|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Proxmox is Debian met een kernel van Ubuntu LTS, meestal dan een HWE versie die wat nieuwer is.nero355 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:58:
[...]
Proxmox wordt toch bovenop Debian gebouwd en doet niks met Ubuntu
Ik begreep tenminste altijd dat Proxmox in feite Debian + een KVM Kernel + Een leuke webGUI voor het geheel was ??
Reden waarom ze dat doen is omdat de kernels bij Ubuntu vaak net wat nieuwer zijn. Debian 10 heeft een best oude kernel, dus snap ik dat wel. Debian 11 heeft op dit moment een moderne kernel dus is het voor nu overbodig. Zijn we een jaar verder, met Ubuntu 22.04 in het vooruitzicht en evt een HWE kernel van 22.10, zit daar zo 6 versies verschil tussen.
Proxmox is meer dan een leuke webgui, ze hebben ook recentere versies van OpenZFS en Qemu.
Maar een Linux Kernel kan je toch gewoon zelf installeren en hangt toch niet aan een bepaalde distro vast_JGC_ schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:10:
Proxmox is Debian met een kernel van Ubuntu LTS, meestal dan een HWE versie die wat nieuwer is.
Reden waarom ze dat doen is omdat de kernels bij Ubuntu vaak net wat nieuwer zijn.
Zo draai ik op mijn HTPC bijvoorbeeld een nieuwere Kernel dan degene die standaard met Debian 11 Testing op dat moment meekwam
Maf concept...Debian 10 heeft een best oude kernel, dus snap ik dat wel. Debian 11 heeft op dit moment een moderne kernel dus is het voor nu overbodig. Zijn we een jaar verder, met Ubuntu 22.04 in het vooruitzicht en evt een HWE kernel van 22.10, zit daar zo 6 versies verschil tussen.
Hebben ze zelf te weinig personeel om de Kernels voor Proxmox zelf te compileren/onderhouden
Ik zie dat als "inclusief" maar OKProxmox is meer dan een leuke webgui, ze hebben ook recentere versies van OpenZFS en Qemu.
Ik zie een taartje dus : GEFELICITEERD!!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Tijdje geleden even leen pc gehad (prodesk 600 zonder vpro, met 1 schijf, iets van i5-4xxx) daar Proxmox (installatie fluitje van een cent en interface ziet er goed uit, verbaasde dat uit lukte zonder een vpro cpu) alleen daar kreeg ik geen host geïnstalleerd die zeurde dat ik mijn setup niet in RAID had draaien. Logisch zat maar 1 schijf in. Zo te lezen had ik die in zfs moeten zetten.
Aangezien mijn huidige pc over een tijdje aan vervaging toe is (kan geen windows 11 upgrade). Zoek ik eigenlijk goede hardware voor Proxmox + de vms. Dan is de 12th Intel (goed) leverbaar en DDR5 wat meer keus, zo ook de moederbordjes.
Planning is ergens Q1 of Q2 2022 de hardware aan te schaffen (welke hardware precies heb ik graag advies voor).
Op de Proxmox zal het volgende draaien.
1x Windows 11 met Plex (storage voor de content ivm de omvang zal deels op Synology NAS zijn en deels op Proxmox server)
1x Windows 11 met PRTG (100 stuks gratis)
1x Windows 11 met NX Witness (trail licentie gedraaid, prima programma)
1x Windows 11 met dwservice/teamviewer (handig voor externe FTP test of als ik voor proxys via de zaak word geblokt)
Er zullen misschien in de toekomst wat vm's bij komen, wie weet HA.
Aangezien ik geen linux wonder word (vaak geprobeerd het is en blijft niks), vandaar Windows 11.
Dit alles draait nu op 1 bak (wel op Windows 10
1
2
3
4
5
6
7
| ProDesk 600 G3 SFF Moederbord: HP 82B4 Chipset: Intel Q270 (Kaby Lake) CPU: Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz GPU (onboard): Intel HD Graphics 630 (Kaby Lake-S GT2) [Hewlett-Packard] RAM: Samsung 8GB 1200.0 MHz (DDR4-2400 / PC4-19200) Opslag: 1x 256 SSD en 1x 4TB (voor beelden nvr/nx witness) |
Aangezien de licentie (liftime) van NX Witness aan hardware id zit, moet ik dus over gaan op virtualisatie. Mocht de server met hardware te oud worden dan kan ik die vm weer verplaatsen naar nieuw stukje hardware, id blijft hetzelfde. Daarom wil/moet ik over op virtualisatie. Licentie overzetten van ene machine naar de andere kan, maar ze kunnen moeilijk doen dus vandaar. Mooie aan NX is, server heeft geen hoge specs nodig die schrijft vooral data weg (daarom nu de 4TB WD pruple schijf), de client dient vooral een redelijke pc te hebben.
Kwa kracht zit bij mij vooral de zorg bij Plex (die pakt nu ook het meeste, vooral als er af en toe een transcode nodig is).
Ongeveer een jaar geleden iets raar mee gemaakt.
Met krachtige VGA geen 4K kunnen afslepen en op een Prodesk wel waar geen VGA in zit.
Blijkbaar is die Core i5-7500 zo krachtig video onboard (in de cpu) dat dat dus beter werkt dan een dedicate VGA kaart.
Mijn vraag is, kan Proxmox + Plex het af met CPU only (bij niet virtualisatie in elk geval wel), zoals ik nu dus ook heb in de huidige prodesk bak? Ik heb namelijk gezien dat met gpu en proxmox best wel wat uitdaging heeft (id achterhalen enzo). Vandaar de vraag
Een backup maken (eens in de x tijd handmatig) van de vm en die opslaan de NAS zou ik graag willen doen, mocht het proxmox kastje het plots begeven
De nieuwe hardware. Ik heb geen flauw idee wat ik moet kopen en wat de samenstelling moet zijn om geen performance problemen te krijgen samenstelling met de opslag.
CPU: Intel 12th gen en dan i5 of i7? Wel of geen K variant?
RAM: (2x 16GB) 32GB voldoende?
Opslag:
2x 256 GB SSD in zfs?
1x 4TB (voor nvr opslag)
of
1x 128 GB SSD voor proxmox
2x 256 GB SSD voor de vm's
1x 4TB (voor nvr opslag)
of
jullie een beter idee?
1x 4TB (voor nvr opslag)
Die 4TB schijf is 1 jaar oud en is nog niet intensief gebruikt, alleen schrijven bij beweging dus die kan nog wel even mee.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Het is goedkoper en makkelijker om op de expertise van iemand anders mee te liften.nero355 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:14:
[...]
Maar een Linux Kernel kan je toch gewoon zelf installeren en hangt toch niet aan een bepaalde distro vast
[...]
Maf concept...
Hebben ze zelf te weinig personeel om de Kernels voor Proxmox zelf te compileren/onderhouden
Basis is Debian Stable, kernel is Ubuntu LTS z'n HWE stack en daar wordt verder niet van afgeweken. Nou pakken ze die kernel niet 1op1 over, maar hebben ze daar ook gewoon een eigen patchset en config voor.
Ja je kunt een andere kernel compileren en gebruiken, maar als daar bugs uit voortkomen sta je alleen. Vooral met iets als KVM en LXC die diep in de kernel duiken wil je geen ongeteste/niet ondersteunde configuraties gaan draaien.
https://forum.proxmox.com...o-7-1.100039/#post-431853For sata, you Just change the "Async IO" from the new "io_uring" back to "threads"
(go the Hardware Tab of your VM and edit the hard disk setting, do not forget to enable the Advanced settings)
Generally, we do not recommend sata, use virtio scsi.
Ik vermoed dat je dit al heel vaak hebt gehoord. Maar het gaat echt wel lonen om met Linux om te leren gaan. Je gaat anders zo ontzettend dure hardware nodig hebben om dit allemaal vooruit te branden. En qua hardware loont het om naar oude servers te kijken (ook hier op TweakersRobbyTown schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:36:toon volledige bericht
Leuk topic, helaas net te laat gezien! Hopelijk mag ik mijn vraag stelling hier plaatsen, zo niet splits hem maar af.
