Dan heb je vast ook een noodstroomvoorziening voor alles? :+

Maar toch enigszins serieus: wat kan je nog als de stroom uitvalt?
En is het dan niet handiger om daar tijd in te steken?
Al was het maar dat je nog je woning in kan met een gewone sleutel?
En dat de losse melders van een brandalarm ook werken zonder HASS?

Das een beetje mijn strategie - alles wat het hier perse moet doen kan *ook* op de traditionele manier.
En de Proxmox server heeft een kleine UPS voor een shutdown als de stroom wegvalt.
Ja hier alle servers op UPS. En Victron systeem als noodstroomvoorziening.

Ja leuk dat je 200 meter verderop bezig ben. De melder afgaat en ondertussen je woning afbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
[...]

dan heb je jezelf veel te veel afhankelijk gemaakt van technologie..

YouTube: SMART HOUSE – ENGLISH VERSION – REMA 1000

dat soort situatie krijg je dan :>

ik zou het dan niet in de meterkast neerzetten maar bij een cloud-dienstverlener zoals Google/Amazon of Microsoft. dan heb je die VM hoog beschikbaar, geografisch verspreid en als je een dubbele internetverbinding hebt (must have!) zit je gewoon snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Ja hier alle servers op UPS. En Victron systeem als noodstroomvoorziening.

Ja leuk dat je 200 meter verderop bezig ben. De melder afgaat en ondertussen je woning afbrand.
Mja - precies dat... zolang er tenminste één WiFi-AP is en de internet verbinding het nog doet krijg ik een seintje van de rookmelders. Wat prima is zolang er geen big-boem is. Immers, ik kan op dat moment niet meer doen dan de brandweer bellen en hopen dat het meevalt.

Mocht er op dat moment ook nog iemand in de woning zijn dan hoop ik dat ze naar buiten zijn gerend. En misschien de brandweer al gebeld hebben.

Maar veel maar dan dat zal er niet in zitten - zo is mijn inschatting.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 02-06-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Als dat het geval is dan zou ik wellicht willen heroverwegen of die manier van Home Automation wel de juiste weg is.

Waarom regelt de Home Automation server de temperatuur van je KOI-ijver? Wat is er mis met twee losstaande thermostaten die op een vaste temperatuur staan ingesteld? Ik zou en enkele server niet zoveel macht willen geven, dit is voor mijn gevoel gewoon vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Airw0lf schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Mja - precies dat... zolang er tenminste één WiFi-AP is en de internet verbinding het nog doet krijg ik een seintje van de rookmelders. Wat prima is zolang er geen big-boem is. Immers, ik kan op dat moment niet meer doen dan de brandweer bellen en hopen dat het meevalt.

Mocht er op dat moment ook nog iemand in de woning zijn dan hoop ik dat ze naar buiten zijn gerend. En misschien de brandweer al gebeld hebben.

Maar veel maar dan dat zal er niet in zitten - zo is mijn inschatting.
Je kan nog proberen met je eigen brandblusser de brand te blussen. Als je er op tijd bij ben lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zwelgje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:34:
ik zou het dan niet in de meterkast neerzetten maar bij een cloud-dienstverlener zoals Google/Amazon of Microsoft. dan heb je die VM hoog beschikbaar, geografisch verspreid en als je een dubbele internetverbinding hebt (must have!) zit je gewoon snor.
Absoluut niet. Die dubbele internetverbinding kan nog steeds betekenen dat de kabels naast elkaar liggen onder de stoep en dat met een graafmachine beide sneuvelen. Nog los van dat ISPs ook bewust of onbewust glasvezels delen. De uplinks naar het core netwerk doen zij ook weer uitbesteden. Waarbij er niet alleen situaties kunnen ontstaan waarbij twee uplinks dezelfde route volgen (zeg over een brug, waar veel gebundeld wordt. Als de brug dan instort...), maar er blijkbaar ook eerder (in NL) al situaties zijn geweest waarbij de "niet gedeelde" vezel alsnog gedeeld was. En één glasvezelbreuk zowel voor uitval van ik meen Ziggo en KPN zorgde in een grotere regio.

En een backup via 4G/5G is dus ook niet heilig. Want die masten van VodafoneZiggo en KPN delen vast dezelfde uplink als VodafoneZiggo en KPN via een vaste aansluiting.

