remcoXP schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 06:07:
Ik heb een
https://www.asrockind.com/en-gb/NUC-1135G7 met proxmox maar twee dingen waar ik mee zit:
een kleine ssd schijf met een bad sector. deze wil ik vervangen door een grotere.
Als ik de schijf vervang en hierop weer proxmox installeer, kan ik dan de
vm's en containers die op de andere ssd (1Tb) staan weer gewoon gebruiken of moet hier iets speciaals voor gedaan worden?
ik heb ook een home assistant vm i440fx die ik niet veranderd krijg naar q35. dit wil ik omdat ik een jellyfin addon draai die ik hw acceleration wil geven voor het transcoden.
hiervoor heb ik mogelijk twee oplossingen:
- nieuwe vm waarin ik de home assistant backup terugzet.
- jellyfin als container
doordat de schijf nu wat te klein ik kan ik geen drivers meer installeren. meerdere problemen tegelijk dus, maar omdat andere mensen ook mijn jellyfin gebruiken en home assistant mijn hele huis bedient wil ik de downtime minimaliseren.
mijn plan is:
- bios updaten, controleren of de videokaart goed is ingesteld en mmo uitstaat (gelezen dat dit nodig is)
- schijf vervangen
- proxmox installeren en de vm's die op de andere schijf staan weer gebruiken.
- videocard in grub zetten
- alles werkend hebben en dan de keuze maken voor nieuwe vm of een losse jellyfin.. dat laatste ben ik nog niet uit en hopelijk hebben jullie ideeën?
Als ik het zo lees heb je 2 disken: een bootdisk met OS/Proxmox en een met de VM's en bijbehorende gegevens - er is geen 3-de (of meer) met gegevensbestanden zoals bijvoorbeeld databases of films?
Als deze interpretatie klopt, dan klinkt het vervangen van die bootdisk als een CloneZilla klusje:
(0) - de Proxmox en VM-settings uit /etc/pve veiligstellen
(1) - externe USB aansluiten die groot genoeg is om een image op te slaan
(2) - booten vanaf een USB-stick met CloneZilla.
(3) - image maken naar de externe USB
(4) - afsluiten en disk vervangen
(5) - idem als (2)
(6) - image terug zetten
(7) - afsluiten, USB-disken verwijderen en hestart
Nu zou gestart moeten worden vanaf de nieuwe disk; inclusief alle VM's.
De nieuwe disk moet minstens even groot zijn als het origineel - anders gaat het terugzetten niet werken.
Wel nog een paar vragen (ter meerdere-lering-ende-vermaak van mezelf

):
(a) - Wat bedoel je precies met de passage "videocard in grub zetten"? Wat doet dat?
(b) - Waarom moet mmo (of is het iommu?) uit staan?
(c) - Over welke vorm van acceleratie heb je het precies met de inzet van Q35?
Mijn 0,100 Euro inzake (c):
Voor zover ik weet doet Q35 niks anders dan aan het OS rapporteren dat er een PCI-e bus in zit.
Met een 440-chipset krijgt het OS een PCI bus te zien - maar die draait wel op PCI-e snelheid.
Dus of je er echt wat aan gaat hebben...
Als je gebruik wil maken van specifieke hardware versnellingsfuncties van de CPU, dan moet de VM zijn CPU type op host gezet worden - deze instelling is er niet bij LXC containers.
Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar en benodigd geheugen balooning eventueel uitschakelen zodat Proxmox het geheugen niet hoeft te trimmen.