Tijdje geleden even leen pc gehad (prodesk 600 zonder vpro, met 1 schijf, iets van i5-4xxx) daar Proxmox (installatie fluitje van een cent en interface ziet er goed uit, verbaasde dat uit lukte zonder een vpro cpu) alleen daar kreeg ik geen host geïnstalleerd die zeurde dat ik mijn setup niet in RAID had draaien. Logisch zat maar 1 schijf in. Zo te lezen had ik die in zfs moeten zetten.
Aangezien mijn huidige pc over een tijdje aan vervaging toe is (kan geen windows 11 upgrade). Zoek ik eigenlijk goede hardware voor Proxmox + de vms. Dan is de 12th Intel (goed) leverbaar en DDR5 wat meer keus, zo ook de moederbordjes.
Planning is ergens Q1 of Q2 2022 de hardware aan te schaffen (welke hardware precies heb ik graag advies voor).
Op de Proxmox zal het volgende draaien.
1x Windows 11 met Plex (storage voor de content ivm de omvang zal deels op Synology NAS zijn en deels op Proxmox server)
1x Windows 11 met PRTG (100 stuks gratis)
1x Windows 11 met NX Witness (trail licentie gedraaid, prima programma)
1x Windows 11 met dwservice/teamviewer (handig voor externe FTP test of als ik voor proxys via de zaak word geblokt)
Er zullen misschien in de toekomst wat vm's bij komen, wie weet HA.
Aangezien ik geen linux wonder word (vaak geprobeerd het is en blijft niks), vandaar Windows 11.
Dit alles draait nu op 1 bak (wel op Windows 10), en wil het dus scheiden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 ProDesk 600 G3 SFF Moederbord: HP 82B4 Chipset: Intel Q270 (Kaby Lake) CPU: Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz GPU (onboard): Intel HD Graphics 630 (Kaby Lake-S GT2) [Hewlett-Packard] RAM: Samsung 8GB 1200.0 MHz (DDR4-2400 / PC4-19200) Opslag: 1x 256 SSD en 1x 4TB (voor beelden nvr/nx witness)
Aangezien de licentie (liftime) van NX Witness aan hardware id zit, moet ik dus over gaan op virtualisatie. Mocht de server met hardware te oud worden dan kan ik die vm weer verplaatsen naar nieuw stukje hardware, id blijft hetzelfde. Daarom wil/moet ik over op virtualisatie. Licentie overzetten van ene machine naar de andere kan, maar ze kunnen moeilijk doen dus vandaar. Mooie aan NX is, server heeft geen hoge specs nodig die schrijft vooral data weg (daarom nu de 4TB WD pruple schijf), de client dient vooral een redelijke pc te hebben.
Kwa kracht zit bij mij vooral de zorg bij Plex (die pakt nu ook het meeste, vooral als er af en toe een transcode nodig is).
Ongeveer een jaar geleden iets raar mee gemaakt.
Met krachtige VGA geen 4K kunnen afslepen en op een Prodesk wel waar geen VGA in zit.
Blijkbaar is die Core i5-7500 zo krachtig video onboard (in de cpu) dat dat dus beter werkt dan een dedicate VGA kaart.
Mijn vraag is, kan Proxmox + Plex het af met CPU only (bij niet virtualisatie in elk geval wel), zoals ik nu dus ook heb in de huidige prodesk bak? Ik heb namelijk gezien dat met gpu en proxmox best wel wat uitdaging heeft (id achterhalen enzo). Vandaar de vraag. Daarnaast scheelt ook weer in stroom.
Een backup maken (eens in de x tijd handmatig) van de vm en die opslaan de NAS zou ik graag willen doen, mocht het proxmox kastje het plots begeven.
De nieuwe hardware. Ik heb geen flauw idee wat ik moet kopen en wat de samenstelling moet zijn om geen performance problemen te krijgen samenstelling met de opslag.
CPU: Intel 12th gen en dan i5 of i7? Wel of geen K variant?
RAM: (2x 16GB) 32GB voldoende?
Opslag:
2x 256 GB SSD in zfs?
1x 4TB (voor nvr opslag)
of
1x 128 GB SSD voor proxmox
2x 256 GB SSD voor de vm's
1x 4TB (voor nvr opslag)
of
jullie een beter idee?
1x 4TB (voor nvr opslag)
Die 4TB schijf is 1 jaar oud en is nog niet intensief gebruikt, alleen schrijven bij beweging dus die kan nog wel even mee.
Ik vermoed dat je dit al heel vaak hebt gehoord.orvintax schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:57:
[...]
Ik vermoed dat je dit al heel vaak hebt gehoord. Maar het gaat echt wel lonen om met Linux om te leren gaan. Je gaat anders zo ontzettend dure hardware nodig hebben om dit allemaal vooruit te branden. En qua hardware loont het om naar oude servers te kijken (ook hier op Tweakers) daar kun je vaak mooie deals vinden, in jouw geval zeker handig met alle horsepower die je nodig hebt
Dat klopt
Sterker nog ik heb 1 jaar Ubuntu gedraaid met Plex. Alleen het koste mij veel tijd, omdat de kennis ontbreekt en het blijft bij mij op een of andere manier niet hangen (geen idee waarom).
Eerst iets bouwen voor omdat ik remote geen beeld kreeg (hangt geen scherm aan, achteraf gezien een vga usb was het ook gefixt), verder wat bouwen om externe schijven (NAS) automatisch te koppelen en ik kon er geen PRTG op draaien (Windows Only) en mocht het omzeep zijn heb geen flauw idee wat ik moet doen om het te fixen. Dus ik speel veilig Windows 10
In verleden ook een Pi gehad, pihole, smokeping, cacti gedraaid kijk als dat omzeep gaat geen probleem dat heeft geen effect op vrouwlief als het niet werkt
Jaar geleden weer terug op Win10 gegaan dat gaat voor mij allemaal veel sneller met inrichten en weet waarmee ik bezig ben.
Het draait nu allemaal op 1 Prodesk, dus dacht splitten zou het probleem niet zijn met de nieuwe hardware? Ja ik snap het OS heeft ook RAM/CPU en opslag nodig. 4x VM van 8GB (Prodesk heeft nu 8GB) = 32GB alleen op CPU vlak ga ik dan te kort komen?
PRTG en NVR kunnen het trouwens lijkt mij met 4GB af (want nu, plex, prtg en nvr samen gebruiken 3GB), of is dat virtueel anders?
CPU gebruik is nihil als we geen plex kijken.
Bij V&A zie ik regelmatig wat voorbij komen alleen zoek wel iets vrij recents (ivm Windows 11 TPM2.0 en moet even mee kunnen) en mag helaas geen echt U unit zijn de patchkast is niet diep genoeg. Vandaar dat er nu een prodesk in zit
Zal de VirtIO drivers in Windows eens updaten, maar anders gaat die machine gewoon met 5.11 geboot worden.
Edit: wordt meer gemeld op Proxmox forum. Voor nu maar terug naar aio=threads, wat voorheen standaard was. Blijkbaar zit er nog een bug in 5.13 z'n io_uring implementatie.
Edit2: aio=threads hielp ook niet, nu geboot met 5.11. Laat ze eerst die bugs maar even oplossen of desnoods upgraden naar een kernel die wel support krijgt.
Edit3: nog steeds disk errors... lijkt eerder in qemu te zitten dan:
https://gitlab.com/qemu-project/qemu/-/issues/649
Terug naar Qemu 6.0 dus.
[ Voor 50% gewijzigd door _JGC_ op 21-11-2021 16:03 ]
RobbyTown schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:19:toon volledige bericht
[...]
Ik vermoed dat je dit al heel vaak hebt gehoord.
Dat klopten ja proxmox is linux zag ik.
Sterker nog ik heb 1 jaar Ubuntu gedraaid met Plex. Alleen het koste mij veel tijd, omdat de kennis ontbreekt en het blijft bij mij op een of andere manier niet hangen (geen idee waarom).