En met thuis hosten heb je ook zelf de controle over noodstroomvoorziening. Met hosten buiten de deur niet. Stroomstoring in de wijk / regio? Wijkkasten / POPs van Ziggo & KPN/Odido/... kunnen door dezelfde storing getroffen zijn, dus heb je thuis een modem dat wel stroom heeft maar geen uplink heeft omdat de andere kant van de kabel geen stroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FrankHe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Als dat het geval is dan zou ik wellicht willen heroverwegen of die manier van Home Automation wel de juiste weg is.

Waarom regelt de Home Automation server de temperatuur van je KOI-ijver? Wat is er mis met twee losstaande thermostaten die op een vaste temperatuur staan ingesteld? Ik zou en enkele server niet zoveel macht willen geven, dit is voor mijn gevoel gewoon vragen om problemen.
Dat is hier niet het geval. Hier netjes een koicontrol systeem. Maar er zijn mensen die hun server veel macht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Absoluut niet. Die dubbele internetverbinding kan nog steeds betekenen dat de kabels naast elkaar liggen onder de stoep en dat met een graafmachine beide sneuvelen. Nog los van dat ISPs ook bewust of onbewust glasvezels delen. De uplinks naar het core netwerk doen zij ook weer uitbesteden. Waarbij er niet alleen situaties kunnen ontstaan waarbij twee uplinks dezelfde route volgen (zeg over een brug, waar veel gebundeld wordt. Als de brug dan instort...), maar er blijkbaar ook eerder (in NL) al situaties zijn geweest waarbij de "niet gedeelde" vezel alsnog gedeeld was. En één glasvezelbreuk zowel voor uitval van ik meen Ziggo en KPN zorgde in een grotere regio.

En een backup via 4G/5G is dus ook niet heilig. Want die masten van VodafoneZiggo en KPN delen vast dezelfde uplink als VodafoneZiggo en KPN via een vaste aansluiting.

En met thuis hosten heb je ook zelf de controle over noodstroomvoorziening. Met hosten buiten de deur niet. Stroomstoring in de wijk / regio? Wijkkasten / POPs van Ziggo & KPN/Odido/... kunnen door dezelfde storing getroffen zijn, dus heb je thuis een modem dat wel stroom heeft maar geen uplink heeft omdat de andere kant van de kabel geen stroom heeft.
Gelukkig liggen hier de kabels 7 meter onder de grond. Maar waar ze boven komen kan het nog steeds mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Zwelgje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:34:
[...]

dan heb je jezelf veel te veel afhankelijk gemaakt van technologie..

YouTube: SMART HOUSE – ENGLISH VERSION – REMA 1000

dat soort situatie krijg je dan :>

Dit is geen Home Automation. Dit is gewoon een spraak gestuurde afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Dit is geen Home Automation. Dit is gewoon een spraak gestuurde afstandsbediening.
je snapt het vast weer ik heen wil :> (en wat ik bedoelde)

bottom line: te veel afhankelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Zwelgje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:17:
[...]

je snapt het vast weer ik heen wil :> (en wat ik bedoelde)

bottom line: te veel afhankelijkheden
Ik snap het wel. Afhankelijkheden is niet erg op het moment dat je een goede risicoanalyse heb gedaan en voldoende mitigerende maatregelen heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:12:
[...]Ik weet niet hoe lang je woning "overeind" blijft zonder HASS.
Maar mij lijkt het handiger om van de HASS-VM als geheel een snapshot en een HASS-backup te maken naar een samba share van de andere Proxmox. En bij uitval die restoren op de overgebleven Proxmox server. Bij elkaar iets van een uurtje werk - een goedwerkend script maken gaat veel meer tijd kosten.
Mijn vraag gaat hier snel de ronde.

Ik werk vooral met KNX, heb overal schakelaars en kan op de modules in de elektriciteitskast ook nog schakelen. De automatisatie valt echter weg (rolluiken, screens, lichten, ...) en dat vind ik persoonlijk lastig in het begin van een lange vakantie in het buitenland. Heb het meegemaakt, plots denk je van alles want ja, het werkt al jaren super stabiel op die oude bak.

De HA VM staat klaar op de 2de host, als ik die start werkt alles (de VM op de 1ste host moet uit staan natuurlijk). Voor mij hoeft dat ook niet de aller laatste back-up te zijn.

Nabu Casa werkt per HA instance, een 2de server live houden kost dus extra. Ik steun de ontwikkeling van HA graag, maar ga geen 2 accounts betalen.