Eerst iets bouwen voor omdat ik remote geen beeld kreeg (hangt geen scherm aan, achteraf gezien een vga usb was het ook gefixt), verder wat bouwen om externe schijven (NAS) automatisch te koppelen en ik kon er geen PRTG op draaien (Windows Only) en mocht het omzeep zijn heb geen flauw idee wat ik moet doen om het te fixen. Dus ik speel veilig Windows 10.
In verleden ook een Pi gehad, pihole, smokeping, cacti gedraaid kijk als dat omzeep gaat geen probleem dat heeft geen effect op vrouwlief als het niet werkt.
Jaar geleden weer terug op Win10 gegaan dat gaat voor mij allemaal veel sneller met inrichten en weet waarmee ik bezig ben.
Het draait nu allemaal op 1 Prodesk, dus dacht splitten zou het probleem niet zijn met de nieuwe hardware? Ja ik snap het OS heeft ook RAM/CPU en opslag nodig. 4x VM van 8GB (Prodesk heeft nu 8GB) = 32GB alleen op CPU vlak ga ik dan te kort komen?
PRTG en NVR kunnen het trouwens lijkt mij met 4GB af (want nu, plex, prtg en nvr samen gebruiken 3GB), of is dat virtueel anders?
CPU gebruik is nihil als we geen plex kijken.
Bij V&A zie ik regelmatig wat voorbij komen alleen zoek wel iets vrij recents (ivm Windows 11 TPM2.0 en moet even mee kunnen) en mag helaas geen echt U unit zijn de patchkast is niet diep genoeg. Vandaar dat er nu een prodesk in zit.
Ik ben dan toch wel razend benieuwd wat jou zoveel tijd kostte ? Ik draai zelf al jaren VM's en containers en ik heb hoef bijna nooit onderhoud te plegen. Het enige wat ik me voor kan stellen zijn updates, maar die zijn bij mij geautomatiseerdSterker nog ik heb 1 jaar Ubuntu gedraaid met Plex. Alleen het koste mij veel tijd, omdat de kennis ontbreekt en het blijft bij mij op een of andere manier niet hangen (geen idee waarom).
Ook weer een reden om naar server hardware te kijken, IPMI's zijn ontzettend handig!Eerst iets bouwen voor omdat ik remote geen beeld kreeg (hangt geen scherm aan, achteraf gezien een vga usb was het ook gefixt), verder wat bouwen om externe schijven (NAS) automatisch te koppelen en ik kon er geen PRTG op draaien (Windows Only) en mocht het omzeep zijn heb geen flauw idee wat ik moet doen om het te fixen. Dus ik speel veilig Windows 10.
Windows 11 heeft naar eigen zeggen minimaal 4GB RAM nodig. In een andere post heb je het over vier virtuele machines dus dat is al de helft van je RAM (16GB). Proxmox heeft minimaal 2GB RAM nodig voor zijn eigen OS + services. Mocht je ZFS willen gebruiken ga je nog wat meer nodig hebben. Als ik me niet vergis is het minimaal 1GB RAM + 1GB RAM per TB. Maar ZFS eet zoveel RAM als dat het te pakken kan krijgen. Laten we het houden op 2GB RAM aangezien je het enkel over ZFS hebt bij je twee SSDs van 256GB. Nu hebben we dus nog 12GB aan RAM over voor services, jij kunt beter bepalen dan ik of dat voldoende is. Punt blijft wel dat wanneer je extra services wilt gaan draaien het heel snel ophoud omdat je steeds minimaal 4GB RAM nodig hebt per Windows 11 installatie.Het draait nu allemaal op 1 Prodesk, dus dacht splitten zou het probleem niet zijn met de nieuwe hardware? Ja ik snap het OS heeft ook RAM/CPU en opslag nodig. 4x VM van 8GB (Prodesk heeft nu 8GB) = 32GB alleen op CPU vlak ga ik dan te kort komen?
Ik denk dat een K variant je niet heel veel gaat opleveren. Ik weet niet wat de verschillen precies zijn in deze generatie (buiten dat de K unlocked is). Voor de rest betwijfel ik ook of dat een 12th gen Intel uberhaupt een goede keuze ivm stroomverbruik.CPU: Intel 12th gen en dan i5 of i7? Wel of geen K variant?
Nu hoop ik hierbij antwoorden te geven op je vragen, maar ik denk dat als je dit gaat doen dat je echt volledig de plank misslaat.
Buiten het feit dat een opstelling als deze economisch gezien geen goede beslissing is, ben ik van mening dat het ook infrastructuur technisch een drama is. Ik kan me niet voorstellen, ongeacht hoe onbekend je met Linux bent, dat het makkelijker/prettiger is om verschillende Windows 11 systemen, wat een OS is voor consumenten, en wat tot nu toe redelijk buggy is, te gebruiken voor server taken dan Linux containers/VM's.Yeah, but your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn't stop to think if they should.
Proxmox heeft container templates die je kunt downloaden en die de installatie super simpel en super snel maken, wat jij dan achteraf nog moet doen is een keer je systeem updaten, eventueel automatische updates inschakelen (om dat vorige niet meer te hoeven doen) en je desbetreffende service te installeren. Een verse container gebruikt max 50MB RAM, 50!! Pak zoiets als Ubuntu Server LTS en je hebt meer tutorials over hoe je dingen installeert dan dat je in je leven kunt lezen. Er is een heel goede reden dat de meeste servers draaien op Linux
tldr Ja het is sneller om te gebruiken wat je al kent, maar het is het in de lange termijn soms gewoon niet waard. En al zeker niet in dit geval.
orvintax schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:10:
Ook weer een reden om naar server hardware te kijken, IPMI's zijn ontzettend handig!

Ik zal maar niet beginnen over hoe belachelijk ik dat vind als eis om alleen maar een OS draaiende te houden...Windows 11 heeft naar eigen zeggen minimaal 4GB RAM nodig.

Die regel is een beetje een raar verhaal en kan je alles over lezen in het ZFS Topic verderop, maar laten we zeggen dat je gewoon lekker 8 GB reserveert voor je ZFS Storage en je zal niet gauw meer dan dat nodig hebben!Mocht je ZFS willen gebruiken ga je nog wat meer nodig hebben. Als ik me niet vergis is het minimaal 1GB RAM + 1GB RAM per TB. Maar ZFS eet zoveel RAM als dat het te pakken kan krijgen. Laten we het houden op 2GB RAM aangezien je het enkel over ZFS hebt bij je twee SSDs van 256GB.
Als hij maar niet dezelfde fout als ik maakt : Een T variant kopen!Ik denk dat een K variant je niet heel veel gaat opleveren. Ik weet niet wat de verschillen precies zijn in deze generatie (buiten dat de K unlocked is). Voor de rest betwijfel ik ook of dat een 12th gen Intel uberhaupt een goede keuze ivm stroomverbruik.

Een non-T variant is hoger geclocked, maar IDLE maakt het amper wat uit en de hogere clockspeed zorgt er ook weer voor dat taken sneller afgehandeld worden en je dus sneller terug naar IDLE kan!
Dat denk ik ook : Windows 10 of 11 als Server inzetten is voor lefgozers of mensen die graag hun eigen leven lastig maken!Nu hoop ik hierbij antwoorden te geven op je vragen, maar ik denk dat als je dit gaat doen dat je echt volledig de plank misslaat.

AMEN!Buiten het feit dat een opstelling als deze economisch gezien geen goede beslissing is, ben ik van mening dat het ook infrastructuur technisch een drama is. Ik kan me niet voorstellen, ongeacht hoe onbekend je met Linux bent, dat het makkelijker/prettiger is om verschillende Windows 11 systemen, wat een OS is voor consumenten, en wat tot nu toe redelijk buggy is, te gebruiken voor server taken dan Linux containers/VM's.
Wat opzich ook wel humor is :Een verse container gebruikt max 50MB RAM, !! 50 !!
Zelfs een GUI install van een leuke Linux distro in een VM zal minder resources zuipen!
Tel daarbij op dat SPICE echt geweldig goed werkt en je kan zelfs een dergelijke VM opzetten om daarmee vervolgens al je VM's te beheren in een afgesloten netwerk binnen Proxmox
Soms is het moeilijke pad inderdaad uiteindelijk het meer belondende pad en stiekem ook het enige juiste pad...tldr Ja het is sneller om te gebruiken wat je al kent, maar het is het in de lange termijn soms gewoon niet waard. En al zeker niet in dit geval.
Ik kan dit ook sterk aanraden, maar feit is dat bij @RobbyTown dit lastig gaat worden omdat hij dan in zijn voorgestelde setup nog maar 8GB over heeft voor services.Die regel is een beetje een raar verhaal en kan je alles over lezen in het ZFS Topic verderop, maar laten we zeggen dat je gewoon lekker 8 GB reserveert voor je ZFS Storage en je zal niet gauw meer dan dat nodig hebben!
Een systeem om weer even mee te gaan.
Het moederbord is prijzig, maar heeft onboard 2 eisen IPMI en 10GE netwerk. Tevens ruimte voor sata en Nvme.
De CPU en P400 heb ik nog liggen. De P400 wil ik doorzetten voor oa plex en het systeem zal nooit een monitor zien.
Twijfel nog om voor een AMD Ryzen 7 5700G te gaan en de P400 te laten varen.
De twee sata ssd'd als ZFS mirror en de Nvme voor zil.
Zit dat een beetje logisch in elkaar of wil ik iets bouwen wat ik beter niet kan doen.
Het systeem vervangt een Supermicro X9SCL met een Intel Xeon E3-1230 V2 en 32Gb RAM.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 237,16 | € 237,16 |
1 | Moederborden | Asrock Rack X570D4I-2T | € 429,13 | € 429,13 |
1 | Videokaarten | PNY Quadro P400 | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Sharkoon QB One | € 39,- | € 39,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G4SFD8266 | € 271,22 | € 271,22 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 250GB | € 49,90 | € 49,90 |
2 | Solid state drives | Samsung PM883 480GB | € 126,83 | € 253,66 |
Totaal | € 1.331,57 |
15x330 SW38
Ik mag hopen dat er nog niks is gekocht en meer geheugen ook nog steeds een optie isorvintax schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:49:
Ik kan dit ook sterk aanraden, maar feit is dat bij @RobbyTown dit lastig gaat worden omdat hij dan in zijn voorgestelde setup nog maar 8GB over heeft voor services.
Ik zou eerst eens goed checken hoe betrouwbaar IOMMU van AMD op dit moment werkt!Centauriprime schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:24:
De CPU en P400 heb ik nog liggen. De P400 wil ik doorzetten voor oa plex en het systeem zal nooit een monitor zien.
Ze hebben het in ieder geval een nieuw naampje gegeven : AMD-Vi
Dat is de tegenhanger van Intel's VT-D
Daarnaast vraag ik me ook af hoe betrouwbaar ECC ondertussen is geworden bij AMD als je geen Ryzen Pro CPU hebt en welke Chipset daar dan bij zou moeten horen, want naast de X570 Chipset heb ik verder niks nieuws voorbij zien komen
Ik zou dan de neiging krijgen om eens naar goedkope ThreadRipper of zelfs EPYC modellen te gaan kijken...
[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 22-11-2021 17:47 ]
Waar ik vooral gedoe mee had (met wat zoeken aan info toen gelukt) in Ubuntu was externe schijf koppeling maken met username en wachtwoord met bepaald pad na reboot.
[ Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 22-11-2021 19:57 ]
Wat was er ooit niet betrouwbaar aan dan? Zover ik kan beoordelen werkt het op de welbekende X470D4U met een 3700X prima, het is alleen een beetje lastig om een testsituatie te creëren om de functionaliteit echt te testen... Een Ryzen Pro is overigens alleen vereist bij de APU's, daar zou ECC bij de non-Pro modellen niet mogelijk zijn.nero355 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:46:
[..]
Daarnaast vraag ik me ook af hoe betrouwbaar ECC ondertussen is geworden bij AMD als je geen Ryzen Pro CPU hebt en welke Chipset daar dan bij zou moeten horen, want naast de X570 Chipset heb ik verder niks nieuws voorbij zien komen
Ik zou dan de neiging krijgen om eens naar goedkope ThreadRipper of zelfs EPYC modellen te gaan kijken...
15x330 SW38
Heb je al eens gekeken naar 2dehands servers? Ik vind dat dit best wel wat geld is en ik denk dat je veel meer uit je geld kunt halen dan dit.Centauriprime schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:24:toon volledige bericht
Na enige tijd wil ik m'n proxmox hypervisor vernieuwen. En dacht aan deze opstelling.
Een systeem om weer even mee te gaan.
Het moederbord is prijzig, maar heeft onboard 2 eisen IPMI en 10GE netwerk. Tevens ruimte voor sata en Nvme.
De twee sata ssd'd als ZFS mirror en de Nvme voor zil.
Zit dat een beetje logisch in elkaar of wil ik iets bouwen wat ik beter niet kan doen.
Het systeem vervangt een Supermicro X9SCL met een Intel Xeon E3-1230 V2 en 32Gb RAM.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed € 237,16 € 237,16 1 Moederborden Asrock Rack X570D4I-2T € 429,13 € 429,13 1 Videokaarten PNY Quadro P400 € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Sharkoon QB One € 39,- € 39,- 1 Geheugen intern Crucial CT2K32G4SFD8266 € 271,22 € 271,22 1 Voedingen Mini-box picoPSU-150-XT € 51,50 € 51,50 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 250GB € 49,90 € 49,90 2 Solid state drives Samsung PM883 480GB € 126,83 € 253,66 Totaal € 1.331,57
Dit is ongerelateerd aan Proxmox, maar wat was de usecase hiervoor?RobbyTown schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:54:
@orvintax en @nero355 dank voor de info in elk geval. Nee nog niets gekocht haha. Q1 2022 of Q2 2022 word het geld boompje geoogst.
Waar ik vooral gedoe mee had (met wat zoeken aan info toen gelukt) in Ubuntu was externe schijf koppeling maken met username en wachtwoord met bepaald pad na reboot.
Klopt dat was Ubuntu op de prodesk zonder virtualisatieorvintax schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:34:
[...]
Dit is ongerelateerd aan Proxmox, maar wat was de usecase hiervoor?
Zal hier in dit topic voorlopig lurken ipv posten
Nogmaals dank voor de info.
Ik denk dat je me verkeerd begreepRobbyTown schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:31:
[...]
Klopt dat was Ubuntu op de prodesk zonder virtualisatie.
Zal hier in dit topic voorlopig lurken ipv posten.
Nogmaals dank voor de info.
Werkte niet/Crashes/enz. en dan zelfs bij de EPYC modellen!dcm360 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:53:
Wat was er ooit niet betrouwbaar aan dan?
Tja, gooi een LSI HBA of een videokaart die dat soort gebruik niet erg vindt in de Passthrough via IOMMU en kijk hoe dat uitpaktZover ik kan beoordelen werkt het op de welbekende X470D4U met een 3700X prima, het is alleen een beetje lastig om een testsituatie te creëren om de functionaliteit echt te testen...
Zou best kunnen dat ik wat door elkaar haal, want er was een hoop om te doen destijds in één van de NAS/ZFS gerelateerde topicsEen Ryzen Pro is overigens alleen vereist bij de APU's, daar zou ECC bij de non-Pro modellen niet mogelijk zijn.
Hoe dan ook : Ik zou nog steeds stiekem eerder voor Intel dan AMD kiezen als je met bovenstaande aan de slag gaat!
Dat heeft toch weinig met ECC te maken?nero355 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:38:
[...]
Tja, gooi een LSI HBA of een videokaart die dat soort gebruik niet erg vindt in de Passthrough via IOMMU en kijk hoe dat uitpakt
Tweedehands heb ik naar gekeken maar is t allemaal net niet. Te groot, te warm teveel herrie of uiteindelijk veel te duur.
Kan zo een DL380 gen9 meenemen, maar die valt onder te groot.
Daarom zocht ik nu in de zelfbouw.