Cloud Flare heb ik werkende gekregen, maar ik vertrouw mezelf niet (of de configuratie wel veilig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
lolgast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:24:
@poing Beide draaien op local storage? Dat zal niet ‘zomaar’ werken, dan zul je echt zelf een script moeten schrijven om (denk ik) het volgende te regelen:
- Elke dag/backup moment de laatste versie op te halen
- Te controleren of HomeAssistant draait op node 1
- Bij nee, een timer van 15 min te starten en tegelijkertijd een restore te doen op node 2
- Na 15 minuten een nieuwe check te doen of HA niet toch weer online is
- Bij nee, de VM te starten

Dat is best specifiek, daar ga je echt niets voor vinden. En dan is nog de vraag, hoe ga controleren of HA up is? Cronjob die elke minuut pingt? Script in een loop?
Ik zal me er eens aan wagen; elke 15min checken en dan VM Starten (want hoeft niet de laatste backup te zijn).

EDIT: met die ChatGPT was dat nog zo moeilik niet :F

[ Voor 3% gewijzigd door poing op 02-06-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:13
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Dat is de reden bij ons, dat onze failover altijd een schakelaar moet zijn :+ ;) .

Effin zonder, gein. Ik heb het meegemaakt bij mijn schoonouders. Mijn schoonpa viel weg en zo ook het geauomatiseerde huis. 3x raden wie de puzzel mocht komen oplossen.

Nee, bij ons geld dat alles met een schakelaar te bedienen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Gelukkig liggen hier de kabels 7 meter onder de grond. Maar waar ze boven komen kan het nog steeds mis gaan.
Zeven meter? Waar is dit in Nederland of België? Standaard diepte is > 60 cm en veelal niet dieper dan 1 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Ik snap het wel. Afhankelijkheden is niet erg op het moment dat je een goede risicoanalyse heb gedaan en voldoende mitigerende maatregelen heb genomen.
Even off-topic, ter relativering van waar we het nu over hebben. Vrienden in Zambia lachen om onze conversatie. Daar hebben ze op dit moment zo'n 8 uur per dag elektriciteit en 16 uur per dag géén elektriciteit! Door de aanhoudende droogte ontstaan er voedseltekorten en als dat al niet erg genoeg is is de waterstand in de stuwdammen te laag om het land van voldoende energie uit waterkracht te voorzien. Het merendeel van de elektriciteit in Zambia komt uit waterkracht.

De vraag is, hoe run je een bedrijf wanneer er slechts acht uur per dag elektriciteit is? Het antwoord is niet! Door de langdurige stroomonderbrekingen gaat de economie ook nog eens naar de knoppen. Werkplekken en enkele onsite (Proxmox) servers in de lucht houden kost ineens heel veel geld. Geen financiële middelen om even snel wat zonnepanelen op het dak te leggen en het aanslingeren van een dieselgenerator is ook al onbetaalbaar geworden. Er is een grens aan wat je kunt doorbelasten aan de klant.

We hebben het hier in Nederland echt over luxenpblemen. Maar goed, dit was even een zijspoor. Back on-topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FrankHe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Zeven meter? Waar is dit in Nederland of België? Standaard diepte is > 60 cm en veelal niet dieper dan 1 m.
Nederland. Doordat ze hier niet mogen graven in de straat wordt alles geboord. 2 jaar geleden hier ook gas, elektra en water geboord. Er is ook een connectie met de overkant waar water tussen zit (niet heel diep) maar daar hebben ze zelfs 15 meter diep geboord. De glasvezel mag wat kosten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
powerboat schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:18:
[...]

Nee, bij ons geld dat alles met een schakelaar te bedienen moet zijn.
Zelf hier in een 1 persoon huishouden is op enkele niet prio verlichting alles ook met schakelaar te bedienen. Maakt toekomstige verkoop ook makkelijker. Lampen die niet via schakelaar gaan zijn tuin verlichting en 2 lampen in de keuken. Maar primaire verlichting is wel via schakelaar ( maar die staat nooit aan :p )
Automatisering is leuk maar wil er niet van afhankelijk zijn. Natuurlijk is het fijn dat ik met de afstandsbediening naast tv alle AV zaken kan bedienen en dat ik daarnaast ook direct de verlichting kan schakelen via de AB knoppen is een leuke extra. Maar zou ook prima 4 stappen uit de bank kunnen zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:42:
[...]