15x330 SW38
Heb hier een EPYC ROME (zen2 volgens mij) cluster staan. Draait goed geen enkel probeem mee gehad.Centauriprime schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:21:
Hmm wist niet dat AMD en Proxmox niet zo lekker samen werken, moet ik ff verder induiken. Weet wel dat de Epyc bijv. geen nested virtualisation kan bieden op Windows 2019.
Tweedehands heb ik naar gekeken maar is t allemaal net niet. Te groot, te warm teveel herrie of uiteindelijk veel te duur.
Kan zo een DL380 gen9 meenemen, maar die valt onder te groot.
Daarom zocht ik nu in de zelfbouw.
Kan morgen eens kijken wat ie met nested virtualisation doet. Heb dat eigenlijk niet getest
Ik had het over beiden hé : Zowel ECC als IOMMUdcm360 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:16:
Dat heeft toch weinig met ECC te maken?
Dat is correct, maar op dat deel ging ik compleet niet in bij gebrek aan nuttige ervaring. Ik heb overigens wel een systeem waar ik gepoogd heb om dingen met IOMMU te gaan doen, maar dat liep vast op Intel SSD's die daar niet mee overweg bleken te kunnen, dus het AMD-deel van het verhaal was ik nog niet aan toegekomen.nero355 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:03:
[...]
Ik had het over beiden hé : Zowel ECC als IOMMU
De andere wat meer recente ervaring was overigens ook niet positief (maar ook weer Intel met issues): de groepen op de machine die ik als router inzet zijn dusdanig ingedeeld dat mijn bootdrive in dezelfde groep als de netwerkinterfaces, en daar viel niets aan te doen. Ook net jammer.
Het werkte overigens wel prima op mijn Opteron 3380, maar dat zou ik maar geen recent systeem meer noemen. Ik heb die nu overigens wel weer in gebruik in mijn testmachine, in de hoop dat Proxmox 7 daar beter op werkt dan op de Opteron 3365 (met ander moederbord).
Harstikke off-topic en misschien vloeken in de kerk.powerboat schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:43:
[...]
Heb hier een EPYC ROME (zen2 volgens mij) cluster staan. Draait goed geen enkel probeem mee gehad.
Kan morgen eens kijken wat ie met nested virtualisation doet. Heb dat eigenlijk niet getest
https://docs.microsoft.co...ide/nested-virtualization
Er zijn wel testen geweest met feature updates op 2019 met hyper-v op v9.3 dat het dan werkt, maar officieel is t 2022.
15x330 SW38
Ik word eerlijk gezegd nog steeds warmer van de naam Opteron dan EPYC ondanks het heerlijke grote idiote aantal PCIe lanes en de mogelijkheid om daarmee om te gaan alsof het een SoC is!dcm360 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:26:
Het werkte overigens wel prima op mijn Opteron 3380, maar dat zou ik maar geen recent systeem meer noemen.
Ik heb die nu overigens wel weer in gebruik in mijn testmachine, in de hoop dat Proxmox 7 daar beter op werkt dan op de Opteron 3365 (met ander moederbord).
Mooi dat het daarop in ieder geval goed werkt!
Ik heb een oude thin-mini pc i3/8gb ram staan, deze heeft 2 interne nic's. Nu wil ik graag proxmox draaien met daarop opnsense/pfsense,volumio en home assistant.
Mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat opnsense ip adress uitdeelt op zowel 1 van de interne nics en de 2 andere vm's/containers. Maw dat alles inclusief de externe (unmanaged) bridge gezellig met elkaar kan kletsen
2 bridges maken en een open source router installeren. 1 poortje voor wan gebruiken en 1 poortje voor lan.ybjlus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:11:
Heb hier met de zoekfunctie wel al het eea kunnen vinden maar merk dat het me nog niet helemaal duidelijk is... Vandaar toch nog even mijn situatie:
Ik heb een oude thin-mini pc i3/8gb ram staan, deze heeft 2 interne nic's. Nu wil ik graag proxmox draaien met daarop opnsense/pfsense,volumio en home assistant.
Mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat opnsense ip adress uitdeelt op zowel 1 van de interne nics en de 2 andere vm's/containers. Maw dat alles inclusief de externe (unmanaged) bridge gezellig met elkaar kan kletsen
Merk wel op dat het verbruik van mijn server omhoog is gegaan van 23w naar 35w. Heb verder niks veranderd.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen en wat zou ik hier aan kunnen doen?
Was een vm die vastgelopen was en niet goed doorstarte.

[ Voor 13% gewijzigd door Spikkerm op 25-11-2021 19:07 ]
Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend krijg via Sendgrid? Heb bijv. Nextcloud prima werkend gekregen via Sendgrid, maar in Proxmox is dat een ander verhaal...
Additionele vraag, ik zit nog op 6.3-2 en wil upgraden naar 6.4 en dan naar 7.x.
Dit is mijn /etc/apt/sources.list file, zoals op de website beschreven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| deb http://ftp.debian.org/debian bullseye main contrib deb http://ftp.debian.org/debian bullseye-updates main contrib # security updates deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib # PMG pmg-no-subscription repository provided by proxmox.com, # NOT recommended for production use deb http://download.proxmox.com/debian/pmg bullseye pmg-no-subscription |
Ik krijg echter deze melding:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| W: (pve-apt-hook) !! WARNING !! W: (pve-apt-hook) You are attempting to remove the meta-package 'proxmox-ve'! W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you really want to permanently remove 'proxmox-ve' from your system, run the following command W: (pve-apt-hook) touch '/please-remove-proxmox-ve' W: (pve-apt-hook) run apt purge proxmox-ve to remove the meta-package W: (pve-apt-hook) and repeat your apt invocation. W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you are unsure why 'proxmox-ve' would be removed, please verify W: (pve-apt-hook) - your APT repository settings W: (pve-apt-hook) - that you are using 'apt full-upgrade' to upgrade your system E: Sub-process /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook returned an error code (1) E: Failure running script /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook System not fully up to date (found 350 new packages) |
Ik weet niet goed wat ik daarmee moet, tips iemand?
[ Voor 69% gewijzigd door Sp33dFr34k op 26-11-2021 16:33 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Dat is dan mijn eigen schuld, want ik heb de resources aangepast van buster naar bullseye... In de pve-enterprise.list die in de genoemde map staat zie ik alleen deze regel:dcm360 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:30:
Als je nog op 6.3 zit en eerst de upgrade naar 6.4 nog moet doen, loop je iets te ver vooruit en zou je nog steeds buster als release in de sources.list moeten hebben in plaats van bullseye. Anders kan het er op wijzen dat er conflicterende (misschien met verschillende releases) repositories ingesteld zijn: Je kan nalopen of er nog meer repositories ingesteld zijn in '/etc/apt/sources.list.d/'.
1
| # deb https://enterprise.proxmox.com/debian/pve buster pve-enterprise |
Wat zou ik nu moeten doen om te upgraden, of moet ik eigenlijk terug naar buster en nog niet upgraden? Ik ben het even kwijt nu
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ben trotste eigenaar van de Pixel 6 Pro echter en dat had ik al gelezen heeft deze geen VPN opties had wat in mijn UniFi controler beschikbaar was. UniFi controler draait op proxmox. ( USG / 16p switch / 2x AP Pro's)
Ik gebruik hierbij altijd de L2TP echter mijn Pixel met android 12 heeft deze optie niet meer alleen IKEv2/IPSec MSCHAPv2, IKEv2/IPSec PSK en IKEv2/IPSec RSA.
Ben verder helemaal niet thuis in een eigen VPN server opzetten en welke het best geschikt is voor mij.
OpenVPN, Wireguard of anders?
Vroeger gebruikte ik openVPN, maar wireguard is een stuk sneller en stabieler. Ik gebruikd-vine schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:57:
Ben verder helemaal niet thuis in een eigen VPN server opzetten en welke het best geschikt is voor mij.
OpenVPN, Wireguard of anders?
https://github.com/WeeJeWel/wg-easy
Die heeft ook nog een extra gui om de qr codes makkelijk te scannen. Als je de dns server naar je lokale adguard/pihole stuurt, dan heb je ook nog addblocking on the go.