Nederland. Doordat ze hier niet mogen graven in de straat wordt alles geboord. 2 jaar geleden hier ook gas, elektra en water geboord. Er is ook een connectie met de overkant waar water tussen zit (niet heel diep) maar daar hebben ze zelfs 15 meter diep geboord. De glasvezel mag wat kosten :)
Dat is best uitzonderlijk. Doorgaans is het rond de 1m diepte, incidenteel iets dieper maar hoe dieper je gaat hoe meer tijd het kost en hoe duurder het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FrankHe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Dat is best uitzonderlijk. Doorgaans is het rond de 1m diepte, incidenteel iets dieper maar hoe dieper je gaat hoe meer tijd het kost en hoe duurder het wordt.
1 meter diep boren zullen de bomen niet leuk vinden. Ze willen natuurlijk ook geen duikers en andere kabels raken.

En ze zitten zo een heel stuk onder de grond. Hier een leuke animatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeeZrZz2rLtdEyCdXDEjYFRF5ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k740wKMURXv5xGri6ITUX4Fg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Ik dacht het maar even te posten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/bash

# Prevent to run right after reboot
sleep 900

# Define the remote server's IP address
REMOTE_SERVER="192.168.1.20"  # Replace with the actual IP

# Ping the remote server (send 3 packets)
ping -c 3 "$REMOTE_SERVER" > /dev/null 2>&1

# Check the exit code of the ping command
if [ $? -eq 0 ]; then
    echo "Server $REMOTE_SERVER is online."
else
    echo "Server $REMOTE_SERVER is offline. Starting VM..."
    # Start the VM (replace <VMID> with the actual VM ID)
    qm start 101
fi

De sleep zit er in omdat de 2de Proxmox sneller zou starten dan de HA op de 1ste Proxmox na stroom uitval. De cron job start direct na boot en daarna om de 15 minuten.

[ Voor 12% gewijzigd door poing op 03-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Dat doet toch maar de helft, of minder zelfs, dan wat je beschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:12:
Dat doet toch maar de helft, of minder zelfs, dan wat je beschreef?
Dit is het script om te kijken of HA op server 1 down is, zo ja start HA op server 2.
De back-up zit standaard in Proxmox.
Restore via GUI of ik kan een 2de script schrijven met qmrestore.

De back-up + restore zijn (normaal) alleen om de HA updates mee te krijgen, ik zou dit niet dagelijks doen.

We kunnen natuurlijk nog veel verder gaan, maar onnodige complexiteit zorgt misschien voor problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:07
Probleem is dat met 2 nodes je normaal een 2de witness nodig hebt die kan beslissen wie er offline is. Toch in geval van shared storage, wellicht in jouw geval niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
Ik heb dit hardnekkige probleem op mijn proxmox host.
poosje terug ook al op een raspberry pi zitten klooien om dit weg te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
    LANGUAGE = (unset),
    LC_ALL = (unset),
    LC_CTYPE = "UTF-8",
    LANG = "en_US.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_US.UTF-8").
*** update-locale: Error: invalid locale settings:  LANG=LANG=en_US.UTF-8

Output van locale geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
locale
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE=UTF-8
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=

Als ik dpkg-reconfigure locales uitvoer en de locales opnieuw genereer komt hij aan het eind van het commando met dezelfde error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@ComTech , wat geeft onder weer?
code:
1
grep -v ^# /etc/locale.gen

Probeer onder?
[code]sudo LC_ALL=en_US.UTF-8 locale-gen[/code]
code:
1
sudo LC_ALL=C locale-gen

En anders:
[code]sudo LC_ALL=en_US.UTF-8 dpkg-reconfigure locales[/code]
code:
1
sudo LC_ALL=C dpkg-reconfigure locales

EDIT: Ow ik bedacht me boven, mogelijk kun je beter LC_ALL=C gebruiken als er reparatie nodig is omdat:
$ man setlocale
[..]
       Category            Governs
       LC_ALL              All of the locale
[..]
       The  locale  "C"  or "POSIX" is a portable locale; it exists on all
       conforming systems.