1. Debian server install op proxmox
2. install docker en docker-compose
3. install wireguard en pihole oid mbv docker-compose
4. port forwarding.
[ Voor 22% gewijzigd door DRaakje op 27-11-2021 10:45 ]
Is het update vrij risicoloos? of toch wat aandachtspunten? Ik las dat ik in stappen moest updaten wat op zich geen probleem is?
Thanks, nu wel gelukt naar 6.4. De upgrade naar 7 moet ik me nog een keertje voor gaan zitten, eerst de documentatie maar eens goed doorlezen (https://pve.proxmox.com/w...x_to_7.0#In-place_upgrade)dcm360 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:30:
Als je nog op 6.3 zit en eerst de upgrade naar 6.4 nog moet doen, loop je iets te ver vooruit en zou je nog steeds buster als release in de sources.list moeten hebben in plaats van bullseye. Anders kan het er op wijzen dat er conflicterende (misschien met verschillende releases) repositories ingesteld zijn: Je kan nalopen of er nog meer repositories ingesteld zijn in '/etc/apt/sources.list.d/'.
- clonen van mijn VM's
- de clones vervolgens converteren naar container templates
- de VM's backuppen
- nieuwe SSD erin
- VM's aanmaken d.m.v. container templates
- backups terugzetten
Klopt dat zoiets, of kan het wellicht makkelijker?
Puur voor de fun maar ook replication en om te leren.
De mac mini komt uit 2018 en dus intel. Ik draai nu vmware fusion met prox erop. Ik kan dan toch spelen met bv replication? En praktisch, ik heb een debian machine met home assistant, die zou in theorie toch replication op de mac mini kunnen draaien en dan kunnen werken als de nuc uitvalt? Hoe gaat het dan met IP adressen enzo?
Ik heb een 2e ubunut machine waar DeConz op draait voor alle zigbee machines. Daar is een usb stick aan gekoppeld. Die kan ik onmogelijk replicaiton doen zeker? Of gewoon 2e stick kopen en gaan?
Windows machines lijken mij simpel
Is dat een ZFS volume?Sp33dFr34k schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:03:
@dcm360 wellicht nog een vraag die jij kunt beantwoorden. Ik wil het volume waar mijn VM's op staan vervangen voor een grotere SSD. Nu vraag ik me af wat daarvoor de juiste manier is. Ik vermoed zoiets:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is het idd.
Dan van single disk een mirror maken met de grotere schijf en daarna weer single disk maken door de kleinere schijf uit de mirror te halen.
Was een mooie optie geweest als het apparaat meerdere M2 slots zou hebben gehad, maar dat is helaas niet het geval (Lenovo Tiny), toch bedankt voor de tip!CurlyMo schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:38:
[...]
Dan van single disk een mirror maken met de grotere schijf en daarna weer single disk maken door de kleinere schijf uit de mirror te halen.
En tijdelijk een M2 naar USB adapter?Sp33dFr34k schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:41:
[...]
Was een mooie optie geweest als het apparaat meerdere M2 slots zou hebben gehad, maar dat is helaas niet het geval (Lenovo Tiny), toch bedankt voor de tip!
Waar ga je nu je data laten voor het migreren?
Had ik nog niet aan gedacht, zou kunnen inderdaad. Data laten voor het migreren is geen probleem, heb nog een Synology DS918+ staan als fileserver waarnaar alle VM's sowieso periodiek worden gebackupt..CurlyMo schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:02:
[...]
En tijdelijk een M2 naar USB adapter?
Waar ga je nu je data laten voor het migreren?
Heb jij dat stuk van die backup server hier ook gedaan?TweakerVincent schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:55:
Top geslaagd geupgraded van 6.1.x naar 7.1 in 2 stappen. Alles werkt perfect nog en windows 11 tpm werkt ook
https://pve.proxmox.com/w...x_to_7.0#In-place_upgrade
Hier wat info over hoe je proxmox kan configureren om te mailen: https://forum.proxmox.com...s-email-externally.59940/Sp33dFr34k schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:45:
Ik kom er net achter dat mijn backups al een tijdje niet gelopen hebben, had mijn emailadres ingevuld bij failure maar lijkt erop dat je nog wat meer moet configureren.
Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend krijg via Sendgrid? Heb bijv. Nextcloud prima werkend gekregen via Sendgrid, maar in Proxmox is dat een ander verhaal...
Ik gebruik geen backup server. Geen idee wat dat isSp33dFr34k schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:21:
[...]
Heb jij dat stuk van die backup server hier ook gedaan?
Het is een beetje verwarrend genoteerd, maar als je geen Proxmox Backup Server hebt geinstalleerd naast Proxmox VE hoef je je hier niks van aan te trekken.Sp33dFr34k schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:21:
[...]
Heb jij dat stuk van die backup server hier ook gedaan?
@TweakerVincent PBS (Proxmox Backup Server) is een andere applicatie van Proxmox.
Ok thanksorvintax schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:43:
[...]
Het is een beetje verwarrend genoteerd, maar als je geen Proxmox Backup Server hebt geinstalleerd naast Proxmox VE hoef je je hier niks van aan te trekken.
@TweakerVincent PBS (Proxmox Backup Server) is een andere applicatie van Proxmox.
Dankje, inderdaad een beetje verwarrend, zelfde geldt dus voor die Ceph comment.orvintax schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:43:
[...]
Het is een beetje verwarrend genoteerd, maar als je geen Proxmox Backup Server hebt geinstalleerd naast Proxmox VE hoef je je hier niks van aan te trekken.
Ik zit op 6.4 en volledig geüpdate (Buster), vervolgens source aangepast naar Bullseye, dan krijg ik de melding dat er 114 apps nog niet uptodate zijn (volgens mij boeit dit niet?). Ga ik door, dan krijg ik weer dezelfde melding over het proxmox-ve meta package. Voer ik het commando uit wat staat onder "Upgrade wants to remove package 'proxmox-ve'" dus
1
| apt remove linux-image-amd64 |
Of moet ik nu gewoon letterlijk uitvoeren wat in de melding staat?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 114 upgraded, 50 newly installed, 34 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0 B/114 MB of archives. After this operation, 125 MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] y W: (pve-apt-hook) !! WARNING !! W: (pve-apt-hook) You are attempting to remove the meta-package 'proxmox-ve'! W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you really want to permanently remove 'proxmox-ve' from your system, run the following command W: (pve-apt-hook) touch '/please-remove-proxmox-ve' W: (pve-apt-hook) run apt purge proxmox-ve to remove the meta-package W: (pve-apt-hook) and repeat your apt invocation. W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you are unsure why 'proxmox-ve' would be removed, please verify W: (pve-apt-hook) - your APT repository settings W: (pve-apt-hook) - that you are using 'apt full-upgrade' to upgrade your system E: Sub-process /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook returned an error code (1) E: Failure running script /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook |
Had ik ook. Moest de config aanpassen. Zoek ff op internet naar die meldingSp33dFr34k schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:50:toon volledige bericht
[...]
Dankje, inderdaad een beetje verwarrend, zelfde geldt dus voor die Ceph comment.
Ik zit op 6.4 en volledig geüpdate (Buster), vervolgens source aangepast naar Bullseye, dan krijg ik de melding dat er 114 apps nog niet uptodate zijn (volgens mij boeit dit niet?). Ga ik door, dan krijg ik weer dezelfde melding over het proxmox-ve meta package. Voer ik het commando uit wat staat onder "Upgrade wants to remove package 'proxmox-ve'" duscode:dan krijg ik de melding dat het package niet bestaat...
1 apt remove linux-image-amd64
Of moet ik nu gewoon letterlijk uitvoeren wat in de melding staat?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 114 upgraded, 50 newly installed, 34 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0 B/114 MB of archives. After this operation, 125 MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] y W: (pve-apt-hook) !! WARNING !! W: (pve-apt-hook) You are attempting to remove the meta-package 'proxmox-ve'! W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you really want to permanently remove 'proxmox-ve' from your system, run the following command W: (pve-apt-hook) touch '/please-remove-proxmox-ve' W: (pve-apt-hook) run apt purge proxmox-ve to remove the meta-package W: (pve-apt-hook) and repeat your apt invocation. W: (pve-apt-hook) W: (pve-apt-hook) If you are unsure why 'proxmox-ve' would be removed, please verify W: (pve-apt-hook) - your APT repository settings W: (pve-apt-hook) - that you are using 'apt full-upgrade' to upgrade your system E: Sub-process /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook returned an error code (1) E: Failure running script /usr/share/proxmox-ve/pve-apt-hook
Heb al even zitten googlen, maar ik ben de gouden tip nog niet tegengekomen.TweakerVincent schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:52:
[...]
Had ik ook. Moest de config aanpassen. Zoek ff op internet naar die melding
EDIT:
Volgens mij gaat ie nu goed, de sources.list had ik van de Proxmox site, maar deze waren toch incorrect blijkbaar.
Dit heb ik nu gebruikt en hij gaat vooralsnog door:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| deb http://ftp.debian.org/debian bullseye main contrib deb http://ftp.debian.org/debian bullseye-updates main contrib # PVE pve-no-subscription repository provided by proxmox.com, # NOT recommended for production use deb http://download.proxmox.com/debian/pve bullseye pve-no-subscription # security updates deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib |
EDIT2: Gelukt! Zit op 7.1-6 nu. Stelt achteraf gezien niets voor, maar de documentatie kon duidelijker voor noobs als ik haha.
[ Voor 56% gewijzigd door Sp33dFr34k op 29-11-2021 15:12 ]
Ja die idd!Sp33dFr34k schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:59:toon volledige bericht
[...]
Heb al even zitten googlen, maar ik ben de gouden tip nog niet tegengekomen.
EDIT:
Volgens mij gaat ie nu goed, de sources.list had ik van de Proxmox site, maar deze waren toch incorrect blijkbaar.
Dit heb ik nu gebruikt en hij gaat vooralsnog door:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 deb http://ftp.debian.org/debian bullseye main contrib deb http://ftp.debian.org/debian bullseye-updates main contrib # PVE pve-no-subscription repository provided by proxmox.com, # NOT recommended for production use deb http://download.proxmox.com/debian/pve bullseye pve-no-subscription # security updates deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib
EDIT2: Gelukt! Zit op 7.1-6 nu. Stelt achteraf gezien niets voor, maar de documentatie kon duidelijker voor noobs als ik haha.
mijn /etc/apt/sources.list
1
2
3
4
5
6
7
8
| deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye main contrib deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye-updates main contrib # security updates deb http://security.debian.org bullseye-security main contrib deb http://download.proxmox.com/debian buster pve-no-subscription |
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Vervang die onderste maar eens voor:CAP-Team schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:51:
Hier ook de melding of ik proxmox_ve wil verwijderen.
mijn /etc/apt/sources.list
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye main contrib deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye-updates main contrib # security updates deb http://security.debian.org bullseye-security main contrib deb http://download.proxmox.com/debian buster pve-no-subscription
1
| deb http://download.proxmox.com/debian/pve bullseye pve-no-subscription |
Ik zit nu ook (eindelijk) op 7.1.7
[ Voor 17% gewijzigd door CAP-Team op 29-11-2021 18:10 ]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Wat is de foutmelding die je krijgt bij een crash?
Geen duidelijke foutmelding gezien. Alles wordt onbereikbaar behalve via ssh zie ik dat kworker 100% cpu gebruikt. Ik moet de aan en uit knop gebruiken om alles weer te laten werken. Als ik gewoon de VM's aan heb zie ik de CPU (intel i3-9100) tussen 5-10 % gebruiken en RAM 9 van de 32 Gb. Maar zo'n restore verbruikt dus wrsch in een keer alle resources en dan crasht het helemaalrachez schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:00:
Restore wordt hier regelmatig gebruikt, zowel snapshots als full restores zonder dat er vm's crashen. Verder geen specifieke aanpassing gedaan vwb bandwith (1gigabit netwerk).
Wat is de foutmelding die je krijgt bij een crash?
Je verwijst daarmee naar o.a. mijn super awesome ervaringen met de Kingston A2000? Die wat te pas en te onpas in een deep sleep ging waar die niet meer uit kwam? Wat ik begrepen heb zou dat issue in ieder geval met een firmware update opgelost moeten zijn.rachez schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:36:
Hmm toch geen Kingston 1tb ssd in gebruik hoop ik? Verder geen meldingen in het messages log?
Overigens herken ikzelf dan ook niet de 100% CPU gebruik, noch nog kunnen inloggen via SSH. Dus als je naar dat issue verwijst dan zou ik toch zeggen dat de symptomen anders zijn.
Nee, het is een samsung nvme 500 gb evo. De logs kan ik niet goed lezen. Ik kijk wel eens in de syslog maar daar staat niet veel bijzonders volgens mij. En als hij helemaal vastloopt en hij opnieuw opstart beginnen de logs opnieuw.rachez schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:36:
Hmm toch geen Kingston 1tb ssd in gebruik hoop ik? Verder geen meldingen in het messages log?
Als je nog ergens een systeem met Linux hebt draaien kun je de kernel logs ook over een netwerk laten schrijven. Ergens in mijn topic m.b.t. de Kingston A2000 staat dat beschreven: Proxmox lockups door NVME drive?tomdh76 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:40:
[...]
Nee, het is een samsung nvme 500 gb evo. De logs kan ik niet goed lezen. Ik kijk wel eens in de syslog maar daar staat niet veel bijzonders volgens mij. En als hij helemaal vastloopt en hij opnieuw opstart beginnen de logs opnieuw.
Nee ik heb allen vm met linux. Ik zal eens kijken of ik logs naar mijn synology nas kan sturenRobertMe schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:54:
[...]
Als je nog ergens een systeem met Linux hebt draaien kun je de kernel logs ook over een netwerk laten schrijven. Ergens in mijn topic m.b.t. de Kingston A2000 staat dat beschreven: Proxmox lockups door NVME drive?
Ik weet ff niet hoe ik de commands erin copy paste zonder alles over te tikken (nogal een k*t klus). Ik lees overal dat copy paste en linux via terminal browser niet gaat werken.
Wat nu?
Je kan toch met de VM verbinden nadat je via SSH met je Proxmox Server bent verbondenTweakerVincent schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:53:
Hoe doen jullie dit? Ik wil in mijn lap wat CentOs machines installeren (centos 7). network moet je handmatig in de machine doen, alleen kan ik in de browser terminal niet copy pasten..
Ik weet ff niet hoe ik de commands erin copy paste zonder alles over te tikken (nogal een k*t klus). Ik lees overal dat copy paste en linux via terminal browser niet gaat werken.
Wat nu?
qm list qm terminal
Als ik me niet vergis...
Anders kan je met putty / ssh een verbinding maken idd.
[ Voor 28% gewijzigd door rachez op 30-11-2021 00:02 ]
Waarom niet één interface opbrengen (als het even kan via dhcp) en die vervolgens gebruiken met putty voor de copy/paste van de rest.
Maar misschien mis ik iets?
Net een gelukte restore. Ik heb eerste alle vm's uitgezet zodat de cpu naar 0 ging. Toen een restore met een bandwidth limit van 150 MiB/s. In de ssh zag ik niets geks. Zou het kunnen schelen dat de backups op een NAS staan?rachez schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:09:
Als je een restore doet met apart daarvan een ssh sessie naar journalctl / tail op syslog/messages, zie je dan ook geen aanwijzing?
rachez schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 00:01:
Niet als hij nog geen netwerk heeft. Althans dat maak ik uit zijn post op.
Anders kan je met putty / ssh een verbinding maken idd.
Hij heeft een Proxmox Server die gewoon draait en dus via SSH benaderbaar is : Dat is alles wat je nodig hebt!RudolfR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:23:
Waarom niet één interface opbrengen (als het even kan via dhcp) en die vervolgens gebruiken met putty voor de copy/paste van de rest.
Maar misschien mis ik iets?