$ locale -a
C
C.utf8
POSIX
en_US.utf8

[ Voor 74% gewijzigd door deHakkelaar op 15-06-2024 05:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ComTech schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:23:
Ik heb dit hardnekkige probleem op mijn proxmox host.
poosje terug ook al op een raspberry pi zitten klooien om dit weg te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
    LANGUAGE = (unset),
    LC_ALL = (unset),
    LC_CTYPE = "UTF-8",
    LANG = "en_US.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_US.UTF-8").
*** update-locale: Error: invalid locale settings:  LANG=LANG=en_US.UTF-8
Volgens mij staan er ook wat mogelijke oplossingen in het Raspberry Pi Topic dus kijk daar effe rond ;)

Ik vergeet ook elke keer hoe ik die meuk weg heb gekregen... :$ O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
@deHakkelaar Al jouw tips geprobeerd maar nog geen succes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
locale
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE=UTF-8
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_ALL=

LC_ALL en LANGUAGE= zijn leeg, vermoed dat dat niet goed is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
export LC_ALL="en_US.UTF-8"
export LANGUAGE="en_US.UTF-8"

locale
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_ALL=en_US.UTF-8

En nu zijn ze niet meer leeg, en de melding zijn weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gisteren echt begonnen met Proxmox VE en nu was het installeren en fluitje van een cent.
Networking naar wens ingesteld krijgen was dat niet maar kwam mede omdat er ergens een poortje op allow untagged vlan aan stond.
Ook dat getackeld :)
Toen begonnen met home assistant erop te krijgen, goed stappen plan gevonden en wat denk je... Werkt het half. Van alles geprobeerd, niet werken. Toen VM maar weg gegooid dezelfde stappen nogmaals gevolgd en wel werken 8)7
eerste poging werd configuration.yaml niet gevonden en deed de 8123 pagina het ook niet, de observer wel
Maar ja ook dat draait. Nu eerst eens kijken is backups ook gaat werken maar dat staat voor vannacht gepland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
ComTech schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:23:
Als ik dpkg-reconfigure locales uitvoer en de locales opnieuw genereer komt hij aan het eind van het commando met dezelfde error.
Kreeg je dezelfde error als boven wanneer je onder uitvoerde?
deHakkelaar schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:03:
code:
1
sudo LC_ALL=C dpkg-reconfigure locales
Wbt die export's:
$ man bash
[..]
       export [-fn] [name[=word]] ...
       export -p
              The supplied names are marked for automatic export to the  envi-
              ronment  of subsequently executed commands.

Zodra je de shell sessie verlaat zijn ze weer foetsie.

En wbt LC_ALL= , dit is een speciale conditie die alle locales overschrijft inclusief de LANGUAGE= locale.

Debian Bookworm VM:
$ locale
LANG=C
LANGUAGE=
LC_CTYPE="C"
LC_NUMERIC="C"
LC_TIME="C"
LC_COLLATE="C"
LC_MONETARY="C"
LC_MESSAGES="C"
LC_PAPER="C"
LC_NAME="C"
LC_ADDRESS="C"
LC_TELEPHONE="C"
LC_MEASUREMENT="C"
LC_IDENTIFICATION="C"
LC_ALL=
Raspberry Pi met Pi-OS Bullseye:
$ locale
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_ALL=
Debian Bullseye laptop:
$ locale
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=en_US:en
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_ALL=
Ik denk wat fout gaat is dat jouw LC_CTYPE=UTF-8 verkeerd staat:
$ man setlocale
[..]
       Category            Governs
       LC_ALL              All of the locale
       LC_ADDRESS          Formatting of addresses and
                           geography-related items (*)
       LC_COLLATE          String collation
       LC_CTYPE            Character classification
       LC_IDENTIFICATION   Metadata describing the locale (*)
       LC_MEASUREMENT      Settings related to measurements
                           (metric versus US customary) (*)
       LC_MESSAGES         Localizable natural-language messages
       LC_MONETARY         Formatting of monetary values
       LC_NAME             Formatting of salutations for persons (*)
       LC_NUMERIC          Formatting of nonmonetary numeric values
       LC_PAPER            Settings related to the standard paper size (*)
       LC_TELEPHONE        Formats to be used with telephone services (*)
       LC_TIME             Formatting of date and time values

Staat UTF-8 in het lijstje als je onder draait?
code:
1
locale -a

Ter info:
$ man locale
[..]
       -a, --all-locales
              Display a list of all available locales.