Goed lezen :
TweakerVincent schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:53:
Ik wil in mijn lapb wat CentOs machines installeren (centos 7). network moet je handmatig in de machine doen, alleen kan ik in de browser terminal niet copy pasten...
Ik lees overal dat copy paste en linux via terminal browser niet gaat werken.
Dat werkt inderdaad niet via de browser console, maar bij de installatie van CentOS kun je al de netwerkinstellingen ingeven, is dat geen optie? Anders kun je viaTweakerVincent schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:53:
Hoe doen jullie dit? Ik wil in mijn lap wat CentOs machines installeren (centos 7). network moet je handmatig in de machine doen, alleen kan ik in de browser terminal niet copy pasten..
Wat nu?
nmtui
nice dit werkt super makkelijk! thanks all!_Eend_ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:08:
[...]
Dat werkt inderdaad niet via de browser console, maar bij de installatie van CentOS kun je al de netwerkinstellingen ingeven, is dat geen optie? Anders kun je viaook de netwerksettings aanpassennmtui
No offence taken hoor, maar wat versta jij dan precies onder een 'browser terminal' als hij met putty een connectie maakt? Ik zie dat als een console in de webgui waar je inderdaad niet kunt copy / pastennero355 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:11:
[...]
Goed lezen :
Ik wil in mijn lapb wat CentOs machines installeren (centos 7). network moet je handmatig in de machine doen, alleen kan ik in de browser terminal niet copy pasten...
in de browser probeerde ik het. maar command nmtui ging top. Ik was bang dat ik tig commands via de browser moest overtikkenrachez schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:11:
[...]
No offence taken hoor, maar wat versta jij dan precies onder een 'browser terminal' als hij met putty een connectie maakt? Ik zie dat als een console in de webgui waar je inderdaad niet kunt copy / pasten
Nee, staat bij mij ook op een nfs share van een nas. Ik heb wel een i5 maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat de bottleneck zou zijn. Wat is je cpu gebruik tijdens 'normaal' gebruik en wat voor hardware gebruik je naast je ssd verder (nuc of losse componenten)?tomdh76 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:51:
[...]
Net een gelukte restore. Ik heb eerste alle vm's uitgezet zodat de cpu naar 0 ging. Toen een restore met een bandwidth limit van 150 MiB/s. In de ssh zag ik niets geks. Zou het kunnen schelen dat de backups op een NAS staan?
Ik ook, maar ik denk dus ook dat hij de SSH optie niet kende buiten de webGUI om!rachez schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:11:
No offence taken hoor, maar wat versta jij dan precies onder een 'browser terminal' als hij met putty een connectie maakt? Ik zie dat als een console in de webgui waar je inderdaad niet kunt copy / pasten
Maar nmtui is inderdaad heel handig onder CentOS

Of hij kent SSH wel, maar is er een reden dat hij eerst netwerkinstellingen moet aanpassen voordat hij kan SSH'en naar de VMs. Want dat maakte ik op uit zijn post.nero355 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:15:
[...]
Ik ook, maar ik denk dus ook dat hij de SSH optie niet kende buiten de webGUI om!
Maar nmtui is inderdaad heel handig onder CentOS
En hoe heb je de compressie van je snapshot/backup staan? Kan ook zijn dat je CPU druk is met uitpakken?tomdh76 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:51:
[...]
Net een gelukte restore. Ik heb eerste alle vm's uitgezet zodat de cpu naar 0 ging. Toen een restore met een bandwidth limit van 150 MiB/s. In de ssh zag ik niets geks. Zou het kunnen schelen dat de backups op een NAS staan?
CPU staat normaal tussen 5-10 %. Ik gebruik een Asrock z390 moederbord met corsair 32 gb ram ddr4 module.rachez schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:23:
[...]
Nee, staat bij mij ook op een nfs share van een nas. Ik heb wel een i5 maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat de bottleneck zou zijn. Wat is je cpu gebruik tijdens 'normaal' gebruik en wat voor hardware gebruik je naast je ssd verder (nuc of losse componenten)?
Ja hier heb ik ook aan gedacht. Backups staan nu op GZIP (Good). Modus Stop. Ik dacht een snelle backup die niet betrouwbaar / kapot is heb je eigenlijk niets aan dus heb hem maar op Good gezetgastje01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:59:
[...]
En hoe heb je de compressie van je snapshot/backup staan? Kan ook zijn dat je CPU druk is met uitpakken?
Zover ik het weet refereert "Good" naar compressie level, niet naar de integriteit.Ja hier heb ik ook aan gedacht. Backups staan nu op GZIP (Good). Modus Stop. Ik dacht een snelle backup die niet betrouwbaar / kapot is heb je eigenlijk niets aan dus heb hem maar op Good gezet
Het standaard algoritme is juist heel licht qua CPU belasting dus stiekem is dat best wel zonde!gastje01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:44:
Ik heb om die reden compressie uit staan. Ruimte zat op de back-up locatie (zeker voor thuis) en t maakt de load een stuk lager.
Zie : Het grote ZFS topic
Ben best benieuwd wat voor systeem je dan hebt en wat de verschillen zijn.gastje01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:44:
Ik heb om die reden compressie uit staan. Ruimte zat op de back-up locatie (zeker voor thuis) en t maakt de load een stuk lager.
Niks speciaals, een NUC7i7 met 16 GB Ram en een SSD die z'n backupjes naar een Synology maakt over NFS.orvintax schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:08:
[...]
Ben best benieuwd wat voor systeem je dan hebt en wat de verschillen zijn.
Ik heb de verschillen nooit écht gemeten met een timer er naast, maar heb in het begin even zitten klooien met backuppen en restoren en gevoelsmatig ging het toen sneller. Daarna heb ik het niet meer aangepast.
Zucht, dit probleem is nog steeds niet opgelost. Zal het ooit gefixed gaan worden...?Sp33dFr34k schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:39:
Ik heb al voor de 3e keer een probleem met een VM, hij hangt dusdanig vast dat een VM stoppen of shutdown niet eens meer werkt, ik krijg dat deze melding:
"trying to acquire lock...
TASK ERROR: can't lock file '/var/lock/qemu-server/lock-101.conf' - got timeout"
Enige wat werkt is de hele server rebooten... iemand ook problemen hiermee? Het gaat overigens om een ubuntu server 20.04 VM, maar ik heb het ook al met een W10 VM gehad...
wat ik dan doe is even de PID opzoeken in de nodeSp33dFr34k schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
[...]
Zucht, dit probleem is nog steeds niet opgelost. Zal het ooit gefixed gaan worden...?
ps -aux | grep 109 bijvoorbeeld
en dan die pid killen ..
dus de node (server) hoef ik dan niet te rebooten.
There are no secrets, only information you do not yet have
Vaak werkt vanaf de console:Sp33dFr34k schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
[...]
Zucht, dit probleem is nog steeds niet opgelost. Zal het ooit gefixed gaan worden...?
qm unlock <vmid>
qm stop <vmid>
We do what we must because we can.
Ik heb nu trouwens een ander probleem... ik backup maandagnacht altijd mijn VM's en doe dat op "stop", echter zie ik nu dat bij mijn Ubuntu Server VM ineens "Guest agent not running" staat out of the blue, heb al verschillende keren gerestart. Bij options heb ik "QEMU Guest Agent" gewoon enabled staan... is dit een bug ofzo? En wat zou ik hiermee moeten doen?
EDIT: Kan ook niet connecten via de Proxmox console:
1
2
| VM 101 qmp command 'set_password' failed - Could not set password TASK ERROR: Failed to run vncproxy. |
EDIT2: heb ook al een backup teruggezet en met de hardware/options van de VM gespeeld, maar geen resultaat... Iemand een idee what's going on?
[ Voor 26% gewijzigd door Sp33dFr34k op 06-12-2021 12:18 ]
https://gitlab.com/qemu-project/qemu/-/issues/649
https://bugzilla.proxmox.com/show_bug.cgi?id=3738
https://git.proxmox.com/?...8d8f72343fcf0b48abb7f7164
Komende week maar even 2 klanten upgraden, had qemu on-hold gezet op de 7.0 versie.