Die (vermoedelijk) verkeerde LC_CTYPE=UTF-8 kan ook door de SSH client software naar de server geschoten worden.
Dan zou je je SSH client software instellingen moeten doorpluizen (environment settings, taal etc).
Of een andere SSH client proberen.
EDIT: Bv op de host zelf:
code:
1
LC_ALL=C ssh localhost

Of:
code:
1
LC_ALL="en_US.UTF-8" ssh localhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
ComTech schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
locale
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE=UTF-8
[..]
Omstandigheden gereproduceerd:
$ grep UTF-8 /etc/locale.gen
[..]
# en_SC.UTF-8 UTF-8
# en_SG.UTF-8 UTF-8
en_US.UTF-8 UTF-8
# en_ZA.UTF-8 UTF-8
# en_ZM UTF-8
[..]

$ locale
[..]
LC_CTYPE=C

$ locale -a
C
C.utf8
POSIX
en_US.utf8

$ export LC_CTYPE="C.utf8"
$

$ export LC_CTYPE="POSIX"
$

$ export LC_CTYPE="en_US.utf8"
$

$ export LC_CTYPE="UTF-8"
-bash: warning: setlocale: LC_CTYPE: cannot change locale (UTF-8)

$ locale
[..]
LC_CTYPE=UTF-8

[ Voor 7% gewijzigd door deHakkelaar op 16-06-2024 06:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Zaterdag heb ik mij toch maar gewaagd aan mijn "lang" vooruit geschoven upgrade van Proxmox. If it ain't broke, don't fix it right?

Toch nu de support van 7.4 wel een beetje op zijn eind liep heb ik me maar eens verdiept. Uiteindelijk maar gekozen voor de clean install methode. De (hot) upgrade leek toch wat complexer. Clean install viel me heel erg mee.

- Container en VM backups van de HDD op de server gekopieerd (SCP) naar laptop.
- Proxmox 8.2 ISO op USB gezet, scherm naar zolder gesleept om uberhaubt te kunnen installeren op SSD van de server
- Na herstel storage config toch even angstzweet aangezien de backups op de HDD niet verschenen, bleek toch niet helemaal goed gemount geweest te zijn
- Backups van de containters en VMs hersteld
- Alles weer online en werkend met minimale down time (ook Home Assistant en andere container met InfluxDB van HomeAssistant data)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 10:25
Ik zag vanmorgen dat er updates waren, maar zag wat raars

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
The following package was automatically installed and is no longer required:
  proxmox-firewall
Use 'apt autoremove' to remove it.
The following packages will be REMOVED:
  proxmox-ve pve-manager
The following NEW packages will be installed:
  proxmox-kernel-6.8.8-1-pve-signed
The following packages have been kept back:
  pve-container
The following packages will be upgraded:
  libarchive13 libnvpair3linux libpve-cluster-api-perl libpve-cluster-perl
  libpve-guest-common-perl libpve-notify-perl libpve-rs-perl libpve-storage-perl
  libuutil3linux libzfs4linux libzpool5linux proxmox-kernel-6.8 pve-cluster
  pve-esxi-import-tools pve-firmware pve-ha-manager shim-signed shim-signed-common
  spl zfs-initramfs zfs-zed zfsutils-linux
22 upgraded, 1 newly installed, 2 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 244 MB of archives.
After this operation, 579 MB of additional disk space will be used.

En dan met name deze regels baren mij zorgen

code:
1
2
  proxmox-ve pve-manager

Meer mensen die dit hebben? Heb dit op alle cluster nodes en een collega van mij heeft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Ik had dit ook, ik kwam hier uit: https://forum.proxmox.com...ackage-proxmox-ve.149102/

Ik zou niet updaten, tot er een oplossing is.

[ Voor 13% gewijzigd door Goof2000 op 18-06-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
@Goof2000 Had dat topic ook net gevonden.... even afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Stimpy68 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:48:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  proxmox-firewall
  proxmox-ve pve-manager
  pve-container
  pve-esxi-import-tools pve-firmware pve-ha-manager shim-signed shim-signed-common

code:
1
2
  proxmox-ve pve-manager

Meer mensen die dit hebben? Heb dit op alle cluster nodes en een collega van mij heeft hetzelfde.
Controleer je dagelijks of is dit gewoon een beta issue. Hier enterprise en geen updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
@John245 Heb geen enterprise, maar de no-sub het is mijn home-lab , en daar schijnt het probleem in te zitten. Ik keek toevallig vanmorgen of er updates waren en mijn collega wees mij er op toen hij zijn home-lab wilde updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Stimpy68 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:13:
@John245 Heb geen enterprise, maar de no-sub het is mijn home-lab , en daar schijnt het probleem in te zitten. Ik keek toevallig vanmorgen of er updates waren en mijn collega wees mij er op toen hij zijn home-lab wilde updaten.
Als ik op het Proxmox forum kijk lijkt het een recent probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Topic hadden we al gevonden, zie reactie van @Goof2000 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:26:
[...]

Als ik op het Proxmox forum kijk lijkt het een recent probleem te zijn.
Het is inderdaad een recent probleem waarvoor nog geen eenduidige oplossing lijkt te zijn. Ik zou even wachten met updaten. Het issue is onder de aandacht en wordt vast snel gefixed.

Meer info: https://forum.proxmox.com...roxmox-ve-package.149101/

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 18-06-2024 08:40 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Stimpy68 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:48:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  proxmox-firewall
  proxmox-ve pve-manager
  pve-container

code:
1
2
  proxmox-ve pve-manager

Wow dat is echt een serieuze bug, gelukkig geen enterprise issue. Maar wel heel erg slordig, misschien een goede wake-up call voor ons maar zeker voor proxmox. Hier zou gewoon een rule voor aangemaakt moeten worden bij een geautomatiseerde non-regressie test dat een build moet falen als deze packages worden verwijderd. :o

Dank voor de oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Laatst online: 14-09 23:32
Ik kreeg deze zojuist ook en zag in de output dat ik een "apt full-upgrade" moet doen. Nou update in normaal via de gui, dus ik zou denken dat dit daar geregeld zou worden. Hoe dan ook, een "apt full-upgrade" gedaan en het draait allemaal nog (ook na een reboot).

Zoals ook in het bovenstaande topic wordt gemeld:

W: (pve-apt-hook) If you are unsure why 'proxmox-ve' would be removed, please verify
W: (pve-apt-hook) - your APT repository settings
W: (pve-apt-hook) - that you are using 'apt full-upgrade' to upgrade your system

> apt autoremove

proxmox-kernel-6.2.16-15-pve proxmox-kernel-6.5.11-7-pve-signed
proxmox-kernel-6.8.4-2-pve-signed
0 upgraded, 0 newly installed, 3 to remove and 0 not upgraded.
After this operation, 1,707 MB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n]

Hmmmm... op deze manier wordt proxmox-ve niet meer verwijderd.

[ Voor 72% gewijzigd door Theone098 op 18-06-2024 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimpy68
Probleem is inmiddels opgelost door Proxmox!

Refresh doen bij updates en upgrade:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  pve-container pve-esxi-import-tools pve-firmware pve-ha-manager pve-manager
  shim-signed shim-signed-common spl zfs-initramfs zfs-zed zfsutils-linux
24 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 245 MB of archives.
After this operation, 582 MB of additional disk space will be used.

[ Voor 91% gewijzigd door Stimpy68 op 18-06-2024 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Ik uhm.., wacht nog wel een weekje voor de zekerheid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
lolgast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:00:
Ik uhm.., wacht nog wel een weekje voor de zekerheid :+
Dan hebben ze misschien een andere bug geintroduceerd. Gewoon upgraden naar Enterprise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Stimpy68 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:57:
Probleem is inmiddels opgelost door Proxmox!

Refresh doen bij updates en upgrade:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  pve-container pve-esxi-import-tools pve-firmware pve-ha-manager pve-manager
  shim-signed shim-signed-common spl zfs-initramfs zfs-zed zfsutils-linux
24 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 245 MB of archives.
After this operation, 582 MB of additional disk space will be used.
kreeg er net ook mee te maken, dan maar even apt update / apt upgrade doen en ik kreeg nu 23 pakketjes .. en geen issue meer .. nix aan het handje verder dan maar .. (denk ik) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
In september is er een gratis Proxmox dag in Ede. Wellicht leuk om te bezoeken ;)
https://www.tuxis.nl/proxmox-dag-nederland/
Ik ga er zelf heen niet dat ik denk dat ik in de categorie targeted audience val maar zal er vast niet dommer van worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:40
@The-Source , goed idee, thx! Ook maar gelijk ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
The-Source schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:22:
In september is er een gratis Proxmox dag in Ede. Wellicht leuk om te bezoeken ;)
https://www.tuxis.nl/proxmox-dag-nederland/
Ik ga er zelf heen niet dat ik denk dat ik in de categorie targeted audience val maar zal er vast niet dommer van worden
same here, neem een paar klanten mee die interesse hebben in het product. zelf ga ik mee als ondersteuning :P

Pagina: 1 ... 46 ... 61 Laatste